יוזמה במשרד החינוך: בתי הספר יערכו מסדרי בוקר בנושא התנ''ך 2781
במטרה לחזק את לימודי התנ''ך בבתי הספר בארץ, המליצה המועצה הציבורית ללימודי התנ''ך לקיים, החל משנת הלימודים הבאה, מסדרי בוקר בנושא התנ''ך במהלכם ידונו התלמידים בנושא תורן ויערכו פעילויות שונות הקשורות בו.

המועצה הכוללת משפטנים בכירים, עיתונאים ואנשי רוח הוקמה במטרה לעצור את ההתרחקות של התלמידים בישראל מלימודי התנ''ך וכן את הקיטוב בין הציבור הדתי לציבור החילוני. המלצת המועצה אינה מחייבת ומנהלי בתי הספר יהיו רשאים לאמץ אותה במלואה או חלקים ממנה. המועצה ממליצה על פעילויות מעבר למסדרי הבוקר בהן יערכו תחרויות אמנות, חידונים וטיולים בעקבות סיפורי התנ''ך.

שרת החינוך הביעה תמיכה בהמלצת הוועדה ואומרת כי לימוד התנ''ך יכול לתרום לפיתוח השיפוט המוסרי של התלמיד ולהפוך אותו לאזרח טוב יותר.

קישורים
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

תנ"ך כן והסתברות לא? 428539
מה עם לעצור את ההתרחקות של התלמידים בישראל מלימודי המתמטיקה וכן את הקיטוב בין הציבור הטכנופילי לציבור הלודיטים?
תנ"ך כן והסתברות לא? 428540
אחרי המסדר אפשר לעשות מספר בוקר ללימודי מתמטיקה.
פסיכולוגיה הפוכה. 428542
במחשבה שניה, אם יטחנו לנוער הרבה תנ''ך תתקיים נהירה טבעית לכיוון מדעי הטבע.
תנ"ך כן והסתברות לא? 428595
הלודיטים? ומיהם הללו?
פילים עם מגיני כיסים. 428597
כאילו, טכנופילים אתה כבר מכיר?
עברי, קשר לוויקיפדיה העברית! 428599
לודיטים [ויקיפדיה]
עברי, קשר לוויקיפדיה העברית! 428602
נו, אבל ברור לי שהאלמוני ההוא כבר בדק בויקיפדיה בעברית וזה לא סיפק אותו. להפנות אותו לשם שוב רק היה מעליב אותו.
עברי, קשר לוויקיפדיה העברית! 428603
לא, אחרת הוא היה נכנס גם לקישור באנגלית משם. אולי ה''אלמוני'' רצה לפרסם את הערך העברי על הלודיטים.
עברי, קשר לוויקיפדיה העברית! 428604
אני חושב שהאלמוני שקישר לא היה האלמוני ששאל.
תנ"ך כן והסתברות לא? 428622
זה לא מפתח את השיפוט המוסרי ‏1 של התלמיד והופך אותו לאזרח טוב יותר.

--------
1 מה למדתי בשיעורי תנ"ך בבית הספר: אם יש לך שבוית מלחמה מותר לאנוס אותה בתנאי שמגלחים לה את הראש קודם. אם יש לך עבד מותר להרביץ לו בתנאי שיקחו לו לא יותר מיום-יומיים עד שיהיה מסוגל לעמוד שוב ולא פגעת לו במקרה בעין או בשן. ובן סורר ומורה שזולל וסובא יש להרוג (אבל את זה למדתי בשיעור "תלמוד").

כמובן שזה לא בא לומר משהו על התנ"ך, אלא על שיעורי התנ"ך ויכולתם לפתח שיפוט מוסרי.
תנ"ך כן והסתברות לא? 428674
אפשר להתווכח על שיפוט מוסרי ( למשל, הקצאת משאבים לסל התרופות על פי שיקולים של להציל כמה שיותר אנשים), אבל מי שיודע הסתברות יהיה אזרח טוב יותר ( לפחות בממוצע).
עוד תכנית... 428555
כל כך הרבה ועדות, ארגונים, מומחים, תכניות, הצעות. כולם יודעים איך להציל את החינוך בארץ.
ההצעה שלי: כל מי שיעז להציע תכנית חינוכית יואשם בפגיעה בשלום הציבור. ענשו יהי עבודות שרות והוא יצטרך ללמד בבית ספר.
עוד תכנית... 429385
התכוונת ''ללמוד'' (אחרת לא הבנתי למה העונש הכפול לתלמידים).
לא יוזמה ולא נעלים 428642
למה קוראים לזה יזמה? זה נשמע כמו קפאון או רגרסיה. יוזמה זה מעוף, חדשנות, אומץ, שינוי, התקדמות, סיכון. הדבר היחיד שעולה מהנפיחה הזאתי זה ריח חמוץ של עובש מחשבתי ואטימות רוחנית.
לא יוזמה ולא נעלים 428667
מרגיזים אותי המונחים המנופחים והכאילו קונסנסואלים של "מועצה מכובדת". ומי יושב במועצה המכובדת? משפטנים, אנשי רוח וכו'. מה למשפטנים ולחינוך? עדיף אם היו כותבים ישר-עורכי דין. אנשים שתפקידם האמיתי הוא להוכיח שהצבע הירוק הוא למעשה אדום וצריך לזכות את הלקוח שלהם.שיוסיפו למועצה גם את יועצי המס ורואי החשבון. ומה פירוש-מיסדר? יעמדו כל התלמידים בשלשות, ירימו את הדגל, ישירו התיקוה, ישמעו את דרשת המנהל (עומד לי לפני העינים זאב בוים) ויפעלו לפי פקודה:
המיסדר יתחיל לדון בתנ"ך-בתנ"ך דון!
לא יוזמה ולא נעלים 428669
להראות שהצבע הירוק הוא למעשה אדום? אטיקוס פינץ' מתהפך בקברו...
לא יוזמה ולא נעלים 428711
מי הוא אטיקוס פינץ' (האם גרמתי לו עוד היפוך?).

וכן, אני יודע שיכלתי פשוט לבדוק בויקיפדיה.
לא יוזמה ולא נעלים 428712
דמות בספר "To Kill a Mockingbird" (לדעתי בעברית זה תורגם בתור "אל תיגע בזמיר" אבל אני חושד שיש עוד שמות) - האבטיפוס של הפרקליט ההגון, הישר ורודף הצדק. בסרט שיחק אותו גרגורי פק, והדמות הגיעה למקום הראשון ברשימת "הטובים הגדולים של כל הזמנים" של AFI.

(למקום הראשון ברשימת "הרעים הגדולים של כל הזמנים" הגיע חניבעל לקטר).
לא יוזמה ולא נעלים 428713
הספר תורגם תחת השם שכתבת, הסרט כ''מות הזמיר'' משום מה.
לא עו"ד אחד! 428714
למה שיכתבו עורכי דין כשמתכוונים " השופט בדימוס מישאל חשין, השופטת עדנה ארבל"? (מתוך הכתבה בynet)
היום לא מלמדים תנ''ך 428690
לימוד התנ"ך בימנו במערכת החינוך החילונית מבוסס על התרחקות מהטקסט, ובמקום זה, שנון פרשנויות שונות עליו.
השיטה הזאת מביאה לכך שהשורה התחתונה היא שהתלמידים לא יודעים תנ"ך. בתי הצעירה נבחנה בקיץ האחרון בבחינת בגרות בתנ"ך והציון שלה 97. אבל אין לה שום מושג בתנ"ך, והיא לא זוכרת דבר מלימודיה, כי את הדברים (שאינם תנ"ך) ששיננה ערב הבחינה כבר שכחה.
אני חושב שללא מבחני בקיאות (כמו חידוני התנ"ך) וללא לימוד בעל פה של טקסטים ארוכים נבחרים, אין שום ערך ללימוד, ודבר לא נשאר.
היום לא מלמדים תנ''ך 428702
ללא לימוד תנ"ך בעל פה אין שום ערך ללימוד? תום סוייר מתהפך בקברו...
היום לא מלמדים תנ''ך 428708
האם אתה זוכר משהו מלימודי התנ"ך שלמדת בבית הספר התיכון ?
היום לא מלמדים תנ''ך 428710
בוודאי; תגובה 428622.
היום לא מלמדים תנ''ך 428732
are you sure you haven't read that in "the prankster's bible"?
noy
היום לא מלמדים תנ''ך 428733
דברים כ''א י-יד.
שמות כ''א כ-כא, כו-כז.
דברים כ''א יח-כא.
היום לא מלמדים תנ''ך 428757
אכן תמונות קשות...
noy
היום לא מלמדים תנ''ך 428781
האם הפסוקים שהבאת הם חלק מתכנית הלימודים בבתי הספר החילוניים, או שהגעת אליהם איך שהוא בדרך אחרת ?
היום לא מלמדים תנ''ך 428782
כי גם אני זוכר מהיסודי הרבה פסוקים שקראנו במחתרת . . .
היום לא מלמדים תנ''ך 428789
בפירוש חלק ממה שנלמד בבית הספר שלי.
היום לא מלמדים תנ''ך 428802
טוב, אבל מדובר באמת בפסוקים מיוחדים (אותי לא למדו אותם, ואני נתקל בם בפעם הראשונה) שיכולים להשאיר את רישומם על נפש צעירה, והעובדה שאתה זוכר אותם אינה נובעת בהכרח משיטת הלימוד, אלא מתוכנם שאינו מתאים לתקופתנו, ולכן מאד בולט.
היום לא מלמדים תנ''ך 428804
אם הלימוד לא הצליח ליישב את הדיסוננס שמרגישים כשקוראים אותם (ולא, ללמד שחכמי התלמוד הראו שבן סורר ומורה ''לא היה ולא נברא'' לא מיישב את הדיסוננס), יש בעיה בלימוד. חוץ מזה, מה שמעניין כאן הוא שאת הפרקים הללו כן לימדו אותנו, אבל בספר קהלת או משלי, לדוגמה, לא נגענו בכלל.
היום לא מלמדים תנ''ך 428807
זו באמת תוכנית לימודים משונה ביותר. אצלנו התרחקו לחלוטין מפסוקים מהסוג שציטטת, ואת קהלת דווקא למדנו בהרחבה.
היום לא מלמדים תנ''ך 428808
השאלה היא מה זה ''אצלנו'' - האם זו תוכנית לימודים חדשה או ישנה.
היום לא מלמדים תנ''ך 428810
תוכנית ישנה.
היום לא מלמדים תנ''ך 428812
אם כן, אני מצטרף לכותרת.
היום לא מלמדים תנ''ך 428798
את הטענה הזאת שומעים כנגד רוב המקצועות ההומניים במערכת החינוך בארץ.
היום לא מלמדים תנ''ך 428800
אינני פוסל את מה שאתה כותב. אבל בהתייחסות פרקטית, אני יכול לומר לך ששינון בע''פ של טקסטים מהתנ''ך איננו ישים היום ולאו דוקא בגלל שמערכת החינוך אינה טובה -והיא אינה טובה. כבר בזמני ובזמנך, שיטת השינון בע''פ שרה את שירת הברבור שלה. אגב, שיננו בע''פ גם שירה אנגלית. אני מאד אוהב את הטקסטים התנ''כיים אבל יהיה מאד קשה לנמק לתלמידים את ההגיון שבשיטה. הם וגם חלק מהמורים, ירגישו שהם עושים משהו מטומטם שליבם אינו שלם איתו.
במקום לקרב את הנוער לתנ''ך זה ישניא אותו עוד יותר.
היום לא מלמדים תנ''ך 428803
לא תמיד, ובמיוחד בגיל הרך, הלימוד נעשה ללא אלמנט של כפייה. התלמיד היה מעדיף להישאר בבבית ולשחק, במקום להשקיע מאמץ מחשבתי בלימוד, ומדובר בכל נושא שמועבר בבית הספר, אפילו קריאה וכתיבה. ובכל זאת, לטובתו (אני הרי מבוגר מטיף), כדאי שילמד.
בכיתות ז' ו - ח' הייתה לי מורה מחנכת שאחת משיטות הלימוד שלה הייתה להביא אותנו ללמוד קטע שלם מפרק בתנ''ך, ובשעור הבא לדעת גם את הקטע הזה וגם את הקטע הבא, כך שבמשך כמה שעורים למדנו את הפרק כולו. מסתבר שכאשר לומדים בע''פ טקסט ארוך, פרק שלם, הידע נשאר בזיכרון. לכן אני יודע היום בע''פ את פרקים א ו ו' בישעיהו (את חלקו הגדול של פרק מ', נחמו, אני יודע בעל פה בגלל שהיה ההפטרה שלי), וכן את שירת דבורה ושירת האזינו, ואני מודה לה על כך. היו לה עוד שיטות שאותן אני זוכר לרעה, ובגינן מוקיע אותה עד היום הזה, אבל זה סיפור אחר.
מעניין שהבקיאות שלי מאד נשחקה. פעם הייתי בקי גדול בסיפורי מלכי ישראל וזכרתי כל מלך ומלך. אתמול בטלוויזיה (מי רוצה להיות מליונר) נשאלה השאלה מי בנה את העיר שומרון. יהושפט (או יהואש) זכרתי שהיה מלך ביהודה ולכן לא רלוונטי, זמרי, זכרתי שהיה עבד שמלך שבעה ימים לאחר שהרג את אדוניו, וכן כנראה לא הוא, נשארו אחאב ועמרי. מסתבר שאת סיפורו של עמרי שכחתי לגמרי. זכרתי שהיה מלך כזה בישראל, אבל לא זכרתי שום סיפור עליו, והדבר ממש אכזב וציער אותי. נחשתי שאחאב המפורסם יותר הוא התשובה הנכונה, אך מסתבר שטעיתי, ומדובר דווקא בעומרי.
היום לא מלמדים תנ''ך 428805
לא סתם כך הבאתי לדוגמה את תום סוייר - הניחוש שלי הוא שמארק טווין כתב את הפרק הנפלא על שינון הפסוקים מתוך נסיונו האישי, וכנראה לא היה חובב גדול של שיטת הלימוד הזו. מצד שני, הברית החדשה...
היום לא מלמדים תנ''ך 428809
אני נוטה להסכים איתך, אבל נראה לי שהיה צריך למצוא איזו דרך שהשנון לא ירחיק את התלמידים מהתנ''ך (וגם לא משירים שמבקשים לשננם). היום, למשל, מאוד מצער אותי ששכחתי קטעים ששיננתי ושלו שיננתי יותר. האפשרות לחזור לדברים מסוימים בניסוחם המדויק מוסיפה הרבה אפילו למחשבה.
היום לא מלמדים תנ''ך 428811
לי די נחמד שאני יכול לדקלם את קינת דוד, את פרק א' בתהילים, שירת דבורה וגם את ode to the west wind של שלי. אין לי ספק שהידיעה של שירים בע"פ העלתה מאד את רמת הכתיבה שלי בבגרות על הנושאים הללו (המבחן באנגלית היה אז עם חומר סגור). נדמה לי שההנאה שלך ושלי היא בדיעבד. אינני בטוח שהיית מאד מרוצה מהכורח ללמוד דברים בע"פ.
לא נראה לי שאפשר יהיה לחזור היום על השיטות הללו אבל מה שצריך לעשות היום הוא לשפר את הדברים הטובים שיש ולא לבכות על מה שעבר ואיננו. המכשלה הגדולה של מערכת החינוך היום הם מורים משעממים.
היום לא מלמדים תנ''ך 428813
נראה לי שאת קינת ודוד וכיו"ב גם אני היכרתי בע"פ, אם כי היום אינני זוכרת אותם כלל. את האודה של שלי, ואת שלי בכלל, כמדומתני, לא למדתי. אני לא בטוחה שמשהו מזה עזר לי בבגרות, אבל כפי שאמרתי - היום נראה לי חביב במיוחד לדעת לצטט דברים כאלה. לדעת בלי להזדקק לספרים. וחבל מאוד שהאפשרות הזאת כבר לא קיימת היום. אגב, אינני בטוחה אם שיטה מושכלת של תביעה לשינון לא הייתה פועלת: למשל, במסגרת של קטעי דרמה יוצרת בשיעורים המתאימים. בסופו של דבר, הרבה תלמידים היום אוהבים לקחת שיעורי תאטרון וקולנוע. גם במשחק צריך ללמוד בע"פ קטעים שונים, אפילו רבים מאוד, והם עושים זאת ללא תלונות מיוחדות.
המכשלה הגדולה של החינוך היום היא לא רק בכך שהמורים משעממים, אלא בכך שלרובם ידע מצומצם מדי, העברית שבפיהם דלה ובמקרים רבים לא נכונה, והם לא מסוגלים לייצר התלהבות בקרב התלמידים לתחומים שהם עצמם לא בהכרח מתלהבים מהם.
היום לא מלמדים תנ''ך 428816
מה שאמרת על המורים הוא נכון ומסתכם בשורה התחתונה שיותר מדי מורים משעממים. אני חושב שאת צודקת לגבי שעורי דרמה. אולי אפשר לנסות להתחיל לדרוש ללמוד דברים מסויימים בע''פ.
בכל אופן אם הברירה היתה בין ללמוד בע''פ את שלי או את דובשני שכתב על שלי לתלמידים -ודאי שעדיף והרבה יותר מהנה ללמוד את שיריו של שלי.
היום לא מלמדים תנ''ך 428819
ודאי ששלי מעניין יותר. ברוב המקרים המקור מעניין יותר מפרשנותו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים