ריפוי בחיקוק 257
איך פותר השר בן־עמי את בעיית אי אכיפת החוק על־ידי... עוד חקיקה?

בפני השר שלמה בן־עמי עמדה בעיה קשה - האלימות בקרב הנוער גואה. ההנחה היא שיש קשר סיבתי בין השתכרות לבין התגברות האלימות. ההתעלמות מרשויות החוק היא גורפת - גם מצד בני הנוער עצמם, וגם מצד מקומות הבילוי שמעלימים עין כשבן 17 גונב שנה כשהוא קונה משקאות חריפים. השיפוט של הברמנים נעשה לרוב על־פי העין. מי שנראה צעיר מידי, מתבקש להציג תעודת זהות. מי שנראה מספיק מבוגר, מקבל את המשקה בלי מיני טרדות.

מכיוון שבחוג ידידי יש לא מעט בני 18 ומטה, הרי שבשנים האחרונות ראיתי לא מעט מקרים בהם קיבלו צעירים מתחת לגיל החוקי משקאות - מבירה ועד טקילה. האכיפה היא מינימלית, וההשתכרויות נפוצות.

אם כן, מה על השר לבטחון פנים לעשות כדי למגר את האלימות, שמוגבלת, ככל הנראה, לבני 17 שיכורים? כמובן - נסגור את מקומות הבילוי המיועדים לצעירים בשעה אחת בלילה. אין ספק שחבורות צעירים שיסתובבו ברחובות ויטרידו עוברים ושבים יהיו הרבה יותר רגועים ונעימים לבריות מאשר אותם צעירים על רחבת הריקודים במועדון כלשהו, נעים לצלילי הטראנס הנוכחי.

אבל אני לא נוהג בהגינות. הרי כולם יודעים שהבעיה היא לא רק אלכוהול. הבעיה היא שבמועדונים הללו מסתובבים גם סמים רבים. והפתרון? כמובן - לסגור, לסגור, לסגור. המשטרה לא מצליחה להתמודד עם אכיפת חוק כלשהו? נחוקק חוק חדש, שגם אותו היא לא תצליח לאכוף.

למה לא תצליח לאכוף? כי אם יסגרו המועדונים בערים - ילכו הנערים למסיבות האסיד ביערות. לכל בן 17 יש חבר בן 18 עם רשיון, או במקרה הגרוע - כסף למונית. כך נשליך את הנוער ממועדונים בהם נערכת סלקציה קפדנית כדי למנוע כניסתם של גורמים אלימים במיוחד או סוחרי סמים קשים, אל הסצינה המסוכנת של מסיבות האסיד נטולות הפיקוח.

מדובר פה ללא ספק בריפוי בחיקוק. כל בעיה שתתעורר - נחוקק חוק שימנע אותה כליל. בערך. טוב, בכלל לא. מישהו זוכר את התקופה הנפלאה בה נאסר על נהגים חדשים לנהוג אחרי אחת בלילה? (מה יש להם מהשעה הזאת, בכלל?) זוכרים כמה צעירים נפגעו בתאונות פשוט מכיוון שהם העדיפו להשאר במסיבות עד הבוקר במקום לחזור הביתה חצי שעה אחרי פתיחת המועדונים?

ההנחה בחקיקה שכזו היא שבני הנוער - אותם בני נוער שעוברים גם כך על החוק בכך שהם צורכים כמויות גדולות של אלכוהול ונוהגים תחת השפעתו, צורכים סמים ומתפרעים במועדונים - שאותם בני נוער יבהלו פתאום מהחוק החדש שאוסר עליהם לשהות במועדונים אחרי אחת בלילה. שאותם בעלי מועדונים שמאפשרים מכירת אלכוהול לצעירים ושמעלימים עין מהסמים שנמצאים בשימוש במקום, פתאום יעטו על עצמם את תפקיד הגננת וילכו לחפש בין הרוקדים את מי שצריך להיות מסולק מפאת גילו הצעיר. ואיך יחזרו הביתה אותם צעירים שהגיעו עם חבריהם בעלי הרשיון? לבן־עמי פתרונים.

אני אישית איני שותה אלכוהול. גם אינני צורך סמים, לא קשים ולא קלים. מבחינתי אין שום בעיה שיאסרו על צריכת הראשון כשם שאסרו על צריכת האחרונים. גם אין לי בעיה שיאסרו עישון סיגריות - גם בכך אינני לוקה. אבל לכולם ברור שלא ניתן לאסור מכירת אלכוהול או סיגריות - פעולה שתועלתה לבריאות הציבור ברורה הרבה יותר מאשר החוק המוזר שמציע השר לבטחון פנים. תהיה זו גזרה שהציבור אינו יכול, או לפחות מאוד לא רוצה, לעמוד בה. נדמה לי שגם סגירת המועדונים תתגלה כבעלת סטטוס דומה.

מפלס הכנרת עולה בפלורידה!

בלי קשר: בעמוד המשעשע של ידיעות אחרונות "מסביב לעולם", מתפרסמת היום תמונה שהכיתוב לצידה מתחיל במשפט "מפלס הכנרת ממשיך לרדת, אבל באיזור האברגליידס שבפלורידה הוא מתחיל לעלות." אם כן, ידידי, אין מה לדאוג לגבי שאלת המים - מפלס הכנרת אולי יורד אצלנו, אבל בפלורידה, הכנרת דווקא צוברת מים בצורה יפה.

אז נכון שזה לא בדיוק העמוד לחפש בו סטנדרטים עיתונאיים גבוהים, אבל דחיל רבאק - שהעורך יעיף מבט בכתבות לפני שהוא שולח אותן לדפוס.

ברכות לזמר העברי

יש לו שבוע. ידעתם?

טוב, ועכשיו ברצינות

באמת, שבוע הזמר העברי חל בימים אלו ממש, ואיש לא שמע על כך. אף דוכן לא יפתח בכיכרות הערים למכור את יבול האלבומים מהשנה האחרונה, אף עיתון לא מקדיש לו מוסף מיוחד, ואף רשת חנויות מוזיקה לא מכריזה על "חודש הזמר העברי", ובטח שלא על איזה מבצע הנחות קטן לכבוד המאורע המשמח.

מה שכן יש, זה ביצוע מרטיט (טוב, לא שמעתי, אבל אני יכול לנחש) של "עוד לא תמו כל פלאייך" על־ידי להקה של חברי כנסת מישראל אחת, המפד"ל והליכוד. על השיר הזה, שיהפוך ללא ספק לשלאגר הגדול של גלגל"צ החודש, קראתי במודעה נאה וזוהרת בעמוד 27 של מוסף "24 שעות" של עיתון ידיעות אחרונות. מי לא יראה את זה?

אה, ויש גם הופעה של הקרנבריז ברגעים אלה ממש. עברי, אירי, מה ההבדל?

הבהרה

כן, אני יודע שאין דבר כזה "חיקוק". קצת רשיון פואטי, בבקשה.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  בלדה לנאיבי • רותם הג'ינג'ית
  חיקוק - אמת או אגדה ? • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
סליחה על הסטייה הקלה מהנושא 6354
עניין האלימות הגואה בקרב בני הנוער הזכירה לי וויכוח שהיה לי לפני שנים מספר בתקופת האינתיפאדה, עם איזה בן משפחה.
גם אז, היו ידיעות על עליית האלימות בקרב בני הנוער, ובר הפלוגתא שלי העלה את הנושא וטען שסיבת הדבר היא האינתיפאדה. אני עניתי אז שאם אכן יש עליה באלימות הנוער, כפי שמראה הסטטיסטיקה, הסיבה אינה האינתיפאדה אלא הפחה (סליחה על הביטוי) חזקה במיוחד שהפחתי כמה חודשים קודם לכן. . .
והיום. אין אינתיפדה. השלום פורח. והאלימות גואה בקרב הנוער . . .
נראה ששוב אני צריך לבדוק את מעשיי כמה חודשים לאחור . . .
סליחה על הסטייה הקלה מהנושא 731175
לא הפחה, נפיחה.
  רשיון פואטי להרוג שירים • ירדן ניר • 3 תגובות בפתיל
  סליחה, בן-עמי • דובי קננגיסר • 2 תגובות בפתיל
  תעזבו את האלכוהול בשקט • רועי • 27 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אייל שטרנברג • 2 תגובות בפתיל
  עכשיו תקשיבו לי חבורת מטומטמים • הזועם

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים