ט''ו בשבט הסיני 2804
כמעט בכל שנה מגיע ט"ו בשבט, בניגוד להבטחת השיר, לפני פריחת השקדייה. לתדהמתי, הדבר נכון גם בסין, למרות שהפריחה הורודה כאן היא של עץ הדובדבן דווקא. הנה הגענו אל אמצע שבט, ופריחה יש רק בלחיים – מרוב קור.
עץ דובדבן בפריחתו (באדיבות MorgueFile)
יום הנטיעות הלאומי שלנו, ט"ו בשבט, הוא חג שיש להתגאות בו. בסוכות אנחנו קוטעים את חייהם של מיליוני ענפי ארבעת המינים והסכך, וגזעים שלמים נחטבים לבניית דפנות סוכה למהדרין. בחנוכה אנחנו תורמים לאפקט החממה עם חנוכיות ענק בכל שכונה. בפסח אנחנו סותמים את צינורות הביוב עם בעיות עיכול המצות שלנו. בשבועות, אנחנו מסתפקים בעלים ירוקים בלבד, אבל זה בא אחרי מדורות ל"ג בעומר, שעליהן אפילו יום הכיפורים לא מכפר. אבל ט"ו בשבט, זה משהו מיוחד. הוא החג היחיד בו מצוות היום כוללת, מעבר לישיבה משותפת סביב שולחן ערוך, גם יציאה לטבע. החג הזה הוא ההוכחה לקשר העמוק בין תורת ישראל וארץ ישראל וחיזוק לזכותו של העם היהודי לעבד את אדמתו. אלא שראש השנה לאילנות הפך לחג הנטיעות בזכות קק"ל, אותה חבורת אפיקורסים ציונים, ומרבית הנטיעות שנעשו בזכותם הן של עצים שהביאו איתם אנשיה, שהתגעגעו לתבנית נוף מולדתם המיוער והמושלג, רוסיה.

ט"ו בשבט היהודי הוא לא יותר מיום הולדת לאילן, וכאשר הוא התפתח לכדי חג, הוא הצטרף לאחיו הותיקים והפך לאירוע זלילה המוני. אבל בניגוד לחגים האמיתיים שלנו, בו אוכלים מאכלים מבושלים, החג הירוק הזה הוא חג הפירות היבשים. למעשה, מדובר בסוג של עונש עבור הרבה מאוד אנשים, ובעיקר במנהג אנכרוניסטי למדי עבור אלה המתגוררים בארץ ישראל ויכולים לרכוש מהפירות הטריים שנשתבחה בהם.

גינון, חקלאות ושאר התעסקויות בבוץ אינם מהווים חלק מהתרבות ארוכת השנים שלנו. אמנם אנו מצווים בתורה לטעת עצים במקומות מושבותינו, אבל בפועל, לולא נגררנו לנטיעות, רובנו לא היינו תוקעים שתיל עץ אורן באדמה ביום גשם קר של תחילת פברואר, או בכל יום אחר.

לא כך הסינים. מבט קצר מהחלון שלנו למרפסות של השכנים מגלה שבכל משק בית סיני ממוצע יש עץ, אותו מגדלים ממש כאילו היה חלק מהמשפחה. לעץ בסינית קוראים "שו!" (לעומת "שו?" או "שווווו"), אבל לעצים המשפחתיים האלה קוראים פן־זאי, או בשמם היותר מוכר, והיפני, בונסאי. והם דורשים המון עבודה: בעצים המיניאטוריים האלה שגדלים בתוך עציץ משקיעים שנים בעיצוב, גזימה, קשירה, הרכבה וקישוט, ומגדלים יצירת אמנות חיה. הם קלועים בצמות, כפותים וכלואים בתבנית, ואין פוצה פה ומצפצף. אפילו לא הציפורים. כי העצים בסין, יחד עם כל שאר פלאי הבריאה כאן, דומים לשחקנית בסצנת בוקר שקמה בשיער מוקפד ואיפור מלא. לא משנה מה העונה, הטבע כאן תמיד פוטוגני.


בונסאי (צילום: משרד החקלאות של ארה"ב)



כמו הילד בסיפור "העץ הנדיב", הסינים חולבים את העצים שלהם עד הטיפה האחרונה. הם תולים עליהם את כלובי ציפורי השיר שהם מגדלים כחיות מחמד, ותולשים מהם עלים כדי לתת לנכד לשחק. הם משתמשים בהם כמכשירי התעמלות, כלי מסאז', מתחמי טאי צ'י, חומר גלם לפיסול ונגרות, וגם סתם מתיישבים מתחתם על דרגשים מתקפלים ליהנות מהצל. הם מציירים אותם וכותבים עליהם מסות שירה – ולשם כך הם זקוקים לכמות עצים הולכת וגדלה. סין היא כיום צרכנית הנייר מספר שתיים בעולם, שניה רק לארצות הברית. ובהתחשב בקצב התפשטות המדבריות במדינה, ובזיהום האויר הכללי השורר ברחבי סין, מדובר בצרה של ממש.

הסינים החרוצים ידועים כזייפני מותגים מדופלמים. מאז 1979 יש ט"ו בשבט גם בסין, והוא חל כל שנה ב-‏12 במרץ. הוא החל בתור קמפיין לאומי לעידוד נטיעת עצים בהתנדבות, אבל כנראה שלא היתה היענות גבוהה, שכן ב-‏1981 נקבע שכל אזרח בריא מעל גיל 11 חייב לטעת 3-5 עצים בכל שנה ללא קבלת שכר. נשמע קצת כמו דיני נטיעות מבית המדרש החילוני.

אולי גם אנחנו צריכים להתייחס, כמו הסינים, אל ט"ו בשבט כחובה אזרחית, ולא רק כפעילות לילדים. אבל אני חושבת שבהתחשב בגודלה של מדינת ישראל, אולי אפשר לצאת ידי חובת היום גם על ידי נטיעת בונסאי, בבית, על כוס תה צמחים לכבוד החג. ולכן, במקום לטעת עץ בשמורה שתעלה בלהבות במלחמה הבאה, או בחמסין הקרוב, מה שיבוא קודם, בט"ו בשבט הבא בארץ אטע בונסאי מחמד, שיהיה לילדים עץ חמוד לשחק בו. וגם את ט"ו בשבט הזה אעביר בחיפוש אחר שקדייה פורחת.

חג שמח!
קישורים
בונסאי - ויקיפדיה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

431759
לא יודע איך זה בשאר הארץ, אבל לפחות כאן, באיזור ירושלים, השקדיה תמיד (או לפחות בשלושים השנים האחרונות) פורחת בין שבוע לחודש לפני ט''ו בשבט.
431761
ראיתי השבוע (בי''ב בשבט) כאן בגליל המערבי, שקד בתחילת פריחתו.
הדובדבניה הלבינה 431767
לפי כתבה שהיתה ב''הארץ'' באחד הטובישבטים של השנים האחרונות, זן השקד הגדל בר בארץ פורח באזור ט''ו בשבט, ואילו הזן המשמש בחקלאות פורח יותר מאוחר (משהו כמו חודשיים, בלי נדר שאני זוכר נכון). ליד ביתי יש כבר שקדיה בשיא פריחתה, ובמשך החודשיים הקרובים, באופן רצוף, תפרחנה בחיפה שקדיות שונות.
431773
לו התמצאת בהלכה, היית יודע שאלה שפורחות לפני ט''ו בשבט אינן באמת שקדיות.
אז מה הן כן? 431799
431805
בחדשות לפני כמה ימים אמרו שהשקדיות התחילו לפרוח מוקדם השנה, בגלל מיעוט הגשמים (או הטמפ' הגבוהות יחסית?).
431886
זה לא היה בחדשות, זה היה בתשקורת.
קיץ אינדיאני 431899
אחרי יומיים של חורף נורמלי שוב חזר מזג האוויר להיות קריר ולא קפוא. אחד מעצי השזיף פרח כבר בתחילת ינואר ושני עומד לפרוח בימים הקרובים. כמו שהעירו כאן, צריך להבדיל בין זני הבר שפורחים מייד לאחר שיא החורף והמתורבתים שפורחים בסוף החורף תחילת האביב.
חג? 431836
כתוב שטו בשבט הוא חג.
הרשו לי לערער על הטענה הבנאלית-לכאורה הזאת:
טו בשבט הוא יותר תאריך ביורוקרטי-משהו לחישוב שנות ערלה ושמיטות. למעשה, התאריך המתאים ביותר לנטיעות הוא דווקא טו באב, כלומר, הכי רחוק מטו בשבט, כי אז מרוויחים חצי שנה בערלה. זה גם הגיוני שראש השנה לחישוב מס מפירות נבחר בתאריך שבו אין הרבה פירות וזה ברור מה ששייך לאיזו שנה.
ככה נתקענו עם פירות מיובשים בתור "מאכל החג", פשוט אין פירות טריים. לפחות לא אלה ש"ארץ ישראל נתברכה בהם".
To be (shvat) or not to be 431844
גם א' בינואר הוא תאריך ביורוקרטי-משהו לחישוב שנות מס ואחרות, ועדיין יש החוגגים אותו ברוב שמחה.
To be (shvat) or not to be 431845
כן, אבל לפחות אנשים המציאו אותו לעצמם. כאן כפו על העצים חג כחגיגית.
To be (shvat) or not to be 431846
נו, לא ראיתי את העצים רצים לסעודות החג. המוני עץ ישראל אינם גודשים את הכבישים, והעיתונים לא מדווחים (בגיליונות כרומו חגיגיים של נייר נטול עץ) על ההכנות לחג, ועל מחסור צפוי בדבלים וצימוקים.
To be (shvat) or not to be 431849
אז זהו, שכפו על העצים המסכנים חג שהם לא יכולים לחגוג אותו. אתה יודע איזה אחוז מהם נמצאים בכלל מתחת לקו המים???
To be (shvat) or not to be 431861
זה נכון. בטו בשבט יצא קצת אירוני כי הוא לא משהו לנטיעות... אין לי שום התנגדות לחגיגה.
To be (shvat) or not to be 431902
זה לא לגמרי מדויק. נכון שלא נוח לטעת בגשם ובבוץ, אבל לפחות לגבי נשירים פברואר הוא העונה המתאימה לנטיעות.
To be (shvat) or not to be 431974
אני באמת לא בוטונאי...
אני הבנתי שלא כדאי לנטוע עכישו עצי פרי.
To be (shvat) or not to be 432111
נו, בטח.
בתקופת המשנה אף אחד לא נטע עצים בט"ו בשבט, כי מי שעושה את זה מפסיד שנה. אם כבר, חגיגת הנטיעות הגדולה היתה כמה חודשים לפני.
ואף אחד, בכל מקרה, לא נטע עצי אורן.
וגם לא עצי סרק אחרים.
כל העניין חל רק על אילנות פרי.

_______________
תתארו לעצמכם שעוד 2,000 שנה אנשים יחגגו פעם בחודשיים את ה-‏15 לחודש כזכר לתשלומי המע"מ של העצמאים?
ויקי ויקי, מה היינו עושים בלעדייך 431853
רש"י מנמק את המועד: "שכבר עבר רוב ימות הגשמים, שהוא זמן רביעה, ועלה השרף באילנות ונמצאו הפירות חונטים מעתה", כלומר זו תחילת השנה החקלאית הטבעית של האילן.

ויקי ויקי, מה היינו עושים בלעדייך 432477
נראה לי שלכן התאריך מתאים לחישוב שנות מס. ברור בעליל איזה פרי שייך לאיזו שנה.
ראש השנה לנטיעות 432018
הוא א' תשרי. (ולכן, כפי שכתבת כדאי לטעת עצים בשלהי הקיץ)
טו בשבט הוא ראש השנה לאילנות - לאחר שהם בני חצי שנה.
Japan vs. China 431912
So let me get this straight, Bonsai is a Japanese invention or a Chinese?

Another thing, if we are making these China-Jewish connections, then if a Bonsai tree can actually give fruits, then does he have to wait the entire Orla period, or does he get as a discount due to him being size-challenged?

Japan vs. China 431924
אתה לא רוצה להיכנס למלחמות התרבות ביון יפן לסין.

המאבק הפלסטיני לשחרור הפלאפל והסברס מידי הכובש הציוני הוא ילד קטן לעומת מה שהולך שם.
Japan vs. China 432051
בונסאי הוא מושג יפאני שפירושו שתילה במגש(盆栽)
,אומנות מזעור העצים הסינית נקראת פנג'ינג(盆景)ופירושה עיצוב נוף במגש ,ולמרות שלא תמיד מדובר בעיצוב נוף (כלומר צוקים,גופי מים וכו) ההבדל בסגנון העיצוב ניכר,ונוטה להיות חופשי יותר,משערים שאומנות זו התחילה כמו כל דבר טוב ,מנזירים שנשאו כדים ובהם צמחי מרפא שעם השנים התעבו וקבלו מראה בוגר אך ממוזער,ולאחר מכן קיבלה התפתחות נוספת במנזרים בסין כחלק ממזעור נוף בקנה מידה גדול יחסית ,לרוב של הרים,ולבסוף נדדה כמו דברים רבים ליפאן שם עברה התפתחות נוספת ונוצרה אומנות הבונסאי שהיא בעלת כללים קפדניים ,וסגנונות עיצוב קבועים.

אני לא חושב שיש עוררין על כך שמקורות הבונסאי בסין,אם כי שם הוא לא היה בונסאי כמובן,אלא פנג'ינג..
Japan vs. China 432074
אז ברור שהעניין הומצא בסין, אבל מנין הבטחון שלך בכך שהביטוי 盆栽 הומצא דוקא ביפן. הרי הוא עצמו ביטוי בסינית (חאנ-דזי, או קאנג'י בשבילך) שמשמעו כפי שהו ביפנית "לגדל (עץ, צמחים) באגן". גם בסין עצמה יש הבחנה בין שני הביטויים, בכך שהראשון משמעו עץ ותו לא, והשני מתייחס באמת לעץ עם הרבה יותר פיצ'יפקס מסביב.
שוב היפנים גונבים לסינים את הקרדיט וגו'.
Japan vs. China 432094
אם היית קורא את מה שכתבתי היית רואה שהסכמתי שמקורו של הבונסאי בסין ,בגני המנזרים ואמנות הפנג'ינג,איני יודע מה היה שמה של האומנות הזאת בסינית לפני אלף שנה בתקופת ההשפעה הסינית על יפאן שבה הגיעו אליה גם הבודהיזם,התה,כתב הסימניות,וכן אומנות מזעור העצים והנופים,אך להגיד שמדובר בהמצאה סינית נטו זה פשטנות,(אולי נניח כמו להגיד שהכתב העברי הוא גניבה של הכתב הכנעני) כי כיום מדובר בשתי שיטות נפרדות,בעלות חוקים נפרדים,וכללי סיגנון שונים,מושגים ואובייקטים תרבותיים פשטו ולבשו צורה במעברם מתרבות אחת לאחרת לכל אורך ההיסטוריה,ואף אחד לא גונב לאף אחד שום קרדיט..
Japan vs. China 432918
מה, גם את גו הם גונבים?
תנו לעצים לחיות 431922
אולי (בטוח) אני סתם ניזון משמועות, אבל עד כמה שאני יודע בונסאי הוא הגרסה הבוטנית לקשירת רגליים של ילדות סיניות. (קשירת הרגליים נאסרה בסין, קשירת ענפים עוד לא)
לעומת בונסאי, ט"ו בשבט נראה כשחרור עצים שהתרבו בשבי, כמו שחרור חיות בשמורות, אבל גם לזה אפשר למצוא מקבילות מזעזעות\משעשעות.
תנו לעצים לחיות 431928
קשירת רגליים? סתם השמצה פרועה:
"יפה בתו של צ'אן סו לין
רגליים לה קטנות
והיא נועלת סנדלים
ממשי דק מאד."
תנו לעצים לחיות 431947
יפה בתו של צ'או סו לין
ופנים גופה שלם
נקצור הכול בשביל חולים
עם כסף לשלם
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 431954
יפה בתו של צ'או סו לין
נאסרה בכיכר טיאן-מן
עבור תעשית התמרוקים
היא מקור לקולאגן

קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432078
קדיה מולודובסקי? נדמה לי שהשיר על צ'אן סו לין הוא של לאה גולדברג, לא?
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432086
פר חשדתי בכך, אבל הספר לא מולי. זאת הסיבה שכתבתי כאלמוני.
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432106
כן. בגלל זה קדיה מולודובסקי מתגלגלת (עם המעיל) בקברה.
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432113
(עם דינה הסינית)
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432125
מה שבילבל אותי היה השיר על כף האורז.
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432114
לאה גולדברג.
לקדיה מולודובסקי יש שיר על דינה שהפכה לסינית.
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432115
נו טוב.
קודם מגיבים, ורק אז בודקים שמישהו כבר אמר.
קדיה מולודובסקי מתהפכת בקברה 432117
"קודם מגיבים, ורק אז בודקים שמישהו כבר אמר".

אחד מטובי בנינו (רמז: ניקו מצהיר עליו שהוא טמבל, אם כי כולם יודעים שזה לא נכון) המציא לסיטואציה הזאת ביטוי קצר וקולע: חרמפפפ!
פרגון: 431956
יפה בתו של צ'או סו לין
ובלבבה האור
וגם שומרת על בתולין
לקומראד מאו-מור.
פרגון: 431997
בארץ סין שם צ'או סו לין
נלקח בזינזנה [במלרע]
כי לו שלושה בנים קטנים
ובת אחת קטנה.
פרגון: 432009
בארץ סין שם מיי סו לין
כלבים סביבה לשמור
חיה בסדנת זיעה
הרבה בגדים לתפור
פרגון: 432036
בארץ סין שם מיי סו לין
בואו ונציץ:
על משמרתה תתפור, תתפור
מכנסי חריץ!
פרגון: 432019
עזה בתו של צ'ן סו לין
בלי מורך ובלי חיל
על החומה תפרוש טילים
הו, גורה! קים ז'ונג איל...

וגם

יפה בתו של צ'ן סו לין
וידה ידה ידה
את אופני היא מתיכה
בשביל אולימפיאדה
אנו באנו ארצה 432047
יפה בתו של צ'או סו לין
אך בעלה רחוק
אצל קבלן שמו אסולין
עובד מחוץ לחוק.

או:

יפה בתו של צ'או סו לין
וישתבח האל
אישהּ בונה מטרופולין
בארץ ישראל.
אנו באנו ארצה 432052
צ'או סו לין את בעלה
אף פעם לא הבינה:
מה כל כך בוער לבנות
אמבטיה עם חרסינה?

השיב הבעל: יפתי,
הלא מאוד חשוב
לדאוג להיגיינה
כשגרים בכלוב.
אנו באנו ארצה 432541
נאה בתו של צ'או סו לין
אך מזלה נורא
כי בעלה זה כבר נתקל
במשטרת הגירה
אנו באנו ארצה 432577
חמה בתו של צ'או סו לין
ובעלה רחוק
אך השכן אותה מבין
וכך יומה מתוק

(בהשראת הסקר האחרון)
אנו באנו ארצה 432637
יפה בתו של צ'או סו לין
ובעלה אדיש
כי במרחק אלפי מילין,
גם הוא מצא לו איש.
אנו באנו ארצה 432656
בארץ סין שם צ'או סו לין
על בכורתו זועם
הן בעל עז שלא מלין
כיצד הוא מתרומם ?

ענתה בתו של צ'או סו לין
בלי שמץ מבוכה
"אנא אבא בוא תבין
למד הוא זאת ממך"
אנו באנו ארצה 432672
תמשיכו עוד קצת ותהיה לכם גרסה של http://en.wikipedia.org/wiki/The_aristocrats בחרוזים שקולים.
אנו באנו ארצה 432750
אם על בתו של צ'או סו לין
נחרוז כפסיכופטים
ידעו מסין ועד פולין:
הנה אריסטוקרטים.
אנו באנו ארצה 432925
לפני שקראתי את הלינק, חשבתי ש The aristocrats היא גרסא של ויקיפדיה בחרוזים שקולים או משהו כזה. Google מראה שאין בעברית דבר כזה, ולפתע חשבתי שזה יכול להיות נחמד. נניח שכל הגדרה חייבת להיות בחרוזים, ובאורך 10 (?) שורות לכל היותר.
מי מתנדב להקים את הבסיס הטכני?
אנו באנו ארצה 433004
לחרוז על כל נושא? אויה
גדול ממידתי
במקום, חיברתי בעיה
הריהי חידתי:

על כל נושא שבתבל
יש לי עשרות דעות,
ויחסִי אֵלַי גובל
בהשמצות פרועות.

אני זכר, גם נקבה
מניין שנותי עמום
עניין אמצא בכל תגובה -
אך מת משעמום.
____________
?ינא ימ ?ינא ימ
ינומלאה לייאה
אנו באנו ארצה 433032
הרי לך הגדרה
אנו באנו ארצה 432921
בדיה היא זו, קל להבין,
אך הנה ההרהור:
ודאי יש צ'או סו לין בסין,
אחד לכל סיפור...
אנו באנו ארצה 432928
ואם נמשיך את ההרהור,
(לבקשת הקהל...)
הנה בדיתי עוד סיפור
מדמיוני הדל:

צ'או סו לין מהצד
טוחן קשורות רגליים,
ולא בוחל גם בגברים
מלוכסני עיניים.

בתו כה מגושמת,
שהחליטו זה מכבר
לפרום את שתי רגליה
ולקשור את כל השאר.

בנו עילג ומכוער,
וזה מזל אולי
שרוב הזמן הוא מוסתר
מאחורי בונזאי.

(קטיעה דרמטית)

ובטרם אחזור בי-
"זה כבר מוגזם מעט",
אראה תגובה בסינית,
זימון לבית משפט,
על חדירה פושעת
לצנעת הפרט.

ועל כס הנאשם,
כשהכל אבוד כמעט,
אומר: "אני לא מכיר
את צ'או סו לין, בלאאטט!"

השופט ישתכנע
כי אמת היא אט אט
ובאין הסבר אחר,
אתפרסם כטלפת.

אורי גלר ידהם,
וישפיל מבט.
אנו באנו ארצה 433539
מאוד אהבתי את ''בתו כה מגושמת...'' ואת ''בדיה היא זו, קל להבין...''
אנו באנו ארצה 433588
תודה. אני שוקד על הוצאת ספר שירים, שיאגד את כל ה"חומרים" שלי. אני חושב שבשירה שלי יש אמירה אומנותית כל כך מופשטת ועמוקה, שאין לי מושג מהי :-)
אנו באנו ארצה 434343
צ'ן סו לין עולץ לאיד
וכל עמו צוהל:
אח גדול באינטרנט?
גם בישראל!

פרגון: 432236
יפה בתו של צ'אן סונג לין,
ומריחה כמו פרח.
אבל את שמה כיצד הוגין,
תמיד אני שוכח.
משקל הבלדה! 432597
תגובה 367958
תנו לעצים לחיות 432054
ושתיית שייק חסה תוך גיזום הגדר חיה בגינה,זו המקבילה הקולינרית לשואה הארמנית...

הטענה שעיצוב בונסאי היא התעללות בעצים היא טענה נפוצה,שאני מצטער ,נובעת לרוב מבורות,וחוסר הבנה במבנה הצמח..
תנו לעצים לחיות 432058
מתבקש כאן קישור לשיר על מכופף הבננות הסאדיסט.
תנו לעצים לחיות 432070
נכון, אבל טענות שנובעות מבורות מצחיקות יותר מטענות של מומחים.
למשל - נטיעות ט"ו בשבט מקבילות למתקפת המשובטים.

דגי זהב, אמרו לי פעם, גדלים בהתאם לגודל האקווריום\בריכה. דג זהב באורך חמישה סנטימטר ששוחה באקווריום יכול להגיע לחצי מטר בבריכה. עצים גם 'מגבילים את עצמם' בצורה דומה?
תנו לעצים לחיות 432091
ממה שהוא אמר לא נובע בהכרח שההשוואה היא בהתעללות. אפשר להשוות בין בונסאי לקשירת רגליים מכל מיני בחינות, ולמצוא למשל נטייה תרבותית-אסתטית למזעור ול"שמירה בצמר גפן". מכאן אפשר לגזור ולהסיק גם לגבי ערכים חברתיים ותפיסות מציאות של החברה הנדונה.

(דוגמאות נוספות להיזון הדדי בין תפיסות אסתטיות לערכים חברתיים: בניית מגדלים לגובה; טיפוח קליגרפיה וכתיבה תמה; קידוש האות הכתובה; ועוד אינספור דוגמאות).
תנו לעצים לחיות 432127
ממה שאני שמעתי, כפות רגליים קטנות ו''כפופות'' באופן קבוע היו קשורות להעדפה מינית של הגברים הסינים. ומבחינה זאת אני לא רואה הבדל גדול בין קשירת כפות רגליים בסין של פעם, לניתוח להגדלת חזה במערב הנאור. נכון, בסין קשירת הכפות נכפתה על האשה, ואילו במערב הגדלת חזה נעשית בד''כ מתוך בחירה חופשית של המנותחת. אבל זו בחירה שנעשית כתוצאה מהפנמה של הראיה החברתית. (ובעיניי זה עצוב לא פחות, ואולי אפילו יותר.)
תנו לעצים לחיות 432130
"העדפה מינית של הגברים הסיניים" היא עניין תרבותי. על כפות הרגליים הקשורות (מנוונות ופצועות ככל שיהיו) נכתבו שירים עם דימויים של צמח הלוטוס וכל מיני כאלה, והתחולל סביבן פולחן לכל דבר. בנוסף, זה היה מעין סמל סטאטוס, להראות שהגבר אמיד ובעל כוח מספיק לממן ולהחזיק אשה שאינה יכולה לעשות אפילו מספר צעדים ללא סיוע משרתת.

נכונה ההשוואה בין קשירת רגליים להגדלת חזה. אבל ההעדפה לחזה גדול אינה *רק* תרבותית - יש לה עד כמה שאני יודעת גם שורשים אבולוציוניים. בעוד שהעדפה לרגליים מנוונות של אשה היא "אנטי-אבולוציונית" (ממתי מעדיפים, ואף גורמים, פרט מנוון עם פצע מוגלתי, שאינו יכול להתנייד בכוחות עצמו?).
תנו לעצים לחיות 432133
שורשים אבולוציוניים? אפשר הסבר?
תנו לעצים לחיות 432135
מראי המקום המחקריים נמצאים בידי שכ''ג (שגם ברח עם הכסף), אבל עד כמה שידיעתי מגעת, חזה גדול משדר לגבר ''נקבה פורייה לפניך''.
תנו לחזות לחיות 432136
שוטה!
שו-טה-הה... איפה הוא כשצריכים אותו?

ובינתיים: חזה גדול אולי משדר פוריות אם הוא יושב על מסגרת כללית רחבה, ובעיקר אגן רחב. חזה גדול על גוף דק ואגן דק, משדר לדעתי בעיה בריאותית. בטבע לא מוצאים בד"כ חזה גדול על מסגרת שלא יכולה לשאת אותו.

אבל בשביל לא לריב, במשוואה כפות כפותות=הגדלת חזה, תחליפי את החזה המוגדל באנורקסיה נרבוזה, ונסגור עניין? :)
תנו לחזות לחיות 432137
בהחלט, הפרופורציות משנות. ההעדפה ה''טבעית'' תהיה לחזה גדול ואגן רחב, לא לגרסת הפורנו המקובלת במקומותינו.

אנורקסיה היא אכן השוואה טובה יותר לקשירת רגליים. כך גם ניתוחים להוצאת צלעות (להקטנת ההיקף), שאיבת שומן ועוד כהנה פרוצדורות סימפטיות. ומנגד, דווקא הזרקת קולאגן לשפתיים והגדלת ישבן (בעקבות ג'ניפר לופז) מקבלות ממד ''הגיוני'' מעט יותר בהקשר הזה.
תנו לחזות לחיות 432138
את אומרת שבאמת יש ניתוחים להוצאת צלעות? חשבתי שזאת אגדה אורבנית שנולדה פעם מאיזה רכילות על שר וכל הניתוחים שלה. לא תיארתי לי שקיים איזה רופא משוגע שעושה את זה במציאות.
תנו לחזות לחיות 432142
נו, ומי אמר לך להאמין לי?

באמת הלכתי ובדקתי:
תנו לחזות לחיות 432190
יש גם ניתוחים לניסור העצם הבולטת בכף הרגל מעט שלפני הבוהן‏1, כדי להכנס לנעליים שאחרת קצת קשה להכנס אליהן.

1 לא יודעת איך קוראים לה
תנו לחזות לחיות 432194
על הניתוח הזה אני דוקא יודע, קרובה שלי עברה אותו כבר לפני שנים. הניתוח הזה נחשב לניתוח רפואי, ואא"ט, קופת חולים השתתפה במימון שלו. לפני כן העצם הזאת אצלה היתה בולטת מאוד בשתי הרגליים (באחת יותר מבשניה), ממש כמו מין גידול. ולמרות שתמיד עשו בשבילה כל מיני נעליים מיוחדות, לא אופנתיות אלא רחבות ונוחות ככל האפשר - בכל זאת העצם הבולטת תמיד התחככה בדופן הנעל ותמיד היו לה שם פצעים, דלקות וכאבים. אחרי הניתוח היא "התחילה לחיות" - זה היה הביטוי שלה.

הסיפור עם הצלעות, לעומת זאת, נשמע לי מטורף לגמרי, והיה מרגיע לראות בלינק מתגובה 432142 שזאת באמת אגדה. למרות תאות הכסף המפורסמת של הפלסטיקאים, קשה להאמין שרופא יהיה חסר אחריות עד כדי כך.
תנו לחזות לחיות 432201
קרובתך עברה את הניתוח מסיבות ראויות, והשבח לרפואה המודרנית שיכולה לפתור בעיות כאלה.
אבל לרוב הנשים שעוברות את הניתוח הזה, יש מבנה כף רגל נורמאלי בהחלט, והן עוברות אותו על מנת לנעול נעליים צרות מאוד.
הירכיים של טיירה באנקס 432177
יש די הרבה נתונים לגבי העדפות יחס מתניים-ירכיים. אני לא זוכר כ"כ את הנתונים אבל נדמה לי שנמצא יחס די קבוע.

אבל, דוגמנית העל של ויקטוריה סיקרט אומרת באנגלית צחה לאלה שמלגלגים על ירכיה העבות "קיש מיר אין טוחעס." (היא טוענת שזה בגלל זוית הצילום).

הירכיים של טיירה באנקס 432178
תגובה 407515
הירכיים של טיירה באנקס 432179
אני לא מאמין, אתה רומז שכליל מדגמן ל VS?
הירכיים של טיירה באנקס 432213
תנו לעצים לחיות 432147
אני לא חושב שההפרדה בין העדפה תרבותית לאבולוציונית היא כל כך פשוטה, צריך לזכור שגם העדפה אבולוציונית יכולה להגיע לאבסורדים, בגלל שאין מאחוריה באמת איזה מח מתכנן, או תודעה שחושבת. בסופו של דבר רגליים מנוונות יכולות להיות העדפה אבולוציונית, וחזה גדול יכול להיות העדפה תרבותית, וקל למצוא הסבר תרבותי/אבולוציוני לשניהם.
תנו לעצים לחיות 432149
ההפרדה לא דיכוטומית אלא חופפת חלקית.
חזה גדול הוא בהחלט העדפה תרבותית (בזמננו), אך כזו שיש לה גם "הצדקה" אבולוציונית. כמובן, היתה פעם העדפה לחזה קטן ואגן צר, נאמר בשנות השישים עם דוגמניות כמו טוויגי.

באיזה מובן רגליים מנוונות (לאדם) יכולות להיות העדפה אבולוציונית?
האדם בטנק ינצח‏1 432151
האישה לא בורחת לשום מקום ולכן יש ודאות גדולה יותר שילדיה מקורם במי שכולא אותה.

אולי גם קטועי רגליים תופסים פחות מקום בכלי רכב.
1 התלבטתי בין זה לבין "לשקר אין רגליים".
האדם בטנק ינצח‏1 432157
אבל המשרתת יותר עסוקה ולכן אי אפשר להפוך אותה לפילגש.
האדם בטנק ינצח‏1 432160
הסבר נוסף, לא אבולוציוני אלא תועלתני - ע''מ ללכת קצת בכל זאת, הנכות ברגליים מחייבת את האשה לפיתוח שרירים חזקים באיזור רצפת האגן, דבר המגביר את ההנאה המינית של הגבר.
האדם בטנק ינצח‏1 432162
דוגלאס באדר?
האדם בטנק ינצח‏1 432164
מתחיל בערך כאן תגובה 229427.
האדם בטנק ינצח‏1 432167
תודה.
תנו לעצים לחיות 432152
את צודקת.

(באין תשובה אחרת) באותו מובן שזנב גדול לטווס הוא העדפה אבולוציונית.
תנו לעצים לחיות 432188
ממה שקראתי על הנושא התרשמתי שעדיפה אפילו כריתת דגדגן על פני קשירת רגליים סינית:
בלא דגדגן את לא נהנית בכלל מיחסי מין. חלק קטן (אם כי מהותי) מהחיים.
מרגלייך הקשורות את סובלת כל יום. כל רגע ורגע מהיום. כל חייך.

ואגב, זו לא רק העדפה מינית:
נערה עם "לוטוס זהב" לא יכולה לעבוד, מכאן שמשפחתה לא נזקקת לעבודתה כדי לשרוד הואיל ומצבם הכלכלי שפיר.
כפות רגליים קשורות הן מדד לצייתנותה של הנערה. לכוח הסבל שלה, ולכן גם ליכולתה לשאת הריון אחרי הריון אחרי הריון.
תנו לעצים לחיות 432192
"לוטוס זהב"?
תנו לעצים לחיות 432202
ככה קוראים לתוצר (אם הוא מוצלח), בתרגום לעברית.
בתרגומים ישנים יותר קוראים לזה חבצלות הזהב.
תנו לעצים לחיות 432205
תודה.
תנו לעצים לחיות 432208
אאז''נ בגלל הצורה שבה האצבעות המנוונות מתקפלות אחת על השנייה, שמזכירה פרח לוטוס.
תנו לעצים לחיות 432239
הלבנת שיניים גם היא עצובה בעיניך? מה כל כך עצוב באדם שרוצה להראות טוב כדי שאנשים יפים ימשכו אליו כמו שהוא נמשך אליהם?
תנו לעצים לחיות 432266
טיפולי יופי לא פולשניים זה בסדר, ניתוחים פולשניים לשם יופי בלבד זה דבר מיותר בד''כ.
ומה שעצוב בעיניי זה שהשווי של מישהי בעיני עצמה תלוי בגודל החזה שלה, ושהיא מנסה למשוך אליה אנשים שהשווי שלה בעיניהם תלוי בגודל החזה שלה.
תנו לעצים לחיות 432270
ניתוח פולשני לא בסדר לדעתך בגלל שעבורך זה משהו קיצוני, מאוד לא נעים ואולי גם מאוד מסוכן. אין לך (אני מניח עד שאתוקן) סיבות אובייקטיביות לכך. בשביל אנשים אחרים ניתוח הוא דבר שבשגרה, שמליונים עוברים אותו בהצלחה מדי יום הן מכורח והן מבחירה. מה עצוב פה?

מישהי שהשווי העצמי שלה תלוי בגודל החזה שלה זו המצאה שלך, שאולי קולעת פה ושם, אבל אין שום סיבה להניח שזה המקרה היחיד, או אפילו הנפוץ. בני אדם רוצים לשכב עם בני אדם יפים - להיות יפה בעצמך זו הדרך, לא? מה עצוב פה? מגדילות החזה מיישירות מבט אמיץ לעומק עיניה של המציאות, מכירות בה ועצמן, ולוקחות את הצעד ההגיוני לכיוון עולם שבו חייהן טובים יותר. שום דבר לא עצוב פה.
תנו לעצים לחיות 432278
לא רק שלא עצוב, אלא שלפי תכנית שהיתה ממש לא מזמן (לפני שבועיים, נדמה לי, תכנית של סטנדאפיסטית, עדי-משהו, אבל הנושא דווקא נבדק שם באופן די רציני) בערוץ 2, בחורות שהיה להן חזה קטן ועשו ניתוח - נעשו הרבה יותר מאושרות, צוחקות יותר, מחייכות יותר באופן כללי ושמחות יותר כשהן מסתכלות בראי. העצב שאסתי מדברת עליו יכול להיות אולי עצב עמוק ופילוסופי על ריקנותה של התקופה ועל מות הערכים וכו', אבל, כמובן, אין לעצב הזה שום קשר עם המנותחות עצמן שהניתוח מעלה את הדימוי העצמי שלהן ובד"כ עושה להן רק טוב.

(תשובת מפלגות אסתי ושות' - *זה* בדיוק מה שעצוב - שהחזה הוא מה שמעלה את הדימוי העצמי שלהן. ומה עם היופי הפנימי? למה לא מחפשים את העושר הנפשי? איפה הבלה-בלה-בלה הרוחני?...)
תנו לעצים לחיות 432279
(תשובת המחנה השני: מה שעצוב הוא שאתה משקיע את מיטב כספך וזמנך בבחורה, לוקח אותה למסעדות טובות, לסרטים של בנות, להצגות, לטיולים, וסוף סוף כשהצלחת להוריד לה את החזיה מה אתה מגלה? סיליקון! ראבאק, אם הייתי רוצה סיליקון הייתי מפרק את המחשב)
תנו לעצים לחיות 432282
וואו. ואני חשבתי שהדור שלי היה איטי.
תנו לעצים לחיות 432283
אומרים שיש גברים שלא מרגישים אם האשה לא אומרת להם.
תנו לעצים לחיות 432284
צודקים, מי שלא ימשש או יביט באמת לא ירגיש.
תנו לעצים לחיות 432371
סתם לרקורד: אני דווקא מכירה 2 בחורות שעשו ניתוח הפוך (הקטנת חזה) ומאושרות לא פחות מהמגדילות.
תנו לעצים לחיות 432286
בעניין בני האדם שרוצים לשכב עם אנשים יפים והדרך להגיע לזה היא להיות יפה בעצמך- אז: לא שמתי לב שבחורים עוברים ניתוחי-יופי כדבר שבשגרה כדי להיות יפים וככה להגיע לשכב עם בחורות יפות. אז למה שלא נעמיד דברים על דיוקם- אתה מתכוון לומר שבחורות רוצות לשכב עם בחורים יפים והדרך למשכב כזה עוברת תחת סכין המנתחים.
אז: לא נעים לי להגיד לך, אבל -אם לא שמת לב- יש לי יתרון עליך בלדעת מה נשים רוצות. ומכל שיחות הנפש שהיו לי עם חברות, לא זכור לי שזה מה שמישהי רצתה- להגיע לשכב עם מישהו בגלל יופיו, ולהגיע רק למשכב עצמו, בלי מערכת רגשית כללית יותר מסביב לזה.
ולא נעים לי להגיד לך, אבל האמת היא שגם אם סקס זה באמת כל מה שמישהי רוצה בנקודה מסויימת, היא לא תצטרך בד"כ לעבור ניתוחים בשביל זה. הוכחה: מאות מליוני הנשים בעבר ובהווה שלא עברו ניתוחי "יופי" ולמרות זאת לא נשארו בתולות.

ונניח שבחור מסויים נמשך רק לבנות עם חזה גדול. אז? ללכת להגדיל חזה בשבילו? יותר פשוט למצוא בחור שיאהב את החזה הטבעי שלך, לא?

ובעניין העצב שלי- אני לא מתיימרת להגיד לאחרים/ות מה לעשות, אבל מותר לי להתעצב על הרמה השטחית של כמה אנשים בעולם הזה, וכל הידה-ידה הרוחני הזה, בדיוק כמו שהאלמוני אמר. זה שבעיני מישהו זה ידה-ידה לא הופך את זה לפחות נכון.
תנו לעצים לחיות 432289
בחורים עוברים תחת סכין (גילוח) כדבר שבשגרה כדי להיות יפים וככה להגיע לשכב עם בחורות יפות.
תנו לעצים לחיות 432291
גילוח זה לא ניתוח פולשני.
תנו לעצים לחיות 432372
אני מתפלאת עלייך, אסתי. ניתוח פולשני, עניינים - זה הכל בראש שלך. מדובר בסך הכל בפרוצדורה קוסמטית אלקטיבית (או כמו שניסחו כאן "דבר שבשגרה, שמיליונים עוברים אותו בהצלחה מדי יום הן מכורח והן מבחירה" [וכמה מיליונים עוברים אותו שלא בהצלחה?]).
תנו לעצים לחיות 432406
מליונים עוברים ניתוחים ''פולשניים'' כלשהם, לא דווקא פלסטיים, הייתה כוונתי. אבל כן, כנראה היה עדיף להוריד אפס או שניים.
תנו לעצים לחיות 432422
השאלה היא איך ניתוח רפואי, שהיה בעבר פרוצדורת ה"אין ברירה" (ברפואה פרופר הולכים היום לכיוון של רפואה זעיר-פולשנית או לא פולשנית כלל!), הפך ברפואה הקוסמטית כמעט לפרוצדורת "ברירת מחדל". ייתכן שזה קשור לחלחול תפיסת הסייבר והגוף הטכנו-הומני. חומר למחשבה.
תנו לעצים לחיות 432486
אולי שנים של ניסיון מוצלח הוביל אנשים להפסיק לראות בניתוחים משהו מסוכן במיוחד. כמובן, לא משהו לעשות באותה תדירות וקלות כמו שימוש בקיסם שיניים ("I'm having surgery right now, and loving it!"), אבל סיכון משתלם לגמרי כשמדובר בהסרת כאב מטריד. או משהו שונה מכאב ומטריד גם כן.
תנו לעצים לחיות 432493
מצטערת, זה סותר את המגמה העכשווית - נטייה להעדיף פרוצדורות כמה שפחות פולשניות, ונכונות לחפש הרבה עד שמוצאים פרוצדורות חדשות כאלה.
תנו לעצים לחיות 432497
איפה הסתירה בדיוק? ניתוח הוא סיכון מחושב. לפעמים שווה לקחת אותו, לפעמים לא, ותמיד שווה לחפש דרכים להקטין אותו. איפה הסתירה?
תנו לעצים לחיות 432502
אל תאיין גם את הטענות שלי. עד לפני כעשור היתה נטייה ''לחתוך ומייד''. כעת נכנסות לשוק טכנולוגיות חדשות שמאפשרות לחתוך פחות, לצנתר או לטפל בפנים מבחוץ, והתעשייה הרפואית מאמצת אותן בהתלהבות (וגם משלמת עליהן הרבה כסף). יש נטייה רשמית של מערכות הבריאות, בתי החולים וחברות הביטוח הרפואי בארה''ב להעדיף פרוצדורות פחות פולשניות, גם בגלל שהן חוסכות זמן בהחלמה ובאשפוז.

זה לא קשור כלל לתזה שלך על ''סיכון מחושב'' (שאומרת הכל ולא אומרת כלום, ושעושה בדיוק אותו אנאכרוניזם וא-היסטוריזציה שדיברתי עליהם קודם).
תנו לעצים לחיות 432527
את מזכירה לי איזו אמנית מטורפת, שכחתי את שמה, שניתוחים כאלה הם עיקר אמנותה. אצלה זה לא עניין של יופי - לא נראה לי לפחות, היא עשתה גם ניתוחים שכיערו אותה ביותר - אלא של מסר או משהו...
תנו לעצים לחיות 432494
מעבר לזה, האם ניתוח מבצעים כדי "להסיר כאב מטריד"?
תנו לעצים לחיות 432498
יש גם כאלו. לא?
תנו לעצים לחיות 432503
דוגמאות?
תנו לעצים לחיות 432607
לאבא שלי יש כאב מטריד ברכיים והאורתופדים שבדקו אותו הגיעו למסקנה שהבעיה היא במפרק הירך ואם הוא מעוניין, אפשר לנתח אותו ובסיכוי טוב לפתור את הבעיה. אבא שלי ויתר על התענוג ומטפל בבעיה ע"י Club-Car ומשככי כאבים כשנדרשת ממנו הליכה ממושכת, אבל יש לא מעט שהולכים על ניתוח. ניתוחי שבר (בקע הטבור, במפשעה) הם אפילו יותר נפוצים.
תנו לעצים לחיות 433538
לסבתא שלי יש משהו דומה בירך, והיא מסרבת להתנתח. מצד שני, היא גם מסרבת לנסות אפילו מכשירי שמיעה. במשקפי קריאה, שאותם היא צריכה פחות לדעתי, אין לה בעיה להשתמש. למה? כי זה לא מביש לדעתה.
תנו לעצים לחיות 433537
רופא הציע לי פעם לעשות ניתוח לתיקון המחיצה באף. מסתבר שאני נושם בעיקר מנחיר אחד. בכלל לא שמתי לב לזה לפני (או אחרי) שהגעתי אליו לבדיקה שלא הייתה קשורה בכלל. שאלתי אותו למה עושים את זה, והוא אמר שאם הייתי ספורטאי, הייתי מבין. כלומר, אם הייתי רוצה לרוץ מעט מהר יותר את הקילומטר העשרים של המירוץ, הוא היה שמח לחתוך אותי לשם כך... זו סתם דוגמה קיצונית, דוגמאות אחרות של טיפול בכאבים אני בטוח שלא חסר... רגע, נזכרתי גם במישהו שלמד איתי ביסודי, היה מנוזל כל הזמן, ועשה ניתוח בגלל זה. אפילו יותר טוב, לא?
תנו לעצים לחיות 433652
אבל אתה לא מתאר שום כאבים - לדבריך, בכלל לא שמת לב לבעיה! איפה פה הכאבים?
תנו לעצים לחיות 433693
נראה לי שנתתי לך דוגמה יותר טובה משביקשת, לא פחות טובה.
תנו לעצים לחיות 433696
נתת תטל"א.

תגובה 432494
תנו לעצים לחיות 434401
תטל"א?
תנו לעצים לחיות 434405
תגובה 29250
תנו לעצים לחיות 432408
אני אומר שבני אדם באופן כללי מעוניינים לשכב ולפתח מערכות יחסים עם בני אדם "מוצלחים". לאנשים שונים יש מדדים שונים, והם מייחסים להם משקלים שונים, אבל באופן די אוניברסלי יש העדפה של יופי, מעמד חברתי, מעמד כלכלי. מי שרוצה למשוך אדם עם מדדים גבוהים כאלו יודע מה הדרך הטובה ביותר לכך - להיות בעל מדדים גבוהים כאלו בעצמו.

אדם שמכיר במציאות גם כשהיא לא נוחה לו (1. אני מעוניין בבן/בת זוג יפה 2. אני עצמי לא יפה) ועושה את הצעדים הנדרשים לשיפור מצבו בחיים (גם כשהצעדים האלו קשים), הוא לא פתטי בעיניי, אלא ראוי להערצה.

דרך אגב, אני לא אומר שלנשים (או לכל הגברים) יש בראש את המחשבה הברורה "אני רוצה להזדיין עם מישהו חתיך". חס וחלילה. יש בדרך את כל הדברים ה"יפים" האלו, של לרצות להתאהב ולהכיר אדם מיוחד בעל זוהר פנימי וכו'. רק, מה לעשות, שנוטים (במובהק) להתאהב הרבה יותר פעמים, הרבה יותר מהר והרבה יותר חזק, באנשים יפים.

"יותר פשוט למצוא בחור שיאהב את החזה הטבעי שלך, לא?" - לא בהכרח. מה כל כך אצילי בללמוד לחיות עם מה שיש במקום לשנות את המצב הקיים? קו המחשבה הזה היה משאיר אותנו ישנים תחת כיפת השמיים בשלג ובגשם, עירומים ורועדים מקור.

בעניין העצב שלך - לדעתך המנותחות פתטיות. לדעתי לא. זה לא חייב להיות סוף הסיפור. יש מקום לדיון.
נשים כבני אדם 432420
שוב: הביטוי "בני אדם" אצלך מטעה, בצורה שאתה משתמש בו. לדעתי לא מדובר באותם צרכים ואותן מטרות אצל שני המינים.

1. צרכים: אתה טוען עכשיו ש"בני אדם" מעוניינים לשכב ולפתח מערכת יחסים.
לדעתי הדגש אצל גברים הוא יותר על סקס, ואצל נשים יותר על מערכת יחסים.
לדעתי גברים הם לא כ"כ בררנים בכל הנוגע לסקס נטו, ובחורה לא צריכה להיראות כמו בארבי-פורנו רק בשביל סקס נטו עם זה שהיא נמשכת אליו. לכן, אם זו היתה המטרה של רוב הנשים - רופאי הפלסטיקה היו צריכים לחפש מקור פרנסה אחר.
רוב הנשים מחפשות סקס+ מערכת יחסים, שיהיה בה גם מתאם שכלי טוב, וקשר רגשי טוב. לזה שום חזה לא יעזור אלא כמקור המשיכה הראשוני, כמו שאמרת. אבל נשים חושבות גם על אחרי המשיכה הראשונית.
ובהינתן שרוב הנשים מספיקות מושכות גם באופן טבעי לצורך אותו מפגש ראשוני, ושום מידות מופרכות לא יעזרו בפני עצמן אחרי המשיכה הראשונית- בשביל מה להתנתח?

2. מטרות: לדעתך אנשים מעריכים יופי, מעמד כלכלי ומעמד חברתי. ו"מי שרוצה למשוך אדם עם מדדים גבוהים כאלה" צריך להיות אחד כזה בעצמו.

[אפעס, חסר לי שם בין המדדים שלך אזכור של שכל טוב, חוש הומור, טוב לב, יושר, הגינות...
אולי בגלל שאלה לא "מדדים" חיצוניים אלא תכונות פנימיות? נראה לי שמי שמחפש בנזוג רק לפי מדדים חיצוניים עושה טעות, שבפוטנציה היא גדולה מאוד.
אבל בוא נעזוב את זה ונתמקד על המדדים החיצוניים-]

נו, אז? אתה מכיר הרבה בחורים שעברו ניתוחים פלסטיים כדי לשכב ולפתח מערכת יחסים עם בחורות בעלות מעמד חברתי וכלכלי גבוה?
אני מניחה שאתה מתכוון שבחורות צריכות "לשפץ" את עצמן כדי להגיע אל מתת האל לבנות חווה- גבר בעל צורה חצי סבירה, אבל עם מעמד חברתי וכלכלי גבוה? (אגב- שני המעמדות האלה הולכים תמיד ביחד אצלך? כי אצלי לא. אבל זה כבר תת-פתיל אחר).
לדעתי בחורה יכולה להיות נאה בדרך הטבע (פחות או יותר, כאמור על דברים כמו הלבנת שיניים באמת לא נלך לרב). ולצאת לארגן לעצמה מעמד כלכלי/חברתי גבוה, דרך ההישגים שלה עצמה. (ו-לפחות לפי ה"בני אדם" היוניסקס שלך, בחורים כנראה יתנתחו אז בקצב כדי להגיע אליה! בנות למה אתן מחכות?!)

לסיכום עד עכשיו-

1.יש לי בעיה עם המדדים שמנית, כאילו הם היחידים שחשובים.

2.אני חושבת שהצרכים והמטרות של שני המינים חופפים רק בחלקם, כאשר יש גם שטחים גדולים שלא חופפים. אם היתה אפשרות גרפית בתגובות האייל, הייתי מציירת פה שני מעגלים שרק כרבע מהם חופף אחד לשני. אה, והיחס הזה גם משתנה לפי הגיל לדעתי. בקיצור הכול הרבה יותר מורכב מאשר בתיאור שלך.

3.יש לי בעיה עם ההנחה המוסווית שלך, שגברים צריכים להשיג בעיקר מעמד כלכלי וחברתי, ונשים צריכות רק להשיג את הגברים עם המעמדים הנ"ל.

אני מניחה שאפשר לכתוב (וכנראה גם נכתבו) ספרים על כל אחד מהסעיפים האלה. אבל בשביל לפתוח ת'בוקר זה מספיק , לא?
נשים כבני אדם 432496
1.
כבר ניסיתי לתקן את הרושם המוטה שנוצר אצלך - לא אמרתי שרוב הנשים שעושות ניתוחים פלסטיים עושות מתוך התקווה המוצהרת (בפני עצמן) של לשכב עם יותר גברים, או עם גברים יותר יפים. רובן כנראה רוצות "לפתח מערכת יחסים" עם גבר "טוב יותר" בעקבות זה. מה זה "טוב יותר"? זה יותר "מוצלח". לא התכוונתי אחד יותר מצליח בעסקים. זה במקרה תת-סעיף של הכוונה שלי, אבל לא הכוונה עצמה. הכוונה עצמה - גבר יותר מושך. ומה מושך? בריאות (יופי חיצוני), סטטוס חברתי גבוה (וחלק מזה הוא כסף)...

"לזה שום חזה לא יעזור אלא כמקור המשיכה הראשוני, כמו שאמרת" - איפה אמרתי את זה?

2.
[אימצת את עינייך יתר על המידה בניסיון לקרוא בין השורות. לא הזכרתי חוש הומור וכו' כי הם לא מספיק רלוונטיים לדיון. אני לא אומר שאין להם שום חשיבות, וגם לא מביע כרגע דיעה לגבי מידת החשיבות הזו.]

אני מכיר בחורים שמזיעים דרך קבע במכון כושר כדי לשכב וכדי לפתח מערכות יחסים עם בנות יותר מוצלחות. המראה החיצוני הוא המדד העיקרי (בפער גדול), אבל לא היחיד.

"אני מניחה שאתה מתכוון שבחורות צריכות "לשפץ" את עצמן כדי להגיע אל מתת האל לבנות חווה- גבר בעל צורה חצי סבירה" - אין לי שמץ של מושג מה את רוצה ממני עם השורה הזאת. להזכירך, הדיון נסוב סביב רחמיך לנשים שרוצות להראות יותר טוב, ומוכנות לעבור ניתוח עבור כך. אני, לעומת זאת, לא חושב שהן כולן פתטיות. איך הסקת מכך שאני מזלזל בנשים?

"שני המעמדות האלה הולכים תמיד ביחד אצלך?" - לא.

"כאמור על דברים כמו הלבנת שיניים באמת לא נלך לרב" - למה לא? מה ההבדל בין הגדלת שדיים ויישור שיניים?

"לפחות לפי ה"בני אדם" היוניסקס שלך, בחורים כנראה יתנתחו אז בקצב כדי להגיע אליה! בנות למה אתן מחכות?" - אנשים שונים מצמידים משקלים שונים למראה, מעמד וכו', זה כבר אמרתי. שימי גם לב בבקשה ש**לא** אמרתי שאין הבדל בין המשקלות הממוצעים שנותנים גברים ונשים למדדים הנ"ל.

בכלל, כל העניין של גברים מול נשים הוא חלק שאת הכנסת לדיון מזווית שלא הייתה ברורה לי. השתדלתי להתעלם במקום לנסות לנסות לענות ולהכניס אותנו עמוק עוד יותר לאי-ההבנה הזאת, אבל התוצאה איכשהו הייתה שהתחלת להסיק שאני... אני לא בטוח מה, אבל אלו לא היו דברים מחמיאים.

חלק ב':

1. קיבלת תשובה.
2. התיאור שלי, כאמור בפסקה האחרונה, התעלם מהנושא הזה. אם תסבירי לי איך הוא רלוונטי לפתטיות-לכאורה של המנותחות, אולי אסכים שזה קשור ואכניס את זה לצד שלי בדיון.
3. החוש הטלפתי שלך מזייף נוראות.
נשים כבני אדם 432505
לסוגיית הערך העצמי הנשי, השיפוטיות העצמית, המבט העצמי המחפיץ והרצון "לתקן את עצמי", יש שורשים עמוקים הרבה יותר מאשר הרצון להשיג גברים שווים. ממליצה לך לקרוא קצת על תיאוריית "המבט החודר" (the gaze) של לורה מאלווי (Mulvey).

נשים כבני אדם 432517
... ואז על מנת לקבל פרופורציות ולהתעדכן, כדאי לקרוא מספר לא מצומצם של מאמרי ביקורת על התיאוריה המפורסמת של מאלווי, שנכתבו גם במסגרת תאוריות פמיניסטיות.

(הבעיה המרכזית שלי עם מאלווי זה שהיא לא מביאה בחשבון מבט חושק נשי על גוף גברי כלשהו, ומתעלמת בזאת מדורות של אלילי נשים)
נשים כבני אדם 432518
בלי ספק זרמו הרבה מים מאז מאלווי. אבל מה לעשות, אי אפשר לטעון טענות רציניות על נוירוזות נשיות בלי להכיר אותה - ואת יודעת מה, אפילו כל תיאוריה אחרת שמדברות על *הדימוי העצמי* הנשי (כי בעיני השאלה העומדת מאחורי "מה רוצות נשים להשיג", היא "איך נשים רואות את עצמן").
נשים כבני אדם 432524
אין ערעור על מקומה של מאלווי, אבל לתחושתי, בלי לערוך על זה מחקר מעמיק, שילוב של וולף, גילמן קריסטבה, מול פלאנדרס ורוקסנה, ועוד כמה וכמה מאפשר בהחלט לדון באופן רציני בכל הנושאים הללו בלי להזכיר את מאלווי אפילו פעם אחת.
נשים כבני אדם 432542
.... את יודעת מה, אפילו מחקר רדוד :-) אבל לקרוא *משהו* בנושא.
נשים כבני אדם 432528
אחד מידידיי טען פעם שכשגבר הולך עם אישה, הנשים מסביב מחליטות הרבה פעמים מה דעתן על הגבר לפי הופעתה של האישה שאיתו.
נשים כבני אדם 432560
תאוריות המדברות על *הדימוי העצמי* הנשי?
המלצתי פעם בפני מישהי על הספר "טוב במיטה" מאת ג'ניפר ויינר‏1. ההמלצה היתה משהו בסיגנון "ספר חובה לכל אשה שמנה, או שחושבת שהיא שמנה, או שלא מרוצה מהגוף שלה. כלומר, ספר חובה לכל אשה."

____
1 זאת שכתבה (אח"כ) גם את "בנעליה", שעל פיו הופק סרט בשם זה.
נשים כבני אדם 432593
מה השאלה? כמעט כל התיאורטיקניות שהוזכרו מדברות על הדימוי הנשי, וגוזרות ממנו על הדימוי העצמי הנשי.
נשים כבני אדם 432609
את הסרט ''בנעליה'' ראיתי באיזו טיסה. אין לי שום דבר טוב להגיד עליו (חוץ מזה שקמרון דיאז שיחקה בו), אז אני מקווה שהספר טוב יותר.
נשים כבני אדם 432625
אני דווקא חיבבתי את הסרט (מצד שני, ראיתי אותו באיזו עיירה נידחת בלאוס, ומסיבה כלשהי הייתי בטוחה שמדובר בקומדיה טיפשית, ככה שלא ממש ציפיתי למה שהגיע)
נשים כבני אדם 432963
אותי דווקא הוא ריגש מאוד, למרות התסריט התבניתי שמוביל לפגישה של כולם עם כולם בפלורידה. מצאתי בו מסר, שהיה מאוד אקטואלי עבורי אז, שפרידה מאדם אהוב (במקרה של הסרט - אחיות) יכולה להעניק לשני הנפרדים דף חדש ואושר - למרות הכאב.
נשים כבני אדם 432977
לא ראיתי את הסרט, אבל לפי מה שנאמר לי, הספר עולה עליו‏1. הספר השני (למעשה הראשון, הוא קדם ל"בנעליה"), "טוב במיטה" טוב ממנו.‏1

__
1 מה שעדיין לא הופך אותו ליצירת מופת.
נשים כבני אדם 432526
במקום לחזור אחורה ולהתחיל לבדוק מי אמר מה, ואיפה, ולמה היתה הכוונה, ומה הבין או לא הבין מזה הצד השני, תן לי להתחיל מהתחלה:
הכול התחיל מזה שאני הערתי לברקת על דמיון מסויים שמצאתי בין כפיתת רגליים בסין, לבין הגדלת חזה במערב.
(אח"כ החלפתי את הגדלת החזה לאנורקסיה, כדי שהדמיון יהיה יותר ברור. אבל לצרכינו אפשר להישאר עם הגדלת החזה).
מה שאמרתי שם זה שקשירת הרגליים אומנם נעשתה בכפיה, והגדלת חזה היא בד"כ מבחירה. אבל שזו בחירה שנובעת מהפנמה של הראיה החברתית. וכאן הוספתי בסוגריים שזה עצוב בעיניי באותה מידה, ואולי אפילו יותר.
הנקודה החשובה כאן מבחינתי היא ה"עצוב יותר". תיקח לרגע את כפיתת הרגליים: כולנו מסכימים שזה מנהג שהזיק מאוד לנשים וגרם להן סבל רב. ותסכים אתי (אני מקווה) שדי סביר להצטער בצערן של הנשים שנכפו כך אל תוך חיי סבל.
עכשיו: תחשוב לרגע שנשים סיניות כופתות לעצמן את הרגליים כדי למצוא חן בעיני גברים. זה אפילו עושה אותן מאושרות, למרות הכאב הפיזי, כי ערכן בעיני הגברים עולה. ובגלל שהן שופטות את עצמן לפי ערכן בעיני הגברים, גם ערכן בעיני עצמן עולה. כלומר יש להן עכשיו הרגשה יותר טובה לגבי עצמן, ולכן הן מאושרות. האם לא היית חושב שזה נורא שהן הפנימו את הראיה הגברית עד כדי כך שהן מזיקות לעצמן ואפילו לא חושבות על זה במונחים של הזקה-לעצמך, מרוב שהן ממוקדות על מציאת חן בעיני הגברים?
כלומר- לדעתי עצוב שמשהו נכפה עליך בכוח, אבל עצוב עוד יותר כשאתה עצמך עושה את זה לעצמך, כי הפנמת את ראיית האחר אותך, במקום לראות את עצמך במושגים שלך.

אוקיי, אז הגדלת חזה היא לא נוראה כמו קשירת רגליים, אבל העיקרון פה דומה- מדובר כאן בנשים שמפנימות את הקריטריונים שלפיהם גברים מעריכים אותן , עד כדי כך שהן עושות דברים קיצוניים לגוף שלהן (דהיינו: ניתוחים פולשניים למיניהם) כדי למצוא חן בעיני אחרים, ואפילו בעיני עצמן. ההפנמה הזאת של הסתכלות חיצונית, ואימוצה הטוטאלי- זו היתה הפואנטה שלי שם, בהערה המקורית.

נקודה שניה: בניגוד לדיבור שלך על "בני אדם" אני נכנסתי להבדל בין נשים וגברים כי הוא קריטי לנושא, ודיבור על "בני אדם" מטשטש נקודות חשובות כמו: מי קובע מה זה יופי ולמה, ומי מתאמץ יותר בתחום היופי, ולמה.
אני טוענת שהגברים קבעו לנשים מה זה יופי, יותר משהנשים עצמן החליטו על קווי היופי המסויימים האלה (גוף דק עם חזה גדול).
אני חושבת שזה קשור למין שהדגש שלו הוא עונג, לעומת מין לצורכי פריון. מפני שגוף דק עם אגן צר הוא לא גוף שמשדר פריון (ואפשר לבדוק את זה כשמסתכלים על חברות פרימיטיביות, וההעדפות שלהם). ולכן חזה גדול על גוף דק אומר בעצם- מין, אבל בלי ילדים. שזה מתקשר אצלי יותר לדגש הגברי על מין, ופחות לדגש הנשי על מערכת יחסים. כלומר- אידאל היופי הנשי המודרני נקבע ע"י צורכי הגברים יותר מאשר ע"י צורכי הנשים.

עוד נקודה שאני חוזרת ומעלה (ואתה חוזר ומתעלם ממנה) היא- שרוב הלקוחות של המנתחים הפלסטיים הן נשים, ולא גברים. בעיניי אי השוויון הזה מראה שיש עדיין בחברה שלנו חוגים שהציפיות שלהם מנשים הן בעיקר ליופי, והציפיות שלהם מגברים הן בעיקר להישגים בעולם התחרותי. מה שמציב את החברה במקום שחשבתי שכבר התקדמנו ממנו לבלי שוב, ועכשיו נראה ששמחתי היתה מוקדמת מדי.

אני מקווה שעכשיו יותר ברור לך מה ניסיתי להגיד, וכמובן שאתה ממש לא חייב להסכים. בכל מקרה- אין בדברים שאמרתי שום רמיזות אישיות כלפיך, (כמו שנראה לי שאתה מרגיש). הדיבור הוא באמת ברוח כללית, על מצב החברה, ולא על אדם זה או אחר.
נשים כבני אדם 432532
כל זה טוב ויפה רק יש לי בעיה אחת.

את קובעת את האקסיומה שנשים שמות דגש על רגשות בעוד שגברים שמים דגש על מין. עם כל הכבוד לממצאנו על טסטוסטורון, המשוואה הזו קשורה גם בהתניה חברתית חזקה, שבמרכזה דה-לגיטימציה. דה-לגיטימציה של מיניות נשית (מנותקת מ''צרכי פריון''), ודה-לגיטימציית הצרכים הרגשיים של גברים.
נשים כבני אדם 432538
אם הבנת איכשהו שאני מתכוונת לעשות דה-לגיטימציה למישהו על משהו, אז פשוט לא הבנת כלום ממה שאמרתי.‏1
אני לא קובעת אקסיומה אלא מתארת את ההתרשמות שלי בנושא. ואגב,אם כבר הייתי באה לקבוע אקסיומה, הייתי רוצה לקבוע דווקא משהו הפוך - שהיחס של נשים וגברים לסקס ולרגשות הוא זהה לגמרי. הייתי רוצה לקבוע אקסיומה כזאת כי זה מתאים יותר לאידאולוגיה הפרטית שלי. אבל זו תהיה קביעה לא נכונה, לפחות לפי מה שאני רואה סביבי.
אני מקשיבה למה שנשים אומרות - בפומבי ובפרטי. ורואה מה הן כותבות. והרושם שלי הוא שנשים בד"כ רוצות יותר מסקס נטו, לא כולן, לא כל הזמן, אבל בגדול- זה המצב.
נכון, זה לא "קול" לדבר ככה, אבל זה מה יש- זה מה שהמציאות מראה לי. אני פתוחה לשמוע טיעוני נגד... אבל בינתיים, ורק להמחשה מהירה-
ראית את המוני ספרי העצות וטורי העצות לנשים, איך לפגוש מישהו, מה ללבוש לדייט הראשון, איך לעשות שיהיה המשך לדייט הראשון, וכו'?
אז יש עצות כאלה ויש עצות הפוכות*, וחלק מהן הוא על סקס, והרבה מהיעוץ הוא על מה שמסביב לסקס, אבל לא כ"כ על "איך למצוא זיון".
לעומת זאת, לא שמעתי על הרבה ספרי עצות לגברים על איך לפתח מערכת יחסים עם זאת שפגשת אתמול, האם לצלצל אליה או לחכות שהיא תצלצל אליך, מה זה אומר אם עבר שבוע והיא לא התקשרה, וכו'...
[מצד שני- אולי יש ספרים כאלה, ובמספר שווה לספרי העצות לנשים? וזה רק אני שלא שמעתי עליהם ולא נתקלתי בהם? ואמ.. אולי זו ההזדמנות שלי להתוודות שלא קראתי בשלמותו אף ספר עצות, לגברים או לנשים. אבל כן עלעלתי בהם בחנויות ספרים..]

*השבוע באחד העיתונים היה משהו מאת הכוהנת הגדולה קארין ארד, שכתבה שצריך לזרוק לפח את ספר "הכללים" שכתבו אותן נשים אמריקאיות (משהו עם עצות איך "לתפוס" חתן כנראה. לא קראתי אבל שמעתי). וק"א עכשיו חושבת שצריך לעשות בדיוק ההפך ממה שההן כתבו. נכון, לעומת האמריקניות, ק"א לא מדברת על חתונה אלא פשוט על איך להמשיך אחרי המפגש הראשוני. אבל בכל זאת- קארין ארד, האומים ותומים של סקס נשי בכיף, עם עצות לגברים איך לענג את בת הזוג. לא בדיוק הסבתא שמנסה לחתן את הנכדה, נכון? וזו רק דוגמה אקראית שעולה אצלי ברגע זה.

1אני לא חושבת שיש בחברה המודרנית דה לגיטימציה לרגשות גבריים, להפך, די מעודדים את הגברים להרשות לעצמם להרגיש וכו'.
וכן, היתה פעם דה-לגיטימציה חברתית למיניות נשית, אבל לא בעשרות השנים האחרונות!
בכל מקרה- זה ממש לא היה הכיוון שלי.
נשים כבני אדם 432543
כבר אמרתי שאני בד"כ מפרגנת? אבל קארין ארד כבר מזמן לא "הכוהנת הגדולה". היא יותר פוני של טריק אחד, שאפילו לו נמאס אחרי הפעם ה-‏5,000.
נשים כבני אדם 432557
אני מודה שלא עקבתי אחרי הגברת והקריירה שלה באדיקות. אקבל את מילתך בעניין.
מה שכן, יש לי הרגשה שהתכוונתי להגיד שהיא אורים ותומים, (אלא אם התכוונתי שהיא אומים וברגים), ולא כפי שנכתב לעיל.
נשים כבני אדם 432571
אומים ותורים.
אגב, האם נראה לכם שהעובדה שארד היא פלסטינית למחצה משפיעה במשהו על הכתיבה שלה?
Boys Don't Cry 432590
לא טענתי שאת עושה דה-לגיטימציה. טענתי שהחלוקה שאת מתייחסת אליהן נובעות מהתניה חברתית שבמרכזה דה-לגיטימציה. ולכן אין ביכולתי להסכים לקביעה שאנשים הם פשוט "כאלה".

את רואה מסביבך משהו אחד. אני רואה משהו אחר.

הדוגמא שנתת תדגים את כוונתי:
איזה גבר ייתפס עם ספר עצות לחיים ביד, או עם טור רכילות, או משהו שאמור לעזור לו בניטוב מערכות יחסים? זה בערך כמו תרבות טיפוח הגוף. יש גברים מאוד מסויימים שיעסקו בזה באופן פתוח, ובדרך כלל מישהו יעלה את השאלה לגבי נטייתם המינית ‏1. (אפילו את המונח "מטרוסקסואל" הוציאו מאיזשהו שורש)
ונא לא להמעיט בכוחם של ליגלוגים להחזיק את הרוב בתלם.

כך שלהבנתי העובדה שאין (עד כמה שידוע לי) טורי עצות לבניית מערכות יחסים לגברים, או טורי "איך להשיג מספר‏2" לנשים קשורה מאוד ל*התניה חברתית* שהזכרתי קודם.

מה שאני רואה סביבי הוא גברים שמחפשים ומוצאים בת זוג קבועה כי הם זקוקים למערכת היחסים. גברים שפגועים מסיום מערכות יחסים, ולא משום שהם "איבדו את המספר הקבוע שלהם". נשים שלא מסוגלות להתקשר נפשית אבל מחפשות תמיד בן זוג נוסף כדי לספק את צרכיהן המיניים ‏3. נשים נשואות שבאות בטענות על כך שהן לא מסופקות מינית, למרות שבתחום הרגשי אין להן מה להתלונן.

וכן, נשארת שאלת הכמותיות. כאן להערכתי לא אוכל לשכנע אותך ואת לא אותי. מנסיוני האישי המספר מאוזן למדי בין שני המינים בשני הנושאים, דהיינו יש כמות שווה של צרכים רגשיים וכאבים שנובעים מהם. יש כמות שווה של מי שמחפש "מספר נטו". יש כמות שווה של התנגשויות בגלל חוסר הרצון או יכולת "להתמסד".

1 מה שלא פוגע לדעתי בלגיטימיות של הומוסקסואליות. אבל כשקוראים לגבר "הומו" ולאישה "לסבית" זה קשור איכשהו לזה שהם עושים משהו לדעת המקלל שייך למגדר השני.
2 מילה מיושנת שמתארת את אותו הדבר כמו האות השביעית בשפה עברית.
3 זה קשור לטענתך על לגיטימציה של מיניות נשית בשנים האחרונות. בנתיים לא נוכחתי שנשים כאלו אינן נשפטות יותר בחומרה על התנהגותן זו מאשר הגברים.
Boys Don't Cry 432617
1 כן, למשל, כלפי מפגינות שמאל הרבה פעמים קוראים "לסבית מזדיינת עם ערבים".
נשים כבני אדם 432544
אני הייתי עוזבת את הקונפליקט מין/מערכת יחסים (לא תצאי מזה :-P ), ומתמקדת בקונפליקט עונג/פוריות, שהגדרת אותו נהדר. וזה מתקשר לי מאוד ל תגובה 430811 שלי.
נשים כבני אדם 432558
זה אחד הדיונים שעדיין לא נכנסתי לקראם, אבל עכשיו אלך לעשות השלמת חומר. מה שכן, אין לי שום ספק שאת העמקת הרבה יותר ממני בתחום הזה . ולכן תרגישי חופשיה להיכנס לכל מקום שמישהו לא מסכים אתי ולכסח אותם! (שנאמר: רשלנים, מלאכתם נעשית ע"י אחרים).
נשים כבני אדם 432595
לפעמים עדיף לראות אחרים הולכים מכות...
תנו לעצים לחיות 432424
הצידוקים שלך להתייפות האנושית ריקים מתוכן. אם הם נכונים, הם קיימים משחר ההיסטוריה והציביליזציה, ובעבר באו לידי ביטוי בשימוש בתכשירים קוסמטיים פשוטים, בהעדפת פרטי לבוש שמבליטים היבט זה או אחר של הגוף וכולי. לא בסכין המנתחים.

אסתי מלכתחילה עשתה הפרדה בין אמצעים פולשניים ולא פולשניים בדרך למשיכת תשומת לבו של המין השני. הביטול של ההבדלה הזו, כפי שעשית, משמעו אנכרוניזם ולמעשה איון לא מוצדק של ההפרדה הזו (אני רואה שקמתי בבוקר עם כושר. למה לא לעבוד במקום לכתוב באייל?).
תנו לעצים לחיות 432448
בקיצור, קוסמטיקה באמצעים פולשניים היא מעשה מגונה...
תנו לעצים לחיות 432449
אני לא אמרתי שהיא מגונה. אפשר לתהות על קנקנה גם בלי לקרוא לה בשמות.
תנו לעצים לחיות 432455
לא *את*, *אני* אמרתי!
ובמידה מסוימת, כך זה באמת נראה לי. גם מפני שזה יוצר איזה האחדת צורה קצת תפלה של הרבה נשים (לא מזמן הייתי באיזו חתונה וממש התקשיתי לזהות חלק מהנשים שם, הן נראו כה דומות), וגם מפני שכבר יצא לי לשמוע מאיזו חברה לא מזמן, "זה היה נורא, הייתי חולה לגמרי בבוקר, אבל לא הייתה לי ברירה. כולם עושים בוטוקס, ועד שהצלחתי לקבוע עם הרופא הזה... והפנים שלי כבר ממש לא נראות טוב..." (שלא לדבר על המחסוק במזומנים שהיא מתלוננת עליו כל הזמן. אבל "אין ברירה" זה אין ברירה, לא?).
תנו לעצים לחיות 432489
והיום יש אנשים שעולים לארץ בגלל ציונות, וכאלו שעולים בגלל שיותר טוב פה. אנשים עושים דברים שונים מסיבות שונות. לדעתי ניתוחים קוסמטיים (שלא במקרה של תאונה מעוותת) אינם בהכרח דבר שטחי ו/או מגונה. לא כולם מסתובבים במעגלים חברתיים שבהם כולם עושים את זה, שבהם ניתוח פלסטי וצחצוח שיניים הם דבר שפשוט חייבים לעשות פעמיים ביום.
תנו לעצים לחיות 432515
במעגל החברתי *שלי* אף אחת לא עושה את ה, פרט לאותה חברה שהזכרתי. אבל עצם העובדה שיש מעגלים חברתיים כאלה, שבהם זה כמעט כפוי, זו בעיה.
תנו לעצים לחיות 433540
כשאני הייתי תלמיד יסודי, צחקו על מי שלא לבש נעליים של נייק או מותג ברמה דומה. מכאן ועד לקרוא לזה ''כמעט כפוי''...
(בתגובה לבקשותיי לנייק, והסבריי על הנורמה הזאת בבית הספר, ההורים שלי היו עונים לי שפשוט מחפשים לצחוק עליי, והעדר הנייק פשוט היה דרך אחת נוספת לעשות את זה. גם כאן הייתה אמת.)
תנו לעצים לחיות 433580
צודקים הוריך.
עלי צחקו על המון דברים. משם המשפחה שלי ועד זה השתייכותי לחוגי סיור.

משום מה לא צחקו על ילדים אחרים, שהיה להם שם משפחה מוזר לא פחות, והיו בצופים.
תנו לעצים לחיות 433694
הוריי צדקו חלקית, כמו שאמרתי. הם זיהו מגמה קיימת, אבל הדוגמה לא הייתה נכונה - הייתה תשומת לב רבה לנעליים של כולם (מן הסתם על אלו שבראש שרשרת המזון העזו לצחוק בעיקר בני מעמדם). היות ואנחנו מדברים על בית הספר היסודי, זה התבטא בלעג ל''מסכנים'' הרבה יותר ממחמאות לברי המזל.
תנו לעצים לחיות 433707
הסר דאגה מליבך - כנראה שהיו צוחקים עלייך גם עם הנעלים הנכונות (כמו שגילתה לצערה הרב ש' שלמדה איתי בכיתה. הילדה האומללה קנתה ד"ר מרטינס לפי כל הכללים רק בשביל לגלות שהיא זוכה לבוז על כך שהיא מאמינה שהעובדה שהיא הולכת עם הנעליים ה"נכונות" תהפוך אותה למגניבה.‏1).

1ואני לא חושבת שהן קראו את ילקוט כזבים‏2
2לא שיש סיבה להתנשא עליהן - גם אני לא
תנו לעצים לחיות 434402
עוד איילה טורחת להסביר לי שהיו צוחקים עליי בכל מקרה, למרות שאמרתי בעצמי שאני ער לעובדה הזאת?
תנו לעצים לחיות 434434
אתה לא מבין שהיא צוחקת עליך?
תנו לעצים לחיות 433806
אצלי, רק מישהו אחד צחק (ללא הרף) על הנעליים עלובות-המותג שהלכתי איתן: החבר הכי טוב שלי. אבל זה היה בתיכון.
תנו לעצים לחיות 433812
זה טיבם של צחוק ולעג. לפעמים הם משמשים לסימונם של מי שמחוץ לקבוצה החברתית, ולפעמים הם משמשים לשיוך בתוך הקבוצה.
תנו לעצים לחיות 434038
אתה לא הלכת עם נעלי ''גביע''.
תנו לעצים לחיות 432488
''הצידוקים שלך להתייפות האנושית ריקים מתוכן'' - פרטו, נמקו והביאו דוגמאות.

''אסתי מלכתחילה עשתה הפרדה בין אמצעים פולשניים'' - ואני מלכתחילה אמרתי לה שהדחיה שלה משימוש באמצעים פולשניים הוא סובייקטיבי לגמרי.
תנו לעצים לחיות 432495
כבר אמרתי שהצידוקים שהבאת ריקים מתוכן (או נכון יותר: לא רלוונטיים) מפני שהם אינם מתייחסים להפרדה שאסתי עשתה (גם אם אתה לא מסכים להפרדה הזו).

א' - "אנשים שעוברים את הכביש *שלא במעבר חציה* מסכנים את עצמם!"
ד' - "מאז ומתמיד אנשים רצו לעבור את הכביש, תמיד יש משהו מעניין בצד השני. ובכלל, זה עושה להם טוב לעבור, אז מה הבעיה?".
א' - "אבל זה לא במעבר חציה! שיעברו במעבר חציה בלבד!"
ד' - "ההפרדה שלך מלאכותית".
תנו לעצים לחיות 432499
כבר אמרת, ואני כבר לא הבנתי, ועדיין אינני מבין. מה ריק מתוכן? איך ולמה? אני, את ואסתי מנהלים את אותו הדיון?
תנו לעצים לחיות 432504
מה לא מובן בדוגמא שלי עם מעבר החציה?
במקום "ריק מתוכן" - "לא רלוונטי".
תנו לעצים לחיות 432510
זאת אחת הפעמים הבודדות שאני מוצאת את עצמי בצד של דורפל, לא בהכרח בהסכמה עם אלה שעושים טיפולים פלסטיים, פולשניים או לא, אלא בהסברים המאוד סבירים שדורפל נותן. אני חייבת להודות שגם אני לא מבינה מה ''ריק מתוכן'' ומה ''לא רלוונטי'' בצידוקים המיניים-רומנטיים-חברתיים שהוא מביא. אפשר לא להסכים או אפילו להתקומם נגדם, כפי שעולה מהתגובות שלך ושל אסתי, אבל הם מאוד רלוונטיים למין האנושי ובייחוד למין הנשי, והם בהחלט לא ריקים מתוכן. ואני מודה גם שדוגמת מעבר החצייה לא רק שלא עוזרת לי אלא מרחיקה את ההבנה שלי עוד יותר.
תנו לעצים לחיות 432511
לא טענתי שהם לא נכונים - טענתי שהם לא רלוונטים להפרדה בין פרוצדורות פולשניות ולא פולשניות. כי אם הבנתי נכון את אסתי, אין לה בעיה גדולה עם הפרוצדורות הלא פולשניות. וההסבר של דורפל גורף מדי ולא מתייחס לאבחנה שלה.
תנו לעצים לחיות 432553
אתה מזכיר לי מה שקורה לא פעם לגברים גרושים או אלמנים בסוף שנות הארבעים שלהם ובמהלך שנות ה-‏50. חלק מהם-לא מעטים- מחפשים צעירות ולא רק לסטוץ. הם אינם מסתכלים במראה כיצד הם ניראים. האם הם ראויים להערצה?
תנו לעצים לחיות 433546
איזו מן שאלה טיפשית זאת? הרי אמרתי שראוי להערצה הוא מי שעושה את הצעדים הנכונים בכדי להשיג את הרצוי לו, גם (במיוחד) כשזה דורש הכרה בלתי-נעימה במציאות הכואבת. מה בלתי ברור כאן? למה אתה באמת צריך לשאול אותי את השאלה הזאת? אי-אפשר להסיק את התשובה לבד? לא. אין שום דבר ראוי להערצה בסירוב להביט במראה, כשהמידע שמשתקף ממנה חשוב לך בחתירתך למטרותייך.
עור מתוח וארנק תפוח 432319
וזה המקום להמליץ (פעם נוספת?) על הספר של העיתונאית בעלת הלשון הארסית ביותר בני"ט (העיתון שאיילים מסויימים אוהבים לא לאהוב) "האם גברים נחוצים." היא מספרת על תעשית ניתוחי הקוסמטיקה שמחזורה עלה תוך 10-15 שנים ממליארד דולר ל 15 מליארד. על נשים (בעיקר) שמתמכרות לניתוחים קוסמטיים, על תעשית תכשירים ומוצרים לקוסמטיקה פולשנית (כדבריך) שנעזרים במכונת שיווק משוכללת שמטרתה ללכוד ברשת לקוחות. למשל, שימוש במדרגות מחירים שהולכות ומאמירות מזריקת הבוטוקס הראשונה, בשילוב עם מערכת תגמולים לרופאים.
עור מתוח וארנק תפוח 432373
מה פירוש שם הספר בהקשר זה?
עור מתוח וארנק תפוח 432396
אני מצטט בחופשיות. הספר מנתח את הפוליטיקה המינית ומתאר את מצבם של המינים, במלאת 40 שנה לתנועת שחרור האישה ולמהפיכה המינית, והתפקידים שגברים ונשים ממלאים יחסית אחד לשני. הכותרת קשורה לחוסר הנחיצות הגובר של גברים ביחס לתפיסה העצמית הנשית (כמובן שמדובר בנשים מאזור גאוגרפי וסוציואקונומי מאד מסוים), לזה שנשים נזקקות פחות לגברים לשם רביה ומשפחה, וגם למחקר שטוען שכרומוזום Y הולך וקטן ותוך זמן לא רב, 100,000 עד 1,000,000 הוא יעלם לגמרי.
עור מתוח וארנק תפוח 432425
הבנתי. אבל איך נכנסת לתמונה תעשיית הקוסמטיקה? היה אפשר לנחש כפי שנאמר בדיון זה, שהיא מיועדת למשיכת גברים.
עור מתוח וארנק תפוח 432500
אני לא כל כך זוכר, אבל סביר להניח שהיא פיתחה את הנושא שקשור לנשיות המודעת לעצמה. אני גם לא מסכים (ואני מניח שזה גם הקו של דאוד) שקוסמטיקה "מיועדת למשיכת גברים." רדוקציה כללית של התנהגות אנושית לבסיס החייתי מתעלמת מהכוחות התרבותיים השונים שיחודיים לבני האדם. נשים יכולות להתיפייף מסיבות שאינן דווקא "משיכה מינית." הרי, מדוע אישה בת 70 תמשוך לכה ופוך, תסתפר ותלבש בגדים יפים? אותו הדבר, אגב, נכון גם לגברים. ישנם דפוסי התנהגות שהמוטיבציה להם היא "רציה חברתית" (חפשי social desirability) ואנשים יכולים לרצות להתקבל בקרב תת-החברה שלהם, ובכלל להרגיש טוב עם מראם.
עור מתוח וארנק תפוח 432964
בהנחה שהתייחסת אלי...

אולי כדאי להעיר שמורין דאוד היא דוגמה קלסית לבעייתיות של הני''ט. הסגנון שלה ישכנע רק משוכנעים. גם אם אתה חושב ש''דאביא'' הוא הדבר הכי נורא שקרא לאמריקה מאז המייפלאוור, כדאי שתדבר יותר בהיגיון ופחות בזלזול ועלבונות - אם אתה מעוניין לפנות אל מישהו מחוץ למילייה. אבל מה לעשות, מי שמאמין באלוהים, או חקלאי, או גר מחוץ לחמשת הרבעים, לא נחשב כנראה לקהל ראוי.

(עם זאת, שמחתי לשמוע ממנה שלאורה בוש מעולם לא צפתה ב''עקרות בית נואשת'' בטרם נאום-הספין ההומוריסטי שהיא הרביצה בנושא)
עור מתוח וארנק תפוח 432972
ומי אדוני רב החשיבות?
עור מתוח וארנק תפוח 434668
דווקא אני, בניגוד לכמה קוראי ני''ט שלא נזכיר את שמם, אינני רב-חשיבות. אפילו לא בעיני עצמי.
אנשים חושבים קוראים באייל 432715
"נכון שכבר לא מכריחים נשים סיניות לקשור את כפות רגליהן, אבל נעלי העקב של נשות המערב מעלות כמה תהיות לגבי ההקלות של העידן הפוסט-פמיניסטי. זכויות, רגשי אשם, גבר, אשה - תמונת מצב עדכנית".

תנו לעצים לחיות 432141
תודה על הפרשנות, אבל מהכותרת אפשר להבין שהתכוונתי להתעללות, והגנן צודק, כמובן - אני בור במבנה הצמח. (וגם בתרבות הסינית)
תנו לעצים לחיות 432098
ולכסח את הגדר החיה זו המקבילה העיצובית לשואה הארמנית...

צר לי,זו השוואה מופרכת שמקורה בבורות לגבי מבנה הצמח..
תנו לעצים לחיות 432099
הממ...חשבתי שהתגובה הקודמת לא נשלחה...רק מנסה להעלות את השאוה הארמנית לתודעה הקולקטיבית...
תנו לעצים לחיות 432139
אפשר להמשיך אם אתה רוצה:
שליחת תגובות כפולות היא המקבילה הטוקבקיסטית לשואה הארמנית
שגיאות כתיב הן המקבילה הדקדוקית לשואה הארמנית
בורות במדעים היא המקבילה החינוכית לשואה הארמנית
השוואות מטופשות היא המקבילה הליצנית לשואה הארמנית
שימוש מופרז ומופרך בשואה הארמנית עושה לשואה הארמנית מה שהתורכים עשו לארמנים
השואה הארמנית היא המקבילה ההסטורית לשואת הארמנים (לא נכון, אבל נשמע מתאים)

על השואה הארמנית [איקון של נר-זיכרון]:
שואת הארמנים [ויקיפדיה]

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים