היועמ''ש מזוז יבדוק התלונות על גיוסי הכספים של רה''מ שרון 2453
היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז יבדוק את התלונות נגד ראש הממשלה אריאל שרון על כך שעבר על חוק המפלגות בקבלת תרומות בארוחה חגיגית שלשום בניו־יורק.

אתמול פורסם בערוץ 10 כי שרון השתתף בארוחת ערב בניו־יורק בה נדרש כל זוג משתתפים לתרום 10,000 דולר למסע הבחירות של שרון. חוק המפלגות מתיר למועמד לראשות ממשלה לגייס לצורך ההתמודדות בבחירות מוקדמות עד סך של 7,800 דולר לזוג.

בהזמנות לארוע, שנערך בביתה של נינה רוזנוולד - פעילה בולטת בקהילה היהודית בארה"ב, נכתב: "גיוס כספים לטובת הבעיה: כמו שאתה יודעים, ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, מתמודד מול שרון על ראשות הליכוד. מי שינצח, יהיה קרוב לוודאי ראש הממשלה הבא של ישראל. למרבה הצער, שרון לא נהנה מהגיבוי הכספי שנתניהו צבר בעשורים האחרונים, ולכן אנו מבקשים שתתרמו 10,000 דולר לזוג בשביל ארגון ללא מטרות רווח שפועל בכל רחבי ישראל, ויעיל במיוחד בהבאת אנשים לקלפיות. כל התרומות חייבות להתקבל לפני האירוע. אנא עיזרו, עתיד ישראל בסכנה".

חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית, כמו גם התנועה לאיכות השלטון, פנו בעניין ליועמ"ש ולמבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס.

מלשכת שרון נמסר בתגובה לערוץ 10: "נדהמנו לגלות שאלה הדברים שהתקיימו במהלך הארוחה. ראש הממשלה לא יודע ואינו יודע דבר על גיוס כספים".
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הו התמימות הקדושה 331166
יתכן ובאמת בסעודה הזאת, ההתרמות נעשו מחוץ לתשומת ליבו. רק שאי אפשר להתנתק מתשובותיו לחקירות השונות. הוא עכשיו רוקד לאור הזרקאורים והשטיקים הישנים יהיו מאד קשים לביצוע.
הו התמימות הקדושה 331212
האמת - לגבי הסעודה הזאת, אני די משוכנעת שהוא לא ידע על סכומי ההתרמות, או לפחות לא קישר ביניהם לבין הסכום המקסימלי המותר. פשוט קשה לי להאמין שהוא היה מעז לעשות דבר כזה דווקא עכשיו.
מאידך גיסא, כפי שאמרת, בחקירות השונות שנעשו - וגם אלה שלא נעשו - לו, ברור שעמדתו העקבית חסרת הידיעה היא קצת, איך לומר, פחות ממשכנעת...
מסריח אבל חוקי 331206
שמעתי ברדיו שבכל מקרה לא הוא ולא מישהו מטעמו עברו על החוק, כי לפי חוק המפלגות ההגבלה חלה ב- 9 החודשים לפני בחירות מוקדמות שכבר נקבעו.
הלכתי ובדקתי וזה אכן כך‏1.

מכיוון שעדיין לא הוחלט על תאריך לבחירות מוקדמות בליכוד, והמפלגה לא הודיעה עליו‏2 כפי שהיא צריכה, כדי שהחוק יחול על בחירות מוקדמות מסויימות, מותר למועמדים לגייס כל כסף שהוא ומגבלות החוק לא חלות עליהם.
כשהבחירות ייקבעו, עדיין תוטל עליהם הגבלה לגבי הכמות המקסימלית של הכסף שמותר להוציא בכל הקמפיין.

מה שעוד מעניין ולא קשור לעניין החוקיות, זה הסעיף האחר שלפיו מחשבים את הסכום של תרומה מחו"ל. החוק הרי מדבר על שקלים.
מכיוון שמדובר על מועמד לראשות מפלגה ולראשות הממשלה, הסכום הבסיסי מוכפל ב- 4‏3.

לגבי הסעיף הזהאני שואל, האם זו לא פירצה בחוק? פה מדובר על בחירות מוקדמות למפלגה. איך יודעים כבר כאן שאותה מפלגה תגיש את המועמד שנבחר לראשות המפלגה כמועמד לראשות הממשלה (כאמור הסכומים גדלים משמעותית).
האם לא כדאי לה לכל מפלגה (או למועמד) להצהיר מראש שתעמיד מועמד לראשות הממשלה, כדי שתוכל לגייס יותר כסף על פי חוק, ואז רגע אחרי הבחירות המוקדמות שהוא יחזור בו ממועמדותו?

עוד הערת סתם, הסכומים באתר הכנסת מעודכנים לראשון ביולי 2002, ומשתנים כל חצי שנה בצמוד למדד. לא ברור לי מאיפה מוצאים את הסכום העכשווי המעודכן.

ויש עוד כל מיני תהיות, נתחיל מזה :-)

חוק המפלגות:
1 סעיף 28 ב'
2 סעיף 28 ג'
3 סעיף 28 ו' סעיף קטן ב'
מסריח אבל חוקי 331208
שכחתי את הדבר הכי חשוב

לטעמי החוק מאוד ברור, אז אני לא מבין מה יש למזוז לחקור בדיוק.

כל עוד לא נקבע מועד לבחירות ולא דווח לרשם המפלגות, אין עבירה. החוק לא חל על בחירות עתידיות ולא רטרו-אקטיבית.

מכייון שמזוז מבין אמור להבין את החוק קצת יותר טוב ממני, אז כנראה שאני טועה. מישהו רק יכול להסביר לי איפה?
מסריח אבל חוקי 331241
נמשיך לשחק עם עצמי קצת עם הסוגיה

על-פי חוקת הליכוד, הבחירות המקדימות ליושב ראש התנועה חייבות להתקיים עד חצי שנה לפני מועד הבחירות הקבוע בחוק‏1.
בגלל שמועד הבחירות האחרון הוא ידוע ונקבע כבר לחודש נובמבר 2006‏2, הבחירות המקדימות לליכוד לא יכולות להיות מאוחר מ- מאי 2006.

ומכיוון שארוחת התרומה הייתה בחודש ספטמבר 2005, שמונה חודשים בלבד לפני מועד זה, כנראה שהתרומות בה אינן חוקיות‏3, ולו בשל הידיעה, וזה גם אם התאריך לא מדווח באופן אוטומטי לרשם המפלגות.

חוקת הליכוד - יושב ראש התנועה:
1 פרק ו', סעיף 84
2 דיון 2010
מסריח אבל חוקי 331948
מה הקשר לחוקת הליכוד? איזה מין אלמנט חוקי יש בה? הרי הליכוד יכול יומיים לפני הבחירות הכלליות להודיע על חוקה חדשה שבה הקאדי של איסלאמאבאד ממנה את מועמד הליכוד לראשות הממשלה, לא? הטיעון שלך מזכיר קצת את הסרט "מיינוריטי ריפורט".
מסריח אבל חוקי 331984
זאת בדיוק השאלה: האם החוקה נחשבת כהצהרה רשמית של המפלגה.

החוק מגביל את התרומות לקמפיין של מועמד רק ב-‏9 החודשים האחרונים לפני הפריימריז. מאחר שהליכוד עדיין לא הכריז על מועד הבחירות המוקדמות, הרי שהתרומות של שרון היו חוקיות לחלוטין, אלא אם כן העובדה שע"פ חוקת הליכוד הפריימריז יתקיימו לא מאוחר ממאי 2006 מהווה הצהרה חוקית על מועד הבחירות הפנימיות. אם כן, אז שרון אכן עבר על החוק.
מסריח אבל חוקי 332100
תודה :)

נראה לי שהסברת בשבילי.
אני בסה"כ מנסה לשחק אותה מזוז.
מסריח אבל חוקי 332102
בצורה לא רעה בכלל, אם יורשה לי לציין.
מסריח אבל חוקי 332106
שוב תודה :)
מסריח אבל חוקי 331669
המונח ''לחקור'' הוא מונח פרוצדורלי. הכוונה שבהאשמה או בידיעה יש לכאורה עברה על החוק. שום דבר שפורסם בעיתונות אינו ברור. החקירה פירושה לודא שאכן יש ראיות לעברה לכאורה.
מסריח אבל חוקי 331681
את זה דרך אגב אני אף פעם לא מסוגל להבין

מכתב - יש
חוק - יש

את החקירה - האם מכתב + חוק = עבירה על החוק
אפשר לפתור בחצי שעה אני מניח.

עכשיו השאלה שנשארת היא רק, במידה ו- מכתב + חוק = עבירה על החוק, אז מי מה מו.....

מי שלח, מי יזם, מי ידע, מי וואט-אבר.

אבל האם הייתה עבירה או לא זה משהו שהוא די פשוט לדעת, לא?
מסריח אבל חוקי 331685
בהחלט לא לגמרי פשוט. החקירה אמואה לבדוק האם החמרים אמינים ואמיתיים. מה שאתה יודע הוא מה שעיתונאים מפרסמים; האם ראית את המקורות הראשוניים? לא. זוכר את הפרשה של תיאודור אור והטבריאני ששכחתי את שמו? בן כספית הביא את העניין כסגור ומוכח. לא היה לא סגור ולא מוכח.
מסריח אבל חוקי 331698
נשמע הגיוני - תודה :)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים