מזוז: קק''ל תחכיר קרקעות גם ללא-יהודים 2238
היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז קבע אתמול (ד') שכל הקרקעות שבידי מינהל מקרקעי ישראל, כולל הקרקעות שבבעלות הקרן הקיימת לישראל, ישווקו ללא אפליה וללא הגבלה - גם ללא־יהודים.

החלטתו של מזוז באה לאחר דיון שנערך בלשכתו, בו השתתפו נציגי קק"ל, מינהל מקרקעי ישראל ונציגי משרדי הממשלה, בעקבות עתירה של ארגון עדאלה לבג"ץ. בעתירה טען הארגון כי החלטת מינהל מקרקעי ישראל שלא לאפשר לערבים להשתתף במרכז החכרת קרקעות של הקק"ל בכרמיאל הינה גזענית ומפרה את עקרון השיוויון.

הקק"ל השיבה אז לבג"ץ כי: "אדמות מינהל מקרקעי ישראל מיועדות ליהודים בלבד, מאחר שנועדו לפיתוח ההתיישבות היהודית בארץ, ומשום שכל כספי קק"ל הינם מתורמים יהודים". פרקליטם של העותרים עורך דין מרואן דלאל ענה בתגובה כי תשובת קק"ל עומדת בניגוד גמור לפסיקת בג"ץ בפרשת קעדאן.

עוד החליט מזוז בדיון שבתמורה לכל קרקע שתחכיר קק"ל למי שאינו יהודי, היא תפוצה בקרקע חלופית ממינהל מקרקעי ישראל. בקק"ל ציינו שהסדר דומה כבר היה קיים בעבר, אך יישומו הופסק.

במערכת הפוליטית נשמעו תגובות מעורבות. ח"כ יצחק לוי (מפד"ל) אמר כי: "החלטת היועץ המשפטי היא אומללה ואנטי־ציונית בעליל. יותר מכל היא מעידה על הסדק ההולך ומתרחב בחומת האמונה הציונית, היהודית והישראלית". חבר הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) קרא לראש הממשלה לפטר את היועמ"ש. יו"ר הקואליציה ח"כ גדעון סער (ליכוד) אמר כי: "המערכת המשפטית הציבורית חייבת להגן על העמדה שלפיה קרקעות קק"ל שנרכשו על ידי יהודים במטרה לגאול את אדמת ארץ־ישראל, יישארו בידי העם היהודי, כשם שאין כל סיכוי שאדמת ווקף מוסלמי תשווק ליהודים על־בסיס רטוריקה מזויפת של שוויון".

מנגד, יו"ר סיעת העבודה ח"כ איתן כבל אמר: "החלטה זו מבטלת אפליה שנמשכה שנים רבות והעיבה על היחסים שבין ערביי ישראל למדינה". ח"כ אחמד טיבי (חד"ש־תע"ל) אמר על החלטת מזוז: "למרות העסקה הסיבובית של המדינה עם קק"ל, מדובר באמירה חשובה בכיוון הנכון. עדיין נשארת שמורת טבע שלאזרחים הערביים הכניסה אליה אסורה, וזאת מעצם הגדרת ישראל כמדינה יהודית. עד שלא יוכר בערבים כמיעוט לאומי וישראל תהיה למדינת "כל לאומיה", האפליה המבנית בישראל תימשך". ח"כ זהבה גלאון (יחד) הזהירה "מקולות המבקשים לקדם חקיקה המנסה לקעקע את החלטת היועץ - על הרשות המחוקקת לשמור על צביונה של מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי ושל כלל אזרחיה".

הקק"ל היא הבעלים של כ-‏13% מאדמות המדינה. 80% מהאדמות הן בבעלות המדינה, ו-‏7% בבעלות פרטית.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב NRG
עדאלה
פרשת קעדאן - עדכון חדשות באייל הקורא
קק"ל - אתר הבית
הקק"ל השיבה אז לבג"ץ - תגובת הקק"ל (קובץ PDF)
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  עוד הוכחה שמזוז הוא משתלב • האייל האלמוני
  שתי שאלות • ערן בילינסקי • 33 תגובות בפתיל
  מנסה להבין • הבור • 6 תגובות בפתיל
  מה הבעיה? • easy • 22 תגובות בפתיל
  let's make a deal • ערן בילינסקי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים