פסגת שארם: שרון ''אני לא מתכוון להחמיץ את ההזדמנות''; עבאס ''אנו נחושים לשים קץ לכל הפעולות האלימות' 2248
מנהיגי ישראל, הרשות הפלסטינית, מצרים וירדן נפגשו היום (ג') לפסגה בשארם א־שייח שבמצרים. בפסגה הכריזו המנהיגים על הפסקת מעשי האיבה בין הפלסטינים לישראל, על הסדרי ביטחון חדשים, ועל חידוש ההידברות בין הצדדים.

ראש הממשלה אריאל שרון אמר בנאומו בפסגה: "היום, בפגישתי עם היו"ר עבאס, הסכמנו שהפלסטינים יפסיקו את כל מעשי האלימות נגד ישראלים בכל מקום ובמקביל ישראל תפסיק את הפעילות הצבאית שלה נגד הפלסטינים בכל מקום. אנו מקווים שמהיום תחל תקופה חדשה של שקט ותקווה ... רק שבירת הטרור והאלימות תבנה את השלום. אני אינני מתכוון להחמיץ את ההזדמנות הזאת כי אסור לנו לתת לרוח החדשה, הנותנת תקווה לעמנו, לחלוף על פנינו".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אמר: "צריך לבנות מחדש את האמון ... אנחנו חלוקים על דברים רבים, כמו הגדר, ההתנחלויות והאסירים, ולא יכולנו להגיע להסכמה על הכל כבר היום. אבל יישמנו את השלב הראשון ב'מפת הדרכים' ואנו נחושים להמשיך במסלול בהידברות בין הצדדים ... נמלא אחר כל ההתחייבויות שקיבלנו על עצמנו, בסיוע האחים במצרים ובירדן וה'רביעייה' הבינלאומית ... ניישם את שלטון החוק ואת הרפורמה, שפת המו"מ תחליף את שפת היריות".

המארח, נשיא מצרים חוסני מובארק, אמר: "אנחנו מדברים כאן היום כדי לשים קץ לשפיכות הדמים ולהזיז מחדש את עגלת השלום. עשינו את הצעד הראשון בדרך לשם, ואנו מזהים רוח חיובית בקרב שני הצדדים. את כל הההבנות שהושגו בעבר יש ליישם".

בעקבות הפסגה הודיע משרד הביטחון כי ביום א' צפויים להשתחרר כ-‏500 אסירים פלסטיניים מהכלא הישראלי. בפיקוד מרכז נערכים להעביר חמש ערים לאחריות כוחות הביטחון הפלסטיניים. העיר הראשונה שתועבר תהיה יריחו. אם העברת הערים תסתיים בהצלחה יסוג צה"ל לעמדות של ה-‏28 בספטמבר 2000.

גורמים בסביבת ראש הממשלה שרון מסרו שהפגישות שערך ראש הממשלה עם שאר המנהיגים היו מוצלחות, והוא הזמין את מובארק ועבדאללה לביקור בישראל, והם נענו להזמנתו. יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר בתגובה: "אם הביקורים אכן ייצאו לפועל אני אזמין את שני האישים לנאום מעל בימת הכנסת כפי שעשה בשעתו הנשיא אנואר סאדאת". מצרים וירדן הודיעו כי יחזירו את שגריריהן לישראל, אולם לא נקבו במועד חזרת השגרירים.

דובר החמאס ברצועת עזה סאמי אבו זוהרי הגיב לפסגה ואמר כי "לא הושג דבר מבחינת האינטרס הפלסטיני". הוא אמר שהחמאס יחליט אם להצטרף להפסקת האש רק אם יושג "שינוי מהותי" בעמדות ישראל. הוא הוסיף שנציגי החמאס יפגשו עם עבאס עם שובו לשטחי הרשות, יקשיבו לדבריו ויציגו את עמדתם. נאפז עזאם, מראשי הג'יהאד האיסלאמי, אמר שהוא מאוכזב מכך ששרון לא פירט את מחויבויות ישראל, וחזר על עמדת הארגון, כי "לא תהיה רגיעה מצד אחד או רגיעה בלא תמורה". לדבריו גם נציגי הג'יהאד האיסלמי ביקשו להפגש עם עבאס לאחר שובו.
קישורים
Ynet
Ynet
הארץ
הארץ
מעריב NRG
מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • ערן בילינסקי • 247 תגובות בפתיל
  אל תתנו להם רובים ! • דב אנשלוביץ • 44 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • תובל • 24 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים