איטלקי וגרמני נכנסים לאי יווני... 215
המנדולינה של קפטן קורלי
מאת לואי דה ברנייר
תרגמה מרים יחיל־וקס
464 עמודים * הוצאת זמורה ביתן
כמה פעמים קורה לכם שחברים יתקשרו במיוחד בכדי להודות לכם על המלצה לספר? כמי שעובדת בענף הספרים כבר יותר מעשור, חבריי ומכריי כבר מצפים ממני להכיר ולהבין בספרים, לדעת על מה להמליץ למי, אבל תגובות כמו אלו שקיבלתי לספר זה, היו בהחלט יוצאות דופן. כולי תקווה, כמיסיונרית ספרים, להוסיף מעריצים נוספים לרשימה ההולכת וגדלה.

במשפט אחד ארוך אסכם ואומר ש"קפטן קורלי" (שם החיבה המקוצר שלי לספר) הינו ספר שיש בו משהו לכו־לם: הומור, טרגדיה, דמויות מלאות חיים, מלחמה גדולה, אהבות גדולות, סאטירה, היסטוריה, תיאורים זוועתיים, נופים ציוריים, ומוסיקה.

זהו סיפורו של אי יווני תחת כיבוש משותף של האיטלקים והגרמנים בזמן מלחמת העולם השנייה. החיילים האיטלקים עובדים בשדות עם הכפריים ומחזרים בחן אחרי הכפריות, בעוד הגרמנים שומרים על הפרדה מוחלטת. אנטוניו קורלי, קצין איטלקי שמתעניין יותר בנגינה ושירה מאשר במלחמותיו של הדוצ'ה מנהיגו, משוכן בבית הרופא המקומי ומפתח עם מארחיו (שבכפייה) – ובייחוד עם בת הרופא – יחסי חיבה/שנאה (מצידם), והזדהות מלאה עם חיי האי ותושביו הססגוניים. לצידם מככבים גם כומר הכפר השתיין, הארוס של פלאגיה (הלא היא בת הרופא) המצטרף למחתרת, קרלו החייל האיטלקי האמיץ - הומוסקסואל בסתר, נמייה החיה בבית הרופא כחיית מחמד, לוטננט ובר הגרמני חובב האופרה, ילדה חובבת מוקשים, מרגל אנגלי, מוסוליני, גנרלים חסרי אחריות, ורבים אחרים. עם התפתחות המלחמה ממצב של כיבוש פאסיבי למדי ללוחמה של ממש, מתפתחת העלילה לכיוונים חדשים שאותם לא אמשיך לפרט בכדי לא לקלקל לכם את הסיפור.

קראתי את הספר במקור האנגלי לפני מספר שנים (בהמלצת חבר, אליו התקשרתי להודות לו על החוויה...). קראתי שוב, ובשקיקה, את התרגום העברי, ושמחתי לגלות שהוא עומד במשימה ומצליח להעביר לשפתנו את כתיבתו השנונה של לואי דה ברנייר, סופר אנגלי שזינק לתהילה עם הצלחתו המסחררת של ספר זה - אחד מרבי המכר הגדולים ביותר באנגליה בעשור האחרון.

פרסומו של "המנדולינה של קפטן קורלי" בעברית הינו אירוע ספרותי, וגם חוויה אישית מרגשת של קריאה "אמיתית", שבשקיקה: זהו פשוט ספר שמספק את הסחורה. עם התקרב החג, הריהו מומלץ במיוחד לחופשות וכמתנת חג לקוראים טובים.

אז לרוץ, לקנות, ולקרוא לפני שיועלה כסרט עם שחקן אמריקני נודע (שאת שמו לא אגלה), שינסה לשכנע אותנו שהוא אנטוניו קורלי המקסים. לו רק היה מרצ'לו מאסטרויני צעיר דיו...
קישורים
קפטן קורלי - קנו את הספר בדיבוק
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "ספרים"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  פרסומת סמויה? • האייל האלמוני • 3 תגובות בפתיל
  זה לא אני • חנן
  באיחור אופנתי • העלמה עפרונית

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים