החתונה היהודית שלי 2296
איך המפגש הישיר והבלתי-אמצעי שלי עם ממסד הרבנות לא שינה את עמדתי כלפיה כלל וכלל.
(צילום אילוסטרציה: iStockPhoto)
אנחנו בכלל רצינו להתחתן בקפריסין: חתונה אזרחית קטנה ומאופקת, ואחרי שנחזור – נו, אז כבר אפשר לארגן איזו מסיבה מנופחת בה יוכלו ההורים להשוויץ בילדודס. אבל כוחות הרבה יותר חזקים מאיתנו החליטו להתערב, תבונה עילאית וכל־יכולה שלא נותר לנו אלא ליפול אפיים ארצה מולה ולהכנע לרצונה: הפולניות. "מה אנשים יחשבו?" שאלה אמא שלה נחרצות, וגורלנו נגזר באחת. היידה, לרבנות.

...ושנא את הרבנות

לא שזה כל־כך פשוט, כמובן. אני וזוגתי רשומים בשני ישובים שונים במדינת ישראל, אף כי אנו מתגוררים בדירה אחת בירושלים המעטירה. אך הימים, הרי, אינם ימי 2005 למניינם, ומן הידועות היא כי טרם הומצאו הפקס, הדואל או אפילו המכונית. וכי מי יעלה על הדעת כי יוכל רישום במחשב הממשלתי להעיד על רווקותו של פלמוני יותר מאשר איש זר שזה עתה בא מן הרחוב והצהיר קבל רב ופקידה כי, אכן, הוא מכיר את אותו פלמוני מאז היה כזה קטן, ובטח, הוא אף־פעם לא התחתן? על כן, תהליך הרישום מתחלק לשניים: ראשית, עבדכם הנאמן נדרש להוכיח את רווקותו. שני שכנים אדיבים שלא ראו אותי מאז גיל 15 לערך, הסכימו לגשת בזמנם החופשי לרבנות ולהעיד כי למיטב זכרונם הם לא הוזמנו לחתונה שלי לאחרונה. כל שנותר לי לעשות הוא לגשת לרבנות הרצליה ולפתוח תיק.

אבל, כמובן, אני אינני יכול לעשות שום דבר כראוי. בחוצפתי הרבה, בחרתי להגיע בשעה עשר בבוקר. אמנם, שעה זאת מצויה במקום טוב באמצע בין מגוון שעות הקבלה הנהוגות ברבנות (בין תשע לאחת), אך כבן־תרבות היה עלי לדעת כי עשר הרי היא השעה המיועדת להפסקת עשר. ואכן, כשהגענו לרבנות, ישב הרב האחראי על רישום נישואין ואכל בתאבון רב כריך. דפקנו בדלת בדחילו ושאלנו אם אפשר להכנס. "אתם לא רואים שאני אוכל?" גער בנו הרב ודרש שנסגור את הדלת מיד ונמתין עד שיסיים. כך עשינו. בעת שהרב סעד את ליבו ניגשתי לשירותים. בדיוק באותם הרגעים סיים הרב את ארוחתו והוציא את ראשו מהדלת. "איפה הוא?" הוא שאל, וזוגתי הסבירה לו כי הלכתי להתפנות. הביט זה אנה ואנה ואז רטן – "אני לא יכול לחכות פה כל היום!" ונפנה לדרכו. כאשר חזרתי מן השירותים גערה בי זוגתי על כי עיכבתי את הרב רב־העיסוקים, ואני ישבתי נכלם להמתין לו עד שישוב מענייניו החשובים. תוך דקות ספורות בלבד הגיח הרב מהמטבחון ובידו כוס תה מהביל. או אז, מרוצה וטוב לב, קיבל אותי הרב למשרדו, ושאל אותי שאלות משאלות שונות (למשל – האם יש לי אחים? כן, אח ואחות. "זכרים!" התרעם הרב. טוב, אז אח).

שעתיים לאחר מכן – שעתיים שכללו המתנה במשרד הפנים לקבלת ספח חדש לתעודת הזהות במקום זה שאלוהים לבדו יודע היכן הוא שוכן כעת – נפתח עבורי בשעה טובה תיק, וכל צוות רבנות הרצליה המתין בכליון עיניים לצמד העדים (זכרים!) שיבואו לספר בשבחי.

כעבור שבוע הועברה לידי אחר כבוד תעודה ובה נרשם ברוב הדר כי אני עצמי רווק, והדבר אושר כדת וכדין על־ידי שני אנשים שבקושי מכירים אותי. שמחים ומאושרים פנינו לחלקו השני של המסע שלנו, לרבנות ראשון לציון – עיר מגוריה הרשמיים של זוגתי – כדי לפתוח תיק נישואין. שוב, כמובן, מתוך אי־הבנה נפשעת של קדושת העניין, פישלנו בגדול. זוגתי, אתם מבינים, חטאה חטא גדול: היא העזה להיוולד על אותה אדמה שנשתייכה בזמנו לברית־המועצות. מיד קמה המולה וזוגתי נדרשה להוכיח את יהדותה. חשנו מהר לבית סבתה כדי להביאה בפני הרבנים, ובידיה התעודות שהביאו עימהם מברית המועצות. שאל הרב את הסבתא כמה שאלות, עיין מעט בתעודות, ולבסוף הפטיר – התעודות לא טובות.

כאן אולי המקום להסביר כי השלטונות בברית־המועצות טרם נפילתה לא התלהבו יתר על המידה מהרעיון שמיני תעודות רשמיות מקוריות שלהם יסתובבו בעולם, מסיבותיהם שלהם. לפיכך, כל אדם שיצא את גבולות המדינה נדרש להחזיר לרשויות את תעודותיו המקוריות, ובמקומן קיבל תעודות חדשות עליהן מוטבעת שנת הוצאתן: 1990. הרב החכם הבחין בשנה המוטבעת, וחשש עלה בו שמא זוגתי מנסה לתחמן את דרכה אל העם היהודי באמצעות איש תם ובור שכמותי. אחת היה דינה: לבית הדין, לבירור יהדות. ורק סבתה של זוגתי לא הבינה כיצד זה שכל משפחתה נרצחה על־ידי הנאצים, וכעת אומרים לה שהיא אינה יהודיה.

העושה את שונאו לאוהבו

האמת היא שהתחיל להמאס לנו. פצחנו במסע שכנועים אצל ההורים. "ככה הם משפילים אתכם ואתם רוצים להכנע לדרישות שלהם?" הפצרתי בפני הוריה. אך הם בשלהם – "נעשה כל מה שצריך – אתם תתחתנו אצל רב". אחרת, הם הסבירו לנו, אנשים עוד יחשדו שהיא לא יהודיה.

זמן־מה לפני כן כבר הספקנו לפנות לארגון צהר – ארגון של רבנים אורתודוכסים המבקשים להפוך את המפגש המרכזי של הציבור החילוני עם הדת לקצת יותר נעים – ואף קיבלנו דרכם רב שיחתן אותנו, הרב דוד הריסון. כאשר נדמה היה לנו שאנחנו עומדים להצליח לשכנע את כולם שניקוסיה היא דווקא אחלה מקום לחתונה, התקשרנו אל הרב הריסון ודיווחנו לו על כוונתנו לבטל את החופה. הריסון התעניין והביע דאגה לנוכח השתלשלות האירועים, ולבסוף הציע שנתקשר למכר שלו, אדם שמתמצא בנבכי הביורוקרטיה הרבנית, ואף מכיר מקרוב את נושא עולי ברה"מ.

אותו האיש, אדם נעים־דיבור בשם שמעון, ניסה ראשית לשכנע אותנו שלא לוותר על החתונה היהודית. בכל העולם, הוא הסביר, נשמרו היהודים על־ידי הקהילות שלהם, ומדור לדור ידעו להעיד זה על זה כי יהודים הם. אך השלטון הסובייטי פירק את הקהילות היהודיות, וכך ניתקה השרשרת, ומכאן חובתנו לוודא את יהדותם של העולים. עוד הוסיף ואמר שמעון כי דווקא דרך נישואין כמו שלנו – של עולה וישראלי ותיק – יוכלו עולי ברית־המועצות לחזור לחיק הקהילה היהודית המבוססת. אני, יש לציין, עמדתי בגבורה בכל הנאום הזה ולא פרצתי אלא בכמה צחקוקים מוחנקים שלא עשו את דרכם לצידו השני של הקו. אך בסוף הנאום הארכני היתה הבטחה: לשמעון יש קשרים בבית הדין הירושלמי, והוא ידאג לסדר לנו וידוא יהדות דה־לוקס. כך היה שאנחנו, זוג חילונים פוחזים וכופרים, הפכנו למקושרים בבית־הדין הרבני.

בית־הדין הרבני של ירושלים שוכן במבנה בו שכנה בעבר כנסת ישראל, בפינת הרחובות המלך ג'ורג' והלל. פעם, כך מספרים, שכן ממש לידו הקצב הלא־כשר היחיד בירושלים. כיום, על כל פנים, יש שם רק חנות צילום המתהדרת בשם "המרכז הירושלמי לחסכון בעלויות ההדפסה". גם אם תנסו, לעולם לא תצליחו לראות בבניין האפור והמכוער הזה מקום מעורר כבוד. ותוכו עוד גרוע מברו: השד יודע איך נכנס משכן כנסת שלם לתוך הבניין הצר והמדכא הזה.

בניין בתי־הדין הרבניים בירושלים

בניין בתי־הדין הרבניים בירושלים. הכתובת על החזית מספרת כי כאן שכנה כנסת ישראל עד לשנת 1966 (צילום: מערכת "האייל הקורא")



עם כניסתנו פנינו אל אזור קבלת הקהל. מכיוון שהגענו מיד עם פתיחת המקום, הפקידים עוד היו עסוקים בשיחות של בוקר ובסידורים אחרונים לקראת תחילת העבודה. הצלחנו לזכות בתשומת ליבו של אחד הפקידים, והסברנו לו את מצבנו. "מהיכן אתם?" הוא שאל, ולשמע תשובתנו נזדעק – "ראשון?! אתם שייכים לתל־אביב, לא לכאן", ומיד הסב מבטו מאיתנו ורמז לנו כי אנו מפריעים לו בעיסוקים חשובים יותר.

אך לא אנו נבהל מפקיד זוטר וחמור סבר; לנו יש פרוטקציה! חיש קל התקשרנו לשמעון, ותוך דקות ספורות כבר ישבנו במשרדו של אחד מבכירי בית־הדין. עד מהרה הצטרפו אלינו, מראשון הרחוקה, גם אביה של זוגתי, סבתה, ואח־סבתה. המשפחה זומנה לחדרו של רב חוקר והוא החל בוחן מסמכים ותמונות שהביאה המשפחה. הסבתא ואחיה נשאלו על משפחתם שנספתה בשואה, וכן נתבקשו לשיר ביידיש. לאחר שנחה דעתו של הרב, הוא כינס חזרה את כל המשפחה והודיע אחר כבוד כי דמם "נקי" – כך ממש! – "בלי עירובים".

רק עוד מכשול קטן ניצב בפנינו: דיינינו העשויים ללא חת יצאו לפוש לשבוע מעבודתם המייגעת, ואת חוות הדעת של הרב המלומד יש להגיש לפניהם כדי שיוכלו לתת את הגושפנקא הסופית ליהדותה של זוגתי. כעבור שבוע, לפיכך, התכנסנו שוב בבית הדין הרבני, כאשר לאביה של זוגתי הצטרפו גם זוג עדות (הפעם מותר היה גם מהמין הבזוי ההוא, משום מה), ועוד כמה עדויות אחרונות ומכריעות אודות יהדות המשפחה כולה. שוב התארחנו במשרדו של אותו בכיר, איש נעים־סבר והליכות שסייע לנו רבות. הוא שפתח עבורנו את התיק, הוא שניגש עבורנו אל הדיינים והציג את המקרה בפניהם, והוא שפילס דרכו בגבורה דרך הביורוקרטיה הרבנית כדי להגיש לנו בסופו של דבר את האישור המיוחל, שלווה גם, אם אנחנו כבר פה, באישור רווקות. כמעט סיימנו.

החן היהודי ושאר מפורסמות

בביקורנו האחרון ברבנות ראשל"צ צויידה זוגתי בחוברת בהוצאת "המרכז הארצי למען טהרת המשפחה בישראל", תחת הכותרת "נשואין של אושר". החוברת הזאת – עם הקדשה אישית של הרבנית המקומית – מכילה בחובה, כך הבטיחה לנו הרבנית, את כל מה שזוגתי צריכה לדעת על חיי הנישואין היהודיים הטהורים, ולפיכך הוטל על זוגתי לקרוא אותה במלואה לקראת הדרכת הכלות שתערך באחד השבועות הבאים עלינו לטובה. עם חזרתנו הביתה התכוונה זוגתי להשליך בבוז את החוברת, אך תאבוני שאינו יודע שובע להשכלה יהודית – שלא לדבר על פרפראות ואנקדוטות משעשעות – לא התיר לי להתעלם מן האוצר הבלום. ואכן, החוברת הנפלאה לא הכזיבה.

החוברת, פרי עטה של רחל נריה, מספרת לנו על החשיבות ההלכתית כמו גם הבריאותית והנפשית של השמירה על דיני נידה ושאר הלכות הנוגעות לחיי הנישואין. והנה, כבר בעמוד הראשון של קונטרס זה, מופיע העיקרון המנחה את הטקסט כולו: "הבעיות המשפחתיות [של המשפחה המודרנית] נוצרו על רקע בעיית השיוויון בין המינים" (הדגשה במקור), מצטטת החוברת מומחה לא מוכר בשם פרופ' דרייקורס (הו, כמה שהיא מצטטת. טרם הבנתי את הנוהג הדתי לצטט כאחוזי־שד ממקורות שונים ומשונים, ומוטב ישנים ולא־מעודכנים ככל האפשר). ועוד היא ממשיכה ומצטטת את אותו מומחה: "כיום לאחר שקנתה לה מעמד של שותף מלא בחברה האנושית, תובעת האשה אותה זכות לסיפוק. עקב זאת מתחילות הצרות". הו־הו, ואילו צרות מצפות לנו מדרישתה החצופה של האשה לסיפוק. אימפוטנציה, כך מאיימת החוברת, היא התוצאה של יחסי מין בעת נידה. ולא רק זאת, ממשיך הטקסט: אם לא נשמור על דיני נידה, ילדינו יהיו, חס וחלילה, מכוערים. הנה, כך אנו מגיעים למסקנה הזו: "ילדי ישראל הנולדים בקדושה – נפשה [כך במקור] טהורה. כי כשם שגוף העובר נוצר ברגע של היחוד כך נמשכת אליו אז גם הנשמה, ובמידה שרגשות בני־הזוג מעודנים יותר ומרוממים יותר, הנשמה של התינוק אצילית יותר. דבר זה משתקף גם במראה פניו החיצוני. זהו סוד ה'חן היהודי'" (הדגשה שלי). אבל, כפי שמצויין בטקסט עצמו במקום אחר, אופי חשוב יותר מיופי. לכן, חשוב לדעת שלא רק שילדי בועלי הנידות הם מכוערים במיוחד, אלא שהם גם יהיו טפשים. או, ליתר דיוק, "עצבניים, מתוסבכים וקשי־חינוך".

אין פלא, לאחר כל השמות שעושה החילוניות בחיי המשפחה הפוחזת, שאנו מגיעים עד מהרה למסקנה (הפעם מפיו של ד"ר ברנרד שפירא): "במשך 36 שנות שרותי כרופא להפרעות בחיי המין עברו אצלי לבדיקה קרוב לשמונת־אלפים זוגות נשואים. ומתוך נסיוני הנני מעיד, כי הפרעות בחיי־המשפחה נדירות אצל זוגות השומרים את דיני הטהרה כדת וכדין". כך, חד וחלק. דתיים – טוב להם; חילוניים – לא ממש.

ואחרי שהבהרנו כמה רע לא לשמור על דיני נידה, טורחת החוברת להסביר לנו כמה דברים לגבי הווסת. למשל, קובעת החוברת (על בסיס מחקר משנת 1920), דם הנידה מכיל "רעל מסוים, ויתכן שהוא עלול להזיק לגבר ולעובר". כן – אין ספק שדם הווסת עלול להזיק לעובר שלא יכול להתקיים בזמן הווסת. אבל מילא הנזק לגבר ולעובר – אותו ד"ר ברנרד שפירא שצוטט לעיל שב ומזהיר: "מקובל אצל מומחים למחלות־נשים, כי מחלת סרטן צוואר החרם [כך במקור], המצויה אצל עמים תרבותיים ולא־תרבותיים, נדירה אצל נשים יהודיות השומרות את דיני הטהרה". קרה המקרה, אגב, ויש בסביבתי המיידית לא פחות משתי רופאות־נשים. שאלתי אותן באשר לטענה שלעיל, ולהפתעתי גיליתי כי השכלתן הרפואית לוקה בחסר, והן אינן מודעות לקביעה המקובלת הזו; אכן, הוכחה נוספת לאיכותם המתדרדרת של הרופאים בישראל.

החוברת גם יודעת לספר על ההשפעה הפסיכולוגית של דיני הנידה. מצוטט בה מחקר שכתבה רופאה "לא־יהודיה" בשם ד"ר סטופס בעקבות גירושיה. במחקרה היא גילתה כי "ביחסי האהבה לבעל קיימת מעין מחזוריות קבועה, עונה של גאות מינית ועונה של שפל", וכמובן – "לתמהונה היא גילתה שתקופות אלה תואמות בדיוק את התקופות שבהן חיי האישות אסורים או מותרים לפי חוקי היהדות. והיא אומרת: 'שמעתי על חוקי הדת היהודית, זה החוק המתקדם ביותר בעולם בשטח זה, אלה שסידרו את חייהם לפי חוקים אלה – הם מאושרים'."

הייתי יכול להמשיך ולצטט מהחוברת עוד ועוד. כל עמוד ועמוד מתוכה כולל עוד פסקאות המעוררים שילוב של שחוק וזעם כלפי הבורות וצרות הדעת המופגנת בהן, עוד ועוד משפטים מעוררי בוז ולעג. לא היה ספק בליבי שהדרכת הכלות עומדת להיות מקור נפלא לשמחה לאיד כלפי זוגתי המסכנה.

נסיונותיה של זוגתי לחמוק מה"הדרכה" לא צלחו, והיא נאלצה לעמוד בכמעט ארבע שעות של להג פונדמנטליסטי אווילי. אך אני את שלי קיבלתי: עוד שתי חוברות נפלאות נתווספו לאוסף האיוולת הרבנית המתרחב שלי. האחת נושאת את הכותרת המרשימה "היגיינה מינית מבחינה מדעית". גם בחוברת זאת מוזהרת הקוראת מפני כל אותן רעות חולות שיבואו לה אם לא תשמור ז' נקיים. "האשה השומרת על חוקי ה' בנוגע למקווה, היא היא האשה המודרנית, המשתמשת באמצעי הזהירות הבטוחים ביותר. היא – האשה הכשרה, המקפידה על טהרת המשפחה – תוכל להתווכח עם אחיותיה התועות, 'החופשיות', בהיותה במלוא הכרת צדקה. כי היא סוגה בשושני צניעות ומידות. דרך חלבה הטהור מחדירה היא בילדיה את רוח ישראל סבא הם יגדלו ויתחנכו על ברכי התורה, ויראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליהם". האמת היא שמדובר בחוברת מאכזבת. אין היא מוסיפה בדותות מעבר למסופר לנו ב"נשואין של אושר", והשפה יבשה ומשמימה.

אך הרבנות דואגת להנאתנו, ולכן ציידה את זוגתי גם בחוברת שכותרתה "את יודעת אמא? כולנו ילדים של החיים", אותה למיטב ידיעתי אסור לרבנות להפיץ כלל וכלל. מדובר, כצפוי, בהטפה מתמשכת נגד הפלות. החוברת כוללת תאורי זוועה של הפלות ("תפקיד המלקחיים: לפצח חלקי גוף קשים במיוחד כגון גולגולת העובר, אגן הירכיים וכו"' – וזאת בתיאור של גרידה, הליך שמתבצע בשליש הראשון של ההריון, כאשר אין כל "חלקי גוף קשים במיוחד"), תמונות של תינוקות מחייכים (או בוכים, לצד תיאורי הזוועה), שירים ווידויים "מפי העוללים" הקוראים לאם לחמול על תינוקה הבלונדיני, התרעה מפני הרעיון הזדוני של "דילול עוברים" (שנועד, בדרך כלל, לאפשר לחלק מהעוברים לשרוד עד הלידה, במקום שכל העוברים יופלו עקב מספרם הרב), עידוד אמהות שלא להפיל עוברים שאותר בגופם מום משמעותי, ועוד כהנה וכהנה טריקים מוכרים של סוחרי האימה הללו. החוברת אפילו כוללת צמד ציטוטים של "אנשי ציבור מדברים" – מירי אלוני ואורי מלמיליאן, שניים הזכאים, ללא ספק, לסעד משפטי לרגל השימוש השקרי בשמם. אך לא ארגון כ"עניין של חיים" יתעניין בזוטות שכאלו. הנה, הארגון אפילו לא בוחל בהדפסת כתובת אינטרנט בדויה שכאילו משייכת את הארגון לרשויות המדינה! כך, לצד הכתובת www.abort.co.il, מצויה גם הכתובת המטעה www.abort.gov.il.

עם סיום הדרכת הכלות וקבלת הכתובה, הסתיים מסענו בנבכי הממסד הרבני בישראל. לעיתים נדמה היה כאילו יצאנו משם בעור שינינו.

סוף דבר

כשמלים אלו יראו אור, אני אהיה בעיצומו של טקס הנישואין שלי. טקס נישואין שיהיה נטול משמעות עבורי, ויהווה את המפגש האחרון שלי עם הדת הממוסדת, וככל הנראה עם הדת בכלל. ילדיי שלי, בכל אופן, לא ידרשו לעבור את התהליך המיותר, המטופש והמטריד הזה. כאשר אמלמל בחוסר רצון את המילים "כדת משה וישראל", המחשבה היחידה בראשי תייחל לסוף העינוי. כאשר אחזור אחר הרב "אם אשכחך ירושלים", לא אצליח להחניק צחקוק, שהרי אני חוזר לירושלים עוד באותו הלילה, וכיצד אשכח את מקום מגורי? שבירת הכוס תהיה בעבורי לא יותר ממחווה תרבותית ריקה מתוכן, שהרי אינני מייחל לקום הבית השלישי. וכלתי היקרה, שתהיה "מותרת" לי החל מאותו הערב – ובכן, אתם כבר יודעים בעצמכם עד כמה משמעותית ההתרה הזאת לנו.

עם זאת, חשוב לי לחזור ולציין כי אין לי דבר וחצי דבר נגד רבים מהאנשים שהיו שותפים במחזה האבסורד הזה. הרב הריסון, ידידו שמעון ואותו מנהל בכיר בבית הדין הרבני, שלושתם עשו מאמצים ניכרים להקל עלינו את ההתמודדות עם הממסד הרבני. רבים אחרים בסיפורי אינם אלא ברגים אדמיניסטרטיביים במכונה הביורוקרטית, ומבחינה זאת הם אינם שונים מפקידים בכל סוכנות ממשלתית אחרת.

מאידך, נתקלנו גם באנשים שהאטימות היא לחם חוקם, אנשים שבזו לנו בשל אורחות חיינו ושראו בנו "תינוקות שנשבו" במקרה הטוב או כופרים נתעבים במקרה הרע. ראינו אנשים שחשבו שאנחנו זקוקים לחינוך שרק הם יכולים להציע, שחשבו שאנחנו מלוכלכים, או שהיו זקוקים לאישורים מאישורים שונים רק כדי לדבר איתנו כשווים אל שווים.

נהוג לומר שיום הנישואין הוא היום המאושר בחייו של אדם. בשבועות האחרונים נתקלתי במערכת שלמה שכמו מטרתה היחידה היא לנסות ולשנות זאת עבורי ועבור רבים כמוני.
קישורים
www.abort.co.il - "עניין של חיים", הטפה נגד הפלות
www.abort.gov.il - כתובת שגויה ושקרית (אין מדובר בארגון ממשלתי)
לשבור את הכוס בלי לשבור את הכלים - מאמרו של איזי נבו
ארגון צהר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  נישואין כדת • אורי דורי • 37 תגובות בפתיל
  מגיע לך • אלמנה ויתום
  קול ששון • חשמנית על מונית
  תדבק לשוני לחיכי • האייל האלמוני
  מזל טוב! • אביב י. • 2 תגובות בפתיל
  מזל טוב לזוג הצעיר • easy • 3 תגובות בפתיל
  מזל טוב! • יהונתן אורן • 4 תגובות בפתיל
  הרבה מזל טוב • האייל האלמוני
  Congratulations! • אורי גוראל-גורביץ'
  מזל טוב • אסף שרעבי
  קודם כל מזל טוב • טלי וישנה • 31 תגובות בפתיל
  מזל טוב מאוד • בת שלמה הפלמונית • 4 תגובות בפתיל
  מזל טוב • המסביר לצרכן • 13 תגובות בפתיל
  ועוד פנינים מהדרכת הכלות • מוקסיפן
  דרייקורס • יובל רבינוביץ • 40 תגובות בפתיל
  ועוד • ערן בילינסקי
  מזל טוב! • עדי
  והברית? • בוגר לרנקה • 4 תגובות בפתיל
  Congratulations! • Hadar Aviram • 17 תגובות בפתיל
  מזל טוב • ליאור גולגר
  מזל טוב (בשמי ובשם כל כינויי) • סטודיו בסטרס
  המחקר של ד''ר סטופס • ישראל
  מזל טוב ושיר במתנה • דורון הגלילי
  מזל טוב • ל.ב.פ., תל אביב • 9 תגובות בפתיל
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • יעקב
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • בת שלמה הפלמונית
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • דובי קננגיסר
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • יעקב
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • דובי קננגיסר
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • יעקב
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • דובי קננגיסר
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • המסביר לצרכן • 6 תגובות בפתיל
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • אליפז התימני • 2 תגובות בפתיל
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • גדי אלכסנדרוביץ' • 7 תגובות בפתיל
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • יעקב
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • כליל החורש נאורי
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • יעקב • 171 תגובות בפתיל
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • ד.ק.
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • אלמונית
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • יעקב
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • המסביר לצרכן
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • יעקב
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • האייל הירוק • 7 תגובות בפתיל
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • ד.ק.
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • יעקב
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • האייל האלמוני
  ביקורת • יעקב
  ביקורת • ד.ק.
  ביקורת • יעקב
  ביקורת • האייל הירוק
  ביקורת • יעקב
  ביקורת • ד.ק.
  ביקורת • ד.ק.
  ביקורת • האייל הירוק
  ביקורת • האייל האלמוני
  ביקורת • יעקב • 3 תגובות בפתיל
  ביקורת • יעקב
  ביקורת • האייל הירוק
  ביקורת • יעקב
  ביקורת • האייל הירוק
  ביקורת • יעקב
  בחיי שאין טעם • האייל הירוק
  בחיי שאין טעם • יעקב
  בחיי שאין טעם • האייל הירוק
  בחיי שאין טעם • יעקב
  בחיי שאין טעם • האייל הירוק • 6 תגובות בפתיל
  בחיי שאין טעם • תובל
  בחיי שאין טעם • יעקב
  בחיי שאין טעם • תובל
  בחיי שאין טעם • יעקב
  בחיי שאין טעם • תובל
  בחיי שאין טעם • אורי פז
  בחיי שאין טעם • תובל • 2 תגובות בפתיל
  בחיי שאין טעם • האייל האלמוני • 5 תגובות בפתיל
  בחיי שאין טעם • האייל האלמוני
  ללא כותרת • אורי פז
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • אורי פז
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • אורי פז
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ' • 13 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האייל הירוק
  ללא כותרת • אורי פז
  אכן, פתטי • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • האייל הירוק
  ''אי הדטרמיניזם אינו מובנה במכניקת הקוואנטים אלא רק אי הידיעה.'' • ראובן • 29 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אורי פז
  ללא כותרת • האייל הירוק
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • ערן בילינסקי
  ללא כותרת • יעקב
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • אביב י.
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • אביב י.
  מוחו של איינשטיין • אורי פז
  מוחו של איינשטיין • דובי קננגיסר
  מוחו של איינשטיין • גדי אלכסנדרוביץ'
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • סמיילי
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • גדי אלכסנדרוביץ'
  ריכוז הכוחות כמפתח להצלחה • אורי פז
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • ירדן ניר-בוכבינדר
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • ראובן
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • שוטה הכפר הגלובלי
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • ראובן • 6 תגובות בפתיל
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • האייל האלמוני
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • האייל האלמוני
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • ירדן ניר-בוכבינדר
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • יעקב • 10 תגובות בפתיל
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • האייל האלמוני
  הדלתה שלי- • ראובן • 2 תגובות בפתיל
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • יובל נוב
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • האייל האלמוני
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • עוזי ו.
  והוא מתגאה בכך? • ראובן
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • גדי אלכסנדרוביץ'
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • גדי אלכסנדרוביץ'
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • גדי אלכסנדרוביץ'
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית • 17 תגובות בפתיל
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • ראובן • 4 תגובות בפתיל
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • סמיילי • 34 תגובות בפתיל
אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע 296748
עכשיו שמתי לב שבתרגום של "כאוס" של ג'יימס גליק, מתרגם עמנואל לוטם את קבוצת מנדלברוט בתור חבורת מנדלברוט (שיתבייש לו!). אני מנחש שזה לפחות אחד מהמקורות של הביטוי בעברית.
אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע 765143
בטח גם על זה דיברנו, אבל ככלל ''כאוס'' של גליק הוא ספר מדע פופולרי שכתוב גרוע ומעצבן.
ייתיכן שגם התרגום של לוטם וחבורתו אשם.
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • האייל האלמוני • 29 תגובות בפתיל
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • אלון עמית • 9 תגובות בפתיל
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • סמיילי
  אומרים שמייקל ג'ורדון שיחק בייסבול די גרוע • יהונתן • 4 תגובות בפתיל
  שאלה לחלוטין לא קשורה • easy • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אורי פז
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי • 75 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ברקת
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • יעקב
  ללא כותרת • יובל רבינוביץ • 53 תגובות בפתיל
ללא כותרת 295591
מן המפורסמות היא!

ובלי צחוק: אין לי. מצד שני, היו אמורות להיות הוכחות בשפע לכיוון ההפוך, שהרי תרומת איברים היא מצווה, וסביר היה לצפות שבקרב ציבור שומרי המצוות נמצא שעור גבוה של אנשים שיקפידו גם על המצווה הזאת. ומנין לי שלא כך הוא? בתוך עמי אני יושב, וכל תכונה שמיחדת את הציבור הדתי-חרדי לטובה זוכה להרבה הוא-הא ומוזכרת השכם והערב בעיתונות החילונית ובשיחות מסדרון עם בעלי הכיפות: זק"א עם המשי-זהב שלו, גמילות חסדים, התגייסות הקהילה למען נזקקיה, תרומה לחברה הכללית (יש שרה והרב ההוא(פויאר?) שמתווך בין חולים לרופאים). בין כל אלה לא מצאתי מעולם איזכור לכך שחרדים תורמים את אבריהם להצלת חיים יותר מאשר כופרים גמורים, כך שאם יתברר לי שמרנובדיה נושא כרטיס אדי בארנקו אהיה מופתע מאד.
  תרומת איברים • יעקב • 3 תגובות בפתיל
ללא כותרת 739005
אני מרגיש חובה מוסרית לציין לטובה (מאד!) את תורמי הכליות בעודם בחיים, שברובם חובשים כיפה או שביס. זה באמת אלטרואיזם מהסוג הטהור ביותר שאני מעלה על דעתי, ואולי מן הראוי לקשר לכאן את תגובה 738803 לצרכי איזון. אם יש מי שבאמת ראוי לשמש אור לגויים (ולכופרים) הרי אלה התורמים.

בטח יהיה מי שיקפוץ ויטען שהאלטרואיזם הוא רק למראית עין, כי התורמים רק לוקחים את ההימור של פסקל צעד אחד קדימה ומבטיחים לעצמם חיי עולם הבא במחיר מציאה. לחמוצים האלה אומר רק שכאדם שאינו מאמין בעולם הבא אני שופט את התורמים עפ"י מעשיהם בעולם הזה בלבד. מי שחושב שהדרך לגן עדן מרוצפת מעשים טובים הוא אלטרואיסט עפ"י הגדרתי, בדיוק כפי שההוא שחושב שדווקא מעשי טבח יביאו אותו לשם הוא פושע.

איזה מזל שתמונת העולם שלי יציבה מספיק כדי לא להניח לעובדות כאלה לשנות אותה :-)
ללא כותרת 739171
אני שמח שהעלית את זה, יש לי לאחרונה דו-שיח כבד בעניין עם עצמי. תנועת תרומת הכליות חזקה לא סתם במגזר הדתי, אלא לפי מה שהבנתי חזקה במיוחד בהתנחלויות, ודווקא באלו הנחשבות "קיצוניות".

אני מלא הערצה לאלטרואיזם הקיצוני הזה. ומצד שני, אלו אנשים ששאר ערכיהם ומעשיהם בעיניי רעים מאוד ומסוכנים מאוד (והם חושבים אותו דבר עלי). ואז, בחמיצותי, אני מתחיל לחשוב שיש כאן גם היבט של הלבנת חטאים מצידם- שלמשפחת הגרין-ווש והפינק-ווש נולד אח חדש, נפרו-ווש.

זה דורש הבהרה: אני כן מאמין שלתפיסתם הערכים והמעשים שלהם (כמתנחלים) ראויים, נעלים ומהווים כשלעצמם קורבן (של בטחונם האישי ונוחותם האישית, למען העם); ואם כך, אילו חטאים הם מנסים להלבין? החשד שלי - ושוב, ייתכן שאני כאן הרע בזה שאני חשדן - הוא שהם לא במאת האחוזים שלמים פנימית עם האלימות והעוולות כלפי הערבים שהתנחלותם גורמת, לצד זה שיש להם ק"ן טעמים להצדיק זאת - או לחילופין שהם מודעים לכך שחלק לא זניח מעם ישראל רואה בהם אנשים רעים, ואמנם החלק הזה טועה אבל מדי פעם יש לו נקודות לא קלות. דיסוננס כזה, מצד מי שרואה בעצמו "ערכי קיצוני" - נותן מוטיבציה לג'סטות אלטרואיסטיות גדולות.

עכשיו, העניין הוא לא לבקר אותם, חלילה, על יוזמת התרומה: מבין כל המוני האנשים שעושים מעשים רעים (לשיטתי), אם מתוך זדון ואם מתוך ערכים רעים (לשיטתי), מעטים מאוד תורמים כליה, אז מה לי כי אלין דווקא עליהם? העניין הוא לא לבקר אותם, אלא הדילמה שזה מעורר בי בצד השני: האם ראוי (לי) לקבל כליה "כזו"? האם בקבלת כליה מ"מתנחל קיצוני" אני מצדיק את היותו כזה? מכיוון שאני תמיד רואה עצמי כפסע מהיזקקות לכליה, השאלה הזו חריפה אצלי.

אני גם מודע לכך שאם אני אומר "ממכם אני לא מוכן לקבל כליה, ואם צריך למות על העיקרון הזה אז אמות עליו" אני מעמיק את השסעים הידועים לשמצה בעם ומקרב את מלחמת האזרחים. זו רק מחאה לא אלימה שלי, הכי לא אלימה שיש, אבל גם פסילה עמוקה מאוד של בני האדם שהם. איפה זה שם אותי?
ללא כותרת 739174
א. רוב תורמי הכליה, גם חובשי הכיפה שבהם, אינם מתנחלים קיצונים (ע"ע חילי טרופר).
ב. עוד שני תמריצים אפשריים למגזר הנ"ל:
ב1 - כמו שכתבתי מהכיוון השני, אמונה דתית מרחיבה את התפלגות המעשים שאדם מוכן לעשות עבור מטרה 'גדולה ממנו'. בצד החמור זה אומר אלימות פוליטית לגווניה, בצד החיובי זה אומר וויתור על צרכי האחנדיבידואל לטובת הכלל (או כלל מסוים).
ב2 - זה יכול להיות חלק מתפיסת התרומה הקהילתית, כפי שמתבטא בעמותות כמו יד-שרה שמספקות ציוד עזר לנכים ונזקקים בחינם. חלק מהמוטיב החזק של עמותו שכאלה נובע לדעתי מחוסר אמון (מוצדק לפרקים) ביכולת של המדינה לספק צרכים חברתיים, שמביא להישענות על ממסד קהילתי ולא מדינתי. בשנה האחרונה נתקלנו גם בחסרונות וגם ביתרונות של הגישה הזו.
ג. פסילה של מגזר שלם ברמה האישית מקבלת תרומה נראית לי די קיצונית. כמה קיצוני ברמה האישית נראה לך מתנחל אקראי מאריאל?
ללא כותרת 739215
לעניין ה"פרקטי" (בתקווה שהמרכאות לא יוסרו לעולם):

1- תאר לעצמך מצב הפוך, בו אתה אדם בריא שמסיבות אלטרואיסטיות מחליט לתרום כליה. האם היה עולה בדעתך להגביל את מסירתה למתנחלים? אני מרשה לעצמי להניח שהתשובה היא לא, ולדעתי מטעמי סימטריה אין שום מקום ללבטים.
2- ומה עם ימנים קיצונים שלא גרים בשטחים אבל תומכים ומקדמים את ההתנחלויות? ומה עם אנסים? פדופילים? ערבים (טפו!)? מעלימי מס? זורקי זבל ברשות הרבים? ומי יישאר בכלל אם תפסול את כל אלה :-)? בקיצור, באמת אין טעם, ואין חובה מוסרית, לבדוק את שיני הסוס שקיבלת במתנה. כשאתה כותב "אלו אנשים ששאר ערכיהם ומעשיהם בעיניי רעים מאוד" (הדגשה שלי), אתה נותן למה שרע בעיניך לסנוור אותך. מה פתאום "שאר ערכיהם"? יש להם עוד הרבה ערכים, שחלקם יפה בעיניך, חלקם פחות יפה וחלקם רע מאד, אבל זה לא מעשה טוב אחד מול רוע מוחלט בכל השאר. למעשה, גם המעשה האלטרואיסטי הזה עצמו הוא לא משהו נפרד ממערכת הערכים של חלק גדול מאותם אנשים, אלא הוא פן אחד של "אהבת ישראל" שלא פעם הפן השני שלה שנאת הזר, או למצער חוסר התייחסות הולמת למי שאינו יהודי.

אבל אפילו על השאלה אם נכון לקבל כליה ממוחמד דף התשובה שלי היא "מובן שכן". ממתי מוטלת עליך חובה מוסרים להעניש את עצמך עבור פשעים של מישהו אחר?
ללא כותרת 739218
לכאורה לגבי שאלת הדף הלא חלק שבסוף - אדרבה, גם אתה (הצדיק) תקבל כליה וגם הוא (הרשע) יסבול, זה עדיף על זה שאדם תמים-דרך יסבול בשבילך, הלא כן?
אומרים לי שאני חצי בן אדם 739261
אתה בטוח שלדף יש שתיים?
אומרים לי שאני חצי בן אדם 739290
אם יש לו רק אחת, על זה *בדיוק* נאמר "על אחת כמה וכמה".

הה, הצחקתי אותי!
ללא כותרת 739321
אני מאוד מתפתה לקבל את הטיעון שלך "יש להם עוד הרבה ערכים, שחלקם יפה בעיניך, חלקם פחות יפה וחלקם רע מאד", אבל רגע אחר כך אתה מקשה עלי: "למעשה, גם המעשה האלטרואיסטי הזה עצמו הוא לא משהו נפרד ממערכת הערכים של חלק גדול מאותם אנשים, אלא הוא פן אחד של "אהבת ישראל" שלא פעם הפן השני שלה שנאת הזר, או למצער חוסר התייחסות הולמת למי שאינו יהודי" - זהו בדיוק, זה מה שקשה לי.

כמיטב המסורת האיילית, אנסה להקצין לכיוון השני. אתה סטודנט תפרן, ומודיעים לך שזכית במלגה נאה בזכות הישגיך האקדמיים. הבעיה היחידה, המלגה היא מטעם ארגון "וטהר ליבנו", ומוקדשת לעילוי נשמתו של הצדיק הרב מאיר כהנא זצוק"ל. תיקח?

אגב, אני תוהה כמה שליטה נותנים לתורם על זהות ("מיהות", המונח האהוב מסוגייה קודמת באייל) המקבל. קראתי את הדפים לתורם באתר של "מתנת חיים", וזה נשאר לי לא ברור (אולי בכוונה, הרי כל תשובה ברורה תרתיע לא מעטים מאיזשהו כיוון). השליטה שלו בכל מקרה מוגבלת, כי יש שלב די ממושך של בדיקות רקמות ובדיקות אחרות, שאני מניח שמובילות לרשימה לא ארוכה מדי של חולים פוטנציאליים. השאלה היא אם בשלב זה נותנים לתורם לבחור מהרשימה, או ש"המערכת" ממש בוחרת עבורו את החולה האופטימלי משיקולים רפואיים‏1; ואז, האם מותר לו בכלל לדעת משהו על המקבל? האם מותר לתורם להגיד "אה, אם זה זה אז לא". או האם בכלל הוא יכול להגביל מראש מי המקבל. הכי שווה, מן הסתם, לתרום לילד. אבל השאלה שאני הולך סחור-סחור מסביבה היא, האם יש תרומות מיהודים (חיים) לערבים ולהפך?‏2. ככל שהתרומה פחות אישית, כך יהיה לי יותר קל, למרות שלא קל לי לעגן את זה בנימוקים שהבאתי למה לא לקבל.

1 בתוספת למשקל שניתן לחתימה על כרטיס אד"י, לפי הפרסומים.
2 באחד הסרטים של אלומודבר זכור לי קטע שבו קרוב משפחה של נפטר - באמת או בסימולציה - מסכים לתרום, אבל מבקש שזה לא יהיה לערבי. זה בספרד, כן?
ללא כותרת 739322
דומני שכליה של לפחות אחד מן התורמים החיים היהודים הושתלה אצל ערבי.

אני לא יודע כלום על הנהלים, ומאחר שאין לי עניין אישי בסוגיה לא חקרתי יותר מדי, אבל עפ"י המדריך לתורם כליה מן החי לא נראה לי שלתורם יש מה להגיד בעניין: "הקצאת הנתרם תיעשה על פי אותם נהלים של בחירת נתרם במצבים של תרומה מנפטר (גיל, זמן המתנה, סוג דם, רמות נוגדנים, חתימה על כרטיס אדי וכו') כך שיהיה מובטח שהנתרם הנמצא בראש הרשימה/הזקוק ביותר להשתלה, יזכה בתרומה."

האם מתחת לשולחן יש הבנות שקטות שמאפשרות לעקוף את התקנות? לא אתפלא אם כן, אבל אולי אני סתם חושד במשרד הבריאות.
_______
(אגב עיון במסמך למדתי ש"טיפולים הומיאופטיים... עלולים להשפיע לעתים על תפקוד הכליה, ויש לדווח לרופא על שימוש כיום או בעבר." - ואכן, מן המפורסמות היא שמים משפיעים על תפקוד הכליות).
ללא כותרת 763677
ואפרופו תרומה מן החי, כבר יצא לי להביע את הערכתי העצומה ל תורמים כליה מן החי (שכידוע הם, ברובם, דתיים).

יהי זכרו של הרב נערן אשחר ברוך.
ללא כותרת 739328
שמע, הרגת אותי.
אני לא מבין איך אם בנאדם עשה את המעשה האלטרואיסטי הענק ותרם לך כליה מעניינות אותך הדעות הפוליטיות שלו.

בנאדם זה קודם כל בנאדם. נראה לי ששוכחים את זה לפעמים.

לשאלת המלגה-
אישית לא אהבתי לקבל תרומות, ובתור סטודנט תפרן לא נרשמתי למלגה.
א. לא הרגשתי נעים שיעזרו לי כספית
ב. בטח יש אחרים שצריכים את זה יותר

אילו המלגה היתה האפשרות היחידה שמאפשרת לי ללמוד הייתי אסיר תודה, ולא משנה אם זו היתה הקרן לעילוי נשמתו של הרב כהנא או של השיח' אחמד יאסין (כל עוד התורמים לא היו דורשים ממני גם לעשות דברים, כמו לכתוב מכתב תודה שלך תדע לאן יתגלגל יום אחד).
קל וחומר כליה, שיכולה להיות ההבדל בין חיים ומוות. אם מישהו מציל אותך מבניין בוער תוך סיכון אישי אתה שואל אותו מה הדעות הפוליטיות שלו לפני שתסכים שיציל אותך?
ללא כותרת 739337
מידע אישי, לתורמי מלגות יש יכולת השפעה רבה על זהות המקבלים (יוצאי קיבוץ, עדה מסוימת, גיל, תחום לימודים וכד’).
ללא כותרת 739393
בארור, יש מלגות רבות שמיועדות מראש למגזר מסויים.
ללא כותרת 739392
ראשית, כדי לא לצאת שקרן עלי לציין שבלי קשר לעמדה המוסרית שלי, לא הייתי מסרב לקבל מלגה משום גוף שהוא. תמיד אפשר לתרום חלק מסויים ממנה לקידום אינטרסים הפוכים לאלה של אותו גוף תורם, וכך גם המצפון וגם הארנק יוצאים מרוצים. למותר לציין ששתי דקות אחרי שהמחשבה המקלה הזאת עוזרת לצלוח את מעמד קבלת הצ'ק היא נזרקת לפח, למה מה פתאום שאתחיל לתרום לעמותות, מה אני, רוטשילד?

שנית, יותר קל לקבוע עמדה נחרצת בקשר לאירגון מאשר בקשר לאדם, שכן לארגון יש תקנון מובנה וקצר יחסית (יחסית לשלושה מיליארד בסיסים ב dna פלוס כל ההשפעות האפי גנטיות), כך ש"הקרן החדשה לעילוי נשמתו של הצדיק ההוא" באמת מאפשרת לסווג אותה בביטחון יחסי ברשימת "פסולי מגע מכל סוג", שכן גם אם היא עושה דברים טובים, למשל מחלקת מילגות לטיפוסים כמוני, אם עצם סיבת קיומה עומדת בניגוד חריף למה שאני מאמין בו אולי היחס ההולם היחיד הוא סירוב אפילו לאינטרקציה כזאת, מתוך חוסר הרצון להעניק לעמותה ההיא את הלגיטימיות שנגזרת מקבלת התרומה. קשה להחיל שיקולים כאלה על תרומת איבר מאדם.

שלישית, והכי חשוב, מה שאריק אמר.
  ללא כותרת • אורי פז • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אורי פז • 13 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אורי פז • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 11 תגובות בפתיל
  ערלי לב • ירמיהו הנביא
  ערלי לב • יחזקאל בן בוזי הנביא • 2 תגובות בפתיל
  זה טיעון דתי עתיק • האייל הירוק • 3 תגובות בפתיל
  בחיי שאין טעם • אביב י.
  בחיי שאין טעם • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • גל
  ביקורת • כליל החורש נאורי • 3 תגובות בפתיל
  ביקורת • האייל האלמוני
  ביקורת • יובל רבינוביץ • 263 תגובות בפתיל
  ביקורת • האייל האלמוני • 24 תגובות בפתיל
  ביקורת • האייל האלמוני
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • האייל הירוק • 17 תגובות בפתיל
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • האייל האלמוני • 9 תגובות בפתיל
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • רן מ.
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • המסביר לצרכן • 15 תגובות בפתיל
  ''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' • נועה ו • 58 תגובות בפתיל
  תזכו לבנות בית נאמן בישראל • אביב י. • 48 תגובות בפתיל
  מזל טוב, ושאלה • סמיילי • 34 תגובות בפתיל
  כל מילה בסלע • לונה • 5 תגובות בפתיל
  חידה • המתחתן בפוטנציה • 11 תגובות בפתיל
  עמותת "משפחה חדשה" היא הכתובת! • מיקה • 7 תגובות בפתיל
  מזל טוב! • העלמה עפרונית
  מזל טוב, כמובן. • אורי דורי
  מזל טוב! • יהונתן • 4 תגובות בפתיל
  מאמר אחד ובו שתי טענות • יהונתן • 3 תגובות בפתיל
  דרייקורס על ערש דווי • יהונתן • 6 תגובות בפתיל
  מזל טוב! • עדי סתיו
  מזל טוב! • תובל
  And another one bites the dust ! • לא חרדי ולא עורך-דין
  מזל טוב • ניצה • 5 תגובות בפתיל
  כמה הערות • אלון עמית • 132 תגובות בפתיל
  ויש גם הדרכה לחתן • המסביר לצרכן
  מממשים את המז''ט • האייל האלמוני • 21 תגובות בפתיל
  אין חדש תחת השמש • שוטה הכפר הגלובלי • 6 תגובות בפתיל
  מזל טוב, דובי! • כליל החורש נאורי • 4 תגובות בפתיל
  מזל טוב • רון בן-יעקב • 31 תגובות בפתיל
  מזל טוב! • מישהי
  אז ארקוד על מדרגות הרבנות • ירדן ותמי ניר-בוכבינדר • 6 תגובות בפתיל
  הי, הלוגו גם עושה שלום! • ראובן
  ''לא חשבתי שזו תהייה חתונה מסורתית'' • רון בן-יעקב
  אפשר שאלה? • האייל המתולתל • 4 תגובות בפתיל
  סיכום המאמר במשפט אחד • האייל האלמוני • 6 תגובות בפתיל
  אל דאגה חולנים... • יוספי • 31 תגובות בפתיל
  הכי חשוב • כרמית
  דת ממוסדת • מיקו • 24 תגובות בפתיל
  מזל טוב! • רבקה י.
  קננגיסר יהודי מצוין • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  לגבי הדרכת הכלות • איילה • 2 תגובות בפתיל
  זו לא הפעם האחרונה שלך עם הממסד הדתי • צבי צוברי
  צרת רבים אינה חצי נחמה • מאיר • 775 תגובות בפתיל
  ''יחסים מעוותים בהסכמה'' • האייל האלמוני • 14 תגובות בפתיל
  חוויה אישית ברבנות • אייל ושמו איתי • 8 תגובות בפתיל
  נישואין אזרחיים • עליזה • 45 תגובות בפתיל
  זוגות נשואים עכשיו במיעוט • רון בן-יעקב
  כמה שזה נכון • המיואשת • 8 תגובות בפתיל
  תוכיח לרבנות שאתה זה אתה • רון בן-יעקב
  ללא כותרת • משה • 40 תגובות בפתיל
  דובי, ממך ציפיתי ליותר. חתונה דתית? גועלד! • קורא ותיק • 5 תגובות בפתיל
  הנאורות תנצח • המתחתנים האזרחיים

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים