בג''ץ: ויצמן הפלה לטובה אלמנות טייסי המילואים שלא כדין אך שאר האלמנות לא יפוצו רטרואקטיבית 2234
בג"ץ דחה הבוקר (ג') את עתירתם של אלמנות ויתומי חיילי המילואים שדרשו לקבל מענק זהה לזה שקיבלו אלמנות טייסי המילואים.

בשנת 1980 החליט שר הביטחון דאז עזר ויצמן להחיל הסדר של "מעין ביטוח־חיים" על כל הטייסים שנפלו משנת 1954 בעת טיסה או לקראת המראה במסגרת שירות המילואים שלהם. הטבה זו ניתנה למשפחות 37 טייסים, ולא ניתנה לשאריהם של חיילי מילואים אחרים שנפלו בעת שרותם הצבאי.

השופטים ג'ובראן, מצא וריבלין קבעו כי ויצמן חרג מסמכותו והחלטתו היתה בלתי חוקית, אולם דחו את העתירה וקיבלו את עמדת מערכת הביטחון שלפיה תיקון אפלייתן של אלמנות חיילי המילואים תהווה נטל כבד מדי על תקציב המדינה.

פרקליט העותרים עו"ד שלומי צפורי אמר: "פסק־הדין הוא ניצחון ערכי ומוסרי, מאחר שבג"ץ הכיר בכך שאין כל עילה להבחין בין אנשי צוות־אוויר במילואים לאנשי חילות היבשה. עם זאת, קביעתו שהחלטת שר הביטחון היתה בלתי־חוקית תמוהה מאוד, שמאחר שההחלטה התקבלה לא בשליפה, בשיתוף הרמטכ"ל, הפצ"ר ויועצים משפטיים. האמירה החד־משמעית של בג"ץ מחייבת פעולה של הכנסת לתיקות העיוות".

יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל פנינה כהן, שהיתה אחת מהעותרות, אמרה: "המדינה היום חייבת לעשות חושבים, מה היא עושה עם חוסר הצדק הזה. הבעלים שלנו לא שאלו שאלות אלא יצאו לצבא והשאירו אותנו ואנחנו נשארנו אלמנות עם אותם צרכים כמו אלמנות חיל האוויר, עם ילדים ולמרות זאת היפלו אותנו ביודעין. ביקשנו לתקן את העוול הזה והיום זה יום עצוב ושחור לצדק".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי: "משרד הביטחון התייחס במלוא הכבוד והרצינות לתביעת אלמנות צה"ל לתשלום רטרואקטיבי בגין ביטוח חיים בדומה לסטטוס אלמנות אנשי מילואים צוות אוויר. החקיקה שבוצעה בשנת 2002 באה לתקן את השוני שהיה בזכויותיהן של אלמנות צה"ל, ומבטאת את עקרון השוויוניות ... חקיקה זו הוחלה משנת 1999 ואילך שהוא מועד הסיכום בין המדינה וארגוני חיילי המילואים בעניין זה כאשר ההגבלה למועד זה נעשתה בעיקר משיקולים תקציביים. החלה רטרואקטיבית של עשרות שנים כפי שנדרשה ע"י העותרים בבג"ץ הנה בעלת משמעות תקציבית אדירה ולפיכך התחייבה קביעת מועד תחילה כפי שנקבע בחוק."
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • דורון הגלילי • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  הכותרת והתוכן שמאחורי • ארז ליבנה • 14 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אפרת

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים