ה-FDA מזהיר: קשר בין נוגדי דיכאון להתאבדות ילדים 2066
ה-FDA - מנהל המזון והתרופות האמריקאי - קבע לאחרונה כי יש קשר ברור בין טיפול בנוגדי דיכאון בילדים לבין סיכון מוגבר להתאבדות. הקביעה באה לאחר ניתוח מקרי התאבדות ילדים שטופלו בנוגדי דיכאון ועל סמך ניתוח 25 מחקרים שכללו 4,000 ילדים.

המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון היו בסיכון כמעט כפול לממש את מחשבותיהם האובדניות, לעומת קבוצת הביקורת שטופלה בפלסבו. לטענת החוקרים, רוב נסיונות ההתאבדות התרחשו בנחקרים בעלי עבר של מחשבות אובדניות עוד טרם המחקר. עם זאת, ראש החטיבה הפסיכיאטרית ב-FDA הדגיש כי טיבו המדויק של הקשר אינו ברור ומוחלט.

חלק מתופעות הלוואי של התרופות נוגדות הדיכאון הן חרדה, עצבנות ועוינות. כתוצאה מהשיפור במצב האנרגטי, עלול האדם להפוך מפסיבי לאקטיבי ולהוציא לפועל מחשבות אובדניות.

בשנה שעברה התקבלה הצהרה דומה מרשויות הבריאות בבריטניה שדיווחו על רשימה ארוכה של תרופות נגד דיכאון שמגבירות התנהגות אובדנית אצל ילדים ובני נוער. התרופה היחידה שהתגלתה כמתאימה לצעירים הסובלים מדכאון הייתה פרוזק.

ה-FDA שוקל לדרוש מיצרני התרופות להוסיף אזהרה כי הן עלולות לעורר ניסיונות התאבדות.
קישורים
FDA
Ynet
וושינגטון פוסט
ניו יורק טיימס
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

242176
תרופות נוגדות דכאון הביאו לחרדה, עצבנות ועוינות? וזה נחשב שיפור?
242178
כן.
מקיצוניות לקיצוניות 242179
242190
אם אני מבין נכון, הטענה הנפוצה היא שמימוש המחשבות האבדניות הוא תוצר של השיפור במצב האנרגטי. קיים פער (של זמן?) בין יציאה מדיכאון במובן של התחדשות האנרגיה ובין יציאה מדיכאון במובן של שינוי דפוסי חשיבה.
מנקודת מבט טיפולית, אני מניח שצריך פשוט לקיים מעקב הדוק יותר אחרי ילדים שהתחילו להיות מטופלים בתרופות.
אביבה כתבה על זה קודם (וגם אני) 242197
סערת נפש, סערת תרופות 242266
הויכוח על הנושא לא ממש חדש, אם כי האזהרה של ה-FDA כן חדשה.

מעניין לקרוא את התגובות לפוסטים שלכן: הן חושפות טפח מסערת הרגשות והפוליטיקה המעורבת בנושא הזה. החל מ"זה עזר לבן שלי, אז איך יכול להיות שיש מידע סותר?", דרך "חברות התרופות הן שקרניות, אסור להאמין לאף מילה שלהן" (ומנגד: "ללא הכסף של חברות התרופות התרופות לא היו מפותחות בכלל, כך שאין מה להתלונן על כך שהם אלו שממנים את המחקרים") וכלה ב"הכל בולשיט אחד גדול. תלכו לנטרופת/הומופת/מרפא אלטרנטיבי מהזן החביב עלי".

בולטות בחסרונן תגובות ביניים, בהן יש הכרה בתועלת שיש בתרופות מסויימות בחולים מסויימים, בד בבד עם התייחסות ביקורתית לעובדה שכנראה לא כל המידע פורסם בצורה גלוייה.

וקצת אסוסיאציה חופשית:
משום מה התגובות הללו הזכירו לי קטע מאתר שעוסק ב"רפואה משלימה ‏1" שתוקף את הרפואה המערבית בטיעון הרגשי:
"The problem with all those studies is that all studies are based on statistics, averaging from a large group of people.

Most medical and nutritional science is based on statistics.

BUT, You are not a statistic!
You are one and only, unique, unrepeatable!"

---
1 http://curezone.com/diet/default.asp
סערת נפש, סערת תרופות 242270
לי (ולאחרים) חסרות תגובות ביניים בכלל בשיח הישראלי. אני חושד שזו הסיבה שבגללה אנשים מתמכרים ל"אייל" - כדי לפצות על חסך חברתי. אפילו נסיונות הגמילה של יעקב, שכולנו הבטנו עליהם בהערצה, תקווה והזדהות ‏1 נידונו מראש לכישלון.

1 טוב, אז קצת הגזמתי.
I'm not!‎ 242294
אביבה כתבה על זה קודם (וגם אני) 242287
בשיחה עם פסיכולוגית קלינית, היא אמרה לי שישנן בשוק כמה עשרות תרופות נגד דיכאון; בד"כ הרופאים עובדים קצת בשיטת ניסוי וטעייה. אי אפשר לדעת מראש איזו סוג תרופה תתאים לכל חולה, משום שזה תלוי במצבו הגופני, בסגנון החיים שלו ובאופי הספציפי של הסימפטומים וכו'. לכן נותנים לו תרופה אחת למשך כשישה שבועות (זה בערך הזמן שלוקח להעריך את מידת השפעת התרופה), ואם התוצאה שלילית, מנסים תרופה אחרת. תוצאה שלילית יכולה להיות גם חוסר השפעה, תופעות לוואי, השפעה חזקה מדי וכיוב'.
אביבה כתבה על זה קודם (וגם אני) 242305
זה נכון לא רק לתרופות נוגדות דיכאון, אלא גם לתרופות ליתר לחץ דם, למשל. בכל מקרה שבו יש מעל לאופציה אחת, יש לרופא בחירה, ולא תמיד יש קו ראשון מומלץ וגם לא תמיד יש סיבה להעדיף תרופה אחת על פני אחרת.

לפחות במקרים שאני נתקלבתי בהם, הקו הראשון היה (ברוב המקרים) תרופות ממשפחת SSRI (כמו פרוזאק, ציפרמיל ואחרות), בגלל פרופיל תופעות לוואי מועדף (על פני הקבוצות האחרות של נוגדי הדיכאון - טריציקלים, חוסמי MAO וSnRI). גם בתוך הקבוצה ההעדפה היא די אקראית, ונובעת לעתים מהבדלים קטנים בין התרופות (למשל אם החולה מאוד חסר שקט או חרד, יש מקום לשקול תרופה עם מרכיבים יותר מרדימים).

אם התגובה לתרופה היתה תלויה במצב גופני, סגנון חיים ובאופי ספציפי של הסימפטומים - חיי הרופאים היו קלים יחסית. בנוגע לרוב התרופות אין סימנים רומזים שיעידו אם החולה צפוי או לא צפוי להגיב לתרופה, או להגיב בתופעות לוואי, וכדומה. ואז באמת הדרך היא לנסות ולראות, להרים ידיים אם התרופה לא עובדת, ולהמשיך לתרופה הבאה. במקרים שבהם לא היתה תגובה לתרופות הסטנדרטיות עוברים לתרופות עם מעט יותר אחוזי יעילות כשהמחיר הוא יותר תופעות לוואי.

סוג התגובה לתרופה ישפיע, במידת מה, על הבחירה בנוגע לקו הבא. למשל, אם תרופה אחת ממשפחת SSRI לא עזרה, הסיכוי להיעזר בתרופה אחרת מאותה משפחה נמוך יותר (אם כי עדיין קיים). לעומת זאת אם הפסקת התרופה היתה בגלל הופעת פריחה, אין סיבה להניח שתרופה אחרת מהמשפחה לא תועיל.
מחקר מטורף 242428
מה שהם בעצם אומרים פה זה שכמה חוקרים לקחו עשרות בני נוער שגם ככה מתכוונים להתאבד ונתנו לחלקם תרופת פלצבו כלומר לקחו בנאדם ששוקל התאבדות אמרו לו "כן כן אל תדאג אנחנו מטפלים בך" ובעצם לא טיפלו בו!!

עכשיו ברור מהידיעה שחלקם אכן התאבדו (או לפחות ניסו להתאבד) משום שכתוב שהסיכוי שהם באמת יתאבדו הוא פי 2 בלה בלה בלה אז מה לעזעזהם אמרו להורים של אלה שטופלו בפלאצבו והתאבדו שזה היה לטובת המדע?!?
מחקר מטורף 242436
חלק מתופעות התרופה הוא להשפיע על האנרגטיות של האדם, כך שאם עד עכשיו רק היו לו מחשבות אובדניות, הרי שבהשפעתה הוא ירגיש שיש לו את הכוח להוציא אותן אל הפועל. בלעדי התרופה, החולה ימשיך להיות פסיבי והסיכוי שהמחשבות האובדניות יהפכו למעשים הוא קטן יותר. כך שאלה שהתאבדו ולא קיבלו את התרופה (כלומר היו בקבוצת הביקורת עם הפלצבו), סביר להניח שהיו מתאבדים בכל מקרה (מתוך הנחה שלא היו מצליחים לעצור בעדם).
מחקר מטורף 242444
כן, אבל זו ה*מסקנה* של המחקר. המסקנה נקבעה רק אחרי הניסוי.

רז צודק: יש פה מקום לנהל דיון על השאלות האתיות הקשורות לביצוע ניסוי כזה.
מחקר מטורף 242446
האם בני הנוער הללו קיבלו טיפולים אחרים חוץ מהטיפול התרופתי (פלסיבו או לא)?
מחקר מטורף 242451
סביר להניח שכן, אבל שהחלוקה לקבוצות הייתה אקראית, וקבוצת המחקר הייתה מספיק גדולה. כך הנתונים נפגעים פחות כתוצאה מהטיפול הנוסף.
וועדת הלסינקי 242448
הרי ברור ששאלו את החולים אם הם מוכנים להשתתף בניסוי וגם מן הסתם הסבירו להם ( תקבלו תרופה שגם אתם וגם אנחנו לא יודעים את היעילות שלה, נעקוב אחרי מצבכם, בלה בלה).
וועדת הלסינקי 242452
למה כולם מגיבים לי? רז העלה את הסוגיה, אני רק אמרתי שהיא שווה דיון (לא בהכרח כי אני מסכים עם רז. סתם כי זה מעניין לקיים דיון איילי בנושא הזה).
וועדת הלסינקי 242456
כי התגובה שלך היא האחרונה בפתיל?
וועדת הלסינקי 242459
הערתך שווה דיון. למה כשמעניין מישהו לנהל דיון מגיבים דווקא אליו?
וועדת הלסינקי 242464
לרוב מגיבים למי שטוען טענה. אני לא טענתי שום טענה בנושא, אז אין שום סיבה להגיב להערה שלי.
וועדת הלסינקי 242482
גם טענה זו שווה דיון.
אביב, התוכל לקשר למערכון הרלוונטי של מונטי פייטון?
וועדת הלסינקי 242523
המערכון מתעסק ב*טיעון*, לא בטענה:
לא נכון. 242665
כן נכון. 242690
ברוך השב. 242691
לא נכון. 242693
(סתם. תודה...)
מחקר מטורף 242468
כמה אנרגיה צריך כדי לקפוץ מהגג של עזריאלי? האנרגיה הפוטנציאלית הדרושה הרי נשאבת מהמעלית.
מחקר מטורף 242470
ובמקרה של מחסור אפשר להשתמש בשטקר הקרוב.
מחקר מטורף 242453
מה ההבדל בין זה ובין כל ניסוי קליני אחר בתרופה מצילת חיים, כשחלק מהמטופלים מקבלים פלסיבו?
מחקר מטורף 242495
בהרבה מקרים באמת לא יבוצע ניסוי נגד פלצבו אלא נגד תרופה הנחשבת ברירת מחדל סבירה באותו מקרה.
ההבדל הוא ש 242572
בתרופה קלינית נורמלית הרפואה המודרנית למעשה אומרת לחולה
"שמע בגדול אין לנו ממש איך לעזור לך, אבל אם אתה רוצה
יש תרופה שעדיין בתהליכי ניסוי ויש סיכוי שהיא תעזור לך. האם אתה רוצה להשתתף בניסוי?‏1"

כאן הרפואה בעצם אומרת לחולה "שמע אמנם יש תרופה מוכרת שבד"כ נותנים במקרים כמו שלך (פרוזאק זאת תרופה מוכרת שנחשבת יעילה או לפחות נחשבה כך לפני המחקר הזה) אבל אנחנו רוצים לנסות ולראות מה ייקרה לך אם לא ניתן לך את התרופה הזאת אלא ניתן לך גלולות נגד היריון‏2"

1 פרסומת נגד(?) אקסטזי
2 למי שזוכר את הפרק של נשואים פלוס עם התכשיר להצמחת שיער

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים