ביה''ד לעבודה: חוק שעות עבודה ומנוחה חל גם על חנויות בקיבוצים 2757
בית הדין הארצי לעבודה קבע היום (ג') כי חוק שעות עבודה ומנוחה חל גם על חנויות בקיבוצים. החוק אוסר על עבודת יהודים בשבת, אולם בפסיקה קודמת (של בית הדין האזורי לעבודה) נקבע כי אינו חל על קיבוצים -- בין השאר משום שלא ניתן להגדיר מהי דתה של אגודה שיתופית כגון קיבוץ, והחוק קובע יום מנוחה שונה לבני דתות שונות.

השופטים אדלר, ברק-אוסוסקין ורבינוביץ' קבעו כי ''ידיעה שיפוטית היא שקיבוץ הוא יהודי'', בפרט לאור הרכב האוכלוסיה בקיבוצים בהם דנה התביעה. היות שחברי קיבוץ נחשבים לחלק אורגני ממנו, הרי שבעבודה בחנות בקיבוץ בשבת הם נושאים באחריות פלילית כמו בעל עסק העובד בחנותו בשבת. בית-הדין הארצי הורה לזה האזורי לשוב ולשמוע ראיות בתיק לשם הכרעת הדין.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

עוד מסמר בארונו של הקיבוץ 423185
מדובר בתקדים מהפכני: חוקי מדינת ישראל אינם נעצרים בשער הקיבוץ.
חסר לנו שגם יתחילו לאכוף בקיבוצים את תקנות התעבורה, ואנו, אנה אנו באים?
עוד מסמר בארונו של הקיבוץ 423235
מאחר וידוע כי הקיבוצים חיים לנרו של ברל שעדיין בוער,
השופט רבינוביץ ציטט מדברי ברל כצנלסון, מראשי תנועת העבודה, שכתב כי ''השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה האנושית'', ודרש מחבריו בקיבוצים הימנעות מוחלטת מעבודה. ''כאנשי טבע וכפועלים - ולנו יש צורך בשבת יותר מאשר למישהו אחר - נרים זאת על נס ונבנה על פי זה את החיים''.
עוד מסמר בארונו של הקיבוץ 423237
ציטוט קצת מצחיק בהקשר זה. הרי הקיבוצים השאירו את ''ההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה האנושית'', ואפשרו לכל אחד מחבריהם יום מנוחה שבועי, רק לא בשבת הרשמית דווקא.
האמת היא 423492
שהמשטרה כבר ממזמן ''התלבשה'' על הקיבוצים בענייני תנועה.
קרובים שלי, שגרים בקיבוץ בעמק יזראל, כבר לא מתפלאים כשהם רואים שוטר תנועה מקפץ מבין השיחים של שבילי הקיבוץ ודורש לראות רשיונות.
מיותר לציין שנוכחות השוטרים בשעות יום לא הקטינה כהוא זה את הגניבות והשחתת הציוד המתרחשות בשעות הלילה.
האמת היא 423515
באופן עקרוני הקיבוץ הוא חלק ממדינת ישראל והחוק חל גם עליו. השאלה היא מהם סידרי העדיפויות של משטרת ישראל? להביא מה שיותר דו"חות? לפני כ-‏25 שנה קיבלתי זימון לקורס נהיגה מונעת
בגלל שהגעתי ל-‏8 נקודות. איך הגעתי ל-‏8 נקודות? עבדתי אז בגידולי שדה ובין השדות עבר כביש. כדי לעבור בין השדות הייתי צריך לנסוע 20 מ' על הכביש בג'יפ מלא הבוץ של הענף. שם קיבלתי דו"חות על חגורות בטיחות.
עבדות עברית 423280
הקיבוצים מחדשים מסורת עתיקה של עבדות עברית: מעסיקים אנשים (גם יהודים) 7 ימים בשבוע, לפעמים 12 שעות ביום. פעם נאבקו למען עבודה עברית - היום מחוללי עבדות. איפה ברל ואיפה אידיאלים...?
עבדות עברית 423288
אלו הן הכללות שודאי מבוססות על מצב אמיתי, אבל אינן יותר מהכללות. ככאלה הן גורמות עוול לרבים שאינם מחזיקים במסורת הזאת. פעם לפני שנים,ראיתי תכנית בערוץ 33 שעסקה בענייני כלכלה. ישבו שם בכיר אוצר לשעבר, אחד מ"ראשי המשק", ליאורה מרידור, אריאל הלפרין ועוד שני עיתונאים. הם תקפו את הקיבוצים על שהם מבצעים הפרטות ואינם שומרים על השוויון. התיאור החל לחפוף כמעט סטראוטיפים אנטישמיים.
מי שלא שם לב לסיטואציה ההזויה הזאת היה יכול להתרשם ולמחזר את טענותיהם- והיו שעשו את זה. בכל אופן היתה מידה עצומה של חוצפה בהטפות המוסר של אותם אנשים, שמיקסום רווחים והפרטות היו מרכז חייהם. אריאל הלפרין היה היחיד שאיזן את התמונה, בהיותו ראש מטה ההסדר ומכיר מקרוב את האנשים השונים שגרים בקיבוצים.
אני יודע שיש בקיבוצים מעסיקים גרועים ורודפי בצע- יש גם הרבה לא כאלה.
לידיעת כן, בוס: האידאלים של ברל היו בעיקר בערים; הקיבוצים בזמנו התקיימו רק על עבודה עצמית. מדוע אינך משווה את החברה הישראלית לעומת האידאלים של ברל? כל המדינה שלנו השתנתה כולל אזרחיה מהקיבוצים. באיזו זכות אתה מבקש מהם להשאר מוצג מוזאוני?
כשהייתי בקיבוץ 423292
עבדתי לא מעט שבתות, ולפעמים גם 18 שעות ביום. לא זכור לי שזה הפריע למישהו, ובטח לא לברל והאידיאלים.
החלטה מוזרה 423305
עד עכשיו כל אדם בישראל היה שייך לדת כלשהיא, דבר מוזר בפני עצמו. אבל עכשיו לא רק בני אדם אלא גם אגודות שיתופיות הן דתיות? ולא סתם אגודות שיתופיות, אלא אגודות שהוקמו על בסיס אנטי דתי במובהק?
החלטה מוזרה 423329
הקיבוץ הוקם על בסיס אנטי-דתי מובהק? או שמא היה זה בסיס דתי במובהק?

תגובה 420680 :-)
החלטה מוזרה 423331
יפה.
החלטה מוזרה 423334
יפה את משננת את תורתו של סמיילי.
החלטה מוזרה 462520
טוב, בסוף גם בפרקליטות קיבלו שכל. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3468901,00.h...
החלטה מוזרה (כדה''ב) 462541
זו הפעם הראשונה בה אני שומע על מישהו שניצח בבית המשפט, אבל ויתר על נצחונו כשהצד השני ביקש לערער.
החלטה לא מוזרה 462573
אלע''ד, אבל אני משוכנע שזה לא הפעם הראשונה שזה קורה. עד כמה שאני יודע לפרקליטים של המדינה יש מחוייבות אתית גם לצדק, ולא רק ללקוח שלהם, פרקליט מדינה לא יכול לבוא לבית המשפט ולתבוע אזרח במדינה רק בגלל ששר מסויים החליט שהוא לא אוהב את אותו אדם. אם אין בסיס לתביעה, חובה על המדינה לסגת ממנה, ואם בית המשפט בערכאה נמוכה והפרקליט הקודם טעו (מה שקרה במקרה הזה באופן די מובהק) זה לא בהחלט מחייב את הפרקליט החדש, להפך, עקרון הצדק מחייב אותו לסגת מהתביעה הקנטרנית מהרגע שברור לו שהיא כזאת.
462576
או שהוא סתם לא רוצה שיקבע תקדים בעייתי.
החלטה לא מוזרה 462595
פגשתי פעם תובע צבאי כזה-איש מילואים- שהגיש כתב אישום נגד צעיר שזרק אבנים. תוך כדי המישפט הוא שמע והתרשם שקצת התעללו בצעיר. בהפסקה הוא ניגש אליו והציע לו לא לוותר ולהתלונן על מה שעשו לו. לא שהוא האמין שזה יעזור, אבל חוש הצדק החלקי שלו בכל זאת עבד. בכל זאת: עצם קיומם של המונחים "נצחון" ו"הפסד" במישפט, מכניסים להתנהלות ענייני אגו מאד חזקים שמעוותים את ההתנהלות לאור מושגי הצדק.
החלטה לא מוזרה 462638
אני מופתע מכך שנראה לך מובהק שהפרקליט הקודם טעה. בית הדין בערכאה הנמוכה פסק לטובת הקיבוץ, בית הדין הארצי הפך את ההחלטה ופסק שהקיבוץ חייב בדין. איך אתה מבין מכאן שהתביעה קנטרנית?
החלטה לא מוזרה 462683
חשבתי שהתביעה טועה ברגע ששמעתי עליה, חשבתי שבית הדין הארצי לעבודה טעה ברגע שהוא פרסם את עמדתו, ואפילו נימקתי למה באייל (כאן, במעלה הפתיל) ומאז לא קרה שום דבר שיגרום לי לשקול מחדש את דעתי. מה כאן מפתיע, זה שלא שיניתי את דעתי, או הדעה עצמה?

"איך אתה מבין מכאן שהתביעה קנטרנית?" זהו, שאני לא מבין רק מכאן, אני חי בארץ הזאת כבר איזה שבוע, ומכיר את הנפשות הפועלות, את החוקים, ואת הנורמות. מההכרות הזאת אני מסיק שתביעה כל כך מופרכת, כל כך מנוגדת לחוק עצמו, לרוח החוק, להגיון הבריא ולנורמות הקיימות, תביעה שמוגשת, במקרה, דווקא כשעל משרד העבודה ממונה שר מסויים, ומוגשת דווקא כנגד אנשים מסויימים ששייכים לאוכלוסיה מדויימת במקום מסויים, לא יכולה שלא להיות קנטרנית.
החלטה לא מוזרה 462786
אם היא כל כך מנוגדת גם לחוק וגם לרוחו, איך אתה מסביר את העובדה שבית המשפט קיבל אותה?
החלטה לא מוזרה 462789
אם היה לי הסבר, לא הייתי חושב שהיא מוזרה.
לא הבנתי 423369
האם יום המנוחה אינו נקבע לפי דתו של העובד עצמו?
לא הבנתי 423376
את פסק הדין לא מצאתי אבל הנה תמצית מפסק הדין המקורי
מהסיכום עולה ששאלת "דת הקיבוץ" רלוונטית רק לעניין האישום הפלילי כנגד הקיבוץ. האישומים הפליליים כנגד העובדות עצמן נשקלים בנפרד.
לא הבנתי 423378
מה הדת של חברה ציבורית? הדת של מחזיקי המניות שלה?
לא הבנתי 423402
את זה צריך לשאול את כבוד השופטים, אני כל כך לע''ד שאפילו לא ידעתי שאפשר להאשים אגודה שיתופית בפלילים.
לא הבנתי 423392
לא הבנתי מה שייכת לכאן דתו של הקיבוץ.
נניח שאני (יהודי לצורך העניין) עובד בגנים הבהאיים. האם הארגון המעסיק אותי (בהאיי כאמור) פטור מעניין האישום הפלילי, במידה והוא מעסיק אותי בשבתות?
אגב, האם לבית כנסת (יהודי ללא צל של ספק) מותר להעסיק חזן, או שליח ציבור, בשבתות?
לא הבנתי 423400
תמיהתך תמיהה.
הקיבוץ הואשם במפורש על פי סעיף 9 לחוק שעות עבודה ומנוחה:
"העבדת עובד במנוחה השבועית אסורה, אם לא הותרה לפי סעיף 12" (אישור מיוחד של שר העבודה). והשופטים פסלו את האשמה בגלל ש"אי אפשר לקבוע את דתו של הקיבוץ". ז"א, כאילו פירשו "במנוחה השבועית" של המעביד.

יש הבדל אחר בין הגנים הבהאים לקיבוץ - חברות הקיבוץ אינן שכירות. לכן ניתן היה להעמיד אותן לדין.

אולי לבתי כנסת יש היתר כללי לפי סעיף 12 ב'.

לא הבנתי 423401
יש היתר ל"שמשין בבתי כנסת" אבל לא ל"חזנין"
לא הבנתי 423412
אוי לסדרי העדיפויות במדינה; משפטים ועתירות נסחבים שנים אבל מערכת המישפט עוסקת בעיקר.
לא הבנתי 423379
מהי הדת שלי? הרי אני מצהיר על עצמי שאינני דתי.
לא הבנתי 423380
אתה נחשב מבחינת המדינה ליהודי (גם לענין נישואין וגרושין חוק השבות וכו'). ההצהרה שלך אינה משנה כלום לענין זה. מבחינת המדינה דת היא ענין של שיוך ולא של אמונה.
לא הבנתי 423383
אני יודע מה יש למדינה. למדינה יש בעיה פוליטית עם הציבור הדתי. לא כתבו בתעודת הזהות "דת", כי בהגדרה דת היא אמונה
ואדם יכול להיות דתי או לא, להמיר את דתו וכו'. אם היה כתוב סעיף דת, אז הדבר היה מגיע לבג"ץ והבג"ץ היה מקבל את העתירה בצדק- והיו מאשימים אותו שהוא בעל אג'נדה, אבל זה כמובן היה לא דמוקרטי בעליל לכתוב כך. לכן כתבו לאום. אלא שהדתיים שולטים עדיין במישרד הפנים בשלט רחוק, דואגים שבתמצית פרטים של איש לא דתי כמוני יהיה כתוב: דת-יהודית. אם היה לי הרבה כסף הייתי מגיש בג"ץ.
לא הבנתי 423425
האגרה להגשת בג"ץ היא משהו כמו 300 ש"ח
לא הבנתי 423426
ואלו כל עלויות הבג"ץ? מה עם עורך דין?
לא הבנתי 423434
מעריץ "U2" לא גבה שכר טרחה (4,3)
לא הבנתי 423436
פרו בונו :-)

_________
ברקת, סוף סוף פותרת משהו לפני הקשה המקשה.
פרו בונובו! 423437
(רגע של נוסטלגיה. הנה, חלף)
פרו בונובו! 423574
:-)))

שזה בעצם:
חבר של קננגיסר בדרום אמריקה (3, 6)
פסק הדין 423445
יש למישהו מושג איך מגיעים לפסק הדין עצמו (שאמור להיות מקושר לדיון כאן למעלה בידיעה, במקום קישור ל"הארץ" כקישור בלעדי משום מה)?
פסק הדין 423449
בדרך כלל לוקח כמה ימים עד שפסקי דין מועלים לאתר הרשות השופטת. כדאי לחכות לשבוע הבא ואז לחפש שם.
פסק הדין 423452
כאחד מעורכי המערכת, אולי תסביר בבקשה למה עלינו לחפש שם במקומכם לצד הדיון כאן? ולמה יש כאן רק הפנייה למעוז השמאל, "הארץ"? האם חסרים דיווחים מהימנים דיו על הפרשה, אפילו בהארץ, כמו למשל:

ולסיום, הנה עמדתה של אבירמה גולן בהארץ:

והמשך התפתחויות בדיווח מעוז השמאל:

כמובן שאין צורך ואין גם מקום לקשר לכולם, אבל לפחות לאזן באופי הדיווח ההוגן והניטרלי.
ניחוש שלי: 423453
אורי פז
ניחוש שלי: 423461
לא ייתכן, מר פז הבטיח לקבל ממני אישור לפני כל תגובה באייל, והתגובה המדוברת לא עברה דרכי.
תמיהה והצעה: 423457
עורכי המערכת?

אוכלי חינם, העורכים,
עוכרי חינם, האורחים.
נעיף את אלה ואת אלה,
שלא יהיו מקופחים.
פסק הדין 423495
בעת העלאת הידיעה חיפשתי, ולא מצאתי, ידיעות מקבילות באתרי חדשות אחרים. עם הקוראים הסליחה.
פסק הדין 423699
האם מאוחר לתקן ולעדכן?
פסק הדין 423709
''מאוחר'' לא, ''מיותר'' כן. בידיעה יש קישורים לכל הידיעות בנושא שהיו קיימות בעת הפרסום, ודי בכך. (לטעמי, לפחות. אנא, חסכו ממני את הויכוח).
וקישור לפסק הדין כבר יש? 423856
וקישור לפסק הדין כבר יש? 423896
אתה מוזמן לסייע לכולנו ולחפש. נשמח אם תמצא אותו ותביא אותו כאן בתגובה.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423456
משום מה נדמה לי שמאז פרישתו של נשיא בית המשפט העליון הקודם אהרון ברק, מתייחסים אל אשתו השופטת בשם אלישבע ברק-אוסוסקין.
כמדומני לפני כן השם הנפוץ היה אלישבע ברק.
האם מישהו יודע האם יש ביסוס להתרשמות זו?

באתר בתי המשפט שמה בעברית הוא ברק-אוסוסקין אך באנגלית רק ברק.
בחיפוש בגוגל מקבלים 18,500 איזכורים למחרוזת אלישבע ברק, 14,200 איזכורים למחרוזת אלישבע ברק בהסרת המחרוזת אוסוסקין ורק 691 איזכורים למחרוזת אלישבע ברק אוסוסקין.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423463
ייתכן, כמובן, שיש גם ''אלישבע ברק'' אחרות. כמו, למשל, ''...בית אלישבע. ברק כתב...'', או ''אלישבע, ברק, אלימלך...'' וכיו''ב.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423467
אני מסכים כי החיפוש בגוגל יכול רק להוות אינדיקציה.
ישנם מקרים רבים בו הוא יכול להיות מוטה בצורה קיצונית (אם למשל היינו מחפשים את משה כהן(926,000 איזכורים לאדם הפופולרי)).

כדי להפחית את הסיכוי לטעות בדקתי גם את
שופטת אלישבע ברק אוסוסקין - 41 איזכורים
מול
שופטת אלישבע ברק - 463 אזכורים

כאן היחס לטובת אזכורים נטולי אוסוסקין יותר גדול אולם המספרים המוחלטים נמוכים משמעותית מאלה שללא המילה השופטת.
כדאי גם לשים לב כי קבוצת דפי האינטרנט עם אוסוסקין צריכה להיות מוכלת בזו ללא אוסוסקין.

מכיוון שאני לא רואה בחיפוש הנ"ל בגוגל יותר מאשר אינדיקציה שאלתי את השאלה המקורית בתקווה שלמישהו יש מידע יותר מוצק.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423470
מידע יותר מוצק אין לי ואינני יודע מדוע הוא דרוש לך.
אם אכן חיפשת "שופטת אלישבע ברק" נראה לי מפתיע שמצאת כל כך הרבה איזכורים. סביר בהרבה למצוא אותם ב"*ה*שופטת אלישבע ברק".
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423527
דרוש לי?
זה לא ממש דרוש לי.
במקרה הבחנתי בכך כשהתחילו לדבר על השופטת ברק-אוסוסקין ושאלתי את עצמי מי זו.
קצת הופתעתי לגלות שהכוונה לשופטת ברק.

אם גוגל פשוט מחפשים את מילות החיפוש בתוך הטקסט הרי שכל דף המכיל את המחרוזת "השופטת" מכיל גם את המחרוזת "שופטת" (וגם "שופט", "ופט", "פט" וכדומה").
מכיוון שלא ידועים לי פרטי המימוש של גוגל אני לא בטוח שזה אכן כך.

סביר להניח שגוגל מבצעים אבחנה מסויימת לגבי מילים שלמות כדי לא להחזיר (או לא להחזיר במיקום גבוה) דפים המכילים את המילה "שופטת" כאשר מחפשים "שופט" (זו דוגמה למילה המכילה מילה אחרת, אין ברצוני להתייחס להבדלי המינים כאן).

מצד שני סביר שגוגל יודעים להתדמוד אם תחליות כדי להחזיר בחיפוש של שופטת גם דפים המכילים "השופטת", "ושופטת", "לשופטת" ועוד.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423531
ממש לא. נסה וראה.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423533
אתה צודק.
השופטת - 607,000 איזכורים
שופטת 158,000 איזכורים
השופטת -שופטת (איזכורים של "השופטת" ללא איזכור "שופטת") 532,000 איזכורים

טוב לדעת שזו ההתנהגות.
זה נראה כאלו הם משווים מילים ולא מתייחסים לתחיליות.
מעניין האם זו ההתנהגות הקבועה שלהם או שהכלל כאן יותר מורכב.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423924
למחרוזת "אלישבע ברק אוסוסקין" יש 409 איזכורים בדפים שהתעדכנו ב-‏3 החודשים האחרונים ובדפים שהתעדכנו בשנה האחרונה.
כלומר, לא היו דפים בהם השם מאוזכר בתשעת החודשים האחרים.
דפים המאזכרים את המחרוזת בכל עת יש 658 (עוד 149) ולא 691 כמו שמצויין בהודעה מעל.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423931
איך אתה בודק מתי הם התעדכנו?
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423962
אם השאלה היא מתי הדפים התעדכנו, בחיפוש המתקדם של גוגל יש אפשרות לבחור רק דפים שעודכנו מתאריך מסויים.

אם השאלה היא מתי גוגל עידכנו את הדפים שהם סרקו (כסהבר לפער בין מספרי הדפים), אין לי מושג.
יכול להיות שגוגל מפרסמים את זה אבל אני בספק.

כמו כן אני לא בטוח שסריקה נוספת של גוגל יכולה להסביר את הפער במספר האיזכורים אבל אין לי רעיון להסבר אחר.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 423969
תודה.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 424629
אהרון ברק פרש ב-‏14 בספטמבר 2006.
אישוש לכך שאיזכורה של אישתו כ ברק-אוסוסקין קשור לפרישה יהיה במעבר של איזכורים משלושת החודשים האחרונים לאיזכורים הכללים כשלושה חודשים לאחר מכן (עכשיו בערך).

זה בתנאי שהדפים בהם האיזכורים מופיעים לא יעודכנו שוב אולם הדבר לא סביר בעיתון ופרסומי בית המשפט.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 424860
כאן המקום להעיר את מה שהפך להיות "קלישאת ויקיפדיה":

מבחן גוגל על גופתי החטובה! בגוגל כותבים גם "אינטִיליגנטי", "וינטלטור", "אורגינלי" ו"אינציקלופדיה"!
ברק-אוסוסקין - ממתי? 424896
ומה כוונת המשורר?
ברק-אוסוסקין - ממתי? 424906
בויקיפדיה, כשיש מחלוקת על איות של מלה/מונח/שם מסויים, לפעמים מוצע "מבחן גוגל" כהכרעה:
מחפשים את האיותים השונים, והאיות שקיבל מספר גדול יותר של תוצאות מתקבל.

מה שהכותב מעליך מציין הוא, ש"מבחן גוגל" מראה (במקרה הטוב) מה האיות *הנפוץ*, לאו דווקא מהו האיות ה*נכון*, ושיבושים נפוצים מקבלים גם הם מספר מופעים גבוה.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 424908
תודה. זה ידוע לי. אבל לא הבנתי את הקשר לשופטת...
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425036
הקשר לשופטת הוא שכשם שגוגל הוא לא הכלי המתאים לבדיקת האיות הנכון אלא האיות השכיח כן הוא לא הכלי הנכון לבירור שמה הנכון אלא לבירור השם בו מכנים אותה לרוב.

ואכן פסקי הדין עליהם היא חתומה מעידים כי היא שינתה את שמה מברק לברק-אוסוסקין כבר לפני כמה שנים.
כמו ש''מבחן גוגל'' מעיד שינוי זה לא הוכר על ידי הציבור עד לפני כשלושה חודשים מה שאכן יוצא בערך בתאריך פרישתו של אהרן ברק.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425042
תודה.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425026
לפי חיפוש בפסקי דין של השופטת הרי שלפחות החל מ 2004 היא חתמה כ"ברק-אוסוסקין".
ראו לדוגמה פסק דין זה
ישנם פסקי דין מוקדמים יותר עליהם חתומה אלישבע ברק.
במנגנון החיפוש בבית המשפט עדיין מופיע אלישבע ברק ולא ברק-אוסוסקין.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425130
זה מצב מצחיק במיוחד.
השופטת שינתה את שמה לפני כמה שנים.
הכתבים המשפטיים שמסקרים את פסיקותיה לא שמו לב לכך למרות ששם השופטת מופיע שם בבירור.
דוברת בתי המשפט לא שמה לב לכך.

אהרון ברק פרש ונראה ששם פתאום שמו לב.
אולי הזכירו את שמה הנכון בטקס הפרישה?
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425156
זה אולי מצב מצחיק אבל הוא שגרתי לחלוטין. בהרבה מאוד מוסדות - אולי אפילו ברובם המוחלט - שינויים מסוג זה אינפ נרשמים כלל או שהם נרשמים באיחור רב. ואנשים שמכירים מישהו בשם אחד, או שאינם מכירים אותו ממש אבל נוהגים מדי פעם להזכיר את שמו, גם הם לא מזדרזים להוסיף את השם שהוסיף לעצמו באזכורים הבאים.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425168
אני מסכים שהמצב הוא שגרתי.
אם השכן של השופטת לא היה מודע לשינוי שמה לא הייתי רואה בכך משהו מצחיק.
כאשר כתבים משפטיים לא מודעים לשם השונה של השופטת במשפט עליו הם מדווחים זה מצחיק או במחשבה שניה מדאיג.

הכתב אמור לספק דיווח אמין ואולי כמה תובנות על מושאי הדיווח.
כאשר כל הכתבים נופלים בכך באופן כה גורף לאורך זמן כה רב הדבר הוא עדות לא מחמיאה למצב העיתונות.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425175
''הדבר הוא עדות לא מחמיאה למצב העיתונות''.
וואלאק. אופטימיות מדהימה, לחשוב ש''נפילה'' כזו היא משמעותית כל כך ביחס למצבה הכללי של העתונות...
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425307
צודק, המצב רע גם מבחינות אחרות.
מה שמפריע כאן הוא שנראה שהדרישה כל כך נמוכה.
מה כבר רצינו, שהכתב יקרא את פסק הדין עליו הוא מדווח?
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425355
אחרי שהיכרתי את אחורי הקלעים של כתבות עיתונאיות מסוימות, קיבלתי בהחלט תחושה שמה שמגדיר ''עיתונאי'' במקרים רבים הוא שהוא איננו נמצא באירוע שעליו הוא מדווח, או נמצא ולא מסתכל עליו, או מסתכל ולא מבין אותו, או מבין אבל מדווח מהרהורי לבו דווקא...
אבל בעניין ''שיקרא את פסק הדין שעליו הוא מדווח'' - אנשים יכולים בהחלט לקרוא את פסקי הדין שעליהם הם מדווחים ועדיין לא ''להתביית'' על השם המלא של הפוסק.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425368
אנשים אכן יכולים לא לשים לב לשינוי השם, בעיקר כשאינך מצפה ששם מסויים ישתנה.
זה קרה גם לי במקרה הזה.
מה שמוזר הוא שכל אותם אנשים (כתבים, דוברת בתי המשפט והשופטת) לא שמו לב לכך כל כך הרבה זמן.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425373
זה ממש לא מוזר. לא שהם לא שמו לב, וגם לא שאולי שמו לב אבל שכחו להוסיף את השם ''אוסוקין'' באזכורים משלהם.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425398
אם הם שמו לב והתעלמו זה כבר לא מוזר, זו חוצפה.
ראוי שאדם יוכל לבחור את שמו ושהחברה תכבד זאת.
זאת כמובן כל עוד לא מדובר בשינוי השם לכבוד השופטת השולטטטטטטטטטטטטת!!!!!!!!!!!!!!!1
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425401
למערכת/ המתכנתים:

הוספת ההערה המציעה לערוך מחדש הודעה המכילה יותר משלושה סימני קריאה היא גם משעשעת וגם תורמת לרמת הדיונים באייל.

האם אפשר לקבל סטטיסטיקה על הפעמים בהם מופעל מנגנון זה.
יהיה מעניין לראות מספר הפעלות, תדירות,אחוז מכלל ההודעות, התפלגות בין כותבים וכדומה.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425423
בעיקר היה מעניין לראות כמה פעמים ההערה הזאת באמת גרמה למישהו לתקן את ההודעה!!!!!!!!!!!1
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425540
עוד משהו שמפריע סביקור המשפטי ומדעי בעיתונות הפופולרי הוא ההתעלמות מסימוכין.
בשני התחומים פותחה מערכת סימוכין שנועדה לאפשר לאתר בקלות מסמכים.
אורך הסימוכין הוא מילים בודדות עד משפט.
בעיתונות לעומת זאת כותבים ''בפסק דין של בית המשפט העליון...'' ואפילו ''מחקר מדעי הוכיח...''.

אפשר לטעון כי הסימוכין לא חשובים משום הציבור לא מתעניין בהם אולם אז חשיבות פרסום הידיעה עצמה מוטלת בספק.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425595
לאלה סימוכין הכוונה?
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425610
במקרה המשפטי הסימוכין הוא זיהוי פסק דין
(ראה פסקה בשם זה בערך).
במקרה המדעי מדובר בשם הירחון בו התפרסם המאמר, תאריך, שם הכותבים וכדומה.

לדוגמה אלו הסימוכין למאמר עליו מדבר גדי בדיון על יכולותיו של המחשב.

On computable numbers, with an application to the Entscheidungsproblem

Alan Turing
Proceedings of the London Mathematical Society, Series 2, 42 (submitted May 28, 1936, read November 12, 1936), pp 230–265. Errata appeared in Series 2, 43 (1937), pp 544–546

במאמרים מאוחרים יותר מ 1936 נהוג להוסיף לסימוכין כתובת אתר אינטרנט בו המאמר מוצג.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425987
בכל פעם שאני נכנס לספריה מדעית, שולף ספר משנת 1936, פותח אותו בעמוד 230 ומוצא שם את המאמר שחיפשתי, יש לי תחושה של נס קטן.

אולי משום שאני יודע שאם המאמר היה בעמוד 240 הייתי צריך נס כדי למצוא אותו.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 426033
זה מזכיר לי שאחת ממכרותיי נכנסה לספריית האוניברסיטה וחיפשה במחשב מאמרים רלוונטיים לדוקטורט שלה. המאמר הראשון שעלה שם היה מאמר שלה מתקופת המאסטר, 20 שנה קודם...
ברק-אוסוסקין - ממתי? 426062
בלי ספק, מדובר בתחום שיש בו ענין אקדמי רב...
לא פעם אתה רואה מאמרים שנפתחים במשהו כמו "לאחרונה התעורר ענין רב ב... ‏123". כאשר אתה מציץ לאן מפנים שלושת הרפרנסים אתה מגלה שמדובר במאמרים של החוקר, דוקטורנט שלו ומסטרנט שמקווה לעשות את הדוקטורט אצל אותו חוקר ומבסס את דבריו על ציטוטים מ-‏1 ו-‏2.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 426210
לפעמים חוסר ענין אקדמי מעיד על בשלות של תחום, תחום בו נפתרו הבעיות העיקריות.
אין היום הרבה מחקר על תפוחים הנופלים מעצים.

חוץ מזה לא נעים אבל צריך להודות שגם בעניין אקדמי יש אופנות.
ברק-אוסוסקין - ממתי? 426413
קראתי פעם ידיעה (לא מצאתי לינק) על מפגש של "בעלה של השופטת" ‏1 עם כתבים משפטיים בהם כבודו נזף בהם על איכות הסיקור. מעניין אם הוא חשב על שמה של אישתו כאחת הדוגמאות לסיקור לקוי.

1 מעניין כמה פעמים מתייחסים לאנשים כאלה כאל "בעל/ אבא / אח של". מי אלה שקראו לאלברט "הבעל של מילווה"?\
ברק-אוסוסקין - ממתי? 425308
מצחיק לחשוב שגם השופטת עצמה לא שמה לב/ לא התעניינה מספיק בכך שלא משתמשים בשמה המעודכן.
הרבה מרכזים מסחריים פועלים בשבת 423464
מישהו יודע מה הרקע לתביעה נגד המרכז המסחרי בשפיים?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים