חוקרים: גילינו את תפקידו של התוספתן 2906
חוקרים מאונ' דיוק פרסמו בשבוע שעבר מאמר בנוגע לתפקידו של התוספתן. האיבר המחובר למעי נחשב עד כה לסרח אבולוציוני חסר תועלת המסוכן לבריאות ומאות אלפי אנשים עוברים בכל שנה ניתוח להסרתו.

החוקרים טוענים כי התוספתן אחראי לשמירה על הבקטריות ה'טובות' אשר עוזרות למערכת העיכול לעשות את עבודתה. התוספתן הנראה כמו כיס קטן בצד המעי משמש כבית גידול לאותן בקטריות ואף מאפשר את שיקום האוכלוסיה שלהן במקרה של מחלות כגון כולירה או דיזינטריה התוקפות את מערכת העיכול.

החוקרים מצאו כי חשיבות התוספתן יורדת בחברה מתקדמת וצפופה בה שכיחות אותן מחלות נמוכה יותר ובקטריות 'טובות' מועברות במגע אנושי יום-יומי. בחברות דלילות יותר אשר סובלות מאותן מגיפות, ובהן קשה יותר למצוא מקור חלופי לאותן בקטריות חשיבות התוספתן עולה. החוקרים מצאו כי במדינות בהן קיימות חברות דלילות מספר מקרי דלקת התוספתן נמוך יחסית.
קישורים
CNN
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

459115
אה, הבינותי. לאשר חנינה למיקרובים שסרחו.
459122
רק לאלה בלי דם על הידיים.
459131
אז יש מתכנן אינטלגנטי?
להפך 459731
עד עכשיו הטענה שקיים איבר בגוף האדם שאין לו שימוש פגמה במידה קלה באמינות של תורת האבולוציה, שגורסת שדברים כאלה לא ייתכנו. פתרון סתירה זו דווקא מחזק את טיעוני תומכי האבולוציה, ולא את טיעוני הבריאתנים.
להפך 459733
אז אני ואתה מבינים את תורת האבולוציה אחרת. כמו שאני מבין אותה, אבולוציה לא מונעת איברים שאין להם שימוש, אלא מפחיתה את הסיכוי לקיום תכונות שפוגעות בעליל ביכולת ההתרבות. כמו כן מדובר על תהליך דינאמי, ובכל רגע נתון אנו מצפים לראות תכונות שאינן אופטימליות. דווקא הקיום של איברים שאינם ''מהונדסים היטב'' הוא אינדיקציה טובה לתהליך כזה.
להפך 459735
ואיבר שרק אחרי מאות שנים של מחקר, ואלפי כריתות מוצלחות שלו, יש מי שחושב שהוא מצא את תפקידו הוא איבר "מהונדס היטב"?
להפך 459736
אתה מדבר על האונה הקידמית של המוח?
להפך 459960
קיומו של איבר שאינו נחוץ מחלישה הן את תורת האבולוציה, והן את תורת המתכנן התבוני (אם מניחים שהוא אכן תבוני). הן המתכנן והן האבולוציה שואפים ליעילות, ואיבר בלתי נחוץ לא עולה בקנה אחד עם אף אחת מהן. "אז למה יש לנו תוספתן?" היא שאלה שניתן, ואף יצא לי לשמוע זאת, להפנות למאמין כמו גם לספקן.

נכון שבכל רגע נתון אנו מצפים לראות תכונות שאינן אופטימליות. אגדיל ואומר שקשה לי להאמין שיש בכלל תכונה *אופטימלית*. מאידך, התפתחות מאפס של איבר שאין בו כל שימוש היא כמעט ולא הגיונית ע"פ האבולוציה (והרי תחשוב איזה גיהינום צריכה לעבור תכונה גנטית מסויימת עד שהיא מוכיחה את עצמה וזוכה להיות חלק מהגנום). מאידך, הרבה פחות סביר שמתכנן תבוני יעשה שטות כזו, אלא אם מלבישים עליה כל מיני כוונות נסתרות (למשל, לבחון את האמונה שלו).

בסופו של יום, כנראה שמעט מאוד אנשים, אם בכלל, שינו את אמונתם בעקבות ידיעה זו. ובצדק.
להפך 459962
מובן שהתפתחות מאפס של איבר נטול שימוש היא לא הגיונית מבחינה אבולוציונית, אבל המשך קיומו של איבר שאיבד את השימוש שלו הוא דבר סביר בהחלט.
להפך 459784
לא נכון, תורת האבולוציה לא גורסת כי לכל איבר בגוף חייב להיות תפקיד, למרות שהגישה הפונקציונליסטית הזו נפוצה למדי.

היה זה סטיפן ג'יי גולד ‏1 שהסביר באחד מספריו את קיומן של פיטמות אצל גברים ואת העובדה שהאורגזמה הנשית ממוקמת בדגדגן ולא בוגינה בכך שהם נוצרו כתוצאה מהזהות הפיזיולוגית הבסיסית בין הגוף הזכרי והנקבי בשלבים המוקדמים של התפתחות העובר. או במלים אחרות, לגברים יש פטמות משום שלנשים יש צורך בהן ולנשים יש דגדגן משום שלגברים יש פין. הגישה הסטרקטוראליסטית הזו מאפשרת לתורת האבולוציה להתמודד גם עם איברים או תכונות שלכאורה (או באמת) אין להם שום שימוש.

זהו כמובן לא ויכוח בין תומכי האבולוציה והבריאתנים (אותם שום טיעון מדעי לא יכול לשכנע, א-פריורי), אלא בין זרמים שונים בתוך הדיסיפלינה המדעית העוסקת באבולוציה.

1 למעוניינים, שם המאמר הוא Male Nipples and Clitoral Ripples. הוא פורסם לראשונה בכתב-העת Natural History ומאוחר יותר בכמה מספריו של גולד.
להפך 459802
1 אמא שלו קראה לו סטיבן, לא סטיפן (וגם לא שטפן ולא אסטבן)
להפך 459807
אימא שלו קראה לו Stephen, עלינו נותר לנסות לכתוב את השם באותיות המוכרות לנו, והאות הטובה ביותר לכך היא הפ"ה הרפויה.
אבל תודה על ההערה המחכימה. אתה מוזמן להמשיך לתרום לדיון את ידיעותיך המרובות.
להפך 459817
כותבים בעברית כמו ששומעים - סטיבן, כמו שלא תקנה מכונית רנאולט ופג'אוט (הצרפתים האלה - למה הכל חייב להיות כל כך מסובך)
אגב, כשהייתי ילד קראתי לא מעט ספרים של סטפן קינג, עד שהוא עיברת את שמו לסטיבן
להפך 459854
אני חשה חובה מביכה לציין שהאורגזמה הנשית לא בהכרח ממוקמת רק בדגדגן, אלא לפעמים גם בוגינה.
להפך 459858
זה כמובן נכון, וגולד מציין זאת במאמרו, אבל הגישה הרווחת (עד לפני זמן לא רב בכלל - המאמר נכתב ב-‏1991), המבוססת על פרויד, טענה כי אורגזמה קליטורלית (דגדגנית?) היא סימן לחוסר בשלות מינית, ועל האישה הבוגרת לחוות אורגזמה וגינלית בלבד.

עד שנות החמישים, פחות או יותר, שלטה הגישה הקובעת כי אישה החווה אורגזמה קליטורלית בלבד הינה "פריג'ידית" מבחינה רפואית, כלומר לא הגיעה לבשלות מינית מלאה, ועליה לאלץ עצמה לחוות אורגזמה וגינלית בלבד. גולד מציין במאמרו כי הדו"ח של קינסי היה ראשית סופה של גישה זו משום שהוא הביא נתונים סטטיסטיים המראים כי אחוז ניכר מהנשים לא חווה אורגזמה וגינלית כלל, ונימק בכך שקירות הוגינה דלילים מאוד בקצות עצבים, במיוחד ביחס לדגדגן.
להפך 459872
חשבתי על התפיסה של פרויד לא מזמן - על ההירארכיה הכפויה בה (וגינלי נעלה על קליטורלי, מיניות המבוגר נעלה על מיניות הילד, וכמובן הגבר [בעל הפין] נעלה על האשה). כאילו היה חייב לסדר הכל בדירוג "מצעד המצעדים". לכאורה זו חשיבה מערבית בצורתה הידועה, אבל בעצם היה יכול גם לסדר ענפים-ענפים זה לצד זה, עם סוגים וזנים ומינים - ובחר שלא.
אני מניחה שמיניות "ילדית" או "נשית" היתה איום של ממש, ואי אפשר היה להציב אותה כאופציה שווה.
להפך 459874
אולי זאת ראקציה לדיזנטריה :)
459142
מה שלא ברור לי הוא - גם אם התוספתן איננו דרוש במיוחד בחברות מתקדמות וצפופות, מדוע הוא צריך לפתח דלקות בתדירות גבוהה יותר מאשר בחברות אחרות? מה זה, אפליה מתקנת?
יש לי דוגמא דומה 459631
יש דעה כי קיים קשר בין אסתמה ומחלות אלרגניות אחרות (בהן קיימת פעילות יתר של חלק ממערכת החיסון) לבין חוסר חשיפה לאלרגנים בגיל צעיר...
לפיכך ייתכן קשר דומה בין חוסר שימוש באיבר לבין דלקות בו..

---------------------------------------------------------
לא שאני חושבת שאין תיאוריות טובות יותר, ומחכה לדוגמאות
יש לי דוגמא דומה 459647
חשבתי בהחלט על קשר כזה, אם כי אינני בטוחה שזה מקביל דווקא לעניין האלרגני (מאידך גיסא, זה דומה בעיניי לענייני עיניים: "עין עצלה" נוטה יותר להיפגע, לכאוב וכדו' מעין מסתכלת).
אני תוהה מה זה אומר בכלל על שימוש באיברים או דברים אחרים. באישיות, למשל...
מרעיבו - שבע, משביעו - רעב. 459675
מרעיבו - שבע, משביעו - רעב. 459721
חשבתי גם על זה, אבל כאן ה''רעב'' עדיין איננו מחלה.
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460356
הידיעה לא כוללת קישור למאמר המקורי, אלא רק לידיעה שגם בה מתואר מה שמתואר כאן, דהיינו, שיש חוקרים הסבורים שהם מצאו תפקיד לתוספתן בבני אדם.

היות שלא מצאתי כיצד להגיע למאמר המקורי, קשה לי לחוות דעה. אומר רק שלא סביר שהם הצליחו להוכיח את התפקיד שהם מייחסים לתוספתן, וכנראה מדובר בניחוש בעלמא.

לתוספתן יש תפקיד. בבעלי חיים אוכלי עשב הוא משמש לעיכול תאית. האדם אינו יכול לעכל תאית והתוספתן שלו קטן מאד.

הוצגו כאן דעות שלכאורה איבר חסר תפקוד אינו ''הגיוני'' מבחינה אבולוציונית. ממש לא נכון. להיפך. קיימים איברים שיוריים רבים שאינם תפקודיים. אין שום כלל הכופה על איברים להיעלם.
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460357
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleList...

Biofilms in the large bowel suggest an apparent function of the human vermiform appendix
Journal of Theoretical Biology, In Press, Accepted Manuscript, Available online 7 September 2007,
R. Randal Bollinger, Andrew S. Barbas, Errol L. Bush, Shu S. Lin and William Parker
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460358
חפש את "Biofilms in the large bowel suggest an apparent function of the human vermiform appendix" של R. Randal Bollinger, Andrew S. Barbas, Errol L. Bush, Shu S. Lin and William Parker שפורסם ב Journal of Theoretical Biology ונגיש בתשלום החל מה-‏7 לספטמבר. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleList...
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460380
אין בכוונתי לשלם $30 רק כדי לקרוא טענה של מישהו, אלא אם הוא ישלם לי קודם לכן $31 כדי לקבל את פרטי הפרפטום מובילה שלי (אין לי, אבל תמורת $31 יהיה לי).
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460385
אני לא יודע איפה אתה עובד, אבל בדרך כלל מוסדות רפואיים מחזיקים ספריות ואפשר להזמין.
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460386
נכון, והייתי מזמין אותו אם היה נראה לי חשוב.
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460388
במיוחד בשבילכם, חברים: http://rapidshare.com/files/63255753/Bollinger.pdf.h...
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460398
תודה.

מה שנכתב במאמר הוא שצברי חיידקים הנקראים „ביופילם” נמצאים בריכוזים משתנים במעי הגס. ריכוזם יורד ככל שמתקרבים לקצה המעי, והוא מירבי בתחילת המעי הגס, מקום בו נמצא גם התוספתן. מכאן הם מסיקים ש„תפקידו” של התוספתן הוא לשמש מצע גידול לחיידקים האלה.

יש בעייתיות בקפיצה הלוגית הזו. קודם כל – אין שום תימוכין. גם אם אנחנו מקבלים את התזה (ההגיונית) שיש סימביוזה בין המאכסן לבין הביופילם, אין שום נסיון להוכיח שהתוספתן ממלא תפקיד כלשהו בכך.

אם הם היו מראים שאצל אנשים חסרי תוספתן יש עליה בתחלואה או ירידה בצפיפות הביופילם במעי, ניתן היה לשקול את התיאוריה האמורה. בינתים זוהי ספקולציה הנשענת על ממצא יחיד (ירידת צפיפות הביופילם לאורך המעי הגס), ממצא שניתן לפרש בהרבה דרכים אחרות.
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460395
... ואין דין 30$ של מוסד ציבורי כדין 30$ פרטיים.
חבל שהמאמר המקורי אינו זמין. 460420
אולי הם משלמים עבור גישה תקופתית בין כה וכה, ולא משנה כמה הם מנצלים את המנוי.
בקרוב תור הכליה השנייה 460466
סביר להניח שגוף האדם אינו יעיל ב-‏100 אחוז, אבל האבולוציה - או התקדמות אחרת - תהפוך אותו ליעיל למדי. מה שאני מחכה לו הוא המחקר שיסביר את הצורך האמיתי ב-‏2 כליות, ויחסל את המנהג המסוכן של תרומת כליות מאנשים חיים.
בקרוב תור הכליה השנייה 460467
דווקא יתירות היא בד''כ רעיון לא רע בכלל.
מה שחבל לי זה שאין איזה לב קטן שמופעל במקרי חירום בלבד, עד שמתקנים את הלב הראשי - נראה לי בסיסי לכל מערכת בסדר גודל כזה
בקרוב תור הכליה השנייה 460527
אפשר גם שיפעל במקביל לראשי כל הזמן, כמו הריאות. מנגנון יותר פשוט משל כזה שמזהה הפסקת פעולה של השני, ונכנס רק אז לפעולה. דרך אגב: http://en.wikipedia.org/wiki/Pak_Protector
במילה אחת (בקירוב).. 460468
בקרוב תור הכליה השנייה 460469
אפשר אולי לאחד את שתי הכליות למועצה מקומית אחת.
בקרוב תור הכליה השנייה 460474
את מתכוונת לכליית אתא וכליית מוצקין?
בקרוב תור הכליה השנייה 460473
חשוב כמה משונה המושג "מוסר כליה".
____________
מה שמעלה גם את האפשרות להגדרה הבאה בתשבץ הגיון: נטול הפילטרים סובל מרגשי אשם (4, 5) (אין צורך לפתור, בהקשר הנוכחי זה מיידי. כל הקוראים זוכים בפרס: תלוש הנחה לדיאליזה)
בקרוב תור הכליה השנייה 460486
המשתיל הביא עליו אסון - 3, 4 ו-‏4.
בקרוב תור הכליה השנייה 460526
ג.ע.כ.?
בקרוב תור הכליה השנייה 460561
בהחלט :-)
בקרוב תור הכליה השנייה 460491
כדאי אולי להדגיש, שגם בתנאים (מופרכים) של סביבה בלתי-משתנה, האבולציה צפויה למצוא מינימום לוקלי - ולא את היעילות המרבית.
Simulated Annealing 460500
המוטציות המתמידות עשויות לזרוק אותך גם למינימום גלובלי.
Simulated Annealing 460530
ואללה, לא ידעתי ש-SA כל כך טוב.
בקרוב תור הכליה השנייה 460536
לקלינגונים אאל''ט יש שניים מהכל...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים