ביה''ד לעבודה: תשר למלצרים אינו שכר 2357
נשיא בית הדין הארצי לעבודה סטיב אדלר קבע בפסק דין שניתן בסוף השבוע שעבר כי תשר ("טיפ") שמשולם למלצרים ישירות על ידי הלקוחות אינו נחשב לשכר עבודה.

פסק הדין ניתן בערעור של מסעדה באילת על פסק דין של בית המשפט לעבודה בבאר־שבע על בקשתה של מלצרית לקבל תשלומים שונים בגין תקופת עבודתה. המעסיקים לשעבר טענו כי יש לקבוע כי הטיפים שקיבלה המלצרית במהלך עבודתה היו חלק משכרה - טענה שנדחתה על ידי בית הדין.

בפסק הדין כתב השופט אדלר על שיטת התשלום ישירות לכיסו של המלצר, כי "מדובר בשיטה המזמינה ניצול של המלצרים ולעתים העדר תום לב של המעסיקים; שיטה המזמינה אי תשלום דמי ביטוח לאומי ופוגעת בגביית מס ובשיטה המטעה את הלקוחות הסוברים לתומם, כי ייעודו של הכסף שהותירו למלצר הוא תשר ולא סיוע למסעדה בתשלום שכרו".

לעומת זאת, כתב אדלר על תשר המופקד בקופת המעסיק כי הוא ייחשב כשכר לצורך חוק שכר מינימום: "בדרך זו המעסיק פועל בשקיפות מלאה בכל הנוגע לתשלום השכר, רישום התשרים ורישום הכנסות העסק. על פי שיטה זו שני הצדדים יודעים ובטוחים כי שכרו של המלצר לא ייפול משכר המינימום והם אף רשאים להסכים ביניהם, כי אם סך התשרים עולים על שכר המינימום - יוותר הסכום העודף בחזקת המלצר."
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה עושים? 306449
כל פעם אני תוהה מה עלי לעשות כאשר אני מקבל חשבון.
בתחילה, מה הדין לגבי דמי "אבטחה", שלרוב הינם שקל-עד-שקל-וחצי לאדם. האם להתעקש לבטל אותם?
שנית, טיפ היום הוא 'מס' די קבוע של 10%. אני ביודעין משלם עשרה אחוזים מן מחיר הארוחה, עבור משהו שבית הדין קבע שהוא תשלום "רשות". למרות זאת, במבחן התוצאה (ה"מחוייבות" שאני מרגיש לתשלום) - התשלום נוטה לכיוון של 'מס-חובה'; כמעט תמיד אני משאיר את הסכום. הדין קיים גם כאשר אני לא ממש מרוצה מן השירות - ובכן, כל עוד הוא לא היה "קטסטרופה".

בסופו של דבר, לעיתים אני פשוט אומר למלצר/ית בדרך החוצה - "כל הסכום מעבר לחשבון הוא בשבילך - שלא יקחו ממנו דמי 'אבטחה"'. וכך, בכל אופן, אני מרגיש יותר טוב עם עצמי.
מה עושים? 306450
האמת, הגיע הזמן שבית המשפט יתייחס לנושא. אני מכירה כבר כל כך הרבה מלצרים שהתשר הוא שכרם היחיד, ולדעתי זה ניצול מחפיר.

מה שכן, יפה שמלצרית מבאר שבע תבעה את מעסיקיה על כזה דבר!
מה עושים? 306741
בית משפט לעבודה הוא מבאר שבע.
המסעדה היא מאילת.
ואני מוכן להמר שהמלצרית בכלל לא תושבת האזור, אלא הגיעה לדרום לאחר השחרור מצה''ל במסגרת עבודה מועדפת.
מה עושים? 306778
אוקי, תיקון טעות: מלצרית תושבת זמנית של אילת. עדיין, *כל* האנשים שהולכים לעבוד בעבודה מועדפת באילת שאני מכירה, לא היו תובעים בבית משפט על דבר כזה.
מה עושים? 308611
יש איזה אפיון מיוחד לאנשים העובדים בעבודות מועדפות באילת?
309554
הם בדרך כלל חיילים משוחררים (אחרת זו לא הייתה נקראת "עבודה מעודפת" אלא סתם "עבודה") שבאים לעבוד חצי שנה, לקבל את המענק ולהמשיך הלאה. לא אנשים שרואים במלצרות קריירה.

____________
העלמה עפרונית, פיספסה עבודות מועדפות.
מה עושים? 306451
קמצן טיפוסי
טיפ זה מקובל בכל העולם
מי שהולך למסעדה בכל מקום תרבותי
יודע שצריך 10 20% עוד
וזה לא מס
מה עושים? 306488
על איזה עולם אתה מדבר?
באירופה זה בכלל לא מקובל. (להוציא מקרים יוצאי דופן - האם ידעתם שבספרד נהוג לתת טיפ לסדרן בבית הקולנוע?)
סליחה?? 306742
באירופה לא מקובל לתת טיפ למלצר?
מי סיפר לך את השטות הזו?
סליחה?? 306767
זו כנראה הסיבה שהוא חושב שהמלצרים בכל אירופה נורא גסי רוח.
306472
כיוון שאני מכירה כמה וכמה אנשים שעבדו/עובדים כמלצרים בתקופת לימודיהם, ומכולם כמעט שמעתי כמה שנוא עליהם לקבל *בדיוק* 10% תשר, אני משתדלת להשאיר 12-15%, במידה שהשירות מצדיק את זה - ואילו על שירות גרוע אני משאירה במתכוון פחות מ-‏10%.
306543
למה זה שנוא עליהם?
306549
אני לא לגמרי בטוחה, אבל נראה לי שזה עניין של יחס מאוד לא אישי. או לא ייחודי. או משהו. אבל הרושם הוא שזו תופעה די כללית.
306581
האם מלצרים נותנים ייחס אישי או ייחודי לכל אחד מהלקוחות שיש להם ביום? אני לא חושב כך, (וגם לא רואה למה זה צריך להיות כך, או איך אפשר שזה יהיה כך) אז לא ברור לי מה הבעיה עם טיפ "לא אישי" כל עוד גודלו הוא הוגן.
306627
שמע, אני מעולם לא הייתי מלצרית (ויגידו תודה הלקוחות, סביר שלא הייתי מצטיינת בתחום זה). אמרתי רק מה שאמרו לי.
308014
כי זה פחות כסף?
308068
אני קיבלתי את הרושם שהם יתרגזו יותר על מי שישאיר להם 10% *בדיוק* מאשר על מי שיחזיר להם 9 ועוד 3*פאי אחוז.
308071
נכון מאוד.
308502
יש משהו מעליב באדם שמשאיר לך טיפ של 5 שקלים ו-‏45 אגורות, כי הוא שילם חשבון של 54.5 ש"ח. בכלל, העיסוק בעשרות אגורות (ובמיוחד בחמישיות אגורות) הוא יותר מעיק ממועיל. או שתשלים לשקל, או לפחות לחצי שקל, או שכבר תשאיר 5 וזהו.
308570
אולי בגלל אני לומד מתמטיקה אני לא מבין למה זה מעליב. מצד שני, כנראה שלא בגלל זה.

(דווקא בתור סועד, החיפוש אחרי חמש אגורות הוא כאב ראש בלתי פוסק וכבר יותר נוח להשאיר משהו עגול, אבל אין לזה ולעלבונות שום קשר).
308578
בדיוק כי זה אומר שהשקעת מאמץ ניכר כדי להשאיר לו *בדיוק* כמה שאתה צריך ולא אגורה אחת יותר. זה בערך כמו לתפוס אותו להגיד לו "אתה חרא של מלצר, ולא הייתי נותן לך גרוש, אבל אני אדם מנומס ותרבותי, אז אני נותן לך כמה שמגיע לך. אני מקווה שלא תהנה מזה".
308583
נראה לי שזה ההסבר המדויק. (תרתי משמע).
308603
עם זה אני בהחלט מסכים, אבל כאמור, קיבלתי את הרושם שהמלצרים יתרגזו יותר על האנשים המדוייקים מאשר על אנשים שמשאירים *פחות* כסף מעשרת האחוזים (כלומר, במקרה של 54.5 ש"ח הם ישאירו 5 ש"ח), מה שנראה אבסורדי, כי אלו האנשים שאומרים "אתה חרא של מלצר ולא בא לי לתת לך את מה שמגיע לך על פי כל כללי הנימוס האלמנטריים, אז לך תזדיין".

אני, אגב, חושב שמי שמשאיר את הסכום המדוייק אומר "לא התרשמתי ממך יותר מדי בתור מלצר, אבל עשית את העבודה כמו שמצופה ממך ולכן אני אשאיר בדיוק את הטיפ שמצופה ממני, ככה שאנחנו יוצאים שווים". כנראה שכל אחד קורא את זה בצורה שונה (ומכיוון שלא הייתי מלצר, כנראה שאני קורא את זה לא נכון).

אגב, אני די מרחם על מי שמשאיר טיפ מדוייק כדי להראות למלצר את הדברים שאמרת. זה די עצוב.
308654
מי שמשאיר טיפ קצת מתחת, אפשר לפרש את זה כ"לא היה לי עוד שקל, אולי בפעם הבאה". זה מה שקורה אצלי, בדרך כלל - אני נותן טיפ בכפולות של 5 שקלים, כי זה מה שיש לי. מי שממלצר לי חשבון של 90 שקל מרוויח, מי שממלצר 110, מפסיד.
370076
או אולי הלקוח אומר: אני יודע שהמנוול שמעסיק אותך נותן לך שכר סימלי; אז אין לי ברירה אלא להשלים לך את השכר.
הטיפ הוא בבסיס מנהג מגונה כי הוא פוטר את המעסיק מלשלם שכר ראוי. אני מרגיש הרבה פעמים שאני משלם טיפ לבעל הבית. אני נזכר בדבר שכתב טומי לפיד במדריך לאיטליה או צרפת: "ואל תשכח לתת לסבל המזוודות טיפ; אתה יודע איזה שכר הוא מקבל?"
אם אתה פקיד בדואר האם תקבל טיפ על שרות מסור?
370086
האם הפטור מתשלום שכר ראוי למי שמקבל טיפים מעוגן בחוק? (שאלה די טיפשית, תראה תחת איזו ידיעה אני שואל אותה).

והאם לדעתך הפטור מתשלום שכר ראוי למי שמקבל טיפים מעוגן באיזו נורמה מוסרית מקובלת? לי ממש לא נראה ככה.
370096
כמובן שלא. עובד צריך לקבל שכר. טיפ שהיה אמור להיות תוספת על השכר הפך להיות השכר. זה מנוגד לחוק ולו רק מפני שהטיפ איננו מדווח. בעל המיסעדה שוכר את כוח עבודתו של המלצר ומשלם לו שכר. הלקוח משלם לבעל הבית תמורת הארוחה. הלקוח יכול להוסיף בונוס למאמציה ונחמדותה של המלצרית. הטיפ בהגדרה הוא מתנה אישית למלצרית.
370100
נו, אז איפה כאן נכנס הפטור של בעל המסעדה מתשלום שכר הוגן, אם כולם מסכימים שזה לא בסדר?
370117
אין פטור כזה. בעלי המסעדות לקחו לעצמם פטור. במסגרת ההובי הלאומי לנצל עובדים. הרי עודד טירה הודה ש-‏40% מהמעסיקים אינם עומדים בשכר מינימום.
370127
אז מה מגונה בטיפ? כבר הסכמנו שהוא בבסיסו דווקא לא פוטר את המעסיק מלשלם שכר ראוי, כי המעסיק בן זונה וממילא לא עושה את זה כי ההובי הלאומי הוא לנצל עובדים. מה שאומר שהטיפ דווקא מציל את העובד ועוזר לו. לדעתי זה ההפך ממגונה.
370128
אתה חושב שמעביד היה יכול להעסיק מלצר ללא שכר אם לא היו טיפים? אף אחד לא היה מסכים לעבוד והוא היה צריך לשלם שכר (על פי חוק שכר מינימום). שיתפנו איתו פעולה והעלינו ביחד את המחירים. אני מניח שזה התחיל בישראל מטיפים ואחר כך בעלי המסעדות ראו שהמלצרים מקבלים כסף (לפעמים אפילו כסף טוב), ואמרו:
"אה, מה זה? הפושטית הצעירה הזאת שעובדת אצלי תקבל גם ממני וגם מהלקוחות? זה יצא לה יותר מדי- אני אקזז לה מהמשכורת." ראית שדי מהר היו רבים שקיזזו לה את כל המשכורת.
370133
כלומר, אנחנו צריכים להפסיק לתת טיפים ואז בעלי המסעדות ישתכנעו להרים את המשכורת? לא השתכנעתי.

אני גם לא בטוח מה היו עושים כל אותם מלצרים שלא היו מוכנים לעבוד בשכר עלוב אם לא היו טיפים, והאם באמת כולם היו נמנעים מעבודת המלצרות.
370167
אינני מבין את ההיגיון שאתה מציג. אני מדבר על 35 השנים האחרונות; אתה מתייחס רק להיום. לא תמיד היו טיפים בישראל. תיארתי לך איך נדמה לי שנכנס המנהג הזה מאירופה וארה"ב. לא כתבתי ולא התכוונתי לכתוב שאני ממליץ להפסיק לתת טיפים ואז יעלו את המשכורות. כתבתי שאם לא היו מתחילים לתת טיפים-בעלי המסעדות לא היו מפסיקים לשלם משכורות.
370266
חשבתי שאנחנו מדברים על כמה מגונה המנהג הזה בימינו, לא כמה הוא היה מגונה לפני 35 שנה.
370269
נו באמת גדי. אי אפשר להתייחס לתופעה כפי שהיא נראית ביום רביעי בשעה 17:35 . אנחנו מנתחים את התופעה. התופעה לא היתה תמיד במדינת ישראל; היא צמחה בדרך מסויימת והדברים הללו הם בתגובה להחלטת בית המישפט שתשר איננו משכורת. איך אתה יכול לדון בנושא הזה בלי לראות איך הפך התשר להיות במקום משכורת.
370291
אני רואה איך הפך התשר להיות במקום משכורת, אבל לא ברור לי למה זה רלוונטי לשאלת המוסריות שלו כפי שהוא כרגע. גם בדיון על ה"כיבוש" לא צריך לנמק את מוסריות כיבוש חבל ארץ מסויים בנימוקים שבשנת כך וכך הוא היה בעל חשיבות אסטרטגית/מדינית אדירה. השאלה היא מה הוא עכשיו. על ההיסטוריה שבדבר נוכל לכל היותר לבכות.
ממש לא יפה מצד המסעדה 306485
אנשים משלמים טיפ למלצר בגלל השירות הטוב שהוא עשה, או לפחות בגלל שהוא עשה את עבודתו כמו שצריך. לפי דעתי זאת סיבה מספקת שמלצר טוב יקבל יותר משכורת מבלי שהמסעדה תתערב- כלומר, הקהל בוחר את חביביו באופן אובייקטיבי.

המסעדות, שגם ככה מרוויחות טוב מאוד מהמחירים המנופחים של המנות, לא צריכות לגעת בכסף שהסועדים בוחרים להשאיר למלצר.

כל הכבוד למלצרית הבאר-שבעית האמיצה! כן ירבו כמותה!

ולגבי המצב בעולם- מסתבר שאנחנו עוד במקום טוב יחסית. בגרמניה, למשל, מדינה שאזרחיה ידועים כקמצנים, ברוב רובן של המסעדות, המלצרים מתפרנסים מטיפים *בלבד*!
טוב שלגרמנים יש הרבה תיירים, אחרת המלצרים היו סובלים חרפת רעב...
ממש לא יפה מצד המסעדה 306486
ביפן לא נהוג לתת טיפ, המלצרים יעלבו אם תציעו להם
גרמניה? 306904
אני לא יודע מאיפה הנתונים שלך על הקמצנות הגרמנית וכו'. אבל כאן בדרך כלל המלצרים דווקא כן מקבלים משכורת. וטיפ מקובל פשוט לעגל למעלה. 10% נחשב סביר פלוס, ו15% נחשב נדיב ביותר.
גרמניה? 307359
כשהייתי בגרמניה, נפגשנו עם ידידי משפחה במסעדה והשארנו טיפ נדיב במיוחד, מכיוון שהידידים סיפרו לנו שהמלצרים ברוב המסעדות אינם מקבלים משכורת מלבד הטיפ.
לא שאנחנו לא משאירים טיפ גם למלצרים שכן מקבלים משכורת.

ולגבי הקמצנות הגרמנית- זאת פשוט סטיגמה נפוצה ואני בעצמי לוקח אותה בערבון מוגבל.
ממש לא יפה מצד המסעדה 318384
''המסעדות, שגם ככה מרוויחות טוב מאוד מהמחירים המנופחים של המנות''
לי נדמה שמסעדנות בארץ היא עסק מאוד, מאוד לא יציב - ומכאן, כנראה, לא רווחי במיוחד בסופו של דבר.
כלבי האשמורת 306502
NICE GUY EDDIE: Okay, everybody cough up green for the little lady.
NICE GUY EDDIE: C'mon, throw in a buck.

MR. PINK: Uh-uh. I don't tip.

NICE GUY EDDIE: Whaddaya mean you don't tip?

MR. PINK: I don't believe in it.

NICE GUY EDDIE: You don't believe in tipping?

MR. WHITE: I love this kid, he's a madman, this guy.

MR. BLONDE: Do you have any idea what these ladies make? They make shit.

MR. PINK: Don't give me that. She don't make enough money, she can quit.

NICE GUY EDDIE: I don't even know a Jew who'd have the balls to say that. So let's get this straight. You never ever tip?

MR. PINK: I don't tip because society says I gotta. I tip when somebody deserves a tip. When somebody really puts forth an effort, they deserve a little something extra. But this tipping automatically, that shit's for the birds. As far as I'm concerned, they're just doin their job.

MR. BLUE: Our girl was nice.

MR. PINK: Our girl was okay. She didn't do anything special.

MR. BLONDE: What's something special, take ya in the kitchen and suck your dick?

NICE GUY EDDIE: I'd go over twelve percent for that.

MR. PINK: Look, I ordered coffee. Now we've been here a long fuckin time, and she's only filled my cup three times. When I order coffee, I want it filled six times.

MR. BLONDE: What if she's too busy?

MR. PINK: The words "too busy" shouldn't be in a waitress's vocabulary.

NICE GUY EDDIE: Excuse me, Mr. White, but the last thing you need is another cup of coffee.

MR. PINK: These ladies aren't starvin to death. They make minimum wage. When I worked for minimum wage, I wasn't lucky enough to have a job that society deemed tipworthy.

NICE GUY EDDIE: Ahh, now we're getting down to it. It's not just that he's a cheap bastard--

MR. ORANGE: --It is that too--

NICE GUY EDDIE: --It is that too. But it's also he couldn't get a waiter job. You talk like a pissed off dishwasher: "Fuck those cunts and their fucking tips."

MR. BLONDE: So you don't care that they're counting on your tip to live?

MR. PINK: Do you know what this is? It's the world's smallest violin, playing just for the waitresses.

(אני מאמין שזה נופל עדיין תחת שימוש הוגן. האם זה הגון לא לתת תשר? זו כבר שאלה אחרת)
כלבי האשמורת 306516
היה רציני - מה זה? מאיפה זה? של מי זה?
כלבי האשמורת 306522
אמ... מהסרט "כלבי האשמורת" של טרנטינו (חשבתי שזה ברור, לא?) http://www.imdb.com/title/tt0105236/
כלבי האשמורת 306541
ביר שזה ברור למי שראה את הסרט. אני לא ראיתי. אחלה קטע. תודה.:)
כלבי האשמורת 307008
זה יותר מוצלח כשרואים את התנועה שמר ורוד עושה, כאשר הוא שואל "Do you know what this is?".
כלבי האשמורת 307667
זה מה שאני חושב?

כי טרנטינו ידוע במחוות וב"שטויות" שלו. זה מה שמייחד אותו מכל השאר.
כלבי האשמורת 306844
במקור הטיפ נועד לזרז את המלצרים לתת ללקוח שירות מהיר ומכאן שמו
To Insure Productivity כלומר לעודד תחרות בין הסועדים על ליבו של המלצר. מקובל לחשוב שהנוהג החל במסעדות שהוקמו באזורי כריית זהב כאשר המתנה לשירות היתה כרוכה באבדן זמן. משהוא כנראה החליט לגבות סכום נוסף עבור שירות אקסטרה מהיר, ובמשך הזמן זה הפך לנוהג בכל העולם בעידודם של בעלי המסעדות.

אם כל הכבוד לשופט אדלר, ואני כידוע רוכש מעט מאד כבוד לשופטים, יש שוני רב בין הגדרת החוק למונח "שכר" ע"פ חוקי המדינה, להגדרה המופשטת שנובעת ממבנה השפה והקשרים מורכבים של תרבות.
במקומות שונים בעולם יש למונח שכר משמעויות שונות.

הדיון מזכיר לי דיון קודם בנושא מילגות האם מילגה היא מתנה או "שכר". מה זה חשוב בעצם? החוק קובע מתי יש לשלם מס וע"פ איזה מפתחות. ואם החוק אינו ברור דיו, מוסיפים הסבר או החרגות בהתאם לאינטרסים של המדינה. לשופטים כידוע לא תמיד משנה כוונת המחוקק

בשבתם על כס המשפט נוהגים שופטים רבים להתעלל בשפה ולקבוע שהמשמעות המשפטית שהם מעניקים למונח מסויים, גוברת על משמעויות אחרות.
סוגיית המלצרים לא מעניינת אותי במיוחד 306987
מה גם שבאזור מגורי (ת"א) השכר הוא בד"כ יחסית זניח לעומת הכסף מטיפים (נגיד 18 לעומת חמישים שקל שעה).
מה שכן מעניין הוא העובדה שהכסף פטור ממס ולאיש לא אכפת (שזה דבר טוב לטעמי), אולי נוכל לסדר איכשהו שגם שאר בעלי המקצועות יקבלו את הכסף בתור טיפ ובכך יוקל עול המס מהם ?
נגיד נהג אוטובוס שלוקח מעשר מהכנסות הכרטיסים (על נהגי מוניות אני לא אכתוב, מסתבר ששם זו העלמת מס קלאסית), רופא שמקבל טיפ נדיב עבור ניתוח (מראש כמובן) וכד'.
כלבי האשמורת 306990
גוגל לא מכיר את הפרשנות שלך למילה טיפ. יש לך מקורות?
כלבי האשמורת 307063
מקור נגדי:
כלבי האשמורת 307497
כן, אני הנחתי שזה משהו כזה. מהנסיון שלי, כמעט כל הסבר של מילה שמסתמך על ר''ת (באנגלית), הוא שגוי, הסבר שבדיעבד או אטימולוגית-רחוב. בעברית זה דווקא נכון הרבה יותר פעמים. כנראה עברית יותר מחבבת ראשי תיבות.
כלבי האשמורת 307096
סרט של ה-BBC ששודר בערוץ 8 או ב-BBC פריים נדמה לי שנקרא "תמורות במאה ה-‏20" הפרק המסוים עסק בהתפתחות כלכלית בארה"ב,ושם סיפקו את ההסבר הזה.

זה מוזר חשבתי שפירוש TIP הוא טריויאלי ואפילו קראתי את כל התגובות, (מה שאני לא עושה בד"כ), כדי לראות אם זה כבר נאמר.

עכשיו יש לי אתגר למצא לזה סימוכין.
כלבי האשמורת 307227
צ"ל To Ensure Productivity. מה שכתבת יכול להתכוון, אולי, לתשלום שמשולם ע"י חברת ביטוח לסועד או למסעדה אם השרות האיטי גורם להפסדים או לעוגמת נפש (רעיון לא רע, אגב). אני מנחש שה-Backronym הזה לא הומצא ע"י דובר אנגלית ילידי.
כלבי האשמורת 307241
מהו בקרונים?
כלבי האשמורת 307243
ראשי תיבות בדיעבד.
כלבי האשמורת 307248
לא הבנתי.
307249
שיש לך מילה, ואחר כך אתה הופך אותה לראשי תיבות. (בניגוד למצב הרגיל שבו יש לך מילים, ואז אתה מרשת''ב אותן למילה אחת)
לדוגמא 307250
מכב''י. בית''ר.
לדוגמא 307255
מילא מכבי, אבל הרשתו"ב בדיעבד של בית"ר הוא ממש, איך לומר? מאולץ וצולע?
לדוגמא 307257
נראה אותך אומרת את זה בטדי.
גם אתה, ברוטוס? 307269
תגובה 306371
לדוגמא 307298
רכבת ישראל קוראת לתחנה (התפעולית) שליד הכפר הערבי בתיר בית"ר.
אולי ז'בוטינסקי עצר שם בדרך לירושלים.
307256
תודה.:)
כלבי האשמורת 307251
כלבי האשמורת 307253
כלבי האשמורת 307258
תודה. הוספתי מיד למועדפים.
כלבי האשמורת 307805
תודה על התיקון.

יתכן והפירוש הוא To Improve Productivity

כלבי האשמורת 307830
כן, אבל הקישור שנתת הוא בדיוק הוכחה לכך שלא מדובר במשמעות המקורית של המילה, אלא במשמעות מאוחרת, שניתנה בדיעבד.
טיפ, טיפה, Tipple, טיפל'ה 307845
In the sense of gratuity, originally a small amount of beverage (i.e. tipple) left in a glass for the bartender

http://en.wiktionary.org/wiki/Tip
כלבי האשמורת 308279
נכון. ומשמעות אחת אינה סותרת את השניה.
כלבי האשמורת 308503
כן, אבל אתה נתת את הפירוש הזה כמקור המילה, ולא כך הוא. זה כמו שאני אגיד שהמשמעות של המילה פטריוט נובעת מהחוק האמריקאי להגבלת זכויות אדם למטרות בטחון.
למה נקבע באחוזים למה ? 307689
אני תוהה האם אחוז מסך התשלום על ההזמנה הוא אכן המדד הנכון.

לדעתי מחיר ההזמנה לא צריך להיות שיקול בטיפ למלצר.
השיקול צריך להיות כמה המלצר התאמץ בשבילך / כמה אימצת אותו

למי מגיע טיפ גדול יותר ?
למלצר שהביא 3 נס קפה, אחרי זה עוד 2, ואז עוד עוגה, החליף את העוגה מייד כי היא לא היתה טעימה לדעת הסועד - (סה"כ 60 ש"ח)
או למלצר שהגיש ארוחה עסקית עם שתיה (סה"כ 60 ש"ח).
או למלצר שהגיש שייק פסיפלורה (12 ש"ח).

לדעתי ל-‏2 המלצרים האחרונים מגיע אותו טיפ (הייתי מביא להם 5 ש"ח) ולמלצר הראשון מגיע לפחות 15 ש"ח.
למה נקבע באחוזים למה ? 307876
וכמה טיפ נותנים לשליח? אחוז מההזמנה (10%-15%)? סכום קבוע (5-10 ש"ח)? לא נותנים בכלל?
למה נקבע באחוזים למה ? 307877
תלוי אם המשלוח בתשלום או לא.
למה נקבע באחוזים למה ? 307878
נכון. זה עוד פקטור. ובכל זאת?
למה נקבע באחוזים למה ? 307880
משהו באמצע, פרופורציוני לשורש המחיר.
למה נקבע באחוזים למה ? 307926
תלוי מה הוא מביא. לשליח מהמכולת אני נותנת 5 שקלים קבוע. לשליח של טייק אוואי - כעשרה אחוז מההזמנה. ועכשיו אני מגלה שדי קשה לי להסביר מה הרציונל מאחורי האפליה הזו (שהרי השליח מהמכולת סוחב משקל הרבה יותר כבד).
למה נקבע באחוזים למה ? 307936
למה לתת אחוז מההזמנה לשליח? בניגוד למלצר, הוא לא נותן שירות רציף שהוא בדרך כלל פונקציה של מה שהזמנת, אלא שירות חד פעמי.
למה נקבע באחוזים למה ? 307944
בדיוק. כנראה שאני טועה פה במשהו.
מצד שני, רוב ההזמנות שאני עושה ממילא לא עולות בהרבה על 50 שקל, כך שלרוב הוא מקבל בכל זאת 5 שקלים.
למה נקבע באחוזים למה ? 307982
אז זהו, שהשירות הרציף הוא לרוב לא פונקציה של כמה עלה מה שהזמנת...

הרציונל מאחורי הנוהג לקבוע את גובה הטיפ באחוזים מההזמנה,
הוא כנראה ה"כולם מרוויחים", הסועדים, המלצר, ובעל המסעדה.

מלצר שיהיה חביב ויעיל(שינסה בדרך כמה שפחות מורגשת לגרום לסועדים להזמין דברים, ורצוי יקרים) -> סועדים מרוצים שיזמינו יותר -> יותר רווח למסעדה -> טיפ יותר גבוה למלצר.
למה נקבע באחוזים למה ? 307978
אף אחת מהאופציות, אבל הכי קרוב זה הסכום הקבוע.

תלוי כמה הוא התאמץ: אם היה יום חם, לאיזה קומה הוא עלה, וכמה נגלות הוא עשה.
למה נקבע באחוזים למה ? 318389
אפשר לראות בטיפ משהו סוציאלי: תחת ההנחה הסבירה שהסועד לרוב מבוסס יותר מהמלצר, הוא מעביר לו סכום שבוודאי לא כבר מדי על הכיס שלו: אם הרשית לעצמך לשלם X על ארוחה, בוודאי תוכל להעניק עשירית מזה לבחור הלא-עשיר.

טוב, זה מאולץ. אבל כל שיטת הטיפים בעיני היא לא כל כך ברורה. למה לא לתת טיפ לטבח דווקא, שעבורי משפיע יותר מהמלצר (ברוב המקרים) על הנאתי? למעצב הפנים? לקופאי במרכול? אל תאשימו אותי בקמצנות (אני חושב שאני תשרן סביר פלוס, ומרצון - במידה רבה בגלל מחשבות ברוח הפסקה הראשונה), אבל אני די מסכים עם עיקרי דבריו של מיסטר פינק מ"כלבי אשמורת" - עד כדי הנבזיות.
למה נקבע באחוזים למה ? 318410
מדי פעם אנו מזעיקים רופאים לביתנו על חשבון הביטוח המשלים, ומשלמים השתתפות עצמית בסך עשרים או חמישים שקלים. התלבטתי אם להוסיף תשר, ועד עתה נמנעתי כי חששתי שיעלבו.
הסכם בין ההסתדרות לבעלי האולמות 370043
"ההסתדרות ובעלי אולמות אירועים חתמו על הסכם המעניק למלצרים שכר ותנאים סוציאליים בנוסף לטיפים, ומקנה להם קביעות אחרי שנה. בעלי האולמות: "המלצרים מקבלים שכר גם במצב הקיים". "


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים