מה עדיף? 2276
הסקר נגנב ללא בושה מ''נענע''
מאה רוצחים מהלכים חופשי ברחובות 121 39%
אדם אחד חף מפשע מרצה מאסר עולם 107 35%
גם וגם 79 26%

307 הצבעות עד כה
קישורים
נגנב ללא בושה מ''נענע''
פרסום תגובה לסקר

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  לפחות לגנוב סקר מעניין... • Nik the Greek • 3 תגובות בפתיל
  למה דווקא מאה? • MRP • 15 תגובות בפתיל
  שאלה בחלל הריק • אפופידס • 5 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי • 65 תגובות בפתיל
  ''עדיף לזכות אשם מלהרשיע חף מפשע'' - וולטר. • ארז לנדוור • 61 תגובות בפתיל
  מיהם המעורבים? • כליל החורש נאורי • 4 תגובות בפתיל
  הציווי הקירקגורי ותו לא • קהלת • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אייל אלמוני • 3 תגובות בפתיל
למען הדורות הבאים 296486
לא כדאי לתת שם אינפורמטיבי יותר לסקר?
  למען הדורות הבאים • דובי קננגיסר • 2 תגובות בפתיל
למען הדורות הבאים 754987
הו, כמה שמר אלכסנדרוביץ' צדק. ביליתי הרבה יותר מדי זמן בנסיון להגיע לסקר הזה כדי להציע ניסוח אקטואלי:

מה עדיף: ראש ממשלה חף מפשע שמאבד את חירותו ואת משרתו, או ראש ממשלה מושחת ומשחית שממשיך לכהן?
למען הדורות הבאים 755002
קשה לענות, כי המקרה הראשון - כמו הבדיחה ההיא עם כיפה אדומה - קיים רק באגדות.
ברור שבשיקלול הנזקים בין המקרים, זו שאלה כמעט רטורית.
במקרה הראשון אדם אחד סובל, במקרה השני מיליוני אזרחים.
למען הדורות הבאים 755005
אתה מתכוון שפוליטיקאי שהצליח להיות ראש ממשלה לא יכול להיות חף מפשע מעצם העובדה שהוא הצליח להגיע לראשות הממשלה?

במקרה הראשון (ראש ממשלה חף מפשע שנכנס לכלא) סובל לא רק ראש הממשלה (ובני משפחתו) אלא גם בוחריו (שנמנעה מהם היכולת לבחור בו) ואולי כל האזרחים (אם הוא ראש ממשלה טוב במיוחד). במקרה השני מליוני האזרחים סובלים רק אם השחיתות שלו גורמת ליותר סבל מאי השחיתות של המחליף שלו (בהנחה שהמתחליף שלו לא מושחת, מה שקצת סותר את הפסקה הראשונה).
למען הדורות הבאים 755008
בשיטה שלנו, זהות ראש הממשלה היא לא הדבר הכי חשוב.
אם אתה לא מסכים איתי שנזקו של שלטון מושחת ושל ראש ממשלה מושחת גדול מאד, ומשפיע על כל האזרחים מעבר לעמדות הפוליטיות שלו או של מחליפו, זה דיון נפרד.

ראש ממשלה 'טוב' או 'פחות טוב' זה ענין לפרשנות, ואכן יכול להיות הבדל. ראשממשלה מושחת מרקיב את תשתיות המערכת השלטונית שעליה בנויים המשטר והמדינה. הנזק הפוטנציאלי של זה גדול בסדר גודל משל החלטה כזו או אחרת של ראש ממשלה כזה או אחר (וממילא אלה גם נלקחות על ידי ומשתפות עוד אנשים - כל עוד השיטה עובדת) רחוקה בדרך כלל מאד מהשפעה קולוסאלית על המדינה.
בשיטה שלנו, (ובעולם מתוקן לדעתי), רוב החלטות ראש הממשלה היו מתקבלות באופן דומה עם אותו הרכב מפלגתי ואותה ממשלה, כשבראשה עומד איש אחר.
ההפרזה בחשיבותו האישית של ראש הממשלה היא מסימני הרקב אליו התרגלנו במקומותינו.
למען הדורות הבאים 755009
א. לאנשים שונים יש כישורים שונים. גם אם הדעות שלהם דומות. ראש ממשלה הוא לא סתם "פקיד" שדופק שעון מ-‏8 עד 4. התפקיד שלו דורש שימוש בכישורים היחודיים שלו, וראש ממשלה ללא כישורים מתאימים יפגע בציבור. לדעתי אין הצדקה לזלזל בחשיבות הכישורים האישיים של פוליטיקאים. גם אם את ראש הממשלה יחליף אדם בעל דעות זהות, לא בטוח שהוא יצליח באותה מידה.

ב. כל מפלגה היא למעשה קואליציה של אנשים בעלי דעות שונות. סתם ככה להחליף נציג אחד באחר יוביל להחלטות אחרות לגמרי (לפרטים ראה את קמרון, מיי, ג'ונסון, טראס וסונאק - כולם ראשי ממשלה מאותה מפלגה, לכל אחד מדיניות שונה לחלוטין מקודמו).

ג. הפרקטיקה בישראל היא שהחלפת ראש ממשלה בגלל שערוריית שחיתות מובילה להחלפת השלטון (לפרטים ראה את אולמרט ורבין). וזה לא יחודי לישראל, גם בארה"ב גם פורד הפסיד לקרטר אחרי שניקסון הוחלף. כשמפלגה מודה שהיא העמידה בראשה אדם מושחת היא מאבדת חלק גדול מהקרדיט שהיא קיבלה מהציבור. עצוב, אבל פוליטיקאים ממעטים להגיד: "טעיתי" משום שאז הציבור יגיד להם: "איך נדע שאתה לא טועה עכשיו?"

ד. ברור שיש נזק מסויים לראש ממשלה מושחת. זה תלוי שאופי השחיתות ובצורה שבה היא נעשית. במקרים מסויימים יש דברים הרבה יותר מזיקים.
למען הדורות הבאים 755010
ג. פלאש ניוז - הפרקטיקה בעשור הנוכחי היא ששחיתות של ראשי מפלגות רק מעלה את האלקטורט שלהם. אולי, אהם, כי הם מצד מסוים של המפה הפוליטית.

מאחר וצריך להניח שלכל הפחות השחיתות לא משפרת את תפקוד ראש הממשלה, אזי כישוריו האישיים אורתוגונליים לשיקול הכללי ו(ראוי היה) החוקתי של השחיתות.
למען הדורות הבאים 755011
אולי זה בגלל שהם מצד מסויים, ואולי (וסביר יותר) שזה בגלל שהם לא הודו או פרשו ושהם הצליחו לשכנע את אותמכיהם שאין כלום כי לא היה כלום. בכל מקרה, המקרה הספציפי הזה לא כל כך מעניין בגלל שאין כאן באמת דילמה (מבחינת מתנגדיו של נתניהו - הם מתנגדים לנתניהו, מבחינת תומכיו של נתניהו - הוא לא מושחת). השאלה מה לעשות כשיש דילמה, ז''א, אם ראש ממשלה מוצלח שאתה מסכים עם דעותיו יהיה חשוד בשחיתות ומי שצפוי להחליפו יהיה אדם משמעותית פחות מוצלח שאתה מתנגד לדעתו...

כישוריו האישיים אורתוגונליים אמנם לשיקול הכללי, אבל שוב אתה עושה לעצמך חיים קלים, הרי אם ראש הממשלה יצטרך להתפטר מישהו יחיליף אותו, ויכול להיות שהמישהו הזה יהיה בעל כישורים פחותים משמעותית. זה לא החלפה של שני אנשים בעלי יכולות שונות ודעות דומות, אלא החלפה של אדם בעל יכולות מוצלחות ודעות שתואמות לדעותיו של הציבור באדם פחות מוכשר בעל דעות שפחות תואמות לדעותיו של הציבור.
למען הדורות הבאים 755013
לדעתי הנזק בשחיתות גובר על הדיפרנציאציה האישית.
כשהחוק שופט פשעים אחרים, הוא לא משקלל (וכך ראוי) את כישוריהם המקצועיים, התרבותיים והאינטלקטואליים של הפושעים.

זה שאריה דרעי פוליטיקאי מוכשר, לא מלבין ולו כזית את חטאיו הפליליים. כמובן שבעניני מצביעיו הכל כשר, אבל זו בדיוק הגישה הבעייתית שגם אתה מרמז עליה - שבגלל שהוא מוכשר או מועיל (קרא את זה: הוא מייצג את הדעות/מגזר שחביב עליי), חטאיו עלולים להיסלח.
זה בדיוק המדרון החלקלק שהופך אנשים ללא שווים בפני החוק.
למען הדורות הבאים 755016
אני חושב שכשאתה מתרכז רק בדרעי, נתניהו ודומיהם אתה עושה לעצמך חיים קלים ומתעלם מהעובדה שיש כאן דילמה אמיתית.
למען הדורות הבאים 755017
ואני חושב שלאור כך שתמכתי גם בהתפטרותם של אולמרט ושל רבין (בדיעבד), אתה מניח יותר מדי שאני בא מהפוזיציה.
למען הדורות הבאים 755022
וכמה הועילו (למאבק בשחיתות) ההתפטרות של אולמרט ורבין?

אני אנסה לנסח את זה אחרת. אם נתעלם מהאתיקה והחוק, שחיתות מזיקה לציבור ש-‏3 דרכים (אני חושב):
1. המובן מאליו זו הפגיעה הישירה אם הפקיד הממונה בחר במכרז הצעה שעולה ב-‏100 זוזים יותר מהשניה, אז הציבור ישלם עוד 100 זוזים מכספי המיסים. כלכלית, פר משלם מיסים, נראה לי שזאת פגיעה זניחה. כמה כבר ראש ממשלה יכול לקחת לפני שזה יהיה מובן מאליו שהוא מקבל שוחד? 50 מליון דולר?
2. אחרי זה יש את הפגיעה ביעילות השוק (אין לחברות שעובדות עם הממשלה תמריץ להתייעל). מן הסתם המחיר של זה פר משלם מיסים גבוה בהרבה מהבעיה הראשונה אבל עדיין די חסר משמעות (המשק הפרטי עדיין שחקן חשוב מספיק לעודד יעילות).
3. הכי גדול, נראה לי, זאת ה"השחתה" של הציבור. ז"א, אם הציבור רואה שראש הממשלה מקבל שוחד, וששריו מקבלים שוחד, ושפקידיהם מקבלים שוחד, אז הציבור מבין ששלטון החוק לא קיים, וגם הציבור מפסיק לכבד את שלטון החוק, מפסיק לשלם מיסים, מפסיק לציית לחוק, ונוצרים אוליגרכים ווסאלים. כאן הנזק הוא הרסני.
אבל, נחזור רגע לאולמרט... קדם לאולמרט ראש ממשלה בשם שרון, ואחריו בא ראש ממשלה בשם נתניהו. בנוסף, אנשים כמו ליברמן, הירשזון, שגב, הנגבי, דרעי, בלומנטל, בניזרי, סילמן ועוד רבים כיהנו (ומכהנים) כשרים. ז"א, אולמרט לא היה יחודי, השחיתות שלו היתה הנורמה, וגם אחרי שהוא התפטר השחיתות נשארה הנורמה ואפילו התגברה. ואתה יכול לקרוא כאן באתר כמה אנשים מכבדים את שלטון החוק ומאמינים למשטרה. אפשר היה לפסול אותם כמי שבאים מהפוזיציה, אבל נסה להזכר בפגישות שלך עם משטרת ישראל. לפחות מהנסיון שלי מדובר בגוף של עבריינים עם רשיון לנשיאת נשק, במקרה הטוב הם ינסו להפטר מהאזרח שמטריד אותם, ומקרה הסביר הם גם ינסו לדפוק אותו. הנטיה של השוטרים להרביץ לערבים, חרדים, שמאלניים, ימניים, אוהדי כדורגל, אוהדי כדורסל ולעצור סתם אזרחים שהעזו להביע את דעתם היא עובדה ידועה. כשכל זה קיים, כשכל אזרח ישראלי מכיר את זה, מה הפלא שאין לציבור אמון בשלטון החוק? וכשאין אמון בשלטון החוק, הגענו כבר לשלב השלישי, ומה הטעם בהמנעות משני הנזקים הראשונים?
למען הדורות הבאים 755026
שרון נשאר חשוד עד יום נבצרותו.

אולמרט והירשזון נענשו ולא עלו חזרה על הגלגל. נעמי בלומנטל נענשה, אולם די ברור שהיא הייתה ישו (לקחה על עצמה את חטאם של הרבים). גם עמרי שרון.

דרעי הנוכחי וסילמן: זה כבר מעידן נתניהו. ליברמן נאלץ לקיים את כל כללי הטקס של „חשוד כל עוד לא הוכחה אשמתו״ וגם התפטר (אבל במקרה נשמר לו איזה תיק חוץ קטן) – כלומר: שמירה על כללים ריקים מתוכן. אותו הדבר אפשר להגיד על דרעי של 2015: שמר על כל כללי הקלון, ללא המשמעות של הקלון. כלומר: שניהם היו שלב בריקון הדבר הזה מתוכנו. אפשר אולי גם לכלול את צחי הנגבי כאן, שכן גם הוא לא חזר להיות שר עד 2015.
למען הדורות הבאים 755062
לצורך העניין, אין באמת הבדל בין חשוד למורשע.
למען הדורות הבאים 755027
> הנטיה של השוטרים להרביץ לערבים, חרדים, שמאלניים, ימניים, אוהדי כדורגל, אוהדי כדורסל ולעצור סתם אזרחים שהעזו להביע את דעתם היא עובדה ידועה. כשכל זה קיים, כשכל אזרח ישראלי מכיר את זה, מה הפלא שאין לציבור אמון בשלטון החוק?

אין פלא. אבל מתקבל על הדעת שראש ממשלה עבריין לא ירצה לשקם את אמון הציבור בשלטון החוק, ושראש ממשלה לא-עבריין עשוי‏1 לפעול לשיקום אמון הציבור בשלטון החוק ואפילו להפעיל את כוחו הפוליטי והשלטוני כדי להביא לשינויים שיצדיקו אמון מחודש במערכת.

1 - היותו לא-עבריין הוא תנאי הכרחי אבל לא מספיק. דרוש גם מה שאפשר לקרוא לו אינטרס פוליטי או מנדט ציבורי. אולי באלקטורט הישראלי אין קונים לרעיון שסעיף 3 שלך מרמז בכיוונו.
למען הדורות הבאים 755108
בדיעבד לא הועילו. במיוחד לאור זה שאולמרט בצעירותו היה ראש ה''לוחמים'' בפשע המאורגן.

אבל רק אזכיר שהפשעים של אולמרט קרו כשהוא לא חלם בכלל להיות ראש ממשלה. כנ''ל ''הפשע המתועב'' של רבין. ההשתנה מהמקפצה התחילה בשנות התשעים.

מסכים עם הדירוג שלך. כאשר ראש הממשלה מתפטר כשמתחילה נגדו חקירה גלויה (אולמרט) או אפילו לפניה (רבין), זה לדעתי עוזר לא להשחית את הציבור ולכבד את שלטונחוק. כאשר הוא נאחז בכסאו ואומר לא היה כלום זה מזיק.
  מי שלא עושה לא טועה • צב מעבדה • 29 תגובות בפתיל
  מאסר עולם/עונש מוות • אייל נקוד

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה לסקר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים