מפלגת ''האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו'' מתפצלת לשתי רשימות; ליברמן מציג תוכנית מדינית 2139
ראשי מפלגת האיחוד הלאומי־ישראל ביתנו הודיעו היום (ג') כי בבחירות הבאות יתמודדו בשתי רשימות: רשימה אחת בראשות ח"כ אביגדור ליברמן שתפנה לקהל יעד של עולים וציבור לאומי־חילוני, ממאוכזבי הליכוד; ורשימה שנייה בראשות ח"כ בני אלון (מולדת) וצבי הנדל (תקומה) שתפנה לבוחרים דתיים, מאוכזבי מפד"ל וליכוד.

במסיבת עיתונאים שערכו אמרו הדוברים כי פיצול שכזה יעלה את מספר המנדטים שלהם ואולי אף יכפיל את כוחם המשותף. ח"כ צבי הנדל הנדל הסביר כי מסקרים שנערכו התברר כי יש ציבור דתי גדול שלא מוכן להצביע למפלגה שבה חברים אנשים שאינם שומרי שבת; מאידך קיים ציבור חילוני גדול שלא מוכן להצביע למען דתיים.

במקביל פרסם לאחרונה ח"כ אביגדור ליברמן תוכנית מדינית משלו לפיה תוקם מדינה פלסטינית לצד ישראל אליה יסופחו ריכוזי אוכלוסייה מוסלמית הנמצאים בשטחה הריבוני של ישראל כמו המשולש, הכפרים בגליל, ואדי ערה (כולל היישובים היהודיים), וישובים נוספים. בנוסף יסופחו למדינה הפלסטינית גם רוב השכונות במזרח ירושלים – שועפת, אל־אזהרייה, א־רם ועוד. בתמורה תספח ישראל את גושי ההתיישבות היהודיים ביהודה ושומרון - גוש עציון, אזור אריאל, מעלה אדומים, גבעת זאב וריכוזי התיישבות ישראליים נוספים ביש"ע, כמו גם העיר העתיקה בירושלים.

נוסף על כך מציע ליברמן שכל אזרח ישראלי יהיה חייב להישבע אמונים ולהצהיר הצהרת נאמנות למדינה, לביטחונה, לערכיה, לסמליה ולהמנון. מי שלא יהיה מוכן להישבע אמונים יאבד את אזרחותו. הוא ימשיך להחזיק בזכויות שוות ובמעמד של תושב קבע, אך לא יוכל לבחור או להיבחר. כמו כן יחוייב כל אזרח בשירות צבאי או בשירות אזרחי.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב NRG
תוכנית מדינית - של אביגדור ליברמן; מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

258681
ח"כ אביגדור ליברמן פרסם תוכנית מדינית משלו לפיה תוקם מדינה פלסטינית לצד ישראל אליה יסופחו ריכוזי אוכלוסייה מוסלמית הנמצאים בשטחה הריבוני של ישראל כמו המשולש, הכפרים בגליל, ואדי ערה (כולל היישובים היהודיים), וישובים נוספים.
מישהו מכיר שמאי?
258683
יש אחד מצויין בבית הלל.
אני מכיר 258779
אם תהיה יותר ספציפי בקשר למיקום (יכולת באותה מידה כבר להגיד ''איפשהו בישראל'') אז אני אוכל לנסות לברר.
קיסינג'ר מתנדב לסייע לליברמן 266441
מעניין מאוד 258682
אך האם אנשי האיחוד הלאומי יסכימו לתוכניתו של ליברמן?
איזה כיף להם 258692
הם בטח נורא שמחים להכריז בפומבייסט שהציבור שלהם מורכב מאנשים גזענים וצרי מוח שאינם מוכנים להצביע למפלגה אם יש בה מישהו שמתנהג שונה מהם, בלי קשר לעמדות שלו.
איזה כיף להם 258722
נניח שיש מפלגה שמצעה מתאים "בול" לדעותיך, אך בראשה עומד אדם שמרביץ לאשתו, האם היית מצביע למפלגה כזו?
איזה כיף להם 258734
אני חושב שבדיוק לזה דובי מתכוון (שזה לא כבוד גדול להשוות מי שביט הכיפה שלו הפוך משלך עם מי שמרביץ לאשתו).

לדעתי העניין הוא דווקא בהנחה שזה "בלי קשר לעמדות"; נדמה לי שהיו פה ושם אי הסכמות בין חברי שני הפלגים.
איזה כיף להם 258738
אני אתקשה לסמוך על אדם כזה שיישם את העמדות שלי, אז כנראה שלא.
איזה כיף להם 258749
אותו כנ''ל לגבי דתיים ואדם שלא שומר שבת, או דוברי רוסית חילוניים ואדם שנמנה על המחנה הדתי (שמטיל הרבה פעמים ספק ביהדותם ומקשה עליהם להשתלב כאן).
איזה כיף להם 258751
יש בהחלט הבדל חד בין אדם אלים לבין שאר המקרים שאתה מתאר.
איזה כיף להם 258786
מבחינתי ומבחינתך יש הבדל, מבחינת אנשים דתיים גם מי שלא שומר שבת וגם מי שמרביץ לאשתו - הם אנשים לא מוסריים.
איזה כיף להם 258872
וכאן בדיוק הבעיה.
לא שיש לי מושג על מה אתם מדברים 258988
אבל לא הייתי מגדירה אדם לא שומר שבת כ"לא מוסרי". מה עניין מוסר לכאן?
לא שיש לי מושג על מה אתם מדברים 259491
את לא. אבל לא כל הציבור הדתי שפוי. כנראה שמצביעי ''האיחוד הלאומי'' נמנים על החלק הלא שפוי בציבור הזה.
איזה כיף להם 258950
מעניין מאד שאתה מעלה את הדוגמה הזו, כי אביגדור ליברמן בכבודו ובעצמו הורשע בעבר בתקיפת נער, שלטענתו ''הציק לבן שלו,'' אאז''נ.
איזה כיף להם 258951
כנראה שלא העליתי את הדוגמה במקרה...
האיחוד הלאומי 258720
זה די משעשע שמפלגה עם שם כמו ''האיחוד הלאומי'' צריכה להתפצל לשתי סיעות פיקטיביות שהן בעצם אחת, כדי לקדם את עניינה.

בקשר להצעה של ליברמן, נשמע מעניין.
האיחוד הלאומי 258723
''האיחוד הלאומי'' נקראת כך מכיון שהיא איחוד בין מולדת, תקומה וישראל ביתנו.
האיחוד הלאומי 258817
אני מציע שאחרי הפיצול יקראו לשתי המפלגות החדשות ''איחוד-איחוד'' ו''איחוד-מאוחד''.
האיחוד הלאומי 258860
סיפור אמיתי: בחופשתנו האחרונה בטבריה, שמענו על מסעדה משובחת שנמצאת באשדות יעקב. הגענו למקום וחיפשנו את המסעדה לשוא, עד שהבנו שאנחנו ב"אשדות יעקב איחוד" במקום "-- מאוחד". מסתבר שהשנאה בין הפלגים עדיין לא שככה, עד כדי כך שהקיבוצניקים שאותם שאלנו השיתו עצמם כלא יודעים, כדי שלא לעזור לפרנסת "הפלג האוייב" חס וחלילה.
האיחוד הלאומי 258868
מזכיר לי את המלחמה האיומה על החמאה של ד''ר סוס
אין ''שנאה בין הפלגים'' 258873
ולו משום שכבר אין פלגים, וגם האיחוד וגם המאוחד שייכים כבר מזמן לתנועה אחת. אולי יש שנאה בין הקיבוצים, אולי יש תחרות בריאה בין הקיבוצים, אולי מי ששאלתם פשוט לא ידע, ואולי מי ששאלתם לא רצה לענות לכם, שנאה בין הפלגים ודאי שאין.
אין ''שנאה בין הפלגים'' 258877
אם כך, למה הם לא מתאחדים מחדש ומשחררים חצי מהקרקע?
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 258884
מדוע תושבי גוש קטיף לא מתאחדים עם אשקלון ומשחררים את הקרקע? מדוע תושבי מודיעין לא מתאחדים עם לוד ומשחררים את הקרקע? מדוע תושבי תל-אביב לא מתאחדים עם באר-שבע ומשחררים את הקרקע?
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 258911
בין גוש קטיף לאשקלון יש מעל 40 ק"מ, כנ"ל גם לגבי מודיעין ולוד (שלא לדבר על ת"א וב"ש).
לענייננו: בכל היישובים עליהם דיברת, התושבים רכשו את הדירות בכספם (או בכספי המשכנתא...). אשדות יעקב (איחוד) ו(מאוחד) קיבלו את הקרקע מקק"ל ומהמדינה (בהתאמה) ללא ששילמו שקל.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 258921
איזה קנו ואיזה נעלים.
בית בגוש קטיף עולה 2 שקל ,שגם אותם קבלו המתנחלים במענק הממשלה.רק מהוצאות השמירה עליהם אפשר לקנות לכולם וילות ברמת אביב גימל.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 258923
בית בגוש קטיף עולה כמו בית מקביל בשדרות.
הוצאות השמירה על שדרות (כולל כניסות ויציאות מעזה, למניעת קסאמים) גבוהות מהוצאות השמירה על כפר דרום למשל (בעיקר מכיון שהפגזת כפר דרום לא מזיזה לאף אחד, וממילא לא גוררת פעולות של צה"ל). דרך אגב, הוצאות השמירה על אשדות יעקב (גם איחוד וגם מאוחד) היו גבוהות במיוחד בשנות ה50 וה60.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 258924
מה שייך מה שקרה בשנות ה50 וה60?
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 258926
לו היו מפעילים את אותו ההגיון (פינוי יישובים מאויימים במקום הגנה עליהם) לא היה אשדות יעקב (לא איחוד ולא מאוחד) והדיון הזה לא היה נפתח בכלל.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 258938
בית בגוש קטיף עולה כמו בית מקביל בג'בליה.
בגוש קטיף יושבים מאות חילים שיכלו להגן על תושבי שדרות,
במקום לבזבז את זמנם בעזה.
הוצאות השמירה על הישובים בשנות החמישים והשישים היו אפסיות כי התושבים אז שמרו על עצמם.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259027
השאלה היא לא הוצאות שמירה על ישובים ברצועת עזה. אין חילוקי דעות, על זכויותיהם של בני אדם על רכושם, ודרישתם מהרשויות להגן עליהם. הקטע שבו יכולה הכנסת להצביע על פינוי בני אדם ממקומות מגוריהם ללא קבלת הסכמתם ממש מטריד, מחר זה יכול להיות אתה או אני מכל מקום בארץ.

הצד השני הוא שיש מצב מלחמה מתמשך והצגת פינוי ההתנחלויות כצעד לקראת שלום הוא מטעה, אם היתה אפשרות של הסכם שלום לא צריך היה לפנות את הישובים.

את הישובים צריך לפנות כי אחרת מדינת ישראל עם יהודה שומרון ועזה תהפך למדינה בעלת רוב ערבי מוסלמי, זו עובדה מצערת שליברמן מנסה להתמודד איתה עם התכנית שלו.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259492
השאלה היא לא כמה כואב לפנות אדם מביתו. אין חילוקי דעות על הבעיה הבטחונית שמהווה הרצועה. הקטע שבו יכול פלג קנאי מצומצם להכריח מדינה שלמה להקצות משאבים וחיי אדם לעזור לו במלחמת הקודש הפרטית שלו תוך כדי ניצול ציני של הדמוקרטיה והמחוייבות של המדינה להגן על תושביה ממש מטריד. מחר זה יכול להיות כיבוש ירדן או סיני.

הצד השני הוא שיש מצב מלחמה מתמשך והצגת הנוכחות של ההתנחלויות כגורם שמקל על הצבא או עוזר באיזשהו אופן לבטחון שאר המדינה הוא מטעה. אם לא היה כיבוש ודיכוי, לא היה צורך להגן על שאר המדינה.

למרבה האירוניה, עם הפסקה האחרונה שלך אני מסכים.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259504
כבר מאה שנה שהפלסטינאים אינם מוכנים לקבל את נוכחותנו בארץ ישראל, גלי מלחמה חוזרים ונשנים החל במאורעות 1929 ועד לאינטיפאדה, מוכיחים זאת.
להציג את פינוי ההתנחלויות כצעד לקראת שלום הוא בלוף והונאה עצמית, כל מי שעיניו בראשו ואזניו כרויות לשמוע את מנהיגיהם של הפלסטינאים, הקטנים והגדולים מבין שזו המציאות, ואין לכך קשר עם כיבוש או דיכוי. הפינוי הוא נסיגה מאזורים שיש בהם רוב מסיבי של פלסטינאים, אם נשאר בשטחים לאורך זמן, נצטרך לתת להם זכויות אזרח ולוותר על אופיה היהודי של המדינה.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259687
"אם לא היה כיבוש ודיכוי, לא היה צורך להגן על שאר המדינה".

נכון, כידוע, מלחמת העצמאות, כמו גם מלחמת ששת הימים, התרחשו לאחר 1967, ואש"ף הוקם ב-‏1964 כדי לשחרר את הגדה המערבית מידי ירדן ואת רצועת עזה מידי מצרים. גם כיום הפלסטינים מדברים שוב ושוב על כך שרצונם במדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל בשטחים ששוחררו על ידיה מידי ירדן ומצרים.

איפה אתה חי?
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259788
לא צריך להתייחס לתגובות מראה באופן מילולי, אלא לקרוא בין השורות.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259495
"הקטע שבו יכולה הכנסת להצביע על פינוי בני אדם ממקומות מגוריהם ללא קבלת הסכמתם ממש מטריד, מחר זה יכול להיות אתה או אני מכל מקום בארץ"

רק שאני ( ואתה?) לא גרים בשטחים כבושים. המתנחלים גם ידעו מראש שיש אפשרות שיפנו אותם ברגע שהם נכנסו.

"אם היתה אפשרות של הסכם שלום לא צריך היה לפנות את הישובים"

לא ברור מאיפה הפיסקה הזאת הגיעה ומהם הנימוקים.

ליברמן מנסה להתמודד עם פתרון לרוב העתידי של הערבים באמצעים לא ריאליים, וגזעניים. זה בסדר, גם שרון דיבר כמוהו שהיה באופוזיציה. דיבורים לא עולים כסף.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259509
תאר לך מצב שבכנסת מחליטים לפנות את אום אל פאחם ללא הסכמתם, זה לא היה מטריד את מצפונך?

אם תעבור על מה שלמדת בבית הספר, תבין שכולנו נמצאים בשטחים כבושים, עד לפני מאה שנה בקושי היו פה יהודים.

כמו שבישראל ישנם כפרים ערביים כך במצב של שלום אמיתי יכולים היו להיות ישובים יהודיים במדינה פלסטינאית, ולא צריך היה לפנות את הישובים.

ליברמן מנסה להתמודד לא עם רוב עתידי אלא עם המציאות של היום. מנהיגי הערבים שולחים פצצות אנושיות להתפוצץ באוטובוסים לא מטעמים של אחוות עמים.
אופוזיציה תפקידה להעלות הצעות ובדמוקרטיה אלה דיבורים ולא שימוש בנשק.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259511
כן, כולנו נמצאים בשטחים כבושים, אבל יש להבדיל בין השטח הכלול בתוך המדינה עפ"י הסכמת האו"ם בתקופת הקמתה ואחר מלחמת 1948, שנתפסה לא רק ע"י ישראל אלא אף ע"י גורמי חוץ כמלחמת מגן, לבין שטחים שנכבשו במלחמה עשרים שנה אחר שהמדינה היתה כבר קיימת, ושמעמדם הבינלאומי שנוי במחלוקת עד היום.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259512
האו''ם הכיר במה שנקרא מפת החלוקה, כיבושי מלחמת העצמאות אינם מוכרים רשמית, לעולם יש סבלנות, ושום דבר אינו סופי. להזכירך ירושלים עדיין לא מוכרת כבירת מדינת ישראל.
הכלל הקובע הוא דמוקרטי, אם לערבים יהיה רוב בתוך מדינת ישראל, המדינה לא תהיה יהודית ולא דמוקרטית.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259525
"האו"ם הכיר במה שנקרא מפת החלוקה, כיבושי מלחמת העצמאות אינם מוכרים רשמית, לעולם יש סבלנות, ושום דבר אינו סופי"

לא נכון, האו"ם מכיר בישראל בגבולות 67 http://christianactionforisrael.org/un/more242.html

"אם לערבים יהיה רוב בתוך מדינת ישראל, המדינה לא תהיה יהודית ולא דמוקרטית".

נכון מאוד, ולכן ההתנתקות מהפלסטינאים הכרחית.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259544
מוסכם
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259517
"אם תעבור על מה שלמדת בבית הספר, תבין שכולנו נמצאים בשטחים כבושים, עד לפני מאה שנה בקושי היו פה יהודים".

ואם תעבור על החלטות האו"ם 242 ו338 תראה שיש הכרה של האו"ם בנוסף להכרה בינ"ל לישראל בגבולות 67. ואין שום הכרה כזו לשטחים מעבר לקו הירוק.

בנוגע לשאלת אום אל פאחם- אום אל פאחם נמצאת בתוך הקו הירוק. לכן אין שום דימיון בינה לבין ההתנחלויות בעזה.

"במצב של שלום אמיתי יכולים היו להיות ישובים יהודיים במדינה פלסטינאית"- כמובן שאין שום אפשרות ריאלית למצב כזה. בינתיים ההתנחלויות סוחטות הרבה כסף מקופת המדינה. וחיילים מאבדים את החיים שלהם תוך שמירה על שטחים שאינם שלנו ושנצטרך לפנותם בין כה וכה. הפינוי שלהם נעשה בשבילי ובשבילך ולא בשביל הפלסטינאים.

ליברמן יכול להגיד (כמעט) מה שהוא רוצה , אך אין שום אפשרות ליישם את הדברים שלו. התנהלות שרון באופוזיציה (כשהיה גיבור בדיבורים) לעומת התנהלותו כרוה"מ (שהבין שאין ברירה אלה להתנתק מהפלסטינאים) מדגימה זאת.
שאלה טובה, יש לי עוד כמה 259543
קצת עיקביות, או שאתה פורמלי ואז החלטות של הכנסת שמתקבלות ברוב דמוקרטי גוברות על זכות הקניין, וטובות גם לגבי פינוי אום אל פאחם כמו לגבי גוש קטיף.
החלטות פורמליות לא הופכות שטח כבוש לשטח משוחרר, אילולא במלחמת העצמאות ברחו/גורשו ערבים מישראל, היום היה בתוך הקו הירוק רוב ערבי מוצק, ולא הייתה עוזרת לך שום החלטה פורמלית, ישראל הייתה מדינה ערבית לכל דבר.

החלטות האו"ם הן החלטות פוליטיות תזכור הויכוח על פינוי השטחים או שטחים, אלה לא עשרת הדיברות ומשתנות לפי הרוח, לרוסיה לא אומרים כלום על צ'צ'ניה.

נסיתי להעמיד אותך על המציאות הממשית בארצנו עם הגידול הדמוגרפי לערבים יהיה רוב גם בישראל, הערבים לא ידקדקו בטיעונים פורמליים ויעיפו אותנו מכאן, החלטות האו"ם לא יעזרו לנו.
השאלה לגבי ליברמן (ואני לא מחסידיו) היא לא שאלה של יישום אלא האם הצעותיו טובות ליהודים. ההתנתקות היא חלק מתוכנית ליברמן החפץ גם הוא בהתנתקות מערבים.
שטויות 258929
כשכל שני ישובים קרובים יתאחדו ויוותרו על הקרקע של אחד מהם, תוכל לבוא בבקשה דומה לאשדות יעקוב איחוד ומאוחד.

כשכל תושבי המדינה שחכרו אדמות מהמדינה יוותרו על הקרקע שהם חכרו, תוכל לבוא בדרישה דומה לאשדות יעקב איחוד ומאוחד.

כשכל הישובים שקמו לפני קום המדינה על אדמות קק''ל יוותרו על הקרקע, תוכל לבוא בדרישה דומה לאשדות יעקב איחוד ומאוחד.

השנאה לקיבוצים פשוט מוציאה אותך מדעתך.
שטויות 258934
מה קשורה השנאה? כך בירך מזכיר הקיבוץ (איחוד) בראש השנה:
"מי ייתן ונחבור לקהילה אחת מלוכדת ונחזור למקומנו הטבעי כבשנות הקיבוץ הראשונות".
שטויות 258943
מה הקשר בין איחוד לבין גירוש משפחות מבתיהם?
שטויות 258948
מה עניין גרוש? "ונחזור למקומנו הטבעי"
האיחוד הלאומי 258975
תיקון קטן: "האיחוד הלאומי" נוצרה כתוצאה מאיחוד של "מולדת", "תקומה" ו"חרות" של בני בגין. האיחוד עם "ישראל ביתנו" קרה אחר כך.
האיחוד הלאומי 259091
תיקון עוד יותר קטן: לא כתבתי על המצב בעבר ("נוצרה כתוצאה"), אלא על המצב בהווה ("שהיא")
כן ירבו רשימות כאלה 258728
איך לא חשבו על זה כבר קודם? 258752
הגיע הזמן שהיהודים יתפצלו בשתי ראשים, אם לערבים יש כל כך הרבה מדינות אז למה שליהודים תהיה רק אחת?

רעיון אדיר, להקים שתי מדינות ליהודים- האחת בשם 'ישראל' והשניה בשם 'נחלת יו"ש'
ובמקביל, לאפשר גם לערבים להקים שתי מדינות (אחת בעזה ואחת בשטחים)
איך לא חשבו על זה כבר קודם? 258788
חשבו על זה מזמן (בימי רחבעם למען הדיוק).
איך לא חשבו על זה כבר קודם? 258854
גם בשנות השמונים הכריזו על מדינת יהודה (במושב נוב, אם אני לא טועה).
איך מצטרפים?? 258871
אני רק רוצה לדעת איך ניתן להצטרף ולתמוך בליברמן, כי לפי מה שאני ראיתי, תכנית מדינית כמו שלו זה בדיוק מה שהמדינה שלנו צריכה. אין על-כך אפילו עוררין, הייתי אומר. אז נכון, תחילה קצת גיחכתי, אבל אח''כ ראיתי את המשך התכנית, נתתי עוד תשומת-לב אליה והבנתי שבסופו של דבר ליברמן צודק. חבל ששרון סילק את ליברמן מן הממשלה. הלוואי, כנגד כל טענות הנגד, וליברמן היה יכול להבחר לראשות הממשלה, במקום שרון. כי לפי מה שנראה עכשיו, גם אני התאכזבתי משרון, שבעצם ע''י מה שהוא עושה הוא מוכיח עד כמה איננו עומד מאחורי דבריו, וכל מה שאמר היה רק בכוונה לקבל כיסא ולהבחר.
איך מצטרפים?? 258874
לא כתבת באחד הדיונים כאן שאתה בן חמש עשרה, במקרה? אולי כדאי שתתן לקצת זמן לעבור לפני שאתה קובע עמדה כל כך נחרצת? הזמן, אתה יודע, אומרים שיש לו השפעה מחכימה וממתנת... (לא על כל אחד, כמובן)
מתחת לחגורה 258886
לדעתי לא יפה לתקוף את מה שלא ניתן לשנות.
שלא לדבר על זה שפגשתי בני 15 שהבינו הרבה יותר מבני 30 ממוצעים ולהפך.
מתחת לחגורה 258889
למה מה שלא ניתן לשנות?
תוך שנה שנתיים זה ישתנה, והוא כבר לא יהיה בן 15.
למה אף אחד לא מגיב על תכנית ליברמן? 259039
מה זה הדבר הזה?
יש פה אמנם כמה "סוכריות" שניצה הייתה יכולה לחתום עליהם (כמו שירות לאומי לכל וחובת הצהרת נאמנות), אבל התכנית ככלל עוקפת את שרון משמאל בלי פחד. איך אפשר להבין את ההתנגדות של ליברמן ושותפיו לפינוי של כמה התנחלויות בעזה ובשומרון בתכנית ההתנתקות, כאשר התכנית הזו שלו תצטריך פינוי מאסיבי של התנחלויות רבות ושל יישובים בואדי ערה, או לחילופין השארתם בתחומי המדינה הפלסטינית. מישהו מוכן להסביר לי את ההיגיון (המדיני, הפוליטי) במצב הזה?
למה אף אחד לא מגיב על תכנית ליברמן? 259062
פתרון הבעיה הדמוגרפית. ליברמן רואה בהתנתקות הפסד כפול: מצד אחד, אנחנו מקטינים את הארץ, ומצד שני, אנחנו משאירים אוכלוסיה ערבית גדולה עם ריבוי טבעי גבוה, כאזרחים שווי זכויות. בתוכנית שלו, אנחנו אמנם מוותרים על חלק מהשטח, אבל בתמורה מקבלים טוהר אתני.

במונחים של בלבן, אני מניח שהוא בטלן.
למה אף אחד לא מגיב על תכנית ליברמן? 259092
תיקון קטן: כך *גם* אנו מקבלים טוהר אתני, (בתכנית של שרון רק הערבים מקבלים טוהר אתני).
אוקיי, התקדמנו. 259159
אני יכול להבין מכך שליברמן אינו מתנגד באופן מוחלט לפינוי התנחלויות , אלא רק טוען שהפינוי הכלול בתכנית ההתנתקות אינו מביא תמורה כלשהי, ואילו זה הכלול בהצעתו מביא תמורה (פתרון הבעיה הדמוגרפית). מנקודת המבט שלי (הרחק משמאל) זו התרחשות חיובית ביותר: היא מצמצמת עוד יותר את מחנה "אף שעל", והופכת את עניין פינוי ההתנחלויות לחלק הגיוני מהסדר עתידי.
אוקיי, התקדמנו. 259179
אני בספק אם ליברמן היה אי פעם חבר במחנה "אף שעל", או, ליתר דיוק, במחנה "ארץ ישראל השלמה". ליברמן חסר את הרקע היהודי-משיחי‏1. הגישה שלו, שמשקפת, דומני, את גישתם של רבים מעולי ברה"מ שבחרו בדרך הימין, היא גישה של סלידה גרידא מהערבים, ולאומנות קיצונית. ההתנתקות, במחנה הזה, לא נתפסת כ"ויתור על אדמות מולדת" אלא אך ורק כ"כניעה לטרור". אם בעזה לא היה אף ערבי אחד, וישראל הייתה מחליטה להעביר את השטח לצרפת כמחווה של רצון טוב, ליברמן לא היה מתנגד. הבעיה שלו היא עם מראית העין של הויתור (והשווה זאת למלחמה בין רוסיה לצ'צ'נים. התפיסה היא דומה).

שים לב באיזה שיוויון נפש ליברמן מדבר על הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל - האנטיכריסט של חבריו למפלגה. הוא אינו רואה עין בעין עם אותם חברים, משום שהוא לא מבין מה כל כך מוצלח בגדה המערבית (או המזרחית) - להפך, זה סתם עוד מקום עם ערבים. ההפטרות מהערבים היא שמנחה אותו, ולא אידיאולוגיה של אף שעל. אפשר להגדיר את האידיאולוגיה שלו כמורכבת משני חלקים: "אף ויתור" ו"אף ערבי".

1 "משיחי" הפך למילת גנאי, אבל אני מתקשה למצוא מילה מתאימה יותר. הכוונה אינה למובן השלילי של המילה, אלא לתפיסה הרואה בארץ ישראל הבטחה אלוהית לעם ישראל - אותו השקפה שבגין החזיק בה, למשל.
בעצם היה צריך להיות כאן 276332
תגובה 276239

(ותודה לההמ"ה).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים