ממצאים ארכאולוגיים נחשפו בחפירות הצלה ביפו 2043
רחוב מגורים מהתקופה הצלבנית (על פי ההערכה - המאות ה-‏12 וה-‏13) נחשף השבוע במהלך חפירות הצלה שמבצעת רשות העתיקות באזור שוק הפשפשים ביפו.

לדברי מנהל החפירות מרטין פיילשטוקר נמצא באזור גם בית קברות, ככל הנראה מהתקופה העות'מנית. עצמות האדם שנמצאו בו יועברו לטיפול אנשי משרד הדתות. פיילשטוקר ציין שבאותו רחוב מגורים התגלה גם כבשן לייצור מתכות מהמאה השביעית - התקופה הביזנטית.

החפירות ביפו נמשכות כבר שלוש שנים ובמהלכן נחשפה עיר צלבנית גדולה שהשתרעה באיזור בו ממוקם היום שוק הפשפשים. בקרוב יסתיימו החפירות ואז יועברו חלק מהממצאים למוזיאון יפו לעתיקות ושאר הממצאים יתועדו ויכוסו ומעליהם יסלל כביש.
קישורים
Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מדהים 238767
פשוט מדהים
מה עושים עם העצמות? 238803
מדוע מועברות העצמות למשרד הדתות, ולא נשארות ברשותה של רשות העתיקות? האם מתבצע מחקר אנתרופולוגי בעזרת עצמות אלו, או שרשות העתיקות החליטה לוותר מראש על אפשרות זו?
מה עושים עם העצמות? 238805
מגיירים אותן רטרואקטיבית במטרה להביאן לקבר ישראל
מה עושים עם העצמות? 238808
אחרי הגיור לא צריך להזיזן חו"ח, רק בונים מעליהן תעלות לניקוז הטומאה ושחרורה לחלל האוויר (כדי לאפשר לכוהנים לנסוע על הכביש) בעלות מזערית של כמה מיליוני שקלים למשלם המסים (היפואי?).
שימור 238879
האם אפשרות של שימור הממצאים, כלומר - גידור האזור והפיכתו לאתר הפתוח לציבור, במקום כיסויו (של אותו רחוב צלבני) נשקלת?
אני מבינה מן העדכון כי חלק מן הממצאים ניתנים להעברה למוזיאון מבלי לפגום בהם, אבל אין זה נכון לגבי כולם.
שימור 239074
פרנסי ת"א-יפו אינם מעוניינים להזכיר לציבור בוחריהם שההיסטוריה של העיר לא התחילה במועדון הפינגווין
או שהעיר היא ,רחמנא לצלן , חלק מארץ ישראל
שנאמר בביתו של צלוי לא מזכירים שמן
חס וחלילה עוד עלול להתברר שההבדל בינה לבין ירושליים הוא לא עד כדי כך גדול וששתיהן נמצאות באותה ארץ ואז מה?
לכן העדויות יקברו כמה שיותר מהר וכמה שיותר רחוק מעין הציבור
שתי הערות לסדר: 239137
א. פרנסי ת''א-יפו אינם מסתירים את ההיסטוריה העתיקה של עירם. ע''ע חפירות יפו ותל קסילה.
ב. לעניין ירושלים, היה מוטב לכולנו לו היו שוכחים את ההיסטוריה של עיר מכוערת ואומללה זו שנהפכה לקדושה, שרק מגבירה את הקזת הדם ההדדית שאנחנו שרויים בה.
שתי הערות לסדר: 239424
I would say: the problem is not with remembering, it's with interpreting and learning lessons (this from a huge Tel Aviv fan who also lived several years in Jerusalem and liked it well enough)
שתי הערות לסדר: 239913
אה, לגבי ב', טוב לדעת שאני לא לבד. זאת אני כאן: תגובה 235063, אלא שבדומה להדר, אינני חושבת שצריך לשכוח, אלא שכדאי ללמוד ולהבין תהליכים - ובתוך כך גם להבין באיזו תבונה שטנית תוכנן מחול השדים המתחולל סביב העיר האומללה, שהביא אותה למעמד של קדושה יותר מכל חיי אדם.
שימור 239197
לא ממש נשקלת. למיטב זכרוני (מלפני עשור) חפירות ההצלה מאופשרות כסוג של פסק זמן קצר שבו ניתן לחפור ולפנות ממצאים, אך אין אפשרות לשמר את המקום כפי שהתגלה. העובדה הפשוטה היא שכמעט בכל גבעה או מקום בישראל טמון מתחת לפני השטח אתר ארכיאולוגי ואין משמרים מקומות אלא אם כן מדובר בתל מבודד.

מכל מקום, גם אם השטח לא היה מיועד לבנייה/סלילה/וכו' והיו מחליטים לנהל במקום חפירות נרחבות, אם לא היה מדובר במבנה צלבני חשוב מאוד, סביר להניח שהממצאים היו מתועדים ומסולקים, כדי להמשיך בחפירות לתקופה קדומה יותר.

הרבה ארכיאולוגים שהכרתי (ואני לא מתיימר לטעון שהכרתי הרבה. הכרתי כמה ושמעתי דיבורים) מתייחסים לכל הממצאים מהתקופה הערבית, הצלבנית, הביזנטית, הרומית, וכו' כ"בררה" בדרך לדבר האמיתי: התקופה "הישראלית" – ובמיוחד זו של בית ראשון ולפניו.
שימור 239438
אתה נוגע במתח שקיים בין העניין ההיסטורי/תיירותי/תרבותי בשימור לבין הצורך לקיים חיי יום יום, בעיקר בערים גדולות ופעילות.
מהבחינה הזו, היה מעניין לעקוב אחרי הארועים סביב הכרת אונסק"ו ב"עיר הלבנה" בתל-אביב: אחת מוועדות העירייה הרלבנטיות (בעוונותיי אני לא זוכר איזו) דחתה בהתחלה את הצעד של אונסק"ו, בשם הצורך לדאוג לחיי היומיום של הדיירים במבנים השמורים (או משהו דומה).

ושאלת טריויה (כמובן, לא ברמה של "האייל ששאל"):
באיזו מדינה יש יותר תלים ארכאולוגיים מאשר יישובים קיימים?
שימור 239463
בבורותי כי רבה חשבתי כי רחוב שלם מן התקופה הצלבנית הוא ממצא מרעיש...
לעיתים ממצאים קטנים בהיקפם הפיזי המצויים בלב שכונת מגורים עירונית, מגודרים ומגובים בשלטי הסבר הם ממש פנינה לעובר אורח. אני זוכרת שפעם, בעת ביקור במילאנו, בדרך ליעד כלשהו בלב שכונת מגורים הסתתרו שאריות של אמפי תיאטרון מן התקופה הרומית. האזור היה נראה כמעין חצר פנימית בתוך בנייני מגורים סטנדרטים (אם אני לא טועה בניינים בני עשרות שנים). האזור היה פתוח לציבור, וילדים שיחקו בין מבני האבן. לא היה מדובר בממצא ארכיאולוגי עוצר נשימה שלא ראיתי כמותו, אלא באזור של כמה עשרות מטרים מרובעים ששומר היטב ונתן פרספקטיבה על מה שהתרחש שם בעבר, מבלי לעצור או להפריע להתפתחות העירונית.
אני נוטה להסכים כי אין לשמר כל דבר רק בגלל שהוא עתיק, אין ספק כי ישנם לא מעט שרידים שיש לקבור אותם.
שימור 239754
בורותך אינה רבה – גם בעיני זה ממצא מרעיש ומעניין הרבה יותר מעוד "בית ישראלי", במיוחד לאור טיב הממצא. ניתן להניח שהרחוב הצלבני שמור טוב יותר ומעניין יותר מאשר איזו בקתה חרבה מהמאה ה-‏12 לפני הספירה שכל שנותר ממנה הוא ציונים מעורפלים של מיקום קירותיה.

מכל מקום, אני מנחש שהשיקולים היו פשוט שכביש חשוב יותר מהממצא.
בררה 239524
"הרבה ארכיאולוגים שהכרתי מתייחסים לכל הממצאים מהתקופה הערבית, הצלבנית, הביזנטית, הרומית, וכו' כ"בררה" בדרך לדבר האמיתי: התקופה "הישראלית" – ובמיוחד זו של בית ראשון ולפניו"

דברים אלו מחזקים מחקרים ועבודות רבות במגוון תחומים אשר טוענים כי הציונות ניסתה לבסס היסטוריה הקושרת את ראשיתה לתקופה הקודמת של ריבונות יהודית/עברית בישראל והתעלמה בהתאם מהגולה (הדוויה).
בררה 239525
אני חושבת שכל תנועה לאומית הייתה מנסה לבסס את ההיסטוריה המקשרת את ראשיתה לאותה פיסת קרקע בה היא שואפת להקים בית לאומי, אבל השאיפה הזו אינה בהכרח מביאה להתעלמות מממצאים אחרים.
אני לא חושבת שניתן ''להאשים'' את הארכיאולוגים הישראלים בכך, לאור ריבוי האתרים הארכיאולוגים שחשפו ממצאים המעידים על נוכחויות שלטוניות שאינן עבריות.
בררה 239758
המממ... כן ולא.

אין ספק שברובד מסוים יש כאן מוטיבציה "ציונית" אבל בהתחשב בכך שרוב החוקרים אינם אוחזים בפלס ובמקושון מטעמי כי-לנו-לנו-ארץ-זו אפשר גם לקבל מניע פטריוטי פחות: התקופות שלפני הספירה הרבה פחות "ממופות" וכוללות הרבה יותר תעלומות מתקופות מאוחרות יותר.
עבור ארכיאולוג, גילוי של רחוב צלבני שלם אינו שקול כנגד גילוי כתובת מהמאה העשירית לפני הספירה, שכן מתקופה זו יש לנו רק מעט תיעוד, וכל פרט קטן יהווה גילוי מרעיש. רק תאר לעצמך שמתגלה בחפירה בחצור חרס מהמאה העשירית לפני הספירה ועליו כתוב "מס עבד למלך שלמה אשר בירושלם" – שנייה אחרי אישור החרס צונחת חצי מקהילת הארכיאולוגים בעולם לתהום והחצי השני מתרומם לרקיע...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים