ח''כ יחימוביץ' לרב לאו: ותר על מועמדותך לנשיאות המדינה 2853
חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הזהירה אמש (ג') את הרב הראשי האשכנזי לשעבר מאיר לאו לבל יגיש את מועמדותו לנשיאות המדינה.

יחימוביץ' אמרה: "נוכח נסיבות נבצרותו של הנשיא קצב אני ממליצה בחום לרב לאו לוותר על ההתמודדות ... יש לי יסוד מסוים להניח שאם יתמודד עלולות לצוף מחדש פרשיות מהעבר, לרבות כאלה שלא פורסמו". כשנשאל על כך ענה הרב לאו: "לא ראיתי ולא שמעתי את זה ואין לי שום תגובה". כמו כן ציין לאו כי לא הודיע על כוונתו להתמודד על התפקיד.

יחימוביץ' חתמה אתמול על תמיכה במועמדותו של ח"כ ראובן ריבלין לנשיאות, בניגוד לאנשי סיעתה אשר תומכים בח"כ קולט אביטל. יחימוביץ' הסבירה: "התחייבתי לתמוך בריבלין עוד לפני שקולט אביטל הציגה את מועמדותה, ואין לי כוונה לחזור בי מעמדתי זו". על ריבלין אמרה: "הוא פרלמנטר שיש לי אליו הערכה עמוקה. יש לו תפיסה דמוקרטית נדירה. לא בכדי תומכים בו גם ח"כים ערבים, ח"כים מהימין וח"כים חרדים".
קישורים
הארץ
NRG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

442796
קשה לי לבטא את מידת הבוז שיש לי כלפי האישה זו, שניכר שגם בביצה המעופשת אליה זינקה בששון היא מצליחה להסריח.
בוז? 442807
אפשר להרגע. לאור המומלץ האחרון של חה''כ יחימוביץ, המשקל של המלצותיה אינו בשמיים. יחד עם זאת, בהנחה שבידיה המידע שעליו היא מצביעה, חה''כ ממלאת בדיוק את תפקידה, בכך שהיא מזהירה את הסביבה הפוליטית שלא ליפול לביצה מעופשת חדשה.
העובדה שהיא מתיצבת בגלוי עם טענותיה רק ראוייה להערכה. הרי בכך היא מאפשרת לכל המעוניין, להוכיח כי כל החשדות הן עשן נטול אש, ומעמידה את עצמה בפני משפט הציבור על אמינותה.
הרב לאו כמדומני כבר נושא משרה ציבורית כיום. 442808
איום בנוסח 'תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך' הוא לא לעניין. אם יש משהו שאנחנו צריכים לדעת עליו, עדיף שנדע את זה כבר היום, כשהוא רב ראשי של ת"א, ולא רק אם יהיה מועמד לכהונה אחרת.
וחוצמזה, היא לא מתייצבת בגלוי עם טענותיה. אין לי שום מושג מה טענותיה, למעט שהיא רומזת בנוסח מאפיוזי-משהו שיש לה חומר חסוי. אם היא הייתה מעלה טענות ספציפיות, היה על מה לדבר: אבל בנתיים זה רק לנופף באקדח שרק היא (והוא, אני מניח) יודעים אם הוא טעון.
הרב לאו כמדומני כבר נושא משרה ציבורית כיום. 442809
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 442887
זו דרך אחת לפרש את חה"כ יחימוביץ.
דרך אחרת היא לומר שחה"כ סבורה שישראל לא צריכה לעמוד בפני עוד נשיא "חף מפשע" במובן המשפטי. כאשר היא מזכירה/מעדכנת את חבריה לעבודה ואת הציבור הרחב שזהו בדיוק המצב, היא פשוט ממלאת את תפקידה.
הייתי חושב שרב בישראל היה ראוי לו לעסוק בטיהור שמו לפני שהוא מעסיק עצמו ברדיפת משרות ותארים ציבוריים.
ועוד אני חושב, כי רבנים הם פסולים מלכתחילה למשרת הנשיא גם אם הם טהורים כשלג. הדו-קיום בחברה דמוקרטית בין השלטון החילוני לממסדים דתיים, הוא בעייתי אפילו בתנאים האידיאליים ביותר וראוי לא לערבב חלב עם בשר. מינוי רב לנשיא משול למינוי חברי כנסת לשופטים. מעמדם של רבנים בישראל אינו כל כך שולי שהם זקוקים לתוספת ה"עוצמה" שבמשרת הנשיא.
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 442900
"יש לי יסוד מסוים להניח שאם יתמודד עלולות לצוף מחדש פרשיות מהעבר, *לרבות כאלה שלא פורסמו*" (הדגשה שלי)
נדמה לי שהפרשנות שלך נראית הרבה פחות סבירה, ואם הדובר היה מישהו אחר ולא יחימוביץ', גם אתה ורבים אחרים לא הייתם מנסים להלבין כך את הדברים.
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 442958
למה רב פחות ראוי לתפקיד מח"כ (למעשה כל המועמדים האחרים) ?
הרב לאו בא כנציג העם היהודי, לא כרב שמטרתו לפסוק לנו הלכה, לכן הוא ראוי בהרבה מעסקן פוליטי זה או אחר שדואג תמיד לאינטרסים של עצמו ע"י עזרה לציבור שלו. מימלא מינוי של אדם כמותו לכל משרה בישראל לא יפגע בסטטוס קוו.
"הייתי חושב שרב בישראל היה ראוי לו לעסוק בטיהור שמו לפני שהוא מעסיק עצמו ברדיפת משרות ותארים ציבוריים." קצת קשה לטהר את השם כשאין שום אישום (זאת מעבר לעובדה שהוא אפילו לא הסכים להציע את מועמדותו בשלב זה).
"כאשר היא מזכירה/מעדכנת את חבריה לעבודה ואת הציבור הרחב שזהו בדיוק המצב, היא פשוט ממלאת את תפקידה." היא לא מזכירה ולא מעדכנת, היא אומרת דברים סתומים ולא משחררת בדל של ראיה, מה שבכל מקרה לא נופל בהגדרת תפקידה.
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 442979
אני חושב שאי העמדת הרב לאו לבחירה לנשיא,היא עניין שצריך להיות בראש הח''כים אך לא בפה הח''כים.
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 442982
האם אתה באמת חושב שרב אורתודוקסי מתאים למלא את חלקו של נשיא המדינה בדבק המלכד בין חלקי האוכלוסיה בארץ (כולל לא יהודים, רפורמים, מגדריים, ...) ובינם לבין התפוצות? האם היית רוצה לראות נציג של תרבות אנטי-דמוקרטית בתפקיד הצהרתי כה רם?

לצורך העניין, גם חלק מדעותיי אינן כאלו שהייתי רוצה לשמוע מבית הנשיא.
השאלה היותר מעניינת, 442985
מי לדעתך יכול למלא את התפקיד כדבק המלכד בין חרדים, רפורמים, ימנים, ערבים, מצביעי חדש, מגדריים, אנשי הקשת הדמוקרטית המזרחית, מחדשי היידיש, וכן הלאה?
השאלה היותר מעניינת, 442988
אה, זה קל. מישהו שכולם כל כך ישנאו עד שישכחו שהם שונאים אחד את השני.

במחשבה שניה, לא קל לי למצוא מישהו כזה... יש הצעות ?
השאלה היותר מעניינת, 442990
משה קצב?
השאלה היותר מעניינת, 443074
יש לי את הכבוד להמליץ בחום על עצמי.
השאלה היותר מעניינת, 442991
דבק בין כולם אי אפשר וגם לא צריך. אבל פרס, קולט אביטל, דן מרידור, עמוס עוז, אמנון רובינשטיין ועוד רבים, בינהם אנשי רוח ומדע, יכולים להתאים למטרה זו.
השאלה היותר מעניינת, 442992
אניטה שפירא.
ז אתה לא מחפש דבק, אלא מישהו שיהיה *לך* 443043
נוח איתו. לגיטימי, אבל תאמר את זה.
(ברשימה שלך יש לא מעט אנשים שלא יגשרו בין שום חלקים ושזהותם ידועה. יש גם כאלה מהצד השני, כגון פרופסור אומן למשל. אז לגיטימי לבחור מי שתרצה, אבל הטיעון של 'דבק' בין חלקי העם השונים מלכתחילה איננו קיים גם אצל הדמויות שאתה חפץ ביקרן).
אלגוריתם בחירה - מבוא 443046
אני מחפש קודם כל מישהו מתוך הקבוצה הליברלית, זו המכירה בלגיטימיותן של כמה שיותר קבוצות שונות זו מזו וממנה בפרט.
השיקול השני הוא שיהיה מדובר במישהו שהרגיז כמה שפחות מגזרים (או לחילופין, הרגיז צדדים מנוגדים במידה דומה וסבירה), מבלי להיות למלמ (לא מועיל לא מזיק).

מה בדיוק הבעייה בנוהל זה?
אלגוריתם בחירה - מבוא 443050
ההגדרה שלך של ליברליות שונה מהותית מההגדרה המקובלת, רבים מבין החילוניים אינם מכירים בלגיטימיות של הדתיים ולהפך.
אלגוריתם בחירה - מבוא 443051
''ליברל'' ו''חילוני'' אינן מילים נרדפות.
אלגוריתם בחירה - מבוא 443052
נכון, ועדיין בשיח הציבורי ליברלי מתקשר לחילוני שמאלני עם נטיות לרווחה/סוציאליזם.
אלגוריתם בחירה - מבוא 443057
"ליברלי מתקשר ל(...)נטיות לרווחה/סוציאליזם" - כנראה שאתה צודק לפחות לגבי חלק מהאנשים, אבל אצלי לפחות מדובר בדבר והיפוכו.
אלגוריתם בחירה - מבוא 443152
מה קרה לך? החלקת על השכל? הלא רק חילונים מסוגלים להיות ליברלים! הדתיים - רק פאנאטים החשוכים בחשכת ימי הביניים.
אלגוריתם בחירה - מבוא 443156
בוודאי (יתר על כן, הדתיים מכינים מצות מדם של חילונים!), אבל זה עדיין לא הופך את שתי המילים לנרדפות. זה רק הופך את "ליברלים" לתת קבוצה של "חילוניים".
ניצול זכות המחאה 443158
הלו, ליברלים זה גם תת-קבוצה של יהודים דתיים אורתודוקסים!
ניצול זכות המחאה 443160
אורי, לתגובות לא רציניות אני מגיב בצורה לא רצינית.
ניצול זכות המחאה 443186
גדי, זו אמת רצינית (כואבת?) יותר משנדמית לך כבדייה לא רצינית. ערוך איזה סקר קטן בין מגיבי האייל הדתיים ואופס...
ניצול זכות המחאה 443192
מה אמת רצינית וכואבת? "רק חילונים מסוגלים להיות ליברלים! הדתיים - רק פאנאטים החשוכים בחשכת ימי הביניים."?
ניצול זכות המחאה 443204
גדי, אל תשחק לי אותה ראש קטן, טוב? אתה יודע טוב מאוד שהתכוונתי להמשך דבריי בדיון תגובה 443158
ניצול זכות המחאה 443208
כן, אבל ''התגובה הלא רצינית'' המדוברת הייתה זו שציטטתי.
ניצול זכות המחאה 443209
היא בסה''כ היתה צינית.
ניצול זכות המחאה 443215
וכך גם התגובה שלי אליה.
ניצול זכות המחאה 443283
חוששתני שזה יהיה באמת סקר קטן, קטנצ'יק. ישנם דתיים מעטים מאוד בין מגיבי האתר הקבועים. השתדלתי, התאמצתי, והגעתי בערך לחמישה-שישה ועוד אחד המוטל בספק (אבל נדמה לי שבין הטוקבקיסטים של ווינט אפשר למצוא יותר דתיים, למי שנפשו צמאה באופן דחוף...).

אם ההגדרה ''דתי'' היא ממילא סופרמרקט אמורפי ענק, חמקמק ובלתי ברור, הרי שההגדרה ''אייל דתי'' היא אמורפית וחמקמקה אפילו עוד יותר. עוזי וטלי הם דתיים, עכש''י, וגם אורי וניצה הם דתיים - אבל מעבר להגדרת הגג ולפני שמסתבכים באפיוני ''דתי'' לעומת ''חרדי'' וכו' - אני מתקשה מאוד למצוא איזה חוטים מקשרים בין הזוג (הנשוי) הראשון לזוג (הלא נשוי) השני.
ניצול זכות המחאה 443337
נשואים, נשואים, רק לא אחת לשני.
ניצול זכות המחאה 443201
האם המלחמה הנחרצת שניהלת כאן, באייל, נגד רעיון הנישואין האזרחיים - גם היא חלק מן הליברליזם הדתי-אורתודוקסי? האם גם הכותרת שנתת החל מתגובה 382035 היא ליברליזם טהור?
ניצול זכות המחאה 443202
פרופ' יוסף בן שלמה, תלמידו המובהק של גרשם שולם, סיפר על מורו שנהג לומר לו כי את הליברליות של הליברלים הוא מכיר היטב: "הם ליברלים כל זמן שמסכימים לדעתם".
ניצול זכות המחאה 443211
שאלתי על הליברליזם *שלך*, לא של הפרופסורים ז"ל בן שלמה ושולם (שכתב ביומנו שהדת היהודית אינה דתו), עם כל הכבוד, ויש כבוד. שאלתי האם מלחמת החורמה שניהלת *אתה* כאן באייל כנגד רעיון הנישואין האזרחיים - גם היא חלק מן הליברליזם הדתי אורתודוקסי.
ניצול זכות המחאה 443217
שאלת והשבתי: כולנו ליברלים כפי שליברלים צריכים להיות. ליברליות אין פירושה התרפסות בפני דעות מסוכנות לעתיד העם של הליברל. אין בין "הזכות להבעה עצמית" לבין "הזכות לעמוד על האמת" כל סתירה.
ניצול זכות המחאה 443224
אכן, כולנו ליברלים כפי שליברלים צריכים להיות, ואלה מאיתנו הנלחמים עד חורמה באלה הרוצים להינשא על פי השקפת עולמם ומצפונם - הם הקרם-דה-לה-קרם של הליברליזם, וגם אלה שאינם מסוגלים להתייחס למישהו שאינו חושב כמוהם מבלי להכניס איזו קללה חביבה או איזה '' התרפסות בפני דעות מסוכנות לעתיד העם של הליברל'' - אפילו הקרם-דה-לה-קרם לא יספיק כדי להגדיר את הליברליזם המופלא שלהם .
ניצול זכות המחאה 443235
מה הוא *כן* פירושה של ליברליות?

אני משער שלא חסרים חברי KKK ליברלים שיסבירו לך שעתיד העם הלבן הטהור נמצא בסיכון גבוה בעקבות כל מני רעיונות תמוהים של לתת לשחורים לשבת מקדימה באוטובוס וכיוצא בזה.
ניצול זכות המחאה 443340
בא ואסביר לך מהו פירושה של הליברליות בעיניים לא אורי-פזיות בוהקות מניצוץ הסקרנות:

"בדרך כלל הליברלים מביעים תערובת של מחשבות הגיוניות ומקוריות. למגינת הלב, אף אחת מן המחשבות ההגיוניות אינה מקורית, ואף אחת מן המחשבות המקוריות אינה הגיונית" (הרולד מקמילן).
ניצול זכות המחאה 443395
מה האימרה הזאת צריכה להביע? האם אתה רוצה לעשות תחרות אימרות? קח למשל את אימרות וולטייר על הכנסיה ואמץ אותן לגבי המימסדים הדתיים היהודיים-כולל החרדים.
ניצול זכות המחאה 443425
סליחה. באמת, סליחה שיש בבדיחה הזאת יותר משמץ של אמת. והאמת כואבת, מנסרת ומפלחת.
ניצול זכות המחאה 443446
זה לא יעזור לך עכשיו, להגיד שזאת היתה בדיחה. תגובה 443340 היתה שטות מסוג השטויות שקורות לכולם, אבל קורות יותר למי שהניים דרופינג הוא לחם חוקו ומנסה תמיד לעשות רושם בציטוטים במקום לומר משהו לעניין. צא ולמד.
ניצול זכות המחאה 443542
תופעת הניים דרופינג באמת מעצבנת. זה מזכיר לי משהו שאריסטו אמר בנושא...
ניצול זכות המחאה 443562
אריסטו ד'?
ניצול זכות המחאה 443801
לא, אריסטו קרת, אחיו של אתגר. מי זה אריסטו ד'?
ניצול זכות המחאה 443859
אחד מכינוייו הרבים של אורי פז (תגובה 211533. אפשר להתעלם מההכחשות, זה תמיד ככה).
ניצול זכות המחאה 443867
משעשע, כבר אז השתמשתי ב''עכשיו'' המאונגלז קשות.
ניצול זכות המחאה 443403
ראש ממשלה שנוי במחלוקת שנאלץ להתפטר וממשלתו נפלה עקב פרשת פרופיומו, דבר שהביא לעליית הלייבור שנוא נפשו, פוליטיקאי שנוי במחלוקת שעוד כשר חוץ טיהר (זמנית ובלא הצלחה) את שמו של המרגל פילבי, וששנים ארוכות לפני כן סולק מאלטון קולג', כשהטענה הביוגרפית הרשמית היתה שהדבר קרה עקב "מחלה" מסתורית, אך במציאות הסילוק היה עקב פרשיות (שהושתקו ונודעו רק שנים אחר כך, טיפין טיפין) תקיפה מינית ומעשי סדום בכפייה בחבריו לספסל הלימודים - אין ספק שנשא בליבו (או בעיקר בבטנו) הרבה-הרבה כנגד ליברליזם וליברלים, ואין ספק שהתאכזב קשות לכל חייו מכך שליברלים, כעקרון, אינם מגלים מספיק "מקוריות", ביחסם לעבירות מין, לבגידה ולעבירות על החוק באופן כללי וכולל. "מקוריות" מן הסוג הזה, מה לעשות, *איננה* חלק משום משנה ליברלית.

למה שלא תביא גם כמה תובנות מאירות עיניים בענייני "הליברלים", מבית מדרשו של אחמדינג'אד, למשל?
ניצול זכות המחאה 450437
תגיד - יכול להיות שמקמילן דיבר על _מפלגת_ הליברלים?
ניצול זכות המחאה 450456
כנראה שכן.
ניצול זכות המחאה 450463
כלומר שהשימוש בציטוט הזה דומה לכך שבדיון על ערך העבודה ועל אבטלה מישהו ישתמש בציטוט על מפלגת העבודה שנעשה על ידי יריב פוליטי ("העבודה הרסה את המדינה!"). נהדר.
ניצול זכות המחאה 450464
זה מה שקורה כשיש לך ציטוטיזיס
ניצול זכות המחאה 443247
אתה מתעקש שנבזבז כמה שעות כדי לכתוב כאן סמינריון על הנושא
"הליברליזם על פי אורי פז". צריך יהיה לפחות 100 שורות רק לסיכום על קצה המזלג.
סימטריה שבורה 443053
אני לא מכיר חילוניים הקוראים לאסור בחוק על קיום תורה ומצוות. כן, יש שונאי דתיים, יש גם אנשים כמוני, הרואים ברבים מצורות החיים הדתיות (חרדים, מתנחלים) בלתי מוסריות, אך אין דגילה באיסור מקיף על דרך התורה והמצוות.

הצד השני לעומת זאת (ולא אכנס לזה עתה), עשה וממשיך לנסות את מה שאף חילוני לא העז: כפיה בחוק של העול אותו קיבל הוא על עצמו - על הכלל.

אבל את כל זה אתה בוודאי יודע, אז אולי את תסביר למה התכוונת?

אנשים אוהבים להגות סימטריות בין קבוצות אנושיות כמו גם להאמין שהאמת היא בד"כ איפשהו באמצע. יש לכך יתרונות פסיכולוגיים רבים.
סימטריה שבורה 443059
"אני לא מכיר חילוניים הקוראים לאסור בחוק על קיום תורה ומצוות." - כמובן שאין נסיונות מפורשים לאיסור גורף (להבדיל מצרפת למשל, שם החליטו שלבישת סמלים דתיים [כיפה, רעלה] פוגעת בחופש של תלמידים אחרים) משום שזה נוגד את ערכי המערב, אבל יש רבים שרוצים גיוס חובה לדתיים למרות שצהל לא ערוך לתת תנאים לאילו שמקפידים (מנסיון).ישנם קיצונים הקוראים לאיסור על ברית מילה ולאיסור על שחיטה כשרה (בד"כ כחלק ממאבק לאיסור על שחיטה בכלל). מעבר לכך, שלילה של אורח חיים והגדרתו כלא מוסרי חמור בעיני בהרבה מהוצאה מחוץ לחוק.

בצד השני, לצד כאלו שמנסים לכפות אורח חיים כזה או אחר, יש רבים שלא מנסים לכפות כלום.

הכוונה שלי היתה פשוטה, כשמחפשים אנשים שמכירים בלגיטימיותן של כמה שיותר קבוצות שונות, ראוי להביט מעבר ללבושו של האדם (אני לא רומז חלילה שאתה מביט בלבוש, אלא שזה עלול להשתמע מהפירוש המקובל למונח ליברלי).

לא רק שלא נראה לי שישנה סימטריה, אני גם לא חושב שישנה אמת, אני בטוח שיש לכך יתרונות פסיכולוגיים רבים.
סימטריה שבורה 443114
אני חושב שבין גיוס לצה"ל ואיסור על שחיטה כשרה (כמה חילוניים בדיוק דוגלים בזה?), לבין השאיפה למדינת הלכה יש מרחק רב. נשאר חלוקים.
סימטריה שבורה 443117
איזה אחוז מהדתיים לדעתך דוגל במדינת הלכה ?
הלכה המדינה 443121
אני לא יודע איזה אחוז, אך מתוך חובשי הכיפות והמגבעות שאמרו לי במפורש שאין הם תומכים במדינת הלכה, כמעט כולם התבררו דווקא כתומכים נחרצים בכך - לאחר שפרטתי מושג זה לפרטיו. ההערכה שלי היא אם כן שרובם, בעת ירידת קרנה של הדמוקרטיה מעבר לסף מסויים, ידחפו לכיוון זה.
הלכה המדינה 443128
מה הפרטים של המושג הזה? לדעתי אין לו כלל פרטים כיוון שהוא לא יכול להתקיים.
הלכה המדינה 443137
אני מסכים שאין אידאל זה יכול להתקיים, אך תסכים איתי שהחתירה לשאינו אפשרי עשויה לגרום לאסונות גדולים.
הפרטים הם האיסורים על האוכלוסיה הלא דתית בהם הם היו תומכים לו היה בכוחם.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443154
אין היהדות מאמינה בתועלת שבכפייה הדתית, לא רק משום שאין אפשרות מבחינה מעשית לכפות את שמירתן של מצוות התורה על מי שאינו מוכן לקבלה מרצונו, אלא מכיוון שמצוות יש לקיים מתוך כוונה, רצון ושמחה.

לעומת זאת, הגם שעל-פי ההשקפה החילונית, מהווה הכפייה מעשה בלתי מוסרי בעליל – שהרי השקפת עולם זו גורסת כי לכל אחד יש האמת שלו, ואם כן מדוע שאכפה את מה שנראה לי כאמת שלי על אחרים הטוענים כי אינה נראית להם – באופן מעשי, החוק ה"חילוני" בכל מדינה דמוקרטית נוקט אמצעי כפייה ללא הרף. עצם המושג המשפטי "חוק" מכיל בתוכו אלמנט מובהק של כפייה, שהרי ברור כי במקום שאין צורך בכפייה, אין כל צורך בחוק. מי מכיר אזרח שישלם מס הכנסה ללא הכפייה של החוק?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443174
נכון, לפחות לכל מי שאינו אנרכיסט אין התנגדות לכפייה בכלל, אלא רק לזו הדתית. לכן השימוש בביטוי הכבול ''כפייה דתית'', לעומת המילה ''כפייה'' לבדה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443177
בודאי שהיהדות הדתית אינה כופה שום דבר. היא רק רוצה לשמור באהבה את הצביון היהודי של המדינה. אם היהדות הדתית היתה יכולה (אני מתכוון לנציגיה בכנסת ולא לך), היא היתה אוכפת את חוק החזיר כדי להגן עלי מפני עצמי, כדי שלא ידונו אותי בראש השנה ויום כיפור לגהינום, או להעביר את חוק השבת האוסר נסיעה ו/או כל עיסוק אחר. אם היה מספיק כוח פרלמנטרי, אני מניח שהיו מעבירים חוקי צניעות לנשים, הפרדה בין תלמידים ותלמידות בבית הספר, איסור מפגשים בין תלמידים יהודיים וערבים וכד'.
אלו לא המצאות של מוחי החולני; אלו דברים שנאמרו כבר על ידי פוליטיקאים דתיים. תאמר שאינך מעריך את הפוליטיקאים הדתיים?
על פי הזעם שלפעמים אתה בו נתקף כאן, לא הייתי רוצה לנסות אותך כפוליטיקאי.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443188
==> "אלו דברים שנאמרו כבר על ידי פוליטיקאים דתיים". מאחר ומימי לא שמעתי אחד מהם מדבר כך, תועיל אולי לבסס את דבריך על עובדות ולא תחושות בטן מבוטלות?

==> "אם היהדות הדתית היתה יכולה (אני מתכוון לנציגיה בכנסת ולא לך), היא היתה אוכפת את חוק החזיר כדי להגן עלי מפני עצמי".

מעניין שכאשר חוקק בכנסת "חוק איסור גידול חזיר" (תשכ"ב-‏1962), רובם המוחלט של מצביעיו לא היו כלל דתיים. אולי כי "איסור אכילת בשר החזיר" הוא מהדברים שעניינם רשות הרבים של ההוויה הלאומית והתרבותית של עם ישראל?

==> "או להעביר את חוק השבת האוסר נסיעה...".

לגבי איסור תחבורה ציבורית בשבת - מדובר בהסכם פשרה הוגן יחסית בין דתיים לחילונים המעוגן כ"סטטוס קוו" בישראל, לפיו תחבורה ציבורית לא תופעל בשבתות ובמועדי ישראל בשל מראית עין של פרהסיה של מדינה יהודית, לעומת תחבורה פרטית ומוניות שיפעלו למגינת ליבם של כל שומרי המצוות והמסורת.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443197
"לגבי איסור תחבורה ציבורית בשבת - מדובר בהסכם פשרה הוגן יחסית בין דתיים לחילונים המעוגן כ"סטטוס קוו" בישראל, לפיו תחבורה ציבורית לא תופעל בשבתות ובמועדי ישראל בשל מראית עין של פרהסיה של מדינה יהודית..." - אכן, הסכם פשרה הוגן, לפיו רק אלה שהאמצעים מצויים בידם יכולים לנוע כרצונם בכל זמן ובכל יום שהם צריכים, והעניים (וקשישים, ונכים, וחולים כרוניים, ונתמכי קצבאות נמוכות של הביטוח הלאומי) שאין להם רכב פרטי ולא יכולים להרשות לעצמם לבזבז באופן שבועי על מוניות - נו, אז שיילכו קאקען! - וכי מה יותר הוגן מזה?

"לעומת תחבורה פרטית ומוניות שיפעלו למגינת ליבם של כל שומרי המצוות והמסורת." - אין ספק - ליברליזם לתפארת!
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443203
כל מי שמנית כאן כאחרון הסוציאליסטים המזורבנים אתה יכול להסיעם בפרוטות (יותר זול מנסיעה בינעירונית באוטובוס) בהמוני תחנות ''מוניות השירות'' הפועלות בשבתות וחגי ישראל. מול ביתי במרכז נתניה פועלת תחנה כזאת לכל חלקי הארץ.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443213
"כאחרון הסוציאליסטים המזורבנים" - מה זה?

כאן ביתי, אל מול גולן, אל מול גולן ביתי, ביתי הוא לא במרכז נתניה, ושכנים שלי שהבת שלהם נולדה חולה והיא זקוקה לכל מיני טיפולי פתע, בין השאר בגלל בעיות נשימה קשות ובעיות נוספות כאלה - מתרוששים מהנסיעות (אין לי מושג אם הם סוציאליסטים וגם אין לי מושג אם הם מזורבנים, בין השאר כי לא ידוע לי פירוש המילה). אתה יכול להגיד כל מה שאתה רוצה, וגם לקלל, שזהו כנראה גם כן מין הרגל אורתודוקסי-ליברלי מיוחד, מקורי ומלא אהבת ישראל - אבל ככה זה, עם כל מה שתגיד ותקלל - מתרוששים.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443216
ז' מאוד קרובה לח' (באלפבית, לא במקלדת).
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443219
אהא, כלומר, הכוונה היתה - "כאחרון הסוציאליסטים המחורבנים"?

אז בתור פרשן של אורי - מה האמירה הזאת מלמדת אותנו על הליברליזם ועל הקרבה הרעיונית שבין הליברליזם והאורתודוקסיה היהודית?
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443222
וכאשר שר האוצר, המשפטים והנשיא של מדינת ישראל נחשדים במעשי פלילים חמורים - מה זה מלמד אותנו על כל מוסדות המדינה החילונית מיום היוודסם? כלום, נכון.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443236
שאורי בקיא מאוד בלשון הדיבור של המגזר החילוני, מה שמעיד על פתיחות תרבותית גדולה מצידו.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443286
אני מניח שהתגובה היא מבודחת, או חצי-מבודחת. וברצינות: מכל מה שידוע לי, בקורסים למדריכי סמינרי אורנים קיימת המלצה, אם לא הוראה, ללמוד את לשון הדיבור של המגזר החילוני. זה רחוק מלהיות עניין של פתיחות תרבותית, אצל אנשים שכעקרון לועגים, בזים ומתנשאים מעל לציבור ה"ריק" הנ"ל - לא פתיחות תרבותית אלא בפירוש ובגלוי טקטיקה שיווקית.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443288
התגובה היא סרקסטית, ויש כאלו שיגידו שזה מאוד לא מבודח. באופן כללי הנסיון של אורי (והוא לא היחיד) להראות בקיאות בתרבות החילונית מראה שהוא לא יודע עליה דבר וחצי דבר (או יותר נכון - יודע על תת-קבוצה מסויימת (אולי ריקה) שלה שלחילונים כמוני אין איתה שום קשר פרט לחוסר-הדתיות שלנו).
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443297
כן, בעיקר מה שהוא מקפיץ עלינו מדי פעם בתור ''אושיות התרבות החילונית''...
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443290
אני מאד מקווה שבסמינרים האלה גם מלמדים את המדריכים לא להשתמש בקללות שהם לא מבינים (או בביטויים שעלולים להיות כאלה). זה למקרה שהמדריכים החמיצו את השעור בגן טובה, שבו מסבירים את הענין בפרוטרוט.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443298
אופס, טעות, לא סמינרי אורנים אלא סמינרי ערכים. כל השאר כלשונו.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443266
היא מלמדת אותנו שאורי מדבר על ליברליחם.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443218
ליבי ליבי אל שכניך הסובלים ונדכאים.

ככה זה בכל מדינה דמוקרטית - טובת הכלל עדיפה על טובת הפרט. שמירה על הפרהסיה היהודית של מדינה השואפת להתאפיין כיהודית עולה על נוחות הפרטים שמרכיבים את המדינה, על כל מצוקותיהם ובעיותיהם.

אגב, מזורבנים זו מילה ישראלית חילונית ששמעתי מחברי במילואים ומאז לא יורדת לי מהלשון... חשבתי שהיא מקובלת גם אצלכם. סליחה אם היא פגעה במישהו.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443223
בתגובה 443188 אמרת: "לגבי איסור תחבורה ציבורית בשבת - מדובר בהסכם פשרה הוגן יחסית בין דתיים לחילונים המעוגן כ"סטטוס קוו" בישראל, לפיו תחבורה ציבורית לא תופעל בשבתות ובמועדי ישראל בשל מראית עין של פרהסיה של מדינה יהודית...".

המסמך המכונן של הסטטוס קוו הוא מכתב של בן גוריון לאגודת ישראל ובו דובר על השבת כיום מנוחה לאומי, כשרות במטבחים ציבוריים, ענייני האישות וזרמים דתיים עצמאיים. אין שום קשר בין מסמך פוליטי ופרהסיה יהודית-דתית לבין טובת הכלל.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443237
לא בהכרח. אפשר לומר ש''טובת רוב הפרטים עדיפה על טובת הפרט הבודד'', אבל בהחלט לא נכון אקסיומטית ש''טובת ה'כלל' (כלומר, איזה גוף אמורפי שהוא יותר מסכום האנשים שבו) עדיפה על טובת הפרט''.
אהבת ישראל שלך נוגעת ללב 443291
"טובת הכלל עדיפה על טובת הפרט. שמירה על הפרהסיה היהודית של מדינה השואפת להתאפיין כיהודית עולה על נוחות הפרטים שמרכיבים את המדינה, על כל מצוקותיהם ובעיותיהם".

לא מצאתי את האמירה הנוראה והבלתי אנושית הזאת בשום הגדרה לדמוקרטיה, בשום מקום. דמוקרטיה [ויקיפדיה].
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443252
חוק החזיר היה סעיף חובה בהסכם הקואליציוני. אני רוצה לראות אותך כותב (אני מצטט ציטוט עתידי שלך):
1. "מצידי כל אחד יכול לגדל, למכור ולאכול חזיר במדינת ישראל".
2. מצידי חברת תחבורה יכולה לעבוד ולהסיע בשבת.
3. מצידי יכולים הומוסכסואל או לסבית לעבוד בכל עבודה.
האם אתה כליבראל מסכים?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443342
חוק החזיר איננו סעיף חובה בשום הסכם קואליציוני.

אני אשמח להשיב בחיוב לשלושת קביעותיך, ברגע שאתה תיאות להשיב בחיוב לשלושת הקביעות הבאות:

1. "מצידי כל אחד יכול לאנוס את הנערות של מדינת ישראל".

2. "מצידי שר הממונה על משרד ממשלתי יכול למלא כיסיו במיליוני השקלים שמקורם מכיסו של משלם המיסים הישראלי".

3. "מצידי יכול כל 'פועל מיריחו' לנתח את הלב של כל מאושפזי המחלקה לטיפול נמרץ, וקל וחומר לבצע ניתוחי מוח, ריאות וכפות הרגליים לכל נדרש".

האם אתה כליברל מסכים?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443405
1. אינוס נערות הוא דבר רע ומושחת.

בניגוד מוחלט לכך, גידול חזירים, מכירתם ואכילת איננו דבר רע, זהו נוהג מקובל בכל העולם, גם על ידי יהודים. גידול של מזון מסויים עתיר חלבונים ושאינו רעיל נחשב דבר רע רק אצל בעלי הזיות דתיות שאינם מסוגלים להבחין בין הזיות למציאות. המלחין היהודי-אמריקאי אירווינג ברלין אכל בחייו מדי פעם כריכי חזיר וחי עד גיל 101. האם הוא ייענש בבית דין של מעלה? אולי על פי ההזיות הדתיות הוא ייענש, אך הזיות אלה אינן שייכות לעולמם של אנשים שפויים ונורמלים ולא היו צריכות להשפיע על חיי הציבור במדינה דמוקרטית ונאורה.

2. שר הממלא את כיסו במיליוני שקלים של משלם המיסים הוא פושע.

בניגוד מוחלט לכך, תחבורה ציבורית במשך כל ימות השבוע היא עניין נחוץ וחשוב.

כפייה דתית בשם ה"פרהסיה היהודית" היא פשע מתועב ולא היתה צריכה להשפיע על יכולתם של אנשים לנוע ממקום למקום לצרכי שמירה על בריאותם ועל חייהם, לצורך קניות שאינם יכולים לעשות במשך השבוע או לכל צורך אחר.

ההשוואה המוזרה והתמוהה, בלשון המעטה, בין גניבת כסף ע"י פוליטיקאים לבין שימוש תקין בתחבורה ציבורית בכל ימות השבוע - מעידה על המשווה, לא על משתמשי התחבורה שהם אזרחים ישרים שהיו צריכים לקבל את המגיע להם.

3. במדינות נאורות, תרבותיות וליברליות (אירופה המערבית, כדוגמה) הומוסקסואלים ולסביות ממלאים בהצלחה רבה כל תפקיד שהם משכילים ומוכשרים לו.

ובניגוד מוחלט לכך, באותן מדינות, אנשים שאינם בעלי השכלה רפואית ותואר אקדמי רשמי ומאושר כחוק - אינם מורשים לעסוק בכירורגיה ואינם מבצעים, בדרך כלל, *שום* פעולה כירורגית - גם לא מילת תינוקות בני 8 ימים (או בכל גיל אחר).
הוא חזר! 443421
שביל מה להוציא כל כך הרבה אנרגיה ולהגיב לאורי פז בדברי הגיון ובנסיונות להכניס למוחו קצת שכל ישר? לא מספיק לכתוב "אתה מקשקש כרגיל קשקושים אידיוטיים שממש לא קשורים לעניין, אפילו לא בתור אנלוגיות דמיוניות"? הרי אפילו בתור דמגוג הוא סורח, וכל דמגוג מתחיל שנה א' היה מצליח להוציא משהו קצת פחות מגוחך מתגובה 443342. אז בשביל מה לטרוח. אל תאכילו את הטרול.
הוא חזר! 443422
המילה הראשונה בתגובה היא "*ב*שביל".
הוא חזר! 443423
אני מניח שאני לא מחדש לך דבר, אבל גם תגובה שנכתבת בנימה אישית, ממוענת למעשה, ברובם המוחלט של המקרים, לכלל קוראי האייל, ולא לגמרי ברור שהיא חסרת ערך.

כלומר, ברור לי שאת אורי פז היא לא תשכנע, אך ייתכן שיש בין הקוראים כאן אנשים צעירים שעמדותיהם התאולוגיות עוד לא מגובשות דיין, ועשויים להפיק תועלת כלשהי משמיעת ''טעוני הנגד'' (למרות שגם מבחינתי כמובן, אורי פז -- הן בסגנון והן בתוכן דבריו -- משרת כבר את המטרה הנ''ל לא רע בכלל).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447010
3. אין שום ערובה לכך ש"אנשים בעלי השכלה רפואית ותואר אקדמי רשמי ומאושר כחוק" יבצעו ברית מילה טוב יותר מהמוהל שהוסמך לכך כדת וכחוק. כפי שהבחין הרופא הבכיר הרב הד"ר מרדכי הלפרין הבחנה נכונה: "מוהל מיומן מבצע מילה בחצי דקה, ואילו לרופא זה יכול לקחת חמש עד עשר דקות" ("הארץ", 25.11.97). ומכאן, לדעתו, עדיף ברית מילה אצל מוהל מוסמך מאשר אצל כירורג עם דוקטורט ביד.

את ההמחשה הטובה לכך מצאנו בדיווחי חדשות היום:

תביעה נגד המוהל ד"ר פנחס גונן: התרשל בברית לשני תינוקות והעמידם בסכנת חיים
ביחס לאחד התינוקות נטען כי כלי דם שלו נפגע באזור הברית, אך גונן לא טרח לחבוש את האזור - ובהמשך אובחן התינוק כסובל מאובדן דם ניכר

הסימטריה שלך עובדת הפוך 447052
לפעמים עבודה שנעשית בחמש עד עשר דקות עדיפה על עבודה שנעשית בחצי דקה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447680
ניתוחים מסוכנים, הגדלות המקצועית האמיתית היא לבצעם במינימום הזמן האפשרי כמו במינימום הנזק והכאב האפשריים.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447730
רק שלא תמיד שני הדברים הללו הולכים ביחד החל משלב מסויים, ולכן אסור לשפוט ניתוח על פי הנתון הבודד של הזמן.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447055
זהו רופא שמגיע להעניש אותו או לשלול את רשיונו. הסיפור הזה אינו מוכיח מה קורה בשוק המוהלים המוסמכים ''כדת וכחוק''. אם אני צריך לבחור בין מוהל מיומן, אחראי ומוסמך כדת וכחוק ובין כירורג מיומן ואחראי - אבחר בכירורג. מבחינת השקפת עולמי הייתי מוותר על שניהם למרות שאני נימול (על פי החלטתי) וגם הבן שלי עבר ברית מילה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447682
אתה רשאי לבחור במי שבא לך למהול את צאצאיך, אבל רק אל תספר בובקה מעשייס שהכירורג מיומן ומקצוען יותר מהמוהל המוסמך.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447824
"אתה רשאי לבחור במי שבא לך" - זה מעניין ומפתיע. תגיד לי, כשאני ורעייתי ההיפוטתית, שני אתאיסטים עם אילן יוחסין יהודי למהדרין, נחליט לגדל בארץ ישראל את בנינו על טהרת אמונתנו האתאיסטית, אתה תיתן את הסכמתך לכך, באם היא תדרש? אם יהיה לך את הכוח, לא תכפה עלינו "להעניק" לילדינו חשיפה לאמונה היהודית?
*היפותטית* 447825
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448332
בחיי שאינני מבין מה נתפלת אלי בדוגמא שלך ומה אתה רוצה בדיוק ממני. האם אתה מרגיש שיש מישהו בסביבה שלך הכופה עליך אורח חיים שונה משרצית? האם מישהו מפריע לך להמשיך לחיות כאתאיסט או כ"תינוק שנשבה"? לו רק נתת את דעתך לביטוי ההלכתי הזה, "תינוק שנשבה", היית מגלה את הסובלנות שביהדות. אבל למה לך כשיש בלבולי שכל מפי ניטשה על מות אלוהיו?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448340
אני חושד שלו יהיה לך את הכוח, תמנע ממני את הזכות לגדל את ילדיי כהשקפת עולמי, שכן השקפתך שלך גורסת שקודמת לזכותי לעשות כרצוני זכותם להחשף לאמונה הנכונה - זו שלך, היהדות. לא כך?

מה לניטשה ולענייננו?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448678
תתפלא, אבל בניגוד למה שחינכו אותך לחשוב מחנכיך הפוליטיים והחינוכיים בישראל, לא כך הוא. בדיוק להפך: חיה ותן לחיות.

דיברת על חייו של אתאיסט בזמננו והזכרתי את פרידריך ניטשה בהקשר זה, שהיה לאחד מאחרוני המבטאים של האתאיזם המוצהר.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448687
1. ניטשה לא אחד מאחרוני האתאיזם המוצהר.
2. אני לא זקוק לאחרים שידברו בשמי, ובטח שהיותם מאחרוני המפורסמים לשאת באידיאולוגיה שנושאת דמיון *כלשהו* לשלי לא מסמיכה אותם לדבר בשמי. (לא שהוא התיימר לעשות זאת.)
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449430
האפוריזם מס' 125 של "המדע העליז" לפרידריך ניטשה בישר תקופה חדשה. זו התקופה המודרנית שאותה כינה מקס ובר התקופה של "הסרת הכישוף מן העולם", ואשר מרסל גאושט הבין כ"סופה של ממלכת הבלתי נראה". הפילוסופיה העכשווית הפנימה את מות הא-ל הניטשיאני ואף גזרה ממוות זה את כל המסקנות הדרושות. אלא שהמהפכה המטפיזית שהחלה עם מות הא-ל, כפי שהוגים רבים מראים, מובילה היישר את התיזה בדבר "מות האדם", ולמעשה מתמצית בכך. הפילוסופיה המודרנית היא פילוסופיה של קץ האדם. כדברי מישל פוקו בסיום "המילים והדברים": "האדם הינו המצאה שהארכיאולוגיה של מחשבתנו מראה בקלות את גילה הצעיר. ואולי גם את סופה הקרוב. אם מערכים אלה ייעלמו כפי שהופיעו, [...] אזי נוכל להמר בקלות שהאדם ייעלם, כפי שפנים המצוירים בחול נעלמים על שפת הים".
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449438
בוא נשאיר את הדיון ביני ובינך. עם ניטשה, מקס ובר ומישל פוקו נתווכח בפעם אחרת. אז, אורי, מה אתה רוצה להגיד לאלעד?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449491
אסתפק בכל מה שכבר אמרתי.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449492
ואימרו אמן
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449539
אתה מתכוון בוודאי להגיד שתסתפק בכל שאמרו ניטשה, מקס ובר ומרסל מרסו.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449514
1 מאיפה העתקת את זה?

2 נו, ונראה לך שהאדם מת?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449577
1. הבאתי דברים בשם אומרם.

2. וכי נדמה לך שא-לוהים מת אחרי ניטשה וחסידיו השוטים כמוהו?!
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449583
2. יש לי חדשות בשבילך: גם ניטשה וגם חסידיו השוטים והאחרים לא חשבו מעולם שאלוהים מת אלא באופן מטאפורי בלבד. במציאות ברור היה להם שאלוהים לא היה אף פעם.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449521
מרסל גאושט? מי זה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449524
רק מרסל גאושט, מי שזה לא יהיה, זאת הבעיה? מה זה בכלל, כל הדבר הזה, כל התגובה ההזויה הזאת? זה כתוב באיזושהי שפה ידועה של בני אדם? יש קשר בין מילה למילה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449525
טוב, במקרה הזה יש קשר מסוים בין מלה למילה, אם כי התגובה בהחלט הזויה כפי שאמרת - בכל זאת אורי הוא. מאידך גיסא, השמות שהזכיר ידועים, למעט מר גאושט. ואם הכוונה היא לפרוסט, אז מה הוא קשור למות האלוהים?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449578
מדובר בפילוסוף צרפתי. במקרה זה התרגום הוא מצרפתית, ובמקרה שלי מרוסית.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449579
ואיך כותבים את שמו בצרפתית?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449582
Gauchet
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449580
בסדר, מצאתי אותו. בעברית - ''גושה''.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449555
אני מקווה שאתה לא מנסה לרמוז שפוקו היה אדוק, מאמין או ירא שמיים באיזה שהוא מובן. כי אם כן, יש לי חדשות מאכזבות בנושא הזה.

הקשר הציטוט, אגב, אם הבנתי אותו נכון, הוא בתוך פוסט מודרניזם המדבר על המודרניזם - המודרניזם ששם לו את האדם כאל. הפוסט מודרניזם שולל את כל הנחות היסוד של המודרניזם, ובאותה עת גם כבול בהן ואינו יכול לברוא לו חדשות אלא להתריס כנגד הישנות (זה כמובן אחת מנקודות הביקורת העיקריות על הפו''מ). פוקו ניסה באמירה זו להראות שלמודרניזם יש התחלה וסוף, שלא תמיד היה כאן איתנו. אין הוא מדבר על (מות) האדם, אלא על (מות) השיח על האדם. ממילא אין אצל פוקו דבר אחר חוץ מאדם, שאותו הוא חוגג כאילו היה נזר הבריאה, רק שזו ''חגיגה שחורה'' ולא מודרניסטית (יחסי הפו''מ והטבע, כישות גדולה מהאדם, הם כבר עניין לדיון אחר, וכבר עכשיו המוח שלי נבהל מעצם ההיסחפות).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449561
את לא מוצאת שכן אפשר לקרא את זה כדיבור על מות האדם? אם אין לנו אלא את התעתועים הנרטיביים בלי גישה לדבר לכשעצמו, אז הרי שגם האדם (לא הגוף הספציפי, ואולי דווקא גם הגוף הספציפי) איננו אלא עוד יישות נארטיבית שהיא תוצר היסטורי של האבולוציה המחשבתית-תפיסתית. לכן חפירה ארכאולוגית במחשבה האנושית תקלף את הקליפות (מושג טעון ממקום אחר, אני יודע) המושגיות והנרטיביות ותשאיר רק את התפישה (הפעם ב-ש') הישירה (החושית?) ללא המטען התרבותי-חברתי של השיח והנרטיבים. על זה, כך שמעתי, אומר דרידה שאם תקלפי ותפרקי את כל הטקסטים תגיעי בסוף לרובד הבסיסי, טקסט.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449571
מות המושג ששמו אדם. זה לגמרי מושג - זה לא האדם-האדם, שעשוי בשר ודם ועומד מול האל. וזה לא האל המוחשי שמוריד גשם וגורם לרעידות אדמה (אלא הכוונה למות האל ה''סמלי'', מות ייצוג האל והדיבור עליו. אל שגם לאחר מותו או כשאינו קיים כלל, הוא גורם לבני אדם חרדות ומצוקות מוסריות). אני חושבת שפוקו בהחלט הניח את קיומו של ''הדבר עצמו''.

הרהור ראשוני - היחסים של הפו''מ ופוקו בעיקר עם ה''טבע'', מה שמתחת לתרבות, הם מורכבים. מצד אחד הם מסירים ומסירים את שכבות המודרניזם המזויפות, כמטרה מוצהרת. מצד שני, זה לא בא ממקום ''היפי'' או מחתירה אחר מה שאומרים החושים. אלה לא חבר'ה שמרגישים בנוח עירומים, יחפים ואוכלי בשר נא. הם צריכים את המילים, צריכים את הסובלימציות ואת ההליכה סחור סחור. פוקו ודרידה על אי בודד לא יקימו מחסה אלא ישוחחו על צורתם של אגוזי הקוקוס ומטאפורות אפשריות שלה (רולאן בארת יצטרף לשיחה בחדווה). לא יודעת לגבי דרידה, פוקו בהחלט יקלל כשייפול לו אגוז על הראש, ואח''כ יילך לחפש מי אחראי לצמיחתם של עצי קוקוס מעל ראשם של פילוסופים שנקלעו למקום במקרה.

קצת הסתבכתי, כי מאוחר. אציץ בזה שוב מחר בבוקר. ליל''ט.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449574
"הפוסט מודרניזם שולל את כל הנחות היסוד של המודרניזם, ובאותה עת גם כבול בהן ואינו יכול לברוא לו חדשות אלא להתריס כנגד הישנות".
מי המבקרים הטוענים כך ומדוע?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449593
זה בטח כתוב איפשהו במחברת המאובקת שלי מימי הקורס תגובה 101754
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449581
לא, תודה. אני מכיר היטב את ההגות של פוקו ואין צורך ללמד אותי כאילו זה עתה נולדתי. לאחרונה גם הופיע לאור ספרה המעולה של מורתי ד"ר אילנה ארבל, "פוקו וההומניזם" (הוצ' זמורה ביתן, 2006).

אני גם מכיר את ספרו של פוקו על מות השיח של האדם (הופיע בעברית בהוצ' בבל). אינני מבקש לראות את הדברים במסגרת המחלוקת הידועה בין הפוסט-מודרניזם למודרניזם. אלא לבחון את הטיעונים לגופם, נכונים הם אם לאו.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449592
אין אצל פוקו דבר כזה, לבחון לגופם :-) את מי משרתת בחינה כזו ולשם דיכויו של מי?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 449640
שוב, לא פוקו והזרם האינטלקטואלי או המיני שהשתייך אליו מענייני כאן, אלא הטיעון שהוא מנסח יפה וקולע לגופו של עניין.

הרעיון שביטול הא-לוהים מוליך, לאט ובלי שנבחין בכך, למציאות שקלייב סטייפלס לואיס כינה ''ביטול האדם'' (הוצ' מרכז שלם, תשס''ה) בוטא לפני פוקו ואחרים שהבאתי. קדם לכולם פרנץ רוזנצווייג, בפתח ספרו המונומנטאלי ''כוכב הגאולה''.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450140
כן, הבנתי שמה שהוא אמר לא מאוד מעניין אותך אלא הציטוט החלקי.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450190
אין זה ציטוט חלקי שהוצא מהקשרו הענייני. דבריו מבטאים בצורה ציורית את רעיון המתת הא-ל = המתת האדם.
פוצים עליך זחוחון 450426
אם אני מבין נכון- מדובר בהמתת תפיסת ה''אדם'' כישות הומוגנית, או משהו כזה, אבל מה זה מענין אותך.

שפנים נעלמים בבטנם של קיבוצניקים (טוב, בחללים קטנים בין געבובי סלעים).
פוצים עליך זחוחון 450688
לא קשור בכלל, אבל לא נורא. לרובנו יש מעידות פה ושם. כעת יצאה לך גם אחת משלך.
לפני שאתה עונה, 447826
לפני שאתה עונה, הרשה לי להזכיר לך ביטוי - ''תינוקות שנישבו''.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447854
אתה מכיר מישהו שרוצה לדלל את צאצאיו? איזה פסיכוטים יש בסביבתך! פחד אלוהים!
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448335
אחרי שתיאות בטובך להסביר מניין שמת בפי כמי ש''מכיר מישהו שרוצה לדלל את צאצאיו'', אשקול אם להגיב לך.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448347
''למהול'' פירושו ''לדלל''. ייתכן שהתכוונת ל''למול'', אבל זה לא מה שכתבת.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448418
"למהול", אין פירושו "לדלל". החקלאי עוקר חלק מן הגידולים שבערוגתו ומשאיר מספר גידולים קטן יותר ע"מ שהגידולים הנותרים ישאבו מן האדמה ומפעולת הדישון יותר חומרי מזון, וע"י כך יהיו חזקים יותר ופירותיהם יהיו גדולים יותר: הוא *מדלל* את הערוגה - עושה אותה "דלה" יותר בגידולים - אך אינו *מוהל* אותה בדבר.

"מהל", שני פירושים לו:

1. עירב נוזל/ים בנוזל/ים.

2. מל מישהו, כרת עורלתו.

מסכת שבת, משנה דף קלז, א: "קטן החולה אין מוהלין אותו עד שיבריא...".
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448423
לא כל דילול הוא מהילה, אבל בימינו כל מהילה היא דילול. היום אין ''מוהלים'' תינוק אלאא ''מלים'' אותו.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448432
"כיום מוהלים את התינוק בגיל 8 ימים"

בשנים האחרונות, בעיקר ב*כתיבה* (ועפ"י התרשמותי האישית, וסליחה על הבעתה כאן, כרגע - פעמים רבות ע"י אלה המחשיבים עצמם מבינים גדולים בלשון ונוהגים לתקן אחרים, לצורך ושלא לצורך), נפוץ השימוש ב"מל", אך מאחר ובלשון הדיבור וגם במקומות מסויימים בדפוס - ובאישורו של אבן-שושן! - עדיין משתמשים גם ב"מהל", אין הדבר יכול או צריך להוות סיבה להיטפל למישהו ללא טעם וללא הצדקה, ואפילו יהא המישהו הזה אורי פז (שיש מספיק סיבות *אמיתיות* להתנגד לדבריו).

צירוף ישראלי אשר באופן קלאסי הוא מן הצירופים שיכלו להיווצר רק בתקופתנו והוא אופייני דווקא לימינו ולא לשום ימים אחרים, קדומים יותר - "דילול עוברים", המצוי בארץ בשימוש ל- Selective reduction ו/או fetal reduction

הסימטריה שלך עובדת הפוך 448434
חשמנית יקרה,
לפני שאת מבזבזת את חימתך השפוכה בימי חמה אלה, אנא קראי את ''תיקון הלשון'' המקורי שלי בעניין המהילה והפעילי שוב את שיפוטך על דבריי.
בתודה מראש.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448441
אולי תסבירי את עצמך? רציתי להעיר והתאפקתי עד עכשיו. לא בגלל שזה אורי פז שאין לי אליו שום סנטימנטים מהסוג של החשמנית, אבל בגלל הסגנון וגם התוכן, אם את מדברת על תגובה 447854, האמת היא שגם אני לא הבנתי ואני אף פעם לא מבין בשביל מה צריך כאן תגובות כאלה ומה הן נותנות. ואם היא היתה אמורה להצחיק, אותי היא לא הצחיקה. אולי אני לא מבין אותך בכלל, אבל אם עכשיו את מנסה לטעון שדילול צאצאים זה מונח מקביל לדילול עוברים, אני די בטוח שאת טועה, אבל אני באמת לא מומחה גדול לעברית כמו שתיכן.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448448
אין שום קשר בין דילול צאצאים לדילול עוברים, אינני יודעת מדוע מצרה החשמנית לנכון להביא עדויות רבות לעניין השני בהקשר זה.
וגם לי לא לגמרי ברור מה צריך כאן תגובה כמו תגובה 448441 ...
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448458
עם הדילול של העוברים הצאצאים זאת אי הבנה שלי. אז בכל זאת, זאת אומרת שלפי ההודאה המובלעת כאן, באמת את היא זו שאמרה "פסיכוטים", אם כבר דיברת פה על חימה שפוכה. (אני כבר לא זוכר אם זה היה לחשמנית או למישהו אחרת). גם אני וכנראה שגם החשמנית, וכנראה שגם אורי פז לפי תגובה 448335, כולנו לא הבנו מה רצית להגיד בתגובה 447854, ובטח גם עוד קוראים לא הבינו אבל אותם זה לא מטריד.שיהיה ככה.

אני מרשה לעצמי להיות גם כן בלש לרגע אחד, כמו התחביב האופנתי כאן בזמן האחרון, ואני מנחש שאת אולי זאת מסעיף ה' בתגובה 423204, תגובה 423229, ואם אני טועה - אתך הסליחה. מאחר והדיון אתך נהיה כבר קצת לא נעים והולך להיות עוד יותר לא נעים, אני פורש בזאת וניפרד בידידות.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448465
אנא הסבר מה הקשר בין ''פסיכוטים'' ל''חימה שפוכה'', ומה נורא כל כך בנימת דבריי.
(ולא, בד''כ אינני כותבת כאן כאלמונית אלא תחת ניק משלי).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447983
"בובקה מעשייס"? בחיי, איך שהמילואימניקים של ימינו מדברים.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447985
בובה מייסס.
רופאים, כמו אבולוציה, זה בובע מייסעס, מוהלים חסרי ידע זה מצויין 447990
הנה עוד קצת בובקע מייסעס וכרעי תרנגולת:

לא זלזלתי במקצועיותם של הרופאים 448330
רק טענתי שהמוהלים טובים מהרופאים למול כדת וכדין ובמכאוב מינימלי.
לא זלזלתי במקצועיותם של הרופאים 448339
איש לא טען שאנשי הדת עושים פחות טוב מהרופאים את החלק הדתי שבעבודה. (את רובנו כאן, למיטב הבנתי, זה בכלל לא מעניין.)
יש לך דרך מוזרה מאוד ''לא לזלזל'' במקצועיותם של הרופאים 448391
הטענה היא שגויה, וטענת המכאוב המינימלי היא מגוחכת בהשוואה בין השניים, אבל זכותו של אדם לטעון כל מה שבא לו. אז בפעם הבאה אם אתה כבר ''רק טוען'', אז לפחות אל תצווה על איציק מה ''לספר'' ומה ''לא לספר'', ומהם ''בובקע מייסעס'' ומה לא ''בובקע מייסעס'', כשהנציג הכולל, המוכר ובעל הקבלות של הבובקע מייסעס, בכל נושא ונושא, הוא אתה ולא אף אחד אחר.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447061
דיון 612

"משרד הבריאות לא מיידע את הציבור לגבי סטטיסטיקת סיכונים וסיבוכים של ברית מילה. קיים חוזר של מנכ"ל משרד הבריאות המחייב בתי חולים לדווח על תינוקות המגיעים למיון עקב תקלות שקרו במהלך ברית, אך המידע אינו גלוי לציבור. אחת הסטטיסטיקות שהוצגה בכנס רופאים בבי"ח שניידר מדברת על שיעור סיבוכים של 1:50 אצל מוהל לעומת 1:200 אצל רופא."

הסימטריה שלך עובדת הפוך 447679
עוד פרשנות מגמתית הנשענת על כרעי תרנגולת.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447686
על סמך מה אתה טוען שהסטטיסטיקה הזאת אינה אמינה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447696
איך היא יכולה להיות אמינה? היא לא מופיעה בתורה, אפילו לא בדילוגים.
דילגת ומצאת, תאמין בקילה 447700
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447827
מי קבע שהדילוגים צריכים להיות שווי אורך?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 447841
שווי אורך? הצחקת אותי. שום קריפטוגרף רציני לא היה הולך על זה, ואתה חושב אלוהים הוא שבלונה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448337
על סמך המגמתיות של העורכים שלה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448375
על סמך זה שזאת לא סטטיסטיקה אלא אוסף של אנקדוטות.

בלינק היחיד שניסה לכמת את התקלות מצאתי "66 תינוקות הגיעו במשך השנה לניתוח בארבעת המרכזים הרפואיים. 50 מהם (76 אחוז ) עברו את ברית המילה אצל מוהלים ועשרה (15 אחוז ) אצל רופאים." השאר - לא ידוע.

מה אתה לומד מהנתונים האלה? אני, למשל, לא לומד הרבה, שכן אינני יודע כמה מאוכלוסיית התינוקות הכללית נימולים בידי רופאים. אם להסתמך על האינטואיציה שלי, הייתי מעריך שפחות מ 15%, ואם זה אמנם כך הרי שהמוהלים עושים עבודה טובה יותר מהרופאים. אפשרות נוספת היא שהרופאים נוטים לשלוח את התינוק לבי"ח גם במקרה של סיבוכים קלים יחסית בעוד שהמוהלים מסתפקים בקצת אבקה צהובה והרבה "יהיה טוב בעזרת השם". בקיצור, לא סטטיסטיקה ולא נעליים. יש לכם מזל שעוזי ויובל כבר לא כאן.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448378
"... ואם זה אמנם כך הרי שהמוהלים עושים עבודה טובה יותר מהרופאים."

איך הגעת למסקנה הזאת?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448382
בטעות. היחס הנכון צריך להיות 20% (50:10). גם לי יש מזל שעוזי ויובל כבר אינם כאן.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448392
אם אפשר, ענה, בבקשה, לשאלה, איך היחס מהתגובה הקודמת ואיך היחס החדש מהתגובה הנוכחית ואיך האינטואיציה שלך מובילים למסקנה - "ואם זה אמנם כך הרי שהמוהלים עושים עבודה טובה יותר מהרופאים"?

אין צורך לגרש מכאן את עוזי ויובל במילים "עוזי ויובל כבר לא כאן". שניהם אנשים עסוקים ואולי משום כך פעילותם באייל פחתה, אבל יובל עדיין חבר מערכת והתגובות האחרונות של עוזי היו לא לפני מאתיים שנה אלא לפני כחודש וחצי, תגובה 446221, תגובה 445899.

לגבי מילותיך (המוזרות קצת) "יש לכם מזל ש...": מזל יש לנו כל הזמן (למרות הגעגועים לעוזי וליובל). הכתבה המלונקקת בתגובה 447061 אינה מטעם האייל ולא מטעם האיילים או חלק מהם, וכך גם בקשר לנתונים הסטטיסטיים המופיעים בכתבה הזאת, וחוזרים בעוד כמה מקומות ברשת.

הסימטריה שלך עובדת הפוך 448406
תגובה 447061 לא היתה התגובה אליה התייחס איציק ש. בהודעה עליה עניתי. אם היא אמינה, הרי שרופאים מסכנים את הנימול פחות ממוהלים. לגבי רמת אמינותה, אין לי שום מושג (אבל זה שהיא מצוטטת לרוב ברשת ממש לא מלמד כלום). אין לי מושג גם אם המקור אליו כן התייחסתי אמין, ולא אני גררתי אותו הנה. הוא פשוט היה המקור היחיד שדיבר על מספרים ולא על מקרים בודדים, כך שהוא היה המקור היחיד אליו אפשר בכלל להתייחס בהקשר הסטטיסטי.

לגבי היחס: אם יחס הנפגעים בידי רופא גבוה מיחס הנימולים בידי רופא, הרופאים עושים עבודה גרועה יותר מהמוהלים (ולהיפך). אפשר לחשב בעזרת חוקי בייס להסתברות מותנית, ואפשר פשוט לקחת דוגמא מספרית ולהיווכח.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448407
בולשיט בריבוע. התבלבלתי לגמרי ומשום מה חשבתי שאיציק מתייחס ל תגובה 447990 . אני לוקח הכל בחזרה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 448470
10:50 זה לא שישית, שהיא 16.666% (בערך)?
אתה עלוב נפש 451594
אתה יכול לדבר בזכותם של חילונים גם מבלי להשמיץ את המאמינים בדת.
הדת אינה הזיות, ומיליוני יהודים שמסרו את נפשם שלא לאכול חזיר, לא היו פחותים ממך בהבנה וביכולת דיבור.
תן כבוד לאבותיך, אם יהודי אתה, וגם אם לא, תן כבוד לעם הנבחר עם הספר.
אתה פחדן, אורי 451596
הִשָׁמְרוּ לָכֶם מִנְּבִיאֵי הַשָׁקֶר הַבָּאִים אֲלֵיכֶם בִּלְבוּשׁ כְּבָשִׂים וּבְקִרְבָּם זְאֵבִים טֹרְפִים הֵמָּה׃

(וגם אני אבל לי אין אג'נדה)
אתה עלוב נפש 451635
מיליוני יהודים לא מסרו את נפשם שלא לאכול חזיר.
אתה עלוב נפש 451650
איך אתה יודע? הרי ברור שמתו בעולם עד היום אי אלה מיליוני יהודים שלא אכלו חזיר בחייהם. ומי לידך יתקע שאכילת חזיר לא הייתה מאריכה את ימיהם, אה? ואם כן, הרי אפשר בהחלט להגיד שהם מסרו את נפשם שלא לאכול חזיר!
אתה עלוב נפש 451652
:-] :-]
אתה עלוב נפש 451655
וואלה נכון!
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443424
לפעמים אני קורא דברים שאתה כותב ב"רשימות" ותוהה האם אותו אדם כותב גם כאן?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443426
כמגיב רציני ואיכפתי, אני מצפה ממך שתנהל דיון ענייני ובתהיותיך הפרטיות תוכל לשתפני במייל.

ההקבלות שלי לסעיפים שלך דומים במידת חומרתם הערכית-הסובייקטיבית של כל אחד מאיתנו.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443430
"ההקבלות שלי לסעיפים שלך דומים במידת חומרתם הערכית-הסובייקטיבית של כל אחד מאיתנו."

בשיא הרצינות: המשפט הזה הוא בעברית? ואם כן - מה הוא אומר (אם הוא באמת אומר משהו)?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443447
אני לא רוצה להתערב בכל הסכסוכים פה אבל גם אני לא מבין את המשפט הזה ''ההקבלות שלי לסעיפים שלך דומים במידת חומרתם הערכית-הסובייקטיבית של כל אחד מאיתנו'' ואשמח אם תסביר לי אותו בכמה מלים בלי להיכנס לכינויים ולהתלהמות.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443448
זה באמת קשה? הוא רוצה לומר "ההקבלות שלי והסעיפים שלך דומים במידת חומרתם הערכית-סובייקטיבית בעיני כל אחד מאיתנו (בהתאמה)".
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443451
זה אמור להקל עלי? (ברצינות ובלי שום ציניות: עד היום, בכל הלימודים מתיכון ועד לאוניברסיטה ובטקסטים קשים וקלים, עוד לא קרה לי שום דבר שהיה אמור לרמז שיש לי בעיה בהבנת הנקרא)
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443452
יותר קל: "הסעיפים שציינתי, שבאים להקביל לסעיפים שציינת אתה, מציגים גם הם מקרים הנחשבים חמורים בעיניך כליברל - בדיוק כפי שאתה ציינת מקרים החמורים בעיניי כדתי".
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443456
תודה. [כנראה שקרתה כאן איזה תקלה טכנית והתגובה שלך מוצגת שלוש פעמים. אני מגיב 'תודה' לפעם הראשונה, בתקווה שככה זה יגיע אל המסך ואלייך]
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443457
כן, כנראה שאני מתחילה לסבול מעווית האגודל ובכלל מעייפות כללית (ליל''ט).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443459
ליל"ט?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443470
לילה טוב (בוק''ט)
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443503
יותר טוב מעווית הרחם (או ברך של עקרת בית).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443567
אביבה, תודה.
ציביון יהודי 450584
גם אני חשבתי כמוך ואף פעם לא הבנתי מה מפריע לאנשים שאין תחבורה ציבורית בשבת .
גם היום אני מיתנגד לתחבורה ציבורית בשבת כי יש עינין לשמור כמה שאפשר על ציביון יהודי במדינה.
אבל האמת היא שיש במדינה הרבה אנשים שאין ביכולתם להחזיק רכב פרטי אפילו שהם עובדים , ועבורם זה סיוט .
הם אינם יכולים להגיע לחוף הים או לצאת לטיול בעיר , וגם בני הנוער מקורקעים בסופי שבוע.
ולמען האמת אין כמעט ציביון יהודי במדינת ישראל בשבת למעט אולי בבני ברק או בירושליים באזורים חרדיים.
ציביון יהודי 450690
רק להזכירך, נסיעה במוניות שירות זולה יותר מנסיעה באוטובוס של אגד או דן. ומי שאין ידו משגת לממן חמישה שקלים ו-כ-ו-חצי, מוטב שיילך לים ברגל, זה גם בריא יותר לחילופי החומרים בגוף ולזרימת הדם בלב.
ציביון יהודי 450719
לא בכל מקום יש מוניות שרות ,ולאנשים שונים יש צרכים שונים .
להזכירך שכל מיני אנשים שיש להם הרבה כסף לא רגישים לצרכים של העניים.
בין אם מדובר בדתיים ובין אם זה חילוניים.
ציביון יהודי 450741
ואם אני לא גרה במישור החוף? גם אז אני אמורה לשלם על מונית מבאר שבע לתל אביב במקום 13.5 שקלים שעולה אוטובוס? (מבאר שבע לחוף ניצנים אין מוניות שירות, וחבל. חוף מוצלח לאללה)
מזוזות במקום מדוזות 450744
בשבת את יכולה לצלול בים התורה.
מזוזות במקום מדוזות 450842
את יכולה להסתפק בצאנה וראנה.
מזוזות במקום מדוזות 450873
בשבת? לאן אני יכולה לצאת ומה אני יכולה לראות?
מזוזות במקום מדוזות 450912
תיסתפקי בקריאת הספר.
ציביון יהודי 450857
כמעט כל מי שמשתמש באופן קבוע בתחבורה ציבורית (בוודאי ובוודאי העניים יותר) משתמש באופציות הזולות של "חופשי חודשי" או (למצער) כרטיסיה.
את זה אין במוניות שירות. והן יקרות יותר גם כך.
אבל את הזלזול שלך במי ש-"אין ידו משגת לממן חמישה שקלים ו-כ-ו-חצי" כל זה לא ישנה. אתה המומחה לציטוטים, אתה זוכר מי אמרה "אם אין לחם - שיאכלו עוגות"?
ציביון יהודי 450870
וממילא חופשי-חודשי או כרטיסיות רלוונטים רק לתחב"צ עירונית. לא כולם גרים בערים, בטח ובטח שלא בערי חוף.

__________
העלמה עפרונית, מציינת את המובן מאליו.
ציביון יהודי 450891
יש גם חופשי חודשי בקו ת''א-ירושלים ובחזרה.
ציביון יהודי 450900
וגם כרטיסיות
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450675
כאחרון הסוציאליסטים המזורבנים אני שואל אותך: למה מוניות כן ואוטובוסים לא? זה תחבורה ציבורית וזה תחבורה ציבורית.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450686
כי זו מהותה של פשרה חברתית (סטאטוס קוו המקומצ'ת). מצידי, גם מוניות לא ולא, אך עלי להתפשר במשהו ולאפשר פתח מילוט למי שאין ידו משגת לרכוש מרצדס 2007 לנסיעה לחוף הים (על כך היו עונים לו בפרסומת של BMW, שאם בא לך לנסוע במרצדס, קח מונית).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450691
אם הדאגה לעניים חשובה לך, למה לתמוך דווקא באמצעי התחבורה היקר יותר?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450915
כי אינני עוד סוציאליסט מזורבן שאבד הקלח על אמונתו ברוסיה הקומוניסטית זכרונה לקללה (זכור: נולדתי בה וגודלתי על ברכיה).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450920
אבד עליו כלח. קלח זה בתירס.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 450931
מה הקשר של סיוע לעניים במקום לעשירים (כשהאלטרנטיבה היא סיוע לעשירים ופגיעה בעניים) לסוציאליזם מזורבן ולרוסיה הקומניסטית?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451485
הלכנו למילואים
חשבנו עושים חיים
נתנו לנו עוזי
אוכל ווזווזי
למדנו מילה חדשה:
מקומצ'ת.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451489
זה משהו שקשור עם קמצ'טקה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451490
זו המצאה של ביאליק פז.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451503
אולי הכוונה לקמטליצ'קים תגובה 135469
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451514
לא מאוד סביר. כבר התברר מזמן שיש רק קמטליצ'ק אחד.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451515
דווקא יש מליונים, אבל הם לא צאצאים אמיתיים של אלו שנשמתם נכחה במעמד הר סיני (למעשה הם כן, אבל הוא הצאצא היחיד של זוג המנאפים שהיו עסוקים מדי באותו הרגע מכדי להשתתף בסגידה לעגל הזהב).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451528
חוששתני שאינך מעודכן בחפירות הארכאולוגיות האחרונות באיזור האורינוקו.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451595
מקומצ'ת זה סלנג רוסי שכוונתו: מקומט מרוב שימוש.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451606
בעברית של ימינו אומרים "מצ'וקמק". (meh-chook-mak)
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451624
אורי, כשאתה מגיב שתי דקות אחרי תגובה 451594 בשמך, די ברור שזה אתה.

הרסתי לכולם?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451626
אתה לא יכול לדעת את זה בוודאות, וזה לא שהוא יכול למנוע את אי-ההבנה הזאת במידה ואכן זהו חשד שווא.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451628
הרסת. גש למערכת לבירור גובה הקנס.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 451632
רק בשביל הסקרנות שלי - מהי בדיוק המילה הרוסית?
יגעת וקמצ'טקה תאמין 451801
יגעת וקמצ'טקה תאמין 451873
ולי יש חבר שאוהב להגיד ''יגצת ומצצת''.
יגעת וקמצ'טקה תאמין 451889
יגצת?
''קול המון כקול שדי'' 443210
''אין היהדות מאמינה...''
ככל אידאולוגיה, גם היהדות תלויית מקום וזמן, וכך גם הדברים בהם ''היא'' מאמינה או שוללת. בסופו של דבר מה שקובע הוא לא מה שנכתב בספרים או מה שקובע מנהיג זה או אחר, אלא מה ששואף ועושה הכלל. כך שמשקלם של ציטוטים של מנהיגים ומספרים, אינם אלא מרכיב פוטנציאלי בדת, לכל היותר.

השטחת החקיקה באשר היא לאותו מישור, כמו גם שאר אותה פסקה, מחשידה אותך כפוסטמודרניסט...
ד' אמות של הלכה 443214
היהדות שאני מדבר עליה על פי היכרותי האישית איננה אידיאולוגיה ככל אידואולוגיה אנושית שעולה על בימת ההיסטוריה האנושית ונעלמת כלעומת שבאה בעיניים מושפלות עד אימה, אלא אורח חיים הלכה למעשה.

הקודקס היהודי כמעט שלא השתנה מזה אלפי שנים מאז התקבע כתורה שבעל פה ובמסגרת ההלכה היהודית. הוא רק הולך ומשתכלל עם הזמן והמקום, אך הבסיס האמוני והתפיסתי נותר כפי שהוא – נאמן לעקרונות היסוד של תורת ישראל סבא. ומכאן שמה שקובע, בסופו של יום, הוא יישומה של ההלכה הכתובה בחיי המעשה ברמה ההמונית.

ושומו שמיים! נחשדתי בפוסט-מודרניזם החלול...
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443225
אני מוכרח לציין שהטענה שלך "אין היהדות מאמינה בתועלת שבכפייה הדתית" רחוקה מלהיות מדויקת אלא אם כן "היהדות" בעיניך היא רק מאז תקופת ההשכלה. כך למשל, כותב הרמב"ם בהקדמה למשנה תורה:
אֲבָל כָּל הַדְּבָרִים שֶׁבַּתַּלְמוּד הַבַּבְלִי, חַיָּבִין כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל לָלֶכֶת בָּהֶם; וְכוֹפִין כָּל עִיר וָעִיר וְכָל מְדִינָה וּמְדִינָה לִנְהֹג בְּכָל הַמִּנְהָגוֹת שֶׁנָּהֲגוּ חֲכָמִים שֶׁבַּתַּלְמוּד, וְלִגְזֹר גְּזֵרוֹתָם וְלָלֶכֶת בְּתַקָּנוֹתָם.

ושמא לא שמעת מימיך על עונשים למחללי שבת, נניח? אתה צריך מראי מקום?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443345
כבר דשנו רבות בסוגיה הזאת והראיתי כאן בעבר שהרמב"ם הנ"ל לא נפסק להלכה. יש כללים בפסיקת ההלכה ולא כל הלכה של הרמב"ם נפסקה להלכה. האם יש בכלל שמץ של מושג באילו תנאים מחללי השבת צריכים לבצע את זממם בכדי להיענש? והאם יש לך מושג כל כמה זמן נענשו, אם בכלל, בהיסטוריה היהודית מחללי השבת?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443352
אורי, עם כל הכבוד, אתה לא יכול לומר "היהדות דוגלת בכך וכך" ולהתעלם מהרמב"ם, בין אם הוא נפסק להלכה ובין אם לא. הרמב"ם הוא עמוד תווך מרכזי מאד ביהדות והדברים שלו מראים לפחות שזרם חשוב ביהדות דווקא סבר (ואולי סובר עד היום) שיש לכפות.

אבל עזוב רמב"ם, בוא אביא לך דמות חשובה אפילו יותר.
לב וַיִּהְיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, בַּמִּדְבָּר; וַיִּמְצְאוּ, אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים--בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. לג וַיַּקְרִיבוּ אֹתוֹ, הַמֹּצְאִים אֹתוֹ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים--אֶל-מֹשֶׁה, וְאֶל-אַהֲרֹן, וְאֶל, כָּל-הָעֵדָה. לד וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ, בַּמִּשְׁמָר: כִּי לֹא פֹרַשׁ, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. {ס}

לה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, מוֹת יוּמַת הָאִישׁ; רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל-הָעֵדָה, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. לו וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל-הָעֵדָה, אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ בָּאֲבָנִים, וַיָּמֹת: כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.

אם כן, הקדוש ברוך הוא חושב שכן צריך לכפות. הוא לא קיבל את הגרסה החביבה שלך ליהדות. אני מניח שתכף תוציא גם אותו מגדר היהדות ותסביר לי שבפועל זה לא קרה ואם קרה היה אולטרא-נדיר בתנאים שמתרחשים פעם במיליון ורבע שנה בממוצע וכיו"ב. אני יודע את כל זה, אבל את הנקודה העקרונית זה לא משנה: "היהדות", עד כמה שניתן בכלל לדבר עליה כגוף אחד, סברה גם סברה שיש מקום לכפיה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443355
בניגוד לך, ליהדות שאני מדבר עליה יש עמוד שדרה שהתקבע במשך אלפי השנים של קיומה כקודקס מרכזי מגדיר ומאפיין.

בתורה שבכתב כתוב הרבה דברים שמשמעותם שונה בתכלית המובן הפשטני על פי התורה שנמסרה יחד איתה בעל-פה למשה מסיני, והועברה בעל-פה עד שהועלתה על הכתב בצורתה המשנאית, התלמודית וההלכתית.

כך למשל, כתוב בתורה שיש להעניש "עין תחת עין", שן תחת שן ונפש תחת נפש. אז מה, שנאמר שהיהדות דוגלת בעונש מוות לרוצחים? הוצאת עיני המזיקים? ונקעת שיני המרביצים מכות? בוודאי שלא ולא.

חז"ל הכירו מאבות אבותיהם בעל-פה את משמעות הציווי 'עַיִן תַּחַת עַיִן' – כתשלום ממון. כמו שלגבי בהמה הנוסחה "נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶש", פירושה "יְשַׁלְּמֶנָּה", כך 'עַיִן תַּחַת עַיִן'. אין אנו פוגעים בעינו של המזיק אלא דורשים ממנו לפצות את מי שנפגע על ידו.

ממון? האם לכך התכוון המקרא או שמא הוצא הפסוק מפשוטו באופן מוחלט? מתוך עיון במקומות שונים נראה שצדק פרופ' משה דוד קאסוטו כשטען שהתורה משתמשת בנוסח: 'עַיִן תַּחַת עַיִן', שבתרבות התקופה כבר הוצא מפשוטו. לפנינו עוד אחד מהביטויים ה"מאובנים" שמשמעותם המקורית התנדפה ונתנה מקום לאחרת. אנו ממשיכים לומר 'השמש זרחה' או 'שקעה', למרות שאנו משוכנעים שהארץ, היא זאת המסתובבת על צירה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443374
כל מה שכתבת כאן אינו משנה את העובדה שהקב"ה ציווה להעניש במוות את מי שעבר על האיסור לקושש עצים. למיטב ידיעתי איש מהפרשנים אינו חולק על כך. כאשר אתה מדבר על המשנה והתלמוד הרי ברור בהם לגמרי שיש כפיה ושיש ענישה למי שמפר את איסורי התורה ולמי שמפר את גזירותיהם של החכמים.

הרמב"ם קובע שאחד המבחנים לכך שמישהו הוא מלך המשיח הוא שהוא יכפה על כל עם ישראל ללכת על פי התורה. האם הדברים לא נתקבלו להלכה? האם מישהו מהפוסקים חלק עליו? אם כן אשמח לקבל מקור.

ולסיום אצטט לך דברים שלא נאמרו בענין הכפיה על יהודים, אבל כוחם יפה גם בהקשר הזה:
"אמר הכוזרי: כך היה אמנם הדבר, אילו היתה ענוותכם דבר אשר בחרתם בו. אבל היא אינה כי אם דבר שבהכרח, וכאשר תשיג ידכם תהרגו אף אתם בשונאיכם.
אמר החבר: מצאת מקום תורפתי מלך הכוזרים.."
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443377
אם כבר, אז את המקורות אתה ביקשת:

בעניין עונש מוות ביהדות, ראו מאמרו של השופט העליון פרופ' חיים כהן המנוח, שהופיע בכתב העת "תרבות דמוקרטית", כרך 1, 1999, עמ' 37-70. שבו כהן הרחיב את הדיבור על "מטמורפוזה של המיתות האמורות בתורה, הנהפכות בידי חז"ל לבלתי-אכיפות, ונדחות מפני עונשים חלופיים", הומניים יותר. ספק אם יש כיום מי מקרב ה"משים את עמלם בדף של גמרא בלה", כפי שכינה ח"נ ביאליק את בני הישיבות בשירו "אם יש את נפשך לדעת", שלא יזדהה עם העובדה הזו.

בעניין מעשיו של מלך המשיח, ובעיקר על תפיסתם של חכמי ישראל שחלקו על תפיסת הרמב"ם על מה שעתיד לקרות באחרית הימים, ראו ספריו המצוינים של הרב יהודה חיון, "אוצרות אחרית הימים" (2 כרכים), בהוצאת המחבר (03-5707894), בני ברק תשנ"ג. ספריו אלה זכו להסכמות מקשת רחבה של גדולי מנהיגי היהדות בדורנו.

דבריו של בעל הכוזרי אינם קשורים לנדון, ולך אמור אותם לשר הביטחון...
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443382
אני יודע וכבר הסכמתי קודם שחז"ל הפכו את המיתות לבלתי אכיפות, אבל זה לא משנה את העובדה שהם סברו שיש מקום לכפיה. העובדה שרירה וקיימת גם אם בפועל האפשרות למימוש העונש הספציפי צומצמה. לגבי עונשים קלים יותר גם זה לא קרה. כך למשל אומרת המשנה במסכת מכות פרק ג' על עונש המלקות:

ג,א אלו הן הלוקין--הבא על אחותו, ועל אחות אביו, ועל אחות אימו, ועל אחות אשתו, ועל אשת אחיו, ועל אשת אחי אביו, ועל הנידה, אלמנה לכוהן גדול, גרושה וחלוצה לכוהן הדיוט. אלמנה וגרושה, חייבין עליהן משם שני שמות; גרושה וחלוצה, אינו חייב עליה אלא משם אחד בלבד.
ג,ב הטמא שאכל את הקודש, והבא אל המקדש טמא, והאוכל חלב, ודם, ונותר, ופיגול, וטמא, והשוחט ומעלה בחוץ, והאוכל חמץ בפסח, האוכל ועושה מלאכה ביום הכיפורים, והמפטם את השמן, והמפטם את הקטורת, והסך בשמן המשחה, והאוכל נבילות וטריפות, שקצים ורמשים. אכל טבל ומעשר ראשון שלא נטלה תרומתו, ומעשר שני והקדש שלא נפדו. כמה יאכל מן הטבל ויהא חייב--רבי שמעון אומר כל שהוא, וחכמים אומרין כזית. אמר להם רבי שמעון, אי אתם מודים לי באוכל נמלה כל שהיא, שהוא חייב. אמרו לו, מפני שהיא כברייתה. אמר להם, אף חיטה אחת כברייתה.
ג,ג האוכל ביכורים עד שלא קרא עליהן, קודשי קודשים חוץ לקלעים, קודשים קלים ומעשר שני חוץ לחומה, השובר את העצם בפסח הטהור--הרי זה לוקה ארבעים. אבל המותיר בטהור, והשובר בטמא--אינו לוקה.

האם לדעתך חז"ל ביטלו את עונש המלקות? האם חז"ל חושבים שאין לכפות על מישהו את קיום האיסורים המוזכרים כאן? האם אתה צריך שאביא לך גמרות שמספרות בפירוש על אמוראים שהלקו את מי שעבר על דברים מסוימים?

לגבי ספריו של הרב חיון, כיוון שאין בדעתי להזמין ספר בשני כרכים ולחכות עד שיגיע כדי לבדוק וכיוון שאני מבין שבידך נמצא הספר אשמח אם תביא ממנו איזה תקציר או רשימה של פוסקים שסברו שהמשיח לא יפעיל סמכות של כפיה.

כמו לגבי הרג האויבים, גם בנוגע לכפיה לא היתה סמכות משמעותית בידי המנהיגות הדתית באלף וחמש מאות השנים האחרונות (ובמקומות שהיתה היא נוצלה). לכן זו חכמה קטנה מאד לטעון שפוסקים מאוחרים אינם מאמינים בכפיה כאשר מעולם לא היתה להם הזדמנות לעשות זאת.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443432
הקביעה הבאה של חז"ל ממוטטת באחת את מגדל הקלפים הפורח באוויר הזה שלך: "סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת חובלנית, רבי אליעזר בן עזריה אומר אחד לשבעים שנה, רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם, רשב"ג אומר אף הן מרבין שופכי דמים בישראל" (מכות ז, ע"א).

אגב, מאחר וכבר ניהלנו דיון משיק בנושא, אני מציע שתסור לשם ודיו בכך: תגובה 412231
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443481
כהרגלך אתה מביא ציטוט שאומר את מה שהסכמתי עליו כבר פעמיים, ואז אתה טוען שהוא מפריך את דברי. גם אני לא רואה טעם להמשיך בדיון הזה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443568
מאחר ולאיש מאיתנו אין כוח לחזור על אותם דיונים מספר רב של פעמים, אני שוב מציע שתסור לסעיף 2 בתגובה 412231
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443572
ואני שוב מציע שתפסיק להתיחס לעונש המיתה (שעליו כבר הסכמתי שלוש פעמים רק בדיון הזה שלא נאכף בפועל) ותתחיל להתיחס לעונשים אחרים שהזכרתי כמו עונש המלקות שאין ספק שחכמים לא רק לא ביטלו אותו אלא גם השתמשו בו בפועל. אגב, לדעתי מי שסבור שהדת היהודית אינה צריכה לאכוף איסורים כמו ''לא תגנוב'' ו-''לא תרצח'' אינו מפגין תבונה רבה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443594
"מלקות ארבעים" שמצווה התורה (דברים כה, ב-ג) כעונש על עבירות מסוימות, לפי מסורת חז"ל לעולם אין ליישם אותן במלואן. כשם שאין להעניש במלקות ובמיתה, כך אין להעניש במלקות ובממון: "וחכמים אומרים, כל המשלם – אינו לוקה" (משנה, מכות א, ב). כמו כן, במקרים שאמדו שאין בכוחו של הלוקה לעמוד בל"ט מלקות, או כאשר נתבזה תוך כדי ההלקאה – אינו לוקה ומשלם (מכות כב, ע"ב). ומי מסוגל לעמוד ב-‏39 מלקות ברצועת עור של שור או אינו מתבזה בכך?!

בשום מקום לא טענתי שהיהדות אינה רואה כל צורך לאכוף איסורים שהזכרת ובכללם איסורים חמורים אחרים (בעיניה), אלא שיש דרך מוסרית לאכוף אותם והיא באמצעות קנס כספי ה"מכה בכיס". כך למשל, 'עין תחת עין' איננו חיפוש נקמה, אלא תיקון השותפות האנושית, שלא יהיה חוטא נשכר. או אז יהיו פחות קורבנות בעולם. (וזה רק עוד משהו טוב שהמדינות החילוניות-המודרניות השכילו לאמץ לחיקם המשפטי מהיהדות).
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443610
כדי לדעת מה היה באמת יחס התורה לעונש מיתה, צריך לחפש או בתקופת החשמונאים או בתקופת בית ראשון. בתקופה עליה אתה מדבר-מישנה ותלמוד- היו שתי מערכות מישפט בארץ ישראל: המערכת הרומית והעדתית. לפי המסורת הנוצרית, מסרה הסנהדרין את ישו לרומאים. מדוע מסרה? כנראה שלדעתה היה צריך לשפוט אותו. מדוע היא לא שפטה אותו? כי כנראה רצתה שמישהו אחר ילכלך את הידיים.
מאין לך שזו לא היתה שיטה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443622
א'. האשמת יהודים ברצח ישו או בעלילת הדם היא טענה אנטישמית קלאסית בעיני ההיסטוריונים.

אפילו ועידת הוותיקן השנייה הסירה ב-‏1965 מעל העם היהודי לדורותיו את אשמת צליבתו של ישו ופשעים אחרים שיוחסו ליהודים במשך הדורות.

ב'. ולמה שמישהו אחר ירצה בכלל ללכלך את ידיו?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443626
מה קורה לך אורי! מי דיבר על העם היהודי לדורותיו? מי דיבר בכלל על מושג מופרך הנקרא אחריות של עם? אני לוקח אחריות על טבח דיר יאסין? אני לוקח אחריות על טבח מערת המכפלה של ברוך גולדשטיין?
כתבתי על סיטואציות היסטוריות ללא שום נגיעה ריגשית ואתה מעביר את זה ישר לרגש ומתחיל עם כל מיני ענייני אשמה?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443635
איציק מכובדי,

''הסיטואציות ההיסטוריות'' שאתה מדבר עליהן (היהודים הביאו לצליבת ישו) בחד-צדדיות, הן שנויות במחלוקת בקרב ההיסטוריונים. ואידך, זיל גמור.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443466
מה פירוש "חייבים עליהן משני שמות"?
ומדוע לא לוקה מי שבא על אשת אחי אמו? לא יפה.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443471
ששש, די עם שאלות קיטבג.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443480
''חייבים משני שמות'' - הכוונה היא שבאותה פעולה מתבצעות שתי עבירות, כלומר הכהן הגדול שמקיים יחסים עם אשה שהיא גם אלמנה וגם גרושה עובר גם על איסור אלמנה וגם על איסור גרושה.

בתורה לא מוזכר האיסור לגבי אשת אחי האם ועל כן אין עליו מלקות כאן.
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443491
לא מוזכר *ה*איסור? כלומר, איסור כזה אכן קיים?
הסימטריה שלך עובדת הפוך 443492
אכן. קיים איסור כזה, אך לא מן התורה אלא מדברי החכמים.
סימטריה שבורה 443115
יש גם אנשים שרצו גיוס חובה בשבילי למרות שצה"ל לא ערוך לתת תנאים לחנונים (מנסיון). אז מה, יש כפיה אנטי-חנונית?
סימטריה שבורה 443116
אתה רואה בחנוניות ערך קדוש ? הימנעות מצפיה יומית בסטאר-טרק תביא אותך לדעתך לגהנום ? לא מדובר פה על מותרות שהצבא מונע מרוב משרתיו, אלא על איסורים מהותיים שאנשים לוקחים על עצמם ורואים בהם ערך עליון. מבחינתם שמירת מצוות חשובה יותר מתרומתם הצנועה לצהל, אתה יכול להגיד על עצמך את אותו הדבר ?
דרך אגב, במקרה של אנשים עם קשיי הסתגלות אמיתיים, צהל מוותר על דברים החשובים להם. אני מכיר בחורה שהביאה לצבא אוכל מהבית למשל (משום מה במקרה שלה נדרש לכך אישור), בחורה אחרת קיבלה רשות לצאת כל יום הביתה, למרות שהיה מדובר בבסיס סגור.
סימטריה שבורה 443126
אז יש או אין ביהדות מושג של "חטא -> הולכים לגיהנום"?
הייתי תחת הרושם שזה נרטיב‏1 נוצרי לעילא.

1 אוף, המלה הזו איבדה זכות קיום..
סימטריה שבורה 443127
תלוי בזרם, יש כמה מחזירים בתשובה שנוטים להשתמש בגהנום ככלי עזר, כמדומני הרמב''ם פסל את אפשרות קיומו.
סימטריה שבורה 443142
מה לגבי התנ"ך? משהו לגבי גמול שלאחר המוות?
סימטריה שבורה 443143
העיקרון של שכר ועונש הוא אחד מעיקרי היהדות.גם בעולם הבא.

כנראה שקהלת צודק בנוגע לרמב"ם.
למשל,בהלכות תשובה פרק ח' הלכה ה הרמב"ם כותב:
"הנקמה שאין נקמה גדולה ממנה שתכרת הנפש ולא תזכה לאותן החיים שנאמר הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה, וזה האבדון הוא שקורין אותו הנביאים דרך משל באר שחת ואבדון ותפתה ועלוקה וכל לשון כלייה והשחתה קוראין לו לפי שהיא הכלייה שאין אחריה תקומה וההפסד שאינו חוזר לעולם."

כלומר,לא נענשים בגיהנום,אלא פשוט לא זוכים לשכר של עולם הבא.
סימטריה שבורה 443155
כליית הנשמה לדיראון עולם חמורה יותר ברמת ייסוריה מעונשי הגיהנום הממרקים את הנשמה לקראת תענוגות העולם הבא, אך לא מאבדים אותה. ע''ע כף הקלע.
סימטריה שבורה 443455
1 נדמה לי שזו בכל מקרה לא המילה שאתה רוצה כאן - אין ממש סיפור. נסה אתוס, דוגמה, מם, או אולי סתם רעיון.
סימטריה שבורה 443461
דווקא אצל הנוצרים הגהנום מקבל ביטוי ציורי מאוד באמצעות סיפורים. זה מתחיל בברית החדשה (http://en.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christian_belie...), ממשיך בספרות שהיוותה את אבני היסוד של התפיסה הנוצרית, למשל הקומדיה האלוהית של דנטה ועד לסיפורים של המטיפים בימינו.
סימטריה שבורה 443458
בודאי שיש. למה אתה חושב שעם ישראל אינם נוסעים ביום כיפור?
הם פוחדים מה"יכתבו וייחתמו".
כיבוד רצון הכלל 443460
תקן אותי אם אני טועה, אבל גם אתה וגם הסובבים אותך אינכם נוסעים בד''כ ביום זה - לא מאימת יוצרך ואף לא מחרדת התשליך (של האבנים).
כיבוד רצון הכלל 443462
אני לא נוסע בגלל ההיסטריה שאופפת את המדינה ביום הזה והאבנים שנוטות ליפול.
כיבוד רצון הכלל 443463
היסטריה?
כיבוד רצון הכלל 443467
לא שמת לב אליה?
חוצמזה, איך אפשר לנהוג ביום הכיפורים? בכל פינה אתה עלול לדרוס איזה רוכב/ת אופניים.
כיבוד רצון הכלל 443476
היסטריה?
כיבוד רצון הכלל 443485
בהחלט הסטריה. אמא שלי אפילו טוענת בתוקף שיש חוק שאוסר על נהיגה ביום כיפור.
כיבוד רצון הכלל 443486
אתה לא מכיר את ההיסטריה בה שכונות שלמות מסתערות על וידאומטים וחנויות blockbuster על מנת לקחת סרטים ולצפות בהם לאורך החג, בשקט בשקט, כדי לא לפגוע ברגשות השכנים שעושים את אותו הדבר בדיוק?
כיבוד רצון הכלל 443487
נראה לי שאני מבין את המושג ''היסטריה'' בצורה שונה (באופן היסטרי) משאר הכותבים כאן.
כיבוד רצון הכלל 443500
שלא לדבר על התנפלות בסופר לקראת החפלה.
כיבוד רצון הכלל 443502
אני מכיר (סוג של) היסטריה של אנשים שמאמינים שביום זה נקבע גורלם לשבט או לחסד.
כיבוד רצון הכלל 443506
האמת, אני תוהה בעניין הזה. האם הם באמת מרגישים כך? ואיך אתה יודע - אמרו לך זאת או הרגשת בהתנהגות בהתאם?
כי אני, למשל, מכירה אי אלה אנשים דתיים - אפילו דתיים מאוד - שכמובן צמים ביום הכיפורים ומתפללים ועושים (אני מניחה) חשבון נפש, וודאי מייחסים ליום הזה קדושה רבתי, אבל לא התרשמתי שהם ממש חרדים, נניח, מן ה"חתימה" האפשרית.
כיבוד רצון הכלל 443510
אמרו לי, ראיתי התנהגות בהתאם וחשתי באווירה בבית הכנסת. מדוע האמירה הזאת מעוררת כאלה תהיות?
כיבוד רצון הכלל 443513
פשוט משום שכפי שאמרתי, אני לא שמעתי ולא ראיתי את זה.
כיבוד רצון הכלל 443511
תחשוב על רוכבי האופניים המסכנים שמרגישים כמו מטרה בשאר ימות השנה.
סימטריה שבורה 443157
כן. אני רואה באורח חיי דבר קדוש בדיוק כמו אורח חייו של אדם דתי. אם ההבדל בינינו הוא שהוא מאמין שהוא ילך לגיהנום אם לא ינהג במדויק על פי אורח חייו, אין לי בעיה להאמין שאלך לגיהנום אם לא אנהג במדוייק על פי אורח חיי.

(הנקודה היא שזה לא תפקידו של הצבא - או שלנו - לשפוט את אותם ערכים עליונים ולהחליט שהערכים של אדם א' מקובלים עליו ושל אדם ב' לא).
סימטריה שבורה 443159
אה, זה לא עניין של הצבא לכבד את ערכי הזולת? אז למה להפריד בין פלוגות של בנים ובנות בבסיסי הטירונות? ולמה חסרות נשים ביחידות עילית הקרביות ביותר? התשובה היא כמובן שעל הצבא להתחשב בערכי הזולת, בעיקר אם אלה קשורים לדת, למוצא ולמין.
והחילוניות החנונית טרם הוכרזה לאחד מהסוגים האלה.
סימטריה שבורה 443161
הצבא בהחלט צריך לכבד את ערכי הזולת. הבעיה מתחילה כשהוא קובע סדרי עדיפויות בין ערכי הזולת, ומחליט שיש ערכי זולת שלא בא לו לכבד (מנימוקים של ''לא הוכרז'').
סימטריה שבורה 443315
אתה מכיר חברה שלא קובעת סדרי עדיפויות בין ערכי הזולת על בסיס הכרה בציבורים "מוכרזים" (עפ"י מפתח מסוים/שרירותי)?

ברוך הבא לחברה האנושית (מכל סוג שהוא - אורי פזית, דמוקרטית, ליברטנית ו/או כליל נאורית זה לא משנה יותר מידי). או שאתה חלק "מוכרז" או שאתה לא-כלום.
סימטריה שבורה 443326
אני לא מדבר על החברה האנושית. אני מדבר על צבא ההגנה לישראל, שמתיימר להית ''צבא העם'' ולקיים גיוס חובה, למרות שכולנו יודעים שמדובר בפיקציה. הנקודה היא שגיוס לצבא איננו לא כפיה חילונית ולא כפיה דתית. (טוב, אולי הוא כן כפיה דתית שכן חרדים לא מתגייסים לצבא, אבל זה סיפור אחר - ואי הגיוס שלהם אינו בגלל בחירה של הצבא).
סימטריה שבורה 443338
"[צה"ל] הוא כן כפיה דתית"

מה דתי בגיוס חובה של נער חילוני לצבא מעורב (מינית) ובעל ערכים של "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה" (שהוא אנטי-תזה לכל ערכי היהדות)? מה בדיוק הופך את הגיוס לשורות צה"ל לעוד "כפייה דתית" דמונית מצוצה מהאצבע?
סימטריה שבורה 443348
יותר מדוייק לומר שזו צורה שבה מגזר מסויים כופה על מגזר אחר (בעצם, על כל שאר האוכלוסיה) לשרת אותו.
סימטריה שבורה 443353
על איזה מגזר אתה מדבר? הצבא הוא "צבא העם", המגן על כל יושבי הארץ הזאת.
סימטריה שבורה 443367
אבל לא כל יושבי הארץ הזאת משרתים בו, ועם זאת עבור רובם השירות אינו בחירה אלא חובה.
סימטריה שבורה 443484
אינני חושב שאני לא לא חושב שאני לא מסכים איתך :)

כאשר גויסתי לצה"ל הופעלה נגדי כפיה חילונית.

הגיוס מתבצע בשם פיקציה אמונית מסוג אחד (הרגש הלאומי) שהחליפה את תפקידה העיקרי של פיקציה אמונית אחרת (הדת) בהגדרת חוקי המדינה (= כפיה).

משום שהגיוס לצבא הוא כפיה בשם הלאום והלאום הוא ערך/רגש חילוני, בהחלט ניתן להתיחס אל הגיוס כאל כפיה חילונית. אפשר להתוכח אם הכפיה הזאת טובה או רעה (לדעתי רעה) או אם הכפיה הזאת מיושמת באופן צודק או לא צודק (לדעתי ממש לא צודק), אבל הכפיה החילונית קיימת (נכון, הכפיה החילונית מיושמת בעיקר על אלה שהצבא *מאמין* שהם שותפים לערכים מהם נובעת הכפיה).

ניתן להתפלפל ולהגיד שלא הערך החילוני הוא שנכפה, אלא קיום החוק בלבד. למדינה מודרנית לא אכפת באמת אם אתה שותף לרגש הלאומי/חילוני, אלא רק שאתה מקיים את החוק ברמת המעשה, אבל אז לדעתי מדובר בפלפול. גם הכפיה הדתית, במסגרת המדינה המודרנית, היא ברמת ה"עשה" ולאף אחד לא ממש אכפת אם אתה מאמין גדול או לא.
סימטריה שבורה 443488
טוב, אני לא מסכים למשפט "משום שהגיוס לצבא הוא כפיה בשם הלאום והלאום הוא ערך/רגש חילוני", אבל לא נראה לי שמסתתר כאן יותר מויכוח סמנטי משעמם.
סימטריה שבורה 443496
עזוב דיון סמנטי. עם מה אתה לא מסכים, שהגיוס הוא כפיה ו/או שההצדקה לגיוס היא ערך לאומי ו/או שהלאום המודרני הוא ערך חילוני?
סימטריה שבורה 443498
שתי הטענות האחרונות.
סימטריה שבורה 443489
כאשר שילמתי מס שבח הופעלה נגדי כפיה חילונית. אה, וגם אלימות כלכלית.

נו באמת.
סימטריה שבורה 443495
באמת נו באמת.

אם אתה מקבל את אופן התנהגותה של המדינה המודרנית כמשהו הכרחי וחיובי (או לפחות כרע במיעוטו), אני לא מבין למה אתה מתיחס אל המילה "כפיה" באופן כללי כאל מילת גנאי.

במדינה המודרנית, "הכפיה הדתית" היא שלילית לא מעצם היותה כפיה (משום שיש סוגי כפיה אחרים שמתקבלים כחיוביים או הכרחיים), אלא מעצם היותה כפיה מסוג מאוד מסוים - כפיה *דתית*. מה החידוש הגדול בכך שלמדינה המודרנית יש כח כפיה ושהיא נשענת על מערכת ערכים חילונית ומערכת חוקים חילונית שנכפת על הכלל?

ההתנגדות הנחרצת לקביעה פשוטה כל כך נובעת, לדעתי, מהפגיעה במסגרת הרטוריקה של הציבור החילוני (כפיה=רע=משהו שהם עושים לנו ולא אנחנו להם=אנחנו צודקים כשאנחנו דורשים "עזבו אותנו") ולא מהעובדות. מי שתומך בקיומה של המדינה המודרנית, שדחקה את מוסדות הדת אל מחוץ למוסדות השלטון, צריך לשנות את הרטוריקה האפלוגטית שלו מ"אין כפיה חילונית, אין סימטריה ושיעזבו המוסדות הדתיים אותנו התמימים" ל"בוודאי שיש כפיה חילונית, הרי זה בסיס השלטון של מדינתי וטוב שכך - בואו נדאג לשמור את זה ככה".
סימטריה שבורה 443499
אתה מבלבל כאן בין שני עיניינים, שאינם זהים.

כשגדי דיבר על כפיה חילונית, הכוונה היתה (לדעתי) מכפיה דתית בכיוון ההפוך (הפוך מזה שנהוג לדבר עליו), כלומר במקום שהדתיים יכפו את דתם על החילוניים, החילוניים כופים את דתם (חוסר דתם, למעשה) על הדתיים.

כפיה חילונית כפי שהצגת אותה מאוחר יותר מדברת על ערכים חילוניים, אך אין זה אומר שהם לא מקובלים על חלק גדול מהדתיים (כפי שהם מקובלים על חלק גדול מהחילוניים). החילוניות של הערכים שציינת מתבטאת בכך שאין לה קשר אל הדת, ולא בכך שהם קשורים יותר או פחות אל הציבור החילוני בארץ.
סימטריה שבורה 443787
אני לא מתבלבל.

תגובה 443781
סימטריה שבורה 443514
יפה למדת מדונלד רמספלד.
סימטריה שבורה 443788
הסבר.
סימטריה שבורה 444019
השווה
"אינני חושב שאני לא לא חושב שאני לא מסכים איתך :)"

ל
as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns – the ones we don't know we don't know."

ועוד אמרי שפר, למשל ב

סימטריה שבורה 444057
מעולה, תודה. לדעתי הוא cylon.
סימטריה שבורה 443171
תסלח לי שאני לא מאמין לך. זכותך כמו כולנו לחיות כראות עיניך, אבל כמו רובנו אתה מוכן לוותר על חלק מהחופש שלך ואורחות חייך, שמותאמים בד''כ למה שנוח לך (אני מניח), לטובת מטרות שנראות לך נעלות. המילים ''אין לי בעיה להאמין'' מוכיחות את הנקודה, אין לך בעיה להאמין, אבל אתה לא מאמין בזה. אתה מוכן להאמין כדי ליצור שוויוניות מדומה.
רק לעיתים נדירות אני רואה באורח החיים החילוני ויתור על תענוג זה או אחר שלא לטובת מטרה מוחשית (שירות במילואים בהתנדבות הוא מיוצאי הדופן), לכן קשה לי לראות סימטריה בין אורח החיים שאני נאלצתי לוותר עליו (קידום אישי, נהנתנות) לבין זה שמוותר עליו החרדי שהולך לשרת בנצח יהודה (נח''ל חרדי).

הצבא נאלץ לשפוט כדי להחליט מתי הוא מוכן להתפשר עם אדם ומתי לא, אי אפשר להחיל דין אחד על כולם כי אז אתה מקבל עודף מתאבדים מחד ואי מיצוי פוטנציאל מאידך.
סימטריה שבורה 443178
בנקודת הזמן הנוכחית אתה צודק. קח את 100 השנים האחרונות ותראה האם תמיד בהכרח חילוניות=נהנתנות וחרדיות/דתיות=ויתור.
סימטריה שבורה 443185
שוב, הנקודה היא שזה לא מתפקידו (וכנראה גם לא מיכולתו) של הצבא לשפוט האם אני מאמין או לא מאמין בזה. תפקידו הוא רק לכבד את האמונה הזו. מכיוון שהוא לא עושה זאת במקרה שלי וכן במקרה של החרדים, אני סבור שהסיבה לכך היא הכוח הפוליטי שיש לקבוצה הזו, ותו לא.
סימטריה שבורה 443240
ולמה יש להם כוח פוליטי בנושא ? למה יש ישיבות הסדר, גדוד חרדי, רבנות צבאית, פטור לחרדים וכו' ? כי זה באמת חשוב ומהותי להם. אם לחנונים היה חשוב לשמור על אורח חייהם, הם היו מתאגדים ומקבלים מהצבא מה שהם רוצים, כי הצבא צריך אותם לעתודה וליחידות הרלוונטיות.
אם הצבא היה מכבד את האמונות של כולם בצורה שווה, הוא לא היה יכול לתפקד. כל חייל שני היה מצהיר שארוחת ערב משפחתית עם אמא זה סלע קיומו ואף אחד לא היה נשאר לשמור. מצד שני ישנם חיילים שבאמת יתאבדו אם לא יתנו להם לצאת כל יום הביתה, יש להם קשיים אמיתיים להתמודד עם המערכת.

דרך מקובלת לשפוט היא לראות מה אדם מוכן להקריב כדי לקבל משהו, מספר פעמים בשירות דרשתי דברים שנראה לי שהגיעו לי בניגוד לדעת מפקדי, כשהובהר להם שאני מוכן ללכת לכלא אבל לא להתפשר, תמיד קיבלתי את מבוקשי (לכלא לא הצלחתי להגיע). כמובן שזה לא נכון לכל דרישה, אבל הצבא כן נוטה להתגמש מקרים מהותיים. אני מסכים שעם החרדים זה נובע מכוח פוליטי, אבל יש גרעין אידיאולוגי מאחורי זה.
סימטריה שבורה 443244
זה לא ממש משנה. אין מספיק חנונים (ואין להם מספיק כריזמה) כדי שתהיה מפלגה שתשיג הישג כלשהו. אפילו תומכי הלגליזציה של הסמים (קבוצה גדולה יותר, לדעתי) לא מצליחים להעביר מפלגה את אחוז החסימה. זה לא עניין של כמה האידאולוגיה בוערת בעצמותיהם.

אגב, אני לא בטוח שנכון להביא את עצמך בתור דוגמה. מה הייתה מהות הדרישות שלך? אם היא הייתה על עניינים שנובעים מהיותך דתי, הגיוני יותר לצפות שהמפקדים יהיו קשובים יותר לדרישות.
סימטריה שבורה 443256
לא דיברתי דווקא על מסגרת מפלגתית, למשל דרישה של עתודאים לעתיד לחופש בימים בהם מתקימים טורנירים של RDND היתה מתקבלת בצהל אם היא היתה מגיעה כתנאי סף מחצי מהמועמדים. לגבי הליגליזציה (תומך של הרעיון, לא אוהב את המפלגה), מול קבוצת התומכים הנלהבים יש קבוצה גדולה בהרבה של מתנגדים נלהבים לא פחות. אם שאר הציבור היה אדיש לרעיון, היה להם סיכוי טוב בהרבה.

דרישות בנושאי דת מעוגנות כיום בפקודות מטכ"ל, לכן מפקד חייב להענות להן, אבל תנאים בסיסיים עבור מי שמקפיד לא תמיד מתקיימים. למשל ברוב הבסיסים יש עירבוב למעשה בין בנים לבנות, חוסר הקפדה על צניעות ושאר דברים שחשובים להם (ומצד שני, גם אני לא היתי מוכן להתפשר על חוסר הצניעות של הבנות :).
הדרישות שלי נגעו בעיקר בזכות לצאת למבחנים בפתוחה גם כשזה מאוד לא נוח למפקדים שלי, סירוב לשרת ביחידה מסויימת כי היא לא היתה "חמה" מספיק וכו'. מבחינת הצבא, לפחות הדרישה השניה היא קפריזה (והראשונה נדרשה ממקום בו יש לי הרבה מה להפסיד, כאשר בד"כ לא מתעקשים על זכויות) ואין שום סיבה שהצבא לא ישתמש בי איפה שנוח לו באותו רגע, אבל בגלל שבשבילי זה היה עניין מהותי, קיבלתי את מה שרציתי (ואני חושב שגם הצבא הרוויח מכך).
סימטריה שבורה 443261
''...היתה מתקבלת בצהל אם היא היתה מגיעה כתנאי סף מחצי מהמועמדים.''

בדיוק הנקודה שלי. אין מספיק חנונים. מדבריך המצוטטים מתקבל הרושם שההתחשבות הצבאית נובעת לא מעומק האידאולוגיה או הנכונות לבצע הקרבות עבורה, אלא מכמות האנשים שמחזיקים בה.

אגב, אני בצבא קיבלתי הטבות די מפליגות בכל הנוגע ללימודים בפתוחה, בלי שאצטרך לאיים על אף אחד. פשוט היה לי מפקד טוב. ברמה הטקטית-אישית, אני דווקא מאמין שרבים האנשים שמצליחים להסתדר.
סימטריה שבורה 443267
ללא ספק ברמת הקבוצה למספרים יש כוח, גם הגישה הכוחנית היא לא היחידה שעובדת בצבא ועדיף לא להשתמש בה כלל, אבל כמו שכבר אמר אל קאפונה "You can go a long way with a smile. You can go a lot farther with a smile and a gun". (ויקיציטוט).

היתי אומר שהנכונות של הצבא להתפשר עם קבוצה תלויה במכפלת גודל הקבוצה בנחישות.
סימטריה שבורה 443269
אני חושב שלא נכון להתעלם מכך שהצבא מושפע מפרמטרים חיצוניים - בפרט, הכוח הפוליטי שיש למפלגות הדתיות (ואינו קשור בהכרח לגודלן אלא גם לעובדה שהן מהוות ''לשון מאזניים''), אבל נראה לי שפחות או יותר מיצינו את הדיון הזה.
סימטריה שבורה 443392
סתם הערה לא רלוונטית, לגבי "היתי אומר שהנכונות של הצבא להתפשר עם קבוצה תלויה במכפלת גודל הקבוצה בנחישות.": לפעמים היא תלויה במכפלה הזאת ביחס הפוך (כלומר כמה שהקבוצה יותר קטנה ופחות נחושה יש לה יותר סיכוי לקבל פשרה).
סימטריה שבורה 443429
אתה יכול לתת דוגמא ?
סימטריה שבורה 443474
תלוי כמה אתם וכמה אתם נחושים
סימטריה שבורה 443189
אורח החיים החילוני של בן אדם שמתגייס לצבא ועם הזמן נאלץ לצאת למלחמה יכול לגרום לו לוותר על החיים בכלל.
סימטריה שבורה 443119
יש צבאות שמתאמצים יותר
הסימטריה שבורה או שמא המראה? 443151
זכות הדיבור לפרופ' ישעיהו ליבוביץ (לא חרדי ולא מתנחל):

"אני מטריאליסט נוקשה, ואם אתה מדבר על עובדות, בוא ניצמד אליהן בלבד. שר החינוך זבולון המר ממפד"ל נתן 80% מתקציב החינוך לזרם הממלכתי-החילוני. כלומר, לחינוך שעומד בסתירה להשקפת עולמו, חינוך המרוּקן מתורה ומצוות ונועד להרחיק מתודעתם כל תוכן דתי. מיום הקמת המדינה המפלגות הדתיות משתתפות בשלטון החילוני והמוות חלק אינטגרלי מהמסד החילוני. חוקי האישות הם לא חוקי התורה, אלא חוקים שחוקקה הכנסת, והרבנות אינה מוסד דתי אלא משרד פוליטי, בדיוק כמו משרד הביטחון, החוץ או כל משרד ממשלתי אחר. אם כבר אתה רוצה לדבר על תחושות, אומר רק זאת: מדינת ישראל היא מדינה חילונית הידועה בציבור כדתית. ולכן איני מבין על מה הצעקה".

הסימטריה שבורה או שמא המראה? 443179
ואתה בעד הפרדה מחלטת של הדת מהמדינה?
הסימטריה שבורה או שמא המראה? 443190
לטובת הדת, לא המדינה.
אלגוריתם בחירה - מבוא 443150
אין לך דמות ציבורית ישראלית נחשבת כהרב לאו שעומדת בקריטריון שלך: "שיהיה מדובר במישהו שהרגיז כמה שפחות מגזרים".

אולי יש לך מושג מדוע ספרו האוטוביוגרפי "אל תשלח ידך אל הנער" מוביל למעלה משנה בכל רשימות רבי המכר ונמכר בלמעלה מ-‏100 אלף עותקים בעברית (אגב, יותר מזו של עמוס עוז, "סיפור על אהבה וחושך" שיצא הרבה לפני)? כי לדובי איכנולד, העורך האחראי של הוצאת "ידיעות ספרים" אין שמץ של מושג מה מניע ישראלים כה רבים להתעניין בסיפור חייו של הרב לאו האורתודוקסי הזה (כך לדבריו בראיון שמסר לשירי לב-ארי בגלריה ב"הארץ": "...והוא גם גאה באוטוביוגרפיה של הרב ישראל מאיר לאו, 'אל תשלח ידך אל הנער', שזוכה כעת להצלחה רבה, שהפתיעה גם את אנשי ההוצאה").

------------
הבהרה: הכותב הוא דוס וכרוב הדוסים המשוקצים האלה אינו דוגל במועמדות רבנית כלשהי לתפקיד נשיאותי או ממשלתי, הוא אפילו בז לתפקידו של הרב הראשי לישראל, האשכנזי והספרדי גם יחד.
מה רע בנשיא למל"ם? 443228
יבש ביצה, כתב ספר, גירש פורעים, פיתח תרופה 443242
הכוונה היתה לעברו של המועמד לנשיאות, לא לאופן בו הוא ימלא תפקיד זה.
יבש ביצה, כתב ספר, גירש פורעים, פיתח תרופה 443246
הבנתי. אתה לא חושב שאדם שהיה בעברו מועיל (או מזיק) יתקשה להיות נשיא (שצריך, בעיקר, לא לעשות כלום)?
יבש ביצה, כתב ספר, גירש פורעים, פיתח תרופה 443250
עיקרו הוא יותר להיות מאשר לעשות. להיות מורם מעם, אך גם מן הפוליטיקה; לסמל את המדינה בעיני אוכלוסייתה, ולהיות דבק בעיתות משבר. הוא יכול גם לקחת לידיו מוטו או אף עשייה חיוביים כמו מאבק בתאונות הדרכים או בהזנחת קשישים ע"י המדינה ואף להתריע פה ושם.
אז אולי לא לגמרי למל"ם, אבל לא מישהו עם פה כשל וייצמן וידיים כשל קצב.
יבש ביצה, כתב ספר, גירש פורעים, פיתח תרופה 443255
אני נוטה להסכים.
יבש ביצה, כתב ספר, גירש פורעים, פיתח תרופה 443251
הוא לא יתקשה, הוא אולי אפילו יהנה. אנחנו נתקשה.

__
ראה הנשיא ויצמן השני.
יבש ביצה, כתב ספר, גירש פורעים, פיתח תרופה 443253
ודאי, אתה צודק, הייתי צריך לכתוב ''יתקשה להיות נשיא מוצלח''.
אהוד בנאי? 443007
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 442986
ראוי שהנשיא יראה עצמו כנציג העם או הציבור הישראלי, ולא כנציג העם היהודי (מה שלדעתי, למעשה, הופך מועמד לנשיאות למועמד רע).

בלי קשר לכך, איך רב השייך לזרם הישראלי-אורתודוקסי המסתגר, והמטיל דופי בציבורים יהודיים רבים כל כך, יכול להיות נציג העם היהודי (הכולל גם חילונים, הומואים, משומדים, רפורמים וכו')?
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 443027
אתה שמעת אותו פעם מדבר או שסתם נוח לך להיתפס לסטיגמות ? לא זרם נבחר לנשיאות, אלא אדם, שלא עונה על אף אחד מהמאפיינים שלך.
גם לא ברורה לי הבעייתיות מבחינת הלא-יהודים, שהרי גם עליהם אין לו מילה רעה והוא מקפיד להיפגש עם נציגי דתות אחרות בכל מני יוזמות. הומואים אמורים להרגיש לא בנוח עם נשיא סטרייט ?

(זה מתחיל להישמע כמו קמפיין אז אני הולך להפסיק כאן).
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 443393
אני לא טוען שרב לא יכול להיות ראוי. טענתי היא שעניין הפרדת הדת מהמדינה הוא בעל חשיבות. כאשר אנשי דת צוברים כח ממסדי נוסף על כוחם כפוסקי הלכה, הדבר בהכרח פוגע במי שאינם רוצים להכיר בסמכותם. מדינת ישראל, בתוקף מעמדה כמדינת העם היהודי, בהכרח משלמת מחיר מסויים בתחום זה (חוק השבות, חופש העיסוק, חופש התנועה). הוספת רב כנשיא המדינה על המטען הזה נראית לי מיותרת. תאר לעצמך שהיו ממנים את אלוף פיקוד צפון גם כנשיא המדינה.
"היא אומרת דברים סתומים ולא משחררת בדל של ראיה" - היפותטית, נניח שהיא יודעת על התנהגות בעייתית או אפילו על טענות בלבד להתנהגות כזאת. הידיעה הזו אינה מגיעה עד כדי "ידיעה" במובן המשפטי (אין לה הוכחה תקפה בבית משפט שהדברים נכונים). מה עליה לעשות? לשבת בחיבוק ידיים או להוציא את הדבר לאור?
יתכן שיש בכך משום הלבנת פנים, אך אנשי ציבור המתמודדים על משרה ציבורית זכאים להגנה מפני מלעיזים, פחות מכל אחד אחר. שאם לא כן, כל צורה של התנגדות למינוי זה או אחר תחשב לצורה של "שפיכות דמים".
לך שמים? 443505
תאר לך שימנו את מפקד חיל האויר כנשיא המדינה.
תיזהר לך, אני יכולה ללכלך עליך 443512
למיטב ידיעתי הרב לאו לא פוסק הלכה, מכל מקום הוא לא מוכר כפוסק חשוב בציבור הדתי על זרמיו.
"הדבר בהכרח פוגע במי שאינם רוצים להכיר בסמכותם" - אתה יכול להגיד את זה על כל אחד, מינויו של פרופ' פישר לנגיד בנק ישראל פוגע במי שלא מוכן להכיר בסמכות האקדמיה הקפיטליסטית וקרן המטבע הבינלאומית. מינויו של רב לתפקיד ציבורי לא כופה עליך שום ציווי דתי, קל וחומר שמדובר בתפקיד יצוגי בעיקרו.
"תאר לעצמך שהיו ממנים את אלוף פיקוד צפון גם כנשיא המדינה." - היחידים שפסולים מראש בעיני למינוי הם חברי הכנסת, בין היתר משום שלא ראוי שהממנים יבחרו מבין עצמם את הנשיא (ומכאן אתה יכול גם להסיק את דעתי על שיטת מינוי השופטים).
"מה עליה לעשות?" - להציג את מלוא המידע שיש לה לציבור/פרקליטות או לשתוק. אם היא יודעת משהו, לא משנה עד כמה קלוש, שתיתן לציבור לשפוט. אני לא חושב על מעשה הנבלה שלה במונחים פליליים דווקא, זו פשוט נבזות ברמה האישית, מהסוג שדי למפלגה שתחזיק מנוול אחד כזה כדי שכל הרשימה תהיה פסולה בעיני.
442903
זה באמת די חוצפה. מצד אחד, הנה דוגמה למה חברי כנסת צריכים חסינות- כדי שיוכלו להשמיע דברים כאלו ללא חשש תביעה. מצד שני, זאת דוגמה למה שיטת בחירה אישית לנציגי הכנסת היתה מועילה- כדי שיוכלו להעניש אותה אישית על ניצול ההחסינות באופן כה מחפיר.
אתה צודק 100% 445281
445290
אני משוכנעת שקשה לבטא את מידת הבוז של האישה הזאת כלפיך.
445344
קצת קשה לבוז למי שלא מכירים, את לא חושבת ?

(סליחה על האנגרית)
445350
מספיק לה שהיא קוראת אותך באייל.
445358
אם יורשה לי להטיל ספק באופציה הזו, רוב חברי הכנסת והיא בתוכם הם לא בדיוק קהל הבית כאן, למעשה היתי בשמחה ממנה ממשלה מתוך האייל (כנסת מלאה זה יהיה קצת מוגזם, במיוחד לאור העובדה שראש הממשלה המיועד הפסיק לכתוב בחודשים האחרונים).
מכל מקום, הנעלבין ואינם עולבין וגו'.
"הנעלבין ואינם עולבין וגו"'? 445367
מהו כאן ה"גו"'? לא מוכר לי.
"הנעלבין ואינם עולבין וגו"'? 445373
"וזו היא הדרך הטובה, ודרך הצדיקים: הן עלובין, ואינן עולבין; שומעין חרפתם, ואינן משיבין; עושין מאהבה, ושמחין בייסורים. עליהם הכתוב אומר, "ואוהביו, כצאת השמש בגבורתו" (שופטים ה,לא)."
משנה תורה לרמב"ם, הלכות דעות ב,ז.
ובכתיב דומה יותר למה שכתבתי, מסכת יומא ב, כג,א.
(שתי דרכים לפרש).
"הנעלבין ואינם עולבין וגו"'? 445380
תודה.:) אני רואה שקשה לחלץ ממך דברים. מהן שתי הדרכים?
"הנעלבין ואינם עולבין וגו"'? 445383
לפרש הורס את כל הכיף בכתיבה סתומה, אבל ניחא.

יכול להיות שאני אומר את המשפט על עצמי, במקרה כזה אני מעיד שלא מזיז לי מדעתה של ... ובו זמנית טוען לתכונות נעלות (צניעות בראשן). מתנגדי יתקפו ויגידו שהעלבתי ראשון, לכן אני לא יכול לספוג עכשיו עלבון ולהתגאות שזה לא מזיז לי ואני לא מחזיר.

אפשרות אחרת היא להעביר ביקורת על ... שלא מקיימת את הפסוק אליבא ד תגובה 445290
"הנעלבין ואינם עולבין וגו"'? 445389
אהה... חשבתי שאתה מדבר על שני פירושים של הפסוק כשלעצמו.
"הנעלבין ואינם עולבין וגו"'? 445391
אז חבל שפירשתי, אם לא הייתי מפרש אולי היית מוצאת פירוש חדש לפסוק.
445371
מיהו ראש הממשלה המיועד שלך?
445374
מנהיג ראוי ללא ספק לכפר הקטן שלנו.
445377
במדינה ובעולם ששוטים מנהיגים אותם אין זה מן הראוי להתחרות בהם.
בחירות עכשיו! 445427
סקר: במי מהכותבים הקבועים באייל היית בוחר לראשות הממשלה?
1. שוטה הכפר הגלובלי ("כולם יהיו שוטים, אבל רק אחד יהיה גלובלי").
2. עוזי ו. ("רק מי שמכיר פרימיטיבים ידע לטפל בפרימיטיבים").
3. מיץ פטל ("האריה והג'ירפה לא יכולים לטעות").
4. כליל החורש נאורי ("העץ עם הפרחים הכי יפים בסביבה").
5. easy ("כי לא רק לברק וגאידמק יש הרבה כסף")
6. דובי קננגיסר ("צ'יף יש רק אחד").
בחירות עכשיו! 445428
7. טל כהן. כי הוא באמת בעל הבית.
בחירות עכשיו! 445430
ומה עם התשובה ההומוריסטית?
ואיפה נציגת הנשים (ברקת? חשמנית?)
בחירות עכשיו! 445432
8. ניצה כהנא ("כי כהנא צדק!")
9. האייל האלמוני ("כי צריך גם משתלב").
בחירות עכשיו! 445433
טלי ו. ( משוגעים זה המקצוע שלי)
בחירות עכשיו! 445438
החשמנית היא המועמדת של מפלגת נהגי המוניות?
בחירות עכשיו! 445448
שרה לענייני חינוך מיני?
בחירות עכשיו! 445451
אמצעי מניעה זה לא הצד החזק שלה.
בחירות עכשיו! 445645
לו רק היית יודע...
בחירות עכשיו! 445435
לדובי הייתי מציע "רק מי שמכיר פרימטים יכול לטפל בפרימטים"
ולברקת "בונובו!"
בחירות עכשיו! 445457
* ראובן (לשם שינוי ר"מ נבוך ולא בוק).
בחירות עכשיו! 445463
ראובן (''בזכות המבוכה ובגנות הטיח'')
בחירות עכשיו! 445460
_______
העלמה עפרונית, ("בשורה התחתונה - אין עליה").
בחירות עכשיו! 445462
ואז יהיו לנו שלושה שיאים: הפיל הכי גדול שגדל בשבי, מכל גני החיות בכל הארצות (זה שהרג את הפילה לפני כמה זמן), הסולן הכי פיצפון שנשלח לארוויזיון והרוה"מית הכי צעירה בעולם.
המועמד שלי 445592
יהונתן אורן (''אזרחים עצלנים ולא מוכשרים זקוקים לראש ממשלה חרוץ ומוכשר שידע להגן עליהם'')
המועמד שלי 445624
אה, תודה. ברור מתגובתך שאין לך היכרות אישית איתי.

אני הייתי פשוט ממנה את חברי המערכת לנהל את הממשלה. יש להם ניסיון בניהול מוצלח והגון, נכונות מוכחת לעבודה למען הכלל ויש להם כבר מערכת תקשורת פנימית שתוכל לחסוך נסיעות לירושלים כל יום ראשון.
בעניין שכ''ג, הייתי מהסס למנות אותו לראשות הממשלה. יש לו בעיות פרסונליות כמו העלמויות לא מוסברות ונטייה להטיות לא רציונאליות.
המועמד שלי 445633
הבעיה עם המועמד הרצוי שהוא נעלם מפעם לפעם, הבעיה עם המועמד המצוי זה שהוא מסרב להעלם.
חד משמעית, כן! 445662
המערכת יכולה להיות ממשלה מצויינת, אבל בראש הממשלה צריך לעמוד מנהיג מורם מעם. אדם שהוא לא רק מוכשר, חרוץ וכריזמטי, אלא גם מסוגל למנות אנשים טובים תחתיו וחשוב מכל צנוע מכדי לקבל עליו את התפקיד.
בחירות עכשיו! 445646
ברקת (''היום זה היום לקטוף את הפרח שאיש לא נתן עליו דעתו'') (טגליין).
בחירות עכשיו! 445677
אותי כבר מינו לתשובה ההומוריסטית.
בחירות עכשיו! 445680
אני בעד ראש ממשלה הומוריסטי.
בחירות עכשיו! 445682
בלי קשר למועמדת הנכבדה, המדוברת - יש לנו כבר ראשי ממשלה שהם בדיחות מהלכות, שרים שהם בדיחות מהלכות וחברי כנסת שהם בדיחות מהלכות. לדעתי דוקא יהיה מרענן לנסות פעם ראש ממשלה שיהיה אדם שאפשר לקחת אותו ברצינות (וכנ''ל שר בטחון).
בחירות עכשיו! 445683
אוה לא, אלה אינם ראשי ממשלה הומוריסטים. הבדיחות שלהם הן על חשבוננו, וכשהן מצחיקות אנחנו בעצם בוכים...
445379
אינני חושב שהיתה קמה מכאן ממשלה טובה יותר. אני אני יודע את מי היית ממנה לשר החינוך ואת מי לשר הביטחון -ישמור אלוהים (שאינני מאמין בו).
445384
אל חשש, שריינתי לך את תפקיד השר לפיתוח אזורי.
מעניין 445393
רוב האנשים חוששים מפני ממשלה שבה השרים לא חושבים כמוהם. גם אני. אבל אחד הנשיאים הגדולים של ארה''ב, לינקולן, הזמין דווקא את המתנגדים הגדולים שלו להיות שרים בממשלה (והם אכן היו לשרים בממשלה).
מעניין 445394
תשמע, כמעט בכל ממשלה שהכרתי השרים לא חשבו כמוני ואכן כמעט כל ממשלה הוכיחה שהיתה לי סיבה טובה לחשוש.
מעניין 445402
עזוב שיחשבו כמוני. אפשר להתפשר על שיחשבו.
מעניין 445409
בארה"ב אין שרים; יש מזכירים /עוזרים של הנשיא לענייני..
בגלל זה, כשקונדוליזה מביעה את דעתה על משהו, היא בד"כ אינה אומרת: "אני חושבת" או "אנחנו חושבים", אלא "הנשיא חושב".
הנשיא אינו יכול וגם אינו רוצה להתנצל ולומר: "לא אני קבעתי מי יהיה שר הביטחון אלא מפלגת העבודה". אבל מאד לא הייתי רוצה שיהיה כאן משטר כמו בארה"ב.
445362
אם היא היתה קוראת באייל, המערכת כבר היתה מקבלת איזו תביעה משפטית הגונה.
445369
אוה, לא. ווי-נט היה מקבל תביעה כזאת הרבה קודם, לו היא הייתה מחזיקה מים (או בשר).
הזוי 442810
פשוט קשה להאמין.וזה עוד אחרי קצב.

אם הוא מתעקש להכנס לקלחת הזאת,או שהוא תם וחף מכל פשע או שהוא מאוד טיפש.
הזוי 442818
השאלה היא היכן היו אלו שידעו על הסיפורים שנכרכו בקצב כשעוד היה שר, כשהוא הציע את עצמו לכהונת הנשיא. לפי הדיווחים, היו לא מעט עיתונאים (ואולי גם חברי כנסת) שהפרשיות לא הפתיעו אותם.
הזוי 442984
מסתמא ניתן לחשוד בכל פוליטיקאי שיש לו עניין להכות ביריביו ללא רחם ובכל אפשרות והזדמנות, לגיטימי למרות הריח הרע בדרך ובאופן שנהוג במקומותיכם, בחברה מתוקנת שבה יש את הבלמים והאיזונים, יש בזאת משום חלק מהמשחק הפוליטי, לטובת המותקף או לרעתו עומדת ההגינות והאמת.

נגע השחיתות שפשה בכל מי שיכול למנף את תפקידו והשפעתו למזומנים וכוח, מטיל ספק בכל - כך שלכל "חשוד" נאשם ואפילו מורשע מתלווה ספק כבד שמא.

כיום לאחר שגם מערכת בתי המשפט, הפרקילטות ומקדמא דנא גם המשטרה נגועים - הספק מתחזק ואי אפשר לבור את המוץ מן התבן, זכאים מואשמים, מואשמים זכאים, ואי אפשר לדעת מי הנרדף לא עוול בכפו ומי אשם באמת.

באשר ל"סיפורים" שנכרכו בקצב כשהיה עוד שר?
לא ידוע לי על סיפורים טרם פרוץ הפרסומים, לעומת זאת הרשת רוחשת בסיפורים על אחרים ובכירים האם זו עילה לפתוח נגדם בחקירה, או שקודם צריך את שמו של "החשוד" כדי שנוכל להחליט אם לנו או לצרנו.

האם ישנם חסיני חוק ומשפט וישנם דרושים למשפט בכל מחיר?
לפי דעתי כן ורשימות הנחקרים והמזוכים מוכיחה כי לא תמיד צדק ואמת עומדים כנר לרגליהם של המעורבים בתעשיית ה"צדק" ו"החוק", כעד ראייה ונוכחות ראיתי כיצד שר הבטחון דאז מגיע בחשכת ליל עם ההליקופטר שלו נוחת בבסיס ומחלץ את בנו שירה ברשלנות ובדם קר בחייל למוות, אין לי מושג אם נשפט בדין, מה שכן ידוע לי בבטחון הוא קודם הלאה לבסיס אחר כקצין בתפקיד בכיר.

תנסה למצוא את המכנה המשותף לכל הנחקרים והחשודים אולי תפיק מזה בדל תובנה להמשך.

מיקי
הזוי 443020
אם הסיפור של קצב היה היחיד אז שאלתך היתה ללא תשובה וזועקת.
ומה דעתך שלא מעט עיתונאים (ואולי גם חברי כנסת) יודעים על פרשיות של אי אלו פוליטיקאים אחרים? לי כמובן אין שום מושג.
הזוי 443030
סיפורים על מה? על בגידות ופילגשים, או על משהו שמתקרב לתקיפות מיניות?
הנשיא הוא עירום 443066
כנראה שהתרגלנו כל כך לסירחון בו אנו חיים שאף אחד לא שואל את השאלות המתבקשות כך כך:

א. למה צריך נשיא פוליטיקאי?
האם לא ראוי שראובן ריבלין, פרלמנטר מצוין, ימשיך לעסוק במלאכתו כחבר כנסת? מה יתרמו יכולותיו הפרלמנטריות בבית הנשיא? האם העובדה שדעותיו הפוליטיות ידועות ומוצהרות (והוא אף הביע אותן בתפקידו הממלכתי כיושב ראש הכנסת) לא תגרום נזק למוסד הנשיאות - כפי שקרה בכהונה של עזר ויצמן?

ב. למה צריך נשיא בישראל בכלל?
מוסד הנשיאות הוא אנכרוניסטי, בזבזני, ומזה מספר קדנציות מהווה כיבוד לפוליטיקאים בדימוס (יצחק נבון היה הנשיא האחרון שלא היה חבר כנסת לפני כן, אלא "רק" מנכ"ל משרד ממשלתי מזוהה עם המפלגה; אפילו כך הוא הפך אחר כך לחבר כנסת ושר).
הנשיאות הוצעה לחיים ויצמן בזמנו כ"אות כבוד" על פעילותו למען העם היהודי, אבל כיום אין שום כבוד במינוי הזה. ראו את קורות החיים של המועמדים הנוכחיים (חוץ משמעון פרס, אף אחד לא ראוי ליותר מהערת שוליים בספרי ההיסטוריה) ואת השתדלנות שמלווה אותם.
בעולם אין כמעט תפקיד מקביל עם כל כך מעט חשיבות וסמכויות. את כל תפקידי הנשיא יכול למלא יושב ראש הכנסת (כפי שנוכחנו לאחרונה בנסיבות מצערות). במה בדיוק ייפגע עם ישראל אם הכנסת תבטל את מוסד הנשיאות בישראל?

אה, שכחתי: בכנסת יש פוליטיקאים רבים שרואים את עצמם כמועמדים פוטנציאליים לנשיאות בעתיד ("אם קצב הצליח, אז למה לא אני?"). לצפות מחברי הכנסת לבטל את הנשיאות זה כמו לצפות מהם לבטל את החסינות של נעמי בלומנטל, או להפחית את השכר של עצמם.

עזבו עמותות שעוקפות חוק מימון מפלגות, עסקאות נדל"ן מפוקפקות בשווי מיליונים, ואת ההובלות הפרטיות של נתניהו. השחיתות האמיתית, לאורך שנים, היא הכיבודים המיותרים שהפוליטיקאים מחלקים לעצמם מתוך המיסים שלנו, בגלוי, ואנחנו כבר רגילים ולא שמים לב.

האם יש סיכוי שלחץ ציבורי יגרום לביטול מוסד הנשיאות? מישהו מוכן להרים את הדגל?
הנשיא הוא עירום 443070
טיעונים משכנעים. קניתי.
הנשיא הוא עירום 443085
הריצה של פוליטיקאים בישראל אחרי תפקיד הנשיא, מראה על המצב הנמוך אליו הגיעה הפוליטיקה הישראלית. זהו תפקיד שרובו הגדול הוא כבוד. אני מקווה שזה אינו מרמז שמה שפוליטיקאים מחפשים הוא בעיקר כבוד ולא לממש איזו תפיסת עולם ולקבל אחריות.
הנשיא הוא עירום 443101
אני חושבת שבמקור, הנשיא אמור לתת (לפחות מראית עין של) תחושת ממלכתיות. מבחינה זו, נשיא כמו אלברט איינשטיין תואם הרבה יותר את רוח התפקיד מאשר נשיא כמו דן מרידור. הרוח הנכונה היא להציע את התפקיד לאיש רוח, מדען איש אשכולות או שופט אהוד.
הנשיא הוא עירום 443105
צריך לצעוד עם רוח הזמן. עונה של "נשיא נולד" בערוץ 2 תספק לעם בדיוק את מה שהוא רוצה וצריך כרגע.
ים הרשעות בשתי עיניייי.... 443144
''התאחדו כי מחר יהיה מאוחר מדי'' 443389
בטורקיה מליוני חילוניים יצאו לרחובות במחאה על זה שמועמדו של רוה"מ לנשיאות אבדוללה גול נחשב לדתי איסלמי.
הנה תמונה מרשימה מאתר ל.א. טיימס http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-...
''התאחדו כי מחר יהיה מאוחר מדי'' 443415
אבדוללה?
hear, hear! 443106
ושמא "לבש שחורים ויצא לעיר אחרת וכו"' ע"פ הלכה ושו"ע ? 443287
נמצא כבוד הרב זכאי בבית דין של מעלה או מטה.

ואם ח"ו באונס נעשה, הכי לא מחובת היחימוביץ' להביא העניין בפני הרשויות ? (ובפרט, כשהנפגעת אבדה רחמנא ליצלן כל יכולת גשמית להביא את דברה בפני הרשויות בכוחות עצמה.)
ואולי 443294
ואם ח"ו לא היו דברים מעולם, ואפילו משל לא היו?
כל עוד מדובר בסיפורים נטולי תוכן ואסמכתא, ההגינות מחייבת להניח שאין בהם כלום (יש אומרים שהכלל הזה חל אפילו שמדובר ברב).
גם חולדאי 443509
"ראש העיר ת"א נפגש אמש עם הרב הראשי של העיר והפציר בו להימנע מלהגיש מועמדות לנשיא המדינה עקב תפקודו המוצלח כרב"

מסתבר שהאיום עשה את שלו... 443723
הרב לאו הסיר את מועמדותו.
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 443725
כל הסרה לטובה.
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 443932
זה לא משנה.
גם אם שמעון פרס ישאר מועמד יחיד, הוא יגיע שני.
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 443933
אין דבר; הוא כבר ימצא נוסח כמו שפירסמה פעם בריה"מ: בתחרות אתלטיקה בין ארה"ב לבריה"מ הגיעה בריה"מ למקום השני וארה"ב למקום לפני האחרון.
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 443965
לא רק זאת, שכחת את הנשיא הנוכחי קצב, מה שעשו לו + מה שיחימוביץ תיקתקה כאן זה רמז ברור שהפעם הם לא יקחו שבויים.

קודם כל אני כן דוגל באלימות ואני חושב שאלימות זו גם דרך, רק צריך לקחת בחשבון שלא תמיד יוצא רק להחטיף לפעמים גם חוטפים וזה כואב, יחימוביץ הבכיינית מוכנה רק לתקוע מקות אבל שזה יהפוך כיוון היא תיילל כמו קוזקית נגזלת.

אני לא מבין - הכל כל כך מושחת שיפברקו שפרס נבחר וזהו כך יפגעו פחות חפים מפשע לשווא.
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 443966
הוא פשוט יגיד שהוא overqualified.
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 443997
מה נעשה כשהוא יפרוש מאיתנו?
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 444011
נקבור אותו בטקס ממלכתי.
מסתבר שהאיום עשה את שלו... 444055
לא נצטרך להתמודד עם זה, לדעתי. אנחנו נפרוש לפניו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים