פרות עמידות לחיידק גורם דלקת ''הונדסו'' גנטית 2323
חוקרים במשרד החקלאות האמריקאי הצליחו ליצור בשיטות של הנדסה גנטית שלוש פרות עמידות כנגד דלקת עטינים חיידקית. המדענים החדירו לתוך הדנ''א של הפרות גן היוצר חלבון שנלחם בחיידק, וכך הן פיתחו כנגדו עמידות כמעט מלאה. הדלקת שיוצר החיידק היא נפוצה עד מאד, ועד היום לא היו בנמצא חיסונים או תרופות כנגדה.

על מנת לזכות באישור הרשויות לשיווק החלב המופק מפרות אלה, עליו לעבור סדרת בדיקות קפדניות וממושכות. מחקרים נוספים יידרשו על מנת לקבוע האם ניתן להפיק ממנו ללא חשש מוצרים אחרים, כגון גבינה ויוגורט.
קישורים
USDA משרד החקלאות האמריקאי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שאלה 296136
מה מקור הגן שהוחדר לדנ"א הפרות?
שאלה 296162
מתוך הקישור שניתן בידיעה:

The research shows that the gene for secreting lysostaphin comes from a non-pathogenic species of Staphylococcus that uses the protein to repel its cousin, S. aureus.

טרם קראתי את המאמר ב-NBT.
גם כן חדשות... 296275
הבעיה העיקרית שאני רואה כאן היא שהחלבון האנטי-בקטריאלי שנוצר מהגן המושתל (ליסוסטפין) מופיע בחלב.
גם כן חדשות... 296277
מצוין. קפה הפוך עם חיסון אנטי-בקטריאלי built-in
גם כן חדשות... 296284
כן אבל יתכן שאי אפשר יהיה לעשות ממנו גבינה. (שלא לדבר אל אפשרות שיש אנשים אלרגים לזה)
גם כן חדשות... 296285
נו, אז לא תאכל לבן, תשאר רק עם המילוי. (ואם אתה לא רוצה אז לא נדבר על האפשרות שיש אנשים אלרגים לזה)
גם כן חדשות... 296293
אתה מקבל מספיק חומרים אנטי-באקטריאליים בחלב ממילא. אמנם קוראים להם חומרים אנטיביוטיים, אבל את תתן לשם להטעות אותך.
גם כן חדשות... 296302
אין אנטיביוטיקה בחלב וזה נבדק ע''י תנובה מאוד בקפדנות.
גם כן חדשות... 296309
אה, כן, איך שכחתי. גם סיליקון אין בחלב.
גם כן חדשות... 296318
הסיליקון הוא לא בחלב אלא במיכליו.
גם כן חדשות... 296324
אכן מאז פרשת הסיליקון תנובה נעשתה מאוד קפדנית בבקרת האיכות. הסיבה שהם לא מוכנים לקבל חלב אם אנטיביוטיקה בכלל היא שאי אפשר לעשות ממנו גבינה.
גם כן חדשות... 296333
אתה מתכוון לאנטיביוטיקה מעשה ידי אדם? שוב מתוך התקציר בקישור:

While all milk contains several naturally occurring antimicrobial proteins, such as lysozyme and lactoferrin,...

(בבקשה אל תאמר ש-"naturally occurring" אומר שזה בסדר).
גם כן חדשות... 296354
מה שיש בחלב באופן טבעי ישנו ואף אחד לא יכול לעשות משהו בקשר לזה ‏1. עובדה היא שהחומרים האנטי בקטריאלים הקימים בחלב רגיל לא מצליחים לבלום דלקת עטין בפרות ולא הפיכת חלב לגבינה.
כאשר נותנים לפרה טיפול אנטיביוטי ריכוז החומר הפעיל בחלב הוא כזה שאינו מאפשר צמיחת חידקים כלל ‏2 (ועל כך מתבססת הבדיקה לנוכחות אנטיביוטיקה).
הבדיקות שצריך לבצע על החלב מהפרות המהונדסות הן רוחב הטווח של פעולת החומר החדש. האם הוא יעיל רק נגד סטפ' אוורוס או גם נגד חידקים אחרים (בנוסף לבדיקת אלרגיות וסרטן בבני אדם).

1 חוץ מרביה מוכוונת להקטנת כמותם בחלב או הנדסה גנטית.
2 חוץ מהחידקים העקשנים שגורמים לדלקות עטין. ולכן טיפול אנטיביוטי בדלקות עטין אינו יעיל (נותנים אותו רק בדלקות מחידקי קולי וגם אז הרעלנים משתחררים רק לאחר מות החידק כך שלפעמים זה יכול להרע את המצב).
גם כן חדשות... 296368
אם הבנתי אותך נכון עכשיו, אז הבנתי נכון גם קודם: התכוונת לאנטיביוטיקה מלאכותית. בסדר, אבל לא מדוייק לומר "אין אנטיביוטיקה בחלב" כשיש חומרים אנטי-מיקרוביאליים אחרים בכמות דומה לזו שבפרות המהונדסות (זה שהם לא מצליחים למנוע דלקת עטין זה לא מפתיע: הם ספציפיים לחיידקים אחרים. זו לא שאלה של כמות).

(כל זה לא בא לומר שאין לעשות בקפידה את כל הבדיקות המתקבלות על הדעת).
שאלה מתבקשת: 296436
איך זה שהחיידקים לא פתחו עמידות לאותם חמרים אנטי-בקטריאליים? הרי הפרה מפתחת אותם הרבה יותר לאט ממה שמקובל בחברת אלי-לילי.
שאלה מתבקשת: 296593
לא יודע, אבל אתה בטוח שהם לא פיתחו עמידות? עובדה שיש חיידקים הגורמים למאסטיטיס (לא יודע אם הם קרובי משפחה של הלא-עמידים), ואפשר לשער ששהות בעטין וגרימת דלקת אינה חיונית לזן הזה; יש לו שדות אחרים לרעות בהם.
פרוטאין המשי 296675
מה ההבדל בין בקטריות לחיידקים? ומיקרובים? אם יש מילה עברית,
אולי עדיף להשתמש בה.
פרוטאין המשי 296750
אין הבדל בין בקטריות וחיידקים, מסתבר... תוקן, תודה!
פרוטאין המשי 296951
תמיד חשבתי שחיידק זה תרגום מילולי של microorganism. האין בקטריה רק סוג של חיידק?
מה זה חשוב מניין בא הליזוסטפין הזה? 297108
אם היו מדביקים את הפרות בסטפילוקוק שמכיל את הגן לליזוסטפין, וכן היו מגינים עליהן מזיהום בסטפילוקוק הפתוגני, הרי שכל חובבי הטבע היו מאושרים וקוראים לזה "שיטה ביולוגית" ללא אנטיביוטיקה.
אז מה כל ההבדל? במקום להדביק כל פרה בנפרד בחידק הבלתי מזיק, שמכיל עוד מרכיבים, ניסו "להדביק" את הפרות ואת כל צאצאיהן בעתיד, בגן המועיל של אותו חידק, ולחסוך עבודה מיותרת.
האם כל דבר "טבעי" הוא לא מזיק, והופך למזיק ברגע שהוא מלאכותי? יש גם די הרבה רעלים בטבע. נדמה לי שאין צורך בדוגמאות.
מה זה חשוב מניין בא הליזוסטפין הזה? 297119
ראשית, אני לא בטוח איך היו מגיבים "חובבי הטבע" על הדבקת הפרות בחיידק שבד"כ הן אינן חשופות אליו. השם "הדברה ביולוגית" שמור לשימוש ב*אויבים הטבעיים*.

שנית, בהכניסך גן חדש לגנום של הפרה את מכניסה למערכת גורם חדש שלא נוסה במעבדה הגדולה שנקראת "טבע" במשך כמה מליוני שנים. הפחד הוא שיחיד עם התוצאה הטובה של עמידות בפני דלקת העטינים את עלולה לקבל גם השפעות שאין לך שום מושג לגביהן. לא תמיד הגנים הם יחידות שעובדות בנפרד לגמרי ("גן אחד, חלבון אחד").

יש בטבע המון חומרים מזיקים, אבל יש לנו בטחון מסויים שחלב פרות אינו אחד מהם, או לפחות שאנחנו מכירים את הנזקים שלו די טוב. החלב החדש יהיה טיפה שונה, וכבר ראינו שחלבונים מסויימים מגלים עמידות למערכת העיכול וגורמים נזק עצום לאחר שהם נספגים בגוף, אחרת לא היתה פורצת מחלת יקוב-קרויצפלד.
מה זה חשוב מניין בא הליזוסטפין הזה? 297750
אין הבדל מהותי בין מה שעושה ביולוג - חיתוך והדבקת גנים ע"י אנזימי רסטריקציה וכד' (שגם הם מקורם בטבע) - לבין מה שקורה בהעברת גנים באופן טבעי ואקראי, כפי שמתרחש מוירוסים מסויימים לאדם (נגיפי ההרפס למשל), או בין חיידקים מזנים שונים, על ידי פלסמידים, טרנספוזונים וכד'.
ברור שיש לוודא שהחלבון עצמו או השינוי הגנטי שנעשה בפרות לא מזיק, ולכן ה-FDA ודומיו בארצות שונות יעמידו את הפרות וחלבן במבחן ממושך של ניסויים לפני שיאשרו לשווק את החלב. לפיכך אין שום סיכוי למצוא בשנים הקרובות על המדף בסופר איזשהי גבינה מחלב של הפרות המהונדסות. זה יקרה רק אחרי שיאושר בסבירות קרובה לוודאות כי החלב אינו מזיק. אז מה הבעיה?
מה זה חשוב מניין בא הליזוסטפין הזה? 297801
נכון, גם חיידקים עוסקים בהעברת גנים והם אפילו לא מבקשים רשות מה- FDA. האם אני מבין נכונה שדעתך לגבי נגיף ההרפס היא "if you can't beat it, join it"?

כמה ממושך יהיה ה"מבחן הממושך" הזה? אני מניח שזה תלוי בכל מיני גורמים, כולל ההשפעה של ארגון החקלאים. בכל מקרה, הוא לא יהיה באותו סדר גודל של זמן שבו אנחנו חשופים לכל מיני חולירות שנוצרות באופן טבעי.

את מכירה את הסיפור עם התירס ששונה גנטית?
מה זה חשוב מניין בא הליזוסטפין הזה? 297840
מה סיפור התירס ששונה גנטית? הוא הפך לאבטיח והתחיל לשיר באידיש?
מה זה חשוב מניין בא הליזוסטפין הזה? 297991
לא ממש: http://yaleglobal.yale.edu/display.article?id=4877

מתאבן:

Genes from genetically modified (GM) maize imported into Mexico from the United States have entered local varieties, are likely to spread, and will be very difficult to remove, according to a major report released this week.

(אני לא תמתכוון לרמוז בזאת שפרות מהונדסות גנטית תברחנה באישון לילה מהמעבדה, אבל אם הייתי מ. קרייטון הייתי יכול לתאר כמה תסריטי אימה מתאימים)
מה זה חשוב מניין בא הליזוסטפין הזה? 297995
מסוכן מאוד: תאר לך שיהנדסו כמה אנשים בעזרת גן אנטי דכאוני... איזה יאוש!
עוד משהו 297993
לא ממש אותו דבר, אבל הנה משהו אופטימי: http://www.sciencedaily.com/releases/2005/05/0505021...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים