דת חדשה 26
בית דין שדה של מעלה בשכונת הבוכרים ביום הכיפורים. שלושים ותשע מלקות לכל נפש חוטאת, גם אם הנפש החוטאת שייכת לנער בן עשר. המועצה לשלום הילד שותקת. על הילד הזה, אנשי ''דור שלום'' לא נלחמים. מישהו כאן משחק באלוהים (ואפילו הולך לו לא רע).

הטענה השכיחה ביותר שמפנים העסקנים החרדים, כלפי הרפורמים והקונסרבטיבים היא שאלה ממציאים דת חדשה. הנה כי כן, דווקא בשכונת הבוכרים, מקום מושבו של הרב עובדיה יוסף, מגלים כוהני הדת יצירתיות, יוזמה ומעוף. דווקא שם - על־פי דיווחו של שלמה צזנה ב"מעריב" - ניתנת אינטרפרטציה חדשה למצווה - "ועיניתם את נפשותיכם". מעשה שהיה כך היה: שלוש שעות לפני כניסת יום הכיפורים משתרך תור ארוך של "חוטאים" בבית הכנסת "בבא תמה" בשכונת הבוכרים בירושלים, הממתינים לתורם להלקאה באמצעות מקל עץ שסביבו כרוכים עורות של חמור ושל שור, אחוז בידיו האמונות של הרב דוד ניסנוף. "זהו מנהג עתיק של בני עדות המזרח, חלק מההכנות לקראת יום הכיפורים", טען אחד הקורבנות של הרב ניסנוף. האמת? קשה לקבוע. לי, על כל פנים, זה דווקא נשמע כמו דת חדשה!

"פייטרים" או פציפיסטים

באותו זמן ובאותו מקום, נמצא גם "חוטא" שאמר לאחר ההלקאה - "ההרגשה נהדרת. סיפוק גדול. כאילו שעשית משהו טוב". קשה לבוא בטענות כלפי יהודי שניחן בביקורת עצמית המספיקה לו כדי להכיר בחטאיו, ובכסילות המספיקה לו כדי לחשוב שמלקות שוט בגבו תפטורנה אותו מהם. אחרי הכל, הסדיזם והמזוכיזם הם הין והיאנג של המעשה הפרוורטי באשר הוא. אבל כשראיתי את תמונתו של הנער הצעיר (כבן עשר), שגבו חשוף ופניו מורכנות בהכנעה לקראת המלקות, לא יכולתי שלא לחשוב במה חטאה נפשו הצעירה, ומדוע - ריבונו של עולם - עליו להיענש בשלושים ותשע מלקות. דת חדשה או לא, הלקאת קטינים היא בגדר עבירה במדינת חוק. הייתי מצפה מהמועצה לשלום הילד ומשאר הארגונים הוולונטריים - שבאמת ובתמים עושים עבודת קודש - שיגישו תלונה למשטרה כנגד הרב דוד ניסנוף. ומה לגבי "דור שלום"? גם קולם הצווחני של ה"פייטרים" שמסתובבים עם סירי מרק בשכונות מצוקה טרם נשמע בנושא. ולא במקרה. הילד המצולם חובש כיפה. הקרב עליו (ועל פתקי הוריו בקלפי) אבוד. חבל לבזבז עליו תחמושת. וזה מעלה מספר תהיות: יכול להיות ש"דור שלום" לא באמת נלחמים על כל ילד וילד? יכול להיות שלסיסמא "נלחמים על כל ילד" יש חלק שני שמתחיל ב"אלא אם כן..."? יכול להיות שכשמדובר בילדים דתיים (בנים ובנות להורים ש"כבר החליטו"), אנשי "דור שלום" נזכרים שהם בעצם פציפיסטים?

משחקים באלוהים

זה עוד לא הכל: במילים - "סר עוונך וחטאתך תכופר", נפרד הרב ניסנוף מקורבנותיו. אחרי שייסד בית־דין שדה ושימש בו תובע, שופט ומוציא לפועל, דורש ניסנוף לעצמו גם את הזכות על כפרת העוונות. זכות זו, כידוע, הופקעה עד כה מידי בשר ודם. מישהו כאן משחק באלוהים.
קישורים
דור שלום - נלחמים על כל ילד?
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  פלילים • דן כהן • 3 תגובות בפתיל
  דת חדשה • שמוליק • 7 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים