אל גור זכה בפרס נובל לשלום 2909
פרס נובל לשלום הוענק במשותף לאל גור ולפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו''ם. על פי נימוקי הוועדה הפרס הוענק לזוכים על נסיונם להפיץ ידע על תופעת שינוי האקלים המאיימת על הגזע האנושי והנגרמת על ידו לפני שתצא משליטתינו.

בעוד הפאנל זכה לשבחים בגין שני עשורים של עבודה מדעית, גור הוכרז על ידי הוועדה כאדם אשר עשה הכי הרבה להביא את בעיית שינוי האקלים למודעות הציבור. סרטו של גור 'האמת המטרידה' שעוסק בשינוי האקלים, הסיבות לו והחשיבות בנקיטת צעדים לצמצמו, נצפה על ידי מאות מליוני בני אדם ברחבי העולם והגביר את המודעות לנושא בצורה חסרת תקדים. גור עצמו נרתם למסע הרצאות מסביב לעולם והשתתף במספר רב של אירועים אשר הוקדשו להגברת המודעות לבעיה.
קישורים
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סוף סוף 459975
יומיים אחרי פירסום ההודעה על זכייתו של ממציא האינטרנט בפרס נובל, וכבר אתר הגיקים הישראלים מעדכן את קוראיו.

וקצת יותר ברצינות: בכל בחירה של זוכי פרס נובל מעורבים לא מעט שיקולים פוליטיים. כאשר מדובר בפרס נובל לשלום, המינון גדול עוד יותר (ולא בגלל שהנורווגים נוטים לערב יותר שיקולים זרים בבחירותיהם מאשר השוודים). הבחירה באל גור יש בה אמירה ברורה וחזקה.
סוף סוף 460162
קולם אכן מהדהד בבירור, אבל כאשר הפרסים הופכים לכלי לקידום מטרה, מעמד הפרס נשחק ולא רחוק היום שגם מעמד הזוכה. כבר היום לאור מספר לא מצומצם של בחירות תמוהות (גור, רבין/פרס/ערפאת, שלוחוב, גל-מן בלי נאמן) ישנה ביקורת.
פרס נובל לשלום, להבדיל מהפרסים המדעיים, לא ניתן על הישג בודד שמגיע אליו אדם יחיד. לכן בבואנו לשקול למי מגיע הפרס, עלינו לתת את הדעת לא רק גודל ההישג (שבמקרה דנן אינו קיים) אלא גם את מידת ההשקעה של אותו אדם. גאון יכול אולי להפוך את פניה של הפיזיקה בלי לטרוח יתר על המידה (נאמר שאנשטיין הגה את תורת היחסות הפרטית בעודו בן 17) והפרס יגיע לו, אבל פוליטיקאי שמקדם את אג'נדה שאולי נבחרה בכלל על סמך סקרי דעת קהל, שאינו מקריב מעצמו בשביל המטרה, גם אם הוא השיג אותה, אין לו חלק בגדולתם של אחרים. התחממות גלובלית לא תעצר בנאומים ובסרטים (גרועים), אנחנו אילו שנישא בעול העצירה (בלי להביע דעה בנושא) ולזה שעומד בראש וצועק קדימה, גם אם בכריזמה לא מבוטלת, אין שום זכויות בנושא.
סוף סוף 460713
בצורה מוזרה, אין כמעט אף משפט בתגובתך שלא ניתן לחלוק עליו.
פרסי נובל הם תמיד כלי לקידום מטרות (השאלה היא רק מהן המטרות). אני לא רואה שמעמד הפרס נשחק ומספר המועמדים בעבר שבדיעבד אולי לא היו ראויים לפרס, אינו קטן ממספרם היום. האם גור ורבין/פרס/ערפאת ראויים לפרס הוא עניין של דעה פוליטית ולא עובדה שאין לחלוק עליה (אולי קיסינג'ר ולה דוק תו הם דוגמה מובהקת יותר). שולוחוב הוא סופר גדול וחשוב הרבה יותר מאשר סלווטורה קווזימודו, פראנס אמיל סילנפא (בחרתי בגלל השמות) או חבורה שלמה של זוכים סקנדינביים שאיש לא שמע עליהם. ואפשר בהחלט להבין מדוע גל-מן זכה בפרס ולא נאמן (מה שלא אומר שלא היו זוכים בפיזיקה שהיו ראויים פחות מנאמן).
פרס נובל בהחלט ניתן לאדם בודד בד"כ על הישג בודד מסויים (למשל איינשטיין זכה בגלל עבודתו על האפקט הפוטו-אלקטרי אני חושב). איינשטיין טרח הרבה על מהפכת היחסות הפרטית שלו ועשה זאת לאחר שסיים לימודיו ועבד במכון הפטנטים השוויצרי ולא בגיל 17 כפי שאמרת. "פוליטיקאי שמקדם את אג'נדה שאולי נבחרה בכלל על סמך סקרי דעת קהל" בהחלט יכול לקבל פרס נובל לשלום גם אם מפעלו לא עלה לו בחייו וצריך להניח שאלו הנהנים מפועלו (או להיפך) לא בדיוק מוטרדים ממניעיו. בדברי ימי האדם, "לזה שעומד בראש וצועק קדימה, [במיוחד אם זה] בכריזמה לא מבוטלת, [יש הרבה] זכויות בנושא".
מה שקצת מטריד בפרס האקולוגי הוא שנדמה שהיה מדען מסויים (שאיני זוכר את שמו, סקוטי אאל"ט) שנאבק במשך כ-‏20 שנה להוכיח את הטענה שיש בכלל אפקט חממה ו/או הדלדלות של מעטפת האוזון. הוא נאבק כנגד אנשי ממסד דוגמת חברי הועדה שזכו בפרס שטענו שאין בכלל שינוי/השינוי הוא בגבולות התנודה הסטטיסטית/השינוי אינו קשור לפעילותו של האדם. נראה שהמדען ההוא ישאר אלמוני ואילו אנשי הממסד שכל כך הקשו עליו דוקא הם יקטפו את הפרס.
סוף סוף 460744
"בצורה מוזרה, אין כמעט אף משפט בתגובתך שלא ניתן לחלוק עליו." - התחושה הדדית :).
? 460009
זה פרס נובל לשלום. איפה השלום פה?
שלום עושים עם אויבים. 460016
ואפילו ג'ורג' דאבליו בירך את גור על הזכיה.
אם זה לא שלום, אני לא יודע מה כן.
? 460019
זה לא ממש הפעם הראשונה שזוכה פרס נובל לשלום לא זכה בו בגלל פעולתו למען השלום http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%A1_%D7%...
גררר 460033
"המרכז למחקר מדיניות של טנסי בדק את חשבונות החשמל והשירותים שנשלחו לגור, ומצא כי אחוזתו בנשוויל - בית הכולל 20 חדרים ובריכת שחיה - צרך כ-‏221 אלף קילוואט-שעה ב-‏2006,"‏1

ואנחנו הלכנו והחלפנו את כל נורות הליבון לפלורוסנטים! לא שהחלפנו כי /גור/ אמר, אבל.
(מצד שני- לצפות מפוליטיקאי שיחסוך באוויר חם? הגזמתי כנראה).

ו- בשבועות האחרונים הסתובבה באינטרנט עצומה בעד פרס נובל לשלום לנזירים הבורמזים, וחבל שהם ( או מישהו מטעמם) לא זכו. היה מגיע להם הרבה יותר מאשר לגור.

גררר 460038
הנזירים הבורמזים התחילו להפגין מאוחר מדי. אולי הם יקבלו את הפרס בשנה הבאה.
גררר 460071
עוד בעיה שהפריעה להם: אחד התנאים לזכייה בפרס הוא היותך בחיים.
גררר 460074
לא, בכל זאת שרדו שם איזה שניים-דשלושה.
גררר 460168
בקשה למערכת: נא להוסיף אייקון עבור "זוהי הערה הומוריסטית מקברית".
הם כבר זכו 460049
או ליתר דיוק, אונג סן צ'י זכתה. אז נכון שהפעם היא לא הייתה המנהיגה של המרד, אבל בפרס נובל לא אוהבים להעניק פעמיים לאותה מטרה.

מה גם שאני לא בטוח אם הענקת פרס נובל הייתה עוזרת להם. אני חושב שדווקא להפך.
תפסו את גור מחמם את העולם 462342
הסתכלתי בלינק שרב"י נתן לאוניון תגובה 462326 וראיתי את זה
קטונתי 460037
מי אני לעומת הנץ מאייווה?

ואיך אפשר בלי הזווית היהודית 460066
מועמדת שלא זכתה
אירנה סנדלר
לא מצאתי אתר בעברית

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים