שר הבטחון החליט שלא להאריך את כהונת הרמטכ''ל 2261
כהונתו של הרמטכ"ל רא"ל משה יעלון תסתיים ב-‏9 ביולי השנה, לאחר שלוש שנים. זאת, לאחר ששר הבטחון שאול מופז החליט שלא להאריך את כהונתו של יעלון בשנה. הארכת כהונת הרמטכ"ל בשנה היא נוהג מקובל, וזוהי למעשה הפעם הראשונה בה מסרב שר בטחון להאריך את כהונת הרמטכ"ל לארבע שנים.

תאריך פרישתו של הרמטכ"ל סמוך מאוד לתאריך המתוכנן לתחילת ביצוע תוכנית ההתנתקות, ולפיכך הנחת העבודה במטכ"ל היתה שיעלון ימשיך בתפקידו עד לאחר סיום ביצוע התוכנית. בתקשורת מדווחים כי החלטת שר הבטחון "עוררה זעזוע" במטכ"ל, וקצינים בכירים טענו כי הסיבה להחלטה נעוצה ב"יחסים מתוחים" בין יעלון לבין מופז ואינה נובעת משיקולים מקצועיים.

בהודעה לתקשורת מסר מופז כי גם כהונת הרמטכ"ל הבא תמשך שלוש שנים בלבד.
קישורים
YNet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סוסים בעליה? 281822
החלפת הרמטכ''ל שבוע לפני שההתנתקות אמורה להתחיל יוצרת תחושה שמישהו (למשל ראש הממשלה, שר הבטחון, או שניהם) רוצה שהמהלך יסתבך ככל האפשר. מה תורם למטרה הזו יותר מאשר העסקת אלופי המטה בתכנון הכסאות המוזיקליים שלהם.
סוסים בעליה? 281825
ואפשרי שסתם יוצא אירן אחד רוצא לקדם מהר יוצא אירן אחר.
"תוכנית ההתנקות"? 281833
למה הודח הרמטכ''ל הלילה - או סטליניזם זה לא ציונות 281837
רשימה שעשתה היסטוריה?
בלבירינט הסטליניזם: על האיון והשתיקה

מאמר: מוטיבים של איון-סלקנות בעלייה ב` ויסודות סטליניזם בישראל
מורשת עלייה ב': הטיפוס האישיותי הסטליניסטי וריבוד מערכות המדינה
על הלשון ה"נקייה" של בן גוריון, הדמות הבולטת בעלייה ב': האיון ושתיקת השפה
איון ודלול עדויות - על דברים שההצנעה יפה להם
הערה: הגדה השמאלית הוא אחד הפורומים התוססים והחופשיים בישראל, שכותבים בו גם אנשי ימין רבים.
מי פה הטוב ומי הרע? 281860
מי פה הטוב ומי הרע? 281863
נכון.
מי פה הטוב ומי הרע? 281864
נכון מאוד
עוד סימנים רעים 281946
אני מתארת לי שדעותיו של הרמטכ''ל אינן ממש ימניות אבל אני לא ממש יודעת. אין לי מושג גם אם הן שמאליות. גם אין לי מושג למה הכהונה שלו לא מוארכת. אישית, אני אפילו יכולה לשמוח על הבלגן שהחלפת רמטכ''לים יכולה לגרום בזמן של יישום תכנית העקירה של שרון.
אבל האמת היא שאני מרגישה נעלבת. רמטכ''ל הוא מעמד שיש לו משמעות ציבורית לאומית. ההדחה (באופן מעשי זו הדחה) שלו בצורה לא מכובדת, תוך שאין לכך הסבר מניח את הדעת (אני חושבת שלכל הדעות, הוא לא נכשל בתפקידו בנתונים הקיימים), הופך את הפיגורות הלאומיות שלנו למריונטות. ראש הממשלה (אני יודעת ששר הביטחון עצמו הוא מריונטה של ראש הממשלה, לכן אין לי ספק שההוראה באה מלמעלה) יכול להעיף אדם במעמד כזה, בלי להיות צריך לתת דין וחשבון לאף אחד. התקשורת, על אף שיש רחש בשלולית, אינה נשכנית.
שמעתי את דוד עברי בראיון בגל''צ מסביר שכנראה ראשי המדינה צריכים כעת סביבת עבודה נוחה לבצוע הדברים החשובים שהם מתכוונים לעשות, ולא האמנתי. הבן אדם אומר שניתן להתייחס לרמטכ''לות כאל ''משרת אמון'' של ראש הממשלה, ואף אחד לא מזדעזע. ראש הממשלה, שבמדינה דמוקרטית נורמלית מאוזן על ידי מערכות מקבילות, ובתוכן התקשורת, הולך והופך דיקטטור, שמי שלא מסכים לדעתו באופן מוחלט, מפוטר. זה התחיל עם השרים ממשיך עם הרמטכ''ל ומי יודע איפה זה יגמר. על המערכת התקשורתית לא צריך לאיים, היא מתמסרת מרצונה, בששון לא מוסתר. מה שנשאר זה המערכת המשפטית, שאמנם יש לה נטיה ברורה שמאלה, אבל בכל זאת יש לה כללים שהיא כבולה אליהם, שאינם מה-שרוצה-ראש-הממשלה. אני מעריכה שאם היא לא תזדרז לספק את מה שהוא רוצה, קרי אמצעים משפטיים, שיאפשרו לו לעשות ככל העולה על רוחו, שרת המשפטים תפעיל סמכות זו או אחרת, שתבהיר לכולם מה בדיוק מצפים מהם.
אותי זה מפחיד.
עוד סימנים רעים 281949
עוד סימנים רעים 282019
אל תשמחי כל כך. יש חשש לא קטן שבוגי הודח בגלל שהוא מתנגד לטרנספר (כפי שהוא כבר התבטא בעבר). אמנם לא מסיבות עקרוניות ציוניות, אלא מסיבות פרגמטיות בטחוניות.
חיזוק לעניין ניתן ברמיזתו הדקה כפיל שמן, של מופז לחלוץ, שגבי אשכנזי מועמד חזק , תודות לנסיונו בפינוי ימית.
מילא יעלון, אבל חלוץ? ירחם השם 281958
אינני רוחשת חיבה יתרה ליעלון - למען האמת, נראה לי שאפשר היה בלעדיו, בפרט עם כל מסעות הראווה של הטנקים בעזה, החיסולים הלא ממוקדים וכיו"ב; מאידך גיסא, לעומת דן חלוץ - האיש שהטלת פצצה על איזור מיושב משאירה אותו רק עם "דחיפה קלה במטוס" - יעלון נראה לי התגלמות הטוהר המוסרי, השפיות והאנושיות הרחומה. מה שאומר, כמובן, שהכל יחסי.
חלוץ הורס 282009
- "בתור מי שמופקד על ביצוע תוכנית ההתנתקות, מה אתה מרגיש כשאתה מפנה משפחות שלמות על ילדיהן מן הבית שלהן?"
- "מכה קלה באווירון. כעבור שניה זה עובר".

מתוך ראיון עתידי עם הרמטכ"ל, דן ("גנים וכדים זה הבית") חלוץ.
חלוץ הורס 282268
- ' בתור קצין בצה"ל, מה אתה מרגיש כשאתה יורק על הרמטכ"ל, רא"ל דן חלוץ? '
- ' הקלה מסוימת על הלשון. כעבור שניה זה עובר. '
ליאור גולגר? סגן? 282412
תדע כל אם עבריה.
חלוץ הורס 283096
האלוף דן חלוץ הוא הרמטכ"ל הבא.

אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282668
למוד נסיונו של שר הביטחון הקודם, בנימין בן אליעזר, שהחליט להאריך את כהונתו של מופז עצמו ובכך הפך ללא רלוונטי, החליט מופז ללא לתת למצב לחזור על עצמו והשתמש בנשק היחיד שיש לשר ביטחון כנגד הרמטכ''ל שלו והדיח אותו.

זה די פשוט. במשך שלוש שנים עמד בוגי במרכז העניינים, כאשר מופז נדחק לו לאיטו במורד חוסר הרלוונטיות אל תהום השיכחה. אמנם מופז איננו טיפוס לא מנומס, ולכן הוא נתן לבוגי להשלים שלוש שנים, אבל לאחר מכן הוא דאג להחזיר את עצמו למרכז המפה ולא להאריך לרמטכ''ל את כהונתו.

יפה מאד.
אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282714
נגיד ומופז באמת עד כדי כך מתוחכם, והמעשה לא נעשה בגלל אינטרסים נמוכים ובסיסיים יותר, מתי בדיוק נדחק מופז אל מחוץ למפה?
אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282743
קשקוש ובלבוש. זה שמופז החליט לא להאריך את כהונת הרמטכ"ל לא אומר שהוא הדיח אותו. כהונת רמטכ"ל היא 3 שנים ונהוג כי היא מתארכת בשנה נוספת, חוץ ממקרים מיוחדים. לא היתה פה שום הדחה.
אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282744
אתה כותב בעצמך שמדובר במקרה מיוחד, בניהוג להארכה הנהוגה. לא קשה לפרש זאת כהדחה.
אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282745
פיסקה שניה
אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282746
מה שיש בפסקה ההיא זו התקטננות. לשון החוק היבש אף פעם אינה מספרת הכל. אם הנוהג מזה עשרות שנים, למרות אותו חוק יבש, הוא הארכה אוטומטית, הרי שמדובר בהדחה לכל דבר.
אפילו המדיח יודע זאת, ולכן הוא ממהר לומר שבעצם מדובר בשינוי נוהג: "גם הרמטכ"ל הבא יכהן שלוש שנים" (כאילו שיש לו שליטה על משך כהונת הרמטכ"ל הבא).
אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282813
הבוקר, בחדשות השעה 11 של קול ישראל הובאה ידיעה‏1 מפי ראש הממשלה, לפיה ההחלטה שלא להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל נבעה מיחסי העבודה (הרעועים) בין שר הבטחון לרמטכ"ל.
___
1 ידיעה טריוויאלית משהו.
אם אתה לא שם אתה לא קיים. 282816
הרי מופז אמר שהשיקולים היו "טובת בטחון ישראל" או משהו כזה. מה פוגע יותר בבטחון מאשר יחסי עבודה מעורערים בין שר הבטחון לרמטכ"ל?

נשארת פתוחה רק השאלה איך הוא הרשה לעצמו לקחת את הסיכון הנורא ולהשאיר את יעלון בתפקיד עד תום שלוש השנים. אין מה להגיד, יש לו ביצים, למופז הזה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים