הפגנת הסטודנטים בחיפה גלשה לאלימות; 19 נעצרו 2292
כ-‏1,500 עד 2,000 סטודנטים ממוסדות השכלה גבוהה שונים הפגינו היום (ד') באוניברסיטת חיפה נגד הקיצוץ המתמשך בתקציבי החינוך. במהלך ההפגנה ניסו כ-‏300 סטודנטים לחסום את כביש חיפה־עוספייה, והדבר הוביל להתנגשויות עם המשטרה שהביאו למעצרם של 19 סטודנטים, בהם יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אסף שגב, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, שי אבו־חצירא, יו"ר ארגון הסטודנטים הארצי, גל דאי, ויו"ר אגודת הסטודנטים הערבים בישראל, פאדי אבו־יונס. המשטרה מסרה שהסטודנטים נעצרו בשל השימוש שעשו באלימות, אך דובר אגודת הסטודנטים בחיפה, אורי גרינברג, טען כי יו"ר האגודה נעצר דווקא בעת שניסה להרגיע את הרוחות. "זו היתה אמורה להיות הפגנה שקטה ומסודרת בתוך הקמפוס אולם סטודנטים של תא חד"ש ניסו לעשות כותרות. הם עשו זאת בניגוד לדעת האגודה," אמר גרינברג.

ח"כ רן כהן קרא לשחרר את העצורים, אך מפקד משטרת חיפה סירב, והבהיר כי בכוונתו להשאיר את הסטודנטים במעצר עד לסיום חקירתם.

חתן פרס נובל משה הרשקו, שנאם בהפגנה: "מערכת ההשכלה הגבוהה במדינה נמצאת בסכנה של קריסה. באוניברסיטת תל־אביב סוגרים חוגים שלמים ובאוניברסיטאות האחרות המצב לא טוב יותר."

שרת החינוך, לימור לבנת, מתחה ביקורת על הסטודנטים: "הסטודנטים יצאו מכלל שליטה. אני מצטערת אם ההפגנה שלהם הגיעה לכדי אלימות. אין לזה מקום. הם איבדו שליטה בלא כל סיבה. טוב שהם דואגים לעתיד ההשכלה הגבוהה אך הם לא פנו אלינו לפגישה. לאחר שעות רבות של דיונים במשך הלילה הם פוצצו את הפגישה בבוקר והחלו להתפרע. כל הלילה התנהלו המגעים אך בבוקר הם באו עם דרישות נוספות להקמת ועדות שונות כדי לספק להם סולם לרדת מהעץ." כן ציינה לבנת כי תוכנית החומש שנחתמה תתקן את הקיצוצים שספגה מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה בשנים האחרונות. "הסטודנטים כנראה פיספסו את התוכנית הזו." בנוסף, הודיעה היום השרה לבנת בצאתה מישיבת המועצה להשכלה גבוהה, כי "המועצה החליטה שיש לבחון את נושא השכר באוניברסיטאות, המהווה 75% מתקציבן."

לעומת זאת הביע רקטור אוניברסיטת חיפה, יוסי בן־ארצי, תמיכה במאבקם של הסטודנטים. "המאבק שלנו, יחד עם הסטודנטים. אנחנו נכשלנו במאבק להביא את עניין הקיצוץ לסדר היום של ראשי האוניברסיטאות ולמודעות הציבור, למרות שאנו מנסים לעשות זאת חמש שנים", אמר, "אנו שמחים שבתוך ימים ספורים הסטודנטים הצליחו להעלות את העניין ולהבהיר למערכת הפוליטית את הנזק העצום שעלול להיגרם. בלי השכלה גבוהה מדינת ישראל מסכנת את קיומה, איכותה ויכולתה".
קישורים
Ynet - ההפגנה
תגובת השרה לבנת - מתוך Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה ההבדל (או מה הקשר) בין 287942
התאחדות הסטודנטים הארצית לבין ארגון הסטודנטים הארצי?

ואם כבר, אז מי מהם אירגן את ההפגנות בזמן האחרון?
מה ההבדל (או מה הקשר) בין 287960
ארגון הסטודנטים מאגד את הסטודנטים במכללות, לאחר שפרשו מהתאחדות הסטודנטים לפני מספר שנים‏1. כיום, התאחדות הסטודנטים מייצגת אך ורק את הסטודנטים באוניברסיטאות. ההפגנות האחרונות מאורגנות בשיתוף פעולה בין שני הארגונים.

נ.ב. את המידע הנ"ל למדתי לאחר חיפוש אחר המילים "ארגון הסטודנטים" בגוגל. האתר שלעיל הוא התוצאה הראשונה שהתקבלה. נסה ותהנה!
מתבקש... 287986
אל תשכח גם את הארגון הארצי של הסטודנטים ואת ארגון הסטודנטים המאוחדים (splitters!..)
ועכשיו גם הסגל הבכיר מצטרף 287965
ארגון הסגל הבכיר הודיע הלילה כי הוא מצטרף למחאת הסטודנטים, וישבית את כל האוניברסיטאות ביום שני הקרוב.

כנראה פספסתי משהו 287974
מישהו מוכן להסביר לי במי השביתות פוגעות פרט לסטודנטים, המרצים וחברי סגל האוניברסיטאות?

האם נעשה כאן מעשה השקול לאנשים שמציתים את עצמם כדי לקבל חשיפה תקשורתית למחאה שלהם?
כנראה פספסתי משהו 288006
יותר שקול לשביתת רעב, לא?
כנראה פספסתי משהו 288014
הכל באותה מחלקת שקילות, אם כי אני מעט דמגוגי. שובתי רעב ומציתי עצמם יעוררו אמפתיה וחמלה. סטודנטים שבמקום ללמוד הולכים להפגין - אני קצת פחות בטוח.
חשבתי שאתה מדבר על שקילות אחרת. 288023
מהבחינה הזו, גם הפגנה בכיכר היא מאותה מחלוקת שקילות (גם כאן, הסובל העיקרי הוא המפגין שיוצא מהבית בערב, בזמן שמקבלי ההחלטות נשארים בבית), לא?
חשבתי שאתה מדבר על שקילות אחרת. 288062
לא בדיוק. הפגנה נעשית כדי ליצור הד תקשורתי וכו' וכו'. הפגיעה בשעות הפנאי של המפגין היא בלתי נמנעת. לעומת זאת שביתה כבר גורמת נזק, בנוסף להד התקשורתי שיוצרות ההפגנות שמלוות אותה. לכן אם עובדי הנמלים שובתים ולמדינה נגרם כל יום נזק של מיליוני דולרים, או אם המורים שובתים וההורים צריכים להתמודד עם הילדים שנשארים בבית, מופעל לחץ על הפוליטיקאים. איזה לחץ מופעל עליהם בגלל שהסטודנטים לא לומדים? האם, אלמלא ההפגנות, הייתה השביתה מזיזה כהוא זה לפוליטיקאים? ואם לא, בשביל מה צריך את השביתה? אחרי שעות הלימודים נלך נא ונפגין כולנו.
חשבתי שאתה מדבר על שקילות אחרת. 288066
לא הבנתי. לצורך הדיון, אני מסכים ששביתת מורים עובדי נמל או רופאים היא במחלוקת שקילות אחרת, ושייכת לדיון אחר. למה הכנסת אותן?

אם אתה טוען שהשביתה לא יוצרות רעש ציבורי, אז טענת השקילות שלך (תגובה 287974) הופרכה.

אם אתה טוען שהשביתה כן יוצרת רעש ציבורי, טענת השקילות שלי (תגובה 288023) נשארת ללא פגע.
חשבתי שאתה מדבר על שקילות אחרת. 288074
אני טוען שהשביתה לא גורמת רעש ציבורי של ממש, ושאת עיקר הרעש יוצרות ההפגנות, שאינן נובעות באופן ישיר מהשביתה.

אמרתי שטענת השקילות שלי לא משהו כבר בתגובה 288014.
288091
אבל זו מעין "שביתה מתגלגלת". היום ת"א שובתת, מחר בר-אילן, מחרתיים ירושלים... ככה שכל סטודנט מפסיד גג שעתיים (וגם זה, רק אם השביתה נפלה על שעות לימודים שלו) בעוד שה"רעש" עצמו נמשך שבוע, פלוס מינוס.

________
העלמה עפרונית, לא מפגינה.
288096
לא נכון. ביום שני אני אפסיד ארבע שעות, וזה רק כי זה לא יום עמוס עבורי. כמוני יפסידו שעות גם כל שאר הסטודנטים במדינה, ואין זה משנה באיזה שעות באותו היום הם לומדים.

אהההה! 288123
שיט! למה, למה לא מספרים לי כלום?‏1

1רגע, בעצם יום ראשון ממילא חופש, בשני יש לי רק קורס אחד ואחר כך אני ממילא צריכה להגיע לת"א, ובשלישי אני מתחילה רק בצהרים. כשחושבים על זה, התזמון שלהם מושלם עבורי...
כנראה פספסתי משהו 288025
סטודנטים שהולכים להפגין זה עוד בסדר - במיוחד אם ההפגנה היא לא על פגיעה בכיס שלהם אלא על משהו ''גדול'' יותר. הבעיה היא בעיקר בסטודנטים שלוקחים לעצמם יום חופש קולקטיבי והולכים לים. זה מצטלם רע מאוד.
ועכשיו גם הסגל הבכיר מצטרף 288247
סוף סוף אולי יאחדו כוחות ויבינו כי השכלה גבוהה אינה הסתגרות במעבדות אלא כורח חברתי. אולי סוף סוף יקום כח שיוכל להוות משקל נגד למדניות הכלכלית הנוכחית
287966
נראה לי שאם לסטודנטים היה יותר בטחון בצדקתם, יותר אומץ ויותר מחויבות למאבק, הם היו יורדים מההפגנות הצעקניות והמתוקשרות (שבמדינה כשלנו נשכחות תוך שבועות בודדים), ומכריזים על מרד בתשלומי שכר הלימוד. אם 15000 סטודנטים מאוניברסיטת ת"א יתעכבו כחצי שנה בתשלומי שכ"ל, מישהו יהיה חייב לשאת ולתת עמם ברצינות.

15000 סטודנטים מאוניברסיטת ת"א יסתכנו ב"הסתבכות" עם הממסד? איפה אני חושב שאני חי?

ואם ימצאו 15000 צדיקים שיאותו להתנדב, היש סיכוי שמנהיגיהם, אותם עסקנים קטנים ועלובים הפוזלים לקריירה פוליטית, ישקלו ולו לרגע לוותר על החשיפה התקשורתית למען האפקטיביות?

מה שמוכיח כי אכן ראויים הסטודנטים, כמו שאר אזרחי המדינה, שנבחריהם ישתינו עליהם בקשת. וישא"ק.
287970
''מישהו יהיה חייב לשאת ולתת עמם ברצינות.''

עורכי הדין של האוניברסיטה, למשל
288000
האוניברסיטה תאלץ לשכור הרבה מאוד עורכי דין חדשים. דווקא לציבור מאורגן (כמו החרדים למשל) יש לדעתי סיכוי טוב להצליח במאבקים כאלו.
288026
אבל המאבק הנוכחי הוא לא נגד האוניברסיטאות, אלא נגד משרד החינוך והאוצר. למה הפגיעה צריכה להיות דווקא באוניברסיטאות, שדווקא תומכות במאבק הסטודנטים?
288229
באוניברסיטת ת''א לפחות, המאבק הוא גם כנגד הנהלת האוניברסיטה.
הערה קטנונית 288028
מכיון שהאוניברסיטה שלי לוקחת את כספה היישר מהפקדון הצבאי שלי, שנמצא ברשותה, ואם, חלילה, ייגמרו שם המזומנים, יש להם גם חשבון בנק לקחת ממנו, ואם לא זה - שני ההורים שלי חתומים כערבים. איך, לעזאזל, אפשר לעכב להם את התשלומים?
איפה אתה לומד ? 288183
הפקדון הצבאי שלך אינו נגיש לאף גוף, להוציא את הצבא, ללא רשותך. כך על מנת לשלם לאונ' לקחתי את בקשת התשלום, הלכתי לבנק, הוצאתי צק' בנקאי לטובת האונ' על חשבון הפקדון והפקדתי אותו בדואר. ללא חתימתי האונ' לא יכלה לעשות כלום.
גם בחשבון שלי הם (את''א) אינם יכולים לגעת (יכול להיות שחתמת על הוראה המסמיכה אותם למשוך כספים מחשבונך, במצב זה אתה יכול לבטל אותה, אין חובה לחתום על דבר שכזה) ולראיה הם שולחים לי מדי פעם ''השלמות'', בקשות תשלום שבמידה ולא אשלם לא אוכל לגשת למבחנים (ככה הם מאיימים, הוכחה שאין בידם היכולת למשוך כספים ישירות).
בכל מקרה תלמידי שנה א אינם יכולים שלא לשלם, אם המקדמה לא תשולם יקחו מישהו אחר במקומם, אם השאר לא ישולם לא יתנו להם לגשת למבחנים. תלמידי שנים מתקדמות אולי, אבל זה חייב להיות מאוד מאורגן ובהסכמה רחבה, משום שאין בעיה למנוע גם מעשרים אחוז לגשת למבחנים (עד מועד ב הם כבר ישלמו, האוניברסיטה לא תמנע מהם להמשיך משום שהיא מפסידה כסף על כל סטודנט שלמד אבל לא הוציא תואר).
נ.ב. אין למאבק הזה תמיכה רחבה בקרב הסטודנטים, לפחות בפקולטה שלי.
איפה אתה לומד ? 288557
ליתר דיוק, את ולא אתה. :)

טוב, הנושא לא נראה לי מספיק חשוב כדי להתעמק, כמובן שחתמתי כדי שהפקדון יועבר לאוניברסיטה, אך את הנעשה אין להשיב.

תגיד, מה יש פה לא לתמוך במחאה נגד הקיצוצים בתקציב ההשכלה הגבוהה, שפוגעת בך כסטודנט?
288565
כי למשל, חוץ מסטודנטית, יכול להיות שאני גם גרה בהתנחלות. או בעיירת פיתוח. או שאחי חולה והוציאו את התרופה שלו מסל התרופות. או שאחותי התאומה נהרגה בתאונת דרכים ואני חושבת שיותר חשוב להזרים לשם את התקציב. כי יכול להיות שאני חושבת שאת הכסף הזה עדיף להשקיע בבתי ספר יסודיים, או במוסדות טיפוליים להורים מכים.
למשל.
העלאת סכומים בנקודה אחת, אומרת כמעט תמיד קיצוץ במקום אחר. ובעיקר, בעיקר אני לא תומכת במחאה כי אף אחד, בשום שלב, לא הסביר לי מה בדיוק מקוצץ, וחשוב יותר - מה בדיוק ה''מנהיגים הנבחרים'' שלי רוצים להשיג.
שביתה ביום שני. גם מתרגלים? 288412
בעיתון כתוב שהמרצים ישביתו את כל האוניברסיטאות ביום שני.
האם מישהו יודע האם שביתה כזו כוללת גם השבתה של המתרגלים?
מדריכי מעבדות?
או במילים אחרות - אני אמור להופיע לעבודה או לא?
בגלל פורים כל הבירוקרטיה של האוניברסיטה לא נמצאת, אין את מי לשאול...

(אני מתרגל בירושלים, אבל אני מניח שהשאלה רלוונטית גם למתרגלים מאוניברסיטאות אחרות)
שביתה ביום שני. גם מתרגלים? 288432
ארגון הסגל הזוטר לא שובת, ולכן מתרגלים ושאר זוטרים ממשיכים לעבוד כרגיל.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים