שר הקליטה: יש לשקול לשנות את חוק השבות 2876
שר הקליטה הנכנס יעקב אדרי (קדימה) אמר אתמול (ב') כי יש לבחון האם חוק השבות במתכונתו הנוכחית מאפשר עלייה לארץ של אנשים אשר אינם יהודים.

בכנס מיוחד לציון 30 שנה להקמת ועדת הקליטה בכנסת אמר השר אדרי כי חוק השבות הנכחי מעודד תעשייה עניפה של זיופים. לטענת השר יש צורך במחיקת 'סעיף הנכד' בחוק השבות המאפשר לנכדים של יהודים לעלות לארץ ומקנה להם אזרחות אוטומטית. תחת סעיף זה מגיעים, לדברי אדרי, עולים לא יהודים וחסרי זיקה לישראל. בנוסף הבהיר אדרי כי הוא מתנגד להצעה במסגרתה תוענק אזרחות מלאה רק לאחר מספר שנים בהן יחיה העולה בארץ.
קישורים
Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כמה הערות נגד הרעיון שבבסיס הרצון לשנות 452277
1. עצם הבחירה לעלות לישראל, המגורים בישראל וחינוך הילדים בישראל יוצרים את הזיקה בין העולים לישראל, אפילו אם לא היתה קיימת קודם.

2. לא כל-כך חשוב איך הושג סטטוס היהדות או הקשר ליהדות, חשובה התוצאה - הזדהות עם ישראל והציבור הישראלי על תרבותו.

3. מה שחשוב הוא בחינת ההשתלבות החברתית והכלכלית, ולכן השינוי הרצוי הוא תהליך קליטה של כמה שנים עד לקבלת אזרחות כמו בכל מדינה מתוקנת.

4. מבחינת המדינה עדיף שמי שיש ספק במקור יהדותו למרות רצונו להיות מוכר כיהודי יוכר כיהודי, דבר שיגביר את השתלבותו החברתית.

5. רצוי מאוד להוציא את הממסד הרבני מכל מעורבות בתהליכי אישור העליה והקליטה. האינטרסים של הרבנים שונים מהאינטרסים של המדינה.
כמה הערות נגד הרעיון שבבסיס הרצון לשנות 452302
אז גם אתה מציע לשנות את חוק השבות, ולהרחיב את הגדרת 'מיהו יהודי' ל'כל מי שרוצה לחיות בישראל ולהשתלב בחברה הישראלית'.

סתם מסקרנות - מה האינטרסים של הרבנים? מה האינטרסים של המדינה? מה האינטרסים שלך?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452307
חוק השבות הוא למעשה התרת עליה רק לבני דת מסוימת, הדת היהודית. בטרמינולוגיה הציונית קוראים להגירה לישראל בשם "עליה". איני רואה סיבה מדוע על ישראל להעניק אזרחות לכל מי ששייך לדת היהודית, מבלי לבחון את עברו הפלילי ומצבו הכלכלי.

כמו בכל מדינה אחרת גם בישראל על המהגר לקבל תחילה סטטוס של תושב ורק לאחר כחמש שנים להעניק לו אזרחות- אם ימצא זכאי לסטטוס זה (ואם לא יברח מישראל קודם לכן).
מלבד זאת, בספח של תעודת הזהות יש לשנות את הלאום מיהודי או ערבי לישראלי, וכך לקדם את השוויון בין אזרחיה הערבים לאזרחיה היהודים של המדינה.
כמו כן יש לאפשר איחוד משפחות ונישואים בין פלסטינאים אזרחי ישראל ובין פלסטינאים מהרשות.
נקודה נוספת היא הקרבה בין "חוק השבות" לבין "זכות השיבה". חוק השבות נשען על שייכותו ההיסטורית של העם היהודי לישראל ואילו זכות השיבה הינה זכות הקשורה בילידות ושורשיות. והלא זהו לב הסכסוך, לא?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452309
מאיר לנסקי [ויקיפדיה]
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452311
כאן מדובר באיש מאפיה שהיה מבוקש ע''י ארה''ב, מדינה שאיתה אנחנו בקשרים טובים.
לבייב, גאידמק ובטח עוד אוליגרכים מצאו בישראל מקלט בשל יהדותם. מחמם את הלב.
אופ-טופיק: למה לבייב? 452320
האם לבייב הוא גם עבריין (או לפחות מבוקש), או שהזכרת אותו כי הוא מליונר מארצות ברה"מ ז"ל ולפיכך מן הסתם פושע?
מודה ועוזב ירוחם 452330
לבייב אכן לא נחשב בפלילים ואינו מבוקש. כנראה שהזכרתי אותו רק מפני שאני לא מחבב אותו באופן אישי. טעות.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452323
גאידמק מבוקש ע"י צרפת (ועכש"ז כפי שהופיע בעיתונים לפני כשנה - גם ע"י האינטרפול, אבל זה לא מופיע בויקי).

גאידמק [ויקיפדיה]
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452335
החוק שלפיו אישר בג''ץ את מניעת כניסתו של לנסקי למדינת ישראל שריר וקיים. אם יש לך טענות הן כנגד אופן אכיפת החוק, ולא כנגד החוק עצמו.
אגב, כשמדינת ישראל מאוד רוצה (או כשהדוד סם מבקש מספיק יפה) היא מצליחה להסגיר לידי ארה''ב אפילו אזרח (ותושב) ישראל ותיק. (ומי שלא מאמין - שישאל את רוזנשטיין).
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452409
אכן הבעיה היא עם האכיפה - היא כמעט בטלה בששים.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452550
נראה שהשלטון בישראל מעדיף להתעסק בייצור סדרתי של חוקים שהם למעשה הצהרות כוונה שאיש אינו מתכוון או יכול לאכוף, ולא בנושא המהותי של אכיפת החוקים הקיימים.
החוק הקיים כבר מכיל 3 סייגים ("מסכן את בריאות הציבור", "מסכן את בטחון המדינה", "בעל עבר פלילי") שלא ממש מופעלים. מכאן אפשר לנחש מה תהיה המשמעות המעשית של התיקונים החדשים.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452640
''נראה שהשלטון בישראל מעדיף להתעסק בייצור סדרתי של חוקים שהם למעשה הצהרות כוונה שאיש אינו מתכוון או יכול לאכוף''.
זה ממש נשמע כמו ציטוט של יולי תמיר בדבריה היום על החוק החדש בענייני חינוך...
התבלבלתם 453511
הכנסת מחוקקת, הממשלה ובתי המשפט אמונים על אכיפה. המצב בארץ בתחום החקיקה הוא די סביר. הבעיה שלנו היא הממשלה - ולא הכנסת.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452312
שכחת רק את הנימוקים.
כאשר מציעים הצעות כיצד ראוי לנהל את עניני המדינה, צריך לנמק כיצד ההצעות מקדמות את האינטרסים של תושבי המדינה. במיוחד, קוראים יהודים יהיו מעונינים לדעת כיצד תועיל להם, למשל, תוכנית של הבאת ערבים לתוך המדינה.

אני מבין כמובן שיש לך בסיס אידאולוגי/נפשי כלשהו להצעות הטובות שבתגובתך, אבל כשפונים לציבור רחב יותר מקבוצת התמיכה המצומצמת שלך, מתבקשים נימוקים רציונליים.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452314
אתה חושב שכשלינקולן רצה לבטל את העבדות הוא היה צריך להסביר ללבנים בדרום איך זה יקדם את ה*אינטרסים* שלהם? אתה חושב שנימוקים אחרים הם "לא רציונליים"?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452315
שחרור העבדים נועד לקדם את האינטרסים של הצפון ע''י פגיעה בכלכלת הדרום, ויצירת מרי של עבדים שם. בזמן מלחמת העצמאות של ארה''ב נקטו הבריטים בתכסיס דומה כנגד האמריקאים.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452317
אז ארה"ב לא הייתה צריכה לבטל את העבדות? הביטול לא היה מוסרי אלא אינטרס כלכלי?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452321
שחרור העבדים היה אינטרס שנבע ממצב המלחמה בין הצפון והדרום. אם הדרום לא היה מורד העבדים לא היו משתחררים.
אני מניח כמובן שהעבדות הייתה מבוטלת בסופו של דבר בתהליך זה או אחר, כפי שקרה במקומות אחרים בעולם המערבי.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452322
1. אתה באמת חושב שהלבנים בצפון התנגדו לעבדות בגלל אינטרסים כלכליים?

2. אתה באמת חושב שראוי שאינטרסים יקדמו למוסר?

3. איך שיחרור העבדים והפגיעה באינטרסים של הדרום שירתו את האינטרסים של הצפון? כלכלה 101, אם אתה פוגע ביצור של השכן שלך, אתה פוגע בערך הכסף שלך. אם כבר, האינטרס הכלכלי של תושבי הצפון היה לאפשר עבדות גם בצפון!
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452324
1. לא. רבים תעבו את העבדות. אבל רבים לא היו מוכנים למות למען השחורים... הצפון היה מתועש ומפותח יותר מבחינה כלכלית. כנראה שבמצב עניינים כזה שיטת העבדות אינה יעילה, וזאת הסיבה שהיא אינה קיימת יותר בעולם המפותח. אם משהו עושה מעשים מתועבים שאתה עצמך לא צריך לעשות קל לך לגנות אותו. הצביעות הידועה.

2. בגדול זה תמיד כך. כמובן שאנשים שפויים שומרים על מידתיות מסוימת.

3. הם היו במצב מלחמה...
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452384
1. "כנראה שבמצב עניינים כזה שיטת העבדות אינה יעילה, וזאת הסיבה שהיא אינה קיימת יותר בעולם המפותח." ואולי, רק אולי, העבדות לא קיימת בעולם המפותח בגלל שהיא לא מוסרית בעיני האנשים בעולם המפותח? כל אזרח לבן יכל לעבור ממדינות הצפון למדינות הדרום וההפך, לכן אין בגינוי העבדות על ידי תושבי הצפון אפילו לא גרם של צביעות.

2. בגדול זה אף פעם לא ככה. לא אצלי ולא אצל מרבית האנשים. אם הסיבה היחידה שאתה נמנע מלגנוב ממני היא שאתה מפחד מהמשטרה, אז אני מקוה לא להיות בסביבה אחרי שתגלה את הסטטיסטיקה המשטרתית בכל מה שנוגע לתפיסת גנבים.

3. הם היו במצב מלחמה בגלל המחלוקת סביב קושיית העבדות. במילים אחרות, האינטרס של אנשי הצפון היה מנוגד למוסר שלהם.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452416
לא ברור לי אם הבנתי נכון את עמדתך העקרונית. האם עמדתך היא שתהליכים חברתיים ומעשי מדינות ויחידים מונחים באופן דומיננטי ע"י כללי מוסר? כך מובנת לך ההיסטוריה האנושית?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452427
באמת לא הבנת נכון את עמדתי. עמדתי היא ש:
א. תהליכים חברתיים *של חברות מוסריות* ומעשי מדינות *מוסריות* ויחידים *מוסריים* מונחים באופן דומיננטי ע"י כללי מוסר.
ב. תהליכים חברתיים *של חברות לא מוסריות* ומעשי מדינות *לא מוסריות* ויחידים *לא מוסריים* לא מונחים באופן דומיננטי ע"י כללי מוסר.
ג. רוב האנשים שאני מכיר מונחים רוב הזמן על ידי המוסר. רוב האנשים שאני מכיר הם מוסריים.
ד. אם אתה לא מונחה באופן דומיננטי ע"י כללי מוסר הרי שאתה לא מוסרי.
ה. אני לא מבין את ההיסטוריה האנושית כתהליך דטרמיניסטי. בהיסטוריה האנושית היו אנשים וקבוצות שפעלו על פי כללי המוסר והיו כאלה שפעלו בניגוד לכללי המוסר. לסוג הראשון קוראים "רעים" ולשני "טובים" ואני, כמו רוב האנשים, רוצה להיות טוב ולא רע.

חוץ מזה, איזה אינטרס יש ליהודים שחיים היום בישראל לאפשר ליהודים שחיים היום ברוסיה, באיראן או באתיופיה לקבל אזרחות ישראלית?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452438
באופן כללי (מאוד כללי) אני נוטה להסכים איתך, אבל באשר לשאלה האחרונה - הגזמת. האינטרס של היהודים החיים היום בישראל הוא ''להתגבר על הבעיה הדמוגרפית'' ולהבטיח רוב יהודי במדינה הגזענית הזאת.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452439
עדיף לחלק את העוגה לפחות אנשים מאשר ליותר אנשים. במילים אחרות, עדיף לגרש את הערבים מאשר להעלות יהודים.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452442
עדיף לא להעלות יהודים, ולגרש את כל אלה - יהודים וערבים כאחד - שרוצים לגרש מכאן מישהו.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452446
הלאה הגזענות.
מדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית היא מד'ינה גזענית. מדינה שמנהיגה חוקים משונים כמו חוק השבות היא מדינה גזענית ואתנוצנטרית. מדינה ששולטת ב-‏3 מליון בני אדם ולא מעניקה להם אזרחות היא מדינה גזענית.
יש לשלול את אזרחותם של אזרחי ישראל החיים בשטחים הכבושים.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452453
מקובל עליי.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452498
יש לפרק לאלתר את מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ואת הרשות הפלסטינית כמדינה פלסטינית מדומה ולכונן אריסטוקרטיה איזורית בראשות אגודת האיילים האלמונים.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452516
אני איתך.
לוקח על עצמי את משרד התרבות.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452614
3. אוי, איזו שטות. אם אני מעלה באש את שדה החיטה שלך, ואתה רוצה חיטה, אתה צריך לקנות אותה ממני. ככל שיש פחות אנשים שיכולים לספק לך את החיטה הזו (אתה, השכן שלך שגם את השדה שלו העלתי בלהבות), אני יכול לדרוש ממך יותר בתמורה. אם תמורת קילוגרם חיטה יכולתי לקבל ממך קילוגרם של עגבניות, ועכשיו אני יכול לקבל יותר, ערך החיטה שלי עלה, לא ירד. ההפך המוחלט של מה שאתה טענת, ועוד עם היהירות של "Economy 101".
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452617
3. רואים שלא למדת כלכלה. אם אני מגדל חיטה ואתה מגדל פרות, ואתה שורף את השדה שלי, אני לא מוכר חיטה, מחיר הלחם שלך עולה, מחיר הקש עולה, ואתה חייב להעלות את מחירי החלב, ולכן מצליח למכור פחות, ולכן יש לך פחות כסף. בגלל שזה משפיע ככה ישירות על כל מי שרכש ממני חיטה (כולל בעלי המאפיות וצרכני הלחם) כולם מפסידים חוץ מהמתחרים הישירים שלי (שאר יצרני החיטה) שמפסידים רק באופן עקיף (מחירי החלב שלהם עולים). כלכלה מאז אדם סמית היא *לא* משחק סכום אפס.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452619
לא היית קורא למדינת אויב בזמן מלחמה "מתחרה ישירה"?

"ואתה חייב להעלות את מחירי החלב, ולכן מצליח למכור פחות" - אתה לא רק מוכר פחות חיטה, אתה גם קונה חיטה. מהשכנים שלי. יש להם עכשיו יותר כסף לקנות חלב ממני. גם אתה קונה חלב ממני, כי גם את הפרות שחטתי לך. אתה מנזיל את כל הנכסים שלך בכדי שהמשפחה תשרוד את החורף, ואני בינתיים נהנה מנכסים זולים שפתאום הגיעו לשוק. אולי בעוד עשר שנים יתברר שלכולנו, בממוצע, היה יותר טוב אם היית נשאר עם אמצעי היצור שלך, אבל כאן ועכשיו, לי יש עוד שני סוסים בגלל שהמשפחה שלך צריכה לאכול.

"ולכן יש לך פחות כסף" - יש לי, כמו לכולם בשוק, בדיוק אותה מידה של כסף. המדינה לא מדפיסה אותו לפי המצב הכלכלי שלך (תיאורטית). מה שמשתנה הוא השווי של הכסף. אבל לא רק כסף יש לי, גם נכסים יש לי, ופתאום, הם שווים הרבה יותר מבחינתך, כי לך חסרים, ואתה מוכן לשלם יותר עבורם, מחוסר ברירה.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452679
מדינות הדרום היו במלחמה עם מדינות הצפון לפני היבחרו של לינקולן?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452703
אנחנו לא דנים בהיפותזה של אלמוני-א', שמדינות הדרום התמרדו מסיבה אחרת, ושמדינות הצפון החליטו על ביטול העבדות על-הדרך בזמן המלחמה, משיקולים אינטרסנטיים כמו-גם שיקולים מוסריים, בניגוד לדעתו של אלמוני-ב', שסבור שהן יצאו למלחמה בכדי למגר את תופעת העבדות?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452708
לא, הדיון הוא על מסע בחירתו של לינקולן, לפני הפרישה. שים לב ל*בדרום* תגובה 452314
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452749
הדרום והצפון היו במלחמה בזמן הבחרו של לינקולן? זה חדש לי.

כשאין כסף, למשל בגלל ששרפת לי את שדה החיטה, אני אקנה פחות. למשל, אוותר על המותרות שבלשתות חלב ולאכול בשר (ולכן לא אקנה ממך כלום) ובמקום זה אוכל בשר עכברים (יש לי שדה מלא בהם) ואשתה מים. זה כבר כלכלת בית 101. כלכלה היא באמת לא משחק סכום אפס, ההפסד שלי הוא לעיתים נדירות הרווח שלך. ודאי שאנשי הצפון הפסידו הרבה מאד כסף מחוסר היכולת לקבל הספקת כותנה זולה.

יש לך פחות כסף. אולי לא פחות מטבעות, אבל פחות כסף. גם הנכסים שלך שווים פחות, בגלל שיש פחות אחד שמסוגל להתחרות עליהם.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452757
"כלכלה היא באמת לא משחק סכום אפס" - אני לא טוען שכן. אני טוען שמה שמתברר כהפסד ממוצע של שנינו יחד, עשוי להתברר כרווח קטן שלי עם הפסד גדול שלך. נגיד, אתה מפסיד קילו, אני מרוויח חצי. יוצא שהמשחק איננו סכום-אפס, ובכל זאת יוצא שמשתלם לי שתפסיד.

"גם הנכסים שלך שווים פחות, בגלל שיש פחות אחד שמסוגל להתחרות עליהם" - זה רק בתנאי שאני מעוניין להפטר מהם ולהחליף אותם במשהו אחר. אם אני רוצה להשאר עם הבית שלי, זה לא משנה לי מהותית כמה מישהו אחר מוכן לשלם עבורו. הרהיטים הזולים שאני יכול לקבל עכשיו ממך גם כן מעניינים אותי יותר, בתרחיש הזה, מהיכולת שלי למכור ביוקר את הרהיטים שלי - מי אמר שאני רוצה למכור אותם?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452760
עשוי להתברר, אבל לרוב השחקנים הוא לא יתברר. גם בשפל הכלכלי הגדול ביותר יש מי שירוויח, אבל כשאנחנו מדברים על מאקרו כלכלה (כמו בצפון מול הדרום) המעטים שירוויחו לא צריכים לעניין את הרוב שהולך להפסיד את תספוקת הכותנה הזולה שלו.

אם אתה לא מעוניין להפטר מהנכסים שלך, אז למה כתבת שהם שווים יותר? הרהיטים הזולים שלי הורסים את העסק של הנגר השכונתי, ומורידים לך עוד לקוח של מוצרי החלב שלך... לפני שתמשיך, אתה באמת מנסה לנסח את הכלכלה המודרנית מחדש?
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452766
כשלינקולן עלה לשלטון וכו' - למיטב ידיעתי, המלחמה לא נפתחה בכדי לסיים את העבדות, היא נפתחה בכדי למנוע את פרישת מדינות הדרום מהאיחוד, והפרישה לא נבעה מרצונם של הצפוניים לבטל את העבדות בלבד. שני שליש מהדרומיים לא החזיקו בעבדים, ועד כמה שאני יודע (אני יודע מעט מאוד), מדיניות הפשרה לא הייתה בפני סיום מיידי - לא עמדו לאסור את העבדות בשטחים שבהם היא כבר הייתה קיימת בדרום, רק למנוע את התפשטותה לשטחים חדשים. פרישה בגלל הסיבה הזאת בלבד נשמעת לי, לכן, מעט לא הגיונית.

מצד שני, אני לא יודע על סיבות אחרות למלחמה, מלבד הסכסוך הזה סביב העבדות. מי שאמר שזו לא הייתה הסיבה למלחמה (ירון?) מוכן אולי להרחיב?

"אם אתה לא מעוניין להפטר מהנכסים שלך, אז למה כתבת שהם שווים יותר" - חשבתי על הנכסים שאני מייצר (חיטה, לא כסף ולא רהיטים) במטרה להחליף אותם בנכסים שאני צריך אך לא מייצר (רהיטים). החיטה שלי שווה עכשיו יותר. אם הרהיטים שלי שווים פחות, זה לא משנה לי, אלא אם אני נגר.

"לפני שתמשיך, אתה באמת מנסה לנסח את הכלכלה המודרנית מחדש?" - בינתיים אני יוצא מנקודת ההנחה שהטלת ספק תוביל אותי להבנה טובה יותר של המודל המקובל, אבל אם אני אשתכנע שהוא שגוי... אני אלמד לחיות עם זה.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452556
טוב, זה היה הקונטקסט והנסיבות שיצרו ללינקולן את ההזדמנות לממש את מה שהאמין בו מלכתחילה (ביטול העבדות - "I am naturally anti-slavery. If slavery is not wrong, nothing is wrong.") מסיבות מוסריות. לינקולן עצמו ניסח זאת כך: "My paramount object in this struggle is to save the Union, and is not either to save or to destroy slavery"
לינקולן 452551
"'A house divided against itself cannot stand.'(Mark 3:25)
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452313
להקמת מדינת ישראל קדמה הקמת התנועה הציונית, אשר שאפה להשיב יהודים למולדתם הקדומה. ולכן במדינת ישראל, הלא היא המדינה הציונית, נחקק חוק השבות.
חוק השבות כולל סייגים פליליים, וביישומו ניכרים גם סייגים כלכליים שלא תמיד נעים לדבר עליהם.
(עיין בסעיף 2, ובתיקון משנת תשי"ד)

שינוי סעיף הלאום יעזור מעט מאוד לקדם את השוויון. נראה לי שמי שמפלה בגלל זהות לאומית לא מתחשב בתעודת הזהות, ושגם המופלים לא ירצו לוותר על זהותם הלאומית.

יש דמיון בין השבות לשיבה - הרצון 'לשוב' ל'מולדת' שבה לא היו מעולם. הרצון לשקם מחדש את הממלכה החריבה. עוד דמיון הוא ביישום - חוק השבות מוטל על מדינת ישראל. זכות השיבה, לעומתו, גם מוטלת על מדינת ישראל. ההבדל הוא ביחס בין השבים למדינה הקולטת.
אני לא בטוח שזה 'לב הסכסוך'. יש לו כמה 'לבבות', ורובם הסטוריים ופוליטיים יותר מנוסטלגיים.
452326
מבלי להכנס בכלל לוויכוח הזה, אפשר להחליט שהלאום לא יהיה "ישראלי" אלא "עברי", "ערבי" או אחר.וככה אף אחד לא יצטרך לוותר על הזהות שלו.
כלומר, בתעודת הזהות יהיה כתוב לי: אזרחות - ישראלית, לאום - עברי, דת - יהודית. וללילה יהיה כתוב: אזרחות - ישראלית, לאום - ערבי, דת - נוצרית.
452328
בתעודת הזהות יש סעיף "אזרחות"? (מצטער, התעודה שלי בבית) עד כמה שאני זוכר, כל מי שיש לו תעודת זהות ישראלית הוא אזרח ישראלי, ועל כן ציון סעיף "אזרחות" בתעודת הזהות הישראלית הוא מיותר.
452331
בתעודת הזהות שלי מופיעות בסעיף הלאום שמונה כוכביות (וכך זה כבר כמה וכמה שנים. מי שעוד נלחמים לשינוי סעיף הלאום נאבקים בטחנות רוח ולא במציאות). למיטב ידיעתי גם לתושבי קבע יש תעודת זהות ישראלית ועל כן סעיף האזרחות הוא רלבנטי.
452332
אוקי, אז רק לאום ודת. זה לא משנה לצורך העניין.
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452334
...אך גם סעיפי "לאום" או "דת" מיותרים לחלוטין בתעודה רשמית (או במאגר מידע) של מדינה דמוקרטית ויש להסירם. האזרחות ברורה מתוקף היותך בעל תעודת זהות לאזרח, ה"לאום" הוא הגדרה פרטית סוביקטיבית וה"דת" היא הגדרה קהילתית פנימית של הקהילה הדתית.

בסופו של דבר תצטרך מדינת ישראל להכריע אם היא מדינה דמוקרטית או מדינה "יהודית". אם ההכרעה תהיה בכיוון הדמוקרטי יש להסיר את סעיפי ה"לאום" וה"דת", שלמעשה גם היום הינם שקריים. אני מכיר הרבה מאוד אנשים שמגדירים את לאומיותם "ישראלית-עברית" אך משום מה כתוב בסעיף ה"לאום" "יהודי". אני מכיר רבים שאין להם אמונה דתית כלל ורשום להם ב"סעיף" הדת יהודי/מוסלמי/נוצרי. מדובר בפיקציה פוליטית.
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452341
אחזור ואומר: תעודת הזהות אינה כוללת היום סעיפי לאום ודת. אפילו האזרחות מופיעה רק בספח, שאינו חלק מתעודת הזהות.
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452345
אם היית טורח לקרוא את מה שכתוב על הספח היית יודע ש''הספח הינו חלק בלתי נפרד מתעודת הזהות ולכן עליך לשאתו עמך תמיד.''
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452356
אה, כמה עצוב. הנסיון לשלוף את הספח מתוך עטיפת הפלסטיק הכחולה כדי לקרוא את ההערה הזו נגמר בכך שהפרטים שהיו על הצד הקדמי של הספח נשארו על החלק השקוף של הפלסטיק, ובכך הגשמתי את חלומם של איילים רבים: יש לי ספח שמוותר לא רק על האזרחות אלא גם על מספר תעודת הזהות המרושע, השם והמען (המפלים בין מיוחסים כמוני וכמו שכנֶי שרק להם זכות לגור בכתובת הזו לבין כל היתר).
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452775
הכי חשוב זה הספחים של ההורים שלך. בלעדיהם, לך תוכיח שאין לך אחות.
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452829
אבל יש לי אחות!
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452346
לתשומת לב בעל התעודה
א. תושב שמלאו לו 16 שנים חייב לשאת עמו תמיד את התעודה
ב. חל שינוי בפרטי הרישום כגון: ... עליך לפנות...לעדכון השינויים בתעודה.
ג. דע כי הכנסת שינויים שלא על ידי פקיד הרישום או השחתת התעודה הינם עבירה על החוק.
ד. עליך לחתום את חתימתך במקום המיועד לכך בספח.
ה. הספח הינו חלק בלתי נפרד מתעודת הזהות ולכן עליך לשאתו תמיד.

זה מה שרשום על גבי ספח תעודת הזהות שלי. יש כאן מישהו המחזיק תעודת זהות ישראלית שבה זה שונה?
תבוטל התעודה לאלתר וישא''ק 452349
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452365
סעיף ה"לאום" השקרי קיים במאגר המידע של המדינה, ביחד עם סעיף הדת השקרי. לא מספיק להסיר מתעודת הזהות, יש גם להסיר ממאגר המידע! אל לה למדינה דמוקרטית להתעסק בעניינים שכאלה השייכים להגדרתו הסובייקטיבית של הפרט או לקהילה הוולונטרית לה הוא בוחר להשתייך.
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452366
אני מסכים איתך שאין מקום לסעיף הדת. לגבי סעיף הלאום, הטענה שהוא שייך להגדרה וולונטרית אינה נכונה. אם אחליט מחר שאני שייך ללאום ההודי בכל זאת לא אשתייך אליו. בפועל, עד כמה שידוע לי השימוש היחיד בסעיף הלאום הוא לטובת הערבים: זהו הקריטריון המבדיל בינם לבין היהודים לענין גיוס לצה"ל. אם תבטל אותו תתקשה למצוא דרך חוקית להבחין בין ערבים ליהודים לענין גיוס.
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452401
יש לשמור על סעיפי הלאום והדת בכל מחיר ולו רק בגלל שהם מביאים ת'סעיף לכל האנשים הנכונים
לא יכול להיות שמשהו שמרגיז קשת כל כך ''רחבה'' אין בו משהו חיובי
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452404
בניגוד לאזרחות שהיא הגדרה חוקית מדוייקת, ''לאום'' הוא הגדרה יברתית-תרבותית. אדם יכול להרגיש שייך ללאום מבחינה תרבותית, שפה וכו' גם אם מבחינה אזרחית או דתית איננו מוכר ע''י המדינה או הקהילה הדתית כשייך לאותה קבוצה. המדינה לא צריכה להתעסק עם זה. הקהילה הדתית היא קהילה שאתה בוחר להשתייך אליה והיא בוחרת לקבל אותך ללא קשר לחוקי המדינה, ולכן כתבתי ''וולונטרית''.
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452407
מדינת לאום, מטבעה, מתיחסת ללאומיותו של אדם. כיצד אתה מרגיש הוא צד אחד של המשוואה; כיצד מרגישים כלפיך הוא הצד השני שלה. אתה יכול להרגיש שייך ללאום מבחינה חברתית ותרבותית, אבל אם הלאום (בעזרת המסגרת המאורגנת שלו, הלא היא המדינה) לא רוצה שתשתייך אליו אתה לא שייך.
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452368
גם שם הוא הגדרה סוביקטיבית, כמו מען, מצב אישי, ושמות האב והאם.
ניתן להתווכח גם על תאריך לידה ומקום לידה.

כל מה שהמדינה צריכה לדעת הוא מספר זהות. (ואולי טביעת אצבעות ותמונת עיניים לזיהוי). הודעות לבוחר, רשיונן נהיגה, זימון למשפט והודעות רשמיות אחרות יישלחו לתיבת הודעות במשרד הפנים שבו תירשם, וכל ההגדרות הסוביקטיביות יהיו בשליטתך המלאה.

אגב - מה הקשר לדמוקרטיה? אסור למדינה דמוקרטית לעסוק בהגדרות סוביקטיביות?
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452417
ומה עם סעיף המצב האישי? מה הוא עושה בתעודת הזהות?
גם אם סעיף הלאום נמחק בתעודת הזהות... 452698
לדעתי רצוי גם להסיר את סעיף "המצב האישי". עדיף שהמדינה לא תתעסק בסטטוס האישי (רווק/נשוי/גרוש וכו') שלא לצורך. עדיף שאף זכות או חובה לא תהיה תלויה בבחירה האישית של אדם עם מי הוא רוצה לחיות את חייו, אלא רק בזכויותיו כאזרח ובהגנה על זכויות ילדיו. לדעתי המקום היחידי שבו שמדינה צריכה לבחון את מערכת היחסים של הפרט הוא כאשר אזרח חי בזוגיות עם זר, לצורך בחינת זכות ההגירה.
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452348
לאום הוא הגדרה פרטית?
ברור שסעיף ''אזרחות'' מיותר... 452352
אתה מתעקש לדבוק בדעה המבוססת על מידע מוטעה: האזרחות אינה ברורה מתוקף היותך בעל תעודת זהות, שכן אין דבר כזה "תעודת זהות לאזרח" השונה מ"תעודת זהות ללא אזרח"
452336
חשבתי שיש לשאת עמך את תעודת הזהות לכל מקום (לא כתוב שם משהו כזה? מתעצלת להגיע מהמחשב אל התיק...)
452406
אני מסתפק בנשיאת רישיון הנהיגה כמסמך מזהה רשמי. יש איזו אגדה (שאולי היא נכונה) שזה גם מספיק מבחינת החוק (או לפחות מבחינת אלו הממונים על אכיפתו).
452408
שמעת פעם על מישהו שנענש על אי-נשיאה של תעודת זהות? החוק הזה אינו נאכף, נקודה.
בושה, פשוט בושה! 452411
בושה, פשוט בושה! 452616
נכון מאוד - אכן בושה. בושה היא שטורחים לחוקק חוקים שלא טורחים לאכוף. זה אידיוטי ומבזה.

---
לא יודע לגבי העלמה עפרונית, אבל דורפל אף פעם לא מסתובב עם תעודת זהות. לא זו הפואנטה.
אם תרצו אין זו אגדה 452482
אתה נסמך על החוק האמריקאי. בישראל חובה לשאת ת"ז, וגם אם החוק הזה לא נאכף אחד לאחד (לרוב שוטר עוצר אותך בצד עם האוטו אחרי שלא חגרת ומבקש רשיון נהיגה, דא), הרי ששוטר רשאי לעצור אותך אם אין עליך ת"ז (ויעידו על כך חברי שנעצרו בגיל 17 על "שוטטות").
אם תרצו אין זו אגדה 452491
החוק אומר ש"תושב שמלאו לו 16 שנים חייב לשאת עמו תמיד תעודת זהות ולהציגה בפני קצין משטרה בכיר, ראש רשות מקומית, שוטר או חייל במילוי תפקידם, כשידרשו זאת ממנו." אבל גם "רשאי שר הפנים לקבוע בתקנות, באישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, תעודה רשמית אחרת כתעודה מזהה." http://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%A7_%D7...

לפי http://www.gov.il/FirstGov/TopNav/QuestionsAnswers/Q... גם רשיון נהיגה, או דרכון ישראלי יכולים לשמש כתעודה מזהה.
אם תרצו אין זו אגדה 452523
חוק די משונה. אם אני חייב להציג את התעודה בפני שוטר אז למה יש לציין במיוחד קצין משטרה בכיר? מה, הוא לא שוטר? ולמה יש סמכות לראש רשות מקומית לדרוש ממני תעודה? ולחייל?
אם תרצו אין זו אגדה 452532
''במילוי תפקידו''
אם תרצו אין זו אגדה 452533
אלע"ד.
1. קצין משטרה בכיר יכול לבקש ממך תעודה גם כשהוא לא ממלא את תפקידו.
2. שים לב ל""ראש רשות מקומית" – לרבות אדם שהוסמך על ידי אחד מהם בכתב לצורך חוק זה;" ככה פקחי תנועה מתפקדים.
3. אני חושב שהחוק חל גם על תושבי השטחים, ושם החיילים הם השוטרים.
אם תרצו אין זו אגדה 452541
למה לאפשר לקצין משטרה בכיר לדרוש ממני תעודה כאשר הוא, נניח, יושב בשולחן לידי בבית קפה? לדעתי המטרה בסעיף הזה, כמו לגבי ראש רשות מקומית, היא לאפשר לו להסמיך אנשים אחרים (משמר אזרחי למשל). לגבי שניהם הניסוח הוא בעייתי מאד. הוא נותן את הסמכות לאיש ולא למוסד. לכאורה, ע"פ הסעיף הזה, יכול ראש עיריית נהריה לדרוש ממך תעודת זהות גם אם הוא פוגש אותך על החוף באילת. היה עדיף לנסח משהו כמו: יכולה הרשות המקומית/המשטרה להסמיך אדם מטעמה לתפקיד פיקוח על ידי קביעת נהלים להסמכה כאמור שיאושרו על ידי השר הממונה (שר הפנים/בט"פ); אדם המוסמך כאמור יש חובה להציג בפניו תעודה מזהה. אגב, יש עוד גופים שלא הוזכרו וגם להם יש פקחים: משרד הפנים, תעשיה ומסחר, איכות הסביבה, הבריאות - לכל אלה אמורים להיות פקחים שאיני יודע איזו חקיקה יכולה לאפשר להם לפקח אם אין להם סמכות אלמנטרית כמו לדרוש הזדהות.

לגבי תושבי השטחים, במקומות בהם חל החוק הישראלי (כלומר בתוך הישובים) החיילים אינם בעלי סמכויות שיטור, למיטב ידיעתי; מחוץ להם אכן יש לחיילים סמכויות מסוימות, אבל זה מכוח צו אלוף ולא חוק הכנסת. גם שם הם נזקקים למשטרת ש"י כדי לבצע פעולות בעלות אופי משטרתי יותר כגון אכיפת חוקי תנועה. בכל מקרה, החוק הזה מחייב אותך, למשל, להזדהות בפני מ"צ גם בתוך הקו הירוק - גם זה מיותר.
אם תרצו אין זו אגדה 452547
אם אני הייתי מנסח את החוק, הייתי מוחק אותו לגמרי.
452338
תעודת זהות ישראלית יש לכל מי שהוא תושב קבע בארץ. דרכון ישראלי הוא מסמך שהמדינה מעניקה רק לאזרחיה, אך גם הוא מהווה הוכחה רק לכאורה. קיים גם מסמך, אותו תוכל לקבל לפי דרישה (ובתשלום סימלי‏1) הנקראת "תעודת אזרחות" (או משהו דומה), והיא ההוכחה הרשמית להיותך אזרח ישראלי.
___
1 על ערכם של סמלים בפעם אחרת.
452342
כאן http://www.moin.gov.il/Apps/PubWebSite/mainmenu.nsf/... (בראש עמוד 4) תוכל ללמוד שמחירו של הסמל האמור הוא 75 שקלים.
יש תעודת זהות לאזרח ותעודת זהות לתושב 452343
תעודת הזהות הישראלית לאזרח הינה בגוון כחול. תעודת הזהות לתושב הינה בגוון כתום (התעודה עצמה, ללא קשר לכיסוי הפלסטיק). ההבדל מצוין בתעודה גם במלל.
יש תעודת זהות לאזרח ותעודת זהות לתושב 452344
תעודת זהות של תושב קבע (שאינו אזרח) היא כחולה. ההבדל היחיד (שאני מצאתי וראיתי הרבה מאוד כאלה) הוא שבספח, תחת סעיף האזרחות לא כתוב כלום.
אזרחות ישראלית 452339
בתעודת הזהות שלי כתוב (בספח) אזרחות ישראלית.
מבדיקה (ג'יב אל האוויה) אני יודע שלערבים תושבי מזרח ירושלים מופיעה המילה ''אזרחות'' בלי שום דבר אחריה.
אזרחות ישראלית 452351
ובספח של אזרחי מדינות אחרות שהם תושבי קבע מופיעה האזרחות האחרת.
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452347
או להוסיף סעיף 'הגדרה עצמית' שבה כל אחד/ת י/תוכל לכתוב בחפשיות לאיזו/אילו אומה/ות, דת/ות, אידאולוגיה/ות, פוליטיקה/ות, זרמם/ים אומנותיים וקבוצה/ות ברידג' הוא/היא נאמן/ת. מה זה משנה? מי מתייחס לסעיף הזה בכלל?
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452354
אז שימחקו גם את השם של אבא שלי, את מקום הולדתי ומבחינתי גם את התמונה הלא-מחמיאה-שנמצאת שם. עדיף כבר להסתכל על הדבר האמיתי, לא?
הנקודה היא לא מה-כן-או-לא כתוב בתעודת הזהות או בכל מסמך רשמי אחר. אחת הבעיות בישראל היא שהלאום והדת שלך מוגדרים באותה מילה. איך היית מגדיר את אלון אולארצ'יק למשל?*
הפרדה של הלאום מהדת, וניתוק הקשר בין ה"עברי" ל"יהודי" (כשם שאין קשר הכרחי בין "ערבי" לנוצרי/מוסלמי) יכול לפתור חלק מהבעיות שמתעוררות כאן.**

*אני הייתי מגדירה אותו "מוכשר", אבל זה לא קשור...
** וכאן המקום לשלוח אותך לחפש בגוגל/ויקי/הזכרון האיילי הקולקטיבי על פרשת האח דניאל
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452360
מה זה משנה אם הלאום והדת מוגדרים באותה מילה? בהקשרים לאומיים היא מציינת משהו מסוים, בהקשרים דתיים משהו אחר. איך להגדיר את אולארצ'יק? החוק מגדיר אותו לענינים מסוימים כבן הלאום היהודי (למשל לענין חובת גיוס לצה"ל), ולענינים של מעמד אישי כבן לעדה דתית אחרת. העובדה שאותה מילה משמשת בשתי הוראות שונות אינה משמעותית במיוחד לענין זה.
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452418
על פי מה שכתוב כאן, אלון אולארצ'יק [ויקיפדיה] הוא גוי ולא יהודי, לא בלאומיותו ולא בדתו. תושבי קבע בישראל חייבים בשירות צבאי ללא קשר לשאלת היותם יהודים.
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452429
אולארצ'יק אכן אינו יהודי מבחינת דתו. את לאומיותו קשה יותר להגדיר.

תושבי קבע שהם בני הלאום הערבי אינם חייבים בשרות צבאי.
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452436
רבינו סעדיה גאון התייחס לעם היהודי כאל אומה וכך היה לפניו ולאחריו. מי שאינו יהודי אינו שייך ללאום היהודי. אם קשה לו להגדיר את לאומיותו אז מה? אולי ניתן להגדירו חסר-לאום. בעצם למה לכל איש צריך להיות לאום?

תושבי קבע בני הלאום הערבי הם הני חיוב בשירות צבאי על פי חוק. שר הביטחון פוטר אותם משירות. כך לפחות למדתי בשיעורי האזרחות אצלינו בישיבה הקדושה ‏1.

1 קריאת העיתון החרדי וכדומה ...
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452464
רבינו סעדיה אלפיומי היה גאון, בחור יוצא מן הכלל והמורה (ויש חושדים - גם הסבא) של דונש בן לברט (שחיבתי אליו נובעת מן האקזוטיות המוסיקלית של שמו ולאו דווקא מן הקשר הלאומי החם והאמיץ שבין שנינו), אבל הוא חי במאה העשירית ולא שמע מימיו על היישות המדינית-משפטית המודרנית הקרויה מדינת ישראל.

ואילו רבינו אולארצ'יק אמנם מעולם לא הוכרז רשמית כגאון (בעיקר עקב בעיה תקציבית בענייני יחס"צ), אבל הוא מוסיקאי-תמלילן טוב שתרם לעמנו (בין השאר) את השירים - "המגפיים של ברוך", "מאיר ואלון", ו"בא לצ'כונה בחור חדש".

(יצויין כאן להגנתו של רבינו סעדיה כי את כישוריו בתחום המוסיקה לא היתה לנו הזדמנות לבדוק, בהיעדר מכשור מתאים)

ומה שיותר חשוב לענייננו - בכלל לא קשה לו, לאולארצ'יק, להגדיר את לאומיותו. על פי טענתו הלאום שלו הוא הלאום הישראלי, ולדעתו זו שותפים חכמים וטובים, וביניהם הפרופסור עוזי אורנן מדיון 1779 ודיון 2223.
אפשר גם לוותר על תעודת הזהות 452361
הנקודה המקורית תגובה 452307 היתה עניין האפליה, שאכן לא קשורה למה שכתוב בתעודת הזהות. הפרדת הלאום מהדת תפתור את הבעיות בתחום צר מאוד שרחבו כרוחב תעודת הזהות.
כדי להפריד בין הלאום היהודי והדת היהודית לא מספיק להפריד את השמות. תצטרכי גם לשכנע הרבה בני הדת היהודית (כולל חילונים) שהם לא בהכרח בני הלאום היהודי ולהיפך. כרגע (כבר די הרבה שנים, בעצם) הדת והלאום היהודים נתפסים כיחידה אחת.
הדת והלאום היהודים נתפסים כיחידה אחת, האמנם? 453401
השאלה הנשאלת היא נתפסים בידי מי?

כי יש חוגים שאינם תופסים את השניים כיחידה אחת, ראה את כתבי ישעיהו לייבוביץ' כדוגמא.
הדת והלאום היהודים נתפסים כיחידה אחת, האמנם? 454769
בעיני אותם אנשים (בורים ועמי ארצות, לרוב) הקובעים את משמעותם של מילים ושמות.
השאלה היכולה להישאל היא כמה גייסות יש לליבוביץ'? אם היו לו מספיק הוא היה יכול לשנות את המציאות (או תפיסת המציאות הקולקטיבית, במקרה של הגדרה לאומית זה אותו דבר). אבל אין לו. וגם לי אין. באסה.
הדת והלאום היהודים נתפסים כיחידה אחת, האמנם? 454772
ליבוביץ' טען שיש הבדל בין הלאום והדת היהודית? אני חושב שאתם טועים.
הדת והלאום היהודים נתפסים כיחידה אחת, האמנם? 454964
אני מתנדב להיות הטועה. לא קראתי מה ליבוביץ' כתב, ואני לא יודע לאיזה מאמר בכתביו הרבים התכוון(ה) האלמוני(ת).

אבל גם אם יש חוגים (פה באייל, למשל) המפרידים בין הלאום והדת היהודיים, התפיסה שלהם לא התפשטה מספיק (אולי כן ולא שמתי לב) כדי להשפיע על ההגדרה העצמית של בני הדת\לאום היהודי.
יש לשקול לבטל את חוק השבות 452340
חוק השבות חל גם על כאלו שהלכתית אינם יהודים ובלבד שיש להם סבא ו/או סבתא יהודים. אני מבין מזה שהקריטריון של החוק אינו דתי אלא לאומי.
גם לאומי וגם דתי 452355
'להוציא אדם שהיה יהודי והמיר דתו מרצון.'
'לענין חוק זה, "יהודי" - מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת".'

ההפרדה ביהדות בין דת ללאום אינה ברורה, ברוב העניינים בן הלאום היהודי נחשב גם בן הדת היהודית ולהיפך.
גם לאומי וגם דתי 452357
נכון, ועדיין לענין חוק זה, ''יהודי'' - לא ע''פ ההלכה.
גם לאומי וגם דתי 452363
וההתאמה להלכה (אם יהודיה, התגייר) היא מקרית?
חוק השבות נותן גם לאשתו, בניו ונכדו של היהודי לעלות ולקבל אזרחות, למרות שהוא לא מגדיר אותם כיהודים.
גם לאומי וגם דתי 452391
מקרית בטח לא. מצד שני ''התגייר'' ולא ''התגייר כהלכה''. גם גיור רפורמי (שאינו על פי ההלכה) מזכה בזכות לעלות לישראל.
גם לאומי וגם דתי 452393
צודק. לא הלכה, דת. החוק מגדיר יהודים לפי הגדרת הדת (על שלל זרמיה וגווניה).
גם לאומי וגם דתי 452398
אני חושב שהלאום היהודי מורכב מיהודים משלל הזרמים והגוונים של הדת היהודית, כלומר חוק השבות הוא יותר חוק לאומי מאשר חוק דתי.
קצת קשה להגדיר יהדות כלאום 452403
מה זה בדיוק "לאום יהודי"?

יהודי העולם מתאפיינים בהשתייכות כלשהי לדת היהודית. הדת היא בעצם מה שמגדיר את כלל יהודי העולם כשייכים לקבוצה נפרדת. אולם האם היא באמת לאום? ליהודי העולם אין שפת-אם משותפת, אין להם טריטוריה משותפת, חלק גדול מתרבותם אינו משותף, כך שהגדרת כלל יהודי העולם כ"לאום יהודי" בימינו היא בעצם פיקציה.

בימי יסוד הציונות היה לאום "יהודי". לאום זה התאפיין בשפה-אם משותפת, באיזור גאוגרפי מסויים, בתרבות משותפת, אם כי לאום זה לא כלל את כלל יהודי העולם. שפתו היתה יידיש, אזורו הגאוגרפי היה בעיקר מזרח-אירופה ומרכזה. הוא לא כלל את יהודי אסיה וצפון אפריקה למשל. קיומו של לאום זה התאימה כבסיס לציונות. זניחת היידיש והנסיון לכלול בהגדרת לאום את כל יהודי העולם, כמו גם השואה, הביאו לסופו של לאום זה.

בימינו המונח "לאום יהודי" הוא פיקציה פוליטית שבאה לסייע למדינת ישראל בניצול יהודי העולם לצרכיה ולהפלות בין אזרחי ישראל.

מאידך-גיסא עם הזמן נוצר בארץ לאום "ישראלי-עברי", שמהסיבות הנ"ל המדינה מסרבת להגדיר אותו ככזה.
קצת קשה להגדיר יהדות כלאום 452410
לפי האתר הזה: http://www.couscous.co.il/tarboot/default.asp?id=1&a... היו אגודות ציוניות במרוקו כבר ב1900.

הציונות לא 'המציאה' את הלאום היהודי. מיסדי הציונות פנו לאנשים שכבר ראו עצמם כבני הדת/לאום היהודים, אשר שואפים לכונן בית לאומי בישראל (מקום אותו לא הכירו) ולהחיות את השפה העברית (שגם אותה בקושי הכירו).

'לאום', כפי שציינת, הוא פיקציה פוליטית. ברוב המקרים הפיקציה הזו מותנית באזור גיאוגרפי, תרבות משותפת והסטוריה משותפת. במקרה של הלאום היהודי הפיקציה הסתמכה על דת משותפת.
גם לאומי וגם דתי 452405
פספסתי משהו. אם הלאום היהודי (על פי חוק השבות) מורכב מבני הדת היהודית, איך חוק השבות הופך לחוק לאומי יותר מדתי?
הרי חוק השבות מחבר את הדת והלאום ומאפשר לכל מי שהוא בן הדת/לאום היהודים קבל אזרחות.
גם לאומי וגם דתי 452412
*לקבל אזרחות*
אוף
בשביל זה צריך לשנות את חוק השבות 452462
התודעה הלאומית היהודית נשענת על אמונה במוצא משותף שיש לה גיבוי עובדתי, אותה תודעה לאומית היא של לאומיות אתנית אך ההגדרה למיהו יהודי היא במידה רבה דתית שכן היהדות היא דת. במשך רוב שנות הגלות לא היו גיורים המוניים שנכנסו למסגרת העם היהודי כך שנשמר הקשר האתני למרות היות היהדות דת, במלים אחרות זהו מקרה שנשמר קשר גנטי בין היהודים כי מעצם הגדרת היהדות כדת המצב יכול היה להיות שונה לגמרי. מדינת ישראל הוקמה על בסיס חזון שיבת גולי רומא, הכוונה הייתה ליצור כאן עם עם תודעה לאומית אתנית, עם אמונה במוצא משותף ועם מאפיינים לאומיים כמו השפה העברית.

מפני שרוב שנות הגלות היהודים הוגדרו באופן דתי זאת ההגדרה שהתקבלה למיהו יהודי, הקהילה הדתית היהודית שמרה במסגרתה את היות היהודים קבוצה נבדלת מהסביבה ומקושרת בתוך עצמה כלומר ההגדרה הדתית תאמה את מטרת הציונות בשלב זמן מסויים אך מכיוון שההגדרה נותרה דתית הפירצה עודנה שם וכיום במצבה של ישראל יש תמריץ לממש אותה. מה שאני מציע זה להשתמש אומנם בהגדרה הדתית אך להקפיא אותה למסגרת זמן מסויימת, כלומר כל מי שהוכר כיהודי ב-‏1948 וצאצאיו ובכך להפוך את ההגדרה של מיהו יהודי ללאומית ולא דתית ולשמר באופן מכוון את המצב שיצרה היהדות במקרה.

ראשית לדעתי יש להפריד בין הדת היהודית והלאום העברי ושנית יש להפריד בין הגירה לאזרחות. לפיכך לדעתי יש לתת אזרחות רק לאלו ההופכים לבני הלאום העברי כלומר לכל צאצא של הגולים מיהודה יש אפשרות להגר אך רק לבני הלאום העברי יש זכות לאזרחות. והרי המלצותי המפורטות לשינוי חוקי ההגירה והאזרחות למדינת ישראל בהתאם לעקרונות שפורטו לעיל:

מי יזכה לאישור שהייה בתחומי מדינת ישראל:

1. כל יהודי (מבחינה דתית) שנרדף עקב יהדותו, הרדיפה חייבת להיות על רקע דתי בלבד זה התנאי לקבלת מעמד פליט ואיתו אישור שהייה ורשיון עבודה זמניים.
2. כל יהודי מבחינה אתנית, לא משנה מה דתו, שלפחות חצי מכל דור במשפחתו יהודיים, לפחות אחד מההורים, לפחות 2 מהסבים 4 מהרבסבים וכך הלאה, כאשר הכוונה ליהודי היא כל אדם שהוכר כיהודי בשנת הקמת המדינה וצאצאיו, יזכה לתושבות קבע ורשיון עבודה.
3. בן זוג של יהודי (מבחינה אתנית) יזכה בתושבות קבע ורשיון עבודה.
4. כל אדם שאינו עונה על הקריטריונים הקודמים יזכה לאישור שהייה ואולי גם עבודה זמני בהתאם לתקנות משרד הפנים, על תקן עובד זר, סטודנט, תייר ועוד כאשר כל מקרה ייבחן לגופו.

נ.ב
- מתגיירים מטבע הדברים לא יזכו להנות מסעיף 2.
- השבטים השונים מסביב לעולם שטוענים למוצא מעשרת שבטי ישראל האבודים דינם כדין מתגיירים, הם לא יזכו להנות מסעיף 2.

מי יזכה באזרחות מדינת ישראל:

* אלו המוגדרים בסעיפים 2 ו-‏3 יוכלו להגיש בקשה לאזרחות לאחר שהייה של מספר שנים, כאשר האזרחות תינתן לאחר מבחן שיכלול קודם כל את ידיעת השפה העברית בעל פה ובכתב ועוד כמה מבחנים לגבי יכולות מסויימות של האדם לתפקד כאזרח.
* אלו המוגדרים בשאר הסעיפים יוכלו להגיש בקשה לאזרחות רק במסגרת סעיף 3 או כמקרה חריג שייבחן לגופו, ועדיין יעמוד באותם מבחני אזרחות.
* ישראלים לשעבר וצאצאיהם יזכו לאזרחות אוטומטית לאחר מבחן בעברית הכוללת כמובן גם תושבות קבע ורשיון עבודה.
בשביל זה צריך לשנות את חוק השבות 452468
אני מפנה אותך ל<דיון2553>. נראה איך תתמודד עם עניין הצאצאים של גולי יהודה.
בשביל זה צריך לשנות את חוק השבות 452469
דיון 2553 (רווח בין המילה למספר).
בשביל זה צריך לשנות את חוק השבות 452598
תודה.
בשביל זה צריך לשנות את חוק השבות 452518
זה יעזור אם תסביר מה אתה מנסה לטעון כאן.
בשביל זה צריך לשנות את חוק השבות 452507
אתה שואף ליצור עם בתוקף חוקים, וזה ממש חמוד. בינתיים העם היהודי עדיין קיים, והעם העברי עדיין תוהה. חכה מאה או שתיים, ואם ההפרדה בין העם היהודי לעברי (או אולי הישראלי?) תבלוט מספיק כדי לחלק את העמים תוכל להכניס את ההבדלה לחוק השבות.
גם לאומי וגם דתי 452483
חוק השבות מוגדר על פי הלאום. זה נכון גם למדינות אחרות עם חוקים מקבילים כמו גרמניה או אירלנד.
במקרה הספציפי שלנו, הלאום היהודי מוגדר גם על פי הגדרות הדת היהודית. זה נובע מהסיבות שציינת בעצמך.
גם לאומי וגם דתי 452499
איך אתה מבדיל בין חוק שבות דתי לחוק שבות לאומי?
גם לאומי וגם דתי 452505
אם לא אוכפים אותו בשבת הוא דתי.
גם לאומי וגם דתי 452508
ואם אוכפים אותו דווקא בשבת זה קיפוח נפש?
גם לאומי וגם דתי 452641
זה ודאי קיפוח.
גם לאומי וגם דתי 452509
אתה מסתכל על הראש שלו, אם אין לו כיפה הוא לא דתי, אם יש לו כיפה סרוגה אז הוא גם דתי וגם לאומי...
גם לאומי וגם דתי 452512
אם חוק השבות חל רק על יהודים (על פי ההלכה) ולא על צאצאים של יהודים (שאינם יהודים) או על בני זוג של יהודים או על בני זוג של לא יהודים שהם צאצאים ליהודים, הייתי אומר שהחוק דתי.
כל עוד החוק מכיר בנישואים ובמוצא כבסיס לשייכות, הוא לאומי.
גם לאומי וגם דתי 452653
האם יש קשר בין נישואין לשייכות ללאום?
גם לאומי וגם דתי 452656
או-הו! נראה אותך אומר לסבתא של הגברת קננגיסר שאין שום בעיה שנכדתה תתחתן עם גוי (ומצליח לשמור על שלמות לחייך הוורודות). דיון 2296 :)
גם לאומי וגם דתי 452668
1. אני לא צריך לשאול אף אחד, התחתנתי בהליך אזרחי עם מי שאיננה נחשבת ליהודיה על פי אמות המידה של האורי פזים למיניהם וזו למרות זיקה חזקה מאוד של משפחתי ליהדות (מה שלא מהם לקבל אותה כמו בת, כנראה שהיהדות שלהם היא לא היהדות של הרב עמאר).
2. אם לא הבנת את השאלה שלי אני אחדד - מה הקשר בין קשר נישואין לשייכות ללאום? האם אני שייך ללאום היפני והאם היפנית היא חלק מעם ישראל רק בגלל שאנחנו נשואים? התשובה במקרה הזה היא 'לא' וטוב שכך.
3. הלחיים שלי לא ורודות.
אתה רואה?! 452686
3. זה בגלל שהתחתנת בהליך אזרחי עם מי שאיננה נחשבת ליהודיה
גם לאומי וגם דתי 452689
אוי, נובמת, לא ראית את הסמיילי? אתה "מחדד" בשבילי שאלות? *אותי* מאשימים כאן בהתנגדות לחתונות עם יפניות? לאן הגענו.
גם לאומי וגם דתי 452697
למיאזאקי?
דווקא ראיתי, אבל השאלה שלי לא התייחסה ל'בעיה' הדתית אלא לרעיון המוזר שעלה בעקיפין בתגובה של איזי שלהליך נישואין יש השפעה אוטומטית על שיוך הלאום.
גם לאומי וגם דתי 452701
3. אל תבלף. ראינו בתמונה.
גם לאומי וגם דתי 452738
2. היא דווקא כן חלק מעם ישראל
תשאל כל אחד
גם לאומי וגם דתי 453026
2. היא לא חייבת
(אבל לא שואלים אותי)
גם לאומי וגם דתי 452733
כן, יש. לא מיידי - אדם לא משנה את הלאומיות שלו בין לילה, אבל כשאחד מבני הזוג חי בסביבה הלאומית של השני אז סביר שהוא יקבל את מאפייני הלאום הזה (גם אם לא את כולם) עם הזמן. ילדיהם בודאי כבר יהיו חלק מהלאום הזה.
גם לאומי וגם דתי 452739
שינויי לאומיות ( אם הם קורים) הם דווקא די פיתאומיים
רות המואביה למשל

תמיד אפשר לטעון שהתהליכים שהובילו לזה היו ממושכים
אבל הרגע שבו בן אדם מפסיק לקרוא לעצמו בשם אחד ועובר לשם אחר הוא די מיידי וחשוב
גם לאומי וגם דתי 452796
שטויות. רות זה סיפור ס י פ ו ר אלגוריה. ץביא לנו דוגמאות קונקרטיות נניח מהעתונות על שינוי פתאומי
בוודאי התכוונת לכתוב: 452858
רות זה *סיפור* - אלגוריה. הבא לנו דוגמאות קונקרטיות (נניח, מהעיתונות) על שינוי פתאומי.

(רק השינוי הראשון חשוב)
גם לאומי וגם דתי 452800
אתה טוען שסביר שהחיים בארצו של בן הזוג יביאו לשינוי במאפייני הלאום ואני חושב שגם אם יהיו שינויים הם יהיו רק במישור בחיצוני והרדוד. למעט מקרים בודדים בהם אדם מחליט מסיבה זו או אחרת לקשור את גורלו בזה של לאום אחר ועושה הכל על מנת להטמע בו הרי שבני הדור הראשון, אלה שהתחתנו עם 'זרים' ועברו לחיות בסביבה 'זרה' ימשיכו להיות שייכים ללאום הבית שלהם עד אחרון ימיהם. לכן אין בקשר הנישואין עצמו להעיד על שייכות ללאום זה או אחר ואפילו החיים בקרב לאום אחר לא ישנו זאת.
לגבי הילדים זה כבר סיפור אחר לגמרי.
גם לאומי וגם דתי 452811
אין לי נסיון אישי כמו לך, אבל מהכרות עם ישראלים שעזבו ועם לא ישראלים שהצטרפו, זה לא כזה חד משמעי ואני כן רואה מעבר הדרגתי מלאום ללאום.
גם לאומי וגם דתי 452933
אני דווקא משתדל לא להשליך מהנסיון האישי שלי על נקודת ההשקפה הסובייקטיבית. גם אני סייגתי את עצמי ואמרתי שיש מקרים יוצאי דופן בהם עובר הגר מטאמורפוזה לאומית מושלמת אבל שוב, מדובר במקרים נדירים מאוד לדעתי. מההכרות שלך עם גרים אחרים, במה אתה משתמש על מנת לאמוד את ההטמעה הלאומית שלהם?
גם לאומי וגם דתי 452934
איך אתה מודד לאומיות אצל בני הלאום?
אני רואה את זה בשימוש בשפה הלאומית, בהתחלה רק לאינטרקציה עם הסביבה ואחר כך גם בבית ובסוף אפילו בבלוג שלך שפונה בכלל לבני הלאום הקודם שלך, בהשתתפות בחגים הלאומיים, בגיבוש דעות ועמדות שקשורות למדינה החדשה ובסוף אולי אפילו פעילות במסגרות שונות (חברתית, פוליטית, כלכלית, סביבתית) שקשורות למדינה החדשה. במילה אחת - הזדהות.
גם לאומי וגם דתי 452960
אבל בלילה, בלילה, אני חולם בספרדית. (-:
גם לאומי וגם דתי 452963
על קמרון דיאז או על ג'ניפר לופז?
גם לאומי וגם דתי 452966
על אהבת אמת וזוגיות מפותחת, שבה מספרים לבת הזוג הכל-הכל, ואף פעם לא שוכחים את יום ההולדת שלה.
גם לאומי וגם דתי 452998
מה האגדה עם יום ההולדת? זה מוטיב מסרטי בולשיט הוליוודיים או שמישהו פה באמת ראה פעם מישהי שעשתה הפגנה בגלל שלא עשו אירוע ממלכתי מיום ההולדת שלה?
גם לאומי וגם דתי 453153
אם אתה מתעקש להתייחס לזווית האישית שלי הרי שדווקא הנסיון שלי מחזק את הטענה שהשינויים הללו, חשובים ככל שיהיו מבחינה מסויימת, הם עדיין רק שינויים קוסמטיים וטבעיים שאין בינם לשינוי הלאום דבר.
הבלוג שלי לא 'פונה לבני הלאום הקודם' כפי שאתה אומר.
אני ישראלי שחי ביפן, אני מעורב בקהילה, מפתח קשרים עם בני המקום ואפילו לומד לדבר יפנית אבל כל זה לא עושה אותי יפני.
אני מסכים לקשר שאתה יוצר בין הזדהות לשייכות ללאום אבל עצמת ההזדהות לא נמדדת כנראה באמצעים שהזכרת.
453426
לגבי עניין המוסר - מפליא אותי כל פעם מחדש לראות אנשים שעוד לא הפנימו שמוסר הוא מה שהחזק קובע. באמת, תקראו קצת ניטשה. קצת "הגן האנוכי".

העבדים שוחררו מסיבות אינטרסנטיות בלבד, בני אדם וכך גם עמים מונעים על אינטרסים צרים שלהם.

מוסר אינו אלא הסכם חברתי מסויים שנועד לכפות על בני האדם לא לפגוע אחד בשני, כי כפרטים לא רוצים שיפגעו בהם (אולי הפרדוקס הגדול ביותר במוסר, כפי שאתם רואים - המוסר בעצמו מופעל ע"י אנטרסים).

מספיקה הצצה חטופה בטבע ע"מ לראות שמוסר הוא עניין לא טבעי. אז אמנם אנחנו בני אדם, אבל לפני זה אנחנו חיות, ועובדה היא שאנו מתייחסים אל בעלי החיים בדיוק כמו לבני אדם: כשאנחנו יכולים אנחנו הורגים אותם, כשטוב לנו אז אנחנו נותנים להם לחיות ואפילו מצילים אותם. זה הטבע שאנחנו חלק ממנו, רחמים אינם אלא מניפולציה שכאמור, מונעת בידי אינטרסים. עובדה שרק החלשים מתלוננים על חוסר מוסריות, החזקים תמיד ימצאו דרך להצדיק את המצב הקיים.

העיקר שנתעורר, ונבין כי העולם איננו בית משפט אלא שדה קרב, ושלא הצודק מנצח אלא החזק.
453467
לפני שאקרא את ניטשה אפשר לבקש ממך לקרוא את זה http://en.wikipedia.org/wiki/Is-ought_problem
?
שוב? 453494
כמה פעמים אני צריך להסביר ש"הגן האנוכי" לא מתייחס לבעיות מוסר כלל ועיקר?
שוב? 453496
''הגן האנוכיי''. כך.
שוב? 453502
כמה פעמים אני צריך להסביר שהתכוונתי רק לאותת לו בעדינות שהעם מעוניין במסלול קצת שונה?
453588
באילו רחמים אתה מביט על עולם הטיפשים בו אתה חי!
453595
לא קראת את ההודעה? "רחמים אינם אלא מניפולציה."
453596
ועסקת טיעון היא מני-פולציה.
453609
יפה

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים