הקלשון של קירישימה 2627
הרי געש פעילים, מסלולי הליכה סטריליים וערפל בלתי פוסק מלווים את טיולם של מערבי וכלבתו אל המקום בו יצרו האלים את יפאן.

המיתולוגיה היפאנית מספרת על אלת השמש אמאטראסו אומיקאמי, אשר החליטה כי הגיעה השעה לרדת מגן העדן השמימי אל העולם הגשמי. היא פקדה על האל ניניגי נו־מיקוטו למצוא מקום ראוי לנחיתה, והוא בתגובה הטיל את חניתו לעבר האדמה, אשר תוארה באותם הזמנים כ'בוץ חסר צורה'. החנית ננעצה באדמה, וכאשר ניניגי משך אותה כלפיו, עלתה מתוך הבוץ פסגת ההר טאקאצ'יהו נו־מינה. ראו האלים כי טוב, וירדו ממקום מושבם השמימי ליישב את היבשה הבתולית. כך נוצרה יפאן, ולאחריה שאר העולם; ואם אתם מפקפקים באמיתות הסיפור - הרי שעד היום מתנוססת החנית על פסגת ההר.

ההר טאקאצ'יהו נו־מינה נמצא בדרום האי קיושו במרכזו של הפארק הלאומי קירישימה. 23 הרי געש ברמת פעילות שונה, 15 לועות כבויים יבשים ועשרה לועות שהפכו לאגמים, מרכיבים את אחד האיזורים המרתקים ביותר בעולם בכל הקשור לפעילות געשית. מסלול הליכה בן יומיים החוצה את הפארק מציע נופי בראשית של הרים ישישים ועמקים מיוערים עשירים בצמחייה ובעלי חיים. משמעות השם קירישימה היא 'אי של ערפל', ואכן האזור גשום מאוד במהלך רוב השנה וערפילים שוכנים דרך קבע בעמקים ובין הפסגות.


טאקאצ'יהו נו־מינה - מבט מצד מערב



הפארק נמצא בסמוך לרמת אבינו (EBINO). הכביש מוביל למרכז המבקרים של הפארק, הנמצא בגובה של 1,200 מטר ומהווה צומת מרכזי למספר גדול של שבילי הליכה ברחבי הפארק. מעבר למסעדה וחנויות המזכרות הרגילות, נמצאים במקום משטח לאוהלים, מעיין טבעי חם לטבילת רגליים דוויות ומוזיאון גיאולוגי מעניין לאלו השולטים בשפה היפנית.

ראש השביל נמצא ממש למרגלות ההר הראשון לטיפוס - קראקוני דאקה. הקרקע מסביב להר מזכירה נוף ירחי; ריח הגפרית והאדים העולים ממספר בקיעים בקרקע, מזכירים שהנוף השליו משמש מסווה לטבע פראי ואלים המאיים להתפרץ. השביל חוצה את השיממון הלבן ומתעקל לעבר המדרונות של קראקוני דאקה. כמה סלעי בזלת מעוותים מוטלים בפתח חורש נמוך אליו נכנס השביל. בדומה לשבילים רבים אחרים ביפן, הענפים הנמוכים מהווים איום על ראשו של כל מטייל גבוה. כמו בקונספירציה לאומנית, משתרגים הענפים מעל השביל קצת מעבר לגובה היפני הסטנדרטי - מטר ושבעים. למזלי הטוב, החורש נפתח לאחר זמן קצר והטיפוס לפסגה מתחיל. הוא נמשך כשעה וחצי, ובחלקים מסוימים עובר במעלה די תלול.

אומת המטפסים נחלקת לשני סוגים - חסידי המדרגות מצד אחד ואלו המפתחים שנאה פתולוגית כלפי אותו שיפור מלאכותי. מאחר שאני נמנה על המחנה האחרון, ההיתקלות בסדרת המדרגות הראשונה גורמת לי לכאב חד בקרקעית הבטן. האמת היא שקורות הפלסטיק הקשיח דמויות העץ הן הכרח בסביבה כה עשירה במשקעים. לא רק שיש למנוע את היסחפות הקרקע במורד ההר, אלא שהאדמה השחורה הופכת לעיסת שוקולד חלקלקה עם כל גשם והירידה יכולה להיות מסוכנת אם לא בלתי אפשרית.
עם ההגעה לפסגה הסלעית, שגובהה 1,700 מטר, אני מוצא את עצמי עומד על שוליו של לוע רחב מימדים ועמוק. הנוף מהפסגה עוצר נשימה: זו הנקודה הגבוהה ביותר בפארק, וממנה ניתן לראות את האגמים הרבים אשר ממלאים את לועות הרי הגעש הכבויים. הרחק מתחתינו ניתן להבחין בכפרים הזרועים במרחב. באופק הדרומי אני מזהה בקושי את פסגת סאקורהג'ימה, אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר בעולם, הנמצא בקצה הדרומי של האי. הכלבה מתחפרת לה מתחת לסלע ונהנית מהקרקע הצוננת, אני מתיישב על אותו הסלע ונהנה מהנוף.


מבט מקרקוני על אגם אונמי



הירידה לצדו הדרומי של ההר לא קשה במיוחד, והשביל מתעקל לתוך עמק בעל עשב גבוה ואדמה שחורה, כיאה לסביבה וולקנית מבית טוב. לאלה המצליחים להגיע למקום ביום בו אין הרבה מטיילים אחרים (בחורף או באמצע השבוע), ישנו סיכוי טוב לחזות בעדרי האיילים המקומיים, רגע לפני שהם נסים לתוך החורש. המשקעים הרבים והאדמה הפורה גורמים לצמחיה לגדול בקצב מטורף. אנשי השמורה גוזמים את העשב המכסה את השביל בעונת הטרקים הרשמית, אך בחורף לפעמים נבלע השביל בג'ונגל הסוב־טרופי.

לאחר כשעה של הליכה בין עשב פילים, פריחה עשירה ונחילי חרקים, השביל מטפס לכיפה לא גבוהה אך תלולה במיוחד בשם שישיטו, הר געש זקן וכבוי. מהכיפה ניתן לראות את היעד הבא - שינמואה, הר געש רדום בעל לוע רחב מימדים. העמק המפריד בין שתי הכיפות דומה לקודמו, אלא שכאן השביל הוא מין תעלה צרה מאוד ברוחב חזה, שמשני צדדיה צומח עשב במבוק גבוה. תנועת המטיילים מהכיוון הנגדי דורשת מן המטייל פעלולי התמתחות וגמישות וגורמת לפקקי תנועה קטנים.

השביל יוצא מהעמק הצר וטיפוס מהיר לפסגת שינמואה, בגובה 1,420 מטר, מביא אותנו לעמוד על קצה הלוע של הר געש רדום למחצה. אגם בצבע טורקיז בוהק שוכן בתחתית הלוע, ומסביב לו בוקע קיטור ממספר חריצים בסלע. ההר התפרץ בשנת 1959 וגרם לנזק סביבתי משמעותי. מדרום מתנשא טאקאצ'יהו נו־מינה, הפסגה בה ננעצה חניתו של אותו אל קדום, אליה נעלה למחרת.
הערפל מתעבה במהירות וגשם דקיק מרטיב את האדמה למשך מספר דקות. מספר יפאנים מבוגרים, אשר ישבו עד כה בצד השביל והאזינו למשחק בייסבול ברדיו, קמים ומתארגנים להמשך ההליכה.


שינמואה



ירידה מהירה לאוכף ועלייה לכיפה האחרונה להיום - נאקה דאקה. הר געש כבוי ונמוך, אשר מלועו לא נשאר אלא שקע רדוד במרכז הכיפה. הגישה לכיפה נוחה ובסופי שבוע נוהרים אליה אלפי מטיילים, המגיעים מהחניון הדרומי הקרוב, וצועדים על שביל המורכב מלוחות עץ גבוהים שתפקידם להפריד בין האדמה לנעלי המטיילים. למעשה, ההליכה מהחניון עד לקצה הפסגה הקטנה מתבצעת כאשר המטייל היפאני הסטרילי לא בא במגע עם הטבע 'המלוכלך'. השביל הביזארי הזה מזכיר לי את הפרק בספרו של אלכס קר, בו הוא מספר כיצד העירייה הגיעה יום אחד לפארק הקטן הסמוך לביתו. בפארק מכוסה העשב צמחו עצים רבים שבחודשי הקיץ, העניקו צל לתושבים שנהנו מפיסה טבעית ירוקה בלב העיר. העירייה עטפה את הפארק באספלט ועקרה את כל העצים, מלבד אחד - אותו הקיפו בחומת בטון ועליה קבעו שלט מהודר 'אנחנו אוהבים טבע'.

לאחר כשעה אנו מגיעים לחניון, בו נבלה את הלילה לפני הטיפוס לפסגת טאקאצ'יהו. ניתן להקים במקום אוהלים תמורת סכום סמלי, ליהנות מבירה צוננת או לחלופין לתפוס את האוטובוס בחזרה לציוויליזציה. כ-‏200 מטרים במורד הכביש ניתן למצוא משטח אוהלים יקר יותר, אשר כולל מקלחת.

הצינה של הבוקר מעירה אותי מוקדם מהתכנון המקורי. שתייה חמה, קיפול מהיר - והכלבה כבר רצה עצמאית במעלה השביל.

טאקאצ'יהו נו־מינה מתנשא מעלינו לגובה של 1,574 מטר. הטיפוס על המדרון הדרומי מתחיל בחורש גבוה באווירה אירופית, ולאחר כחצי שעה השביל יוצא מהחורש ונעלם. מדרון אדמדם תלול הוא הדרך היחידה לפסגה הראשונה של ההר. המדרון המקולל עשוי מאבני טוף קטנטנות, ועם כל צעד הנעל שוקעת לתוך ההר וגולשת מעט אחורה. ההתקדמות איטית, ולאחר כשעה אנחנו נמצאים רק במחצית המדרון. האלים היפנים, קסנופובים כנראה, מחליפים את הערפל החלקי של אתמול בשמש קופחת, וממש לקראת סוף הטיפוס הכלבה נעצרת ופותחת בשביתה. בלי שפם או רמקול היא מביטה בי ובחורש שמתחתיה, ומנסה להעביר לי את המסר הברור: עד כאן. מעט מים, ביסקוויט וקריאות עידוד מצד מטפסים אחרים הנחים בסמוך לנו, והיא שוב שוחה בתוך אבני הטוף עד שרגליה נוגעות באדמה היציבה של הכיפה התחתונה.

הכיפה התחתונה היא בעצם לוע געשית אשר נפרצה בצד ההר, לאחר שהלוע המרכזית והגבוהה נסתמה עם הזמן. קרקע אפורה ובלתי ידידותית בתחתית הלוע יורקת סילון קיטור לחלל האוויר.


הירידה מטאקאצ'יהו



קצת מנוחה ופינוק להולכת על ארבע - ואנחנו כבר חוצים את האוכף בדרך לכיפה העליונה, אותה כיפה אשר בצבצה ראשונה מתוך אוקיינוס הבוץ ולאחריה נוצר שאר העולם. שעה נוספת של טיפוס ואנחנו עומדים נרגשים מול עדות לקיומם של אלי יפן. טוב, אולי לא בדיוק נרגשים, והיא גם אפילו לא עומדת אלא רובצת לצד קערת המים שלה, בצל העננים שהחלו להיערם מעלינו.

החנית מתגלה כבזנ"ט שעובד לצורה של קלשון תלת־ראשי וננעץ בתל אבנים; שיניו מופנות, למרבה ההפתעה ובניגוד לאגדה, כלפי מעלה. דגל יפן מתנוסס בגאווה, עיטורי שינטו מקשטים את המקדש הספרטני המקיף את החנית, או הקלשון...

הנוף מפצה על האכזבה מהסתירות המפתיעות במיתולוגיה היפנית: ראשון בולט לעין אגם מי־איקה, עדות ללוע געשית קדומה שממנה לא נשאר שריד פרט לשקע המכיל את האגם. המישורים החקלאיים נפרשים צפונה ומזרחה עד היבלעם באופק המטושטש. בחורף, כאשר הלחות נמוכה והאוויר צלול יותר, ניתן לצפות ברכס הרי אסו, הנמצא במרחק של יותר ממאה קילומטר צפונית לקירישימה.
את ארוחת הצהריים אנחנו מעבירים בניסיון לזהות את הכפרים והעיירות הנראים במרחב - אני לפחות משתדל, אבל היא עסוקה יותר בלבדוק מה השכנים אוכלים ואפילו זוכה לכמה טעימות.
ממשיכים צפונה לאורך הרכס המזכיר עמוד שדרה של דינזאור ענק; אוכפים וכיפות קטנות מסודרים בטור מביאים אותנו למדרון הצפוני. שביל צר מוליך אותנו על גבי מרבד של עשב צהבהב, עד שהקרקע פשוט נעלמת. המדרון הופך תלול בצורה אכזרית. בעוד היא מדלגת לה בנון שלאנטיות, אני מנסה להתעלם מהכאב בברכיים הסובלות. לאחר כשעה אנחנו נכנסים ליער של עצי ארז גבוהים. לאחר זמן מה אני מבחין הרחק מתחתי בכתם אדום אשר הולך וגדל והופך להיות גג המקדש של החניון הצפוני: מקדש גדול ומרשים אשר משמש את עולי הרגל מצד זה של ההר.

הרכב מחכה לי בחניון ולאחר מנוחה קצרה אנחנו נוסעים לאחד מהאונסנים הטובים בעולם; אבל זה כבר שייך לסיפור אחר.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "אוכל ותיירות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שמע, 386750
אתה עושה חשק לנסוע ליפן.
שומע 386751
אם אתה בעניין טיולים רגליים הרי שזה יעד כמעט מושלם. יפן מציעה אזורים הרריים נרחבים, טבע עשיר, ותשתיות בטוחות ומתקדמות. מיעוט המידע באנגלית מהווה את המכשול היחיד למטייל.
צודק 386982
משפחתי טיילה ביפן בפסח -- המקום מדהים ביופיו ומפתיע מאוד בייחודו (אפילו בערים, על אף ההתמערבות).
למרות זאת, מחוץ לערים הגדולות, או באזורים מעוטי-תיירים באופן כללי, השפה האנגלית כמעט ולא קיימת. חובה להיות בעלי תושייה, ושיחון יפני-אנגלי גם עוזר.
שומע 386988
באזור שתיארת לא ברור ממי אפשר לצפות שידבר אנגלית. מההר?
שומע 387001
אפשר לצפות לשילוט בסיסי באנגלית לאורך השביל. אפשר לצפות לאינפורמציה כללית באנגלית במרכז המבקרים ורצוי גם להוסיף כיתוב אשר יבדיל בין טופו לגבינה במכולת הקרובה.
שומע 387026
נו באמת. אם יש מזה מיליון סוגים אז זה טופו. אם זה עומד לבד בפינה - זו גבינה.
אדמה בוערת 387855
לא היה לכלבה חם ברגליים באזורים היותר פעילים וולקנית?
ושאלה רצינית- איך מתייחסים היפנים לחיות המחמד?
מותר להכנס עם כלב למסעדה פתוחה למשל?
אדמה בוערת 387877
שאלה יותר בוערת, בשבילך, היא כיצד הם מתייחסים לצלופחים חלקלקים. (רמז: הטעם מתקתק)
קבלת פנים חמה :-) 387930
קרוב לודאי שהייתי זוכה להכיר את חלקה הפנימי של המעשנה.
אדמה בוערת 387937
יש ביפן יותר כלבים רשומים מילדים. רובם המוחלט של הגזעים הם מסוג הכלבים המיניאטורים (עכברושים רועשים) והיחס אליהם הוא כמו לכל אביזר אופנה.
אדמה בוערת 387954
כשביקרתי בצ'כיה, המדריכה סיפרה שעלות גידול ילד שם יקרה כל כך, שזוגות צעירים פשוט לוקחים כלב ומסתפקים בו.
אכן מראה של ילד ברחוב היה שם נדיר למדי.
אדמה בוערת 388055
אני מניח שהעלות של גידול ילד ביפן יקרה גם באופן יחסי מזו שבצכיה. זו סיבה מרכזית לכך שיפן היא המדינה בעלת שיעור הילודה הנמוך בעולם. 2006 היתה השנה הראשונה בה נרשם גידול שלילי באוכלוסיית המדינה.
אדמה בוערת 388057
אכן ביפאן, אחד השווקים העתידיים החמים ביותר נחשב שוק הבריאות לבני 65 ומעלה.
מספרים 388059
יפאן, 9.37 תינוקות לאלף אנשים.
צ'כיה, 9.02 תינוקות לאלף ילדים

(ישראל 17.97, איראן 17, סין 13.25, דרום קוריאה 10, איטליה 8.72, הונג קונג 7.29) http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/rankord...

צ'כיה -0.06% גדילה
יפאן +0.02%
(ישראל 1.18%, איראן 1.1%, סין 0.59%, דרום קוריאה 0.84%, איטליה 0.04%, הונג קונג 0.59%) http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/fields/...
מספרים 388188
לא שאני מעוניין לפתוח חזית עם הסי.אי.אי אבל בנושא הדלדלות האוכלוסיה אני נוטה להאמין למשרד הפנים המקומי.
גורי ורסאצ'ה מקסימים למסירה 387981
מה זה אומר "כמו לכל אביזר אופנה"? נוטשים אותם כשפאסה?
האם יש שם "כלבי רחוב"? אפשר להכנס לקניון עם כלב?
( אם הוא מסוג עכברושי או גדול יותר?)
גורי ורסאצ'ה מקסימים למסירה 388067
כן - http://timesonline.typepad.com/times_tokyo_weblog/20...
אין כלבי רחוב ויש מעט מאוד חתולי רחוב מהסיבה הפשוטה שאין במרחב הציבורי אשפה, לא אצלינו לפחות.
אי אפשר להכנס לבתי עסק עם כלב אלא אם כן אתה גברת מבוגרת והעכברוש רק מבצבץ מהתיק, גם לא בתחבורה ציבורית.
מחיר 388006
האם לא יקר מאוד ביפן? אני מתכוון לטיול בטבע יותר מאשר סופשבוע יאכטות באזור טוקיו...
מחיר 388068
טיול ביפן יכול להיות זול בהרבה מטיול דומה באירופה בתנאי שאתה מדבר יפנית. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בטיול טרקים.
מחיר 388073
למה בעצם? (צריך לדעת יפנית)
מחיר 388158
כי מעבר לאתרי התיירות העיקריים לא תמצא דרכים לתקשר ברמה הבסיסית ביותר.
לטעמי, מי שמגיע ליפן ועושה את המסלול המתוייר ה''רגיל'' יכול כמובן להנות אבל זהו פספוס אדיר של יפן האמיתית.
האטרקציות התיירותיות הן תוצר של ההתמערבות בעשרות השנים האחרונות. גם האתרים המסורתיים בעצם עוצבו בצורה ש'תתאים' לתייר המערבי. אם יש לך את היכולת להתרחק מעט מהמרכזים ההומים ויותר מזה, לאיזור הכפרי, תוכל לפגוש תרבות ייחודית שעדיין לא השתחחרה ממאתיים שנות בדידות.

לגבי המחיר - מחוץ לטוקיו יוקר המחיה נמוך מזה שבישראל אך תשתית התיירות יקרה מאוד. לדוברי אנגלית לינה ואוכל יכולים להפוך לחור רציני בתקציב. אם אתה מדבר יפנית ויודע מה אתה מחפש אתה יכול לחסוך סכום משמעותי.
388124
מה זה עשב פילים?
פילים צריכים גם לאכול לא? 388202
388204
כמעט התפתיתי לשים כאן תמונה, אבל בסוף החלטתי לא לעודד את העצלות הזאת. זה ממש לא קשה לשאול את דוד ג. על Elephant grass .
388229
תודה על החזון (בכנות). האמת היא שניסיתי, אבל חשבתי שאני מפספס איזה הקשר תרבותי, אז לא הרחקתי עד לאנגלית. כמעט דילמה...
388240
טוב, קבל תמונה: http://www.warfactory.co.uk/scenery/mpic/elephantgra...

(מתחבא מאחרי השיח השמאלי: האייל היפני)
יש ערמה של פילים על הדשא 388251
האתר ממנו נלקחה התמונה הנ''ל שווה עיון בפני עצמו- קצת מתחום הביזאר...
יש שם אזכור לכך שעשב זה מכונה לשון -החותנת- אצלנו שם זה מיוחס לצמח אחר בעל עלים חדים יותר, בעלי זיזים, וארסיים.
(קיים גם כסא החותנת למי שתהה)
נראה לך? 388302
זה לא אני.
אני מבין שבעיניך כל היפנים נראים אותודבר.
___________________
טיפ שבועי - לא רצוי לשיר עברי לידר בנוכחות היפנית.
נראה לך? 388967
----
ממילא לא הייתה סכנה כזאת, אבל אני סקרן - למה לא?
נראה לך? 388977
יפנים לא אוהבים שמתבלבלים בינם לבין סינים.
נראה לך? 388999
והקשר לעברי לידר? הוא עושה את זה בשיר שלו?
נראה לך? 389044
''יפנים סינים, אני תמיד מתבלבל, וזה חשוב לי אחרת לא הייתי שואל''
(תמיד אהבה)
נראה לך? 389046
"זה יפני או סיני אני תמיד מתבלבל
וזה חשוב לי אחרת לא הייתי שואל" http://www.shiron.net/songview.aspx?song_id=3182&...
נראה לך? 389066
הם מסוגלים לזהות את המוצא האתני שלי במדויק רק לפי מראה חיצוני? אם לא, אין להם קייס.
נראה לך? 389077
מישהו אמר פעם שההצלחה של אסיאתים ב תגובה 231263 זהה להצלחה של קווקזים.
נראה לך? 389081
האסייתים מבחינים בין אסייתים שונים טוב משהלבנים מבחינים בין לבנים שונים?
נראה לך? 389088
האסייתים לא מבדילים בין יפנים לקוריאנים לפי הפרצוף בדיוק במו שהאירופאים לא מבדילים בין יפנים לקוריאנים לפי הפרצוף. האירופים לא מבדילים בין צרפתים לבלגים לפי הפרצוף בדיוק כמו שהאסייתים לא מבדילים.
נראה לך? 389099
בשביל זה המציאו את החוקים, לדוגמא אם אתה לא בטוח אם לפניך אמריקאי או קנדי, תמיד תבחר בקנדי, כי אמריקאי לא יעלב (בד''כ) אם תחשוב שהוא קנדי, מה שלא נכון ההפך.
אני מניח (בלי שום ביסוס) שסיני לא יעלב אם תחשוב שהוא יפני, בעיקר משום מצב הכלכלי העדיף של היפנים.
תן לי לנחש: 389157
אתה לא מכיר הרבה סינים, נכון?
תן לי לנחש: 389343
רק את אלו שעובדים בבנין, לא נראה לי שמישהו חושד שהם יפנים (אין להסיק מכך על השנאה בין העמים).
נראה לך? 389143
נדמה לי שאני יכול להבדיל בצורה די עקבית ומשכנעת בין רומנים, צרפתים ושבדים. גם לא נראה לי שאחוז משמעותי מהם יעלב אם אכשל.
נראה לך? 389144
לפני שנים היה אצל אביבה לינק למשחק של זיהוי פרצופים אסייאתים. אני הצלחתי לא רע, בסביבות החמישים אחוז, והיפנית השיגה תוצאה טובה יותר.
למרות ההשפעות הגנטיות כתוצאה מגלי הגירה לאורך ההסטוריה עדיין ישנם מאפיינים כלליים ביותר המבדילים בין העמים. הסינים בעלי פרצוף עגול יותר, הקוריאנים גבוהים והיפנים נמוכים ובעלי פרצוף זוויתי.
ההתעקשות היא יותר על רקע תרבותי וחיסולי חשבונות הסטוריים. כפי שלישראלי ממוצא ממזרחי יהיה חשוב שלא יבלבלו אותו עם ערבי כך סיני קוריאני או יפני יעמוד על טעותך מייד - עניין של כבוד כנראה.
נראה לך? 389156
תקן אותי אם אני טועה. הסינים הם לא "עם" במובן בו קוראנים ויפנים הם עמים. הסינים רבים פי 10, ומורכבים מפי 10 תת-קבוצות אתניות, שהקרבה הגנטית בינהן מזכירה את הקרבה בין סיני לקוראני.
נראה לך? 389225
כמובן, אני מתייחס לסינים של ה'איסט קוסט' מבייג'ין ועד הונג קונג אשר מהווים את עמוד השדרה של התרבות הסינית הייצוגית והם גם שזכו בין היתר להנות מהכיבוש הנאור של יפן הקיסרית.
נראה לך? 389253
סליחה על הבורות הנוראה, אבל אף פעם לא הבנתי איך מדינה קטנה כמו יפן הצליחה לכבוש מדינה ענקית כמו סין.
נראה לך? 389269
האנלוגיה טיפה מוגזמת, אבל האם אתה מבין כיצד מדינה קטנה כמו אנגליה הצליחה לכבוש חצי עולם? יפן (של מייג'י) השכילה לעבור מהפכה תעשייתית מזורזת וכואבת.

אגב, יפן לא הצליחה לכבוש את סין, אלא "רק" את חלקה הצפוני והמזרחי (ובכלל זה הבירה דאז).
נראה לך? 389275
נכון, זו שאלה טובה, ובכל זאת האנלוגיה אכן קצת מוגזמת. סין הייתה מדינה מאוד מפותחת, וגם סביר שהמתקפה היפנית לא מאוד הפתיעה אותה.
נראה לך? 389323
סין ממש לא היתה מפותחת והיתה מפולגת וחסרת מנהיגות לאחר תקופה ארוכה בה המדינות המערביות בזזו אותה.
היפנים לעומת זאת היו בשיא המהפיכה התעשייתית שלהם ולאחר מסע כיבושים מוצלח. הצבא היפני הגיע למנצ'וריה לאחר שהביס את רוסיה במלחמה כוללת - בכך הפכה יפן למדינת המזרח היחידה אשר ניצחה צבא מערבי במלחמה קונבנצינאלית עד היום.
נראה לך? 389324
תודה.
נראה לך? 389361
אם אתה באמת מתענין אני ממליץ על ספרה של ברברה טוכמן ''סטילוול אמריקאי בסין'' שתורגם לאחרונה לעיברית ומספר על סין בתקופה זו.
(ספרים של ברברה טוכמן הם תמיד מומלצים)
נראה לך? 389363
תודה. ייתכן שאקרא. גם אני בעד ברברה דנן, אם כי על הספר הזה לא שמעתי.
נראה לך? 389158
המשחק: http://www.alllooksame.com/
אלס יפונים 389187
A Jew and a Chinaman are drinking at a bar, when all of a sudden the Jew hauls off and slugs the Chinaman in the face.
The Chinaman rubs his jaw and says, "What the hell was that for?"
"Pearl Harbor," replies the Jew.
"Pearl Harbor?" yells the Chinaman. "The Japanese bombed Pearl Harbor, you idiot! Not the Chinese!"
"Japanese. Chinese. What's the difference? You all look the same to me."
The two men continue drinking in silence for a while, when out of nowhere, the Chinaman hauls of and slugs the Jew in the face.
"What the hell was that for?" screams the Jew.
"The Titanic," replies the Chinaman.
"The Titanic? How in hell could I be responsible for that? The Titanic sunk when it hit a fucking iceberg!"
"Iceberg. Goldberg. What's the difference?"

אלס יפונים 389195
ועוד בדיחת מהגרים ניו יורקית עתיקה:

לחנות אחת בצ'יינה טאון קראו "שמואל גולדנברג" על שם הבעלים הסיני. כל מי שנכנס שאל אותו, איך סיני מבטן ומלידה כמוך מסתובב עם שם כזה?

מעשה שהיה כך היה:

כשבאתי לאמריקה, בתור הצפוף ב"אליס איילנד" עמד לפניי יהודי. פקיד ההגירה שאל אותו לשמו, והיהודי ענה לו: "Shmuel Goldenberg".

כשהגיע תורי, נשאלתי לשמי ועניתי "Saim Sing". אז הפקיד רשם בתעודה את השם "שמואל גולדנברג".
אלס יפונים 389237
בדיחה מעולה (באמת) שמישהו כבר סיפר אותה באייל, עם שם סקנדינבי ולא יהודי.
אולאף אולאפסון 389249
איך זה עובד עם שם סקנדינבי?
אלס יפונים 390271
An Asian man walked into the currency exchange line in a New York bank with
2000 yen, and he walked out with $72. The following week, he walked in with

2000 yen, and was handed $66. He asked the teller why he got less money
than he had gotten the previous week. The lady said, "Fluctuations." The
Asian man stormed out, and just before slamming
the door, he turned around and said, "Fluc you Amelicans, too!"
הערה קטנונית 390275
יחס הין לדולר הוא *בקירוב* 1:110, לכן אל לבחור להתלונן על שקיבל למעלה מפי שלוש משהיה אמור.
אלס יפונים 397984
הצלופח הבוטאני 388249
לא לבלבל חלילה עם אוזן הפיל - שהוא שיח/עץ לגמרי שונה...
המלך, השריף והמעריץ - סיפור אהבה 393727
אז מה אומרים ביפן על הרומן המשולש בין קואיזומי, בוש ואלביס?

יום ההולדת של קואיזומי זהה ליום הולדתו של אלביס פרסלי, וקואיזומי הוא מעריץ גדול של המלך. לפני כמה שנים הוא מכר 200000 עותקים של תקליט בו הוא שר אלביס, והיום המטוס הנשיאותי לוקח אותו לביקור בגרייסלנד. בוש, אותו קואיזומי השווה לגרי קופר מ"דו-קרב בצהרי היום," אוהב להתאהב (זכורים התמוגגתו מפוטין, השבחים שהוא חלק לראש פימה הכושל באמצע הסמטוכה של קתרינה "אחלה עבודה, בראוני," וכיוב'), מה עוד שבימים טרופים אלה, כשביהמ"ש העליון ("שלו") הפנה לו כתף קרה ואצבע צרידה בנושא גואנטנמו, ושאפילו הבסיס האוונגליסטי שלו מראה סימנים של שחיקה מסוימת, בוש וממשלו זקוקים לכל טיפת אהבה שתחזיר מעט צבע ללחייהם ממעמקי 30 וכמה אחוזי התמיכה הציבורית.
המלך, השריף והמעריץ - סיפור אהבה 393806
הבליטו כאן את העובדה שאלביס, סליחה, קויזומי אכל סטייק מבשר אמריקאי והודיע כי הוא מרגיש בטוח (זאת לאור ההיסטריה היפנית לנוכח מחלת הפרה המשוגעת אשר התגלתה במספר משלוחים).
אני סבלתי את הפרסומת המעצבנת הזו לאלבום של קויזומי כך שתסלח לי אם אני לא אחזור ואפתח את אותה הטראומה.
יפן מזדקנת, מפזרת מליונים על קמפיין לציד לוותנים כאשר רוב היפנים בכלל לא מעוניינים לאכול מהבשר הזה, סקנדלים כלכליים ופוליטיים רודפים כותרות של מערכת חינוך מאובנת וכושלת -
וקויזומי שר אלביס.
המלך, השריף והמעריץ - סיפור אהבה 393809
אני הבנתי שהיחסים הקרובים שהוא רקם עם ארה''ב נתונים תחת ביקורת חריפה מחוגים שונים ביפן.
המלך, השריף והמעריץ - סיפור אהבה 393816
LOL
המשפט הזה נכון כבר 150 שנה ללא הפסקה חוץ מזמן המלחמה, החל מהיום בו אדמירל פרי נכנס עם הספינות השחורות שלו למפרץ טוקיו.
המלך, השריף והמעריץ - סיפור אהבה 393826
אבל עכשיו יש את ענין שיגור חיילים יפניים למשימות שאינן הגנה על הבית, כפי שהחוקה (שהוכתבה ע"י מקארתור) דורשת. זה לא משנה?
המלך, השריף והמעריץ - סיפור אהבה 393970
החיילים (אם אפשר לקרוא להם כך) חוזרים הביתה בימים אלו.
הדור ששרד את המלחמה כבר פחות דומיננטי והסטודנטים של היום, בניגוד לשנות החמישים והשישים, אינם נושאים את רגש האשמה והסלידה מהמלחמה.
למרות הרגשות הלאומיים שעולים בחוגים שונים בחברה היפנית צריך להבין שהחוקה של מקארתור כבר באמת איננה רלוונטית בחלק המתייחס לצבא היפני.
היום כבר אין וואקום באסיה ואף אחד לא רואה את יפן משתוללת מבלי שסין תמעך אותה בהזזת ישבן. היפנים, בצעד די הגיוני, מתאימים את עצמם למציאות בה סין הופכת להיות מעצמת על ומצד שני כיום כבר לא ניתן להסתמך על ארה''ב בעיניים עצומות ככח מגן.
עדיין, קשה לתאר את הנוער היפני זונח את טיפולי עור הפנים וסלוני היופי ועולה על מדים, אלא אם כן פייר קארדן יודיע שזה באופנה.
המלך, השריף והמעריץ - סיפור אהבה 393971
אה, האופנה ביפן היא באופנה?
היפאני בפוסט קורע 550667
היפאני בפוסט קורע 550689
שאפו.
לאסף 565318
אני מקווה ששלום לך ולכל מכריך.
לאסף 565330
תודה רון
אנחנו בסדר ומאוד רחוקים מאזור האסון, לא ידענו על מה שקרה בסנדאי עד שהוצפנו בצונאמי של טלפונים מישראל.
לאסף 565560
מה בדבר חשיפה לקרינה?
לאסף 565674
הקרינה מהטלפון הסלולרי?

הנה מישהו שטוען שצריך לקחת את הדברים בפרופורציה:
לאסף 565675
הציניות לא במקומה.
לאסף 565690
לפחות בתמונה כאן הבחור נראה בריא וטוב לב
לאסף 565755
ברומן שכתבתי לפני עשר שנים, כותב ריו מורקמי, אומר תלמיד "יש לנו הכל במדינה שלנו, חוץ מתקווה". היום אני אומר בדיוק ההיפך, על כל מה שאיבדנו, תיקווה היא אחד הדברים שאנו, היפנים, החזרנו לעצמינו.
לאסף 565575
התגעגענו! צריך אסונות בשביל אות חיים מהנציגות שלכם?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים