סקר בארה''ב: שליש מהמדענים העוסקים בביו-רפואה חרגו מכללי המחקר התקין 2364
מסקר שהתפרסם אתמול (ו') במגזין Nature עולה שכשליש מהמדענים העוסקים במחקר ביו־רפואי רימו או חרגו מכללי מחקר תקין.

בסקר, שבו השתתפו מעל לשלושת־אלפים מדענים אמריקאים שקיבלו מענק מחקר מה-NIH, נשאלו החוקרים 33 שאלות, שכל אחת מהן עסקה בעבירה שונה על כללי המחקר המקובלים. מתוצאות הסקר עולה כי שליש מהמשיבים עברו לפחות על אחד מהכללים והנורמות בשלוש השנים האחרונות.

בין השאר עלה מהסקר כי 15% מהחוקרים התעלמו מנתונים בשל "תחושת בטן" שהנתונים אינם נכונים. 1.7% אמרו ש"גנבו" רעיונות של אחרים והשתמשו בהם מבלי לבקש רשות או לתת קרדיט. 0.3% הודו שהסתירו את מעורבותן של חברות פרטיות במימון ו-‏0.3% הודו שזייפו נתונים.

כ-‏16% מהמשיבים אמרו ששינו את תוצאות מחקרם או את שיטת המחקר בשל לחץ מצד הגוף המממן. ממחקרים שנערכו בעבר עלה שהסיכוי לתוצאות חיוביות בניסוי הקשור בתרופה מסוימת גדל כשחברת התרופות היא הגוף המממן את המחקר.

עורכי הסקר תלו את הסיבות להתנהגות הלא־אתית בתסכול וחוסר צדק מובנה במנהגי ההערכה והתגמול המקובלים בעולם המדעי המודרני. בריאן מרטינסון, אחד מעורכי הסקר, אמר: "מקרי הרמיה הם בבחינת חומר נפץ ועלולים לגרום נזק רב לאמון הציבור, אך המעשים האחרים עשוים להתברר כשוחקים הרבה יותר את האמון במדע, במיוחד בשל העובדה שהם נפוצים".
קישורים
הארץ
Washington Post (עשוי לחייב רישום)
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  שתי הערות • טלי וישנה • 38 תגובות בפתיל
  כשמתפספס • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים