נפתחה אולימפיאדת הנכים 2092
אתמול (ו') נפתחה בטקס חגיגי באתונה שביוון אולימפיאדת הנכים. זוהי אולימפיאדת הנכים הגדולה ביותר בהיסטוריה בת 44 השנים של מוסד זה, עם מעל 3,800 משתתפים מ-‏136 מדינות. האולימפיאדה תמשך 11 ימים.

העיר אתונה לא ידועה כנגישה במיוחד לבעלי מגבלויות. לקראת המשחקים הותקנה, בין השאר, מעלית המאפשרת גישה לאתר האקרופוליס לנכים בכסאות גלגלים.

עוד בטרם החלו המשחקים התחוללה שערוריה־זוטא כאשר ארל קונור, ספורטאי נכה קנדי שזכה במדלית כסף באולימפיאדת הנכים בסידני 2000, נכשל בבדיקת סמים. מנהלי אוליפיאדת הנכים הודיעו כי לא יגלו כל סובלנות למקרים של שימוש בסמים אסורים; קונור עצמו נפסל מלהשתתף במשחקים.

תשומת־הלב לאולימפיאדת הנכים בתקשורת ההמונים נמוכה בהרבה מזו שזכתה לה האולימפיאדה הרגילה. בארה"ב קובלים הנכים על כך שאף ערוץ אמריקאי לא ישדר את המשחקים (למעט אולי רגעי־שיא שיוצגו במהדורות סיכום שונות). בישראל טוענים הספורטאים הנכים כי הם סובלים מהתעלמות, ומציינים כי גל פרידמן לא היה מדליסט הזהב הישראלי הראשון - נכים ישראלים זכו במדליות זהב עוד באולימפיאדות קודמות.
קישורים
על טקס הפתיחה San Francisco Gate
שערוריה־זוטא Scotsman
אף ערוץ אמריקאי לא ישדר את המשחקים - מאתר BBC
סובלים מהתעלמות - ספורטאים נכים בישראל
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

תהייה... 247429
האם ישנן מדינות שבהן האירוע הזה זוכה לתשומת לב שהוא ראוי לה‏1?

1 לדעת הנכים.
הכותרת אינה מדוייקת 247544
השם המדוייק של האירוע הוא המשחקים הפראלימפיים
"אולימפיאדת הנכים" זו המצאה ישראלית מהתקופה שבה ישראל היתה הכח הדומיננטי באירוע זה (שנות ה60), ומאידך עדיין לא היו לה מדליות אולימפיות.
צודקים! 247955
בתור מישהי חסרת התלהבות מהמשחקים האולימפיים באופן כללי, בכל זאת חורה לי העניין המפלה כלפי הנכים.
כשאריק זאבי זכה במדליית ארד, כל מדינתנו עמדה דום ושעות וימים שוחחו על כך - זאבי הפך לגיבור לאומי.
אתמול, קראתי באינטרנט בשורה קטנה ומזערית מאין כמוה שקרן לייבוביץ' זכתה במדליית כסף (!) במשחקים הפראלימפיים. לכל הספורטאים מגיע יחס הגון, הולם ומעבר לבעיות הכלכליות שלעתים הם סובלים מהם (ענף ההיאבקות ידוע כענף מאד בעייתי כלכלית). על אחת כמה וכמה כשמדובר למעשה באולימפיאדה לכל דבר ועניין.
לא פלא שספורטאים מעדיפים לייצג מדינות אחרות (ועיתונאים ישראלים מסקרים "ישראלית בנבחרת ארה"ב"...) מעניין שאנחנו יודעים "לתת כבוד" רק על הדברים שבעינינו נחשבים,
ועשרות הספורטאים הישראלים שלנו מרגישים כסוג ב'.
248028
למה הסימן קריאה למדליית הכסף של ליבוביץ'? היא כבר זכתה בעבר במדליית זהב, ולא באחת.
לא פוליטקלי קורקט. 248083
האולימפיאדה הזאת זוכה לאותו יחס שהיא מקבלת בכל שאר העולם, וכמו היחס שמקבל הספורט בישראל בכלל מחוץ לאולימפיאדה כדורסל וכדורגל(ותחליטי לבד אם זה טוב או רע).

חוץ מזה נניח והייתה קמה הגרונטוליאדה(אולימפיאדת הזקנים) האם גם היא הייתה זכאית לסיקור? לא כל אירוע בינלאומי זכאי לסיקור.
כתבה על אצן קמבודי נכה 248117
בני"ט
צודקים! 514598
"אנחנו יודעים "לתת כבוד" רק על הדברים שבעינינו נחשבים". אז על מה ניתן אם לא על זה?
שאלה 248040
לכבוד זכייתו במדליית ארד של הקלע דורון שזירי,

מה בעצם הנכות שלו? ובאופן כללי, מה הקטגוריות בענפים השונים? סביר להניח שקלע משותק ברגליים יצליח יותר מקלע שמשותק ביד אחת, ולא ברור האם אובדן עין הוא יתרון או חיסרון. יש למישהו הפנייה לדף שמסביר את כל העניינים הללו?

אגב, בהתקף ציניות: האם ייתכן שאדם שאינו נכה יתחזה לנכה, למשל כי הוא ממש טוב בטניס בכסאות גלגלים? והאם אין לתת למישהו שאינו נכה להשתתף בתחרויות, אם הוא לוקח על עצמו את אותן מגבלות שהן מנת חלקם של הנכים? (אל תירו בי, אני מדבר מבורות).
שאלה 248085
דורון שזירי הוא נכה צה"ל קטוע רגל.
לגבי הקריטריונים - באמת קשה למצוא. באתרים העוסקים בספורט נכים יש קצת אינפורמציה כללית ולא מצאתי תקנון או משהו דומה לזה.

ואשר לפיסקה האחרונה - הממ... תשתדל לא להתרחק מהמזגן בימים קשים אלו, ומצא לך תחביב משעשע ומהנה :-).
אולימפיאדת הנכים 248298
בסך הכל שילוב של freak show ופיזיותרפיה שיצאו מפרופורציות.
חרש, שוטה וקטן 248208
מצד אחד, ברור כי אלו הדורשים יחס שווה לאולימפיאדה הרגילה ולאול' הנכים (למשל תגובה 247955, או הפסקה האחרונה בידיעה למעלה) טועים. הרי אין סימטריה. האולימפיאדה הרגילה היא פתוחה, כלומר מוזמנים אליה הטובים ביותר. אם במקרה נכה כלשהו מצליח להיות בין הטובים ביותר (כולל בריאים), הוא מוזמן. אולימפיאדת הנכים היא מסגרת עבור קבוצת אנשים שאינם יכולים להתחרות בין הטובים ביותר, ושבכל זאת יש עניין לראות אותם מתחרים: כלומר, זו מסגרת מיוחדת, מין "ארגז חול"; אפשר גם לאהוב ולהעריך אותה יותר מאשר את האולימפיאדה הרגילה, אבל בכל מקרה, זה לא אותו דבר.

מצד שני, את אותו טיעון בדיוק אפשר להפנות כלפי תחרויות הנשים ברוב ענפי הספורט באולימפיאדה הרגילה. למה יש לנו יחס סימטרי (אם יש) בין התחרויות וההשגים של הגברים והנשים?
חרש, שוטה וקטן 248210
(אין)
חרש, שוטה וקטן 248286
למי - לך? המוסכמה בתקשורת היא של יחס די שוויוני, ומכל מקום שאמור להיות שוויוני, וההתלהבות שלי כצופה נטתה להיות שוויונית, על-פי התרשמותי.

אם להמשיך את ההשוואה, מעניין מה היה קורה אם היו מפרידים "אולימפיאדת נשים" מה"אולימפיאדה הפתוחה" (שברוב הענפים, מן הסתם, היו מתחרים בה רק גברים) - האם העניין באולימפיאדת הנשים היה דומה יותר לעניין בפתוחה, או שמא לעניין בזו של הנכים. ומצד שני, מה היה קורה אילו היו משלבים את התחרויות לנכים בין התחרויות באולימפיאדה הרגילה.
בכי בחדרים וברחובות שתיקה 248293
אני חושב שבשחמט זה המצב. קראתי שיש שתי אחיות-שחמטאיות (פולגר אאל''ט) שמסרבות להתחרות בתחרויות ''נשיות''.
248315
למה? הזכייה של יעל ארד במדליה זכתה לפחות כבוד מזו של אורן סמדג'ה?
פאדיחת המשקפת של ורד בורוכובסקי נידונה בפחות שמחה לאיד מאשר הפדיחה של הקופץ במוט?
לי קורזיץ מעניינת פחות מגל פרידמן לפני המדליה?

________
העלמה עפרונית, לא עושה הרבה וזה כיף.
אה, למען האמת... 248322
א) ארד זכתה בכסף, סמדג'ה בארד, קשה להשוות.
ב) על בורוכובסקי ירדו הרבה *יותר* מאשר על אברבוך. מצד שני, להסתבך במשחה כי לא הבאת משקפת ספר (ואתה אמור להיות מקצוען שלא מסתבך בדברים כאלו) הרבה יותר מביך מאשר להגיע לגמר אולימפי ולא להצליח לעבור גובה לא נמוך במיוחד, במקצוע שבו ימים רעים הם דבר שבשגרה.
ג) כן.
אני יודעת את זה, תודה. 248328
השאלה הייתה אם באולימפיאדה הרגילה ישנה יותר התייחסות לגברים מאשר לנשים. מן הסתם,גל פרידמן שקיבל מדליה מעניין יותר מלי קורזיץ שזכתה "סתם" באליפות עולם. בדיוק כמו שמדליית הכסף (הראשונה) של ארד הרשימה יותר מהארד של סמדג'ה.
אז מה? אז אולי ההתייחסות היא לגופו של עניין ולא למינו של ספורטאי?
אני יודעת את זה, תודה. 248343
גל פרידמן היה מעניין יותר מלי קורזיץ גם לפני שזכה (כשאני אומר ''מעניין'' אני מדבר על היחס התקשורתי אליו) אבל ייתכן שזה בגלל שהוא היה פוטנציאל גדול יותר. כך גם במקרה של ארד וסמדג'ה. הבעייתיות בדברייך היא שאת משווה בין דברים שהם לא ברי השוואה. אם סמדג'ה וארד היו זוכים שניהם בכסף או שניהם בארד היה יותר מקום לדבר. בכלל, בעייתי לבדוק דווקא בקצוות - המדליסטים וה''פאדיחיונרים'', וגם לא כדאי להגביל את עצמנו לישראלים בלבד, אלא לשאול לאיזה תחרויות באופן כללי הופנה זרקור רחב יותר, לגברים או לנשים. לדעתי, אגב, היחס אכן היה פחות או יותר שווה בשווה.
248346
העובדה היא שאני, שלחלוטין לא מתעניינת בספורט, מכירה את קורזיץ ופרידמן ולא מכירה אף גולש מיסטרל אחר. גם בג'ודו,אני מכירה את ארד, סמדג'ה וזאבי. לא בנים נוספים ולא בנות אחרות.
למה זה לא בר השוואה? אנחנו מדברים על ההתייחסות לספורטאים ועל החשיפה התקשורתית שהם זוכים לה. אני לא זוכרת שסמדג'ה זכה לחשיפה שונה משמעותית מארד.ואם כן, זו הייתה תוצאה של הזכייה השונה ולא של הכרומוזום השונה.
הבעייתיות בדבריך היא שאתה קטנוני.
248550
זה בדיוק מה שאני אומר - שבגלל שזו זכייה שונה, אי אפשר להשוות ביניהן. נניח שפרידמן היה זוכה בזהב (היי, זה קרה) וקורזיץ הייתה זוכה בארד, והיו מקימים סביבה מהומה פחות גדולה, האם היא הייתה אומרת "היי, זה בגלל שאני אישה!"?

חוץ מזה, כבר אמרתי שלדעתי לא צריך להשוות דווקא בקצוות - המדליסטים והפאדיחיונרים. אבל אני לא אכנס לזה כדי שלא לעבור את רף הקטנוניות. היה נעים לדבר איתך.
לא אותם מענקים 249260
לבנת: "אי אפשר לחלק אותם מענקים גם לנכים":
לא אותם מענקים 249269
הודעת השרה מדגישה את שניתן היה להסיק מטבלאות המדליות: המשתתפים במשחקים הפראלימפיים ממוינים לקטגוריות נכות שונות, ולכן יותר מדליות מחולקות במשחקים אלו מאשר במשחקים האולימפיים, וזאת אף על פי שהם כוללים פחות ענפי ספורט. כמו כן, המשחקים הפראלימפיים מתקיימים כל שנתיים, ולא כל ארבע שנים.
כישלון חרוץ? 490789
מה פתאום כל שנתיים? אולי החשבת גם את משחקי החורף?

נראה לי שיש הידרדרות מתמדת בהישגי הספורטאים הישראלים. באולימפיאדת טורונטו (76) זכו ספורטאינו ב40 מדליות זהב, וזכורני שגם בשנות השמונים קצרו הישגים נאים; אבל באתונה זכתה רק קרן ליבוביץ' בזהב, ובביג'ין לא היו מנצחים ישראלים כלל.

יש הסבר לתופעה הזו? והסבר להתעלמות התקשורתית ממנה?
כישלון חרוץ? 492676
אני זוכר מאתונה קצת דיבורים על כך שכל העולם פתאום התחיל להתעניין יותר בספורט הנכים, והתחילו לזרום תקציבים, וכך שאר העולם התקדם, בעוד אצלנו לא היה שינוי.
כישלון חרוץ? 514599
כנראה ניחות באיכות הנכות.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים