חזית המדע 2832
עולם הפיזיקה כמרקחה. טרחנים מסוכנים מנסים להשתלט על מרכזי המחקר המוקדשים לנושא החם והעמוק ביותר של המדע: איחוד הכוחות בטבע. מנגד, אנשי המדע השמרנים משיבים מלחמה שערה. הבעיה היא שלא ברור מי הוא מי.
תורת המיתרים: תצלום אילוסטרציה (באדיבות MorguFile)
כל הדיוט חובב מדע יודע שהפיזיקה נמצאת כיום בשיא כוחה. תורת החלקיקים האלמנטריים נחלה ניצחון עצום בשנות השבעים של המאה שעברה, עם התפתחות "המודל הסטנדרטי"- תורה פיזיקלית שמסבירה ומאחדת שלושה מארבעת הכוחות הידועים בטבע. ספרי מדע פופולרי מתגאים בדיוק המדהים של התחזיות של תורה זו ומצטטים ספרות רבות אחרי הנקודה העשרונית. יחד עם זאת, בפסקה האחרונה של כל ספר כזה מסבירים שעוד רבה הדרך – כוח המשיכה, הכוח הרביעי של הטבע, לא נלקח בחשבון ב"מודל הסטנדרטי". ספרים עדכניים ידווחו שכיום הושגה פריצת דרך גם בנושא זה: "תורת המיתרים" היא תורה חדשה ומבטיחה, שטובי המוחות בתחום הפיזיקה מתקבצים לפתחה, בתקווה להסביר את חידות המילניום החדש - איחוד הגרביטציה עם המודל הסטנדרטי.

הכלה יפה מדי (אזהרה: נפנופי ידיים לפניך)

על אף תמונת המצב המפוארת שספר המדע הפופולרי (ההיפותטי) מציג, פיזיקת החלקיקים נמצאת במשבר מאז שנות השבעים. המשבר נובע באופן פרדוקסלי מההצלחה הטובה מדי של אותו "מודל סטנדרטי". המודל הזה מנבא בצורה טובה כל גודל שהחלקיקאים מסוגלים למדוד היום במאיציהם. מדי פעם אומנם מתגלות "אנומליות"- תופעות שאינן מוסברות על ידי המודל ולכן מעוררות עניין רב; אבל האנומליות הללו בדרך כלל מתבררות כסטיות סטטיסטיות, ורובן נעלמות אחרי שאוספים מספיק מדידות חוזרות.

למרות ההצלחה של המודל הסטנדרטי, הדעה המקובלת בפיזיקה היא שהמודל הסטנדרטי אינו יכול להיות סוף פסוק. הסיבות הן פילוסופיות אך גם מתמטיות־פרקטיות. סיבה מהמחלקה הפילוסופית היא שלמודל הסטנדרטי יש די הרבה פרמטרים (כמאה) שיש לכוונן, על ידי מדידות במעבדה, כדי לקבע את המודל. ואילו מבחינה פילוסופית, אנשי המדע נרתעים מתאוריה כל כך מרובת פרמטרים (כדברי פאולי- עם חמישה פרמטרים חופשיים, פיזיקאי יכול להתאים [עקומה ל] פיל).

סיבה פרקטית- איננו יודעים מה קורה לתאוריה בנוכחות גרביטציה חזקה מספיק. אין כיום דרך למדוד את ההשפעה של גרביטציה חזקה על חלקיקים אלמנטריים, ולכן גם כשיש תאוריות שמנסות לתאר את ההשפעה הזאת, אין שום עוגן ניסיוני לבדיקתן. כתוצאה מכך, הפיזיקה של החלקיקים האלמנטריים נחלקת בין "ארטיקולציה של הדוגמה"- כלומר חיטוט יותר ויותר מעמיק בקרבי התאוריה הקיימת בתקווה לגלות הפתעות, או מדידות במאיצים בתקווה לגלות סטיות מהניבויים, לבין חקירות מתמטיות שמטרתן להכליל את התאוריה הקיימת אך ללא צורך ביכולת להסביר עובדות חדשות.

המשבר ברור, כמו גם הדרכים לצאת ממנו: למצוא תוצאות ניסיוניות חדשות, ולגלות תיאוריה חדשה. בתחום הניסיוני, יש התקדמות בשתי חזיתות - בחזית המאיצים ובחזית התצפיות האסטרונומיות. בשנה הבאה עומד המרכז האירופי למחקר גרעיני (CERN) להשיק מאיץ ענק, ה- LHC. ייתכן שהאנרגיות של מאיץ זה יהיו גדולות מספיק כדי למצוא מספר תופעות ספקולטיביות שיצביעו על תיקונים ושינויים נדרשים במודל הסטנדרטי, אבל לא כאלו העשויים לאחד אותו עם הגרביטציה. לשם כך צריך להגיע לאנרגיות שמאיצים אינם יכולים להשיג כעת (וכפי הנראה גם לא בעתיד הנראה לעין). לכן מנסים המדענים שיטה נוספת – תצפיות אסטרונומיות. האנרגיה המצויה בתהליכים אסטרופיזיים היא עצומה, ובנוסף, תצפיות אסטרונומיות גם נותנות מידע על התנהגות היקום לפני מיליארדי שנים, בזמן בו אולי לגרביטציה היתה השפעה חזקה יותר על התנהגות החלקיקים האלמנטריים.


הרכבת גלאים במאיץ LHC ב- CERN



התצפיות האסטרונומיות אומנם סיפקו סחורה, אבל טיבה של זו לא ברור- היקום מתנהג כאילו הוא מלא ב"אנרגיה אפלה" הגורמת לגלקסיות להידחות זו מזו בקצב הולך ועולה. התרחקות הגלקסיות זו מזו היא התנהגות שונה באופן מהותי ממה שחשבו עד לפני כעשור, אבל הסיבה להתנהגות זאת עדיין מסתורית והקשר שלה לבעית האיחוד מעורפל.

בתחום התאורטי, המועמדת המובילה היא כאמור תורת המיתרים. היא נושאת בחובה את היכולת לאחד את הגרביטציה עם שאר הכוחות בצורה קוונטית. האיחוד הזה הוא צורך קריטי של הפיזיקה, ובלעדיו יש לפיזיקה סתירה ברמה הבסיסית ביותר של הבנתנו את היקום. התאוריה עברה תהפוכות רבות בצורתה, אבל מקובל לראות בה תאוריה מובילה החל משנת 1984, ולפריצות הדרך התאורטיות שאיפשרו אותה קוראים "מהפכת המיתרים הראשונה" (כמו שהשם מרמז, היתה מהפיכה נוספת בשנת 1995).

למרות ההבטחה הגדולה של תורת המיתרים, וההתקדמויות הפורמליות הרבות בתחום, הקשר שלה למציאות הפיזיקלית הוא עדיין מאוד רופף. התאוריה איננה מוגדרת היטב, ולמעשה אין כמעט אף גודל מדיד שהיא מנבאת. לאחרונה גם התברר שהתורה מספקת מספר עצום של "יקומים" אפשריים, ובינתיים אף אחד מהם לא נראה כמו היקום בו אנו גרים. יתירה מכך, גם אם יימצא פיתרון המתאים ליקום שלנו, נתקשה לנבא דברים חדשים - אולי הפתרון שמצאנו הוא יקום שזהה ליקום שלנו פרט לעובדה החדשה אותה אנו מודדים כרגע? האי־בהירות של התאוריה מעלה גם ספיקות בדבר האפשרות להפריך (במובן הפופריאני) את תורת המיתרים, לפחות לעת עתה.

תוצאות אלו, בתוספת התסכול המתמשך של חוסר התקדמות בכיוון הניסויי, יצרו תנועת נגד. לכאורה המצב טבעי לגמרי - כשאין תאוריה סגורה מתפתחים כמה כיוונים מתחרים, "השוק החופשי של הרעיונות". אבל אנשי תנועת הנגד טוענים יותר מכך. אם נמשיך את האנלוגיה הכלכלית, המתנגדים מדברים על מונופול דורסני, שבו חוקרי תורת המיתרים מונעים מתאוריות אחרות להיחקר באופן מעמיק באמצעות השליטה שלהם בתקציבי המחקר ובשבתם בוועדות הקבלה באוניברסיטאות. ואז פרופסור פיטר וויט החליט לכתוב בלוג.

מטא־פיזיקה, מטא־בלוגיקה

גם פיזיקאים הם גרפומנים תאבי חשיפה, וגם להם יש בלוגים. מעבר להגיגים הרגילים (סרטים שראה הבלוגר, ספרים שקרא, פוליטיקאים שהוא שונא ותובנות עמוקות על המצב האנושי שהתקבלו בעקבות נסיעה במונית) אפשר לקרוא בבלוגים של הפיזיקאים גם על הפוליטיקה הפנים אוניברסיטאית, הקשיים בדרך לקביעות, ובאופן כללי על חייו של האקדמאי. אפשר אפילו לקרוא על הנעשה במדע. לא מפתיע- אנו מצפים ממדענים לספר על מדע בבלוגים שלהם. מכיוון שתורת המיתרים היא הנושא בפיזיקה היום, ברור שיכתבו גם על כך. בלוגים כמו "שולחן הקפה של המיתרים" The string coffee table וכמו "שונות קוסמית" cosmic variance דנים בהתפתחויות האחרונות.

פיטר וויט, מרצה למתמטיקה ואחראי על רשת מחשבים באוניברסיטת קולומביה, פתח אף הוא בלוג שמטרתו המוצהרת לעסוק בתורת המיתרים. שמו של הבלוג "אפילו לא שגיאה" הוא עלבון מחושב היטב - בקהילת הפיזיקאים זהו תואר יותר גרוע מ"מוטעה". השם מבוסס על אימרת כנף של ולפגנג פאולי (שהוזכר לעיל), שתיאר כך עבודה של חוקר צעיר. אין פיזיקאי שלא יזהה את המקור ואת כוונת המחבר.

עם הצהרת כוונות כזאת, אפשר היה לצפות שמדובר בטרחן שמטרתו לזכות בתשומת לב באמצעות הצהרות בומבסטיות נגד הממסד השמרני. למרבית הפלא, הבלוג עצמו נעדר התלהמות כמעט לחלוטין, וויט מציג את עמדתו בצורה שלווה יחסית וטענותיו מנוסחות היטב. התגובות בבלוג הן סיפור אחר; אבל בעל הבלוג בדרך כלל מסלק תגובות פרועות מדי. בפיקחות רבה נוהג וויט להוריד דווקא את התגובות המתלהמות המצדדות בעמדה שלו, ומשאיר לעיתים תכופות את ההתלהמויות מצד אנשים שמתיימרים להגן על תורת המיתרים מפני ביקורתו. קריאה בתגובות הבלוג יוצרת לפעמים את הרושם ש*הוא* מייצג את עמדת הקונסנזוס, מול טוקבקיסטים מתלהמים המזדהים בשמות כגון "חוקר תורת המיתרים". אפילו פרופסורים המזדהים בשמם מנהלים איתו לפעמים התכתשויות מאוד לא "פרופסוריאליות".

לכאורה, וויט הוא עוד טרחן מדעי. הוא אומנם פרסם מספר קטן של מאמרים בפיזיקה, אבל לא היה חוקר פעיל בשנים האחרונות. המשרה שלו בקולומביה אינה במחלקה לפיזיקה ואינה משרת מחקר מלאה. רשימות בבלוג אינן אמורות להוות תחליף למאמרים מדעיים. מכיוון שטרחנים מדעיים אינם תופעה נדירה, אפשר היה לצפות להתעלמות מצד קהילת החלקיקאים. אבל הבלוג של וויט החל למשוך תשומת לב מסויימת. מעבר להתעסקות בתורת המיתרים ניתן היה למצוא שם עדכונים לגבי התקציבים שהקונגרס האמריקאי הקצה למחקר, עדכון לגבי ביצועי מאיצים ופרטים על ההיסטוריה של הפיזיקה.

דיקאן הטרחנים או נביא זעם?

המיקרו בלוגוספירה של הפיזיקאים הגיבה כמעט מייד לבלוגר החדש. מנגנוני הטראקבק יידעו את הבלוגרים האחרים שבלוג חדש נולד, ושהוא מקשר אליהם. התגובות היו מעורבות. רוב הקהילה התנגדה לדעות המובעות בבלוג, אבל (לפחות באופן הצהרתי) קיבלו בברכה את קיום הבלוג והכירו בלגיטימיות של חלק מהטענות שהועלו בו נגד תורת המיתרים. גם הרבה מחוקרי תורת המיתרים בקרב הבלוגרים הגיעו למסקנה שפיטר וויט אינו טרחן. אבל היו גם שהתנגדו באופן נחרץ ולעגו במילים בוטות לוויט. אחד מהתוקפים הכי בוטים הוא חוקר ובלוגר מ-MIT (במסצ'וסטס) בשם לובוס מוטל [זהירות- הבלוג שלו מלווה במוסיקה רועשת]. מוטל לא מסתפק בתיוג של וויט כטרחן, אלא מכנה אותו "דיקאן הטרחנים" ו"אנטי מדעי". הוא משווה את וויט לאנשי ה"תכנון האינטליגנטי" ואגב כך את תורת המיתרים לאבולוציה. הוא קורא לו "מיקרוב מדעי שלא כתב אף משוואה [בתחום]". אבל מוטל מתבטא בבוטות בתחומים רבים, החל מהתחממות כדור הארץ (הונאה ושטות!) עבור בהעדפה מתקנת לנשים (מיותרת ומסוכנת) וכלה בפינושה (דיקטטור רצחני, אבל כלכלן לא רע). אולי כדאי גם להזכיר שהוא בעד תורת האבולוציה.


עטיפת ספרו של וויט



וויט לא הסתפק בכתיבת בלוג. לאחרונה הוא פרסם ספר ששמו כשם הבלוג, בו הוא מפרט לעומק את התנגדותו לתורת המיתרים. ממש לקראת צאת ספרו פרסם גם לי סמולין, פרופסור לפיזיקה ממכון "פרימטר" באונטריו שבקנדה, ספר התוקף אף הוא את תורת המיתרים ומציע גישה אחרת לבעית האיחוד. יתירה מזאת, שני הספרים מטפלים גם בבעיה לא ממש מדעית – הקצאת תקציבים וקידום של חוקרים העוסקים בגישות מתחרות לתורת המיתרים (גילוי נאות- לא קראתי את הספרים, אבל קראתי הרבה מאוד פוסטים של שני המחברים בנושאי הספרים). האם פה קבור הכלב? מאז שנות השמונים, התאוריה המובילה היא תורת המיתרים. מבחינה כמותית לפחות, תורה זאת מושכת אליה את המוחות המבריקים ביותר, ולאלה גם מבטיחה את הקריירה הבטוחה ביותר.

גם וויט וגם סמולין מזהירים מתופעות "סוציולוגיות" – לחץ חברתי מופעל על סטודנטים לעסוק בנושא החם, אפילו אם התוצאות בתחום הן מעטות. אד וויטן (Witten), שיש אומרים שהוא הפיזיקאי התאורטי הנחשב ביותר היום, פעיל מאוד בתחום וקרא לתורת המיתרים "תאוריה מהמאה ה-‏21 שהתגלתה בטעות במאה ה-‏20". כמעט כל המשרות הקבועות לחלקיקאים במכון למחקר מתקדם בפרינסטון (מקום מושבו של וויטן) שייכות לחוקרי מיתרים. לטענת סמולין, ועדות גיוס של אוניברסיטאות שבהן יושבים פרופסורים בתחום המיתרים נוטות לחפש מועמדים בתחום זה. וויט וסמולין הם במידה מסויימת "קורבנות השיטה". סמולין נאבק על מימון ועל סטודנטים, וויט רומז שעזיבתו את הפיזיקה קשורה לכך שלא עסק בתורת המיתרים, אבל טוען ש"מי שחושב שאני מריר אינו מכיר אותי היטב".

המשחק היחיד בעיר

מהמר מכור הגיע לעיירה קטנה, משתתף במשחק קלפים ומפסיד את כספו. כשהוא חוזר לידידיו הוא מספר כי ידע שהשחקנים מרמים, אבל לא היתה לו ברירה - "זה היה המשחק היחיד בעיר". חיפוש קצר באינטרנט מגלה שחתן פרס הנובל שלדון גלאשו מתאר כך את העיסוק בתורת המיתרים. גלאשו לא בדיוק התכוון להחמיא לתורה, אבל הרבה מדענים (שאולי לא מודעים למקור הביטוי) נאחזים בנימוק שלו. לתורה אכן יש יופי מתמטי רב, על כך מסכימים גם המבקרים (וויט וסמולין בתוכם), יש בה רמזים לקשרים עמוקים בין תוצאות תאורטיות רבות שעל פניהן לא נראות קשורות. האם זה מספיק כדי שאחוז נכבד מהחוקרים באוניברסיטאות יעסקו בתורה שלא סיפקה תחזיות, ועדיין לא ברור אם היא עקבית בתוצאות קיימות? מן הסתם, מרבית החוקרים חושבים שהתשובה היא חיובית. לדעתם של חוקרים רבים, עשרים שנה הן לא זמן רב עבור התעסקות בייצוב תאוריה. ג'ו פולצ'ינסקי, חוקר חשוב ומאבות התחום, משווה זאת לחמישים השנה של המחקר בתורות השדות הקוואנטיים ועד ליצירת המודל הסטנדרטי.

האם לדעתם אין לתמוך כלל בעיסוק בתורות אחרות? מקריאה בבלוגים עולה שלפחות חלק מהחוקרים מקבלים את העובדה שתורת המיתרים איננה (עדיין) תורה ברמת ודאות המתקרבת אפילו לתורות מקובלות אחרות בפיזיקה. זאת נקודה חשובה, כי אחד מהדברים שמרתיחים במיוחד את וויט בבלוג שלו הוא ההצהרות המוגזמות ("הייפ" בלשונו של וויט) על ההצלחות של תורת המיתרים. כינויים כמו "התאוריה של הכל" גורמות לו לייצר פוסטים אלימים במיוחד (אם כי פושרים למדי לעומת פוסט טיפוסי של מוטל). לדעתו של וויט, יש פער ניכר בין מה שנכתב בסיפרי המדע הפופולרי לבין מצב התאוריה הממשי.

כביסה מלוכלכת

בלוג מוצלח איננו דווקא בלוג אובייקטיבי. בלוגים מוצלחים הם דווקא בלוגים עם אג'נדה, שנכתבים בבוטות. הרבה פחות מעניין לקרוא דעות מתונות. זאת תופעה ידועה גם אצל כותבי טורים בעיתון - הקיצוניים יותר תמיד מעניינים, אפילו כשהם מרגיזים. ההסתכלות על מחלוקת בפיזיקה דרך העדשה המעוותת של הבלוגוספירה עשויה להיות מטעה. פיטר וויט מוחה (או מחזק את דעתו, תלוי איך מסתכלים) על כך שמעט מאוד חוקרים מגיבים ברצינות על טענותיו. האם זה משום שלמעשה המחלוקת היחידה היא בדמיונם של בלוגרים מספר, ושברקיעים הגבוהים של המחקר פשוט מתעלמים מקריאות הביניים של בעלי זכות הצעקה? אולי ההתייחסות של בלוגרים אחרים (וגם אמצעי התקשורת ה"רגילים") לטרוניות של וויט וסמולין נובעת פשוט מנטייה טבעית לסנסציות? אנשי "תנועת הנגד" נתפסים בעיני חלק מהתקשורת כבעלי עמדת נחיתות וכ"אנטי ממסדיים", ולכן אולי זוכים ליותר התייחסות מהמגיע להם באמת.

יש שמאשימים את וויט באותו חטא שהוא סולד ממנו כל כך אצל חוקרי המיתרים – פרסום יתר סנציוני של חצאי אמיתות. בקרב המבקרים של הספרים של וויט וסמולין מתרעמים על מידה מסויימת של דו־פרצופיות. וויט וסמולין טוענים בהופעות פומביות ובבלוגים שלמעשה הם מבקשים "לפתוח את הנושא לדיון" ולספק "ביקורת בונה" לעמיתיהם. הם מופתעים וסולדים מהקרקס התקשורתי סביב ספריהם. אם כך, מדוע בחרו בשמות פרובוקטיביים (ספרו של סמולין נקרא (בתרגום חופשי): "הצרה עם הפיזיקה - עלייתה של תורת המיתרים, נפילתה של הפיזיקה ומה יהיה ההמשך?" פיטר וויט רומז בספרו שהתנהלות המחקר בתורת המיתרים דומה לזו של כת דתית. חוקרי מיתרים מרגישים שספרו של סמולין מאשים אותם ב"חשיבה קבוצתית".


עטיפת ספרו של סמולין



הפיזיקה איננה מתפתחת דרך בלוגים. כתיבה שנונה בבלוגים איננה יכולה להחליף עבודת מחקר . פיטר וויט כתב ספר על מה שנראה לו ככישלון של תורת המיתרים, אבל הוא אינו מציע חלופה ברורה. לכאורה, כל מה שהיה צריך וויט לעשות הוא להציע תאוריה חלופית מבטיחה. הוא אינו מתיימר אפילו לעשות זאת (אם כי הוא רומז לפעמים בבלוג שלו שהוא "מתכוון" יום אחד לחקור כיוונים מבטיחים). הדרישה / תקווה של וויט וסמולין לייצוג נאות לגישות מחקריות אחרות מזכירה לרבים דרישות להעדפה מתקנת כלפי מיעוטים; אבל מחקר מדעי אמור להיות מריטוקרטי (כלומר- על בסיס כישורים) ולא על בסיס ייצוג דמוקרטי. חוקרים רבים מובכים מהטענות הסוציולוגיות של וויט וסמולין- מבחינתם הם בחרו לעסוק בתורת המיתרים כי היא נראתה להם הכי מושכת, הכיוון שלה הוא הכי מבטיח ואינם מרגישים צורך להצדיק את ההעדפה שלהם- מי שרוצה לעסוק בכיוונים מבטיחים אחרים, מוזמן. ועדות הקבלה מקבלות חוקרי מיתרים צעירים משום שהם המועמדים המוכשרים והמבטיחים ביותר. אם וויט וסמולין רוצים חברה- בבקשה, יטרחו וישכנעו את הקהילה דרך תוצאות מדעיות, לא דרך פוסטים בבלוג ולא דרך ספרים שקוראים תיגר על שיטת הבחירה העצמית של הפיזיקאים את עמיתיהם לאוניברסיטה.

פיזיקאים רבים גם חוששים שמדובר בהטיה של כיווני מחקר באמצעים פוליטיים. החוקר קליפורד ג'ונסון אומר על וויט וסמולין "אולי התכוונתם להרוס את בית המיתרים, אך למעשה אתם הורסים את הבית של כל הפיזיקה של האנרגיות הגבוהות". הוא מאשים אותם (בבלוג שלו, אלא איפה) בהטעיית הציבור כאילו מחקר מדעי נעשה דרך ראיונות באמצעי התקשורת ודרך פרסום ספרי תגובה.

מצד שני, אין להתעלם מהפן הסוציולוגי של קהילת הפיזיקאים. לא כל הפיזיקאים לעתיד מודעים לספקות ולתיסכולים שמקיפים את תחום המיתרים, בייחוד אם הם ניזונים מספרות פופולרית. לא ברור כמה אינפורמציה על "התמונה הגדולה" אפשר לקבל מהרצאות טכניות באוניברסיטה, בעיקר מכיוון שהמחקר בתחום עדיין נמשך, ובעצם לא ידוע איך תורת המיתרים תראה "באמת" אם וכאשר האבק ישקע. עד לפני עשור, הבלוגוספירה היתה דלילה מאוד ופרט למספר "פרוטו בלוגים" (שהמוכר ביניהם הוא אולי הדיווח השבועי של ג'ון באאז), סטודנט מתחיל שהתעניין בתחום יכול היה להסתמך רק על ספרות פופולרית. אם אכן ספרי מדע פופולרי נוטים להפריז בהצלחות של תורת המיתרים, הבלוג של וויט (וספרו) עשויים לטעת בליבו של חוקר מתחיל את הספק הבריא. הוא גם מספק לחוקרי המיתרים מבט חיצוני וחסר אהדה על התחום שלהם, ומי יודע, אולי קנאת הסופרים גם תרבה חכמה.

לא הגענו לסוף הסיפור, וקשה להדיוט לדעת אם המחלוקת כאן היא אמיתית או "סערה בכוס תה" כפי שהגדיר זאת קליפורד ג'ונסון. למי שמתעניין בפיזיקה, בתרבות שמסביבה, ובהשפעת הבלוגרים עליה, תהיה תקופה מעניינת של תצפיות.

LHC יתרץ קושיות וטענות?

הלוואי שיכולתי להיות אופטימי לגבי סיכוייה של המחלוקת הזאת להיפתר באופן מדעי־ניסיוני.

לכאורה, פן חשוב בסוציולוגיה של הפיזיקה הוא הצורך בהתאמה למדידות, ולכן כל שצריך הוא לבנות מאיץ חזק מספיק או רדיו טלסקופ גדול דיו; אלא שכרגע נראה כי יעברו לפחות עוד דור או שניים של טכנולוגיה עד שיימצאו תוצאות שיכולות *להפריך* בצורה חד משמעית את תורת המיתרים, וזאת להבדיל מהיכולת לאשש אותה. אבל יש עוד דרך להרוג תאוריה - לנטוש אותה בשל תסכול. חוסר תוצאות אינו מעיד על כישלון התאוריה, אבל העוסקים בה עשויים לתעל את מרצם לאפיקים אחרים, או חמור מכך (וסביר מכך), המממנים של החוקרים (קרי, ממשלות העולם) עלולים להפסיק את המימון של אותם מאיצים ורדיו טלסקופים.

ה- LHC יוכל לספק אישושים אם הוא יגלה סטיות מהמודל הסטנדרטי. מצד שני, אם ה- LHC לא יגלה הפתעות, הדבר לא יהווה מכשול לתורת המיתרים עצמה, אבל מבחינת *העוסקים* בתורה, זה עשוי להצטייר כאינדיקציה שמדובר (לפחות דה פאקטו) בתאוריה שאיננה בת־הפרכה במובן הפופריאני. למעשה כבר נשמעו קולות בקרב החוקרים הקוראים להמעיט בחשיבות קריטריון ההפרכה, ולא להתרגש מהצהרות ה"פופראצים" (כלומר, פאפארצים של פופר). אבל זה כנראה נושא למאמר אחר.

הערה

לאחר סיום הכתיבה של מאמר זה גיליתי שמאמר על נושאים דומים מאת ד"ר ברק קול אמור להתפרסם בקרוב ב"גלילאו". אפשר לקרוא את המאמר של ד"ר קול כאן, ולקורא ינעם.
קישורים
תורת המיתרים ויקיפדיה
המודל הסטנדרטי ויקיפדיה
גרביטציה ויקיפדיה
פאולי ויקיפדיה
LHC ויקיפדיה
אנרגיה אפלה ויקיפדיה
The string coffee table
cosmic variance
אפילו לא שגיאה
פיטר וויט דף הבית
לי סמולין דף הספר באמזון
אד וויטן ויקיפדיה (אנגלית)
שלדון גלאשו ויקיפדיה (אנגלית)
לובוס מוטל הבלוג
קליפורד ג'ונסון הבלוג
המאמר של ד"ר קול
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מענין מאוד 440808
נשים את קריטריון ההפרכה בצד לרגע, האם (איזושהי גרסא של) תורת המיתרים מסבירה את כל המודל הסטנדרטי?
מענין מאוד 440819
יש את זה:http://www.arxiv.org/abs/hep-th/0512177
אבל אני לא בטוח מה הסטוטס שלו. אולי מחר אנסה לגרד יותר פרטים.

לא רציתי להיכנס יותר מידי לקרביים הטכניים, מה גם שאני לא מבין מהחיים שלי בתחום. יש לשים לב שאפילו אם גרסא כלשהי של התאוריה מתאימה למודל הסטנדרטי, לא יהיה טעם להתבונן בה אלא אם כן אפשר לחשב איתה גם תיקונים. כרגע נראה שכמעט כל גרסא סבירה של התאוריה גם מנבא משפחה חדשה של חלקיקים שהם כעין "אחים" לחלקיקים הקיימים. האחים הללו אמורים אולי להתגלות במאיץ החדש. מצד שני, עד כמה שאני מבין, אפשר לכלול את האחים הללו במודל הסטנדרטי גם ללא מיתרים.
מענין מאוד 440832
אכן, יש גם תיאוריות חלקיקים סופר-סימטריות, כלומר כאלה שאינן קשורות במיתרים. אבל למיטב ידעתי (אני לא בטוח כאן) הרעיון של סופר-סימטריה עלה בגלל המיתרים, ורק אח"כ הגיעו למסקנה שבכלל לא צריכים אותם בשבילו. אז במובן מסויים, בכל זאת יהיה בגילוי סופר-סימטריה חיזוק לתורת המיתרים.

אני לא מבין מדוע מפקפקים במדעיות של תורת המיתרים, אם נכון שהיא (\הן) מכלילה את המודל-הסטדנרטי ואת היחסות הכללית גם יחד. הרי לשתי התיאוריות הנ"ל יש חיזוקים למכביר, ואפשרויות הפרכה לרוב - ולכן תורת המיתרים מדעית לפחות כמו שתיהן. היא "טובה יותר", מכיוון שאין בה סתירות פנימיות.

זה מדגיש את התפקיד שיש לאפקטים סוציולוגיים בקביעת "מדעיות" של תאוריות פיזיקליות. הרי לו ההיסטוריה הייתה מעט שונה, ואת תורת המיתרים היו מגלים *לפני* היחסות והמודל הסטדנרטי (וזה אפשרי, בעיקרון, כי היא לא תלויה בהם), אני לא חושב שמישהו היה טורח להקדיש להם הרבה תשומת לב, והיה לכולם ברור שתורת המתרים היא הנכונה, והפרשנויות שמדברות על "חלקיקים" ועל "עיקום המרחב-זמן" היו נתפסות כאיזוטריות, במיוחד מכיוון שהן לא מתיישבות זו עם זו.
מענין מאוד 440863
שני הערות:
1. מפקפקים בה משום שלא רק שטרם נמצא לה ביסוס ניסיוני עצמאי, כזה שאינו נסמך על יחסות והמודל הסטנדרטי, אלא שאף כתורה מתמטית, יותר מדי פרטים בה טרם התבררו.

2. קשה לי לראות כיצד יכלה תורת המיתרים להתגלות קודם לזמן שזה קרה. קודם כל, משום שדרוש היה ידע רב על העולם כדי לקבל בכלל מוטיבציה לפיתוחה. ללא התוצאות הניסיוניות שהתקבלו בעיקבות המודל הסט' ויח"כ, זה לא היה קורה. גם השיטות המתמטיות אותן דורשת תורת המיתרים לא היו בנמצא לפני ארבעים שנה וכנראה גם לא יכלו להיות מפותחות ע"י אדם בודד (וכאמור גם היום, טרם הבשילו).
מענין מאוד 440907
2. אני לא חושב שעומר התייחס לזמן האבסולוטי שבו התגלתה התורה, אלא רק לסדר היחסי של גילויה לעומת התורות שהיא "מכלילה". גם הריאליסטיות של התסריט שבו היא מתגלה קודם, לא נראה לי שמשנה הרבה; לצורך העניין מספיק לדמיין שהיה איזה פיזיקאי עם גאונות או אינטואיציה מדהימה שאפשרה לו "להקדים את זמנו" בצורה דרמטית. זה ניסוי מחשבה מעניין ומאלף, ובכך הריני מקיים מצוות "יהללך פיך ולא זר", שכן ניסיתי בזמנו ניסוי כזה על על דוגמה אחרת: תגובה 112208, ושם אני מנסה להסביר מה אפשר ללמוד מניסוי המחשבה הזה.
מענין מאוד 440909
<מנצל את ההזדמנות הזאת להודות לאפופידס שקרא קריאה ביקורתית גרסא מוקדמת של המאמר>

יש בזה משהו. ההיסטוריה של תורת המיתרים התחילה כתורה שנועדה להסביר תופעות של "הכוח החזק"- כוחות גרעיניים. אבל ההסברים היו חלקיים והתאוריה נזנחה בסופו של דבר כאשר תאוריה יותר שלמה התפתחה. רק שנים רבות אחר כך עוף החול עלה מחדש.
כך שזה נכון שהרבה פעמים התאוריה הדומיננטית תלויה במקריות הסטורית, אבל במקרה של תורת המיתרים, היא קיבלה את ההזדמנות שלה, ונדחפה הצידה על ידי תאוריה שהתאימה יותר טוב. באופן אירוני, תורת המיתרים "נוקמת" את נקמתה עכשיו, כשהיא מהווה תחליף למודל הסטנדרטי.
מענין מאוד 441137
נדמה לי שאתה קצת ממעיט בחומרת הבעיה של פיזיקת החלקיקים.
א. בעיית החופש הפרמטרי (קיומם של יותר מדי פרמטרים חופשיים במשוואות של המודל הסטנדרטי) שציינת היא בעיה ותיקה שניתן להתיחס אליה כבעיה פילוסופית כפי שאמרת. למעשה מדובר בבעייה של סימטריה. באנרגיות גבוהות השקולות לעולם סימטרי לגמרי צריכים להיות מספר קטן מאוד של פרמטרים. גדולת המודל היא ביכולתו להסביר (לחשב) חלק מן הפרמטרים שנחשבו עד להופעת המודל כפרמטרים חופשיים (אקראיים) אחרים של הטבע (מטען האלקטרון למשל. אאל"ט נכון להגיד שבאנרגיות גבוהות לאלקטרון אין מטען החשמלי. המטען החשמלי נובע משבירת הסימטריה של האלקטרון במקרה הפרטי של האנרגיות הנמוכות בהן אנו מתקיימים). הבעיה היא שבמודל עדיין נשארו פרמטרים חופשיים שאין להם הסבר. מאחר ואין סיבה מדוע הטבע יהיה לא סימטרי, קיום הפרמטרים ללא הסבר מרמז לכך שהמודל הנוכחי הוא רק מקרה פרטי (השובר את הסימטריה) של מודל כללי יותר.
ב. עם בעיית החופש הפרמטרי אפשר היה להשלים. הבעייה היא שהתוצאות של השנים האחרונות במדידת התנודות-מסות של הנייטרינים מוכיחות כי במשוואות של המודל הסטנדרטי חסרים איברים. האיברים במודל נקבעו משיקולי סימטריה (זהו המערך המינימלי של איברים הדרוש כדי לתאר את ההתנהגות הסימטרית של חוקי הפיזיקה בטבע). כעת צריך להוסיף למשוואות איברים נוספים שאין להם הצדקה מן הסימטריות הידועות לנו של הטבע. לכן ברור שיש "מימדים" נוספים של הטבע שהמודל הסטנדרטי לא מתאר (בפיזיקה מימדים וסימטריות קשורים זה לזהץ למשל סימטריה ההיפוך בזמן קשורה למימד הזמן). לכל הפחות צריך לומר שהמודל הסטנדרטי אינו מלא.
ג. הסיפור של המאיצים לאנרגיות גבוהות חשוד בעיני כקצת בלוף של פיסיקאי החלקיקים. האנרגיות הגבוהות הדרושות כדי לחקור את הפיזיקה של התחום בו הפרמטרים החופשיים נעלמים, כל הכוחות הופכים לאותו כח (השדה המאוחד) ושבירת הסימטריה נעלמת, רחוקה מאוד מן היכולת הטכנולוגית של היום ולא משנה כמה מיליארדים ישקיעו בכך. אם מאיצים אלו דרושים באמת, זה כנראה לא משום תרומתם בנושא השדה המאוחד.
ד. עד כמה שאני זוכר תורת המיתרים היא תורה ותיקה מאוד שיסודה בכלל בפיזיקה הקלסית של המאה ה-‏18 (ההתנהגות של מיתרים ויריעות גמישות). בסוף המאה שעברה פשוט גילו שהמשוואות האלו יכולות לתאר גם את ההתנהגות של חלקיקים אלמנטריים. מבחינה זו הסופר-סימטריה קדמה לתורת המיתרים (קיומם של מימדים (סימטריות) סמויים הדרושים כדי להסביר פרמטרים אקראיים לכאורה של המודל. השלב הבא אחרי הופעת תורת המיתרים היה תורת הסופר-מיתרים שהיא מיתרים + סופרסימטריה (כלומר מיתרים עם מימדים "סופר סימטריים").
מענין מאוד 441165
ומהי, במטותא, סימטריית ההיפוך בזמן?
מענין מאוד 441173
דמיין סרטון וידאו בו מתנגשים אלקטרון ופוזיטרון, ומאיינים עצמם לפוטון. כיוון שהעולם סימטרי תחת היפוך זמן (ברמה החלקיקית) לא תוכל להבחין אם זה בעצם סרטון שמוקרן הפוך של פוטון המתפרק באופן ספונטני לאלקטרון ופוזיטרון.

(מה שמאוד תמוה הוא שהסימטריה הזו נשברת לחתיכות בגדלים המוכרים לנו: אם תראה סרטון של חביתה הופכת לביצה, תדע שהוא מוקרן הפוך. אני לא יודע אם יש לכך הסבר כלשהו.)
מענין מאוד 441182
"מה שמאוד תמוה הוא שהסימטריה הזו נשברת לחתיכות.."
ומה עם סרטון של סימטריה נשברת לחתיכות..?
מענין מאוד 441197
אני לא יודע למה אתה קורא "להסביר", אבל יש משהו שנקרא "החוק השני של התרמודינמיקה". החוק הזה לא תופש במערכות עבורן לא ניתן להגדיר טמפרטורה ואנטרופיה ‏1.

מתי ניתן ומתי לא ניתן, ומתי בכלל, על זה מדברים ב"תורת הקוהרנטיות".

1 זה נובע מכך שניסוח מדוייק שלו הוא ניסוח סטטיסטי.
מענין מאוד 441207
החוק השני הוא חזק, הוא מדהים, אבל הוא שובר את הסימטרייה להיפוך זמן. הערתי שאין לי מושג אם ניתן להסביר את החוק השני בתוך תאוריה המבוססת על הסימטריה הזו. אפשר כמובן לומר שהסימטריה איננה תקפה עבור זמנים ארוכים מ-‏7 פיקושניות, אבל מעניין להבין מהי התופעה המיקרוסקופית ששוברת אותה.

(ואין לי מושג מהי "תורת הקוהרנטיות" ומה אמרת עליה)
מענין מאוד 441218
תורת הקוונטים אינה "מבוססת על הסימטריה בזמן". את החוק השני לא ניתן להסביר, וגם לא לנסח, במסגרתה - מהסיבות שציינתי בתגובה הקודמת.
המעמד של החוק השני שונה משל חוקים פיסיקליים אחרים, בפשטות כיוון שניתן להפר אותו.

תורת הדה-קוהרנטיות (תיקון מתגובה קודמת) עוסקת בשאלה עבור אילו מערכות תוה"ק ישימה - בשפה פופולרית יותר מתי איך ולמה מתרחשת "קריסה של פונקציית הגל" ‏1.

1 בעצם היא לא עוסקת בלמה.
מענין מאוד 441873
לגבי הערה 1, האם החוק השני של התרמודינמיקה אומר למעשה שסביר שהאנטרופיה תגדל, אבל אם לדייק יש סיכוי (שואף לאפס) שהיא תקטן?
מבחינה פיסיקלית, אם לאחר הכנת חביתה יהפכו את כיוון התנועה של כל החלקיקים ביקום, האם היא תשוב להיות ביצה לא מבושלת? (האם מותר להניח לצורך הדיון שהיקום הוא דטרמיניסטי?)
מענין מאוד 441878
לגבי החוק השני, אכן כך.
לגבי היפוך התנועה, כלומר היפוך זמן - זה *כמעט* נכון (ובהקשרנו זה מה שמשנה).
לשם דיוק, מסתבר שעבור היפוך מושלם ברמת החלקיקים התת-גרעיניים, צריך להחליף גם ימין-שמאל וחומר-אנטיחומר. כלומר, אם ביצה מתבשלת לחביתה אז תמונת הראי של אנטי-חביתה, בהיפוך תנועת החלקיקים, "תתבשל" לתמונת הראי של אנטי-ביצה. מאחר והתהליכים הרלוונטים כאן (דהיינו הסתבכות של חלבונים זה בזה) הם בקירוב מצויין סימטריים תחת היפוך ימין-שמאל וחומר-אנטיחומר, אפשר להשמיט את הדקדקנות הזאת בהקשרנו.
מענין מאוד 442039
חשבתי שבכל תהליך פיסיקלי שתיקח, אם תהפוך את כיוון תנועת הזמן (כלומר תסתכל מהסוף להתחלה) תקבל תהליך שמציית לאותם חוקי פיסיקה. החנגשות של פרוטון ואלקטרון, תנועה של שני אלקטרונים סמוכים, פוטוסינתה, וכו'. למה צריך לערב אנטי חומר? לא מספיק להפוך את כיוון הספין?
מענין מאוד 442058
לא. הראו אמפירית שעבור תהליכים אקזוטיים-משהו בהם מעורב הכח הגרעיני החלש, לא מתקיימת סימטריה מלאה בהיפוך זמן בלבד. ראה http://en.wikipedia.org/wiki/CPT-symmetry ו-http://en.wikipedia.org/wiki/CP-symmetry ושים לב שאם סימטריית CPT מתקיימת (עפ"י משפט) וסימטריית CP מופרת (ניסויית) אזי נובע שלא מתקיימת סימטריית T.

אדגיש שוב שלמיטב ידיעתי, חוסר הסימטריה הנ"ל זניח בקנה מידה ביולוגי ואנושי, כך שדידקטית ומעשית סימטריית זמן פשוטה היא קירוב סביר מאד.
מענין מאוד 442120
הבנתי. מה שלא ידעתי הוא שסימטריית CP לא מתקיימת.
מענין מאוד 441533
חשבתי שזה עובד ככה: נניח את הדוגמה הפשוטה, מיכל ובו מחיצה, בצד ימין גז כחול, בצד שמאל גז אדום, מסירים את המחיצה, ואחרי דקה הם מעורבבים לגמרי. נניח שקונספטואלית אנחנו ממספרים את החלקיקים, ובוחנים את מצבם אחרי דקה (המקום של חלקיק מס' 1, המקום של חלקיק מס' 2, וכו'). זה מצב מעורבב - אחד מאינספור מצבים מעורבבים. אז הטענה היא שההסתברות למצב הזה היא בדיוק (טוב, בערך בדיוק) כמו אחד מאינספור המצבים שבהם כל החלקיקים האדומים הם בצד ימין והכחולים בצד שמאל; אלא שבלי הבחנה בין חלקיקים כחולים (כלומר, כשמבטלים את הנחת המספור, שבאמת אינה אפשרית), יש הרבה יותר מצבים שאנו נקרא להם "מעורבבים" ממצבים שנקרא להם "מחולקים", ולכן ססטיסטית יש נטייה לאי-סדר, ואנו רואים זאת כתהליך חד-כיווני.

לא?
מענין מאוד 441624
אני לא בטוח, כיוון שמעורבת כאן גם שאלת האנרגיה: נראה לי שמהמצב ה"מחולק" ניתן להפיק אנרגיה ומהמצב ה"מעורבב" לא (או הרבה פחות).

לא?
מענין מאוד 441634
זה נכון במערכות סגורות? רק במערכות כאלה החוק השני תקף, אבל במערכות כאלה גם חוק שימור האנרגיה תקף.

(אני לא פיזיקאי)
מענין מאוד 441780
זה לא סותר, אני חושב - ר' הפתיל בתגובה 296887.
מענין מאוד 441874
אם הבנתי נכון, נראה לי שמהמצב המחולק ניתן להפיק אנרגיה כי היא יותר מסודרת, ובמצב המעורבב היא הופכת ל"חום", כלומר הגורם שאתה לא מצליח לשחזר הוא סדר. אם התכונה המבדילה בין החלקיקים היא כיוון/מהירות תנועה, אז הסדר נותן אנרגיה מסודרת. אבל תיאורטית, אותו השיקול עובד (תנועה מסודרת היא סתם עוד מצב). אם התכונה היא היא צבע, אני חושב שמראש אתה לא יכול להפיק ממנו אנרגיה (אם נזניח את אנרגיית הפוטונים).
מענין מאוד 442041
נראה שהבעייה שעדיין נותרה היא - כשמריצים את הסרט הזה לאחור, איך קרה שהמצב ההתחלתי (סוף היקום) הוא בדיוק זה שמפר את עקרון האנטרופיה בכל אותם ערבובים? איך זה ש"במקרה" יש בו כל כך הרבה גזים סגולים שתנועתם היא בדיוק זו הדרושה להם להפוך לאדום וכחול?

מצד שני, יש מי שיגיד שזאת לא שאלה שדורשת תשובה. עדיין, מבחינת חוקי הפיסיקה, היקום הוא סימטרי להיפוך הזמן.
מענין מאוד 442378
הממ, צודק, שאלה נחמדה. נדמה לי שיש ספרות פילוסופית שעוסקת בזה, ושאולי זו עדיין נחשבת לשאלה פתוחה (בכלל זה, ואולי בעיקר, השאלה האם באמת יש כאן בעיה).
מענין מאוד 442147
זה בערך איך שגל-מן מתאר את זה בקווארק והיגואר. הוא מיישב את הפרדוכס לכאורה של מספור החלקיקים כך: מחשב העל או השד התאורטי שממיין ועוקב אחרי החלקיקים מונע אמנם את עליית האנטרופיה בתוך המיכל, אבל עצם המיון והרישום מעלים את האנטרופיה במקום אחר.
מענין מאוד 446789
המיון והרישום אולי היו מעלים, אבל העצם מעלה. לא מעלים. (לי לקח זמן להבין את זה)
מענין מאוד 447073
האמנם? נראה לי שעצם ההחלטה לצאת למלחמה היא שערורייתית, ולא הוא שערורייתי. ואם בנקבה, למה לא ברבים? אבל מכיוון שששתי האפשרויות לא נשמעות טוב כל כך, נראה לי שעדיף "המיון והרישום עצמם מעלים", וההחלטה לצאת למחמה היא כשלעצמה שערורייתית.
מענין מאוד 447157
אם כבר בכך עסקינן, אז ''כיוון ש...'' או ''מכיוון''. לא ''מכיוון ש...''.
מענין מאוד 447193
מה שמים אחרי "מכיוון"?
מענין מאוד 447200
סליחה, נכון. רק ''כיוון ש...'' (התבלבלתי אם ''נראה ש...'' או ''כנראה'').
מענין מאוד 447192
טוב, אין לי שום ביסוס. אבל תגיד לי, יכול להיות שגם "עצם המיון והרישום" וגם "המיון והרישום עצמם" תקניים? הראשון הוא לא פשוט בלבול?
מענין מאוד 447229
לא יודע; אני לא בטוח שיש תקן, או שמדקדקים היסטוריים נתנו דעתם לסוגיה.
פוקה וורה כלב 447231
בעצם, על מה אני מדבר? הרי "עצם" היא בכלל יותר נקבה מזכר (בדקתי עכשיו במילון, וזה גם זכר, אבל לפי המצב בעברית המודרנית האוזן שלנו אמורה להעדיף נקבה). לכן, ברור שעצם ההחלטה היא שערורייתית, השאלה היותר מעניינת היא האם עצם הדיון הזה הוא הזוי או שמא היא הזויה.
פוקה וורה כלב 447255
כל עצם מעצמותיו של דיון זה היא הזויה, אבל עצם הדיון הוא הזוי.
פוקה וורה כלב 447283
כלומר, מטים לפי מה שאחרי "עצם ה-"? אני מסכים איתך שכך האוזן שלנו מעדיפה זאת, אבל זה תהליך מרתק מבחינה תחבירית. הרי ברור שהביטוי הזה נוצר כצירוף סמיכות. וככזה צריך להטות לפי "עצם", גם אם מה שאחר כך הוא ברבים. השווה "עיקר ההצעה עוסק ב-" (ולא "עוסקת ב-"), וכנ"ל "לב" וכו'. אבל מה שמתברר הוא שבעברית המודרנית ה"עצם" הפך למה שבתיאוריות מודרניות של תחביר (דיסקליימר: איני מומחה) קוראים "כמת" - הוא מתפקד תחבירית כמו "כל", "רוב", "חלק קטן מ-" וכו'. אלא שבניגוד לכמתים המקובלים הוא לא מציין כמות. האם יש דוגמאות אחרות? (עדי סתיו, לקבלה!)
פוקה וורה כלב 447289
לפי המילון שלי, ''עצם'', במובן ''תמצית'' ''יסוד'' ''לב'', הוא זכר.
פוקה וורה כלב 447477
איזה מילון זה? באבן שושן אין הבחנת מגדר לפי המשמעות, והייתי שמח לראות נימוק להבחנה כזו.
פוקה וורה כלב 447592
רב מילים. אין הנמקה.
פוקה וורה כלב 447593
זאת העצם של הכלב, לא, זה עצם העניין.
פוקה וורה כלב 447814
הפוך, גוטה.
אסורים זנבות לויתנים הראשון 447961
מדובר במשפט מהסרט מציצים, שעוד תיתקל בו פעם פעמיים
אסורים זנבות לויתנים הראשון 448328
?
אסורים זנבות לויתנים הראשון 449246
חשבתי שזה האיל האלמוני הקודם, שלא יודע דברים כאלו, יודע יותר מידי על דברים אחרים, מכנה את עצמו אסור לויתן ומשמש כאח שלי.
זנבות הוא שמה השני של כלבתנו המשותפת, הרבה מידע מיותר הה?
כבשה בת חזרזירים? 566770
פוקה וורה כלב 566524
באיחור קל: לא יודע. אבל מחמיא לי שטועים בי כאותוריטה.

מה שאני חושב, כאמור ללא אותוריטה וללא טיעונים תומכים, ש"עצם העניין" זה פשוט סמיכות, ו"עצם" הוא שם־עצם (הא!) ויש לו מין דקדוקי משלו. מבנה נפוץ בהרבה שפות. באנגלית "self", בערבית הקוגנטה של "נפש". שניהם משמשים כשמות־עצם, למרות שהשימוש בself עבר קצת שינוי שהפך אותו לדומה-אבל-לא-זהה לשימוש בשם־עצם רגיל. משעשע אותי מאוד לראות התפתחות של מבנים כאלה, למשל בסלנג. בסלנג אמריקאי, למשל, במקום להגיד self של אדם אפשר להגיד ass. אני זוכר למשל את וופי גולדברג ב"רוח רפאים" טוענת ש"all I want is to get my little black ass out of here in one piece" או משהו כזה. שים לב שלא רק שass הוא שם־עצם דקדוקי לכל דבר, אלא שהוא ממשיך לשמש במשמעותו המקורית כ"אחוריים" והמשפט הופך לדו־משמעי, כי אמנם גם וופי גולדברג וגם התחת שלה שניהם שחורים, אבל מצד אחד רק התחת של וופי גודלברג יכול להיחשב קטן ולא היא־עצמה, ומצד שני ברור שאת כל עצמה היא רוצה להיחלץ מהצרה ולא רק את התחת שלה. בסלנג יעברי אפשר לדבר על "תחת" בהשפעת האנגלית, אבל אפשר ורצוי לשמור על טהרת הלשון ולהשתמש ב"צורה" (במקרים קיצוניים "אמא"), שכרגע מוגבלת בעיקר להקשרים תוקפניים. אבל אני חושב שיש מצב שמילה "צורה" תתחיל לשמש גם בהקשרים כללים – כבר עכשיו אתה יכול להגיד משפט כמו "הכתיבה של X פשוט מופלאה, אני מעריץ לה את הצורה" וזה יהיה ברור, גם אם מוסיף איזה דגש משעשע למילה "מעריץ".
פוקה וורה כלב 566542
לא הבנתי - ברור ש"עצם" הוא שם-עצם, ויש לו מין משלו, וברור שנראה על-פניו ש"עצם העניין" הוא סמיכות. הבעייה היא ש"עצם ה-" לא מתנהג בהתאם - הוא נוטה לנטות (הא!) לפי הסומך ("עצם הנכונות שלו מפתיעה"). זה מה שניסיתי לנתח.
פוקה וורה כלב 566543
אוווו. זה באמת מוזר. אני הייתי כולי מבסוט מזה ש"עצם" ודומיו (לא יודע איך קוראים לזה) הם התפתחות טבעית של לתת לחלק ממשהו לייצג את השלם, אבל באמת "עצם" לא משמש באותו תפקיד דקדוקי. כמת? הממם. אני אחשוב על זה.
פוקה וורה כלב 566544
טוב, גם התופעה שאתה מדבר עליה באמת מעניינת. אני חושב ש"עצם" ו-ass הם בשלבים שונים - ב"עצם הנכונות", ה"עצם" כבר איבד את משמעותו המקורית בתודעת הדובר, והפך שקוף. כשוופי גודלברג מדברת על התחת שלה, אני מנחש (אבל לא יכול להיות בטוח) שהיא (ויתר דוברי האנגלית שמשתשמים בזה) עדיין קצת מודעים למשמעות הנפרדת שלה, ונהנים מהגסות.

אגב, בעברית אני לא חושב שמשתמשים כך ב"תחת" - יש "להזיז את התחת", אבל במשמעות שונה קצת, של לפעול ולא להיות בטטת כורסה. ואין "תביא את התחת שלך לכאן". אבל אולי אצלכם שם באזור תל אביב, ששכחתם מה זה להיות יהודי, זה כן חדר :-)
פוקה וורה כלב 566545
מודעים לגמרי, כמו שאני חושב שהראיתי שאפשר ממש להוכיח.

זה לא חדר, אפילו לא בתל־אביב, לפחות לא ככל שאני זוכר ממה שאנשים מוכנים לדסקס בציבור. מה שכן, בעברית אפשר גם להיות חולה על התחת של מישהו (בעיקר בנות אומרות את זה) גם בלי להתכוון שפיסית התחת שלו או שלה יפה, ואולי אפילו בלי להתכוון למשיכה מינית דווקא. וכמובן שאפשר לפרק/לקרוע/לעצב-מחדש למישהו את הצורה, או את האמ-אמא. האמת ש"צורה" היא אולי קנדידט מעולה, כי היא מופשטת ולא אנתרופוצטרית, ממש כמו עצם ונפש וself.
פוקה וורה כלב 566550
אני חושב שהמקרה של "עצם" פשוט יותר. בסמיכות "עצם הדיון" העצם בכלל אינה bone, זו דרך אחרת לומר "העניין עצמו", או בלשון חז"ל "כל עצמו של העניין". לכן עצם הדיון הוא הזוי, ועצם ההחלטה היא הזויה.
פוקה וורה כלב 566558
אבל סמיכות לא עובדת ככה. בסמיכות, המין הדקדוקי מסכים עם שם העצם הראשון. החוק אולי לא רצוי, אבל הצעת־החוק היא דווקא הזויה. והרעיון של הצעת החוק הוא דפוק מיסודו (ולא דפוקה מיסודה). מה שירדן אומר לגבי עצם, לעומת זאת, זה שלמרות שעצם הרעיון של הצעת החוק הוא הזוי, הרי שעצם הצעת החוק היא הזויה.
פוקה וורה כלב 566613
מה שאני אומר הוא שמתוך נקבותה של עצם הכלב (עצם ממש) אי אפשר לקבוע שעצם הדיון גם היא נקבה (עצם במובן ''עצמיות''). אני טוען שאין מין דקדוקי ברור לאחרונה - ואם מתעקשים, אז דווקא זכר נשמע לי סביר יותר.
פוקה וורה כלב 566615
עכשיו ראיתי שיכולתי לנסח זאת טוב יותר: מה שאמרה ג'וד למטה.
תן כבוד גם לצורה שלך 590744
הבוקר אשתי אמרה לפעוט שזחל החוצה מחדר האמבטיה ''שכחת את הצורה שלך באמבטיה''. פלבלתי בעיניי כמה שניות, עד שהבנתי שמדובר בצעצוע בצורת לב אדום, אחד מני כמה צורות בסט.
פוקה וורה כלב 566549
קוגנטה? דהיינו?
פוקה וורה כלב 566557
פוקה וורה כלב 566562
כמו שאמרת, עצם היא גם זכר וגם נקבה. בעברית החדשה 'עצם' במובן bone היא נקבה ו'עצם' במובן מהות או תמצית היא זכר, אבל בתלמוד עד כמה שראיתי שניהם זכר, גם העצם בגוף וגם עצם במובן מהות.

בוא נראה מה דעתו של ביאליק על שני השימושים:

"מיד היו רואים בעמנו ראש גדול וגוף חולה, מוח גדול אבל עצמות לא חזקות"
(באספת היסוד של "שוחרי האוניברסיטה" סניף רחובות)

"עצם נושאי הפעם הוא: תחית התרבות בארץ-ישראל.
(מתוך הרצאה בקובנה, י"ט אלול תר"ץ על תחיית התרבות בארץ הישראל)

נראה לי שזה סוגר את העניין.
פוקה וורה כלב 566564
לא הבנתי איך זה סוגר את העניין. אם אתה רוצה לומר ש"עצם" יכול להיות גם זכר וגם נקבה, ולכן נוח להטות אותו לפי הסומך, מה תעשי עם רבים? "עצם הויכוחים האלו גרמו לי למצוקה" (ולא "גרם" ולא "גרמה").
לא החמצתם איזה עצם בדרך? 566566
פוקה וורה כלב 566568
זו לא כוונתי.
א. המילה 'עצם' המופיעה במשפט "עצם הויכוחים האלה וגו"', אינה נקבה אלא זכר.
הציטוט מביאליק מראה לך זאת: "עצם נושאי הפעם הוא"

ב. נכון אמרת שהצורה 'עצם הויכוחים' היא צורת נסמך וסומך. אי לכך המין תלוי בנסמך (שהוא 'עצם') ולא בסומך, ואי לכך 'עצם הויכוחים האלה גרם לי למצוקה' ולא כפי שכתבת.

ג. בהערה:
למילה 'עצם' יש מספר משמעויות שונות (אף אם הן התפתחו מאותו שורש).
המילה 'עצם' במובן bone מופיעה במקורות בעיקר כזכר, אבל גם בנקבה (נדמה לי שרק בחזון העצמות היבשות). אולי בגלל החשיבות של חזון העצמות היבשות ואולי בגלל צורת הריבוי 'עצמות', עצמות הגוף הפכו בעברית החדשה לנקבות, כפי שראינו אצל ביאליק: "עצמות לא חזקות"

המילה 'עצם' במשמעות של עיקר, מרכז, מהות, נשארה זכר עד עצם היום הזה.

לדעתי.
פוקה וורה כלב 566569
אבל איך אומרים בעברית מדוברת? מה נשמע טבעי יותר לאוזן? "עצם הויכוחים האלה גרם" או "גרמו"?
(אוף, מרוב התבחבשות אני כבר בעצמי נהייה לא בטוח.)
פוקה וורה כלב 566616
גרומים, אם כבר :-)
פוקה וורה כלב 566653
לי ''גרמו'' מצלצל טוב יותר, אבל אני מבין היטב את הבעייתיות שחשפת. באמת תופעה מוזרה ומעניינת.

גיגלתי את הצירוף ''עצם הויכוחים'' וקיבלתי עמוד ורבע של תוצאות. בלי להיכנס לקישורים, זיהיתי שלושה מופעים של הצירוף שאפשר לשייך להם ריבוי דקדוקי, ושלושתם היו ברבים (''את עצם הויכוחים מנהלים'', ''עצם הויכוחים הרבים בעיתונות ממחישים'' ו''עצם הויכוחים האלה מביישים'').

לצורך הבחנה בין בין זכר ונקבה גיגלתי את הצירוף ''עצם השאלה''. בעמוד התוצאות הראשון שקיבלתי, מתוך שבעת המופעים של הצירוף שאפשר לשייך להם מין דקדוקי, שישה היו במין נקבה (''עצם השאלה מוכיחה'', ''עצם השאלה מעידה'' וכו'), ורק אחד במין זכר (''עצם השאלה מצביע'').
פוקה וורה כלב 566654
אולי אפשר להתייחס לזה כ quantifier (כמת?), שלא משנה את הסוג הדקדוקי של המילה? לדוגמא: "רוב הויכוחים גרמו..."
פוקה וורה כלב 566679
ירדן הציע זאת בתגובה 447283
פוקה וורה כלב 566716
(הדוגמה הראשונה, ''את עצם הויכוחים מנהלים'', אינה מעידה על הריבוי של ''עצם הויכוחים''. רבים הם מי שמנהלים אותם, לא הויכוחים עצמם.)
פוקה וורה כלב 566717
צודק. שמתי לב בעצמי אחרי זה, אבל התעצלתי לתקן.
פוקה וורה כלב 566726
...ומה בעצם עושים עם בעיות דומות אחרות? למשל, "זוג הולך" או "זוג הולכים"? בפרט אם הזוג הזה מגיע לסוף הכביש ושם נפרד? נפרדים?
פוקה וורה כלב 566727
פוקה וורה כלב 566766
ראית איפשהו ש"זוג" לא מתנהג כסמיכות (כלומר, ראית זוג נפרדים)?
פוקה וורה כלב 566775
לא עולה בדעתי כרגע דוגמה לזוג כנפרדים ואני מתעצלת לחפש, אבל 'ציבור', שהוא דומה ל'זוג', דווקא כן, למשל: "הציבור עונים אמן".
פוקה וורה כלב 566795
לצערי, ראיתי הרבה זוגות שנפרדים...
אבל נכון, לא ראיתי אחד כזה.
מאידך גיסא, אם להיות רציניים לרגע, אז בוא ננסה משהו: דינה ודני הם זוג. הם נאמנים זה לזה או בוגדים זה בזה, כרצונך. כעת, הורד את המשפט הראשון ונסה להעביר את האינפורמציה תוך שימוש ב"זוג" בלבד.
ואגב, ראיתי גם ראיתי זוג אינדיווידואליסטים, ואף זוג סוציאליסטים...
פוקה וורה כלב 566816
דינה ודני הם זוג שנאמן זה לזו, עד שהוא בוגד זה בזו. נשמע לי לא הכי טבעי, אבל טיפה יותר טבעי מזוג שנאמנים זה לזו.
זוג אידיווידואליסטים - ברור, תמיד אחרי זוג תבוא צורת רבים כדי לציין של מה הזוג - השאלה היא באיזו צורה יבוא הנשוא.
פוקה וורה כלב 566718
מעניין, רציתי לבדוק איך אני נוהג לכתוב, וגיליתי שבעצם דנו בשאלה הזו בעבר. איזי הסביר כבר אז שהעצם הוא זכר ולא נקבה. אני הסכמתי אך טענתי ששתי הצורות טובות, וגם אני הסתמכתי על חיפוש. מסתבר גם שלמרות שהיום אני חושב שנכון להתייחס לעצם בלשון זכר יחיד, אני לא מקפיד על כך. גם אתה כותב לפעמים כך ("עצם האפשרות... הוא") ולפעמים כך ("זו שאלה שעצם האמונה באל גם לא משיבה עליה").

תגובה 237699
פוקה וורה כלב 566660
אז האם אומרים "נסים גרמה", "נסים גרמו" או "נסים גרם"?
פוקה וורה כלב 566570
לא ברור לי על מה הדיון. יש עצם במובן של עצם בגוף, והיא נקבה - ברבים עצמות. ויש עצם במובן של חפץ, פחות או יותר -ברבים עצמים. ''עצם העניין'' הוא מהסוג השני, זה הכל.
פוקה וורה כלב 566578
ועצם האי-בהירות של הדיון מפתיעה, או מפתיע?
פוקה וורה כלב 566592
זו כבר שאלה קשה יותר, ואחרת לגמרי. בפרט שצריך לקחת כאן בחשבון את ה*אי* בהירות... אבל אם נדבר, לצורך העניין, על בהירות דווקא - אז הייתי אומרת שהיא מפתיעה. כי ה"עצם" המלווה אותה איננו בדיוק סמיכות, נראה לי. לא יודעת מספיק על בלשנות כדי לומר מה זה, אבל אם משווים את הביטוי הזה לביטויים אחרים של סמיכות -קח "עורך דין", למשל, או"שומר חוק" אז היחס בין חלקי הביטוי הוא שונה, לא?
פוקה וורה כלב 566607
על מה ההתלבטות, עצם הוא זכר ולא חשוב של מה הוא.

לגבי ה'אי' - תחיליות לא משנות את מין המשמו שהן מתחילות, לכן התת-רמה שולטת, והתת-אלופים רוקדים.

עם זאת, לא מזמן הרימה האקדמיה ידיים ואמרה שהיא אינה מתערבת בהטיה של תחיליות. הפסיקה הקודמת היתה שאין להפריד בין התחילית לשם העצם, כלומר יש לומר כפי שכתבת 'האי הבנה' ולא 'אי ההבנה', ו'התת אלופים' ולא 'תתי-האלופים'.

אך הציבור לא עמד בפסיקה כי תחילית דומה לתואר וקשה לדעת מתי היא תחילית ומתי היא תואר. למשל המילה 'רב' בביטוי 'רב כוח' היא תחילית או תואר?

הציבור לא ידע להחליט והאקדמיה פסקה שמותר גם ככה וגם ככה: התת אלוף, תת האלוף, התת אלופים, תתי האלופים, וכולי וריאציות שונות. (אבל לא 'התתי-אלופים'! לדעתי, יש לי ויכוח על כך)

באשר לשאלתך אם דיבורית 'עצם הויכוחים גרמו' נשמע בסדר: ברור, מחליק כמו מים זכים.

הערה לגבי משהו שכתבת קודם: 'עצם' איננו ביטוי של כמות כמו 'רוב' או 'כל' או 'מחצית'.
אני לא רואה סיבה שיהיה, פירושו אמצע, מהות, עיקר.
לדעתי.
פוקה וורה כלב 566769
עזבי רגע את האי. טבעי לך לומר "עצם הבהירות של הסוגיה מפתיע"?

כתבתי "כמת" לעדי סתיו, כדבר בלשן חובב לבלשן חובב - זה מונח מקצועי בתחום (לא שאני בטוח שאני משתמש בו נכון). "רוב ה-" נראה תחבירית כסמיכות, אבל ביטויים עם רוב נוטים לפי מה שאחריהם - רוב הנשים חכמות, ולא רוב הנשים חכם. אותו כנ"ל "כל" ו"מחצית". אלו כמתים, ולכן תיארתי את ההתנהגות של "עצם" בעברית מדוברת‏1 כהתנהגות של כמת, למרות שכדבריך הוא לא מציין כמות.

1 אפשר להוריד את ה"מדוברת", אני בספק אם מישהו ממתקנני העברית טרח לתקנן כאן.
פוקה וורה כלב 566774
"עצם הסוגיה מפתיע" טבעי לי, אבל גם "מפתיעה" נשמע טבעי, ועכשיו ראיתי שגם ביאליק נוהג לפעמים כך ולפעמים כך. הנה דוגמה הפוכה לדוגמה שציטטתי ממנו קודם:
"אבל עצם ההכרה של הציונות לא היתה קיימת".

ההתעקשות שלך השתלמה, מסיבה כלשהי, שעלינו עוד לחקור, 'עצם' מתנהגת לפעמים כנסמך ולפעמים ככמת (אם זה המונח הנכון).
הֲתִחְיֶינָה הָעֲצָמוֹת הָאֵלֶּה 566777
עצם ההתעקשות שלו השתלמה.
מענין מאוד 441275
לא הבנתי איך מהסעיפים שלך נובע שאני "ממעיט בחומרת הבעיה", אבל המטרה שלי לא היתה לסקור את המודל הסטנדרטי ובעיותיו (קטונתי, ובגדול, כמו שאסתי אומרת) אלא להעיר כמה הערות על איך המשבר הנוכחי נראה בבלוגים ובקהילה. יש לזה יותר השלכות על המודלים של "איך עושים מדע", ולא על המודלים של "איך נראה היקום".

בעניין סעיפיך, אני לא מספיק מומחה כדי להתייחס לכולם (למשל, נראה לי שמה שנעלם באנרגיות גבוהות הוא ה*מסה* של האלקטרון, ולא המטען שלו, שעד כמה שאני מבין ( וזה מעט מאוד) נובע מסימטרית כיול. כמו כן, עד כמה שהבנתי, מציאת המסה של הניטרינואים מצריך רק תיקון קל למודל הסטנדרטי. האפשרות של משהו יותר מעניין במסות הניוטרינו כרגע לא על הפרק תגובה 438522 ), אבל בעניין ג- המטרה של המאיץ החדש הוא (בין השאר) לחפש את חלקיק ההיגס, שהוא החלקיק החסר של המודל הסטנדרטי, ואולי גם חתימות של סופרסימטריה, שעשויה אולי לחזק את הטענות של תורת המיתרים.

אני מסכים שצימוד לכבידה כנראה לא יימצא כאן, אבל גם לא טענתי זאת. מה שכתבתי הוא
"ייתכן שהאנרגיות של מאיץ זה יהיו גדולות מספיק כדי למצוא מספר תופעות ספקולטיביות שיצביעו על תיקונים ושינויים נדרשים במודל הסטנדרטי, אבל לא כאלו העשויים לאחד אותו עם הגרביטציה."

בעניין סעיף ד, נדמה לי שנפלת גם אתה קורבן להייפ. תורת המיתרים נובעת מתנודות של מיתרים קלאסיים בערך כמו שהמודל הסטנדרטי נובע מתנודות של יריעות. למעשה *כל* תורת שדות קוונטית ( או קלאסית) היא בבסיסה תורה שמניחה שכל המרחב מלא ב"שדות" שיכולים להתנדנד. בתורת שדה קוונטית רגילה, לכל חלקיק משוייך שדה, והשדות גם מתנדנדים והם מנדנדים אחד את השני. אז אם המודל הסטנדרטי יסודו בתאוריה מהמאה ה19 שמתארת התנהגות של תווך אלסטי, תורת המיתרים גם היא כזאת.
מענין מאוד-מאוד 441370
לא חלילה שהבנתי מלה אחת מכל השאר, אבל את "קטונתי ובגדול" גנבתי מאפופידס.
(נו, איפה הגאולה?)
הבטיחו גאולה, אבל לא אמרו מתי 441376
מה, אפילו לא את הפסקה הראשונה?
הבטיחו גאולה, אבל לא אמרו מתי 441402
תראה... הה... האילוסטרציה לתורת המיתרים נהדרת! חוט כל כך יפה וכחול כבר מזמן לא ראיתי. בערך מאז שגנבו לנו את חבל הכביסה, אם כבר מדברים... אז איפה היינו, כן, המאמר, כלומר הפסקה... פסקה ראשונה מצויינת, פסקה לדוגמה ממש, אין מה לדבר. ובאמת הכי טוב שאני אשתוק..

לא, תירגע. הבנתי את ההסבר (וזה תמיד הישג, להסביר דברים כאלה להדיוטות), וגם נהניתי מחן הכתיבה (באמת!). אבל בוא נגיד שלא הייתי רוצה להיבחן על החומר.. ולכן, בעיקרון, אני לא פה :)
הבטיחו גאולה, אבל לא אמרו מתי 441441
התכוונתי לפסקה הראשונה בתגובה 441275.

אבל אם כבר את מתייחסת למאמר, אגיד שלמעשה רציתי לדבר על עסקי הבלוגים ואיך המלחמות האקדמיות בתחום פרצו החוצה לבלוגוספירה. דווקא חשבתי עלייך או נניח יהונתן אורן בתור קוראים טיפוסיים שאליהם המאמר מכוון. את הפרק היותר פיסיקלי שמתי כי הרגשתי שאני צריך לספק איזשהו רקע לדיון. גם אני מבין מאוד קטן בתחום. הרקע שלי בפיסיקה הוא בכלל לא בנושאים הללו.
הבטיחו גאולה, אבל לא אמרו מתי 441446
אז זהו, שהסיפור הרכילותי מובן כמובן, רק לא ברור על מה הם בדיוק רבים, הפיזיקאים האלה. ולכן, בעוד שהמאמר עצמו קריא מאוד, והקורא הפשוט יכול להרגיש שהנה, הוא מבין בפיזיקה, הגיעו התגובות המלומדות והוכיחו לה שהיא לא. מצד שני, אני לא צריכה לענות פה לאף אחד, ואתה דווקא כן. כך שאם אין לך רקע בתחום, כדאי שתגייס אותו מהר. כלומר, עכשיו כזה?
and may the force be with you.
הבטיחו גאולה, אבל לא אמרו מתי 441450
הם רבים על פרסטיג'ה ועל תקציבים, כמובן. אבל עוד מעט דורפל יגיע למאמר הזה ויציע להפסיק לכולם את התיקצוב ( פרט למכון פרימיטר, שהוא אגב ממומן מתרומות של איזה מיליונר הי טק), אז אני צופה שהבעיה תיפתר בקרוב.
הבטיחו גאולה, אבל לא אמרו מתי 441503
באמת נהניתי מהמאמר, ובכלל גם מתגובות שלך בזמן האחרון כמו תגובה 441434 .
עוד משהו קטן 441408
אם כי על הביטוי ''ארטיקולציה של הדוגמה'' היייתי מורידה לך חמישה אחוז מהתשלום שסוכם בינך לבין המערכת.
מענין מאוד-מאוד 441510
כשאפופידס יגיד מאיפה הוא גנב את זה, תבוא הגאולה...
מענין מאוד-מאוד 441568
דווקא הפעם לא גנבתי.
מענין מאוד 441814
הידע שלי בנושא היה מלכתחילה מועט וגם אותו שכחתי מאחר שאיני עוסק בתחום. בכל זאת לפי מיטב זכרוני (שאינו ערובה בלתי מוגבלת) אני לא טועה לגמרי.
19 הפרמטרים החופשיים שיש בתאוריה הם בעיה במימדים שאתה מתאר. אתה יכול לקבל את או לחפש תורה מכלילה שתסביר אותם. ההבדלים בין התורה ה"מאוחדת" לסטנדרטים יהיו באנרגיות הגבוהות שאינן בהישג היד הטכנולגי.
תנודות הנייטרינים הן יותר בעייתיות. אם התנודות האלו אכן קיימות (ולמיטב זכרוני הן נתגלו לא רק ב-LSND אלא בכמה מקומות, למשל SNO. התנודות בכל מקרה הן ההסבר המוביל לתוצאות הידועות היטב של Davis עוד משנות ה-‏70) ברור שמשהו "פגום או חסר" במודל הסטנדרטי. יתרונו של המודל הסטנדרטי נבע מכך שהמשוואות שלו נבנו כך שהכילו בדיוק את ההרכב המינימלי של איברים הנדרש כדי להסביר את הסימטריות הידועות של הטבע. כדי להסביר את התנודות הללו (מלבד עוד 10 פרמטרים חופשיים) צריך להכניס איברים נוספים ונייטרינים ימניים (שעד עתה לא נצפו) ובכך אתה מחסל את ה"מינימליזם המזהיר" של המודל. אפשר לומר שבמצב הזה המודל הסטנדרטי מאבד את היחודיות ה"מינימלית"שלו ואפשר לחשוב על כל מיני מודלים מאחדים עם עוד איברים.
לגבי מסה ומטען יכול להיות שאתה צודק. המודל הסטנדרטי חישב בדיוק רב את המומנט המגנטי (אאל"ט שוב) של האלקטרון שהוא בעצם היחס בין המטען החשמלי למסה (או להיפך), כך שהתיקון יכול להיות במונה או במכנה וזה תמיד מבלבל אותי. בכל מקרה אני די בטוח שגם המטען החשמלי משתנה באנרגיות גבוהות (כלומר ככל שמצליחים להתקרב לליבו ה"נקודתי" של האלקטרון).
לגבי הקשר בין המיתרים הקוונטיים למתמטיקת היריעות הקלאסית, אני רק מוסר מה שנאמר לי ולכן איני יכול להתוכח יותר מדי בנושא. (בכל מקרה לא צריך להיות מופתע מאוד גם אם זה נכון. גם את חבורות הסיבוב של מכניקת הקוונטים לא המציאו הפיזיקאים הקוונטיים).
דרך אגב לא יצא לי עד עתה לשמוע הסבר ממש אינטואיטיבי או לחילופין מובן של האופן בו מיתר יכול ליצג חלקיק.
מענין מאוד 442299
ועל האופן בו משוואה פונקציונלית-דיפרנציאלית על אופרטורים לא חילופיים יכול לייצג חלקיק יש לך הסבר אינטואיטיבי?
מענין מאוד 442366
''משוואה פונקציונלית-דיפרנציאלית על אופרטורים לא חילופיים'' היא לא אינטואיטיבית. לכן לא צריכה הסבר אינטואיטיבי.

מיתר זה משהו הרבה יותר מוכר ומומחש.
מענין מאוד 442460
זו שאלה מכשילה.
א. מצד אחד אני בטוח שהתשובה היא כן. יש הסבר אינטואיטיבי, או ליתר דיוק תאור משלים מעולם המושגים הקלאסי המקל עליך להבין/לזכור (או לפחות לזכור על מה מדובר, כמו סביבון לספין).
ב. מצד שני אני ממש לא זוכר אותו ולכן לא אנסה לסבך אותך ובעיקר אותי. אני בטוח שסטודנטים שהחומר טרי אצלם ייטיבו לענות ממני. בכל אופן בהמשך לויכוחים הקודמים שהיו לנו, אפשר לציין שגם ההמילטוניאן וצפיפות הלגרנז'יאן הומצאו הרבה לפני שמישהו בכלל חשב על קוונטים. גם הצורך לתאר ספינורים ע"י קומוטטורים מודגם יפה ע"י סימטריות שיקוף (אני חושב) של סביבונים.

לגבי החלקיקים המתוארים כמיתרים או יריעות גמישות מתנודדות בהיפר-מרחבים סגורים על עצמם, דוקא ניסו להסביר לי אבל לא ממש הבנתי (קוצר המשיג וגם הגיל כנראה נותן אותותיו).
מענין מאוד 442558
טל''ח - קומוטטורים זו כמובן סימטריית חילוף (החלפה פנימית בין זוג ספינורים) ולא שיקוף (היפוך צירים).
מענין מאוד 443041
אפשר לשאול (בבורות מוחלטת) על אילו חלקיקים מדובר?
מענין מאוד 443388
אני חושב שהכוונה לכולם. כלומר החלקיקים האלמנטריים שהם אבני היסוד הבסיסיים של החומר ביקום. אני חושב שתורת המיתרים מנסה לתאר את ''תנועתם'' של החלקיקים האלו במימדי המרחב-זמן (ולמעשה בעוד מימדים מסתוריים המתארים סימטריות וסופר-סימטריות פנימיות של החלקיקים) ע''י המשוואות של מיתר רב-מימדי רוטט. (אני מנחש שאוסף הנקודות במרחב תלת מימדי המתארות את תנועתו של חלקיק קלאסי לאורך הזמן הן מיתר קלאסי. עבור חלקיק קואנטי המיתר הופך ליריעה גמישה).
מענין מאוד 443637
אם כל הנקודות הן המיתר, אז איפה הרטט?
מענין מאוד 443661
יש כפתור בצד של המקדחה.
הרטט הוא תכונה מהותית 443811
כמו ספין
כ''כ מהותי שהוא לא קיים 443983
מענין מאוד 444455
אני חושב שזו פונקציית הגל הקוונטית. כל ''מצב'' של המיתר מייצג ''מסלול'' אפשרי של החלקיק. אפשר בהשאלה לתאר את החלקיקים הקוונטיים כנעים הלוך ושוב בתוך השדה שלהם. ההסתברות למצוא את החלקיק בתנועה מסויימת היא זו ש''רוטטת'' בין מצב למצב.
מצאו את ההיגס? 446223
מצאו את ההיגס? 446251
אני מכיר את הסיפור מכאן: http://dorigo.wordpress.com/2007/05/28/i-want-to-kno...
לא רציתי להעיר על זה, כי חרושת השמועות סביב תגליות כאלו היא לא חדשה. כמובן שזה לא פוסל את האפשרות שהDZERO באמת מצאו משהו. ההתלהבות סביב התגלית מדגישה כמה חשיבות מייחסים לתוצאות ניסיוניות חדשות.

למקרה קודם ומרתק של התעוררות בתחום עקב שמועות, ראו כאן:
מצאו את ההיגס? 446472
עוד לא סיימו להכין את בניסוי.
אפשר לעקוב אחרי הבניה פה:
מצאו את ההיגס? 446491
הבניה של הטווטרון? כבר בנו אותו, לא?
מצאו את ההיגס? 446498
אותו כן.
אבל שם התייאשו. הצפי הראשוני היה למשהו כמו 3 אירועים בהם יהיה היגס במהלך כל שנות ההפעלה.
הקישור בהבאתי זה ל-ATLAS.
מצאו את ההיגס? 446499
השמועות התייחסו לתגלית בטווטרון.
רדוקציוניזם 441887
אם כך, אז גם על זאת אני נוטה לחלוק.
ראשית, נניח שלא היו ידועים היום המודל הסטנדרטי ותורת היחסות הכללית, אך תורת המיתרים, שהיא כיום בזרם המרכזי כן - במצבה הנוכחי. אם עתה בא היה סטודנט ממושב זנוח ככל שיהיה, ומציע את השתיים הראשונות – אני מעריך שהוא היה זוכה בפרס נובל ואולי אף מקבל עוד אחד לדרך. למה? כי המודל הסטנדרטי ויח"כ פשוטים ומנבאים. תורת המיתרים, למרות עשרות אלפי שנות האדם שהושקעו בה, טרם הסבירה אף גודל בודד בו ניתן להיווכח.

אך גם לו גאון מוטאנט היה מגלה את תורת המיתרים בסוף המאה ה-‏19 ומשלים את כל פרטיה בעצמו, דעתי היא שעדיין היינו מדברים על 3 דורות, על SU3, עיקום המ"ז, ארבעת כוחות היסוד וכו'. למה? מאותה סיבה בגינה כשאנו בונים גשר, אנו מתעלמים אף מ"חוק הגרביטציה האוניברסלי" של ניוטון, וכשמשלחים חללית, מתחשבים בחוק זה, אך מתעלמים מתורת היחסות הכללית. זאת מאותן סיבות בשלן פסיכולוג אינו נדרש לעיסוק במבנה האטומים מהם מורכב גם המוח - כי רדוקציוניזם, זה לא תמיד רעיון טוב, מן הסיבות הידועות.
לא כן?
רדוקציוניזם 441912
סביר שכן. אני לא מכיר מספיק את החומר כדי להבין באיזה מובן ובאיזו רמת הפשטה תורת המיתרים מכלילה את המודל הסטנדרטי ואת היחסות. אשאר עם הדוגמה של קופנהגן/בוהם...
מענין מאוד 440912
עד כמה שאני מבין, תורת המיתרים אינה כוללת את המודל הסטנדרטי ויחסות כללית. היא רק בעלת *פוטנציאל* להכליל אותם. כרגע יש רק אינדיקציות שההכללה אפשרית. אני חושב שתאוריה שמקוונטטת גרביטציה בצורה סבירה, עם או בלי קשר למודל הסטנדרטי יהיה צעד מאוד משמעותי.

קשה קצת לדבר על מה היה קורה לו היו מגלים את המיתרים לפני המודל הסטנדרטי משום שהמודל הסטנדרטי חי ובועט, ואילו תורת המיתרים עוד לא מתקרבת למודל הסטנדרטי מבחינת השלמות. במידה מסויימת תורת המיתרים איננה "תאוריה" (כפי שמישהו העיר למטה) היא רק מועמדת (מובילה) לתאוריה.
מענין מאוד 440913
ומה מעמדו היום של החומר האפל?
מענין מאוד 441068
לא הבנתי את השאלה.
מענין מאוד 441077
כלומר - האם כבר רוב מוחלט של הפיסיקאים מקבלים את קיומו?
(אגב, בוויקי כתוב שהוא מהווה כ-‏70% מהחומר בעולם, אבל ברדיו שמעתי לא מזמן שזה יותר מ-‏95%. מה ידוע לך?).
מענין מאוד 441078
עכש"י מה שכולם מקבלים זה את התצפיות. נדמה לי שיש המנסים להסביר את התצפיות דרך תיקונים לחוקי ניוטון, ולא דרך חומר "אמיתי". אני גם מכיר את המספר 70% אבל אולי ראיתי את זה בוויקי.
מענין מאוד 441169
תיקונים לניוטון זה MOND, תאוריה נחמדה מאוד עם גרסה יחסותית (תוצרת הארץ). למרות החיבה לתאוריה זו וסלידה מחומרים ואנרגיות אפלים, יש כיום תצפיות שהיא לא מסבירה.
מענין מאוד 441249
זה לא שמנסים למצוא חומר "אחר" כמו שמחפשים מועמדים ל-WIMP- weakly interacting massive particle, אם כך מאייתים את זה. כלומר איזה שהוא חלקיק שנמצא שם ולא מגיב עם כלום.
אגב, אחת מהסופר-סימטריות (RPC) מציעה מועמד טוב.
וגם תיאוריה אחרת (LXD), יכול להיות שמביאה עוד מועמד.

מה זה עכש"י?
מענין מאוד 441252
אז התיאוריה על החומר האפל היא פחות או יותר מבוססת מתורת המיתרים, למשל?
מענין מאוד 441254
לא מבוססת כמו שפשוט צריך להיות עוד חומר ומחפשים מהו? כשאני אומר עוד חומר הכוונה היא לחומר יציב שנמצא בכמויות ולא ולסתם עוד חלקיקים.
התיאוריה השניה שהזכרתי שונה לגמרי מהסופר-סימטריה ודי מבטלת את הצורך בה. היא גם כן מועמדת לגילוי ב-LHC.
מענין מאוד 441255
תודה, אבל לא הבנתי.
מענין מאוד 441425
בגלל מדידות הבינו שצריך להיות עוד חומר שאנחנו לא רואים (כלומר, שלא מגיב עם כלום, כמעט). לכן מחפשים חלקיקים בתורות אחרות שיכולים להתאים לפרופיל הזה (הרבה ולא מגיב). אחת האפשרויות היא בסופר-סימטריה שמבוססת על תורת המיתרים.
מענין מאוד 441452
כלומר, על עצם קיומו של חומר בלתי נראה אין חולקים?
מענין מאוד 441456
יש חולקים. כמו שאמרו כאן קודם, יש נסיונות לשנות משהו ביחסות הכללית (או בקרוב הניוטוני שלה) שיסביר את התופעות הנצפות באופן אחר. עכש''י בינתיים אין שם הצלחות כבירות.
מענין מאוד 441459
מה שיודעים הוא שהכוכבים בגלקסיות מסתובבות סביב מרכז הגלקסיה כאילו שהגלקסיות הם הרבה יותר כבדות ממה שהם נראות. המסקנה יכולה להיות- יש שם משהו שאנחנו לא רואים, או שאנחנו לא מבינים איך כוכבים מסתובבים או שלא מדדנו נכון את משקל הגלקסיות. כרגע הפיסיקאים נוטים לאפשרות הראשונה.

אבל יש הסברים די ברורים בויקיפדיה, למה לא להמשיך שם?
מענין מאוד 441466
כי מה שכתוב שם כבר ידוע לי. מה שנשאר עלום היא השאלה באיזו מידה התיאוריה הזו מקובלת.
מענין מאוד 441469
נדמה לי שהקונסנסוס (כפי שאפשר להבין מהשם המקובל לבעיה) היא שיש מסה אמיתית חסרה ולא עידכון לחוקי הפיסיקה, אבל עד שלא יבינו מה המסה הזאת בדיוק, הנושא עדיין פתוח.
מענין מאוד 441475
תודה.:)
טעות שלי 441715
על פי שון קרול מ"שונות קוסמית" יש עדויות די חותכות שמדובר באמת בחומר אפל.
טעות שלי 441717
אה - זה פותר את בעיית האחוזים: אכן, החומר האפל הוא 70% - אבל בצירוף האנרגיה האפלה, מדובר ב-‏95%.
החומר האפל עדיין לא כאן. 531673
למרות מה שהיה אפשר להבין מהתקשורת הישראלית (שציטטה את הגרדיאן האנטי-שמי), ניסוי ה CDMS *לא* גילה שום סימן לחומר אפל. הם ראו 2 אירועים מעל רקע של 0.8 "מצופה". הסיכוי לכך (ללא ממצא) הוא בערך 16% , לא מספיק נדיר כדי שיחשב לממצא (ראו למשל אצל וויט: http://www.math.columbia.edu/~woit/wordpress/?p=2597).

מה שמעניין הוא חרושת השמועות ויחסי הציבור לפני שתוצאות הניסוי‏1 נחשפו- בהתחלה אמרו שיהיו שני סמינרים מקבילים במקומות שונים כדי לדווח, אחר כך אמרו שמייד לאחר הסמינרים התוצאות יועלו לרשת, וחוץ מזה היתה שמועה (שהוכחשה אחר כך) שהעיתון נייצ'ר עומד גם הוא לפרסם מאמר של הקבוצה באותו תאריך. יחד עם זאת, התוצאות עצמן נשמרו בסוד עד אמצע ההרצאות.

ההתרגשות היתה כל כך גבוהה שמספר בלוגרים דיווחו בזמן אמיתי מההרצאות. האם נעשתה כאן מניפולציה תיקשורתית מיניאטורית?

1 האם מדידה כזאת, שהיא בעיקרה פסיבית, נחשבת כ "ניסוי"?
מענין מאוד 441276
עכש"י - עד כמה שאני יודע ( כמו AFAIK).
אגב WIMP: מתחדישי המחבר תגובה 216542.
מענין מאוד 440833
לגבי ה"אחים" (partners), נראה לי שהכיוון היה הפוך במקור. הקיום שלהם נבע מהכללת הסופר-סימטריה במודל הסטנדרטי, שגרם לניבוא הסופרפרטנרס. הנחמד הוא שזה התלבש יופי בתורת המיתרים - וכך קיבלנו את תורת הסופר מיתרים (שזה בעצם תורת המיתרים הסופר סימטריים, או משהו בסגנון).

דרך אגב, לא התפרסם פה אף פעם מאמר על תורת המיתרים? אם לא, אפשר לחשוב על משהו בכיוון...
מענין מאוד 440984
הסופר סימטריה באה לנסות להסביר למה חלקיקי החומר במודל הסטנדרטי מסודרים להפליא בטבלה יפה שבה לכל עמודה ושורה יש משמעות, בעוד שחלקיקי הכוח סתם נמצאים שם.

בסופר סימטריה אין סתם ''פרטנר''. אף אחד לא חשב אף פעם להגיד שיש. כי הרי אם היו פרטנרים שאינם מאסיביים יותר הם היו צריכים להיראות במאיצי חלקיקים בהם רואים את החלקיקים ה''רגילים''.

נראה לי שאין קשר בינה לבין תורת המיתרים. חוץ מהעובדה שאם תורת המיתרים מייצגת כל חלקיק כ''מיתר'', אז היא תייצג כך גם את הסופר-פרטנרים.

אני, אגב, לא ממש הצלחתי להבין מה באה לפתור תורת המיתרים ואיך היא עושה את זה...
מענין מאוד 440995
כמו שהזכיר עומר השני בתגובה 440832 , תופעת הסופר-סימטריה התגלתה קודם כל בתורת המיתרים. רק לאחר מכן התברר שיש לה קיום גם בגישה הנקודתית (כלומר בתורת שדות ה"רגילה").

ניתן ללמוד על תורת המיתרים בסדרה המלבבת של נובה:
או, עבור פס רחב דיו:
מענין מאוד 441001
אז מה באה לפתור תורת המיתרים? ואיך?
מענין מאוד 441016
אוקיי אז קצת סדר היסטורי (הייתי צריך להוציא את גרין מהארון.. :)
ב1967 הוכח שהסימטריות "הרגילות" הן היחידות האפשריות בעולם המוכר לנו. אלא שהיה באג בהוכחה, הם לא התחשבו בספין.כשמתחשבים בספין, מתקבלת סימטריה נוספת - סופרסימטריה. מהכללת הסופרסימטריה ב(מה שיהיה) המודל הסטנדרטי, נבע קיום הסופרפרטנרס (שאכן לא נצפו מעולם).
הטוויסט הוא שהסופר סימטריה הוכנסה קודם לתורת המיתרים (1971), מה שהביא כמה פיסיקאים לנסות להכניס אותה לתורת השדות הקוונטיים. ההצלחה הגדולה של תורת השדות הסופרסימטרית דחקה למעשה את תורת המיתרים (שהיתה בעייתית בזמנו) אל השוליים.
מענין מאוד 441240
נדמה לי שסופרסימטריה לא נקשרה למודלים פיסיקליים עד שילובה ב1973 בתורת המיתרים. אתה בטוח שזה היה ב1971?*
-------------------------------------------------------------------------
* שלוש שנים לאחר שנולדה תורת המיתרים - בישראל. גם לאחר מכן היא המשיכה כתורה "יהודית" במידה רבה. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם תוך זמן קצר יוחלט שגם היא וגם שיחרור עירק הם כישלונות, כאלו שניתן ליחס לקבוצת אוכלוסיה מסויימת...
מענין מאוד 441242
טוב, גם הכינור הוא כלי מיתר יהודי מאוד...
מענין מאוד 441266
אכן יאשה חפץ, יהודי מנוחין ופריץ קרייזלר עסקו זה מכבר בצד היישומי של תורת המיתרים. מספרים על מנוחין שבאחת הפעמים בה ביצע הוא את הקונצ'רטו לכינור בE מינור של מנדלסון, רטיטטו של אחד המיטרים הפכה אותו לזמן קצר לנייטרינו. אבל אולי זאת רק אגדה.

מה שמפחיד אותי זה שבסוף יגידו: הנה, שוב אלה מביאים לנו תורה של הכל* בשם משהו שלא ניתן לראות.

-------------------------------------
* Theory of everything/תורת חיים
מענין מאוד 441291
מה שחמור יותר, שעלולים לראות ב\ה שוב איזה *מונו*מניה...
מענין מאוד 441391
סליחה על הפאשיסטיות, אבל תוכל לספר עוד קצת על המקורות הישראליים/יהודיים של תורת המיתרים?
תודה.
מענין מאוד 441423
נתן זייברג.
מענין מאוד 441620
כוונתי היתה לנוכחות המוגברת של יהודים בהובלת המחקר בתחום זה: גבריאל ונציאנו – שהתחיל את כל העניין ברחובות (68'), לנארד ססקיינד שביחס עם יואיצ'ירו ונילסן גילה שמדובר בקורים זעירים (70'), ג'ון שוורץ שהוביל את הלפיד בשנות המדבר של התיאוריה, ג'ואל שרק שגילה ביחד עמו כי מדובר בתורה הקוואנטית הראשונה של הכבידה (74'), מייקל גרין שגילה עימו (84') שמדובר בתורה בת-קיימא (ללא סתירות פנימיות) ובכך גייסו הם כמעט בין לילה אלפי חוקרים לחזית המיתרים, אדוארד וויטן שזיהה שחמש תורות המיתרים הידועות הן פנים שונות של תורה אחת (מהפכת המיתרים השניה, 95') ונחשב כיום לגורו של התחום, וכן בני אדם בצאתם* נוספים.
-------------------------------
* מחשש פאשיזם
מענין מאוד 441638
ויטן הוא יהודי? זה לא הוגן, כבר קיבלנו את אינשטיין.

("קיבלנו" עאלק. סביר להניח שגם גנטית, גם תרבותית ובעיקר אינטלקטואלית אני קרוב יותר לתפוח אדמה מאשר לאחד משניהם).
ויטן 441675
אז מה חשבת שהוא, שוודי?
תפוח אדמה זה בכלל לא רע - הרי ידוע שהאדם, החתול, החיטה וצמר הסלעים, הם ביטויים לפחות או יותר אותו המטען הגנטי, כך שהם בעצם אותו הדבר. ייתכן משום כך שבתנאים הסביבתיים המתאימים, אתה, כמו גם חלק ממיני תפוח האדם(ה), הייתם מגיעים להישגים שאינם נופלים מאלו של השוודי.
ויטן 441744
מה העניין עם האדם, החתול והחיטה? הכל מיתרים, לא?
ויטן 441992
כולנו תווים במנגינה הקוסמית הגדולה...

עד שנקבל בחילה (מהניו-אייג')
ויטן 442001
כולנו רקמה אנושית אחת (כן, כן, כולל החיטה וצמר הסלעים).
מיתר נולד 441067
מיתרים ב2 דקות- הפיינליסטים:
מענין מאוד 440998
סופר-פרטנרים נקבעים גם הם בשמיים, כמו כל זוג טוב?
מענין מאוד 440844
הי אורי,

בחברה' אצלנו מדברים היום על בערך 500^10 פתרונות של תורת המיתר. ברור לך שבהסתברות קרובה מאד מאד ל-‏1 יש שם גם את המודל הסטנדרטי. אבל, עם ל כך הרבה פתרונות, לך תמצא את הפתרון הנכון....
עוד בעיה כמו שנאמר בכתבה היא שכנראה יש הרבה יותר מעותק אחד, ואז כל בעיה חדשה תאורטית עשויה להיות כזו שלא ניתן להכריעה בעניינה, כלומר אין יכולת ניבוי.
קצת דומה ל"יכולת הניבוי" של תורת הקבוצות בעניינים כמו השערת הרצף...
אגב, לא שקראתי אותו, אבל נראה שהמאמר שהופנית אליו קודם נותן את תכולת החומר המדויקת של MSSM=ההכללה הסופרסימטרית המינימלית של המודל הסטנדרטי (אם כי לא את האינטקרציות של החלקיקים האלו, כך שזה עדיין לא מה שרצית).
מענין מאוד 440869
רגע, הסיבה היחידה שגורמת לנו להאמין שתורת המיתרים תואמת את המודל הסטנדרטי היא שיש הרבה פתרונות (ושהיא יפה, נגיד)?

ודאי שהמאמר הזה הוא לא מה שרציתי. אני רציתי תשובה, לא "This is achieved by compactifying the E_8 x E_8 heterotic superstring on a smooth Calabi-Yau threefold with an SU(4) gauge instanton and a Z_3 x Z_3 Wilson line".
מענין מאוד 440874
(ושיש בה גרביטציה)
מענין מאוד 440969
אם הבנתי נכון את שאלתך:

תורות פיסיקליות חדשניות נדרשות לקיים את עקרון ההתאמה: בגבול המתאים, ניבוייהן נדרשים להתלכד עם אלה של תורות קודמות, אם ידוע שהאחרונות עמדו במבחן הניסוי בגבורה.

דוגמא: תורת הכבידה הניוטונית חוזה נדיוק מרשים את תנועת מאדים סביב השמש. כל תורת כבידה שתתן ניבויים שונים (מעבר לשגיאת המדידה) עבור תנועה זו, מקומה בפח (או בדיון המוניומנטלי של א. ע.).

הסימטריה שעליה מושתת המודל הסטנדרטי היא מכפלה קרטזית של שלוש אלגברות לי (לפרטים, עיין בוויקיפדיה). תורת האיחוד הראשונה ‏1, התבססה על (SU(5 (וכך גם נקראה). הסיבה: ב- (SU(5 ניתן לשכן את המכפלה הקרטזית של המודל הסטנדרטי. באופן כזה, עקרון ההתאמה מובנה לתוך התורה החדשה (למרות שאינו בהכרח מובטח מראש) ע"י זיהוי הסימטריה המשוכנת עם הסימטריה של המודל הסטנדרטי.

מהמעט שידוע לי על תורות המיתרים, גם הן משתמשות בתרגיל הזה.

1 ניתן להתווכח על מידת זכאותה של (SU(5 לתואר.

------------
ברכות ותודה לראובן על המאמר הנאה.
מענין מאוד 440991
תודה, אבל לא הבנתי מה הקשר בין שני חלקי התגובה. האם התכוונת להגיד שמאחר ותורת המיתרים משתמשת באותו טריק כמו המודל הסטנדרטי ברור שאפשר למצוא פתרונות שלה שנותנים אותו? זה לא בדיוק מה שהשתמע מתגובה 440844.
לא רק בשביל המיתרים 440859
כדאי להבהיר שמאיצים כמו LHC תוכננו לבחון שורה של תופעות במודל הסטנדרטי ומעבר לו, בלי קשר הכרחי לתורת המיתרים. היו דיבורים על כך שחלק מהתחזיות האפשריות של חלק מההשערות שנזרקו בתחום תורת המיתרים, עשויות אולי איכשהוא להשפיע גם על המדידות שיהיו ב-LHC וכו'. כמובן שאם לא ימצא דבר, לא יהא בכך די בכדי להפריך את תורת המיתרים למיניה.
440884
לאחר דיון קצר בצורך להעלות השערות, להשתמש בהן כבסיס לניבויים ולבדוק את הנכונות שלהם כבסיס לבניית תאוריה, כותבים ס. סטאר ור. טגארט, בספרם "ביולוגיה האחידות והמגוון של החיים", "יש המשתמשים במושג "תיאוריה" לציון רעיון שלא הוכח, כמו בביטוי "זו רק תיאוריה". אולם, ישנו הבדל חשוב בין תיאוריה מדעית לבין סתם רעיון: חוקרים רבים בחנו את התיאוריה ואת כושר הניבוי שלה, מספר רב של פעמים, ולא מצאו כל עדות המפריכה אותה".

there is no string theory.

מאמר מעניין מאוד 440908
רק המשפט ''שמו של הבלוג ''אפילו לא שגיאה'' הוא עלבון מחושב היטב - בקהילת הפיסיקאים זהו תואר יותר גרוע מ''מוטעה'''' קצת בעייתי. אולי עדיף ''בקהילת הפיסיקאים פירושה של טענה זו היא שהתיאוריה מופרכת במידה כזו, שהגדרתה ב''טעות'' תהווה לשון המעטה''.
מאמר מעניין מאוד 440915
אני לא חושב שזו הפרשנות המקובלת לאמרת הכנף של פאולי. כוונתו היתה לתאר איזה מלל שאינו ניתן לשיפוט בכלים מדעיים, אמירה שהיא כה תלושה ממושגי המדע (תצפית, ניבוי, ניסוי, מדידה) שלא ניתן אפילו לאמר עליה שהיא שגויה.

כמו כן, הייתי מתרגם ''אפילו לא שגוי''.
מאמר מעניין מאוד 440919
אני לא רואה את ההבדל בין הפירוש שלך לשלי. אנא הסבר.
''אפילו לא שגוי'' - טוב מאוד.
מאמר מעניין מאוד 440923
נראה שסתם לקיתי בהתאבנות הנקרא.
קראתי את ה"מופרכת" שלך בתורת "מופרכת בכלים מדעיים ‏1", ורציתי לשנותה ל"כ"כ מטופשת שלא ניתן כלל לדבר עליה בנוכחות פיסיקאים ‏2".
שכח מזה.

1 כדוגמת התיאוריה שהאור מורכב מחלקיקים קלאסיים, שניתן להפריכה ע"י ניסוי שני החריצים.

2 כדוגמת התיאוריה שדולפין גדול מחליט על כל המתרחש בעולמינו.
מאמר מעניין מאוד 440926
אה... הבנתי. באמת השתמשתי בשפת העם, אם כי לאחר התלבטות בדיוק בעניין שהעלית.:)
LHC 441273
אם מישהו תהה מדוע תרבויות המגיעות לדרגת התפתחות מסויימת נעלמות בשלב מסויים, הרי התשובה גם לשאלת הבהוב האורות בז'נבה:
"במאיץ החלקיקים ייווצרו לראשונה חורים שחורים קטנים - גופים בעלי כבידה כה חזקה, שהם סופחים לתוכם אפילו את האור."
LHC 441495
ללארי ניבן יש סיפור קצר
.
.
.
.
ספוילר
.
.
.
.
.
בו מגלים מכשיר חייזרי על המאדים שמשתמש בחור שחור כדי לשלוח מסרים בגלי כבידה. אחת הדמויות משחררת את החור כדי לרצוח דמות אחרת. הסיפור מתחיל ומסתיים במילים ''יום אחד המאדים יעלם''.

בערך באותו זמן בו הסיפור התפרסם הוקינג המציא את הקרינה הקרויה על שמו.
LHC 441499
יש עוד ספר מד"ב, שבאמת שכחתי כל פרט עליו, שמדבר על היום בו החור השחור שנחת בטונגסקה (נכון שזה היה מטאור אבל- מדע *בדיוני*) מגיע לגודל מאיים בתוך ליבת כדוה"א.
LHC 441542
יש כזה? הוא צריך להיות מאד בדיוני. הייתי חושב שֶחור שָחור שפוגע בכדה"א עובר דרכו בלי לטרוח לעצור.
LHC 441613
אם הוא מאוד-מאוד קטן, אז הוא ינוע כמו אוסילטור הרמוני דרך כדור הארץ, תחת השפעת הגרביטציה שלו (של כדור הארץ). בכל מחזור הוא יספח עוד ועוד מסה. זה הרעיון בסיפור של ניבן.
LHC 441684
השאלה אם הספיחה הזו מתבדרת, ואז הוא יבלע את הכדור בסוף, או שהיא מתכנסת, כלומר בכל מחזור הוא יבלע פחות מסה (בהנחה שהוא עובר דרך החור שיצר לעצמו) מבמחזור הקודם. אני מניח שהיא באמת מתבדרת, כיוון שכדה''א אינו גוף מוצק העומד בנקודה אחת אלא נוזלי-למחצה ומסתובב, כך שלא יהיה חור יציב שיווצר.
LHC 441745
מה, הוא לא יספח את כדור הארץ וזהו?
LHC 441800
בסוף כן. אבל אם נניח שהוא מאוד מאוד קטן, אז גם רדיוס שוורצשילד שלו קטן למדי ולכן הוא יספח את כדור הארץ מאוד לאט.
LHC 441915
יפה שהרדיוס קרוי על-שם שוורצשילד, שכן פירוש השם הוא "מגן/שריון שחור".
מה זה השטויות האלה "חורים שחורים"? 441924
אנקדוטה: שוורצשילד, שגילה את קיומם של חורים שחורים במסגרת משוואת איינשטיין, לא האמין שעיוותים כאלו במרחב-זמן אכן מתקיימים בפועל. הוא ואיינשטיין גרסו שבאופן כלשהו, היקום והפיסיקה מגנים על מרקם המ"ז מפני קוריוזים מתמטיים שכאלו.
LHC 441515
''בערך באותו זמן בו הסיפור התפרסם הוקינג המציא את הקרינה הקרויה על שמו.''

אם כבר, גילה את הקרינה, וגם זה לא ממש.
LHC 441549
מאחר וכרגע אין עדויות לקיומה בפועל, החלטתי ש''המציא'' מתאים יותר.
LHC 441586
אבל יש עדויות לקיומו בפועל של הוקינג.
LHC 441516
זה דווקא יותר מתאים לתסריט האימים:
Rotating Cylinders and the Possibility of Global Causality Violation
LHC 441553
בקרוב נראה האם היקום מתנגד לבניי
LHC 441588
תגיד לי, *זה* רדיו? באתר תרבותי אסורר לקלל ככה!
LHC 441692
זה שם של סיפור קצר. אמנם לא של עגנון.
LHC 441496
זאת תיאוריה שהזכרתי למעלה (LXD או ADD).
החורים השחורים הזעירים צפויים לדעוך מהר מאוד בעזרת קרינת הוקינג. מהר אפילו יחסית לתהליכים במאיצי חלקיקים.
מהר כל-כך עד שניתן לומר שתוצרי הפירוק שלהם יצאו ממקום ההתנגשות (כלומר, הם לא יספיקו לזוז עד הדעיכה).
LHC 441662
או שכן או שלא.
שאלת תם, ישנו מקום על כדוה"א או במערכת השמש בו הגיעו לאנרגיות כה גבוהות ליחידת נפח (פצצות מימן וכו') ? הכוונה כמובן לתחום הצר בו מתבצעת ההתנגשות בפועל.
אולי תהיה קצת מבסוט 441693
לפי הכתבה, זה קורה כל הזמן על הירח.
אולי תהיה קצת מבסוט 441797
תודה
obligatory link 441752
String theory summarized:

http://xkcd.com/c171.html

obligatory link 441763
תודה רבה! חיפשתי אתמול את הקריקטורה הזאת עבור דורפל, אבל לא זכרתי איפה ראיתי אותה.
obligatory link 441765
חביב.
obligatory link 441776
כל האתר הזה הוא אתר חובה. תודה!
? 463621
"Surfer dude stuns physicists with theory of everything"

http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtml?xml=/ear...

כותרות כאלה גורמות לי בד"כ לעבור לדף הבא, אבל אין ספק שהבחור יודע לאיית Clifford bivector. זה לא אומר הרבה, אני יודע.

? 463653
לפי לובוס מוטל הוא עושה כל מיני דברים בעייתיים פיזיקלית, למשל להתייחס לחבורת פואנקרה כחבורת כיול. מצד שני לובוס מוטל מתנגד אוטומטית לכל תיאוריה חוץ מתיאוריית המיתר, אולם גם פיטר וויט הביע הסתייגות מהמאמר.
? 463940
לא הייתי מודע לסגנון החיים של הבחור. בכל אופן, הסבר להדיוטות עם הערות המחבר בטוקבקים, אפשר למצוא בבלוג של סאבין הוספלדר:

יש לו רעיון. הוא לא אפוי לגמרי (אפילו לפי הודאת המחבר), אבל הוא כנראה גם לא דבילי לגמרי. ההבנה שלי בחבורה E8 היא אפסית (או שלילית).
תקציב 2008 (בארה"ב) 466731
האמריקאים מקצצים בתקציב המחקר המדעי לשנת 2008:
הקיצוצים הם רוחביים, אבל כוללים פרויקטים חשובים כמו מערכת מדידית של תכונות הניוטרינו (NoVA), כורי היתוך (ITER) ומימון המאיץ העתידי ILC. בפרמילאב מתכננים לפטר כ200 עובדים ולקצץ בפעילות המאיץ שלהם (ה-טוואטרון).

גם הבריטים מקצצים ולא יממנו את הILC בשנת הכספים הזאת, וכמו כן יקצצו או יפסיקו לגמרי את התמיכה במדידות אסטרופיזיות שונות:
סתאאם, עבדנו עליכם. 483086
ממשל בוש הוסיף עוד 62מליון דולר לתקציב של פרמילאב. התוספת הזאת בנוסף על תרומה אנונימית של כחמישה מליון דולר מנעו את פיטורי הסגל המתוכננים וכנראה גם תוכנית NoVA תמשיך לפעול.
עוד כוכב עולה? 477616
משהו שקשור ככל הנראה לhttp://en.wikipedia.org/wiki/Large_extra_dimension . (ושמישהו יזיז את הנקודה הזאת).
עוד כוכב עולה? 477617
אוף.

עוד כוכב עולה? 481256
לא יודע בקשר ל-ADD, אבל הנימה הזה מהמאמר הוא גם מרצה מצויין חוץ מהיכולת ה(APPARENTLY) מדעית שלו. שמעתי אותו במרץ והוא גם מסביר היטב וגם נראה מאוד מתלהב ממה שהוא עושה ומהציפיות מהמאיץ הבא עלינו לטובה.
עוד כוכב עולה? 481258
איפה ראית אותו, והאם הבנת מה הוא אומיייר?
עוד כוכב עולה? 481263
ראיתי אותו במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון, כמובן‏1, שם אני מתגורר השנה.
יכולתי להבין מה הוא אומר, יען כי ההרצאה היתה לקהל ה"רחב" ולא מאוד טכנית, והוא דיבר בעיקר על מה מקווים(/מצפים/תוהים האם ניתן) לגלות במאיץ החדש.

1 יכולת לעלות על זה לבד, לא? ;)
עוד כוכב עולה? 481367
1 בטח שיכולתי.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 494672
למרות שאני מנסה להמעיט בתגובות בזמן האחרון, אי אפשר להמנע מידיעה כזאת- צוות הCDF בפרמי לאב גילה תוצאות מוזרות בניסוי שלהם. הרוחות בקרב פיסיקת החלקיקים גועשות.
ובשפת בני אדם:
וכמעט בכל בלוג אחר המתעסק בפיסיקה ברשת.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 494683
רגע. למה אתה מנסה להמעיט בתגובות?
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 494684
בעיות אישיות. זה לא לאינטרנט.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 494764
CYFM
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 494788
?
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 494715
ובשפת בני אדם שאין להם דוקטורט בפיזיקה: http://physicsworld.com/cws/article/news/36514
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502452
טומאסו דוריגו (האתר השני שהבאת כתובתו) הוא אנטישמי לא קטן. אני לא חושב שכדאי לחזק את הבמה באמצעותה הוא מטיח רפש במדינת ישראל ובתומכיה בעולם. בנוגע לתגלית, אם הבנתי נכון, כרגע מעטים הם הסבורים שמדובר במשהו משמעותי.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502454
הייזנברג עזר לנאצים ובכל זאת משתמשים בעיקרון אי הוודאות.
אגב, לדעתי הוא (=דוריגו) לא אנטישמי אלא פציפיסט מעט נאיבי וחסר טאקט (למשל, הוא האשים את נימה ארקני חאמד ברמאות משום שניבא תוצאה חודשיים לפני שפורסמה רישמית). האמירות שלו לא הרבה יותר בוטות ממה שאפשר לקרוא כאן בבלוגים מסויימים.
ראובן, רק עוד רגע! 502460
אפשר הסבר בשפת הדיוטות?
אתה תמיד הורס, כשכבר כמעט. 502509
הסבר למה? לעניין עם הייזנברג?
אתה תמיד הורס, כשכבר כמעט. 502522
לא, לנושא המאמר, מהן התוצאות הבלתי אפשריות שהתקבלו, ומה הן אומרות או יכולות לומר?
אתה תמיד הורס, כשכבר כמעט. 502524
סליחה, תיקון טעות, התכוונתי לתגובה 494672
אתה תמיד הורס, כשכבר כמעט. 502535
קודם כל, אני לא מבין גדול בנושאים הללו. כמו כן, כמו שאמר נברא, הנושא לא חזר לכותרות אז ייתכן שמדובר בגיהוק של המערכת.

לעניין עצמו- בניסוי ספרו אילו חלקיקים נפלטו ובאילו זוויות.
בסוג מסויים של התנגשויות היו אמורות להווצר זוגות של חלקיקים. מה שהם התעניינו בו זה הסיכוי להווצרות זוגות כאלו (''חתך הפעולה'' בשפתם). מכיוון שהחלקיקים הללו מתפרקים מהר, הם משתמשים בשיטות עקיפות. שתי שיטות שונות נתנו שתי תוצאות שונות לאותה המדידה.

כמובן שייתכן שזאת סתם שגיאת מדידה, מדובר כאן באירועים סטטיסטיים ומערכת מסובכת, אבל החבר'ה הם מקצוענים וחושבים שהם שללו את כל האפשרויות הסבירות. מה שהם חושבים שקורה הוא שבאחת מהשיטות יש יותר ''רעש רקע'' ממה שהתאוריה מנבאת (כן, התאוריה גם יודעת לאמוד כמה רקע יהיה בניסויים מסויימים). אין כרגע שום הסבר למקור הרעש הזה.
אתה תמיד הורס, כשכבר כמעט. 502538
תודה, אם כך הבנתי נכון שאין עוד מה להבין, האם היו פירסומים חדשים בנושא? רעיונות חדשים?
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502469
הפציפיזים אצלו זו רק פוזה. בפועל הוא גרופי של צ'ה גווארה. כלומר, אפשר, מותר, ואף רצוי להקיז דם, ובשפע, אבל רק אם זה משרת מטרה מספיק 'נעלה'... מכל מקום, אני מסכים שהוא לא נופל במאום מכמה אוטו-אנטישמים שיש לנו כאן בחצר האחורית.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502510
הפוליגרף שלי מקולקל אז אני מסתפק במה שקראתי אצלו. אני לא זוכר שראיתי שם יותר מידי קריאות להקזות דם.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502528
שים יד על הלב ותאמר לי: האם אפשר להיות, בעת ובעונה אחת, גם פציפיסט וגם מעריץ של צ'ה גווארה?.
אבל בוא נעזוב את דוריגו. אולי תוכל להבהיר לי את התמונה... בסופו של דבר לא הצלחתי להבין איזה סוג של חלקיקים הם חושבים שהם גילו. הבנתי רק שלא-מעטים לא מתלהבים מהמימצאים. האם מדובר ב-WIMPS? בסחלקיקים? מהי ההשערה שלהם ומהו הסטטוס של המסקנות הראשוניות שלהם?
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502536
עם יד על הלב:
1) אני לא יודע כלום על צ'ה גוורה (אבל אני יכול לבדוק בוויקיפדיה אם זה יהיה חשוב לי).
2) אני לא יודע שהנ"ל הוא מעריץ של גוורה.
3) קשה מאוד להקליד עם יד על הלב.

כמו שכתבתי מקודם, אני מבין מעט מאוד בחלקיקים. מה שאני הבנתי הוא שהם לא מתיימרים להסביר את התוצאות, רק לשטוח אותם. בכלל לא ברור שמדובר ב"גילוי" של חלקיקים חדשים.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502546
3. ישנם אתרים בהם ניתן להתאמן בהקלדה ביד אחת...
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502554
1) צ'ה גוואר היה מהפכן אלים ממרכז אמריקה שעמד על כך שהוא יהיה זה שיוציא להורג (במו ידיו) את אלו המביעים הזדהות עם המשטר השליט.
2) דוריגו הביע בפורום שלו עצמו את הערצתו העצומה לגווארה בתשובות לתגובות של מגיבים. באותה נשימה הוא האשים את הממשל בישראל בברבריות נאצית ובביצוע רצח עם בפלסטינים... ובאותה נשימה (עדיין) טען שהוא אידיאליסט פציפיסט.

אני סברתי שטענתם של הניסיונאים היה שהם גילו עדויות לקיומו של חומר המועמד לתאר את החומר האפל. העדויות מגיעות מסילוני פרמיונים שאינם חזויים על פי המודל הסטנדרטי. מה ניתן להסיק מסילוני הפרמיונים הללו, וכיצד מסיקם זאת - לא כ"כ הבנתי.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502568
לינק ל2?
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502574
בבקשה:
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502575
סליחה, התבלבלתי בין שתי הנקודות...
הנה העדות המרשיעה שחיפשת:http://dorigo.wordpress.com/2009/01/03/gaza-strike-d...
ראה הערה מס' 7.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502648
תודה.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502591
אתה אולי יודע לא מעט על גווארה, אבל כנראה אינך יודע הרבה על מעריציו. רובם רואים את עצמם כפציפיסטים.
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502631
מכיר אחד כזה? אתה מוזמן לבחון זאת בעזרת תגובה 469281 (מבלי להזכיר את המילה פציפיזם קודם לכן).
חלקיק חדש מפרמי-לאב? 502632
נו? ואם רודולף הס היה רואה עצמו חסיד אומות עולם, האם זה היה הופך אותו לחסיד אומות עולם? הפציפיזם ומשנתו של צ'ה גווארה הם דבר והיפוכו... (אם כי, לדעתי, שניהם מסוכנים לחברה פחות או יותר באותה מידה).
פיטר וויט מסביר 533942
ראיון וידיאו: http://bigthink.com/peterwoit
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 533989
הסגנון מזכיר טרחנים במידת מה, כמו גם המחסור בציטוטים וההתרכזות בסוציולוגיה (ואזכורי השמות). אבל לתוכנם של דברים: האם יש מקום לפקפק ב"מודל הסטנדרטי"?
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 533990
לא הבנתי מה התאוריה שהוא מנסה לקדם (המאמר של אבא שלו שזכה להתעלמות גורפת).
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 533993
יש בעיות מסוימות עם המודל הסטנדרטי ויש תיאוריות אחרות שנבחנות ברצינות, "על מרחב" מאת מיצ'יו קאקו מספר על תאורית המיתרים ותיאורית הממברנות ויקום של 11 מימדים ועוד ועוד...
עד שלא יסביר את עיקרי התיאוריה האחרת, יסביר ויענה לטענות, לא יוכר כטרחן.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 697727
קראתי את הספר, והוא מאוד מטריד.
האם מישהו מהמבינים קרא ויכול לחוות את דעתו?
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 697740
יש לנו שרשור כאן מתחתיך החל מתגובה 656217.
למרות שכדורי דבק באופן מחשיד עדיין לא נתגלו, למרות פרוייקט ייעודי‏1 שמחפש אותם כבר שמונה שנים, הרי שגילוי הפנטקווארק הכה קשות את התאוריה של קומאי.

________
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 534007
דיסקליימר: את תגובה 534006 כתבתי לפני שקראתי את הלינק.
אני מניח שהרבה ישמחו לאידם של החלקיקאים אם ההיגס לא יתגלה אבל גם אז השמחה תהיה מוקדמת מדי, התאוריה של קומאי, תהיה אשר תהיה, עדיין תידחק לבלוגים. זה לא שהחלקיקאים לא נדרשו לשאלה הזאת לפני כן:
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656217
התגלגל לידי ספרו של עפר קומאי (בנו של אהרון קומאי) מדהים. גאוני. מופרך אשר מנגח את QCD במה שנראה לי, ההדיוט, כהצלחה מרובה.

הוא מראה באותות ובמופתים ש QCD היא תאוריה רעועה ביותר שאינה מסבירה בצורה מוצלחת את מבנה הפרוטון והנייטרון, שתחזיותיה אינן מתגשמות, שניסויים רבים עומדים בסתירה לא קטנה אליה, ושמודלים אחרים (בראשם המודל של אהרון קומאי) היו יכולים להסביר את התוצאות הללו בצורה הרבה יותר טובה.
הוא מדגים המון ניסויים ש"הפתיעו" ו"הכו בתדהמה" את הפיסיקאים האלמנטריים כי עמדו בסתירה גמורה ל QCD. חלקם גרמו לעדכון המודל וחלקם "מחכים להסבר בעתיד", למשל EMC_effect [Wikipedia] ו Proton spin crisis [Wikipedia]. הבנתי מהספר שספרי הלימוד מתעלמים בנונשלנטיות מתוצאות הניסויים הללו.
כאן מצאתי את הרשימה המלאה של התופעות ש QCD אינה מסבירה כהלכה והמודל האלטרנטיבי כן (הספר מסביר אותן לאט לאט להדיוט כמוני)
הייתי שמח לשמוע מה דעתם של הפיזיקאים בקהל.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656218
תוצאות הבחירות בבני ברק עומדות בסתירה ל QCD?
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656231
נו, לשונית על יד, שארית מתגובה קודמת באייל.
הנה קישור חדש לספר מדהים. גאוני. מופרך
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656233
א.מ. הוא פיזיקאי? :-)
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656234
וידוי חושפני של א.מ. - ''אני מסוגל לראשונה לחשוב''
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656235
מהתקציר נראה שהספר מדבר על המודל הסטנדרטי ולא על QCD. אם אני זוכר נכון, המודל הסטנדרטי הוא מודל ולא תיאוריה (ז"א, ידוע שהוא לא מתאר את המציאות נכון, אבל הוא כלי עזר יעיל לתיאור המציאות במקרים בהם הוא תקף)
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656241
לא, הוא מתעמת במפורש עם QCD.
הוא מציג כל מיני ניסויים שהתוצאות שלהם לא עלו בקנה אחד עם QCD. למשל הפגזת מטרת פרוטונים מקוטבים על ידי קרן פרוטונים מקוטבים, שתוצאותיו מתוארות בידי חתן פרס נובל שלדון גלשאו כ"קוץ בישבנה של QCD".
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656248
כמה הערות שאולי רלבנטיות לענייני תכונות הפרוטון ושאר ירקות.
הפרוטון מורכב משלושה קווארקים (שני קווארקים UP ואחד DOWN) אבל, למשל, סכום המסה של הקווארקים הנ"ל היא 1% ממסת הפרוטון‏1. לפירוט על כך אני ממליץ על התשובה הראשונה בקישור הזה למשל.
כדי לא להשאיר אתכם במתח, נאמר מיד ששאר ה-‏99% החסרים נובעים מהאנרגיה של הגלואונים שמחזיקים את הקווארקים האלה יחדיו.
הגלואונים האלה הם החלקיקים שנושאים את הכח הגרעיני החזק או כח ה'צבע' שמחזיק את הקווארקים בתוך הפרוטון, וכתופעת לוואי גם מחזיק את גרעיני האטומים שלא יתפרקו למרות הכוחות החשמליים העצומים שאמורים היו להעיף את כל הפרוטנים זה מזה לכל הרוחות.

מה שאפשר ללמוד מדוגמת המאסה, זה שחיבור נאיבי של תכונות הקווארקים כדי לקבל את תכנות הפרוטון השלם רחוק מלעבוד במציאות. בגלל הגודל הקטן בו מדובר ועצמת הכח הגרעיני החזק במרחקים כאלה‏2, כל נסיון לקירוב 'קלאסי' או אפילו כזה שמסתמך על מכניקת קוונטים פשוטה ולא על תורת השדות הקוונטיים נדון לכישלון מחפיר.

יתירה מזאת, בגלל תכונות מסוימות של הכח החזק, אפילו תורת השדות הקוונטיים (תש"ק) - שבין השגיה המהוללים היה החישוב של המומנט המגנטי של האלקטרון בדיוק של 12 ספרות אחרי הנקודה בהתאם לתוצאות נסיוניות - לא מצליחה נכון להיום לבצע חישובים מדויקים של התכונות האלה.

הסיבה העקרונית להבדל בין תש"ק לשדה האלקטרומגנטי (QED) שמפיקה חישובים כל כך מדויקים ומוצלחים לתש"ק לשדה הצבע (QCD), היא‏3 שקבוע הצימוד של השדה האלקטרומגנטי הוא קטן (~1/137), וקבוע הצימוד של שדה הצבע או הכח החזק גדול הרבה יותר.
תש"ק ידועה בזה שכדי לחשב תוצאות של ניסוי כמו התנגשות חלקיקים, היא סוכמת על טורים אינסופיים של אינטראקציות אפשריות שיכולות להתקיים באותה אינטראקציה. ואם זה נשמע לכם כמו משימה קשה, זה כנראה הרבה יותר גרוע מזה. למרבה השמחה, האיברים של הטורים הללו תלויים בחזקות הולכות ועולות של קבוע הצימוד שהזכרנו קודם. למה שמחה - כי זה גורם לכך שעבור קבוע צימוד קטן (QED), האיברים הולכים וקטנים, ככה שמספיק לחשב כמה איברים ראשונים בטור כדי לקבל תוצאה שמאד קרובה לתוצאה האמיתי.
אבל עבור קבוע צימוד גבוה (QCD) - זה לא עובד, כי האיברים בטור לא קטנים מספק מהר, ולכן שיטת החישוב הזאת‏4 כושלת. עכשיו, תיקח שלושה קווארקים עם זיליון גלואונים שרצים ביניהם ובאנרגיות קינטיות יחסותיות כנראה, ומסתבר שיהיה לך מאד מאד קשה לחשב במדויק מה קורה שם.

אבל: צריך לשים לב שכל מה שאמרתי לא אומר שהבסיס התיאורטי של QCD לא נכון. זה אומר שלמרות שאנחנו‏5 מבינים את המודל הסטנדרטי, עדיין יש דברים שממש ממש קשה לחשב על פיו כדי להגיע לתוצאות כמותיות מדויקות מספיק.
בתור אנלוגיה סופר-קלאסית, גם במכניקה קלאסית לגמרי יש בעיות שקשות מאד לחישוב נומרי, וודאי אנליטי כמו בעיית שלושת הגופים, אבל זה לא אומר שהמשוואות הקינטיות של כבידה ותאוצה שעומדות בבסיסה אינן נכונות. זה פשוט אומר שיש לנו מערכת מסובכת שמאד קשה לחשב את התכונות שלה.

עכשיו, זה לא שאין כמה בעיות ותהיות במודל הסטנדרטי - אי ההתאמה שלו לכבידה היא אולי המפורסמת בהן - ועדיין, אני בכלל לא בטוח שהקומאי מתייחס דוקא אליהן, או פותר אותן.

1 "משבר מסת הפרוטון ב-QCD" בניסוח אופציונלי.
2 הפתעה: הכח הזה דוקא מתחזק כשהמרחק בין החלקיקים גדל, בניגוד לכבידה או כח חשמלי, עד לאיזה מרחק מסוים, ואז מתחיל לדעוך.
3 אני ממש קרוב ללדבר על דברים שאני לא מבין בהם, אז אני אנפנף בידי בעוז, עם ההסתייגות הנ"ל.
4 הידועה בשם "תורת ההפרעות", והיא מופרעת למדי, אבל גם יעילה למדי לעיתים.
5 פחחח. על מי אנחנו עובדים. הם.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656261
מהאתר של מר קומאי אני למד שלא רק שהוא שולל את QCD אלא יש לו גם הצעה חלופית משלו. כמתמטיקאי הוא ודאי מכיר את הדרכים המקובלות לפרסם הצעות כאלה, ולא, הן לא עוברות דרך סטימצקי. אגב, הוא בחור מחונן ביותר בחיבור ופתרון בעיות שחמט.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656267
המתמטיקאי והשחמטאי זה הבן, והוא שכתב את הספר.
האבא הוא הפיזיקאי.
נראה שעשיתי לו עוול כאשר הצגתי את הסיפור בשני משפטים.
אנסה להכניס מחר פרשיה או שתיים מהספר כפי הבנתי המוגבלת.
אם הבנתי נכון הוא אומר שהמודל של מבנה שלשה קוארקים בסידור S0 בפרוטון הועדף מסיבות היסטוריות ואילו היו ידועים בשנות הששים כל הניסויים ה"בעייתיים" שנעשו מאז המדענים היו מעדיפים מודל אחר - ששלשה הקוארקים הם הקליפה החיצונית של הפרוטון ובמרכזו יש קליפה פנימית יותר או גרעין כלשהו (סידור אנלוגי לסידור האטום). מודל זה מייתר את הגלואונים ואת הצורך בתכונת החופש האסימפטוטי הלא אלגנטית.
בכלל נראה לי ש QCD היא תאוריה מאווד לא אלגנטית (הוסף ווים לפי טעמך) ואשמח אם תחליף אותה תאוריה יותר אלגנטית.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656288
איך אגב השגת את הספר? קנית אותו או שהוא נמצא ברשת?
יהיה מעניין לשמוע עוד פרטים, אם תוכל.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656293
החזרתי לספריה השכונתית ספר שהבת שלי אחרה בהחזרתו (ולכן התביישה להחזיר) ושאלתי אותם אם יש להם איזה ספר עיון מעניין. אחרי שהציעו לי שלוש ביוגרפיות (למרות שאחרי ההצעה הראשונה ביקשתי- לא ביוגרפיה) ואחרי שנרשמתי בתור ל"היסטוריה של המחר" הטרנדי, הספרנית שלפה את הספר הזה איני יודע מהיכן.
הספר ברובו לא נקרא כטרחני. אמנם הוא מתרחק מנוסאות מתמטיות ונקרא כספר מדע פופולרי להדיוט, אבל הוא מלא הערות שוליים לעשרות ניסויים שתוצאותיהם היו בעייתיות ל QCD. החל ממדידת המסה של הפרוטון ב 1974 שהפתיעה מאוד את המדענים שציפו למצוא מסה של שלשה קווארקים, המשך בתוצאות לא מוסברות היטב של כמות ההתנגשויות האלסטיות בין פרוטונים, בתוצאות "בעייתיות" של ירי פרוטונים מקוטבים על מטרה של פרוטונים מקוטבים, ועוד כמה שחלפו בטיסה נמוכה מעל לראשי.
תכלס נראה לי שכל המקלות בגלגלי QCD מופיעים גם באתר שקישרתי אליו.
הסיבה לציטוטים הפסאודו טרחניים היא שהקהילה המדעית, כפי שלימדנו קון, נוטה להתנגד לשינוי פרדיגמה, וההתנגדות היא אפילו אגרסיבית לעתים. הכותב (הבן) טוען שגם מדענים בעלי שם שמסכימים שיש דברים בגו מעדיפים שלא להתבטא בגלוי כנגד QCD.
אני מצפה שידידינו הפיזיקאים יציצו על הביקורת של קומאי האב על QCD ועל התאוריה המתחרה שפיתח, ואם יגידו שיש לה רגליים אני מתרגש לראות את קון בפעולה.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656295
לא הייתי עוצר את נשימתי לגבי קון. הקהילה המדעית אולי נוטה להתנגד לשינוי פרדיגמה, אבל לא נראה לי שהוא מציע פרדיגמה אחרת, אלא הסבר אחר לפרדיגמה קיימת.
מאז שנות ה-‏70 שאז נוצר המודל הסטנדרטי, הקהילה המדעית הפיזיקלית דוקא הקדישה המון מחשבה לשינויי פרדיגמה שנשמעים הרבה יותר קיצוניים ממה שקומאי (כנראה) מציע‏1. לכן קשה מאד להאמין שמישהו שבא עם מודל כל כך מוצלח לא יזכה ולו לפרסום חלקי והכרה כלשהיא בקהילה הזו.

מצד שני, חיפוש ברשת מראה שאותו אליהו קומאי מחזיק או החזיק במשרה באוניברסיטת תל אביב‏2, אז קשה להגדיר אותו כטרחן הקלאסי (אם כבר, בז'רגון הפוליטי העכשווי, הוא מטרחן בתוך הנגמ"ש). בקיצור, יש כאן תעלומה שהיא לא רק פיזיקלית.

1 כחח כחח... (מיתרים) כחח כחח.
2 ועם זה, לא הצלחתי באותו חיפוש מהיר למצוא לינקים לפרסומים המדעיים שלו שהתפרסמו בבטאונים פיזיקליים רשמיים לאורך השנים. אולי מישהו אחר ימצא.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656297
איך שהבנתי את קומאי, מה שהוא מציע זה שהסידור הפנימי בפרוטון נראה אנלוגי לסידור האטום, היינו- שלשה קווארקים בקליפה החיצונית ועוד ליבה עם או בלי קליפות פנימיות של קווארקים נוספים.
הוא טוען שהקווארקים הם מונופולים מגנטיים והכוח החזק הוא בעצם כח מגנטי.
נוצרים הבדלים עצומים בין זה לבין QCD. למשל שפתאום אין צורך בגלואונים, כי הליבה מושכת את הקווארקים והם דוחים זה את זה, ולפי קומאי פתאום מוסברים בקלות כל מיני אפקטים ש QCD מתקשה להסבירם.

עכשיו אני רואה שיש לקומאי אתר גם בעברית
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656299
הוא מזכיר שם את אומגה מינוס כחלקיק שלמודל הסטנדרטי היו איתו בעיות. אומגה מינוס הוא לא החלקיק שהמודל הסטנדרטי חזה את קיומו?
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656300
אבל דוקא זה שנוצרים הבדלים עצומים בין זה לבין QCD, היה אמור לגרום לכך שההבדלים האלה יהיו מובחנים בקלות במאות הניסויים שנעשו על QCD עד כה.
וחוץ מזה, אתה חוזר ומתעלם מענין ההיגס, שנשמע לי בהחלט מסמר מרכזי בארון המתים כאן.

הצלחתי למצוא דוגמה אחת של פרופסור לפיזיקה שעונה לטיעון מסוים של קומאי בבלוג הפיזיקלי (המאד מומלץ!) שלו.

באשר לאתר של קומאי באנגלית, אגב - זה די מוזר שהוא מדבר על עצמו בגוף שלישי.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656283
המודל הסטנדרטי, ו-QCD בתוכו, הוא תיאוריה בדיוק כמו כל תיאוריה אחרת בפיסיקה. ערך הויקיפדיה עליו הוא לא רע, לפחות בתור בסיס לדיון.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656219
הקישור לועדת הבחירות - רמז, בדיחה או טעות?
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656247
מעבר לזה שהוא נשמע כמו טרחן, אני מבין שהוא "חזה" שלא יימצא חלקיק ההיגס. עתה, משהתגלה החלקיק, זה כנראה הוכחה לאי נכונותה של התיאוריה שלו שהיא הרבה יותר חזקה מכל צלילה לפרטים ומשוואות של QCD שנצליח לעשות כאן.

תוספת קלה אחרי שתי דקות קריאה באתר שלונקק: לגמרי טרמינולוגיה טרחנית, כולל ציטוטים מפיזיקאים ידועים וכדומה.
אני מודה שלא קראתי את הספר שאתה קראת (הלינק שלך כל כך לא קשור שזה משעשע, בטח בטעות). אבל זה הרושם הראשוני שלי. אני יכול אפילו לפרט קצת יותר ממרומי הידע הדל שלי על משוואות קליין גורדון או דיראק, אבל לא נראה לי שכדאי.

כאמירה כללית, QCD או המטריה שכוללת אותה ואת הכח האלקטרומגנטי והכח החלש שנקראת 'המודל הסטנדרטי', היא אולי התיאוריה הכי מוצלחת (והאחרונה עד כה שנהנית ממעמד כזה - מזה חמישים כמעט) שהפיקה הפיזיקה המודרנית. חיזויים שלה נבדקו וחלקיקים שהיא חזתה נמצאו שוב ושוב בהמון ניסויים בעשורים האלה, ואיכשהוא ממש קשה לי להאמין שהבסיס שלה כל כך רעוע.

אפילו הלינק שלך ל'משבר ספין הפוטון' נטה יותר לשכנע שזה לא משבר שנובע מאי-ידיעה מהותית, אלא מסיבוכיות החישוב של הקונפיגורציה הספציפית.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656325
>>כאמירה כללית, QCD או המטריה שכוללת אותה ואת הכח האלקטרומגנטי והכח החלש שנקראת 'המודל הסטנדרטי', היא אולי התיאוריה הכי מוצלחת (והאחרונה עד כה שנהנית ממעמד כזה - מזה חמישים כמעט) שהפיקה הפיזיקה המודרנית. חיזויים שלה נבדקו וחלקיקים שהיא חזתה נמצאו שוב ושוב בהמון ניסויים בעשורים האלה, ואיכשהוא ממש קשה לי להאמין שהבסיס שלה כל כך רעוע.

אז זהו, שקומאי טוען שיש כל מיני אפקטים ידועים בפיסיקה אלמנטרית ש QCD לא מסבירה כמו שצריך (או לא מסבירה בכלל), בזמן ששימוש במודל החלופי מסביר אותם די בקלות.

- הכח הגרעיני שמושך את הנוקלאונים זה לזה אינו מוסבר על ידי QCD
- הכח הטנזורי בין נוקלאונים (בדאוטרון, לדוגמה, הכח הגרעיני אינו מספיק להחזיק את הפרוטון והנייטרון יחדיו והכח הגרעיני הטנזורי מספק את האחיזה הנוספת) אינו מוסבר על ידי QCD ואף סותר אותה
- QCD אינה מסבירה מדוע הפרוטון והנייטרון בדאוטרון אינם מתאחדים לחלקיק אחד בעל ששה קווארקים
- נפח הנוקלאונים בגרעין אטום גדול הוא גדול יותר מאשר בגרעין אטום קטן - בסתירה לכוחות ש QCD מתארת בין הקוארקים‏1.
- כמות ההתנגשויות האלסטיות בין פרוטונים גדולה מכפי ש QCD חוזה, והעליה במספר ההתנגשויות האלסטיות עם הגידול באנרגיה אף סותר אותה.
- באנרגיות גבוהות האינטראקציה בין פרוטונים בעלי ספינים מקבילים גדולה בהרבה מהאינטראקציה בין פרוטונים בעלי ספינים הפוכים, בדומה לממצא עבור אלקטרונים ופרוטונים. (לכאורה הכח החזק מתנהג כמו הכח האלקטרומגנטי ומתחזק עם הקיטון במרחק, בניגוד לחופש האסימפטוטי) ‏2

הייתי מתחיל בזה שיבוא פיזיקאי ויגיד לי
"נכון, ל QCD באמת יש בעיה להסביר את א' ב' ג"' ואולי יגיד גם "אבל דווקא את ד' ו-ה' אין לה בעיה להסביר"

זה שלב ראשון שלפחות נדע אם יש ל QCD את הבעיות שקומאי מדבר עליהן. לפי מה שהוא מתאר הפיזיקאים מטאטאים את הבעיות האלו מתחת לשטיח. למשל הניסויים של קירש נותרו ללא הסבר טוב והתוצאה העיקרית שלהם היא שניסויים עם פרוטונים מקוטבים הפכו ללא פופולריים והמימון של המשכם הפך לבלתי אפשרי.
אם הוא צודק ואכן כל הבעיות האלה לא מוסברות טוב על ידי QCD כדאי מאוד להפריד אותה מהתואר "התאוריה הכי מוצלחת שהפיקה הפיזיקה המודרנית" ומשאר המודל הסטנדרטי שכנראה אכן ראוי לתואר.

לעניין ההיגס- בדומה לסילון השלישי‏3 שהוא ההוכחה הכי ישירה עד כה לקיום הגלואון, קומאי טוען שההוכחות אינן כל כך חד משמעיות כמו שמציירים אותן. גם כאן הייתי רוצה לשמוע ממי שמעורה בתחום.

___________
1זה נקרא EMC effect [Wikipedia] הוא התגלה בשנת 1983, ואפשר לראות בגרפים שמופיעים בערך עד כמה התוצאות היו הפוכות מהתחזיות לפי QCD.
2 הניסויים של קירש שהוא לא קוטל קנים.
3 יThree-jet event [Wikipedia]
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656329
נראה שעד שלא יגיע לכאן פרופסור לחלקיקים שבאמת שוחה בתחום 30 שנה, לא תשתכנע, וזאת באמת משוכה גבוהה.

בלעדיו, נותרו לנו האינטרנט, ויקיפדיה, והשכלתנו הפיזיקלית הלא פרופסורית.
השנייה מביניהם, למשל, תטען מצד אחד שהכח הגרעיני כן מוסבר על ידי המודל של קוורקים וגלואונים, ומצד שני תראה לך שכשמביטים מתחת לשטיח, הלינק מהערת הרגל ‏1 שלך נכתב ברובו על ידי מיודענו עופר קומאי. Fascinating.
(אגב, נתתי לך לינק אחד לפיזיקאי שטוען ש"דווקא את ד' ו-ה' אין לה בעיה להסביר", לא התייחסת אליו).

עכשיו, הבעיה היא לאו דוקא בזה שיש כמה תופעות שלא מוסברות על ידי QCD - זה ידוע, והרבה אנשים מתפרנסים מלחקור אותן. הבעייה היא שקומאי מציע מודל שהוא מצד אחד כל כך שונה מכל מה שידוע, ובאבחה אחת פותר את *כל* הבעיות בעולם כמעט. זה מה שנשמע מאד חשוד וקצת לא רציני.

הערת ז'רגון קטנה: אי אפשר "להפריד את QCD" מהמודל הסטנדרטי - QCD הוא אחת משתי הרגליים שעליהן עומד המודל הזה (השנייה היא הכח האלקטרו-חלש). בלעדיו אין מודל סטנדרטי, יש מודל אחר וחדש. בלי קווארקים וגלואונים, תישאר בעיקר עם QED - פוטונים ואלקטרונים.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656335
QED עובדת נהדר, כך סיפרו לי.
QCD נראית לי כמו אחותה החורגת הפחות מוצלחת- גם מכוערת וגם טיפשה.
אז למה לכרוך אותן יחדיו?

תכלס אף פעם לא אהבתי את הצבעים ועכשיו שגם למדתי על החופש האסימפטוטי והגידול בכח הצבע עם המרחק בין הקוארקים אז QCD נראית לי עוד יותר מאולצת.

קומאי לא מציע מודל כל כך שונה ממה שידוע אלא ממה שלא כל כך ידוע. הוא לא מבקש ממך לוותר על קוארקים אלא רק לסדר אותם אחרת בפרוטון ולייחס לכח שמופעל ביניהם תכונות שונות.

קראתי את ההסבר של הפיזיקאי ולא כל כך הבנתי על מה הוא עונה.

השורה התחתונה מבחינתי- אם נכון שלפי QCD גרעין הדאוטריום לא יכול להתקיים כפי שהוא אז אני חושב שהבעיות של QCD רחוקות מלהיות טריוויאליות.

יכול להיות שגם קומאי טועה. לטעמי ההסבר שלו יותר אלגנטי ואם הוא לא משקר במצח נחושה גם מסביר יותר מ QCD.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656338
למה לכרוך אותן יחד:

בבסיס של שתיהן עומדת התורה שהיא בעצם הבסיס האמיתי של חזית הפיזיקה המודרנית - QFT: Quantum Field Theory.
את התורה הזאת אפשר לכתוב כהמשך השרשרת מכניקה - אלקטרומגנטיות - יחסות פרטית - מכניקת קוונטים - תורת שדות קוונטים.
כל אחת מהתורות האלה (המאה העשרים פיתחה את שלוש האחרונות) היא בעצם שפה, או בעצם מסגרת ותשתית תיאורטית של עקרונות פיזיקליים וכלים מתימטיים שמספרת לך איך לפתור בעיות ואיך להתייחס לבעיות פיזיקליות.
כל אחת מהן ‏1 מבוססת על הנחות וכללים שמתווים את הצורות לחישוב וחיזוי תופעות בעולם. החל מקביעות מהירות האור והשתנות המרחק/זמן ביחסות פרטית (שגוררת אורך קבוע במרחב-זמן), דרך אי הוודאות, הקוואנטות ומשוואות הגלים של מכניקת הקוונטים, וכלה בתיאור כל החלקיקים והכוחות‏2 כעירורים והשלכות של שדות קוונטיים שמכסים את כל המרחב ב-תש"ק.

QED היא היישום של תש"ק את האינטראקציות בין אלקטרונים לפוטונים, והשדה האלקטרומגנטי ככלל.
הכח האלקטרו-חלש הוא היישום של תש"ק שכולל גם נייטרינואים, התפרקויות רדיואקטיביות ושאר חלקיקים עם הרבה שמות יווניים.
ו-QCD הוא היישום של תש"ק לכוח החזק שפועל בין הקווארקים בגרעין האטום, ומעבר לפרוטונים והנייטרונים הישנים והחביבים מכסה גם גן חיות‏3 של מזונים, פאיונים, ושאר ירקות שמופיעים בהמוניהם בהתנגשויות במאיצי חלקיקים ובשאר מאורעות קוסמיים אנרגטיים שמגיעים אלינו כקרינה קוסמית.

כך שהבסיס התיאורטי של שלושת התורות האלה הוא דומה מאד. ועד כה הוא עמד בדרישה החמורה ביותר (ויש שיאמרו היחידה שחשובה) לתיאוריה פיזיקלית: סיפוק תחזיות מראש לניסויים, שהתגלו כנכונות מספיק מאוחר יותר. לא לכל הניסויים שבעולם כמובן, אבל לכמות לא רעה של כאלה.
מאחר שזה אותו בסיס תיאורטי - QFT - זה לא כל כך פשוט לומר, שדווקא הקווארקים באטום הם החלקיקים היחידים שמוכרים לנו שלא מצייתים לתורה הזאת.
הרבה יותר סביר, שהם מצייתים לתורה הזאת כמו שאר חבריהם, אבל יש תופעות מספיק מסובכות שקורות בגרעין שגורמות לחישובים מסוימים להיות מסובכים מאד, כך שלא ניתן כרגע להסביר כל תופעה ותופעה.

אפשר לדמות את זה לכך שבמכניקת הקוונטים הרגילה, ניתן לפתור באופן מפורט, יפהפה ואלגנטי את משוואת שרדינגר ולמצוא את רמות האנרגיה של האלקטרונים באטום המימן - שמכיל פרוטון אחד בגרעין.
אבל עבור ברזל שיש לו 56 פרוטונים ונייטרונים בגרעין ו-‏56 אלקטרונים שמסתובבים סביב ודוחים זה את זה וממסכים את הגרעין זה מזה, אי אפשר לקבל תחזיות מדויקות שכאלה, כי למרות שהעקרון הבסיסי לפיו נעים האלקטרונים האלה ברור מאד - כמות המשתנים כאן וכמות החישובים הנדרשת היא מעבר לכוחותינו. ועדיין, זה לא גורם לנו לומר שצריך לזרוק את משוואת שרדינגר לפח. זה גורם לאנשים לנסות ולמצוא קירובים טובים יותר ויותר לחישוב הזה, שיהיו ברי ביצוע, ויתנו תוצאות קרובות יותר לניסויים.

יש כמובן נסיונות להרחיב את תורת השדות הקוונטית עצמה, כמו סופר-סימטריה, סופר-מיתרים וחבריהן. בין השאר כדי להסביר תופעות שהמודל הסטנדרטי לא מסביר - כמו החומר האפל בגלקסיה שלנו, ושדה הכבידה. אבל זה שונה מלומר: דווקא QCD הוא הבן הסורר, הבה נזרוק אותו מכל המדרגות.

1 עד כדי הסתייגויות רגורוזיות שלא רלבנטיות כרגע.
2 מלבד כבידה כידוע.
3 לא מקורי שלי כמובן
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656340
כל מה שאמרת, ויפה אמרת, מקובל עלי.
ודווקא מתוך מה שאמרת אני לא רואה את העדיפות של שלשת ה"צבעים" על פני מודל אחר של סידור קווארקים.
לפי קומאי (אני מתייחס כאילו כל מה שהוא אומר נכון. אין לי כלים לשפוט האם זה באמת כך) המודל שלו מסביר את כל מה שמסבירה QCD למעט גלואונים ובוזון היגס, ובנוסף לכך מסביר היטב את כל הרשימה שהוא הביא של תופעות ש QCD מתקשה איתן, כולל כאלו שסותרות אותה לחלוטין.

הוא לא ממציא כוחות חדשים, הוא לא מנסה להפוך את הפיזיקה על ראשה. להיפך- הוא משתמש בעדויות הניסויות הקיימות עבור המודל שלו

אם כך כל מה שצריך זה לבחון את הניבויים של שני המודלים זה מול זה:
קומאי עצמו מציע ניסוי שיפריך בקלות את המודל שלו - אצלו כל המומנטום הלינארי של פיונים יהיה בקווארקים (בניגוד לפרוטונים) ואילו לפי QCD כמחצית מהמומנטום הלינארי של פיונים תהיה בגלואונים (כמו בפרוטון). הוא טוען שבניסוי כזה, בניגוד לתוצאות בפרוטונים : experiment of deep inelastic electron-pion scattering will prove that in this case the pion’s quarks carry all (or nearly all) the pion’s momentum

ואפשר גם לחכות לתוצאות מכאן
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656341
"אם כך כל מה שצריך זה לבחון את הניבויים של שני המודלים זה מול זה:"
ולמה הניסוי שכבר נעשה, שגילה בוזון היגס, לא מספיק בשבילך?

אפשר גם לחכות כמובן.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656342
לא ראיתי שגילוי ההיגס ממוטט את כל המודל שלו (הרי גם QCD לא מושלמת...) מאידך גלואונים זה ההבדל היסודי בין המודלים. בלי גלואונים אין יסוד ל QCD ועם גלואונים אין יסוד למודל של קומאי.
הכל לע"ד הענייה ביותר. ממש מקבצת נדבות בפינת הרחוב.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656344
לו אני הייתי קורא לאתר הבית שבו אני מפרסם את כל התיאוריות שלי nohiggs.wordpress.com, לא הייתי לוקח את הגילוי של ההיגס כל כך בקלות כמוך :-)
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656352
האירוניה!
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 660432
נראה לי שהפנטה-קווארק מדיון 3711 מכריע לרעת התאוריה של קומאי
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 660434
אכן כך נראה. גם אני חשבתי על הענין הזה כשקראתי על החמשיקווארק הלז.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668829
Worth reading Comay's note on the discovery in https://nohiggs.wordpress.com/2015/07/22/remarks-abou...

טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668836
פעם טרחן תמיד טרחן, זו ההרגשה מהפוסט שלו. בלי שום אזכור לתחזיות שלו שחזו שלא יתגלו פנטה-קווארקים.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668866
הוא דווקא מתייחס ומסביר שהתחזית היא לא לכל סוגי הפנטה-קוורקים. השאלה מה האמת.
ישנה גם התייחסותו לחלקיק (היגס??) שהתגלה (מועתק מ-https://coherentphysics.wordpress.com/about/#comment-...):

הניסוי האחרון אכן גילה חלקיק חדש (בשנת 2012). דיון האם זה חלקיק היגס נמצא בלינקים הבאים:
תקציר המנהלים של הדיון הוא כזה:
– יש 6 סוגים של קוארקים (ועוד שישה אנטי-קוארקים). הקוארק הכבד מכולם (בהרבה) נקרא "קוארק טופ". בעניין הזה יש הסכמה בין כל המדענים.
– יש הרבה סוגי מזונים (בכל מזון יש קוארק ואנטי קוארק מאותו סוג או מסוגים שונים). גם בעניין הזה יש הסכמה בין כל המדענים. מכאן והלאה יש חילוקי דעות.
– לכאורה, על פי טענת תומכי המודל הסטנדרטי לא התגלו מזונים שאחד הקוארקים שלהם הוא קוארק טופ
– ישנם ארבעה חלקיקים הנקראים היגס, W (פלוס ומינוס) ו Z
– המודל הסטנדרטי טוען שהם אלמנטריים ולא מורכבים מקוארקים
– נוסחאות החלקיקים האלה, על פי המודל הסטנדרטי, אינן קונסיסטנטיות, והתיאוריה מאחוריהן נראית מופרכת
– למודל הסטנדרטי אין הסבר פיזיקלי קונסיסטנטי עם תורת הקוואנטים מדוע לא נמצאו מזונים שיש בהם קוארק טופ
– תוצרי ההתפרקויות של החלקיקים האלה, זמני החיים של החלקיקים האלה והמסות שלהם נראים תואמים לכך שאלה מזוני הטופ החסרים (כאשר ההיגס שהוא הכבד מכולם מורכב מטופ ואנטי-טופ)
– זמן החיים של ההיגס הוא פי 1000 יותר קצר ממה שחזו נוסחאות המודל הסטנדרטי. זו שגיאה אדירה. התרוץ שניתן בדיעבד הוא שמכשירי המדידה של המתקן אינם מדוייקים.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668876
אתה מבין, לחזות תחזית (מאד אזוטרית ושונה ממה שבערך כל המדענים מסכימים עליו), לקבל תוצאת ניסוי שמפריכה אותה, ואז לתרץ תירוצים, רחוק מאד מלשכנע. אתה יכול להצביע על מקום בתחזית (המקורית - לא בתירוצים בדיעבד) שבו נאמר שהיא לא לכל סוגי הפנטה-קווארקים?

באשר לשאר ההודעה שלך, שהיא בעצם ציטוט של עופר קומאי, אין לי ענין רב בלנהל ויכוח ע"י פרוקסי עם עופר קומאי, אז אני אניח לזה.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668882
אגב, מי שעושה לו טוב לגלות בעיות במודל הסטנדרטי - הגילוי שלנייטרינו יש מאסה הוא מקום לא רע להתחיל ממנו.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668911
הכרומודינמיקה הקוואנטית פוגעת לי בחוש האסתטי. לכן קפצתי כמוצא שלל רב על ההסבר החליפי של קומאי.

אקדים ואומר שהאלקטרודינמיקה הקוואנטית כן אסתטית בעיני. הכל נופל למקום בקליק. לא אומר שאין בה דברים מוזרים, כמו "שאילה" של אנרגיה מהאין, אבל היא מסבירה תופעות נצפות מצוין, וגם מכילה יחסית מעט "המצאות".

בכרומודינמיקה הקוואנטית, לעומתה, יש יותר מדי "המצאות" שגורמות לי לשאול מה פתאום. כל מיני אילוצים שכאילו עומדים בפני עצמם. מה פתאום הכח החזק גדל עם המרחק? מה פתאום מטען הצבע של מערכת חייב להיות אפס? מה פתאום אין גלואונים חפשיים? מה פתאום הגלואונים בעצמם נושאים מטען צבע ומייצרים בעצמם גלואונים?
זה נראה לי כאילו מאחורי הפינה מסתתר הסבר טוב יותר, כזה שיש בו פחות "המצאות", והמודל של קומאי נראה כזה.
קומאי הוא לא טרחן כי הוא נותן ניבויים של המודל שלו שמתעמתים עם QCD כלומר מגדיר פרמטרים בהם הוא יהיה צודק או טועה. החשוב שבהם, לדעתי, הוא כדורי דבק. כדורי דבק glueball [Wikipedia] אמורים להתגלות בטווח האנרגיות של המכשור הנוכחי ויש פרויקט שמוקדש לגלות אותם. אם וכאשר יתגלה כדור דבק אז תשודרג QCD עבורי מדרגת הסבר אפשרי לדרגת מודל מוצלח של המציאות.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668916
לחלק מהתהיות שלך (שכבר הזכרת) התייחסתי בתגובה 656338, ואין טעם לחזור על הדברים ולנוע במעגלים.

אבל אולי עוד הערה - כדאי להזכיר, שהמושגים שאתה ואני מדברים בהם כאן, הם ברמת המונחים ועולם המושגים של המדע הפופולארי, וסביר להניח שגם אם לחלק מהם יש תשובות, התשובות ניתנות במסגרת עולם מושגים מדויק יותר ומסובך יותר‏1, זה שבו מדברים הפיזיקאים של האנרגיות הגבוהות.
ולכן יכול להיות שיש תשובה מצויינת שמסבירה מה פתאום מטען הצבע של מערכת חייב להיות אפס, אבל הוא עשוי להישמע "כדי לא לשבור את חברת הסימטריה הלא חילופית הניתנת לכיול (SU(3" או משהו הרבה יותר גרוע מזה.
במיוחד בשבילך טרחתי ומצאתי תשובה שכזו, למשל לשאלה למה גלואונים לא מגיבים עם פוטונים. יש שם אפילו פסקה שקשורה לתהייה שלך בקשר למטען הצבע של גלואונים:

"But it's important to keep in mind that there is also a very subtle difference between the two [gluon and photon], which arises because of the fact that SU(3) is non-Abelian unlike U(1). This changes many things like: there are 8 gluons while only 1 photon, gluons interacts with themselves while photons don't etc."

לצערי, הידע היותר טכני שלי מתחיל לקבל מושג סביר‏2 על QED, אבל QCD הוא עדיין מעבר לסקופ שלי. לכן אין לי תשובות מהשרוול מהסוג הזה לכל השאלות שאתה שואל. אבל כן יש לי ניחוש מושכל, שלפחות חלק מהשאלות האלה הן שאלות שהתשובות עליהן כבר קיימות מזה חמישים שנה כמעט, לא מאתמול.

1 תורת שדות קוונטים על נגזרותיה, כמו שכבר רמזתי, אבל השם לא עקרוני כאן.
2 סביר למי שזה איננו תחום עיסוקו.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668920
ברור לי שלחלק לא מבוטל מה"המצאות"של QCD יש חובה להופיע מבחינה מתמטית, כמו מה שהזכרת עם חבורה (SU(3.
וכאן באה תהיה נוספת- אמנם כמו שציינת חלק נכבד מהמתמטיקה עובר בגובה שיוט מעל לראשי, אבל להבדיל ממך אצלי כך גם בשאר מכניקת הקוואנטים, ולא היתה לי בעיה אסתטית כזו גדולה עם קריסת פונקצית הגל ואינטגרלי המסלול כמו שיש לי עם הגלואונים. הרושם שאני מקבל הוא ש QCD מחזיקה כבר כמה עשרות שנים יותר כדורים באוויר מאשר אי פעם החזיקה שאר מכניקת הקוואנטים. הרושם שלי כהדיוט הוא שמשום שאת החלק המתמטי הצליחו לסגור בצורה מספיק יפה ועגולה אז מדחיקים את הסתירות הפיזיקליות. שבעצם החלק המתמטי של QCD מלכתחילה היה מתקדם הרבה יותר מהחלק הפיזיקלי שלה, והלה לא הצליח מאז לסגור את הפער באמצעות ניבויים מוצלחים.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668919
העניין הוא, אם אני זוכר נכון, שהכל נובע מהמשוואות באופן די ישיר. הרעיון מאחורי QCD הוא משהו כמו: בואו ניקח את QED, ניתן לנשאי הכח מטען, ונראה מהיא המערכת המינימלית שאפשר לקבל.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668921
ראה תגובתי לפונז כאן מעליך
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668942
לא כל כך ברור לי למה אתה מתכוון, אבל אני חושב שלנסות להבין את QCD (או QED או מכניקת הקוואנטים או תורת היחסות, או מכניקה קלאסית...) בלי לנסות ולהבין את המתמטיקה מאחוריה זה בערך כמו להסתכל על הלובר בלי להכנס פנימה. אולי מדובר בבניין יפה, אבל בפנים יש את כמה מהדברים היפים שייצרו בני אדם, ונראה לי שקצת חבל לפספס. באותו אופן, המתמטיקה ששימשה את הפיזיקה במאה הקודמת היא מהדברים היפים שייצרו בני אדם אי פעם, וממש חבל שכל מיני סיבות מונעות מיותר ויותר אנשים להנות ממנה. גם אם היא לא מתארת נכון את העולם הממשי שבו אנחנו חיים, גם אם אחרי שתנסה להבין אותה לא תבין את הכל, גם אם תתקשה לפתח אותה לבד, עדיין מדובר במשהו מרשים שחבל לפספס.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668946
זה שהיא כן מתארת את העולם הממשי זה אחד הדברים הכי יפים בה. ענפי מתימטיקה אסתטיים ומופלאים שאין להם קשר לעולם הממשי‏1 יש לעשרות.
מעבר לזה, אני מסכים בכל ליבי עם התגובה הזאת.

1 הכל בינתיים.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668955
אני מבין למה אתה מתכוון.
אני מלא יראה כלפי המתמטיקה של הפיזיקה- שהיא לא נמצאת כלל ביקום הפיזי אבל מצליחה לתאר אותו, כאילו היא תואר שלישי למציאות על פי שפינוזה.
אבל צר לי, הכלב הזה זקן מכדי ללמוד טריקים חדשים.
כלב נשך 4-וקטור 668958
אולי אם תתן לסקרנות להתגבר על היראה, תגלה שעוד אפשר.
לכלב הזה זה עזר.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668963
כשמודל הקווארקים עוד היה צוציק, שווינגר הציע שהחבר'ה נשארים ביחד הודות למונופולים מגנטיים. קיומם של מונופולים (להלן יושמט שם המשפחה) מספיק חזקים בשביל להתגבר על הדחייה הקולונית, אמור להשפיע מאד על ניסויי פיזור מסויימים באנרגיות גבוהות. ברם (!) תוצאות הניסויים דוקא התאימו יפה לנוכחות מטען חשמלי בפרופורציות החזויות, ללא זכר להשפעות כנ"ל. בהיותם קטני אמונה ודלי חזון, ירדו שווינגר והממסד המרושע מהרעיון (לא לגמרי: מחקר פעיל לגבי קשר אפשרי בין תופעת הכליאה וקיום מונופולים נמשך עד היום).

ההצעה של ד"ר קומאי, זו שעומדת בבסיס כל המודל שלו, טוענת שהאינטרקציה בין מונופולים ומטענים חשמליים שונה מהסימטריזציה הטריוויאלית של משוואות מקסוול, ולכן המונופולים בהדרונים אינם מגיבים לפיזור עם אלקטרונים. באופן אישי, לא נראה לי מובן מאליו שאפילו אם זה נכון בגבול הקלאסי, זה חייב להתקיים גם באנרגיות גבוהות (היכן שמחשבים תיקונים הנובעים מחילופי פוטונים אנרגטיים), אבל הסתקרנתי מספיק כדי להציץ במאמריו. אם לקחת פעם קורס המשך באלקטרומגנטיות (כזה שמבוסס על פרקים מהספר של ג'קסון או משהו מקביל), זה אמור להספיק בשביל להתמודד עם המאמרים הרלוונטיים.

בשלושת המאמרים, שדי חוזרים על עצמם, הוא מפגין ניימדרופינג והכרות מרשימה עם עבודות קודמות. אבל כשמגיעים ללב העניין, היכן שצריך להראות ברחל בתך הקטנה איך כל העסק אמור לעבוד באמצעות משוואות, הניסוחים מעורפלים, הטיעונים מפוקפקים, המשוואות אינן חד משמעיות או ניתנות לשימוש, והרעיון נשאר ברמת נפנופי ידיים (למרות שמבחינתו זה כל כך מתבקש ומובן מאליו, כך שאין צורך לפרט יותר). אם יהיה ביקוש, ארחיב.

____________
פנינה נוספת של ד"ר קומאי.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668967
בעסה. אז האם נראה לך שהוא מטרחן או שהעבודה שלו רק חצי אפויה?
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 668977
אני לא יכול להראות שהוא לגמרי טועה, כי לא ברור מה בדיוק הוא טוען.
אני גם לא יכול להוכיח שהרעיון שלו לחלוטין בלתי אפשרי.
יש לי סיבות לחשוד שהרעיון אינו ניתן למימוש עקבי בגישה שהוא מציג.
כשאלה פני הדברים, אין סיבה שתאמין לי יותר משאתה מאמין לו.

_____
כתובת הדוא"ל נרשמה למקרה שהקומאים ינסו לחפש אותי.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669175
פיזרת סביבי עוד ערפל.
בוא ננסה לעשות סדר-
לקומאי יש הרבה טענות נגד QCD שאני חסר הכשרה פיזיקלית להעריך עד כמה הן כבדות משקל.
אולי תוכל לתת את חוות דעתך עבור כל אחת מהטענות הראשיות שלו, עוד לפני הפתרונות שהוא מציע:
- עד כמה היא אכן חד משמעית מבחינת התוצאות הניסוייות ?
- ככל שהיא נכונה, עד כמה היא מערערת את QCD, או עד כמה עקרוני חוסר היכולת של QCD להסביר אותה?

טענה 1.
מספר ההתנגשויות האלסטיות עולה באופן פתאומי כאשר מגדילים את רמת האנרגיה בהתנגשות בין פרוטונים.

טענה 2.
המרכיב הטנזורי של הכוח הגרעיני, זה שגורם לגרעין הדאוטרון להיות פחוס במקום כדורי, אינו מוסבר על ידי התכונות הידועות של נוקלאונים.

טענה 3.
אפקט EMC נתן תוצאות הפוכות לתחזיות QCD ועדיין אינו מוסבר
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669189
לפי הבלוג nohiggs (או שם דומה) האימייל של עופר קומאי הוא
ofercomay (at) gmail.com

אני מציע לך לפנות אליו לאימייל זה ולהזמין אותו כאן לדיון, הוא בוודאי יעלה את טיעוניו טוב ממך. מאחר והגולש "הקשה והמקשה" זרק כפפה בעניין – מן הראוי שיגיב לעופר (אם עופר יגיב פה).

יש סיכוי לא מבוטל שעופר קומאי יגיב (אם הוא כתב ספר בעניין זה - כנראה הנושא מספיק חשוב בעיניו כדי שיגיב כאן , אלא אם כן הוא טרוד בעניינים אחרים).

מסיבות שונות (עצלנות בעיקר) איני כותב אימייל אליו בעצמי. ובכלל, מכיוון שאתה מכיר במקצת את הצד שלו פנייתך אליו תהיה יותר אפקטיבית מפנייתי.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669220
מה הוא טוען אני יודע, וכמו שאמרתי- אינני מצויד לשפוט.
יותר מעניין אותי מה אומרים פיזיקאים חסרי פניות על מה שהוא אומר.
אבל אם זה מעניין אנסה להזמין אותו לכאן.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669304
ראה תגובה 669301 ואת כל מה שמן הסתם יתפתח תחתיה.

(אין לי ספק שתראה...)
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669307
אני אעקוב בעניין רב ובחוסר הבנה מוחלט.
אני מקווה שבסוף, אחרי שתלבנו את הדרוש ליבון, מישהו יתרגם לי את המסקנות לשפה שאני דובר.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669330
גם אני עוקב בעניין רב ובחוסר הבנה אפילו עוד יותר מוחלט משל אריק. בשביל דיונים כאלה המציאו את האייל!
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669421
בחייאת, יובל. מילא אנחנו, המשועממים, אבל לך בטוח יש עניינים יותר ראויים לעסוק בהם.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669197
_______
קראתי את המאמר הזה, וכל הזמן וכל הזמן זמזם לי בראש יתוש קולני ומטריד, שאמר שמשהו לגמרי לא נכון במה שאני קורא. לאט לאט התגבשו כמה אבחנות יותר בהירות, שהראשונה בהן היתה שהשימוש שלו ב-RQM ‏1וב-QFT כשתי תורות משלימות הוא פשוט שגוי. כל ספר QFT כמעט מסביר בשלב זה או אחר ש- RQM מביאה לתוצאות לא פיזיקליות (אנרגיות שליליות, הפרת סיבתיות וכדומה), ולכן הדרך הנכונה לאיחוד של מכניקת הקוונטים ותורת היחסות היא תורת השדות הקוונטיים. ובמינוח של תש"ק משוואת קליין-גורדון מקבלת פירוש תקף לחלוטין. לא רק זה, יש חלקיקים בטבע שהיא אכן מתארת אותם.

ואז יתוש אחר אמר - בטח אני זה שלא מספיק מבין את המושגים הנ"ל.

לבסוף הגעתי לסוף המאמר, בו מצורף אי-מייל מפרופסור ממכון ויצמן שטוען בדיוק (טוב, בערך) כמוני, והוא השקיט את היתוש השני.

כמו-כן, גם במאמר הזה הביטוי 'נפנופי-ידיים' מוצדק בהחלט.

1 Relativistic Quantum Mechanics
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669295
אני מבין שכוונתך למאמר שלונקק מתחת לקו (ואינו קשור ישירות לדיון ב-QCD).

הטעות מתחילה כבר במשוואה הראשונה. המשוואה נכונה (בהצגת שרöדינגר‏1) ב-QM וב-RQM כאשר Ø היא פונקציית הגל, או ב-QFT (שוב בהצגת ש', שאינה שכיחה שם) כאשר Ø היא מצב קוונטי (ket). באף אחד מהספרים המוזכרים במאמר לא תמצא נסיון להשתמש בפונקציית גל ממשית, או במצב קוונטי שעבורו <x|Ø> תמיד ממשי.

ב-QFT (בהצגת הייזנברג‏2) Ø הוא אופרטור הרמיטי (בגלל הממשיות), וצד שמאל של המשוואה הראשונה צריך להיות מוחלף בקומוטטור [H,Ø]. עכשיו שני צדי המשוואה אנטי-הרמיטיים ואין שום בעיה.

1 אני יודע. נכחתי בפרמיירה!
2 לא הזמין, המניאק.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669241
עיקר העניין שהצגתי בספר שאליו התייחס אריק תגובה 656217 הוא שהתיאוריה הקיימת, הכרומודינמיקה הקוואנטית, מופרכת בגלל המון סיבות. עשרות סתירות ניסיוניות, אי יכולת להסביר באופן קונסיסטנטי תופעות בסיסיות, וכשל בולט, כמעט עיוורון, שבגללו היא פותחה. העיסוק במונופולים מגנטיים, שמהווים אלטרנטיבה לכרומודינמיקה הקוואנטית, הוא שולי, ומוקדש לו פרק רק בשלהי הספר.

ולעניין שהציג הקשה המקשה בקשר למונופולים:
המאמרים המדברים על המונופולים המגנטיים נמצאים כאן:
E. Comay, Nuovo Cimento 80B, 159 (1984). A regular charge-monopole theory derived from a Lagrangian density.
E. Comay, Nuovo Cimento 110B, 1347 (1995). The same charge-monopole theory derived without using a Lagrangian density.

הם מכילים את הנוסחאות המבססות את ההתנהגות של מונופולים מגנטיים. בשני המאמרים ישנם שני פיתוחים שונים, כל אחד מתחיל מהנחות קצת שונות, אבל הנוסחאות הסופיות הנובעות משני הפיתוחים זהות.

זו איננה הוכחה שהקוארקים הם מונופולים, אלא הסבר ונוסחאות כיצד הקוארקים יתנהגו אם היו מונופולים המקיימים את ההנחות שבמאמרים.

נוסחאות המונופולים האלו מציגות שני שדות חדשים, האחד אנלוגי לשדה החשמלי והשני לשדה המגנטי. בין זוג השדות החדשים לבין השדה המגנטי והחשמלי אין שום אינטראקציה, אבל יש להם מכנה משותף - הפוטון מבצע אינטראקציה גם עם המונופולים, ולא רק עם מטענים חשמליים.

אלה המאמרים התיאורטים. החלק השני, המתבקש, הוא איך לקשר את המונופולים לקוארקים.

את הקוארקים ניתן לתאר כחלקיקים שיש להם מטען חשמלי (כמוסכם על כולם) ומטען מונופול (אפשר לקרוא לו מטען חזק), שעוצמתו הרבה יותר גדולה מהמטען החשמלי היסודי. אנטי חלקיק מכיל מטען הפוך גם מהבחינה החשמלית וגם מבחינת המטען החזק. ולכן מזונים (שהם מצב קשור של קוארק ואנטי קוארק) נקשרים זה לזה על ידי המטענים החזקים (הפוכים בסימן), בדומה לאלקטרון שקשור לפוזיטרון במצב שנקרא פוזיטרוניום.

את הפרוטונים, הניוטרונים ושאר הבריונים, ניתן לתאר בדומה לאטום בעל כמה קליפות, כאשר במקום אלקטרונים יש קוארקים, והליבה של הפרוטון מושכת את הקוארקים כי לה יש מטען חזק חיובי (לעומת הקוארקים שיש להם מטען חזק שלילי). בקליפה החיצונית של כל בריון יש שלושה קוארקים. לבריון יש מטען חזק כולל בגודל אפס. לליבה של הבריון יחד עם הקליפות הפנימיות יש מטען חשמלי אפס. לקוארקים בקליפות הפנימיות יש מספר זהה של קוארקים מסוג "מעלה" לקוארקים מסוג "מטה".

אני חושב שהדיון במונופולים צריך להתבצע בעיקר לאחר שתהיה הבנה כלשהי בקרב הפיזיקאים בתחום שהתיאוריה הקודמת (הכרומודינמיקה) איננה נכונה, או שלפחות מותר לפקפק בנכונות שלה. כרגע זה לא המצב. כל פרסום מאמר הוא קשה. לא קל למצוא רפרי שמוכן להסתכן ולפרסם מאמר הנוגד משהו מהמודל הסטנדרטי.
מה עמדתך לגבי גילוי לכאורה של חלקיק 5-קווארקים 669355
נאמר שלפי מודל קומאי זה בלתי אפשרי.

לא הבנתי מה עמדתך לטענת הגילוי החדש (שיכול להיות "נכון" או "לא נכון")בהודעה שפרסמת בעבר בבלוג (נדמה לי בתאריך 22 יולי או תאריך קרוב).

האם אתה טוען שיש מבנים דומים ל"מבנה 5-קווארקים". למשל האם אתה טוען שיש מבנה "מולקולת 5-קווארקים" שמתנהג בצורה דומה למבנה 5-קווארקים אלא שמוחזק בחלקו באמצעות "הכוח החלש" בלבד ?

האם יש לך הצעות נוספות למבנים שאינם "מולקולה דמויית 5-קווארקים" אבל בכל זאת אינם "מבנה 5-קווארקים אמיתי" ? האם יש הצעה לניסוי שיבדיל בין "מבנה 5-קווארקים אמיתי" לבין מבנה שאינו כזה ?

נסה לתת הסברים להדיוטות.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669242
אגב, עוד משהו שאמר הקשה המקשה וששכחתי להתייחס אליו: מטעני המונופולים דווקא דומים מאוד למשוואות מקסוול, ולמעשה, כמו דיראק, במאמרים שלו הוא מתחיל מאותן נוסחאות. השוני בין קומאי לדיראק הוא בכך שדיראק הניח שהמונופול יבצע אינטראקציה עם מטען חשמלי, וזה לא קורה בנוסחאות של קומאי, שבהם מה שמתקבל הוא זוג כוחות חדש.

ולכן אני מניח שהקשה המקשה לא קרא את המאמרים הנכונים.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 669301
ההבנה שלי בכרומודינמיקה בסיסית ביותר (ואולי אף פחות מזה). אין לי עניין להגן עליה מפני מסע הצלב של אביך ושלך, תהיינה סיבותיו אשר תהיינה. אני מוכן לנסות לבחון באופן ענייני, ככל שאוכל ושיתחשק לי, את האלטרנטיבה שאתם מציעים.

מותר, ואף רצוי, לאתגר תורות פיסיקליות. מצד שני, כמו שאני ואתה חפשיים לבחור במה אנו רוצים להתעסק ועל מה איננו רוצים "לבזבז" את זמננו, כך איני רשאי לצפות שלרפריז לא יהיה חופש דומה. בכל מקרה, ההסטוריה מלמדת שכבר שניים-שלושה פיסיקאים בעבר הצליחו לקבל אוזן קשבת והתייחסות רצינית (!) לרעיונות לא שגרתיים.

עכשיו, ברשותך, בוא נדון באופן ענייני במאמר מ-‏1995 (או שמא אין זה המאמר הנכון?).

בתור התחלה, אני מבקש להבין כמה פוטנציאלים וקטוריים A משתתפים בלגרנז'יאן (25), איך בדיוק נגזרים מהם טנזורי השדה F, ומה הם האילוצים (קשרים בין דרגות החופש) של ה-A השונים.

אם זה יותר נוח לך, בשל מגבלות האדיטור, תוכל לפרסם את התשובות בבלוג שלך, או באתר אחר, ולקשר אליהן. מסיבות אישיות, אני לא אנהג כך, והריני מתנצל על חוסר הנימוס.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 670591
ועד שתתקבל תשובה, הנה השערה חלופית.
טרחן פיזיקלי, או שיש דברים בגו? 656331
והערה לוגית קטנה: בשביל להיות "התיאוריה הכי טובה" היא לא צריכה להיות מושלמת - היא צריכה להיות יותר טובה מכל התיאוריות האחרות.
כדי לסבר את האוזן - הפיזיקאי שימצא גירסא של תורת מיתרים (שכבר שלושים שנה עובדים עליה טובי המוחות) שמתאימה לתוצאות ש-QCD נותנת, או למודל הסטנדרטי ככלל, לא רק שיקבל נובל כהרף עין, אלא ייכנס לפנתיאון של גדולי המדע מאז ומעולם. כרגע המצב רחוק שנות-אור משם, כנראה.
איך לא חשבו על זה עד עתה?! 541253
Theory Of Everything Without Strings Attached.
Embarassingly Obvious And Simple.
See the signature links.

Life's Genesis Was Not Cells But First Gene's Self Reproduction.
Life Is Just Another Mass Format.

Since July 5 1997 I have developed and been proposing the following scenario of life's genesis:

* Life's genesis was not cell(s), but the self reproduction of yet uncelled ungenomed gene(s).

* There was NOT any "Pre-History Of Life" evolving in an archaic pre-modern life cell.

* Cells were definitely NOT life's genesis. Cells were products of evolution of Earth's primal organisms, of Earth's first stratum organisms, the RNA genes that have always been and still are running the show of life, the energy-storing biosphere survival, since Earth life's day one.

* A gene's self reproduction was distinctly an evolutionary, enhanced energy constraint event, above the earlier, random, radiated-energy-induced genes formations.

* Every evolutionary step is inherently an event of an enhanced energy constraint.

* Genomes, RNA and DNA, are functional organs evolved by the primary RNA genes. Cell membranes are also functional organs evolved by the primary RNA gene.

* Life is but one of the many many mass formats in the universe, and its evolution is driven as the evolution of all cosmic mass formats, to gain temporary enhanced energy constraint, i.e. to survive as long as possible.

Dov Henis
(Comments From The 22nd Century)
03.2010 Updated Life Manifest
http://www.the-scientist.com/community/posts/list/54...
Cosmic Evolution Simplified
http://www.the-scientist.com/community/posts/list/24...
Gravity Is The Monotheism Of The Cosmos
http://www.the-scientist.com/community/posts/list/26...

PS:
This Theory Of Everything, with definition of evolution, covers also ALL aspects of anthropology. DH
=============

TOE: Religion Or Science?

(Fwd from the-scientist.com:)

I.

[quote=BobTS1162939] This is the Theory Of Everything In A Nutshell (TOEIANS):

Basic construction of the universe: 1. Particles 2. Strings 3. Frames.

Each particle has string. They combine with each other into quantum and physical objects.

Particles' travel along their strings appear to us as: 1. Gravity. 2. Properties. 3. Forces.

String-particle travels/lives within a frame seen as: 1. Waves. 2. Feelings 3. Influence.

Time is a one dimensional string whose constant value is 9. The universe is constructed on the number 3. Time moves outward dragging space with it. This outward expansion causes space which is a string to distort / stretch which we see as repairs / deterioration / aging / etc.. If the strings were decreasing we would see the reverse. Things would essentially become younger until they simply disappeared as opposing to dying / being not repairable as we see / experience now. The development of language and the effort to define things means particles / strings / frames have different names depending on the discipline.[/quote]

II. My comment

A) Since Life is, by our sensory conception, a virtual reality affair, religion is a legitimate virtual reality tool for going through life. But I am not religious. My senses do not become affected by the above TOEIANS. I embarassingly admit that hard as I try I am unable to comprehend the above TOEIANS.

B) My own conception of TOE is scientific, not religious, based strictly on data recorded and observed, of ubiquitous cosmic phenomena. And in presenting my TOE conception I do not deal with mechanisms but with the base processes.

Dov Henis
(Comments From The 22nd Century)
656242
Back at you 656243
גם אתה סובל מהפרעות טמפורליות?
גלים גלים, עולים עולים 673387
ובינתיים, שמועות על גילויים של גלי גרביטציה מפזר אדוות ברחבי הרשת.
גלים גלים, עולים עולים 673539
ועכשיו ההצהרה המלאה לציבור.
ואל תשכחו איפה שמעתם זאת לראשונה ;-)
גלים גלים, עולים עולים 673540
ב"הארץ"!
גלים גלים, עולים עולים 673543
אני מבין שלא נכנסת לקישור הקודם שלי. נעלבתי.
גלי הכבידה כתוצאה מהשבר הנפשי יגיעו אליך עוד כמה מילי-שניות. תתכונן עם הגלשן.
גלים גלים, עולים עולים 673545
טיעונים לעונש: על האדוות ברשת אני יודע ממקורות אחרים. אני מקבל על עדכונים מכמה בלוגים ומדי פעם אפילו מעיף בהם מבט.
גלים גלים, עולים עולים 673546
אז חור שחור מטיל צל כבד? (מומלץ להאזין תוך כדי קריאת הכתבה)
גלים גלים, עולים עולים 673576
מישהו מבין איך הגלאי הזה עובד ויכול להסביר?
גלים גלים, עולים עולים 673839
הסיפור הקצר הוא שיש גלאי בצורת ריש עם 2 רגליים ניצבות. אורך כל רגל 4 קמ. הרגליים הן באותו אורך בדיוק רב. מודדים אם יש הפרש זערורי באורך של הרגליים. כאשר יש גל כבידה אז רגל אחת נהיית קצרה יותר ואז השניה וחוזר חלילה והתדירות של הגל היא כמה פעמים קורה המחזור הזה בשניה.
הטריק הוא להשתמש בקרן אור שאורך הגל שלה קצר,נגיד 1000 ננומטר. אם יש 2 קרניים כאלו שיצאו מאותה נקודה בדיוק ועברו כל אחת מסלול ארוך, אבל אחת עשתה מרחק שקצר ב 500 ננומטר, אז במפגש בינהן תהיה התאבכות שזה משהו שקל לגלות (העוצמה של הקרן המשותפת קטנה! יותר מסכום חלקיה). אז מה שעושים בגדול זה לשלוח 2 קרני ליזר מנקודת המפגש של הרגליים, אחת דרך רגל א ואחת דרך רגל ב. בקצה של כל רגל יש מראה, אז הקרניים חוזרות כל הדרך ואז מפגישים אותן ורואים אם יש התאבכות.
זה על רגל אחת :-)
גלים גלים, עולים עולים 673844
כן, זה מיכלסון מורלי שמצליח!
גלים גלים, עולים עולים 673870
אתה בטח יודע מי היה המדען ממכון ויצמן ש"גילה" פעם גלים גרביטציוניים בכל פעם שמישהו במעבדה הסמוכה היה פותח או סוגר דלת. אולי דרור שדה?
גלים גלים, עולים עולים 673882
אני אכן זוכר את האגדה האורבנית הזאת על דרור שדה.
בגרסא המוכרת לי - המוצלחת יותר לטעמי - דובר על משאית זבל שעברה ליד המעבדה כל יום בדיוק בשש בבוקר, מה שגם הביא למחזוריות נאה של 24 שעות התואמת את סיבובו של כדור הארץ.
גלים גלים, עולים עולים 674020
לי מוכרת גרסה שהמדידה בוצעה בנגב, הרחק ממקום ישוב, ושפרופ' שדה מדד בדיוק רב את התדירות הרזוננס של מסוע הפוספטים.
גלים גלים, עולים עולים 673871
מן הסתם החלק מקשה ביותר הוא להפטר מכל הרעשים במערכת - סיסמוגרפיים ואפילו כאלה שקשורים לשינוי הטמפרטורה לאורך הצינורות הארוכים האלה.
גלים גלים, עולים עולים 673883
נראה לי שאת שינויי הטמפרטורה אכן כדאי לקזז, אבל תדר השינוי הנמוך שלהם ימנע מהם להתחזות כגלי כבידה.
גלים גלים, עולים עולים 673887
הבעיה היא שהיחס רעש/אות נעשה גרוע יותר. אפשר להעביר את המשך הדיון למקום בו ג'וד אומרת משהו דומה בקשר לכולסטרול או שומן רווי או מה שלא היה שם.
גלים גלים, עולים עולים 673889
אני לא בטוח - מסתבר שיותר קל למדוד גלי כבידה ואת הסיבות להם ממרחק של מיליארד שנות אור, מלמדוד שינויי כובד אישיים ומה גורם להם ממרחק של שני מטר.
גלים גלים, עולים עולים 673886
אתה כנראה צודק. יש 2 טריקים ראויים לציון מעבר ל״בוא נעשה שהציוד יהיה ממש ממש מדויק״.
1. אפשר להבחין בצליל של פעמון גם ברחוב סואן (כן, זה בערך מה שאמר הפונז). גם גלי הכבידה הוא ״צליל״ מאד מסוים שמחפשים.
2. יש 2 גלאים נפרדים במרחק 3000 קמ. אם שניהם שמעו בדיוק את אותו צליל כמעט באותו רגע, סימן שמקור הצליל הזה רחוק מאד ולא הפרעה מקומית ליד אחד הגלאים.
גלים גלים, עולים עולים 673888
(דמיין איור של אגודל מונף ליד הסעיף השני).
גלים גלים, עולים עולים 673893
2. אני תוהה אם אפשר גם לומר (או שאכן אמרו) עוד משהו בעקבות המרחק הזה: האור עובר מרחק כזה במאית שנייה - זמן ארוך מאד וניתן בקלות למדידה במכשירים של היום. עכשיו, זה יהיה כמובן ההפרש המקסימלי - בהנחה ש"חזית הגל" של הכבידטון מתקדמת לאורך הקו הדימיוני המחבר בין שני הגלאים.
אם חזית הגל הזאת מאונכת לקו הזה, שני הגלאים ישמיעו קליק(צ'ירפ/בירפ/ביפ-ביפ/ענתה לו קווה-קווה וקפצה לבריכה) בו-זמנית. זאת אומרת, שעל ידי מדידת הדיליי (השהייה?) בין שני הקליקים הנ"ל, אפשר לומר מה הכיוון הזוויתי‏1 של מקור הסיגנל בשמי הלילה.

2 עד כדי סימטריה גלילית, אבל זה בכל זאת משהו.
גלים גלים, עולים עולים 673909
אתה מניח שגלי כבידה נעים במהירות האור. זה מוכח?
גלים גלים, עולים עולים 673913
גלי כבידה נחזו ע״י היחסות הכללית - והמהירות שלהם עפי התאוריה היא מהירות האור. אני מניח שאם יהיו עוד גלאים יהיה אפשר ממש למדוד את זה.
גלים גלים, עולים עולים 673912
אתה צודק עקרונית, וגם עשו את זה. למרבה הצער האיכון שניתן לקבל משני גלאים הוא גרוע (כלומר פיסה גדולה מאד של שמיים). הוא בעיקר מדגים את המסר ״כמה מגניב יהיה אם יהיו עוד גלאים״.
גלים גלים, עולים עולים 673914
מגניב לאללה
גלים גלים, עולים עולים 673919
הייתי מגדיר את זה כמו "מעגל גדול של שמיים" - עוד גלאי אחד ואתה מצמצם את זה לכיוון מוגדר‏1, שרוחבו כרוחב שגיאת המדידה (זה קצת כמו GPS אבל הפוך, נראה לי).

1 טוב, אולי שניים.
גלים גלים, עולים עולים 673921
מה שלא היה ברור לי הוא מאיפה בדיוק הם יודעים את המסה של שני החורים השחורים ואת המסה של החור הממוזג (מישהו אמר טוסברהינדי הגיבור?). האם יש תצפיות אלקטרומגנטיות על אותו אירוע?
גלים גלים, עולים עולים 673955
אני יכול לנחש‏1, אבל נראה לי שהאח של האייל כאן יודע ממקור ראשון מה באמת הם עשו, אז חבל שאני אעלה כאן כל מיני השערות פסאודו-אינטליגנטיות.
אח של, אתה יכול לענות לאריק?

1 הסיגנל התאים למודל מסוים?
גלים גלים, עולים עולים 674022
ויקיפדיה העברית מסכימה עם ‏1 שלך: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%92%D7%9C%D7%9...

ובאשר לתצפית אלקטרומגנטית: באופן חשוד מאוד, 0.4 שניות לאחר גל הכבידה, נמדדה קרן רנטגן בלתי-צפויה בכיוון לא ממש ידוע בשמיים. http://arxiv.org/abs/1602.03920
גלים גלים, עולים עולים 674025
לא רק עם ‏1 שלי, גם עם ‏2 שלי מתגובה 673893, טאדם!

לא הבנתי מהקישור השני אם זה מאשש את התגלית הראשונה (ואולי אפילו משפר את דיוק המיקום הזויתי של האירוע), או שזה דוקא מגיע מכיוון אחר ובתדרים שלא תואמים למודל של התנגשות שני חורים שחורים‏1 (שזה אומר שאולי הסיגנל שנקלט מלכתחילה הוא לא של איחוד שחור במרחק מיליארד שנה, אלא המילניום פאלקון בוקעת מהעל-חלל בגלקסיה קרובה הרבה יותר).

1 בכלל, בקשר למודל הזה, אני התרשמתי משני דברים שנשמעו מפתיעים (אני מודה מראש שהידע שלי ביחסות כללית קטן למדי):
א. שני גופים עם מסות של עשרות שמשות מסתובבים אחד סביב השני בתדר של מאה פעמים בשנייה - הולי מוזס!
ב. התיאור לפיו גוף מאסיבי שמסתובב פולט אנרגיה כבידתית שמקטינה את המסה שלו מזכיר את ה'פרדוקס' של האלקטרון שלו היה מסתובב סביב גרעין האטום כמו בציורים הפופולריים, מאחר והוא פולט אנרגיה אלקטרו מגנטית, היה אמור לאבד אנרגיה ולקרוס עד לכיוון גרעין האטום ולא להישאר במסלול מוגדר ויציב (הפתרון כידוע הוא כי קוונטים וכל הג'אז הזה). עד היום לא ידעתי שגם גופים לא טעונים שסובבים זה סביב זה מאבדים אנרגיה. ואיך זה מסתדר עם זה שהאסטרונאוט בנפילה חופשית בתור קופסה במסלול סביב כדור הארץ לא אמור להבדיל בין זה לבין תנועה בקו ישר ובמהירות קבועה בחלל ריק.
גלים גלים, עולים עולים 674026
בעניין ההולי מוזס -
1. אומרים איפשהו עד כמה הם מנחשים שאירוע כזה שכיח ביקום?
2. החור הממוזג ודאי שומר על התנע הסיבובי המטורף של שני החורים, אז זה אומר שהוא (התופעה חור שחור) פחוס, או שרק המסה שלו פחוסה?
גלים גלים, עולים עולים 674037
2. חורים שחורים מסתובבים הם כנראה אובייקטים מוכרים לפי ויקי. נראה לי שאין משמעות ל"מסה פחוסה", מאחר וככל הידוע לנו היא קורסת לסינגולריות הרחק מתחת לאופק האירוע של החו"ש. על פי הציור בויקי אפילו אותו אופק לא נפחס, אבל נראה שיש השפעות מובהקות בסביבת החו"ש לתנע הזויתי שלו.
אגב, הטענה שהחור הממוזג "לבטח שומר על התנע המקורי" לא נראית לי כל כך טריויאלית, כי כאמור על האנרגיה המקורית הוא לא שומר. התשובה עשויה להיות שהוא שומר על חלק מהתנע, וחלק משתחרר בגלי הכבידה.

1. לא יודע, אבל בקישור שהבאתי מוזכר חור שחור שמסתובב על צירו יותר מאלף פעמים בשנייה.
גלים גלים, עולים עולים 674447
1. http://arxiv.org/abs/1308.1641 מעריך שכלי המדידה הנוכחיים יזהו 15 אירועים כאלה בשנה.
גלים גלים, עולים עולים 674445
ככל שהבנתי מגעת, הסיגנל האלקטרומגנטי לא היה צפוי. לא ברור אם הוא מגיע מאותה נקודה, כי הכיווניות של הגלאי שלו די מחורבנת. הדבר היחיד שקושר אותו לסיגנל הכבידתי הוא התזמון, ושאלתך במקומה: אולי היה שם אירוע אחר, ואולי התיאוריה לגבי איחוד חורים שחורים לקויה. בכל מקרה - מעניין מאוד אם יתגלה סיגנל רנטגן כזה בקרבת הסיגנל הכבידתי הבא.

לגבי ב שלך: אחד ההסברים הראשונים שסיפקה היחסות הכללית היה לבעיית הנקיפה של כוכב חמה Tests_of_general_relativity#Perihelion_precession_of_Mercury . [Wikipedia] כבר אז היה ברור שהמסלולים הנצחיים של קפלר הם רק קירוב ראשון. האסטרונאוט בקופסה לא יוכל גם לדעת שהוא במסלול ספירלי מתכנס לעבר חור שחור (עד שההבדל בין מהירות הסיבוב של רגליו ושל ראשו יגרמו לגזירה לא נעימה של גופו). איך הוא אמור לשים לב שהאנרגיה הכבידתית שלו לא הופכת כולה לאנרגיה קינטית, אלא חלקה משודר כגלי כבידה?
גלים גלים, עולים עולים 674460
(הגזירה הזאת בדיוק מראה שהוא במסלול ספירלי, למה פסלת אותה בתור מדידה תקפה? קצת לפניה הוא יכול למדוד את עוצמת כח הגאות עם קפיץ ומשקולת)
איך הוא אמור לשים לב? לא יודע, הוא יכול למדוד את גלי הכבידה ליד הקופסה עם אינטרפרומטר, לא? אף אחד לא מגביל את גודל הקופסה לפחות מארבעה קילומטר.
גלים גלים, עולים עולים 675201
האקוויוולנטיות בין נפילה כבידתית ולבין תנועה בקו ישר, מדויקת רק עבור פרה נקודתית. גם בעולם קפלרי לחלוטין, לוויינים נמוכים מסתובבים מהר יותר מלוויינים גבוהים. תאר לעצמך שני לוויינים כאלה קשורים בחוט דק. בסופו של דבר יופעל עליו מאמץ מתיחה.
גלים גלים, עולים עולים 674050
ראשית, אני לא יודע ממקור ראשון.. אני רק מתעניין.
שנית, מדובר במתמטיקה לא כ״כ מרגשת.
יש משוואה יחסית פשוטה.. בצד אחד שמים את התדירות של גל הכבידה ואת קצב השינוי בתדירות הזו (זה דברים שנמדדו). בצד השני של המשוואה: המסות.
נשמע טוב מדי כדי להיות נכון. אז הנה המאמר המקורי של החבורה שעובדת בגלאים: http://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRev...
המשוואה בסעיף 2.
גלים גלים, עולים עולים 674559
בגלל הסטיות הזערוריות תהיתי אם זה רלוונטי לעשות בחינה של טעות מכשירי מדידה. למשל, בתעשייה מקובל Gage R and R
גלים גלים, עולים עולים 674575
ראיתי כל מיני ניתוחים מעייפים של signal to noise
אבל הדבר האקזוטי יותר שהם עושים זה blind injection - יש בצוות "שתולים" שמייצרים סיגנלים פיקטיבים מבלי לספר לאף אחד כמה ומתי (יש כמה דרכים שונות לעשות זאת). ובודקים האם הצוות הצליח לזהות שהסיגנל הוא פיקטיבי.
גלים גלים, עולים עולים 674592
מה שאני עדיין לא מבין זה איך מגיעים לדיוק הנדרש (מה שהוזכר בכתבות הוא 10e-22):
בודגמה שלך קרן אחת התקצרה בחצי אורך גל - 5e-7 של מטר, והמרחק הכולל הוא 4e+3 מטר. היחס ביניהם הוא 1e-10 - עדיין 12 סדרי גודל פחות מהדיוק הנדרש. ברור לי אפשר להבחין בגדלים קטנים מחצי אורך גל, אבל אפילו אם נהיה מאד מאד אופטימיים ונניח שאפשר לגלות תזוזה של מיליונית אורך גל - יחסרו לנו עוד שישה סדרי גודל בשביל המדידה האמורה.
האר את עינינו נא.
גלים גלים, עולים עולים 674609
כמה גורמים:
1. בעזרת מראות, הקרן נעה במורד כל רגל 280 פעם הלוך ושוב. כלומר, האורך האפקטיבי של המסלול של הקרן הוא 2240 ק"מ
2. המערכת מסודרת כך שבמצב מנוחה יש התאבכות הורסת מלאה. כלומר אין שום אור. שינוי קל מאד באורך של אחת הרגליים יגרום לאור להופיע.
3. העוצמה של הלייזר חזקה מאד ובעזרת מראות מגבירים אותה עוד יותר. ככל שהעוצמה חזקה יותר, אז התמונה של ההתאבכות חדה יותר וקל יותר לראות בה שינויים.

ההערכה שלי היא כזו:
היחס בין אורך הקרן לאורך הגל נותן 4e-12
היתר ( 1e-10 ) כנראה נובע מיכולת הניתוח של תמונת ההתאבכות
וכל זה כמובן לפני שמדברים על סינון רעשים..

מקור: https://www.ligo.caltech.edu/page/ligos-ifo
גלים גלים, עולים עולים 674616
תודה על ההסבר והקישור הנאים. הם השקיעו הרבה באינטרפרומטר הזה, הוא יותר מתוחכם משמעותית מאינטרפרומטר מייכלסון רגיל.
וזה כשעוד לא ברור איך הם מסנמים רעידות סייסמיות רגילות ורעשים דומים.
גלים גלים, עולים עולים 674632
לא קל להבין את המנגנון של סינון הרעשים, אבל הנה מה שגרדתי. זה מתחלק בגדול ל 3 חלקים:

1. שיכוך פסיבי - כמו בולמי זעזועים במכונית (אם המכונית חופשיה לנוע ביחס לגלגלים אז מכח האינרציה היא תשאר באותו מסלול, ולא תעקוב אחרי כל הרעידות שלהם). במקרה הזה החלק שאסור שיזוז הוא המראות. הן תלויות מלמעלה על חוט במקום להיות ניצבות על קפיץ (אגב, החוט עשוי מחומר שלא רגיש לשינויי טמפ'). יש 4 משקולות תלויות אחת מהשניה ורק האחרונה היא המראה. אני מניח שזה מקביל ל 4 קפיצים שמחוברים זה לזה, הראשון סופג את רוב הרעידות, השני קצת פחות וכן הלאה.

2. תיקון אקטיבי של התנודות של 4 המשקולות - מנגנון שמודד בזמן אמת את התנודות האלו ומפצה.

3. שיכוך התנועה של כל המבנה - מערכת הידראולית שמפצה על תנועה של המבנה שנובעת מרעידות ססמיות, גאות ושפל וכו (אני מניח שלא שונה מאד ממה שיש בגורדי שחקים רגילים, רק כנראה יקר יותר).
אני לא עודד, אני וינסטון המודד 674636
בקיצור, מעולם לא עבדו רבים כל כך, בהשקעה גדולה כל כך, כדי למדוד תופעה קטנה כל כך. שאפו‏1.

1 אני ביליתי חלק ניכר מזמני לאחרונה בלמדוד תזוזות של מיקרונים ממרחק של 4 סנטימטרים, לא קילומטרים, וירקתי (ירקנו, זה לא פרוייקט אישי כמובן) דם כדי להילחם בתנודות מכניות ושינויי טמפרטורה.
להגנתי אומר שמחיר המטרה של המערכת היה מאות דולרים, לא מיליארדים. ועדיין.
גלים גלים, עולים עולים 674637
וגם:
1. שיכוך כזה בדרך כלל מנחית תדרים גבוהים, אבל משאיר חלק מהנמוכים. מול זה ניתן לטעון שממילא מחפשים סיגנל בתדר גבוה מספיק, אבל התדר הנמוך יכול לשנות את נקודת המדידה שלך - זאת שאמרת שהיא מכוונת עד כדי מיליונית אורך גל כדי ליצור התאבכות הורסת לגמרי.
2. תיקונים אקטיביים יכולים להכניס רעידות בפני עצמם.
in space, no one can hear you scream 674640
הניסוי הזה צועק ''חבר'ה, הרבה יותר קל לעשות אותי על הירח'', אבל אף אחד לא שומע.
in space, no one can hear you scream 674643
אחלה רעיון אבל אם כבר, עדיף בחלל, במסלול נמוך, כך ש:
א. אין קרקע שתרעד כשסייסמי ותימתח כשתרמי.
ב. כשנשרף קבל במעגל הבקרה של הלייזר, מספיק לשלוח מעבורת קטנה ולא צריך טיטאן 5.
in space, no one can hear you scream 674645
מעבדה קטנה? או שלוש מעבדות קטנות? (וזה עוד מבלי להזכיר את הצורך במספר עותקים של הניסוי). העלות יכולה להיות נמוכה ממאות מליונים ספורים?
in space, no one can hear you scream 674646
יש תוכנית לשגר גלאי כזה לחלל, המשימה נקראת eLisa והיא מורכבת מ 3 לווינים שנעים במרחק קבוע זה מזה (אורך כל זרוע יהיה מליון ק"מ)
קישור: https://www.elisascience.org/articles/elisa-mission/m...

כרגע התוכנית היא לשגר ב 2034, אז צריך להיות ממש ממש סבלניים :-) לגבי המחיר של המשימה, עד אז כבר תהיה אפליקציה לסמארטפון שתעשה את אותו דבר ב 3.99$, אולי זו תהיה הנכדה של האפליקציה שהפונז כותב.
in space, no one can hear you scream 674647
לא תיארתי לעצמי שאפשר לשמור על מרחק קבוע בין גופים בחלל ברמת הדיוק הנדרשת. 2034, הה? מסופקני אם עוד אהיה בסביבה כדי למחוא כפיים.
in space, no one can hear you scream 675181
על ליזה ואחותה הגדולה המתוכננת אליזה אפשר לקרוא קצת כאן. בינתיים המרחק שנבדק הוא כחצי מטר, אבל כמו שאמר האח של, השאיפה היא להגדיל אותו עד מליון קילומטר.
in space, no one can hear you scream 675192
ובינתיים, על כדוה"א...

מסתבר שיש גלאי נוסף! והוא יתחיל לפעול ממש בקרוב. יש כאן סיפור מעניין (שהצלחתי לפספס): אף אחד לא זוכר את האדם השני שהגיע לירח.

ligo זה הגלאי שכתבתי עליו, זה שהתפרסם לאחרונה. זה פרוייקט אמריקאי. יש לו 2 אתרים בארה"ב. virgo זה גלאי אירופאי. יש לו רק אתר אחד, בפיזה באיטליה. שניהם פעלו כבר בעבר, עד שנת 2010 או 2011, ולא גילו כלום. אז הם נסגרו לצורך שדרוגים טכניים שנועדו לשפר את הרגישות. הגלאי ligo המשודרג נקרא advanced-ligo ואילו הגלאי המשודרג נקרא (הפתעה): advanced-virgo

שניהם אמורים להגיע לאותה רמת רגישות בסופו של דבר. התהליך של השמשת הגלאים הוא תהליך ארוך שלוקח שנים. הוא כולל מספר הרצות אופרטיביות והפסקה בין הרצה להרצה שנועדה לכוון ולשדרג את הגלאי. האמריקאים פשוט התחילו קצת קודם.. תאריך היעד לרגישות מלאה של הגלאי האמריקאי הוא 2019. אבל כבר בהרצה הראשונה שנקראת O1 והתחילה בספטמבר 2015, האמריקאים הצליחו! ראוי לציין שהם חיכו עד פברואר לפני שהם רצו לעיתונות. O1 נמשכה 4 חודשים והסתיימה בינואר 2016. מאוחר יותר השנה אמורה להתחיל הרצה O2 (עם רגישות גבוהה יותר) שתמשך חצי שנה. כנראה ההרצה הזו תהיה במקביל להרצה הראשונה של advanced-virgo. האירופאים פשוט פספסו בקצת את התצפית הראשונה (ולדעתי גם את השנייה). כאמור כאשר הגלאי האירופי יהיה פעיל אפשר יהיה להשיג איכון הרבה יותר מדוייק. הנה המקור. אגב, יש גם גלאי יפני שהוא כבר בבניה, ואמור להיות פעיל עוד מספר קטן של שנים (לא מצאתי נתון אמין).
in space, no one can hear you scream 675193
ליתר דיוק, התצפית הראשונה התרחשה ב 14 בספטמבר 2015, 4 ימים לפני שההרצה O1 התחילה באופן רשמי.
in space, no one can hear you scream 678776
חדשות: יש תצפית שניה. היא התרחשה ב 26 בדצמבר 2015, והתפרסמה לפני 6 ימים (באיחור אופנתי של חצי שנה): http://www.sciencemag.org/news/2016/06/ligo-detects-...
אז עכשיו יודעים שזה לא טריק חד פעמי.

תהיתי מתי יתחילו לפרסם תצפיות בקצב גבוה יותר. אז בתור השוואה בדקתי את ההיסטוריה של תצפיות של exoplanets (פלנטה מחוץ למערכת השמש) - גם זה היה אתגר טכנולוגי לא פשוט.
ב 1992 גילו את הראשון.
בשנת 2000 גילו 20.
בשנת 2010 חצו את הקו של 100 תגליות בשנה.
in space, no one can hear you scream 678782
יודעים בכלל מה השכיחות של ארועים כאלה (התנגשות של שני חורים שחורים)?
in space, no one can hear you scream 678794
כדי לדעת שכיחות, צריך למדוד. כרגע יש ניחוש שמבוסס על הרבה משתנים לא ידועים.

עבור גלקסיה דומה לשביל החלב:
1-1000 התנגשויות כוכבי ניוטרונים בכל מיליון שנה.
0.01-30 התנגשויות חורים שחורים בכל מיליון שנה.

את זה אפשר לתרגם למספר אירועים ש ligo יקלוט בשנה (יש יותר אירועים מהסוג הראשון אבל העוצמה שלהם חלשה יותר והם קשים יותר לקליטה):
0.4-400 התנגשויות כוכבי ניוטרונים בשנה (״ממוצע״: 40)
0.4-1000 התנגשויות כוכבים שחורים בשנה (״ממוצע״: 20)

והמספרים האלו הם רק אחרי ש ligo יגיע לרגישות מקסימלית (עוד 3 שנים אם אני לא טועה).
in space, no one can hear you scream 678810
תודה.
פרוייקט מעניין אחר לגילוי גלי כבידה 682222
לינק לפרוייקט. הרעיון נקרא Pulsar Timing Array והוא פשוט ומבריק.
יש כוכבים שנקראים פולסרים, ומה שמיוחד בהם הוא שהם פולטים אותות רדיו בתדירות קבועה ויציבה ולכן אפשר להתייחס אליהם בתור שעון. אם מוצאים אוסף של פולסרים מדוייקים מספיק, אז מתקבלת רשת של שעונים מדוייקים בחלל - וזה מאפשר לבנות GPS על בסיסם (בדיוק ככה ה GPS הרגיל עובד - הוא מאזין לאוסף של שעונים מדוייקים על גבי לווינים). ה GPS הקוסמי הזה מודד את במדויק את המיקום של כדוה"א, ויכול לזהות תזוזות זעירות שנגרמות ע"י גלי כבידה.

אז בהשוואה ל ligo יש הרבה פחות חומרה (ותודה לטבע!). מה שצריך בעיקר זה אוסף של רדיו-טלסקופים שידגמו בקביעות כמה פולסרים כאלה. מצד שני, צריך לעקוב במשך שנים.. כי השיטה הזו (בניגוד ל ligo) רגישה לגלי כבידה בתדירות של שנים (אצל ligo זה תדירות של מאיות שניה).

בינתיים, עוד לא גילו כלום בשיטה הזו.
in space, no one can hear you scream 678785
ואם כבר בכוכבים מתנגשים עסקינן - שמעתי השבוע באופן מאד לא מעמיק שלפני שנים בודדות חל שינוי משמעותי במודלים של היווצרות סופרנובה, כאשר שני מדענים (ישראלים לפי הסיפור) הראו שמערכת בינארית יכולה לקרוס עד להתנגשות שמביאה ליצירת סופרנובה.
יש למישהו כאן מידע יותר מוסמך ו\או מפורט?
in space, no one can hear you scream 678813
אני לא כ"כ מכיר את הקשר הישראלי. אני יכול לספר על המערכת הבינארית, אם זה מעניין.. יש שני קטגוריות של סופרנובה:
1. כוכב שהגרעין שלו מתפוצץ בעקבות תהליך פנימי
2. ננס לבן שנמצא במערכת בינארית צמודה - ומתפוצץ עקב אינטראקציה עם השותף

אז מדובר על הקטגוריה השניה (זה סוג חשוב של סופרנובה שנקרא type Ia). לקטגוריה הזו יש שני מודלים עיקריים:
א. הננס סופח לאט לאט חומר מהשותף שלו, עד שהמסה שלו עוברת סף קריטי - והוא מתפוצץ.
ב. גם השותף הוא ננס לבן והם מתנגשים. אחרי ההתנגשות נוצר ננס לבן במסה מעל הסף הקריטי - והוא מתפוצץ.

למיטב הבנתי מודלים א' וב' הם בתחרות בשנים האחרונות. מנסים להסתכל על כל מיני סופרנובות שקרו, ולהסיק האם הן התרחשו במודל א' או במודל ב' (ייתכן שחלק התרחשו במודל א' וחלק במודל ב'). למשל:
- במודל א' נפלטים יותר קרני X
- במודל א' השותף לפעמים שורד ואפשר לראות אותו בטלסקופ
וכו'.
אני מניח שהמדענים ששמעת עליהם היו קשורים למודל ב' - בצד התאורטי או בצד התצפיתי..
in space, no one can hear you scream 678815
תודה על התשובה.אכן מעניין.
שובו של ה ligo 692934
האנשים שמפעילים את LIGO מכנסים מסיבת עיתונאים ליום חמישי.

כנראה הם יבשרו על תצפיות שהתרחשו בתקופת ההרצה האחרונה שלהם (שהחלה בנוב' 2016). נחכה ונראה.

----

אגב, כמו שאומר השיר, לא הכל סרנגה, לא הכל חלק.. גם גלאי האירופאי (virgo) נתקל בקשיים טכניים שמנעו ממנו להתחיל לעבוד, וגם צמד גלאי ה ligo הצליח לשפר את הרגישות שלו, אבל לא במידה שקיוו לה.
שובו של ה ligo 692972
כן. תצפית מס 3: https://www.theguardian.com/science/2017/jun/01/third...
שובו של ה ligo 692977
מגניב! יש לך מידע מעבר למשפט הקריפטי בקישור שזה עשוי לספק רמזים לחומר האפל ("רסיסי חורים שחורים" או משהו כזה)?
שובו של ה ligo 692990
ככל שיאספו יותר סטטיסטיקה על אירועים כאלו, כך יהיה אפשר לבדוק כל מיני תאוריות. משתמשים במונח המסתורי "רמזים" כי הסטטיסטיקה כוללת רק 3 ארועים כרגע. אבל התקווה היא לשפר את הגלאים כך שיאספו סטטיסטיקה בקצב גדול יותר.

למשל יש תאוריה (לא פופולרית) שהחומר האפל מורכב למעשה מהרבה חורים שחורים קדמוניים (האם תרגמת smattering ל"רסיסי"? הכוונה היא לכמות קטנה ומפוזרת). קדמוניים - הכוונה לכאלו שנוצרו במפץ הגדול. אם תהיה מספיק סטטיסטיקה על התפלגות המשקל והמיקומים של חורים שחורים, יהיה אפשר לאשש או לשלול את התאוריה.

עוד עניין הוא שעד כה נצפו 3 זוגות חורים שחורים. אף אחד לא היה כוכב ניוטרונים (ואמורים לצפות גם בכאלו). אולי זה מקרי. אבל אם זה יהיה סטטיסטי אולי יש משהו שגוי בההערכות על כמות הזוגות של כוכבי ניוטרונים.

עניין אחר הוא שיש "רמז" (?) לכך שהפעם (בארוע השלישי) ציר הסיבוב של החורים השחורים לא היה מיושר, כלומר לכל אחד ציר סיבוב שמצביע לכיוון אחר. זה מעיד שכנראה הם לא נוצרו יחד אלא במקומות רחוקים ואחרי זה הגיעו להיות קרובים ולהקיף זה את זה.
שובו של ה ligo 692996
בקשר לפסקה האחרונה - איזה חורים שחורים כן נוצרו "יחד"? המנגנונים המוכרים, עד כמה שידוע לי (ותודה לקיפ תורן וספרו המומלץ מאד בנושא) נוצרים מקריסת כוכב גדול, מה שמייצר חור שחור אחד, לא שניים. אז איך נוצרים שניים יחד? אולי הכוונה למערכת בינארית מלכתחילה, ששני כוכביה קרסו, כל אחד בתורו, אבל מישור התנע הזויתי שלהם משותף בגלל שהשתייכו לאותה מערכת?
שובו של ה ligo 692998
כן, זו הכוונה.. מערכת בינארית שנוצרה מאותו ענן וכל 3 כיווני הסיבוב מסונכרנים (הסיבוב העצמי של כל כוכב והסיבוב של שניהם סביב מרכז הכובד).
שובו של ה ligo 693000
הממ, במערכת השמש הסיבוב העצמי של כדור הארץ לא מקביל לסיבוב שלו סביב השמש.
How come, then?
שובו של ה ligo 693002
שאלה טובה, זה יוצא מכלל המעיד על הכלל. 70٪ מהמסה במערכת השמש (צדק) הוא סטיירט (אני מתכוון בנטייה קרובה לאפס). אני חושב שמייחסים את רוב הנטיות של כוכבי לכת להתנגשויות שקרו אחרי שהם כבר נוצרו. אגב, אני חושב גם שרוב התנע הזויתי של כוכבי הלכת נמצא במישור הסיבוב שלהם סביב השמש ולא בסיבוב העצמי - ובקטע הזה כדוהא הוא סטרייט.
שובו של ה ligo 711735
לאחרונה קראתי עוד על העניין הזה של זווית נטיה של כוכבי הלכת. השורה התחתונה היא שלא באמת יודעים מה גורם לזה, אבל יש כמה תאוריות.

כדור הארץ - נטייה של 23.5 מעלות.
יש הסכמה שזה קשור לתהליך של הווצרות הירח, אחרי התנגשות קטסטרופלית של פרוטופלנטה בכדוה"א. אבל הפרטים לא ידועים. כאן מתארים 2 מודלים: אחד שבו כדוהײא מתחיל ב 23.5 מעלות וכך גם המסלול של הירח (כלומר הירח מעל קו המשווה). ואז הירח מתרחק בהדרגה מכדוה"א וגם יורד בהדרגה למיקומו הנוכחי 5 מעלות מעל מישור המלקה. ובמודל שני הם מתחילים ב 70 מעלות ואז הירח מתרחק בהדרגה אבל המסלול שלו נע כמו מטולטלת מעל ומתחת למישור המילקה ולאט דועך עד 5 מעלות. בהתנדנדות הזו הוא מיישר את הציר של כדוה"א. בשני המקרים השינוי הוא בשל ההשפעה המצטברת של כוחות הגיאות על כדוה"א ועל הירח.

אורנוס - נטייה של 98 מעלות.
אחת התאוריות גורסת שזה תוצאה מצטברת של כמה התנגשויות זו אחר זו. שניה גורסת שפעם היה לאורנוס ירח גדול יחסית (בדומה לכדוה"א והירח שלנו). ואינטראקציה איתו גרמה לו בהדרגה להגיע לנטיה הנוכחית. אבל אז פלנטה אחרת (!) סילקה את הירח מהמסלול.

נוגה - נטייה של 177 מעלות, למעשה מסתובב בכיוון ההפוך.
כאן התאוריות ממש מעניינות, אחד הרעיונות הוא שנוגה האטה בהדרגה, ואז התחילה להסתובב בכיוון ההפוך. זה מסביר מדוע מהירות הסיבוב שלה היא כ"כ איטית - יממה בנוגה נמשכת 243 ימים. גורם אפשרי להאטה היא אינטראקציה של האטמוספירה המסיבית יחסית של נוגה עם השמש, או עם פלנטות אחרות. אפשר להתייחס לאטמוספירה הזו כמו לאוקיינוסים של כדוה"א.

שובו של ה ligo 711736
יש לי שאלה בנוגע לירח הענק של כדור הארץ -
ריבוי הכוכבים הבינארים מלמד שענן גז יכול בקלות להתכנס לשתי מסות הסובבות סביב מרכז הכובד של המערכת. האם יש אפשרות שגם כדור הארץ והירח, למרות הקרבה לשמש, נוצרו כך‏1?
לחילופין, האם יש עדויות חותכות לאותה פגיעה קוסמית שחתכה את כדו"א לשני חלקים‏2?

___
1. אם נקבל את ההנחה שהירח הגדול נדרש ליצירת חיים, אזי גם אם ההסתברות לכך נמוכה פועל כאן העיקרון האנתרופי.
2. ומה הסבירות לפגיעה מהסוג המפצל פלנטה לשניים בלי להעיף אותה ממסלולה העגלגל והיציב?
שובו של ה ligo 711741
בשורה התחתונה, העדויות הן לא חותכות. עדיין יש כמה סיבות טובות לכך ש"תאוריית ההתנגשות הגדולה" היא התאורייה המקובלת.

אבל לפני זה קצת רקע.
1. כוכבי לכת נוצרים בדרך שונה מאד מכוכבים. כוכבים נוצרים מקריסה של ענני גז. לעומת זאת כוכבי לכת, נוצרים בדיסק פרוטופלנטרי, דיסק שטוח (ולא ענן) שמכיל גז ואבק, ומופצץ בקרינה של כוכב צעיר.
2. התאוריה המקובלת של יצירת מערכות פלנטריות היא כזו: גרגרי האבק בדיסק הפרוטופלנטרי נדבקים זה לזה, מתנגשים ויוצרים גופים גדולים יותר ויותר. מגודל מסויים הם כבר נמשכים זה לזה בהשפעת כבידה והצמיחה מואצת. תוך 10-20 מיליון שנה, נותרות פרוטו-פלנטות ברדיוס של ק"מ עד 1000 ק"מ, וכל יתר הדיסק נעלם - מועף משם ברוח השמש (אני קצת מחפף לגבי ענקי גזים, תסלח לי). אז דווקא התנגשויות בין פרוטו-פלנטות נחשבות לתופעה נפוצה במערכת השמש המוקדמת (זה עונה חלקית לשאלה 2 שלך).
3. לגבי העיקרון האנתרופי - הוא לא עוזר כאן. כי גם אם ירח גדול נדרש, עדיין העקרון האנטרופי לא מעדיף מנגנון יצירה ספיציפי. אז צריך למצוא את מנגנון היצירה הסביר ביותר, מה שמחזיר אותנו לנקודת האפס..

אז העדויות לתאוריה של ההתנגשות הגדולה הן (בין היתר):
א. הגודל היחסי של הירח.
ב. עדויות לכך שכל פני הירח היו מותכים.
ג. ההרכב הכימי של הירח. מצד אחד, הסלעים שלו דומים לסלעים של כדוה"א. מצד שני, הירח עני יחסית בברזל ופחות צפוף.

עפ"י תאוריית ההתנגשות הגדולה, פגע בכדוה"א גוף בגודל של מאדים במהירות של 4 ק"מ לשניה (וזה לפי סימולציות מחשב). רוב החומר שהועף למסלול הוא החומר הקל יותר, והחומר הכבד נשאר על כדוה"א. כמו כן, לפי המודלים הירח מתגבש מהר מאד מהחומר שהועף למסלול, תוך חודש בלבד. זה מסביר את כך שהוא היה מותך - החומר עדיין היה חם מאד עקב ההתנגשות.

מצד שני יש דברים שהתאוריה הזו לא מצליחה להסביר. למשל, נוגה היא פלנטה דומה מאד לכדוה"א, למה אין לה ירח בסדר גודל דומה?

יש תאוריה שדומה למה שאתה מתאר בעמוד 284 בספר הזה. למרבה האירוניה, גם היא דורשת התנגשות גדולה, אפילו גדולה יותר מהתאוריה המקובלת. בתרחיש הזה ההתנגשות מרסקת את הכל למרק שעדיין מסתובב סביב עצמו. ומתוך המרק הזה מתגבשים 2 פלנטות - כדוה"א והירח. לתאורייה הזו יש כמה חסרונות, למשל היא לא מצליחה להסביר את עדויות ב' ו ג'.
שובו של ה ligo 711742
אני מתקשה מאד להבין את ה"בעייה בתיאוריה" המוצגת בפסקה הלפני האחרונה - למה לנגה אין ירח בסדר גודל דומה.
ולמה יש לך ילד אחד בלונדידני ואחד ברונטי? לא כל הילדים, ולא כל כוכבי הלכת נוצרו בדיוק אותו דבר, ואותו מאדימתנגש שיצר א הירח, פגע דוקא בכדור הארץ ולא בנגה. איך תהייה שכזו מאתגרת בכלל את התיאוריה?
והרי מבנה הבסיסי של כדור הארץ לא היה משתנה מאד ללא הירח, אז במה ה"דמיון לכדור הארץ" מכריח ירח דומה?
תמהני.
שובו של ה ligo 711758
להגיד "לא כל כוכבי הלכת נוצרו בדיוק אותו דבר" זה לא כל כך מספק. לדוגמא יש מודלים שמסבירים למה ענקי הגזים רחוקים יותר, וכוכבי הלכת הסלעיים קרובים יותר. לכאורה היה אפשר להגיד "כל פלנטה היא משהו אחר, אז אין פלא שאחת היא סלעית ואחרת היא ענק גז" אבל זה קצת כללי מדי. היופי בתאורייה "ההתנגשות הגדולה" הוא שהירח נוצר באירוע שהיה סוג אירוע נפוץ במערכת השמש המוקדמת. אז טבעי לשאול האם אירוע כזה קרה גם בנוגה ואם כן איפה הירח? אני אצטט את הפיסקה המתאימה בויקיפדיה, שמתארת גם את הקושי וגם פתרון אפשרי:

Simulations of the chaotic period of terrestrial planet formation suggest that impacts like those hypothesized to have formed the Moon were common. For typical terrestrial planets with a mass of 0.5 to 1 Earth masses, such an impact typically results in a single moon containing 4% of the host planet's mass. The inclination of the resulting moon's orbit is random, but this tilt affects the subsequent dynamic evolution of the system. For example, some orbits may cause the moon to spiral back into the planet. Likewise, the proximity of the planet to the star will also affect the orbital evolution. The net effect is that it is more likely for impact-generated moons to survive when they orbit more distant terrestrial planets and are aligned with the planetary orbit

יש גם תאוריה שאומרת שלנוגה היה ירח שנוצר באופן דומה מאד לזה של כדוה"א. אבל אז היתה התנגשות שניה שהפכה את כיוון הסיבוב של נוגה (הממ.. ) ועקב כך‏1 המסלול של הירח התחיל לדעוך עד שהוא התרסק לתוך נוגה.

------

1 ירחים שמסתובבים עם כיוון הסיבוב של הפלנטה, המסלול שלהם מתרחק בהדרגה (כמו הירח שלנו). ירחים שמסתובבים נגד כיוון הסיבוב של הפלנטה, המסלול שלהם דועך בהדרגה ולכן כמעט אין ירחים כאלו.
שובו של ה ligo 711749
תודה על ההסבר, אך ברשותך - עוד קושיה או שתיים.
בנוגע לב':
1. הרבה לפני שננעל, מהי השפעת הגיאות על הירח? האם היא יכולה להביא את פני השטח לטמפרטורות גבוהות מספיק להתכה או לפעילות וולקנית (אם הליבה היתה חמה)?
2. בשלב בו הפלנטות המתהוות משמשות כשואבי אבק של המסלול הפלנטרי, כמה גדולה השפעת האנרגיה הקינטית של האבק הפוגע בירח נטול האטמוספירה על טמפרטורת פני השטח?

בנוגע לארבעת הקמ"ש בשניה:
מדובר בקצת יותר מפי ארבע ממטוס קרב וכשליש משיא המהירות ברכב מאוייש (אפולו 10) - האין זה איטי עד פליאה כשמדובר בהתנגשות פלנטרית? להשוואה, וויקי טוענת שמהירות הפגיעה של מטאורים בכדו"א היא 11-74 קמ לשניה‏1.
ו(אם תסלח לי על החזרה)איך ההתנגשות לא השפיעה על מסלול כדו"א שנותר כמעט עגול, ותואם מאוד את תבנית הפלנטות האחרות (בניכוי החור בין מאדים לצדק).

__

1. נראה שהאיטיים הם הפניקסידים, אאל"ט.
שובו של ה ligo 711752
הייתי מנחש - לפני שעשיתי את החישוב - שהאנרגיה שצריך כדי לשנות משמעותית את מסלול הסיבוב סביב השמש גדולה משמעותית מזו שצריך כדי לשנות את הטיית כדוה''א סביב צירו. זה נראה לי קשור לאמירתו של האח של אייל מלפני כמה תגובות - ''רוב התנע הזויתי של כוכבי הלכת נמצא במישור הסיבוב שלהם סביב השמש ולא בסיבוב העצמי''.

כדי לסבר את האוזן, זה דומה להבדל עבור לווין מלאכותי, בין שינוי המסלול שלו לבין סיבוב הלווין סביב צירו. הפעולה השנייה מתרחשת מידי יום לאורך חיי הלווין. הפעולה הראשונה מתרחשת כפעם בשנה, והיא הגורם העיקרי לשריפת הדלק בלווין וקיצור חייו.
שובו של ה ligo 711753
ועכשיו לפי חישוב גב המעטפה שלי - 6 סדרי גודל בין התנע הזויתי ה"עצמי" (סיבוב יום לילה) לבין התנע הזויתי המסלולי. לטובת המסלולי כמובן.
שובו של ה ligo 711755
אני לא בטוח שהבנתי - האם נדרשת לדעתך מינימום אנרגיה כדי לשנות את מסלול כדו"א ולו במעט?

(וגם אני די סקרן לדעת מה כתוב על גב המעטפה שלך...)
שובו של ה ligo 711756
אני לא מבין את השאלה שלך. הרי שינוי המסלול אינו בינארי - אנרגיה זעומה (נניח מטאור טונגוסקה) תשנה את המסלול, אבל באופן כה זעום שיהיה קשה להרגיש בו.
אנרגיה גדולה מאד תזיז אותו הרבה. ולכן אין כאן אנרגיה מינימלית שמתחתיה אין שום תזוזה, בטח לט מינימלית בסקלות פלנטריות.

בנוסף, חשוב גם כיוון הפגיעה. אם נניח למשל שהפלנטה הפוגעת נוצרה גם היא בשלב הדיסקה הפלנטרית, אז גם וקטור הפגיעה הוא במישור הסיבוב סביב השמש, ולכן הוא לא ישנה את מישור הסיבוב, אלא רק ישנה את האליפטיות שלו.

(גב המעטפה בהמשך, פרה פרה).
שובו של ה ligo 711757
===> האם הגיאות יכולה להביא את פני השטח לטמפ גבוהות מספיק להתכה או לפעילות וולקנית?
פעילות וולקנית בטח. אבל להתיך את כל פני הירח? בו זמנית? קיצוני מדי.

===> כמה גדולה השפעת האנרגיה הקינטית של האבק הפוגע בירח נטול האטמוספירה על טמפרטורת פני השטח?
לא יודע, אבל ספיחת האבק מפוזרת על פני מיליוני שנים. אז להתיך את כל פני הירח? בו זמנית? ועוד כאשר הירח צריך ללקט פירורים כי רוב האבק פוגע בכדוה"א?

===> האין זה איטי לפליאה כשמדובר בהתגשות פלנטרית?
כן. בגלל זה, יש סברה שבמקור הוא היה בנקודות L4 או L5 של כדוה"א הקדום - בן לוויה טרויאני של כדוה"א. ובהדרגה הוא איבד יציבות ונסחף אל כדוה"א. בויקי יש אנימציה נחמדה: Theia_%28planet%29 [Wikipedia]

===> איך ההתנגשות לא השפיעה על מסלול כדו"א שנותר כמעט עגול, ותואם מאוד את תבנית הפלנטות האחרות
מה שניסיתי להגיד הוא שכל הפלנטות גדלו ע"י סדרה של התנגשויות דומות מאד להתנגשות הזו. אז מה שצריך לשאול הוא: מדוע המסלול של רוב הפלנטות הוא כל כך עגול (אגב גם מחוץ למערכת השמש). אני לא חושב שזה עדיין לא ברור לגמרי. התשובה הכי קצרה שקראתי היא כאן. אבל אם תכנס ללינקים תראה שהיא פשטנית מדי. אז בקיצור: כאשר פלנטה סובלת מ"חיכוך" עם פלנטות אחרות או אבק (לאו דווקא מגע ישיר, גם אינטראקציה ע"י גרביטציה) אז היא מאבדת אנרגיה מסלולית במידה רבה יותר מאיבוד תנע זוויתי. ומסלול מעגלי הוא מסלול עם האנרגיה הנמוכה ביותר עבור תנע זוויתי נתון; לכן המסלולים "יתעגלו" בהדרגה. מנגנון אחר שגוזל אנרגיה מסלולית וגורם לאותה תופעה הוא כוחות גיאות. בגלל זה המסלול של ירחים הוא מעגלי.
שובו של ה ligo 711759
תשובה מצויינת. תודה!
שובו של ה ligo 714244
מאמר טרי בנושא: https://www.nature.com/articles/s41561-020-0550-0
שובו של ה ligo 714246
גם בYnet כתבו על זה.
ואני שואיל: להיכן נעלם הכוכב המתנגש?
התאחד עם כדור הארץ? הפך למאדים? התרסק לתוך השמש?
שובו של ה ligo 714250
התאחד
שובו של ה ligo 717768
מיזוג א-סימטרי של חורים שחורים. התרחש לפני שנה ופורסם ממש לאחרונה. בזכות זה שאחד גדול בהרבה מהשני, אפשר היה למדוד לראשונה את הספין של אחד מהם.
מומלץ לצפות בסימולציה, הסרטון הזה הוא ליגה אחרת.
שובו של ה ligo 717775
משהו קצת מטריד אותי עם המיזוגים האלה שאנחנו 'רואים'‏1.
אחרי שנים סוף סוף הפנמנו את מה שהרביצו בנו קיפ תורן וחבריו, על כך שכשמישהו/משהו נופל לתוך חור שחור האטת הזמן שלו עבור צופה חיצוני הולכת וגדלה, כך שמבחינתנו, הוא לעולם לא יגיע לאופק האירוע שכן זה ייקח אינסוף זמן במערכת הייחוס שלנו.
עכשיו, מספרים לנו שלא סתם מישהו קטן, אלא שחור שחור (אחר) אחר שלם התמזג לאופק האירוע של החור השחור הראשון, ותוך הרבה פחות מאינסוף שניות - כנראה הרבה פחות משנייה - הם הפכו לחור שחור חדש. מה שמן הסתם אומר שמישהו כבר נכנס לאופק האירוע של מישהו אחר, אם תסלחו לי על הצרפתית.

אז עכשיו אני לא מבין - או שזה לוקח אינסוף זמן, או שזה לוקח שנייה. עבור אותו צופה, אנחנו, זה או זה או זה‏2.
מי פותר את הסתירה הזו?

1 ופתאום היכתה בי ההבנה האקטואלית של הענין - מסתבר שכשיש מיזוג לא סימטרי, זה אומר שזה ספין של המתמזג הגדול יותר. נו, את זה ידענו גם בלי גלאי כבידה.
2 התפתתי לכתוב now, which witch watch which watch - אבל אז הבנתי שבמקרים האלה זה רק יסבך את העניינים.
שובו של ה ligo 717780
יש 2 נקודות מבט.. מתמטית ומעשית.

מבחינה מתמטית
אופק האירועים הוא משטח מתמטי. לא מדובר באיזשהו משטח פיזי כמו פני כדוה״א. עוד לפני ש 2 אופקי האירועים ״נוגעים״ זה בזה, מבחינת ההגדרה המתמטית כבר ״נוצר״ אופק אירועים משותף שמכיל את 2 אופקי האירועים הקודמים. אפשר לראות את זה בסרטון בנקודה שבה כתוב: Movie frozen
למה? קראתי שהמתמטיקה של היחסות הכללית לגבי מיזוג חורים שחורים היא מורכבת למדי (כמו כמעט כל דבר ביחסות כללית). אבל גם אם הם היו ״נוגעים״ אחד בשני לפני המיזוג - לא מדובר במשהו פיזי שחוצה משהו פיזי אחר. היה מדובר במשטח מתמטי שנוגע במשטח מתמטי אחר.

מבחינה מעשית
אם אתה צופה מרוחק, ומסתכל על עצם פיזי שנופל לתוך חור שחור, אז האור שלו עובר הסטה לאדום עד שברגע מסויים (וסופי לחלוטין) לא רואים אותו יותר. הגיע? לא הגיע? מה זה משנה. מכל בחינה מעשית יש משטח ברדיוס של אופק האירועים + 1% , שאפשר לחצות אותו בזמן סופי לחלוטין. אחרי שהעצם חצה אותו, פשוט לא רואים אותו יותר. מבחינתי תקרא למשטח הזה ״אופק 2״ ותתיחס אליו בתור הגבול של החור השחור. זהו, עכשיו אתה יכול לשכוח מההתחכמות על זמן אינסופי.
שובו של ה ligo 717781
מבחינתי אורך הגל לא משנה, שיעבור הסטה לגלי מיקרוגל (שהיא כבר בפקטור עצום), הוא עדיין יכול לשלוח לי ביט של אינפורמציה שאומר 'אני כאן' ואחריו עוד 'אני כאן' וכן הלאה, ובלי שום התחכמות כנראה אמשיך לראות את הביטים האלה המון זמן. לצורך הענין שלנו, אפילו שעה זה המון זמן.
אבל כאן יש לנו משהו לכאורה שקול, והאינפורמציה שנשלחת היא בצורת גלי כבידה, אבל עדיין זה מוזר שהיא לוקחת שנייה ולא שעה.

ולכן ההסבר הראשון שלך נשמע יותר משכנע - נוצר אופק חדש בזמן סופי שמכיל את הקודם.
אגב, אזור בחלל שיש לו השפעה פיזיקלית מדידה (מאד) הוא לא פחות 'פיזי' מפני כדוה''א. זה שהוא לא מוצק לא אומר שהוא לא פיזי.
שובו של ה ligo 759653
הסוגיה העומדת בבסיס השאלה שלך טרדה גם את מנוחתי לפני כמה חודשים. הרגשתי כמי שהתדרדר מקבוצת בעלי התואר השני ביחסות כללית, אל קבוצת מי שבהם נותנת ד"ר קולייר סימנים. פניתי לבעלת תואר ד"ר בתחום, וזו אישרה שאכן מדובר בשאלה שאלתית, דבר שעולה גם מתשובה זו.

הנקודה היא כזו: נפילה לחור שחור תיקח אינסוף זמן עבור צופה חיצוני (שנמצא באינסוף, אבל לא נהיה קטנוניים). לא מדובר בתכונה של גלי אור, אלא בעצם חלוף הזמן. בהינתן קרינת הוקינג, החור יתאדה עןד קודם לחציית אופק האירועים ע"י הנופל. מה שיראה הנופל הוא את היקום מחוצה לו מאיץ ומתקרר, בעוד שהחור הולך ונעלם לו במהירות. לקראת הסוף יקרעו את הנופל כוחות הגיאות, ואת מה שיישאר תאדה קרינת הוקינג - שניהם מתעצמים באזור האופק ככל שהחור קטן.

למעשה, אני נוטה לחשוב שמסיבה זו, כל תיאור מתמטי של היווצרות של חור שחור יגלה שהתהליך לוקח אינסוף זמן.

הניחוש שלי הוא שאם ישנם חורים שחורים, מדובר רק בכאלו שנוצרו כבר בראשית היקום, שאז פתרון שוורצשילד אינו רלוונטי. לאחר מכן נוצרו רק "חורים אפורים", כלומר גופים שקרסו לכדי סף חור שחור, והאינטרקאציה שלהם עם שאר היקום היא כשל חורים שחורים תאורטיים, כולל ווריאציה על קרינת בקנשטיין-הוקינג. פנימה של מטריקת שוורצשילד שלהם אינה פיזיקלית. משום כך גם יתכן שבעיית אובדן המידע הכרוכה בחורים שחורים, אינה פיזיקלית.
שובו של ה ligo 759654
רגע רגע, עבור הנופל (גם את זה למדנו מקיפ תורן) הנפילה לא תיקח אינסוף זמן, אלא הרבה פחות מזה. עד כדי כך שבחור שחור מספיק גדול יש מצב שהוא אפילו ישרוד אחרי שיעבור את אופק האירוע. ואז מהר מאד הוא כבר יספוגט וכן הלאה. אבל הוא ממש לא יזכה לראות את היקום מתקרר. אפילו לא את ארוחת הבוקר שלו.
שובו של ה ligo 759655
זה היה לפני שלקחו בחשבון את קרינת הוקינג.
שובו של ה ligo 759669
נראה לי שקרינת הוקינג לא אמורה להשפיע על מערכת הייחוס של אסטרונאוט שנופל, זה נובע מיחסות כללית. היא רק משפיעה (ממש ממש ממש חלש בחזקת מיליון) על האנרגיה של החור השחור.
שובו של ה ligo 759671
קרינת הוקינג מוכרת כבר מתחילת הסבנטיז, הספר של ת'ורן הוא מהניינטיז.
שובו של ה ligo 759672
אם אתה מתכוון ל-Gravitation, הוא יצא לראשונה ב-‏1973. אבל אני רואה שהוא ממשיך לפרסם כאילו אין מחר.
רבים מאנשי יח"כ מעדיפים לעסוק בתאוריה הטהורה, ללא הספקולציות הקוואנטיות שלפעמים יוצרות מוזרויות אינטרדיסציפלינריות, שכל עוד אין אנו יודעים כיצד לקוונטט כח זה (אם בכלל ניתן...), ניצבות על בסיס רעוע. אולי גם ת'ורן העדיף זאת, מה עוד שרק ב-‏2019 התגלתה קרינה כזו בפועל. זכור גם שפתרון שוורצשילד מתייחס לקירוב בו היקום שטוח באינסוף ובו חור שחור שכבר קיים. אבל ייתכן ישנם כבר פתרונות ראליים יותר.
שובו של ה ligo 759674
א. אני קראתי את Black holes and time warps מ-‏1994, אבל גם ממאמרי מדע פופולרי ברשת שאני קורא (וקווארה) פה ושם, אף פעם לא נתקלתי בטענה מרחיקת הלכת שקרינת הוקינג משנה את קצב זרימת הזמן במערכת הצירים של הנופל לתוך החור השחור.
אשמח לקישורים אם יש לך.
ב. קרינת הוקינג התגלתה ב-‏2019 בפועל? גם לזה נשמח להרחבה וקישור.
שובו של ה ligo 759677
ב. טעות שלי.
א. זה לא מתחייב מתלות הזמן במסה שיורדת עם פליטת הקרינה?
שובו של ה ligo 759683
א. מנקודת המבט של מי שנופל לחור שחור, חציית סף האירוע וההאצה פנימה אמורות לקחת שניות (תלוי בגודל החור). מסת החור השחור יורדת באופן משמעותי כלשהוא (אחוז נניח מהמסה) אחרי איזה 10 בחזקת חמישים שנים. למה הן רלבנטיות אחת לשנייה?
שובו של ה ligo 759685
כי צופה חיצוני יראה את החור מתאדה לפני שהנופל מספיק לחצות את האופק, כך שעבורו הוא לעולם לא יחצה אותו. בהנחת עקביות, זה אמור להיות כך לכל הצופים.
שובו של ה ligo 759691
לפי השיקול הזה גם בלי הוקינג, הצופה החיצוני לא רואה את הנופל לעולם חוצה את אופק האירוע, אבל הצופה הפנימי כן עובר אותו. ויש סתירה.
אז מסתבר שאין. אני לא זוכר בדיוק, אבל זה דוקא כן מסתדר. ונראה לי שהשינוי הזעיר של הקטנת החור ב(כמעט) אינסוף לא מאד משנה לשיקול הזה.
שובו של ה ligo 759740
נכון! כבר בתיאור הקלאסי, ללא השעטנז הקוונטי-כבידתי, מופיעה סתירה מסויימת בין תצפיות שני סוגי הצופים. אבל שם עוד ניתן לטעון שמדובר בחוסר התאמה כמותית - בין זמן סופי לאינסופי, קצת כמו סוגיית הסימולטניות ביחסות פרטית.
להבנתי, לסתירה מלאה נדרש אירוע שלישי בין תחילת הנפילה לסופה. נדמה לי שהתאדות החור השחור היא כזו, ואם עבור הצופה החיצוני היא מתרחשת בזמן סופי, קודם לחציית האופק ע"י זה הנופל, הרי שגם עבור הנופל זה מה שיקרה‏1.

לסיום, ציטוט חמוד מן הקישור שהבאת: “the universe is not only queerer than we suppose, it is queerer than we can suppose”

1 עמדה אחרת, נדמה לי
שובו של ה ligo 759743
הקישור שלך בהערת הרגל מאד קרוב למה שאני מכיר ולמה שניסיתי לומר.
פסקה רלבנטית במיוחד:
Now, this led early on to an image of a black hole as a strange sort of suspended-animation object, a "frozen star" with immobilized falling debris and gedankenexperiment astronauts hanging above it in eternally slowing precipitation. This is, however, not what you'd see. The reason is that as things get closer to the event horizon, they also get dimmer. Light from them is redshifted and dimmed, and if one considers that light is actually made up of discrete photons, the time of escape of the last photon is actually finite, and not very large. So things would wink out as they got close, including the dying star, and the name "black hole" is justified.

As an example, take the eight-solar-mass black hole I mentioned before. If you start timing from the moment the you see the object half a Schwarzschild radius away from the event horizon, the light will dim exponentially from that point on with a characteristic time of about 0.2 milliseconds, and the time of the last photon is about a hundredth of a second later. The times scale proportionally to the mass of the black hole. If I jump into a black hole, I don't remain visible for long.

ז"א שמבחינתך, הצופה שנופל אל תוך החור, אמנם מאיט ומאיט, אבל גם נעשה יותר ויותר כהה, עד שבעצם הוא לא רק נמצא במרחק אינפיניטסימלי מאופק האירוע - הוא גם בלתי נראה לגמרי ("שחור לגמרי" אם תרצה), וזה כבר בזמן *סופי*‏1 אחרי תחילת הנפילה שלו.
מבחינה מסוימת - לפחות בראש שלי - לפי כל מדד סביר, הוא כבר חלק מהחור השחור עבורך. המסה שלו התווספה למסה של החור השחור וכן הלאה. באותה מידה שאם החור השחור סופח כוכב שלם, גם לפי התצפיות שלך מסת החור השחור תגדל כפונקציה של הזמן, ולא תישאר קבועה עם איזה "שיירי כוכב" תלויים לנצח מעל אופק האירוע. אפילו יותר מזה - אופק האירוע עצמו גדל ככל שהוא סופח יותר חומר, אז יש מצב שהאסטרונאוט שעדיין תלוי לשיטתך במרחק אפסילון מאופק האירוע "ייבלע" על ידי אופק האירוע המתרחב ואז אפילו לשיטתך הוא כבר יהיה לגמרי בפנים.

אנלוגיה נוספת שעולה במוחי שאולי רלוונטית - גם במקום לגמרי אחר, בשולי היקום הנראה לך היום, יכול להיות אסטרונאוט שמאיץ ומאיץ הרחק ממך (מאיץ בעצמו, או אם היקום, לא בטוח שזה משנה), עד למצב שאתה כבר לא תראה לעולם את האור שיוצא ממנו. גם שם, האור ממנו על הדרך נעשה חלש יותר ויותר ויותר, עד לנקודה שהוא "מחשיך לגמרי". ז"א שיש אירועים בעתידו של אותו אסטרונאוט שאתה לא תראה לעולם - אבל זה לא אומר שהם לא קורים. פשוט שמערכת הצירים שלכם לא מתואמת.

1 סופי גם לגביך, הצופה החיצוני. לגביו כאמור זה לקח כמה שניות והוא כבר בתוך החור השחור.
שובו של ה ligo 759758
זיהוי אי קליטת האור בזמן סופי עם עצם סיפוחו של הנפול אל החור אינו ברור מאליו. ניתן לראות זאת כבעייה טכנית, שזה הכיוון אלי אני נוטה בשלב זה, או, למשל במונחים של אינפורמציה או האנלוגיה שהבאת, כמאפיין מהותי ההופך אותו לחלק מן החור השחור.
ימים יגידו.
שובו של ה ligo 759656
===> מה שמן הסתם אומר שמישהו כבר נכנס לאופק האירוע של מישהו אחר

לא נכון. אופק האירועים הוא איזשהו יצור מתמטי.
כאשר החורים ההורים קרובים מאד, אבל לפני שהם "נוגעים", יש אופק אירועים שמקיף את שניהם. כמובן פתרתי את כל המשוואות בעצמי כדי להוכיח את זה, אבל אני לא אשתף כי.. אה.. אני לא רוצה לקלקל לאף אחד. אבל מי שרוצה ויזואליזציה: https://youtu.be/1agm33iEAuo
שובו של ה ligo 759670
אה, אז בעצם הם לא נכנסים זה לאופק האירוע של זה, אלא ש - קצת כמו עם חומר רגיל שקורס לחור שחור - נוצר סביבם אופק אירוע חדש.
ממש מגניב.
שובו של ה ligo 719519
ממצאים חדשים גילו במפתיע פליטות של יוני פחמן בירח. זה מאתגר את התאוריה המקובלת, כי הפחמן היה אמור להתאדות בהתנגשות.
פרטים: https://www.google.com/amp/s/www.sciencealert.com/the...
שובו של ה ligo 719526
אמרנו לאסטרונאוטים לא לעשות את צרכיהם מחוץ לחללית, נו באמת.
יש שם גם צוצלות פחמן?
שובו של ה ligo 719531
היה פעם תור פחם.
שובו של ה ligo 719534
והיה גם תור לשירותים בירח, אז זה מסתדר.
שובו של ה ligo 692997
וגם - יכול להיות שהתנגשות כוכבי ניוטרונים היא פחות אנרגטית (אפילו סביר מאד), ולכן סיכוי הגילוי שלה נמוך יותר?
שובו של ה ligo 693001
בטוח פחות אנרגטית. כי כוכבי ניוטרונים לא יכולים להיות כבדים מ 2-3 מסות שמש (כי אז הם קורסים לחור שחור) ואילו לחורים שחורים אין גבול עליון.

רק מה, המודלים צופים שיש גם הרבה יותר התנגשויות של כוכבי ניטרונים בהשוואה להתנגשויות של כוכבים שחורים. אז זה מתקזז והתדירות של *תצפיות* מ 2 הסוגים אמורה להיות דומה.
שובו של ה ligo 693003
בדיוק מה שניסיתי לטעון.

לגבי השני, האם כל ההתנגשויות הן ממערכות בינאריות? או שיכולות להיות עוד סיבות, כמו גלקסיות שמתנגשות?
שובו של ה ligo 693013
התנגשויות עשויות להיות מכל מיני סיבות, השאלה היא מהי הסיבות הנפוצות יותר. בהודעות לעיתונות כתוב שבגלל שצירי הסיבוב לא מסונכרנים, סביר יותר שזה לא מערכת בינארית אלא בכוכבים שהתקרבו בתוך צביר כוכבים צפוף. צבירי כוכבים הם נפוצים יחסית (בשביל החלב יש 150), ויכולים להיות צפופים מאד ביחס ליתר הגלקסיה.
שובו של ה ligo 693016
הנה פירוט בעניין - צבירי כוכבים כמקור של התנגשויות חורים שחורים: http://www.space.com/37060-globular-clusters-black-h...
שובו של ה ligo 694928
אתמול הודיעו על תצפית רביעית: https://www.google.co.il/amp/s/www.theverge.com/platf...

היא התרחשה ב 14 באוג' 2017 וגם הפעם זה מיזוג של צמד חורים שחורים. אבל הפעם זה לראשונה נקלט ע"י גלאי שלישי: virgo באיטליה. אז המיקום של האירוע הרבה יותר מדויק. יש גם שמועה לא רשמית על אירוע נוסף של מיזוג של צמד כוכבי ניטרונים שנקלט לאחרונה. נחיה ונראה..
שובו של ה ligo 695265
אוקי, זה אכן קרה ואפילו יש כתבה ב ynet.
אני צריך להתרגל למונח חדש.. קילונובה - שזה הפיצוץ שמתחרש בעת מיזוג של צמד כוכבי ניוטרונים (או כוכב ניוטרונים וחור שחור).

יש פה כמה תקדימים. זה גם הפעם הראשונה ש LIGO וחבריו צפו במיזוג כוכבי ניוטרונים (עד עכשיו זה היה רק חורים שחורים), וזה גם האירוע הראשון שצפו בו גם בגלאי גרביטציה וגם בטלסקופים רגילים.
שובו של ה ligo 695283
כן, מגניב.
במסגרת הניימדרופינג אני יכול לספר שלמדתי מכניקה אנליטית אצל צבי פירן שמקבל עכשיו הרבה PR ב-ynet.
מעניין מה הם יגלו מניתוח התצפיות החדשות האלה‏1.

1 We are star stuff and the rings on our fingers are merging-neutron-stars stuff.
שובו של ה ligo 695286
אנחנו אבק כוכבים
שובו של ה ligo 695657
עוד אירוע, מיזוג חורים שחורים. הוא נקלט ביוני ודווח עכשיו. אז התוצאה היא 5:1 לטובת חורים שחורים. http://www.bbc.com/news/science-environment-42013920
שובו של ה ligo 695663
בחישוב התוצאה מן הסתם צריך לקחת בחשבון שהאוהדים של קבוצה מסוימת פשוט עושים הרבה יותר רעש כשהיא מבקיעה, הלא כן?
שובו של ה ligo 695667
אם אני מבין את המשל, אז כן: האוהדים של הקבוצה שמובילה 5:1 (ײהחורים השחוריםײ) עושים יותר רעש. מצד שני, התאוריה היא שאוהדים של הקבוצה השניה שקטים יותר אבל רבים הרבה יותר. כך שזה אמור להיות שיוויון מבחינת הגולים שאנחנו שומעים עליהם.

אם היחס יישאר כזה, אולי יצטרכו לעדכן את התאוריה.
שובו של ה ligo 695668
הוריי! עדכון תיאוריה בעקבות מידע חדש זה מבורך.
לא צריך להישמע כל כך מדוכדך בגלל זה.
שובו של ה ligo 702914
ועוד ארבעה אירועים חדשים. והדיווח הוא כבר פורמלית של ligo ו virgo יחד:
שובו של ה ligo 702917
מגניב!
עלתה לי שאלה קטנה - איך נוצרים זוגות בינאריים של חורים שחורים?
ברור לי שמערכות בינאריות קיימות בשפע. אבל מן הסתם, אחד הכוכבים קורס ראשון לחור שחור‏1. ארוע כזה - סופרנובה - אמור להיות אלים מאד, והייתי מצפה שהאנרגיה המשתחררת תחסל את רוב השכנים באזור הקרוב שלו, מכוכבי הלכת ועד בן הזוג הבינארי. לכל הפחות, זה יעיף חלק מאד ניכר ממסת בן הזוג הזה, מה שמאד יקטין את הסיכוי שלו להפוך לחור שחור בעצמו.
יש הסברים/השערות על התהליך הזה?

1 אם אין סיבה נסתרת שגורמת לשניהם לקרוס בו-זמנית.
שובו של ה ligo 702918
שאלה טובה. ייתכן שהמקור של חלק ניכר מהם הוא בצבירים כדוריים. צבירים כדוריים הם קבוצות צפופות מאוד (באופן יחסי) של מאות אלפי כוכבים ברדיוס של 100-200 שנות אור. בקבוצות כאלו 2 חורים שחורים יכולים להתחיל רחוקים יחסית, ואז להפוך לזוג בעקבות כל מיני תופעות כבידתיות. למשל "חיכוך דינאמי" שגורם לחורים שחורים לשקוע לאט למרכז. או למשל תופעה שבה בזמן ששני חורים שחורים חולפים קרוב אחד לשני, נוצר גל גרביטציה חלש שגורם להם לאבד אנרגיה פוטנציאלית ועשוי להפוך אותם לזוג קשור. הזוגות הבינאריים האלה יכולים גם להפלט מהצבירים הכדוריים - וזה הופך את ההיפותיזה הזו לעוד יותר מסובכת לבדיקה.
יש כמה מאמרים שמנתחים את האפשרות הזו, למשל זה וזה.
שובו של ה ligo 702921
מעניין. האם ההנחה הטמונה בשאלתו של הפונז - שפיצוץ סופר נובה של ענק קדמוני יקרע‏1 מספיק חומר מענק קדמוני שהוא תאום בינארי כדי להורידו מתחת הסף הנדרש לסיים את חייו כחור שחור (או כוכב נייטרונים) בעצמו - היא נכונה תמיד (ולא, נאמר, רק בתשעים ותשע נקודה משהו אחוז מהמקרים)? כי אם לא, יתכן שיש הסבר פשוט לתצפיות.

ולי יש שאלה מינורית יותר: כשמסה הופכת לנקודה נעלמת הגיאות. איך זה משפיע על מערכת בינארית שלא היתה נעולה‏2?

__
1. יקרע - כלומר ישליך מספיק חומר במהירות גבוהה מספיק מכדי למנוע ממנו להאסף חזרה לכוכב התאום במליוני השנים הבאות.
2. עד כמה שידוע לי - במקרה של כדו"א ירח, גיאות כדו"א מספקת אנרגיה להקפה ההדדית ומרחיקה את הירח מאיתנו בסנטימטר לשנה בערך. אילו נצליח לדחוס את כדו"א לחור שחור, האם יהיו גורמים אחרים (כמו חיכוך דליל) שיגרמו למערכת לאבד אנרגיה ולשני הגופים להתקרב?
שובו של ה ligo 702934
בוודאי שהטענה של הפונז איננה נכונה תמיד. לאחרונה טלסקופ האבל צילם כוכב שבן הזוג שלו עבר סופרנובה בשנת 20011. הכוכב הזה הוא במסה של 10 מסות סולאריות, כלומר בדרך הנכונה להפוך לחור שחור. הבעיה היא שהכוכב הספציפי הזה נמצא רחוק יחסית מבן הזוג שלו - זמן המחזור הוא 400 ימים. אז כמה קרוב הם צריכים להיות, כדי ש 2 הגופים יתנגשו תוך זמן סביר (נניח משך חיי היקום)?

כאן זה מתחיל להסתבך. יש כמה גורמים אפשריים לדעיכת המסלול (ואני מניח שזה קשור לשאלה השניה שלך). אחד מהם דעיכת מסלול עקב גלים גרביטציונים - כמו שקורה בזוג הבינארי הזה: Hulse%E2%80%93Taylor_binary [Wikipedia] . זמן המחזור שלו הוא 8 שעות, והוא אמור להתנגש תוך 300 מליון שנה. המאמר הזה מכיל נוסחאות של זמן דעיכה כפונקציה של מסה ומרחק מסלולי. בשורה התחתונה, כדי ש 2 מסות בסדר גודל של מסה סולרית יתנגשו בזמן סביר (סביר = כדי שנוכל לצפות בכאלה), זמן המחזור שלהן אמור להיות 12 שעות או פחות (במרחק של 1.5% יחידה אסטרונומית, או פחות).

אבל יכולים להיות עוד גורמים שמצטרפים לגורם הזה. למשל "חיכוך מגנטי" - אינטראקציה בין השדות המגנטיים של החורים השחורים (לא יודע עד כמה הוא משמעותי יחסית לגורם הראשון). גורם שלישי הוא חיכוך עם גז או אבק במערכת. אני מניח שהגורמים השני והשלישי לא קיימים באותה מידה בכל זוג בינארי.

אבל ההנחה של פונז היא יותר מלגיטימית - ב 10 האירועים ש ligo/virgo צפה עד כה, החורים השחורים הם בליגה של 10-40 מסות סולריות. האם צמדים בינארים בכזה גודל, ובמרחק קטן יחסית, יכולים להתפתח באופן "טבעי"?

---
1 כלומר צפינו בה בשנת 2001
שובו של ה ligo 702935
יפה, החכמתי בכמה מילימטרים - תודה!
ושאלת הדיוט נוספת - האם אפשר להניח שכל האנרגיה הנוצרת מההקפה ההדדית של המערכת - כולל גלי כבידה, חום, וגלים אלקטרומגנטים אחרים - תורמת לדעיכת המסלול?
אם כן, האם יש דרך לחשב את תרומת גלי הכבידה לדעיכה? האם ידוע כמה אנרגיה נדרשת לייצר אותם?
שובו של ה ligo 702943
מצטער השאלה מנוסחת בצורה שקצת מבלבלת אותי.. ההקפה ההדדית של המערכת לא יוצרת אנרגיה (ובכלל אנרגיה אי אפשר ליצור, יש חוק שימור אנרגיה). כמו כן אנרגיה בפני עצמה לא תורמת לדעיכת מסלול.
לגבי גלי הכבידה, ניסיתי לענות על זה בקיצור בתגובה הקודמת, אז אני אכתוב את זה באופן יותר מפורש.

לפי היחסות הכללית, כל 2 גופים שמקיפים אחד את השני פולטים גלי כבידה. גלי הכבידה האלו מתפשטים החוצה מהמערכת ונושאים איתם אנרגיה, וכתוצאה מכך המסלול דועך. את קצב דעיכת המסלול ניתן לחשב. זוהי נוסחא "מכוערת" שמופיעה במאמר הזה. מי שרוצה את הגרסא הקצרה והפשטנית אז הנה:
הזמן שלוקח ל 2 גופים שמקיפים אחד את השני להתנגש = קבוע כפול המרחק בחזקת 4 חלקי המסה הכללית בחזקת 3

את הנוסחא הזו הצליחו לבדוק באמצעות מדידות על הזוג הבינארי שקישרתי אליו בתגובה הקודמת‏1. הסתבר שקצב הדעיכה של הזוג הזה קרוב מאד למה שהנוסחא מנבאת (הטעות היא 0.2%) - אז לפחות במערכת הזו, כנראה אין שום גורם משמעותי אחר לדעיכה למעט גלי כבידה. הזוג הזה צפוי להתנגש בעוד כ 300 מיליון שנה.

-----
1 זהו זוג בינארי של פולסארים (כוכבי ניוטרונים) שמקיפים זה את זה פעם ב 8 שעות. המסה הכללית היא כ 2.8 מסות סולאריות. המדידות נמשכו על פני 30 שנה.
שובו של ה ligo 702944
נו, במושגים של מערכות זוגיות זו נשמעת לי כמו מערכת יחסים יציבה במיוחד.
שובו של ה ligo 702945
אמנם הניסוח שלי בעיתי, אבל - לפחות על פי התשובה - כנראה שבכל זאת הבנת את הכוונה. תודה.
שובו של ה ligo 702930
תודה, אסתכל גם במאמרים (בייחוד השני שאיננו מוגבל למנויים).
שובו של ה ligo 702947
אני מניח שהערת השוליים היא קריצה שובבה מכוונת לעבר תורת הקוונטים?
שובו של ה ligo 702948
מוצלח, אבל לא התכוונתי :-)
אני, הקטן, טרם הבנתי את הקשר בין הגרביטציה לתורת הקוונטים.
שובו של ה ligo 712222
לאחרונה קראתי משהו שהזכיר לי את השאלה הזו. ומסתבר שזה נושא מעניין מאד.

בקצרה, התאוריה אומרת שמערכות בינאריות שבו אחד מבני הזוג עובר סופרנובה, יש להן סיכוי טוב למדי להתנתק - שבני הזוג ייפרדו. אבל לא מהסיבות שכתבת.

הסיבה הראשונה היא אובדן מסה. בסופרנובה, חלק ניכר מהמסה של הכוכב עף החוצה. אם מספיק מהמסה הלכה לאיבוד, אז מה שנשאר כבר לא מספיק להחזיק את בן הזוג.. לבן הזוג יש מהירות מסלולית שמתאימה למסה גדולה יותר. ואז הוא עף החוצה. במקרה הנאיבי של מסלול מעגלי, אם המערכת איבדה יותר מחצי מהמסה, אז בני הזוג יפרדו.

הסיבה השנייה היא שהרבה פעמים סופרנובה היא א-סימטרית, ואז השריד שלה מקבל "בעיטה" בכיוון מסויים. ואז זה תלוי בכיוון ובמהירות של הבעיטה.. בחלק מהמקרים הבעיטה תרחיק עוד את בני הזוג ותעודד פרידה. ובמקרים אחרים, היא דווקא תקרב אותם.

על כל הדברים האלו כתוב בצורה יחסית נגישה, במאמר הזה: https://www.emis.de/journals/LRG/Articles/lrr-2014-3/...

עוד פרט מידע מעניין בסיפור הזה הוא שיש הבדל מהותי בין חור שחור לבין כוכב ניוטרונים. שניהם הם שרידים של סופרנובה. אבל כוכב ניוטרונים נוטה לאבד את רוב המסה המקורית שלו ואילו חורים שחורים שומרים על רוב המסה המקורית: https://physics.stackexchange.com/questions/171617/ho...
בקיצור, לחור שחור יש סיכוי טוב יותר להשאר בזוג בינארי אחרי סופרנובה.
שובו של ה ligo 712271
מעניין מאד, וגם הקישור.
וגם הבעיטה הזו היא הפתעה מעניינת, ונשמעת מאד אגרסיבית - מדובר שם על עד 500 קילומטר בשנייה, שלפי חישוב מהיר ולא זהיר זה פי 500 ממהירות כדור הארץ סביב השמש. לגמרי יכול להפריד זוג בינארי.
שובו של ה ligo 712277
תודה.
נ.ב. מהירות כדוה"א סביב השמש היא בממוצע 30 ק"מ לשניה.
שובו של ה ligo 712279
אכן, משום מה זכרתי ברשלנות כמיליארד שניות בשנה.
בכל מקרה, גם פקטור 6 הוא בוסט רציני.
שובו של ה ligo 705598
בסבב הנוכחי של התצפיות (שנקרא O3) יש אוטומציה. כלומר, ליגו+וירגו מפרסמים אירוע תוך דקות, כולל איכון - כדי שהקהילה האסטרונומית תוכל לבצע תצפיות עוקבות תוך זמן קצר.
והכל נגיש באופן ציבורי כאן: https://gracedb.ligo.org/latest/ ובז'רגון טיפה יותר ידידותי כאן: https://twitter.com/LIGO

היו 2 אירועים - אחד לפני 5 ימים ואחד אתמול וכנראה שניהם מיזוג חורים שחורים.
סוג חדש של גלי גרביטיציה 759631
לפני כשבוע, התפרסמו מס' מאמרים, של קבוצות שונות שגילו במקביל סוג חדש של גלי גרביטציה. הגילוי מבוסס על מעקב אחר קבוצת פולסרים (pulsar timing array).

במקרה של גלי גרביטציה (אבל לא רק) אורך הגלאי =~ אורך הגל = אחד חלקי התדירות

אז ליגו הוא באורך של כמה מילישניות אור (מאות או אלפי קילומטרים) וזה בערך אורך הגל שהוא עוקב אחריו‏1. והפולסרים נמצאים במרחקים של עשרות שנות אור מאיתנו וזה בערך אורך הגל הרלוונטי.

דבר שני: מדובר ב"אוקיינוס" של גלי גרביטציה ולא באירועים בדידים. אוסף של גלים שמגיעים מכל כיוון בשמיים.

מה שמעניין במיוחד הוא שהסטטיסטיקה של גלי הגרביטציה לא מתאימה בדיוק לגורם שציפו לו (זוגות חורים שחורים סופר מסיבים שמקיפים זה את זה). ויש כמה רמזים לכך שמדובר ב"פיזיקה חדשה" למשל גלי גרביטציה שהם תוצר של של המפץ הגדול עצמו. אולי אולי תהיה פה דרך חדשה לגמרי "לצפות" במפץ הגדול. עוד פרטים בסרטון של דר בקי

---
1 הזרועות עצמן הן באורך של כמה קילומטרים אבל הלייזר נע לאורכן הלוך ושוב מספר רב של פעמים לפני שמבצעים את המדידה
סוג חדש של גלי גרביטיציה 759632
כשחושבים על זה, אירוע אגרסיבי כמו המפץ הגדול, לא מפתיע שישאיר חתימה כלשהיא בצורת גלי גרביטציה (בייחוד שכבר מכירים את קרינת הרקע של שדה אחר).
אבל בין לא מפתיע לבין גילוי מדעי יש מרחק גדול (ואני כמובן מחנטרש, אני מניח שזה כן מפתיע, כי מן הסתם פיזיקאים כבר ניסוי לפתור את משוואות היחסות הכללית הרלוונטיות מכמה זיליוני שניות אחרי המפץ ולחשב מהם את גלי הגרביטציה שאמורים היו לשרוד מאז, והחישובים שלהם לא חזו את זה).
סוג חדש של גלי גרביטיציה 759634
אבל כמובן - מגניב מאד!
in space, no one can eat your ice scream 702916
אם אני מבין נכון, גם על כדו''א קשה עד בלתי אפשרי לשמור על רמת דיוק שכזאת והשטיק של מדידת הגלים הגרוויטציונים היא בחיפוש תבניות בהבדלים שבין המדידות - כולל הקיזוז של ''רעשי הסיגמא''.

(זה חצי ניחוש, אנא תבל את זה עם גרגירי המלח המתבקשים)
in space, no one can hear you scream 674764
סלחו לי על הנחתת הפתיל לקרקע העולם האמיתי, אבל הפסקה האחרונה שלך הזכירה לי שאגד חיפה מציבה לאט לאט בתחנות לוחות אלקטרוניים שאומרים עוד כמה דקות יגיע איזה קו. רמת הדיוק בינתיים לא משהו, אבל משתפרת. יופי, באמת נורא רציתי שיהיו כאלה, לפני עשר שנים. עכשיו להוציא על זה כסף, ולא מעט מן הסתם? כשלשני שליש מהנוסעים יש אפליקציה שנותנת את זה, וחברי השליש הנותר יכולים לשאול את הראשונים?
in space, no one can hear you scream 674871
ומה עושות הספתות שנוסעות באוטובוסים? וכל השאר? כולם ישאלו את בעלי הסמארטפונים, שלא ברור אם באמת יש להם את האפליקציה?
לדעתי זה שדרוג מבורך.
in space, no one can hear you scream 674873
עוד עשר שנים יהיה להם גם קישור ל waze והדיוק ישתפר. אגב, בלוחות הזמנים של מטרופולין ואגד זמני הנסיעה קבועים למשך כל היום (או לפחות זה היה המצב עד לפני כמה שבועות), כך שמי שמסתמך עליהם חושב שמשך הנסיעה לת"א בשעה 8:00 בבוקר אינו שונה מ-‏8:00 בערב.
in space, no one can hear you scream 674902
במקום הלוחות, ועבור מאותגרי הסמארטפון - כהשלמה לאפשרות לשאול שכנים לתחנה שיש להם סמארטפון - חשבתי שאגד יכולה למכור מכשירים פשוטים שיודעים להתחבר לאינטרנט וג'יפיאס ופשוט להציג את מה שיודע להציג השלט, עבור התחנה הקרובה למכשיר. בטח צריך להיות זול. אבל אולי לא? תהייה טכנולוגית: יש בשוק מכשירים חד-ישומיים שכאלה‏1 (עבור איזושהי אפליקציה)? בלי לחשוב יותר מדי, נשמע לי שאפשר לחשוב על מיליון דברים שזה טוב בשבילם, אבל משום מה זה לא שוק גדול, אם בכלל. ואם צריך להקים את התשתית התעשייתית רק בשביל אגד, זה כבר לא יהיה זול. אבל אפילו אם לא זול, זה לפחות טריוויאלי לשימוש.

1 טלפון חכם טיפש.
[1'] One trick phoney.
in space, no one can hear you scream 674903
אתה מתכוון למשהו כזה?
in space, no one can hear you scream 674909
אתה מתכוון לשאול על הלוחות שאגד מציבה, נכון? לא על החפיץ שאני מציע. כן, משהו כזה, רק עם גרפיקה הרבה פחות יפה, ועם פחות מידע, שזה אולי דווקא טוב.
in space, no one can hear you scream 674913
אה, אתה מתכוון לחפיץ נייד יעודי.

למיטב ידיעתי אין כאלה יותר. היום הרבה יותר זול לפתח ולייצר "מחשב נייד" עם איזה סוג של לינוקס חינמי (מן הסתם אנדרויד) שכל מה שאתה צריך לעשות זה לפתח את מעטפת התוכנה שתסתיר את הגישה למערכת ההפעלה ותאפשר גישה רק לחלק היעודי. עלות הייצור ההמוני של מכשיר כזה בטח לא תעלה על 200 ש"ח ליחידה, לזה צריך להוסיף איזה, נגיד, 300 ש"ח לשנה לגישה לרשת (על מנת להתעדכן במיקום האוטובוסים). הפער בין זה למחיר של טלפון סיני-חכם נראה לי זניח לעומת הפער במה שאתה מקבל.
in space, no one can hear you scream 674922
לא בטוח שהבנתי, הנייד-פלוס-לינוקס-מינוס-יכולות שאתה מציע הוא משהו יותר יקר וחזק מטלפון סיני חכם, או פחות?

אני רוצה פחות. אם זה יכול להיות יותר זול מטלפון סיני חכם, כדי להתאים לחסרי טלפון חכם מטעמי מחיר, יופי. אם זה לא יכול להיות יותר זול, אני עדיין רוצה שזה יהיה יותר טיפש, כדי שזה יתאים לחסרי טלפון חכם מטעמי קושי עם טכנולוגיה, וכדי שזה יהיה יותר עמיד. הרי כל מה שצריך זה כפתור הדלקה וכיבוי, וצג פסיבי. אין לי כמעט ספק שמבחינת מערכת הפעלה, הכי כדאי אנדרואיד או לינוקס ולכבות מה שלא צריך (אולי לא צריך לטרוח לכבות, ממילא הוא לא יכול לקבל קלט מהמשתמש. אבל אולי כן צריך, כדי להקטין סיכון להתקפות). במחיר 500 ש"ח אולי כלכלי לאגד להשאיל כאלה תמורת פיקדון על חלק מהמחיר.

אם להכליל ליישומים אחרים, אם היישום דורש מסך מגע, אולי כבר אין טעם משום בחינה במשהו פחות מ-full fledged טלפון חכם. אם היישום לא דורש את זה, וגם אם הוא כן דורש יותר מיישום אגד - נגיד, כפתור אחד עד שלושה לקלט - נדמה לי שיש על מה לדבר. זה שבפועל אין כאלה, ואין פסי ייצור לכאלה, אומר שאני כנראה טועה ואין על מה לדבר.
in space, no one can hear you scream 674940
כנראה שהוא קצת יותר זול וקצת פחות חזק (אבל זה תלוי).

כמובן שהמחיר תלוי בכמות, אם אין לזה פוטנציאל לשיווק המוני המחיר יכול לעלות בהרבה מאד (מאד). אני לא חושב שמספר הלקוחות הפוטנציאלים הוא מספיק גדול. טכנופובים לא יתקרבו למכשיר כזה לא משנה כמה פשוט הוא יהיה, לרוב הצעירים שאינם טכנופובים כבר יש טלפון סלולרי (החזקת מכשיר כזה וטלפון סלולרי הרבה פחות כלכלית מהחזקת טלפון סלולרי שמסוגל לעשות את אותו הדבר). כל מי שנשאר לך זה אוכלוסיה של אנשים מבוגרים שמתקשים לתפעל חפיצים.

מבחינת הממשק, אתה חייב לפחות כפתור ''להדליק'' ו''לכבות'', אחרת רק הבטריה יכולה לשלש את העלות. אני מניח שצריך משהו לבחור בין כמה תחנות קרובות ואולי גם לפלטר קווים מסויימים, בלי זה השימושיות של חפיץ כזה היא די מוגבלת.
in space, no one can hear you scream 674999
התקווה שלי היתה שיהיה מספיק ביקוש גלובלי למכשירים ''דומים'' כדי כן לאפשר ייצור המוני שישרת אפליקציות שונות, למרות שכל אחת דורשת קונפיגורציה אחרת של חומרה. השטן הוא במה זה ''דומים''. שוב, הייתי חושב שיש יישומים שאינם דווקא לאוטובוס שבהם זה יהיה אטרקטיבי גם לבעלי סמארטפון, בגלל העמידות. סתם דוגמה מונפצת בשניה, מגדיר דגים בזמן אמת לצוללנים.

בעצם, מה שמבטיחים לנו כבר שנים, שעל מכשירי חשמל גדולים יהיה מסך אינטראקטיבי לשליטה על המכשיר, ובטח אוטוטו זה באמת יהיה, זה סוג של מה שאני מבקש.
in space, no one can hear you scream 674908
עד כמה, באופן כללי, חשוב לדעת בדיוק את זמן ההגעה של אוטובוס לתחנה? נראה שיש נטיה להפוך חידוש מסעיר לצורך חיוני, כש"רוצה" הופך ל"צריך, עכשיו".
in space, no one can hear you scream 674910
לא לכל אחד ולא בכל מצב של המתנה לאוטובוס, אבל לאנשים מסוימים בחלק מהמצבים יש בזה תועלת מעשית. אם יותר מקו אחד מגיע לתחנה, זה יכול להשפיע על ההחלטה האם לקחת קו פחות טוב שמגיע קודם (לא תאמין לאיזה גרנולריות של אופטימיזציה בהחלטות האלה אני אישית מגיע בנסיעה לעבודה בבוקר). אם תדירות האוטובוס נמוכה, ואני מגלה שהאוטובוס הבא רחוק, אני יכול להחליט לקחת מונית, להתקשר להודיע שאאחר, להחליט ללכת ברגל ליעד הקרוב או לתחנה אחרת, ועוד ועוד. וגם תועלת רוחנית: יש אנשים שקבלת התרעה של דקה על הגעת אוטובוס היא מה שיאפשר להם לקרוא בנחת ספר.
in space, no one can hear you scream 674911
אני מסופק בעניין התועלת הרוחנית בכמה מישורים. הראשון הוא שאני לא בטוח עד כמה העלת את זה בחצי דבדיחותא. השני שלא ברור אם באמת הידיעה שהאוטובוס יגיע בעוד 10 דקות באמת משחררת את התודעה להתרכז בקריאה ולא להמשיך להביט שמאלה בתקווה. השלישי, שקשור בשני, היא שההרגל להיות תלוי בטלפון ולבדוק כל 5 שניות שמא משהו השתנה, דווקא יתחזק ויפריע לקריאה רצופה ונינוחה בספר.

מעבר לזה, מחוץ למקרים ספציפיים, באופן כללי קשה לי לראות מה הגליק הגדול בידיעת זמני ההגעה בדיוק של דקה. אל תשכח שבצדו השני של המטבע זה אומר מערכת שעוקבת ברציפות אחר עובדי חברת האוטובוסים, הנהגים. לא מזמן היתה התקוממות בחברת הי טק ששכחתי את שמה שהתקינה מערכות מעקב אחרי זמני שהיית העובדים ליד שולחן העבודה או בשרותים. עבור נהגי אוטובוס הבעיה מחמירה עקב הקצאות הזמן הלא תמיד ריאלית שהחברות קובעות לביצוע סבב מתחנת מוצא לסופית, מה שמשפיע על הלחץ על הנהגים, לאי אפשרות מנוחה בין סבבים ולעיתים לאובדן תשלום על עמידה בזמנים.

וכל זה בשם צירוף של סגידה לטכנולוגיה לשם טכנולוגיה (בגלל שזה שם), האלהת היעילות, ומילוי רצון אישי של נוסעים במצבים מאד מסוימים, שאני מניח כשהם יהיו בצד השני, במקצועם, הם יתנגדו ויתמרמרו שדורשים מהם לעבוד תחת דרישות כזאת.
in space, no one can hear you scream 674915
אני גר במרחק הליכה של 5 דקות משתי תחנות אוטובוס של שני קווים שונים. לכל אחד מהקווים יש יש תדירות תיאורתית של 4 אוטובוסים בשעה (מה שאומר שלפעמים, ובבקרים זה קורה הרבה, באים שלוש ביחד ואז צריך לחכות איזה 40 דקות לאוטובוס הבא). פעם הייתי צריך להמר לאיזה מהתחנות ללכת. המשמעות של הצלחה או כשלון בהימור יכולה להיות להגיע לעבודה 20 דקות לפני כולם או להגיע לעבודה חצי שעה אחרי כולם. אני לא הולך להעמיד פנים שאדם חשוב במיוחד ושזמני יקר, אבל בכל זאת, העובדה שהיום אני יודע לאיזה תחנה ללכת (ומתי לצאת מהבית\מהעבודה) שיפר את איכות חיי בצורה משמעותית.
in space, no one can hear you scream 674917
יש מערכת כזו כבק כמה שנים למיטב הבנתי.
in space, no one can hear you scream 674923
חברת האוטובוס יכולה לדעת מתי הנהג מתחיל וגומר את הסיבוב גם בלי טכנולוגיית מעקב בדרך. מאוד מצער אותי אם היא מנצלת את זה כדי ללחוץ על נהגים לנסוע יותר מהר (למה? לפחות בערים בארץ אני די בטוח שנוסעים יעדיפו שהנהגים ייסעו יותר לאט. האם לחברות יש אינטרס אחר?), או להפחית את האוטונומיה של הנהגים בכל אופן אחר. זה בלתי תלוי במתן מידע לנוסעים.‏1

מה דעתך על הטכנולוגיה שהיתה קודם, לוח זמנים קבוע ליציאת האוטובוס מתחנת המוצא, ולוח זמנים משוער לתחנות שונות שיכולת לקבל על דף? זה גם יותר מדי מידע לנוסעים? פחות מדי מידע? בדיוק מספיק?

ברצינות, אני חושב שאני מבין מאיפה אתה בא. רבים מדברים על כך שאנחנו מוצפים במידע זמין, שנקודתית חוסך לנו זמן לעתים קרובות אבל גלובלית מקטין לנו את הפנאי. ואני לא חולק על כך.

מצד שני, בוא נחלק את האוכלוסיה לכמה חלקים, בנוגע ליישום האוטובוס, או כל דבר מקביל אחר:

1. אלו שבאמת (לדעתם, וגם במבט אובייקטיבי מהצד שכולל את כל היבטי הפנאי) זה מועיל להם,
2. אלו שבאמת זה מזיק להם, אבל בהינתן היכולת לקבל את המידע הם לא יכולים להתאפק, או לא מודעים לכך שזה בעצם מזיק להם,
3. אלו שמחוסר יכולת או מהתאפקות לא מקבלים את המידע.

אם אתה רוצה לשלול את הנגישות למידע אתה עוזר לקבוצה 2 על חשבון קבוצה 1, וזאת נגד בחירתם המודעת של חברי קבוצה 2 עצמם. אולי אולי אפשר להצדיק את זה אם קבוצה 2 הרבה הרבה יותר גדולה מ-‏1, אבל גם אז אני חושב שאתה צריך הוכחות הרבה יותר חד-משמעיות לנזק (כמו שיש אולי עם סמים קשים) ממה שבאמת יש לנו.

1 אני חייב לציין שאם אגד תשתמש בטכנולוגיה כדי להכריח נהגים לנסוע יותר לאט בין תחנות ממה שהם נוטים, אולי זה כן שווה.
in space, no one can hear you scream 674942
אני חושב שלשאלתך "פחות בערים בארץ אני די בטוח שנוסעים יעדיפו שהנהגים ייסעו יותר לאט. האם לחברות יש אינטרס אחר?" התשובה מורכבת ממה שמשרד התחבורה קובע לגבי תדירות הסבב, כמות הנהגים שיש לחברה ותנאי הנסיעה בקו. קביעת זמן הסבב לנהג איננה דבר חדש ואני מכיר את זה כבר עשרות שנים, עוד מימים שהיו כאן שתי קואופרטיבים של אוטובוסים (ז"א, יחסי העבודה הפנימיים אינם של מעסיק-עובד ולכאורה לחבר יש יכולת להיות מעורב בהחלטות החברה).

אני לא רוצה לשלול או להעניק אלא רק לדון במשמעות הערכית של נושא ההשתלטות הטכנולוגית על חיינו והצורה בה הם מעוצבים מחדש, לא בהכרח מבחירה וממודעות והבנה של ההשלכות. נושא נילווה הוא ערכה של יעילות של תהליך "תעשייתי" ספציפי במנותק מהעובדה שתהליכים כאלה משולבים במארג חיים (עולה בדעתי כרגע שאלת כדאיות העסקה של נשים בהריון).
in space, no one can hear you scream 674943
משרד התחבורה קובע את תדירות הקו ומסלולו. ככל שמסלול לוקח יותר זמן, נדרשים יותר אוטובוסים ויותר נהגים להפעילו בתדירות המוכתבת (לדוגמה, לקו אוטובוס בתדירות של אחת לעשר דקות בכל כיוון נדרשים 6 אוטובוסים אם משך הנסיעה הוא חצי שעה ו-‏8 אוטובוסים אם משך הנסיעה הוא 35 דקות וזה בלי לתת לנהגים זמן מנוחה). לחברת האוטובוסים אינטרס ברור שמשך הנסיעה יהיה קצר ככל שניתן על מנת לחסוך באוטובוסים ובנהגים.
in space, no one can hear you scream 675204
אני מנחשת שלא מדובר בחברת הייטק אלא בטלגרף
in space, no one can hear you scream 675209
לפני שהסתכלתי על הקישור (או אפילו על שמו) חשבתי שהמדובר היה על מפעיל הטלגרף שהמציא מכונה כדי להתחמק מהמעקב השוטף של חברת הטלגרף אחריו (וכשזה התגלה: פוטר).
in space, no one can hear you scream 675418
כיוונתי לכך
in space, no one can hear you scream 675079
יש לי הרגשה שאתה לא נוסע הרבה באוטובוס.
in space, no one can hear you scream 674650
נראה לי שקראת מילה לא נכונה, אבל מאות מיליונים בהחלט. על הירח זה בטח לפחות סדר גודל יותר.
איה ראובן? 697719
גיל קלעי הוציא ספר בשם "Gina says" על מלחמות הבלוגים בנושא זה.
איה ראובן? 697744
אם כבר גיל קלעי:
717541
בצירוף מקרים מעניין גם סטיבן וולפראם וגם אריק ויינשטיין (לא ההוא של בר רפאלי) טוענים שיש בידם תיאוריה חדשה ומהפכנית בקשר ליסודות הפיזיקה ול-toe.

למותר לציין שלא הבנתי כלום.
717555
וואו, וולפראם, עם כל הכבוד שאני רוחש לשלל מעלליו שגם אני נהנה מהם לעיתים, הוא דברן בלתי נלאה.
אם יש לך תגלית פיזיקלית פורצת דרך ברמת תורת היחסות, מספיקים חמישה עמודים כמו במאמר הנחמד של איינשטיין מ-‏2005, ולא צריך לפצוח במלל ארוך על ההיסטוריה של איך הגעת לפריצות הדרך המופלאות שלך.
או בקיצור, זה נשמע כמו מגה טרחנות - או פרס נובל. נראה מה יגיע קודם.
717566
אנשטיין כתב מאמר נחמד ב 2005? אני כנראה ממש לא מעודכן..
717567
פספסתי במאה שנה. נו שוין.
717700
איינשטיין השתמש בתגלית הסודית שלו : מינהרת הזמן, או תולעת הזמן, או חורי תולעת , או משהו עם שם דומה.

איינשטיין הגיח בשנת 2005 וחזר מייד לחור ממנו הגיח.
717582
הנה תגובה של שון קרול שנשלחה בטוויטר :-) מקווה שזה מספיק קצר.

(גילוי נאות, גם אני התייאשתי רק מלגלול את המסך ולגלות כמה ארוך המאמר של וולפארם)

Stephen Wolfram and collaborators propose a new approach to physics based on discrete automata. Cool and fun! But: please please don’t get too excited until others look it over. Science is collaborative, it takes time, and most bold ideas are wrong.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים