התנ''ך - מציאות או דמיון? 222
האם הארועים המתוארים בתנ"ך קרו באמת? והאם זה צריך לעניין אותנו?

בשנים האחרונות נמצא התנ"ך (כמו כול אספקט אחר של התרבות היהודית והישראלית) במוקד של ויכוח מתמיד. אמנם בכך אין כול חדש - התנ"ך נמצא מאז ומתמיד במוקד של ויכוח כלשהו, אך דומה שכיום ויכוח זה רק הולך ומתעצם. אחת הסיבות לכך הן התגליות הארכיאולוגיות שמטילות ספק גובר והולך באמינות המסופר בחלקים גדולים וחשובים בתנ"ך (דבר שגם הוא כשלעצמו אינו חדש). סיבה אחרת היא העובדה שהתנ"ך, שהוא הבסיס של התודעה הציונית החילונית בארץ ומקור המקורות של טענות היהודים לזכות נצחית על ארץ ישראל, ניתקל באדישות ואף בעוינות גוברת מצד הדור הצעיר. בבתי ספר חילוניים התנ"ך הוא אחד המקצועות השנואים ביותר על התלמידים. הבמאי אבי נשר סיכם פעם בראיון במדוייק את הדרך שבה מתיחסים כיום רוב החילוניים הצעירים לתנ"ך: 'התנ"ך הוא הדבר הכי דבילי והכי אבסורדי שיכולתי לחשוב עליו, אצלנו התנ"ך הוא מילה נרדפת לפיהוק. אף אחד לא רוצה לגעת בתנ"ך'. על כך אפשר להוסיף כי סביר להניח שהרבה יותר חילוניים מתמצאים כיום בספר הזוהר הקבלי מאשר בתנ"ך, במסגרת גל המיסטיקה השוטף את המדינה.

חוסר העניין וחוסר הידע בתנ"ך דומיננטי, אגב, באותה מידה גם אצל החרדים, שמתייחסים גם הם בעויינות ובחשש לטקסט המקראי, ומעדיפים להתמקד לחלוטין בלימוד התלמוד. למעשה, הייתה אף תקופה בסוף המאה ה-‏19, כאשר כמה רבנים ליטאים הטילו חרם על לימוד התנ"ך מתוך חשש, מוצדק, שהדבר עלול להביא לדעות אפיקורסיות אצל הלומדים. חשש זה קיים גם כיום בין החרדים. רק אצל קהיליית הדתיים הלאומיים ניתן עדיין למצוא עניין אמיתי ועמוק בקרב הדור הצעיר בתנ"ך.

זהו בהחלט שינוי דרסטי בהשוואה לשנות החמישים והשישים, כאשר בציבור היה עניין אמיתי ועמוק בתנ"ך, ודי לציין כי סדרת "עולם התנ"ך לילד" של הסופר שרגא גפני, שבה סופרו סיפורי התנ"ך מחדש לילדים, הייתה סדרת רבי המכר המצליחה ביותר לילדים בשנות השישים, ומכירותיה עברו בהרבה את המכירות של סדרות אחרות פרי עטו של אותו סופר, שנותרו מוכרות עד ימינו, כמו "דנידין הילד הרואה ואינו נראה" ו"הספורטאים הצעירים". היום, כמובן, דבר כזה לא יעלה על הדעת...

מהן הסיבות לחוסר עניין זה? סביר להניח שהסיבה המרכזית היא זיהויו המוחלט של התנ"ך עם הדתיים, אם כי, כאמור, החרדים מקפידים להתרחק מהתנ"ך בדיוק כמו החילוניים, אם גם מסיבותיהם שלהם.

סיבה אחרת, אם גם פחות חשובה, היא ההבנה המחלחלת יותר ויותר בקרב החילוניים כי הארכיאולוגים וההיסטוריונים שוב אינם מתייחסים אל התנ"ך כאל מקור היסטורי אמין. חשדנות זאת של ההיסטוריונים והארכיאולוגים בתנ"ך מוצאה עוד במאה ה-‏19, אך בעשורים האחרונים היא תפסה תאוצה אדירה, ויש ארכיאולוגים מרובים שטוענים שמרבית החלקים ה"היסטוריים" בתנ"ך הם למעשה יצירה ספרותית טהורה. הקשר בין סיפורי התנ"ך לבין מציאות היסטורית של המזרח התיכון העתיק דומה לקשר שבין "שר הטבעות" של טולקין להיסטוריה של אירופה.

היסטוריונים אלה קובעים כי במשך מאה השנים של חפירות אינטנסיביות ביותר בארץ ישראל (יחסית לגודלה, מדינה ישראל מחזיקה בשיא העולמי במספר החפירות הארכיאולוגיות שנערכו בה) אשר מטרתן העיקרית הייתה "למצוא אישור" לסיפורי התנ"ך, נמצאו רק עדויות המראות על כך שיש להתיחס בזהירות גוברת והולכת לסיפורי התנ"ך. כך, למשל, לא נמצאה כל עדות שהיא ליציאת מצרים (שהייתה צריכה להשאיר עדויות למכביר במצרים ובמדבר סיני), או לכיבוש הארץ בידי יהושע, או לממלכה המאוחדת של דוד ושלמה. נמצאו עדויות שונות לגבי ארועים מתקופות מאוחרות יותר, אך גם הן אינן עולות תמיד בקנה אחד עם התנ"ך. כך למשל החוקרים מפקפקים כיום אם הארץ אכן נחרבה בידי הבבלים שהגלו את כול העם. לדעתם, הייתה זו רק קבוצה קטנה של אצילים ובני המעמדות העליונים שגלו, ושאר העם נשאר בארצו.

אפשר להמשיך כך עוד כהנה וכהנה, אבל אם התנ"ך אינו ספר היסטוריה כפי שאנו מבינים את המושג - מה הוא? לדעת ארכיאולוגים והיסטוריונים רבים, זוהי יצירה ספרותית שנוצרה בידי חבורה של אינטלקטואלים, סופרים וכהנים שחיו בגלות בבל ובארץ ישראל בתקופה הפרסית ואולי אף הההלניסטית, יצירה שמטרתה הייתה ליצור עבר משותף (אם גם דמיוני) וזהות משותפת לקבוצות שונות ומסוכסכות של עמים שחיו זה לצד זה.

לדעתם, ספרים בתנ"ך שלכאורה נראים אמינים מאוד מבחינה היסטורית, כמו ספר שמואל, אינם יותר מ"רומנים היסטוריים" שנכתבו בתקופה מאוחרת, והקשר בין דוד המציאותי ודוד שמופיע בספר שמואל אינו חזק יותר מהקשר שבין כל דמות הסטורית לדמות ספרותית שנכתבה בהשראתה.

אותה חבורה של סופרים, לטענתם, שבידיהם היה מעט מאוד מידע היסטורי, "ייצרו" את המציאות ההיסטורית המתוארת בתנ"ך מדמיונם הפורה.

סביר להניח שזוהי הגזמה, ושבידי סופרי התנ"ך ועורכיו היו מסורות היסטוריות אותנטיות שונות, לפחות לגבי התקופות המאוחרות יותר, כמו תקופת חורבן ממלכת יהודה. אך ברור באותה מידה שחלקים גדולים מהתנ"ך הם יצירה ספרותית גאונית ותו לא. יצירה ספרותית שהייתה כה גאונית וכה משכנעת, עד כי השתלטה לחלוטין על דמיונו של העם שהכריז על הספרים (לאחר תהליך שעדיין איננו מובן לנו) כ"מקודשים", והם שימשו כבסיס להתפתחויות המאוחרות של הדת היהודית ושל הדת הנוצרית, שקיבלו את התנ"ך כאמת שאין לערער אחריה (אבל אפשר לשנותה ולהרחיבה לפי הצרכים המשתנים...) .

באותה מידה שהשתלט התנ"ך על דמיונם של היהודים, הוא השתלט גם על דמיונם של עמים אחרים שניסו "לחקות" את המציאות שתוארה בו (שרובה, כאמור, פרי דמיונם של סופרים). שתי דוגמאות טובות לכך הם האתיופים בימי־הביניים ובתקופה החדשה שטענו שמנהיגם הוא צאצא של המלך שלמה התנ"כי, והחלו לחקות במנהגיהם את אורח החיים המתואר בתנ"ך; והפוריטנים באנגליה שניסו במודע לחקות את התרבות הישראלית התנ"כית, שספק אם התקיימה אי פעם. (תופעה זו, אגב, לא הייתה יחודית רק לתנ"ך. ניתן לציין גם את המיתולוגיה היוונית שהשתלטה לחלוטין על דמיונם של הרומאים, שהחלו לראות את עצמם כצאצאי העיר טרויה שנחרבה בידי היוונים, ודוגמאות דומות ניתן למצוא לגבי המיתוסים ההודים, ההינדואיסטים והבודהיסטיים שהשתלטו על דמיונם של עמים שונים באסיה מחוץ להודו, וכיום אף בעולם המערבי.)

אם זה נכון, אני תמה אם אי אפשר להשוות זאת לתופעה המודרנית של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים", שיצרה יקום דמיוני, אך כה משכנע וכה אטרקטיבי עד שאלפי חובבים החלו להתלבש בבגדים של שחקני הסדרה, לדבר בשפות שהומצאו במיוחד עבור הסדרה (הקלינגונית), לדון בסתירות שונות בפרקי הסדרה ולהסביר אותם (בדיוק כפי שפרשני התנ"ך השונים נהגו לאורך הדורות להסביר סתירות שונות במקרא המצאת סיפורים חדשים). ניתן להביא גם דוגמאות נוספות, כמו חובבי ספריו של טולקין וסדרות אחרות.

ההבדל הגדול הוא כמובן שחובבים אלה מודעים לכך שהם עוסקים במציאות דמיונית, בניגוד ל"חובבים" של "המציאות התנ"כית".

אם תאוריה זאת נכונה, כי אז כלל התרבות היהודית־נוצרית מבוססת על מיתוס. ובכל זאת - האם זה דבר רע כל־כך? דומני שההיסטוריה מראה שתרבויות שמתבססות על סוג כלשהו של מיתוס חזק מאוד שמנחה אותם, כמו היהדות, הנצרות והאסלאם, או הבודהיסטים וההינדואיסטים בהודו, הן גם מאריכות ימים בטווח הארוך, יותר מתרבויות שאין להן מיתוס כזה. דוגמה טובה לכך הם המונגולים שכבשו חצי עולם, אך לא יכלו להתמודד תרבותית עם הנוצרים, המוסלמים והבודהיסטים - תרבויות שכל אחת מהם התבססה על מיתוס חזק מאוד משלה, ותרבותם המקורית התמוטטה.

גם אם התנ"ך שלנו הוא לפחות בחלקו מיתוס או יצירה ספרותית דמיונית, הוא בסיס התרבות שלנו ועמוד השידרה שלה. מסופקני אם התרבות הישראלית תמשיך להתקיים אם תנטוש אותו לחלוטין.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  שאלה מקבילה • דב אנשלוביץ
  שאלה מקבילה • האייל האלמוני
  שאלה מקבילה • נועה ו
  שאלה מקבילה • אורי פז
  שאלה מקבילה • האייל האלמוני • 8 תגובות בפתיל
  שאלה מקבילה • נועה ו
  שאלה מקבילה • אורי פז
שאלה מקבילה 342064
מגיגול פשוט.
הנוסח המקובל היום של הברית החדשה אושר ב-‏397.
התלמוד נחתם ב-‏485 לספירה.
  שאלה מקבילה • אורי פז • 16 תגובות בפתיל
תלמוד וברית חדשה - מוקדם ומאוחר 525408
הברית החדשה נכתבה ברובה במאה הראשונה. יהודה הנשיא שהעלה לראשונה עת התורה שבעל-פה על הכתב חי במאה השניה והגמרא נכתבה לאחר שנחתמה המשנה (כאמור במאה השניה), אז בטח שהתלמוד ככלל מאוחר יותר מהבית החדשה
  עולם חדש • אילן מעוז • 111 תגובות בפתיל
  מאמר מגוחך • גיא • 3 תגובות בפתיל
  שלוש טענות • ש. פוגל
  נצמד לעובדות • משה דורון
  נצמד לעובדות • ש. פוגל
  נצמד לעובדות • משה דורון
  נצמד לעובדות • ש. פוגל
  להיצמד לעובדות זו הטרדה מינית • אסף ברטוב • 12 תגובות בפתיל
  נצמד לעובדות האמיתיות • עזר
  נצמד לעובדות האמיתיות • ש. פוגל
  מוזר מאד • עזר
תשמע 5047
אין לי מושג מהו גילך אבל אני חייב לציין את חוצפתך.
מי שמך לומר לי כי אמונתי פגומה?
הדיבר הראשון משמעו שעלינו לפעול כאילו הייתה יציאת מצרים גם אם היה מתברר שלא הייתה (וכמה פעמים עוד אצטרך לומא שלדעתי הייתה, אם כי זה לא רלוונטי?) ועיין במדרשים שעוסקים בשתי שאלות מקבילות - מדוע פתח את התורה בבראשית ומדוע לא פתח את עשרת הדיברות בבריאת העולם. מהשוואה בין המדרשים אני חושב שתוכל להבין טוב יותר את דברי.
ואדוני הנכבד, שטחי אני לא. חשב מדי פעם על קיומם של דברים נוספים שמונעים אדם מלהתדיין,- עייפות פיזית ונפשית, סיבות טכניות ועוד ועוד.
נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה

אני לא טוען שאין הוכחות מצידי לאמיתות התורה אבל אני שואב אותם ממקורות שנקראים -ספרי מחשבה. אם אתה מעונין בכמה דוגמאות פנה אלי באימייל.
  חבל הצלה • עזר
מקורות 445434
אשמח לקבל מקורות
בתודה.
  הנוצרים שקר בלבבם • אסף ברטוב • 8 תגובות בפתיל
  אין לי אלוהים • אייל בירנברג
  עכשיו גילית? • בועז יזרעאלי • 2 תגובות בפתיל
  התנ''ך וחשיבותו • עמית פליס • 3 תגובות בפתיל
  קריאה רלוונטית • רון • 2 תגובות בפתיל
  אז מה זה בעצם משנה? • Xslf
  אז מה ?! • מודאג
  הרמב''ם על אבולוציה ודת • האייל האלמוני
  הויכוח על אמיתות התנ''ך • אלי אשד • 29 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • keren • 9 תגובות בפתיל
  אז איך תפריכו גלגול נשמות? • רן גבע • 4 תגובות בפתיל
  אמת או שקר - הערות • GILAD ZUCKERMAN • 3 תגובות בפתיל
  ??התנ"ך- ספר ללימוד הסטוריה • דביר
  למה אתה חושב שחובבי טולקין • פיפין
  התורה אינה סיפורת כלל ועיקר • האייל האלמוני
  התנ''ך לא מציאות ולא דמיון • דוד זהבי • 2 תגובות בפתיל
  עם נולד • צור • 123 תגובות בפתיל
  תנ''ך • אריאל • 10 תגובות בפתיל
  מומלץ ספר • אלי אשד
  הידעת? • צבי צוברי • 3 תגובות בפתיל
  התנך הוא מיתוס! • נטלי • 3 תגובות בפתיל
  התנ''ך בעיתוני סוף השבוע • אלי אשד
  משוגעים, תרדו מהגג! • יובל רבינוביץ • 2 תגובות בפתיל
  תגובה לתגובות • אלי אשד • 2 תגובות בפתיל
  מסכן • גואל לישראל • 3 תגובות בפתיל
  אלוהים למתמטיקאים • יובל רבינוביץ
  האייל בדרך התלמוד • צבי צוברי • 3 תגובות בפתיל
  book report • נילי • 2 תגובות בפתיל
  מציאות ספרותית • טלה בר
  ראיה לאמיתות התורה • דוד30
  ראיה לאמיתות התורה? • יובל רבינוביץ • 2 תגובות בפתיל
ראיה לאמיתות התורה 60408
למה גם באינטרנט צריך לכתוב בס"ד?
מה קורה שהדיסק עליו נמצא טקסט של התורה או הגמרא מתקלקל, צריך לקבור אותו?
את מי בדיוק אתה אוהב?
  ראיה לאמיתות התורה • דוד
ראיה לאמיתות התורה 468067
לא צריך לגנוז או לקבור, כי זה לא השם המפורש של הבורא. צריך לאהוב כל יהודי ואת הצדיקים לאהוב יותר מאשר את הרשעים.
ראיה לאמיתות התורה 468068
בתור מענה שחשבת עליו כמעט שש שנים, זה קצת מאכזב.
ראיה לאמיתות התורה 470601
במה אכזבתיהוך
  ראיה לאמיתות התורה • een ogenblik • 4 תגובות בפתיל
  ראיה לאמיתות התורה • דובי קננגיסר • 5 תגובות בפתיל
  הביוגרפיה של שלמה המלך • אלי
  הסבר על נתינת התורה • דוד
  איזה יופי • האייל הסניטרי • 6 תגובות בפתיל
הסבר על נתינת התורה 81927
לא קראתי עד הסוף (כי ממש אין לי כוח, ולא נראה לי שמישהו כן קרא עד הסוף...), אבל:

ידוע על שבט אחד, ששכחתי את שמו, שמיתוס ההיווצרות שלהם דיבר על מלך שירד מההר ולו שבעה בנים. שבעת הבנים הם הוריהם של שבעת הפלגים של השבט ההוא.
כמה עשרות שנים לאחר שאנתרופולוג תיעד את המיתוס הזה, הגיע לשבט אנתרופולוג נוסף, וגם הוא תיעד את מיתוס ההיווצרות שלהם. אלא מה? בתקופה הזו, הושמדו שניים מהפלגים (ע"י האדם הלבן, כמובן). מיתוס ההיווצרות של השבט, פתאום, דיבר על חמישה בנים. אף אחד לא זכר אפילו שפעם היו שבעה בנים, ולאף אחד המעבר הזה לא נראה מוזר.

זה דבר כזה שמאפיין חברות ללא תרבות כתובה - אפשר לשנות דברים, בעיקר מספרים, די בקלות. אז הסיפור התחיל עם עשרה אנשים, הפך למאה, מאתיים, אלף, עשרת-אלפים, מאה-אלף, חצי מיליון. עד שהמספר כבר היה חצי מיליון, אף אחד לא יכל להגיד שזה לא נכון (כי מי יגיד לבן שלו שהוא לא היה בארוע של המילניום?!).
תמיד תזכור את האלטלנה: מספר האנשים שמצהירים היום שהם או הוריהם היו עליה, לו באמת היה עליה, היה מטבע את הספינה הרבה לפני שהיא פגשה פנים אל פנים את התותח הקדוש.
הסבר על נתינת התורה 468064
כך כתוב בתורה: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא אלקים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה, או הנשמע כמוהו? השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך-האש, כאשר-שמעת אתה--ויחי. או הניסה אלוקים, לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי, במסות באותות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה, ובמוראים גדולים: ככול אשר-עשה לכם ה' אלוקיכם, במצריים--לעיניך.
"אתה הראית לדעת כי ה' הוא האלוקים, אין עוד מלבדו. מן-השמיים השמיעך את-קולו, לייסרך; ועל-הארץ, הראך את-אישו הגדולה, ודבריו שמעת, מתוך האש. ותחת, כי אהב את-אבותיך, ויבחר בזרעו, אחריו; ויוציאך בפניו בכוחו הגדול, ממצריים. להוריש, גויים גדולים ועצומים ממך--מפניך; להביאך, לתת-לך את-ארצם נחלה--כיום הזה. וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים, בשמיים ממעל ועל-הארץ מתחת: אין, עוד.
(דברים ד, ל"ב-ל"ט)
מטרתן של מכות מצרים.

בעוד הדתות מספרות לנו על איזה רופא אליל/ישו/בודהה ששמע את הבורא באיזה מערה - היהדות נותנת לנו עדות של מיליונים אשר נכחו במאורע ושמיעת השם הגדול והנורא. ובאותו ספר כתוב שהוא ניתן לאנשים שראו את הנסים הללו. זה מה שלא מצאנו בשום דת אחרת, ולזה אין תקדים בהיסטוריה האנושית. פירמידה הנה מבנה יציב ביותר אולם אם נהפוך אותה והיא תעמוד על קדקודה, היא תהיה מבנה חסר יציבות ממש כמו מגדל קלפים. הנמשל: היהדות טוענת שכל העם ראה את התגלות הבורא ובאותו מעמד קיבל את התורה ומשם הדת התפשטה ע"י העם עצמו כלומר התגלות ותפוצה רחבת בסיס כמו בפירמידה. לעומת זאת בנצרות, באיסלאם ובשאר הדתות מדובר על פירמידה הפוכה, כלומר אדם אחד או קבוצה קטנה שטוענים להתגלות האלוקים לאיש מסוים ומשם התפשטה דתם בתפוצה הולכת ומתרחבת (לרוב בכוח הזרוע), כך שאפילו אם אמנם מייסדי הדתות היו קיימים, מי ערב שהם לא דמיינו או בדו מליבם התגלות?! לעולם לא ניתן להוכיח זאת חד משמעית וכבר אמרה התורה: בעיניך ראית, העבר לבניך: "רק הישמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך: יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב." (דברים ג): "וזכרת כי עבד היית בארץ מצריים ויוציאך ה' אלוקיך משם ביד חזקה ובזרוע נטויה, על כן ציוה ה' אלוקיך לעשות את יום השבת." (דברים, ב). לא את אבותנו כרת ה´ את הברית הזאת, כי אתנו אנחנו אלה פה היום כולנו חיים, פנים בפנים דיבר ה´ אליכם בהר מתוך האש.* כאן יש דבר מעניין ביותר: פנים בפנים, משמע שהייתה להם הרגשה שעומדים בפני ה´, ויש עוד כמה פסוקים חשובים ביותר. את הדברים האלה דיבר ה´ אל כל קהלכם, בהר מתוך האש, הענן והערפל, קול גדול ולא יסף. ויכתבם על שני לוחות הברית ויתנם אלי. ויהי כשמעכם את הקול מתוך החושך וההר בוער באש ותקרבון אלי כל ראשי שבטיכם וזקניכם ותאמרו הן הראנו ה´ אלוקינו את כבודו ואת גודלו אם כן מבואר כאן בפשטות שמשה חוזר על תגובת העם לגילוי האלוקי ובתגובה מבואר שזכו לראות את כבודו ואת גודלו. "ואת קולו שמענו מתוך האש" - היום הזה ראינו כי ידבר אלקים את האדם וחי...דברים פרק ה' פסוק ג'.
ויהי ככלות משה, לכתוב את-דברי התורה-הזאת--על-ספר: עד, תומם. כה ויצו משה את-הלויים, נושאי ארון ברית-ה' לאמור. כו לקוח, את ספר התורה הזה, ושמתם אותו, מצד ארון ברית-ה' אלוקיכם; והיה-שם בך, לעד.
אנחנו יודעים שהתורה אמת בגלל שכתוב בה שהרבה אנשים קיבלו אותה, והנתינה הייתה באותות ומופתים שראו מקבלי התורה.

. שמירה מדוקדקת על העתקה מדויקת. הלכות כתיבת ספר תורה
חמורות בספר תורה שאות אחת חסרה בו או אינה נכונה - פסול, (לא
מדובר ביתרות וחסרות) אם אינו מוגה אסור להשהותו יותר משלושים
יום, אלא יתוקן או יגנז. אם הספר פסול (באותו חומש) אי אפשר
לקרוא בו בצבור. הסופר בכתיבתו חייב להעתיק מספר אחר.
לברך על הקריאה. אות אחת - והספר פסול. טעות קטנה אחת ואין
ראוי לקרות בו כל זמן שלא תיקנו אותו. אם כן המערכת מחייבת תיקון
מידי כדי לאפשר להשתמש בו. מלבד זאת פשוט הוא שכל מציאות
שתתהווה של שינוי נוסח, ישוו מיד עם שאר ספרים או עם הנוסח
המרכזי. הראיה שההלכות נשמרו בקפדנות נגלית לעינינו באם נשקיף
מעט על מצב ספרי התורה בימינו. לפני כאלפיים שנה יצאו ישראל
לגלות, נתפזרו אט אט על פני כל מדינות תבל כשכל קהילה נושאת
איתה ספרי תורה שמהן העתיקו הסופרים וכתבו ספרי תורה חדשים
לאלפים, והאחרונים שבספרים חזרו עם קבוץ הגלויות החלקי בקום
מדינת ישראל וראה זה פלא כל ספרי התורה מכל העולם זהים, אין
בהם נפתל ועיקש כלל, מלבד ספר תורה תימני ששונה משאר ספרי
התורה באות אחת. אין לך ראיה גדולה מזאת על הכח הפלאי של
התורה לשמור על עצמה בצורה מדויקת ושלמה שבאלפיים שנה
לפחות אף על פי שעלו וירדו מלכויות, שיטות ותיאוריות והבנת דרכי
חיים, והתחדשו גזירות ורדיפות לבקרים, דבר אחד לא זז כלל ימינה
ושמאלה - התורה. כחץ שנון פלחה בקרב הדורות בקו ישר מבלי
שינוי כלל והוא המשלים ומאמת את ידיעתנו על נצחיות התורה
שאינה כפופה לשנויי הזמן כלל, אפילו בהיותה בעולם החומר.

המאמר הנ"ל מעובד מספר למען אחי ורעי ומהאתר.

האם התנך הוא דבר אמיתי 469433
אני חושבת שהיתה באמת תקופת התנך וכמובן שלא המציאו סיפורי סבתא על התנך
האם התנך הוא דבר אמיתי 470662
תגובה כל כך קצרה למשהו כל כך ארוך?
האם התנך הוא דבר אמיתי 470664
מה, תגובה 468064 זה דבר כל כך ארוך? הא-הא! הנה, תגובה 107084 - *זה* דבר ארוך! (וגם חשוב)
האם התנך הוא דבר אמיתי 472037
התגובה השניה היא דפי זהב.
האם התנך הוא דבר אמיתי 472038
אם כבר תגובות ארוכות
תגובה 45987
להנאתכם 473280
לפי דיון 2713, התגובה הארוכה שבכל דברי ימי האייל היא תגובה 248257.
  הגבלת אורך תגובה. • לילך י.
  אני לא יודע איך • דוד
  אני לא יודע איך • ערן בילינסקי
  תודה • דוד
  יש לי מאמרים שהעתקתי • דוד
  גם לי יש משהו לאמר • מ. נביא
  גם לי יש משהו לאמר • דוד
גם לי יש משהו לומר 75685
בעוד שזכותך לבקש תרגום, אחרי שהצפת את הדיון בהודעות ענק, דומה שאין לך זכות לבקש קיצור של ההודעה.
הנה בקיצור הראיה. 468069
לסיכום
1. אין אף דת עם בורא המראה שליטה בבריאה ואומר זאת לעם לפני מתן תורה, חוץ מספר התורה. צריך שיהיה בדת בורא השולט בבריאה ניסים ברמה שהיו בעשר המכות וארבעים שנה במדבר) ואומר זאת לעם. ושיהיה לפני מתן תורה.

2. נותן התורה ידע שאין אף דת כזאת מאז בריאת העולם בכל היקום ובכל הגלקסיות, זאת ידיעה שלא היה יכול לדעת בן אדם. אפילו לפני אלף שנה.
3. זה לא הגיוני שהוא ניחש זאת, כי לא יתכן שהוא יאמר דבר שעלול להפריך לו את התורה.
4. אדם לא יכול לשכנע אנשים להחדיר ספר כזה, כי יאמרו לו תראה לנו שאתה שולט בבריאה.
5. אם התורה הוחדרה על ידי אדם, מדוע אין עוד אחד שהחדיר ספר דומה בתקופה כל כך ארוכה, שהרי אתם אומרים שהעולם קיים מיליארדי שנים וכל אחד היה רוצה להחדיר ספר כזה, שהרי אין עוד מישהו בעולם שגרם לכל כך הרבה אנשים בכל כך הרבה דורות להסכים לקיים כמות גדולה של מצוות.

אין דת עם בורא וניסים שמראים שליטה בבריאה, ארבעים שנה מן, מים ועמוד אש מלווה מיליוני אנשים.
ישו ומוחמד, הנצרות והאיסלאם

  גם לי יש משהו לאמר • מ. נביא
  יש לי מאמרים שהעתקתי • דובי קננגיסר
  אני לא יודע איך • יובל רבינוביץ • 3 תגובות בפתיל
  הוכחה לאמיתות התורה • האייל האלמוני
  הגבלת אורך תגובה. • דובי קננגיסר
  הגבלת אורך תגובה. • אשר לבשן
  אתר שלם רק לנושא truesearch.org • ok
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • isaak
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • כליל החורש נאורי
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • אסף שרעבי
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • עוזי ו.
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • אסף שרעבי
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • עוזי ו.
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • האייל האלמוני
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • האייל האלמוני
  מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון • האייל האלמוני • 3 תגובות בפתיל
מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון 111260
בדקתי: ילקוט מעם לועז מביא את המכתב, בציון המקור "שלשלת הקבלה", שכתב רבי גדליה בן יחיא לפני כארבע-מאות שנה.
מכתב אריסטו לאלכסנדר מוקדון 603665
מתוך ויקיפדיה:
"שלשלת הקבלה הוא ספר שחובר על ידי רבי גדליה בן יוסף אבן יחייא (1515-1588). החיבור עוסק בכרונולוגיה יהודית ובסיפורים מתוך תולדות עם ישראל.
הרב יחיאל היילפרין כתב בהקדמה לספרו סדר הדורות שהספר שלשלת הקבלה מלא בשקרים. מכל מקום, הרב הלפרין העתיק סיפורים רבים מתוך הספר שלשלת הקבלה. המהדיר רבי אברהם משכיל לאיתן, הסביר, שלא עלה כלל על דעתו של הרב הלפרין שבעל שלשלת הקבלה הביא הזיות ושקרים, ומה שכותב שבעל שלשלת הקבלה הביא שקרים, כוונתו ל"טעויות", שכן טעות קרויה "שקר" במקורות. ולכן העתיק מדבריו ומספרים אחרים, למרות שהיה ידוע שבחלק מהדברים נפלו טעויות רבות."...
  ארי, מורי וידידי • רב''י בן מיימון
  ייתכן שנמצאה כתובת מימי יהואש? • עמית מנדלסון • 12 תגובות בפתיל
  תעלומת כתובת האבן השחורה של המלך יהואש הנואש • ליאור גולגר
  האם כתובת יהואש היא זיוף ? • אלי • 4 תגובות בפתיל
  שוב יתלהט הדיון • ערן בילינסקי • 7 תגובות בפתיל
  דברי הבל ורעות רוח של צאצאי קופים • משה מזרחי • 6 תגובות בפתיל
  נו אז מה... • פידרוס • 3 תגובות בפתיל
  התנ"ך / התלמוד • אביתר
  מהו מחקר היסטורי אובייקטיבי • מיכאל ב
  סיכום ימי אברהם • מספר 666
  פיזמונים תנכיים והיסטוריים -מאגר מידע • מספר 666
  אנא פרסם את מקורותיך • רביד • 3 תגובות בפתיל
  לא ראינו אינה ראיה • אבי
  האם נמצא ארמון דוד? • ערן בילינסקי • 12 תגובות בפתיל
  כל הכבוד • עדי • 9 תגובות בפתיל
  נקווה של ידרוך עלי יעשה אותי גמד • ערן בילינסקי • 12 תגובות בפתיל
  שאלה • אסתר • 4 תגובות בפתיל
  מניפולטיבי • האייל האלמוני
התנך משעמם ? 472597
רבותי אני יליד תל אביב 1941 דור שני בארץ. בצעירותי הייתי שובב לא קטן . ציוני בבית הספר אומר היו מספיקים למרות שאחר סיומי את בית הספר קראתי ספרים אין סוף.. הספר האהוב עלי ביותר שאני יודעו על בוריה הוא ספר התנך..משמעם ?? אף פעם לא שיעמם אותי..היתחלתי ללמוד את התנך בגיל 6 והפלאתי היית שציוני בנושא התנך תמיד היה מצוין. שהייתי מקבל ציון טוב בשבילי זו הייתה סטירת לחי ככישלון.. ספר בתנך הוא ספר האמת. זכותכם להאמין בו או לו.. כמו שזכוית להאמין בבורא עולם שאינך יכול לראות להאמין או לו..אני מבקש סליחת הקוראים העברית שלי נהיתה מרוטשת אחר 42 שנה בגולה איבדתי את סיגנון כתיבתי
אמיתות התנ''ך 477950
שלום
קודם כל רק בשביל לחדד את האוזן,כול ספר הזוהר או הקבלה איך שלא תקראו לזה מבוסס כולו אבל כולו על התנ"ך הקדוש-סתם ככה ידע לאלו שלומדים קבלה ולא מאמינים באמיתות התנ"ך.
דבר שני בנוגע לחפירות ארכיאולוגיות וממצאים כאלו ואחרים ישנם מיני רבות: כגון פפירוסים(מגילות מצריות עתיקות) שאכן מאמתים אחד על אחד את ניסי מצרים וקריעת ים סוף וכן מגילות וספרים כגון יוספוס וכד'(מלחמות היהודים) שכן מתארים תקופות מסוימות בעם היהודי.
דבר שלישי התלמוד(גמרא ומשנה) מבוססים אף הם על התנ"ך וכול הלכה או מאורע שנרשם שם מובא בנוסף לציטוט תנ"כי.
ודבר אחרון שחרה לי מאוד: אדוני הבמאי נשר אנא ממך לפני שאתה מדבר תבין ותלמד כמו שצריך קודם את התנ"ך ואז תצא בהצהרות שאתה מספיק חכם כדי להחליט שהתנ"ך הוא רק "פיהוק"
בקיצור אחים יקרים
את התנ"ך התלמוד והקבלה יש ללמוד בעיון רב זה לא רק מאורעות היסטורים רשומים פה אלא סודות כמוסים,אז באמת לא לשלול דבר לפני שמכירים אותו על בורייו.
ברגע שילמדו בביתי הספר תנ"ך כמו שצריך אזי אחד לא יפצה פיו ויאמר שהתנ"ך הוא "פיהוק"
שנזכה לשלום אמיתי שמתחיל בינינו ורק כך נפיץ אור לגוים
שלום...
נ.ב
ישנם המון אבל המון הוכחת לאמיתות התנ"ך הן מבחינה מדעית,היסטורית ועוד שאין המקום כאן להרחיב...
אמיתות התנ''ך 477968
אדוני המגיב תומר, אנא ממך לפני שאתה מדבר תבין ותלמד כמו שצריך ואז תצא בהצהרות על קיומם של ''פפירוסים(מגילות מצריות עתיקות) שאכן מאמתים אחד על אחד את ניסי מצרים וקריעת ים סוף''.
חמש מליון. מציאות או דמיון? 478474
1. המציאות הרחוקה ביותר שיכלו לדמיין יושבי הגלובוס החל מלפני אלפיים שנה, שיבוא יום ואל הארץ המקראית ישובו מליונים מבניה.
אלפים שנה זהו נתח זמן מאד לא מבוטל, ובעיקר כשהוא רצוף אין ספור נסיונות להכחיד את העם הזה ולפי כל קנה מדה הגיוני חייב היה הדבר להצליח.
אין. אבל אין. הסבר אחר לתופעה זו אלא שספר התנ"ך המבטיח שכך אכן יתרחש והעם הזה ישוב לארצו, הינו ספר אלוקי שנבואותיו מתגשמות מעל לכל כללי המציאות הטבעית.
יש לציין שבוויכוחים עתיקים בין היהדות לנצרות מופיע טענה זו אותה טענו הנוצרים כי המציאות מוכיחה שנים רבות, כי כביכול העם היהודי נעזב ע"י ההנהגה האלוקית, שהרי הובטח לו לשוב לארצו והוא אינו שב וגם לא נראה באופק שעומד לשוב.
טענה זו כאמור, אין לה כיום כל מקום. וכשם שמציאות שיבת ישראל לארצו פורכת טענה זו כך פורכת היא את שוללי אמיתות התנ"ך.
2. ההוכחות הארכיאולוגיות לאמיתות התנ"ך הם רבים. אני ממליץ לקרוא את הספר החדש: "מקרא וארכיאולוגיה" של בני רחל, דוא"ל המופיע בספר: info@rachelimeinu.org
הספר שאמנם לא מביא את כל ההוכחות, אך מביא תגליות מחקר רבות והשוואתם הנאמרת בתנ"ך. בהם תקופת יוסף במצרים, יציאת מצרים, דור המדבר, כיבוש הארץ, ימי דוד ושלמה, תקופת נבוכדנצאר, ימי שיבת ציון ועוד
התנך אמת או פיקשין 483437
אני אדם שלומד את התנך עשרות שנים. היגעתי למסקנה שמפרשי התנך לא תמיד צדקו בפירושיהם. למשל אינני מסכים עם רשי שטען שרבקה היתה בת שלוש שנים שנישאה ליצחק.לכל אדם ישנה הזכות ללמוד ולנסות לפעניך דברים.התנך הוא ספר שמגלה לנו את העבר ההווה והעתיד..הבה ניתרכז על ההווה..אם טרחתם עצמכם לקרוא את ספרי הנביאים. מצאתם ששבט אפרים מוזכר פעמים אין ספור.הבה נחשוב לרגע. מדוע מדבר בורא עולם על אפרים ולא על שבט ראובן יששכר זבולון וכדומה ? הבה נפעניך מיהו אפרים של ימינו.כל פסוק בתנך שמדבר על אפרים מתאים להפליא את השמאל הישראלי..אם תתריכו עצמכם לעין בסיפרי הנביאים תיוכחו לדעת שישנם עשרות פסוקים שמדברים על שבט אפרים. אז מדוע אפרים ? הבה נחשוב לרגע. כידוע השמאל הישראלי מוצאו הוא מהעיר תל אביב.. האם ידעתם שהעיר תל אביב יושבת על גבולות נחלת אפרים..כן הוא הדבר. מענין שספרי הנביאים מדברים על ממשלת ישראל המושחטת.מילה במילה בדיוק מופלא.בעיונכם במקום לאמר אפרים אמור השמאל ..ספר הושע מדבר כולו על אפרים..מי הוא מה הוא ומה יהיה גורלו.אינני אשב פה ואכתוב לכם ספר. אני יכול לאמר לכם מי הם הפלשתינאים של ימינו ומה יהיה גורלם..לכן שיבוא אדם ויאמר שהתנך הוא פיקשין..סליחה. אותו אדם מעליב את טיפת האינטליגציה שישנה בי... ואני סתם אדם חילוני שיושב שעות כל יום ומעין בתנך אבקש סליחתכם על צורת סיגנון כתיבתי אחרי 43 שנה בניכר איבדתי את סיגנון כתיבתי
התנך אמת או פיקשין 483438
מסתבר שהשמאל הישראלי הוא מהעיר תל אביב ואילו הפטריוטים הגדולים ביותר יושבים בניכר.
התנך אמת או פיקשין 483440
אולי תואיל לפרט מדוע אינך מסכים עם רש''י בקשר לגילה של רבקה ביום נישואיה.
התנך אמת או פיקשין 483446
ואני לתומי חשבתי שעיר החטאים הזו נמצאת בגוש דן. מסתבר שטעיתי.
פטירתו של חוקר תנ''ך 491983
ברוך קפלינסקי מי שהיה יושב ראש החברה לחקר התנ"ך בתל אביב והרוח החייה בפעולותיה ופירסם ארבעה ספרים מונומנטליים על אברהם, על שלמה על חיזקיהו ועל ירמיהו נפטר בשבוע שעבר .
ספרו על שאול המלך אם כי הושלם לא יצא לאור.

עותקים של כל אחד מארבעת מספריו המונומנטליים אפשר לקבל חינם אין כסף מהיורשים
כמו כן המנוח השאיר מאחוריו ספריה עשירה ביותר בנושאי תנ"ך שאותה היורשים מעוניינים לחלק בין חובבי תנ"ך
פרטים בעניין אפשר לקבל
מבתו עדנה טלפון

0544625350

ומבנו ישראל קפלינסקי

amitk@zahav,net.il

מאמר על פעילותו וכתביו יש כאן
מאברהם ועד ירמיה
503249
אני חושבת שהניסיון להוכיח אם התנ"ך היה באמת או לא ע"י כלי מחקר בתחומים מדעיים כאלה ואחרים הוא ילדותי קצת. אנחנו לא נמצא אף חרס בגן עדן שעליו כתוב בכתב יתדות שה' ברא את העולם וגם לא נצליח לעשות פחמן 14 לא לקים ולגלות שהוא קדמון. כמעט כל מה שאנו יכולים לעשות בתחום המדעי הוא לגלות שהמדע לא סותר את התנ"ך ומעבר לזה כבר מתחילים לגלוש לספקולציות לא מדעיות ולא אובייקטיביות שבד"כ מושפעות בעיקר מהשקפת עולמו של החוקר.
אמנם לא כל הארכיאולוגיה בארץ אכן מתאימה להסטוריה העולה מן התנ"ך אך בתקופות מסויימות ברור שהארכיאולוגיה אכן מתאימה למסופר בתנ"ך כמו למשל בתק' הממלכה המאוחדת, גלות אשור את ממלכת ישראל ופגיעתה בערי השפלה בממלכת יהודה, גלות בבל- בניגוד גמור לנזכר במאמר.
עם זאת אין עד היום אף חוקר בכל תחום שהוא ובכל תקופה שהיא שהצליח להוכיח שהתנ"ך הוא מיתוס שלא היה באמת שלא כמו עם שר הטבעות- שאני מנחשת שיותר קל להוכיח שלא היה...
בכ"מ אני מאמינה שהארועים המסופרים בתנ"ך אכן התרחשו מבחינה הסטורית אך ברור שהתנ"ך לא מנסה לספר הסטוריה מדוייקת אלא מנסה ללמד אותנו את המוסר המתאים לעם ישראל ומי שרוצה לבדוק את אמיתותו של התנ"ך יותר ראוי לעשות זאת בכלים של מוסר ולשאול-
האם אכן המוסר העולה מן התנ"ך הוא מוסר הפועל גם היום?
אם כן זוהי ה"הוכחה" הגדולה ביותר לאמיתותו.
למשל העובדה שעד היום ובכל ההסטוריה העולמית הייתה ירושלים לעיר המרכזית ביותר בתרבות העולמית, שהצליחה להניע סביבה אמפריות ולהשפיע על מהלכים עולמיים גם היום בהחלט מלמדת משהו על גדולתו של האיש שבחר אותה כעיר הבירה של ממלכתו- דוד המלך, מייסד שושלת המלכות בישראל. גם החזרה של עם ישראל לארצו כעבור 2000 שנים של גלות (שהיא לא הגלות הראשונה בהסטוריה שלנו) מוכיחה מעל לכל ספק את נצחיותו של עם ישראל התלויה בבחירת ה' אותו ובקנייתו של ה' את עם ישראל לעבדים שלו במקום להיות עבדים לאומות אחרות. כמובן שגם נצחיותה של התורה והשתמרותה במשך כ"כ הרבה דורות וכ"כ הרבה תלאות מלמדת שעם כל הכבוד הרב והחשיבות של המדע וכליו- התורה שייכת לעולם ומתקיימת בו בצורה שלא תלויה בתרבות זמנית או בתקופה מסויימת בניגוד למדע...
לסיכום אני חושבת שעם כל הנסיונות הקטנים שלנו, בני האדם, לקבוע אם התנ"ך היה או לא- העולם מבטא אמת גדולה יותר שלא תלויה במה שאנחנו נחליט או נסיק בכלים המדעיים שלנו וכל מה שנותר לנו הוא לנסות ולהתחבר לערכים הגדולים ולאמת הנצחית שלא תלויה בנו.
הממלכה המאוחדת 503379
לפחות לגבי הממלכה המאוחדת את טועה בעובדות.
למעשה אין עדויות חומריות (ארכיאולוגיות) לקיומה של הממלכה המאוחדת ועצם קיומה הוא נושא למחלוקת קשה בין היסטוריונים וארכיאולוגים. התנ"ך כדרכו מספר סיפור מרכזי אך מכיל רמזים ופרטים המערערים על הסיפור המרכזי. אפשר לעיין בתיאור הדו-משמעי של אחדות הממלכה בימי שאול. האם יהודה השתייך לברית השבטים עליה שלט שאול? התנ"ך אומר שכן, אך עלילות דוד בימי צקלג מערערות על טענה זו.
אישית אני נוטה לחשוב שיש גוון עמוק של אמת היסטורית בסיפורי דוד (להבדיל נניח מן הגוון האגדתי של סיפורי שלמה) ולכן אני נוטה להאמין שיש גרעין גדול של אמת היסטורית בגרסת התנ"ך על מלכות דוד אע"פי שברור שמדובר בגרסה מאוחרת שנועדה לבסס ולהדגיש את היסודות הקדמוניים של בית דוד ואחדות הממלכה בימי חזקיה או יאשיהו.
אני מציע לך לשקול את האפשרות שלא כל סיפורי התנ"ך הם אמת מוחלטת או שקר מוחלט. ישנה אפשרות שחלקם מבוססים יותר ואחרים מבוססים פחות.
המוסר של התנך 503387
נתעלם לרגע משאלת הנכונות ההיסטורית ונתרכז במסר.

האם אנו כיום מתנגדים לחלוטין לנישואים עם בני עם זר? האם נהרוג כדי למנוע אותם? איך אנחנו צריכים להתייחס ל"כנענים" יושבי הארץ? המסרים מספר יהושע אינם מוסריים במיוחד לפי המוסר המקובל עלינו כיום.
בין אמת אמיתית ל''אמת נצחית'' 503392
סייעתא לתגובה 503379, ספר מומלץ לשם בניית בסיס מסויים להבנת דרכי המחקר המדעי ולראייה מציאותית יותר של התנ"ך: "ראשית ישראל", מאת פרופ' ישראל פינקלשטיין וד"ר ניל אשר סילברמן.

מה שברור זה דבר אחד 585399
בס''ד

מה שברור זה דבר אחד- שאף אחד מהמגיבים לא ירד לעומק דעתך
הסופרים והחוזים של התנ''ך 531870
לקראת סיום השנה והעשור מתפרסמות בתקשורת רשימות שונות על העתיד הצפוי לעולם המקצועות איזה מקצועות עומדים להיות פופולאריים בעשורים הבאים ואילו לא. במרכז הדיון נמצאים הסופרים ואנשי התקשורת .האם יהיה בהם צורך בעשורים הבאים כאשר אולי הספרים יהפכו להיות אלקטרוניים ? או שמה רק הכינוי והצורה של התפקיד תשתנה ,אבל התכנים של תיעוד העבר וכתיבה על הווה וחיזוי העתיד ישארו כשהיו?
השאלות היו רלבנטיות מאוד גם עבור אנשי עולם המקרא שבמיוחד בימי מלכי יהודה וישראל חוו את הופעתם של תפקידים ומשרות חדשות שלא היו ידועות קודם לעידן המלוכה .ואולי בולטת מכל הייתה המשרה של הסופר המלכותי שעברה תהפוכות רבות לאורך הדורות .

כאן במאמר זה נתעד כמה מהמשרות הבכירות שהיו מקובלות בעידן המלוכה של ישראל ויהודה . ונעסוק בפירוט בתולדות מקצוע "הסופר " שהיה אחראי לתיעוד של כל זה..מקצוע שליחו לא נס לאורך השנים אלא רק הלך והתעצם. ויש לקוות שכך יהיה גם בעתיד גם עם שינוי הטכנולוגיות השונות שעליהן מקצוע זה שהוא הרבה יותר ממקצוע רגיל ,מתבסס. .

ראו
הסופרים והחוזים של התנ"ך
הכתוב בתנ''ך אמת לאמיתה. 596689
הכתוב בתנ''ך אמת לאמיתה . הבעיה - שאנחנו בימינו אלה לא מסוגלים להבין כראוי את הכתוב.שכן הכתוב תמציתי.עובדות שלדעת הכותב ידועות בזמנו לכל לרוב לא נכתבות.היום אנחנו נגועים ב''עכשוויזציה''.ורבים מהחוקרים מנסים ליחס את מושגי ההווה לערכי העבר.
אין ספק שהתנ''ך מציג בפנינו הצורה יוצאת דופן ואוטנטית, את הווי החיים,מנהגים,וערכי מוסר.
אני אישית בהסתמך על דעה זאת. כתבתי מחקר על מלחמת דבורה וברק נגד סיסרא.הבעיה - בתאור מלחמה זו שכל שפע החוקרים מודעים לכך ששני ערכי נוף היו דומיננטים במהלך הקרב.מדובר בהר תבור ובנחל קישון. לגבי הר תבור אין חולק על מיקומו. לגבי נחל קישון יש בעיה של ממש.לפי המשתמע מהכתוב נחל קישון זורם לרגלי הר תבור. אך במציאות העכשווית לרגלי התבור אין נחל קישון . לרגלי התבור כיום זורם נחל תבור.
השאלה - האם התאור התנכי אמת או מיתוס.
מתוך הנחה שהתאור התנכי אמת יצאתי למסע בעיקבות הקישון האבוד.ואכן מצאתיו. כתבתי עבודת מחקר המבוססת על כתביהם של טובי המדענים המקובלים על הכל.פרופסורים ודוקטורים בתחומי מדע רבים, ומצאתי כי בשלב הסטורי כל שהוא אכן נחל הקישון זרם לרגלי הר תבור.תגלית זאת לא ניתנת להכחשה. הסיפור הגאומורפולוגי מדבר בעד עצמו. הסיפור התנכי מעיד כי בזמן המלחמה נחל קישון זרם לרגלי הר תבור.לסיפור הזה יש בהתאם למחקרי גיבוי גאומורפולוגי.מכאן שהכתוב מתאר מציאות שהייתה ושהתאור הינו אמת לאמיתה.על כל המשתמע מזה.
הבעיה שלי שכתיבת המחקר לא נעשתה במסגרת אקדמית ועדיין לא מצאתי מי שמוכן לפרסם אותה. אין ספק שפרסום עבודתי יעמיד במבוכה חוקרים רבים ידועי שם ומעמד.ואולי זאת הסיבה שכל היכול לפרסם חושש לפרסם ומחקרי מונח כאבן שאין לה הופכין במקום לתרום את תרומתו הראויה.
איתן עופר מושב היוגב
הכתוב בתנ''ך אמת לאמיתה. 596690
אתה יכול לפרסם בבלוג פרטי ולהוסיף כאן קישור.
הספרים החשובים של התנ''ך - הם משל. 671299
הדברים החשובים בתנ"ך הם מה שנמצא "בתוך" המשלים שלו ורק המשלים שלו הם חשובים. [בוודאי שספרים שהם ספרים של היסטוריה (שהם נדירים בתנ"ך) הם חשובים להיסטוריונים - אך את רוב הספרים נכתבו בשביל להשפיע על המוסר של האומה].
סיפרי "שמואל" הם משל וגם הספר שקודם לעלילה שלהם (ספר שופטים) גם הוא ספר מאותה סידרה - שלושתם הם פרי עִטו של אותו "סופר" שצועק וצורח: "תשמעו לאל!!!" - ואז שמו "שמואל". המלך שהוא שְׁאוֹל נקרא שאול... וכל מה שנכתב בספרים האלה - נכתב כמקבילה לסיפור של ספר בראשית. לפעמים מבינים שאת התלמוד חייבים לקרוא רק אחרי פענוח של הפשט שלו (גם אם אף פעם לא עושים זאת) – ואת שלושת סיפרי "שמואל" חייבים לקרוא בדיוק כמו שצריכים לקרוא את התלמוד: אחרי הפענוח של הפשט שלהם.
למרות שאת הספר "Bar Kamtza. 2007" היה מיועד להביא דוגמאות של פענוח של קטעים אחדים מהתלמוד הבבלי, הוא עכשיו כולל גם את הפענוחים של קטעים מהתנ"ך. במקום הזה
ישנו ציטוט עם ההתייחסות (פענוח) למספר מילים מהסיפור על מגדל בבל, - ועל הדרך גם ההתייחסות לכמה מהמעשים והבניינים של מלך דוד - שֶם הסיפריה עם הציטוט הוא "שלושה בתי מקדשים". את הדברים נוספים לנאמר בציטוט הזה - על הניגוד בין המושג אלהים לבין המושג יהוה - נמצאים בסיפריה "אלים, אלהים, יהוה".
אני מקווה שיסלחו לי על הסגת גבול - ומקווה שרצון שלי להזהיר את כולנו מההמשך של ההרגל המגונה להתייחס אל המקרא כאל הספרים "מערביים" ולא כאל הספרים שנכתבו על ידי האנשים שתרבותם היה ספוג במשלים - מקווה שהכוונה להזהיר מההמשך האסונות שאנו גורמים לעצמנו בגלל ההרגל להשתמש בשטויות ובאכזריות של הפשט של התלמוד ושל שלושת סיפרי "שמואל", - שהכוונה תשמש לי כסנגוריה.
בכבוד רב:

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים