תלונה ליועץ המשפטי כנגד פרופ' רות גביזון 2754
בכתבה אשר התפרסמה במוסף הארץ בשבוע שעבר (ו') מתחה המשפטנית רות גביזון ביקורת על אלמנטים בתרבות הערבית־מוסלמית אשר לטענתה מגבילים את ההתפתחות של הפרטים בחברה זו. כמו כן טענה גביזון כי הציבור היהודי מזרחי דומה לזה הערבי וסובל מאותן בעיות.

בכתבה במוסף הארץ אמרה גביזון: "חלק גדול מהמצוקה של האוכלוסייה הערבית־מוסלמית בישראל, לא הנוצרית, נובע מתרבות של משפחות גדולות, מחוסר השכלה ומכוח עבודה בלתי מהימן וכשיר לחיים מודרניים. כל אלה יוצרים עוני, גם ללא אפליה מטעם אתני. מבחינה זו הערבים המוסלמים דומים ליהודים המזרחים שאינם מצליחים לפרוץ את מעגל התרבות הפסיווית, הלא משכילה, הלא מתחרה. זו בעיה תרבותית גדולה כשלעצמה ואצל הערבים נוספה לה עוד בעיה: היותם ערבים".

בתגובה פנתה תנועת 'הקשת הדמוקרטית המזרחית' ליועץ המשפטי לממשלה והגישה תביעה בגין לשון הרע. מגישי התלונה טוענים כי דברי גביזון נגועים בגזענות בוטה כנגד הציבור הערבי והציבור היהודי־מזרחי.

פרופ' רות גביזון כיהנה בעבר כראש האגודה לזכויות האזרח בישראל ומועמדת כיום לבית המשפט העליון.
קישורים
ערוץ 7
הכתבה במוסף הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422380
אבא שלי מעירק, אמא מרומניה, בעלי נולד באיטליה ואני בישראל, הילדים שלי נולדו בקנדה. האם הם נידונים לחיי חרפה ועוני?
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422381
אני לא חושב שגביזון אמרה ש*כל* מי שנמנה על הציבור הערבי או היהודי מזרחי נדון לחיי עוני.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422384
קרא עוד פעם מה שמצוטט בידיעה
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422389
"חלק גדול מהמצוקה של האוכלוסייה היפנית, נובע מתרבות של שליטה פטריארכלית, מחוסר עידוד תקשורת בין אישית ומכוח עבודה קונפורמי חסר יכולת מעוף המדוכא על ידי המערכת. כל אלה יוצרים מתחים אישיים חמורים המובילים לתופעה נרחבת של נאורוזה קיצונית בכלל והפיכת הנשים לרחמים מהלכים ועצמים מיניים בפרט."

האם ההכללה הזו אינה נכונה ואם היא נכונה האם משתמע ממנה שכל היפנים סובלים מקבעון אנלי והגברים הם עברייני מין?
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422390
מה העניין עם האסוציאציות החולניות האלה? מה אין מסםפיק בשר בהכללה הנכלולית של השוםטת?
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422409
הערה: גביזון לא הייתה, היא איננה, ולאור התבטאותה - גם לא תהיה לעולם שופטת.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422420
*נקווה* שלא.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422403
אם תוסיף ל"טענתך" "ואצל היפנים נוספה לכך עוד בעיה: הם יפנים", אכן ישתמע שכל היפנים סובלים מקבעון אנלי.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422421
לפי מה שכתוב בחדשה פה באייל, ובלי לבדוק את המקרה יותר לעומק במקומות אחרים: "כל אלה יוצרים עוני, גם ללא אפליה מטעם אתני" עשוי להיות הרקע ל"נוספה לה עוד בעיה: היותם ערבים."
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422465
יש בזה משהו.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422424
או, יפה.
בכוונה לא הוספתי את הסיומת של הציטוט. אם אתה/את ( דרך אגב, נקודותיים זה ניק מגניב כזה כאילו אבל לא יקרה כלום אם תבחר/י שם אנושי וקבוע סתם לצורך תרבות הדיון) מסכים עם ההצהרה מהתגובה הקודמת הרי שאין בהוספת הסיומת משום גריעה.

אם אני מוסיף 'לטענתי' הרי זאת משום שאני בוחן את החברה היפנית דרך מכלול הערכים הפרטי/תרבותי שלי ויש יפנים שיחלקו עלי לחלוטין.
אם אני מוסיף ש'יש עוד בעיה: הם יפנים' הרי שאפשר להסיק מכך שאני לא אוהב יפנים, להיעלב ולעשות פרצוף של דוד לוי.
אפשר גם להתעמק קצת יותר ולהבין שאני מאוד אוהב יפנים (ויפנית) אבל אני חושב שהבעיות התרבותיות שלהם נעוצות בעובדה שהם פיתחו תרבות מאוד סגורה, מקובעת וקשה להסתגלות ולכן מדובר בבעיה בזכות עצמה.
לדעתי גביזון התכוונה בהתיחסות הזו לבצע איזו הבדלה בין הערבים ליהודים יוצאי ארצות ערב. בעוד היהודים מכל העדות בארץ נטמעים, נחשפים בצורה הדדית והדרגתית לתרבויות של יהודים מארצות אחרות ומאמצים ערכים חדשים, הרי שהעולם הערבי נמצא ברגרסיה תרבותית וערכית בהיקף שאולי אין לו תקדים בהסטוריה האנושית. הפתיחות להשפעה תרבותית שונה שואף לאפס ולכן גם הסיכוי לשינוי וקדמה בעולם הערבי לא נראה באופק.

אבל אולי אני טועה וגביזון היא גזענית ובעצם אסור לומר שום דבר רע על התרבות הערבית הנשגבת.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422427
ראיתי בטלוויזיה איזו תוכנית לא מזמן, שבה ראיינו ערבי מסורתי אחד, שהקפיד לחיות (או לפחות לארח) באוהל. התוכנית התעסקה בקפה. עצבן אותו המונח "קפה טורקי" - "מה טורקי? זה קפה ערבי." עד כאן הכל טוב, אבל הוא גם טרח להגיד שקפה ערבי הוא הקפה היחיד, ושקפוצ'ינו, אספרסו וכו' לא ראויים למשתה אדם. גם זו דיעה לגיטימית, אבל זה לא נגמר פה. הוא התגאה בכך שהוא מעולם לא לגם קפוצ'ינו, אספרסו או כל וריאנט אחר, ונשבע לעולם לא לגעת בזבל הזה. טיפוס מעניין.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422437
זה בסדר. פלצני קפה יש בכל מקום, גם באייל
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422448
גם ביוון, אם תזמין קפה טורקי, תקבל מבט זועם או סטירה - ולא קפה.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422455
זה מזכיר לי את הבדואי מחניון בארות שהיה מחכה שיעלמו אחרוני המטיילים ואז זורק את הפינג'אן לעזאזל ומוציא מהסליק קולה.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422441
שוב אתה מתקיף דחלילים ''תרבות ערבית נשגבת''. היא הביעה דעות קדומות נגד מזרחים בישראל, דעות שטחיות שאבד עליהם הכלח בימי סלח שבתי והיא לא מסתמכת על שום דבר רציני יותר מקריאה במעריב של שבת
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422458
לא חייבים להגיב אם אין מה לומר.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422462
זו לא דעה קדומה, אלא אמת כואבת.
היהודים-הערבים מדוכאים ומוחלשים בישראל. למרות מאבקה של ה''קשת'' וגופים שקדמו לה, הם לא הצליחו עדיין להשתחרר מהמשבצת הפסווית שבה הם נכלאו בידי השלטון הציוני-אשכנזי.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422490
ואיך זה שמיעוט ציוני-אשכנזי מצליח לכלוא את המדוכאים במשבצת פאסיבית למשך שנים רבות כל-כך? כנראה מפני שהוא מוכשר יותר.

(הקורא איציק ש. מתבקש לשמור על קור רוח. אני לא חושב שהרישא נכונה, ולכן הסיפא חסרת תוקף)
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422447
"רגרסיה תרבותית וערכית בהיקף שאולי אין לו תקדים בהסטוריה האנושית"

הבה לא נגזים. הרגרגסיה המדינית הערבית היא בת 500 שנה לערך, מאז כיבוש ספרד בידי הנוצרים והלבנט בידי הטורקים. ההתבדלות הקנאות ומלחמות-השכנים ששלטו במערב אירופה מאז חורבן האימפריה הרומית המערבית היתה תקופת דרדור ארוכה ועמוקה יותר.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422457
טוב שסייגתי את עצמי.
בכל זאת אני רואה הבדל עמוק וחושב שקשה להתייחס לתופעות בימי הביניים באותו המדד לאותן תופעות המתרחשות כיום.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422473
את כל הפלפול באשר לאי-הוסםת הסיומת לא הבנתי כלל ועיקר.
אבל כמובן, ניכרים דברי חוכמה עליונה.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422430
חס וחלילה. האמא הרומניה מצילה אתכם מעוני, כי כידוע כל הרומנים גנבים. הבעל האיטלקי נופל גם הוא לקטגוריה זו, כידוע לכל מי שראה את הסרט ''גונבי האופניים''. כך שכלכלית אתם מסודרים. אבל החרפה לצערנו נשארת, ותצטרכו פשוט ללמוד לחיות עם זה.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422433
ללמוד לחיות עם זה? לא הקשבת? הם לא מסוגלים ללמוד.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422436
אבל הילדים נולדו בקנדה ולכן קיים סיכוי קל שזה יאזן את הגנים הרעים.
שאלה בלוגיקה לאיכבוד השופטת 422743
תלוי, אם הם מחזיקים בערכים תרבותיים של משפחות גדולות, חוסר השכלה ומכוח עבודה בלתי מהימן וכשיר לחיים מודרניים אז רוב הסיכויים שכן.
תשובה לוגית 423275
במידה ואת רצינית הרי שאם התרבות הרומנית-איטלקית היתה
דומיננטית אינך צפויה לחיי חרפה , כי בכל זאת החוש המסחרי הרומני והתרבות הרנסנס האיטלקית יחד עם השפעת התרבות המערבית
בקנדה יביאו אותך לחיי נוחות ורווחה אידיאליים מערביים.הבעייה היא כמובן מידת השפעת העירקיות על אופי התנהגותך.
צמצמי בקובות ושרפי את הפיג'מאות הייצוגיות שנהגת להסתובב
איתם בשבת בבוקר וכך תוכלי להעלות את רמת חייך.
תשובה לוגית 423276
באופן כללי מומלץ להיעזר באנליזה גנטית לסילוק הגנים הפגומים.
422423
למרות הפיתוי, לא הייתי רוצה שאפילו שקל אחד מהמיסים שלי יממן הליך פלילי נגד גביזון. אבל אני אשמח מאד לראות את ה''קשת'' מנהלת תביעה יקרה, מפסידה בה ומחוייבת בהוצאות עתק. אני מקווה שמתישהו תוך כדי, הם גם ייצרו עילה לתביעה נגדית ושהם יפסידו גם בה.
422425
באמת לא יעלה על הדעת ששופטים יגידו את האמת, קל וחומר כשהיא לא PC. במצב הנוכחי לא ברור לי איך אדם כזה יכול היה אפילו להחשב מועמד לעליון.
האיכבוד של האישופטת 422439
למה אתה רושם שהיא אמרה אמת? היא היסטוריונית? סוציולוגית? אנתרופולגית? היא מסתמכת על עבודות מחקר כלשהם? בטח היא לומדת על זה מקריאה בידיעות
האיכבוד של האישופטת 422456
אם מעניינים אותך המקורות עליהם היא הסתמכה, זו בהחלט שאלה לגיטימית להפנות אליה, להבדיל מצעקות ''גזענות''.
מצד שני אם אתה זקוק למחקרים כדי לדעת שמשפחות גדולות וחוסר השכלה נמצאים במתאם למצוקה כלכלית, שבתורה נמצאת במתאם למצוקות אחרות, אזי לא בטוח שמחקרים יעזרו לך.
האיכבוד של האישופטת 422503
היפאני לא רשם, כי אם כתב. או הקליד.
האיכבוד של האישופטת 422532
וישנה: לא יפאני אלא קהלת.
האיכבוד של האישופטת 422540
לא לא. הוא רשם, אתה רשמת, כולנו רושמים: הרי מתחילת כל הימים נקבע מה נרשום כולנו לדורותינו, והכל מוכתב, ומה שמוכתב - נרשם!
האיכבוד של האישופטת 422548
שכ"ג חפץ בעיקר ביקרן של אותיות בכל"ם, תגובה 392629, וביקרה של העברית באופן כללי. נדמה לי שההערות בעניין ה"רשם" לא באו ממנו, בד"כ, אלא יותר ממקורות אלמוניים (ומל.ב.פ. [?], בהזדמנות או שתיים).

אגב, הפירוש המילוני ל"רשם" הוא "כתב", "העלה על הכתב", ולא נאמר במפורש שהדבר כולל רק פעולות מסוג שרטוט דיאגרמות או עריכת רשימות מכולת וכדומה. כדוגמאות ל"רשום", מצטט אבן-שושן מספר דניאל: "אגיד לך את הרשום בכתב אמת", וכן גם מן המכילתא: "המקרא הזה רשום ומפורש על ידי איוב".

כך שאולי תחושת ההתנגדות ל"רשם" כ"כתב", והנטיה לשוב ולהעיר הערות בעניין זה - אולי אלה נובעות בעיקר מכך שאיננו רגילים (עדיין?), ולאו דווקא משום שיש בשימוש זה משהו שגוי בעליל.
האיכבוד של האישופטת 422555
הדוגמאות שאת מביאה מתאימות גם הן למשהו שנרשם "מפי מישהו", לא בדיוק נכתב בידי ה"רושם". גם היום, אם את מכתיבה לי משהו, אני *רושמת* אותו: הכתיבה היא יותר פעולה שהיא פרי רוחו של הכותב.
האיכבוד של האישופטת 422561
גם רשימה למכולת היא פרי רוחו של הכותב, וגם רשימת המסעדות האהובות עלי או רשימת החברים שאני מתכנן להזמין לחתונה שלי.
האיכבוד של האישופטת 422564
האיכבוד של האישופטת 422570
סליחה, התגובה הריקה נלחצה בטעות.
ודאי שרשימת מכולת או רשימת חברים הן דברים שאתה רושם. אבל כך גם דברים המוכתבים לך, כמו הודעה שעליך להעביר או דברי מרצה בשיעור.
אבל תגובות, למשל, אתה כותב.
האיכבוד של האישופטת 423128
ממש לא טעות - הודעה של אלמוני על המסעדה האהובה עליו, ועל חתונתו הקרבה, ודאי שמצדיקה הודעה ריקה.
האיכבוד של האישופטת 423137
לא הבנתי.
האיכבוד של האישופטת 423138
נדמה לי שהחליטו כאן מתישהו שהודעה ריקה היא הודעת תמיכה אילמת או משהו. אולי התחיל את זה עוזי ו.
האיכבוד של האישופטת 423139
הפוך- תגובה ריקה היא מחאה על תגובה ללא תוכן.
האיכבוד של האישופטת 423141
בדיוק בגלל זה לא הבנתי.
האיכבוד של האישופטת 423153
אפילו לא מחאה. היא מציגה את האבסורד שבתגובה של אלמוני המגלה משהו על עצמו.
האיכבוד של האישופטת 423172
ראשית, בתגובה שעליה הגבתי (בטעות) התגובה ריקה, לא היה כל עניין של אלמוני המגלה משהו על עצמו: האלמוני דיבר שם על ההבדל בין "לכתוב" ל"לרשום".
שנית, כבר הסברתי מזמן לעוזי מדוע יש דברים שאני (כאלמונית) מגלה על עצמי ובכל זאת אין בזה אבסורד. אין לי סבלנות לחפש את הלינק, אז אני חוזרת על ההסבר - כאשר אני "תומכת" בדעה מסוימת או מתנגדת לה, גם בלי להוסיף עליה דבר, האינפורמציה שאני מעבירה היא שיש ייצוג נוסף באייל לבעלי דעה זו או לשולליה בהתאם. משהו מעין סימון תגובות ב-ווי נט לשהח, נאמר.
האיכבוד של האישופטת 423173
הגבתי ל תגובה 422561 .

חזרה על ההסבר אינה מחזקת את נכונותו (כמו שאלף תגובות בווי-נט לא הופכות מאמר ליותר מעניין).
האיכבוד של האישופטת 423175
בדיוק לאותה תגובה התייחסתי. קראי אותה שוב ותראי במה היא עוסקת.
תמיכה ב*דעה* או עמדה אינה מחזקת את נכונותה, אבל היא מחזקת בהחלט את "נוכחותה".
האיכבוד של האישופטת 423189
קראתי. נו?
האיכבוד של האישופטת 423192
נראה לי שקראת, כנראה, בחוסר ריכוז מוחלט. האלמוני באותה תגובה מגיב לתגובה שלי, המתייחסת לשאלה באילה הזדמנויות ''כותבים'' ובאלה ''רושמים''. נושאי ה''רישום'' שהוא מעלה שם נועדו להדגמה בלבד, לא כדי לומר משהו על חתונתו או צורכי המכולת שלו.
האיכבוד של האישופטת 423203
לצורך העניין הנה ניסוח מחודש של תגובה 422561 והפעם בגוף שלישי: "גם רשימה למכולת היא פרי רוחו של הכותב, וגם רשימת המסעדות האהובות עליו או רשימת החברים שהוא מתכנן להזמין לחתונה שלו." הנושא הוא "פרי רוחו של הכותב" (או של הרושם), דבר שבא מהתגובה של האלמונית, והנושא הוא לא המסעדות או החתונה שנתתי רק בתור דוגמאות (אבל את וכולם מוזמנים, שאף אחד לא יעלב :)
נטפוקים בע''מ 423205
אבל האלמוני (את או מישהו אחר, לא משמעותי) לא כתב בגוף שלישי אלא בגוף ראשון. דווקא עם נושא ההודעה אין שום בעיה.

לפני שאת שולחת אותי לקרוא שוב ומשוכנעת שהפעם אבין ואפנים, הציצי במשפט השני של תגובה 423173 .
האיכבוד של האישופטת 423142
שכ''ג, אאז''נ. אבל מעולם לא הצלחתי למצוא את התגובה ההיא (אין מספיק מילות חיפוש).
האיכבוד של האישופטת 423145
ההמצאה היא של עוזי וישנה, שכ''ג רק ''פירש'' אותה מחדש אחרי שהועתקה.
האיכבוד של האישופטת 423155
נו, אז אפשר לינק?
זה? 423162
תגובה 352228
תיקון 422463
זה לא ציטוט מכתבה במוסף הארץ, אלא מספר שצוטט גם במוסף הארץ. וכדאי להוסיף קישור לכתבה http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

עוד קישורים שכדאי להוסיף (אם כבר) הם http://www.idi.org.il/hebrew/article.asp?id=21112006... http://www.idi.org.il/hebrew/catalog.asp?pdid=559&am... שם אפשר לקרוא גם שני פרקים מהספר
קצת נדוש אבל 423274
נסו להחליף את המילה ''ערבים'' ב''חרדים''. הרי התבטאויות כאלה נאמרות חדשות לבקרים ואף אחד לא נזעק.
קצת נדוש אבל 423362
בעקבות קללות בכנסת http://news.google.co.il/nwshp?client=firefox-a&...
שמעתי הבוקר ברדיו ח"כ לשעבר (ששכחתי את שמו) טוען שיוסי שריד היה מוחה בחריפות יתרה אם הקללות היו מושמעות ע"י ליברמן. חריפות המחאות תלויה לטענתו בדעה הפוליטית של המקלל ושל המוחה.
וריאציה על משחק ברקת 423368
אני: מוחה בחריפות.
אתה: מנבל את פיך.
הוא: חתיכת זבל מזדיין.
ממש לא קשור, אבל 423372
אם אתה מכניס מילים לפי, ומילים אלו הן מילים לא יפות (בלשון המעטה).
אז אפשר לומר, ש-"אתה מנבל את פי"?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים