ביה''ד לעבודה: עובדי היי-טק זכאים לתשלום שעות נוספות גם אם מקבלים שכר גלובלי 2503
שופטת ביה"ד האזורי לעבודה בתל אביב לאה גליקסמן קבעה השבוע כי עובד בחברת היי־טק שקיבל שכר גלובלי זכאי לתשלום בעד השעות הנוספות שהשקיע - עד לאותה עת שמונה כמנהל בחברה.

אלון ציגלר, באמצעות עו"ד אלון קורל, תבע את חברת נקסוס. בתביעה ביקש, בין השאר, תשלום עבור שעות נוספות שעבד. חברת נקסוס השיבה כי ציגלר קיבל שכר נאות עבור עבודתו הכולל פיצוי עבור השעות הנוספות וכי כך מקובל אצל רוב המעבידים בענף.

השופטת קבעה כי אין לקבל את עמדת נקסוס, שמשמעותה היא למעשה הוצאת עובדים בענף ההיי־טק מתחולת הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה וכי: "לנוכח העובדה כי מדובר בנורמה המקובלת בענף ההיי־טק, התוצאה היא שלעובד בענף זה אין למעשה כוח מיקוח מול המעביד בעניין תשלום תמורה בעד עבודה בשעות נוספות, ולמעשה נכפית עליו ההסכמה לעבוד בשכר גלובלי, בניגוד להוראת חוק הגנת השכר", ופסקה כי כי ציגלר זכאי לתשלום בעבור השעות הנוספות שעבד מתחילת עבודתו ועד מינויו לתפקיד ניהולי.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ומה לגבי "פיצוי גלובלי על שעות נוספות"? 345770
איני מכיר את החוזים בנקסוס, אבל ברוב החברות בענף השכר מחולק ל2 חלקים: שכר גלובלי, ופיצוי גלובלי על שעות נוספות.
ומה לגבי "פיצוי גלובלי על שעות נוספות"? 345986
החברות שמפצלות את השכר עושות את זה בשביל להוריד את עלויות השכר למעביד (על שעות נוספות לא צריך לשלם סוציאליות), ולא בשביל להמנע מתביעה (מובן שעכשיו זה ישתנה).
ומה לגבי "פיצוי גלובלי על שעות נוספות"? 345989
זה תלוי בחוזה. אצלי למשל הסוציאליות כוללות גם את הפיצוי הגלובלי על השעות הנוספות.
ומה לגבי "פיצוי גלובלי על שעות נוספות"? 345992
בחוזים פרטיים, הכל תלוי בחוזה (יש הרבה חוזים שלא משתמשים בתרגיל הזה בכלל).
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345782
אני תוהה אם זה אומר שגם אם מופיע סעיף מפורש בחוזה האישי עליו חתם העובד, בו הוא מוותר על תיגמול נוסף עבור שעות נוספות, אזי סעיף זה בטל. לכאורה כן, הרי זוהי משמעותו של שכר גלובלי. בכ''ז, כדי לשלול את תוקפו של סעיף בחוזה הנחתם על דעת שני הצדדים, יש צורך באמירה מפורשת ובסיבה ממש טובה.

אם זה אכן כך וסעיף כזה בטל ופסק הדין לא יבוטל בארכאה גבוהה יותר, הרי שזה עשוי להביא לירידה בשכר הבסיס בענף. ברוב המקומות בהם עבדתי עד כה השכר היה גלובלי.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345787
יש לי שאלה. כיום אני עובד על בסיס שכר גלובלי, בדרישה שאעבוד כמות מסויימת של שעות בחודש. אם אני עובד פחות מהכמות הזאת, מורידים לי מהשכר. אם אני עובד יותר מהכמות הזאת, אני לא מקבל שום תוספת. האם ההסדר הזה חוקי? מה, בעצם, המשמעות החוקית של "שכר גלובלי"?
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345789
שאלות טובות ומעניינות שיאלצו לחכות לבעל השכלה משפטית. בינתיים, נראה לי שנשמח לקישור לפסק הדין וגם לפרשנויות מחר בעיתונים כדי להבין את תוקף ומשמעויות הפסיקה ובפרט, עד כמה זה באמת משנה את המצב הנוכחי.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345889
לא זוכר איפה מצאתי את פסק הדין, אבל דאגתי לשמור לעצמי עותק ולא נראה לי שצריכה להיות בעיה לחלוק אותו: http://ev-en.org/extra_payment_law_case.html

ממה שהבנתי השכר של התובע היה 7500 שנחשב שכר נמוך יחסית בהייטק, ככה שלא בטוח שזה תופס לכל דביל שמקבל 15000 ויותר. השכר המדובר הוא ב-‏91.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345903
תודה!
ריפרפתי על פסק הדין ומופיע השם המשפט: "שכרו ההתחלתי של התובע עמד על סכום השווה ל- 1,646 דולר, סכום ששוויו בשקלים כיום הוא כ- 7,500 ₪. איננו סבורים כי שכר בשיעור כזה הוא שכר גבוה, הכולל בתוכו תמורה עבור עבודה בשעות נוספות, בכל היקף שהוא.", כך שאכן קשה להסיק מסקנות מרחיקות לכת מפסיקה זו. בפרט, לא מוזכר שם קיומו והתבטלותו של סעיף הגלובליות בחוזה ההעסקה (אלא אם החמצתי את זה). אגב, לא הבנתי את חשיבות ההבחנה בין משרה ניהולית לשאינה כזו.

במקרה של דובי - אם שכרו אינו גבוה, משרתו אינה ניהולית והיעדר התשלום עבור שעות נוספות אינו מעוגן בחוזה ההעסקה שלו, נראה לכאורה שיש לו סיבה לעלוז בשל פסיקה זו‏1. אם לא מתקיימים כל שלושת התנאים הללו (ובעצם גם אם כן, אני לא עו"ד), קטונתי מלהעריך.

1 כמו גם בשל זריחת השמש, פריחתו של פרח וחיוך של אהובה עם בוקר.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345794
בד''כ העיף של שכר גלובלי מקושר לסעיף של ''משרת אמון'' בו המעביד מצהיר שאין לו אפשרות פיקוח על שעות העבודה שלך. אם (לפי הודעתך) אתה מדווח שעות (שהרי מורידים לך שכר אם לא הגעת למכסת השעות), אזי סעיף משרת אמון בטל מעיקרו.
תבדוק (עם עורך דין) את החוזה שלך.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345872
אני די בטוח שאין לי חוזה. אני לא חתמתי על אחד, בכל אופן. גם כשעבדתי במכון ויצמן עבור שכר גלובלי, והחתמתי כרטיס, לא היה שום עניין של ''משרת אמון''. אז אני חושב שה''בדרך כלל'' שלך לא ממש נכון.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345884
אם אתה עובד ללא חוזה אזי חלים עליך חוקי העבודה, כלומר חייבים לשלם לך שעות נוספות.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345982
ההערה של idan דוקא נכונה - חיוב העובד (ע"י המעביד) להחתים כרטיס מחזק את הטענה שאין המדובר במשרת אמון בה העובד בא והולך ללא פיקוח. יתכן שגם כנגד מכון ויצמן היית יכול לטעון שהשכר הגלובלי לא תקף ויש לשלם ש"נ.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345967
המשמעות היא שחלק מהשכר שלך שייך לי.
אי תקפות סעיף הגלובליות? 345970
מס שוטות?
עניין שולי 345790
*ע*רכאה.

(פעם, אולי בעקבות תגובה 222665 ותגובה 222693, החלטתי לא להעיר ולא לתקן טעויות לשון. מאז, להוציא כמה החלקות רגעיות, אני עומדת בהחלטה די יפה. אבל כרגע, אחרי הערת "ישורם" שלך { זה נכון, אל תקום מהכסא :-] } - נראה שאתה באמת רוצה לדעת ולא תראה בכך עלבון)
עניין שולי 345792
תודה. אני דווקא אוהב תיקונים ואף עצות (גם אם איני מתחייב לקבלן), אך איתור כל שגיאות הכתיב, כמו גם תיקון בעיות הסגנון, הרלוונטיות ועוד... בתגובותיי הוא עבודה במשרה מלאה.
הערה כללית 346018
מעניין שדווקא אלו שרוממות הסוציאליזם בגרונם, כשמדובר באחד ההישגים החשובים ביותר של הסוציאליזם (חוק שעות העבודה ומנוחה) מסתבר שהם אינם מכירים את זכויותיהם ונותנים למעביד לרמוס אותן.
למען האמת, זה לא מפתיע, במדינה שבה מנהיג הפועלים נאלם דום לנוכח העסקת עובדים ביום המנוחה שלהם.
הערה כללית 346028
זהו, שע"פ מה שידוע לי (והפסיקה שבבסיס דיון זה מאששת זאת), הם אינם יכולים לתת למעביד לרמוס את זכויותיהם. חוק שעות עבודה ומנוחה הוא חוק ככל החוקים במדינת ישראל, ואינך יכול לחתום על הסכם המבטל חוק זה.

___
הזכרתי כבר בעבר (הארכיבאים מוזמנים לחפש) שהיה לי מעסיק שהציע לי טיוטת חוזה בה נאמר כי מוסכם עלינו שחוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל על יחסינו. הצעתי לו להוסיף כי מוסכם עלינו שגם תקנות מס הכנסה אינן חלות.
הערה כללית 346049
אני מדבר על חלק נכבד מהמגיבים באייל, אשר הינם סוציאליסטים ע''פ השקפת עולמם, כאשר מדובר בתקציבי מדינה וכו', אך כשמדובר במשהו בסיסי כמו יחסי עובד-מעביד, הם נאלמים דום.
הערה כללית 346060
סליחה? כמה זמן הדיון הזה קיים? יומיים?
אז לידיעתך: אני מאוד שמח על הפסיקה הזו. בעיני זו התחלת הסוף של ניצול העובדים בהייטק. מה שמעניין אותי לדעת זה איפה כל הקפיטליסטים שיסבירו לי שהם מעדיפים שכר גלובלי, בלי שעות נוספות.
הערה כללית 346097
אני לא קפיטליסט, אבל לדעתי אני מרוויח יותר (במונחי שכר לשעת עבודה) עם משכורת גלובלית מאשר הייתי מרוויח במשכורת ע"פ שעות.
המשכורת הגלובלית נותנת תוספת של 20 אחוזים עבור שעות נוספות. מאחר ועבור שתי השעות הנוספות הראשונות השכר הוא 125 אחוז, מדובר בפועל בתוספת שעות של 16 אחוז שאני אמור לעבוד. יום עבודה רשמי הוא 9 שעות, כלומר אני אמור לעבוד כל יום כ10.5 שעות כדי לקבל את אותו השכר בתשלום לפי שעות. אני חושב שבממוצע, אני עובד פחות, אבל אני בטלן. יש אנשים שעובדים הרבה יותר ממני.
במילים אחרות, באופן אישי אני מרוויח משכר גלובלי, אבל ברור לי שיש כאלו שמפסידים מכך. זה לפני שדיברנו על חגים, חופשות, מחלות וכו' שבהם אין שעות נוספות וימים שאני מסיבות אישיות יוצא מוקדם מהעבודה (פעם בשבוע בממוצע).
הערה כללית 346350
דווקא הקפיטליסטים יאמרו לך שהם מעדיפים שכר על בסיס שעה, ולא שכר גלובלי. כך יש לעובד תמריץ לעבוד שעות נוספות, ומי שעובד יותר מרוויח יותר.
הערה כללית 346362
ההפך, קפיטליסט יעדיף שכר גלובלי, שכן הוא גורם לאדם לעבוד ביעילות (למעשה זה קרוב יותר לשכר על בסיס תפוקה, שזה האידאל הקפיטליסטי, כמובן בחוזה אישי).
הערה כללית 346059
ממתי עובדי הייטק הם כאלו שרוממות הסוציאליזם בגרונם?
הערה כללית 346072
יש פה אחד או שניים באתר.
הערה כללית 346075
תן שמות.
הערה כללית 346077
אני לא רוצה לתת שמות כי אני לא רוצה לדון לגופו של אדם.
הערה כללית 346080
לדעתי אין כזה, ואתה מדבר על דחלילים.
הערה כללית 346093
לא לכל שטות צריך להתייחס, אתה יודע...
346170
מישהו יכול להסביר מדוע הוא קבל תשלום רק עד לכניסתו לתפקיד ניהולי?
346173
כיוון שעובד בתפקיד ניהולי מותר להעסיק בתשלום גלובלי, ולא לשלם לו עבור שעות נוספות שביצע בפועל.
אגב, להבדיל מהשיטה הצה"לית בה כל מילואימניק הוא מפקד (בהגדרה: מדרגת רב"ט ומעלה) כדי שניתן יהיה לזמן אותו ליותר ימי מילואים בשנה, הרי למנהל המועסק במישרה גלובלית חייבות להיות סמכויות אקזקוטיביות.
מה החוק אומר על שכר גלובלי 346222
בלינק הבא:
מצויין כי:
יחד עם זאת, ניתן לקבוע, כי בנוסף לשכר הבסיס תשתלם לעובד תוספת גלובלית בעד שעות נוספות.

בפסיקה נקבע בעניין זה, כי ניתן לקבוע תוספת כאמור, וזאת בתנאי שהתשלום יבטא את מספר

השעות הנוספות הממוצע שהעובד עבד בפועל ושהתוספת המיוחדת המשתלמת בגין השעות

נוספות , תיכלל בתשלום.

המטרה במתן תוספת כאמור, אינה להתחמק מתשלום בגין שעות נוספות, אלא לתת לעובד את

הגמול בגין השעות הנוספות שעבד, מבלי לבצע חישוב מדוייק מידי חודש בחודש.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים