תקדים בביהמ''ש העליון: ראיה שהושגה באופן בלתי-חוקי נפסלה 2622
הודאתו של טוראי במילואים רפאל יששכרוב כי השתמש בסם בזמן שנפקד מצה"ל נפסלה אתמול (ה') בערעור בבית המשפט העליון, משום שנגבתה בטרם נאמר לו כי הוא עצור וכי הוא זכאי להיוועץ בעורך דין. בכך ניתנה בידי בתי המשפט הפליליים הסמכות לפסול כליל ראיה שהושגה באמצעים לא כשרים, ולא רק להפחית מחשיבותה, כפי שהיו רשאים לעשות עד כה.

בכליו של יששכרוב נמצאה מריחואנה כאשר נקלט בכלא שש בעוון נפקדות, בדצמבר 96. יששכרוב הודה בפני החוקר הצבאי שחקר אותו בעניין למחרת כי השתמש בסם בזמן שנפקד, אך רק לאחר מכן ציין החוקר בפניו כי הוא עצור וכי הוא זכאי להיוועץ בעורך דין. במשפט כפר יששכרוב בשלוש עבירות של שימוש בסם, והודה רק בעבירה של החזקת סם מסוכן, באמרו כי לא ניתן להשתמש בהודאתו הקודמת כראייה משום שנגבתה שלא כדין. התיק הגיע לבית המשפט העליון, שפסק בהחלטה תקדימית וברוב של שמונה מול אחד כי יש לפסול את ההודאה.

השופטת דורית בייניש כתבה בפסק הדין כי "הדעה המקובלת היא שזכות הייצוג וההיוועצות בעורך דין מסייעת לשמירה על זכויותיהם של נחקרים, להבטחת הגינותם של הליכי החקירה ולמניעת ניצול לרעה של פערי הכוחות המובנים בין העצור לאנשי המהות החוקרים אותו... אי ידיעתו של נאשם על זכותו לבקש להיוועץ בעורך דינו עלולה להוביל בנסיבות מסוימות לפגיעה בהגינות החקירה". היא הוסיפה כי האיזון בין האינטרס הציבורי של שמירת החוק לבין אינטרס הנאשם של שמירה על זכויותיו אינו מורה על פסילה גורפת של כל ראייה שהושגה באופן בלתי־חוקי, וכי לבית המשפט נתון שיקול הדעת כיצד ליישם את נוסחת האיזון, בהתאם לפרטי המקרה.

השופט בדעת מיעוט, אשר גרוניס, כתב כי "קבלתו של הכלל החדש בדבר פסלות ראיות עלולה ליצור מדרון חלקלק שסופו בכך שהודאה שלא התקבלה תהווה בסיס להרשעתו של אחר".
קישורים
הארץ
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  עוד כמה מחשבות • הדר אבירם
  לע''ד זה עיוות מוחלט • גדי ו. • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים