ארבעה לולנים אושפזו בשל חשש לשפעת העופות 2590
חשש להתפרצות הזן הקטלני של שפעת העופות בישראל: במספר לולים באזור הדרום מתו עופות רבים, כפי הנראה בשל שפעת העופות. שלושה עובדי לול אושפזו בבידוד בביה"ח "סורוקה" בבאר־שבע (שני עובדי לול מקיבוץ חולית ועובד אחד מקיבוץ עין השלושה), ולולן נוסף, ממושב שדה משה, אושפז להשגחה בביה"ח "ברזילי" באשקלון לאחר שחש ברע.

משרד החקלאות הטיל הסגר על אזורי הלול בקיבוצים עין השלושה, נירים, כיסופים, חולית ונחשון, ונערך להשמדת אלפי עופות (תרנגולים ותרנגולי הודו). האיחוד האירופי אסר היום על יבוא מוצרי עוף מישראל.
קישורים
YNet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שאלה 373188
קיבוץ חולית ידוע גם בשם ארקיס?
ספייס 373208
נשמע כמו מקום שמחלק הסמים של מ''י צריך לתת עליו את הדעת.
להשמיד או לטפח? 373192
אני תוהה אם השמדת העופות שנשארו בחיים היא הדבר הנכון.
סביר שחלק מן העופות כלל לא יחלו במחלה ואחרים יחלו ויחלימו ממנה, כך שניתן לקבל זן עופות העמיד למחלה.

בעד השמדה:
1) עד שהתמותה הטבעית תסתיים, המחלה תמשיך להיות מופצת לכל עבר. תשובה אפשרית: הלולים כבר בודדו.
2) גם לאחר שיוותר הזן העמיד, הוא יהיה עדיין נשא של המחלה שעשוי להדביק עופות אחרים ואף בני אדם. תשובה אפשרית: זה לא עובד ככה בשפעת; לאחר שהוכרע הנגיף הוא אינו יכול להדביק עוד.
3) המחלה בשטח כבר די זמן כך שניתן ללמוד שהשמדה ממוקדת ומיידית עוצרת באותו האזור את המחלה. תשובה אפשרית: אם זה עובד, אז אולי זה אכן הפתרון. הסתייגות: המחלה תמשיך להדביק גם את אותם האיזורים ותגיע לכל הלולים לבסוף, שכן היא נישאת ע"י ציפורי בר, שמגיעות לכל מקום בסופו של דבר.

מעניין מה ניתן ללמוד מן העבר (אם בכלל היו מקרים דומים, שכן לפי http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en... יתכן שכאן מדובר במשהו שונה, עם התנהגות שאולי קשה לצפות ומה שנחוץ בעצם היא דווקא השמדה אחרת).
להשמיד או לטפח? 373193
לפי הסברי וטרינרים בטלויזיה, שפעת העופות, כפי שמעיד שמה, מועברת מעופות לעופות. רק התפתחות מסובכת יחסית מביאה להדבקת בני אדם, וגם זה בעיקר במקומות (במזרח הרחוק, למשל) בהם בני אדם חיים בצפיפות עם חיות המשק. במקרים של בני אדם שבודדו באירופה ועכשיו בארץ נעשה הבידוד ליתר בטחון ומתוך חשד, ולא מתוך וודאות שנדבקו בשפעת. המלחמה במחלה היא בעיקרה כלכלית, ופחות מכך - מתוך חשש להדבקת האדם. את העופות וכן את הביצים יש לקנות מגורמים מסודרים ומאושרים ולבשל אותם לפני האכילה (כפי שנהוג ממילא אצל רובנו), וזאת מסיבות רבות ולא רק בגלל החשש לשפעת העופות.
להשמיד או לטפח? 373198
תודה על ההסבר. התהייה שלי היא בעיקר כלכלית: האם משתלם לטפח זן חסין או שהפתרון המועדף הינו השמדת מוקדי ההתפרצות. אם המגיפה תגיע לדי מקומות - עדיף לטפח את הזן החסין כבר עתה, ואולי אף להתעשר מכך. אם לא וניתן לבלום את המחלה ע"י השמדת לולים שלמים, אזי יתכן שזהו הפתרון.
להשמיד או לטפח? 373347
תהייה מעניינת מאוד, עם פוטנציאל כלכלי משמעותי. לפי דעתי שווה לבדוק אותה מול הבנק העולמי ואירגון הבריאות העולמי. אחרי הכל מדינות המערב הקצו כמעט 10 מילארד דולר לטיפול במחלה.
להשמיד או לטפח? 373348
אם וירוס שפעת העופות הוא בעל אותו כשרון לעבור מוטציות כמו זה של השפעת הרגילה, עד שתפתח את הזן העמיד הוא יהיה חסר ערך.
להשמיד או לטפח? 373350
יכול להיות, אבל גם יכול להיות שלא. אולי זן התרנגולות העמידות יהיה עמיד לטווח רחב של שפעות?
להשמיד או לטפח? 373351
לא בטוח. המוטציות של הוירוס יהיו תוקפניות פחות (במידה גדולה של וודאות). ראה גם מה קורה במקרה האנושי - זן שפעת קטלני ומדבק כמו זה של השפעת הספרדית הוא נדיר. גם אז, מי שנפגעו היו בעיקר הצעירים, ולא המבוגרים שנחשפו ושרדו זנים קודמים, הרבה פחות אלימים.
להשמיד או לטפח? 373831
איכשלאיהיה, בעוד אנו דנים הוירוס אינו שוקט על פגריו: http://www.sciencedaily.com/releases/2006/03/0603202...
להשמיד או לטפח? 373231
לא ברור לי בעצם איך זה שציפורי הבר הנושאות את המחלה מספיקות להגיע ממקום למקום - גם מקומות רחוקים יחסית - בלי למות ממנה.
להשמיד או לטפח? 373280
לפני או אחרי שהנשא מת הוא מדביק אחד אחר, וכן הלאה. ככה זה עם כל המחלות הקטלניות בכל המינים.
להשמיד או לטפח? 373282
אהמ... סליחה על השאלה. היא הייתה רווית טמטום.
להשמיד או לטפח? 373334
זהירות עם ההלקאה העצמית הזו.
להשמיד או לטפח? 373346
במיוחד כשיכול להיות שאתה צודק.
יש עניין רב סביב השאלה כמה תורמים עופות הבר לתפוצת המחלה. מהמעט שיצא לי לקרוא על המחלה, כנראה שהתרומה שלהם היא נמוכה למדי ורוב ההעברה נעשית על ידי גורמים אחרים.
אחרי הכל, אם עופות בר היו מעבירים את המחלה כל כך טוב, והמחלה כל כך קטלנית אז עופות בר רבים כבר היו צריכים למות, מה שלא הוא.
להשמיד או לטפח? 373352
נו טוב, זה אחד מענפי הספורט החביבים עליי. פחות בעייתי מאירובי, למשל.
זה אוהב את השפעת כאשר היא של אחר 373285
זה מזכיר לי סיפור מאוד יפה ששמעתי, לא זוכר איפה, והוא כל כך יפה שאני תוהה שמא הוא אגדה אורבנית. בגוגל לא מצאתי מטוב ועד רע. מעשה שהיה כך היה: בימי מגפת השפעת הספרדית של 1918, בא רופא אחד לכלא צבאי(?) בקנדה(?) במטרה לעשות מחקר על המחלה. במסגרת המחקר הוא הדביק אגף שלם בנגיף. איש מהמודבקים לא חלה; היחיד שחלה, ומת, היה... הרופא. מה שהוא לא ידע היה שזמן קצר לפני כן המגפה כבר עברה בכלא - ומי שנשאר כבר היה מחוסן.
רגע של ספקולציה מופרעת 373663
כשמסתכלים על המפה, ורואים איזה לולים נפגעו ואיזה לא, אפשר להסיק שלא עופות נודדות הביאו את השפעת לארצנו, אלא הקרבה שלנו לאנרכיה העזתית. גם העובדה שרק הודים נפגעו (בזמן שיש בארץ הרבה יותר תרנגולות), תומכת בספקולציה הזאת. מעניין איך אף נביא ממתנגדי ההתנתקות עוד לא קופץ ואומר ''אמרנו לכם''.
רגע של ספקולציה מופרעת 373665
אמרנו לכם!
ויש להוסיף לכך, שכאן תרם גם יצר החמדנות של היהודים , שקבלו כסף על מנת להרעיל את הציבור. ועצם העובדה שזה הופיע בקיבוצים (קומוניסטים!) רק משלים את תמונת הקונסיפרציה.
רגע של ספקולציה מופרעת 373670
שדה משה זה לא קיבוץ.
רגע של ספקולציה מופרעת 373671
זה לא משנה. למה אין להם כובע?
רגע של ספקולציה מופרעת 373781
נכון, צריך לגרש את כל היהודים לספרד.
רגע של ספקולציה מופרעת 373834
מה פתאום? נשלח אותם למקום הארור הזה שכולם רבים עליו, איך קוראים לו? זה שמצפון למצרים.
רגע של ספקולציה מופרעת 373757
ביום שישי שמעתי ברדיו שהסיבה לכך שההודים נפגעו היא שהם יותר רגישים למחלה מאשר תרנגולות ''רגילות''.
אתה אדם קר 373759
מה פתאום אתה נותן לכל מיני "מומחים" ו"מדענים" להרוס לי את הספקולציה?
אתה אדם קר 373760
אם כבר ספקולציות, כל הקאסאמים האלו על ישובי הנגב המערבי ושלכאורה לא גורמים נזק? אולי הם נושאים מטען של הודו אדום טחון.
אתה אדם קר 373761
חכה, חכה. ההודים זה רק שלב א' בניסוי של הטרור הביולוגי. השלב הסופי יהיה נגד כלניות! נראה אותך צוחק עוד חודש, שלא תהיה פריחת כלניות בנגב המערבי (ושלא תגידו שלא הזהרתי אותכם)...
אתה אדם קר 373764
מה שמזכיר לי שפעם הסתובבה שמועה על מחבל מתאבד נגוע בצהבת סי או משהו כזה.
רגע של ספקולציה מופרעת 373765
מה שמזכיר לי תמיהה קלה שאולי יפתור לי מישהו: אם המחלה אינה עוברת מאדם לאדם, מדוע בודדו באשפוז את "החשודים" שלקו בה?
רגע של ספקולציה מופרעת 373767
למיטב הבנתי, החשש העיקרי בכל הנוגע למחלה הוא בדיוק מכך שהיא תעבור מוטציה ותהפוך מדבקת. כנראה שעדיף לא להסתכן.
אמרנו לכם! 374477
יש אכן חשד יותר מסביר שמגיפת שפעת העופות הגיעה לישראל כתוצאה ישירה מהריסת יישובי גוש קטיף וגירוש היהודים (מה שהשמאל מכנה ''תכנית ההתנתקות'').
כבר פורסם ששפעת העופות הגיעה לנגב המערבי מלולים שהקימו ערביי חבל עזה על חורבות היישובים היהודיים. יתר על כן. את העופות ללולים הללו ייבאו ממצרים (שנגועה במגיפה) דרך המעברים הבלתי מבוקרים שנפתחו ברפיח בעקבות התכנית האוילית.
אמרנו לכם! 374480
איך לא לא חשבו על כך! אם לא היינו מפנים את רצועת עזה- לא היתה שפעת העופות! שפעת העופות הגיעה לטורקיה כי פינו ב1917 את מסופוטמיה וא"י. הגיעה לאירופה כי המעצמות האירופאיות חיסלו את האימפריות. פרצה בסין כי הפילו פעם את שושלת מינג.
תמיד ידעתי שבלאומנות יש פתרון לכל בעיה.
אמרנו לכם! 374592
שפעת העופות פרצה בסין כאזהרה מפני נסיגה מטיבט.
אמרתם לכם? 374505
א. איפה פורסם ש"שפעת העופות הגיעה לנגב המערבי מלולים שהקימו ערביי חבל עזה על חורבות היישובים היהודיים"?

ב. על סמך מה אתה קובע ש"את העופות ללולים הללו ייבאו ממצרים"?

ג. מצרים "נגועה במגיפה"?

ד. ואיפה, בדיוק, אמרתם לנו? ז"א, אני מחפש מאמר שנכתב על ידי איש ימין לפני אוגוסט שאומר משהו על קשר בין שפעת עופות לרצועת עזה. התחושה שלי שאין כזה (בדיוק כמו שאין מאמר שמזהיר מאוטובוסים מתפוצצים לפני אוסלו).
אמרתם לכם? 374567
א. כאן: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... "
הציטוט: שר החקלאות, זאב בוים, אמר ביום חמישי כי "קיים חשד שמקור שפעת העופות שהתפרצה בישראל - ברשות הפלשתינית. יש יסוד לחשוד שהרשות ניסתה להסתיר את ההתפרצות מישראל". (אני מקווה שהמערכת לא תמחק את התגובה בתירוץ שזו הפרת זכויות יוצרים של בוים...)
"הארץ" כמובן לא כותב במפורש מאיפה בדיוק ברצועה, אבל ל"מעריב" שאינו מקפיד כל כך על הטייה שמאלית, ברח "מאזור חורבות היישוב נצרים".http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/063/365.html

ב. אני לא קובע, אני מניח הנחה סבירה מתוך העובדה שזול לאין שיעור לייבא עופות ממצרים מאשר מישראל, ומתוך העובדה שמחסום קרני סגור, לעומת הגבול עם רפיח שהוא פרוץ לחלוטין.
ג. כן, מצרים, ובמיוחד צפון סיני, נגועה: http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/050/697.html
"בשבוע שעבר פורסם בכמה עיתונים מצריים, בטרם נודע כי שפעת העופות התגלתה במדינה, כי מצרים בודקת חשד להימצאות המחלה בעופות בצפון סיני, במרחק של כחמישה קילומטרים מרפיח ומהגבול בין מצרים לרצועה"

ד. זו עוד דוגמה לכך שההחלטה על הגירוש נפלה ללא עבודת מטה וללא שתוף הגורמים המקצועיים, אלא כגחמה של רגע. אין לצפות ממי שאינו אפידמיולוג לצפות דבר כזה מראש, אך עבודת מטה מסודרת היתה צריכה לכלול גם אנשי מקצוע ממשרד הבריאות שהיו מכינים תכנית למניעת התפשטות מגיפות (לא רק שפעת העופות) מרצועת עזה לישראל.
דרך אגב, אתה מזכיר לי את אנשי השמאל שעוד מלגלגים על מתנגדי אוסלו בנימוק "איפה הקטישות שהבטחתם?" ושוכחים את הקסאמים...

ה. תוספת מהיום: העובדה שבעקבות נסיגת צה"ל, אין לנו שום שליטה על השטח גורמת לכך שאי אפשר להביא להסגר אפקטיבי על הלולים שם, ולכן מומחי משרד הבריאות צופים שגם אחרי השמדת כל העופות הנגועים, עדיין יהיו התפרצויות חוזרות ונשנות של המגפה משם
"חשש להתפשטות שפעת העופות משום שרצועת עזה לא בהסגר"
אמרתם לכם? 374571
א. בקיצור, בשום מקום לא פורסם ש"שפעת העופות הגיעה לנגב המערבי מלולים שהקימו ערביי חבל עזה על חורבות היישובים היהודיים". (יש לי חשד שאתה לא מבין את משמעות המילה "חשד").

ב. כמו ההנחה הסבירה ששולמית אלוני קיבלה את הבית שלה, שהכתב לענייני ערבים של הארץ לא יודע ערבית ושאין מזרחיים חברי קיבוץ?

ג. שוב, המילה הזאת, חשד.

ד. נכון, גחמה של רגע. עברה בסך הכל שנה מהיום שבו שרון הציג את התוכנית עד ליום שהיא בוצעה. כל האפידמיולוגים המומחים במדינה ישנו במהלך כל השנה?
ז"א שאני מזכיר לך את אנשי השמאל שמלגלגים על מתנגדי אוסלו ומזכירים להם את המציאות? מצטער, להבא אני אזכור, המציאות וidan לא מתחברים טוב.

ה. יש לי חשש שגם את משמעות המלה "חשש" אתה לא מכיר.
אמרנו לכם. 374590
אם בעיניך יש הבדל כל כך גדול ועקרוני בין ''קטיושות על אשקלון'' ל''קסאמים על שדרות'' (והם כבר הגיעו גם לאשקלון בעקבות הגירוש), אז יש לי חשד שאתה לא רק לוקה בהבנת הנקרא, אלא גם בקריאת המציאות.
אמרנו לכם. 374605
לא יודע, אם אדם נותן לי נבואה שכוללת תאריך, מיקום ואמצעי, והטעות שלו בתאריך היא של 10 שנים, במיקום היא של 24 קילומטרים ובאמצעי הוא טועה לגמרי, אני נוטה לפקפק ביכולת הנבואה שלו. הי, אבל זה רק אני, אתה יכול להמשיך ולהחזיק מעצמך נביא.
אמרנו לכם. 374610
עד אחרית הימים כל הנבואות מתגשמות.
אין מוקדם ומאוחר בנבואה.1

1. ניבאתי שאני טכתוב את זה כאן עכשיו!
אמרנו לכם. 374613
לא תמיד. לפעמים יש נבואות עם תאריך מוצמד, לפעמים יש נבואות שנוגעות לאדם או גוף שקיומו אינו נצחי, וכו'.
אמרנו לכם. 374621
לא אמרתי באיזה עולם אפשרי הן מתגשמות.
בואו נדבר על עוד נבואות, חלקן עם תאריך 374660
"הסכמי אוסלו הם תפנית חיובית בקנה מידה היסטורי" (ש. אלוני)
"אנו נביא לילדים של כולם מזרח תיכון חדש ... התרנו קשר גורדי שדקר בבשרו של העם היהודי" (ש. פרס)
"המזרח התיכון בעוד שנה יהיה חדש לחלוטין והוא יהיה אזור של גבולות פתוחים ושל שיתוף פעולה" (י. שריד)
"אנו יכולים להגיע תוך מספר חודשים, לא שנים, להסכם שלום כולל במזרח התיכון" (י. ביילין)
"הדרך אל השלום תהיה מהירה מכפי שמעלים על הדעת. האם זה יצליח ? ועוד איך יצליח!" (א. אבנרי)
"על ריבונותה (של ירושלים) ועל היותה בירתנו המאוחדת לא נוכל להתפשר. הפלסטינים מודעים לכך" (י. ביילין)
"להתנבא למלחמה כאשר יש פריצת דרך לשלום זהו אבסורד נוראי" (א. אבן)
"פלסטיני שפוי ייזהר היטב מלירות על כפר סבא... הוא יישמר מכל התגרות בשכן החזק, שבו הוא תלוי גם מבחינת מים, חקלאות וכלכלה, שכן כל התדרדרות תביא בתוך שש שעות לחיסול המדינה הפלסטינית והפעם לתמיד" (ה. אונגר)

---
במאמר מוסגר, טענותיך מגוחכות: לא דובר על תאריך מסויים, אשקלון גם חטפה רקטות (אחת מהן אתמול), ואני לא מבין איך ההבדל בין רקטות קטיושה לרקטות קסאם הוא כל כך עקרוני עד שהוא "באמצעי הוא טועה לחלוטין" (ובל נשכח שהסיבה היחידה שלא נורו קטיושות היא שהן נתפסו על סיפון הקארין איי לפני שהערבים הצליחו להשתמש בהן)
בואו נדבר על עוד נבואות, חלקן עם תאריך 374720
ואתה רוצה להגיד לי שאתה לא מפקפק ביכולת הנבואה של אלוני, פרס, ביילין, שריד, אבנרי ואונגר? (אני לא חושב שהציטוט של אבן הוא נבואה, אבל מי כמוך יכול להוציא דברים מהקשרם)
---------------------------------
המאמר מוסגר, הבנתי, אז שהימין ניבא שאחרי הסכם אוסלו יפלו קטיושות על שדרות, הוא התכוון שאחרי הסכם אוסלו, ואחרי שאנחנו נעלה לשלטון ואחרי שהסכם אוסלו יעבור מן העולם, ואחרי שתפרוץ עוד אינטיפאדה, ואחרי שנעלה שוב לשלטון, ואחרי שנהרוג ימבה אנשים, ואחרי שנצא מעזה, אז יפלו קאסמים על שדרות. טוב, אז אני מבין שיש עוד מה לחכות למזרח התיכון החדש.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374681
"אנחנו יודעים בוודאות על שני מוקדים (נצרים לשעבר ורפיח) ועוד ארבעה מוקדים בבדיקה, שלפי כל הסימנים גם בהם התפשטה המחלה. להערכתנו כל הרצועה כבר נגועה", "...להגביר את הפיקוח במעבר רפיח. מאז יצאו משם הפקחים ישראליים, כל מי שרק רוצה נכנס עם כל מה שקנה במצרים לעזה ודבר זה פותח פתח להדבקות חוזרות שהם יתקשו למנוע" (מתאם פעולות חקלאות עם הרשות הפלשתינית, אורי מדר)
אתה הבנת את זה, ליצן? או שצריך פטיש 5 קילו כדי להכניס לך את זה לראש? חדירת שפעת העופות לישראל היא תוצאה ישירה של התכנית האוילית לגירוש היהודים מגוש קטיף.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374715
אני חושב ששפעת העופות היתה נכנסת לרצועה גם ללא הנסיגה. אבל מה שהיה פותר את הבעיה זה אם לא היינו נסוגים את הנסיגה האידיוטית מסיני. בגין אשם בכל.
לגבי הסכם אוסלו וכשלונו: הסכם אוסלו, ידידי מניף פטיש ה-‏5 קילו, נכשל בראש ובראשונה בגלל שמדינתנו רצתה להמשיך במפעל ההתנחלויות וגם בהסכם אוסלו. לנשום רק אויר נקי ולעשן גם יחד.
ואל תביא לי את הצעתו של ברק למסור לערפאת 90% מהשטחים. נכתבו מספיק דברים על דרכו של ברק. בקיצור, אינני מבין מהי תפיסתך המדינית.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374717
גם אני רוצה לנשום רק אויר נקי ולעשן גם יחד. אם תמצא את הפטנט, אנא ספר.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374719
בשביל זה יש כאן את idan .הוא יודע איך לבצע מעשי הוקוס-פוקוס כאלה.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374721
טוב, מה כבר ביקשתי? שישתף אותנו.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374726
אפשר להאשים, ובצדק, את מדינתנו שרצתה להמשיך במפעל ההתנחלויות, אפשר להאשים, ובצדק, את שכנינו, שרצו להמשיך במפעל הג'יהאד, אבל כדאי לשאול את עצמנו מה שווה הסכם ששני הצדדים לא מקיימים, לא רוצים לקיים, ולא יכולים לקיים וכמה חכם לחתום על הסכם כזה.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374730
אני מסכים איתך לחלוטין. אני רואה בהסכם אוסלו הסכם שבא להוריד אותנו והפלסטינאים מרמה של השטן שכל אחד ראה בשני, לרמה של אויבים. סוף התהליך היה אמור להיות מדינה פלסטינאית בגבולות 67 או בחילופי שטחים. ברגע שממשלת ישראל לא היתה מוכנה להכיר בכך - לא היה סיכוי להסכם.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374733
ולי נראה עדיין שקש/ה מאוד היה לצפות את רצח רבין, שלולא אותו רצח המצב היה שונה לחלוטין.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374761
לא הבנתי את הקטע של ההתנחלויות.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374906
אם תבדוק את גרף גידול ההתנחלויות מ-‏1992, תראה שהוא כמעט ליניארי. מצב בו הרשות הפלסטינאית לוקחת על עצמה את האחריות לפעול נגד מבצעי פעולות טרור ומנגד מבצע ההתנחלות נמשך במלוא התנופה- הרשות הפלסטינאית מתחילה להתפס אצל הציבור שלה כמשרתת האינטרסים של ישראל המתנחלת, וישראל נתפסת כמדינה שכוונתה להגיע להסדר שלום היא מן השפה ולחוץ; כל רצונה להרוויח זמן ובינתיים לעבות את ההתנחלויות על חשבון האפשרות של הפלסטינאים להקים מדינה.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374918
את זה אני דוקא כן מבין, אבל לא זכור לי שההתנחלויות נאסרו בהסכם אוסלו.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374962
גם אני לא בטוח. מה שאני כן בטוח, הוא שהיה חלק די גדול בהסכם שהיה בגדר הבנות ג'נטלמניות. היתה כאן ירידה עצומה של כל צד מהמצב הדמוני בו הוא נמצא לגבי הצד השני, ולכן זו היתה הדרך היחידה. אני משוכנע שבצד הישראלי ידעו שהקו הסופי שהפלסטינאים יוכלו לחיות איתו, היא מדינה עם רצף טריטוריאלי- גבולות 67 עם תיקונים קלים באמצעות חילופי שטחים. מכאן נובע שעיבוי ההתנחלויות אמר בבירור שהישראלים אינם מוכנים לפתרון שהפלסטינאים יכולים לקבל.
מדוע הסכימו פרס וביילין וערפאת לא לדבר על ההתנחלויות? כדי לדחות את הפיצוץ הפנימי.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374971
מהותם של הסכמים חתומים היא ביטול הצורך בכל מיני "הבנות ג'נטלמניות" שכל צד יכול להבין אחרת. הסכמי אוסלו דיברו מפורשות על הפסקת הטרור ולא על הפסקת ההתנחלויות.

יכול צד מסויים לטעון שרוח ההסכם מופרת על ידי הצד השני גם בלי שהוא עבר על שום סעיף כתוב, ולפיכך ההסכם בטל ומבוטל. מכל מקום, אם צד ב' מפר בגלוי ובמפורש סעיפים מההסכם על-סמך אותה טענה, אין הוא יכול לצפות מצד א' שימשיך לקיים את חלקו, וההפרה של צד ב' ראויה להיחשב כביטולו המוחלט של ההסכם.

ביחסים בין בני אדם הפוסק במקרים כאלה הוא בית המשפט, וביחסים בין גופים מדיניים שלא סיכמו על בורר מלכתחילה יש לצעד הזה משמעות אחת ברורה: כל הסכם עתידי עם אותו גוף צריך להיות מנוסח ברחל ביתך הקטנה, כולל התניה מפורשת של קיום התחייבויות צד א' בצעדים הנגדיים של צד ב', לוחות זמנים, סנקציות על אי מילוי סעיפים שואר ירקות שכל שוכר דירה מכיר היטב. רצוי מאד גם לקבוע בורר שפסיקתו תהיה מחייבת (אני מציע את idan). "אני משוכנע" ו"אמר בבירור" לא ממש עושים את העבודה.

גם אם היו הבנות לא כתובות לגבי ההתנחלויות, ואני מעריך שבאמת היו כאלה, טיבן של הבנות לא כתובות שהן מתפוגגות כלא היו כאשר זה שהבטיח אותן נעלם מהשטח. כאשר עראפאת החליט לא להלחם בטרור כמיטב יכולתו הוא היה צריך לדעת שזה מה שעלול לקרות, ולדעתי הוא באמת רצה שזה מה שיקרה. הסכמי אוסלו, מבחינתו, מיצו את עצמם ברגע שהוקמה הרש"פ בראשותו.

אני מתנצל מראש על כך שכנראה לא אמשיך את הפתיל הזה. רציתי רק להזכיר מה לא נאמר בהסכמי אוסלו.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 375016
כשאתה חותם על הסכם עם מישהו- לא נקודתי אלא תהליכי- שניכם צריכים להרוויח משהו מההסכם. אם אתה מגלה שאתה מפסיד, חזקה עליך שתדאג לפיצוץ ההסכם. הסכם עם מדינות הוא הרבה יותר מסובך- במיוחד בדורנו. יוזמי תהליך אוסלו רצו בעיקר להניע תהליך. בתנאים הפוליטיים בשני הציבורים, אי אפשר היה לכתוב את הכל; היו צריכות להיות גם הבנות. ההנחה (האופטימית מדי) היתה שהתהליך יאפשר בהמשך לטפל באופן ציבורי בהבנות. ממשלת העבודה לא היתה מסוגלת פוליטית להכריז ב-‏1993 שהיא מובילה למתווה של הבנות ביילין-אבו מאזן (יותר מאוחר הבנות ז'נבה).
הסתבר שלממשלה לא היה הכוח לעצור את מפעל ההתנחלות. מפעל התנחלויות צומח טירפד כל אפשרות אפילו תיאורטית של התנהגות פלסטינאית יותר אסרטיבית כנגד ארגונים שנוקטים בטרור.
בהרבה תחומים, התחום המדיני שונה בתכלית השינוי מהתחום הפרטי.
גם בתחום הכלכלי, כלכלני האוצר (הניאו ליברלים) מנסים תמיד להשוות בין התחום הפרטי למדינה. עוד בשנות ה-‏20 לימד את כולם הכלכלן הלא סוציאליסט, ג'ון מיינרד קיינס, שכלכלת מדינה שונה בעיקרון מכלכלת בית או אף מפעל או חברה. גם מדיניות חוץ של מדינה איננה מדיניות של חברה, מפעל או פרט. לכן הניתוח שלך המשווה בין חוזה רגיל להסכמים מדיניים איננו נכון.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 375405
אתה צודק. הבעיה העיקרית היא שזה ההיפך ממה שיוזמי אוסלו אמרו לכנסת אשר אישרה את ההסכם.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 375726
אתה צודק.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 375033
"אם תבדוק את גרף גידול ההתנחלויות מ-‏1992, תראה שהוא כמעט ליניארי." - אתה מודע לכך שהמשפט הזה כמעט ואינו מכיל אינפורמציה הרלוונטית לדיון ? כל גידול/קיטון/עצירה בקצב קבוע הוא לינארי.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 375182
לא. הכוונה שגם בתקופתו של רבין שניסה לעצור את התקציבים להתנחלויות -המפעל הזה המשיך לגדול. טליה ששון תיארה את הדרך.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374800
אם רבין היה מדבר ב92 על פינוי ולו יהודי אחד מביתו, או אפילו שהסכמי אוסלו מטרתם להביא למדינה פלסטינית, הסכם אוסלו לא היה עובר בכנסת, ואפילו לא במפלגתו שלו. האשמות הימין שהסכמי אוסלו יוליכו בסופו של דבר למדינה פלסטינית נענו בהכחשה גורפת מצד אדריכליו.
טבעה של פשרה ששני הצדדים יוצאים וחצי תאוותם בידם. אך מבחינת עראפאת זה היה רק תכסיס כחלק מתורת השלבים - סוס טרויאני פשוטו כמשמעו.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374878
תיקון קל: אם פונדק היה מדבר ב92 על פינוי ולו יהודי אחד מביתו, פרס היה מעיף אותו מהלשכה, ורבין לא היה שומע מכל העסק.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 375220
אני מקבל את התיקון
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374723
א. ז"א, כשכתבת ב-‏7:37 בבוקר "פורסם" בזמן עבר, התכוונת ליפורסם בלשון עתיד? אני מתחיל להאמין מחדש ביכולת הנבואה שלך.

ב. איך מהמאמר הזה אתה מסיק ש"חדירת שפעת העופות לישראל היא תוצאה ישירה של התכנית האוילית לגירוש היהודים מגוש קטיף." נעשה את זה לאט:
1. איך אתה מסיק שהחדירה לעזה קדמה לחדירה לישראל?
2. איך אתה מסיק שהחדירה לישראל באה מעזה?
3. איך אתה מסיק שאלמלא תוכנית ההתנתקות (להלן, "פרעות שרון וביילין") לא היתה נכנסת שפעת העופות לעזה?
4. איך אתה מסיק שאלמלא תוכנית ההתנתקות (להלן, "השואה II") לא היתה נכנסת שפעת מעזה לישראל?
5. ונניח שהצלחת להסביר דרך הסקה רציונלית, איך מכאן אתה מגיע למסקנה ש"אמרתם לנו"? אני עדיין מחכה לקישור.
כל המסקנות האלה לא כתובות במאמר, כולם פרטיות שלך, ואת כולם אתה פשוט לא מצליח לנמק. אז, לא, לא בפטיש 5 קילו נסה להסביר בנימוקים, אתה יודע, בעברית, בלי קללות.
לליצן שעוד פקפק: ה"חשד" הפך לוודאות 374725
מה לא ברור כאן? הרב כדורי ארגן את זה כעונש על ההתנקות.
איך יודעים שעוף חולה בשפעת? 373202
הוא מתלונן על מיחושים במצח?
העיניים שלו מבריקות?
מודדים לו חום מתחת לכנף?
הנה מוטלות גופותינו 373213
יודעים לפי זה שהעוף נופל מת. ובאותו הזמן עצמו עוד מאה, מאתיים, אלפיים מחבריו עושים את אותו הדבר.
הנה מוטלות גופותינו 373232
''ובאותו הזמן עצמו עוד מאה, מאתיים, אלפיים מחבריו עושים את אותו הדבר''.
זה סתם עניין של חיקוי ועדריות.
איך יודעים שעוף חולה בשפעת? 373296
השאלה החשובה יותר היא מה עושים אם הוא חולה: נותנים לו מרק עוף?
איך יודעים שעוף חולה בשפעת? 373297
איזו קליעה! זה גם היה התכנון שלי!
איך יודעים שעוף חולה בשפעת? 373301
אם לאדם חולה שפעת נותנים מרק עוף, ההגיון אומר שלעוף חולה שפעת יתנו מרק אדם, לא ככה?
איך יודעים שעוף חולה בשפעת? 373361
יש קריקטורה מפורסמת של גארי לארסון: אמא תרנגולת נותנת לאפרוח מרק לאפרוח החולה ואומרת לו משהו בנוסח:
"Drink, darling, it's no one we know"
איך יודעים שעוף חולה בשפעת? 373349
בדרך כלל מזהים את המחלה עם בדיקת PCR
אפצ'יקרצ'י 373299
לפי ''רואים עולם'' של הערוץ הראשון כל בני האדם שאושפזו שוחררו, כאשר מתברר כי מעולם לא לקו בשפעת העופות.
אפצ'יקרצ'י 373300
בישראל או במקומות אחרים?
אפצ'יקרצ'י 373392
בישראל.
אפצ'יקרצ'י 373415
טוב, הרושם לי הוא שמלכתחילה איש לא חשד באמת שהחולים שאושפזו ובודדו בארץ אכן חלו בשפעת העופות. זו הייתה בעיקר פעולת ראווה שנועדה להראות לווירוסים ולארגון הבריאות העולמי שאנחנו רציניים.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373343
ויינט מדווח על שני ישובים שבהם לא התגלה הנגיף, אבל גם שם החלו לחסלם, וזאת ע''י הצמאתם לפני ולקראת הרעלת מי השתיה שלהם.

זו רק דוגמה אחת לאכזריות המתמשכת והמקיפה בכל הקשור לגידול וניצול האינטנסיבי של בעלי חיים במשקים מודרניים.

בעוד מאה שנה אנשים יסתכלו אחורה אלינו ולא יבינו איך יכולנו להיות אכזריים כל כך.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373344
צ''ל ''לא התגלה הנגיף בעופות''.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373345
תודה לאל שאני לא חי בעוד מאה שנה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373364
אני לא כל כך מבין את האופטימיות שבשורה האחרונה. שימי לב שאנחנו יכולים להסתכל עכשיו שישים וחמש שנים אחורה ולהבין איך בני אדם יכלו להיות אכזריים כל כך (למרות הצדקנים שמעמידים פנים שהם לא מבינים).
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373366
מה בדיוק ההגדרה שלך ל"מבינים"? נכון שאושוויץ לא היתה פלנטה אחרת, כמאמרו של כ.צטניק, ונכון שאנחנו יכולים לנתח כיום את רוב הגורמים שהביאו להתרחשות השואה. אבל גם אחרי כל זה, הקונספט של רצח מסחרי נראה לי די בלתי נתפס ובלתי מובן. אני מאמין שאני לא צדקן מעמיד פנים.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373368
האם אתה מבין איך ייתכן שבני האדם אכזריים כל כך עד כדי כך שינהגו בתרנגולות כפי שהם נוהגים?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373370
איך נהגו בתרנגולות לפני 65 שנה?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373559
ברוב המקומות? הרבה יותר טוב.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373563
בדיוק.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373616
קראתי איפשהו שהשלטון הנאצי בצרפת נחרד מהמנהג המקומי של האיכרים לקשור תרנגולות חיות ברגליהן לידיות האופניים שלהם, כשראשיהן כלפי מטה, ולדווש כך מהחווה אל השוק. והם אסרו על שיטת שינוע זו.
[יהודי בקרון חתום: לו הייתי עוף].
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373691
והיטלר היה כידוע צמחוני. אכן, נפתלות דרכי ההסטוריה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373758
ויקיפדיה טוענת שהצמחונות שלו הייתה מטעמי בריאות, לא מוסר.

גורלם המר של כלבי הים הקנדה 373709
נראה שזה קשור להריגת תינוקות כלבי ים במכות מקל על הראש. שאלה פילוזופית-משפטית: האם אפשר לקרא לזה רצח?

''הצמאה לקראת הרעלה'' 373779
''מי יתנני עוף'', כפי שניסח זאת הלאומי.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373939
הלאומי? דוד שמעוני, עכש"י. אולי בעקבות זכריה אלצ'אהרי בשיר "קריה יפהפיה": "מי יתנני נא, אעוף כמו יונים".
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373978
בימים אלה השילוב של ''עוף'' ו''נא'' אינו מומלץ. נקוה שזאת רק עופנא חולפת.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373995
אני זוכר מאיפהשהו את הנוסח "מי יתנני אבר כיונה". מי מחז"לינו אמר זאת?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373997
אני מכיר ''מי יתנני תלמיד חכם ( ואקרעהו כדג)''
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374002
צריך להיות ''ואנשכנו כחמור''.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374014
ואללה. אז מי אמר "קרעו כדג"?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374030
אמר ר' יוחנן: "עם הארץ מותר לקרעו כדג". אמר רבי שמואל בר יצחק: "ומגבו".
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374033
אלה רוצים לנשוך תלמידי חכמים ואלה רוצים לקרוע עמי ארצות. פלא שנמשלו לדגים ולחמורים?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374040
זה עוד כלום. תקרא למשל את זה:
תניא, רבי אליעזר אומר: אילמלא אנו צריכים להם למשא ומתן - היו הורגין אותנו. תנא רבי חייא: כל העוסק בתורה לפני עם הארץ - כאילו בועל ארוסתו בפניו, שנאמר (דברים לג) תורה צוה לנו משה מורשה, אל תקרי מורשה אלא מאורסה. גדולה שנאה ששונאין עמי הארץ לתלמיד חכם, יותר משנאה ששונאין אומות העולם את ישראל, ונשותיהן יותר מהן. תנא: שנה ופירש - יותר מכולן.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374041
אין דין הפרויקציה של חז''ל לגבי שנאת עמי הארץ אותם, כדין העדויות הישירות.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374058
נו, כמובן.
יושבים הבטלנים, לומדים תורה כל היום, מקבלים פטורים ממיסים -אז מה הפלא?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374059
מכאן אנו למדים על הזהירות בהם חייבים תלמידי חכמים כשהם לומדים תורה, שהרי התורה ניתנה לכל עם ישראל. גם לפחות שבטיפשים אותו חלק בה כמו לגדול הדור ומצווה היא עבורו להגות בה. אסור לו לחכם שיראה כאילו יש לו יתרון או בעלות על התורה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374063
חוששתני כי לא זו כוונת הדברים, אלא כוונתם בהחלט להפגין בדלנות של המעמד העליון כלפי פשוטי העם, כמקובל וכנחשב כראוי באותם זמנים (ולפעמים גם כיום, אם כי כיום זה נעשה בצורות יותר מתוחכמות ופחות מפורשות).
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374080
זה פירוש שבזמנו קראתי לפסוק.
דווקא ביהדות לא היה נסיון לבדל את המעמד המשכיל, שבד''כ לא היה עשיר מאוד אלא נסמך על פרנסי הקהילה והיה מעורב בכל הנעשה בה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374062
ואם מישהו בועל ארוסתו לא לפני עם הארץ אלא לפני תלמידי חכמים וגדולי תורה - זה כן בסדר?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374065
ודאי. תלמידי חכמים וגדולי תורה מיד יבחינו שהעניין הוצא מהקשרו...
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373999
"ואומר מי יתן לי אבר כיונה, אעופה ואשכונה", תהילים נה 7. ("אבר", במובן כנף, או במובן הנוצות הגדולות, הארודינמיות, שבכנפי העופות המעופפים)
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374016
את בטוחה שזה לא משיר אשכונה?
הרעלה לשידרוג האישיות 374021
שכ"גינקה חמודי, שכחתי להשאיר לך פתק: הדבר הכתום-בהיר הזה שהוצאת מהמקרר בבוקר, אממ... זה לא היה בדיוק מיץ תפוזים. זותומרת, אמממ... *היה* שם גם מיץ תפוזים, בערך שתי כפיות, אבל כל השאר היה וודקה.

אוי, אוי ואבוי, מי יודע מה אתה מעולל שם עכשיו, במקום ההוא שאתה קורא לו - "העבודה". שלא נדע.
הרעלה לשידרוג האישיות 374023
אה, ואני חשבתי שהחתול התחיל לאהוב מיץ תפוזים.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374024
אה, ושכחתי להשאיר לך עוד פתק: אם זה היה שיר השכונה, היו שרים שם - "מי יתנני אבר כחמור".

(לא, אני לא באה אליך בשום טענות. בשבילי מה שחשוב זה רק גודל הנפש וגדלות הרוח)
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374094
אכן דוד שמעוני. תודה וסליחה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373373
כן, אבל זה רק מפני שאני חושב שאין בהמתה המונית מסיבות של זהירות, גם אם מופרזת, כל ביטוי לאכזריות.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373397
גם הנאצים נזהרו שהיהודונים לא יזהמו להם את טוהר הגזע.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373399
האם אתה מצדד במתן זכות בחירה לתרנגולות?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373400
ודאי שלא. גם להמתה אני לא מתנגד, אבל אני לא חושב שהיא לא אכזרית.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373401
ודאי שההמתה אכזרית. יותר מזה, ממה שהבנתי יש לולים שבהם לא התגלתה כלל המחלה, ובכל זאת משמידים את התרנגולות שנמצאות שם - מה שלי קשה מאוד להבין.
ועדיין, גודווין מאוד לא מתאים כאן.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373403
אם מפריע לך הגודווין קח את מה שקורה בסודן לאחרונה ואת ההתעלמות היחסית של העולם מזה. אפשר לחשוב שההבדל גדול.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373404
אתה צודק בהחלט, אבל זה בדיוק מדגים מדוע יש הבדל - גדול אפילו - בין האופטימיות המוצדקת (לדעתי) ביחס לעופות בעתיד ובין הגודווין. כי כל הסיפור הזה הוא עניין של רייטינג ולובי וכאלה. להתנגדות לשואה יש "רייטינג" גבוה מאוד בזכות הלובי העצום שיש לה. גם לצער בעלי חיים יש רייטינג עולה כל הזמן. לסודן אין: זו הסיבה שהכל מתעלמים ממנה. גם לתרנגולות, במצב הזה של היסטריית שפעת העופות, אין לובי די חזק.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373405
אני עדיין טוען שאין שום בעיה להבין מהו המנגנון שחבוי בתוך המין האנושי ומאפשר לו לבצע מעשים אכזריים. אפשר לקרוא לו ''היעדר לובי'' אם תרצה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373413
רן, אבל ''אפשר להבין'' זה עניין שונה מאוד מ''מבינים'', או מ''מבינים אלא אם כן צדקנים''.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373414
למה המרכאות סביב "אפשר להבין"? לא אמרתי שום דבר כזה. אמרתי "אין שום בעיה להבין", שלדעתי די קרוב ברוחו ל"מבינים אלא אם כן צדקנים".
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373417
אם אין שום בעיה להבין, אז מה הבעיה עם אפשר להבין?
ואיזו קרבה רוחנית אתה מוצא בין "אין שום בעיה להבין" ל"מבינים אלא אם כן צדקנים"?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373418
אפשר להבין גם פיזיקה אטומית אם אתה מנסה ללמוד, אבל זו בכל זאת בעיה ללמוד את זה.

אם משהו הוא ברור, אז מי שטוען שהוא לא מבין אותו, אני חושד שהוא מנסה בכוח לא להבין מסיבה מסויימת.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373422
ראשית, אם אין שום בעיה להבין - קל וחומר שאפשר להבין.
ושנית, לדעתי אתה טועה בטענה הראשונה: הייתי אומרת שקשה מאוד להבין. קשה ביותר. אנשים משמידים ג'וקים כעניין של שגרה. ואוכלים חיות גדולות יותר, גם זה כעניין של שגרה. ודאי שיש כאלה שלא, אבל הם עדיין המיעוט.
לעומת זאת, לא הרבה אנשים רוצחים אנשים אחרים. יש יותר מדי כאלה, כמובן, אבל עדיין - הם לא הרוב. ולא בשיטות שבהן רוצחים חיות או - להבדיל - בשיטות שהשתמשו בהן הנאצים. ולדמיין את האפשרות לעמוד, נניח, מול קבוצת אנשים ולפקד עליהם לכרות לעצמם קבר - או להיכנס למשרפות - או איזו זוועה איומה אחרת? את זה אין בעיה להבין? לי, לפחות, יש.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373423
נראה לי שפספסת את מה שאני מנסה לומר (שה''אכזריות'' היא בעצם ביטוי של אדישות). אין לי חשק להמשיך את הויכוח המיותר הזה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373536
בהשוואה לאלטרנטיבה של הובלה לבית מטבחיים שם הן תחכנה שעות ותראנה את המוות מתקרב אליהן מבלי יכולת לעשות דבר, אז מוות בהרעלה מתחיל להראות כפיתרון לא כל כך רע.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373538
יש בזה משהו.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373626
"ותראנה את המוות מתקרב אליהן מבלי יכולת לעשות דבר"
הגזמת בהאנשה, לא? טוב שלא כתבת "כצאן לטבח".
נדמה לי שהביקורת המקורית של אסתי היתה (בעיקר) נגד ההצמאה.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373628
כן, הייחוס של יכולת חיזוי לעופות האומללים קצת מוגזם.
אבל נראה לי שמספיק שהן "יראו את המוות", כלומר ישהו בסביבה שבה נשחטים בני מינם (צווחות, מאבק, נוצות עפות, ריח דם וכולי), כדי להכניס אותם ל-stress לא נורמלי.
for the animals it is an eternal Treblinka 373629
זה נכון.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373630
הגזמתי בהאנשה או שאתה הפחתת באופן דרסטי ביכולת של תרנגולת להבין מה קורה איתה.

לדעתי גם תרנגולת או פרה שלא סיימה התמחות בפסיכולוגיה קליני מבינה שהיא נמצאת במקום לא טוב כשהיא רואה ושומעת אותות מצוקה נוראיים מבני מינה.

האסימון נפל לי אחרי שקראתי (לא זוכר באיזה אתר נגד התעללות בבע''ח) על מחקרים שמדדו אותות מצוקה אצל בעלי-חיים בבית מטבחיים וגם כשראיתי את ההתנהגות של החולדות שאיתן האכלתי את הנחשים שלי (מהר מאוד עברתי לחולדות קפואות).
טבח- תחזיר את המנה הזאת למיקרו 373633
מעניין מה היתה התנהגות הנחשים כשהם גילו שהם קיבלו חולדות קפואות.
טבח- תחזיר את המנה הזאת למיקרו 373634
רק חולדות מופשרות, לא מחוממות במיקרו. מומלץ לא להפשיר אוכל לנחשים במיקרו כי לפעמים החימום במיקרו הוא לא הומוגני ועלולים להיווצר חלקים שיהיו חמים או קרים יותר משאר חלקי הפגר באופן ניכר. בשני המקרים זה לא טוב לנחש. בקיצור צריך להשאיר את החולדות להפשיר בחדר או להכניס אותן מתחת לבית השחי ;o)

כנראה שנחשים מהסוג שגידלתי אוכלים גם פגרים, כי הנחשים תקפו את החולדות המתות, לפחות לפי התרשמותי, באותה ההתלהבות.
זה, דרך אגב, מפריך את התאוריה שאומרת שהנחש חנק מפסיק את החניקה רק כאשר לב הקורבן מפסיק לפעום, לפחות במקרה של בואות.
טבח- העכבר הזה עדיין קפוא באמצע! 373635
כשאתה מציג את זה ככה, זה פשוט נושא מרתק. אולי אפשר להפשיר מעט במיקרו ואז עוד קצת בטמפרטורת החדר כדי להאיץ את ההפשרה?
טבח- העכבר הזה עדיין קפוא באמצע! 373638
אולי, אבל במשך אותן ארבע שנים במילא לא היה לי מיקרו.
סליחה, אני השכן מקומה 3, אכפת לכם אם אשתמש במיקרו שלכם לרגע? 373641
פשוט אני חייב לצאת, והנחשים רעבים.
סליחה, אני השכן מקומה 3, אכפת לכם אם אשתמש במיקרו שלכם לרגע? 373644
כן, כבר היו לי אי אילו פדיחות כי שמרתי את החולדות במקרר במטבח המשותף.
טבח- העכבר הזה עדיין קפוא באמצע! 373640
או לחילופין אולי אפשר לשכנע את הבואה הטמבל הזה שיאכל פעם קצת ארטיק.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373642
התכוונתי (וגם אמרתי) שהצמאה לקראת הרעלה היא רק ביטוי /נוסף/ ל
א כ זר י ו ת
כ ו ל ל ת
ו מ ק יפ ה
בגידול ה"תעשייתי" של בעלי חיים.
יצא לי פעם לשמוע חקלאי מתלונן שהוא איבד 150 קילו בשר הודו בדרך למשחטה. (כי בשר-עופות שמתו בדרך, במשלוח, אינו כשר ואי אפשר למכרו).
[בוחן פתע: תרנגולת ממוצעת שוקלת X קילו. החקלאי מקטר שבמשלוח מסויים הוא הפסיד 150 קילו בשר. כמה תרנגולות מתו מצפיפות-חום-צמא בדרך למשחטה?]
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373643
את כמובן צודקת, מה שמזכיר את הדיון של איציק עם גדי על מתי מספר הוא מספר קר.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373647
ומתקשר גם לדיון עם הצב על מתי עכבר הוא עכבר קר.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373648
סליחה, אבל אם אותן מאה אלף תרנגולות יבלו את חייהן העלובים בני 4 החודשים בסיבובים בחוץ לפני שתעלה עליהן הסכין, זו תהיה פחות אכזריות?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373650
אם ל''סיבובים בחוץ'' אתה מתכוון לטיולים בחצר, אז לדעתי כן. פעולת השחיטה עצמה לא נראית לי כשיא האכזריות שהתרנוגולות חוות בחייהן העלובים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373656
האכזריות נראית לי בכך שאנו לא חושבים בכלל כמה תרנגולות מסיימות את חייהן בשנה ע"מ שיהפכו לשניצל/חזה עוף/כנפיים בצ'ילי על שולחננו ושבסוף השנה נעשה דיאטה כדי להיפטר מהן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373657
למה להיות נגטיבי? חשוב כמה תרנגולות מתחילות את חייהן בשנה ע"מ שיהפכו בהמשך לאותם מאכלים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373662
בערך 100 בשנה לאדם. זאת אומרת שאתה אחראי לאיזה +2000 תרנגולות. אותך להאג של העופות.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373651
יותר קרוב ל40 יום מארבעה חודשים
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373653
אם היית תרנגולת, מה היית מעדיף:
א. להיות כלוא בכלוב צר כל כך שאתה לא יכול אפילו לפרוש כנף, וכל מה שאתה עושה זה לאכול בקצה האחד ולחרבן ולהטיל ביצים מהקצה השני,
או
ב. לשוטט בחופשיות בחצר משק, לנקר מזון כשבא לך, לעופף קצת בשטח, ולחיות חיים טבעיים פחות או יותר. ואז יום אחד להישחט במהירות ובמקום קרוב, בלי להישלח במשלוח קשה-תנאים למשחטה מרוחקת ומדיפת ריח דם ופחד.

לדעתי האפשרות השניה היא אכן פחות אכזרית.
(שכ"ג- אם אתה חובב שניצלים, לפחות תאכל כאלה שבאו מתרנגולות מהסוג השני. ואגב, זה גם יותר בריא).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373658
אם אורך החיים של תרנגולת לצרכי בשר הוא 4 שנים , שזה בערך 1500 יום, ובמקום זה היא חיה 40 יום כפי שנטען כאן, אז זה לא משנה אם היא מסתובבת או לא.
אממה, נראה לי שה40 יום הם לא כל כך 40 יום, אלא שנה במקרה של מטילות, ואז יכול להיות שאת צודקת. אם יש פה עכבר כפר ולא עכבר עיר כמוני - נא תקן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373664
הבעיה בתגובה שלך היא בעצם החלוקה ליעוד של "מטילות" מול "בשר".
תרנגולת היא יצור חי, ולא מכונת הטלה מחד, או כך וכך קילו בשר מאידך. במשק קטן מסורתי (לפחות לפי המתואר בספרים) התרנגולת זוכה לחיות כמה שנים חיים סבירים יחסית, שבמהלכם היא מטילה ביצים, ואז מתישהו גם שוחטים אותה לבשר. והשחיטה היא ע"י המשפחה עצמה-
[הכומר בא לסעודה היום, צא ושחוט לי את התרנגולת הקשישה שכבר שבועיים לא הטילה ביצה- אמרה מריה לבנה הקטן איבן, בעודה מקצצת בצלים בשצף קצף. וכאלה].
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373667
והבעייה בתגובה שלך היא הסתמכות על עבר רומנטי שאינו מתאים למציאות. בני האדם של תקופתנו צורכים כמויות גדולות של חלבון מן החי (יחסית לאיבן איבנוב שחי לפני 100 שנה). הבעייה היא שיש יותר מדי בני אדם...
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373707
ולא בהכרח אנחנו זקוקים לכמויות הללו של חלבון מן החי. בטח שלא בארץ.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373711
זה תהליך חינוכי. את יכולה להתחיל למשל בנסיונות שכנוע של משפחה ישראלית ממוצעת בחג המנגלים הקרוב. (רק עצה טובה: קחי איתך כמה בריונים מגודלים בתור סיוע טקטי)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373731
נושא כאוב.
ניסיתי.
נכשלתי.
כל מה שהצלחתי להשיג זה ניג'וסים מסבתא שלי, למה את לא אוכלת מהחצילים?
לא בא לי.
אבל את צמחונית, לא?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373741
האם ניסית לצרף אלייך כמה בריונים מגודלים?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373742
כן, היא ניסתה. אבל סבתא ראתה שהבריונים מחסלים לה את כל הסלט חצילים, ואז היא הכניסה בהם כאלה מכות רצח שהם ברחו ולא חזרו יותר.
''יש יותר מדי בני אדם'' 374479
אתה מתכוון לבעיה הדמוגרפית בעזה בלבד, או שבעולם הערבי באופן כללי?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373706
או לחילופין, הגרסא העברית:
סבא בא היום, קח את התרנגולת הקשישה שכבר שבועיים לא הטילה ביצה אל השוחט - אמרה מרים לבנה הקטן יוחנן, בעודה מקצצת בצלים בשצף קצף.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373714
לסבא לא צריך להכין כלום, הוא מביא איתו משלוח של סירי ענק מסבתא, עם מספיק אוכל לשבועיים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373708
השחיטה מצד המשפחה עצמה לא נראית לי ממין העניין. גם אתה, ברוטו?
ובשביל הכומר שוחטים כבש, לא תרנגולת.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373712
נוחרים חזיר. אין יותר מדי כבשים ברוסיה.
האם גם איבן הקטן סעד בחברת הכומר? 373713
אימי גדלה בארץ, במושב, במשק מעורב נוסח הימים ההם. בתקופה ההיא גידול עופות ובקר לבשר עוד לא היה ברמה תעשייתית כמו היום. בקיצור - במשק שלהם היו עופות לביצים ופרות לחלב, ובשלב מסויים היו העופות והבקר מובלים לשחיטה. כשזה היה קורה, כך סיפרה לי אמא - הם עצמם, הילדים, היו נמנעים מיזמתם, למשך תקופה מסויימת, מאכילת בשר עוף ו/או בקר - מחשש שמא יאכלו את "שלהם". אימי אף נעשתה צמחונית לגמרי לכמה שנים בגיל העשרה - מאותה סיבה עצמה - ע"מ שלא תאכל, בטעות, את חיות המשק המוכרות לה (אינני יודעת אם הצמחונות הופיעה גם אצל אחיה ואחותה, דודיי). מובן שזהו עניין לגמרי סנטימנטלי, ובכל זאת..
דונה דונה דונה 373717
"הנה האוטו של "מרבק",
שלום עיניים יקרות,
סליחה, יסלח לי אלוהים,
זאת לא תקופה בשביל פרות."

קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374217
אכזרים! רק הגיעה לגיל הבלות וכבר רוצים להיפטר ממנה?

____________
ברקת, רואה את הסוף.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374220
אולי אפשר לפחות, בתור התחלה, להמציא לגיל הזה איזה שם יותר סימפטי? יהיה נחמד לשמוע רעיונות, ממך ומעוד איילות.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374221
גיל הב(ש)לות!
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374223
אני מציעה להישאר עם "בלות", ולומר "זקן" במקום אימפוטנט.

"אחרי בלותי היתה לי עדנה ואדני זקן" בראשית י"ח 12
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374265
גיל הבילויים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374528
No More War
No More Bloodshed
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374593
LOL
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374233
נדמה לי שאי אפשר לגרום לכך שאוכלוסיית העולם תעבור את ששת המיליארדים ולנהוג כמו שאת מתארת בסביבתו של הכומר. האמת היא
שלהקת תרנגולות לבשר היא קו תעשייתי לייצור בשר. את יודעת כמה זמן הן חיות?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374239
אחוזים רבים, כמה עשרות, כנראה, מתוך אותם שישה מיליארד - חיים באזורי עולם בהם עדיין לא נפוץ ייצור הבשר התעשייתי כמתואר כאן. ובכלל זה מיליארד ההודים, שרמת חייהם (ובמידה מסויימת - השתייכותם הדתית) אינה מאפשרת קרניבוריות מן הסוג המערבי.

מה זה מראה? אינני יודעת. אולי זה מראה שהחיים, כוחם רב פי כמה מן התיאוריות המקובלות בנושא איכות התזונה ובשאלת תפקידם המרכזי(?) של החלבונים מן החי באיכות זו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374387
יש לי חדשות בשבילך; ייצור עופות תעשייתי הולך ומתפשט בהודו וגם בסין.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374392
בסין הולך ומתפשט גם ייצור שפעת העופות התעשייתית.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374405
גם אצלנו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374411
נדמה לי (ומקווה שלא אתבדה) שכאן, לפחות, היא עוד לא עוברת לאנשים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374414
בסין כן. לסינים אין בעייה לאכול כל דבר שזז והם היו בשלים לזה, וגם הכלכלה שלהם בכלל מתפתחת בשנים האחרונות בכל מיני תחומים, אבל בהודו? יש על זה קישורים בגוגל?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373666
בארץ מגדלים תרנגולות בעיקר לארבע מטרות, לבשר, לביצים, לרביה לבשר ולרביה לביצים. אורך החיים של כל סוג גידול הוא אחר לגמרי.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373660
מצטער, אין כאלה בסופר שלי. קשה לי לראות את עצמי מתחיל לגדל תרנגולות ומוציא אותן לטיול בכל בוקר וערב רק כדי להשקיט את המצפון שלי, שהוא ממילא די רדום בעניין סבלן של הכוניפות המכונפות. אם זה פוגע בדימוי שלי כאדם נאצל ויפה נפש זה בסדר, כי אני לא.

לעומת זאת אני משתדל לקנות ''ביצי חופש'' כשהן במצאי. כל עוד לא מדובר במאמץ גדול, אין לי התנגדות לתת לפתיות המנוצות ליהנות מהספק.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373668
אם לא תיזהר אתה תתחיל להישמע כמו דנה ספקטור ביום רע [ובזמן האחרון, כשיוצא לי (פעם ב-) לקרוא ידיעות של שישי, יש לה תמיד יום רע].
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373672
טוב, אני אזהר.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373680
אז זהו ששניה אחרי ששלחתי (here we go again) הבנתי שאין לך ממה לחשוש. הבעיה (אצל ספקטור, ואחרים מסוג זה) נוצרת כשהם צריכים להפיק טור שבועי קבוע, גם כשאין להם על מה לכתוב, וגם כשמתחילים להיגמר להם הנושאים.
אצלך זה תמיד בא מחדווה. ככה שספקטור יכולה רק לקנא.
(אם העו"ד שלה לענייני דיבה ולשון הרע יחפשני תגיד שהלכתי לקטוף טופו בשדה מרוחק).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373681
מה ספקטור כותבת? (סתם תני דוגמה בכמה מילים, משהו שזכור לך, או לינק)
שמישהו סוף-סוף יגלה לי 373669
מה זה כוניפה?
שמישהו סוף-סוף יגלה לי 373673
מאכל מרוקאי מתוק
שמישהו סוף-סוף יגלה לי 373675
כנאפה, וזה מזרח תיכוני ולא מוגרבי.
כוניפה זה שיבוש ישראלי שמשמעותו ''בחורה מכוערת''
שמישהו סוף-סוף יגלה לי 373677
לו היית קורא בלינק של שכ"ג היית מגלה שכנאפה וכונייפה מקורם משותף.

נשים: להבא, כשמישהו קורא לכן "דובשנית", חשובנה- "כנאפה".
שמישהו סוף-סוף יגלה לי 373676
כנאפה.
שמישהו סוף-סוף יגלה לי 373674
שמישהו סוף-סוף יגלה לי 373678
תודה, נרגעתי:)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373855
כשכתבתי כוניפות לא ידעתי כמה אני צודק: http://www.scienceblog.com/cms/attractive_birds_more...

עכשיו אני מחכה למחקר שיראה קשר בין האינטליגנציה של המקרקרות לבין החסינות שלהן לשפעת, ואצא נביא ממש. איזה כיף שבית המקדש חרב.
אופסלה 373858
אני חייב להודות שמהלינק שהבאת לא הבנתי מה הולך. הכתם הוא אינדיקציה לעמידות בפני וירוסים (שים לב איך דחפו את שפעת העופות ללא שום קשר אמיתי לתקציר) ? מה הקשר בין כתמים לעמידות בפני וירוסים? האם הכתם מייצר נוגדנים? לחליפין, אם הכתם הוא *אינדיקציה* עבור הנקבות שהזכר הזה הוא עמיד בפני מחלות, לא ברור למה סלקציה מינית לא מייצרת כתם כזה עבור כל הזכרים, ללא קשר לעמידויות. אני חושד שיש לפנינו מקרה של ספקולציה המבוססת על כריית מידע, אבל אולי המאמר המקורי הוא יותר ברור.
אופסלה 373860
ספקולציה המבוססת על כרעי תרנגולת.
העכבר שנבח 373872
אה, כן. אני פשוט נשביתי בידי הכותרת, אבל אם אנחנו כבר כאן, מה דעתך על התסריט הבא:

1. מדי פעם מופיעים באופן מקרי כל מיני שינויים בחזוּת של בע"ח מסויים. נניח שעכבר אחד נולד עם רעמה סמיכה יותר מהמקובל.

2. אלה אינם משנים הרבה את עמידותו האבלוציונית, ולכן לא יתפשטו באוכלוסיה (נזניח כרגע את תופעת הסחיפה הגנטית), אלא ישארו בשכיחות נמוכה.

3. נקבות מסויימות נמשכות לעכברים בעלי רעמה, כך סתם, מתוך השונות הרגילה של העכברות. כמובן, מתוך אותה שונות נקבות אחרות דוקא מוצאות את הרעמה דוחה, כך שבסך הכל הרעמה אינה מעלה ואינה מורידה לסיכויי ההתרבות של בעליה.

4. בקרבת מקום לגן שקובע את אורך הרעמה נמצא גן אחר, ומוטציה שלו כבר כן משפיעה על סיכויי ההישרדות של בעליו. בגלל הקירבה הפיזית, שני הגנים האלה נורשים (לרוב) ביחד. נניח שזה גן שמאפשר לבעליו לנבוח ככלב, מה שמבריח את החתולים השכונתיים.

5. עכשיו כבר יש יתרון לאותן נקבות שאוהבות את השעירים שבחבורה, והן תדחקנה את רגלי הנקבות האדישות (ועוד יותר את הנדחות, אבל זה לא ממש משנה), ומכאן שהיתרון הגנטי של העכברים השעירים-נובחים מתחזק עוד יותר בגלל ברירה מינית.

עד כאן הגיעו גם הציפורים שבקישורית.

6. החלק הכי יפה בסיפור הוא שעכשיו גם אם כל החתולים ייעלמו עדיין נישאר עם אוכלוסיית עכברים שתמשיך לתחזק את הגן לרעמה ונביחה, ואם החלק הנביחתי ייעלם עם הדורות עדיין ייתכן שהרעמה תישאר, כיוון שהיתרון הברירתי שלה חי וקיים בזכות הנקבות הפטישיסטיות (הן, כשלעצמן, לא נעלמות כי בסביבה עם הרבה כמותן יש יתרון לפטישיזם הזה, כפי שכבר אמרנו בהזדמנות אחרת). מי יודע, אולי כך הגיע זנב הטווסים לעולם.

ולשאלתך למה לא יחקו זכרים אחרים את הרעמה בלי שהם יודעים לנבוח, אין לי מושג. אולי פשוט לא היה להם מספיק זמן. אני מציע שנחזור לבדוק את המצב בעוד מליון שנה.

הערת סיום: אפשר כמובן להפוך את סדר המוטציות. קודם ההיא עם היתרון הגנטי ואחריה הסמן החיצוני והברירה המינית, אבל אז זה קצת פחות משעשע.

הערה שלאחר הסיום: מי שיטען שזה סתם סיפור שהמצאתי ואפשר להמציא עשרות אחרים טובים לא פחות צודק בהחלט. זה לא מקרה שאני לא ביולוגלובלי.
העכבר שנבח 373877
מעניין. ומה שטוב, גם אפשר לבדוק את זה, על ידי זיהוי הגן שאחראי לכתם וסביבתו. רק לא הבנתי למה לציפורות פטישיסטיות עדיין יהיה יתרון, לאחר שהתכונה ההשרדותית תעלם.
העכבר שנבח 373879
כי כאשר הפטישיזם נפוץ, לצאצאים כדאי להיות בעלי רעמה לתפארת כדי להשיג בנות זוג טובות, כך שלאמא שלהם כדאי ללכת עם הזרם ולהמשך לבעלי הרעמה. מרגע שהתקבעה נטיה כזאת באוכלוסיה קשה מאד להפטר ממנה, וזה מוביל לכל מיני צרות מפורסמות כמו זנבותיהם של הטווסים, ואולי גם תסמונת דולי פרטון וג'ף סטרייקר אצל בני מין אחר שלא אזכיר כאן.
אן-ניקול סמית שולתת!!!1 373881
אם בעלי הרעמה נפוצים, ההבדל בין אדישות לבין הימשכות לרעמה הוא זניח. אם בעלי הרעמה לא כל כך נפוצים, האדישות מרוויחות הצע. אצטרך לשבת בשקט עם נייר ועיפרון כדי להחליט, אבל אני מניח שמישהו עשה את זה קודם.
אן-ניקול סמית שולתת!!!1 373883
לדלילי הרעמה יש יותר חוש הומור!
אן-ניקול סמית שולתת!!!1 373885
ידוע שההומור הוא נשקם של החלשים.
אן-ניקול סמית שולתת!!!1 373890
והם גם יותר ספונטניים.
אן-ניקול סמית שולתת!!!1 373892
ובל נשכח שהם אוהבים את החיים. זה ההבדל בינם לבין נקרופילים.
פמלה אנדרסון המלכה 373884
אני לא עשיתי את החשבון אף פעם, אבל הטיעון הזה הוא לא פרי המצאתי.
פמלה אנדרסון המלכה 373891
אני מתאר לעצמי, אבל חישוב עצמאי זה טוב לנפש.
העכבר שנבח 373908
זה אולי המקום להמליץ על "טווסים, אלטרואיזם ועיקרון ההכבדה" של אמוץ ואבישג זהבי, שמציע הסבר למאפיינים שונים של זנב הטווס (וגם להרבה שאלות מעניינות אחרות).

על הספר:
העכבר שנבח 373979
את ההסתייגויות שלי מעקרון ההכבדה כבר פירטתי כאן פעם ואלמלא הצניעות‏1 הטבעית שלי הייתי נותן קישורית, אבל אולי אשנה את דעתי אחרי קריאת הספר. תודה.
_____________
1- טוב, גם העצלות תורמת את חלקה.
העכבר שנבח 374219
אמא'לה, הפסקתי לקרוא בסעיף 1 (לעכברים יש פלומה ולא רעמה. האימאג' של עכבר בעל רעמת אריה, אולי גם באותו גודל, מעביר חלחלה).
העכבר שנבח 374502
אולי הייתי צריך להוסיף ספוילר שההודעה אינה מיועדת לבעלי לב חלש.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 373940
האם ידוע לך כיצד נראים חייהם של תרנגולי הודו?
(תרנגולות "חופש" עולות פי שלושה מתרנגולות "רגילות" ולכן אני נמנע לגמרי מבשר תרנגולת)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374218
בריא עד מאוד, מומלץ מאוד, אבל עולה כ-‏80 שקל לקילו :-(
נשאר לנו רק לחכות להגברת ההיצע, אם זה יקרה אי פעם.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374508
ספוילר: ההודעה אינה מיועדת לבעלי לב רחום, לצמחונים ולתרנגולות.

80 שקל לקילו עוף אורגני? את בטוחה שלא ביקשת בטעות אורגנו מעופף?

מכל מקום, אם זה בערך המחיר של עוף שגודל בתנאים לא תעשייתיים, חוששני שהקרב של שוחרי איכות חיי העוף הוא קרב אבוד. הגדלת ההיצע לא תשנה הרבה, כי מדובר על גידול בדיוק באותם תנאים בהם הכמות כמעט אינה משנה את עלויות הייצור, אחרת אנחנו חוזרים לאותם בתי חרושת לבשר שנקראים לולים מתועשים.

הפתרון, לדעתי, הוא בכיוון ההפוך: הינדוס התרנגולות לכיוון של היותן גושי בשר חסרי תחושות כלשהן עוד בחייהן. אני חושב שהן די קרובות למצב הזה כבר היום, אבל בטח אפשר לעשות עוד.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374742
Skum-skimming wasn't hard to learn. You got up at dawn. You gulped a breakfast sliced not long ago from Chicken Little and washed it down with Coffiest. You put on your coveralls and took the cargo net up to your tier. In blazing noon from sunrise to sunset you walked your acres of shallow tanks crusted with algae. If you walked slowly, every thirty seconds or so you spotted a patch at maturity, bursting with yummy carbohydrates. You skimmed the patch with your skimmer and slung it down the well, where it would be baled, or processed into glucose to feed Chicken Little, who would be sliced and packed to feed people from Baffinland to Little America.

http://ec1.images-amazon.com/images/P/0312749511.01....
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374762
אם איני טועה פורסם כבר באייל מאמר על מדענים שסינתזו רקמות שריר במעבדה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 374782
כן, גם אני זוכר משהו כזה, אבל אני מכוון למשהו קצת פחות דמיוני. תן לתרנגולת להיות תרנגולת, רק צמצם עד למינימום את החלקים ה"תחושתיים" ושנה את הפסיכולוגיה שלה. לדוגמא, אולי אפשר לגדל תרנגולות חסרות תחושה באותו מקום שסכין השוחט עתיד להפגש עימו, תרנגולות שדווקא בתנאי הצפיפות של הלולים התעשייתיים תרגשנה מאושרות בעוד ניקור זרעונים באחו שטוף טל ייראה להן כשעמום טורדני, תרנגולות שאינן יודעות לפרש את "ריח המוות" (מה שהוא לא יהיה) במשחטה כמשהו שלילי.

יכול להיות שמדובר כאן בתכונות תרנגולתיות שקשה מאד לשנות באמצעות ברירה מלאכותית, אבל אני לא בטוח. ניסוי קטן לדוגמא: קח כמה תרנגולות למשחטה, ברור מתוכן את אלה שמראות הכי פחות התרגשות (התנהגות, לחץ דם, דופק - איך שמודדים את ה"עקה" שמדובר עליה), וחזור על התהליך במשך כמה דורות. עם קצת מזל תקבל תרנגולות עליזות ומחייכות בתחנה הסופית שלהן. מעניין מי יהיה הראשון שיגיד שאני נאצי.

ייתכן שגם השפעה על מין האפרוח (באופן שיקטין את מס' הזכרים המומתים באכזריות מיד אחרי שבקעו מהביצים) איננה בתחום הפנטזיה.
עזובת'ך, כל השוחטים אותו הדבר 375414
צמצום החלקים התחושתיים, פסיכולוגיה אדישה, חוסר תחושה... צריך להתגבר על כמה פרטים טכניים, אבל אפשרות נוספת לברירה מלאכותית היא הכלאת תרנגולות עם ציבור הבוחרים הישראלי.
עזובת'ך, כל השוחטים אותו הדבר 375419
וואלאק פתרון!
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375880
דווקא פה אתה מתפרץ לדלת פתוחה :-) בספר "בז וניאלה" שבדיוק קראתי‏1 מתואר מוטנט כזה, שקרוי "גושעוף" - גוש בולבוסי גדול של חזה עוף (מגדלים חזה לחוד, ירכיים לחוד וכולי), שממנו יוצאים בצינורות גושים נוספים, קטנים יותר (לא מפורט איך פועלת שיטת הצינורות, אבל זה לא עקרוני כרגע). הספק-יצור הזה גדל על רצפת ייצור במפעל, אין לו עיניים או מקור או כל איבר אחר, רק "פה" מלמעלה, שאליו מכניסים חומרי הזנה. אין לו רגישות לכאב ולכן, כפי שציינה המדריכה במפעל, לפעילי זכויות בע"ח לא יהיה מה לומר בנושא.

הגיבור בספר, אגב, רואה את הרעיון בשלביו הראשוניים ומתחלחל. אחרי פחות משנה הנושא נכנס לשלב המסחרי-תעשייתי, והגיבור מוצא עצמו מכור לחזה עוף "גושעוף" מקופסאות שימורים וצ'יפס זול בצד.

1 כתבתי עליו כאן http://www.notes.co.il/aviva/17881.asp
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375889
ממה בעצם יש להתחלחל כאן? אני מוצא את זה מעורר חלחלה בערך כמו גידולי תירס.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375962
אצלי לפחות החלחלה נובעת מהעובדה שזו צורת חיים מנוונת. שמישהו ניוון אותה בכוונה.
עקרונית ובלי קשר לדוגמה הזו, בהמיות וחוסר מודעות (במקום שבו היו אמורות להיות רגישות ומודעות) מעוררות בי חלחלה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375963
זה בדיוק מה שאני לא מבין - גם תירס (בהשוואה לתרנגולת, נניח) הוא ''צורת חיים מנוונת'', אז בצורת חיים מנוונת לכשעצמה אין משהו מזעזע. הזעזוע מגיע רק כשאנחנו מסוגלים לזהות בצורת החיים המנוונת שריד מצורת חיים מפותחת יותר - אבל גם אז הזעזוע נראה לי כנובע בעיקר מהתחושה שלקחנו את הצורה המפותחת יותר ועשינו משהו לה אישית שניוון אותה (כלומר, לקחנו תרנגולת עליזה ושמחה, תקענו בה מזרק והפכנו אותה ל''מנוונת'').

כאן טמונה גם הבעייתיות שבלומר ''ניוון אותה בכוונה''. ה''ניוון'' הזה אינו דומה, למשל, לכריתת אונה. הוא יותר דומה ללקיחת תרומת דם ממישהו ואז יצירת ''כבד להחלפה'' באמצעות הנדסה גנטית. גם את הכבד הזה אפשר לראות בתור ''ניוון'', אבל אני לא חושב שיש לנו קונוטציות כל כך רעות ממנו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375971
תרנגולות לא נוונו כבר מאיזה מין עוף שהיה מסוגל לעוף יותר?

בטוח שכבשים טומתמו במתכוון כדי שיהיה קל יותר לרעות אותן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375972
כן, אבל זה ניוון של גזע, לא של יצור חי ספציפי שאתמול ידע לעוף והיום כבר לא יודע. מה גם שבמקרה שעליו מדברים, לא נראה לי שמשמידים את הגזע שממנו נוצרו החיות ה''מנוונות''.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377108
לא נראה לי, בנוגע לכבשים.
סביר להניח שזה קרה בתהליך של ברירה טבעית: בכבשים היותר חכמות תפסו את הרגלים והסתלקו, והאחרות נשארו.
ואני לא בטוחה שהכבשים הן לא ככה גם בטבע.
מנטליות העדר 377217
הבעיה של אנשים אם חיות עדר (כבשים ופרות) היא חוסר הבנה של המנטליות. אנשים רוצים לחשוב שהם אינדיודואלים (ומתנהגים כעדר רק במסות גדולות) ולכן מסרבים להבין את ההגיון שבהתנהגות העדרית. ההתנהגות הזאת היא טקטיקת שרידה טבעית שניתן לראות גם אצל חיות בר (למשל בעדרים באפריקה) והיא אינה טמטום.
מנטליות העדר 377313
ההתנשאות על חיות העדר באמת חסרת הצדקה. (בגדול) ההתנהגות האנושית יותר דומה להתנהגות נחילית מאשר להתנהגות עדרית.
מנטליות העדר 377319
מיזנטרופיה aside, לא נכון יותר יהיה להגיד, אם כבר, שהתנהגות נחילית דומה להתנהגות אנושית, ולא להפך?

מנטליות העדר 377402
תודה על הקישור :)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375985
עניתי תשובה אישית. אין לי רצון ויכולת לנתח אותה בכלים רציונליים, ודאי לא להתמודד עם טענות כמו "ב-X או ב-Y אין משהו מזעזע".
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 375998
אוקיי, תודה (שימי לב שבטענה של "ב-X אין משהו מזעזע" לא אומר "את לא צריכה להזדעזע מזה" אלא "אני *חושב* שאת מזדעזעת ממשהו אחר").
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376002
אני קוראת שוב את התגובה הקודמת שלך - וכן, אתה צודק במשפט השני (העיניים נעצמות אז לא אתעכב על ציטוטים). החלחלה נובעת מהכרת הפוטנציאל שבתרנגולת בריאה ומאושרת (גם אם לא מאוד חכמה או מוצלחת), והניגוד בינו לבין "גושעוף" התעשייתי. לא יודעת אם הובן משהו אחר מקביעתי הקודמת (כלומר, למה טרחת להבהיר את זה?).

(אגב, תירס אינו "מנוון" מבחינתי בשום פנים ואופן. צומח אינו "מנוון" יותר מחי).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376007
השאלה המעניינת כאן היא האם אותו "גושעוף" הוא באמת תרנגולת שמנעו ממנה להגשים את הפוטנציאל, או שהוא פשוט לא תרנגולת אלא משהו שמזכיר לנו תרנגולת בקווים כלליים.

(אני תוהה מה בדיוק הכוונה ב"מנוון". האם הכוונה למשהו שיש לו פוטנציאל אבל הוא לא ממומש?)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376009
לא יודעת למה הכוונה בספר המד"ב של אטווד (או בכל מד"ב אחר, לצורך העניין), אבל במציאות הכיוון הוא כנראה שונה: דיון 2399.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376011
אני לא חושב שעם הגישה ה"מציאותית" יש בעיות דומות לאלו שדיברנו עליהן כאן (לפחות, אני מקווה שלא).

אגב, אי אפשר להזכיר דיון על מד"ב ואכילת בשר בלי להזכיר את ההמצאה המבריקה של דגלאס אדאמס מ"המסעדה שבסוף היקום" - ה"פרה" (?) שהונדסה כך שהיא *רוצה* שיאכלו אותה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376026
''פוטנציאל'' הוא לא מונח טוב (למרות שאני טבעתי אותו), כי בי לפחות הוא מעורר אסוציאציות של תעודת השליש. אני אחשוב על זה עוד קצת ואמצא מונחים מתאימים יותר.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376027
(את לא חייבת; אני מקווה שלא מתקבל מהדיון הזה הרושם שאני מנסה לשכנע אותך שאת טועה או חייבת להצדיק את עצמך - אני פשוט מנסה להבין את העמדה שלך, ואולי עושה את זה בצורה פולשנית מדי.)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376188
לא, זה בסדר. אני מתקשה להסביר את עמדתי.
דוגמה נוספת שמעוררת בי חלחלה מסוג זה, היא ניצול מיני של ילדים רכים. דוגמה נוספת: סיפור של פול אוסטר, שבו אב נעל את בנו בחדר כחלק מניסוי, לראות אם יצליח לרכוש שפה ודיבור גם בבידוד מוחלט. כשהילד התחיל לדבר, זה היה קטוע ומבולבל. איך זה מתקשר לגושעוף? הוא שאמרתי - התשובה לא רציונלית (אלא אם יימצא האייל שיצליח לבאר לי את עצמי).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376190
הדוגמה של האב נועל בנו היא בדיוק דוגמה לניוון של יצור חי מסויים. ההבדל לדעתי בין זה ובין הגושעוף הוא, כמו שאמרתי, שבמקרה של הגושעוף אנחנו לא לקחנו תרנגולת קיימת ו''ניוונו'' אותה, ואפילו לא לקחנו תרנגולת שזה עתה נולדה ווידאנו שהיא לא תגדל כמו שצריך.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376192
קיימת או לא קיימת, זה סמנטיקה. לצורך העניין, ודאי שלקחנו תרנגולת (או את רעיון התרנגולת) וניוונו אותה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376196
לא לקחנו תרנגולת, אלא את רעיון התרנגולת, וכאן ההבדל.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376203
איכפת לי אם לקחנו את דיצה המטילה או את ניצה המקרקרת, או רעיון שלהן? מישהו יצר יישות תרנגולית שמוזנת בצינורות, עם פונקציה ביולוגית אחת או שתיים, וזה מרתיע ומחליא.

אגב, זה שונה בעיני מגידול תרבית תאים, שלא מעוררת תגובה קיצונית כזו (ומאידך גם לא מעוררת תיאבון, אבל מילא).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376206
אני דווקא לא רואה את מה שיצרו בתור "יישות תרנגולית".

אגב, למה לא אכפת לך אם לקחו את דיצה או את רעיון התרנגולת? אני מעדיף שיישחטו אלפי "רעיונות תרנגולת" משתישחט דיצה אחת.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376209
למשפט השני: רציונלית אולי כן, אבל כבר אמרתי ש... וגו'.

לראשון: אז איך אתה קורא למה שיצרו?

שוב, גפרורים בעיניים, הולכת לישון. מעניין מה אספור לפני השינה (וממילא מעירים אותי לפני כל תרנגול שהוא).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376214
''גוש בולבוסי גדול של חזה עוף''.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376268
לא, גם לפי ההגדרה היבשה זה לא נכון, כי הגושעוף אינו דומם - יש לו פה (ומן הסתם גם איבר הפרשה כלשהו) ופונקציות ביולוגיות של בליעה, עיכול, הצמחת רקמות וכולי.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376331
''גוש בולבוסי גדול של חזה עוף עם פונקציות ביולוגיות בסיסיות''. נשמע לי כמו גידול תירס בצורת חזה עוף.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376332
לתירס אין פה ואין איברי הפרשה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376342
הבדל שלא נראה לי משמעותי במיוחד (מי לא מצדיק את עצמו בצורה רציונלית עכשיו?)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376369
(לא אני!).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376347
אף פעם לא העלתי בדעתי שמה שחשוב לך בתרנגולת זה התחת שלה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376371
הייתי מצפה מנציג הגמלאים לעסוק בימים אלה בעניינים חשובים יותר מאשר פרגיות.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376547
מדבריך ניתן להבין שאתה לפחות יושב מדי פעם וחושב לך "מה חשוב לברקת בתרנגולת?", ואני מודה שהשאלה מעולם לא העסיקה אותי.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376595
רואים שמעולם לא היית תרנגולת.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376597
דווקא ייתכן שהוא/היא היו תרנגולת, אך לא הכירו את ברקת.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376598
התרנגולות שהכירו אותי כבר אינן בין החיים.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376644
זו אמירה שגורמת לך להשמע רצחנית כלשהו, לא?
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376649
נערתו של ראש המאפיה.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376658
יקירתי, במקומך, כמי שהמליצה לי על ''ספר העוף הגדול'', הייתי מתאפקת עם ההערות האלה.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376671
אני? אני לא מתידדת עם האוכל שלי (לפעמים קצת ליטופים עם הברוקולי, והיתה איזושהי אפיזודה סמי-אינטימית שכללה כרוב וחזיה. אבל חוץ מזה כלום!). לפיכך אני רק קרניבורית, ולא רצחנית..
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376675
אצל ליהי לפיד זה לא היה כל כך אינטימי. כל עם ישראל זכה לשמוע בטלויזיה איך שהיא בילתה עם האיכס הריחני על הציצים ובאותו זמן הבעל נסע לראיין את שרון סטון או איזה מישהי סקסית אחרת.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376728
אני מבין שאת אם לילדים?
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 376779
כן. ילדים אחד, בן שנה וחודשיים תגובה 279915.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 377192
תרנגולת עוד לא הייתי, אך להצעה מגונה מברקת זכיתי גם זכיתי: תגובה 286267.
מבחן עצמי: עד כמה ידידיך מעניינים אותך 377201
זה בדיוק קוראים "הוצע מהקשרו" (תעוט במקור): ההצעה התייחסה ליהונתן!
ברקת? 377206
ברקת מוסוית כאלמוני?
ברקת? 377208
לא, תודה.:)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377109
תירס לא חי. וגושעוף כן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377160
מה זה "חיים", בהקשר הזה?
מגילת זכויות התירס 377170
התירס הוא מופע אורגני וכנ"ל, אם נרצה או לא, גם גושעוף. מה שהתכוונת, אולי, זה להצביע על הבדל כלשהו - הבדל קשה מאוד להגדרה, וכבר נעשו נסיונות כאלה, בין השאר גם באייל - בין שניהם לבין התרנגולת. התרנגולת היא, כמו שטורח שכ"ג להזכיר לנו באופן מחזורי - בחורה מאוד מטומטמת. אלא מאי? - עם כל היותה כזו - יש לה מערכת עצבים, ועקב כך, כמסתבר, הינה בעלת רגשות פיזיים, כאבים, סף כאב(?), ואולי גם רגשות החורגים מן התחום הפיזי (אולי בגלל זה הטמבליות האלה מנקרות אחת את השניה, אולי הן נעלבות זו מזו באורח מופלא כלשהו).
מגילת זכויות התירס 377193
יש המון בחורות מאוד מטומטמות, מסתובבות בהמוניהן ברחובות, ובכל זאת טמטומן לא משמש כהצדקה להרוג אותן ולאכול אותן.
מגילת זכויות התירס 377204
את החוק הזה באמת צריך לשנות.
מגילת זכויות התירס 377262
א. Don't look at me, אני צמחונית.

ב. Sistah, לא יפה לדבר ככה. אין בחורות מטומטמות, יש רק בחורות שגורלן לא שפר עליהן ותנאי חייהן לא איפשרו להן לפתח את כישוריהן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 641126
עברו המון שנים (שמונה וחצי?! כנראה שהזמן האיילי סובב אחרת) וצר לי לומר שהיום אני דווקא חושבת שהינדוס כזה הוא רעיון לא רע. אחרי שיגדלו את הגושעוף ההוא, אולי יתפנו גם לטפל בכלבים המטופשים של השכנים שלי, שנובחים בקולי קולות על כל זלזל שנופל ברחוב. מה יש - העולם מלא עגבניות מרובעות ואבטיחים בלי גרעינים, ודווקא את פונקציית הנביחה-על-זרים של איזה פינצ'ר צריך לשמור?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376193
אני מרגישה כמוך, חוץ מזה שניצול מיני של ילדים רכים מזעזע אותי בלי קשר לעניין (אינני רואה את הדמיון). אצלי הדברים האלה פשוט נופלים לקטגוריה של גידול מכוון של מעין-מפלצות.
מאידך גיסא, זו בדיוק הסיבה שאינני סובלת מדע בדיוני...
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376197
*זו* הסיבה שבגללה את לא סובלת מדע בדיוני? אני לא בטוח שהבנתי.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376198
ברוב יצירות המד''ב שנתקלתי בהן מככבות מוטציות אנושיות שבעיניי יש להן גוון מפלצתי מסוים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376207
קראנו כנראה ספרים שונים. מה יצא לך לקרוא?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376218
לא זכורים לי שמות ספציפיים, אבל זה גם לא מאוד משנה: הכוונה איננה שהדמויות המתוארות הן מפלצתיות, אלא ש*מבחינתי* יש בהן משהו מפלצתי - מעצם העובדה שהן בנויות על בסיס אנושי מסוים, אבל מהוות מוטציה שלו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376222
העניין הוא שלא ברור לי באיזה מובן הן מוטציה יותר מאשר הדמויות של ''מלחמה ושלום'' הן מוטציה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376226
הדמויות של מלחמה ושלום הן בני אדם לכל דבר ועניין (רק פיקטיביים, כמובן). לגיבורי המד''ב, במקרים רבים, יש יכולות על אנושיות, או רגשות לא אנושיים, והאתרים שבהם הם מסתובבים אינם האתרים שבני אדם נורמליים מסתובבים בהם.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376228
האתרים שבהם מסתובבים גיבורי ''מלחמה ושלום'' (למשל, קרב אוסטרליץ או שיירת שבויים היוצאת ממוסקבה הכבושה) אינם כאלו שבהם מסתובבים בני אדם נורמליים (מה גם שלא ברור איך האתרים שבהם אדם מסתובב הופכים אותו למוטציה, כל עוד הם לא רדיואקטיביים).

בקשר ל''יכולות על אנושיות'', זה מאוד תלוי בסוג ספרי המד''ב. לא אגיד שאני קורא המון מד''ב, אבל כמעט ולא זכור לי ספר מד''ב אחד שבו היו לגיבורים יכולות על אנושיות (זאת להבדיל מהטכנולוגיה המתקדמת שבהם הם היו מסוגלים להשתמש).

בקשר ל''רגשות לא אנושיים'', לא ברור לי מה לומר.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376231
מדוע קרב אוסטרליץ ושיירת השבויים שיצאה ממוסקבה, אינם מתרחשים במקומות בהם מסתובבים אנשים נורמליים?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376236
עד כמה שהבנתי, ה"לא נורמלי" כאן לא בא כהנגדה ל"שפוי", אלא כהנגדה ל-mundane (האנשים ה"לא נורמליים" של המד"ב מסתובבים על ספינות חלל ובכוכבי לכת זרים).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376237
לא מכיר את המושג.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376239
בתרגום לעברית הוא אולי ''ארצי'' או אפילו ''רגיל'', אבל אני מרגיש שחלק מהקונוטציות מתפספסות ככה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376241
אתה צודק - ההנגדה איננה ל''שפויים'' - אבל לא נראה לי שאתרי מלחמה אינם אתרים נורמליים - בסופו של דבר, רוב החיילים הם אנשים רגילים שבעת מלחמה נתונים במצב בלתי רגיל - אבל זה לא משנה אותם מעבר לגבולות מסוימים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376246
גם אסטרונאוטים הם אנשים רגילים שבעת טיסה בחלל נתונים במצב בלתי רגיל (נניח - בספרי המדע הבדיוני טיסה היא לא כל כך נדירה) - אבל זה לא משנה אותם מעבר לגבולות מסויימים (וגם את אלו שמשתילים בהם שבבים זה לרוב לא משנה מעבר לגבולות מסויימים).

(מה גם ששני האתרים שציינתי - אוסטרליץ ושיירת השבויים - גורמים לשינוי גדול באישיות של הדמויות שנמצאות בהם).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376247
הרבה סביבות של מילחמה גורמות את זה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376260
מה שתורם לטענה שהן לא ''נורמליות''.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376238
א. השאלה של איציק.
ב. זכורים לי כל מיני עניינים עם "שודדי מוחות", עם אנשים שמושתלים בהם שבבי מחשב לצרכים שונים (ואל תגיד לי שזה כבר קיים: זה לא עוזר לי יותר מדי), ועוד פטנטים שמעוררים בי חלחלה כבדה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376242
א. התשובה שלי לאיציק. אם התכוונת "לא נורמלי" במובן של "חולה נפש", אני צריך יותר פירוט למה.

ב. שוב, לא נראה לי שקראנו את אותם ספרים. אני זוכר שבבים מושתלים בעיקר מספר אחד של לארי ניבן וג'רי פורנל (נדמה לי ש"Oath of Fealty"), ועוד משהו (שמשמש רק לאחסנת מידע) ב"היפריון", אבל לחובתי ייאמר שלא קראתי הרבה ספרים שעוסקים בכל קונספט הסייבורג.

(אגב, למה חלחלה?)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376249
ראשית, השינויים שעוברים על אסטרונאוטים בחלל הם קיצוניים בהרבה מאלה שעוברים על חיילים במלחמה - לפחות במובן הפיזי (ודאי שגם להיהרג או להיפצע במלחמה הם שינויים פיזיים חזקים עד קיצוניים, אבל הם מוכרים לנו גם מהחיים הרגילים, לרוע המזל.
שנית, סביר שלא קראנו את אותם ספרים. מסיבות מובנות, אני קראתי מעט מאוד ספרי מד''ב...
ובעניין החלחלה - קשה לי להסביר ממה היא נובעת, אבל יצירות מד''ב מהסוג שתיארתי איכשהו מקפיאות אותי. ברור שאין בזה שום דבר רציונלי, רק איזו סלידה אינטואיטיבית.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376261
שוב, אני סקרן לדעת אילו ספרי מד''ב קראת. לא מזמן דיברו כאן על ''סולאריס'', שבו אין שתלים ומוטציות. אפשר להביא גם כדוגמה ''קלאסית'' את ''אנוכי הרובוט'' שהוא חף לחלוטין ממוטציות, ובכל זאת נחשב לאחד מהמייצגים המובהקים של הז'אנר.

(ובד''כ בספרי מד''ב, מסע בחלל הוא לא קשה כמו זה שיש בימינו, ולכן לא נגרם נזק גדול לאלו שמשתתפים בו, אם כי יש ספרים שמשחקים עם תורת היחסות ומזקינים את כל העולם חוץ מהדמות).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376277
ב''אנוכי הרובוט'' הגיבורים, עד כמה שזכור לי, הם רובוטים בעיקר. גם לזה אני קוראת מוטציות אנושיות - בסופו של דבר, ההתנהגות שלהם בנויה על בסיס של התנהגות אנושית מבחינות שונות. אבל שם, למען האמת, מה שהפריע לי בעיקר היה דווקא הסנטימנטליות הרובוטית היתרה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376288
מה את חושבת אם כך על האנדרואידים ב"בלייד ראנר"/"כבשים חשמליות"?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376294
לא קראתי, לא צפיתי.
---------------
(האלמונית מסתירה פניה בבושה).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376302
חבל, שניהם נפלאים (אם מתעלמים מה"מפלצות" הרבות) :-)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376271
היפריון הוא בכלל פנטזיה למיטב ידיעתי.
סעיף ב' שלך מסביר את ההיתממות הקלה - ודאי שמד"ב (קשה, סייבר-פאנקי וכולי) מציג דמויות אנושיות שהוכנסו בהן שלל יכולות על-אנושיות. ככה בשלוף: נעורי נצח (בספר של ברוס סטרלינג ששכחתי את שמו, שם היה גם כלב מדבר), יכולת ראייה טלסקופית מובנית בעדשות העין (נוירו-מאנסר של גיבסון), ועוד ועוד - חיי אלמוות (בספר חדש יחסית, בגן אידן שמו), הפיכה מוחלטת מזכר לנקבה ולהפך (ברמה התאית - בחוף הפלדה של ג'ון וארלי)... ועוד ועוד, יש ודאי מאות דוגמאות כאלה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376335
אה, שכחתי גם את ''ילדי מתושלח'' של היינלין, אבל שם הכל טבעי.

היפריון הוא לא פנטזיה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376285
לא קראת את The terminal man?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377111
במעט מאוד ספרי מד''ב שקראתי היו מוטציות.
ואני חובבת מד''ב.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377112
לא מהסוג הנכון מן הסתם :-P
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377114
מה זה נקרא "הסוג הנכון"?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377153
לא מהסוג שרלוונטי לדבר עליו כשמדברים על מוטציות אנושיות במד''ב.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377195
הא?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377223
כלום, כלום.
התכוונתי לומר ש תגובה 377111 שלך לא רלוונטית לקביעה של האלמונית על מוטציות במד"ב (זה שאת לא קראת ספרים כאלה, לא אומר שהם לא קיימים).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377248
כן, אבל הקביעה ''אני לא אוהבת מד''ב כי אני לא אוהבת מוטציות'', שווה לקביעה ''אני לא אוהבת מד''ב כי אני לא אוהבת רובוטים'', או לחילופין - ''אני לא אוהבת שירה כי אני לא אוהבת את המטאפורות של אלתרמן''.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377254
תני המלצות על מד''ב נטול מוטציות.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377261
מה רע ב"סולאריס"? אפילו זכה לכותרת (בנסיבות די מצערות) באייל לאחרונה.

(נזכרתי עכשיו בעוד "מוטציה", שהדבר המפחיד ביותר בה היא שהיא כנראה לא מוטציה בכלל - הגיבור של "גר בארץ נכרייה" של היינלין).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377314
סולאריס זה האמ-אמא של המוטציה. יש את כל הדמויות הדמיוניות של האוקיינוס שנראות כמו בני אדם אבל הן לא.

אני מציע קלארק, ניבן, הרבה מאסימוב (סדרת המוסד, נניח). לא חסר.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377317
ניבן? לארי ניבן?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377325
כן. למה?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377328
כי בחלק מהספרים של ניבן שיצא לי להעיף בהם מבט היו מוטציות (אנשים עם שתלים או סתם אורך חיים מופרך).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377331
שתלים מעטים, ובדרך-כלל לא ממש מפלצתיים (למה התכוונת, ספציפית?). וכמעט אך ורק לצרכים רפואיים, מה שהופך אותם ללא שונים מהותית מהשתלים של ימינו. אורך חיים מופרך זה מוטציוני?

אני חושב שזה גם עניין של סגנון. האנשים אצל ניבן מרגישים מאוד אנושיים. קל להזדהות איתם. זה כבר יכול להפחית או לבטל את הרתיעה של האלמונית.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377333
לא, לא, גדי צודק - בשבילי זה מספיק כדי להיקרא מוטציה.:)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377336
הזכרתי קודם את Oath of Fealty, שבו יש שתלים. אני לא חושב שהם "מפלצתיים" או "מוטציוניים", וכך גם בכל הנוגע לאורך חיים מופרך - כזכור, אני הצד ש"בעד" המד"ב כאן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377337
את OfF לא קראתי. אני מכיר בעיקר את "המרחב המוכר" על תתי-העולמות שלו.

אולי נקרא לאלמונית ונשאל את פיה מה מוטציוני בעיניה?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377341
כל יצור תבוני שאיננו אדם (או חיה מוכרת...).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377380
להזכירך, כל בני האדם במרחב המוכר הם מוטציות של השלב המתרבה של המגוננים... ככה שלהגיד שאין מוטציות זה קצת far fetched
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377381
מיהם המגוננים?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377384
מופיעים לראשונה (שלא במפתיע) בספר 'מגונן'.

**זהירות - ספוילר**
גזע עם שלושה שלבי התפתחות - ילד, מבוגר פורה וחצי-אינטליגנט ומגונן - שאינו יכול להתרבות ותפקידו העיקרי הוא להגן על הצאצאים שלו. אינטיליגנטי בטירוף.
המעבר מבוגר למגונן נעשה באמצעות סוג של תפוח אדמה, שאיזשהו טפיל שלו (אם אני זוכר נכון) גורם לשינוי.
פעם הקימו מושבה על פלאנטה רחוקה, כל החלליות הושמדו והטפיל נכחד. האבולוציה הפכה את שלב הבוגר, שהפך להיות השלב היחיד, לאינטיליגנטי. הפלנטה הזו היא כמובן כדור הארץ.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377385
נו באמת. ואנשים אשכרה נהנים לקרוא את זה?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377390
איזה ספר (מוכר, לא בהכרח מד"בי) אהבת לקרוא? אני בטוח שאפשר להציג את העלילה שלו בצורה שגורמת להעלאת תמיהה כמו זו שלך.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377404
*כל* ספר שאהבתי לקרוא אפשר בקלות להציג כספר שגורם להעלאת תמיהה כזאת, ומה הרבותא? הרי ברור שלאנשים שונים יש טעמים שונים! או כפי שסיכמה העלמה המברקת בתגובתה הבלתי נשכחת, "התנ"ך? פחחחחח... זוג נשוי שגורש מגן עדן וגו"' (ציטוט חופשי).
אז מה? דיברתי *עליי*, וכבר הצהרתי שזוהי כנראה קסנופוביה! :)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377416
האמת, דיברת על ''אנשים''.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377421
הקפדה עקשנית זו על מלים מביסה אותי לחלוטין. האם אין איש מבין ללבי כאן? האם אין זה ברור שכשאני אומרת "אנשים" כוונתי ל"אנשים כמוני"???
המלצה 377580
לכל מי שמחפש ספרים שאוהבים "אנשים כמוהו", אפשר לנסות את http://www.gnooks.com/trip.php
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377398
גדי בתגובה 377390 כבר השיב לך כגמולך מהבחינה הרטורית, אז אני חופשי לענות ברצינות בשבח הספר "מגונן" מבחינה מד"בית (שאגב, בשמחה אני מוכן להגדיר אותו כספר המוטציוני ביותר של ניבן שאני מכיר‏1).

הרעיון מרתק; בד"כ כשאנחנו חושבים על אבולוציה אנושית אנחנו מניחים כמובן מאליו את האדם כנזר הבריאה. אם כבר עוסק ספר בנושא אבולוציה אנושית, אז החוקר-הגנטי ללא-חת עלול לפגוש בקופי-אדם מפותחים למחצה, או אולי הנוסע בזמן (או "לבטן האדמה", מאת וולס) עלול להתקל בגזעים מפלצתיים שהתפתחו אחרת מהאדם, ובמקרה הטוב ביותר, האנושות מתפתחת הלאה לכיוונים חדשים ("העיר והכוכבים", קלארק) ובד"כ נשארים "בני אדם". המשותף הוא שבכולם האדם הוא הנורמלי, והשאר מפלצות. האדם הוא בד"כ גם הטוב ביותר – אם לא מבחינה אינטלקטואלית אז מבחינת "האיזון" ו"מוסר" (למשל, אנשי "העיר" של קלארק הם דקדנטים ניהיליסטים רופסים ופתטיים).

ב"מגונן" לא. מסתבר שדווקא בני-האדם כמו שאנחנו מכירים אותם הם סטייה גנטית, מושבה של ילדים שלא התפתחו עד הסוף, מצב-חירום מתמשך. הפאקים (הגזע-האב) הם המושלם, המפותח, הטוב, כי הם מגיעים לשלב הסופי, של מגונן, שהם חכמים יותר, חזקים יותר, ונאמנים למשפחתם בצורה מוחלטת. וכשמגיע סוף-סוף מגונן לכדור-הארץ להצלה (עם חללית מלאה בבטטות), אנחנו מחשיבים אותו כמפלצת; אבל מי המפלצת האמיתית? האם עדיף לבני האדם לחזור ל"נורמה" של מגוננים או להישאר בנורמה שלנו, שבה אין מגוננים, ושהתרגלנו אליה במשך מליוני שנים?

אם אנחנו כבר מדברים על "מה זה מוטציה" ו"מה זה אדם", אז זה ספר חובה שחוקר את הנושא עד הסוף.

1 בתחרות אולי עם "עולם שמחוץ לזמן", שם יש ילדים בוגרים רגשית ואינטלקטואלית, שזה אפילו יותר מחריד.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377405
ובמה מתבטא הגינון דנן?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377408
מלחמה במגוננים אחרים שלהם יש צאצאים אחרים, בעיקר. אבל גם פיתוח מדעי, תכנון לטווח ארוך, וכיו''ב.

תחשבי על סופר-גיבורים קלאסיים -- הכי טוב סופרמן -- שיש לו צאצאים ומחוייב רק להם. חוץ מזה שאין להם לא גלימה, לא זהות בדויה, ולא דחף מיני וגונדות. המולידים עצמם לא ממש תבוניים (פחות מאיתנו, נאמר, ובטח שבטח פחות ממגוננים).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377418
נלחמים במגוננים אחרים? והם עוד נחשבים לטובים? הם לא יכולים להתבגר ולדבר, במקום להילחם?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377655
הם יכולים, וגם עושים את זה, אם האינטרסים שלהם תואמים (למשל: סדרת "עולם הטבעת"). אבל אם השאלה היא, למשל, מי שולט בשטח מסוים עבור צאצאיו, אז המשחק הוא ממילא סכום אפס, ועדיף לבצע כבר לבצע ג'נוסייד פרה-אמפטיבי וזהו. ניבן לא מעביר שיפוט ערכי על דמויותיו בכלל; מגוננים הם סופר-גיבורים וסופר-נבלים בעת ובעונה אחת.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377556
ורן, לא וולס.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377392
מה מד"ב כאן? במשפחה שלנו, כבר דורות על דורות, המעבר ממבוגר למגונן נעשה באמצעות תפו"א (ליתר דיוק, מתכון מסוים של פירה שרק דודה אחת יודעת להפוך אותו למלית של סמבוסק).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377401
בושה! סקנדל! מתכון סודיייי?! כלומר - אולי אפילו שיטות לשיפור ה*טעם*, רחמנא ליצלן?! אצלנו בלודז' מגוננים יהודים טובים ידעו מקדמת דנא (דנא, הכוונה היא לד.נ.א, כמובן) שכשמדובר בקארטושקעס - הסוד הוא בכמות! - כמה שיותר יותר טוב! רצוי קארטושקעס-עד-דלא-ידע השוחים בדליי חמאה עד-דלא-הצליח-לקום-מהכסא! - הסוד הוא בכמות, ולא, חלילה, באיכות! טפו טפו! - איכות - מנהג גויים מגונה, ריקני וחסר תועלת!

פסח שמח וכשר עלינו ועל כל עם ישרואל, אומיין ואומיין!

(זה בסדר, קיבלתי הקצבה חדשה של מק"פים וסימני קריאה)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377558
אהה. אם כך את החשיבות שאני מעניק לכמות על חשבון האיכות (תגובה 249467) קיבלתי מבית אמא, ואפילו לא ידעתי. כמעט הייתי אומר "ינקתי משדי אמי" אבל דומני שאת החמין הייתי מקבל באינפוזיה, לא בהנקה.
הכמות חשובה מאוד 377563
לאט לך. אני כידוע תומכת הנקה - ולכן בתקופת החגים הפצפון מקבל ממני בהנקה את הנוגדנים החיוניים שמכיל החמין, בעוד אני בתורי מערה את החמין אל קרבי בעזרת מתקן מיוחד - צינור מתכת הנשלף מתוך הסיר המשפחתי (שמונח כל אותה עת על הפלטה! שלא יתקרר!) ויורד ישירות אל התריסריון. זה פטנט רשום ע"ש דוד שלי ז"ל, שהיה כוח עזר בחברת דוודים בינונית.

אגב, בעקבות פסיקתו המבורכת של בג"צ לעניין הפסקת פיטום האווזים, רכשה המשפחה המורחבת מלאי צינורות כאלה במחיר הקרן - מה שגרם לאלמנתו של דודי ז"ל לרדת מנכסיה וכמו שאומרים, להיאחז ככל יכולתה בעבודת היום שלה (לעיסת קוטג' לגושים לפני אריזתו).
הכמות חשובה מאוד 462760
:-)

מה ההבדלים, אם יש, בין יועצת הנקה, מדריכת הנקה ותומכת הנקה, והאם יש בארץ מוסד רציני שבו אפשר ללמוד את המקצועות האלה? תודה על תשומת הלב.
הכמות חשובה מאוד 462798
יש הבדלים - תומכת הנקה הוא תואר שקל ביותר להשיג (קורס קצר). מדריכת הנקה - קורס מעט יותר ארוך. יועצת הנקה הוא שם מקוצר ליועצת הנקה מוסמכת IBCLC (ראי כאן‏1), והוא מצריך גם לימודים של שנתיים וגם מאות רבות של שעות התמחות, צפייה והתנסות. מקום מומלץ עיקרי לעבור קורס כזה הוא אצל בתיה דיוויס‏2.

יש גם תואר שנקרא מדריכת לה לצ'ה‏3, הדרישות לא עצומות אם כי מי שמתמידה בתפקיד מן הסתם מגיעה לשעות התנסות רבות ובעלות ערך. אני לא בטוחה אם יש הבדל בינו לבין "סתם" מדריכת הנקה.

הכמות חשובה מאוד 462800
האם גם גברים יכולים להיות יועץ/תומך/מדריך הנקה, או ששוב אנחנו מופלים כאן לרעה?
הכמות חשובה מאוד 462805
לא, אבל הם יכולים להניק.
הכמות חשובה מאוד 462809
למה אתה מניח שאם כתוב "מדריכת" זה לא כולל גם "מדריך"?
הכמות חשובה מאוד 462811
דווקא במקרה זה, לא כללי השפה העברית גרמו לי להניח זאת. אבל בכל מקרה, זאת שאלה יותר מאשר הנחה.
הכמות חשובה מאוד 462821
אני לא מכירה גבר כזה בארץ, אבל בגוגל כן מצאתי איזה אחד. לא חושבת שיש התנגדות עקרונית (סך הכל יש בארץ גם 2-3 גברים שהם "דולה", כלומר תומכי לידה).
מצד שני לי זו נראית עבודה מפרכת בתנאים לא נוחים (התראות קצרות לבית היולדת), מצריכה התחשבות בכל הגורמים במערכת (החל מזווית האף של התינוק ועד היחס האמביוולנטי של החמות להנקה), מחייבת התעדכנות מתמדת בגילויים חדשים בתחום, וגם כישורי תמיכה עילאיים (צריך לתמוך ביולדת אבל אסור ללחוץ ולהלחיץ אותה וכולי). לא יודעת אפילו אם התשלום של כמה מאות שקלים לביקור כולל זמינות מתמדת לשאלות בטלפון, מצדיק את זה.
הכמות חשובה מאוד 462828
תודה.
הכמות חשובה מאוד 462903
תוספת לתגובה 462821, בקשר ליועצות ומדריכות (יועצים ומדריכים): נדמה לי שבחלק מן המפגשים האלה יש גם עניין של הדגמה אישית. אם ההדרכה היא לא למיניקות אלא לנשים בהריון ואין במקום לא אם מיניקה ולא תינוק, לפעמים המדריכה/יועצת משתמשת בגופה-שלה לשם הדגמת בעיות שונות עם הפטמה או עם השד, גודל השד וצורתו וכו' (היה על זה פעם פרק בסדרה קומית ישראלית, שנדמה לי שקראו לה "החיים זה לא הכל"). כך שגבר מדריך/יועץ זה אולי לא בלתי אפשרי, אבל לפעמים זה עלול להיות קצת לא נוח מבחינה טכנית. אבל *תומך* הנקה בהחלט יכול להיות לדעתי גבר, אם הוא עבר את ההכשרה המתאימה ואם הוא טיפוס אמפטי (תכונה שהיא אינדיבידואלית ולא תלויית מין/מגדר) כלפי גברים ונשים גם יחד.
הכמות חשובה מאוד 463023
כן, אבל ברקת כבר הבהירה שזה לא שווה.
הכמות חשובה מאוד 519257
שווה, שווה. ד"ר ג'ק ניומן, רופא ילדים (יהודי כמובן) מטורונטו, הוא כיום הכהן הגדול של המיניקות. כנראה שיש לו מזה גם פרנסה טובה. למקרה שאתה עדיין מחפש מקצוע...

אחד משלושה 519275
3 הגברים (החיים) שהם הכוהנים הגדולים בתחום המיילדות/הורות טבעית:

ד"ר ג'ק ניומן - הנקה
ד"ר מישל אודן Michel Odent - לידה טבעית
ד"ר ויליאם סירס William Sears - הורות מקושרת
הכמות חשובה מאוד 519273
נדמה לך לא נכון. יש בובת תינוק ו''דגם'' ציצי שעליו מדגימים אחיזה נכונה (שעשוי מבד תפור עם מילוי). נשמע מאוד מפתה שהמדריכה מדגימה על גופה שלה, אבל זה לא תורם להבנה של זווית האחיזה למשל, כשהיא עומדת פרונטלית מול המודרכות. בובה ודגם אפשר להראות בקלות מכל הצדדים.
הכמות חשובה מאוד 519285
טוב, מה כבר אפשר לצפות ממני, שהידע שלי בא מהבדיחות התפלות בשני פרקי ''החיים זה לא הכל'' (והידע על ג'ק ניומן לגמרי במקרה, מקרובים שנולדה להם בת בטורונטו).
הכמות חשובה מאוד 462899
תודה.
הכמות חשובה מאוד 462902
אני לא לגמרי מבין למה צריכים כל מיני תומכות, יועצות ומדריכות לביצוע פעולה טבעית ובסיסית כל-כך. הדעת נותנת שאישה מצוידת באינסטינקטים המתאימים מטבע היותה בת לשושלת ארוכה של אימהות שהניקו בהצלחה. מה יהיה הדבר הבא? מדריכות לספונג'ה? יועצות לרחיצת כלים? תומכות בניקוי פאנלים? לימודים של שנתיים בהכנת קפה שחור לבעל? ג'זוס.
הכמות חשובה מאוד 462906
אף אחת לא זקוקה לתומכות, יועצות ומדריכות להנקה. התומכות, היועצות והמדריכות זקוקות לעבודה, והמדינה זקוקה לצמיחה במשק.
תמיד רצוי לחשוב גם על התמונה הכללית.
הכמות חשובה מאוד 478552
צמיחה במשק? ממקצועות שנוצרו באופן מלאכותי? הייתי מאחל לעצמנו צמיחה יותר אמיתית, זאת אומרת צמיחה מעבודות יצרניות (מצידי תקראו לי מרובע ומיושן).
הכמות חשובה מאוד 462916
זה סתם, כל זה, כל העסק עם היועצות והמדריכות, זה פשוט עניין של פרנסה. ושמעון פרס צריך יועצים לענייני סקרים? לא, אבל יש לו בכל זאת, והם יועצים מחורבנים אבל בכל זאת הוא מחזיק אותם. ככה זה.

תומכות הנקה דווקא יש. התומכות הן פיליפיניות סבלניות וטובות מזג שתומכות בציציות האם החדשה והמאושרת עד שהבחור מפסיק להתבכיין לתקשורת ומחליט שהוא רעב והגיע הרגע להתחיל לאכול. לפעמים זה לוקח זמן.

ומכאן לחלק הרציני של הרצאתנו: בעשרות השנים האחרונות נקטעה קצת השושלת המדוברת, האינסטינקטים השתבשו, האמהות לא כל כך היניקו ואם היניקו - זה לא היה כל כך "בהצלחה", כנראה עקב כך שקיבלו מידע מוטעה. מדוע קיבלו מידע מוטעה? אולי משום ששושלות הרופאים לא היניקו... ‏1. כל זה עדיין לא אומר שצריכים תומכים ויועצות, אבל (ומכאן והלאה תטל"א) זה *כן* אומר שההסתכלות הרומנטית שלנו והציפיות המרקיעות-שחקים שלנו בענייני יפיפותם האינסופית של אינסטינקטים וטבע - הן יותר Wishful thinking מאשר משהו שיש לו קשר למציאות. אתה בטח יודע שגם בעולם החי ישנן אמהות שאינן יודעות כיצד לטפל בצאצאים ולהיניק אותם, וגם אמהות שדוחות את הצאצאים, נרתעות מהם, נבהלות מהם, נמנעות מלגעת בהם ואפילו מתנהגות כלפיהם באלימות (ובמינים מסויימים, אצל חתול הקרקאל, למשל - המטומטמות האלה גם אוכלות אותם). בגני החיות, בספארים למיניהם ובשמורות הטבע ניתן לראות דוגמאות לתופעות האלו.

1 נראה שהסיבה האמיתית היא שלגורמים כלכליים מסויימים ובייחוד לנסטלה, עשרות שנים לפני שהוחרמה, היתה הצלחה שיווקית אדירה.

נסטלה [ויקיפדיה]
הכמות חשובה מאוד 462946
כפי שחובב פסיכולוגיה אבולוציונית שכמוך ודאי יודע, רבות מן ההתנהגויות הבסיסיות והטבעיות של בני אדם אינן אינסטיקטיביות, אלא נרכשות. ובניגוד לשושלת המיניקות הארוכה, הנזקקות להדרכה לא גדלו במסגרת שבטית הדוקה, ולא זוכרות כיצד אימן היניקה את אחותן הקטנה.

(כמעט הצלחתי להימנע ולבקר אותך על ההומור הסקסיסטי הירוד)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377422
באיזה גיל היא עושה להם את זה? והאם הטקס צריך לחזור על עצמו מדי פעם, או שנגיסה אחת מן התפוד המופלא דיה להגננה?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377347
שתלים הם לא מוטציה.
מי שיש לו פרוטזה, נחשב מוטנט?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377351
תלוי איזה שתלים. אם ישתילו למישהו עיניים בעורפו, נניח, זו תהיה מוטציה ועוד איך.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377353
יכול להיות מאד מעניין; למה לשבט אדם אם אפשר לבנות אל? (יאנוס)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377359
אלים בונים בני אדם. בני אדם לא יכולים לבנות אלים, רק להמציא אותם.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377361
(אם אנחנו כבר ממליצים על ספרי מד''ב) קרא את ''נפילת היפריון'' (אחרי שקראת את ''היפריון'').

(ההנאה לא מובטחת).
קראת כבר את המצע של מנהיגות יהודית? 377362
קראת כבר את המצע של מנהיגות יהודית? 377363
יש הבדל בין מד''ב ובין איגיון.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377364
דומתני שביכולתי להבטיח שאקפיד על סדר הקריאה, גם אם לא בהכרח על קיומה.
והאם אחד ההיפריונים האלה קשור לאלים?)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377370
''נפילת היפריון'' מדבר קצת על הרעיון של יצירת אל. באופן מקושקש לטעמי, ובכל זאת נחמד.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377391
אם ישתילו למישהו עיניים בעורף, זו תהיה השתלה של עיניים בעורף.
אם מישהו יפתח עיניים בעורף כתוצאה משהיה באיזור מזוהם רדיואקטיבי או משהו בסגנון, והשינוי ישפיע גנטית וילדיו יוולדו עם עיניים בעורפם - זו מוטציה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377403
יש בזה משהו - אבל הרי ברור שאני משתמשת במושג "מוטציה" במובן רחב ומחופף, לא?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377407
מובן כל כך מחופף שקשה להבין מה את רוצה דווקא ממד"ב. "מוטציות" כאלה אפשר למצוא כמעט בכל סוג סיפורת - מסיפורי עמים, פולקלור, פנטזיה וסיפורי ילדים, עד "ספרות יפה".

בכל מקרה, אני לא מבין את הפוביה הזאת מהגיבור הלא ריאליסטי. אז הוא לא אדם במובן הרגיל של המילה ויש לו איזו תכונה פנטסטית או שתיים. סו פאקינג וואט? ה"מוטציות" האלה הן בסה"כ כלי (מוצלח) של הסופר‏1 להגיד לנו משהו על בני אדם "רגילים" לגמרי.

זה שיש בסיפור "מוטציות", זה לא אומר שהסיפור הוא לא על בני אדם רגילים או על האנושות כפי שאנו מכירים אותה *היום*. אפילו סיפורי הרובוטיקה של אסימוב לא מנסים להגיד לנו שום דבר על התנהגות של רובוטים (בדיוק כמו שפינוקיו לא מלמד אותנו שום דבר על התנהגות של בולי עץ).

_______________
1 תלוי מי הסופר, כמובן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377412
"זה שיש בסיפור "מוטציות", זה לא אומר שהסיפור הוא לא על בני אדם רגילים או על האנושות כפי שאנו מכירים אותה *היום*".
נו, בדיוק. מי רוצה שיסתכלו עליו כל כך מבחוץ?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377414
קוראי ספרות.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377419
לא בהכרח. קוראי ספרות רבים רוצים שיסתכלו עליהם מבפנים דווקא.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377442
נשמע שהסופר החביב עליהם הוא הנוסע השמיני.

כתיבה על האדם ''מבפנים'' קיימת גם במד''ב. אפילו בכזה שיש בו ''מוטציות''.

אפשר לא לאהוב מד''ב ואפשר להסביר מדוע. ההסבר למעלה של ה''כי אני לא אוהבת מוטציות'' הוא פשוט חסר תוכן. זה כמו להגיד ''אני לא אוהב משחקי כדורגל משום שלובשים שם חולצות אדומות''.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377505
מה מגדיר, לדעתך, את ז'אנר המד"ב?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377484
"סו פאקינג ווט"?
אני חושבת שאתה ונועה לוקחים קצת יותר מדי ללב. האלמונית האומללה בסך הכל ביטאה העדפה אישית. זה שהיא לא מסוגלת/מעוניינת להסביר אותה באמצעות תזה בת 20 עמודים עם סימוכין לסדרת מאמרי הנוירומנטיקה של ג. שמעון, זה באמת לא אשמתה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377494
חובבי מד''ב, כמיעוט נרדף, די רגישים לביקורות לא מוצדקות על הז'אנר.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377496
מכירה. אבל לא ראיתי כאן ביקורת לא מוצדקת על הז'אנר אלא ביטוי של רתיעה אישית מתופעה שקיימת במד''ב.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377499
פעם אמרתי למישהו שמצעד הגאווה מגעיל אותי. הוא פירש את זה בתור ביקורת שלי על הומוסקסואליות.

(אף אחד לא אומר שאת תגובת הנגד של חובבי המד''ב אפשר להסביר בעזרת תזה).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377502
כן, ראיתי שגם לך נגמר הרציונל.

_________
ברקת, שוקלת מתי אפשר להכניס כבר את גודווין ודי.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377503
נגמר? מתי היה לי?

(איך אפשר להכניס לכאן את גודווין, באמת?)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377508
לדעתי גודווין ממש מתבקש כאן. הרי הודיתי שאני קסנופובית.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377507
האם זה מיעוט?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377511
הרושם שלי? כן. לא ביצעתי מחקר בתחום. אפשר לעשות סקר בקרב קוראי האייל, אבל לא נראה לי שזה יחזק את הטיעון שלי.

(כדאי גם לזכור שבציבור הרחב "מלחמת הכוכבים" נחשב מדע בדיוני, אז לא כל מי שאומר שהוא חובב מד"ב הוא באמת מהסוג שעליו אנחנו מדברים כאן).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377512
אני מתרשמת אחרת, אבל אין לי מושג בעצם.
והאם אתם נרדפים?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377513
עוד לא מעלים באש את בתי הכנסת שלנו. מצד שני, מעניין לשמוע כמה "חוקרי" ספרות מתייחסים ברצינות למדע הבדיוני, ולא משתפים אותו בדיכוטומיה של "ספרות יפה"/"ספרות בלשית, ספרות פנטזיה, ספרות מד"ב, וכו' וכו' וכו"'.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377515
אני לא בטוחה אם אין התייחסויות רציניות לספרות מד''ב גם במסגרות אקדמיות. בכל אופן, בסימסטר הקודם של האוניברסיטה המשודרת היה קורס שלפחות רוב - אם לא כל - הדוגמאות בו היו ממד''ב.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377517
לא אמרתי ש*כולם* מתייחסים בזלזול למד"ב. אפילו בשואה היו חסידי אומות עולם.

אני גם לא יודע אם יש אמת סטטיסטית מאחורי מה שאני אומר - אני פשוט מביע את ההתרשמות האישית שלי, שייתכן מאוד שהיא שגויה, אבל התרשמויות אישיות לא מנומקות זה הטרנד כאן בזמן האחרון, לא?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377519
כל הכבוד. היית מוכרח למצוא גודווין משלך, מה? שלי לא טוב?
קילו מורות שוקל יותר מקילו תלמידים? 377520
אינני יודעת אם פריט המידע המעורפל שאתרום יוסיף משהו לעניין. מכל מקום, זכורני שלפני למעלה מעשר שנים נעשה מחקר, או סקר (אא''ט, הדבר לא נעשה בדיוק במסגרת אקדמית מבוקרת, ובפועל נוהל ע''י הספרניות בספריות הציבוריות או בספריות בתיה''ס התיכוניים) לגבי העדפות קריאה אצל הנוער ולגבי המלצות הצוותים החינוכיים בתחום זה.

נמצא כי הז'אנר החביב על תלמידי התיכונים (בנים, כנראה) הוא המד''ב, וכי המורות, לא זו בלבד שאינן ממליצות על הז'אנר, אלא שהן מתעבות אותו ומתייחסות אליו כאל מוקצה ובלתי חינוכי - מבלי שקראו ומבלי לדעת דבר על תוכנם של הספרים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377560
הולי שיט. "מלחמת הכוכבים" אינה מדע בדיוני? אתה מנסה להגיד לי שמדובר בכלל במשהו דוקומנטרי ואני מנותק מהמציאות עד-כדי כך?
______________
לדבר עם הפסיכיאטר על החלפת הכדורים. יש גבול.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377621
תודה על השאלה המנחה. כל העניין הוא בזה שדווקא *מדע בדיוני* הוא זה שאינו מנותק לגמרי מהמציאות.

"מלחמת הכוכבים" זה סרט הרפתקאות על רקע של קרבות חלל.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377628
אא"ט, יש שם קרבות חלל מן הסוג שעדיין אינו אפשרי, לא לפי ההתפתחות הטכנולוגית הקיימת כיום ולא בשום מובן אחר - אז למה זה לא מוגדר כמד"ב, לשיטתך?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377630
השאלה היא איך אתה מגדיר מד"ב. חלק מהדברים שקורים שם בכלל לא אפשריים, למיטב ידיעתי (חללית שמתפוצצת בחלל אמורה להשמיע קול? ולהתפוצץ כלפי חוץ? אני לא בטוח), ואי אפשר לראות שום קשר בין העולם שמוצג בסרטים ובין העולם שלנו, חוץ מזה שבמקרה הדמויות הראשיות נראות כמו בני אדם.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377634
כאשר חללית נפגעת בחלל, הגזים הלוהטים שבוקעים מהפיצוץ עפים בקו רדיאלי ישר מהחללית ולא מתנהגים כמו להבות באטמוספרה. אני *בטוח* שלזה כיון גדי.

וכאן עלי לשוב ולשאול שאלה ששאלתי כבר מליון פעם: למה, לכל הרוחות, יושבי החללית אינם חוגרים חגורות בטיחות בשעה שהם סופגים את חבטות הפייזרים, גייזרים, טילי הנויטרונים ושאר פגעי מלחמת חלליות?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377647
למה הם לא חוגרים חגורות בטיחות? כי משטרת החלל עדיין איננה מפותחת כיאות, כמובן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377629
אני מניח שהשאלה היא מתי משהו הופך להיות ''מנותק לגמרי מהמציאות''. אני מוצא חלק גדול מאד ממה שנהוג לכנות ''מדע בדיוני'' כמנותק לגמרי מהמציאות. אסימוב, ניבן, היינליין, קלארק ורבים אחרים שנחשבים לסופרי מד''ב ''קשה'' (דהיינו מנסים לשמור על קשר עם חוקי הפיזיקה אלא במקומות בהם הם לא מסתדרים עם העלילה שברצונם לרקוח) מעולם לא נשמעו לי קשורים למציאות. היחיד שעולה בדעתי כעונה על ההגדרה שלך הוא גרגורי בנפורד.

(האמת היא שלא קראתי שום מד''ב כבר כשני עשורים, כך שיש להניח שאינני מעודכן).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377633
אני לא חושב שהיינלין מנותק מהמציאות באותו סדר גודל של ''מלחמת הכוכבים'', אבל כנראה גם זו שאלה של טעם.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377635
תלוי על איזה ספרים מדובר.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377717
עוד לא קראתי את המאוחרים שלו. שמעתי ששם זו חגיגה.

אני מדבר על גר בארץ נוכרייה, עריצה היא הלבנה, לוחמי החלל, השליטים, שטויות כאלו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377664
תן לי לנסות: מד"ב "קשה" (או "אמיתי") משתמש בעולם הדמיוני שהוא טווה ככלי לחקור מה יכול להיות או יכול היה להיות אפשרי. זו ההגדרה שלי. "מלחמת הכוכבים" לא עונה עליה _בכלל_. מה שכן:

אפשר להשתמש בעולם אפשרי או כמעט-אפשרי מבחינה מדעית כדי לחקור מה יכול להיות או יכול היה להיות (בהתאמה) מבחינה מדעית או טכנולוגית. בוא נקרא לזה "מד"ב טכנולוגי", עם ניבן ואסימוב כדוגמאות די קלאסית.

אפשר להשתמש בעולם לא-אפשרי או אפשרי בקושי מבחינה מדעית כדי לחקור מה קורה לחברה או לאנשים בתנאים שלא קיימים היום. יש המון דוגמאות אבל מה שקופץ לי לראש כרגע זה "הכרונוליתים". אני מוכן גם להוסיף את "מסע בין כוככים". בוא נקרא לזה "מד"ב חברתי רך".

אפשר ליצור חברה במבנה שפשוט לא קיימת כיום, כדי לחקור מה אפשרי עבור חברות אנושיות, כשהשאלה אם המדע של הסיפור אפשרי כבר לא כל-כך רלבנטית. נקרא לזה "מד"ב חברתי קשה". דוגמא: הרבה מאורסולה לה-גוין (המנושל).

אפשר לנסח קריטריון לביקורת מד"ב שמתייחס לעד כמה הכרחיות ומינימליות הן ההנחות הבסיסיות של היצירה. למעשה זה מה שאני עושה בפועל, ולכן אני מחלק את "המוסד" לדטרמיניסטית וקוואנטית, למשל.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 383377
מאמר שמתאר ומתמצת בצורה נאה את הז'אנרים השונים במד"ב: http://forums.ort.org.il/scripts/forum.asp?forum=190
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 383417
את יכולה לתת קישור ישיר למאמר?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 383420
אופסי, סליחה - הקישור הלא נכון.
הנה: http://www.blipanika.co.il/?p=1174
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 383422
תודה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377506
תודה.:)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377526
אני משתעמם מספרות מקור בעברית, משום שהיא חסרת דמיון והיא תמיד ממריאה לגבהים ספרותיים של כותרת בידיעות אחרונות ו/או לאישה. היא תמיד נוברת (עד מיאוס) רק בשלושה נושאים: הסכסוך הישראלי ערבי (מנקודת מבט של סופרים שמאלנים), מעמד האישה בחברה והתפוררות מוסד הנישואין, בד"כ בו זמנית.

יש דרכים מוצלחות יותר מהנ"ל להגיד "מה אני לא אוהב" וגם אני לא חושב שהן חייבות להיות תזה של 20 עמודים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377589
סבא שלי לא אוהב מד"ב. למה? שאלה טובה.
בתור ילד הוא קרא ז'ול ורן ואהב אותם מאוד, אבל זה, הוא אומר, "לא מד"ב, כי מה שהוא כותב עליו התגשם במציאות".
באמת? יורים אנשים מקנה של תותח והם מגיעים לירח? יורדים אל בטן האדמה ומוצאים שם דינוזאורים חיים?
הקיצור, לעת פרישתו ניסיתי לחשוף אותו לתחום, ולא בהצלחה יתרה.

לפני כמה זמן הבאתי לו ולסבתא את פונטנלה של מאיר שלו, שהוא לא ספר מדע בדיוני לכל הדיעות.
סבתא אהבה. סבא לא.
למה לא?
"כי אין שם רצף סיפורי, וכל העניין של הפונטנלה וזה שהוא יכול לחזות את העתיד באמצעותה הוא לא מציאותי".
31 ביוני 377638
אם כך, אני ממליץ לסבא (ולך) לקרא את הספר הנ"ל של ג'יי. בי. פריסטלי.

31 ביוני 377648
נחמד מאור לקרוא כאן המלצה על פריסטלי, שהוא סופר מאוד אהוב עליי ומאוד זנוח, לדעתי, בין חובבי הקריאה בציון.
31 ביוני 377653
תן לי לנחש, זה לא יצא בעברית, נכון?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377417
גם שיער בלונדיני ועיניים כחולות הם מוטציה.
שמא תתנזרי מקריאת ספרים שבהם מופיעים כחולי עיניים וזהובי שיער?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377420
מעודך לא ראית/שמעת על בן אדם עם שיער בלונדיני ועיניים כחולות? כי אני כן, שניהם.
והאם שמעת על/ראית אי פעם אדם עם עיניים בעורפו? אני ממש לא.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377446
זה ששמעת וראית, עוד לא אומר שזו לא מוטציה.

בנוגע לעיניים בעורף, לא יודעת. כל המורות שהיו לי אמרו שיש להן עיניים בגב.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377356
כזכור, אני מסכים איתך, ודווקא האלמונית רואה דברים כאלו בתור ''מוטציה''.

אבל אם כבר מנסים להביא דוגמאות לסופרים שהם חפים מ''מוטציות'', אולי לא כדאי להתחיל מניבן (אם כי לא ברור לי ממי כן כדאי להתחיל).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377321
אם בסולאריס, לשיטתך, אין מוטציות - אני מתחילה להבין איך התפתח שיח החרשים הזה בינינו...
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377322
ייתכן. חשבתי שב"מוטציות" הכוונה שלך הייתה לבני אדם ששודרגו/שידרגו את עצמם בדרך כלשהי. בני האדם בסולאריס הם נורמליים לגמרי, וה"אורחים" הם לא בני אדם יותר מאשר החייזרים של "הקיסם בעינו של אלוהים" של ניבן (ובטח שלא יותר מהרובוטים של אסימוב).

אם מה שמפריע לך במד"ב הוא המפגש עם צורות חיים שונות מבני אדם "רגילים" - את באמת בצרות. נראה לי שגם למייק מ"עריצה היא הלבנה" תקראי מוטציה (במקרה זה, מחשב על שהפך לתבוני).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377323
אכן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377327
ברוב סדרת "המוסד" (עד "מוסד ואימפריה", נאמר) כל בני האדם הם רגילים לחלוטין ואין חייזרים. גם בהרבה מקלארק. לא כל מד"ב עוסק בשינויים שעוברים בני אדם, הרבה ממנו עוסק בשינויים שעוברת החברה בכללותה.

כמובן, אם המטרה היא לסנן _מראש_ מוטציות (מוטציות במובן "שינויים") כמו שמסננים "קטעים מפחידים" אז זה נידון לכישלון, כי לך תדע איך טכנולוגיה חדשה תשפיע. למשל, נניח שממציאים איזה לייזר. לך תדע אם הוא ישמש רק למטרות "נורמליות" כמו לירות על ספינות חלל, או שאנשים גם ישתמשו בו כדי לירות לתוך העיניים של עצמם כדי לשנות את המרכז הפוקלי של העדשות, במין קטע ביוני כזה...
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377329
הגיע הזמן שאני אתן עוד צ'אנס למוסד.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377371
"רוב סדרת המוסד עד מוסד ואימפריה"? זה הספר השני בסדרה... (אם לא כוללים prequels שנכתבו עשרות שנים אחרי).

אגב "מוסד", הטקסט הבא נכתב שבעים שנה לפני:

"All the events which occur upon the earth result from Law; even those actions which are entirely dependent on the caprices of the memory, or the impulse of the passions, are shown by statistics to be, when taken in the gross, entirely independent of the human will. As a single atom, man is an enigma; as a whole, he is a mathematical problem. As an individual, he is a free agent; as a species, the offspring of necessity."

- Winwood Reade, "The Martyrdom of Man" (1872)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377399
כוונתי הייתה לאוסף סיפורי ''המוסד השמיימי'' ולסיפור ''מוסד וקיסרות''. בזה נגמרת מבחינתי סדרת ''המוסד'' הקלאסית, שמבוססת על עוז-רוח ותכנון פסיכואנליטי מדוקדק של הארי סלדון, ומתחילה סדרת ''המוסד'' שמבוססת על משחקי שליטה במוח, התערבות רצופה של ''המוסד האחר'', ואלתורים. אפשר לומר שהראשונה מקבילה לתורת היחסות והשנייה למכניקת הקוונטים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377411
לא בטוח שהבנתי. סדרת המוסד ה"קלאסית" היא הטרילוגיה "מוסד" (תורגם כ"המוסד השמימי" מסיבות מובנות), "מוסד ואימפריה" (שאולי תורגם כ"מוסד וקיסרות" - לא בטוח), ולבסוף "המוסד השני". מה אני מפספס? אתה מתייחס לגרסאות שבטרם פורסמה הטרילוגיה כספרים, שהדברים עוד פורסמו כאוסף סיפורים קצרים?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377658
כתבתי ש_מבחינתי_ סדרת "המוסד" הקלאסית היא וגו'. אני מפריד בין הדטרמיניזם/רציונליזם הקר של הפסיכוהיסטוריה, עד "מוסד וקיסרות", לאופרת-החלל המאוחרת יותר של שליטה מוחית ויוזמה אינדיבידואליסטית הקובעת גורל עולמות של "הפרד" ואילך.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 473711
חשבתי שזה יהיה המקום המתאים לבקש:
האם יש למישהו (הכוונה אליך, גדי) את "הקיסם בעינו של אלוהים", עדיף בעברית, והוא מוכן להשאיל לי אותו לשבוע הקרוב?
לכבוד ביקורו של לארי ניבן בשבוע הבא בארץ, החלטתי לסגור את החור השחור הזה בהשכלתי.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 483768
נו, סגרת בסוף? אין לי את הספר בעברית (ולמעשה, אפילו לא ממש באנגלית) כך שלא הייתי יכול לסייע.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377451
עריצה היא הלבנה / רוברט היינלין
לשוט מעבר לשקיעה / רוברט היינלין
החתול העובר דרך קירות / רוברט היינלין
איוב / רוברט היינלין
המנהרה בשחקים / רוברט היינלין
היום שאחרי / רוברט היינלין
טירת מאלוויל / רובר מרל
ספר יום הדין / קוני ויליס
המשכוכית / קוני ויליס
יומו של השלש רגל / ג'ון וינדהאם‏1
הדרור / מרי דוריה ראסל‏2
המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד ‏23
חולית / פרנק הרברט‏4
בכלות העשב / ג'ון כריסטופר‏5
הר סין ז'אנג / מורין פ. מק'קיו

1 אלא אם כן צמחים מהונדסים גנטית נחשבים כמוטציה.
2 אין מוטציה, יש חייזרים.
3 הספרים שאחר כך מתרכזים בבין, שהוא מוטנט. את אלה שמתרכזים באנדר והרפתקאותיו בגלקסיה אני פחות אוהבת.
4 העיניים הכחולות נגרמו מהסם, ככה שזה לא נחשב. מצד שני, בקרב יושבי חולית התפחתה מוטציה שמאפשרת לדם להתקרש במהירות הבזק, כדי לא לאבד נוזלים (ע"ע מאפס הקילונית). לא התחברתי להמשכים.
5 רק שהסופר סובל מהיותו אנגלי טיפוסי, ובעל ניסיון קולינרי של אנגלי טיפוסי.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377453
אם כבר קוני ויליס, מה עם "מלבד הכלב"? מד"ב שלא מרגישים שהוא מד"ב והוא בכל זאת מד"ב (ואין שם מוטציות, אלא אם בריטים ויקטוריאניים הם מוטציות, הנחה סבירה בפני עצמה).

אגב, ג'ון כריסטופר זה אותו אחד מה"תלת רגליים"?

(ועם כל הכבוד לאנדר, ילד בגילו שעושה את מה שהוא עושה חייב להיות מוטציה מסוג מסויים, גם אם מאותו הסוג כמו החבר'ה ב"בני מתושלח" של היינלין).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377455
את "מלבד הכלב" טרם קראתי, הואיל וטרם קראתי את 3 בסירה אחת. מאותה סיבה, לא הכנסתי לרשימה את "מעבר".

לגבי כריסטופר, כן, זה אותו אחד.
מתברר שקראו לו בכלל סמואל יוד, והיו לו 7 פסוודונימים.
1 התחלתי, ונתקעתי די בהתחלה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377495
המשכוכית הוא ספר נורא נחמד, כתבה אותו קוני ויליס, ולמרות זאת הוא לא מד''ב.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377509
ניסיון קולינרי של אנגלי טיפוסי נשמע אפילו גרוע יותר מהניסיון הקולינרי שלי. נורא ואיום.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377585
כמי שחי שארץ, הניסיון הקולינרי שלך רחב, כמו גם המגוון העומד לרשותך.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377616
הסיםא נכון, אבל רק הוא.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377626
לא.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377643
הא? אנחנו מכירות מאיזה מקום?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377651
זה אני לא יודעת. אולי.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377656
אם כך, אם יותר לי לשאול - מנין הקביעה הנחרצת?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377666
כי מעצם זה שאת חיה בארץ, שהיא
1. ארץ ים תיכונית, השבח לאל, עם שפע פירות וירקות.
2. קיבוץ גלויות, כל עדה עם המאכלים שלה‏1.

את חשופה למגוון קולינרי רחב בהרבה מזה של סמואל יוד, הידוע בכינויו ג'ון כריסטופר, מה גם שבכלות העשב / קץ העשב נכתב לפני שכל האימפריה הבריטית היגרה לאנגליה, ופתחה בה מסעדות הודיות ובנגלדשיות וכיו"ב.
על כל פנים, לא בהאם את אוהבת חריימה מדובר, אלא בבעייתיות שבקץ העשב:
ג'ון כריסטופר מתאר מצב בו נגיף מתפשט ודופק את על האורז - אחר כך כל החיטה ואחר כך כל עשב באשר הוא.
ועל רקע זה הוא מתאר מסע של 2 משפחות לחווה של אחיו של אחד מראשי המשפחות, הואיל והחוואי נערך מראש לזה, זרע רק תפוחי אדמה וסלק, חיסל את התרנגולות והפרות והשאיר רק חזירים, הואיל וחזירים יכולים לחיות טוב מאוד על תפוחי אדמה.
אה.והחוואי רצה שהם יגיעו אליו‏3.
ההתבהמות של האוכלוסיה טוטאלית ומהירה מאוד, עוד בטרם כלה אוכל מן המחסנים.
ג'ון כריסטופר, בתור אנגלי טיפוסי, מתעלם מזה שחוץ מלחם וכיו"ב, יש המון דברים שאפשר לאכול.
אפשר ליצור קמח מתפוחי אדמה.
חוץ מסלק ותפוחי אדמה עוד יש ירקות שורש: גזר, בצל, שום, סלרי, קולורבי, לפת. רובם הגדול, אם לא כולם, גדלים באנגליה.
יש גם פירות וירקות. עצים לא נפגעו מהעניין, לא?
תרנגולות, לפי מה ששמעתי, חיות טוב מאוד מעיסת אפרוחים. וגם פרות.
בגדול, האנושות יכולה לשרוד, גם ללא הפלת פצצת אטום על לונדון‏4, אם נערכים מראש, מעבדים כל חלקה פנויה, למשל, ממריצים את האזרחים בעלי הגינות לכך וכיו"ב.
מחוץ לאנגליה, במקומות שלא מיבאים את רוב מזונם מבחוץ, אין ספק שההתמודדות תהיה יותר טובה.

1 אלא אם כן אירע אחד מהשניים:
את אלרגית להמון המון דברים.
את בררנית מאוד. הכרתי כמה אנשים כאלה.
אם זה מקרה א' - אני מאוד משתתפת בצערך‏2. אם מקרה ב' - זבש"ך. צאי מהדיעות הקדומות.
2 מצד שני, כבר היתה לי שותפה עם אלרגיה לחיים - מעגבניות ועד מסכי מחשב, ובכל זאת הצלחתי לבשל הרבה דברים שגם היא יכלה לאכול.
3 כלומר, הוא רצה את זה עוד בטרם החלו מהומות הלחם.
4 מחוכם מאוד. להפוך את כל האיזור למדבר, וליצור בעיות נשורת.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377669
אני, אכן, מאוד בררנית באוכל. וזה לגמרי ענייני האישי, אבל אני עומדת על כך שנסיוני הקולינרי אינו עולה על זה של אנגלי טיפוסי.
אשר על כן, אינך יכולה לומר לי מה נכון ומה לא בעניינים אלה!
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377819
היית מכבסת דג סלמון?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377821
אני לא מתמצאת במכונות כביסה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377827
לא שאלתי איך לכבס אלא האם היית מכבסת.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377832
אני גם לא מתמצאת בדגים.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377692
זה באמת תמיד הדהים אותי, שיש אנשים שאוכלים קולורבי מרצונם הטוב והחפשי ובלי שמישהו הרביץ להם ואיים עליהם קודם, אין לי מושג למה הם עושים את זה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377696
קולרבי צעיר ונטול סיבים הוא מזון טעים ביותר.
תמיד שאלתי את עצמי: 377701
באיזה גיל מאבדים את חוש הטעם?
תמיד שאלתי את עצמי: 377703
מי זוכר?
תמיד שאלתי את עצמי: 377714
לא התכוונת "מעבדים"?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377720
אבל אומרים שסיבים זה טוב נגד העצירות (וזה נותן לכותרת משמעות חדשה).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377818
בהחלט!
ולא אשמתנו (מכוון לאייל האלמוני) שתמיד הגישו לך אותו מאודה ובלי כלום.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377828
מאודה?...

טרי ורענן בתוך הסלט!
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377856
סלט? טרי ורענן בלי תוספות.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 380118
ורק לחשוב שפעם חשדתי בשניכם שמא זללתם סלט משותף מאחרי גבי... איך יכולתי לחשוד?!
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 380125
חשדת בברקת ובנועה?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 380129
לא, חשדתי בברקת ובשכ"ג, כמובן. טעיתי במיקום התגובה, שהיתה צ"ל לשכ"ג (תמיד יימצא מישהו שיגיב לשטויות שלי? :-] )
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 380094
אבל אידוי (להבדיל מבישול) הוא הדרך הטעימה להכין ברוקולי כך שישמור על פריכות ולא יתמלא מים! אפשר וכדאי להוסיף לו תוספות ורוטב, אבל זה כבר קוסמטיקה. (דיסקליימר: את הרעיון לאכול אותו טרי אני קורא כאן לראשונה.)
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 380102
גם אני חשבתי שהברוקולי ה"טרי" עובר בעצם חליטה קצרה (לא ממש אידוי) במים רותחים לפני ההגשה. הלא כן?
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380107
חוששתני שאתם קצת מבלבלים פה ירק בירק (אין דבר, ישנם אסונות גדולים פי כמה וכמה). הירק עליו דיברנו כאן, ואשר ציינתי בתגובה 377692 את אי-חיבתי אליו, הוא הקולורבי (ככתיב נועה) או קולרבי (ככתיב שכ"ג) - ירק ממנו אוכלים את ה*שורש*. (לפני שנים היו גם שניים-שלושה משוררי ילדים שהשתמשו במין כתיב "מעוברת" - כלרבי, יעני כל-רבי).

ואילו אתה וערן מדברים על הברוקולי, ירק ממנו מקובל לאכול את ה*תפרחת*, ואשר גם לטעמכם, גם לטעמי וגם לטעמם של כמה מגדולי השפים - הוא ירק טעים ואנין.

את ירק הברוקולי (לא את בסיסו של הפתיל, הקול(ו)רבי, איכס! - את הברוקולי!) הביא לארה"ב מן המולדת הישנה, איטליה, פלוני, איטלקי, מר ברוקולי - שהיה דודו של אלברט ברוקולי, מפיק סרטי ג'יימס בונד. כן כן!
ילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380108
אוי ואבוי. אכן, פזלו עיניי ונדמה לי הקולרבי כברוקולי.
קולרבי הוא אכן ירק עצוב קצת - עד שכמה שפים גילו לאחרונה שאפשר לבשל אותו קצת (משהו כמו עשר דקות, כשהוא פרוס בעובי של משהו כמו סנטימטר), והוא הופך לירק טעים ואנין (גילוי נאות: לא את כל משפחתי הקטנה הצלחתי לשכנע בכך).
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380110
עכשיו בדקתי, מה שאוכלים בקולרבי איננו בדיוק השורש אלא ה... הגבעול, דווקא. יש לו מין ''גבעול מעובה'', ואותו אוכלים. אבל רק אם רוצים.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380140
מה דעתך על צנוניות?
קילו צנון שוקל יותר מקילו בנאדם? 380148
לגבי הצנוניות עלי עוד לגבש עמדה (חדשיים-שלושה יספיקו).

אבל לגבי אחיהן הגדול, הלא הוא הצנון - כבר הבהרתי דברים שהם, עלי לומר במלוא הצניעות - ראויים שנקשרם לאות על ידינו ויהיו לטוטפות בין עינינו: תגובה 357130.
כי לו יאה שוקל יותר מכי לו נאה? 380155
לצנינים בעיניה.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380147
ואגב, להלן, כדי להבדיל
קולורבי
ברוקולי
http://www.jodigf.com/תזונה%20נכונה.files/image003.j...
ולפת
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380166
הבחורה המצולמת בתקן של ברוקולי לא מתאבנת במיוחד.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380224
צ"ל זה:
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380229
אה, זה כבר הרבה יותר סקסי...
הקישור השני 380257
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380250
קניבל א: אתה רוצה חתיכה משכ"ג?
קניבל ב': לא, אני רוצה את כל-רב"י.
בכל זאת קצת משא ומתן 380676
השאלה היא על איזה חתיכה משכ''ג אנחנו מדברים.
בכל זאת קצת משא ומתן 380681
חוששני שהחתיכה שעולה בדעתך לא תשביע את הלביאה.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380863
ואם אנחנו ברוח זו, איזה נהר הוא ההפך מדילמת הקרונית?
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 380975
אין לי מושג.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381178
(חמש אותיות, באירופה)
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381185
תזהר לא להסחף בשטפונות.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381188
רק אחרי הרמז של איזי הבנתי.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381210
אני עדיין לא הבנתי! איפה הרמז של איזי?
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381211
האייל האנומלי הוא איזי (וזה לא סוד). תגובתו מופיעה מעל שלי.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381491
מה, רק אתה לא הבנת? כנראה שהבעיה אצלך.

(ברקת, מעמידה פני מבינה ומקווה שלמישהו - ראובן? - תיפלט התשובה בקרוב, שאם לא כן המצב יהיה ממש מביך. אלא אם התכוונו לנהר הירקון, שזה בערך שיכול אותיות של הקרונית. כי אחרת איזה עוד נהר יש באירופה חוץ מהוולגה?)
מתנצל בדיעבד 381494
דנובה דנו-בה לא דנו בה כן דנו בה דנובה בו בו דובה!
מתנצל בדיעבד 381499
אה, אבל למה זה קשור לקרונית?
מתנצל בדיעבד 381506
לשם כך הופיא הרמז הבא של השוטה: הדילמת הקרונית אסור לדון באייל.
מתנצל בדיעבד 381509
אוח, מעולה...

(איפה, איפה הימים שהייתי הולכת למפגשי פורום תשבצי היגיון?)
מתנצל בדיעבד 381513
מה זה הפורום הזה?
מתנצל בדיעבד 381840
למפגשי פורום נכבד זה הגיע בזמנו גם יורם הרועה, וחד חידות אינסטנט מתסכלות שאף אחד לא הצליח לפתור (הוא הפסיק אחרי ששני חבר'ה חטפו וסיממו אותו בתא מטען של מכונית עד שייתן פתרון). אבל אני מדברת על המילניום שעבר.
מתנצל בדיעבד 381853
אבל מה עושים במפגש ממשי כזה?
מתנצל בדיעבד 381875
יושבים, משווים שמות וניקים, שותים מיץ ואוכלים בייגלה, ומדברים ומברברים.
מתנצל בדיעבד 381783
אני אף פעם לא הצלחתי לפענח את ההוראות איך מגיעים לשם.

("רח' בעלה של הפריג'ידית (6) פינת שתה חלב ובעל תרנגולת (7)"?)
מתנצל בדיעבד 381839
קרליבך פינת רחוב ההרבעה?
מתנצל בדיעבד 381871
כמעט, פינת לינקולן.
מתנצל בדיעבד 381874
אה. אם כך צריך להיות "שתה חלב *ב*בעל תרנגולת".
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381824
תגובה 381230.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381838
אכן משובח. וגם: נהדר שהצילו את המלחין מטביעה (ש)(5).
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381919
והתשובה?
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381922
בגוף השאלה (במשפט הראשון ליתר דיוק).
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381925
אהה. מה עם "נשמע לי נהדר"? עבדת עלינו.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381218
השוטה כבר ניחש, אז עכשיו ספרו גם לנו כולל הסבר לגבי דילמת הקרונית.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381223
דילמת הקרונית היא הדילמה היחידה שלא דנו בה באייל. עם השנים נוצרה הסכמה בשתיקה שראוי לה לדילמה זאת להישאר בסטטוס הייחודי שלה, ומי שיעז להפר אותו ינודה מהעדר.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381227
כן, אבל עכשיו עסקינן בדילמת הנהר.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381228
ואי לכך - עכשיו התברר העניין.
קילו ברוקולי שוקל יותר מקילו קולורבי? 381230
לא דנו בה! סוף סוף נפל לי האסי מון.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 380109
חשבתי שקולרבי ולפת הם אותו הדבר. בטוח שיש ביניהם הבדל?
כן 380111
כן 380112
ככה? "כן", וזהו? לא יכולת לרכך קצת את המכה? לנחם קצת? להסביר קצת? אולי משהו בנוסח -

"הם לא אותו הדבר, קולרבי הוא קולרבי ולפת היא לפת! אין לערבב בין השניים! יש ביניהם הבדל חד וברור - המתמצה בזה שקולרבי הוא קולרבי ולפת היא לפת!"

נדמה לי שאחד מהם אמור להיות יותר חריף בטעמו מן השני, אבל לא ברור לי אם זה המונדריאן או הדה-לוריאן.
כן 380114
אם התכוונת לרמוז שתגובתי נכתבה ברוח מונדריאנית, אני מודה על המחמאה.
כן 380196
התכוונתי בעיקר לאסוציאציה שעלתה בי בעניין הישראלי ההוא, מתעשר חדש שסמלי המעמד נעשו מאוד חשובים בעיניו. הוא היה בעיצומה של פגישת עסקים חשובה באירופה, עת טלפן לאשתו וסח לה: "יונה, שלחתי עם חברת אבטחה רנואר קטן ולמבורגיני, הם כבר הגיעו?"

ותען לו יונה ותאמר: "אחד הגיע, לא יודעת איזה מהם בדיוק אבל אם אתה אומר שהרנואר קטן אז זה בטח הלמבורגיני".
כן 380193
לפת מאז ומתמיד היו מבשלים (או כובשים ומגישים לצד חמוצים ובצל עם החומוס), וטעמה חריף קצת. גם קולרבי טרי הוא חריף קצת, אבל לא כשהוא מבושל.
כן 380199
ותמורת שק לפת ניתן להשיג קוטפת (כותנה)
כן 380232
הא?
כן 380234
זה היה חרוז (חופשי למדי) לשם החרוז.
כן 380353
ואני עוד אכלתי את הלב שלא נתתי כותרת לתגובה הקודמת, ''תראו שעוד יחזור על ארבע אל הלפת'', אבל התאפקתי.
כן 380442
אני רק מקווה שלא נכון להגיד עליך ''הוא עוד עצוב''.
לא נכון 381485
יש שיר כזה, דרך הטבק נדמה לי.
כן 380599
זה די בזבוז לבשל קולרבי, לא?

במצבו הטרי הוא היה אחד המעדנים של ילדותנו. היום אני כבר כמעט לא קונה אותו, אולי מפני שמתעצלת לקלף. לעתים אני מוצאת ניחומים בכרסום לב הגזע של חסה ערבית (מקולף כהוגן כמובן).
סגולה טובה? 380604
רציתי לציין שקולרבי טרי הוא סיבי בצורה בלתי נסבלת, אבל עליתי בפתיל וגיליתי את תגובה 377696 (שבפעם הקודמת שקראתי אותה חשבתי משום מה שמדברים על ברוקולי), אז אני אתן צ'אנס. אגב, ראיתי בשוק קולרבים קטנים עם קליפה סגולה. מישהו מכיר? כדאי?
סגולה טובה? 380672
קולורבי צריך להיות קטן ככל האפשר (הכי טעימים אלו שבגודל שזיף ומטה). כל פרט שבגודל כדור טניס ואילך יהיה סיבי ומגעיל.

ולסגול יש את אותו הטעם, רק קצת פחות - כלומר קצת פחות עסיסי וכו'. אבל ניסיתי רק פעם אחת אז אולי נפלתי על מצבור עפש.
סגולה טובה? 380900
סגולים? לא. רק ירקרקים בהירים, בגודל קטן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377294
זה לא מה שהיא אמרה תגובה 376198 .
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376269
מפלצתי? לא חשבתי על זה (ודווקא אהבתי מאוד סייבר-פאנק באיזושהי תקופה. קצת עבר לי).
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376278
"מפלצתי" זו באמת לא מלה מוצלחת, אבל איו לי אחרת כרגע. לכן דיברתי על *גוון" מפלצתי, לא יצור מפלצתי, כי הכוונה היא פשוט לחריגות קיצונית ולא מוכרת. לא התכוונתי למשהו מאיים בפועל, אלא רק לזרות ברמה שקשה לי להכיל.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376287
מבינה.
אם כי צריך לזכור שבהרבה מהמקרים בספרי מד''ב, הדמויות בחרו מרצון בסוגי החריגות השונים (לפעמים אף שילמו עליהן כסף רב). כלומר הם לא קיבלו אותם בכפייה.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376293
כן, אני יודעת. למען האמת, אני נאלצת להודות שזה פשוט סוג של קסנופוביה מצדי...
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376254
הי רגע...
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376085
כאמור, אין לי שום דבר נגד מדע בדיוני או בדיון מדעי, כל עוד זוכרים את החלק הבדיוני שבעניין. סיפורים על מסע בזמן לא בהכרח מצביעים על הדרך לפתור את בעיותיהם של המאחרים הכרוניים.

"גושעוף" ואותו סטייק-מעבדה שהוזכר כאן פעם הם לא משהו שיופיע על הצלחות שלנו בעתיד הנראה לעין, בעוד ברירה של תרנגולות מטומטמות יותר מהמקובל היום נראית לי מעשית למדי (או לפחות שווה ניסוי).

ומשהו קשור (שלא לומר עקוד) במידה זאת או אחרת: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376094
דווקא המחשבה הראשונה שלי לגבי ההצעה שלך היתה הפוכה: יהיה יותר קל לייצר בשר בתרבית מאשר להנדס תרנגולות עד שלא ירגישו כאב ועקה. יתירה מכך, הרבה יותר קל לשכנע אנשים שבשר ללא מערכת עצבים לא יסבול מכאבים, מלשכנע אנשים שתרנגולת, עם מוח מהונדס ככל שיהיה, לא תרגיש משהו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376105
בשר בתרבית *במחיר סביר*? נראה לי די רחוק מאיתנו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376108
שנתערב על מה יקרה קודם?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376116
על ארוחה במסעדה שמגישה את הבשר החדש? התערבנו.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376255
מה עם תולעים בטעם עוף? נראה לי הכי קל.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376281
כן, בטח. כמו דג זהבון בטעם שרימפס. שמענו עליכם.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376372
ממרח חציל בטעם כבד?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376286
מבחינתי, מצויין. אני חושב שיהיה די קשה להשיג את הטקסטורה הנחוצה, אבל מה אני יודע?
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 376321
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377194
בהתאם לחוקי הכשרות, זה יצטרך להיות עוף בטעם תולעים.

ואגב, אני לא לחלוטין משוכנעת שהגושעוף יהיה כשר. סטייק מעבדה אולי כן.
קילו נוצות שוקל יותר מקילו ברזל? 377107
זוועה.
יקר אבל פחות 376377
בערך 50 ש"ח לקילוגרם כרעיים.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373704
שיקפיא ויצ'פר את התאילנדים שעובדים בשבילו.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374004
איזו אלטרנטיבה את מציעה? לשחרר את ההודים הללו? הם הרי בעיקרון חשודים. ואין גם שום מקום שיסכים לקבל אותם. להרוג אותם בצורה יותר הומנית? בכיסא חשמלי או בזריקת רעל?

אגב, הצד השני לאותו משפט הוא שאותו חקלאי שמתו לו תרנגולות במשלוח למשחטה איבד המון תרנגולות רגע לפני שהוא יכל לקבל עליהן כבר כסף רק בגלל תנאי משלוח לא טובים. בפעם הבאה הוא כנראה ישקיע בתנאי משלוח טובים יותר.

כן: הגידול תעשייתי. לא נראה לי שיש אלטרנטיבה לזה. האם את מוותרת באותה ההזדמנות על כל המכשירים התעשייתיים הזולים המיוצרים בסין וסביבתה?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374013
עליי להזכירך שגם אם הם חשודים, כל עוד לא הורשעו - הם בחזקת חפים מפשע.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 374005
ואם היה אומר שהפסיד 1500 ש"ח זה היה יותר טוב?
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373705
אני, לעומת זאת, לא מבינה איך כולם מזדעזעים ממותן של תרנגולות שתוך חודשיים יומתו ממילא, וההשמדה כרגע פשוט מקצרת להן את הסבל.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373756
נראה לי שהזעזוע היה על ההצמאה שבכותרת.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373393
צ''ל ק.צטניק
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373367
דווקא בעניין הזה אתה טועה. נראה לי שרוב האנשים לא מבינים, וסביר שרבים לא הבינו גם אז - אלה שידעו על כך.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373375
צודק, ולכן הייתי מתקנת את המשפט של אסתי ומוסיפה בסופו ''איך יכולנו להיות אכזריים כל כך בנושא זה''.
ר''ל - בני אדם היו ויהיו אכזריים פה ושם, אבל על פני זמן ואזור גיאוגרפי הם מנתבים את ההתנהגות הזו לדרכים שונות (ועובדה שהיום הכאת ילדים או עבדות נחשבות לא נורמטיביות. אבל יש ערוצי אלימות אחרים).
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373383
מאידך גיסא, לא בטוח שגם בעוד מאה שנה יאסרו על שחיטה כשרה בארץ.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373388
וגם אם שחיטה כשרה תיאסר, תותר שחיטת חלאל. (אותו דבר בגדול, אבל מוסלמי)
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373390
אכן.
''הצמאה לקראת הרעלה'' 373389
מצד אחד. מצד שני, ייתכן שמעט האנשים שיוותרו יקללו אותנו על שלא היינו אכזריים ונחושים *מספיק*.
המ. 373655
זה לא מזכיר קצת את "הביצים הגורליות" של בולגקוב?
המ. 373659
מזכיר למדי. גם שם התרנגולות מתו כנראה מסוג של שפעת. עתה נשאר רק לחכות לפונקציונר המטומטם במשרד החקלאות שיקרין קרניים אדומות ויהפוך זוחלים לגודל של בית. אם כי נראה לי שבניגוד למפלצות של בולגקוב שרק החורף הרוסי הרג אותן, אלה שלנו ימותו מהר מאוד בטביעה בירקון , בתאונת דרכים או בקטטת סכינים.
בני אדם קודמים לעופות. 374167
מה מצב בריאותם של הלולנים שאושפזו?
בני אדם קודמים לעופות. 374170
שוחררו לאחר שהוכח שאין קשר בין מחלתם לשפעת העופות.
באופן כללי האווירה היא של פאניקה לא מוצדקת לדעתי. זן השפעת המדובר כבר נפוץ בעופות הבר, לאור מיקומה האסטרטגי של א''י (מסלול נדידה המוני) אין זה מפתיע שהשפעת הזו קיימת כאן, כמו כן שום חיסול המוני של עופות לא ימנע אותה.
בני אדם קודמים לעופות. 374657
למיטב הבנתי, הבעיה איננה מניעת המחלה (אינני חושב שזה בגדר האפשרות) אלא מניעת הפגיעה בבני אדם. האם יש צורך לשם כך בחיסול עופות המוני, זאת לא אדע. מה לדעתך היא הדרך הנכונה לטיפול בבעיה הזאת?
בני אדם קודמים לעופות. 374691
כמו שכתבתי, לא להשמיד עופות חשודים (הרי איש לא בדק חום לכל העופות, אם נמצא עוף מת אחד עם סימני הנגיף אז מושמד הלול) וגם לא לשחוט אותם למאכל (בינתיים), אלא לתת למחלה לעבור את מסלולה הטבעי עד שיעלמו סימני הנגיף מדם העופות (שישרדו).
בינתיים למנוע ככל הניתן מגע של בני אדם עם העופות הנגועים, לחסן בחיסון חלבוני את עובדי התעשיה (רמז : לא את המנכ"לים).
בני אדם קודמים לעופות. 374171
הדבר היחיד שיש להקפיד עליו הוא להימנע ככל הניתן מלאפשר לאנשים לעבוד בצורה אינטנסיבית בקרבת עופות נגועים, שם מצויה הסכנה העיקרית למוטציה ומעבר לאדם. כמו כן אולי אפשר לחשוב על לחסן את אילו העובדים עם העופות (חיסון חלבוני, לא נגיף מוחלש), שכן משם סביר שתיתכן התפשטות לאוכלוסיה הכללית.
אדם לאדם - עוף 392619

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים