מדינה בוערת 225
העשן בסלון בא מהמדורות בחוץ, העשן בעיניים בא מהדיסאינפורמציה בתקשורת, והעשן בלבנון בא מאש - הרבה אש.
(צילום אילוסטרציה: באדיבות דניאל טי. יארה)
ל"ג בעומר הגיע למקומותינו, וילדים כבר עורמים קרשים בשדות הפתוחים לקראת טקס השחתת האוזון השנתי שלנו. ל"ג בעומר הוא אולי החג הזנוח ביותר במערכת החינוך הישראלית, ומרבית הילדים אינם יודעים דבר וחצי דבר על החג הזה. חלקם הגדול גם לא יודעים מה היא ספירת העומר, ויש גם רבים שאינם יודעים אפילו מה משמעות ה־ל"ג.

ואולי זו הסיבה לכך שהחג הזה נחשב בעיני ילדים רבים לכיפי ביותר. מה הן תחפושות פורים או מיכלי הקצף של יום העצמאות אל מול ההזדמנות החד־שנתית של ילדים מכל הגילאים לאסוף קרשים ממקומות לגיטימיים ולא־כל־כך לגיטימיים, להצית אש גדולה עם או בלי השגחת הורים, לצלות תפוחי אדמה עטופים בנייר כסף ומרשמלואים על מקלות, ובכלל לסכן את חייהם במיני צורות מגוונות, וכל זאת עם גושפנקא חוקית מהוריהם.

עד כדי כך מושרש החג הזה על מנהגיו הבלתי־סבירים, שועד ההורים החליט להשבית מחר את בתי הספר, לאחר שהסתדרות המורים הגיעה להסכם עם משרד החינוך, לפיו אחד מימי השביתה שיחזירו המורים יהיה מחר - ל"ג בעומר. טענת ההורים היא כי למורים היה ברור מראש כי הילדים יהיו עייפים וטרוטי עיניים מכדי ללמוד, אם בכלל יגיעו לבית־הספר. אז הילדים לא יגיעו מחר, אך המורים יפלסו את דרכם דרך העשן הסמיך שעוד יוותר בשטח לכיוון בית הספר השקט.



בעת שילדי ישראל, ברובם, יחגגו בשדות, ילדי ישובי קו העימות בצפון יבלו את הלילה במקלטים, לאור התבערה שפרצה בתיאום מושלם עם החג בלבנון. המצב המוצג הוא מורכב, והוא נעשה מורכב עוד יותר אם נהיה מודעים לעובדה שאת המידע שאנו מקבלים, שואבים כלי התקשורת משני הצדדים הנלחמים - צה"ל וצד"ל מחד, והחיזבאללה מנגד.

אביב לביא, מבקר התקשורת של עיתון "הארץ", כתב היום טור ארוך שמסביר למה, בעצם, אין לנו מושג. התקשורת ניזונה מדיסאינפורמציה שמונפת לכל עבר, בלי שום כלי שיאפשר לה לבדוק את אמיתות הדברים. אחרי שדובר צה"ל נתפס במה שככל הנראה הוא שקר בוטה על מספר העריקים מצד"ל בחודשים האחרונים, נראה שאין צורך בהוכחות נוספות על חוסר האמינות של הצבא שלנו. האינטרסים של הצבא, כמובן, שונים מהאינטרסים של התקשורת. העניין הוא שהצבא כפוף לממשלה, והאינטרסים של הממשלה, תיאורטית, אמורים להיום זהים לאלו של הציבור - כלומר, בין השאר, גם זכות הציבור לדעת צריכה להיות מהאינטרסים של הממשלה. ובכל זאת, מאז ומתמיד עומדים הצבא (ומאחוריו הממשלה) והתקשורת, משני צידי המתרס, כאשר נשקם של הראשונים היא הדיסאינפורמציה, ונשקם של האחרונים הם ההדלפות ושידורי הרשתות הזרות, שמצליחות להביא דיווחים מהימנים יותר מהשטח.

הקלישאה על התקשורת ככלב השמירה של הדמוקרטיה אינה יכולה להוות עלה תאנה לשלטון. דמוקרטיה טובה באמת אינה זקוקה לכלב שמירה, אלא היא תפעל למען האזרחים מרצונה הטוב. התקשורת צריכה להיות שם כדי לספק מידע אמיתי לציבור, והרשות המבצעת צריכה להעביר לתקשורת, או לדאוג שיועבר אליה, מידע נכון. לשקרים יש נטייה להחשף, וכאשר השקרים הללו נחשפים, הרי שזו עוד קריאת "זאב! זאב!" אחת שנוספת למדד אי האמינות של השלטון הישראלי.

אתם מפחדים שהציבור יכנס לפאניקה? תנו לנו לשפוט אם אנחנו צריכים או לא להכנס לפאניקה. אם היינו מספיק חכמים כדי להכניס אתכם לכנסת ולממשלה, תנו לנו את הקרדיט שנוכל להתמודד עם האמת המרה. עדיף מאשר לשמוע על זה מה-CNN.



עם התפוררותו הממארת של צד"ל, עולה שוב השאלה של עתיד החיילים ששירתו את מדינת ישראל, ועל כן נחשבים בוגדים בארצם. רבים מהם כבר ערקו צפונה והסגירו את עצמם לשלטון, מן הסתם משום שהחיזבאללה יחסל איתם את החשבון בצורה מעט פחות הומנית מאשר ממשלת לבנון. אחרים, יתכן, יעברו לגור בארץ. הישובים הערביים, במרבית המקרים, מסרבים לקבל את לוחמי צד"ל אל קרבם. הם רואים בהם משת"פים, ואינם מוכניים שיבואו בקהלם. אמנם התנהגות זאת מצד ערביי ישראל אינה מעודדת מבחינת נאמנותם למדינה, אך לא זה העניין.

העניין הוא שמוטלת עלינו, כישראלים, החובה לקבל את לוחמי צד"ל אל תוך הערים היהודיות, אם ירצו בכך, ולספק להם את כל צרכיהם - לתת להם סל קליטה, למעשה, וזכויות מלאות. אחרי שתימרות העשן בלבנון יתנדפו, עדיין נשאר עם האנשים שאנחנו עצמנו הכנסנו למצב של סכנת חיים, ושאסור לנו להפקיר כעת.

הכניסה ללבנון הייתה טעות, והקמת צד"ל הייתה טעות, אבל לעשות את הטעות הנוספת של הפקרת הכוח הידידותי לנו בתוך גוב החיזבאללה שיווצר בדרום לבנון, זו תהיה טעות שלישית, וההרסנית ביותר.

קישורים
הארץ
דובר צה"ל
חיזבאללה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

נאיביות היא לא תכונה מושכת. 5134
נאיביות היא לא תכונה מושכת, ומי שמצפה מדובר צה"ל לאינפורמציה אובייקטיבית כשל הטיימס או לחילופין "הארץ",חי בעולם עצוב מאד. דובר צהל כשמו כן הוא: דובר. כמו משרד דוברות ויחסי ציבור של פוליטיקאי. הרי לא תצפה לקבל ממשרד כזה את האמת, כל האמת, ושום דבר פרט לאמת? אז במה זכה דובר צה"ל לציפיות? זה הרי אותו הגוף שאמר לנו לכסות את החלונות בנילון ולשתות מים.אז מה השתנה?
נאיביות היא לא תכונה מושכת. 5135
אינני מצפה ממנו לכל האמת, אבל אני מצפה ממנו שלא ישקר במצח נחושה. מדובר בשלוחה של הממשל, וככזו יש לה אחריות כלפי הציבור. העולם שלי עצוב מספיק גם ככה, אני לא צריך גם נאיביות בנוסף לכל.
נאיביות היא לא תכונה מושכת. 5136
כמו שנאמר במשפט המופלא של האלוף אורי שגיא:
"דובר צה"ל משקר כהרגלו".
נאיביות היא לא תכונה מושכת. 5155
Dagi, why are you hiding your real identity?
ריאליזם זה מושך? 5137
הו דובי, אתה רוצה מוסר בפוליטיקה? לא למדת עד עכשיו שזה פשוט לא מסתדר?
כיון שדובר צה"ל כפוף לצה"ל שבתורו כפוף לדרג המדיני *ברור* שדובר צה"ל לא יאמר את האמת.
תפקידו האמיתי של דובר הוא לשתוק, לא לדבר. שים לב היכן ממנים דובר - איפה שאסור שיצא החוצה מידע שעלול להזיק לאותו ארגון. אם זה דובר צה"ל או דובר אגד, זה לא משנה.
תאר לעצמך שהיית מתקשר לדובר צה"ל ומתחיל לשאול אותו שאלות על סדר הכוחות של צה"ל - כמה טנקים יש לנו? מה אחוז השמישות של מטוסי חיל האויר? ברור לך איזו תגובה תקבל. לכן תפקידו של דובר הוא להסתיר מידע ולחשוף מידע מגמתי (אולי אפילו שקרי) שיועיל לטובת הארגון.
זו גם הזדמנות להזכיר את אחת הפרות הקדושות - השעטנז הבלתי מתקבל על הדעת של תוכניות חדשות בגלי-צה"ל. אם להזכיר דוגמא פיקנטית אחת אז אשמח להזכיר את דרישתו של סגן שר הביטחון, מר אפרים סנה, להשעות/לנער כתבים צבאיים שדבריהם לא נשאו חן בעיניו (גור צלל-יכין?).
נאיביות היא לא תכונה מושכת. 5138
לממשל, דובי יקירי, יש אחריות רק לעצמו. אחריות רק להשאר בעמדת הכח ככל האפשר. מנקודה זאת יוצא שהממשל יעשה דברים חיובים רק אם ציבור הבוחרים יבהיר לו שאחרת יקח את כוחו האלקטוראלי למקום אחר.
לא מסכים 5140
לא מסכים ולא מסכים - כתבתי על זה קצת בויכוח האינסופי ביני לבין דב אנשלוביץ בתגובות למאמרו "הטילים הביולוגיים של אסד"
חוצמזה, משפחת ברזיק מתפצלת? הכי הופתעתי לראות תגובה של לידור ולה תגובה של צחי...
לא מסכים 5141
אנחנו מפוצלים מלידה. אני בכלל רציתי רובוטריק אבל הביאו לי אח. הורים.
נאיביות היא לא תכונה מושכת. 5147
לדובר צה''ל יש מטרה אחת ויחידה - לנסות ולכוון את דעת הציבור לתועלתו. למעשה, אני לא חושב שיש הבדל מהותי בתאור התפקיד בין דובר צה''ל לבין מח' הפרסום של קוקה קולה. בעצם, אולי דובר צה''ל פחות יעיל.

בכל מקרה, לצבא וגם לממשלה יש זכות מלאה להסתיר מידע מהציבור. כאמור - התקשורת אמורה להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה. לצבא, יותר מלכל שאר הזרועות, יש צורך עילאי בשמירה על מוטיבציה ומוראל גבוהים, בנוסף לשמירה על סודות צבאיים. דיסאינפורמציה (כלפי חוץ וכלפי פנים) היוותה גורם משמעותי בכל מלחמה מהזמן המודרני (ובכלל), ותמשיך להשפיע כל עוד עמים נלחמים זה בזה - הטייסים הבריטים היו הכי טובים כי הם אכלו גזר, החיילים הגרמניים היו הרשע בהתגלמותו וכל תבוסה כנגדם היא תבוסה של המין האנושי, ניצחנו אותם מעטים מול רבים, כי כוח האדם הישראלי איכותי יותר.
5139
הסיבה שצה"ל והממשלה משקרים היא כדי למנוע קריסה מוחלטת של המצב. כיום אני יכול לספר לכם שצה"ל החל את נסיגתו מלבנון כבר במוצאי יום הזיכרון. יכולתי לספר על פינוי מוצב טיבה המתוכנן שלושה ימים מראש. למי זה היה עוזר? לחיזבללה סביר להניח. זה היה מאיץ את קריסת צד"ל וכך גם מסכן את החיילים שבפנים.

כנ"ל דובר צהל עם כל הכבוד לזכותנו לדעת הכל ובריל-טיים, יש דברים יותר חשובים - והם ביטחון החיילים שבפנים. וכן- לצורך זה אפשר וצריך גם לשקר.
המדרון החלקלק 5148
אני מניח שהטיעון שמותר לשקר כדי להגן על החיילים או כל אינטרס חיוני/ מוסרי אחר מקובל על רובינו. השאלה היא איפו הגבול. קל להתחיל לשקר, הבעיה היא לדעת איפו לעצור וזה כבר הרבה יותר קשה. תשאלו את תת אלוף (אז) איציק מרדכי (זה שהועמד למשפט עקב עדויות שקר של חוקרי השב"כ, לא הפוליטיקאי)
המדרון החלקלק 5164
אין כאן שום קשר ל"מותר" או "אסור". זו העבודה שלהם ומשהו צריך לעשות אותה, בדיוק שיש משהו (והרבה מהם) שהעבודה שלו לשכנע אותי שאם אני אשתה קולה אני אוטומטית אהיה רזה, בלונדינית ובמסיבה בקריבים. למה אתה מתעקש ליחס לדובר צה"ל שיקולים מוסריים גבוהים? מטרתו היא אך ורק לשמור על גלגלי הארגון ויחסי הציבור שלו משומנים. במקרה של צה"ל, אגב, אחד מהאנטרסים הוא לשמור את חברי הארגון בחיים. אבל אני מניחה שזו גם אחת מהמטרות של קוקה קולה, אם כי אולי קצת יתר נמוכה בסדר העדיפויות.
המדרון החלקלק 5166
(הבהרה: אני מדבר על מה שראוי להיות. אני יודע שזה לא ככה)

העניין הוא שאצל פרסומאים, הלקוחות הן החברות המפרסמות, לא הצופה. אצל דובר צה"ל, שפעם אחרונה שבדקתי היה צבא ישראל ועל כן "שייך" לאזרחי המדינה, הלקוחות הם האזרחים. אני אבין אם הצבא לא יחשוף מרצונו מידע חשוב. אבל להטעות את הציבור רק כדי לשמור על המוראל הפיקטיבי שלנו, זה לא מקובל עלי.
המדרון החלקלק 5174
יש כל מיני סיבות להטעייה מכוונת, ובכל אופן - האמת היא לא משהו מוחלט וכנראה שגם לא משהו שידוע לנו בדרך כלל. ובנימה פוסט-מודרניסטית זו..
התדרדרתי. 5175
אני מתנצל על כך שאני מגיב לך, יכול להיות שאני אלרגי לפוסט מודרניזם.
יש הבדל עצום בין איזו אמת פילוסופית נשגבה מבינתנו לבין שקר במצח נחושה למטרות יחסי ציבור.
לצורך העניין, בהרבה מקרים יש אמת מוחלטת שידועה לדובר צה''ל והוא מפרסם שקרים.
בנימה ריאליסטית זו ...
התדרדרתי. 5178
קודם כל, מה פשר הכותרת? לא ברור לי.
העניין הוא שלהטעייה לעתים יש עוד מטרות, לא רק מורליסטיות.ומעבר לזה, גם מורל יכול להוות סיבה, במידה והוא יכול להשפיע על מהלך העניינים. כמובן שאם המטרה שלו פוליטית, הוא די מאוס, אבל אולי זו נגזרת לא-נשלטת על ידינו, "כורח מציאות" שכזה..
ובנימה אופטימית זו (ולא כמו האופטימיות שלך)..
התדרדרתי. 5180
התדרדרתי במדרון החלקלק אל עבר ויכוח עקר נוסף בנושא יחסיותה של האמת. תודה על שבלמת את נפילתי.
ובקשר לאופטימיות שלי, לאור המאמר האחרון הבנתי שאינני יכול להתהדר עוד במודאגות משום שישנם רבים המודאגים יותר ממני ולכן אני שוקל שמות חלופיים (אולי אפילו שמי האמיתי).
על-סף בלימה 5199
אני בעד. אפשר לפתוח דיון (עקר) נוסף על משמעות השמות המפוברקים ברשת ועל השפעתם..
(ואגב, אם תשים לב, בשורת ''שם'' כתוב בסוגריים שהשם אופציונלי)
על-סף בלימה 5201
כן, אבל אז יזכה הכותב האומלל לכינוי "אלמונימי". מי רוצה שיקראו לו כך?
אני חושב שהיא התכוונה לזה 5203
אני חושבת שאתה צודק 5268
אבל רק תראה איזה דיון לשוני מעמיק התחלת.. ובכל אופן, נראה לי שההדרדרות שלך מתורגמת (על הצג שלי, על כל פנים) לכיוון של כנות. ישר כח!
אני חושבת שאתה צודק 5269
השימוש בכינוי לא הגיע מטעמים של הסתרת הזהות שלי כך שחשיפת השם היא לא עניין של כנות. אף אחד מהמתדיינים לא מכיר אותי באופן אישי, ואם כן, אז הוא בודאי מכיר את הנטייה שלי לוכחנות עקרה. כך שאין לי שום סיבה להסתתר. הסיבה העיקרית שבחרתי בכינוי במקום השם המקורי שלי היא שלי באופן אישי קל יותר לזכור כינויים בעלי משמעות. קרה לי כמה פעמים שבלבלתי בין דובי לאנשים אחרים (כמו החרצוף של אריה דרעי שקורא לכולם רפי)
בכל אופן אני מפרסם את כתובת הדואר האלקטרוני, כך שזו לא בעיה גדולה לדעת מה שמי בחיים האמיתיים(אם זה ממש מעניין מישהו).
מה יהיה? או: עוד התנצלות לאוסף 5272
לא היו לי שום כוונות להעליב, חו"ח!
מה שכן, השם שלי קל יותר לזכירה כנראה - גם אני מצאתי לי "פסיאודונים", אלא שאני חותמת בשם הזה גם בחיי הפרטיים. ואם יורשה לי, וכחנות לא נראית לי עקרה לעולם. פירות יש לה, גם אם לפעמים פירות באושים. והערה אחרונה, שם שהיה מוסווה ונתגלה בד"כ נזכר טוב יותר אח"כ.
ובכל אופן, כל טוב (לכולם).
זהו, התחנפתי מספיק?!
הערת שוליים מיותרת אחת אחרונה: 5287
אף פעם אי אפשר להתחנף מספיק.
הערת שוליים מיותרת אחת אחרונה: 5353
נוכח הכותרת שלך אולי אתה צריך לנסות.
חן חן 5298
על-סף בלימה 5212
נימי רשף...

בכל מקרה זה עדיף מאופציות אחרות -
Anonymous Coward (הידוע לשמצה)
Anymouse
ועוד

אני מציע - האייל האלמוני (על משקל החייל האלמוני), אולי אפילו בלי ה"א הידיעה
אייל אלמוני = 5222
Anonimoose, כמובן...
מודה ומתוודה... 5351
הרבה יותר טוב, אבל מה עם שמירה על לשוננו האהובה - העברית?
יש ארגון מיוחד לזה, דובי 6371
ידידי אוכל החיות המתות, שלום לך!
לא, פה אני דווקא לא(!!!) הולך
לערב את החד"שניקיות או הפינקפלוידניקיות
או את הצמחונות שלי.
פה אני הולך להמליץ לך, דובי (וגם לכל האחרים) על ארגון אינטרנטי שנלחם בדיסאינפורמציה ובגלובליזציה.
www.adbusters.com
www.adbusters.org

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים