שירה - מאי 2007 2725
שני שירים פרי עטו של יאיר אסולין

קודם המוות

קֹדֶם הַמָּוֶת, כָּךְ אוֹמְרִים,
יֵשׁ שֶׁקֶט.
אַחַר כָּךְ אוֹר גָּדוֹל -
מְסַנְוֵר - מְזַכֵּךְ כְּמוֹ מַיִם חַמִּים, כְּמוֹ כֹּהַל נָקִי.

בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁעָבַר חָשַׁבְתִּי עַל אִשָּׁה.
לְיָמִים הָיְתָה אַהֲבָתִי, לְיָמִים אַךְ
זִכָּרוֹן נוֹתַר מִמֶּנָּה.
בְּטֶרֶם הָלְכָה הָיָה שֶׁקֶט. שֶׁקֶט לַחְשֹׁב עַל
כָּל הָרַע שֶׁעָשִׂיתִי. שֶׁעָשִׂינוּ.
אַחַר כָּךְ הָיָה חֹשֶׁךְ, וְהַזִּכְרוֹנוֹת צָרְבוּ אֶת נַפְשִׁי כְּכֹהַל
עַל פֶּצַע פָּתוּחַ.

כְּמוֹ תְּפִלַּת כָּל נִדְרֵי .


סיוט

כַּאֲשֶׁר יִגָּדַע טִרְטוּר הַצִּרְצָרִים
עַל־יְדֵי הָאוֹטוֹבּוּס הָרִאשׁוֹן
אֵדַע כִּי הִגִּיעַ לְקִצּוֹ
לַיְלָה אֲשֶׁר הָיָה כְּיוֹם
וְנִצָּב בְּפִתְחוֹ יוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה כְּלַיְלָה.



פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "יצירות אמנות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שירים חזקים. 442907
שירים חזקים. 445212
דיון 1013
שירים חזקים. 445222
אנא פרט.
קרב יום 443097
אני מניחה שהשורה האחרונה היא אלוזיה (הפוכה) לפיוט שמופיע בהגדה של פסח. השורות ההן מצמררות ותמיד תהיתי מה משמעותן (הקבלית או האחרת): קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה, רם הודע כי לך היום אף לך הלילה. חשבתי שהן קשורות לזמן הגאולה, או לזמן הפורענות שלפני הגאולה, אבל ידיעתי לא מגעת יותר מזה.
קרב יום 443112
בשורות האחרונות מהדהדים עוד שני מקורות לפחות: "יום ליום יביע אומר, ולילה ללילה יחווה דעת" מתוך מזמור י"ט, בהיפוך משמעות: מה שמופיע במזמור כרצף של התעלות מופיע בשיר כביטוי של שיממון מתמשך. הביטוי "עשה לילות כימים" או "משים לילות כימים" - כפי שזה מופיע בתלמוד, גם הוא משמש רקע אחורי לאמירה השירית הזאת. מה שמקובל כביטוי לאינטנסיביות וליצירה מהופך בשיר כביטוי של פסיביות וחוסר אונים.

גם המקור שהזכרת כאן בצדק רב, הפיוט של יניי, שהבית האחרון שלו מופיע בהגדה, מעורטל מחרדת הקודש שלו בשיר גופו. מה שמופיע כצפייה דרוכה לביאת משיח או לקטסטרופה קוסמית ("קרב יום") נעשה בשיר לחוויה יומיומית נעדרת כל מתח ודריכות: היום שניצב בפתח "יהיה כלילה", כוודאות משמימה.
קרב יום 443118
"ודאות משמימה"? לא הגזמת קלות? שים לב לשם השיר.
קרב יום 443122
ה"סיוט", אם להשתמש בקלישאה הספרותית, הוא קפקאי. הדובר שנמצא על סף היום החדש ויודע (!) שהוא "יום אשר יהיה כלילה", מדבר על סיוט שאיננו קשור לפחדים קמאיים, לא לסיוטי-ביעותים שקשורים בבלתי נודע, גם לא ברוחות ושדים והזיות אפוקליפטיות. "סיוטים" מסוג זה נשללים באמצעות האלוזיות, שמציבות את ה"סיוט" הנוכחי כהיפוך שלהם. נכון. הסיוט הוא ההוויה המשמימה, היומיומית, הקיומית. זו שמסומלת גם על ידי "טירטור הצרצרים" הלילי (כדאי לשים לב להמרת ה"צרצור" הטבעי באיפיון המיכני דווקא), ורעש האוטובוס - שהוא המשך הטירטור בעצם.
קרב יום 443125
טוב, נקווה שהמשורר יכריע בינינו. לי זה ממש לא נשמע כך (אין צורך בשדים ורוחות כדי לחוות סיוט נורא פי כמה משממון).
קרב יום 443130
תודה על ההארות.
קרב יום 443989
אחת מהקללות בתוה
בבוקר תאמר מי יתן ערב ובערב תאמר מי יתן בוקר (אני לא בטוח בנוגע לסדר)
קרב יום 444005
תודה. זה אכן כך: "ובגויים ההם לא תרגיע, ולא-יהיה מנוח לכף-רגלך; ונתן יהוה לך שם לב רגז, וכליון עיניים ודאבון נפש.והיו חייך, תלואים לך מנגד; ופחדת לילה ויומם, ולא תאמין בחייך. סז בבוקר תאמר מי-ייתן ערב, ובערב תאמר מי-ייתן בוקר--מפחד לבבך אשר תפחד, וממראה עיניך אשר תראה" (דברים כ"ח, ס"ה-ס"ז).

ומשהו דומה במשמעות הפוכה, מתהלים: "לערב ילין בכי ולבוקר רינה".
קרב יום 527409
אני חושב שהרמז בהגדה הוא דווקא לפסוק מנבואת הגאולה הסתומה של זכריה, שקראנו בסוכות: "והיה יום אחד הוא יוודע לה' לא יום ולא לילה והיה לעת ערב יהיה אור".
קרב יום 527410
כמעט שכחתי, http://www.youtube.com/watch?v=gZ09nCZDUzg (סכנה להרעלת פאתוס).
קרב יום 527414
תודה! מדהים. היא מזכירה לי את עצמי בליל הסדר.
קרב יום 527406
על פי המורה שלי במיל' לתושב''ע, שהוכיח עצמו כאמין במקרים אחרים, מדובר במקור במזמור תקוה לקראת כיבוש ירושלים מן הצלבנים ע''י המוסלמים.
כתשובה לשאלה 443281
אני מקווה שאצליח להשיב על השאלה שעלתה בעניין ''סיוט''.אבל ראשית ידוע שמשורר אינו יודע לכוון ללב שומעיו ולעיתים פרשנותם טובה מכוונתו.

השיר סיוט כוחו בצימצומו.אותו יום שיהיה ללילה הוא-הוא הסיוט עצמו.שהרי מה מסייט אדם יותר מן הידיעה שמשהו רע בא ויותר מכך שאין בכוחו לעשות דבר כדי למנוע זאת. זהו הסיוט האמיתי.
וזו הייתה כוונתי עד כמה שאני יכול לקלוע לליבה זמן אחרי הכתיבה.
כתשובה לשאלה 443289
כותרת השיר הקצר הזה, דווקא משום הצמצום המתחייב, - איננה נראית לי מחוייבת המציאות. היא מגדירה מה שמופיע ממילא בלשון השיר, ובזה אולי מצמצמת את תוקפו. מה שקיבל עיצוב של חוייה חד פעמית, ולכן חסרת שם, נעשה באמצעות ההגדרה ''סיוט'' חלק מסוג הדברים הכללי. ה''סיוט'' איננו מבאר דבר, ולטעמי - אפילו מצמצם את המשמעות העולה מן התמונה המורכבת שבשיר.

לבד מזה, אם לא כתבתי קודם לכן, השיר טוב מאד לטעמי, מדוייק וחזק. לא כתבתי ''יפה'', משום התוכן.
כתשובה לשאלה 443755
לי השיר השני מזכיר שתי חוויות:
1. לילות לבנים בטירונות
2. לילות של סעידת ילד חולה בבית החולים.
בכל מקרה, חזק.
כתשובה לשאלה 446995
התחברתי לתיאור של חולה בבית חולים בשורות האחרונות, אבל איכשהו זה לא מתחבר לגמרי, כי בבית חולים לא שומעים דברים מן העולם שבחוץ, כגון צרצרים.

לי זה עשה אסוציאציה של אדם שלא הצליח להרדם במשך הלילה בגלל מחשבות ודאגות, ולאו דווקא בגלל פעילות כלשהי.
שירים יפים ומדויקים .תודה 444952
האמת היא ש- 446101
לא אהבתי (:
הפסקתם לפרסם שירים? זהו? 448534
הפסקתם לפרסם שירים? זהו? 449170
לא. בחודש יולי מדור שירה כרגיל.
וגם מאמרים 449173
האחרון פורסם לפני איזה חודש
וגם מאמרים 449174
סליחה. בערך שבועיים
לגבי השיר הראשון 453760
הבית הראשון מדבר על קלישאת הקץ של האדם המאמין. בהתחלה כלום ואז האור המרפה.

והנה בבית השני שני השלבים של קודם: כלום ואחר-כך אור מתחלפים - קודם היה טוב, טוב עד שנזנחו חובות יום הכיפורים ולאחר מכן, במקום הנחמה הגדולה ובעקבות ההזנחה, ישנו כאב גדול של געגועים לא פתורים, בלי שום חסד.
במקום לזכות לפחות במשהו יש קרחות מכל כיוון.

באסה.
חזק ונוגע 464916

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים