החלוצה מן האי הבודד 2568
מבין משתמשי הטלפון הנייד היום, מעטים מודעים לעובדה כי הם חייבים על כך תודה לכוכבת עבר הוליוודית
הדי לאמאר (צילום: ויקיפדיה)
מאחורי טכנולוגיות "יבשות" לכאורה, מסתתרים לא פעם סיפורים עסיסיים למדי. סיפורה של הדי לאמאר, דמות מפתיעה ורבת פנים, הוא דוגמה אופיינית לכך. לאמאר היא בין בני המזל שהצליחו להיכנס לספרי ההיסטוריה פעמיים - בשני תחומים שונים מאוד זה מזה.

לאמאר נולדה בוינה בשנת 1913 בשם הדויג אווה מאריה קייזלר. בשנת 1933 היא כיכבה בסרט הצ'כי "אקסטזה", בסרט זה גילמה אישה רעבה לאהבה הנשואה לבעל אדיש. הסרט כלל צילומי תקריב של פניה המביעות תשוקה, כמו גם צילומים שלה רצה בעירום ביער וסצנת שחייה חשופת חזה, שהיתה כנראה סצנת העירום הראשונה בקולנוע (לפחות בסרט "מהוגן"). הסרט נאסר להקרנה בארצות הברית, אבל באירופה כבר קנתה לה לאמאר פרסום נרחב. מג ראיין עדיין לא נולדה, כאשר הודבק ללאמאר הכינוי "לורנס אוליבייה של האורגזמה".

באותה שנה נישאה השחקנית לפריץ מאנדל, יצרן תחמושת אוסטרי. מאנדל לא אהב (בלשון המעטה) את האופן שבו הופיעה אשתו הצעירה בסרט, ומשום כך ניסה לרכוש את כל עותקי הסרט שהצליח להניח עליהם את ידו. במסגרת עבודתו בייצור כלי טייס ומערכות בקרה לנשק, נהג הבעל הגאה והקנאי להגיע לפגישות וארוחות עסקיות עם לקוחות וספקים של כלי נשק, כאשר אשתו הצעירה לידו. הרעיה הקשובה למדה בפגישות אלו לא מעט על הבעיות הטכנולוגיות שעמדו ביסודו של פיתוח כלי הנשק (תיאור מרתק של המרוץ הטכנולוגי המדעי בין הבריטים לבין הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה, מופיע בספר "מלחמה סודית ביותר"). אבל עד מהרה נמאסה ההסתופפות בקרבת הבכירים הנאצים על השחקנית הצעירה (שהיו לה שורשים יהודיים), והיא ברחה ללונדון בשנת 1937.

בלונדון פגשה לאמאר את לואי מאייר, אחד ממנהלי אולפני MGM. מאייר קרא לה "הנערה היפה ביותר בעולם" ושכר אותה לעבודה בהוליווד. הוא גם קיצר את שמה הפרטי והעניק לה את שם המשפחה לאמאר - על שם ברברה לאמאר, כוכבת הוליוודית יפהפייה מתקופת הסרט האילם, שנפטרה מעודף סמים בשנת 1926. הדי לאמאר הופיעה בארצות הברית בלמעלה משלושים סרטים (בתפקידה המפורסם ביותר גילמה את דלילה, באפוס הקולנועי של ססיל ב. דה מיל "שמשון ודלילה") וסירבה ללא מעט תפקידים אחרים (למשל לתפקיד הנשי הראשי ב"קזבלנקה", אותו שיחקה לבסוף אינגריד ברגמן). סטודנטים באוניברסיטת קולומביה בחרו בה, כמה מפתיע, בתור הנערה שאיתה היו רוצים להיות כלואים על אי בודד.

בלט מכני מחפש טכנולוגיה

בשנת 1940 חברה לאמאר למלחין האוונגארדי ג'ורג' אנת'יל. אנת'יל עשה שימוש בעבודותיו בכלי נגינה תעשייתיים, כמו גם ב- Player Piano (פסנתר שמנגן באופן אוטומטי, בעזרת סרט נייר שעליו מקודדים התווים). הגרסה המקורית של יצירתו מעוררת המחלוקת "הבלט המכני" נכתבה לששה עשר כלי Player Piano שמנגנים ארבעה תפקידים שונים (וזאת בנוסף לנגנים אנושיים, מדחפי אווירון, תופים, קסילופונים, סירנות ופעמונים). גרסה זו שוכתבה יותר מאוחר, כיוון שלא הייתה בנמצא הטכנולוגיה לסנכרן כמות כה גדולה של Player Piano. רק בשנות התשעים, שבעים שנה לאחר שנכתבה, נעשו ניסיונות לנגן את הגרסא המקורית.

מהחיבור של לאמאר ואנת'יל נולדה תובנה מעניינת. לאמאר הכירה, מימיה עם בעלה הראשון, את הבעיה של חסימת תדר הרדיו שמכוון את פצצות הטורפדו. אם ניתן יהיה, במקום לשדר את האות המכוון בתדר אחד, לעבור במהירות מתדר לתדר, האויב לא יוכל לחסום את התדר (או ליירט את התקשורת). הצד המשדר והצד הקולט יידעו לדלג מתדר לתדר על פי סדרת תדרים קבועה מראש. אבל המעבר המקודד מראש מתדר לתדר הוא בדיוק מה שעושה ה-Player Piano של אנת'יל: לכל תו יש תדר בסיסי אחר, ומכונה שמנגנת סדרה של תווים על פי קידוד קבוע מראש, שהיא למעשה בדיוק המכונה שנדרשת כדי לשדר (או לקלוט) אות שמדלג מתדר לתדר. נותר רק לסנכרן בין המכונות – ממש כמו ב"בלט המכני".
לאחר שהגיעו לתובנה זו, השניים הגישו יחד בקשה לרישום פטנט עבור "מערכת תקשורת סודית", וקיבלו את הפטנט (מספר 2,292,387) באוגוסט 1942. אגב, הפטנט רשום על שם אנת'יל והדי קייזלר מארקי (מארקי היה בעל מספר 2 מתוך 6 של הכוכבנית ההוליוודית).

חיל הים האמריקני טען שלא ניתן יהיה לממש את ההמצאה בפועל, אבל בשנת 1957 החלו מהנדסים בחברת Sylvania Electronic Systems לפתח את הרעיון, ובשנת 1962, שלוש שנים לאחר פקיעת התוקף של הפטנט, החל חיל הים האמריקני להשתמש ברעיון הזה במערכות תקשורת צבאיות שהותקנו בספינות שעשו את דרכן לקובה.

אדום, ירוק, כחול וחסכני

במהלך מלחמת העולם השנייה רצתה לאמאר להצטרף ל"מועצת הממציאים הלאומית" של ארצות הברית כדי לעזור במאמץ המלחמתי, אבל התשובה שקיבלה היא שהיא עשויה לתרום יותר למאמץ המלחמתי על ידי ניצול הסלבריטאות שלה למכירת איגרות חוב של המלחמה. לאמאר, שמיוחס לה הציטוט: "כל נערה יכולה להיות זוהרת, כל מה שאת צריכה לעשות זה לעמוד בלי לזוז ולהראות טיפשה", זכתה לאחר מותה שיום הולדתה (ה-‏9 בנובמבר) יונצח כ"יום הממציא" בגרמניה, אוסטריה ושווייץ.

החשיבות של המצאתם של לאמאר ואנת'יל חורגת מתחום ההגנה על הפרטיות. השיטה של דילוג תדרים משמשת היום בכל מיני פרוטוקולים של שידור אלחוטי (בלוטות', סלולרי וכו') גם בגלל שהיא מאפשרת ניצול טוב יותר של רוחב הפס.

באיור מופיעות שלוש תשדורות - אדומה, ירוקה וכחולה - שכל אחת מהן עוברת בתדר אחר. התשדורות מדלגות בין התדרים על פי השיטה שתארו לאמאר ואנת'יל. כל הפרעה לתשדורת מאופיינת בדרך כלל בתדר מסוים. הציורים מדגימים הפרעה בתדר 1. בשידור רגיל, התשדורת האדומה תינזק בצורה משמעותית והמקלט יבקש מהמשדר לחזור על אותו קטע תשדורת. אותה הפרעה, כאשר משתמשים בדילוג תדרים, פוגעת "קצת" בתשדורת האדומה, "קצת" בירוקה, ו"קצת" בכחולה. כאשר מדובר בשידור דיגיטלי מקודד, בהרבה מקרים הקידוד מאפשר לוותר על ה"קצת" הזה, ולבצע פענוח של שלושת התשדורות בצד המקבל מבלי לבזבז רוחב פס על בקשה לשידור חוזר.


(איור: אבי עבודי)



בשנת 1997, Electronic Frontier Foundation (ארגון ללא כוונת רווח שמטרתו הגנה על חירות הפרט בתחומים של מחשוב ותקשורת) העניק ללאמאר את אות החלוץ כהכרה בתרומתה לתחום (אנת'יל נפטר עוד בשנת 1959). בנה של לאמאר קיבל את אות הכבוד בשמה, שכן אז היתה לאמאר כבר בת 83 והתגוררה בפלורידה. שלוש שנים אחר כך, בינואר 2000, נפטרה לאמאר.

מסתבר כי היום, כל אחד מאתנו שמשתמש היום באוזניות BlueTooth או סתם בטלפון סלולרי, חייב תודה ל"נערה היפה ביותר בעולם", הנערה שהסטודנטים מקולומביה רצו לקחת איתם לאי בודד; אותה נערה שזכתה לחיי נצח לא רק בעשרות סרטים שיצאו מהוליווד, אלא גם כממציאה וחדשנית טכנולוגית.


המאמר מוקדש לאמי, עדה עבודי, אשר כנערה העריצה את השחקנית הדי לאמאר.



קישורים
הדי לאמאר
Electronic Frontier Foundation
"מלחמה סודית ביותר"
"שמשון ודלילה"
ג'ורג' אנת'יל
"הבלט המכני"
לואי מאייר
2,292,387
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מאמר מעניין, תודה רבה! 370303
הו, היא הייתה נהדרת ב''המרגל האהוב עלי'', 370324
למרות שהסרט עצמו די התיישן בעצמו, היא נהדרת שם.

ועכשיו אני גם רואה שהיא חשובה גם בעוד כמה תחומים. נפלא!
כבר דיברנו על זה קצת 370329
תגובה 153618. עדיין, סיפור מעניין עבור מי שלא קרא את הפתיל ההוא.
וואו ממש יפה.... 370335
בקשר להסבר על הקידוד אני צריך לעבור עליו
עוד כמה פעמים שאבין 100%, סיפור ממש טוב.

משה.
סיפור מעניין 370338
שווה להזכיר שהד[ל]י לאמר הופיע גם במערבון האלמותי "אוכפים לוהטים." http://www.scvhistory.com/gif/lw2145g.jpg
ממש נפלא. 370375
בעוד שהטכנולוג החרמן הוא דימוי נפוץ יחסית בתרבות שלנו, אישה שהיא גם מינית וגם טכנולוגית היא זן נדיר, לכאורה. טוב להכיר יוצאת-מן-הכלל --- כולי תקווה שהיא תתן השראה לנשים רבות במדעים, בטכנולוגיה ובקולנוע, בחברה בה משדרים לנו שסקס ושכל לא הולכים ביחד.
לא הולכים ביחד? 370378
לא הולכים ביחד? 370380
איזה חתיכה האיימי נתר הזותי! גם סהרון שלח מה זה ממי!
לא הולכים ביחד? 370388
לא הבנתי מה התמונות המבודדות באות לומר.
לא הולכים ביחד? 370393
סקס ושכל, שלובי-זרוע באו לעולם.

(אלמוניות ושכל דווקא לא כל כך, אם בדיחה כזו צריך להסביר).
לא הולכים ביחד? 370395
סקס ושכל? האם הסתכלת בתמונות?
לא הולכים ביחד? 370397
מה הולך פה? גם לחמוד לצון כבר אי אפשר?

*זו* *הייתה* *בדיחה*
לא הולכים ביחד? 370404
לא חוכמה גדולה להראות תמונות שלהם כשהם כבר לא כל כך צעירים. גם אצל כוכבות קולנוע יש כאלו שנראות לא טוב במיוחד בגיל מבוגר. הבדיחה לא כל כך מוצלחת.
לא הולכים ביחד? 378813
סליחה, אבל הנשים האלו סקסיות מאוד. בייחוד הראשונה (מי זאת?) מבט חזק ונבון - מה יותר סקסי? (חוץ מחזייה D, כמובן).
לא הולכים ביחד? 378875
מה סליחה?
לא הולכים ביחד? 378878
סליחה, מה עם חזייה F?
(מי זאת?) 378978
לא הולכים ביחד? 370396
נכון, לא כל כך, אז בגלל זה צריך להתעלל בנו?
ממש נפלא. 370379
*דימוי* של אישה.
ממש נפלא. 370384
לכן אמרתי ''לכאורה.''
למיטב ידיעתי 375323
הפעם הראשונה שטלפון סלולרי מוזכר זה בספרו של אריך קסטנר "שלושים וחמישה במאי" (בעיר האוטומטית) שפורסם ב-‏1931.
אמנם לא מדובר בהלחמת חוטים וליפוף סלילים, אך עדיין הרעיון נשמע בזמנו מופרך לחלוטין.
למעשה, הרעיון היה כל כך מופרך, שבאחד מסרטי המתיחות של יהודה ברקן – אני מניח שבראשון: "חייך, אכלת אותה" מ-‏1980, כי לא זכור לי שראיתי את האחרים – הוא משתמש בטלפון מחובר לחלק הפנימי של המעיל ואנשים מאמינים שזה יכול לעבוד. איזו תמימות. איזו אמונה באדם. איזה #$% של סרט.
אריך קסטנר הוא הממציא של הסלולרי 376430
בספרו "שלושים וחמישה במאי או דני נוסע לים הדרומי" משנת 1931. מתאר אריך קסטנר אנשים הולכים ברחוב ומשוחחים בטלפון.
אריך קסטנר הוא הממציא של הסלולרי 376478
מה פתאום? טלפון סלולרי מופיע כבר בתנ"ך: "ויקרא ה' אלהים אל האדם ויאמר לו איכה".
אריך קסטנר הוא הממציא של הסלולרי 376482
אני בדיוק ליד איזה עץ, הולכים פה ענינים טוב תשמע אני אתקשר איתך אחרי זה.
אריך קסטנר הוא הממציא של הסלולרי 384129
למה את מגלה שלה' יש נייד? לא מספיק מטרידים אותו?
היידי לאמר בקרה בארץ 693771
כל הכבוד על הכתבה
גם אני הערצתי את היידי לאמר ובצעירותי זכור שהיא סיירה בארץ ובאה גם לביקור בחנות משכית ברחוב יפו
הצטופפנו מחוץ לחנות וזכינו לראות את הכוכבת בתלבושת מדהימה וכובע בצורת כיפה
דברים יפים לא שוכחים לעולם

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים