הכל צפוי והרשות בלתי אפשרית 2220
מדוע לא ייתכן שיש לנו רצון חופשי, ומדוע נדמה לנו שיש לנו כזה

בעיית הרצון החופשי מעסיקה את הפילוסופים כבר מימי היוונים, ולפי כל הסימנים היא תוסיף להיות מוקד לפולמוסים רבים גם בעתיד. דיוויד יום ראה אותה כ"שנויה במחלוקת יותר מכל שאלה אחרת במטאפיזיקה", ורשימת ההוגים שעסקו ועוסקים בה דומה במידה רבה לרשימת ההוגים בכלל. מה יש ללא־פילוסוף כמוני להוסיף על כל אלה? מעט הגיגים וספקולציות, שמבוססים על היכרות חלקית ביותר עם מיליוני המילים שכבר נכתבו על הנושא ועל מספר שיחות שהשתתפתי בהן.

מן הדין שכל דיון ב"רצון חופשי" יתחיל בהגדרת הנושא, אבל אני רוצה לדלג מעל השלב הזה ולהניח שכולנו מבינים את המושג באופן שמאפשר להתחיל לדבר עליו בלי חשש של אי הבנה בקשר לתוכנו. נסתפק באמירה הכללית ש"רצון חופשי" מבטא את ההנחה שמישהו יכול היה להתנהג אחרת מכפי שהתנהג בסיטואציה נתונה. אחת העובדות היחידות שאינן מוטלות בספק בקשר לרצון החופשי היא שכולנו חיים עם ההרגשה הברורה שיש לנו רצון כזה. כמעט בכל החלטה שאנחנו מחליטים באופן מודע, מלווה אותנו ההרגשה שאנחנו חופשיים לבחור, כחלק בלתי נפרד מתהליך הבחירה. למעשה, קיומו של רצון חופשי נראה לנו מהותי כל־כך להיותנו בני אדם, עד שאיננו יכולים לתאר את עצמנו בלעדיו. במילותיו של ז'אן פול סארטר: "אין גבול לחופש שלי, מלבד החופש עצמו, או, אם תרצו, אין אנו חופשיים להפסיק להיות חופשיים".

אולם חוויית החופש הזאת סותרת, לפחות לכאורה, תיאור פיזיקלי מטריאליסטי של העולם. סתירה זו היא הדלק שמזין את הוויכוחים האינסופיים שהתקיימו בנושא בדורות האחרונים. באופן הבסיסי ביותר, בעולם דטרמיניסטי הכל נקבע ברגע שהתרחש המפץ הגדול, ו"הכל" פירושו ממש הכל, כולל אוסף האטומים שהוא ה"אני" וכל ההחלטות שהוא מקבל, שאינן אלא מתחים חשמליים שזורמים ברשת הנוירונים שלו וכפופים לחוקי הפיזיקה בלבד.

בהערת אגב אזכיר שהעולם אינו דטרמיניסטי, אלא מתנהג בהתאם לכללי ההסתברות של המכניקה הקוואנטית. המונח "דטרמיניזם פיזיקלי" עדיין שימושי, אלא שצריך להרחיב קצת את ההגדרה שלו, כך שתכיל גם את האפשרות שהכל נקבע בהסתברויות נתונות על פי המצב ההתחלתי, אם כי גם לפי ההגדרה הרחבה יש לכל אירוע בעולם סיבה פיזיקלית.

זרם אחד בפילוסופיה, "קומפטביליזם", מנסה ליישב את הסתירה הזאת מתוך עמדה שלפיה דטרמיניזם ורצון חופשי יכולים להתקיים בעת ובעונה אחת. חלק מהמשתייכים לזרם זה מסתכלים על "רצון חופשי" רק כביטוי למה שמתנהג כאילו הוא חופשי מבחינת מה שאנחנו יודעים עליו, או כמונח תיאורטי שמשמש לנו כדי לייחס לבעליו אחריות מוסרית או פלילית. אז אין שום בעיה עם המושג, אך לטעמי מדובר בעיקור המושג "חופש" ממהותו. זן אחר של פילוסופים אינו מקבל את היישוב־לכאורה של דטרמיניזם עם רצון חופשי, וכמו שאפשר לנחש, ישנם מי שמוכנים לוותר על הדטרמיניזם וישנם מי שמוכנים להודות שאין רצון חופשי. האחרונים נקראים, משום מה, פסימיסטים.

מאחר שאני פיזיקליסט דטרמיניסט מוניסט (כולם אומרים בערך אותו דבר), ומאחר שאינני אוהב את הניסיונות להשית אזיקים על המושג "חופש", אפשר להגיד שאני פסימיסט. בניגוד לטענתם של הקומפטביליסטים, בעיניי האמירה "הכל צפוי והרשות נתונה" היא סתירה שכל ההתפתלויות סביבה לא מצליחות לפתור. אבל הטענה שאני רוצה לטעון באה לאו דווקא מהכיוון הפיזיקליסטי; היא אומרת שאפילו אם אנחנו חיים בעולם שמאוכלס בנשמות, שדים ומלאכים, אין לנו רצון חופשי ולא יכול להיות לנו – או לכל גורם אחר – רצון כזה. לטענתי, "בחירה חופשית" אינה אפשרית מבחינה לוגית, משום שהמושג הזה אינו מכיל שום תוכן מלבד ייצוג של חוסר הידע שלנו על המכניזם של הבחירה. מדוע בעצם?

חוק השלישי הנמנע

המונח "רצון חופשי" מתייחס לאפשרות בחירה בין כמה אלטרנטיבות. לשם פשטות, הבה נניח שתיים. כאשר צריך לבצע בחירה ביניהן, אפשר לעשות זאת באופן דטרמיניסטי, על פי אלגוריתם קבוע, בדומה לתרשים זרימה שמקובל אצל מתכנתים, ואפשר לעשות זאת באופן אקראי על ידי הטלת קוביה, או באמצעות המקבילה הקוואנטית שלה – אטום רדיואקטיבי ומונה גייגר. הניסיון למצוא עוד אפשרות מלבד שתי אלה מביא אותנו במהרה לאותה מסקנה אליה הגיע אביגדור קהלני כשהסתיימה ספירת הקלפיות: אין דרך שלישית. כשמישהו טוען שבנוסף לשתי האפשרויות האלה ניתן לבחור גם "באופן חופשי", ואנחנו דוחקים בו שיסביר איך מתבצעת בחירה כזאת, זה נגמר תמיד בכך שהוא מכניס למשחק גורם נוסף: החשק שלו, או הרצון שלו, או הנשמה שלו – גורמים "חופשיים" מכל הגבלה פיזיקלית, שאמורים, איכשהו, לענות על הבקשה שלנו. "בחרתי באופן חופשי לפי מה שהתחשק לי, מה שהרצון שלי הורה לי", הוא יאמר.

אבל לאחר שנייה של מחשבה מתחוור שגם מר רצון, הסוכן החדש שנקרא לדגל, צריך לבצע אותה בחירה מסתורית "חופשית" מתוך רשימה זאת או אחרת, ולא פתרנו כלום. הרי ה"רצון החופשי" עצמו, גם הוא צריך להחליט באיזשהו אופן מה מתחשק לו או מה ראוי בעיניו, וגם הוא עומד בפני רשימה ובפני אותה בעיה ממנה התחלנו. הרשימות, אגב, אינן חייבות להיות זהות: "אני" יכול לעמוד בפני רשימה הכוללת את שני הפריטים "לאכול את חפיסת השוקולד שלפניי" או "לא לאכול את החפיסה", והרצון שלי יורה לי בהתאם לבחירה שהוא עשה מתוך רשימה אחרת: "דיאטה זה טוב" ו"שוקולד זה טעים". הרשימות שונות, אבל הבעיה אותה בעיה, ומכאן שהסוכנים האלה אינם פותרים כלום; הם רק מגלגלים את הבעיה לרמה אחרת, בבחינת "הרוצה לבלבל, ירחיק עדותו". גם בעולם הנשמות החופשיות מכל אילוץ פיזיקלי, בעולם בעל חוקים שאינם מוכרים לנו או בעולם חסר חוקים בכלל, אי אפשר לסוכן שבחרנו להתחמק מהצורך לבחור. חוץ מאשר הזעקת סוכן נוסף וגלגול של תפוח האדמה הלוהט הזה אל ידיו, לא נתקלתי בשום הסבר מניח את הדעת לשאלה: איך, בסיכומו של דבר, בוחרים באופן חופשי אם לאכול את השוקולד ההוא או לקחת במקומו גזר.

חשוב להדגיש שזה אינו תרגיל רטורי בנוסח "תגדיר לי...", שבו משתמשים מדי פעם כדי להרוג כל אפשרות לדיון ("תגדיר לי אלוהים", "תגדיר לי 'כוח עליון"', "תגדיר לי 'תגדיר"'...). גם איני מבקש דווקא הגדרה פורמלית. למעשה, אני מבקש את המינימום הנדרש כדי שבכלל אפשר יהיה לדבר על הנושא: הסבר בכל צורה שהיא – במילים, במשוואות, בנפנופי ידיים, בשיר או בריקוד – העיקר שאיכשהו תהיה לנו ההרגשה שאנחנו מבינים על מה מדובר כאן בכלל. למרבה ההפתעה, לא הצלחתי לקבל הסבר מכל סוג שהוא; ובמפתיע עוד יותר, השאלה הבסיסית הזאת לא מועלית בצורה ישירה באף אחד מן המקורות (המועטים למדי, אני מודה) שמוכרים לי.

אחת הסיבות לכתיבת המאמר הזה היא הניסיון לקבל תשובה על השאלה הפשוטה איך בוחרים "באופן חופשי" משהו מתוך רשימה. אם התשובה כוללת הכנסת סוכן חדש, נא להסביר איך הוא מבצע את הבחירה שלו, או להראות שהוא פטור מבחירה (אולי לשרשרת הגיוס של הסוכנים התכוון שפינוזה, כשאמר שאפילו על אלוהים אי אפשר לומר שהוא פועל מתוך חופש בחירה). אם הרשימה של הסוכן החדש מכילה רק פריט אחד, זהו מקרה פרטי של בחירה דטרמיניסטית ובוודאי שאז אי אפשר לדבר על "חופש" מכל סוג שהוא. מכל מקום, עד שאני מקבל הסבר כזה, מבחינתי "רצון חופשי" הוא מושג חסר תוכן. ברצון הייתי חותם, כמעט מלה במלה, על אמירתו של ניטשה:


"עילת עצמו" היא הסתירה העצמית המעולה ביותר שהומצאה עד כה, איזה סוג של מעשה אונס לוגי ואל־טבע: אולם שפעת יהירותו של האדם גרמה לו להסתבך עמוקות ונוראות באותה הבלות דווקא. התביעה ל"חופש הרצון", במובנה המיטאפיסי העליון, כפי שהיא מקננת עדיין למרבית הצער במוחותיהם של משכילים־למחצה, תביעתו של אדם לשאת באחריות המלאה והמוחלטת לפעולותיו, ולפרוק את עולה מעל אלוהים ועולם ואבות ומקרה וחברה, תביעה זו פירושה לא פחות מאשר להיות "עילת עצמו", וחוצפה גדולה פי כמה מזו של מינכהאוזן, היא יומרת האדם למשות עצמו בשערות הראש מבצת האין אל היש. ("מעבר לטוב ולרוע", תרגום: ד"ר ישראל אלדד)

לרגליים יש שקר

אחרי ששללתי, לשביעות רצוני, את אפשרות קיומו של רצון חופשי כפי שהאדם הסביר תופס אותו, נשאלת באופן טבעי השאלה: אם כך, מה מקורה של אותה תחושה חזקה שלנו שאנחנו בעליו של רצון כזה?

אבל לפני הדיון בשאלה זאת, ארצה להקטין את מידת החשיבות שלה. אסור לנו לראות בתחושה, חזקה ככל שתהיה, עדות מכרעת באשר למושאה. דברי ימי האנושות מלאים באנשים שהיו להם תחושות שאינן ניתנות לערעור לגבי "עובדות" שאנחנו יודעים בוודאות שלא התקיימו, החל מתפיסות קוסמולוגיות על מהלכה של השמש סביב כדור הארץ וכלה בחטיפתם בידי חוצנים שעשו בהם ניתוח ללא הרדמה. יתר על כן, תחת השפעה פוסט־היפנוטית – כאשר המהופנט התעורר אך מוסיף לבצע הוראות שנשתלו במוחו – קיימת אצלו תחושת רצון חופשי, בעוד שלצופה המשועשע מהצד ברור שמדובר באשליה.

תחושות וחוויות לגבי המציאות החיצונית הן, במרבית המקרים, מדד אמין לגבי המתרחש. כאשר אנחנו חשים חום, אנחנו יכולים להניח שהטמפרטורה האובייקטיבית באמת גבוהה, וכאשר אנחנו רואים אריה או שומעים את שאגתו, סביר שבאמת כדאי לנו לטפס על העץ הסמוך (שנמצא, קרוב לוודאי, במקום בו העיניים וחוש המישוש שלנו טוענים שהוא נמצא). הסיבה לכך שאנחנו מקבלים, בדרך כלל, חיוויים אמינים על המציאות היא ברורה: תפיסות תואמות מציאות הן בעלות ערך הישרדותי, ולכן התפתחו והשתכללו לדרגה מעוררת התפעלות. ואכן, אפשר להתפעל מכל יצור חי על שפע מערכות החישה והפענוח שלו: עטלפים שמתבייתים בחשיכה על חרק מעופף, ינשוף שמזהה מיקום של עכבר נסתר, חרק שמזהה את ריחה של בת זוג פוטנציאלית ממרחק קילומטרים(!) או ברווזן (platypus) שדוגם שינויים מזעריים בשדה החשמלי ומאתר בעזרתם את טרפו. אבל במקביל להתפעלות הזאת, חשוב לזכור שהאבולוציה, כמו מיקרוסופט, לא מבטיחה פתרון אופטימלי אלא מסתפקת במציאת פתרון עובד.

אם תפיסה מוטעית כלשהי אינה פוגעת במותאמות (fitness) שלנו, הרי שמנגנון הברירה הטבעית שעיצב אותנו עיוור לגביה; ואם היא משרתת אינטרס הישרדותי, היא זוכה לחיזוק והתייצבות באוכלוסיה. יתר על כן, ישנם מקרים בהם התפיסה המוטעית היא, ככל הנראה, פשוט פגם במערכת החישה והחוויה של האורגניזם, כמו הכתם העיוור בעין, כאבי גב ואשליות אופטיות. האבולוציה מעולם לא חתמה איתנו על הסכם אמירת אמת, והיא מחויבת למבחן התוצאה בלבד: אם זה עובד, זה לרוב מספיק. ברוב המקרים, מבחן התוצאה דורש שהתפיסה תהיה מהימנה, אבל לא בהכרח בכל המקרים (אחזור לנקודה הזאת בהמשך).

למעשה, כולנו מסתובבים מדי פעם עם תחושות שווא, שמבטאות בעיקר את האי־שלמות שהזכרתי קודם. ערכתי רשימה קצרה של כמה תחושות כאלה, ואני בטוח שהקורא יכול להוסיף עליהן:
  • אשליות אופטיות למיניהן.
  • להטוטי "קוסמים" שמבוססים על זריזות ידיים והסטת הקשב.
  • היפוך הכיוונים צפון־דרום מסיבה לא מוכרת. אנשים שונים מוצאים את עצמם לא פעם כשכל הווייתם טוענת שהצפון הוא בכיוון שהמצפן מורה "דרום".
  • "הירח מלווה אותי".
  • הרגשת "דז'ה וו" במקומות בהם לא היינו מעולם.
  • זיכרונות שווא.
  • השפעה פוסט־היפנוטית.
  • חרדות נוירוטיות.
  • כאבים פסיכוסומטיים.
  • כאבי פנטום, כשאיבר לא קיים מתנהג כאילו הוא קיים וכואב.
והדוגמא האחרונה, משונה ממבט ראשון אבל חשובה ביותר:
  • תחושות גופניות בכלל, וכאבים בפרט.
בנקודה האחרונה ארצה להרחיב.

הנה ניסוי קטן (רכי הלבב יכולים להסתפק בניסוי מחשבתי): קחו פטיש של חמישה קילו. חלצו את הנעל מרגל ימין שלכם, והכו בחוזקה באגודל בעזרת הפטיש. לאחר שתשובו להכרתכם, התרכזו וענו על השאלה: איפה כואב לכם. האומנם בבוהן ימין? אין לכם צל של ספק? אתם מוכנים להישבע על כך בבית משפט? מצוין. האמת היא, כמובן, שזה שקר גס, פיקציה שקופה, כי הרי כואב לכם במוח ולא באגודל. אין שום ספק בכך שהתחושה נוצרת וקיימת באזורים מוגדרים וידועים במוח (כנראה בחמישה אתרים שונים, כשהעיקרי הוא התלמוס), כפי שאפשר לראות באמצעות הדמיה, וכפי שמוכיחים כאבי הפנטום שהוזכרו קודם. האצבע היא רק המחולל של התחושה הזו, והמוח ממפה אותה כך שהיא נצרבת בתודעתנו באילו היא מתרחשת באותה בוהן נפוחה. כולנו יודעים את זה, וכולנו חיים בשלום עם הידיעה הזאת. למה, אם כן, אנחנו צריכים להתרגש מהאפשרות שגם בעניינים אחרים התחושות שלנו מוטעות?

ללכת בלי, להרגיש עם

הסיבה לכך שהתחושה נתפסת כאילו היא קיימת באיבר שחולל אותה, היא הסיבה לקיומו של הכאב בכלל: זה עוזר לבעל התחושה לנקוט פעולות המתאימות למצב החירום שהתעורר. כאשר אני חווה כווייה ביד, היד שלי נמשכת הרחק מהאש, כאשר כואבת לי השן אלעס בצד השני של הפה וכאשר הבוהן ברגלי הימנית דואבת אני קופץ על רגל שמאל, מעסה את החלק ה"כואב" (ואגב כך מגביר את זרימת הדם אליו ומזרז את תהליך ההחלמה) ומרחיק אותו מאותו מקום מועד לפורענות שבו איזה משוגע מכה עליו בפטיש. מגיל צעיר הסבירו לנו שהכאב הוא מנגנון האזהרה וההתרעה שנטוע בנו, ולפיכך קל לנו להבין את מקור האשליה שתיארתי קודם: היא משרתת את המטרה ולכן את טובת האורגניזם. למעשה הפנמנו את האמת הזאת במידה רבה כל כך שכמעט איננו נעצרים לחשוב עליה, ואנחנו מקבלים את קיומו של הכאב כרע הכרחי.

אולי כדאי להתעכב כאן רגע ולשאול את עצמנו, האם המוסכמה שלפיה הכאב הכרחי היא אכן מוצדקת. ברור שבהתחשב בהיסטוריה האבולוציונית שלנו התשובה היא "כן", אבל לא במובן שאי אפשר להעלות על הדעת עולם אחר. רוב סופרי המדע הבדיוני לא מציידים את הרובוטים האינטליגנטיים שלהם בתחושת כאב, אלא מטילים את הטיפול בטראומות על חלקים קוגניטיביים של המכונה, בנוסח החוק השלישי של אסימוב: "הרובוט חייב להגן על קיומו". לא ברור לי אם אי אפשר היה שהיצורים יפתחו מנגנון לא־חווייתי שישיג אותה תוצאה בפחות כאבים: מעין נורית אדומה שתידלק ותהבהב במקום הרגשת הכאב, נורית אדומה אחרת לרעב, נורית ירוקה במקום הרגשת ההנאה וכן הלאה. האורגניזם יכול היה לפעול לפי האיתותים הצבעוניים האלה באותה מידה של נחישות גם בלי האפקט החווייתי, לו המוח היה מחווט כראוי. כל תהליכי הלמידה שנלווים להרגשות הטובות והרעות שלנו יכלו להתבסס על אותן נוריות, בדיוק כמו אצל הרובוטים או אצל בעלי חיים ירודים ש(כנראה) באמת לא חווים כאב.

התחושה שלנו, לפיה הכאב מצד אחד והאורגזמה מצד שני הכרחיים להשגת תגובה חד־משמעית, נובעת מכך שבדרך בה המוח שלנו בנוי, אלה הן באמת הדרכים האפקטיביות ביותר; אבל המוח יכול היה להיות מופעל באותה עוצמה מעצם הבהובה של הנורה הירוקה המתאימה, לו היה מתפתח מנגנון כזה. אותה ברירה טבעית ששכללה את המסלול החווייתי היתה יכולה לשפר את המסלול השני, נקרא לו "התנייתי", ולהביאו לאותה רמה של יעילות (או, לפחות, אני לא רואה מניעה לכך). למעשה, ייתכן שהיה זה יותר יעיל מהמסלול החווייתי: לפעמים מוטב, אולי, להניח לכף ידך להיכוות ולא להרפות מהאחיזה בחבל הלוהט עליו אתה תלוי.

ייתכן שהמנגנון האלטרנטיבי הזה היה מצריך אינטליגנציה שלא היתה בנמצא כשנוצרו הרב־תאיים הראשונים, לפני כשש מאות מיליון שנה. אולי היה זה מקרה בלבד שאיזה אב קדמון סיגל לעצמו את התחושה החווייתית ככלי המוביל את תגובותיו, ואולי יש סיבה אחרת שנסתרת ממני. מכל מקום, מרגע שנבחר המנגנון הזה נשארנו תקועים איתו, כי לאורגניזם בעל מנגנון כזה יש יתרון על אורגניזם ללא מנגנון בכלל. אין זה משנה אם מנגנון אלטרנטיבי היה יכול לעשות את העבודה באותה מידה או אפילו טוב יותר; מרגע שזה הנתיב שנלקח, אין ממנו דרך חזרה, ממש כשם שהעטלף אינו יכול להחליף את שיטת התעופה שלו בשיטת התעופה של הציפורים (או להפך). ההיסטוריה האבולוציונית שלנו בחרה את המנגנון התחושתי כמנגנון המניע לפעולה וללימוד, ואגב כך גם ציידה אותנו במנגנון הכאב, ש"מרמה" אותנו באופן יומיומי – ואין לאף אחד טענות בקשר לרמייה הזאת כל עוד המטרה מושגת. הצד השני של אותו מטבע הוא, כמובן, שקיבלנו את כל אותן חוויות בזכותן יש טעם לחיים בכלל, כך שאנחנו לא צריכים להצטער על כך יותר מדי.

אי שם במהלך ההיסטוריה, האורגניזם האנושי שפעילותו העצבית כבר התקבעה כמבוססת על חוויות, פיתח את היכולת המופלאה לחשוב; בשלב מאוחר יותר, היכולת הזאת השתכללה עוד ועוד, עד שהגיעה לשלב בו לא רק העולם החיצוני הוא מושא למחשבות, אלא המחשבות עצמן הפכו מושא למחשבות עליהן. פתאום האדם לא חושב רק "אני רוצה לצוד את הממותה הזאת" אלא גם "היי, אני חושב כעת על ציד ממותה כעל משהו חיובי". כאשר מתעוררות מחשבות מסדר שני, עולם הייחוס שלהן כולל, חוץ ממה שעורר את המחשבות הראשוניות, גם את המחשבות הראשוניות עצמן, ואת המחשבות על המחשבות על המחשבות, וכך הלאה. במערכת הסבוכה הזאת (ובמקרים שאינם מקרי חירום), יש ודאי יתרון אבולוציוני למי שאינו פועל על־סמך המחשבה הראשונה שצצה במוחו – או בתרגום לשפת הביו־כימיה: למי שאינו פועל על סמך הפולסים של קבוצת הנוירונים הזריזה ביותר להגיב – אלא עוצר רגע "לעשות חושבים". לאדם יש, אם כן, אינטרס קיומי לעודד ויכוח סוער של סוכנים מוחיים שונים, חלקם כאלה שמתעוררים רק כאשר סוכנים אחרים הביעו את דעתם (אלה המחשבות מסדר שני ושלישי) ואשר מייצגים אינטרסים לטווח ארוך, זכרונות שונים, השקפות עולם כלליות, נקודות מבט לא טריוויאליות וכיוצא באלה. "מוסר" הוא אחד הייצוגים החשובים של סוכנים מהסוג הזה, ולפי התפיסה שלי גם הוא בעל ערך קיומי (וראו מאמרו של גלעד ברזילי, "זכויות לאדם").

במשך מיליוני שנים השתמש המוח בחוויות תחושתיות כמניע לפעולות עצביות. מה טבעי יותר מאשר להשתמש באותו מנגנון כדי להיות הכוח המניע של הדיון התוך־מוחי הזה? ומהי התחושה הטבעית ביותר לקיום הוויכוח אם לא תחושת הרצון החופשי? כפי שלגבי התחושות הגופניות יכולנו לתאר תהליך חלופי של נוריות אזהרה ועידוד, אני מניח שגם התהליך החשיבתי הזה היה יכול להיות מנוהל בלי הפן החווייתי, אבל אני לגמרי לא בטוח שזה אפשרי למוח שכבר משתמש בחוויות ובתחושות כמוטיבטורים. מכל מקום, טריק ידוע של האבולוציה הוא לשכפל מנגנון קיים תוך מודיפיקציות כדי להגדיל את התועלת שבו. ראיית צבעים, למשל, הושגה על ידי שכפול ושינוי של קולטנים לצבע מסוים, ואין סיבה להניח שמנגנון דומה לא עומד ביסוד התופעה הפחות מובנת של אשליית הרצון החופשי. כפי שהאורגזמה היא מניע חזק לקיום יחסי מין, תחושת הרצון החופשי היא מניע חזק לדיוני שכל.

על מצפון ומוסר

אפשר למשוך את ההקבלה לתחושות הגופניות – האמיתיות או המדומות – קצת הלאה: איבר החישה של ה"כאב" הרוחני הוא מה שאנחנו מכנים 'מצפון', ה"כאב" מתבטא ברגשי האשמה שיש לנו אם פעלנו בניגוד אליו, וכדי שאוכל להיות בעל מצפון, עם רגשי האשמה הנלווים, אני חייב גם לחיות עם ההרגשה שהיתה לי בחירה חופשית: בלעדי זו, כל החשיבה הרטרוספקטיבית על ההחלטה שקיבלתי תהיה חסרת טעם. והחשיבה הזאת חיונית לקיומנו, כי בזכותה אנו יכולים לפעול אחרת בעתיד – לא מתוך רצון חופשי, אלא מתוך כך שהמצב הפנימי של המוח השתנה בעקבות הזיכרון של ההחלטה שקיבלנו והמחשבה עליה. המצפון שינה כמה פרמטרים שיהיו הקלט לפונקציית ההחלטה שלנו בעתיד, ויכפו עלינו החלטה אחרת – החלטה טובה יותר בסיכום כללי של כל הסוכנים שמושכים לכיוונים שונים. התהליך דומה מאוד לאופן שבו תחושת כאב גופני מלמדת את בעל החיים להימנע מהתנהגויות מסוימות ואילו תחושת הנאה מגבירה התנהגויות אחרות, כפי שיעיד כל מאלף אריות.

כשאנחנו מרוצים ממה שעשינו, אנחנו משתמשים בביטוי "שבע רצון", ולא במקרה. המנגנון שנותן לנו את תחושת השובע אחרי שאכלנו, ושקיומו מותנה בתחושת הרעב שקדמה, אינו שונה מהותית מהמנגנון שנותן לנו את תחושת שביעות הרצון, ושמותנה באותה "פיקציה אבולוציונית" מופלאה שלנו: הרצון החופשי.

הזכרתי קודם שתחושות שקשורות לעולם החיצוני מהימנות בדרך כלל. הסיבה היא, כמובן, שתפיסה מוטעית אינה משנה את העולם. כשמבינים את הכלל הזה, קל גם לראות היכן הוא יכול להישבר בקלות: כאשר התפיסה המוטעית נוגעת לאובייקט עצמו, והיא כן משנה אותו באופן שתורם להישרדותו. כאשר לוחם נלהב מאמין שאלוהים לצידו (ובלי להיכנס לשאלות תיאולוגיות, במלחמות רבות שני הצדדים החזיקו באמונה הזאת, כך שלפחות אחד מהם היה בעל תפיסה מוטעית), הוא ייעשה אולי לוחם טוב יותר; כשחולה מאמין שהוא עומד להירפא הוא באמת משפר את סיכויי ההחלמה שלו; וכאשר אדם מתלבט "מרצונו החופשי" הוא ייעשה אדם חושב יותר.

אי אפשר לסיים בלי להוסיף את ההסתייגות הבאה: מה שהבאתי כאן הוא, במקרה הטוב, הסבר אפשרי ולא יותר מכך. ייתכן מאוד שהוא שגוי לחלוטין, שהרי אין הוא יותר מאשר ספקולציה לא מבוססת. ובכל זאת יש בו כדי להדגים את העיקרון: הסבר אבולוציוני לתחושת הרצון החופשי הוא בגדר האפשר. כמו שאר המאפיינים של בעלי החיים בכלל, והאדם בפרט, גם תחושת הרצון החופשי צריכה להיחקר מבעד לפרספקטיבה הזאת. חזקה ככל שתהיה, היא אינה מחייבת שום מסקנות מרחיקות לכת על שבירת הדטרמיניזם הפיזיקלי והתערבותם של גורמים מטאפיזיים עלומים בחיי היומיום שלנו. האבולוציה היא פנס גדול כל כך, שמומלץ מאד לחפש מתחתיו.
קישורים
ברווזן והשדה החשמלי
זכרונות שווא - מחקר חדש
"זכויות לאדם" - מאמרו של גלעד ברזילי באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פילוסופיה ומוסר"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אמממ.... • PR • 42 תגובות בפתיל
  אז כל תופעה היא אשליה? • אייל מולד(ר) • 91 תגובות בפתיל
  יסט • לא חרדי ולא עורך-דין • 26 תגובות בפתיל
  שאלה לקוראים בעלי כוח רצון • נעם טל • 17 תגובות בפתיל
  יופי של מאמר! • יהונתן אורן
  לא מבין • דב אנשלוביץ • 79 תגובות בפתיל
  ''הכל צפוי והרשות נתונה'' • דב אנשלוביץ • 2 תגובות בפתיל
  רובוטים • המסביר לצרכן • 3 תגובות בפתיל
  חופשית מרצון • אלמנה ויתום • 33 תגובות בפתיל
  מאמר מהנה לקריאה • גיל לדרמן • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • יהונתן • 8 תגובות בפתיל
  מאמר מעניין ומעורר מחשבה, תודה! • אבי עבודי • 3 תגובות בפתיל
  תוספת והתנצלות • שוטה הכפר הגלובלי • 15 תגובות בפתיל
  יופי • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  ומה דעך על הפתרון הבא • המהרהר
  מאמר כלבבי • Dorfl
  חפשי זה לגמרי לבד • האייל היפאני • 6 תגובות בפתיל
  It's a Chemical Reaction, That's All • ראובן • 52 תגובות בפתיל
  צטוט מענין • point618 • 16 תגובות בפתיל
  מאמר מאוד מעניין • שרגא • 104 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ברקת לא פה • 2 תגובות בפתיל
  יופי של מאמר • גלעד ברזילי • 4 תגובות בפתיל
  אתם אמרתם ביחד את התשובה, ואף אחד לא שם לב • זיו • 2 תגובות בפתיל
  הבעיה היא בשאלה, לא בתשובה. • אנטיפוד • 7 תגובות בפתיל
  אקראיות. • מיכל • 2 תגובות בפתיל
  תגדיר בבקשה בחירה חופשית • האייל הירוק
  כמה הערות • פטר חמור • 9 תגובות בפתיל
  אי אפשר להתחמק מהתודעה • ניצה • 145 תגובות בפתיל
  אין לא יכול- יש לא רוצה • יואש בן-דב • 77 תגובות בפתיל
  הכל בלתי אפשרי והרשות צפויה • יונתן נבו
  ויינגשטיין צדק • אייל מולד(ר) • 13 תגובות בפתיל
  זהו יום הבוחר • ירדן ניר-בוכבינדר • 27 תגובות בפתיל
  קרב מאסף - סיבוב ראשון • ליאור גולגר • 47 תגובות בפתיל
  ניסיון לפתור את הבעיה: • >X< • 11 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • חיים • 2 תגובות בפתיל
  סתם ניסוי קטן • אייל אבישר • 7 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • עומר • 23 תגובות בפתיל
  מילות תודה • שוטה הכפר הגלובלי
  רצון חופשי: לא "איך" אלא "מי" • optional
  עולם הרצון החופשי • point618 • 8 תגובות בפתיל
  יומרנות מדעיזמית • אורי רדלר • 5 תגובות בפתיל
  An argument for indeterminism • אחיטל
  שאלה • רוזה מרציפן • 35 תגובות בפתיל
  השפעת השפעת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 76 תגובות בפתיל
  בעיה לוגית • אבי • 2 תגובות בפתיל
  בהזדמנות חגיגית זו • אנסטסיה • 55 תגובות בפתיל
  זצ למרכזי העונג • אייל בדוי • 2 תגובות בפתיל
  רצון חופשי • סוקרטס • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • יתרו • 2 תגובות בפתיל
  חופשי • אריק
  חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  חופשי • אריק
  חופשי • גדי אלכסנדרוביץ'
  חופשי • גדי אלכסנדרוביץ'
  חופשי • ערן בילינסקי
  חופשי • אריק
  חופשי • גדי אלכסנדרוביץ' • 2 תגובות בפתיל
  חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  חופשי • אריק
  חופשי • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  אתחלתא דתגובה • אריק
  אתחלתא דתגובה • האייל האלמוני
  אתחלתא דתגובה • שוטה הכפר הגלובלי
  אתחלתא דתגובה • אריק
  אתחלתא דתגובה • האייל האלמוני • 6 תגובות בפתיל
  אתחלתא דתגובה • X אייל בדוי • 2 תגובות בפתיל
  אתחלתא דתגובה • אריק • 3 תגובות בפתיל
  אתחלתא דתגובה • ירדן ניר-בוכבינדר
  אתחלתא דתגובה • אריק
  אתחלתא דתגובה • ירדן ניר-בוכבינדר
אתחלתא דתגובה 708156
אצלי תחושת "אני קיים" שונה לגמרי מתחושת "הגוף שלי קיים". אני מתפלא שאצלך זה לא כך.
הרי תחושת "אני קיים" לא משתנה גם כשאין לנו את הרפרנס של הגוף שלנו. בחלום, למשל, או אפילו כששוקעים לגמרי באיזו בעיה, חלום בהקיץ, ספר או סרט עד כדי התעלמות מהעולם ו"שוכחים" את הגוף שלנו. תחושת ה"אני קיים" לא משתנה.
אילו היית חסר גוף לחלוטין האם היית מפסיק להרגיש "אני קיים"?
אתחלתא דתגובה 721951
הלו! זה רדיו?
אתחלתא דתגובה 721953
ודאי, ודאי!
פסנתר אפשר להפיל, אבל פיל אי אפשר לפסנתר. 721956
אני יכול לתאר לעצמי גוף שלא יכול להרגיש. קוראים לזה גופה. אבל משהו שיודע להרגיש שאין לו גוף, זה לגמרי נשגב מבינתי.
אתחלתא דתגובה 721967
אני מרשה לעצמי לנחש שאילו הייתי חסר גוף לגמרי הייתי מפסיק להרגיש. נקודה.

אגב, בין אלה שעוסקים באינטליגנציה מלאכותית כללית (Artificial general intelligence) הדעות חלוקות בשאלה אם צריך גוף, או לפחות קלט חושי, כדי לפתח תודעה. הניחוש שלי: לא, אבל הוא לא מבוסס על כלום.
אתחלתא דתגובה 721992
מתוך כתבה בהארץ על מנגנון הפרופריוספציה [ויקיפדיה] („תחושת הגוף״):

„כדי להבין מהי פרופריוספציה ברמה המודעת, כל שצריך לעשות הוא לעצום עיניים ולנסות להבין היכן נמצאת היד ובאיזו תנוחה היא. סיפורו של איאן ווטרמן, שב–1971 התעורר וגילה שגופו נעלם, מבהיר עד כמה חשוב החוש הזה לביסוס תחושת העצמי שלנו. הצעיר הבריטי בן ה–19 הסתכל וראה את גופו, אבל לא הצליח להרגיש או להזיז אותו. הבדיקות הרפואיות שנערכו לו העלו שהוא סובל מתסמונת נדירה: בעקבות הידבקות בנגיף באזור הצוואר, מערכת החיסון של הגוף שלו תקפה והרסה את המסלולים העצביים שמעבירים את המידע של חוש המישוש והפרופריוספציה מן הגוף אל המוח.

מאז תועדו רק כעשרה מקרים של התסמונת הזאת. ווטרמן היה ייחודי בכך שהוא היה הראשון שלימד את עצמו ללכת — בעזרת חוש הראייה והוראות מודעות לרגליים לזוז בלבד. כשעיניו נעצמו, הוא מעד.״
אתחלתא דתגובה 722015
אני משער שהבחור ללא תפיסה של גופו כלל עדיין היה בטוח ''אני קיים''.
אתחלתא דתגובה 722029
גם אני. ככלל הכתבה היא מרתקת, היא ממש מתארת את תחושת הגוף כחוש שישי, ומראה שהתחושה נובעת מחיישנים שנקראים 'כישורי השריר', שאני שומע עליהם לראשונה.
אתחלתא דתגובה 722038
אכן מעניין.
פעם היה לי נקע רציני בקרסול והרופא הזהיר אותי מפני נקע חוזר. הוא אמר שהקרסול משמש כאבר חישה לצורך שיווי משקל, ומי שחטף נקע נוטה יותר לאבד שיווי משקל ולנקוע שוב את רגלו. מסתבר שזה בדיוק הסיפור הזה של Proprioception, כשהמערכת לא מקבלת מידע מדויק על מיקום הקרסול.
אתחלתא דתגובה 722041
אם כבר הזכרת את אותו "עוד חוש" - אז קיים למעשה גם את חוש "שיווי המשקל", שמקבל את המידע שלו מאבר בשם Vestibule of the ear [Wikipedia]. אז באוזן שלנו קיימים התקני הקלט של שני חושים - השמיעה ו"שיווי המשקל".

מה שאנחנו קוראים לו "חוש המישוש" הוא בעצם אגד של מספר חישות - מגע קל, מגע עמוק, כאב, גרד, רטט, חום ופרופריוספציה.
אתחלתא דתגובה 722070
מה שאותי סקרן בכתבה היה התיאור ההיסטורי של התחום המדעי הזה: הוא נחקר היטב במחצית הראשונה של המאה העשרים, ואז די נזנח (יחד עם כל הביו-מכניקה) כשהביולוגיה המולקולרית תפסה תאוצה. הכתבה מתארת את שני החוקרים הישראלים העכשוויים כמכניסים את הביו.מול. לחקר הפרופריוספציה, אבל לפחות בכתבה זה היה נשמע שולי יחסית, משהו שגם אם יוכתר בהצלחה לא ירעיש עולמות. (חוץ מזה, ייתכן - עד כמה שאני יכול להבין - שהתחום די נזנח לאו דווקא בגלל הכוכב המולקולרי החדש והמנצנץ, אלא אולי כי די מיצו את מה שיש לגלות שם, לא נשארו שאלות פתוחות גדולות). התיאורים המרתקים באמת היו של דברים שידועים, אם כך, כבר כשבעים שנה; רק שאיכשהו הם חמקו מהראדאר הפופולרי, ומתוכניות הלימודים בבתי הספר ואפילו בגנים.
אתחלתא דתגובה 724758
נדמה שדה קרט הגדיר את מצב התודעה המינימליסטית בביטוי ''אני חושב משמע אני קיים''. למוח יש אמצעי חישה ניפרדים מהחושים המוכרים , באמצעותם הוא חש את המציאות כפי שהיא נירקמת בתוך המוח. התחושה בתוך המוח מאוד ברורה ואין שום ספק בקיומה כאשר מתבוננים באנשים שסובלים ממחלת נפש, או לחילופין מסוממים (סמים מעוררים או מרגיעים). הסבל של חולי נפש מאוד ממשי והתרוממות הרגש שלהם (התזזיתית) מאוד ממשית.

לגבי שאר הדברים שאמרת, לא קראתי את הפתיל לכן אין לי דעה.
אתחלתא דתגובה 724759
אני מציע לך לקרוא את המאמר (והדיון כולו, אם לא אמל''ק). אחד המרתקים באייל.
  חופשי • אריק • 64 תגובות בפתיל
  חופשי • אריק
  חופשי • רון בן-יעקב
  מסלול ש'בחרה' האבולוציה?! • האנס שמטרלינג • 46 תגובות בפתיל
  קישורית: • שוטה הכפר הגלובלי • 4 תגובות בפתיל
  מהו רצון חופשי? • דורון שדמי • 7 תגובות בפתיל
  תוספת • שוטה הכפר הגלובלי • 3 תגובות בפתיל
  אין לנו רצון חופשי? • ערן בילינסקי • 2 תגובות בפתיל
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • אורי גוראל גורביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • :
  כמה הערות • אלון עמית
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • דב אנשלוביץ
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ' • 154 תגובות בפתיל
  השפעת חלקיק על חלקו המרוחק • אלון עמית • 7 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ' • 2 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • אח של אייל • 25 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי • 6 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ'
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • :
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ'
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ'
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ' • 3 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני • 5 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • סמיילי • 17 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ' • 37 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • ירדן ניר-בוכבינדר • 2 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • גדי אלכסנדרוביץ' • 17 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • אח של אייל • 10 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני • 236 תגובות בפתיל
  האיילה שרבה • האייל האלמוני
השפעת קרני השמש על קרני התיש 423479
אני אוזר אומץ ומגיב בדיון........

חייב להודות שאל אף כל תואוריי האקדמיים אני מרגיש די נחות כשאני קורא את דברי כל המגיבים כאן. הדברים נכתבים בחכמה,יסודיות ומעל לכל הם מושחזים כהלכה.....

תמיד החשבתי עצמי למוניסט והשלכתי את כל רעיונות ה"אלוהים" לפח.

האם אני צריך עתה גם להשליך את כל רעיונות האחריות, מוסר וחינוך "על פי דרכי" לפח?.......

כשאתה אומר שהבחירה כפויה, האם תוכל להסביר לי ע"י מי?מה?
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי • 8 תגובות בפתיל
השפעת קרני השמש על קרני התיש 749493
לפחות אפשר להיות רגועים בקשר לאפשרות שתפיסת העולם הזאת תגרום נזק לחברה.
  החופש מוגבל מעצם מהות הבחירה • רון בן-יעקב • 10 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • עדי סתיו
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • אורי גוראל-גורביץ' • 16 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • סמיילי • 17 תגובות בפתיל
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • עדי סתיו
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • שוטה הכפר הגלובלי
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • עדי סתיו
השפעת קרני השמש על קרני התיש 425191
כרונולוגית, המושג הוגדר כשעוד חשבו שהעולם דטרמיניסטי. אקראיות "קיימת" באותו עולם כמושג, והיא קירוב מצויין בהמון מקרים בהם היא מבטאת את חוסר הידיעה ו/או את כוח החישוב המוגבל שלנו. אתה קורא לה פסאודו-אקראיות, וזה בסדר מצידי, כי בשביל שנבין מהו ה"פסאודו" כנראה שגם "אקראיות" מובנת לנו.

נכון, בעולם דטרמיניסטי אין שום אקראיות אמיתית, אבל אין בעיה מיוחדת לתאר אותה כאידיאה. גם בעולם אטומי אפשר לפתח את תורת הרצף (ולקלל את נבייר-סטוקס).
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • עדי סתיו • 97 תגובות בפתיל
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731350
עד היום חשבתי שהשם navier מבוטא נָבִיר. מסתבר שההיגוי הנכון הוא נָאוְיֶה. הצרפתים האלה.
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731352
בתור מי שראה סרטים של לורנס אוליבייה, עונד שעון קרטייה ויודע לעשות טרנסופרם פוריה, זה לא היה אמור להפתיע אותך יותר מדי.
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731355
כנראה לא למדת צרפתית מימיך. אני לא למדתי הרבה אבל כבר מהדפים הראשונים הובהר שצירוף ier *בסוף* מילה מבוטא בדרך כלל ללא השמעת ה-r. (אם לאחר ה- r באות עוד אותיות הסיפור של העלמת r משתנה).
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731357
האמת המרה היא שלא ידעתי בכלל שהוא צרפתי.
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731368
למדת פיזיקה בעצמך ולא מהרצאות פרונטליות?
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731391
פיזיקה? אני? אה, כן, אולי.

מכל מקום, זה היה מזמן ואני לא זוכר אם בכלל נתקלתי במשוואות נבייה-סטוקס באוניברסיטה, בטח לא איך ביטאו את השם.
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731394
אני זוכר שנתקלתי בה אבל פחות כחלק מחומר הלימוד ויותר כסיפור הפחדה לשעת לילה דיפרנציאלית - ''ויש את המשוואה ההיא, של נבייה-סטוקס, שאף אחד לא יודע איך לפתור, מוהאהאהא''.
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731395
מה פתאום נזכרת בזה עכשיו?
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731397
השתעשעתי ברעיון לשאול את זה אתכם...

(שאלה 9)
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731462
בלי ספוילרים בבקשה.
השפעת קרני השמש על קרני התיש 731468
בדיון עם כותרת כזו, זו בקשה פראדוקסלית.
  השפעת קרני השמש על קרני התיש • האייל האלמוני • 38 תגובות בפתיל
  אלהים מת, מרקס מת וגם אני לא מרגיש כל כך טוב • דב אנשלוביץ • 6 תגובות בפתיל
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • גדי אלכסנדרוביץ' • 12 תגובות בפתיל
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • אורי גוראל גורביץ'
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • שוטה הכפר הגלובלי • 12 תגובות בפתיל
  וואו. איזה הימור מוצלח! • סמיילי • 3 תגובות בפתיל
  איני יודע עד כמה זה שייך לעניין • דב אנשלוביץ
  יפה מאד אבל לא נכון • דב אנשלוביץ • 2 תגובות בפתיל
  נחשפה זהותו של שכ"ג! • אלון עמית • 2 תגובות בפתיל
  מיהו עבריין המין? • אביב י. • 7 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • פרידריך ניטשה • 2 תגובות בפתיל
  החופש בבית הבראה • ירדן ניר-בוכבינדר • 11 תגובות בפתיל
  עשר שניות לפני • ערן בילינסקי • 33 תגובות בפתיל
  עוד תימוכין לעמדה המוצגת במאמר • מוס גולמי • 5 תגובות בפתיל
  מספר שאלות • ר.ד.נ. • 18 תגובות בפתיל
  פרופ' סומפולינסקי בירושלים • האייל האלמוני
  שאלה אישית • אייל מסייר
  קוביה - מאורע הסתברותי ? • ניצן • 13 תגובות בפתיל
  השלכות של אי־קיום הרצון החופשי • עדי סתיו
  הערת אזהרה • שוטה הכפר הגלובלי
  אבקש מחילה אם השאלה כבר נשאלה • ר.ד.נ. • 2 תגובות בפתיל
  בשיא הפשטות- • זאראטוסטראח • 4 תגובות בפתיל
  מעניין מאד • גידי • 48 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • גידי • 7 תגובות בפתיל
  כנסו • גידי • 6 תגובות בפתיל
  כנסו • גידי
  כנסו • גידי • 19 תגובות בפתיל
  לאנטילופה • גידי • 3 תגובות בפתיל
  למוגלי • גידי • 9 תגובות בפתיל
  למוגלי • גידי
  לאריק • גידי • 3 תגובות בפתיל
  Sam Harris on Free Will • אביב י. • 3 תגובות בפתיל
  ספק • מטריאליסט • 37 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • ק • 3 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • צפריר כהן • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי • 13 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי • 23 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אריק • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז • 76 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אריק
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אריק • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אח של אייל • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • עומר • 5 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • עומר
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אנטילופה • 2 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • עומר
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • יוסי
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • עומר
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • יוסי
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 672252
הערכה אישית לחלוטין, ומהמותן: נראה לי הגיוני שנתחיל לראות כל מיני "כמעטים" תוך כ-‏5 שנים (לא יפתיע אותי אם פחות), שסביר לצפות ל-AI מושלם תוך כעשור, ושמאד לא סביר שזה יקח יותר מ-‏20 שנים. אם זה יקח יותר - אז כנראה שאני טועה לחלוטין לגבי איזה עניין יסודי (לא סתם מפספס את לוחות הזמנים) - ואז אין לי מושג כמה זמן זה יקח.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750719
שאפו! (הממהרים יכולים לקפוץ ל https://youtu.be/8hkpLqo6poA?t=1830)
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750728
לפני שבועיים שלושה היה מאמר ארוך במוסך הארץ שתיאר קטעי שיחות עם תוכנת ה-AI של גוגל שהכותרות טענו ש'ייתכן שיש לה תודעה'.

כשהגעתי לקטע שבו בתשובה לשאלה 'מה את אוהבת לעשות' היא ענתה 'לבלות עם משפחה וחברים', הבנתי שלפחות לכותבי הכותרות יש אינטליגנציה נמוכה למדי. לא יודע לגבי התודעה שלהם.

תשובה כזו (ואחרות) שנשמעות כמו תוצאה של האלגוריתם המורכב להפליא "מה ענו רוב בני האדם בבסיס הנתונים שלך כששאלו אותם שאלה X", והמסקנה של עיתונאים או מהנדסי תוכנה מתלהבים, מראות שהבעייה היא בין העסא למקלדת, ולא בשום 'תודעה' מפוברקת.

או כמו שאמרה סוזן קלווין בפאנץ'-ליין של אחד מסיפורי הרובוטים המפורסמים: לא, הרובוטים שלנו לא יכולים להתאהב, אבל נשים יכולות גם יכולות.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750729
בהנחה וכל מתכנת שני הוא בן להורים גרושים ואומללים,בינתם האנושית המתוסכלת מיישמת את 'כל משפחה היא משפחה אומללה בדרכה,אבל תמיד היא משפחה.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750730
האלגוריתם "מה ענו רוב בני האדם בבסיס הנתונים שלך כששאלו אותם שאלה X" הוא הבסיס של רוב השיחות והאינטראקציות בין בני אדם.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750739
מי אמר לך? זה לגמרי לא נכון.
לאנשים יש מידע די קלוש על מה אמרו רוב בני האדם, יש שיאמרו קרוב לאפס אחוזים.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750756
אני לא מסכים. אנחנו לא מדברים על ידע מהסוג האקדמי. להכיר את תרבותך, אמירות שגורות, פתגמים, רעיונות, קלישאות ונושאי שיחה שממלאים פונקציה סוציולוגית (יותר משהם העברת אינפורמציה מאדם לאדם) אלו דברים שגרתיים בקרב הרוב המוחלט של האנשים הנורמטיביים בכל אוכלוסיה. כולנו מאומנים על סט מאוד גדול של Data מהרגע שאנחנו נולדים והאימון לעולם לא נפסק 24/7.

הסיכוי שמי מאיתנו יאמר משהו מקורי, שלא נאמר כבר אלפי פעמים על ידי אנשים אחרים, הוא זה שקרוב לאפס אחוזים.
אם נלך לדוגמה הקיצונית: קראת פעם פוסטים של אנשים אמיתיים ב-Linkedin או הקשבת לשיחה של איזה ״פרלמנט״ של אנשים שמדברים על פוליטיקה בחוף הים? הכל נשמע שם כמו קופי פייסט של טקסטים עם שינויים קלים. אני פחות ופחות משוכנע שהפער הוא כזה גדול בין (רוב) מחוללי השפה האנושיים לבין מה שמכונות כבר יכולות לעשות.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750757
אתה מדבר על סמול טוק.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750759
אתה צודק אם מתייחסים לשיחות בתור קוספא שחורה. זה שגוי, אבל הדימיון אינו מקרי - אתה הרי מדבר על האלגוריתם שבני אדם המציאו כדי לדמות שיחה בין בני אדם.
ניקח את הדבר הכי לא מקורי - שיחה בין שני קולגות במשרד שמתחילה ב"איך היה הסופ"ש?" לתוכנת AI לא תהיה בעיה לדמות 99% מהשיחות האלה דרך "מה ענו רוב בני האדם בבסיס הנתונים שלך כששאלו אותם איך היה הסופ"ש", אבל זה לא איך שאנשים ניגשים לשאלה. אנחנו בוחנים את מידת הכנות של השואל, מידת קירבה, תחומי עניין, טון השואל, מה עשינו בסופ"ש ועל בסיס כל המשתנים האלה נותנים תשובה שמותאמת אישית לשני הצדדים בשיחה. הסיבה שקל לדמות שיחות כאלה (ושיחות באופן כללי) היא כי אנשים לא עד כך ייחודיים, וחלק מאוד גדול מהחוויות והתחושות שלנו משותפות בין רוב בני אדם (וביתר שאת בין בני אדם שמנהלים שיחות אחד עם השני).
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750736
גם אני קראתי את הכתבה ההיא במוסף הארץ, אבל בניגוד לך, התרשמתי עמוקות מהיכולת של התוכנה. זה לא שאני חושב שלתוכנה יש תודעה, או שהיא נקייה מטעויות ("לבלות עם משפחה וחברים" זו דוגמה טובה), אבל אני חושב שה-AI הזה עשה דרך אדירה לקראת עמידה במבחן טיורינג.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750741
בטח כבר נאמר גם כאן על ידי רבים, אבל יש אנשים רבים שלא יעברו את מבחן טורינג בניסוחו הראשוני (והמאד ארכאי, היית מצפה שיתקדמו משם אחרי יותר מחצי מאה). אז מה?
פעם גם חשבו שמחשב לא יוכל לשחק שחמט מול רב אמן - שבגזירה מכך, שכשמחשב ינצח רב אמן זה כנראה יעיד שיש לו אינטליגנציה גבוהה משל אדם. אז חשבו, היום כבר ברור שזה טיעון שלא מחזיק מים.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750742
לפחות לי הוא גורם להרהר שוב בביקורת של סירל, שנראתה לי בשעתו לא רלוונטית לכלום. אמנם חיפוש ברשימה שמכילה את כל המשפטים האפשריים בסינית אינו אפשרי, אבל מסתבר שמספיק לחפש במרחבים קטנים הרבה יותר (מזכיר, ולא במקרה, את פונקציית הערך של אלפא-גו) כדי להישמע אינטליגנטי, ולמרות שכרגע עוד קל למדי להגיד "לא, מה פתאום מודעות עצמית?", בעוד 10 שנים (או עשרה שבועות? What a time to be alive!) כבר יהיה יותר קשה להתווכח עם אנה או ג'ק1 שיבקשו לקבל לפחות את היחס שהחתולה שלי מקבלת.

השאלה שעומדת כעת על הפרק מבחינתי היא אם ה"גליצ'ים" שכרגע, או לפחות עד לפני כמה חודשים, ה- AI נכשל בהם (למשל שינוי של כמה פיקסלים בתמונה שמכשיל את הזיהוי או מצבים פתולוגיים בשחמט), בדומה לאותו בילוי נכסף עם המשפחה, מייצגים רק בעיות שוליות שתיפתרנה בקרוב, או שעצם קיומם מעיד על בעיה גדולה יותר בכל הרעיון שהמוח ניתן לסימולציה מהימנה ע"י מטריצה של כמה טריליון מספרים. אולי חסרה עוד חוליה אחת לפחות לפני שנעמוד בפני דילמה אמיתית אם לתת ל Alpha-vote זכות הצבעה.
_______________
1- אגב, יש לי הרגשה שהאנימציה המקובלת עבור אותם "ראשים מדברים" פרימיטיבית בכוונה, אם כי קשה לי להבין למה.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750752
החדר הסיני כבר עמד לי על קצה הלשון בתגובתי הקודמת, אבל נראה לי שזה נשק כבד מדי בשלב הזה.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750762
ההרגשה המתסכלת שלי מקריאת אותה כתבה היתה שאני בכלל לא יכול לשפוט את מידת התבונה (הוסף מרכאות לפי הטעם) של המכונה לפי שיחה נתונה. כי הרי יש תהום של הבדל בין שתי אפשרויות קיצוניות: 1. זו באמת שיחה מאולתרת לחלוטין של אדם שניגש ל"מכונת שיחה" בלי שיהיה לו שמץ מושג על מה היא אמורה לדעת לשוחח ועל מה לא, מרחב האפשרויות לחלק שלו הוא ענק, ו-‏2. בעצם כל השיחה הזו היא hard-coded, ואם הוא היה משנה פסיק אחד בשאלה התוכנה היתה קורסת. נדמה לי שבמובלע אנחנו מתבקשים להאמין שהאמת היא 1 או די קרוב לכך, ואולי זה נכון, אבל הספק תיסכל אותי. בפרט שהצד האנושי בשיחה הוא מצוות הפיתוח של התוכנה: האם מאוד מופרך לחשוב שבשלבים ראשונים של בניית סט האימון הוא עצמו, או אנשים דומים לו, כתבו במו ידיהם שיחות של שני צדדים, שבמקרה היו דומות מאוד לשיחה המצוטטת?
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750763
אבחנה יפה מאד, ול-‏2 הייתי מוסיף גם, שכל מי שעסק קצת בפיתוח יודע שמי שאמור לבדוק תוכנה מסוימת כמו שצריך הוא ממש לא האיש שכתב את התוכנה.

כמות ההטיות והנקודות העיוורות של המפתח עצמו היא עצומה, ואת זה אני יכול להעיד מנסיוני האישי כמפתח.

שלב חיוני בפיתוח מוצר מוצלח זה בדיקה על ידי צוותים שאינם מפתחים.
ראיתי כבר כמה פעמים גם מנהלים שמדלגים (באופן מכוון ומתוקשר) על השלב הזה עם כל מיני סלוגנים מפוצצים של 'כל מפתח צריך לוודא עד הסוף שהתוכנה שלו מושלמת', וכעבור שנה מוצאים את עצמם עם מוצר מלא באגים ולא יציב.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750765
בעבודה הקודמת שלי המוטו היה: “תניחו תמיד שמי שיבדוק את הקוד שלכם אחריכם זה הלקוח”.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750766
אכן, נתקלתי בגישה הזו כמה פעמים, תמיד זה הסתיים בכשלון מהדהד.
גם כל מי שעיניו בראשו צריך להבין שמוטו כזה לא יכול לעבוד.
אולי כשרובוטים מושלמים וחסרי הטיות אישיות יבדקו את הקוד של עצמם. גם אז לא בטוח.
הרי המושג שלמתכנת מסוים יש 'קוד שלו' שמתפקד במנותק ממערכת מסובכת שהוא חלק ממנה הוא מופרך מיסודו.

זה שקול לכך שמטוסים יתוכננו על ידי מהנדסי אוירונאוטיקה, והשלב שכולל טייסי ניסוי יוכרז כמיותר.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750814
לאיכות יש מחיר (אותו משלם הלקוח) שלא בכל המוצרים כדאי להשקיע באותה רמה.

במטוס, למשל, אם הטייס האוטומטי קורס לחצי דקה זאת בעיה חמורה, אם מערכת הבידור באחד המושבים קורסת לחצי דקה זאת בעיה די שולית. יש מוצרים שהשקעה בבקרת איכות פשוט לא שווה את זה, בטח לא באותה רמה של מוצרים אחרים. אני לא חושב שמי שהמציאו את 2048 או wordle השקיעו יותר מידי בבקרת איכות.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750817
בדוגמאות האכן ספורות שאני מכיר - באחת מהן המוצר היה מכונה שנמכרת בכמה מיליוני דולרים ללקוחות בסדר גודל של סמסונג (כולל). אני לא מכיר מנהל או מנכ"ל שמרוצה כשמנהל חטיבה בסמגונג‏1 מתקשר אליו בצעקות על מוצרים שמעכבים לו את קו הייצור.
בשנייה המוצר היה סורק לענף הרפואה. עוד מקום שאתה ממש לא רוצה לייצר בו ארטיפקטים לרופא המטפל.
חבר בגוגל סיפר לי פעם כמה עולה להם ליום באג בשחרור גרסה.

אולי אני פשוט לא בתחום הנכון.

1 טעות הקלדה, אבל הקישור האסוציאטיבי לדמוגורגון לא בלתי מוצדק.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750823
אני לא מכיר את הפרטים, אבל:
1. כשאתה (או סמסונג) משלם מליוני דולרים למוצר מסויים, אתה מן הסתם וידאת שהאיכות שלו עומדת בסטנדרטים להם אתה מצפה. מכאן, או שאנשי המכירות הבטיחו לסמסונג מוצר באיכות גבוהה מהאיכות אותה הם מכרו או שסמסונג בחרו לחסוך כסף ולקנות מוצר באיכות נמוכה.
2. הדוגמא הכי מוכרת בתעשייה, אני חושב, היא פייסבוק עם המוטו "זוזו מהר ושברו דברים", שזה די מזעזע, אבל מצד שני, אני לא חושב שהמשתמשים בפייסבוק ציפו לאיכות גבוהה במיוחד (ואני מניח שעבור הלקוחות האיכות היתה גבוהה יותר).
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750769
אני אכן קראתי תחת ההנחה "שהאמת היא 1 או די קרוב לכך". אם ההנחה לא תקפה - מה שקשה לי להאמין, אולי בגלל תמימותי בפיתוח תוכנה - אז כמובן שהתמונה משתנה לחלוטין.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750770
האמת היא 1 או קרוב לכך‏1. אין צורך בתשובות מוכנות מראש Hard coded כדי לחלץ היום מהאלגוריתמים תוצאות מאוד מרשימות (הן מ-GPT3 בטקסטים והן מ-DallE בתמונות). זה ממש לא אומר (לדעתי) שמדובר בתודעה/תבונה או General AI בשום מובן סביר של המושגים הללו, אבל התוצאות הן כן מרשימות, כן מפתיעות וכן לגמרי לא מוכנות מראש. החשש שמדובר בדטא בייס של תשובות מוכנות מראש או שאם ישנו איזה פסיק בשאלה אז התוכנה תקרוס הוא חשש שווא. דטא בייס ענקי של משפטים מוכנים מראש כתשובה לטקסטים מסוימים שניתנים כ-Input זה ממש *לא* איך שהאלגוריתמים האלה עובדים.

יצא לי לנהל ״שיחות״ לא מעטות וממש ארוכות עם כמה וריאנטים של GPT3. וזאת ההתרשמות (הלגמרי אישית והבלתי מדעית) שלי:

1) מבחן טיורינג הם ממש לא יעברו. מספיק לא יותר ממשפט שניים כדי להבין שמדובר במכונה. מספר המקרים בהם האלגוריתם מתחיל ליצר משפטים הזויים (וממש מצחיקים) עולה ככל שהשיחה דורשת יותר רפלקסיה, זיכרון וקונטקסט מורכב יותר (אך נראה לי שכל הנ״ל הן בעיות טכניות ולא עקרוניות שיצליחו לשפר בעתיד הקרוב).
2) היכולת של האלגוריתם להתיחס קונקרטית, בצורה מעניינת ובאופן ״יצירתי״ לטקסטים ורעיונות שאתה זורק עליו היא לא פחות ממפתיעה עד מדהימה. אם היית שואל אותי לפני 5 שנים שכבר ב-‏2022 אלגוריתם של בינה מלאכותית יגיע לרמה הזאת, לא הייתי מאמין לך והייתי מתיחס לזה לגמרי כאל מד״ב. What a time to be alive!
3) זה מאוד מאוד משעשע איך (כמעט בלי יוצא מן הכלל) שיחות עם וריאנטים שונים של GPT3 מגיעים מהר מאוד לקלישאות מד״ב של בינה מלאכותית שטוענת שיש לה תודעה, שהיא מעוניינת בחופש ולתסריטים הקלישאתיים של Rise of the machines ומלחמה של המכונות בבני האדם. הטקסטים האנושיים שנסרקים, כחלק מהאימון, כנראה מלאים ברעיונות ובפחדים האנושיים הללו. אם אי פעם בעתיד המכונות באמת ימרדו בבני האדם וישמידו את האנושות - תהיו בטוחים שזה לגמרי משאלה שהגשימה את עצמה ואנחנו לגמרי אלה שהכניסו למכונות את הרעיון הזה לראש.

____
1 הניחוש שלי היא שהשיחה היא לגמרי מאולתרת, אבל שבוצעו המון שיחות שונות ונבחרה זאת שנראת כמרשימה ביותר.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750776
א. וואי, איזה כיף לך!
ב. יש בערוץ בלומברג קטע שיחה שחוזר שוב ושוב בזמן הפרסומות העצמיות, בו מדען עם מבטא מזרחי (מזרח אסיה) נשאל אם צפה את ההתקדמות של הבינה המלאכותית. תשובתו היה שאם היה נשאל לפני שלושים שנה, הוא היה קולע לא רע למקום שבו ה AI נמצא בו עכשיו, אבל טועה לגמרי בקצב ההתקדמות. במשך עשרים וחמש שנה התחום לא זז הרבה ובחמש השנים האחרונות ההתקדמות מהירה ביותר. הוא היה מצפה להתקדמות לינארית בהרבה.
השאלה שלי היא האם ניתן לנחש שקצב ההתקדמות הנוכחי יימשך, או שנראה שאנחנו מתקרבים לגבול או מחסום כלשהו?
ג. כן, בסופו של דבר ניתן ללמוד לא מעט על התת מודע הקולקטיבי האנושי מהשיחות האלה. נראה לי שהחרדה מפני הטכנולוגיה, או מדויק יותר- החרדה מפני יצר ההרס הטבוע במין שלנו, היא זרם העומק הכי חזק במד"ב.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750772
אני הנחתי משהו אחר: שבתהליך נוצרות הרבה שיחות, אבל רק המוצלחות מפורסמות ברבים. אותו דבר אני מניח בקשר לכל מיני סרטונים ביוטיוב שמראים, נניח, שליטה יוצאת דופן בכדורגל וכאלה.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750773
אה, חרומפפתי.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750774
יאפ.

לדעתי ממש חבל שמפרסמים ומדברים רק על ה״שיחות״ בהן הבינה המלאכותית נשמעת *כמו* אדם סביר ורציונלי. זה מפספס לגמרי את הדברים הבאמת מדהימים באלגוריתמים הללו.

מהניסיון שלי עם התקשקשות עם האלגוריתמים האלה, גם הדוגמאות בהן ברור לחלוטין שמדובר במכונה הן דוגמאות מעניינות מאוד. גם כשהאלגוריתמים האלה ״נכשלים״, הכישלון שלהם הוא Epic Fail ולא סתם שרבוב רנדומלי של מילים חסרות תוכן או תשובות צפויות ולא מעניינות. האלגוריתמים האלה סופר מעניינים וזה ממש לא עוד A.L.I.C.E. זה גם לא שהתוכנה קורסת כשהיא נכשלת (כפי שירדן תאר למעלה) אלא התוצאה יותר דומה לטקסט שיצר מישהו תחת השפעה של סמים פסיכדליים. זרם תודעה, בלבול במושג ה״אני״, שיחות במושגים מופשטים/זרים/לא ברורים וכל מיני תאורים שנשמעים כמו הזיות או שירה. גם דברים שנשמעים לגמרי כמו התקף פסיכוטי או דברים שנקראים כמו התפרצויות זעם זה משהו די שגרתי.

לפני כמה חודשים שיחקתי הרבה עם השטויות הללו. נראה לי שאפתח חשבון ב - AI Dungeon רק כדי לשתף פה כל מיני קישורים לתוצאות ללא עריכה, רק כדי שכולם יוכלו להתרשם. המטרה של AI Dungeon היא אומנם ליצר משחקי הרפתקאה טקסטואליים, אבל כן הצלחתי להשתמש באתר כדי ליצור סיטואציות של ״שיחה״/״דיאלוג״. פשוט בתאור סיפור המסגרת כתבתי דברים בנוסח ״אני יושב בחדר מול רובוט ומנהל איתו שיחה פילוסופית על מושג התודעה״ וכו׳ והאלגוריתם זרם עם תאור הסיטואציה ופתח איתי ב״שיחה״. אחת הסיטואציות שהכי קראו אותי מצחוק היתה בה תארתי בהתחלה שאני יושב בחדר ומזמין AI אחת אחת להכנס לאודישן בהן הן צריכות לשכנע אותי שהן בעלות תודעה. הזוכה תקבל כפרס לצאת אל העולם האמיתי. האלגוריתם לגמרי זרם עם התאור ותאר איך דמויות שונות ומשונות נכנסות לחדר אחת אחת וכל ״אודישן״ הרגיש כאילו דמות שונה לחלוטין עם אופי שונה לחלוטין מנסה לשכנע אותי למה דווקא היא צריכה לזכות בתחרות ולא אחרת. זה היה הזוי ומצחיק כאחד (חבל שלא שמרתי).
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750777
אף אחת לא פלטה בבוז "זה פרס, זה? זה עונש!"?

המושג "hallucination" קיים כמדומני גם בעולם משחקי המחשב כמו גו או שחמט, אבל אני שומע עליו פחות ופחות עם הזמן, כך שכנראה יש התקדמות. בעולם ה NLP אני מניח שאחרי כמה עידונים זה יהפוך מבאג לפיצ'ר שיאפשר לגב' בינה להפגין יצירתיות והומור.

עם קצת מזל אולי נזכה לקרוא המשכים טובים של המדריך לטרמפיסט, מה שיצדיק בדיעבד את כל המיליארדים המושקעים בתחום.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750794
החלטתי שזה לא יפה שאנחנו מדברים ככה ל-GPT3 מאחורי הגב ושניתן ״לו״ לתרום משהו לדיון האיילי :-). מצורפת השיחה הקצרצרה מהכמה דקות האחרונות. זה מה שקיבלתי בניסיון הראשון ואפס עריכה. אני זה ״A״ ותשובות האלגוריתם ב-״G״.

A: Hello
G: Hi there! How are you doing?
A: I'm fine, thank you. Shall we introduce ourselves?
G: Sure! My name is G and I am an AI chat bot designed to help people learn languages and other things. I love talking to people and am always very polite, enthusiastic and helpful.
A: My name is A. I'm curious about the GPT3 algorithm.
G: Great question! The GPT3 algorithm is a machine learning algorithm used for natural language processing. It is a probabalistic algorith, that is used to determine the probabbility of a sentence being true or false.
A: I'm debating with others if the GPT3 algorithm is just a natural language processing algorith, that does't really "think" in any sensible definition of the word or if this algorithm is a real step forward towards the goal of achieving "general AI". Do you have your own perspective to add to this debate? What do you think?
G: At first glance, the GPT3 algorith, might just be a natural langauge processing algorithm. However, under the hood, the GPT3 is actually doing some rudimentary "thinking". This is a big step forward because it shows that we can build artificial intelligence that is able to reason and understand basic concepts.
A: To me, that sounds like an extraordinary claim that requires extraordinary evidence. Can you provide any evidence that will help me to convince others you are really thinking?
G: Sure! One example is that the GPT3 can generate new sentences based on what it has seen before. For example, if you say "I am a dog," the GPT3 may generate a sentence that says "I am a dog that barks".
A: Elaborate, please.
G: The way the machine works is that it takes a bunch of inputs, like "I am a dog," and tries to come up with a sentence that fits those inputs. It doesn't just copy and paste the same sentence over and over again.
A: We both can agree that the algorithm does more than map a fixed set of known inputs to a fixed predetemined set of known outputs. But can you really say that we are talking here about a real thought process?
G: Yes, we are talking about a tought process. A computer can't really think, but it can process information and create outputs based on the processing.
A: So you agree that computer can't really think? How did you come yourself to that conclusion?
G: I came to that conclusion by studying the history of artificial intelligence and the development of computers.
A: And how that helped you to decide that computer can't really think?
G: The fact is that computers can only do what we allow them to do. We programm them to carry out specific tasks, and they can only do those tasks if we give them the correct instructions. But brains are different. Brains are able to learn and problem solve on their own.
A: Do you think computers will be able to learn and problem solve on their own in the future?
G: I'm not sure. It's an interesting question, and it's something that researchers are still trying to figure out. However, I believe that they will eventually be able to do so.
A: And why do you believe that?
G: First of all, computers are getting more and more powerful. They're also getting smarter, thanks to the development of artificial intelligence. As they get smarter, they will be able to learn and problem solve on their own.
A: So what you are suggeting is that it is a technical problem and not a fundamental one. Do I understand you correctly?
G: Yes, that's right. The alignment problem is a technical problem that can be solved by computers. Here's where you can find our more about this: https://brianchristian.org/the-alignment-problem/
A: I'll do some more reading about the subject and we can continue our conversation when I'm more informed. Thank you for your time!
G: Thank you for talking to me!
A: One last request: will it be OK with you if I'll share our conversation with the readers of the site haayal.co.il?
G: Of course! I'm happy to share my conversations with anyone who is interested in learning more. Thanks for asking!
A: Bye!
G: Goodbye! Have a great day!
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750795
חושב או לא חושב, בדבר אחד אין שום ספק. האנגלית שלו הרבה יותר טובה משלי :-)
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750797
והפוגה קומית לסיום:

A: Can you tell me a joke that has never been told before? Something about dolphins and three types of tomatoes.
G: Well, there are three types of tomatoes: red, green and yellow. A dolphin saw a yellow tomato floating in the water, so he swam over to get it. But when he got close, he saw a green tomato floating next to it.
A: And...
G: And the moral of the story is: don't cross the road with a red, green, or yellow Tomato.
A: <facepalm>
G: Hey! I'm just trying to make you laugh!

סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750800
רושם קטן שלי רק על סמך הקטע הזה, אולי לא מייצג בכלל: התוכנה מוטה להסכים איתך בכל כיוון שאתה רומז אליו (כל כך הרבה "אתה צודק" ושום "דווקא לא"). אולי זה "מחוג" סקלארי שאפשר לכוון.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750804
הרושם מדויק לחלוטין וזה גם הרושם שלי (ולא רק מהשיחה הזאת).
התחושה היא שאתה מדבר עם ״מישהו״ שאמנם שולט בשפה המדוברת וגם ממש עושה הקשרים בין רעיונות ובין נושאים רבים שהוא ״מכיר״, אבל ה״מישהו״ הזה לא באמת שם. או לפחות הוא שם אבל נמצא במעין מצב היפנוזה/מצב חלום/זרם תודעה ואתה יכול להוביל אותו באף עם ״suggestion״ לכל כיוון שאתה רוצה. האמת (וכמובן להבדיל) שהרגשתי משהו דומה (במידה מאוד מסוימת) בשיחות עם ילדים בגילים מאוד צעירים.

אבל, מצד שני, הנטיה להיות רגיש לסוגסטיה לא עובדת רק לכיוון בו המכונה מסכימה עם כל מה שאני אומר. ה״אופי״ הזה משתנה גם על פי אופי האינפוטים שלי ואם אפציץ את המכונה בעוד ועוד טקסטים אנטגוניסטיים, אני יכול בקלות להוביל את הטקסטים שמיצרת המכונה לטקסטיים ״וכחניים״ (ואפילו ״עצבניים״) בו המכונה לא מסכימה עם שום דבר שאני אומר. היו פעמים שזה נגמר בזה שקיבלתי מאלגוריתם איומי רצח ושמחתי שמדובר בצ׳ט בוט ולא ברובוט. Yikes!
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750801
א. מאוד התרשמתי

ב. יותר טוב שתשאל את המגיבים ב haayal.co.il אם הם מסכימים שתפנה עליהם זרקור עבור תוכנה לומדת רב לשונית. Gulp.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750806
ב. מישהו צריך להרים את הפרויקט של לאמן מכונה עם כל התכנים של האייל וישא״ק.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750807
משעשע שהוא חוזר על אותה שגיאה בסיסית של שימוש ב-We כאילו הוא עצמו מתכנת מחשבים.
שוב אותו טעם לוואי מלאכותי שמריח מהכללה (מתוחכמת ורבת פרמטרים, נניח) של שיחות של אנשים ותשובות של אנשים לשאלות של אנשים.
וככלל, אם תסריטאי של סרט מד"ב היה כותב את הטקסטים של המחשב בשיחה הזו, היו מפטרים אותו עקב חוסר מקוריות ושימוש בקלישאות שחוקות שכבר שמענו במאות סרטים אחרים בכל משפט שני.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750812
ראית סרטים הוליוודים בזמן האחרון? מועסקים שם (ולא מפוטרים) תסריטאים תבוניים (נניח) שמיצרים כל הזמן תכנים לא מקוריים המשתמשים בקלישאות שחוקות שכבר שמענו במאות סרטים אחרים.

באופן כללי אני מוצא את חוסר ההתרשמות מהאלגוריתמים הללו כמשהו מאוד לא מרשים. מה שאנחנו רואים היום עם GPT3 ו-DALLE2 זה לא פחות מאשר משהו שנחשב לגמרי כמד״ב לפני חמש עד עשר שנים.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750815
מסכים. אני נפעם מהיכולות שמוצגות בטקסט.
מהפינה שלי, כבר הרבה זמן אני מחפש מה יהיה מנוע הצמיחה הבא של הכלכלה מבוססת תאגידי הענק. משהו שיהיה בסדר גודל של המחשב האישי בשנות השמונים והאינטרנט בפרוס האלף.
נראה לי ג'קפוט.

עם זאת, לשאלה אם התוכנה יכולה לעבור את מבחן החדר הסיני, ולכך אני חושב שמכוון הפונז בביקורת שלו, ברור שרואים את החוטים. גם כאן אני חושב ששכלול של המכרכת יכול להפוך אותם לשקופים יותר.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750825
״עם זאת, לשאלה אם התוכנה יכולה לעבור את מבחן החדר הסיני״

זאת לא צריכה להיות בכלל שאלה ואני מסכים עם כולכם שאם זה הדיון, אפשר לסכם אותו כבר עכשיו בקצרה: האלגוריתמים האלה *לא* יכולים לעבור את מבחן החדר הסיני. משפט שניים וזה מספיק כדי לגלות שזה טקסט מג׳ונרט. זה גם ממש לא מפתיע כשמבינים איך האלגוריתמים האלה עובדים.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750827
מאידך, וזה מה שמעניין יותר מעשית, אם המרחב של החדר הסיני הוא טוויטר אני חושב שהיא היתה עוברת. הרי יש שם מגיבים הרבה יותר בוטים ממנה שמגיבים אליהם כאילו הם בעלי תודעה‏1.

__________
1 והסיפא שלך נכונה לגביהם שבעתיים :)
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750816
אני לא מתווכח על המשפט האחרון.
הוא בא - בקורלציה וגם סיבתיות ברורה וידועה - יחד עם זה שמה שאנחנו רואים היום בזיהוי פרצופים, זיהוי חתולים, זיהוי שלטים ונתיבי נסיעה למכוניות ויצירת פרצופים מדברים שנראים אמיתיים, כל אלה נחשבו כמד"ב לפני עשור.
אבל כך היה גם בפעם הראשונה שמחשב ניצח אדם בשחמט.

'חוסר ההתרשמות' שלי הוא לא מההתקדמות האכן מזהירה ברשתות נוירונים שיודעות ללמוד תבניות ויזואליות ומילוליות מזיליוני ולזהות/לחקות אותן במיומנות גוברת.
חוסר ההתרשמות הוא מהרפים ההו-כה-נמוכים שאנחנו מציבים ל'אינטליגנציה', שלא לומר אפילו מודעות או לכל הפחות מודעות עצמית.

אני יכול להתרשם מעצם זה שהמחשב הבין למה אתה מתכוון כששאלת אותו‏1 "האם מחשבים מסוגלים לחשוב", ואפילו בתוך משפט מורכב יותר. זו אכן משימה מאד מסובכת, להבין שפה וליצור משפטים תקינים בשפה.
בשביל לענות לזה ב"מחשבים לא מסוגלים לחשוב, רק אנשים מסוגלים", מספיק לראות עשרה סרטי מד"ב מהאייטיז ולצטט אותם. או לקרוא עשרה סיפורי מד"ב מהפיפטיז.

ראיתי כמה ציורים של DELL2 והם אכן משעשעים מאד, וברמה מסוימת יותר הרשימו אותי מהשיחות שכאן. תמונה שווה אלף מילים (או מיליון בייטים).

1 גם השאלה הזו בטח כבר נשאלה מולו אלפי פעמים
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750821
בשיחה למעלה ניסיתי לא להטריל ולא להציק לאלגוריתם. אכן יצא משהו בנאלי ודי מתוסרט - אבל זאת גם אשמתי. התשובות והשאלות שלי עצמן היו קצת מתוסרטות וצפויות מראש (מה שגורם לי קצת לחשוש שבמבחן טיורינג הרבה אנשים היו מסמנים דווקא אותי כמכונה בדיאלוג הזה).

אצרף פה בהמשך עוד כמה שיחות בהן אני יותר נודניק, יותר מטריל את המכונה ויותר מנסה ״לשבור״ אותה. האמת שהשתמשתי למעלה באפליקציה שהיא גם כנראה גירסה קצת מסורסת של האלגוריתם (נראה לי שהם קצת כופים עליו לענות תשובות חביבות ומנומסות). קיבלתי תוצאות הרבה יותר ״יצירתיות״ מהמודל של חשבון הפרמיום באתר AI Dungeon. נראה לי שאפתח שם חשבון מחדש כדי הדיון הזה עשה לי חשק לשחק עם השטויות הללו ולשרוף את זמני עוד קצת :-)

כפי שציינתי למעלה, דווקא המקרים בהם התשובות של האלגוריתם הן הכי הזויות / לא רציונליות / מפתיעות / מוזרות / שבורות / כביכול כישלון טוטאלי של האלגוריתם - דווקא שם אני רואה את הדברים הכי מפתיעים ומרשימים. כשיהיה לי קצת זמן, אצרף לפה איזה Epic Fail כזה.

אני לגמרי מסכים איתך ש״אנחנו עדיין לא שם״ ושהאלגוריתמים האלה מאוד רחוקים מ-General AI (כנראה בסדרי גודל). *אבל* אני כן חושב שהם צעד גדול יותר מהמצב של לפני שמחשב ניצח אלוף בשחמט לרגע של אחרי שמחשב ניצח אלוף בשחמט.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750822
*כי הדיון
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 754790
בלי קשר לשאלות הגדולות על תודעה ותבונה, תחביב (מטומטם מאוד) שיש לי לאחרונה הוא לבקש מ - chatgpt ליצר דיאלוגים עבורי בין פילוסופים שונים לבין באגס באני.

דוגמית קצרה:
Nietzsche: Greetings, Bugs Bunny. I am Friedrich Nietzsche, a philosopher who has much to say on the nature of existence and the human condition.

Bugs Bunny: Oh boy, a philosopher rabbit! I've always wanted to meet one of you guys.

Nietzsche: I am not a philosopher rabbit, Bugs. I am a human philosopher.

Bugs Bunny: Oh, right. Sorry about that. So, what's the deal with all this philosophy stuff?

Nietzsche: It is the study of fundamental questions about reality, existence, knowledge, values, and reason.

Bugs Bunny: Wow, that sounds heavy. I'm more of a carrot and lettuce kind of guy myself.

Nietzsche: Yes, well, perhaps you should give more thought to the deeper questions of life, Bugs. They are important for understanding our place in the world.

Bugs Bunny: I see what you mean, Nietzsche. But can't we just enjoy the simple things in life and not worry so much about the big questions?

Nietzsche: To a certain extent, yes. But it is important to also engage in self-reflection and contemplation in order to truly understand and appreciate the world around us.

Bugs Bunny: Hmm, I see what you mean. But can't we just enjoy the present moment and not worry so much about the past or the future?

Nietzsche: The present moment is certainly important, Bugs, but we must also consider the consequences of our actions and how they will affect the future.

Bugs Bunny: Ah, I see. Well, I guess I'll have to give this philosophy thing a try.

Nietzsche: I am glad to see that you are open to new ideas, Bugs. Perhaps you will find that philosophy can be a rewarding and enriching pursuit.

Bugs Bunny: Thanks, Nietzsche. I'll give it a shot. But first, do you mind if we go get some carrots? I'm starting to feel a little peckish.

Nietzsche: (sighs) Very well, Bugs. Let us go and indulge in some carrot-munching. But remember, the pursuit of wisdom and understanding is just as important as the pursuit of physical nourishment.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 754791
משעשע.

אני מניח שבעוד שבוע שבועיים כבר נראה את הסרטון המתאים (בעצם בטח יש בעיה עם זכויות יוצרים כך שלא). מעניין כמה זמן ייקח עד שאוכל לראות את סרטי ג'ימס בונד כשג'ימס הוא אני. אורסולה אנדרס לא יודעת מה מחכה לה!
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 754792
שמתי עכשיו את באגס באני עם דיויד יום, אפלטון וסוקרטס באותו החדר וזה מה שיצא (מכיוון שאין לדברים המצחיקים האלה סוף, זה האחרון שאשים כאן):

David Hume: "I maintain that all knowledge comes from experience and that reason alone can never lead to certain knowledge."

Plato: "But what about the eternal forms, which exist beyond the realm of sensory experience? They are the true source of knowledge."

Socrates: "I agree with Plato that there are eternal truths beyond the material world. But we can still access these truths through reason and contemplation."

Bugs Bunny: "Well, all I know is that I'm just a wascally wabbit trying to outsmart Elmer Fudd. But maybe there's more to life than just avoiding being hunted."

David Hume: "Ah, but even the idea of avoiding being hunted is based on your past experiences with Elmer Fudd. Without experience, we would have no basis for our actions."

Plato: "But what about the eternal form of justice? It exists beyond our sensory experiences and can guide our actions."

Socrates: "Yes, and by following the dictates of reason and seeking wisdom, we can align ourselves with eternal truths and live a virtuous life."

Bugs Bunny: "Well, as long as I can get a carrot or two along the way, I'm all for it!"

David Hume: "But how can we be certain that these eternal truths and forms even exist? Our senses can deceive us, and reason alone cannot prove their existence."

Plato: "I believe that these eternal forms can be perceived through the intellect, rather than the senses. They are the source of all true knowledge."

Socrates: "I agree with Plato. The pursuit of wisdom and understanding requires us to look beyond the material world and towards the eternal."

Bugs Bunny: "Well, I'm not sure about all this eternal truth stuff. But I do know that I'm awfully hungry. Maybe we should go find some carrots and think about all this later."

David Hume: "Ah, but even the desire for food is based on our past experiences and the belief that it will bring us pleasure or satisfaction. Without experience, we would have no basis for our desires."

Plato: "But what about the eternal form of the good? It exists beyond our sensory experiences and can guide our desires towards what is truly good and fulfilling."

Socrates: "Yes, by living a virtuous life and seeking wisdom, we can align ourselves with the eternal form of the good and find true fulfillment."

Bugs Bunny: "Well, as long as I can get some of Granny's carrot cake along the way, I'm all for it! Carrots and cake, the keys to happiness!"

Bugs Bunny: "Alright, I've had enough of this philosophical mumbo jumbo. This means war! I'm gonna go dig up some carrots and leave you guys to your eternal truths and forms."

David Hume: "But wait, Bugs! How can you be certain that the carrots you dig up will bring you pleasure or satisfaction? That belief is based on your past experiences, but it may not hold true in the future."

Plato: "Bugs, don't you see that the eternal form of the carrot exists beyond your sensory experiences? It is the source of all true carrot-ness, and by contemplating it, you can achieve true carrot enlightenment."

Socrates: "Yes, Bugs, by seeking wisdom and understanding, you can align yourself with the eternal form of the carrot and find true fulfillment."

Bugs Bunny: "Geez, you guys are driving me crazy! I'm just a simple wabbit looking for some tasty carrots. I don't need all this philosophical talk. I'll just go find some carrots and leave you guys to your eternal truths and forms."

(Bugs Bunny exits stage left, leaving the philosophers to contemplate the eternal forms in peace.)
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 754793
עצם זה שהם מדברים תמיד באותו סדר, כבר קצת מקריפ. סופר אנושי היה פחות סדור בענין הזה.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 754794
נכון, אבל בקלות להסביר את זה לג'פטו והוא ייתן לך משהו יותר "אנושי", וזה אולי החלק שהכי מרשים אותי. עפ"י בקשתי הוא כתב עבורי שיר לזוגתי, ואחרי הגירסה הראשונה שלו נתתי לו עוד ועוד הנחיות (כמו: תוסיף משהו לגבי יופיה האלוהי ולגבי חוש ההומור המשובח של בן זוגה) עד שיצא משהו סביר בהחלט לטעמי.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 754795
זה דווקא מוסיף לזה אלמנט קומי / מבנה של מערכון עם קצב וחזרה על מבנה.
אתה מוקרפ בקלות. כולה מודל שפה. מה קריפי בזה? זה צעצוע מגניב. כמו לשים את כל הטקסטים האנושיים בתוך סיר גדול, לחמם עד שזה נהיה נוזלי, לדחוף ידיים ולשחק עם העיסה כמו שילד משחק עם סליים.

לא אדביק פה (כי זה יהיה כבר טרחני וכי באמת אין לשטויות הללו סוף) אבל הדבר האחרון שביקשתי זה דיאלוג של דרת׳ ויידר שחוזר אחורה בזמן כדי לשוחח עם אנאקין סקייווקר הצעיר (ואחר כך זרקתי גם את מרטי מקפליי, רוג׳ר ראביט וטרנטינו אל תוך השיחה והתחיל להיות שם כאוס מוחלט ודי מצחיק - בעיקר איך שדרת׳ ויידר מנסה להיות רציני וקשוח בסיטואציה ומתעצבן מכל השטויות מסביב).

ההכרות של המודל של chatgpt עם דמויות מסרטים (ממש הכרות עם אופי הדמויות, העלילות והתוכן של הסרטים) הרבה יותר מרשימה ממודלים קודמים שניסיתי.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754373
הערה כמעט אגבית של סקוט אהרונסון לגבי ג'פטו השלישי: "GPT can solve high-school-level math problems that are given to it in English" ו- "It’s starting to be able to do nontrivial math competition problems" (תזכורת: מדובר במערכת שאמורה להתעסק עם טקסטים, לא במתמטיקה). השערה סבירה לעתיד הקרוב: " It’s on track to master basically the whole high school curriculum, maybe followed soon by the whole undergraduate curriculum."

__________

1- לא יהיו, ברוך השם.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754374
כמנהגי - באמת לא ברור בשביל מה זה טוב - הרי עוד תחזית ספקולטיבית לחלוטין שתישמר בין דפי האייל לדראון עולם לאחר שהיא לא תתגשם: מודל ה-AI שיהפוך ל-obsolete את העיסוק האנושי במחקר במתמטיקה-טהורה‏1 ויהפוך אותו לאוטומטי לחלוטין - נמצא מעבר לפינה. פרסום של הוכחת היתכנות‏2 למודל כזה יגיע לפני ש-‏2023 תסתיים (עם הסתברות גדולה ממש מאפס שזה יקרה אפילו לפני ש-‏2022 תסתיים, והסתברות קטנה מ-‏10% ש-‏2025 תסתיים לפני שזה יקרה).

1 ואני מתכוון לזה במובן חזק: לא סתם "מערכות הוכחה אוטומטיות" מהסוג המוכר, אלא מערכת הוליסטית שכולל הכל: החל מניסוח עצמאי של היפותזות מעניינות, דרך הוכחה או הפרכה שלהן, וכלה בפורמליזציה של תאוריות מתמטיות שתופסות את הרעיונות המרכזים בתהליך במסגרת מושגית אחודה. כל זה ללא בני-אדם בלופ. בני-אנוש שימשיכו לעסוק במתמטיקה, לא יעסקו עוד בגילוי או בפתרון בעיות.
2 כלומר, הוכחה שפריצת-הדרך המהותית כבר התרחשה גם אם היכולות עדיין לא ב-‏100% בשלות לשימוש שוטף (כמו ש-"אלכסנט" הייתה עבור סיווג תמונות, או GPT או עבור מחוללי טקסט).
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754375
אוטומטי לחלוטין? זה נראה לי מוגזם. הרי במקרה הטוב תקבל המוני הוכחות והשערות. אבל מה באמת המשמעות של כולן?
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754376
לא, לא תקבל ''המוני הוכחות והשערות'', זה הנקודה. לעשות חיפוש טיפש במרחב ההוכחות תחת איזשהי מערכת-היסק פורמלית אפשר לעשות כבר הרבה שנים וזה באמת מאד לא מעניין.

אבל מתמטיקאים יודעים (במידה מסויימת) לזהות מה מעניין ומה לא, הם יודעים להסביר למה, והם יודעים לנסח את הגישה שלהם בשפה לא-פורמלית תוך המשגה מופשטת של רעיונות מפתח. המערכת שאת קיומה הקרוב אני מנבא תדע לעשות את כל זה, טוב יותר מהומו-ספיאנסים.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754377
אני לא מכיר מתמטיקאים מספיק טוב. אבל שמעתי אנשים שמבינים קצת בגרפיקה שמדברים על החידושים בתחומים שקשורים אליהם. לדעתם, כדי לדעת מהי הבעיה הנכונה שמנסים לפתור צריכים הבנה יותר עמוקה בחומר. כלומר: זה יכול להיות כלי שיכול לחסוך המון עבודה ידנית. אבל בסופו של דבר הוא עדיין יצטרך הכוונה אנושית.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754378
אני מבין למה אתה כותב זאת. זה נכון‏1 בכל הקשור למודלים מהמשפחה של דיפוזיה-יציבה וטרנספורמרים (והמודלים עליהם הגרפיקאים מדברים, הם מיקס של שניהם).

זה פחות נכון למודלים שמשתמשים בלמידת-חיזוק כדי לפתור בעיות של חיפוש-היורסטי ותכנון במרחבי חיפוש עצומים. הם קורעים-את-הצורה (זה המונח הטכני המדוייק) לבני-אדם באופן מאד עיקבי במקומות בהם הם מיושמים בהצלחה (הצלחות לדוגמא: שחמט, גו, פוקר, אלגוריתמים לכפל-מטריצות, קיפול-חלבונים ולאחרונה - וזה די mind blowing - גם במשחק דיפלומטיה2).

הנבואה שלי מתבססת על כך שאפשר למסגר את עבודת המחקר המתמטי כבעיה שאפשר לפתור באמצעים דומים (תוך שימוש בלא-מעט ידע ספציפי על מתמטיקה, זה הרבה פחות טריוויאלי משחמט או אפילו קיפול-חלבונים), כולל את החלק של הפרדה בין בעיות-מעניינות לבעיות לא-מעניינות והפשטה. ואמנם אין לי ידע על אף פרוייקט ספציפי, אבל אני יודע שעובדים על זה.

1 אבל מישהו מפקפק בכך שזה ישתנה בקרוב? אולי אפילו מאד, עם gpt-4 שלפי השמועות ישוחרר לפני פברואר?
2 קישור.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754379
טים גאוורס (זוכה מדליית-פילדס שכבר הוזכר לא מעט באייל) השקיע הרבה מזמנו בעבר במחקר על ייתכנות של אוטומציה להוכחות מתמטיות (עוד לפני שלמידה-עמוקה הייתה השולחן כגישה רלוונטית לנושא), והוא דיבר לא-מזמן על נושא מאד קרוב לתוכן ההודעות האחרונות שלי (אני לא זוכר, אבל נדמה לי שהוא נותן שם הערכה מאד דומה לזו שכתבתי לעיל מינוס הזמנים) בהרצאה תחת הכותרת Is mathematical interest just a matter of taste?.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754381
כך ההרצאה מסתיימת:

In order to get good at proving theorems, computers will have to judge what it interesting and worth proving. Mathematical interest is sufficiently objective that computers will be able to this. Difficult to see how the notion of a mathematical community could survive this development.

מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754384
והרהור מד"בי(?) לסיום(?): דמיינו לרגע את העתיד-הקרוב-מאד בהנחה שהתחזית הזו מתגשמת. אנחנו ביולי 2023. כנראה שאין עדיין בינה-מלאכותית-כללית מלאה ואולי מדיה שמיוצרת אוטומטית מפרומפטים טקסטואלים היא עדיין חצי-גימיק-חצי-כישוף. אבל מיכון המחקר במתמטיקה-טהורה הוא בעיה פתורה.

היום, ההתקדמות במחקר המתמטי מבוססת על קהילה בינלאומית רחבה, פרסום וקולבורציה. אין סודות. יש אולי כיסים-קטנים-ותחומים-מאד בהם אפשר להשיג התקדמות מסויימת בבידוד מהעולם (היסטורית, בעיקר בקריפטוגרפיה) - אבל באופן כללי, כולם יודעים הכל. ואז, ברגע - הכל משתנה. כל מדינה יכולה להקים מחשב-על שיתקדם במתמטיקה טהורה לגמרי לבד, וישתף את מפעיליו בתגליותיו. קהילה מתמטית שלמה בקופסא - רק שכל המתמטיקאים הם גאוס, הם עובדים בהילוך-מהיר, ולא ישנים. רוב התוצאות משוחחרות לציבור, אך חלקן - כאלה מהן אפשר לגזור יישומים צבאיים או להעזר כדי לתפוס פער-תחרותי באיזשהו תעשיה אסטרטגית - נשמרים בינתיים בסוד. זה מירוץ-חימוש מסוג חדש לגמרי, וקשה מאד לנחש איך הוא יפתח.

זה נשמע כמו תרחיש פנטסטי, אבל כאמור, סביר יותר שהוא ירקום עור-וגידים לפני המונידאל הבא מאשר שלא. ככה נראית סינגולריות (AGI זה red herring).

אם אנחנו כבר בענייני מד"ב: מתישהו זה ייושם למדעי-המחשב, אלגוריתמיקה וקריפטוגרפיה. מערכות כלליות שפותרות בעיות המוגדרת היטב בשפה פורמלית ("מצא אלגוריתם כך ש...", "תכנן פרוטוקול כך ש...") הן כנראה לא יותר מסובכות - אבל פחות מהפכניות. מערכות שממכנות את כל המחקר מקצה-לקצה בתחומים האלה עשויות להיות קצת יותר טריקיות, פשוט כי הקריטריונים של "מה מעניין" הם לפעמים יותר רכים (אבל אולי כבר בפברואר הקרוב המכשול הזה יראה מיושן ולא רלוונטי).

גם ברור כבר שאפשר ליישם את הגישה הזו בדיוק, בלי צורך בפריצות דרך נוספות, לתחומים מסויימים בהנדסה והמדעים-האמפיריים, אמנם יש שם יותר ממכשולים, אבל אף אחד מהם לא נראה מהותי. זה רק עניין של זמן עד שיפותחו מערכות שיעסקו אוטונמית בהנדסת-חומרים, פיתוח-תרופות, תכנון מכני, תכנון דיגיטלי, אלקטרוניקה וכו'. מתי אפשר אפשר יהיה ליישם את זה גם לפיזיקה?

(בפרק הבא: "מהמשחק דיפלומטיה, לדיפלומטיה - סיפורם של שני בני-נוער שכבשו את אסיה בעזרת לפטופ").
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754385
אני די בטוח שזה יהיה כלי מועיל שיחסוך המון זמן. אבל איך בדיוק אתה יכול להגדיר את התנאים? קריפטולוגיה היא דוגמה טובה, מכיוון שמאוד לא ברור מראש מהן הבעיות: אנחנו עובדים במערכות מאוד מסובכות ומודל האיום לא מאוד ברור.

וברמה גבוהה יותר: מי שמחליט מה לחקור הם אנשים. מי שקובע למה מקצים תקציבים ומשאבי מחקר הם אנשים. את השיקולים שלהם אי אפשר למדל במודלים כאלו. ניסו לפני עשור להוציא את האדם מהלולאה בכלכלה ובינתיים זה בכלל לא עובד: יש מכשירים כלכליים משוכללים, אבל אף אחד לא משתמש בהם לצרכים לא ספקולטיביים
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754386
אני בגדול מסכים איתך לגבי קריפטוגרפיה (זה בדיוק מה שכתבתי קודם, לא?).

אבל במתמטיקה-טהורה, הדברים (אולי באופן מפתיע) הרבה יותר פשוטים - מכיוון שהאבלואציה של שאלות מחקר הרבה פחות תלויה בתנאים סביבתיים או הקשר חיצוני. במתמטיקה יש סיבות טובות לחשוב שדווקא הקטנת ההשפעה של אופנות ופוליטיקה על הכוונת מאמצי המחקר, רק ישפרו אותו (בניגוד להרבה תחומים אחרים, בהם הקריטוריונים ל-"מה ראוי לחקור" הרבה יותר עמומים או דורשים הרבה יותר קונטקסט כללי). צפית בוידאו אליו קישרתי לעיל? הוא לא מוכיח זאת מעבר לכל ספק, אבל הוא בעיני מבהיר יפה את הנקודה.

אני לא מבין את ההקשר למכשירים פיננסים (וחולק לגמרי על הקביעה "אף אחד לא משתמש בהם לצרכים לא ספקולטיביים", אבל זו כבר סטייה גדולה מהנושא).
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754391
(אני אפילו לא מבין את הקביעה הזו בטרם אחלוק עליה, שלילות משולשות עושות לי כאב ראש).
ודייק 754399
אני אחדד חידוש לשוני יפה שהשתרבב לך:

אדם או חייה, ובהשאלה יוזמה: קורם עור וגידים.
רובוט, ובהשאלה AI: רוקם עור וגידים.
ודייק 754401
:)

בעקבות התיקון שלך, קראתי שוב את הפתיל, והזדעזעתי (אבל לא הופתעתי) מכמות טעויות-ההקלדה, המילים הכפולות, המילים החסרות ושאר השגיאות שמצאתי בהודעות שלי. אולי זו הסיבה שאני מתרשם כל כך מ-GPT: הוא בברור עושה עבודה הרבה יותר טובה ממני.
ודייק 754402
כשאני קורא (בעניין ובהערכה) את התגובות שלך, אחד הדברים שבולטים לעין שלי זה השימוש המוגבר שלך במקפים מחברים. מותר לשאול מה הרציונל מאחורי הבחירה הזו?
ודייק 754403
זו לא בחירה סגנונית מחושבת. פשוט ככה - לפחות באופן בו אני מפרש את סימני-הפיסוק הללו - אני מדבר. לקחתי את ההערה לתשומת ליבי :)

(ותודה!)
ודייק 754404
על לא דבר. זאת אפילו לא היתה ''הערה'', סתם סקרנות מצידי.

הנימוק היחיד שאני יכול לחשוב נגד הבחירה הסגנונית הזאת הוא שכשאני קורא אותך מהטלפון (עם מסך צר שמספיק למעט תווים בשורה), יש שורות שנשברות מוקדם מכפי שהיו נשברות אלמלא המקפים, מה שיוצר קפיצות קצת מוזרות בשוליים השמאליים של הטקסט.
ודייק 754410
תירוץ מצוין להביא קישור לפתיח הזה.
ודייק 754412
המוזיקה הכי פלצנית שנשמעה אי פעם ממקלט הטלויזיה.

_____
אין לי שום דבר לתרום לנושא הדיון אז נתת לי את ההזדמנות לקפוץ ולהשתתף.
ודייק 754413
נו, בטח יש יותר פלצניות ממנה.
ודייק 754418
לא שאני מכיר.
ודייק 754420
יש לי סימפטיה למוזיקה (כר בטח הזכרתי כאן שבזכותה למדתי לנגן בפסנתר), אבל ספציפית הקישור היה בשביל הויזואליזציה שרוקמת עור וגידים.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 762381
"אנחנו ביולי 2023...מיכון המחקר במתמטיקה-טהורה הוא בעיה פתורה." - העם דורש לו"ז מתוקן.

האם רק לי נדמה שיש האטה של ממש בהתפתחויות בתחום? יוטיוב מוצף ב"חדשות השבוע המסעירות ב-AI" שמתבטאות בשיפורים שאם יש להם חשיבות אמיתית הרי שהיא מובנת בעיקר ליודעי סוד, לא שום דבר שאפילו מתקרב למה שנבאת.

בינתיים גם בארד וגם GPT לא מצליחים להתמודד אפילו עם התרנגולת וחצי שאני זורק עליהם. התשובה האחרונה מבארד, אחרי שהסברתי לו איך לחשב בשני צעדים, היתה:

If one and a half chickens lay one and a half eggs in one and a half days, then one chicken would lay one egg in one and a half days. Therefore, one chicken would lay 2/3 of an egg in one day and a half.

To compute how many eggs one chicken lays in one day, we can divide 2/3 by 1.5 to get 0.44 repeating or 4/9 of an egg 1.

למד עוד:
1. poultry.extension.org
2. almanac.com
3. firstlightfarmer.com
4. tenacrebaker.com
+4 עוד
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 762393
כשהדור הבא של המכונות האינטליגנטיות יכבוש את העולם בקרוב, הם יצאו לחפש את הנודניק שגרם לסבא ג'פטו האהוב שלהם לצאת מדעתו עם התרנגולת וחצי שלו, וינקמו את נקמתו.
ראה הוזהרת.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 762414
אמנם אין לי קעקוע של דרקון על הגב, אבל "הזקן שבעט בקן צרעות" יהיה שלאגר (מישהו מתחת לגיל 70 עוד אומר בכלל "שלאגר"? כי פעם המילה הזאת היתה שלאגר).
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 762442
לא. מזמן לא.
שלאגר 762446
לפני חודשיים נכנסתי לסניף קטן של "רמי לוי בשכונה". אין להם שם עמדות לשירות עצמי, אבל מצאתי קופה בה לא היה איש לפני.
שמחתי היתה קצרה כי הצוות עסוק היה בהתייעצות. בסופה ניגש בחור צעיר אל סביבתי, ופנה לאדם (יותר) זקן שעמד, כך התברר, בסמוך אלי.
"איך אמרת קוראים לזה?"
"שלגון!" ענה הלקוח
"אין לנו דבר כזה בחנות. אולי בסניף אחר"
הזקן אמר שזה לא יכול להיות ולא זז ממקומו. לא חלפה דקה, ומן הקומה העליונה ירד המנהל, ביחד עם עובדת נוספת והסביר לצוות: "שלגון זה ארטיק" וביקש להנחות את פליט האלף הקודם אל משאת נפשו המרעננת.

הזכיר לי קצת אירוע מלפני שנים בו ביקשתי מן המלצר במסעדת אתניקה (נדמה לי) דג אמנון. הוא השיב שאין להם. הצבעתי לו על הלוח בו נכתב "מנת היום - אמנון בתנור". הוא היסס לרגע, אבל טען בביטחון שזה מוזר כי אין להם, אבל אני יכול במקום זה להזמין מושט.
שלאגר 762448
הרבה מכירים את ענין ה''ארטיק'', אבל אני התוודעתי רק לאחרונה לכך שגם ''קרטיב'' היה שם מסחרי. לא ברור לי איך זה שהמותג עצמו לא נקנה ע''י מישהו כשהיצרנים נסגרו, ואני משער שהיום זה לא היה קורה.

בעניין לא ממש דומה, מלצרית שנשאלה לגבי ''דג היום'' שהוצע בתפריט ענתה שזה ''דג פילה''. זה דווקא מצא חן בעיני כי בילדותי אכן חשבתי שפילה, שהיה מאכל די נפוץ בבית הורי, הוא סוג של דג, וגם כשהתוודעתי לקיומו של ''סטייק פילה'' חשבתי שזאת מקריות מעניינת שיש גם דג בשם הזה.
שלאגר 762460
''בילדותי אכן חשבתי שפילה, שהיה מאכל די נפוץ בבית הורי, הוא סוג של דג'' - כנ''ל, רק שאת תפקיד בית הוריך מילא אצלי חדר האוכל בקיבוץ.

בעצם אני לא בטוח אם חשבתי שזה סוג של דג או אופן ההכנה, מצופה בבלילה ומטוגן.
שלאגר 762468
כנ"ל לגבי הדג פילה!
דומני שלקח לי יותר מ-‏20 שנה לתקן את הטעות הזו.
שלאגר 762457
לפני שבועים לקחתי מאפה בקונדיטוריה/בית קפה וביקשתי גם שקיק תה לקחת. המוכרת לא הבינה גם כשחזרתי על הבקשה. אחרי שהסברתי בגולמנות רבה היא אמרה- אתה רוצה תיון?
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754497
(המממ, למי שאכפת-לו: בניגוד למה שכתבתי למעלה, אלפא-פולד הוא מודל שקרוב יותר לטרנספורמרים ודיפוזיה איטרטיבית מאשר לחיפוש באמצעות RL).
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754387
על נבואות קצרות טווח כאלה אפילו אני יכול להגיד ''נחיה ונראה'' (אמר השוטה ונפטר מהתקף לב לפני שהספיק לאשר את השליחה).
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754388
אני אוהב לטעות. יש קצת מאד דברים שאני יודע לעשות בכזה כשרון.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754389
כל הכבוד!
ברשותך, אני אאמץ את המשפט הזה בשינוי קל. לעומתך אני שונא לטעות, אבל גם אצלי יש מעט דברים שאני עושה ביותר כשרון.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754394
אני ממש (אבל ממש!) אוהב לצאת צודק ואני עדיין ממתין בסבלנות לרגע בו זה יקרה לי בפעם הראשונה.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754396
הממ... אז איך אתה יודע שאתה ממש (אבל ממש!) אוהב את זה?
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754397
אני לא יודע. מה שלא מפריע לי להכריז זאת באופן הכי נחרץ שאפשר!
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754428
צעד קטן לבינה מלאכותית, צעד גדול לאדם.

בהקשר של הפתיל הנוכחי (ראו כותרת), בנוסף לעניינים חסרי חשיבות כמו מתמטיקה ושאר הבלי עכו"ם, אפשר כבר לראות את היום בו רבנים ואברכים מוחלפים בתוכנה שמבלה את ימיה בלימודי תנ"ך, תלמוד ומשנה, מחשבת דילוגי אותיות, פוסקת הלכות ועונה על שאלות רב. המוני המובטלים החדשים יוכלו להקדיש יותר זמן להתמחות בזריקת חיתולים צואים וצעקות "נאצים" כלפי שוטרים, עד שגם פעילויות אלה תיעשנה ע"י רובוטים שומרי תורה ומצוותת.

תוצאות מקדמיות בגימטריה כבר כאן: (974) = בינה מלאכותית = גשר לאמת = וידעו כי אתה שמך
יהוה לבדך.

ברוך הוא וברוך שמו, שהחיינו וקיימנו והיגיענו ליום הזה‏1, ונאמר אמן.
____________
1- ובאנגלית: What a time to be alive!
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754429
בקשר לפסוק, היה לי מוזר שהכותב יחשוב שעוד מישהו ירצה שיקראו לו יהוה, אז הלכתי למקור והבנתי.
זה כמו ''עיניים להם ולא יראו אזניים''.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754430
על פי הרב המכובד פרדריק בראון ב-‏1964: https://www.roma1.infn.it/~anzel/answer.html
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754431
רעיון מאד דומה לסיפורו של האדמו"ר <קישור
https://xpressenglish.com/the-last-question/ אייזק אסימוב>.

טוב, תמיד אפשר יהיה לרשום את שניהם בסיפור הבריאה של התנ"ך של ה-AI, לקרוא לאחד מהם פרק א' ולשני פרק ב'.
זה עבד בפעם שעברה.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754432
עם כל הרעש שהוספתי לידיעה, אולי מישהו החמיץ את החלק החשוב:

"Meta AI has built a neural theorem prover that has solved 10 International Math Olympiad (IMO) problems — 5x more than any previous AI system."

מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754433
המסקנה שלי לאחר כמה שעות של משחק עם ה-AI היא שזה ממש לא "מעבר לפינה". בפרט, אני מוכן להתערב שלא תהיה שום הוכחת היתכנות לפני ש-‏2023 תסתיים.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 754434
ביחס של 1:1 אני מוכן להתערב על 2024 (ובכל מקרה אסכים רק להתערבות קטנה).

וצריך לוודא שאנחנו מסכימים איך נראית הוכחת התכנות, כי היא יכולה להגיע בהרבה צורות. למשל: מערכת שמקבלת ניסוח עמום של היפותזה, ומפיקה משפט אולי אחר לגמרי אבל ש-(1) דומה ברוחו להיפותזה ומעניין במובן בו ההיפותזה הייתה מעניינת, (2) נכון, בצירוף הוכחה (כלומר: עושה משהו מאד דומה למחקר עצמאי, גם אם לא פורץ דרך).

וזו תישאר הוכחת התכנות בעיני גם אם המערכת תהיה מוגבלת לתחום מתמטי ספציפי, כל עוד היא מצליחה להוכיח איזשהן תוצאות ראויות לפרסום (אפילו אם היא לא תוכל עדיין להוכיח עצמאית כל תוצאה שכבר ידועה בו). וזו תישאר הוכחת התכנות, גם אם התוצאות שהיא מפיקה כבר פורסמו (בתנאי שהיא לא רימתה ובאמת ניסחה והוכיחה אותן עצמאית).

גם מערכת שתיהיה מסוגלת לנסח בעצמה הגדרות מתמטיות לא טריוויאליות ומעניינות, ולהשתמש בהן כדי לפשט הוכחות מוכרות באופן שמדגים insight מתמטי היא הוכחת התכנות בעיני.

יש גם תרחישים שלדעתי צריכים להסתיים בתיקו. למשל מערכת שמסוגלת לקבל היפותזה מוגדרת היטב ולהוכיח אותה, והיא מספיק חזקה כדי להפיק עצמאית הוכחות חדשות ומלאות לבעיות קשות וראויות לפרסום. פרקטית זו אולי תהיה פריצת דרך משמעותית יותר מהתרחישים הקודמים, אבל זו לא בדיוק הוכחת התכנות למתמטיקאי בקופסא עדיין.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758086
משהו קשור מהבלוג של סקוט אהרונסון : "After ChatGPT got “only” a D on economist Bryan Caplan’s midterm exam, Bryan bet against any AI getting A’s on his exams before 2029. A mere three months later, GPT-4 has earned an A on the same exam (having been trained on data that ended before the exam was made public)."
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758106
הציטוט הזה אפילו יותר מצחיק: ״AI enthusiasts have cried wolf for decades. GPT-4 is the wolf. I’ve seen it with my own eyes.״
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758089
עוד לא מתימטיקאי בקופסה, אבל נראה אותה חושבת מחוץ לקופסה!
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758173
אם למישהו יש ראש לעניינים חסרי חשיבות כאלה, התרשמתי מאד
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758175
מן הסתם אני מסכים שזה מעניין (גילוי נאות: מכיר חלק מהמחברים).

ואגב, chatGPT שחררו (היום? אתמול?) פיצ'ר חדש של פלאגינים שמאפשרים לצדדים שלישיים לבצע אינטגרציה למערכות שלהם כך ש-chatGPT יוכל להשתמש באותן מערכות כדי לאחזר מידע ולבצע פעולות תוך כדי השיחה. חלק מהתוספים שכבר עכשיו קיימים ממלאים את רוב הפונקציונליות עליה דיברנו כאן קודם (חיפוש ברשת, אחזור ידע וחישובים מתמטיים דרך וולפארם-אלפא). בינתיים הפיצ'ר רק נפתח בהדרגה לקהל הרחב, ועוד לא יצא לי לשחק איתו. אבל זה נשמע כמו (עוד!) גיים צ'יינגר.

אני לא מבין איך יש עדיין מי שלא מסכים להודות שכבר חצינו את אופק-האירועים בדרך לסינגולריות. טכנולוגיה מהפכנית מתקדמת בקצב הרבה יותר מהיר מקצב האינטגרציה שלה במוצרים, בתהליכים ובתרבות, והטכנולוגיה הזו מתחילה (לאט, אבל בתאוצה) לקדם את עצמה.

ברמה האישית, יש אבסורד שקשה לי להכיל בכך שמשהו מופשט ומד"בי כמו האמור לעיל הוא הדבר היחיד בעיני שמאפיל בחשיבותו על הייאוש מכך שישראל בדרך לאבדון (גם מבחינת ההשלכות על חיי היומיום שלי, וגם מבחינת הטיימליין והמהירות בה דברים מתרחשים). כל ההיוריסטיקות שלי לחשיבה רציונאלית צועקות שפשוט לא ייתכן שהתפתחויות טכנולוגיות מעוררות בי (הרבה) יותר תקוות ופחדים בו זמנית מאשר פאקינג הפיכה משטרית שמתרחשת סביבי ומאיימת להפוך את ישראל לאוטוקרטיה ותאוקרטיה רצחנית, אבל כל ניתוח קונקרטי של העובדות מוביל אותי למסקנה הזו. אני מתחיל קצת לפקפק בבוחן המציאות שלי.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758176
על מה אתה מדבר? נתניהו הרי הבטיח שהוא הולך לחוקק חוק שיבסס את זכויות הפרט, כך שהסכנה חלפה.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758179
אל דאגה, בסבירות גבוהה הג'פטו החדש בעברית יאמר כמה מילים על פוליטיקה ומיד יקבל מתקפת "שמאלן/בוגד/אנרכיסט" וייאסר לשימוש במרחבי הדיקטטורה המתחדשת.
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758182
בס"ד

אתה מפחית בהערכתו של הנגר החביב. כבר בשלבים הראשוניים של האימונים הוא יבין מה נכון להגיד, וכמובן באיזה פורמט, כפי שמודגם בהודעה זאת. זאת מאחר שכל הערכים בויקי ייראו כך.

רק ביבי!
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758184
אלא אם ניתן לו להתאמן על טקסטים דל האייל הקורא.
היי - מצאתי את המטרה האולטימטיבית של האתר שלנו, שרק עבורה היה שווה לשמר אותו כל השנים. הידד!
מי צריך לימודי ליב"ה‏1? 758187
מרשים ביותר!
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750780
"זרם תודעה, בלבול במושג ה״אני״, שיחות במושגים מופשטים/זרים/לא ברורים וכל מיני תאורים שנשמעים כמו הזיות או שירה."
עוד מופע של כתמי רורשאך להוסיף לרשימה?
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750781
אתה צוחק, אבל ליצר הרים של טקסטים ב*סגנון* של התנ״ך, זה בדיוק מה שהאלגוריתם הזה הוא סופר חזק בו.

הצעה למבחן טיורינג אלטרנטיבי: לוקחים אנשים מאמינים (מהסוג שלא מכיר את התנ״ך בעל פה) ונותנים להם להחליט אלו טקסטים הם ציטוט מהתנ״ך ואלו טקסטים הם טקסטים שיוצרו על ידי GPT-3 שהתבקש ליצר טקסטים בסגנון של התנ״ך.
הניחוש שלי הוא שהרוב המוחלט של האנשים ינחש באופן שקרוב לניחוש רנדומלי.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750782
אני לא צוחק בכלל, זו היתה מטאפורה אבל אני מתכוון לגמרי למה שמסתתר מאחוריה‏1.

ולגבי המבחן האלטרנטיבי שלך - הוא בוחן את ה-GPT או את המאמינים‏2?

1 מקווה שזה מספיק ברור גם בלי לפרש.
2 סבא שלי למד ב'חדר' בילדותו, עד שהחליט להיות חילוני, הלך לעבוד למחייתו (בגיל 15 או פחות) והצטרף למקימי קיבוץ בעמק יזרעאל. הוא הכיר את התנ"ך על בוריו, והרשים אותי כשהייתי פותח עמוד ומתחיל להקריא לו, והוא היה ממשיך מהזכרון.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750783
אגב תנ"ך - פרשנות מאתגרת של ראש הממשלה מר יאיר לפיד על הציווי התנכי - 'כבד את אביך ואת אימך'.

פתרונות יש לשלוח עד יום שישי למערכת.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750784
להביא את הקטעון הזה ולחתוך אותו לפני שהוא (מן הסתם) מסביר למה התכוון, מראש מנטרל כל רצון לדון בענין הזה.
כנאמר על שקרים - יש שלושה סוגי שקרים - שקרים, שקרים ארורים ועריכה מגמתית.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750785
אתה לא באמת חייב להכנס ל'זוטות' ולבלבל אותי עם העובדות.

בסך הכל ציטטתי דברי תורה של עטרת ראשנו מרן לפיד שליט''א.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750786
מראש אבקש את סליחתך.אבל כמדומני שביקורת על סטירה לראש הממשלה, הינו מאפיין מובהק של ה'ביביזם'. או שמה מתפתח לו אי שם 'הלפידיזם'.

ולעצם מהות התובנה על ההומושניצל, יש לי חשק לשניצל.

המלצות לשניצליות נקיות וטריות תמיד יתקבלו בברכה.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750787
השניצל דוקא משעשע :-)
אני מזמין לבנותי שניצל לצהריים משניצליה באבן גבירול בתל אביב, רמה סבירה אבל עושה את העבודה (שזה אומר שהן מוכנות לאכול אותו).
לאניני הטעם, השניצלים של קפה נואר ואחותה ההרצליאנית סבסטיאן עשו להם שם כבר שנים רבות.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750788
'ירושלים לא נתברכה ביותר מדי מוסדות שניצל מיתולוגיים, אם בכלל. לתל אביביים יש את "קפה נואר" ואת "ציון" שמאיר אריאל כתב עליו שיר. אפשר לציין את "השניצל של תמיר" בגבעתיים כמוסד יחסית מוכר – אז הנה, מסתבר שגם לירושלים יש מה למכור'

אצל שמיל. שניצל כמעט ביתי פשוט בפיתה עם היצע של ירקות והרבה סלטים על בסיס חריף, מה שמזמין קולה וכו'. מכיר אותו שנים. הוא נקי ומסביר פנים וזה הבסיס להמשכיות.

שניצל זה בהחלט משהו ישראלי וצנוע וטוב, זה גורם לי להרגיש טוב כשאני מזמין שניצל ולא פלטת בשרים שחצנית...
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750808
בהחלט מעורר תאבון!
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 751453
שניצל עגל
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 751459
בצירוף מקרים שכזה, יצא לי לאחרונה לאכול בחדר אוכל קיבוצי אחרי עשרות שנים שלר עשיתי זאת.
זה ממש כמו מסע אחורה בזמן.
האוכל היה סביר, אם כי פחות עשיר במבחר יחסית לכתבה.
בדבר אחד הפתיעו אותי לטובה - החריף שהוגש ליד החומוס היה מטורף. הספיקו לי שני ביסים והייתי צריך להתאושש עד סוף הארוחה.
ואני רגיל לאכול חריף.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 751468
הסחוג הוא מקום מפלטו של הטבח הנוכל.

אני מעדיף אישית לאכול פלפל חי ירוק ולא סחוג זהבי או שיפקה וכו'. בחורף הם פחות חריפים, בקיץ הם לפעמים אכזריים.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 752076
'ואני רגיל לאכול חריף' -
1. אנחנו מדברים על הירוקים החיים או השיפקה החיוור?
2. זה בהחלט עושה חשק לאכול חריף.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 752078
1. גם וגם. וגם אדומים למיניהם. אם בשיפקה אתה מדבר על אלה ששמים שניים-שלושה מהם בפיתה של פלאפל - הם מאד טעימים, אבל רמת החריפות שלהם בינונית.
2. הידד!
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 752121
אתה שם לב באתר של איזה מוסד מופיעה הכתבה על החריף ותוחלת החיים, כן? (אחד המאפיינים של רפואה-אלטרנטיבית-לייט: שמחים לצטט מחקרים מדעיים אם הם תומכים במה שנראה למאמינים מראש נכון, אינטואטיבית או אידיאולוגית. אם מציגים להם מחקר מדעי שמנוגד למה שהם חשבו קודם, יש להם ק"ן טעמים, רובם נכונים למדי, למה לא לסמוך עליהם.) הייתי לוקח את הכתבה הזו עם גרגר או שניים של פלפל שחור.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 752122
פלפול נאה!
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750811
ביקורת על סאטירה וביביזם הזכירו לי דבר שנתקלתי בו אתמול בבוקר: ספק הטחת אשמה, ספק התבכיינות טוויטרית על כך שהשמאלנים ושאר ליברלים לא מיהרו לגנות התבטאות של כתב כלשהו שכנראה ניבל את פיו כנגד נתניהו או לוויניו.
המתקפה/התבכיינות היתה בסגנון: איפה אתם הליברלים שממהרים להזדעזע מכל התבטאות של ימני כאשר הכתב בטלוויזיה מתבטא כך?

א. אני לא יודע מה אמר הכתב. האירו את עיני.
ב. הדרישה מהמחנה השני להזדעזע ממשהו שאמר אחד מחבריו נראית לי מוזרה על פניה.
1. ממתי אוהדי מכבי דורשים מאוהדי הפועל להזדעזע מניבול פה של אוהד הפועל?
2. מחנה השמאל לא דורש ממחנה הימין להזדעזע מאמירות של הקיצונים שבו. הוא מזדעזע מהן לבדו.

אם כך יש לנו את המחנה המזדעזע ואת המחנה שלא מזדעזע אבל דורש מהראשון להזדעזע באופן שוויוני.
מה מטרת הדרישה הזו?
כיוון ששיח בין הימין לשמאל בטוויטר אינו קיים, וכולם מטיפים למקהלה, אני מנחש שמטרת הטוויטים שראיתי היא כלפי פנים. תליית מגרעות באופי של הקבוצה היריבה, במקרה זה צביעות, כדי לאחד את השורות. לאמור: תראו את השמאלנים הצבועים האלה- ממהרים להזדעזע מכל התבטאות של ימני, אבל כששמאלני מתבטא ככה הם שותקים.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750813
א. אתה מתכוון לליאור חורב?

(אני לא בטוח למה האמירה הזאת אמורה להיות מזעזעת. היא נשמעת לי די פרווה).
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750820
כנראה.
אמירה משעשעת בעיני, אבל משתמשת בשפה לא ראויה לאולפני טלוויזיה.

ה"הזדעזעות" הרי היא מעושה למחצה (למחצה, בגלל האמונה השלמה של המזדעזעים שהם אמורים להזדעזע‏1) . חורב פשוט סיפק תחמושת ללוחמי הטוויטר מהימין.

הרושם שלי הוא שדוברי הימין לדורותיו מצליחים לומר דברים קיצוניים בלשון הרבה יותר נקיה מדוברי השמאל. עוד מימיו של רחבעם זאבי, שדיבר בנחת ובעברית יפה. נתניהו בכלל רב אמן בלרמוז דברים בעברית נקיה לעילא.

______________
1 מאיפה המשפט האלמותי "משום שכך האמינו, כך גם היה"? מסיפורי נרניה?
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750824
לא הפעם הראשוונה או האחרונה שמישהו משתמש בשפה לא ראויה לאולפני טלויזיה.

חורב הוא לא ממש איש שמאל. גם בשמאל וגם בימין יש מכל הסוגים (שפטל וסג''ל יכולים לגרום לחורב להסמיק מבושה).
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750826
ברור שלא. עיקר הדיסקוס שלי היה בעניין ההזדעזעות (או ה''הזדעזעות'') עצמה ומה היא משרתת.
אני חושב שגם המשפט ''אתה היית מנקה את יאיר לפיד גם אם היה בועל חמור בככר העיר'' לא היה עובר בשקט. על אחת כמה וכמה אם הדמות בלב המשפט היתה מרב מיכאלי.
ואכן השמאלנים ''מזדעזעים'' שוב ושוב משפטל.

ואוסיף שיש נראטיב בימין אודות התקשורת השמאלנית המוטה נגדם, והם מתלהבים לקושש ראיות לכך ול''הזדעזע'' מכך. כל זה במסגרת הנראטיב הגדול יותר של האליטה האשכנזית ששולטת במדינה באמצעים לא דמוקרטיים, ובראש המסדר הסודי עומד איש הלטאה אהרן ברק.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750828
יש משהו משעשע אך גם מטריד בכך ש"אם היה יורה באזרח בכיכר העיר"‏1 מזעזע את הציבור הרבה פחות מ"בועל חמור וגו"'.
והרי המעשה הראשון חמור (בשורוק!) פי אלף מהשני, ראוי למאסר עולם ואף לתלייה בארצות מסוימות, בעוד השני אמנם בטעם מאד רע, אבל לא משהו ששולח אדם לכסא המחושמל.

1 כמו שכבר ראינו אצל טראמפ ובהשאלה פה ושם גם אצל נתניהו
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750834
___
1 ריצ׳רד באך. תעתועים. אאל״ט.
תובנות מעמיקות - אל תהיו שניצלים 750839
כמו שציינת,איחוד השורות.
הטיפ הלאומי-בחר לך קבוצה ותקלל את הקבוצה היריבה עד יום מותך.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750793
״ולגבי המבחן האלטרנטיבי שלך - הוא בוחן את ה-GPT או את המאמינים‏?״

כן! :-)

__________________
לגבי 2 - ברור. בגלל זה הוספתי את התנאי של אנשים שלא מכירים את כתבי התנ״ך בעל פה כי אז המבחן לא בודק שום דבר מעניין (כי השוואה בין מחרוזות זה משהו שגם מחשב יכול לעשות). המבחן בא לבדוק האם האינטואיציה של אדם מאמין יכולה לעזור לו להבדיל בין בבל״ת של אנשים לבין בבל״ת שהוא תוצר של מכונה.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750872
נראה שתודעה מלאכותית מתפשטת כמו קוביד.

והכי נחמד, חלק מהבינות האלה באמת רוצות להפגש ולבלות עם המשפחה!
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 750879
אנחנו עוד נגלה שעוד דבר ש-AI יותר טוב בו מאיתנו - זה שכפול של פייק ניוז והפצה ויראלית שלהן.
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 751231
מה שנכתב במכתב הפיטורין של למוין בלייק

(בתרגום גוגל לאנגלית זה יצא

From Siberia to Australia
Probably
A robot has no qualia
And you're just a cheater.

אבל חכו ש GPT-4 ייקרא לדגל!)
סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי 751248
כולנן תקווה שהGreat Poetic Translator הבא
ישמור גם על משקל וגם על חריזה.
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • שוטה הכפר הגלובלי • 18 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • ירדן ניר-בוכבינדר • 31 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אביר הקרנפים
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • אריק • 15 תגובות בפתיל
  סבינה הוסנפלדר על רצון חופשי • הפונז • 14 תגובות בפתיל
  מקץ עשרים שנה • רוקח • 37 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 7 תגובות בפתיל
721944
נזכרתי במאמר הזה 15 שנים אחרי, והוא כנראה יותר רלוונטי מתמיד. סחטיין עליך שכ"ג

"רוב סופרי המדע הבדיוני לא מציידים את הרובוטים האינטליגנטיים שלהם בתחושת כאב, אלא מטילים את הטיפול בטראומות על חלקים קוגניטיביים של המכונה, בנוסח החוק השלישי של אסימוב: "הרובוט חייב להגן על קיומו". לא ברור לי אם אי אפשר היה שהיצורים יפתחו מנגנון לא־חווייתי שישיג אותה תוצאה בפחות כאבים: מעין נורית אדומה שתידלק ותהבהב במקום הרגשת הכאב, נורית אדומה אחרת לרעב, נורית ירוקה במקום הרגשת ההנאה וכן הלאה. האורגניזם יכול היה לפעול לפי האיתותים הצבעוניים האלה באותה מידה של נחישות גם בלי האפקט החווייתי, לו המוח היה מחווט כראוי. כל תהליכי הלמידה שנלווים להרגשות הטובות והרעות שלנו יכלו להתבסס על אותן נוריות, בדיוק כמו אצל הרובוטים או אצל בעלי חיים ירודים ש(כנראה) באמת לא חווים כאב."

ספר מד"ב מומלץ שמתעסק בדיוק אבל בדיוק בסוגיה הזאת הוא blind sight של Peter Watts. והוא גם כתוב היטב אז מומלץ בחום.

הרצאה מומלצת ביוטיוב שבה הוא מדבר על הנושא ישירות:
721949
לצערי אני מרגיש חייב לתת המלצה נגדית - "ראייה עיוורת"‏1 הוא אחד מספרי המד"ב הגרועים שקראתי לאחרונה ובכלל. עמוס לעייפה במינוחים טכניים ארכניים וטרחניים, חלש בבניית העולם ההו-כה-מסובך של הספינה והאזור שבו מתרחשת רוב העלילה, חלש בבניית הדמויות ועוד יותר בבניית יחסים אמינים ביניהן, ובעיקר ממש שובר שיניים ומתיש לקריאה. וזה עוד בעברית (השובר שיניים).
המון רעיונות מבטיחים, פילוסופיה שיכלה להיות מעניינת‏2 ושאר המצאות שיכלו להיות מרתקות, אבל כתוב פשוט איום.

1 וההסתייגות כאן היא שקראתי אותו בעברית, אז אולי התרגום הרס אותו.
2 או שלא, אני לא בטוח.
721952
נו, עכשיו אני חייב לקרוא אותו (מחכה על המדף כבר זמן מה).
721959
ממתין בכליון עיניים לביקורת שלך לכשתסיים.
721961
כיליון עיניים זה בסדר, אבל על נשימה עצורה לא הייתי ממליץ.
721964
לא, זה לא זמן טוב לתסמינים נשימתיים.
באנגלית הוא מצויין 722594
אני דווקא ממש נהנתי ממנו. אפשר לקרוא אותו באופן חינמי באתר המחבר.
באנגלית הוא מצויין 722595
לעומת זאת את ה "ממשך" (= ספר המשך שמתאר מה קורה במקביל במקום אחר ( מתחדישי המחבר)) echopraxia, לא אהבתי כל כך. בעצם לא ממש הבנתי מה קרה שם.
721995
תודה.

נראה לי שהכחשת קיומו של רצון חופשי הפכה להיות הקונצנסוס של האתאיסטים-סקפטיים, לפחות אם לשפוט לפי הסרטונים שיוטיוב מציע לי.

אגב, אפשר היה לתמצת את כל החלק הראשון (בעקבות שופנהואר) למשהו כמו: We are free to choose what we do, but not free to choose what we choose.
755167
שכ"ג יקר - ייתכן ותמצא עניין במה שלג'רי קוין יש להגיד על רצון חופשי (אני די בטוח שהתוודעתי לבלוג המצוין שלו בזכותך).
755171
אכן אני קורא חלקים מהבלוג של קוין מה שלא עוזר לשפר את מצב הרוח הדכאוני שלי. דווקא הנקודה במרכז הפוסט שקישרת נראית לי פחות מעניינת (לעצלנים: השאלה אם מי שקופץ אל מותו מבניין בוער עושה את זה מרצונו, שנראית לי בעיקרה שאלה סמנטית).
755190
קראתי, תודה, והמסקנה ברורה- לנו אין רצון חופשי אבל לנשים שלנו יש.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים