איזו מין תעשייה 2138
תעשיית הפורנו בארה''ב מקבלת חיזוק תקדימי כמעט מן הקולנוע ההוליוודי, בסרט נעורים קיצי חדש. מסתבר שאפשר לחתור תחת האתוס הפרוטסטנטי, וגם לחזק אותו בעת ובעונה אחת.
כרזת הסרט
מעולם לא קיבלה תעשיית הפורנוגרפיה בארצות הברית יותר לגיטימציה לקיומה מאשר זו שנותן לה סרט הנעורים החדש "איזה מין שכנה" (השגיאה בעברית: של המפיצים בארץ). עלילת הסרט עוקבת אחר מת'יו קידמן (אמיל הירש) בן ה-‏18, סטודנט בקולג' יוקרתי הגר עם הוריו הבורגניים באחד הפרברים העשירים בארה"ב. מת'יו מגלה ערב אחד, לשמחתו, שמול חלונו עברה להתגורר שכנה חדשה. השכנה דניאל (אלישה קאתברט, הזכורה כבתו של ג'ק באואר מהסדרה "24") היא התגשמות האידיאל הנשי האמריקאי: בלונדינית, רזה, חוזרת על אותו משפט באופן כפייתי ובעלת חזה מסיליקון. דניאל מוכרת בעולם אחר – עולם הפורנו – גם בשם אתנה, כוכבת פורנו מבוקשת. כאן מתחיל המאבק של מת'יו להשגת ליבה של דניאל. לכאורה, הוא שואף לשלוף אותה מהתעשייה שהיא כל כך רוצה להיחלץ ממנה, שכן כעת רצונה באהבת אמת.

הסרט הוא סיפור חניכה והתבגרות פשטני למדי, אשר מספק כמה רגעים משעשעים וכמה רגעים דלים בשאר רוח; הוא ודאי אינו אבן דרך קולנועית, חוץ מאשר בהיבט אחד - הלגיטימציה שהוא מעניק לתעשיית הפורנו בארה"ב ולניהול קריירה מצליחה בתחום זה. דניאל איננה מוצגת בסרט כקורבן תמים: היא לא עברה אונס בילדותה, לא התבגרות בשכונת מצוקה, לא התמכרות לסמים ולא הכול ביחד; היא מוצגת כנערה נורמלית לחלוטין. יתר על כן, אנשי התעשייה עצמם מוצגים כהגונים ובעלי לב זהב, אם כי לחלק מהם יש חולשות כמו רוע או חוסר כשרון משחק - בדיוק כמו בכל תחום אחר. אפשר לומר שהדבר נעשה על מנת "להחליק" את עלילת הסרט, אך למעשה זוהי נקיטת עמדה רדיקלית ביחס לפורנו כשדה לגיטימי של עשייה, התחייבות ואחריות (כל עוד הוא הטרוסקסואלי, לבן, מעמדי ואסתטי). לא עוד מכות, לא עוד אונס; כן שכר הוגן לשחקניות, כן יוקרה ומעמד לעוסקים במלאכה הקשה.

מין זה לא סקס

במאות קודמות היתה הפורנוגרפיה כלי ביקורת חד בידיהם של אמנים, משוררים וציירים. בהראותם ערווה פעורה או אקט מיני מפורש עשו זאת כדי לבקר את מוסדות השליטה באותה עת: הכמורה המתחסדת, המלך האכזר, נציגי השלטון החומסים ואפילו ראש הממשלה. אימפולס הפורענות והמהפכה שהיה טמון בפורנוגרפיה במובנה הקלאסי הלך והתקהה עם השנים, ואט אט הפך ממצרך נדיר לסחורה צרכנית. אומנם, יש לזכור שבכל תחומי הבידור והאמנות השתנו דפוסי הצריכה המסורתיים ועברו לערוצי הפצה טכנולוגיים; אך עדיין נכשל הפורנו בשימור מעמדו הפוליטי המיוחד, והוא קרס ונעלם אל תוך המערכת הלאומית־ליברלית־קפיטליסטית בהווה המוכר לנו.

הפונקציה הביולוגית העומדת ביסוד ההגדרה של האקט המיני – הרבייה – הלכה לאיבוד כמעט לחלוטין בחברה שלנו, והיא איננה נוכחת יותר בשום שיח יומיומי (מלבד בזה הרפואי). את המושג "מין" החליף המושג "סקס". מושג חדש זה מגלם מודלים שונים של התנהלות פיזית בתוך חדר המיטות, לפני האקט ואחריו, אשר בצידם אינטרסים סובייקטיביים שונים: עונג הדוניסטי, המשך המאבק המגדרי על השליטה, ריצוי וסיפוק ועוד. בפועל, המושג "סקס" נשלט בידי ברוני התרבות העממית, והוא נמצא בכל תחומיה בין אם באופן מובלע ובין אם באופן ישיר. חברות אופנה אינן נמנעות מעיצוב קטלוגים או פרסומות טלוויזיה ברוח הפורנו האינטרנטי, וירחוני הנשים והגברים יודעים שסקס מוכר, ולכן מציגים על השער דוגמנית בתנוחה ארוטית ובביגוד מינימלי. הנוסחה הזו חדרה אף לעיתונים יומיים פופולריים, שתמיד דואגים ל"קינוח" נשי בדף האחורי של העיתון.

שאלה של כלכלה

"איזה מין שכנה" שומט את הקרקע מתחת לטענה כי פורנו מנצל נשים: למן הרגע שבו הפך הפורנו לזירה לגיטימית של קריירה והתנהלות הן לנשים והן לגברים, לא ניתן לדבר יותר על ניצול נשים בידי גברים בשדה זה יותר מאשר בשדה התנהלות אחר, אלא רק על המשך החלת יחסי הכוחות והמאבק בין המינים בשדה זה. על פי הסרט, דניאל אומנם מעוניינת לפרוש, אבל היא מודעת לקורבן הכספי שבפרישה, שכן היא מרוויחה כסף טוב בעבודתה. גם מת'יו הנבון דואג לעסקה אחת קטנה (נחשו באיזה תחום), שתתן לו אפשרות ללמוד בבית ספר נחשק ללא דאגות פיננסיות.

הפורנו הצרכני במובנו הפופולרי מייצר דיאלוג ישיר והדוק עם אירועי התרבות שסביבו. אומנם, גם התרבות הפופולרית המהוגנת־לכאורה מושפעת ממנו, אך עדיין הפורנו עצמו הוא מקום חבוי, שאינו נגיש אלא לאלו הטורחים לחפש אותו. המשחק המקדים בפורנו אינו קיים, ונשיקות או כל אקט רומנטי ורגשי אחר נדחקים. בנוסף, תמיד יופיעו בסרטי פורנו יין, אוטו יקר, חליפות, תכשיטים נוצצים וכל רמז אחר לסטטוס חברתי. המסקנה המתבקשת מכל אלה היא שמעשה האהבה – זה המתואר כפורנו רך או רומנטיקה – קשור קשר הדוק למצב הכלכלי. את הנשיקה בסרט ההוליוודי ממשיך אקט יבשושי בסרט הפורנו הצרכני, ואת מימוש הפנטזיה המינית שעלתה במוחנו ברחוב מחליף הפורנו הצרכני.

ההפתעה הגדולה היא שהפורנו הצרכני כלל וכלל אינו מפריע להתנהלותם היומיומית של מבוגרים, אלא להיפך. הוא אידיאולוגי, הוא מחנך, מחברת ומייצר פרקטיקות ומודלים התנהגותיים כוזבים, אשר בבסיסם עומד ניהול האקט המיני תוך פיקוח משפטי מטעם המדינה. הפורנו הצרכני לא יחרוג לרגע מההיגיון ההטרוסקסואלי (ובאופן אבסורדי, חלק ממנו הוא האקט הלסבי), המעמדי והעדתי/גזעי. כך, הפורנו הצרכני משעתק היררכיות חברתיות ומעמדיות ואינו מייצר שום אג'נדה אידאולוגית חלופית. הוא הופך לשוט רב עוצמה של בעלי אינטרס הנמצאים במוסד פיקוח כזה או אחר, תוך כדי מתן כוח לשגרירים מושחתים של הון וכוח המוציאים לפועל את המדיניות. כל זה מתנהל בחסות המדינה הלאומית־מערבית, תוך שמירה על הילת ה"רדיקליות" כביכול של הפורנו במובנו הישן.

פנטזיה גברית ללא מחיר

"איזה מין שכנה", או "הנערה מהבית השכן" (תרגום נאמן יותר לשם הסרט המקורי, The Girl Next Door), מציג רק פנטזיה אחת מתוך מגוון הפנטזיות הבורגניות־אמריקאיות שמסתובבות בעולם הפורנו הצרכני. דמויות המשרתת, הנהג, הטרמפיסטית, האחות, המסז'יסטית, השליח של הפיצה, הבארמן וחבריהם - כולן הבניות נאראטיביות של פנטזיות פורנוגרפיות הרווחות בעולם המערבי כיום. אגב, שם הסרט היה בעבר גם שמה של סדרה מצליחה, בת יותר מתריסר פרקים, אותה הפיקו פלייבוי, פנטהאוז והאסלר. פנטזיית "הנערה ממול" היא אם כן מודל מוכר ויצוק היטב בתוך הרפרטואר של הפורנו הצרכני, מודל שאינו חדשני אלא יונק מן הקיים. זהו מהלך מבריק, שכן הסרט, לכל אורכו, איננו שואל ולו שאלה מוסרית אחת, ומת'יו אינו מוותר כמצופה על אהובתו למרות עיסוקה; כלומר, ניכר שהעלילה מכירה בדיאלוג שאותו היא מנהלת עם הפורנו הצרכני, ומשתמשת בו לקידום ענייניה. מבחינה זו, זהו מהלך חשוב בניסיון לשינוי עמדות אידיאולוגי של הקהל כלפי התעשייה בארה"ב.

כאמור, הסרט חסר כל ערך קולנועי־אסתטי כזה או אחר והוא "רפובליקני" להחריד, אך הוא מעיד על הלך רוח אמריקאי חדש המכוון לשבירת הטאבו בנושא הפורנו. ארה"ב, כמדינה פרוטסטנטית שמרנית, מרשה לתעשייה שכזאת להתגלגל בתוכה כל עוד ערכיה של אמריקה הליברלית נשמרים והסדר הקיים לא מתערער. סרט דוגמת "איזה מין שכנה" יהיה קשה להבנה מעמיקה בישראל או בכל מקום אחר, מלבד ארה"ב. עצם הניסיון של היוצרים לחבר בין קולג', פרברים, ועידת פורנו בלאס־וגאס, כוכבת פורנו וחשפניות בסרט נעורים, מעיד על שינוי מהותי בעמדות המוסרניות והמתחסדות כלפי הפורנו הפופולרי. השינוי הזה מהווה שלב נוסף בקבלתו של הפורנו לקנון התרבות, בזרועות פתוחות ובחשבון בנק הולך ותופח.
קישורים
איזה מין שכנה - האתר הרשמי
פלייבוי
פנטהאוז
האסלר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "קולנוע ואמנויות הבמה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  איש קש • אלמנה ויתום
  לא ראיתי את הסרט • מנשה
  כמה הערות קטנות • אורי רדלר • 6 תגובות בפתיל
  בקשר לשם הסרט... • ההוא מהמסדר השכן • 5 תגובות בפתיל
  שאלת ההדיוט האידיוט • גדי אלכסנדרוביץ' • 36 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • kosh • 3 תגובות בפתיל
  תרבות הפורנו • יובל רבינוביץ • 2 תגובות בפתיל
  האם פורנו אכן מנצל נשים? • אורי רדלר • 61 תגובות בפתיל
  יש פורנו חיובי • מנשה
  עוד משהו המנוגד במוצהר לאתוס הפרוטסטנטי, עם רמז פורנו מעודן • מיכאל שרון • 15 תגובות בפתיל
  ומה אומרת העובדה שהסרט הנ''ל • טווידלדי • 2 תגובות בפתיל
  איזו מין קליינטורה יש לתעשייה?! • זכר מפוקח • 71 תגובות בפתיל
  השכנות שלי • האייל האלמוני • 4 תגובות בפתיל
  זה עניין של פוטושופ • ברקת לא פה • 8 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים