בימ''ש בארה''ב: דמיאניוק יגורש לאוקראינה 2538
איוון (ג'ון) דמיאניוק, שנשפט בארץ על פשעים שביצע לכאורה כ"איוון האיום" במחנה ההשמדה טרבלינקה, יגורש מארצות־הברית לאוקראינה; כך פסק אתמול (ד') בית משפט בקליבלנד, אוהיו.

דמיאניוק היגר לארצות־הברית בשנת 1951, ובשנת 1977 פתח משרד המשפטים האמריקאי בחקירה כנגדו על מעורבותו במחנות ההשמדה הנאציים. הוא הוסגר לישראל בשנת 1986, וכשלוש שנים לאחר מכן נידון למוות בתלייה על ידי בית דין ישראלי מיוחד, שזיהה אותו עם שומר בשם "איוון האיום" מטרבלינקה, ומצא אותו אשם במעשי זוועה כנגד העצורים במחנה. בית המשפט העליון, שדן בערעורו של דמיאניוק, קבע ב-‏1993 כי זיהויו כ"איוון האיום" נתון בספק, וביטל את גזר הדין.

דמיאניוק הוחזר לארצות־הברית, אך אזרחותו האמריקאית נשללה לאחר שבית משפט קבע כי הוא השתתף, כקצין אס אס, בפשעי מלחמה בזמן מלחמת העולם השנייה, וכי שיקר לגבי מעשיו בתקופה זו כשהגיש את בקשתו הראשונה לאשרת כניסה לארצות־הברית. דמיאניוק טען כי אם יגורש לאוקראינה הוא יהיה נתון לרדיפות, אך טענתו זו נדחתה על־ידי השופט מייקל קרפי, שציווה אתמול לגרשו.
קישורים
הארץ
Ynet
מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

Justice always prevails . 359460
This man should have been prosecuted to the full extent of the law. He got away with murder. He should rot in jail and be tortured for the rest of his life. Who knows how many more like him live among us.
Justice always prevails . 359519
how you know that?
Justice always prevails . 359527
עונש המאסר בעידן המודרני ובמדינות נאורות, כולל ישראל (המשתדלת, לפחות, להיות מדינה נאורה), אינו כולל עינויים מכוונים כחלק משיטת הענישה (*תחושת* ההתענות אצל האסיר היא אינדיווידואלית ותלויה בצפיפות, בחוסר הפרטיות, ביחסם המחמיר של הסוהרים וכו', אך אין עינויים כמדיניות רשמית - אין עינויים מסוג הלקאה, הרעבה, מכשירים הגורמים כאב וכיו"ב). אפילו לא לדמיאניוק.
359540
קראתי את תגובתו של נח קליגר לידיעה, והיא מלאה סילופים וחצאי אמיתות, כמו אלה שהביאו להעמדתו לדין בגין הפרת כללי הסוביודיצה במשפט המקורי. הוא מציג את הדברים כאילו שלטונות ארה''ב ''רואים את האמת'' שבית המשפט הישראלי לא ראה. זה לא נכון. שלטונות ארה''ב אינם מגרשים את דמיאניוק בגלל פשעים שכבייכול ביצע בטרבלינקה, כאיוואן האיום - פשעים שמהם זוכה - אלא בגלל המעורבות שלו בפשעי מלחמה בסוביבור, שלגביהם גם בית המשפט העליון הישראלי היה מוכן להרשיעו, אלא שפסק כי לא ניתנה לו ''הזדמנות סבירה להתגונן''. אז נכון, זה לא זיכוי מאוד משמח, וזה איש מאוד לא מעורר סימפטיה, כמובן, אבל לבוא בטענות לבית המשפט העליון - זה לא פשוט. יש בי הבנה לתחושותיו הקשות של קליגר, אבל בדיווח עיתונאי הייתי מצפה לקרוא קצת יותר מן האמת וקצת פחות הטעיה.
I agree 359804
I have read all the responses , and so far what you claim to be the bear truth makes a lot of sense. You really shed a light on details that others could not explain. Thank you
שתי הערות 360189
א. הפסוק ''פשעים שכבייכול ביצע בטרבלינקה, כאיוואן האיום - פשעים שמהם זוכה'' הוא אולי נכון ברמה הליגליסטית, אבל לאמיתו של דבר הוא עיוות קשה של האמת. אני זוכר באופן עמום את ה''זיכוי'' ונדמה לי שנאמר שם די במפורש שדמיאניוק משוחרר לא מפני שבית המשפט מאמין שהוא זכאי אלא מפני שהתביעה לא הצליחה להוכיח את אשמתו. לדעתי, נרמז שם בלשון סגי נהור שהתביעה לא ממש הבריקה בתיק הזה. (נדמה לי שמאז הפרשה ההיא לא שמענו גדולות ונצורות על התובע. בעצם לא שמענו כלום).
ב. שמעתי שפרופ' ליבוביץ טען שאת אייכמן היה צריך להרוג ככלב ולא לגרור למשפט ראווה. אני מאמין שהוא טעה בגדול לגבי אייכמן, אבל לא כל כך טעה לגבי דמיאניוק.
שתי הערות 360202
א. נדמה לי שבעיקר ההגנה הייתה מבריקה במשפט דמיאניוק (עד כמה שקשה לי לומר דברים כאלה על הסניגור המקסים ההוא). דמיאניוק יצא זכאי מחמת הספק, משום שהצליחו להראות שהיו כביכול מקרים שבהם הרוסים זייפו טביעות אצבעות או משהו.
שתי הערות 360203
דב אנשלוביץ כתב על זה בדיון 1847 (לקראת סוף המאמר).
שתי הערות 360205
קשה לי לקבל בשתי ידים את התיאור של שפטל לעניין, בהיותו צד מעוניין ביותר. לא זו בלבד שהוא היה הסנגור, אלא שהוא ספג על כך קיתונות של שנאה ובוז. ברור שהיה לו אינטרס עצום לנסות ולהציג את דמיאניוק כאדם תמים, שהרי במקרה כזה הוא עצמו יוצא אביר הצדק חלסר הפניות.
שתי הערות 360208
''קיתונות של שנאה ובוז'' -
וקיתון אחד של חומצה, שצרבה את פני המלאך שלו.
שתי הערות 360209
בהחלט. שיפרה מאוד את פני המלאך שלו, שמלכתחילה נראו כה מושלמות...
שתי הערות 360214
כל זה נכון: שפטל טיפוס מרתיע למדי, ולא חתיך במיוחד. אבל חשוב להודות לו על שמנע מאיתנו חגיגות של הוצאה-להורג. אני עדיין נחרד לזכר קריאות הכיפאק-היי באולם המשפט במהלך קריאת גזר-הדין.
שתי הערות 360221
מישהו קרא שם כיפאק היי?
שתי הערות 361326
Based on the fact that his mother was jewish we now suspect that his brother resides in Israel. All those details are now being investigated by a private firm in Jerusalem.
שתי הערות 361330
who'se mother was jewish?
שתי הערות 361538
not Shimon Peres's!
שתי הערות 361546
ודאי שלא. אמא של פרס הייתה בודהיסטית.
שתי הערות 362043
Please read the article again to side some light on your inquiry.
שתי הערות 362083
"side some light"! Ho, the eloquence!
שתי הערות 362099
he meant "shed"
שתי הערות 362211
Obviously. Would have been cool if not for the dude's insistence to slam everyone writing in English that they're not sufficiently familiar with the language.
שתי הערות 362215
well, as we know, istra be-lagina kish kish karia...
שתי הערות 362286
I would gladly reply but i dont know what are you trying to say. אבל אני יכול לנחש והתשובה שלי דומה ‎כביכול. Nevertheless have a great weekend. I know i will. ‏ ‎
שתי הערות 362285
The reason i do that is because they can reply in Hebrew. I have access to Hebrew text input but in order for me to do so i have to log out and change the settings on my symbian device So i prefer to use the default language. As far as you are concerned i did not make any remarks due to the fact that you are fluent km the language.
שתי הערות 362283
Since i use t9 text the word is shed some light . T9 gives you a variety of words that corresponds to the word that you are choosing in a sentence. This is mainly because i use my nokia to participate in the forum. At times i have no access to a pc when i am away from my desk.
ג'ון דמיאניוק נפטר 592567
ג'ון דמיאניוק מת‏1 592624
1"מת" מספיק טוב במקרה שלו.
ג'ון דמיאניוק התפגר‏1 592631
1 "מת" טוב מדי במקרה שלו.
ג'ון דמיאניוק התפגר‏1 592649
זה מצריך שינוי בחוק יסוד

תגובה 24693

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים