מילים משנות משמעות 266
יוסי גורביץ מציג: שיחון פוליטיקה־עברית, מעודכן לימינו אנו.

"משמעותן הרגילה של המילים בהערכת מעשים נתחלפה כרצון איש ואיש. העזה נמהרת נחשבה כנאמנות אמיצה לחבורה; התמהמהות מרחיקת ראות - כפחדנות מתפרכסת; המתינות, ככסות עיניים למורך לב... חמום המוח היה נאמן תמיד, והמדבר נגדו - חשוד... כי רוב בני האדם נוח להם להקרא נבלים פיקחים מלהקרא פתיים ישרים; בזה הם מתביישים ובזה הם משתבחים."

- תוקידידיס, תולדות מלחמת פילופוניס, ספר שלישי, פ"ב

כך פותח תוקידידיס את תיאורו המרתק על מלחמות האזרחים ביוון. את הסימן למעשי הזוועה המתרחשים מדי יום, הוא רואה בהשתנות תפקידה של השפה; שוב אין השפה מחברת בין הצדדים, בין האזרחים, אלא היא מפרידה ביניהם; שוב אין הם דוברים אותה שפה. השפה מחדדת את הסכסוך, תחת שתרגיע אותו.

ומה על ישראל, העומדת כעת על סף הבחירה שבין מלחמת אזרחים לבין מלחמת פילוג? הנה כמה דוגמאות מקריות מהחיים, שיראו כי ספרו של "אבי ההיסטוריה" רלוונטי בכל עת:

יש לשמור על אחדות העם - משפט שנאמר תמיד על ידי סיעות הימין/ הדתיים, שעה שהן עסוקות במרץ בפילוג העם. "העם", אחרי הכל, איננו כולל את השמאלנים עגולי המשקפיים, את אוכלי הפאי ושותי הבירות משינקין, וודאי שלא את אזרחי המדינה שאינם יהודים; "העם" הוא תמיד יהודי עם נטיות מסורתיות, עדיף עם דעות פאשיסטיות־גזעניות, רצוי עם קמצוץ הומופוביות. שמאלנים שחושבים שהקמת התנחלויות מפלגת את העם, חילונים שמאמינים שחוק אי־גיוס בני ישיבות גורם להחרפת הסכסוך בין חופשיים לעבדי האל, סתם אנשים שחושבים שהומוסקסואלים הם בני אדם, מתבקשים לסתום את הפה, בבקשה; הם לא מייצגים את העם. עובדיה יוסף, הדובר עברית עילגת ("לא תענה לו!") הוא הרבה יותר אותנטי מיוסי שריד, בעל העברית התקנית; עברית תקנית היא בכלל סימנה של האליטה.

הלאה שלטון האליטות - ודאי, למה שישלטו האליטות? שלטון האספסוף טוב בהרבה. רק תהיה קטנה: האם בקרב האספסוף השולט, לא מתהוות, תוך זמן קצר, אליטה?

אני אספסוף גאה - כך דיבר יורשו של זאב ז'בוטינסקי, איש ההדר, האדם שדיבר על "גזע גאון, נדיב, ואכזר" הניטשיאני כל כך - והאדמה לא הזדעזעה.

שוויון לכל ילדי ישראל - סיסמתה החדשה של ש"ס, שמתעלמת בחינניות מהעובדה שוועדת נאמן (שהונהגה, כידוע, על ידי שונא ישראל וחבר מרכז שינוי) קבעה חד משמעית שילדי ש"ס מקבלים 40% יותר ממה שמקבל ילד בחינוך הממלכתי. הערה נוספת: האם ש"ס דוגלת גם בשוויון בין הבוגרים בישראל? האם היא תקבל את שולמית אלוני, למשל, בתפקיד הרב הראשי? או שמא "השוויון" הוא סיסמה המיועדת להפיל ברשת את החיים רמונים? מה לשוויון בבית החומייניסט?

בג"צ צריך להיות יצוגי - טענתם הקבועה של אלו המתנגדים לשוויון, להכללת נשים במועצות דתיות (משום טומאתן), ולקיומן של דייניות בבית הדין הרבני. איל הניגוח שבאמצעותו מנסים אלו המדכאים באלימות את יוצאי הדופן למוטט את הרפובליקה הישראלית.

עם אחד, גיוס אחד - סיסמה שקרית שאיפשרה לאהוד ברק לנצח בבחירות. עכשיו הוא אומר שהוא לא הבין את עומק הבעיה. אם ככה, אודי, למה עלינו להאמין לך שאת בעיית הוויתורים לערפאת אכן הבנת?

מפלגת העבודה החליטה... - אהוד ברק החליט.

משמעת קואליציונית - מונח נזיל. חברי מפלגתו של ראש הממשלה מחויבים בה בהצבעות מצפוניות; היא אינה חלה על מפלגות אחרות, כגון ישראל בעליה, ש"ס או המפד"ל, שאינן מונחות בכיסו של ראש הממשלה.

אנחנו עם הליכוד גמרנו, הצהירו המפלגות החרדיות - עד הבחירות הבאות או המשבר הקואליציוני הבא, מה שיבוא קודם.

הצבא נתן לי המון - למדתי לשקר, לגנוב, לרצוח (זהו, אגב, עיקר תפקידו של האימון הצבאי) ולהתעלל בחלשים ממני; ראיתי את כל הקצינים, מהרמטכ"ל דרומה, משקרים מבלי להסמיק; צפיתי במירוץ החמיקה מאחריות; והדבר הכין אותי היטב לקריירה פוליטית. אגב, מסורת הגניבות בצבא עתיקה מאד. החיילים הספרטנים (אם נחזור לתוקידידיס) אומנו רשמית בגניבה בשיטה שלאחר מכן הועתקה (בלי לשלם זכויות יוצרים, כמובן) על ידי צה"ל: נתנו להם משימות ולא נתנו להם את הנדרש לביצוען. כל אפסנאי היה מרים לכבודם את כובעו (הגנוב).

אחים לא מפקירים - במיוחד אחים שהחליטו לסבך את חיי המשפחה ולגנוב אדמות. אלו אחים יקרים יותר, שלמענם מתבקשים שאר בני המשפחה להקריב את חייהם במלחמה, רצוי גלובלית. וכמו שכבר אמרו לפני: עם אחים כאלה, עדיף בני דודים.

אנחנו לא מאיימים על ראש הממשלה, אבל לא תהיה לנו שליטה על קיצוניים - משפט שכמו נלקח ישירות מ"הסנדק". המקום הזה כל כך דליק, לא כדאי שיהיה לך ביטוח נגד שריפות? אגב, ההלכה היהודית קובעת במפורש שיש למנוע רצח של יהודי, ושכל היודע על אדם המתכנן רצח חייב לעצרו, שכן הוא רודף. אלא אם, כמובן, המיועד לרצח הוא רודף בעצמו. אה! עכשיו הבנתי!

נתניהו מוביל בסקרים - "רוב בני האדם נוח להם להקרא נבלים פקחים", ונתניהו הרי היה השקרן האולטימטיבי. ברק הוא שקרן גרוע, ולכן הוא יפסיד לשקרן הטוב ממנו. אלמנטרי, ווטסון.

נבחרתי על ידי העם, לא על ידי הפרלמנט - משפט הידוע מתורותיהם של פאשיסטים, פוטשיסטים, גנרלים דרום אמריקאים, ואהוד ברק.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אכן פירוש אחיתופל • אריאל גיספאן • 4 תגובות בפתיל
  ברק אינו פשיסט • ג. שמעון • 3 תגובות בפתיל
  עברית עילגת? • שמואל • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • דני פולטין • 7 תגובות בפתיל
  עיקר תפקידו של האימון הצבאי? • מיץ פטל • 21 תגובות בפתיל
  ייצוג העם בבג''ץ • עומר מוצפי • 3 תגובות בפתיל
  מקור לטעויות • אייל רון • 38 תגובות בפתיל
  בננות • עופר
  ללא כותרת • איציק ש. • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים