מבקר המדינה: הנגבי הפך המשרד לאיכות הסביבה ל''לשכת תעסוקה'' של חברי מרכז הליכוד ובני משפחותיהם 2070
מבקר המדינה פרסם היום (ד') דו"ח חריף על המינוים הפוליטיים שביצע השר צחי הנגבי בעת שכיהן כשר לאיכות הסביבה.

המבקר קובע כי "תקופת כהונתו של צחי הנגבי כשר לאיכות הסביבה הייתה בפועל חגיגה לא חוקית של מינוים פוליטיים פסולים, מושחתים, בחלקם אף פיקטיביים - לחברי מרכז הליכוד ובני משפחותיהם ... במעשיו היתה רמיסה ברגל גסה של החוק ושל כללי המינהל התקין, פוליטיזציה של השירות הציבורי ושימוש במשאבי הציבור לקידום עניינים פוליטיים אישיים. על כל המופקדים על שלטון החוק ועל המינהל הציבורי לפעול כדי למנוע את הישנות התופעות שהוזכרו".

עוד קובע המבקר כי "נוצרו במשרד משרות רק כדי לספק תעסוקה לאנשי המפלגה ... כדי להגדיל את מספר המינוים, נוצלו מסגרות העסקה שונות ומגוונות".

המבקר קובע גם כי כל בכירי המשרד, שתפקידם הוא בין השאר להגן מפני תופעות כאלו, נכשלו. המנכ"ל, הסמנכ"ל הבכיר לניהול ולמשאבי אנוש (ששימש גם כיו"ר ועדת המכרזים), היועץ המשפטי וחברי ועדת המכרזים עצמם - כל הגורמים האמורים לשמש "שומרי סף" מפני מינוים פסולים - היו שותפים למעשה.

חקירת המבקר החלה לאחר שלקראת הבחירות הפנימיות בליכוד פורסם עלון פנימי שקבע שהנגבי מחזיק בשיא במינוי חברי התנועה. במסמך פורטו שמותיהם של 80 חברי מרכז שמונו על ידי השר לתפקידים במשרד. בעלון הובאה גם תגובתו של הנגבי: "אני מודה באשמה".

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז קיים היום דיון ראשון בממצאי הדו"ח. בדיון נבחנו השלכות הדו"ח במישור הפלילי, המשמעתי והציבורי.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
דו"ח - באתר מבקר המדינה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ואגב, 242977
הנושא כבר עלה חלקית בעבר באייל: תגובה 111143
ואגב, 243101
חבריו לסיעה של הנגבי יוצאים כמובן להגנתו כולל מיכאל איתן הידוע בעמדותיו העצמאיות המתמם ואומר כי "מינוי של אדם בעל כישורים אינו פסול רק בשל הסיבה שאותו אדם הוא חבר במפלגתו של הממנה".

הרעיון שמרכז הליכוד הוא מאגר המועמדים הטבעי למשרות בשירות המדינה הזכיר לי כתבה שפורסמה לא מזמן על ציון לוגסי (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2965172,00.h...), איש ועד עובדי חברת החשמל, אשר 18 מבני משפחתו זכו במקומות עבודה נחשקים בחברה הציבורית (?) הנ"ל.

"אני גאה במשפחה שלי", אומר לוגסי בתגובה, "אבל לא כולם נכנסו לחברת החשמל בזכותי.במשך 30 שנה קלטו כאן 1,000 עובדים. ביניהם, במקרה, גם קרובי משפחתי."
טוב, לא סתם מגיעים למקום שני בפריימריס 242982
שאלה 242996
כשהמבקר אומר "כל המופקדים על שלטון החוק", הוא מתכוון גם לשר הממונה על המשטרה?
שאלה 242997
כן. אני חושב שהוא גם רומז לכך במתכוון: הוא רוצה להראות את מעשיו של הנגבי באור חמור יותר. "זה שצריך להועיל, רק מפריע".
אני במינוס. 243089
איפה נרשמים למרכז הליכוד?
לבקר ת'מבקר 243098
והיו כבר שאמרו כי יש לבטל את מוסד מבקר המדינה ויפה שעה...
נחשו מי אמר?
לזוכה מובטחת עבודה נוחה בשכר טוב.
מי אמר? 243162
אחד מרעננה? 243203
אחת שבבעלות משפחתה קזינו?
דב אנשלוביץ?
אחד מרעננה? 243207
אחד מרעננה? 243274
אחד הדברים המשעשעים בטיפול התקשורתי בעוזי כהן‏1 הוא הדאחקות הקטנות שהם מכניסים בלי שהוא ירגיש. למשל, הם מצטטים אותו בלי לתקן את העברית שבפיו, וכך יוצא שהם "מחזיקים" לצחי הנגבי את הידיים (במקום לחזק אותן).

1 הומו טריינוס, כיניתי אותו במאמר שכתבתי פעם (לא באייל) - איש השטח.
אחד מרעננה? 243526
אצלנו אנשים מסוגו נקראים ''הומו דביליס''.
אחד מרעננה? 243542
הומו אהביליס
לבקר ת'מבקר 243422
חכו שגם תפקיד ה''מצפון האחרון של המדינה'' יתחיל בביקורת סלקטיבית כמו בכמה חלקות טובות.
מספיחי הפרשה 243192
שי ודרור באו לקלל ויצאו מקוללים. שני הליצנים התקשרו בהפתעה לצחי הנגבי בשידור חי כדי לתחקר אותו על הפרשה וזכו לפנינים כמו "אתם עדיין קרחים?", "אל תקחו את זה אישית, מי המכוער?" "אין לכם משהו פחות בנאלי? כל התקשורת מתעסקת בזה, תחשבו על משהו יותר יצירתי" ו"אני בטוח שגם אתם עוד תצביעו לי".

כנראה שזה אומר משהו על התנהלותו של צחי הנגבי, או על התנהלותם של שי ודרור, השאלה היא מה.
מספיחי הפרשה 243459
זה אומר שכל הנ''ל עוסקים בסאטירה על פוליטיקאים.
אין רגע אחד של מנוחה למני מזוז 243293
רק נכנס וכבר נפל עליו תיק האי היווני.
נגמר האי היווני עברנו לגדר ובית הדין בהאג ‏1.
פתאום צץ דו"ח מבקר המדינה.
הוא רץ מאירוע לאירוע.

1 בדרך אגב החלטתו לשקול אימוץ של החלטת בית המשפט הבין לאומי יכולה להיות ההחלטה המשפטית המכריעה ביותר בשנים האחרונות.
ממני מניhz t, 243645
, מי שהוא מזוכיסט לרצות להתמנות ליועץ השפטי לממשלה של אריק הטפלון, שיבושם לו ושיעבוד קשה
מגיע לו
אין רגע אחד של מנוחה למני מזוז 243681
רק נכנס וכבר נפל עליו תיק האי היווני? על מה אתה מדבר. האי היווני היה שם קודם. מזוז נפל עליו (לא לפני שנערכו בדיקות לוודא שהנפילה לא תגרום לאי כל נזק).
אין רגע אחד של מנוחה לאי היווני 243688
לפני, לפני... דווקא מזוז גרם נזק לא קטן בזה שהוא ניסה להראות לפרקליטות ''מי הבוס''.
עוד כמה סיפורי נפוטיזם שמומלץ לגולדברג לחקור 243707
למישהו מתחשק לסכם את הסיפורים שבקישור?
באותה הזדמנות, אפשר לגגל ''יחזקאל בייניש'' 243710
ויהיה ממש אחלה אם מישהו ימצא את הכתבה בעיתון ''העיר'' בה הוצגה מפת הקשרים בין שופטי בית המשפט העליון, הם ובניהם ונשיהם ותלמידיהם, וכל אשר להם. אפילו עוזי ואלון עלולים לקבל סחרחורת מהסיבוכיות של הגרף.
בגדול החל ובקטון כילה 244099
היועץ המשפטי לממשלה החליט לפתוח בחקירה פלילית נגד השר הנגבי בחשד לעבירות שוחד והפרת אמונים‏1.
איש לא טען שהנגבי הוא השר היחיד שמינה חברי מרכז למשרות פיקטיביות; לכל היותר, נטען שהוא מחזיק בשיא אישי במספר המינויים.

מן הראוי למהר ולבדוק מה המצב במשרדי ממשלה אחרים; ולפתוח בחקירה פלילית נגד כל שר שימצאו אצלו מינויים כאלה. דין מינוי כדין מאה.

בגדול החל ובקטון כילה 244235
לא הצלחתי להבין אם היה אלמנט ציני בפסקה האחרונה שלך.
בגדול החל ובקטון כילה 244315
דווקא לא. אם יש אלמנט פלילי במינוי פיקטיבי (ויש), הוא שם מהמינוי הראשון. אני מבין שיותר קל *להוכיח* שהמינוי פיקטיבי כשיש שמונים כמותו מאשר כשיש רק שלושים; יש לנו כלי שנועד לקבוע איפה עובר הקו האדום: חקירה פלילית.

אבל פטור בלי שום ציניות אי אפשר. ידוע שהנגבי אינו מחביבם של אלופי שלטונָחוֹק, ובכל פעם שמתלבשים על אחד מאלה אני נעשה חשדן. האם המינויים של הנגבי חריגים מעבר לאלו של כל שר אחר? בממשלה הנוכחית, ובאלו שלפניה? היו דוחות חמורים של מבקר המדינה באותו נושא בעבר. למה הפעם דרושה חקירה פלילית, ואיך זה שקודם הסתדרו בלי?
בגדול החל ובקטון כילה 244497
על הקושי בחקירה והגשת כתב אישום במקרה הזה עומד עו"ד משה לדור‏1 בראיון שנתן לגלובס‏2. לעניין הסטטיסטיקה הוא אומר:

"קושי נוסף שאני רואה: העניין הסטטיסטי, לכאורה מצביע על מובהקות בהעדפת השיקול המפלגתי על הכישורים המקצועיים, אבל במשפט פלילי, להבדיל מהרשמים של הציבור מהתקשורת או מדו"ח מבקר, מאוד קשה לבסס הרשעה על משמעויות התמונה הסטטיסטית.

_________________
1 פרקליט מחוז ירושלים לשעבר
2למנויים: http://www.globes.co.il/serve/globes/docview.asp?did...
בגדול החל ובקטון כילה 244509
אגב הנגבי ושלטון החוק, הזדמן לי לעיין לאחרונה בעיתון משנת 1990. אחת הכותרות שראיתי הייתה, פחות או יותר, "הנגבי פועל להפלת החוק נגד מינויים פוליטיים".

(חוץ מזה, בוש הנשיא, פרס רוצה להתמודד בראשות מפלגת העבודה בבחירות, ויש מלחמה בעיראק. כלום לא השתנה).
בגדול החל ובקטון כילה 244581
כך מתעופפת לה טענת התמימות מן החלון...
משעה עצמו 244118
בעקבות החלטת היועמ"ש מני מזוז לפתוח בחקירה פלילית נגדו ביקש השר צחי הנגבי מרה"מ שרון להשתחרר מכהונתו כשר לבטחון פנים, האחראי על המשטרה, עד סיום החקירה.

משהו כאן מסריח 244153
כשתיק המשפטים הופקד בידי צחי הנגבי עד שיעקב נאמן יזוכה מאשמה, הנגבי נלחם בציפורניים כדי להישאר עם התיק אחרי הזיכוי, בניגוד להגינות הבסיסית.
למה עכשיו, כשידוע שהנגבי טוען שכל סיפור המינויים הפוליטיים לגיטימי לגמרי, הוא כ"כ ממהר להשעות את עצמו? הרי הוא יכול היה לחכות ולקוות ששרון יחליט להעניק לו גיבוי. למה לעשות את זה כ"כ מהר?
משהו כאן מסריח 244155
כי שרון לא היה נותן לו גיבוי. אפשרי אפילו שהופעל עליו לחץ מאחורי הקלעים לבצע זאת, כדי ''לצאת בכבוד''.
צחי איש תמים היה 244159
הכי נחמד שצחי טוען שיתברר בסוף שהוא פעל ''בתום לב''.
צחי איש תמים היה 244305
האמת שזה ממש מעצבן אותי. טיעון ההגנה המרכזי של כל פוליטקאי שנחשד הוא "זה לא היה בכוונה". האם לאזרח רגיל קו הגנה כזה יועיל במשהו?
צחי איש תמים היה 244339
בוודאי. עדיין תקבל עונש, אבל ייתכן שקל יותר. לכוונה משקל לא רע בגזר הדין.
צחי איש תמים היה 244362
אבל מה לגבי פסק הדין?
צחי איש תמים היה 244371
בהתאמה.
צחי איש תמים היה 244469
יש לך דוגמאות?
צחי איש תמים היה 244656
המושג ''תום לב'' לא כל כך מתחבר עם פוליטיקאים בימינו אלה, אבל במקרה זה יש משהו בדבריו. נאמר שהוא פרסם בכתובים את מינוייו (כדי שלא לומר מעלליו). קשה לי להאמין שהוא היה מפרסם ברבים מעשה שהיה מוחזק בעיניו פלילי. נראה שהוא סבר שמעשיו מסריחים אבל כשרים.
בעיני, כלא משפטן, הרצון של שר פוליטי להמליץ על מכריו חברי מרכז הליכוד נראה די צפוי וסביר. מי שצריכים לקבל בתחת הם עובדי המדינה (המנכ''ל או סמנכ''ל כח אדם או משהו) שהיו אמורים לבדוק את כישוריו ותרומתו הצפוייה של העובד החדש. זה יהיה גם יותר מועיל לצמצום התופעה.
אני בעיקר מתענג על ההנאות שמזמנת הפוליטיקה לאנשים המתעניינים בהיסטוריה. יזכרו הקוראים כי הליכוד עלה לשלטון על גלי ההסתה שלו נגד הפרוטקציות של המפאיניקים, האפליות של הקיבוצניקים וסיפורי הסבתא של הפנקס האדום. נראה שהמפאיניקים המושחתים יכולים לקחת עוד כמה שיעורים אצל חברי מרכז הליכוד.
צחי הנגבי בראיון ל''כל העיר'' 244703
"... אבל האמת היא שמשרד לאיכות הסביבה, כאשר הדברים היו קשורים לסמכות שניתנה לי כדין, לא מצאתי לנכון לפסול אנשים לתפקידים ממלכתיים רק על רקע היותם מזוהים עם הליכוד או עם חברים בליכוד. זאת צביעות בעיני לשמוע ביקורת מן השמאל על מינויים פוליטיים של אנשי ימין בזמן ששירות המדינה מלא וגדוש עד עצם היום הזה באנשים מעברו השני של המתרס..."

"... לא פיטרתי ולו בן-אדם אחד באף משרד ממשלתי, וכבר כיהנתי בחמישה משרדים שונים, וגם לא מיניתי אף פעם איש פוליטי לתפקידים בכירים... במשרד המשפטים הוטרתי על כנה את מנכ"ל המשרד נילי ארד, שמונתה על ידי קודמי בתפקיד. היא פוטרה על-ידי יוסי ביילין, שהחליף אותי, ולא לקח לו הרבה זמן לעשות את זה."

"... כשהייתי במשרד לאיכות הסביבה, לא התחלף אף אחד מהמנהלים הבכירים. אבל איפה שהיו תפקידים פנויים והתמודדו עליהם גם חברי מרכז ליכוד או בנים של חברי מרכז, באתי ואמרתי אז, ואני אומר זאת גם היום‏1, שאין בכך כדי לפסול אותם. מבקר המדינה חושב אחרת, ויש לי בעניין הזה הדברות ארוכה איתו. אני מכבד את הגישה ההפוכה לשלי ואצדיע לכל הכרעה של המבקר. זו אינסטנציה שאין אחרי כל ויכוח. אבל נתתי למקר דוגמא של אנשים שכיהנו במשרד לאיכות הסביבה בזמן שאני נכנסתי, חברי מרכז מפלגת העבודה שמונו על-ידי דליה איציק. כולם נשארו בתפקידיהם, לא בגלל שחשבתי שעלי לכבד את מה שעשתה השרה איציק כדי שיכבדו גם אותי אחרי לכתי, אלא בגלל שמדובר היה באנשים מקצועיים ומוכשרים שתרמו למשרד. ככה צריך לנהוג גם באותם חברי ליכוד שמונו בתקופתי."

1 הראיון ניתן לפני שלושה שבועות. לפי הכתב, אסף כרמל, הנגבי היה כבר מודע לתוכנו של הדו"ח.
משהו כאן מסריח 244214
עכשיו הוא לא האיש שיהיה מופקד על ביצוע תוכנית ההתנתקות.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים