הכי קרוב לאלוהים, על הדשא בקווינס 2382
בילי גרהם, המטיף הנוצרי המפורסם בעולם, הגיע לניו-יורק לסדרת דרשות שכנראה תהיה האחרונה בחייו. גם כתבנו היה שם, ולמד כיצד למצוא את ישו בארבעה צעדים פשוטים.
צילום באדיבות BGEA, האיגוד האוונגליסטי של בילי גרהם
בחמישה עשר במאי, 1957, פתח כומר צעיר בשם בילי גרהם בסדרת דרשות ב"מדיסון סקוור גרדן" בניו־יורק. הסדרה, שתוכננה להימשך ארבעה שבועות בלבד, הפכה להצלחה אדירה, וה"גרדן" התמלא באלפי אנשים מדי ערב, במשך 16 שבועות. סרט טלוויזיה שצולם בערב האחרון של אותו "מסע צלב" (כך מכונים הכנסים שגרהם עורך) מתעד את גרהם כמקצוען־במה מהשורה הראשונה – תמיר ויפה־תואר, כריזמטי, בעל דיקציה מושלמת וכישרון רטורי נדיר. שנים ספורות לאחר כניסת הטלוויזיה לתקשורת האמריקאית, הוא שלט במדיום שליטה מרשימה גם בסטנדרטים של ימינו.

גרהם נחשב למטיף מוכשר עוד לפני כן, אך היה זה מסע הצלב בניו־יורק של קיץ 1957 שהזניק אותו למעמד העל בו הוא נמצא כיום – האוונגליסט המפורסם ביותר בעולם. בחמשת העשורים שחלפו מאז אותו הקיץ הוא הפיץ את הבשורה פנים־אל־פנים ליותר מ-‏200 מיליון אנשים ביותר מ-‏185 מדינות; הופיע באין־ספור תוכניות טלוויזיה ורדיו; שימש כ"יועץ רוחני" לעשרה נשיאים אמריקאים; וזכה בשלל פרסים וכיבודים. בניגוד לאוונגליסטים אמריקאים מפורסמים אחרים, כגון ג'ימי סווגרט וג'ים בקר, הוא השכיל שלא להסתבך בשערוריות מין או כסף.

בשנים האחרונות גרהם נחלש. כיום, בגיל 86, הוא סובל ממחלת פרקינסון, מסרטן בבלוטת הערמונית ומאובדן שמיעה, וכן מחלים משבר באגן. הוא מופיע מעט מאוד בציבור, ומבלה כמעט את כל זמנו בביתו בצפון קרוליינה. למרות בריאותו המידרדרת, הוא החליט לצאת למסע צלב נוסף, ה-‏417 במספר, שלדבריו שלו, יהיה כפי הנראה האחרון בחייו. היעד – ניו־יורק, שוב. פרנקלין גרהם, בנו של בילי, שמנהל בפועל מאז שנת 2000 את "האיגוד האוונגליסטי של בילי גרהם" – מפעל אדיר המגלגל מאות מיליוני דולרים בשנה – יעמוד הכן לשאת דרשה במקרה שאביו לא יהיה כשיר להטיף ביום האירוע.

כמו רוב תושבי מנהטן, בה אני מתגורר כעת, לא יכולתי שלא לשמוע על מסע הצלב החדש המתוכנן של גרהם. סקרנותי האינטלקטואלית התעוררה, והחלטתי ללכת ולראות בעצמי את התופעה.

זרועות מונפות אל השמיים

המודעות שהתנוססו ברחבי ניו־יורק הכריזו על מסע צלב בן שלושה ימים שייערך בסוף יוני 2005 ב"קורונה פארק" שבקווינס, ממש ליד איצטדיון שיי, בו הופיעו לפני ארבעים שנה ארבעה צעירים מליברפול בפני מספר שיא של מעריצים במופע רוק'נרול. החלק האמנותי המרכזי באירועים אוונגליסטיים המוניים כבר מזמן אינו שייך לזמרי גוספל, אלא להרכבי "רוק נוצרי" – ז'אנר מוסיקלי הצומח בארצות־הברית במהירות מרשימה (המכירות של מוזיקת רוק נוצרי עקפו בשנים האחרונות את אלה של מוזיקה קלאסית, ג'אז וניו־אייג' גם יחד) – וכמה מבכירי האמנים בתחום הבטיחו את השתתפותם במסע הצלב. עבור הילדים, יופיע באחד הבקרים ה-Bibleman, גיבור סדרת סרטי וידאו נוצריים. הכניסה לכל האירועים היא חינם.

החלטתי ללכת לערב הראשון מבין השלושה. באתר האינטרנט היה כתוב שהשערים לאיזור הישיבה המגודר ייפתחו בחמש וחצי, שעתיים לפני תחילת האירוע; כדי לספוג את האווירה, הגעתי לפארק קצת לפני חמש. מחוץ לשטח המגודר המוני דוכנים, בהם ניתן לקנות ספרים, קלטות וידאו ומזכרות. בולט במיוחד מגוון המוצרים המיועדים לילדים. על אחת המדשאות, מקהלה של בני־נוער בחולצות צהובות שרה Glory Glory, Hallelujah בעיבוד רוק, ומולה מחזה אותו אראה שוב ושוב במהלך הערב – אנשים נושאים את זרועותיהם אל השמיים בעיניים עצומות, כשהבעת התעלות נסוכה על פניהם. ברחבה המרכזית, מול הבמה, ממתינים 50 אלף מקומות ישיבה; ליתר ביטחון, הוכשרו גם כמה "שטחי זליגה" במדשאות הסמוכות, בהם יוכלו עוד אלפים רבים לחזות באירוע דרך מסכי וידאו ענקיים.

בתור לפני השער מחכים אנשים מכל הצבעים, המינים, הגילים והמבטאים. התוכנייה מספרת שהאירוע יתורגם סימולטנית לעשרים שפות, מאורדו עד הונגרית. דווקא לעברית, משום מה, אין תרגום. אני מציץ מעבר לגדר. על מסך ענק לצד הבמה מופיעה מודעה: עזרה רוחנית 24 שעות ביממה, billygraham.org. כבר אחרי חמש וחצי, ואנשים נכנסים משערים אחרים. גל מרמור מתפשט בקהל, ומישהו לידי מתלונן שהוא מחכה כבר מעשר וחצי בבוקר, ושזה לא הוגן.

סוף סוף נותנים להיכנס. אני עובר בדיקה ביטחונית מחופפת עד גיחוך, צועד פנימה ותופס מקום סביר באמצע. לידי יושב מייק, נהג אוטובוס פורטוריקני מברוקלין. הוא בן 46, וכבר סבא לילדה בת שבע. גדל כקתולי בהארלם הספרדית, אבל עוד כנער צצו אצלו סימני שאלה, אחרי שהכומר בכנסייה בה התנדב ברח עם נזירה. ניסה בודהיזם, ניסה סיינטלוגיה, אבל, הוא אומר לי, אין כמו בילי גרהם! בשבילי, הוא מצהיר, הוא הדבר הכי קרוב לאלוהים.

האירוע מתחיל. המנחה מברך את כולם לשלום, ומקהלה אדירה, בת יותר מאלף זמרים, שרה שני שירי גוספל. הקהל מוחא כפיים כשהנואם הבא מכריז God is alive and well in New York City! הוא מבקש מכולם להתוודע אל שכניהם לספסל, ואני מחליף לחיצות ידיים עם הסובבים אותי. כולם מחייכים.


צילום באדיבות BGEA, האיגוד האוונגליסטי של בילי גרהם



על הבמה מופיעה עכשיו להקת סלבדור, שמנגנת מוסיקה לטינית מקפיצה. אחרי שני שירים, הסולן שואל אם הוא יכול לשיר גם שיר אחד בספרדית. כן! עולה שאגה מהקהל, ורבים מצטרפים לשירה. בשורה מאחוריי, סבתא הודית לבושה בגדים מסורתיים מניעה את גופה בהתלהבות.

הנואם הבא הוא האחראי על גיוס התרומות. מסע הצלב הזה הוא יקר, הוא מסביר – 6.8 מיליון דולר, שרק מחציתם נאספו עד כה. הוא מפציר בכולם לתרום. עכשיו. לתוכנייה מצורפת מעטפה, וכל אחד מתבקש לשים בתוכה כסף בהתאם ליכולתו. ככל שתזרע, הוא מצטט מהברית החדשה, כך תקצור. אפשר במזומן, בצ'ק וגם בכרטיס אשראי, וההוצאה כמובן מוכרת לצורכי מס. אני רואה את הסבתא ההודית משלשלת חבילת מזומנים לתוך המעטפה, וכמעט כולם סביבי עושים כמוה. סדרנים יעילים מעבירים דליי פלסטיק בין השורות ואוספים תוך דקות את התרומות.

סטיבן קרטיס צ'פמן, כוכב רוק נוצרי גדול, עולה עכשיו לשלושה שירים. מזכיר לי קצת את בריאן אדמס, גם במראה החיצוני וגם במוזיקה, אבל לא במילים. הקהל מצטרף בפזמון: Hallelujah, God, we worship You. אחריו עולה פרקנלין גרהם, הבן של בילי. פניקה קלה בקהל – האם בילי לא ינאם? אפשר להירגע, הוא רק מציג את מל גרהם, בן אחיו של בילי. מל מספר כמה בדיחות במבטא דרומי, ומתאר איך גילה את ישו אחרי ששוטר עצר אותו על נהיגה בשיכרות. הבא בתור הוא ג'ורג' בוורלי שיי, זמר גוספל בן 96 שמלווה את בילי גרהם כבר שישים שנה, ששר בחיוניות מפתיעה שיר אחד קצר.

טוב להיות שוב בניו־יורק

ואז בילי גרהם עולה לבמה. ההמון באקסטזה – כולם נעמדים על רגליהם ומריעים ממושכות. השיער הבלונדיני התחלף ברעמת שיער לבנה מרשימה וקול הבריטון הנעים נסדק, אבל הראש, כנראה, עדיין צלול, והוא נואם ברהיטות. הוא בדיוק כמו משה רבינו! אומר לי מייק בעיניים נוצצות.

טוב להיות שוב בניו־יורק, אומר גרהם, שאלוהים יברך אתכם. שאלוהים יברך אותך, בילי, לוחש מייק. גרהם אומר שהוא מתרגש, שהוא לא נאם בפני קהל כבר כמעט שנה, ושהערב מזכיר לו את הדרשה הראשונה שלו. הוא מתבדח, והקהל שואג בצחוק. מייק לא מתאפק, ומתקשר בסלולרי לחברה שלו. תקשיבי! הוא אומר לה, ומפנה את המיקרופון לבמה.

ומה גרהם אומר? שכולנו חוטאים, שאנחנו חייבים לקיים את עשרת הדיברות, ושאנחנו חייבים לקבל לליבנו את ישו, שמת על הצלב למעננו. בפוליטיקה הוא נזהר שלא לגעת, אבל להפתעתי סוחט תשואות רמות מהקהל כשהוא מספר שההחלטה להקים את מדינת ישראל התקבלה ממש כאן, לידנו, במשכן הישן של האו"ם. שוב ושוב הוא הוא מתבל את דבריו באנלוגיות פשוטות אך ציוריות, שנחרתות בזיכרון: כדי להיוושע, אנחנו זקוקים להתערבות חיצונית, ממש כמו אותו איש ששחה פצוע שעות בין כרישים, אחרי שמטוסו התרסק בים, עד שהגיעה ספינת החילוץ; ללא יד מכוונת, כולנו נלך לאיבוד, כמו הכבשה שהיתה למשפחתו בילדותו, שרצתה לפרוץ את הגדר אל הדשא הירוק שמולה; אלה שהולכים לכנסייה מבלי שישו באמת בליבם, משולים לאותם בני־זוג שהלכו למחזמר, גילו שאזלו הכרטיסים, אבל שיקרו לכל חבריהם שראו את ההופעה; אנלוגיות ואנקדוטות מעולם הבייסבול הולכות חזק גם כן.

ואז מגיע רגע השיא. גרהם מבקש ממי שמוכן לקבל את ישו לחייו ולהיוולד מחדש לצעוד לקדמת הבמה, שם ידריך אותו בדרכו החדשה אחד מאלפי המתנדבים שהוכשרו לתפקיד. אני נפרד ממייק, ויחד עם עוד מאות אחרים צועד לבמה לצלילי המקהלה, חולף על פני זרועות מונפות באקסטזה.

באתם לכאן הערב לא בשביל בילי גרהם אלא בשביל ישו, אומר גרהם. ישו אוהב אתכם וסולח לכם. הוא נושא תפילה, וההמון חוזר אחריו כהד: הו אלוהים, אני חוטא. אני מתחרט על חטאיי. אני פונה לישו למחילה. עשה ממני אדם חדש.

התפילה מסתיימת. גרהם מפציר בכולם לבוא גם מחר, ועוזב את הבמה באיטיות, נעזר בהליכון, לקול תשואות מחרישות אוזניים. כרוז מסביר לכל המצטופפים בקדמת הבמה איך למצוא מתנדב (רק להרים יד, והוא יגיע אליך), ומודה לאלוהים על מזג האוויר הנוח.

גאולה בארבעה צעדים

אני משודך לג'ורג', עיתונאי בגיל העמידה מפילדלפיה. זה מסע הצלב הראשון שלו, הוא יגלה לי אחר כך, והוא בעליל מתרגש. עדיין בעמידה, למרגלות הבמה, הוא עובר איתי על "כרטיס המחויבות" שאני מקבל – מעין חוברת דקיקה עם הוראות כיצד להיוולד מחדש. האם אתה מקבל את ישו כאדונך וכמושיעך? הוא מקריא. כן, אני עונה, וג'ורג' מסמן איקס במשבצת המתאימה על הכרטיס. אנחנו מצייתים להוראות, ועוברים לעמוד 6 (יש כמובן גם הוראות מה לעשות במקרה של "לא"). בעמוד 6 אנחנו רואים סדרת איורים: צלב ענק יורד מהשמיים, מגשר על תהום הפעורה בין צוק עליו עומדת דמות אדם לבין צוק עליו כתוב "אלוהים", והדמות עוברת עליו בריצה לצד השני. ג'ורג' מסביר לי באריכות את הכוונה שמאחורי האיורים, ועובר איתי על ארבעת הצעדים הנחוצים כדי לקבל את ישו: (1) הודה שאתה חוטא; (2) היה נכון להתנתק מחטאיך; (3) האמן כי ישו מת בשבילך על הצלב, וקם מקברו; (4) הזמן את ישו לשלוט בחייך באמצעות רוח הקודש.

לבקשת ג'ורג', אני מדקלם את התפילה שבתחתית העמוד, ואנחנו עוברים לעמוד 2, שם אורב לי בוחן פתע. "אך לכל אלה שקיבלו אותו, לאלה שהאמינו בשמו, הוא נתן את הזכות להיות אחד מהילדים של אלוהים", מקריא ג'ורג' פסוק מהברית החדשה שמודפס על הכרטיס. מה יקרה כשתקבל אותו? הוא שואל, ואני צריך להשלים את המשפט "אני אהיה אחד מה_____ של אלוהים". בתור שירות למתקשים, המילה "ילדים" בפסוק המקורי מודגשת, ואני עונה את התשובה הנכונה. עוד שתי שאלות, וגמרנו עם הכרטיס.

ג'ורג' לוקח את פרטיי האישיים. אתה יודע שישו מת על הצלב בדיוק בגיל שלך? הוא שואל כשהוא מגלה שאני בן 33, כן, אני עונה, ומקווה שהוא לא מבחין בצחקוק שאני מחניק. הוא שואל האם יש כנסיות ליד הבית שלי. בטח, אני עונה, המון. ג'ורג' קצת מודאג – אבל אתה צריך ללכת לכנסיות הטובות, הוא אומר, בקרוב ייצרו איתך קשר בטלפון, ויגידו לך איפה הכנסייה הטובה הקרובה ביותר למקום מגוריך. יש גם כנסיות רעות? אני שואל, וג'ורג', מזועזע קלות, עונה שכמובן שכן. הוא נותן לי עותק של "הבשורה על־פי יוחנן" עם הוראות איזה פסוקים לקרוא בכל יום בחודש הקרוב, ואנחנו נפרדים בלחיצת יד.

בדרך חזרה לתחנת הסאבווי אני מבחין בכמה צעירים מניפים שלטים עליהם כתוב "בילי גרהם מוביל לגיהנום". אולי מתוך דאגה לשלומם, הם מוקפים בגדר מתכת, ולצידם עומדים שלושה שוטרים. אני לוקח מהם עלון, ומפלס את דרכי הביתה בין נחשולי האדם. בעלון כתוב שגרהם הוא מורה־שקר, שאלוהים אינו זקוק לכספם של מאמיניו, ושאת כל האמת אפשר למצוא באתר www.atruechurch.info.


יום אחרי שהכל נגמר, אתר האינטרנט של בילי גרהם מדווח על למעלה מ-‏242 אלף משתתפים בשלושת ימי מסע הצלב, ועל למעלה מ-‏9,400 מאמינים חדשים שקיבלו לחייהם את ישו. לאחר עוד יומיים, אני מוצא על המזכירה האלקטרונית הודעה מכומר בשם ריברה, שמזמין אותי להצטרף לכנסייה שלו, כמה רחובות מהבית שלי. אני מתקשר בחזרה, ואומר לו שבעצם שיניתי את דעתי. למה? הוא שואל, זה אישי, אני עונה. הוא אומר לי שאם אשנה את דעתי שוב, אני תמיד מוזמן לבוא ולדבר. תודה, אני אומר, ומנתק.
קישורים
בילי גרהם
סרט טלוויזיה
ג'ימי סווגרט
ג'ים בקר
פרנקלין גרהם
האיגוד האוונגליסטי של בילי גרהם
Bibleman
סלבדור
סטיבן קרטיס צ'פמן
www.atruechurch.info
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

וגם... 314068
האם למישהו יש נתונים מדויקים על אחוז התושבים האמריקאיים שמגדירים עצמם דתיים?
ההרגשה היא שהחברה האמריקאית דתית מאוד, וקל לשכוח זאת כשמדברים על ענייני דיומא. עד כדי כך שאחוז נכבד מהרופאים בארה"ב מצהיר בריש גלי שהאמונה באל משפיעה על החלטותיו המקצועיות (עם כל ההסתייגויות מסקרים שמפורסמים במדיה..)

ותודה רבה לשליחנו במנהטן.
וגם... 314070
צריך לזכור שארה''ב נוסדה על ידי אנשים מאד דתיים, תמיד היתה דתית למדי..והיא החברה האזרחית האלימה ביותר בעולם המערבי גם אחרי רודולף ג'וליאני.
מורשת קרב 314091
אכן עד היום אחוז המאמינים בארה''ב גבוה באופן משמעותי מזה שבאירופה (וישראל). בנוסף לדתיותם של מייסדיה, צריך לזכור שארה''ב נעדרת מורשת של מאבק לחופש כנגד שלטונו של ממסד דתי כופה , חמדן ובעל זכויות יתר, מה שאולי מהווה משקל נגד לדת בישראל ובאירופה.
מורשת קרב 314099
קוץ ואליה בו 314120
אין זה סותר את שכתבתי לעיל, אך זה מראה שגם שבמדינה האמונה לכאורה על הפרדת הדת מן המדינה, צריך לעמוד על המשמר כל הזמן. לעיתים לדת ולדתיים ישנה נטייה לנצל חולשות והזדמנויות כדי לשלול מאחרים את החופש ממנה.

יש לציין שהנשיא הנוכחי של ארה"ב מהווה סכנה מיוחדת בנושא זה‏1.
מצד שני, יתכן שלצורך המגננה של העולם החופשי כנגד המתקפה הערבית צריך להט משיחי כשלו כמשקל נגד לערכים והאינסטינקטים הליברליים והאוחזים בהם, בהם מסתייע הצד השני במלחמתו...כנגד ערכים אלה.

1 נדמה לי שכבר התייחסתי לזה בדיון על הבחירות בארה"ב בזמנו.
קוץ ואליה בו 314142
ברקת צודקת לחלוטין. לדעתי ההצהרות הדעתניות שנכתבו בתגובות הקודמות הן לכל הפחות לא מדוייקות.
ארה"ב הוקמה ע"י מנהיגים שהושפעו מן המסורת הדסנטרית (פוריטנים, קוויקרים, שייקרים, מתודיסטים, בפטיסטים ובמובן הרחב גם קתולים) האנגלו-סקסית וזהו המקור להפרדת הדת מהמדינה בחוקה. אבות הרפובליקה הושפעו עמוקות מהדתיות הפוריטנית, הקוויקרית המנוניטית ושאר הדיסנטרים של ניו-אינגלנד אבל איש מהם לא היה שייך לכיתות אלו. רובם היו בעלי אחוזות שמרניים וחילוניים מן הדרום. באופן רשמי הם השתייכו לענף האמריקני של הכנסייה האנגליקנית (בארה"ב הם נקראים אפיסקופלים) אך ככל הנראה אלה מהם שהיו בעלי הכרה דתית היו דאיסטים (מאמינים בקיום האל אך לא מאמינים בהשגחה אלוהית). ההקשר האידיאולוגי-תיאולוגי שלהם היה עידן האורות הצרפתי (בנימין פרנקלין, ג'ון אדמס, ג'פרסון, ותומס פיין בילו כולם שנים ארוכות בצרפת).
ארה"ב היא אכן מדינה דתית יותר מאשר אירופה (כמו ישראל), אך הפונדמנטליסטים הם רק הגרעין הקשה של קבוצה רחבה יותר (המסורתיים בטרמינולוגיה ישראלית). בארה"ב יש לפחות 60 מיליון קתולים שחלקם דתיים אבל בודאי לא פרוטסטנטים. צריך גם לזכור שיש קוי חלוקה נוספים בחברה האמריקנית: אתניים, חברתיים ומפלגתיים (האירים והלטינים הקתולים הם דוגמה אחת).
ארה"ב אינה המדינה האלימה ביותר בעולם והנתונים הובאו בדיון חסרי תקנה.
אותי הכי מדאיג "שגרירנו" החדש במנהטן. האם המשימה החדשה היא זמנית או שמא נגזר עלינו להשאר פה לבד עם פייגלין, דניאלה וויס והגרועים מהם (אנרכיסטים נגד הגדר?). תושמע מיד צפירת הרגעה! עם או בלי קשר, פרות הילולים הצמיחה לנו האינדוקטרינציה הציונית השואתית של מערכת החינוך הממלכתית.
קוץ ואליה בו 314147
כנראה פספסתי משהו. מיהו "שגרירנו החדש במנהטן"?
קוץ ואליה בו 314154
תגובה 314068
קוץ ואליה בו 314169
ראשית, תודה על התוספות המפורטות.
שנית, אני מניח שבמשפט האחרון אתה מתייחס לדעות כדוגמת אלו המובעות ב דיון 1446. אם כך, כבר הבעתי שם את דעתי על הטענה.
דווקא הדוגמאות שהזכרת (פייגלין, וויס) נראות לי ככאלו ששואבות בבירור ממקורות קוקייניים, א-ציוניים.
קוץ ואליה בו 314271
יש אתר מאוד מפורט ומעניין על הדת והרפובליקה החדשה
כמו תמיד מתברר שהתמונה הרבה יותר סבוכה. בעיקרו של דבר מתברר שהדיסנטרים וגם הכנסיות האורתודוקסיות התחלקו לכל המחנות, והשפעתן העיקרית על האבות המייסדים נבעה מעצם קיומם (כמו אצלנו) והצורך להתחשב בצרכיהם ורצונן (בעיקרו של דבר הדרישה לחופש דת שנבעה מרדיפתן בעולם הישן). האבות המייסדים עצמם היו במושגי ימינו חילוניים. תומס פיין (לא מכותבי החוקה אבל דמות רבת השפעה) היה אתאיסט של ממש.
קוץ ואליה בו 314188
ארה"ב היא החברה האלימה ביותר במערב. בניו יורק שאחרי ג'וליאני יש עדיין יותר אלימות מאשר בכל עיר אחרת באירופה המערבית, שלא לדבר על דטרויט או מיאמי דאון טאון. אינני בטוח שיש קשר לדתיות של ארה"ב ולהיסטוריה האלימה שלה. ודאי שלהיותה ארץ הגירה יש קשר. השאלה היא אך הדתיות אינה ממתנת את האלימות שם?
קוץ ואליה בו 314195
אני די מהמרת שהדתיות באמריקה אדישה לאלימות.
קוץ ואליה בו 314197
אצלנו, אני חושש, שהדת הפכה להיות מאד אלימה.
קוץ ואליה בו 314198
נדמה לי שכאן היא תמיד הייתה כזאת, רק שמספר המאמינים גדל.
קוץ ואליה בו 314471
החברים מהישוב הישן היו אלימים? הדתיים שהגיעו בגלי העליות השונות היו אלימים? היה משהו אלים בדתיות שלהם?
נדמה לי שעד שנת 67 אי אפשר לדבר על אלימות דתית.
קוץ ואליה בו 314508
בשנות ה-‏50 היתה ברית הקנאים:
קוץ ואליה בו 314511
קבוצות שוליות קיימות בכל זרם מרכזי. אבל, ככלל, אין זה נכון "שכאן היא [הדת] תמיד הייתה כזאת [אלימה], רק שמספר המאמינים גדל."
קוץ ואליה בו 314688
"בניו יורק שאחרי ג'וליאני יש עדיין יותר אלימות מאשר...[ב]דטרויט או מיאמי דאון טאון."

In the year 2000 Florida had an estimated population of 15,982,378 which ranked the state 4th in population. For that year the State of Florida had a total Crime Index of 5,694.7 reported incidents per 100,000 people. This ranked the state as having the 2nd highest total Crime Index.

In the year 2000 New York had an estimated population of 18,976,457 which ranked the state 3rd in population. For that year the State of New York had a total Crime Index of 3,099.6 reported incidents per 100,000 people. This ranked the state as having the 40th highest total Crime Index.

http://www.disastercenter.com/crime/nycrime.htm
http://www.disastercenter.com/crime/flcrime.htm
קוץ ואליה בו 314833
"בניו יורק שאחרי ג'וליאני יש עדיין יותר אלימות מאשר...[ב]דטרויט או מיאמי דאון טאון."
על ציטטה שכזו יש לברך "המוציא". (דברים מהקשרם)
קוץ ואליה בו 314977
קשקשן. הציטטה המקורית "בניו יורק שאחרי ג'וליאני יש עדיין יותר אלימות מאשר בכל עיר אחרת באירופה המערבית, שלא לדבר על דטרויט או מיאמי דאון טאון"

ניו יורק > כל עיר אחרת באירופה המערבית > דטרויט או מיאמי דאון טאון.
קוץ ואליה בו 315002
משמעות הציטטה היא דוקא -
ניו יורק > דטרויט או מיאמי דאון טאון >כל עיר אחרת באירופה המערבית.
קוץ ואליה בו 315017
בכול אופן תגובה תגובה 314688 מראה על משהו הפוך. ב 2000 מדינת ניו יורק במקום 40 ופלורדיה במקום השני.
קוץ ואליה בו 315021
ועל זה אמר המברך. ''המוציא דברים מהקשרם''.
קוץ ואליה בו 315027
שיברך כאוות נפשו רק שיתן נתונים
קוץ ואליה בו 315353
דטרויט או מיאמי דאון טאון > ניו יורק > כל עיר אחרת באירופה המערבית.

[ ניו יורק אלימה בהרבה מערים באירופה. שלא לדבר על דטרויט או מיאמי שהן אלימות בהרבה מניו יורק ולכן ודאי אלימות בהרבה מאירופה. מסקנה: אמריקה אלימה מאירופה. ]
קוץ ואליה בו 315377
את יחס הסדר שהיצגתי חילצתי מהציטוט ''בניו יורק שאחרי ג'וליאני יש עדיין יותר אלימות מאשר בכל עיר אחרת באירופה המערבית, שלא לדבר על דטרויט או מיאמי דאון טאון''. עכשיו אני מגלה שהוא באמת קצת דו משמעי, ויכול להתאים גם להצגה שלך.
וודאי שאמריקה אלימה מאירופה.
קוץ ואליה בו 317082
זו בדיוק היתה כוונתי. יתכן שהניסוח לא היה מאד מוצלח אך הכוונה היתה לחלוטין ברורה- ארה''ב היא מדינה מאד אלימה מהשלטון ועד בית הספר.
קוץ ואליה בו 317081
אינני זוכר שכתבתי כך. כתבתי שבניו יורק יש עדיין יותר פשע מאשר בתל אביב.
קוץ ואליה בו 318983
ולאחר שלובן סדר האלימות שאליו התכוון איציק, צריך לציין גם שהחיתוך לפי מדינה לא מאוד רלוונטי לדיון על הערים - לרוב אין שום דמיון מבחינת אלימות בין מטרופולין לבין המדינה שמסביבו.
קוץ ואליה בו 318996
אם מתייחסים להיסטוריה האמריקאית, המתכונת המודרנית של היות ערי המטרופולין גם אלימות יותר -איננו בהכרח נכון.
מושג הספר - FRONTIER -לעומת העיר הגדולה במזרח, לא אמר שבעיר הגדולה האלימות רבה יותר.
עוד במאה ה-‏17, היתה ההתישבות בניו אינגלנד כרוכה במלחמות אלימות מאד נגד האינדיאנים המקומיים (ומלחמות של האינדיאנים נגד המתיישבים שבאו לרשת את אדמותיהם).
באף מקום לא היה אתוס כזה של האינדיוידואל החמוש. היו באירופה מנהגים של פתרון ענייני כבוד בדרך של דו-קרב, אבל המדינה נאבקה בהם והם היו נפוצים בעיקר בקרב האצולה. הלגיטימיות של היות האזרח איש חמוש -ייחודי לארה"ב.
קוץ ואליה בו 314227
השייקרים לפחות השאירו לנו סגנון עיצוב מלבב.
קוץ ואליה בו 314233
מלבב? לא ממש. יעיל, זו המלה הנכונה.
קוץ ואליה בו 314261
הוא מאוד נעים לעין - יופיו בפשטותו.

קוץ ואליה בו 314262
כן, כשטיילתי בניו-אינגלנד ביקרתי בכפר השייקרים הנקוק במסצ'וסטס: http://www.hancockshakervillage.org הוא אכן נעים לעין, אבל אינו מלבב. השייקרים (נשארו ארבעה בסך הכל) היו אנשים שהאמינו בעבודה קשה, לא בלבביות. פרוטסטנטים אמיתיים.
קוץ ואליה בו 381674
סלח לי, אבל האם התכוונת אליה וקוץ בה?
קוץ ואליה בו 381679
הערכתי לנשיא בוש היא בעיקר עקב נכונות ממשלו להיאבק כנגד האיומים על החופש בעולם, וזה הרבה ואולי העיקר בעת הזו. לבד מזאת, איני מחשיבו כמנהיג משובח, כך שהקוץ הוא מכלול העשייה הבושית ואילו האליה היא המאבק הנ''ל.

אך אולי את צודקת וניתן היה להשאיר את הביטוי המקורי, מבלי להופכו, בטיעון די דומה.
קוץ ואליה בו 381689
איזה איומים יש על החופש בעולם?
נגד איזה מהם בוש נילחם?
מה מידת האפקטיביות (חיובית ושלילית) של המילחמה הזו?
מה נחשב כמלחמה ומה נחשב כ"מלחמה"?
קוץ ואליה בו 381697
אתה מבזבז הקשות על המקלדת. לאפופידס יש צד עיוור כשמדובר בתקיפת הערבים/מוסלמים. אין דבר שהוא לא אפקטיבי או לא מוצדק כשמדובר על מתקפה על מדינה או ארגון ערבי. כל עוד מישהו מדבר על "להיכנס בהם", הרי הוא מל"ו צדיקי הדור, אליבא דאפופידס.

אולי הוא שכח, אבל באחד הדיונים הוא גם תקף את אל-ברדעי שהוא מצדד באירן כי אינו מעביר את נושא הגרעין למועצת הביטחון (כי הוא ערבי, ולמה כבר אפשר לצפות מערבי). נו, אז אל ברדעי העביר את הטיפול למועצת הביטחון, ואנחנו רואים מה קורה שם. לא רק שאין פיקוח, גם אין סנקציות.
קוץ ואליה בו 381710
טענתי היא שברדעי עושה כמיטב יכולתו כדי לאפשר לאירן התגרענות, מבלי לאבד את יכולת ההשפעה שלו. נדמה לי שהתנהלותו בשנים האחרונות מחזקת טענה זו.
אוסטרליה 381709
ראשית, כוונתי לעולם הערבי ולחלק משמעותי מזה המוסלמי הלא ערבי, בעיקר אירן‏1, אך גם פקיסטאן.
בקרב אוכלוסיות אלו קיימת שאיפה ואף ניסיון להשמיד ולכבוש את העולם החופשי.
כפי שציינתי בעבר, עיראק נראתה מקום טוב להתחיל בו את הסטת העולם הערבי ממסלול של אלימות ונחשלות, לחופש וקידמה. ואולם, הנשק להשמדה המונית הועבר לסוריה (ניחוש), מה שפגע ביחסי הציבור של המלחמה. אך יותר מזה, התברר שהעירקים הם עם בערך כמו שהירדנים, הסורים והסעודים הינם עמים (גם אם קומץ אינטלקטואלים עירקים ואמריקנים מפנטז אחרת ורוצה לחשוב שבעיית העולם הערבי היא המשטרים או כוהני הדם:) )
עוד דבר שהתברר הוא שהעולם הערבי בכל אשר הוא (כולל בישראל ובשאר המערב) שולל את החופש, קודם כל של עצמו. ‏2

עקב כך, כשלה עד כה המלחמה בעירק, אך יותר מזה, היא מקשה, מבחינת נכונות דעת הקהל במערב, על הנכונות להתמודד בזול יחסית, בשלב זה, בבעייה הקשה יותר שנוצרה בינתיים כוונתי לאירן (התוקפת כבר מספר שנים את ישראל בטירור), המתגרענת שלא כדי להתגונן ולא כדי לאיים, אלא כדי לתקוף.‏2

מצד שני, המתקפה על העולם החופשי החלה עוד לפני שבוש רצה בכלל לצאת למלחמה ולאחר שהחלה ארה"ב להשיב מלחמה, לפחות בינתיים, נמנעו מתקפות נוספות על האוכלוסיה בתוך ארה"ב, כך שהכשלון הוא חלקי ואולי אף מדובר בהצלחה גדולה.
הערכה שלי היא התוצאה עד כה היא, בינונית מינוס.

תוכל להסביר את השאלה האחרונה, אם היא עדיין רלבנטית?

כדי להתעודד, הנה תזכורת מקולות אחרים שם: http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=372281 .
חבל רק שכה רבים הם שוחרי הטוב שמפריזים במשקלם של קולות אלו. בסופו של דבר, מקשה הדבר על הבנת חומרת המצב ואף מקשה על אותם מעטים, הנחשבים ללא אותנטיים אם אין הם מוסיפים את ניאוץ העולם החופשי לביקורתם על כור מחצבתם. כוונתי היא גם להיעדרה הכמעט מוחלט של תובענות של הליברלים במערב מן ההמונים הערביים ומן האינטלקטואלים שם, לנקוט עמדות חדות ונחרצות למען החבירה הערבית לעולם החופשי.
אך זו כבר טרגדיה נוספת, שעיקרה הוא אולי הצורך הנושן, המשותף לימין ולשמאל, בשלילת המודרנה, הסדר הקיים‏3 באשר הוא, צורך שראשיתה רחוקה ועמוקה מכפי ראותי.
נו יופי, קלקלתי את העידוד. אז נסו את זה במקום: http://www.network54.com/Forum/79537/message/1114297...
---------------------------------------------------------------------------------------------

1 ישנם כמובן עוזריהם של כל אלו - סין ורוסיה וחלק גדול מן הליברלים (מה שאצלנו קוראים שמאל) המרפדים את דרכם של אלו.
יש גם איום קטן מצד צפון קוריאה.
2 לא אחזק טענות אלו. עשיתי זאת די והותר במאות תגובות בעבר ובשלל נתונים וציטוטים.
3 במקרה זה, אמריקה נתפסת ל"סדר הקיים", במקרים רבים נחשבו (ועדיין במידת מה) היהודים למייצגי מושג זה.
אוסטרליה 381711
אין לי ספק שצריך לתת לך להקים קתדרה באוניברסיטה. אם תגיש הצעה אולי יתנו לך.
אוסטרליה 381719
מתאים לי. תראה איזה צירוף מקרים, בדיוק היום הוספתי לי עוד ציוד נגרות (מסורונים לקידוח עיגולים באמצעות מקדחה).
הגהות 381724
מאחר והשקעתי בתגובה זו, הנה שני תיקונים לטעויות שצרמו לי במיוחד:
צ"ל:
צורך שראשיתו
אמריקה נתפסת כ"סדר הקיים". במקרים רבים...
מלחמת שלום הגליל המזרחי 381725
עברתי רק ברפרוף על התגובה המושקעת שלך ואני צריך לחזור לקרא בה ובלינקים בעיון. בכ"ז, הנה כתה תגובות, יש שיגידו א לה בוש, מהמותן.

"עיראק נראתה מקום טוב להתחיל בו..."
אז מה תענה למי שאומר: "אופס, לא הלך לנו. לומשנה. זה שבנתיים כמה עשרות אלפים נהרגו, נפצעו, הפכו לבעלי מומים... טעות, טועים, טעינו."?

"עקב כך, כשלה עד כה המלחמה בעירק..."
ומה תענה לאנשים רציניים ביותר שהזהירו כבר לפני המלחמה שהיא מועדת לכישלון. קולין פאואל "שברת? תתקן!" הנרי קיסינג'ר (כן זה, הציני שבצינים), הרמטכ"ל שהודח בגלל הערכתו שדרוש כוח של כחצי מליון חייל להבטיח את תוצאות המלחמה, ועוד.

"המתקפה על העולם החופשי החלה עוד לפני שבוש רצה בכלל לצאת למלחמה..."
לכתוב "בוש" ו"רצה" באותו משפט דורש מראי מקום מדויקים. המלחמה בעירק תוכננה עוד משנת 1992 ע"י מי ששרת בממשלי פורד, רייגן ובוש האב פרל, וולפוביץ, צ'ייני, קריסטול, אברמס ועוד. הם פיתחו את הרעיון שדוקטרינת המלחמה המונעת היא זו שאמורה להכתיב את צעדיה של ארה"ב בעולם אחרי נפילת בריה"מ. (חפש מסמך שהם כתבו בשנת 1996 אאל"ט). האם אתה חושב ברצינות שבוש הוא זה שחשב, תכנן, ודחף למלחמה, וזו נהגתה רק עקב ארועי 911? יומיים אחרי 911 ראש הסי.איי.איי אמר שצריך לכבוש את עירק עם או בלי מידע על המעורבות של חוסיין בפיגועים.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381753
1) אתה מציג זאת בצורה דמגוגית. מי שאחראי להרג הוא לא ארה"ב, אלא בעיקר העולם הערבי הסוני, שטבח בשיעים ובכורדים בעירק בכמויות אף גדולות יותר (סאדאם) עוד קודם לכן.

2) אני בטוח שהיו גם שהזהירו מכניסה למלח"ע השניה והראשונה ומלחמת ששת הימים והעצמאות. מה זה אומר?

תמיד היו ויהיו אזהרות מפני כל מגננה בשלב בו עדיין ישנה אפשרות תימרון. מה צריך היה לעשות לדעתך כשהתברר לממשל האמריקני שהעולם הערבי, גם זה השבע והחופשי המתקיים מידה של ארה"ב, משסה כבר שנים את ילדיו להכות במערב, וששיסוי זה מבשיל עתה למרדף אחר האמריקנים לתוך ביתם שהורג בהם באלפיהם, עוד ב2001?

3) לגבי כוונות המלחמה המוקדמות לכאורה, בוש עלה לשלטון בהצהרות התכנסות. העולם לא עניין אותו, לא העניים באפריקה‏1 לא איכות הסביבה ולא המלחמות שמחוץ לארה"ב. אין לי כח לחפש את זה ברשת. ראה גם את תגובה 308217 .

1]] תראה איך הוא שוב הוא נופל עם היהודים הבוגדניים:
שווה גם לצפות בסרטון הזה: http://www.flabber.nl/archief/015346.php .

וזכור: מי שלא לחץ על לינק של אפופידס, כאילו לא לחץ על לינקים מימיו (זה לא אני אומר, זה ככה במקורות).
וולפוביץ מגלה את החמלה 381760
1) אני חושב שזה יהיה הוגן מצידי לתת לך זמן נוסף לחזור ולקרא את 4-5 התגובות האחרונות, ולחשוב על קו המחשבה בו אתה ניסחף. אנא הישתדל להישאר צמוד לנושא של הדיון קצרצר הנכחי - המלחמה בעיראק. אולי זה יאפשר לך להבין מדוע נעצבתי לקרוא את מה שכתבת בסעיף 1 בתגובתך האחרונה.

בינתיים, הכתבה המרכזית במגזין הני"ט של מחר היא על הטלונגליסט המוסלמי המפורסם והמשפיע ביותר בעולם, עמר חאלד. הכתבת, סמנטה שפירו, כותבת שחאלד מציג את החוק האיסלמי כעניין של ערכים, חוקים ונורמות, קרוב יותר לנצרות האוונגליסטית באמריקה. לא על קטיעת ידים כעונש על גניבה אלא על השיגים רוחניים. היא גם מספרת על חוויותיה כאישה עיתונאית שהיתלוותה לחאלד במצרים.
קריאה נכונה 381804
קראתי את כל התגובות שנכתבו.
באשר לאופן בו אתה קורא ומפרש את דבריהם של "הקולות האחרים", אני חושב שלאנשי החברות החופשיות תמיד היה קושי גדול בהבנת הדוגלים בהיפך הגמור‏1. אני חושב שנדרשת זהירות מיוחדת בהבנת דברים הנאמרים ע"י האחרונים, אחרת, נהיה כאידאליסטים אמיתיים, שתמיד מוצאים את מה שמלכתחילה האמינו שקיים.
------------------------------------------------------------------------------------------
1 זה נכון גם בכיוון ההפוך: - מתנגדי החופש (גרמניה, ברה"מ, העולם הערבי) בד"כ אינם מבינים את עוצמת הלכידות ומהירות ההשתפרות שחירות היצירה והביקורת יכולים להקנות.
קריאה נכונה 382542
אני עדיין לא מבין מדוע אתה מרחיב ומכליל ושם במרכאות כפולות. כדאי להישאר צמודים לנושא. הקולות האחרים הם בכירים במימשל ומחוצה לו שהזהירו מפני ההרפתקה. לכן אני חושב שמלחמת לבנון היא האנלוגיה היותר מתאימה למלחמת עירק השניה, מהרבה סיבות ובעיקר מהתפקיד העיקרי שהיה ועדיין ישנו לאגו, לאמוציות האישיות ולאמביציות אידאולוגיות.

בקשר לאותם קולות אחרים, אני מקווה שלא נעלם מעיניך הראיון שקולין פאוול נתן לפני יומיים בבריטניה, ששופך אור נוסף על מה שהיה כבר ידוע (כפי שכתבתי בתגובה קודמת). המנדרינים השמרניים שהביאו את פאואל למימשל בשנת 2000 כאמצעי למשיכת קולות, מצאו את עצמם תקועים איתו ועם דעותיו המנוגדות, אותם הם הכירו עוד מימי רייגן ובוש האב ומלחמתו בעירק. ב-‏2004 הוא כבר לא היה מזכיר המדינה, ועכשיו הוא שובר שתיקה בת כשנתיים.
קריאה נכונה 382564
ב"הקולות האחרים" התייחסתי לפסקה השנייה בתגובה 381760 .
באשר לקולין פאוול, האם טענותיו מנוגדות לשלי? במה?
וולפוביץ מגלה את החמלה 381795
תופעה מוזרה:
רק בעבודה, קישורי לעיתון הארץ לא נפתחים לי. אני מקבל מסך ריק עם Done בפינה השמאלית למטה. אין הודעות שגיאה, אין הודעות אזהרה, אין "הארץ". יש למישהו רעיון? אני באמת רוצה לקרוא את הקישורים של אפופידס.
(המלצות לעבור לFF לא יתקבלו בעין יפה)
וולפוביץ מגלה את החמלה 381798
כל הקישורים? גם זה http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... וזה http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/LiArtPE.jhtml?...
?
וולפוביץ מגלה את החמלה 381799
כן, גם הקישורים שנתת מסתכמים בדף לבן.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381800
זה לא בעיה בדפדפן.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381803
אז איפה היא כן?
וולפוביץ מגלה את החמלה 381806
איפשהו בדרך בין המחשב של הארץ למחשב שלך.

בכל אופן, המאמר שאתה מחפש הוא תרגום של מאמר שהופיע בניו יורק טיימס, אז אתה יכול לקרוא את המקור ב http://www.nytimes.com/2006/04/23/world/23worldbank.... (דורש רישום).
וולפוביץ מגלה את החמלה 381809
מה קורה עם קישורים שאינם ל"הארץ"?
מה קורה כשאתה מעתיק את הקישורים לשורת הכתובת (ולוחץ אנטר)?
וולפוביץ מגלה את החמלה 381813
עם קישורים למקומות אחרים אין בעיה (במגבלות ה-Firewall של מקום העבודה, למשל, "רשימות" אסור). העתקת הכתובת לחלון קיים לא עוזרת.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381817
אז בכלל אין שם גישה ל"הארץ" ול"רשימות"? אני מבין מדוע גדעון לוי אינו עובר Firewall, אך מדוע בשל רשע אחד (או שניים, או עשרה), יספה עיתון שלם? אולי כדאי להעלות במקום העבודה לדיון מדיניות מחמירה זו.

בכל אופן, אם אתה צריך קישור (כלשהו), תוכל לשלוח לי הודעה עם הקישור (אין צורך במלל נוסף) ואשלח לך את הדף המבוקש.
(מה עם http://66.249.93.104/search?q=cache:UHxx75_AejsJ:www... ?)
וולפוביץ מגלה את החמלה 381819
"רשימות" אין בגלל ה-Firewall ויש על כך הודעה מפורטת מטעמו (במקום הדף המבוקש). "הארץ" לא עולה בגלל בעיה לא ברורה, כנראה רק אצלי. הקישור שנתת (זה המטמון של google?) עובד טוב.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381832
הבעיה חוסלה ע"י התקנה של גירסת ביתא של IE7.0.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381841
לפי מה ששמעתי, צפה הופעתן של בעיות חדשות ומעניינות!
וולפוביץ מגלה את החמלה 382011
אכן מגוון נאה של באגים. חזרתי לIE6.0, הסרתי אותו, התקנתי אותו מחדש, ולפחות בינתיים, בא לציון גואל.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381845
זה אכן המטמון.
וולפוביץ מגלה את החמלה 382016
אתה כל כך טבול בסיסמאות שקשה להתווכח איתך.
וולפוביץ מגלה את החמלה 382148
אני מוכרח להעיר כאן מטה-הערה: טענותיך החוזרות והנשנות שאנשים כאן משתמשים בסיסמאות הן דוגמא מצויינת למה שפסיכולוגים קוראים "השלכה".
וולפוביץ מגלה את החמלה 382509
אולי. אשתדל להמנע מכך. באשר לאפופידס קשה לי להמנע מכך.
וולפוביץ מגלה את החמלה 382521
גם אני אינני רואה תמיד עין בעין עם איציק, אבל סיסמאות לא מופיעות אצלו בד''כ. לעומת זאת, גם אפופידס איננו בדיוק שטוף ססמאות, הוא רק דוגמטי להפליא בעניינים מסויימים.
וולפוביץ מגלה את החמלה 381846
קורה גם לי מדי פעם. נסה לשנות את קידוד העברית.
קוץ ואליה בו 381707
בוש לך.
קוץ ואליה בו 382113
מדוע אינך מחשיב את בוש כ"מנהיג משובח"? האם היית בוחר בקרי, לו היית אזרח אמריקאי?

*ולשאלה קצת יותר קטנונית, איך ידעת לפנות אלי בלשון נקבה?
אינטואיציה גברית 382134
איני מחשיב את בוש כמנהיג משובח בגלל הרבה הנושאים - איכות סביבה, דת (הפלות, מינויים לביהמ"ש העליון, הניסיון להמעיט מהפרדת הדת מן המדינה), הטיפול בנפגעי קתרינה ועוד ועוד נושאי פנים וחוץ שאין לי כח כרגע לקבץ מן הזיכרון. אבל ישנם כאן אנטיבושים שיעשו זאת בחפץ לב (: ואם לא כאן, אז בכל רחבי האינטרנט (זו דוגמא יפה לטרנד).

בכ"ז, בעת הזו, אני מעדיף אותו על קרי. הוא מבין טוב ממנו את טיב המתקפה על העולם וזה החופשי במיוחד, ואת מוגבלותן של הפרוצדורות הבינ"ל לטיפול בכך.

לגבי השאלה השלישית - הימור עפ"י תחושה שנבעה כנראה מהצטברות של:
1) טיב התיקון שהוצע
2) ה"סלח לי"
3) הפסיק שלאחריו
4) עצם הנימוס שבפניה, למרות שהיא באה מאלמוני/ת.
5) הכינוי הצנוע.
6) סימן השאלה בסוף הצעת התיקון.
בקיצור, כן ירבו כמוך באייל.

כמובן, זה לא תמיד עובד. סתם משחק שכזה.

ואם את בעד ניסויים בבע"ח, תאהבי את הסרטון הבא:
אינטואיציה גברית 382162
וואו! מעניין אילו מסקנות אתה מסיק כאשר כותבים לך יותר ממשפט אחד...

סרטון חמוד, אבל אני דווקא מתנגדת נחרצות נגד ניסויים לא הכרחיים בבע"ח. אם זה לצורכי קוסמטיקה, אין על מה לדבר. אם זה לצורך מחקר רפואי,אני אבין ובתנאי שיהיה הכרחי ותחת פיקוח כך שלא יגרום סבל מיותר! (למשל הניסוי לבדיקה איזה צד או אונה במוח האחראיים על היקיצה בשעת שינה (או שמא זה היה על היכולת להגיב?), היה לא הכרחי ומאד אכזרי. הוציאו לגורי כלבים את אותו החלק ה"חשוד" ובשעה שהם ישנו זרקו אותם למים. הכלבים כמובן טבעו, ונראה לי שהיו ערים לכך אך לא יכלו להגיב).
עוד דדוקציה: 382175
צעירה מאד.
עוד דדוקציה: 382254
על סמך מה קבעת זאת?
עוד דדוקציה: 382260
אנחנו הקשישים עוד זוכרים מתי הגיעו הנה ילדי צ'רנוביל, וזה באמת לא היה כל כך מזמן...
עוד דדוקציה: 382264
תלוי איך אתם מגדירים קשיש או צעיר, ליתר דיוק "צעירה מאד"?

ילדי צ'רנובל אולי הגיעו הנה לפני עשור, אך מי אמר שהייתי פה בתקופה ההיא?
עוד דדוקציה: 382265
דיברת על ''חזרה לצ'רנוביל''.
עוד דדוקציה: 382267
מה??? הסבר, פרט ונמק...
עוד דדוקציה: 382273
"זאת אומרת שאחרי 30 שנה אני יכולה לחזור ולחיות בצ'רנובל ללא שום חשש של פגיעה מקרינה רדיאוקטיבית?"
עוד דדוקציה: 382286
אה...
אבל כתבתי זאת רק כדוגמא. תודה לאל מעולם לא גרתי בצ'רנובל,גם לא ליד...
אינטואיציה גברית 382189
7) התנסחויות כמו "שכנראה אני לא נכללת ביניהם" (מתוך הפיסקה הראשונה שהופיעה באייל תחת הניק נוור מיינד; תגובה 381547).

(לפעמים, מתוך שעמום וסקרנות חטטנית גרידא, אנחנו מציצים גם בתגובות שנכתבו לאנשים אחרים)
אינטואיציה גברית 382269
הסיכוי שתכנס למאמר "חור תולעת ומנהרת הזמן" תקרה דווקא את התגובה שלי (שהיא אגב, הראשונה! כן אני חדשה פה. אתר ממש מגניב - כל כך הרבה מאמרים להשכיל מהם :)) ותזכור את הניק שלי, כל כך קלושים, כך שאין פלא שהופתעתי...
אינטואיציה גברית 382278
"הסיכוי שתכנס למאמר "חור תולעת ומנהרת הזמן" תקרה דווקא את התגובה שלי..." -

ובכן, דווקא יש סיכוי לא רע. כל מי שאי פעם בעבר נכנס למאמר מסויים, המאמר הזה מופיע אחר כך ברשימת ה"דיונים עם תגובות חדשות" שבמחשב שלו. כך הוא רואה כל תגובה חדשה באותו מאמר, כולל את התגובה שלך, כמובן - ברגע שהיא מופיעה (כולל הניק :-] ).

אם מישהו רוצה לבדוק אם את זכר או נקבה (כבר קרו כאן דברים כאלה לא פעם), הוא יכול לסרוק בעזרת מנוע החיפוש את כל התגובות שלך ולבדוק בהן התייחסויות בגוף ראשון זכר/נקבה. יש להניח שזה מה שעשה הקשה המקשה מתגובה 382189.

זהו אכן אתר ממש "מגניב" (לתחושתי, גם לפי השימוש בביטוי הזה אפשר להסיק משהו - בזהירות הראויה! - לגבי טווח הגילים האפשרי שלך) ואם תהיי כאן מספיק זמן, תלמדי לאט לאט את הכל...

שיהיה בהנאה.
אינטואיציה גברית 382283
מצד שני אולי השתמשתי בביטוי ''מגניב'', כדי לצחוק בעקיפין על כל המרמזים לגילי...
אינטואיציה גברית 382289
אם את מעברו העגום של גיל 17 אני אוכל את הכובע של ד. הגלילי.
אינטואיציה גברית 382290
הכן צלחת מלח ופלפל, את גיל 17 עברתי לפני שנים רבות...אתה כמובן יכול שלא להאמין לי, אך זוהי האמת...
אינטואיציה נ... נש... נשית? 382301
ושאלת מיליון הדולאר היא כמה זה - "רבות"? עשר? חמש עשרה? אכן יש בסגנונך משהו צעיר שקשה להתעלם ממנו, והתחושה שלי היא שאת נמצאת היכנשהו בין גיל עשרים לשלושים, כל היותר שלושים וחמש. סליחה על החיטוט ואת מוזמנת, כמובן, להתעלם (או להתעצבן :-] ).
אינטואיציה נ... נש... נשית? 382304
התעצבנתי או שמא נעלבתי כאשר שאלו אותי בעצם "את בת עשרה-טיפש עשרה?"
הערכתך, עם זאת, היא קרובה יותר למציאות. אני אכן בשנות העשרים שלי.
סגנון צעיר? האם הכוונה היא להתנסחות? לאופי התגובות? או משהו אחר שנעלם מעיני?
382362
שלוש הנקודות הסגירו.
382370
אוהבת אוהבת אוהבת ...
382372
מה?
382424
רק רציתי להבהיר שלוש נקודות.
אינטואיציה נ... נש... נשית? 382387
זה בסדר, כמה מקוראי האייל לא מאמינים שעברתי את גיל 7.
אינטואיציה נ... נש... נשית? 382932
רוב קוראי האייל הם בטווח גילאים זה (חוץ מהשכ''ג).
אינטואיציה נ... נש... נשית? 382983
השכ"ג *הוא* רוב קוראי האייל.
אינטואיציה נ... נש... נשית? 383055
יותר נכון - בגילו של השכ''ג יכולים להיכנס מרבית קוראי האייל, ועוד יישאר עודף.
אינטואיציה נ... נש... נשית? 383064
והשכ''ג יכול להכנס בגילי וישאר עודף.
אינטואיציה נ... נש... נשית? 383380
ניסיתי. גילי לא הסכימה.
אינטואיציה נ... נש... נשית? 383685
הפסד שלה.
אינטואיציה גברית 382296
וואלה הגזמת לגמרי הפעם. 17? ככה היא נשמעת לך?
אינטואיציה גברית 382307
יש לי הרגשה כי שוטה הכפר הגלובלי השתעמם קצת... הוא פשוט רצה לגרור אותי לפולמוס. אכן שוטה...
אינטואיציה גברית 382312
לא, לא, מדובר באיש האוהב להשתטות מדי פעם, אך הוא רחוק מאוד מלהיות שוטה. אם הוא כתב שבע עשרה - הוא באמת חשב שאת בת שבע עשרה ולא התכוון לגרור אותך לשום פולמוס. אני מניחה שהרושם הצעיר-מאוד מתקבל בעיקר מן ההתלהבות שלך למראה נפלאות האתר. התלהבות כזו אכן איפיינה, בכמה הזדמנויות - בני עשרה שנקלעו הנה (מדובר בבני *עשרה*! - *לא* בבני *טיפש-עשרה*! בני טיפש-עשרה או בני טיפש-לא-משנה-באיזה-גיל - בד"כ לא רק שלא התלהבו אלא כתבו משהו כמו - "איזה אתר מפגר", "איזה חולי נפש". ראי למשל תגובה 382220).
אינטואיציה גברית 382492
''עברו העגום של שבע עשרה'' הוא, כמובן, מתחתיו.

רק ידידי רשאים לקרוא לי ''שוטה''. בשבילך אני ''אדון שוטה''.
אינטואיציה גברית 382495
שכ''גינקה, לא יפה, הבחורה חדשה כאן ועוד עלולה לקחת אותך ברצינות. לך על קרקע בטוחה וחזור להתגפף עם אוריפ., הרי עוד לא אהבתם די.
אינטואיציה גברית 382503
אדון שוטה -"אדון ליצן החצר"?

הכובע היה טעים?
אינטואיציה גברית 382457
למה את מקלקלת? עד שסוף סוף הצלחתי להרשים כאן מישהי...
אינטואיציה גברית 382463
סליחה, אני מכה על חטא. אתה לא יכול לראות משם, אז פשוט תאמין לי: אני מכה על חטא. אאוץ'ץ'ץ'.
אינטואיציה גברית 382385
רק עתה ראיתי תגובה זו.
אינטואיציה גברית 382458
ולכן נאלצת להתענות עם כל הדצ''ך אש''ך באחא''ב
אינטואיציה גברית 382507
דצ"ך אש"ך באחא"ב?
אינטואיציה גברית 382513
"אלו עשר מכות שהביא הקדוש ברוך הוא על המצרים במצרים, ואלו הן: דם צפרדע כנים ערוב דבר שחין ברד ארבה חשך מכת בכורות, רבי יהודה היה נותן בהם סימן דצ"ך עד"ש באח"ב"
אינטואיציה גברית 382527
זאת תגובה לתגובה 382507?
אינטואיציה גברית 382537
אישי הטוב, אני מאמינה לך.

תודה, אגב, על המחמאה.

אם יש אנשים שחושבים אותך לילד, לפחות כוונתם ל"וונדר קיד"?
אינטואיציה גברית 382562
בבקשה.
האמת היא שזו היתה מן בדיחה עצמית על חלקים בתדמית שלי. אבל לא נכנס לזה.

אם היית מוסיפה "אישי הטוב" לאחת מתגובותייך הקודמות, יתכן שגילך המשוער עפ"י שכ"ג (שוטה הכפר הגלובלי) היה קופץ בלפחות 20 שנה (:

חג שמח לך ולכל בית האייל!
רק תעשו טובה, תזהרו הפעם עם הזיקוקים שלא ישרפו לנו שוב חבילות החציר כמו בשנה שעברה.
יש אלוהים! 314088
ויש גם מקום להשוואה עם היהדות המשיחיסטית בישראל,ועם כנסי-התעוררות סטייל הרבנית קוק או אמנון יצחק. האם אפשר לקרוא להם אוונגליסטים?
מה מבדיל אוונגליסט מסתם מיסיונר?
יש אלוהים! 314177
נכון שבמקור משמעות המילה ''אבנגליסט'' היא מפיץ הבשורה, אבל במשמעותה הנוכחית, ההגדרה ''נוצרי אבנגליסט'' היא שם כולל לנצרות הפרוטסטנטית השמרנית שמהווה את ה''ימין החדש'' בארה''ב. יש מי שמערבבים בין שתי קהילות ומכנים את אותם חבר'ה ''נוצרים פונדמנטליסטים'', אבל הם מעדיפים לקרוא לעצמם אבנגליסטים. ישנם כמה תיאולוגים שמוצאים הבדלים בין הזרמים.

כמובן, יש מיסיונרים אבנגליסטים, כשם שיש מיסיונרים להרבה פלגים אחרים של הנצרות.
יש אלוהים! 314475
באמצע שנות התשעים, במסגרת מה שנקרא ''פרוייקט שיקגו'', נכתבו מחקרים רבים על הפונדמנטליזם. במסגרת זו, נערכו השוואות בין הפונדמנטליזם ביהדות ובשאר הדתות. ביהדות מדובר בחרדים ובגוש אמונים.
עד כמה שאני יודע, לא נערך עדיין מחקר שיטתי שעורך השוואה בין המטיפים ביהדות לבין אלה בנצרות.
יהדות משיחית 314590
כל היהדות היא משיחית, אין טעם לדבר על זרם ספציפי כמשיחיסטי, אלא אם כן אתה מנסה ליחס את זה לזרם שמאמין במישהו ידוע שהוא המשיח. וכבר הבאתי בעבר את הציטוט :" וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו--לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבנו" ביחס למשיח כמובן, משנה תורה להרמב"ם, הלכות מלכים ומלחמות, פרק יא פס' ב.
יהדות משיחית 314795
כאשר אתה אומר יהדות משיחית הכוונה היא ליהודים המאמינים שישוע הוא משיחם גואלם.
יהדות משיחית 353862
יהדות משיחית הינו זרם של יהודים וגויים כאחד המאמינים שישוע המכונה ישו הוא מלך היהודים,משיח אלוהים,מושיע העולם. אותו זרם מתבסס מהתנ"ך באמונה שהוא דבר אלוהים ומשם הם מבססים את הנבואות על המשיח, וכמו כן בעקבות כך מאמינים גם בברית החדשה שלטענתם מובטחת לנו מאלוהים בספר ירמיהו הנביא.
יהדות משיחית מכירה ביהודים כעם הנבחר של אלוהים, ומגלה הרבה עניין אהבה ודאגה לעם היהודי הדבר מתבטא בתפילות ותחנונים לפני אלוהים גם בשביל העם היהודי גם למדינת ישראל ולירושלים.
ביהדות המשיחית ישנו איחוד של לאומים שונים, ישנם גם ערבים גם יהודים וגם נוצרים שהם מאמינים משיחיים, כולם כאחד ללא דופי או שוני.
ישנם בארץ מספר קהילות משיחיות הפרוסות בערים השונות.
אנשי הקהילה נפגשים בבית ההלל בימים הנוחים לקהילה ושם הם מהללים ומודים לאל, מתפללים ומבקשים סליחות ולומדים דרשה יומית.
התפילות הם תפילות אישיות, הם אינם קרואות או לקוחות מספר כלשהו, תפילות הבוקעות מעומק הלב היישר אל אוזניו של האל. קהילות משיחיות ידועות כעושות נסים דרך תפילותיהם, מרפאים מחלות קשות כגון: סרטן, איידס, שיתוקים ועוד.. (שלא נדע)
וזה לפי הכתובים:"ואלה האותות שילוו את המאמינים,בשמי יירפאו חולים ובשמי יוציאו שדים...".
ישנם לא מעט עדויות של אנשים שדרך המשיחיים אלוהים ריפא אותם ושינה את חייהם, משותקים קמו, עוורים ראו, חרשים שמעו חולים נרפאו ומיואשי החיים נוושעו.
דלתותם של קהילות משיחיות תמיד פתוחות בפני כולם, והם ישמחו לענות לעזור לתת ולהסביר לגבי האמת שלהם.
בקהילות המשיחיות ישנם גם לרוב קבוצות נוער שמתהלכים באמונה ועושים פעילויות שונות ואטרקציות מיוחדות הקשורות באמונה כגון:הצגות, שיעורי נוער, תפילות נוער, צעדות בישור הבשורה בהם הם מתהלכים בערים השונות ומבשרים לאנשים ונערים בגילם על אמונתם,ועוד.
אחת הטענות של היהודים המשיחיים היא כי אותו האלוהים שהיה מדבר אל אבות אבותינו בתקופת התנ"ך,מדבר גם היום בדיוק באותו אופן.אמת או שקר יש רק דרך אחת לגלות.......לבדוק מה בדיוק הולך אצלם.
יהדות משיחית 356545
מי בימינו מקבל טענות שתפילות יש להן כוח לרפא מחלות או נכויות, יהדות משיחית היא לא יותר טובה מכל אמונת הבל אחרת.
יהדות משיחית 356590
יהדות משיחית 357692
נכון זו מציאות עגומה שיש בימינו המאמינים באמונות הבל, החל בהילרים, רבנים וכלה במשיחים.
אבנגליזם וה''ימין החדש'' 314178
המון תודה, יובל, מאוד מעניין, ומאשש רשמים שלי מהיכרות קרובה עם חבר'ה שפעילים מאוד בכנסיות כאלה. אגב, יש מי שחושב שמה שהעלה את בוש לכס הנשיאות הן לאו דווקא כנסיות הענק של בילי גרהם וג'רי פאלוול, אלא הכנסיות הכפריות הקטנות הנפוצות מאוד בארה"ב, שהגם שהן מושפעות מגרהם ופאלוול, יש להן דינמיקה משלהן. סוציולוג ואיש קולנוע נפלא, ג'יימס אולט, אפילו עשה עליהם סרט ומחקר אתנוגרפי מרתק, שאפשר למצוא כאן:

מה שמעניין במחקר הוא שאולט מעיז לצאת מהפרדיגמה המחקרית הליברלית-חילונית ומגלה המון סימפטיה לנחקרים שלו, והגם שאין הוא מסכים עם תפיסת עולמם, הוא חושף את הגמישות המפתיעה שלהם לאנומליות חברתיות מתחת לחזות השמרנית והקשוחה. כמו כן, הוא חושף את תפקידי המפתח של הנשים בקהילה, אף זאת תחת החזות השוביניסטית פטריארכלית. ללמדנו, שמתחת לכל סטריאוטיפ מסתתרים אנשים מורכבים ומעניינים שמתמודדים עם דילמות אנושיות ומשפחתיות.
אבנגליזם וה''ימין החדש'' 314486
אנתרופולוגיה היא דיסציפלינה אמפתית. זו לא סוציולוגיה ביקורתית. במובן הזה, הוא לא חידש דבר.
שם נוסף שעולה לי כרגע בראש זה של סוזן הארדינג שהוציאה לפני כמה שנים את הספר the book of jerry falwell
אבנגליזם וה''ימין החדש'' 314499
אני חושבת שאולט לא התחיל את המחקר שלו מתוך מחשבות בכיוון הזה. אחרי הכל, הוא לא אנתרופולוג, אלא סוציולוג ביקורתי בהכשרתו. אבל מה שיפה בספר, בעיניי, הוא שאולט נותן לעצמו לחבב את הנחקרים, וללמוד מהם באופן אישי. זה לא בדיוק מחקר "נקי", אם בכלל יש דבר כזה, אבל זה ספר שכיף לקרוא, וגם זה חשוב.

זה הספר של הארדינג, למי שמתעניינת:
אבנגליזם וה''ימין החדש'' 314507
בקישור שהבאת הסרט "לא מופיע בקטלוג" (מה שם הסרט? אולי ב-imdb אפשר למצוא אותו).
אבנגליזם וה''ימין החדש'' 314662
The link is to the book; the movie is called Born Again:

http://www.imdb.com/title/tt0163560/
אבנגליזם וה''ימין החדש'' 314665
And I hope this link to the book, Spirit and Flesh, works better:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/037540...
אבנגליזם וה''ימין החדש'' 314682
אכן, תודה.
למתחילים 314274
גוף הידע הנוצרי שלי קרס: חשבתי תמיד שהקתוליים הם הקיצוניים והפרוטסטניים הרבה פחות. אז לא ככה?
We are the spanish inquisition! 314280
זה תלוי מן הסתם איך אתה מגדיר ''קיצוניות''. הקתולים כבר מזמן לא מענים אף אחד על הסד או בעזרת בתולת הברזל. חלפו ימי האינקוויזיציה.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314285
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314288
יש לחלק מהם נטייה לקרב את סוף העולם, ארמגדון וכל זה. אם אתה רואה כינוס של פרוטסטנטים באזור מגידו, זה הזמן להתחיל לדאוג. נדמה לי שהם גם המובילים בפיצוץ מרפאות המספקות שירותי הפלה לנשים בארצות הברית, בעוד הקתולים מסתפקים במחאות שקטות יותר.
תודה 314297
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314309
מה, הפרוטנטנטים מעורבים יותר מהקתולים בהתנגדות להפלות? זה נשמע מוזר.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314315
למה?
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314322
כי איכשהו היחס להפלות מתקשר לי ליחס לגירושים... לא יודעת.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314317
לי דוקא נשמע טבעי שהפרוטסטנטים יותר מעורבים במחאות מכל סוג.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314321
זה רק בגלל שאתה מאמין בכל השטויות האלה של ''שפה טבעית'' וכאלה.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314376
גם וגם. ישנם מאות ארגונים שמתנגדים להפלות בארה"ב, והם גם קתולים וגם פרוטסטנטים.

לגבי אמצעי מניעה, תלוי את מי שואלים. ישנם זרמים פרוטסטנטים שמאשרים אמצעי מניעה מסויימים ושוללים אחרים. גלולות והתקנים תוך רחמיים נמצאים ב"שטח האפור" של אמצעי המניעה עבור פרוטסטנטים. ישנו פחות או יותר קונצנזוס על האיסור להשתמש בגלולת ה"בוקר שאחרי" וגם ב-RU 486, והם מפעילים לחצים אדירים על ה-FDA להוציאן מהשוק.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314380
תודה.:)
אצל מי היית אומרת שההתנגדות גדולה יותר?
והאם גלולות ואמצעי מניעה תוך רחמיים מקובלים על הקתולים - או להיפך, אסורים בתכלית?
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314400
Religious catholics ban all usage of contraceptives; naturally, pills, IUDs, any hormonal method, and also barrier methods like condoms and diaphragms. The only contraceptive method which is not in itself forbidden in Catholicism is natural rhythm method, of abstaining from intercourse during ovulation.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314410
תודה. זה באמת מתאים יותר לאופן שבו אני תופסת את הקתולים.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314498
מומלץ מומלץ מומלץ: ספרה המצויין של קריסטין לוקר על פעילות בעד ונגד הזכות להפלות. הספר, אמנם משנות השמונים, אבל עדיין מאוזן ומצויין:

והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314501
בהקשר זה: בסוף המאמר הזכרתי את החבר'ה שחילקו עלונים בגנות בילי גרהם; באתר שלהם ‏1 הם טוענים, בין השאר, שגרהם הוא ליברלי מדי בנוגע להפלות - לדעתו זה בסדר להפיל אם ההריון הוא תוצאה של אונס או גילוי עריות, אבל לדעתם לא.

1 סעיף II ב- http://www.atruechurch.info/graham.html
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314534
...ובשלב הבא אני רואה אותם מטילים סנקציות על נשים שאינן יולדות מסיבה כלשהי, למעט עקרות מוכחת...
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314379
הפרוטסטנטים הקיצוניים גם מובילים את המאבק נגד זכויות הומוסקסואלים ולסביות בארה"ב, נגד הרחבת הזכויות החברתיות, ובעד תמיכה מקיר לקיר במלחמה בעיראק.

חשוב לציין שיש הרבה סוגים של פרוטסטנטים, ואנחנו מדברים כאן על הזרמים האבנגליסטים הקיצוניים, שכוחם הולך ומתחזק בארה"ב והם שהביאו לבחירתו של בוש תוך פעילות פוליטית נמרצת.

מהסיבות שערן מציין, האבנגליסטים גם תומכים בישראל - לא כל כך מאהבת מרדכי, כמו מכמיהה לביאת ה-RAPTURE ולשובו של ישו על פי ה-REVELATIONS. המלחמה בארץ הקודש נתפסת כמלחמת גוג ומגוג שתקדם את שיבת ישו ואת יום הדין. תופעות שנלוות לזה הן חיבה לפולקלור יהודי וישראלי, ביקורים בישראל וחגיגת סדר פסח בנוסף לחגים הנוצריים בכמה חוגים.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314398
אמנם אנחנו תמיד זוכרים את ההעלאות על המוקד של כופרים על ידי האינקויזיצהי, אבל נדמה לי שקלוין בז'נבה היה יכול ללמד את הקתולים מה זה להעלות כופרים על המוקד.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314545
אאל"ט חלק מן המעטים שהורשעו ברצח וחבלה בנושא ההפלות היו דוקא קתולים אדוקים. יתכן שיש כאן טעות אופטית. האופי הצעקני והטלביזיוני של האוונגליסטים אולי מושך אליהם יותר תשומת לב, אבל דוקא התנגדותה הממוסדת והעיקשת של הכנסיה הקתולית (אפילו בארה"ב הפרוטסטנטית) היא המסוכנת ביותר. (אחרי הכל זו אולי הכנסיה הגדולה ביותר). (באמל"ט יש דוקא כמרים קתוליים רדיקליים בנושאי נישואי כמרים, הפלות, אמצעי מניעה וסוציאליזם).
אפרופו, המטיפים הטלביזיוניים, מה שיובל מתאר אינו מפתיע במיוחד. ידוע שיש כאן מכונה משומנת של איסוף כספים. ויתכן שכדבריך שורשי העשב של התנועה האוונגליסטית הם פחות מזוייפים. יחד עם זאת השאלה המעניינת אותי, הוא מהו המשבר הגדול בחברה האמריקנית שהפך את התנועות הקיקיוניות העוסקות בציד פתאים לתנועות המוניות המשפיעות על בחירת הנשיא בארה"ב?
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314571
סוציאליזם? מדוע? משום שהוא דוחה את הדת?
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314578
הכנסייה רואה או ראתה במרקסיזם את השטן הגדול. ואני חושב שכמרים קתוליים באמל''ט מנסים להזדהות עם התערובת של קתוליות, פאגאניות ומרקסיזם הנפוץ מאוד בפרט באוכלוסיות אינדיאניות. כמוכן זו כנראה תוצאהשל המצב החברתי הקשה שם.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314581
"ואני חושב שכמרים קתוליים באמל"ט מנסים להזדהות עם התערובת של קתוליות, פאגאניות ומרקסיזם הנפוץ מאוד בפרט באוכלוסיות אינדיאניות."
משפט קצת מבלבל, לא? לא הבנתי.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314610
אנסה שוב. אמריקה הלטינית היא כמעט לחלוטין קתולית. בעיקרו של דבר זה הושג ע''י כך שהכנסייה הספרדית ספחה לתוכה הרבה מן המסורות העממיות שהביאו איתם האינדיאנים והעבדים השחורים. למשל במקסיקו חוגגים חג לכבוד הבתולה מגואדלופ שהיא גם הבתולה מרי אבל למעשה מדובר באלילה אצטקית או מאיה. מדובר בתופעה הנפוצה בכל דר' אמריקה. המדובר כמובן בתקופות של קנאות שמרנית טהרנית (שריפת כלים דתיים, חרמות ונידויים) המתחלפות עם תקופות של סובלנות ואינטגרציה. במאה העשרים נוספו קדושים חדשים בדמותם של צ'ה גווארה, פידל קסטרו, זפטיסטים לדורותיהם ועוד מנהיגי גרילה מרקסיסטים וגם מאואיסטים. הכמורה הקתולית המקומית, לפחות חלקים ממנה (שהיא די ענייה, בודאי יחסית לכנסיה האירופאית) די מעורבת עם הקהל שלה ומזדהה איתו(היסטורית אפשר לקרוא על הבישוף דה לאס קאסאס, הנחשב קדוש במרכז אמריקה). בקרב כמרים אלו יש מדי פעם כמרים מורדים המביעים תמיכה בנישואי כמרים, באמצעי מניעה ואפילו בתנועות מרקסיסטיות. הכמרים האלו לפעמים מוחרמים מנודים ומגורשים מן הכנסייה ובפעמים אחרות מתפייסים איתם ומחזירים אותם לקהילותיהם.
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314641
תגובה 110307
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314664
Very true. Also, some of the combinations of Catholicism and Paganism stem from Catholicism spreading onto countries with a very rich Pagan tradition. And indeed, South America, where I lived for many years, is very much like what you describe, and the clergy is more flexible.

Another thing, I believe, that makes Catholicism more susceptible to a mixture with Paganism is the fact that it's a much more festive and ritualistic relgion than Protestant traditions.

I strongly recommend the fabulous film "El Crimen del Padre Amaro" to anyone curious about the Church in Latin America. Granted, things everywhere are not as grim as they are in the film, but nevertheless it opens a window to these dilemmas and issues, and particularly to the life of Catholic clergy:

http://www.imdb.com/title/tt0313196/
והפרוטסטנטים? במה הם קיצוניים? 314667
That is the 64,000 dollar question! Oh-so-many people have been trying to figure this out and put it in context; after all, there had been evangelical Christianity, albeit less of a "born-again" movement, before the previous few rounds of election. This version of the new right provides a platform of opinions about family structure and sexuality, economy, foreign policy, welfare and crime control. As to the latter, I can supply a partial answer; the movement toward severity in crime and the broad support of the death penalty by the New Right here feels sometimes like the swing of a pendulum, a reactionary move to the rehabilitative efforts of the 1960s and 1970s. But of course there is more than just that.

מי אמר שימי האינקוויזיציה חלפו? 314391
ומהיכן בא אפיפיורינו החדש? ומה זה "המשרד לענייני דוקטרינת האמונה"? בסה"כ שם חדש למוסד ישן ומפואר‏1.
__________
1 בראשיהם של הרבה מפורסמים וקדושים.
הגאולה מתקרבת (אבל עדיין רחוקה) 318245
לדעתי הבעיה נמצאת ביהדות - הן אצל דתיים והן אצל חילונים - וזה מה שמתסיס את כל העולם הפרוטסטנטי. יש איזו משיחות שקר אצל שני הצדדים, והיא מתבטאת בשפה העברית, שחצי מהאוכלוסיה רואים בה שפה חילונית, והחצי השני רואים בה שפה דתית. צריך לחקור איך העברית הזאת נוצרה - כי נראה לי שיש טעות יסודית מאוד מימי ריינס ועד ימינו, שמעטים וטובים (כמו גרשום שולם) כבר עמדו עליה. מי לא רוצה שלום? מי לא רוצה שתבוא גאולה לעולם?
yeshua-hamasiyach 319820
חברים שמו הוא לא ישו,שמו הוא יהושע המשיח בן דוד.נימעס כבר מיהודות הגורו המנהלים לנו הרבנים את החיים דרך כל מיני פסקות הלכה,תלמוד,גמרה,מישנה,שהם ניכתבו על ידי אדם ולא מהברית הישנה,והברית החדשה שזה יהדות האמת.בספר בראשית פרק א,פסוק26,ויאמר אלוהים"נעשה אדם כצלמנו כדמותנו".זה ברור מעל כל ספק,שאלוהים הוא אחד אך הוא מופיע,אלוהים,הבן יהושוע המשיח,ורוח הקודש.
פרק 53 של הנביא ישעיהו יבהיר לכם יותר.
yeshua-hamasiyach 319829
אם כבר מעלים את זה- הרי אימו של ישו הייתה אמורה להתעבר מרוח הקודש. אם כך, איך ישו יכול להיות "בן דוד"? הרי גם אם בעלה של אימו הוא מזרע דוד, ישו לא נולד מזרעו (שלא לדבר על כך שאם ישו הוא בנו של אלוהים, הוא לא יכול להיות "בן דוד" אלא אם דוד הוא אלוהים...)
yeshua-hamasiyach 319832
יהושוע הוא אלוהים בעצמו אין ויכוח בנושא כי כתוב בספר ישעיהו פרק 7,ופרק 9,על כך שיהושוע הוא אלוהים,ובספר ירמיהו פרק 31 אלוהים מחייב אותנו היהודים להאמין בברית החדשה.
יהושוע המשייח ניקרא בן דוד כי מיצד אביב ,יוסף 14 דורות אחורה נגיע לדויד המלך.
yeshua-hamasiyach 319848
מתי מפנים את מיצד-אביב?
yeshua-hamasiyach 319881
באופן נורמלי, הוא מתפנה ביולי כל שנה.
yeshua-hamasiyach 319868
בישעיהו לא מוזכר שמו של ישו (דווקא בפרק ט' כתוב "וְנָבִיא מוֹרֶה-שֶּׁקֶר, הוּא הַזָּנָב"). בירמיהו כתוב כך:
"הִנֵּה יָמִים בָּאִים, ...; וְכָרַתִּי, אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה--בְּרִית חֲדָשָׁה. לֹא כַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם, לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי, ... כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם, ... נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה; וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים, וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם"
לא כתוב שם על ספר ששמו "הברית החדשה", אלא על ברית (=חוזה) שהיא חדשה.

(אגב, david - האם יש לך קשר לאתר www.yigalamir.com?)
yeshua-hamasiyach 320900
הנוצרים המציאו את הדקונסטרוקציה?
yeshua-hamasiyach 320043
דויד קראתי בעיניין רב את אשר כתבתה לגבי יהושוע המשייח,לאחר קריאת ישעיהו פרק 53,אני עומד מאחורי כל מילה שכתבתה.
הביקורת נגד לא ניראת לי אמינה.
vox populi, vox Dei. 320051
עכשיו כשאתם שניים, נסתתמו טענותי.
yeshua-hamasiyach 320064
אתה מתעלם מהעובדה שאביו אינו אביו, אלא אם אב מאמץ נחשב :-)

(אני? מה 'כפת לי. בכל מקרה אני לא מאמינה בקיומו של אל כלשהו, ועוד פחות מכך באל התנכ"י)
yeshua-hamasiyach 320131
מה עם אל גור?
yeshua-hamasiyach 320305
אכן, האל נידהם!
yeshua-hamasiyach 320356
נידהם - ויש לו ממה. אני ממש לא מבינה איך אתפ מוצאים את כל הידיעות האלה.
באמת...? 376005
קראתי את מה שכתבת התלבטתי אם להגיב.. ובכל זאת אני כאן..
אולי כדי להראות לך שאתה טעית.. וכדאי לך לחקור בעיניין..
בן כמה אתה 33? אתה עדיין בניו-יורק..?
אשמח לקבל כאן את תגובתך כדי להבהיר את התענינותי בעיניין..
באמת...? 376006
סליחה על דחיפת האף, אבל... למה חשוב הגיל של יובל לצורך העניין?
באמת! 377774
ראשית, עדכונים: אני כבר כמעט בן שלושים וארבע וחצי, ובחודשים אלה אני מחלק את זמני בין ניו יורק וישראל.

אשמח לקבל הבהרות, גם בנוגע ל"טעות" (?) שלי, וגם בנוגע להתענינותך בעניין.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים