בג''ץ: עובד זר שעזב את מעסיקו או פוטר לא יהפוך לשוהה בלתי חוקי 2598
בג"ץ קבע הבוקר (ה') כי ההסדר לפיו עובדים זרים מקבלים רישיון שהייה בישראל רק עבור העסקתם אצל מעסיק ספציפי בענפי החקלאות, הסיעוד והתעשייה, פוגע בזכויות יסוד ואינו מידתי, וביטל אותו. בכך קיבל בג"ץ את עתירתם של מספר ארגונים, בהם עמותת "קו לעובד", מוקד סיוע לעובדים זרים, האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים, והורה למדינה לגבש בתוך שישה חודשים הסדר חדש.

על פי ההסדר הנהוג כיום, מוחתם שמו של המעביד בדרכונו של עובד זר שמגיע לארץ והעובד חייב לעבוד אצלו. על כן, עובד שעוזב את מעבידו או מפוטר הופך מייד לשוהה בלתי חוקי. בעתירתם טענו הארגונים כי הסדר זה יוצר תנאים לניצול עובדים, לתנאי העסקה לא נאותים, להלנת שכר, או תשלום שכר הנמוך משכר המינימום.

השופט (בדימוס) חשין כתב בפסק הדין: "עיון בהסדר הכבילה שיצרה המדינה והשליטה אותו על עובדים זרים - עלובי נפש שנפרדו ממשפחותיהם לחודשים ואף שנים - מעלה תמיהה מהולה ברוגז, כיצד זה שבעלי סמכות בארצנו נוהגים כך בנשים ובגברים שכל רצונם אינו אלא להביא פת לחם למשפחתם? ... הסדר הכבילה יצר מעין עבדות בגרסה מודרנית". השופט לוי כתב כי בפני העובד הזר נותרת "בחירת אין ברירה, שבין המשך עבודה מאונס בשירותו של מעסיק הפוגע בזכויותיו, מלין את שכרו ומתעמר בו לבין התפטרות שהיא בחירה שפירושה אובדן רישיון הישיבה בישראל. לכך לא תוכל להימצא הצדקה".

השופטים גם מתחו ביקורת על עמדת המדינה לפיה עובדים זרים אינם נהנים מהזכות החוקתית לחופש העיסוק אולם לא קבעו עמדה מחייבת בעניין זה. עוד הצביעו השופטים על נורמה לפיה מעסיקים מעבירים עובדים למעסיקים אחרים, ובכך הופכים אותם לשוהים בלתי חוקיים. על כך כתב השופט חשין: "ראוי להן לרשויות שיקפידו עם מעבידים שכך נוהגים והסנקציה הראויה להם פשוטה בתכלית: לשלול את זכותם לקבל עובדים זרים לשרותם. כך ייעשה למפרי חוק".
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  החלטה תמוהה • Chen Shapira • 56 תגובות בפתיל
  הגיע הזמן! • כבשה • 2 תגובות בפתיל
  פוטר? תייר! • ערן בילינסקי
  18 משפחות שצריכות לצאת לעבודה • דוביכורדי • 45 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים