אינטל מקימה מפעל חדש בקרית גת, בעקבות מענק ממשלתי 2523
חברת אינטל הכריזה אתמול (ה') על הקמת מפעל חדש בקרית גת, בהשקעה של 3.5 מליארד דולר. המפעל מתוכנן להתחיל לפעול בשנת 2008. כן ישודרג המפעל הישן של אינטל בקרית גת, בהשקעה של 600 מליון דולר.

אלכס קורנהאוזר, מנכ"ל אינטל ישראל (וסמנכ"ל אינטל העולמית) מסר כי המפעל לא היה מוקם בארץ אלמלא המענק שאשרה הממשלה. המענק, בסך 525 מליון דולר, זכה לביקורת ציבורית רבה לאחר שאושר בתחילת השבוע.

בנוסף למענק, המפעל יזכה גם בשנתיים פטור ממס ו-‏13 שנים של תשלום מס חלקי, בשיעור של 10%. מדובר, לדברי קורנהאוזר, בהטבה שכל מפעל המוקם בארץ זכאי לה.

על־פי התוכנית, הייצוא מתפוקת המפעל יגיע לסך של 12% מהייצוא התעשייתי בישראל.
קישורים
Ynet
מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מוזר 350894
חוק עידוד השקעות הון לוקח מהעניים ונותן לעשירים מעצם הגדרתו. ובכל זאת מנפנפים בו כהשקעה בפריפריה.
מלחמה זה שלום, אמת היא שקר, ואנו דואגים לשכבות החלשות.
מוזר 350898
בניית המפעל אולי לא עוזרת לעניים (מיידית), אבל היא בהחלט לא פוגעת בהם. למה אתה נגד המהלך? אתה אומר ששיחדו את חברי הכנסת בכדי שיצביעו בעבור החוק הזה? אתה יכול להצביע על ישראלי שנפגע מהמהלך הזה של ממשלת ישראל ואינטל?
מוזר 350908
כל ישראלי שמשלם מסים נפגע מהמהלך הזה.
אופס אופס אופס 350964
אופס, פספסתי את העניין של המענק. מביך. חשבתי שדובר רק בפטור ממיסים, לא ידעתי שהמדינה ממש נתנה לאינטל מאני-מזומני. לאור העובדה הזאת אני אולי אצטרך לשנות את העמדה הנחרצת שנקטתי מקודם. צריך לבדוק את המספרים, יכול להיות שזה עדיין רווחי, ויכול להיות שזה באמת עסק מלוכלך של פוליטיקאים תאבי פרסום ואולי אף שוחד.

(מקודם חשבתי שמלינים כאן רק על הפטור מהמס, וזו תלונה מגוחכת, שהרי מי שניהל מטעם המדינה את המשא והמתן עם אינטל, אם לא שוחד, הרי חיפש להשיג את העסקה הטובה ביותר למדינה, ואם אלו התנאים הטובים ביותר שקיבל, כנראה שאם לא היה מסכים להם, לא היה מוקם כאן המפעל בכלל, ולא היו לא כספי מיסים מאינטל ולא תעסוקה לאלפיים מקומיים.)
התנאים שמצויינים שם 351081
אם אני לא טועה, חברה שמקבלת מעמד של ''מפעל מאושר'' ולפחות מחצית מההכנסות שלה באות מיצוא מקבלת את אותן הקלות מס שאינטל תקבל.

כך שלמעשה לא מדובר בהקלות מס מיוחדות, אלא רק במענק של חצי מיליארד דולר.
התנאים שמצויינים שם 351091
אינני יודע אך לא נראה לי הגיוני שחברה שזוכה במעמד של מפעל מאושר, שנתיים פטורה ממיסים ו13 שנה משלמת 10%. מה שנכון הוא שמפעל חדש, הרבה פעמים אינו מרוויח בשנים הראשונות וממילא איו משלם מיסים. אם החישוב של האוצר היה שבשנתיים הראשונות, ממילא אינטל לא ישלם מיסים. לגבי תשלום של 10% במשך 13 שנים-העניין קצת תמוה.
התנאים שמצויינים שם 351141
בעולם תחרותי הקלות מס הן הכרח כדי למשוך משקיעים. ארלנד הפכה מירוחם של אירופה לאחת הכלכלות המתפתחות ביותר משום שהבינה את זה.
התנאים שמצויינים שם 351300
המילה ''משקיעים'' היא סיסמה שרבים חוזרים עליה בלי להבין אותה.
בדיוק כמו מילת הקסם-''השווקים''. (''השווקים אינם אוהבים את פרץ''). שני המושגים למעשה חסרי משמעות. יש משקיעים כמו אינטל ויש כאלו (והם הרוב ) שהם למעשה סוחרים וספקולמטים שבאותה מהירות שהם נכנסים- הם גם יוצאים. גם אינטל, אם תראה שהיא יכולה לייצר את המעבד הבא שלה בהודו בפחות הוצאות על עבודה- היא תלך לשם. גם חברות ישראליות יעשו את זה, אך אולי לא בקלות כמו שיכולה לעשות זאת אינטל. היום החברות הטרנסלאומיות
נזהרות יותר כי הן רוצות להראות ''חברתיות''. זהו אחד ההישגים הגדולים של התנועה האנטי-תאגידית.
מאחורי המילה ''השווקים'' עומדים ברוב המיקרים גורמים רבי עוצמה עם אינטרסים ברורים. המכות שניסו ''השווקים'' להנחית על מלזיה וכלכלות המזרח, היו מכוונות ויזומות ע''י גורמים בארה''ב.
התנאים שמצויינים שם 351306
מסוף ההודעה הקודמת נשמט המשפט המשועבד ''אשר כפופים לזקני ציון''. עם הקוראים הסליחה.
התנאים שמצויינים שם 351538
המשפט איננו דרוש, שכן ידוע שכל הגורמים רבי העוצמה ובעלי האינטרסים הברורים הינם כפופים לזקני ציון.
מוזר 350979
א. עניים לא משלמים מס הכנסה. למעשה מחצית מהעובדים במדינה לא מגיעים לסף דרגת המס, העשירון העליון לבדו אחראי על מחצית מההכנסות.
ב. בהתאם לחוק נערך סקר כדאיות שהראה בצורה מובהקת שההשקעה הזו כדאית למשק, כמעט כל הסכום יוחזר כתוצאה ממיסים ישירים של עובדי אינטל (המפעל פטור, אבל העובדים עדיין משלמים מס הכנסה, חלק ניכר מהם מאותה שכבה שכן משלמת מיסים), זאת מעבר לחמשת מיליארדי הדולרים שמושקעים בארץ (במפעל זה ובהרחבת הקודם), השקעה שתתורגם בין היתר לקניית סחורות ושירותים בארץ.
מוזר 351139
הרוחות בכפר סערו, דודה פייגה תבעה שדודה יינטל תשלם מיסים כמו כולם. “אבל מה איכפת לך?”, טענו נגדה, “זה על חשבונך? למה העיניים הצרות? תחשבי איזה כבוד יינטל מביאה לנו עם הבורשט שהיא מוכרת בכל הקולחוז. תחשבי גם על העבודה שהיא מספקת ליעקוב העגלון”
דודה פייגה נבוכה, היא לא רוצה לפגוע ביעקוב. אז היא המשיכה לשלם ולשתוק. מהמיסים שלה סללו דרכים חדשות ותשתיות ראויות למטבח של דודה יינטל, וגם מימנו לדודה יינטל את התנור החדש (דודה פייגה קצת נעלבה שלוקחים ממנה כסף בשביל לסבסד את הדודה הכי עשירה במחוז, אבל היא לא אמרה כלום, שלא יגידו שיש לה משהו נגד עגלונים).
ראש הכפר היה מאוד מרוצה. התנור החדש הכניס לדודה יינטל מיליונים (שהפיקו גרפים מרשימים בעלוני הממשלה) וגם יעקוב העגלון הרויח השנה אלף רובל ושילם חצי מזה מס (צריך לממן לדודה יינטל גם מיקרוגל מודרני). אבל לא הכל היה ורוד. ממש אופיני לדודה פייגה, חשב ראש הכפר במרירות, להאשים בכישלון העסקי שלה את המיסים ומחירי ההובלה. מי בכלל שמע על דבר כזה "טלפון סלולאלי", ועוד עם שם מוזר כמו נוקיה.
סעיינפלד 351150
אבוי, דודה פייגה לא מרוצה (קהל: אנחת אכזבה). היא בטח גם לא מרוצה מזה שתושבים שחוטפים קסאמים משלמים פחות מיסים ממנה (קהל: מחיאות כפיים מנומסות לפריפריה). או שהיא מסבסדת את חיימקה החקלאי שמרוויח מיליונים אבל מעסיק תאילנדים בשכר רעב (קהל: צעקות בוז). או שהיא מסבסדת שליחת לווינים לחלל, רחמנא ליצלן, כאילו שהיא איבדה שם משהו (קהל: צחוקים).

לצערה של דודה פייגה, לא היא מחליטה מה חשוב למדינה ומה לא. יש פה ושם, מעט דברים שהמדינה מחליטה שהם חשובים מעבר לערך הכלכלי שלהם גרידא. אולי היא רואה חשיבות לאומית בחיזוק של ענף כלכלי מסויים או של איזור גיאוגרפי מסויים. אולי היא חושבת על הכלכלה לטווח ארוך מאד (קהל: המהומי הסכמה).

אבל בל נדאג, לא משנה כיצד תתחלק העוגה, תמיד לדודה פייגה יהיה על מה להתלונן. כך שהמפעל החדש של יינטל מספק תעסוקה אפילו לדודה פייגה (קהל: צחוקים ומחיאות כפייים סוערות).
סעיינפלד 351156
משלוח לווינים
שילוח 351258
אני רק שאלה 351286
יוסף?
סעיינפלד 429431
כנראה שדודה פייגה צודקת.
סעיינפלד 429434
כנראה שלא.
המפעל שייסגר הוא מפעל שקיים כבר למעלה מעשרים שנה, הרבה מעל ומעבר לתוחלת החיים של מפעלים כאלה בתעשיה בכלל ובאינטל בפרט. הקיום שלו עד היום הוא בבחינת נס רפואי, והוא החזיר במלואו את הסיוע שקיבל אי-אז בשנות השמונים המוקדמות והרבה מעבר לכך. כמו כן, אינטל אינה מתכוונת כלל לפטר עובדים למרות סגירת המפעל:
מוזר 351288
אתה צודק בדבר אחד, העשירים מאוד לא משלמים מס.
זה לא צודק, זה לא הוגן (לדעתך, לדעתי זה לא הוגן שהאמידים משלמים מס כל כך גבוה, שיעור המס צריך להיות אחיד לכולם), אבל יש להם את היכולת להעביר את הכסף שלהם למקום בו הם לא ישלמו מס בכלל, לכן אין למדינות ברירה אלא לתת להם את ההנחות המפליגות הללו, אם הן רוצות לשמור אותם בתחומה (רמז: לשמור אותם פירושו להטיב עם הכלכלה).
קצת מיידע('לה) 351212
אני מרגיש קצת תלוי באוויר. אנשים כאן מתדיינים בעוז על נושא גדול ומוכבד (נראה שהאישור הסופי של המענק לאינטל אמור לעבור דרך הצבעה של קוראי האייל) ואין כאן אפילו קישור אחד לרפואה למחקר, שניים או שלושה שבדקו באופן יסודי את השפעות ההשקעה הקודמת ומנבאות את פרות ההשקעה הנוכחית, מעבר למעט שצויין בקישורים לעיתונות היומית.

מי מרים את הכפכף?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים