לסינג: האינטרנט פיתה דור שלם אל תוך הריקנות 2927
במסגרת שבוע חגיגות פרס הנובל הנערכות בשטוקהולם תקפה בנאומה כלת פרס נובל לספרות דוריס לסינג את התרבות המודרנית הזונחת את הספרים לטובת המדיום האלקטרוני.

לסינג בת ה-‏88 לא הגיעה לטקס עקב מצבה הבריאותי והנאום שכתבה הוקרא לאורחים על ידי נציגה. לסינג מתארת שינוי קיצוני במטען התרבותי של אנשים שהתחנכו בעולם המערבי המודרני. את הירידה בפופולריות של הספרים היא תולה בטלוויזיה ובאינטרנט אשר לטענתה "פיתה את הדור הצעיר אל תוך ריקנות ואוויליות". "האם יכולים סופרים ראויים לצמוח בבית בו אין ספרים?" שאלה לסינג בהתרסה כנגד הרגלי הקריאה הדועכים במערב. "אנו חיים בחברה שסועה בה הפערים הולכים ומתרחבים והסולדיריות דועכת. כיום מקובל כי אנשים צעירים בעלי השכלה גבוהה אינם קוראים ולא יודעים דבר על העולם סביבם מעבר לתחום מקצועי צר". לסינג התייחסה לניגוד הקיצוני ברצון לקרוא בקרב צעירים במערב לבין תושבי העולם השלישי. לסינג שנולדה בזימבבואה ואף תקפה בנאומה את עריצותו של הנשיא מוגאבה סיפרה על הרעב לספרים בקרב הדור הצעיר באפריקה.
קישורים
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

דז'ה וו 465458
כזוכת פרס נובל, האם הגברת לפחות מודעת לכך שדברים דומים נאמרו פחות או יותר על כל מדיה פופולרית בהיסטוריה?

אם כל דור לאורך כל ההסטוריה נהיה שטחי יותר ויותר, הייתי מצפה שהמין האנושי יתנוון כבר לפני שנים רבות.

אני רואה את גב' לסינג בעיני רוחי יושבת על כיסא נדנדה - "כשאני הייתי בגילכם..."
465460
הייתכן שהגברת לסינג לא שמעה על האייל הקורא? היישמע כדבר הזה?! נו שוין. כנראה שהאייל הוא בכל-זאת לא מרכז העולם.

וברצינות: אמנם קוראי האייל הם מיעוט זניח ואליטיסטי ביחס לאוכלוסייה ששורצת באינטרנט דרך קבע (כפי שצופי ערוץ 8 הם מיעוט ביחס לקרובי משפחתה של מסעודה משדרות), אבל זה טבעה של כל אליטה. פעם האליטה קראה ספרים בזמן ששאר האנושות הסתובבה ברחובות ושיחקה בגוגואים, היום האליטה כותבת בוויקיפדיה ובבלוגים והיתר מטקבקים ב-Ynet.
466166
אם זו האליטה בשבילך אז אתה לא אליטה. מקומך באייל הקורא.
465462
לסינג נולדה בזימבאבווה כבת המיעוט הלבן והגרה משם מזמן, היא לא מקרה מייצג ולא יכולה לדבר בשם העולם השלישי של היום, או של אז. אם היא תבוא לכפר אפריקאי היום ותשאל מה הם רוצים, ספר או אינטרנט, יגידו לה אינטרנט.
נגמרו הסוללות בלפטופ 465465
כי אינטרנט מחייב גם חיבור לרשת החשמל.
נגמרו הסוללות בלפטופ 465466
טוב ברור, ולפני החשמל הם רוצים מים אוכל ותרופות. וליד החשמל הם רוצים טלפון. אבל תיכף אחרי זה, הם רוצים אינטרנט!
הדבר היחיד שהם רוצים הוא וויזה! 487262
ואם נגמרו הוויזות-אז מקום בסירה של מהגרים לא חוקיים לצרפת...
נגמרו הסוללות בלפטופ 465468
כמעט כמו הבדואי שסבל מטחורים.
נגמרו הסוללות בלפטופ 465476
?
אפשר את הסיפור על הבדואי?
נגמרו הסוללות בלפטופ 465479
בדואי מאחד היישובים הבלתי מוכרים בנגב סבל מטחורים. הפנו אותה למרפאה הפרוקטולוגית בסורוקה לקבל טיפול בחשמל. הטיפול האמור הוא טיפול לא נעים, ותגובותיהם של המטופלים נעות על הקשת שבין הבעת אי נוחות לצעקות כאב, אלא שהבדואי האמור לא הפסיק לצחוק. "מה אתה צוחק?" שאלו אותו. "תראו איזה עולם" השיב הבדואי. "החשמל הגיע אלי לתחת לפני שהוא הגיע אלי הביתה."
נגמרו הסוללות בלפטופ 465977
הערה צדדית 465503
הרעיון כאילו הקריאה כשלעצמה, במובן של רפרוף על פני מילים שהודפסו על נייר, היא עליונה במידה כלשהי לצפייה בסרט, הוא דבילי ומקומם. עדיף לצפות ב''סנדק'' מאשר לקרוא את אשכול נבו או הארי פוטר.
הערה צדדית 465520
למה הסנדק דווקא? מעוניין להרחיב?
הערה צדדית 465529
הסנדק הוא סרט אמביוולנטי מבחינה מוסרית, מעורר מחשבה, ומתהדר בדמויות אמינות ומעניינות פי אלף מהארי פוטר, שבו יש קרב סתמי בין טובים לרעים. הוא לא אסקפיזם אלא התמודדות עם המציאות. הוא יוצר חוויה אסתטית מעניינת בצילום (קח לדוגמא את הסצינה הראשונה והמפורסמת שמעניקה מעמד אלוהי כמעט לדון מבלי שנזכה לראות את פניו). ההשפעה התרבותית והאינטלקטואלית של הסרט פורצת להרבה תחומים ומומלץ שכל אדם משכיל יצפה בו. האמת היא שמדובר בnamedropping - יכול להיות שזה קלאסיקה בגלל שזה קלאסיקה - אבל לצורך העניין אין דבר מהותי שעליון במילה הכתובה על פני סרט.
הערה צדדית 465535
אני מסכים לגמרי כבר ממזמן לגבי המשפט האחרון. פשוט סקרן לדעת מה האיכויות של הסנדק דווקא. אני לא זוכר אמביוולנטיות מוסרית, אלא את ההצגה של כולם כחארות. רענן את זכרוני?
הערה צדדית 465549
יש סצינה, למיטב זכרוני, שבה סבא דון קורלאונה מחייך לנכדים. חוץ מזה, הסרט יוצר הזדהות עם החארות של המין האנושי, וזה הישג כשלעצמו. ישנו גם הקונפליקט המעניין של מייקל בין נאמנות למשפחה לבין חיים הוגנים ואהבה פרטית. זה, על כל פנים, טוב בהרבה מהארי פוטר; ואם לא מהארי פוטר אז מרם אורן.
הסנדק הוא משל על הפוליטיקה האמריקאית! 487263
ובעיקר על מקומו של המהגר בחברה האמריקאית, הדמוקרטית-לכאורה והוואספית למעשה. תחשבו לרגע על קבוצת מהגרים אחרת באמריקה של המאה שעברה-היהודים. מה שדון קורליאונה עשה בסרט, מאיר לנסקי עשה במציאות.
הסנדק הוא משל על הפוליטיקה האמריקאית! 491768
אני לא מבין את הקשר בין שני חלקי ההודעה.
הערה צדדית 487286
אנא פרט לגבי הסצנהה הראשונה. שכחתי אותה.
הערה צדדית 491769
הקטע עם של יום חתונתה של הבת של הדון (מרלון ברנדו), כשמגיעים אליו כל מיני אנשים כדי לבקש ממנו בקשות, שהוא כביכול לא יכול לסרב להן, בגלל שזה יום חתונתה של בתו.
הערה צדדית 491774
אה... נכון. סצנה יפהפיה.
הערה צדדית 465539
גם ה''סופרנוס'' הטלוויזיונית עדיפה על חלק גדול מהספרות המודרנית.
הערה צדדית 465551
גם מוס שוקולד.
הערה צדדית 465563
אבל מוס שוקולד משמין ומזיק לשניים!
הערה צדדית 465565
רק אם אוכלים ממנו.
הסנדק vs הארי פוטר 465610
זו השוואה מעניינת כי בשני הצדדים יש סדרה של ספרים וסדרה של סרטים.

"הסנדק" (רומן מאת מריו פוצו, http://en.wikipedia.org/wiki/The_Godfather_%28novel%...) פורסם בשנת 1969 וזכה להצלחה בינונית - לא עוטר בפרסים ואינו ממש רב מכר (#64,751 בדירוג amazon.com). הסרט שנעשה על פיו שלוש שנים מאוחר יותר, הוא אכן יצירת מופת, הן מבחינת איכות והן מבחינת הצלחה מסחרית. הסרט גרר אחריו שני סרטי המשך מוצלחים לא פחות, שאינם מבוססים על הספר המקורי; וזאת בלי שיצאו "ספרים נוספים בסידרה" (ספר המשך יצא לאור רק 25 שנה לאחר פרסום הרומן המקורי ו-‏22 שנה לאחר הסרט, ע"י סופר אחר).

מן הצד השני, סדרת ספרי הארי פוטר תוכננה מראש כסדרה של 7 ספרים; הספרים זכו להצלחה כלכלית היסטרית, וכחלק מז'אנר "ספרות נוער" הם גם קיבלו ביקורות טובות (אם כי לא רק טובות); אין ספק שהסדרה העלתה את קרנה של הספרות הכתובה אצל ילדים רבים. הסרטים שנעשו על פי הסדרה (תוך כדי הופעתה) הגדילו עוד יותר את החשיפה ואת ההצלחה הכלכלית של המחברת (היום אחת הדמויות העשירות בעולם, ובוודאי הסופרת המצליחה ביותר (כלכלית) בהיסטוריה) אבל לדעתי הצלחתם בקופה נשענת על הצלחת הספרים, והם יחזיקו מעמד ב"תודעה התרבותית" הרבה פחות מאשר הספרים.

אישית, ראיתי את כל סרטי הסנדק, וקראתי את כל ספרי הארי פוטר, ואני ממליץ בחום על כל אלה. לעומת זאת לא קראתי אף ספר מסדרת הסנדק, וראיתי רק את הסרט הראשון מסדרת הארי פוטר (ואף אותו למורת רוחי). בשני המקרים אני צופה אכזבה למי שינסה לעבור ממדיום למדיום; במקרה של הארי-פוטר-ואבן-החכמים-הסרט הוכחתי זאת לעצמי.

הנימוקים להעדיף ספר על סרט הם בדרך כלל סביב עולם החוויות המגוון והאישי שיכול להיווצר בדמיון של הקורא, לעומת החוויה האחידה, המוכתבת ברובה מראש, שיוצר הבמאי אצל הצופה. במקרה של הארי פוטר הנימוק הזה מוקצן - העולם המתואר בספר הוא פנטסטי במוצהר, ולכל קורא יש בוודאי במוחו מימוש פרטי שלו. על אלא ש"הסנדק" מוכיח שאפשר גם אחרת; החוויה שהוא יוצר באמצעות טכניקות צילום, עריכה, בימוי ועוד (אני מתוודה - אינני איש קולנוע) וכן פס הקול המפורסם והמרטיט, היא כזו שקשה לי לראות איך אפשר לקבלה מקריאת ספר בלבד, במיוחד כשהקורא אינו מכיר את ניו יורק, סיציליה, הוואנה, ושאר האתרים האקזוטיים בהם מתרחשת העלילה.

לדעתי האישית הקרב מסתיים בתיקו. ההצלחה של כל אחד מהמתחרים במדיום שלו לא נבעה מעליונות המדיום, אלא מהכשרון של היוצר במדיום זה - פרנסיס פורד קופולה שהוכיח את עצמו גם אחרי "הסנדק", וג'ואן ("ג'. ק.") רולינג, שבינתיים, ידועה רק כיוצרת של "הארי פוטר". אני מצפה לסרט הבא שלו ולסדרה הבאה שלה.
הסנדק vs הארי פוטר 465617
שני סרטי ההמשך שיצאו לסנדק היו מבוססים על הספר, ונכתבו גם הם על ידי הסופר (שכתב גם את הראשון) http://www.imdb.com/name/nm0701374/

בניגוד לצפיה שלך, הספר "הסנדק" לא מאכזב כלל, מדובר בפנינה אמיתית שחבל להפסיד רק בגלל דעה קדומה.
הסנדק vs הארי פוטר 465665
בשנת 1969 הסנדק היה הספר השני ברשימת רבי המכר (הראשון היה של פיליפ רות).
הסנדק vs הארי פוטר 466535
רק הערה קטנה: קראת את "הכל מואר" ספרו של ג'ונתן ספרן פויר?ראית את סרט הטלויזיה שנעשה לפי הספר?

זה עוד מקרה שסרט יותר טוב מספר
הסנדק vs הארי פוטר 466543
באמת מאוד נהניתי מהסרט ורציתי לקנות בגללו את הספר. אני מבין ממך שלא כדאי לי
הסנדק vs הארי פוטר 466899
''הכל מואר'' אינו סרט טלוויזיה. הוא סרט קולנוע לכל דבר בכיכובו של אלייז'ה ווד, אבל מסיבות כאלו ואחרות הוא לא הוקרן בקולנועים בארץ. וחבל.
לי זה נראה יותר סביר 465510
שהריקנות פיתתה דור שלם אל תוך האינטרנט.
לי זה נראה יותר סביר 465512
שאפו!
כסף 465553
נשמע לי הגיוני שהכתיבה בטלויזיה או בסרטים תהיה טובה יותר מהכתיבה בספרים בימינו.

יש יותר כסף בטלויזיה מספרים ויש צוותי כתיבה גדולים יותר. יש גם צוותי תחקיר שמפנים משאבי כתיבה מהכותבים עצמם.

בסדרות טחויזיה יש גם פידבק מהצרכנים.
כסף 465555
וכמובן שהכתיבה לפרסומות טלויזיה היא עוד יותר טובה, בדיוק מאותן סיבות.
כסף 465556
וחתימות של מיליונרים - זו ההגדרה שלי לאומנות.
כסף 465559
ההגדרה שלי לאומנות היא אומנות פיתוי המיליונר.
כסף 465583
אם נמשיך את קו ההגיון הזה ad absurdum
נקבל:
והכתיבה ל:
* כוכב נולד
* הישרדות
* רוקדים עם כוכבים
* לרדת בגדול

עולה על כולנה??!

* מחק את המיותר
כסף 465584
טעות שלי, חשבתי שכבר המשכתי את קו המחשבה ad absurdum.
כסף 465586
כנראה שהתוכנית הכי פופולרית בעולם היא דווקא CSI מיאמי http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/5231334.stm
כסף 465592
צר עולמי....
התייחסתי כמובן לתכניות הנצפות ביותר במרחב שלנו.
מקריאה ברפרוף בלינק שצירפת, נראה כי אין ולו תכנית "ריאליטי" אחת בטופ 10, נראה משונה, או שתכניות ריאליטי לא נכללו בסקר. נדמה לי שכוכב נולד האמריקאי שבר את כל שיאי הצפייה מתישהו.
כסף 465681
אמריקן איידול שברה את שיאי הצפייה *בארה"ב*. CSI מיאמי במקום הראשון בצפייה *בעולם*.

אני מניח שאם היו מחברים את כל הכוכבים הנולדים בעולם הם היו במקום הראשון בהפרש ניכר.

אגב, המקום הראשון היה תפוס במשך שנים ע"י משמר המפרץ, כך שנראה שיש המשכיות מסוימת בטעם העולמי.
כסף 465701
מי שאף פעם לא ראה את הסדרה הזאת - כמוני - הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליה, בדקה וחצי (בחצי הנוסף מוכיח הבמאי של הסרטון שהוא לא הרבה יותר טוב מהבמאי של הסדרה). http://www.youtube.com/watch?v=ceHnUrUAbho
כסף 465704
מי שאף פעם לא קראת תגובה של דורפל, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליהן, ב-‏18 מילים תגובה 465701.
כסף 465708
מוצא חן בעיניי, הבחור.
מה שמוכיח את הטענה 465606
כתיבה של סדרות טלביזיה טובה יותר מספרים, והמשחק טוב יותר מכל השאר.

כסף (ניסיון 2) 465696
מעניין מה זה אומר על הכתיבה של תגובות באייל.

האמת היא שאני לא רואה כ"כ טלויזיה (אין לי בדירה) אבל מספרים לי שיש עכשיו כל מיני סדרות עלילתיות טובות, כמו אבודים, גיבורים, נמלטים, 24 ועוד.
אני מתכוון בעיקר לסדרות כאלו, עם עלילה ארוכה המתפרשת על הרבה פרקים ולא עלילה שונה לכל פרק עם איזשהו חוט מקשר (כמו מסע בין כוכבים או תיקים באפלה).

אני לא יודע איך הן משתוות ל"מלחמה ושלום", אבל בהשוואה לספרים הטובים בז'אנר שלהן אני מאמין שהן כתובות בצורה טובה יותר (מהסיבות שמניתי). מישהו שרואה יכול להשוות?

ד"א, אני זוכר שהיה משורר מפורסם שעבד כקופירייטר. אני די בטוח שאחוז יותר גדול מציבור האנשים המוכשרים בכתיבה מנסה להתקבל לעבודה בפרסום מאשר כתיבת ספרים ושיש תחרות יותר גדולה על מקומות עבודה בענף זה מאשר בענף הסיפרות. לא שזה אומר משהו בהכרח על איכות הכתיבה.
התפוזים התפוזים, טובים באלף אחוזים 465705
מן הזהב מן הזהב, שמחפשים אותו לשוא.

מישהו יכול לצטט את הקטע הרלוונטי מ"סוחרי החלל"?
כסף (ניסיון 2) 465706
לא קראתי את מלחמה ושלום, אז גם אני לא יכול להשוות בין אבודים לספר.

מה שכן אני רואה הרבה (יותר נכון בעבר ראיתי הרבה) סדרות טלויזיה, ויש בינהן כמה שהן בהחלט יותר טובות מהאחרות. אני מפחד להשתמש במילה איכותיות, כי זה נראה לי יומרני לקבוע שסדרה היא איכותית בהשוואה לאחרת (כלומר אין לי את הכלים לקבוע את זה). בעוד שב"טובה יותר" אני בסך הכל מתכוון שאני באופן אישי אהבתי אותה יותר.

דוגמה לכמה סדרות טובות משמעותית מסדרות אחרות: דקסטר, אוז, עמוק מתחת לאדמה (six feet under, אני לא בטוח אם התרגום שלי נכון). אבודים היא ללא ספק סדרה שאני אוהב, אבל יש לי הרבה ביקורת עליה, אז קשה לי לומר שהיא טובה, אבל היא מאוד מהנה לצפיה.

נ.ב.
דקסטר מבוססת על סדרת ספרים, לא קראתי אותם ואני גם לא מתכוון לקרוא, אבל קשה לי להאמין שהם יכולים להשתוות לסדרת הטלויזיה.
465710
צפית כבר בעונה השניה של דקסטר? צפיתי בינתיים רק בשני הפרקים הראשונים, ומאוד התאכזבתי. איבד את הקסם.
465714
סיימתי לראות אותה (את העונה השניה) לפני כמה ימים. לדעתי העונה השניה לא יורדת ברמתה מהעונה הראשונה, אבל מצד שני אני לא זוכר שנרשמה אצלי איזשהי אכזבה בתחילת העונה, אולי כמה קטעים לא קשורים שנראו לי שלא מתאימים לרמתה של הסדרה (הכוונה להופעות של בריאן - מיותר לחלוטין).

אני אפילו זוכר שהתרשמתי מכך שבניגוד לסדרות שמאבדות גובה אחרי העונה הראשונה (נמלטים, גיבורים) דקסטר הצליחה לשמור על אותה רמה, ואפילו להתעלות עליה לפעמים, וזאת מבלי למחזר את הרעיונות של העונה הקודמת. אבל אני מניח שמבססים כל עונה על ספר אחר, זה יותר קל.
465845
אז הורדת את הפרקים שדלפו ב-BitTorrent לפני שהם שודרו? טצק טצק. לא יפה :-)

אני מסכים עם כל מילה. העונה השניה לא יורדת ברמתה מהראשונה וזה די נדיר בטלויזיה (עונה שניה של גיבורים זה פיכס!).

את הספר הראשון קראתי. שתי העונות מבוססות על הספרים (לוקחות מהם רעיונות) אבל מדובר בשתי יצירות שונות זו מזו בסגנון, *בדמויות מפתח* ואף בהתפתחויות עלילתיות שונות למדי.
465916
אפרופו פרקים ש"דולפים" לפני שידורי הבכורה שלהם:
כסף (ניסיון 2) 465711
דקסטר? הפרק הראשון היה מעניין, השני חזר עליו, באמצע של השלישי נרדמתי, את הרביעי כבר לא ראיתי.
כסף (ניסיון 2) 465718
אני את הכסף שלי כבר עשיתי כש קרעתי את עולם השירה
עכשיו אני רק רוצה שיכירו בי, כאחד האחד המניפולטורים להשכיר הרציניים.
כסף (ניסיון 2) 465762
ורד מוסינזון? :-)
כסף (ניסיון 2) 550816
תהיתי באיזה הקשר אני נקלעתי לשיחה הזאת
כסף (ניסיון 2) 550856
שלוש שנים?!
וואו, זה חתיכת תהיה ...
כסף (ניסיון 2) 550923
הגבתי ל תגובה 465696 , בה הוזכרו משוררים שעבדו גם כקופירייטרים :-)
כסף (ניסיון 2) 465764
דוד אבידן היה יכול להיות קופירייטר מעולה, אבל לא ידוע לי אם הוא באמת עסק בזה. ''חפיף'' הוא המצאה משובבת נפש של מאיר שלו.
ומה דעצך על זה שאברהם שלונסקי כתב פרסומות לבירה? 487264
וגם לסיגריות (לפני שהמציא את "אל תפתח פה לסרטן")?
לפרטים, רוץ מיד לחנות של משומשים, וחפש שם את "הגל הקל של הספרות העברית"-אוסף כל הפרסומות של שלונסקי
כסף (ניסיון 2) 465843
אם גיבורים, נמלטים, 24 ואבודים הן הסדרות בהן נשתמש על מנת להגן על העמדה שלתכנים טלויזיונים יש מספיק עומק כדי להתחרות באיכות של מדיות ישנות יותר, אז אנחנו באמת בצרות. ספרים לשלטון וישא"ק!

הסדרות הנ"ל הן לטלויזיה מה שהארי פוטר הוא לספרות. מדובר בסדרות שאין להן הרבה ערך מעבר לערך הבידורי (כמה מזה יש לכל אחת מהסדרות שציינת, זה כבר נושא לדיון אחר).

אם מדברים על כתיבת דרמה טלויזיונית טובה (+משחק +בימוי), אני חושב שצריך לציין סדרות כמו: הסופרנוס, The Wire, דקסטר, House וכו'. ממש לא את גיבורים או אבודים.
כסף (ניסיון 2) 465895
מליון שקל למי שמוצא תכנית/סדרה עמוקה/מענינת/מרתקת/תורמת/מעשירה/מקסימה מ-"זן אומנות ואחזקת האופנוע"
כסף (ניסיון 2) 465897
א. אריה זה שם שנשמע לי בוגר, אבל משהו בניסוח התגובה ילדותי. אגב, בהנחה שאין לך באמת מיליון שקל לחלק, אולי תציע ארוחה זוגית במסעדה, משהו שיהיה שווה להגיב בשבילו

ב. בתור מעריץ של הספר אתה יכול לפחות לכתוב את שמו נכון

ג. זן הוא ספר מעניין שנהניתי לקרוא, גם אם יש בו חלקים מתישים מדי לטעמי. בכל זאת, יש לא מעט ספרים ואפילו סדרות טלוויזיה שעניינו אותי יותר. על טעם ועל ריח...

ד. אם להיות פלצן ולהיתלות באילנות גבוהים וגם להיות כנה, הבלש המזמר עולה בעיניי על זן ברוב הסופרלטיבים שמנית
כסף (ניסיון 2) 465923
הבלש המזמר?
נוער נוער נוער 465925
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Singing_Detective (גם פעם היתה טלויזיה טובה, למעשה, טובה יותר מדקסטר)
כסף (ניסיון 2) 466060
אתחיל מ-ד:תגובתך מעידה על פלצנותך. אפנים את הערותיך האינטיליגנטיות ואחשוב פעמיים אם להגיב בעתיד.

א. זוגית? אתה בטוח שתמצא מישהוא ללכת איתו?או מישהיא?

ב.כמובן......

ג. וזהו עצם הענין........הדיון הזה מיותר.

הכל הבל הבלים.........רק שליברפול ינצחו היום
כסף (ניסיון 2) 466063
א. יש לו מישהי ללכת אתה, ולא סתם אלא מישהי מדהימה ומהממת שהוא אוהב, תגובה 453298.

אגב, בלי שום רצון לפגוע - צורת ההתבטאות הזאת, "מליון שקל למי שמוצא...", היא אופיינית, נדמה לי, לבני עשרה, ועשתה גם עלי רושם ילדותי מעט. לא שזה חשוב.
כסף (ניסיון 2) 465905
הדרדסים [ויקיפדיה]

לא סבלתי את "זן" ואת "LILA" לא הצלחתי לסיים מרוב שעמום. על טעם ועל...
כסף (ניסיון 2) 465922
LILA?
כסף (ניסיון 2) 465957
כסף (ניסיון 2) 465961
אם ניגשים אל ''זן'' ואל ''לילה'' כאל ספרים האמורים לספר סיפור, מעין רומאנים או מותחנים בלשיים או משהו - אין ספק שהם מתישים ומאכזבים. העניין הוא, כמובן (ברור לי שזה ברור לך, ובכל זאת), שבשניהם הסיפור (בעל היסודות הביוגרפיים, יותר ב''זן'' ופחות, כנראה ב''לילה'') מהווה מסגרת, אולי לא יותר מאשר שלד רופף (ב''זן'', ה''רפיפות'', בולטת הרבה יותר), להעברת רעיונות פילוסופיים - וככאלה יש בהם משהו - אולי לא חידוש גדול אבל זוית שונה, ניסוח שונה, גם אם פופוליסטי משהו (ואכן, פירסיג הואשם בפופוליזם פילוסופי).
כסף (ניסיון 2) 465988
האמת היא שאפילו evrybody loves hipnotoad מרתקת יותר מזן ואומנות אחזקת האופנוע, זה אחד הספרים היחידים שלא הצלחתי לסיים. מילא זה שהוא משמעמם (מייגע זו מילה מתאימה יותר), יש לי סף שיעמום גבוה, אבל אפילו הרעיונות הפילוסופיים שבו, שכביכול אמורים להוות את המשיכה בספר, הם פשטניים ולא מעניינים במיוחד.

הספר הזה הוא אחד מהאכזבות הגדולות שלי, אני לא נוהג לקנות ספרים, בגלל שהם עולים הרבה כסף, תופסים הרבה מקום, ואני לא נוהג לקרוא ספר שוב ושוב. במקרה של הספר הזה החלטתי לחרוג ממנהגי כי קיבלתי את הרושם מאנשים אחרים שזה ספר עמוק שדווקא אותו אני אקרא יותר מפעם אחת.
עד היום הוא יושב אצלי על המדף, כמעט באותו מצב שבו הוא נקנה עקב חוסר חוסר שימוש או עניין, אנדרטה מבריקה לקניה גרועה.
יש! 466048
חצי גמר אליפות אנגליה בסנוקר.

רוני מפגר בשניים-שלושה משחקונים לכל אורך התחרות, מצליח לעקוף את סלבי ממש לפני הישורת האחרונה ומוביל 8:7. סלבי חוזר ומשווה, ובמשחקון האחרון רוני עושה מקסימום ועולה לגמר.

תהפוכות הגורל, מצוינות, עצבי פלדה, תקוות ואכזבות, אסתטיקה, מכניקה ניוטונית, משק כנפי ההיסטוריה, מלחמת הדורות וכמה עשרות אלפי ליש"ט מונחות על המאזניים. תמצות מלבב של כל ההויה האנושית לשלוש שעות של התעלות רוחנית.

נא להעביר את הצ'ק למערכת.
יש! 466095
נו טוב, אתה היית מצליח לגרום לאבשלום קור להראות גואל האומה.
יש! 466098
חוכמה גדולה לומר את זה עכשיו. מדוע לא הודעת מראש שנראה???
יש! 466108
בשבת האחרונה היה בערוץ Ego משחק סנוקר בין ג'ימי ווייט וסטיבן הנדרי במסגרת הליגה העליונה. מעבר לאי הנוחות שבצפייה במשחק סנוקר עם פרשנות עברית שלא סותמת לרגע את הפה, היה משחק מרתק. הנדרי פתח בסערה וניצח את שני הסיבובים הראשונים, ווייט השיב בשלושה סיבובים משלו והנדרי ניצח שוב באחרון כדי לקבוע תיקו 3-3 במשחק הליגה. מעבר למתח המשחק היה מחפיר ומכמיר בעת ובעונה אחת. השניים הפגינו רמת משחק של ערסים במועדון אפלולי בדרום תל אביב, החטיאו ממצבים בטוחים, עשו פאולים על ימין ועל שמאל ורק בפעמים ספורות הזכירו את ימיהם הגדולים מפעם.
יש! 466111
לא ראיתי, אבל שני אלה כבר מזמן לא מצליחים לנפק שום דבר יפה. מעציב לראות את סטיבן הנדרי מתדרדר לרמה כזאת בגיל צעיר יחסית, ולפי הבעות הפנים שלו אחרי ההחמצות הוא עוד לא הפנים את העובדה שכיום הוא שחקן בינוני מאד.

וזה מעלה אצלי את האבחנה הכללית שהדימוי העצמי שלנו מזדקן הרבה יותר לאט מהגוף. גם אני מופתע מדי פעם לגלות על עצמי את הפער הזה. בעיני רוחי אני עדיין מסוגל לרוץ 100 מ' בפחות מ- 14 שניות ולפתור משוואות דיפרנציאליות חלקיות. חה.
יש! 466118
שום פער. אני עדיין מסוגל לרוץ 100 מ' בפחות מ- 14 שניות (ו3 דקות) ולפתור חלקית משוואות דיפרנציאליות.
יש! 466207
או לחילופין 14 מטר ב 100 שניות.
יש! 466125
בינוני, אבל במקום השני בליגה עם ארבעה נצחונות, תיקו והפסד, בדיוק כמו Ding Junhui (איך שלא מבטאים את זה) שבמקום הראשון, וזה לעומת ג'ימי שבמקום השני מהסוף עם אפס נצחונות.

יש! 466126
בעוונותי אני לא עוקב אחרי הליגה, ובטורנירים שראיתי הוא משחק גרוע כבר כמה שנים, אם כי הדרוג הגבוה שלו מעיד על כך שכנראה הוא מצליח יותר כשאני לא מסתכל. עניין של התרגשות, אני מניח.
יש! 466129
מצבך המוסרי טוב. אני בעוונותי ועקב חוסר בטלביזיה רב ערוצית לא רואה גם את הטורנירים ורק פעם בכמה זמן יוצא לי לראות אצל מישהו איזה בדל משחק.
כסף (ניסיון 2) 487265
בבקשה- "חוק וסדר", ז"ל. מעל ומעבר לעוד סדרת חקירה-משפט אמריקאית שגרתית.
כמעט כל פרק עסק בסוגיה חברתית ומוסרית קשה שעל סדר היום הציבורי באמריקה: חופש הפולחן (והחופש של ההורים לכפות את הפולחן על ילדיהם); המתת חסד; הפלות; גבולות הציות לממסד; גזענות; השפעת השואה על ניצוליה; ואפילו הנאמנות הכפולה של יהודי אמריקה.
היא מעשירה גם בכך שכמעט כל יוצרי הסדרה היו בני מהגרים, וכמעט כל השחקנים גילמו בני מהגרים: יהודי, לטינו-אמריקאי, שחורה, ואירי. גם בכך היא הייתה ראי לדמותה של אמריקה הנוכחית.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 465985
דקסטר והאוס הן סדרות טובות ומקוריות, אבל בסופו של דבר חוזרות על עצמן וחסרות אמירה. הן בכלל לא באותה רמה של יצירות כמו הסופרנוס ו-The Wire.
מעבר לזה, אני חושב שאתה קצת ממעיט בערכה של 'אבודים'. נכון, יש ליוצריה נטייה לנצל את הקהל, אבל בכל זאת היא עוסקת בשאלות על דת, פוליטיקה ופילוסופיה באופן די מתוחכם (למסך הקטן).

The Wire, אגב, היא לדעתי לא רק הסדרה הכי טובה בטלוויזיה בימים אלו, אלא היא אחת מיצירות האומנות הכי טובות בעשורים (!) האחרונים, ללא קשר למדיום.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 465991
אני מסכים עם ההפרדה בין התוכניות. דקסר והאוס הם בידור איכותי (לדעתי) והסופרנוס+The Wire זה אכן (שוב, לדעתי) כבר ליגה אחרת.

לא הייתי מגזים ואומר שב-House אין שום אמירה. אני מוצא את ההצגה הצינית של טבע האדם, מסכותיו, השקרים העצמיים הבלתי פוסקים ואת ההתנגשות בין המחוברתים לבין "האינדיבידואל האולטימטיבי" (לטוב ולרע) מאוד מעניינות וקולעות. אך אני מסכים שעיקר הערך שלה הוא בידורי (מההומור היבש והכריזמה של hugh laurie ועד לאופי ה"שרלוק הולמסי" של הסידרה).

לאחר שהתחילה שביתת הכותבים, אחד הגולשים באינטרנט טען שאין שום בעיה להמשיך לכתוב פרקים נוספים ל-house והציע את הדיאלוג הבא:

CHASE: House, we need to cure this patient. He is very sick.
HOUSE: Did you try the medicine drug?
CHASE: I did try the medicine drug.
HOUSE: Only stupid people try the medicine drug. You are stupid.
PATIENT: I would rather not be sick.
HOUSE: You are stupid too. Did you take stupid drug?
FOREMAN: I gave patient stupid drug.
HOUSE: You are a black man.
FOREMAN: This vexes me.
PATIENT: I have blood from my nose that is dripping.
CAMERON: That’s bad!
PATIENT: Also I was bitten by mice due to my poor hygiene.
CUTTY: You need hygiene drug. Also, I have not spoken in awhile.
HOUSE: No! Hygiene drug will kill Patient! He needs mouse bites to live!
CHASE: [Shocked]
CAMERON: [Shocked]
FOREMAN: [Vexed]
HOUSE: More mouse bites!
CUTTY: I forbid this.
HOUSE: Don’t care.
CHASE: [Gets mice]
HOUSE: [Makes mouse bite serum]
PATIENT: I feel better. No more nose blood! Thank you doctor!
HOUSE: I am very smart.
WILSON: I, too, am in this episode.
FOREMAN: This vexes me.

~FIN~
466004
אם כבר הזכרת את השביתה, 466027
כצופה טלוויזיה וקולנוע אדוק, אני מציע להעביר החלטה שתאסור על הגילדות ההוליוודיות לשבות באותו הזמן שיש שביתה באוניברסיטאות. באמת, איך הם מצפים שנעביר את הזמן...?
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466038
אתה מתכוון למשהו כמו זה:
או זה:
(אלו MadTV's spoofs)
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466046
Laughing my ass out, אבל היו צריכים להציע גם לופיס ואוטו-אימיון.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466193
lol that's some funny shit

מסכים (כמעט) עם כל מילה 466211
אני היחיד שזה לא הצחיק אותו?
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466221
אתה רואה האוס?
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466253
באדיקות.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466264
אחלה סידרה, אחת היחידות שאני עוצר עליה בזפזופ. שאלתי כמובן כי הבדיחה היא ליודעי ח''ן בלבד.

אותי בכל אופן, ה'חיקוי' הצחיק כמו שמחקים בהגזמה אך בידידות מאפיינים של חבר אהוב.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466276
בשלב מסוים נואשתי ממנה. היא אומנם כתובה מבריק (נוסחתי אבל מבריק) ומרשימה מבחינת הידע הרפואי שהתסריטאים נדרשו לגייס. אבל יש בה הרבה טראש - זוועה הארד-קור והצגה כמעט פורנוגרפית‏1 של הכאב והסבל - נפל לי האסימון לגבי זה אחרי הפרק שבו נאלצים לקחת מח עצם מבחור ער, כי בגלל מצבו אסור להרדים אותו. עכשיו אני מזפזפת, רואה בתחילת הפרק אשה בהריון במצב נדיר X או ילד שחור מחוצ'קן במצב נדיר Y, ומוותרת, כי לא בא לי לראות אותם צורחים / גוססים / מתפתלים / מצמחים שלפוחיות ירוקות בכל הגוף.

1 המונח לא מתאים לכוונתי במאה אחוז, גם לא בהקשר הרחב שלו, אבל כשאמצא מתאים יותר אעדכן.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466278
גם אני נואשתי ממנה, אבל מסיבות אחרות. מרגיז אותי שדמויות המשנה (האקסית, הכושי העשיר, השוטר) משנות את אופיין, ואז נעלמות כמו באופרת סבון. מרגיז שהוא תמיד צודק, גם כשהוא סתם מנחש. מרגיז שהרופאים האחרים תמיד טועים למרות שהם רופאים, ורופאים מומחים. מרגיז שפתאום נעלם לו הכאב ברגל, ואחרי שהתברר שהקהל לו אוהב את זה, פתאום הוא חזר.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466279
לא היה לו איזה גידול סופני עם חודש לחיות? מה נסגר עם זה? (מתיחה? חלום? טעות?).
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466280
חלום.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466298
ברצינות? מביך.
466308
מה? איזה גידול סופני עם חודש לחיות?
היה הפרק שירו בו (בסוף העונה השנייה) והפרק שהוא מזייף סרטן (בשלישית). מתי היה גידול נוסף שהתגלה כחלום?*

*אם הוא מופיע במקרה בעונה הרביעית או לקראת סוף השלישית אז אני לוקחת את דבריי בחזרה ומבקשת לחסוך ממני את שאר הפירוט...
466310
רגע, אז הוא זייף סרטן וזה לא היה חלום? יש פה איזה אלמוני אמין שיכול לתת תקציר?
ספוילר לאיזה פרק באמצע העונה השלישית 466312
הצוות של האוס מגלה שיש לו סרטן והוא הולך לעבור טיפולים בבית חולים אחר. הם כמובן עושים הכל כדי לבדוק מה יש לו, מה אין לו, איך אפשר לטפל בזה, בלה בלה בלה, בזמן שהוא מנסה להתחמק מכל העניין ומתעניין באופן לא-לגמרי-אופייני במטופלת השבועית.
בסוף הפרק (זהירות! ספוילר נוראי!) מתגלה שאין לו סרטן אלא איזו מחלת מין שאפשר לטפל בה די בקלות. הם באים נרגשים לספר לו ומתגלה שהוא לקח מסמכים של חולה מהמחלקה האונקולוגית (שלו, אגב, מסתבר שאין סרטן אלא מחלת מין) כדי לעבור טיפול שמנטרל דיכאון אצל חולי סרטן מדוכאים. משהו כזה.
לא מהפרקים הגדולים של העונה.

_________
העלמה עפרונית, לא אלמונית ולא אמינה
ספוילר לאיזה פרק באמצע העונה השלישית 466318
אהה, נכון. לא התקציר שלי, התקציר שלך. אבל יש לי תוספת - זה היה טיפול שבו מגרים לו ישירות את מרכז ההנאה במוח. מיותר להסביר למה התחשק לו להיות מטופל ככה.
ספוילר לאיזה פרק באמצע העונה השלישית 466336
תודה. זה עוד יותר מביך.
ספוילר לאיזה פרק באמצע העונה השלישית 466364
לא ממש.
ספוילר לאיזה פרק באמצע העונה השלישית 466369
אתה רשאי להמשיך לצפות.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466317
למיטב זכרוני, הוא זייף את זה מאיזושהי סיבה. רצה להתחמק מ- clinic duty או משהו, אולי. או שסתם כי הוא יכל. או כדי להוכיח נקודה. האוס, את יודעת.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466281
1. לדעתי הדמויות אמנם מתפתחות ומנסות לברוח מעצמן אבל לא באמת משנות את אופיין ובסופו של דבר חוזרות תמיד לעצמן

2. האוס טועה המון - כמעט בכל פרק הוא טועה לא מעט ובסוף (בד"כ) מוצא את הפתרון הנכון. אחד הדברים היפים הם שהיתרונות שלו כרופא, מלבד הידע המקיף, הם היכולת שלו להתעלם מחוקים, מעקרונות מקובלים והמיזנטרופיות שלו, לצד חוסר הפחד שלו לטעות כחלק מתהליך חיפוש האמת. מטאפורה לחיים.

3. הסיבה שראיתי את הסדרה (בפגרה? נגמרה?) היא בסופו של דבר אחת - הדמות המופתית של האוס בגילומו העוד-יותר-מופתי של לאורי
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466283
1. לא כולן. השוטר, המיליונר והאקסית, שהניעו את העלילה בשלוש עונות, היו דמויות מאד סבוניות.

2. האוס טועה פחות ממה שסביר. הוא הרבה פעמים "מהמר" על האפשרות הפחות סבירה (מאלה שמתאימות לעובדות) ובאופן שמנוגד לעקרונות הסטטיסטיקה, ההימור שלו מצליח יותר משנכשל. (אני זוכר שגם במקור, אצל הולמס הגדול, זה הפריע לי). אין ספק שיש בסדרה הזאת דברים מאד טובים. רק שאיכשהו במהלך העונות נראה שהיוצרים שלה סובלים מעצלנות מסויימת (או שאולי הקצב גדול עליהם), מה שגורר מחזור, סיבון ורשלנות. בעיקר ככל שהסדרה מתקדמת.

3. אני מניח שהוא הרוויח הרבה יותר על האוס, אבל וובסטר וסגן ג'ורג' היו מוצלחים יותר.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466320
"(בפגרה? נגמרה?)" - אם, כמו אדם מתורבת, היית מוריד במקום לזפזפ, היית גם טורח לבקר ב-http://www.epguides.com (למשל), והיית יודע בעצמך.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466319
אז יש קצת זוועה, ביג דיל. כמה שניות וזה עובר.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466337
ממש לא. זה חלק אינטגרלי מעלילת כל פרק. קצר בזמן, אבל לא שולי.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466354
בקטעים הללו אני עוצמת עיניים ומציצה בין האצבעות לראות אם כבר נגמר הטראש ועדיין המבריקות והמשחק המשובח שווים לי צפייה.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466410
(רציתי לכתוב קצר ויצא לי ארוך מהנחוץ. סליחה מראש.)

אני מסכים איתך שזה מאוד לא שולי. אני לא מסכים לגבי הביקורת שיש בכך משהו "פורנוגרפי".

אני יודע שהסתיגת מהשימוש במילה, אבל משום שזו לא הפעם הראשונה שאת משתמשת בה כדי לדבר על רטיה מ- "in your face gore", אני בכל זאת אציק.

ביקורת דומה היתה לך כאשר היה איזה דיונצ'יק על אנימציה יפנית (משובחת!) שעירבה עריפת ראשים ואת קלחי הדם האופיניים לז'אנר. גם שם (כמו עכשיו) אני לא מצליח להבין איך המילה פורנוגרפיה משתרבבת לדיון.

נראה לי שיש לך רטיה עקבית (אך לגיטימית) משימוש ב-Gore חזותי לצרכים שונים‏1, אבל פירוש הרטיה הטבעית הזאת (והרצון הלגיטימי להתרחק) כאילו מדובר במשהו "פורנוגרפי" (ובואי נודה בכך שלמילה קונוטציות שיפוטיות, כאילו מדובר במשהו שהוא נמוך יותר או מבוזה יותר מדברים אחרים), הוא לדעתי טעות. המנוע שמאחורי הצגת ה"טראש" ב-House איננו סיפוק תאוות הדם של הצופה.

הסידרה, באופן מכוון, מעבירה את גוף האדם תהליך של דהומניזציה. אנחנו, בני האדם, בסה"כ מכונות ביולוגיות שהונדסו בצורה לא מושלמת עד לקויה. זה חלק מהתמה ההיפר רציונליסטית-מכניסטית של הסידרה. חולים מבריאים בגלל רופאים אנליטיים שמבצעים סידרת הסקות לוגיות בסביבה של מידע חלקי ולא בגלל שהם מחזיקים את ידו של החולה, מחייכים או שמים על אפם אף של ליצן.

החולה הוא עניין שולי. הוא לא אדם, אלא טוסטר או מחשב תקול. מפרקים, זורקים חלק הצידה, עושים Reset, משנים את רמת המתחים ב-BIOS, יש! נדלקה מנורת החיווי לה ציפינו (החולה מקיא דם), מחליפים בקר, הורסים בטעות את הכונן הקשיח (אופסי, קורה, זה חלק מהעבודה, אנחנו יכולים לתת לך זיכוי על הרגל), חוטים וכבלים מבצבצים, לכלוך, ג'יפה ואבק בכל פינה במארז, מנקים קצת עם מיבש שיער, מוצאים לבסוף (בטעות!) את הבעיה האמיתית וסוגרים חזרה את כל מארז הגועל נפש הזה המכונה "גוף האדם". הלקוחות חושבים שזה נראה הרבה יותר יפה כשזה סגור.

אני לא רואה איך אפשר להציג את זה, בצורה משכנעת, בלי "זוועה הארד-קור"‏2. על פי התמה הזאת אין הבדל בין ויכוח מקצועי בין מוסכניקים מגורזים האוחזים בקרבורטור לבין ויכוח בין רופאים מגואלים שאוחזים באברים פנימיים של חולה.

אני מאוד מחבב את הצגת הרפואה בסידרה כטכנאות רכב ואני חושב שללא זריקת החלקים הפנימיים (שוב ושוב) בפרצופו של הצופה, תמת הרופא כטכנאי היתה נפגעת בשם האידיליה הסכרינית-הומניסטית שמקובלת בכל סידרת בתי חולים אחרת שיצא לי לראות בטלויזיה.

למרות הטעויות, אי הדיוקים הרפואיים והשרלוק הולמסיות המיתית (והמוגזמת) של הרופא הראשי בסידרה, אני חושב שהיא בכל זאת מההצגות האמינות ביותר למהות הרפואה המערבית על המסך (הקטן והגדול).

יש דברים אחרים בסידרה שאני לא אוהב (הייתי "מחספס" את השבלוניות של דמויות המשנה), אבל זה כבר סיפור אחר...

______________
1 אסטטיקה, הזרה, הומור שחור, הגחכת המורבידי ועוד.
2 גם לא צריך להגזים. House, לדעתי, דווקא עדינה מדי עם הצופים שלה.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466411
רתיעה טבעית.

הרטיה הטבעית זה (אסוציטיבית) מכאן:
מה? 466412
''אני חושב שהיא בכל זאת מההצגות האמינות ביותר למהות הרפואה המערבית על המסך'' אני לא רופא, ולא מכיר הרבה סדרות רפואיות, אבל יצא לי לראות בעשור האחרון הרבה רופאים מערביים שונים עובדים, ולא ראיתי בשום מקום רופאים שעובדים באופן שדומה במקצת להאוס ולשאר הרופאים בבית החולים שלו.
מה? 466426
מההצגות של הרפואה כמוסכניקיות של בני אדם, הוא כנראה התכוון. ויש לך עוד רופאים בסדרה מלבד האוס, שמוצג שם כיחיד מסוגו (כנראה) בכל העולם.
מה? 466429
''... ולשאר הרופאים בבית החולים שלו.''
מה? 466427
לא דיברתי על התנהגות הדמויות.
מה? 466438
גם לא יצא לך.
מעבר לעובדה שלכל עבודה מתרגלים, ולכן גם רופאים נשחקים ומפסיקים להביע עניין בלתי נדלה בחולים שלהם (מה שלא אומר שהם אינם מטופלים כראוי, פשוט בלי ההתלהבות הראשונית), מחקרים הוכיחו שעבור משימות הדורשות ניתוח מורכב, חשיבה מודעת מפגרת מאחורי חשיבה לא מודעת באיכות ההחלטות.
כלומר רופא מנוסה לא צריך לשבת עם דף ורשימת הסימפטומים, ולהצליב מול רשימת המחלות שהוא מצא בOMIM, אלא לשמוע את הנתונים הרלוונטים, ללכת לבקר חולים אחרים ומחר בביקור היומי הוא כבר ידע מה לעשות (כמובן שמדובר במצבים מורכבים ולא בהכרעה פשוטה או דחוקה בזמן).
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466450
טוב, קודם כל תודה על התגובה הארוכה (כבר היה שווה :-) ).

שנית, ובלי סדר מחייב:

1. חברתי ל.ב.פ טוענת שבארה"ב בהחלט יש מחלקות ספורות כאלה, "רפואה חוקרת" או משהו, לשם מגיעים חולים חמורים מכל האזור שלא מצליחים לאבחן אותם.

2. שוב אקשר למאמרון ההוא של שמעון אדף, שמשווה בין האוס לשרלוק הולמס: http://www.notes.co.il/adaf/36459.asp

3. ועכשיו לעיקר: קודם כל, אכן המונח הנכון הוא gore. יצא לי "פורנוגרפיה" בגלל שני היבטים משותפים לשני אלה - החפצה ומציצנות, ואולי גם טראשיות מסוימת.

4. אותי צורת ההצגה הזו מרתיעה פיזית, גורמת לי לתחושות לא טובות ובחילה (הכוונה ל-gore. לא לפורנו..). אפשר לקרוא לזה רתיעה וגם רטייה, אם כי אלף רטיות לא משכיחות ממני, הצופה המושפעת קשות, מחזה מזוויע שראיתי בסרט אפילו לפני עשר שנים. ובהחלט יש סרטים וספרים שאני מתחרטת שקראתי או צפיתי בהם (לא בהתאמה).

5. לא חשבתי על זה, ואתה צודק: יש כאן מסר חתרני שבא למוטט את הקיטש הטלוויזיוני הקשור לבתי חולים בדרך כלל. הדמות של האוס עצמו עושה הזרה והרחקה חוזרת ונשנית לכל אלמנט רגשי שאנחנו עלולים להזדהות איתו (למשל, כשילד אוטיסט שיתף איתו פעולה בצורה יוצאת דופן, הוא היה חייב להסביר להורים שזה בסך הכל monkey see monkey do, וש"הילד שלכם עדיין טמבל"). מזווית ראייה כזו זה גם נראה משעשע, לציניים שבינינו. אבל מה לעשות, חזור לסעיף 4.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466451
ולגבי "הצגה אמינה של הרפואה המערבית" - באשפוזון קצר שחוויתי לא מזמן (אל דאגה, הכל בסדר), ניגש אלי אחד הרופאים, אמר "אני ד"ר Y" והושיט לי את ידו. מיהרתי ולחצתי את ידו בחום, חושבת "איזו גישה אנושית נפלאה יש כאן". אלא מה, הוא בסך הכל רצה להציץ בסרט הזיהוי ששתלו לי על היד.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466532
מתוך ''איך נדבקתי במחלת הליגיונרים'' (הוצאה עצמית, התשכ''ג) מאת ברקת.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466536
הערת שוליים 15 בתת-פרק "ימי הצפדינה".
מסכים (כמעט) עם כל מילה 465993
אני ממש לא ממעיט מערכה של אבודים, להפך, כבר שלוש עונות שאני דבוק למסך ונהנה מכל רגע (כמעט). אבל ליוצרים שלה יש נטיה *להתעלל* בקהל: בגלל האופי של המורכב של העלילה, הצופים (המכורים שבהם בכל אופן) שותים כל פרט ואוספים כל פיסת מידע כדי לנסות ולפתור את המסתורין שהוא בעצם הקסם של הסדרה בעיני. אני חושב שהיוצרים צריכים לקחת את העניין הזה ברצינות לפחות כמו הצופים, היוצרים לעומת זאת, מתרשלים בעבודתם בתחום הזה. אחרי שלוש עונות מספר השאלות שנשארו ללא הסבר הגיוני הוא עצום. וכמו שזה נראה לעולם לא נקבל תשובות על כל השאלות הללו.

לגבי האוס אף פעם לא הצלחתי להתחבר אל הסדרה הזו. ואני קצת מתבייש להודות, אבל מעולם לא שמעתי על the wire. אבל אם אתה מהלל אותה כל כך, אני אבדוק במה מדובר.
אתה לא היחיד 466036
כמעט אף אחד לא מכיר את הפנינה הזו. למעשה, זה מעין נס שהיא שרדה עד עכשיו (עונה חמישית ואחרונה מתחילה עוד כחודש), בהתחשב ברקורד הבעייתי של HBO עם סדרות טובות שלא מקבלות מספיק רייטינג (רומא, קרניבל, דדווד).
אם אני לא טועה, חלק מהעונות שודרו בהוט תחת השם הממש-לא-מייצג "הסמויה".

אני ממליץ להתחיל מההתחלה - זו לא סדרה שאפשר לקפוץ אליה באמצע - ואלא אם אתה בקיא בסלנג המקומי של בולטימור, עדיף גם עם כתוביות (באנגלית כמובן), לפחות עד שמתרגלים.
אתה לא היחיד 466042
זה מזכיר לי את Firefly.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466045
>> אחרי שלוש עונות מספר השאלות שנשארו ללא הסבר הגיוני הוא עצום. וכמו שזה נראה לעולם לא נקבל תשובות על כל השאלות הללו.

אני מכנה את שיטת הכתיבה הטלוויזיונית הבזויה הזאת בתור "The X files effect". זה לא יותר מניצול ציני של המדיום ע"י הכותבים (ה-cliffhanger ומוכנותו של הצופה להמתין שבוע להמשך ההתפתחויות בעלילה). בסגנון הכתיבה הזה לא רק הצופים לא יודעים את התשובות לשאלות, אלא גם הכותבים עצמם. הם כבר יאלתרו משהו בהמשך או ינסו להסיח את דעתו של הצופה מהחור בעלילה ע"י התפתחות ממש (אבל ממש) דרמטית.

בניית מתח ומיסתורין הוא כלי טוב לשאוב את הצופה/קורא לתוך הסיפור המוצלח שלך. החלק הקשה הוא גם שבאמת יהיה לך כזה.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466133
זה התחיל כבר מטווין פיקס, לא? (שם מצאו פתרון בסוף אם כי תמוה ומופרך).
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466135
אה, טווין פיקס, סידרה שהתחילה מצויין והתדרדרה לשאול תחתיות כאותה קרונית במדרון. דומני שקשור אליה אותו גאון קולנועי שעשה את מלהולנד דרייב, לא?

לדעתי צריך לאסור בחוק על סרטי מתח שאין בסופם פתרון מניח את הדעת. כדי להסיר ספק ייאמר מיד שרוחות ושדים אינם פתרון מניח את הדעת, וכך גם "עבדתי עליכם, הכל היה חלום". העונש המתאים הוא, כמובן, לינץ'.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466149
מה שכן, המרצ'נדייז שלה - דליקטס (נסה להשיג את ''יומנה של לורה פאלמר'' ויד ימין שלך לא תירגע שבוע).
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466144
לא לא. טווין פיקס היתה סדרה גאונית. התעלומה היתה שם נושא משני לחלוטין, ורק תירוץ לסדרה. אני חושב שלינץ' בכלל לא רצה לתת פתרון לתעלומה והרשת הכריחה אותו.
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466150
מסכים. ומוסיף אמירה תמוהה: לינץ' מתעסק בדימויים כפולים ומכופלים, כך שמושא דימוי אחד, הוא דימוי למשהו אחר ובו בזמן לעוד משהו, שונה.
וה"התחכמות" הזו היא, לטעמי, לא "חוכמה בלילה" בלבד, אלא משמשת אותו לחקור מקומות מענינים ואמיתים. (כשהוא במיטבו)
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466151
כך מספרים. לא ראיתי מעבר לשלושת הפרקים הראשונים, בזמנו.
זה שווה צפייה?
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466153
אם אתה אוהב את לינץ' (יש לי הרגשה שלא תאהב).
מסכים (כמעט) עם כל מילה 466157
הנה סדרת פעולות פשוטה שתעזור לך להחליט אם להיכנס לזה או לא:

1. צפה ב"מלהולנד דרייב".
2. נסה להבין מה למען השם הולך שם.
3. כשתתייאש, גגל את הפיתרון.
4. קח את הרגשות / דחפים שיציפו אותך בנקודה זו והכפל אותם בסדרה שלמה יורדת אך לא מתכנסת.
כבר ביצעתי בדיויד לינצ' 466159
כבר ביצעתי בעבר את שלושת השלבים הראשונים. אני חושב שאני אוותר על השלב הרביעי.
את מוכרת לי מאיפה שהוא 466168
תגובה 371365
כסף (ניסיון 2) 466012
אגב, מה עם Battlestar Galactica, שמשום מה טרם הוזכרה (למרות ש-‏24 המדרדרת והולכת כן)?
כסף (ניסיון 2) 466014
west wing ז"ל.
כסף (ניסיון 2) 466018
סדרה סכרינית להגעיל.
כסף (ניסיון 2) 466025
כשמהללים את The West Wing, כמעט אף פעם לא מתייחסים לסדרה כולה, שהיא באמת סכרינית ואמריקקית. אלא, מתייחסים לשתי העונות הראשונות, או יותר טוב - לפיילוט בלבד. אחרי הפיילוט מרטין שין השתלט על הסדרה, והפך את הדבר הכי חכם בטלוויזיה לעוד סדרת דרמה.
כסף (ניסיון 2) 466026
אני בדיוק באמצע העונה הראשונה, וזה לא יכול להיות גרוע יותר.
(אגב - משגע אותי שהם באופן קבוע אומרים שם I could care less במקום I couldn't care less.)
I could care less 466029
משגע, אולי, אבל זה לא רק בווסט ווינג. השיבוש נעשה, כך נראה, נפוץ יותר מהביטוי המקורי. בגוגל הוא מופיע שש עשרה מליון פעמים, לעומת קצת למעלה מתשעה מליון I Could Not Care Less וכמליון I couldn't care less.
כסף (ניסיון 2) 466909
על טעם וריח אין מקובל, כידוע, להתווכח. אבל כנראה שבכל זאת התמזל מזלנו, כי במקרה ידוע לי שאת/ה טועה.
העונות הראשונות סכריניות ומעיקות. במיוחד הראשונה. הסדרה החלה להשתפר (יחד עם דמויות מעיקות שהחלו להעלם), עד לשיאה בעילוי הידוע בשם "העונה השביעית".

שווה לדעתי לסבול את העונות הראשונות כדי להגיע לעונות האחרונות.
כסף (ניסיון 2) 467079
או שאפשר פשוט לדלג על העונות הראשונות.
כסף (ניסיון 2) 466017
חיבבתי את העונה הראשונה, אבל ככל שהסידרה המשיכה, האספקטים ה"אופרת סבוניים" של הסידרה נסקו לגבהים מוגזמים, הכותבים פוררו את הקסם שהיה ב-Cylons ע"י הפיכתם לדמויות נלעגות וקיבלתי את הרושם שאפילו הכותבים איבדו עניין בסיפור והחליטו שלהתרכז ביצירת "גלקטיקה 90210" עם כל השטאנצים הקבועים, זה הרבה יותר קל.

העונה השנייה הדרדרה והתחילה להיות חסרת תוכן. החזקתי מעמד ולקראת סופה קיבלתי את הרושם שהתקלות היו זמניות.

בתחילת העונה השלישית, נראה שהסידרה עלולה להתפתח לכיוונים חדשים ומעניינים ושהיה שווה לסבול בסבלנות לאורך העונה השנייה, אבל מהר מאוד הכותבים עשו הכל על מנת להחזיר את הסידרה לסטטוס קוו המשמים שלה. נשברתי סופית (באמצע פרק יבבני במיוחד) ומאז אני לא מתקרב לדבר הזה. יש גבול לכמות ה"כוכבים ואמיצים" שניתן לספוג, בלי תמורה נוספת.

סידרה מפוספסת, לדעתי.
כסף (ניסיון 2) 466020
מעניין, אני הרגשתי רק שפרק אחד (Unfinished Business - זה הפרק היבבני?) היה סבוני במובהק.

ולא ראיתי שהסיילונים הפכו לנלעגים בשום שלב.
כסף (ניסיון 2) 466035
אני גם מחבב עד מאוד סדרה זו (אם כי אני צופה בה בניחותא כך שטרם סיימתי) ואפילו את הפרק הנ"ל הצלחתי לצלוח (בסבל לא מבוטל).
אני מניח שאתה יודע שלאחרונה שודר פרק ארוך מחוץ למניין בשם razor.
כסף (ניסיון 2) 466057
כמובן. מאוד אהבתי גם אותו.
כסף (ניסיון 2) 466039
פרקים רבים הם סבוניים במובהק (אפילו בעונה הראשונה הדי מוצלחת). מהות הסידרה הוא אופרת הסבון, אבל בהתחלה היה ערך מוסף לסידרה. Unfinished Business היה סבוני במובהק בצורה מובהקת. אפילו אופרת הסבון הפכה להיות מאולצת משהו בשלב הזה של הסידרה.

מ-Unfinished Business סבלתי מאוד, אבל שרדתי כדי לספר. בפרק שאחריו (שאולי היה פחות גרוע, אבל שימש כ"הקש האחרון"), אני ובת הזוג שלי נשברנו סופית בדיוק באותו הרגע והחלטנו שדי. ב-Unfinished Business אמנם יש את כל מה שרע בסידרה בצורה מרוכזת יותר, אבל אותן המחלות שזורות לאורך כל הסידרה במינונים הולכים וגוברים.
כסף (ניסיון 2) 466041
מה שאביב אמר.

פספוס מאוד מתסכל מבחינתי, מכיון שהיה למותג עצמו ולפיילוט המון פוטנציאל וזה לא שיש הרבה מד''ב איכותי שם בחוץ. גם אני קיבלתי את התחושה שלכותבים ''נגמר הסוס'' באיזשהו שלב. כנראה שלמלא שעתיים של פיילוט בתוכן איכותי זה הרבה יותר קל מאשר לשמור על הגחלת לאורך מספר עונות.
כסף (ניסיון 2) 466058
דווקא לטעמי הפיילוט הוא אחד מהחלקים החלשים ביותר של הסדרה (אמנם, לא כמו חלק מהנפילות של העונה השלישית). כנראה שאני פשוט לא רואה את מה שאביב מכנה ''אופרת סבון'' בתור אופרת סבון (או לא מבין שזו אופרת סבון).
כסף (ניסיון 2) 466070
כשאתם אמרים פיילוט, אתם מתכוונים לפרק הראשון של העונה הראשונה ("33"), או למיני סדרה שבאה לפניו?

שניהם לדעתי הם יצירות מצויינות, כנראה המדע הבדיוני הכי טוב שנעשה למסך הקטן.
כסף (ניסיון 2) 466072
המיני סדרה.

"33" מתחיל מייד אחרי שהפיילוט נגמר, והקו העלילתי בין הפיילוט לעונה הראשונה הוא רציף.
כסף (ניסיון 2) 466084
המיני סדרה. 33 הוא לטעמי אחד מהפרקים הטובים בסדרה כולה.
כסף (ניסיון 2) 466071
אני באופן אישי מחפש דבר אחד עיקרי ביצירת מד"ב או פנטסיה: אמינות. האלמנטים הדימיוניים הם בעיני רק יריעה שעליה נפרשת עלילה אנושית לכל דבר. הצרה עם יצירה שמתרחשת במציאות דימיונית, היא שזה מאוד מפתה עבור היוצר להשתמש באלמנטים דימניוניים כ-Deus ex machina כדי להסיט את העלילה בכיוון שהוא רוצה. אולי מבחינת היוצר או מבחינת הצרכן הממוצע זה פחות מורגש בגלל שהיי - זה הכל בכלל "לא הגיוני" מלכתחילה, אז על מה בדיוק אתה מתלונן. אבל לי באופן אישי זה צורם, עד כדי שאני מעדיף לא לצרוך את היצירה בכלל, כולל החלקים הטובים שבה.

התופעה שתיארתי לעיל מתחלקת לשני סוגים: אחד זה התנהגות "לא אנושית" בעליל של דמות מסויימת או מספר דמויות. התנהלות מאולצת ומלאכותית שפשוט לא סביר בעליל שבני אדם יתנהגו בצורה שכזו בסיטואציה הנתונה. הסוג השני הוא הסברים "טכניים" לאילוצים כאלו ואחרים, שעם כל הכבוד לעובדה שהכל בלאו הכי דימיוני, זה פשוט מטופש מדי, מאולץ מדי והמטרה שלשמה הומצא ההסבר מלכתחילה מאוד ברורה.

הפיילוט מהבחינה הזאת עשה עבודה לא רעה מבחינתי. ההתנהגות של הדמויות האנושיות בסיטואציה של "המציאות שהכרנו מסתיימת באופן קטסטרופלי" הייתה בעיני משכנעת להפליא. לעומת זאת, במשך שאר הסדרה ובעיקר אחרי העונה הראשונה, השכנוע הזה הלך ונעלם. ההתנהגות של הדמויות נהפכה בהדרגה ממשכנעת ואמינה למאולצת ומלאכותית.

ייתכן שזה מה שאביב מכנה "אופרת סבון" (=היצירות הטלביזיוניות המאולצות והלא אמינות האולטימטיביות).
כסף (ניסיון 2) 466085
המממ. אני שופט על פי פרמטרים דומים, ואני לא חושב שהאמינות נפגעה במיוחד גם בעונות הבאות. למעשה, מבין כל סדרות המד"ב שיצא לי לראות, האמינות של BSG גדולה בסדרי גודל מכל השאר. דוגמאות בהחלט יכולות לסייע.
כסף (ניסיון 2) 466094
לא ראיתי את BSG אבל לדעתי פיירפליי מאוד אמינה
כסף (ניסיון 2) 466112
סליחה על הבורות, BSG זאת הסידרה עם היצורים המשונים שצריכים להסתפר?
כסף (ניסיון 2) 466113
סבא'לה, זה בכלל מהדור שלך... http://en.wikipedia.org/wiki/Battlestar_Galactica
כסף (ניסיון 2) 466116
תודה, פישר. כנראה התבלבלתי עם Babylon.
כסף (ניסיון 2) 466158
אחח, שכחנו להזכיר את B5...

איזה ציון נותן לה הפנל?
כסף (ניסיון 2) 466121
הכוונה שלי, כמובן, היא לסדרה "המחודשת" משנת 2003.
כסף (ניסיון 2) 466040
עניין משונה הסדרה הזו. צפיתי בעונה הראשונה באדיקות ונהניתי מכל רגע. לגבי העונה השנייה לא החזקתי מעמד אחרי הפרק השלישי והשלכתי אותה הצידה בשאט נפש.

גם 24 נעשתי דיי מעצבנת החל מהעונה השנייה, רק שמשום מה צפיתי בה עד העונה השישית.
בגנות הטלויזיה 466043
אני הפסקתי לאחר כחמישה פרקים בעונה השניה. זו היתה גירסת המתח עם ג'ק באוור ל-"Groundhog Day".

לאחר יותר משני עשורים של צפיה (רבה מן הראוי) בטלויזיה - בא לי קצת לקטר על המדיום ועל היכולת שלו ליצר סדרות דרמה איכותיות.

הצרה במדיום של הסידרה הטלויזיונית הוא הדחף הבלתי נשלט של הרשתות לחלוב כל סיפור הצלחה עד להבאתו לגסיסה איטית של ריקנות ורחיצה במים עומדים. גם אם הפרויקט נולד מרעיונות מוצלחים ויצירתיים, תמיד מגיעים האנשים עם החליפות ודוחפים לכיוון ה"יש לנו נוסחה מנצחת ומשבצת שידור, אז בשם אלוהי הרייטינג וסקרי דעת קהל, אל תתנו לכותבים ובמאים לגעת בזה!".

סדרות שנופלות למלכודת הזאת (99% ומעלה ואני לא חושב שאני מגזים) תמיד מתחילות למחזר את עצמן, להתרחק מסיכונים יצירתיים, לרצות את ה-FanBase, להחליף קונפליקטים ופיתוח דמויות בנוסחאות אופרת הסבון הבנאליות ביותר (תוך כדי מחזוריות בלתי פוסקת של "החזרה אל הסטטוס קוו") ומאבדות אפילו את החשק שיש ליוצרי הסידרה (והשחקנים עצמם) בפיתוח היצירה. שלא לדבר על רוב התכנים שמתחילתם הם פרוייקטים של האנשים בחליפות.

בקיצור: העמדה שלי היא שהמדיום הטלויזיוני, למרות הפוטנציאל שלו לתרום ליצירה מעמיקה וחוקרת (בלי הגבלת הזמן שיש לסרט ולמחזה) ולמרות שהוא כן יצר מספר פנינים (קטן) לאורך השנים, הוא "בגדול" מדיום נכשל, רדוד, מסחרי מידי, שכולו "ראשים מדברים" ללא שפה חזותית ובעצם לא יותר מאשר שעמום טוטאלי. כן, המצב חמור הרבה יותר ממדיומים מסחריים לא פחות כמו עולם הקולנוע. הסדרות המוצלחות הן היוצא מן הכלל *הנדיר* המעיד על הכלל. סידרה טובה היא לא פחות מאשר מעשה ניסי.

נכון, אפילו בספרות (או בכל מדיום אחר) הרוב זה הבררה, אבל איכות התוכן הירוד בטלויזיה הוא, לדעתי, אינטרינזי למדיום בצורתו הקיימת. הסיכוי שלי להנות מאיכותו של ספר, שמישהו שאני מעריך המליץ לי עליו, עולה בכמה סידרי גודל על הסיכוי שלי להנות מסידרת טלויזיה, שמישהו שאני מעריך המליץ לי עליה.

אני חושב שבעתיד, כאשר ה-PPP (או תשלום על הורדת תכנים) יהפוך למיינסטרים של הצפיה בתכנים, המדיום של "הסידרה" יממש יותר את הפוטנציאל שיש בו.
בגנות הטלויזיה 466044
אהמממ... PPV.
בגנות הטלויזיה 466051
בטלויזיה יש עניין של משאבים מוגבלים. יש לך מספר מוגבל מאוד של משבצות שידור.

בקולנוע ובספרות אתה יכול להוציא כמות גדולה של יצירות שלימות, במגוון רחב של ז'אנרים ומגוון רחב של איכויות שיפנו למגוון רחב של סוגי קהלים.

בטלויזיה אתה צריך להשיג את כל הרייטינג מכמה עשרות משבצות שידור שבועיות.
בגנות הטלויזיה 466064
ולכן קיים הצורך לשנות את אופי התנהלות המדיום. אני לא רואה סיבה להמשיך עם הפורמט הזה בו יש DJ שקובע מה לשדר ומתי. ספקי התכנים צריכים להסתפק בהספקת התוכן ולוותר על תפקיד רעיית התוכן. השימוש ב-DJ תכנים אולי מתאים לתוכניות אירוח, חדשות ותוכניות מדורת שבט למיניהן, אבל לא ליצירה וסיפורת. הצרכן, היוצרים ואמנות הסיפור רק נפגעים מהשיטה הזאת.
בגנות הטלויזיה 466065
כן, אבל מה אם המבנה הפיננסי של הענף הזה בנוי בצורה כזאת שזה קשה עד בלתי אפשרי להתמקד ביצירה איכותית ? אולי החליפות הם לא הבעיה, אלא תוצר הלוואי של צרכן רדוד ועלויות נלוות גבוהות, שיוצרות מצב שבו רק ל"מק'דונלדס" הטלביזיוני יש סיכוי לשרוד ?
בגנות הטלויזיה 466067
קולנוע, ספרות, תיאטרון ומוזיקה לא באותה סירה?

יש קהל ליצירה איכותית, פשוט לא גדול כמו לתכניות הפופוליסטיות. דווקא במציאות של זנב ארוך גם בטלוויזיה, אפשר לספק מספיק תכניות איכותיות למי שמעוניין, בלי הצורך הנוכחי ללקט אותן מבין הררי הזבל.
בגנות הטלויזיה 466073
לא בהכרח. ייתכן שיש באופן יחסי יותר קהל ליצירה ספרותית איכותית מאשר טלביזיונית. יכול להיות שעלויות ההפקה וההפצה במדיום הטלביזיוני גבוהות באופן יחסי מעלויות הכתיבה וההפצה של ספר.
בגנות הטלויזיה 466079
הצרכן הרדוד (גם אני לפעמים כזה!) תמיד היה, תמיד יהיה ותמיד יקבל את מה שהוא רוצה. זה בסדר (כך זה גם בספרות ובקולנוע). הבעיה העיקרית במדיום הטלביזיוני איננה היות הענף מסחרי, אלא ה-Broadcasting. אם הצרכן יוכל לבחור תכנים בצורה פרטנית (ברמת פרק בסידרה ולא ברמת חבילת ערוצים) ולהחליט לבד מתי לצפות בהם, אני מעריך שרמת התכנים תעלה לרמה הרצויה בה הרוב אמנם נשאר מק'דונלדס, אבל גם יש מספיק היצע למסעדות גורמה. אני מאמין שכן יש כוח קניה (לא ענק, אבל גדול מספיק) שיצדיק יצירה טובה ע"י יוצרים שאוהבים את מה שהם עושים (ולא רק את מה שהם מרוויחים).
בגנות הטלויזיה 466066
זה משתנה אם נרצה או לא. בארה"ב קוראים לזה From Prime time to My time. העתיד בו כל אחד יראה בטלוויזיה את מה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה אינו רחוק כל כך. הדבר היחיד שנשאר זה למצוא את הדרך לדחוף פנימה את הפרסומות (1). הטלוויזיה תהיה DVR (טיבו, יס מקס, הוט מג'יק) בעל קיבולת עצומה ומאגר תכניות ענק או אינטרנט זורם באיכות גבוהה המחובר למסך גדול. בסופו של דבר אין הבדל גדול ביניהם.

(1) ספק הכסף העיקרי למערכת - מ- 30%-50% מההכנסות של רשתות הכבלים ועד 100% ברשתות המקומיות והארציות
בגנות הטלויזיה 466078
זה לא מעלה חשש של הרבה הפקות דלות תקציב במקום מעט הפקות עתירות תקציב?
בגנות הטלויזיה 466081
אני מניח שהמצב לא יהיה שונה מהמצב כיום או מהמצב בקולנוע - האולפנים הגדולים ימשיכו לעשות מה שהם יודעים, קרי הפקות יקרות, המכוונות לקהל רחב בארה''ב ובשאר העולם. לידם יהיו הרבה אולפנים קטנים עם הפקות צנועות יותר.

אגב, אין בהכרח קשר בין תקציב לאיכות - אני מעדיף לראות את הדיילי שואו, ארל או איש משפחה על פני מפלצת תקציב כמו רומא.

מעניין יהיה לראות כיצד יסתדרו ספקי התוכן במבנה הטלוויזיה החדש, בעיקר בכל מה שנוגע לקונסיגנציה. האם יהיו עדיין ספקי תוכן שמתמחים בתכניות חדשות וספקי תוכן 'משומש' או שיהיה שינוי מהותי בדרכי הפצת התכנים אל הלקוחות
בגנות הטלויזיה 466054
מעניין. אתמול בלילה מחקתי תגובה דומה (אם כי קצרה יותר), ואני נשאר שוב רק עם: "מה שאביב אמר".

העניין הוא שמחקתי את התגובה ההיא כי לא רציתי להיכנס לוויכוח ארוך ומתיש עם אבירי המדיום הטלבזיוני. ולכן אני מרגיש עכשיו חובה מוסרית להצי... לשאול: אם כל האמור לעיל נכון, האם זה לא מראה לנו למה המדיום הטלביזיוני רדוד באופן אינהרנטי ? שהרי יש הרבה יותר חליפות בשואו ביז מאשר בתעשיית המילה הכתובה, לא ?
עונה 24 אינה עונה 466055
אני מסכים עם רוב מה שאתה כותב, אבל השורה התחתונה לא מתחייבת. נניח, כמודל, שיש סדרות טלוויזיה טובות מאוד בעונתן הראשונה, ואז, בתהליך כמעט דטרמיניסטי, הן מידרדרות, או במקרה הטוב קופאות על שמריהן. לכאורה, יוצא מזה שסדרות טלוויזיה בהכרח אינן יצירות טובות. אבל זה נכון רק אם אתה שופט את הסדרה כחבילה אחת מתחילתה ועד סוף עונתה האחרונה. והרי אתה יכול להחליט שאתה מתייחס רק לעונה הראשונה והמוצלחת של סדרה, ואז כן יש יצירות טובות בטלוויזיה. אחרי הכל, צפייה בעונה אחת יכולה לספק חוויה שלמה; ולרוב ממילא היוצרים יוצרים את העונה הראשונה, ומוציאים אותה לאור, מבלי להיות בטוחים מה יהיה אחר-כך, אם בכלל. נכון שלרוב העונה הראשונה של סדרה תתאפיין בכך שהעלילה לא תיגמר באופן סגור (כי רוצים למשוך צופים לעונה השנייה). זו מגבלה, אבל לא במידה שמוציאה את הטעם מהסוגה (סוגת העונות הראשונות של סדרות טלוויזיה).
עונה 24 אינה עונה 466062
אני מסכים, אבל זה מאוד תלוי במינון של הקצוות והחורים בעלילה שנשארים פתוחים. עונה ראשונה ואיכותית, שבנויה באופן כזה שהיא לא יותר מאשר אקספוזיציה מוצלחת (למשל) לא יכולה להנות מהנחה שכזו.
בגנות הטלויזיה 466068
אני חושב שאתה מעט מגזים. קודם כל, אין מקום להשוואה בין הטלוויזיה לספרות - המדיומים כל כך שונים. ההשוואה הנכונה (לדעתי) היא לקולנוע מצד אחד, ולמשחקי מחשב מצד שני.

מדיום משחקי המחשב, אפשר לטעון, עדיין בחיתוליו ומלבד מספר כותרים בודדים בעשרים השנה האחרונות קשה למצוא בו הרבה מעבר לבידור זול ורפטטיווי. הקולנוע חווה ירידה ארוכה ומתמשכת באיכות ובמקוריות, כבר משנות ה-‏70. השפה החזותית ב-‏99.9% מסרטי הקולנוע שיוצאים בימים אלו, ואני לא מתייחס רק לסרטים הוליוודיים, היא משעממת ורדודה לא פחות מאשר בטלוויזיה.

השימוש במספר מצלמות כמובן החל בקולנוע, אבל הובא לרמתו העקבית ביותר דווקא בטלוויזיה (ראה לדוגמא את Friday Night Lights מהשנים האחרונות); פורמט הראש המדבר הדוקומנטרי קיים גם בקולנוע, אבל תתקשה למצוא סרט דוקו' שמשתווה בתעוזתו ל-The Ascent of Man; נטורליזם קיים מראשית ימי הקולנוע, אבל The Wire עושה זאת בצורה כל כך משכנעת וחסרת מאמץ; ועוד ועוד.
נכון, עוד לא היה קיובריק בטלוויזיה, ולא קורוסאווה, ואפילו לא טרנטינו או וונג קאר-וואי. אבל במאים עם שפה חזותית מקורית ופורצת גבולות הם נדירים לא פחות מאשר סדרת טלוויזיה איכותית.

שים לב רק לסדרות של ערוץ אחד בעשור האחרון: דדווד, רומא, סופרנוס, The Wire, קרניבל - אתה יכול לחשוב על אולפן קולנוע שהיתה לו תפוקה אפילו דומה באיכות התוכן והביצוע?

בסופו של דבר, לא צריכים לשפוט אף מדיום על פי המיינסטרים. הטלוויזיה הביאה לנו יצירות גדולות רבות, ודווקא בעשור האחרון היא הולכת ומשתפרת.
בגנות הטלויזיה 466082
רשימת התוכניות של HBO - דדווד, רומא, סופרנוס, The Wire, קרניבל, מחזקות את הטענה שלי. כולן סדרות שאת ההצלחה שלהן (ואת עצם קיומן) ניתן להסביר ע"י השתנות אופי צריכת התכנים (שיתוף קבצים, DVD, IPTV). בעולם של Broadcast ,רייטינג ומשבצות שידור בלבד, The Wire (למשל) היתה נעלמת מהר מאוד. בעולם עתידי עם אופי צריכה שונה של תכנים, חלק אחר שלהן (רומא, קרניבל) היה שורד כדי לספק יצירות שלמות יותר.

מה שאמרתי אולי נשמע כמו קיטור לשמו, אבל אני חושב שמתקבל הרושם הלא נכון. אני דווקא אופטימי לגבי *העתיד* של המדיום, בתנאי שאופי הצריכה ימשיך להשתנות בכיוון המגמה הנ"ל. אני חושב שדווקא צפוי למדיום "תור זהב" בעשורים הקרובים.

אני לא חושב שצריך לזרוק את הטלויזיה לפח. כל מה שאני אומר הוא בסה"כ "Hang the DJ".
בגנות הטלויזיה 466100
אני מסכים לגמרי עם השערותיך לעתיד, פשוט קצת צרמה לי האמירה שאין בטלוויזיה עומק ויזואלי או תוכני בגלל מהותו של המדיום...
בגנות הטלויזיה 466101
זה אכן קצת צורם, אבל אני עומד מאחורי האמירה שלי לגבי הכאן ועכשיו (והיוצאים מן הכלל, אותם גם אני אוהב ומעריך, שאפשר לספור על שתי ידים, רק מחזקים את העמדה שלי לגבי האופי האינטרינזי הלקוי של המדיום). בעתיד (כשאופי המדיום עצמו ישתנה) אינשאללה.
לא מסכים 466130
אני לא חושב שאתה באמת יכול להגיד שהקולנוע או המוזיקה הפופולרית לא נמצאים באותה בעיה. בעיית התקליט השני (או הספר השני או הסרט השני או העונה השניה) היא בעיה שאין לה פתרון פשוט, לא לכל האנששים יש מספיק כשרון ומספיק מה להגיד על מנת ליצור יותר מיצירה אחת בעלת משמעות. מצד שני, בגלל העלויות המטורפות, דווקא מי שכבר הוציא משהו מוצלח יקבל את האפשרות להוציא עוד משהו. היום, אני חושב שדווקא הטלויזיה מיצרת דברים יותר טובים מהקולנוע, לא תמיד, לא הכל, אבל גם בקולנוע 99% זה זבל‏1. בעיקר בגלל שיותר אנשים מוכשרים באים היום לטלויזיה, שיותר כסף הולך לטלויזיה, והטלויזיה בארה"ב שינתה את הגישה כלפי תוכניות איכות. מה שאומר שהמצב רק משתפר.

מצד שני, אני לא חושב שה-PPV יוריד את כמות הזבל, זאת נשמעת לי גישה נאיבית שלא מבוססת על המציאות.

1 אתמול קראתי את http://www.popup.co.il/?p=2727
לא מסכים 466139
למרות שהתגובה לא אלי, הערה בכל זאת

ה- DVR (ולא ה-PPV כמו שמישהו כתב) לא אמור להוריד את כמות הזבל אלא להקל על ליקוט תכניות האיכות, בזמן שנוח לצרכן לצרוך אותן.

דבר שני שהוא עושה זה להקטין את מגבלות הכמות שרשת או אולפן מסוימים יכולים להפיק ו'לשדר'.

שינוי נוסף ומעניין הוא יציאה מתכתיבי לו"ז של ההקרנות וכתוצאה מכך גמישות באורך של פרקים ובמבנה שלהם. היום רוב הסדרות בטלוויזיה מתחלקות לשני אורכים - 22 דקות ו- 45 דקות לפרק. בסדרה קצרה 2 הפסקות ובארוכה 4, כאשר לפני כל הפסקה רצוי שיהיה קליף האנגר. כותבים לטלוויזיה מתייחסים לאילוצים כמצב נתון ומעניין יהיה לראות סדרות שלא כפופות לאילוצים אלו.

אגב, בסגנון Deeper Meaning of Liff, הייתי רוצה למצוא מילה שתתאר את הרגע שבו חודרת לראשך ההבנה שהפרק שאתה רואה הוא חלק מפרק כפול כי אין סיכוי שיצליחו להתיר את סבך העלילה בכמה דקות שנשארו
לא מסכים 466468
בשורה התחתונה, אני חושב שזה לא באמת ישנה משהו מהותי שהוידאו לא שינה קודם. אולי זה יעשה את החיים של צופה הטלויזיה ליותר קלים, ויאפשר לו לצפות בתוכניות באיכות ויזואלית גבוהה יותר, במחיר זול יותר, וזהו. מהותית אני לא חושב שזה לא ישנה הרבה, והאיכות התכנית לא תשתנה בעקבות זה.

אני לא חושב שיש מגבלה אמיתית על הכמות הטלוויזיה המופקת היום. יש הרבה סדרות שלא כפופות לאילוצים האלה, אני לא חושב שביטול אילוצים ישנה את האיכות (האם הייקו עם יותר הברות יהיה איכותי יותר?)

חשבתי שיש לזה שם: עדינה ווטסון.
לא מסכים 466477
איזה סדרות לא כפופות לאילוצים האלו? לפחות בנוגע לסדרות האמריקאיות, אם אין רייטינג מספיק - מורידים אותן. זה איום מתמיד שמרחף מעל הראש שלהן. סטודיו 60, פיירפלי (המופתית) והמון סדרות בעלות פוטנציל איכותי לא קיבלו סיכוי אמיתי ואפילו סיינפלד לא הייתה רחוקה מגורל זה.

אין לי ספק שבעוד מספר שנים סידרה כמו פיירפלי הייתה יכולה לשרוד לא מעט עונות, אפילו על מעריצי ג'וס בלבד.
לא מסכים 466479
התייחסתי לאילוצי הזמן.

אין לי ספק שגם הרבה ספרים איכותיים לא יצאו לאור בגלל שההוצאות לאור לא השכילה להוציא אותם לאור. ככה כמעט פספסנו את (טוב, אין לי שמות כרגע, אם זה יהיה עקרוני, אני אחפש ברצינות). אני לא חשוב שהיום כשהעלות של הוצאת ספר נמוכה בהרבה, ויש כותבים שמוציאים ספרים על חשבונם, האיכות של הספרים עלתה.
לא מסכים 466480
השוואה מעניינת אבל לא מדויקת (1). רוב האוכלוסיה רואה טלוויזיה בין השעות 18:00-24:00, כאשר מתוכן ישנן שעתיים של פריים-טיים. בשעות האלו סדרות למבוגרים צריכות להתחרות על תשומת לב הצופים, כאשר במקביל ישנן תכניות ריאליטי, חדשות וכד'. בסופו של יום, המגבלה שכל רשת יכולה לשדר רק תכנית אחת בכל זמן נתון הינה מגבלה חמורה ביותר. תחשוב על עולם שבו כל חנות ספרים יכלה למכור רק 20 ספרים בכל רגע נתון - איזו השפעה הייתה לכך על איכות הספרים.

(1) אולי השוואה לעולם הקולנוע או התיאטרון יכלה להיות יותר טובה.
לא מסכים 466482
הפריים-טיים של ארבעת(?) הרשתות הלאומיות בארה"ב הוא כמו מדף המומלצים בסטימצקי, גם מבחינת המבחר, גם מבחינת החשיפה וגם מבחינת האיכות. אם אתה לא רוצה לקרוא רק את רם אורן ועמוס עוז, אתה צריך לשוטט קצת יותר עמוק, ואפשרויות כאלה יש לך היום גם בטלוויזיה.
לא מסכים 466485
כמה אפשרויות? חוץ מארבעת הרשתות יש את רשתות הכבלים והלווין. ברשתות הכבלים אמנם יש מאות ערוצים, אבל מעט מהם נועדו לסדרות חדשות. ערוצי הכבלים הינם ערוצים ייעודיים, בעיקרם לספורט, שפות זרות (בעיקר ספרדית) וערוצי קונסיגנציה

אז יש את HBO ואולי עוד שלושה ארבעה ערוצי כבלים שיכולים לשדר סדרות - אתה משווה את המצב לכמות הספרים שאפשר למכור בחנות ספרים של בארנס אנד נובל?

המצב לא שונה בהרבה מהמצב בארץ - מאות ערוצים בכבלים אבל בסופו של דבר חמישה וחצי ערוצים שבהם אפשר לשדר סדרות מקור. בסטימצקי נמכרים עשרות ספרים חדשים מדי חודש.
לא מסכים 466487
כמה ערוצים שהם לא ערוצי ספורט, ערוצים בשפות זרות או ערוצי קונסיגנציה יש?

העניין הוא שאני לא חושב שזה מה שמהווה חסם לאיכות.
לא מסכים 466533
(הארי פוטר)
catch 22 466564
בעיית התקליט השני 466146
למה? לדוגמה, לאחרונה הקשבתי לארבעת התקליטים הראשונים של לד זפלין (למרות שאת הרביעי אני מחבב פחות). והם לא חריגים.
בעיית התקליט השני 466469
לכל כלל יש יוצאים מהכלל (אם כי, אני לא חושב שדווקא לד זפלין הם היוצאים מהכלל. בכלל, אם אני כבר מדבר איתך, מה אנגלופיל כמוך עושה בארה"ב?).
בעיית התקליט השני 466478
מה זאת אומרת? כדי לקטר על הפרימיטיבים מהמערב התיכון שבוחרים במנהיגים דתיים אוהבי ישראל.
בעיית התקליט השני 466513
אני חושב שהשאלה שלך מבוססת על כמה הנחות מוטעות.

אבל אם נניח שהיא לא, אז אולי מידה מסוימת של מיזנטרופיה מונעת פילייה.

חוץ מזה, יכול להיות שבאמריקה יותר קל לקבל דברים אנגליים, מתומצתים, מרוכזים, מסוננים. לדוגמה, אני לא אוהב את חדשות הביביסי בגלל צורת ההגשה המנייריסטית שלהם, עם כתבים שמניעים את הראש להשיג אפקט של "משמעות," אינטונציה של דיבור שירי-מלאכותי לאפקט דרמטי או מלגלג וכיוב', באנגלית בריטית לא תקנית :) אנדרסטייטמנט רציני יותר אפשר לקבל דווקא במקומות אחרים.

ולענינינו, לד זפלין הם בהחלט לא יוצאים מהכלל. אני בטוח שיש לך הרבה דוגמאות אחרות, כמו להקה אחרת שהקשבתי לתקליטיה בזמן האחרון, קולוסאום, או הקליטים של זמרת הג'אז ג'יין מונהייט (תשובה אפשרית לשאלה הקודמת), וכמובן דוגמאות מתחום הספרות או סרטים כמו טרילוגיית הפיראטים מהקאריביים.
בעיית התקליט השני 466608
תודה.

יש הרבה יוצרים שמצליחים להוציא יצירות מוצלחות גם בפעם השניה והשלישית. מצד שני, יש הרבה שנגמר להם הסוס אחרי הפעם הראשונה.
לא מסכים 466435
אני חושב שאני כן יכול להגיד והנה אמרתי.

אני חושב שההשוואה לבעיית הספר השני או הסרט השני היא השוואה נאיבית שלא מבוססת על המציאות (אלא על הצורך ליצור סימטריה מושלמת ומאולצת משהו). המדיומים שונים והבעיות שונות.
לא מסכים 466470
המדיומים שונים, חלק מהביות שונות, הטבע האנושי קבוע, אני חושב שנאיבי ולא מבוסס על המציאות היא האמונה שטכנולוגיה תשנה את הטבע שלנו.
לא מסכים 466481
זה היה מעשיר ללמוד מה אתה חושב על האמונה הזאת.
לא מסכים 466483
לא הבנתי.
לא מסכים 466488
האמונה שטכנולוגיה תשנה את הטבע האנושי יכולה להיות נושא מעניין לדיון, אבל בהקשר זה היא לא יותר מאיש קש שבחרת להתוכח איתו.
לא מסכים 466611
העניין הוא שכל הבעיות האלה קיימות בכל סוגי היצירה האנושית מאז הרנסנס, אני לא חושב שמופרך ליחס אותן לטבע האנושי. מה לעשות, אני חושב שבני אדם באמת מתקשים לזהות איכות, מתקשים לייצר איכות, מתעקשים לשלם יותר למה שאיכותי פחות, נוטים להשאיר את היוצרים האיכותיים ללא תמיכה כלכלית מספיקה. אני חושב שטכנולוגיה זאת או אחרת לא תשנה את אף אחד מהדברים האלה. אני גם חושב שכשאתה מדבר על טכנולוגיה שתוזיל (למעשה) את עלויות השידור, בזמן שעיקר הקושי הוא עלויות הייצור, אפילו לא תגדיל את המבחר האיכותי, ותשאיר אותך עם הרבה זבל שלא תוכל לברור ממנו.
כוננות דורפל 466614
אז איך מזהים איכות?
כוננות דורפל 466615
קוראים את ''זן ואמנות אחזקת האופנוע''. דה.
כוננות דורפל 466617
אולי במקום ''מתקשים לזהות איכות'' הייתי צריך לכתוב ''מעדיפים שלא לצרוך איכות''.
כוננות דורפל 466619
מזכיר לי את הדיון על הטעם הטוב. האם אדם שאין לו טעם טוב (בבגדים למשל) יודע שאין לו טעם טוב? ואם הוא יודע את זה, למה הוא לא משתפר?
כוננות דורפל 466620
למה?
כוננות דורפל 466621
מי לא רוצה להתלבש בטעם טוב?
כוננות דורפל 466622
התכוונתי לשאול למה זה מזכיר לך.
כוננות דורפל 466627
היה נראה לי שמי שמזהה איכות אבל מעדיף לא לצרוך‏1 אותה דומה למי שמעדיף להתלבש בחוסר טעם למרות שהוא יודע להתלבש טוב.

1 ביטוי מעצבן.
כוננות דורפל 466630
אולי כן, אבל אני לא חושב שהשאלה ''למה'' (אנשים לא צורכים איכות או מתלבשים בטעם) שייכת לדיון על השאלה ''האם'' (אנשים לא צורכים איכות או מתלבשים בטעם) ולשאלה ''מה התוצאה'' (של אי צריכת איכות או חוסר בטעם בלבוש).
כוננות דורפל 466631
אין דבר, לי בכלל כבר אין מושג על מה הדיון. סתם הופתעתי מכך שאתה לא חושב שאיכות היא תכונה שבני אדם מסוגלים לזהות.
עניין של סדר עדיפויות 466623
מי שהבגדים הם לא הדבר הכי חשוב לו בעולם ולכן הוא משתדל להתלבש בטעם טוב, אבל משתדל רק קצת, לא הרבה - רק עד גבול מסויים ותו לא. מי שיודע שאלה המעריכים אותו, מעריכים אותו בזכות האינטליגנציה והאישיות שלו, ואלה שאינם מעריכים אותו - ממילא אין טעם להשקיע למענם שעות משעממות בתאי המדידה שבחנויות. מי שאינו סובל מעודפי זמן פנוי, ואת הזמן הפנוי המועט והיקר שיש לו - הוא מעדיף להקדיש לשיפור טעמו המוסיקלי באמצעות האזנה לסימפוניות של ברוקנר ולאו דווקא ללימוד תורת התאמת הצבעים האופטימלית בין החולצה לנעליים (?).
עניין של סדר עדיפויות 466624
מה זאת אומרת, "מעדיף להקדיש לשיפור טעמו המוסיקלי"? נשמע כמו "להתקנפרם בתחום ש'חשוב באמת"'.
עניין של סדר עדיפויות 466625
אוקיי, ניחשתי שהתגובה הזו תגיע די מהר וכבר התכוננתי:

בוא נגיד לצורך העניין שמר X אינו פועל לשיפור טעמו המוסיקלי אלא מנסה להבין מה יש בהן, בסימפוניות הארוכות-עד-מאוד של אנטון ברוקנר, שגורם למספר אנשים לשבת בסבלנות, להקשיב להן עד סופן וגם ליהנות מהן. בוא נוסיף עוד, לצורך העניין ולמטרת הבהרת טוהר הכוונות, שגיבורנו עושה את הדבר בפרטיות ביתו המלאה, משתמש באוזניות ע"מ להסתיר את פעולותיו החתרניות מן השכנים, דואג לעשות את מעשיו בשעות שבהן הוא יודע שידידיו וחבריו לא יפתיעו אותו בביקורים בלתי רצויים, שומר על סודיות מוחלטת ואינו מתכוון לספר לאיש, אי פעם, על נסיונות הבנת-ברוקנר שהוא עורך לעצמו בלבד, בעצמו בלבד, עם עצמו בלבד, מסיבותיו שלו.

דיל?

עניין של סדר עדיפויות 466662
מה דיל? הוא לא צריך לבקש ממני רשות. אני רק אומר שמהניסוח הראשון שלך - "לשיפור טעמו המוסיקלי" - עולה הרושם (שאתה כמובן רשאי לתקן) שאתה מחזיק בתפיסת עולם מסויימת, שלפיה יש דברים מסויימים שראוי להנות מהם, ומי שזה לא בא לו בטבעיות, צריך לנסות קשה יותר. זו תפיסה שונה מהותית מזאת הגורסת שאם חבר'ה מעניינים כמו הפרופסור ההוא נהנים מהמוסיקה של ברוקנר, שווה אולי לתת לה עוד הזדמנות או שתיים, כי לא לגמרי בלתי סביר להניח שפספסנו משהו בהאזנה הראשונה. אם אתה מחזיק בעמדה השניה, הייתי במקומך אומר "להנאה ממוסיקה שהוא כבר אוהב, ולהיחשפות למוסיקה נוספת, שהוא עשוי לאהוב."
עניין של סדר עדיפויות 466628
נניח שהוא רוצה "להתקנפרם בתחום ש'חשוב באמת"', אז מה הבעיה?
כוננות דורפל 466632
אני יודע שאין לי טעם טוב בבגדים בגלל המשוב שאני מקבל מהסביבה. זה לא מספיק חשוב בעיני כדי להתאמץ במיוחד להשתפר, מה עוד שאני סקפטי בקשר לסיכויי ההצלחה שלי.
כוננות דורפל 466634
קודם כל, אתה כבר הצהרת שאין לך בכלל טעם בבגדים, לא טוב ולא רע. בעלי טעם רע זה משהו אחר- הם יודעים איזה בגדים הם אוהבים והם משתדלים ללבוש אותם כי הם חושבים שזה יפה. לדעתי הם גם לא ממש מאמינים כשמישהו אומר להם שמה שהם לובשים זה מכוער. אולי נעלבים, אבל לא מאמינים.
כוננות דורפל 466639
אם כך זה די עונה על השאלה ב תגובה 466619 , לא?
כוננות דורפל 466641
השאלה שם היתה רטורית. סמיילי טען שאו ש
(א)אנשים לא יכולים לזהות איכות (ואז השאלה היא מי כן) ,
או ש(ב)אנשים מזהים איכות ובכל זאת סולדים ממנה,
ואז השאלה היתה איך מישהו יכול לסלוד מאיכות, והתשובה הרטורית (שלי) היתה שאדם כזה לא *באמת* מאמין שזה איכותי, מה שמחזיר אותנו לאפשרות (א).
כוננות דורפל 466645
לא נראה לי שזה קשור בשאלה אם מישהו מאמין/לא מאמין שמשהו באמת איכותי. הוא פשוט אוהב את מה שטעמו מכתיב לו, בלי קשר ל"קנון" של האיכותיים.
כוננות דורפל 466648
אם יש קנון, ניחא.
כוננות דורפל 466651
אם אין קנון, אי אפשר לדבר על "יותר" או "פחות" איכותי, לא?
(כמובן, יש הרבה קנונים, לא אחד).
כוננות דורפל 466753
הטענה שלי היתה יותר פשוטה:
בכל מה שנוגע לתרבות, אנשים לא קונים איכות.
לא קשה להשתכנע בזה, אפשר להזכר בואן גוך שורף את ציוריו בשביל החום, בקפקא עובד כפקיד ועוד. אפשר גם להסתכל בכל רשימת רבי המכר (ספרים, סרטים, מוזיקה). עכשיו נשאר לנו לשאול את עצמנו אם בריטני ספירס באמת איכותית יותר מויואלדי. אם תסכים איתי שלא, תוכל לנסות לתת הסברים לתופעה.
כוננות דורפל 466761
טענה קצת מבולבלת - האם "אנשים" הם בני החברה שלנו כיום, או המין האנושי בכלל?

מן הסתם היו מקבילות למוזיקת פופ בימי ויוואלדי, אבל ייתכן שבסטנדרטים של ימינו הן היו נשמעות איכותיות ביותר.

(קפקא מעולם לא פרסם ולא התכוון לפרסם את יצירותיו, אז הוא לא דוגמא טובה).
כוננות דורפל 466767
אנשים הם בני החברה שלנו היום, בני חברות אחרות היום, בני חברות אחרות בעבר, ואני מניח (באינדוקציה) שגם בני חברות אחרות בעתיד.

ויואלדי וקפקא היו סתם דוגמאות. ממש אין חשיבות לשמות. על כל יוצר שאני ואת נסכים עליו שהוא איכותי אני מאמין שנמצא יוצר שנסכים עליו שהוא לא איכותי והרוויח יותר מהיצירה שלו.
כוננות דורפל 466769
עוד לא קראתי שום דבר שלו, אבל שמעתי את שמו מועלה כיוצר "איכותי" שהרוויח יפה - T. S. Elliot.
כוננות דורפל 466770
נגיד שהוכחת שקיים יוצר איכותי שהרוויח כסף. אתה ממש רחוק מלהוכיח שכל יוצר איכותי מרוויח, ו/או שכל יוצר שהרוויח הוא איכותי. בקיצור, זה לא הכיוון הנכון ולא יכול להיות.
כוננות דורפל 466771
הכיוון הנכון למה בדיוק? זה סתם היה אפרופו.
כוננות דורפל 466797
הכיוון הנכון בלשכנע אותי שאני טועה.
כוננות דורפל 466779
נו, אז? איך זה מביא אותנו ל"כלל" שלך?
צ'רלס דיקנס - איכותי? נראה לי שנסכים שכן. הוא הרוויח כיוון שהסיפורים שלו התפרסמו בהמשכים בעיתון. אז אולי זו שאלה של פלטפורמות שיווק ולא של מה שאנשים רוצים?
כוננות דורפל 466798
בשביל להראות לי שאנשים בוחרים לצרוך יותר דברים איכותיים מדברים לא איכותיים את צריכה להראות לי שברשימת רבי המכר מופעים דברים יותר איכותיים לפני דברים פחות איכותיים באופן די קבוע.

לא ישכנע אותי:
אנקדוטות על דברים לא איכותיים שלא נמכרו או דברים איכותיים שכן נמכרו.
הסברים למה דברים לא איכותיים לא נמכרים.
הסברים למה דברים איכותיים נמכרים.
הסברים למה דברים לא איכותיים נמכרים.
הסברים למה דברים איכותיים לא נמכרים.
הסברים על מה זה איכות לדעתך.
הסברים על מה זה לא איכות לדעתך.
וכו'

(וזה לא רק נדמה לך, כל מה שכתוב בתגובה הזאת באמת מובן מעליו)
כוננות דורפל 466810
לפני שמישהו ניגש לשכנע אותך, הוא צריך לדעת מה ההגדרה שלך ל''איכותי''. קשר בבקשה להודעה שבה הגדרת.
כוננות דורפל 466814
זהו, שלא. תגובה 466768 "כל מה שצריך להסכים עליו כרגע הוא שיש יצירה יותר איכותית ויש יצירה פחות איכותית. אם נסכים על זה, נשאל "האם הראשונה תמיד נמכרת טוב יותר מהשניה?" אני טוען שלא, ושעבור כל הגדרה כנה שתתתן‏1 אוכל למצוא לך דוגמאות מקבילות לבריטני ספירס וויואלדי."
כוננות דורפל 466835
"כל מה שצריך להסכים עליו כרגע הוא שיש יצירה יותר איכותית ויש יצירה פחות איכותית" - אבל אם נגדיר "איכותי" כפופולרי, בין אם בקרב האוכלוסיה כולה או רק בקרב אליטה אינטלקטואלית נבחרת, אפשר בקלות להסכים שיש יצירות איכותיות יותר ויצירות איכותיות פחות, מבלי להסכים שהאיכותיות פחות תמיד נמכרות יותר טוב. אתה חייב להגדיר לפני שנתחיל בדיון.

עם הגדרות אחרות, גם לא ברור שהיצירה האיכותית נמכרת, בממוצע, פחות בהצלחה. אי-אפשר אפילו להתחיל לחשוב על הנושא לפני שתיתן הגדרה.

---

נקודה שונה שמעניינת אותי - מה דעתך על חדשנות ואיכות? יצירה היא פחות איכותית ככל שקיימות יותר יצירות כמותה? זה משנה אם הן נוצרו באופן בלתי תלוי? זה משנה אם הן נוצרו לפני או אחרי המתחרות? זה משנה אם אני ניגש אליהן דווקא בסדר ההפוך? אם אתה לא הולך לתת לי הגדרה לאיכות, אבל מעוניין שאקבל שיש כזה דבר, יצירה איכותית ויצירה לא איכותית, אתה חייב קודם לענות לי לפחות על השאלות האלה.
כוננות דורפל 466845
"אבל אם נגדיר "איכותי" כפופולרי ..." אבל, אם היית טורח לקרוא את מה שאני כותב לך לפני שאתה טורח להגיב, כמו למשל את "אלא אם כן אתה טטען ברצינות שההגדרה הכנה שלך לאיכות היא "מה שנמכר היטב" ולחוסר באיכות היא "מה שלא מצליח להמכר"" היינו יכולים לחסוך כמה תגובות.

"אתה חייב להגדיר לפני שנתחיל בדיון." אני לא. עובדה.

"נקודה שונה שמעניינת אותי... אתה חייב קודם לענות לי לפחות על השאלות האלה" אני לא חייב כלום, להפך, אני טוען שעבור *כל* הגדרה כנה (אם יוצא יחיד מהכלל, ואחד משעמם במיוחד) של איכות ש*אתה* תתן אני אמצא לך דוגמאות מתאימות.
כוננות דורפל 466847
קראתי גם קראתי, אבל, סמיילי ידידי, אם אתה אומר משהו לפני בנימה מזלזלת, זה לא מונע ממני להגיד אותו אחר כך ברצינות.

"'אתה חייב להגדיר לפני שנתחיל בדיון.' אני לא. עובדה." - לזה אתה קורא דיון?

כשעשוע אינטלקטואלי בלבד, ולמרות שזה בכלל לא הכרחי לדיון, כפי שהוכחת זה הרגע באותות ובמופתים, אולי תספק "הגדרה כנה" אחת לאיכות, כדי שנדע איך להבין אותך?
כוננות דורפל 466848
דורפל ידידי, אני חייב הרבה דברים להרבה אנשים, אני לא חושב שאני חייב לך כלום, ובטח שלא הגדרות.

אין לי שום הגדרה לאיכות, אני לא מבין בדברים כאלה. הייתי רוצה להאמין שכשאני נפגש באיכות אני מזהה אותה, אבל אני לא יכול לטעון בכנות שזה באמת כך. אני לא רואה במה זה משנה, יותר מזה, כל הגדרה שאני אתן רק תקלקל את הטענה שלי ותהפוך אותה למקרה פרטי ולא מעניין.
466855
התכוונתי לעקוץ, לא להעליב. סלח לי בבקשה אם נפגעת.

אני בוודאי לא מבין אותך, שהרי לא סביר, לעניות דעתי, שאתה מצפה שאיילים ישתכנעו בהרגשה הפרטית שלך, ש:
1. כשאתה פוגש באיכות, אתה מזהה אותה,
2. היא נמכרת פחות טוב מחוסר-איכות,
וזאת מבלי לדעת כלל מהי להרגשתך האישית איכות.

טענת שמספיק להסכים שיש כזה דבר, איכות, ושהיא לא ההגדרה יוצאת הדופן היחידה, כביכול, של איכות כפופולריות. הנה הגדרה נוספת שלא משתלבת עם הטענה שלך - איכותי הוא מה שמשרת את מטרתו נאמנה. מוסיקה נועדה לגרום להנאה (גם אם מלנכולית). ספרים נועדו לספק את סקרנותך, לגרום לך להנאה, ולאפשר לך להראות חכם כשאנשים נכנסים אליך הביתה ורואים אותם על המדף. איכות נמכרת מצוין על פי ההגדרה הזאת, נדמה לי, וזו הגדרה בכלל לא משונה או משעממת.
466863
לדורפל - תגובתי מוצמדת כרגע לתגובתך שהיא האחרונה בפתיל לעת עתה, אך היא מיועדת לשניכם, לך ולסמיילי:

יש כמעט בהכרח השטחה והחמצת העניין, כאשר באים לתת הגדרה כוללת של "איכות", במספר מלים/משפטים, לכל האמנויות ביחד - או לכל הדברים ה"איכותיים" עלי אדמות - ביחד.

הנה למשל, אני ניסיתי פעם להסביר בקיצור יחסי, בתגובה 380410, מדוע, לדעתי, המוסיקה הקלאסית היא איכותית יותר מסוגי מוסיקה אחרים (אם כי כיום לא הייתי מדברת על *כל* סוגי המוסיקה האחרים אלא הייתי מסייגת ואומרת - היא איכותית יותר מסוגי מוסיקה *רבים* אחרים).

הרבה לפניי ניסו כמה משתתפים, כמה שעדיין פעילים (למרבה השמחה) באייל, (רב"י, ירדן), ועוד כמה שכבר אינם פעילים או עברו מאז לאלמוניות - לדון ברצינות ובעמקות רבה יותר ממני בשאלת עליונותה המסויימת של המוסיקה הקלאסית על פני סוגי מוסיקה אחרים, בפתיל המעניין בערך מתגובה 152912 והלאה.

כמו שאתה וסמיילי יכולים לראות עפ"י ההסברים שלהם, לדעתם לא זו בלבד שמידת ה"נמכרות" של מוסיקה כלשהי אינה מהווה מדד לאיכותה, אלא, כמו שאומרת נגה בתגובה 153068 - איכותי הוא דווקא פחות נגיש. ואני מוסיפה לדבריה: נגישות מצומצמת - זה איננו חוק בל יעבור, אך החוק הנ"ל "עובד" בתחומי אמנות רבים והדבר בולט מאוד במוסיקה. נדמה לי שהמונח "מורכבות" יכול להוות מונח מפתח ובסיס מסויים לפענוח כמה עקרונות מובילים בנושא זה.

מובן שאפשר להתווכח עם הטענה, אבל ההסברים בפתיל ההוא הם, לפחות לדעתי, מנומקים ומשכנעים למדי, ונקל להבין מתוכם מה יש בבאך שאין לבריטני ספירס (אם כי, כמובן, זו האחרונה מצטיינת במספר איכויות שבאך לא יכול היה אף לחלום על שכמותן - אבל איכויותיה אלה הן לאו דווקא בתחום המוסיקה אלא בתחומים אחרים לגמרי, והן שהביאו לרמת הנמכרות הגבוהה שלה).

זה באשר למוסיקה. ומישהו אחר יכול לנסות ולהסביר מה איכותי, או "איכותי", בספרות, ובסוגי ספרות מסויימים או סופרים מסויימים על פני סוגים אחרים וסופרים אחרים. ומישהו שלישי ינסה להרים את הכפפה באשר לאמנות הפלסטית לסוגיה וכו' - ונדמה לי שככל שיוסיפו ויפרטו, איש איש ותחושותיו, הידע שלו, דעותיו ונימוקיו - יילך מדד ה"נמכרות" ויתגלה במלוא חולשתו ושטחיותו, וכהסבר מרכזי - הוא ייעשה פחות ופחות איכותי - בשאלה הגדולה ההיא, מהי איכות.

אגב, לגבי האמירה של סמיילי - "אני מזהה איכות כשאני פוגש אותה" - מישהו, א(ה)רון ספלינג, המפיק המיתולוגי של "בברלי הילס" ז"ל (ז"ל - גם הסדרה וגם המפיק) - אמר את זה פעם על היופי - "אני לא יודע מה זה יופי, אבל אני יודע כשזה נכנס לחדר". לגבי עניין האיכות האמירה הזאת היא אולי גם כן אפשרית, אבל היא בוודאי הרבה יותר מסובכת ופחות קונצנזואלית מאשר לגבי היופי.
466870
אבל אני לא תרמתי כמעט כלום בפתיל ההוא. מה שכן, היה שווה לחזור - גיליתי ששם שלפתי ''ראובן'' כתור שם פרטי בדוי למגיב ''קורא נבוך'', שהיום מוכר לקהל האייל בשמו האמיתי ''ראובן''.
466885
מן הסתם גרמת לו להתקף לב קטן בתגובה ההיא שם.
466964
ממש כך:)
חרדון, בגלל המוסיקה, לא בגלל הימניות 466891
היה שווה לחזור מכמה וכמה בחינות, ולמעשה, תגובתי באה בעיקר לקשר לתגובות המושקעות והמפורטות של החרדון (איפה הוא? הוא עוד כאן?) - ע"מ להביא דוגמה, כיצד מנמק אדם היטב את דבריו כשהוא בא לדבר על איכות.

אשר לזה שאתה "כמעט לא תרמת כלום" - העיקר האיכות, לא הכמות :-]
הידעת? 466908
בגימטריה, "קורא נבוך" = "ראובן זיטק"!
466879
דברי, כאמור, הוצאו מהקשרם. לא ניסיתי להגדיר איכות, או לטעון שאפשר להגדיר איכות.

מה האיכויות שבריטני ספירס מצטיינת בהן?
466880
בריטני ספירס היתה בתקופת הילדות שלה ספורטאית מצטיינת והיתה בנבחרת התעמלות תחרותית במדינת ילדותה, לואיזיאנה. כישורי התנועה שלה עוזרים להעמדה ולכוריאוגרפיה במופעים ובקליפים - נקודות שהן חלשות ובעייתיות אצל חלק מהזמרות. חוץ מזה לטעמם של רבים היא מאוד סקסית, והיא ידעה לבנות בעזרת צוותים מקצועיים טובים תדמית ארוטית וחושנית שממלאת תפקיד מכריע בהצלחה ובפרסום שלה.
466878
א. לא אמרתי ש''כשאני פוגש באיכות, אני מזהה אותה'' אמרתי, ואני מצטט, ש''הייתי רוצה להאמין שכשאני נפגש באיכות אני מזהה אותה, אבל אני לא יכול לטעון בכנות שזה באמת כך''. הייתי גם רוצה לחשוב שאני יפה, אבל אני לא יכול לטעון בכנות שזה באמת כך. אמרתי גם ש''אני לא מבין בדברים כאלה'' ובאמת התכונתי למה שאמרתי.

ב. העובדה שבני האדם לא בוחרים לצרוך איכות היא לא הרגשה פרטית שלי (כאמור, אני לא מבין בדברים כאלה. אני אחד מבני האדם, וכמו רובם אני הרבה פעמים בוחר במוצר הלא איכותי, באמת מתקשה בלזהות איכות, לא מרגיש רע במיוחד עם זה, ולא חושב שצריך למצוא תירוצים או להגדיר את המושג איכות מחדש בגלל זה).

ההגדרה שלך היא אותה הגדרה משעממת, שגם יוצאת הדופן, גם לא שייכת לדיון (הרי, לפי ההגדרה שלך, אין מראש שום בסיס לטענות של אביב), וגם, פשוט, משעממת.
כוננות דורפל 466882
כלל לא ניסיתי להראות לך דבר כזה - בתגובתי האחרונה תהיתי האם בחלוקה "איכותי/לא איכותי" יש פרמטרים נוספים שמשפיעים על אופן הצריכה ומטים את התשובה לשאלה "מה אנשים צורכים יותר".
למשל, יצירת פופ "לא איכותית" באה בד"כ עם גב כלכלי ופרסומי של תאגידים גדולים. לו היה ניתן גב כזה ליצירה איכותית, האם היתה נצרכת באותה מידה?
כוננות דורפל 466864
מוסיקת הפופ (הפופולרית) קשורה קשר בל ינתק לתקשורת המונים ולנגישות הנרחבת שלא היתה בתקופתו של ויולדי.
466764
עד כמה שאני יודע, ואני באמת לא יודע הרבה, ציורים בתקופתו של ואן גוך לא היו מוצרי צריכה המונית, כמו למשל דיסקים של בריטני ספירס, ומי שדחו את ואן גוך הם אותה אליטה שבהסתמך על הקונצנזוס שבה אתה מגדיר את ואן גוך כגאון רב איכויות בדיעבד, ואת בריטני ספירס כג'אנק בהווה.
466768
אני ממש לא מסתמך על קונצנזוס, ובטח שלא על "אליטה". אני לא מגדיר ג'אנק ולא מגדיר איכות. כל מה שצריך להסכים עליו כרגע הוא שיש יצירה יותר איכותית ויש יצירה פחות איכותית. אם נסכים על זה, נשאל "האם הראשונה תמיד נמכרת טוב יותר מהשניה?" אני טוען שלא, ושעבור כל הגדרה כנה שתתתן‏1 אוכל למצוא לך דוגמאות מקבילות לבריטני ספירס וויואלדי.

1 אלא אם כן אתה טטען ברצינות שההגדרה הכנה שלך לאיכות היא "מה שנמכר היטב" ולחוסר באיכות היא "מה שלא מצליח להמכר". אם זאת הטענה שלך, אז היא די משעממת.
466777
הייתי אתמול בתערוכת אוריגמי. איפה שהוא היה תלוי על הקיר "מדריך לאספן/מי שמבין עניין". המלצה מס' 7 הייתה "האם היצירה נעשתה בידי אמן מפורסם?"
466783
הייתי קונה את המדריך. נדיר שחושפים בפניך את האמת ככה.
466784
רוצה לומר - *זו* איכות.
466786
אספנות אינה בהכרח מוטת איכות אמנותית; לעיתים קרובות, אספנות מתמקדת בפריטים יקרים דווקא, או כאלה שסביר שיהיו יקרים בעתיד. בהקשר זה, המלצה 7 האמורה היא הגיונית מאוד.
466792
מן הסתם. זו בדיוק הנקודה שלי.
ברוך השב 466800
ומזה אפשר להסיק...?
ברוך השב 466805
שאתה צודק?
טיפ חשוב 466635
זה בסדר, אבל יש בכ"ז ייהרג ולא יעבור אחד: אל תעז בשום אופן לשלב חגורה חומה עם נעליים שחורות או להיפך, פן יקרה משהו נורא ואיום ברמה הפרטית או הלאומית או בשתיהן גם יחד, וצה"ל לא אחראי. ראה הוזהרת, תגובה 139397.
כוננות דורפל 466856
בעונה הזו היתי ממליץ לך על הרבה אדום וכובע, או מספר כובעים ומגבעות.
כוננות דורפל 466857
אתה הרב פנינה קרליבך?
כוננות דורפל 466858
כן.
כוננות דורפל 466644
אדם יכול לדעת שאין לו טעם טוב ולא לדעת איך לשפר אותו.
לא מסכים 466626
אם עדיין לא הבנת, אינני מתכוון לשתף פעולה עם שיטת הויכוח שלך בה אתה גם אומר לי מה אני אומר וגם מתוכח עם זה. לא תודה.
הסבר: 466629
תגובה 466611 מסבירה את הדעה שלי, ושלי בלבד. מן הסתם, היא לא מתיימרת להציג את הדעה שלך. אני מקווה שאתה לא רומז שאני צריך אישור ממך להחזיק דעה משלי או להביע אותה. אם אתה מסכים למה שכתבתי, הידד. אם לא, אתה מוזמן לנמק למה.
הסבר: 466637
נו באמת.

"הטבע האנושי קבוע, אני חושב שנאיבי ולא מבוסס על המציאות היא האמונה שטכנולוגיה תשנה את הטבע שלנו."

"אני גם חושב שכשאתה מדבר על טכנולוגיה שתוזיל (למעשה) את עלויות השידור, בזמן שעיקר הקושי הוא עלויות הייצור, אפילו לא תגדיל את המבחר האיכותי, ותשאיר אותך עם הרבה זבל שלא תוכל לברור ממנו."

אף אחד לא מפריע לך להביע את הדעות שלך. אני רק מבקש לא ליחס לי את הדעה ההפוכה (או כל דעה אחרת מעבר למה שאני טוען), רק בגלל שזה יוצא נוח לרטוריקה שלך. לטיעון *שלי* לא היה שום חלק שדיבר על עלויות ייצור ושום חלק שדיבר על טכנולוגיה שמשנה את הטבע האנושי. הטיעון שלי אפילו לא דיבר על שינוי בטעמו האישי של צרכן התכנים.
הסבר: 466657
להגנתו של סמיילי אני חייב לציין שהתגובה שלו מתייחסת כנראה לדברים שאני כתבתי, שעומדים בבסיס הפתיל הזה. גם אני הבנתי שהתגובה שלך מסכימה עם הדברים שאני כתבתי, כך שמכאן נובעת לדעתי אי ההבנה
הסבר: 466751
קראתי שוב את הדיון ואני חייב להודות שאני לא מבין מה קפץ עליך, ומה בדיוק אתה רוצה להגיד כאן.

אם אתה רוצה להגיד משהו כמו "העמדה שלי שונה ממה שכתוב בתגובה 466043." אז הייתי שמח אם תכתוב את העמדה שלך, בשביל שאוכל להבין אותה.

אם אתה רוצה להגיד משהו כמו "אין לי כח להתווכח איתך בגלל שאתה ..." אז אתה יכול להגיד את זה (או לא להגיד כלום), ולא להתחבא מאחורי תירוצים.
הסבר: 466775
העמדה שלי זהה למה שכתוב בתגובה 466043 (ובתגובות אחרות שכתבתי). העמדה שלי אף פעם לא טענה ש"טכנולוגיה תשנה את הטבע שלנו" או דיברה על עלויות ייצור. חבל שאתה מסרב לקבל את הנקודה ה*פשוטה* הזאת.

זה לא שאין לי כוח להתווכח איתך. מעולם לא רציתי להתווכח איתך. רק רציתי להבהיר שמתקבל הרושם שאו שלא הבנת את העמדה שלי או שאתה מיחס לי דברים שמישהו אחר אמר או שאתה ממציא את הדברים שאני אמרתי משום שזה נוח רטורית להצגת עמדתך.
קיצור: 466802
אתה טענת: "אני חושב שבעתיד, כאשר ה-PPP (או תשלום על הורדת תכנים) יהפוך למיינסטרים של הצפיה בתכנים, המדיום של "הסידרה" יממש יותר את הפוטנציאל שיש בו."
אני טענתי: "המצב הנוכחי הוא פועל יוצא של הטבע האנושי, ולכן הוא ישתנה רק אם הטבע האנושי ישתנה" ונימקתי למה אני חושב ככה.

אתה יכול לא להסכים איתי, אתה יכול גם להסביר למה (למה המצב הנוכחי הוא לא פועל יוצא של הטבע האנושי, או למה הטבע האנושי ישתנה), אבל איש קש אין כאן.
קיצור: 466906
המצב הנוכחי הוא לא פועל יוצא של הטבע האנושי משום שהוא נובע ממאפיינים שהם ספציפיים למדיום הטלויזיוני (כגון הצורך של תוכנית ש*כן יש לה ביקוש* בקרב קהל מסויים לנצח בקרב על משבצת שידור מסוימת או להעלם, למרות שיש לה מספיק ביקוש שהיה מצדיק את קיומה הכלכלי בשיטת הפצה אחרת). כששיטת הצריכה תשתנה, לא יהיה שינוי באנינות הטעם של הצופים (ובטח שלא שינוי בטבע האדם‏1), אלא בסה"כ תהיה אפשרות להצדיק כלכלית תכנים שלא ניתן להצדיקם בשיטת ה-Broadcast.

אתה יכול לענות על השאלה הבאה, בבקשה?
אם אין איש קש, אז של מי בדיון זה האמונה הנאיבית והלא מבוססת על המציאות שטכנולוגיה תשנה את האופי האנושי? מי הוא אותו נאיבי הוזה שטען את הטענה הזו?

__________
1 מה שזה לא יהיה.
קיצור: 466912
זכור לך שאמרתי משהו על הפער בין עלויות ההפקה לעלויות השידור? משום מה זה מאד עיצבן אותך בזמנו. הנה מתברר שזה כן קשור. יש שישראל היום בערך שלוש מאות ערוצים שונים שמשדרים כל רגע‏1. חלק גדול מהזמן הם משדרים שידורים חוזרים, רדיו או שקופיות. העלות לבעלי הערוצים האלה להחליף את השקופית או השידור החוזר בתוכנית איכותית היא אפסית, קניית הזכויות‏2 ולחיצה על play. העלות לבעלי הערוצים ליצר ולשדר בערוצים נוספים או העלות למתחרים חדשים לשדר עוד ערוצי היא אפסית (עובדה שהם הקימו ערוצים שמשדרים שקופיות) במילים אחרות, אין היום שום תחרות על שום משבצת שידור, אם היה אפשר להפיק מספיק תוכניות, היה קם מי שמשדר אותם. אם בכל זאת, מעדיפים לשדר לך שקופית, שמספר הופים שלה הוא בערך 10 בשבוע, במקום לשדר לך תוכנית איכותית בא יצפו 10 אנשים בשעה‏3, כנראה שיש בעיה למצוא תוכניות איכותיות כאלה. הסיבה שהם בוחרים שלא לעשות את זה, ולשדר לך שקופיות במקום, היא לא בגלל רועה לב, ולא בגלל שיטת ה-Broadcast אלא פשוט בגלל שאין להם את מספיק סדרות איכותיות לשדר, ואין מספיק סדרות איכותיות לשדר משום שהעלות של הפקת סדרה כזאת היא גבוהה בהרבה מהעלות של הוצאת ספר, ומעט מפיקים יקחו סיכון (ובצדק). כמובן שכל זה נובע מהטבע האנושי, וכנראה שישאר קבוע. (הדברים שכן יעלו את האיכות הטלויזיונית הם דברים שיוזילו את ההפקה, כמו אנימציה והפקה באמצעים זולים)

"של מי בדיון זה האמונה הנאיבית והלא מבוססת על המציאות שטכנולוגיה תשנה את האופי האנושי?" שלך. אני מניח שהתגובה הזאת תגרום לך להתפרצות עצבים נוספת, אז בסדר, אני נלחם באיש קש, בו נחכה ונראה מה יהיה המצב עוד עשר שנים.

1 שלא לדבר על ארה"ב, בריטניה או אירופה.
2 ועלות הזכויות היא במילא פועל יוצא של עלות ההפקה.
3 שזה, בחשבון קצר, פי 168, רווח שאף יזם לא היה מוותר עליו.
קיצ 466921
אתה מקפיד לפספס את הנקודה.

היום (1) הגוף המשדר כפוף למגבלות מסוימות.

א. יש לך רק שני ערוצים מסחריים. בשאר הערוצים קשה הרבה יותר לכסות עלויות הפקה יקרות ויותר חשוב מכך:

ב. אתה יכול לשדר רק בזמן נתון *אחד* כל פעם. אם תשדר בשעות לא טובות - נאמר ביום שני בשעה 10 בבוקר אז יהיו לך מעט צופים. אם תשדר בשעות הפופולריות (פריים טיים) תאלץ להתחרות מול התותחים הכבדים והפופוליסטיים של המתחרים.

מחר (2), כשתוכל לשדר תכנית (עם פרסומות) ומשה יוכל לראות אותה ביום שלישי בארבע ודני יוכל לראות אותה בשבת בשש - פוטנציאל הזנב הארוך שלך יגדל משמעותית - ואיתו גם הגיוון בהיצע (3)

(1) או אתמול - היום אנחנו כבר נמצאים בתהליך של שינוי המגמה

(2) או מחרתיים

(3) בלי קשר לשינוי באופי האנושי (מאיפה הבאת את זה?). מי שצורך זבל ימשיך לצרוך זבל (רוב האנושות). מי שצורך איכות יהיה נגיש יותר - זה הכל
קיצ 466923
א. יש לך מאות ערוצים, קשה להם לכסות את עלויות ההפקה, ורק הוזלה בעלויות ההפקה, או תוספת תשלום לערוצים (שני דברים בלתי סבירים בעליל) תשנה את המצב הזה.

ב. ממש לא נכון. הבי בי סי משדר בפריימטיים בלפחות חמש ערוצים בו זמנית. יס משדרת בפרייםטיים בארבע ערוצים בו זמנית. העלות של הוספת עוד ערוץ או עוד עשר ערוצים היא שולית. כולם משדרים שידורים חוזרים על גבי שידורים חוזרים, ככה שאם לא ראית ביום שישי בארבע, תוכל לראות ביום שבת בשש, ביום ראשון בשבע, בעוד שנה, בעוד שנתיים, בעוד חמש שנים, או מתי שתרצה אם תלך לספריית הוידיאו הסמוכה.
קיצ 466925
ספריית הוידאו היא ההתחלה - VOD וטיבו הם ההמשך. שידורים חוזרים לא קשורים כי מדובר בשעה נוספת שאמורה להשיא רווח, מלבד השידור הראשון וגם היא מוגבלת מאוד.

עלויות הפקה הן חלק (חשוב) מהמשוואה אבל ממש לא היחיד. כל מה שאני טוען הוא שהטכנולוגיה החדשה מאריכה את הזנב ובכך הופכת הפקה של תכניות בעלות מכנה משותף פחות נמוך לכדאיות.

קח אותי כדוגמא (1) - אני לא אוהב טלנובלות ותכניות ריאליטי והייתי שמח לצפות בשעות שנוחות לי בתכניות איכותיות יותר. אבל אני לדוגמא, לא רואה סדרות שחייבים לצפות בהן באופן עקבי כי מספיק שפעם אחת הסדרה נופלת על אירוע משפחתי/משחק כדורגל (2) שאני אצא מהרצף ושידורים חוזרים למחרת בבוקר לא יעזרו לי כי אני עובד. חוץ מזה תמיד יכול להיות שדווקא באותו יום ובאותה שעה תהיה סדרה איכותית יותר. בעולם בלי מגבלות שידור (באותן עלויות ייצור) הייתי רואה את הסדרה בזמן שנוח לי. עכשיו תיקח אותי ותכפיל פי 10,000 בארץ ופי מליון בארה"ב וכבר מתחיל להיות לך כדאי להפיק את הסדרה האיכותית הזאת.

מתמטיקה פשוטה - נאמר שבכדי להחזיר עלויות הפקה צריך ש- 150,000 איש יצפו בסדרה. לסדרה יש פוטנציאל של 400,000 צופים, אבל בכל שעה שבה תשדר אותה 350,000 לא יוכלו לראות אותה/יעדיפו לראות תכנית אחרת שמשודרת באותו זמן. במצב הקיים (בעבר) לא היה כדאי להפיק את הסדרה. במצב החדש (VOD, טיבו) כן יהיה כדאי. וזה עוד לפני שנכנסתי לעובדה, שאתה משום מה ממשיך להתעלם ממנה, שבארץ יש רק שני ערוצים מסחריים, כלומר אתה יכול לשדר רק שתי תכניות שמשולבות בהן פרסומות בכל שעה נתונה.

(1) מסביבי יש הרבה אנשים שבכלל אין להם כבלים (אני לא יכול בגלל הספורט) כי רוב הזמן יש זבל. תן להם את האפשרות לצפות במה שהם רוצים מתי שהם רוצים הם ישנו את הפוזיציה שלהם.

(2) אני יודע שאני יכול להקליט (אין לי וידאו) או להוריד באינטרנט אבל לא בא לי. בא לי לפתוח ביום שבת את הטלויזיה ולראות שלושה פרקים ברצף. ככה פשוט. ואוטוטו אני אוכל
קיצ 466935
אתה מתעלם מכמה עובדות:
1. ישראל לא כל כך מעניינת, סתם מדינה מוזרה עם שפה של שבע מליון ומשהו דוברים. יש עוד הרבה מדינות בעולם, עם יותר ערוצים, ושפות יותר פופולריות.

2. בישראל יש היום הרבה יותר משני ערוצים פרטיים (=ערוצים של גורמים שהקימו אותם למטרת הפקת הון) ומאד קל להקים עוד ועוד ערוצים כאלה.

3. כבר היום אין במה למלא את כמות הערוצים שמשדרים.
קיצור: 466934
"שלך."

עצבים? לא. רק מ.ש.ל.
א-פרופו מדיומים 466534
שמעתי לאחרונה ב"אוז": Television is a medium rarely well done
א-פרופו מדיומים 466553
פרד אלן אמר שחיקוי זה הביטוי הכי כן של הטלוויזיה.
א-פרופו מדיומים 466803
פרנק לויד רייט אמר שטלוויזיה זה מסטיק לעיניים.
(ניצחתי)
א-פרופו מדיומים 466815
פנינה רוזנבלום אמרה שמסטיק זה לא טוב ועדיף מסקרה.
א-פרופו מדיומים 466826
גם את ניצחת.
סיבוב חדש.
כסף (ניסיון 2) 466056
24: אני רואה עכשיו את העונה השישית, ועדיין די נהנה. האם אתה ואביב וגדי יכולים לומר במה היא הידרדרה לדעתכם? יש בה דברים שקצת מעצבנים גם אותי, אבל נדמה לי שהם היו מההתחלה.
כסף (ניסיון 2) 466059
תלוי לאן הגעת. לדעתי, פרק הפתיחה של העונה השישית היה מעולה, אם כי מאוד התאכזבתי מכך שהם שוב פעם מבססים את כל היום על טרוריסטים שמנסים להשמיד את ארה"ב.

אלא שההמשך לא מתקרב לאותה הרמה. כמה מהדברים שעיצבנו אותי, בקווים כלליים כדי למנוע ספוילרים מהותיים:

1) מיחזור, מיחזור, מיחזור. כמעט ואין קו עלילה שלא ראינו בצורה זו או אחרת בעונה קודמת.
2) כפועל יוצא של המיחזור, יש נסיון בוטה להיות בומבסטיים יותר כדי להתגבר על סף הרגישות שעלה. כך במקום להביא כיווני עלילה חדשים ומעניינים, מביאים לנו את סוף הפרק הרביעי.
3) אם כבר סוף הפרק הרביעי - מכאן ועד לסוף הפרק ההתייחסות אל מה שקורה שם היא מגוחכת. חוסר האמינות של הסדרה (שתמיד הייתה לא אמינה) חוצה כאן כל קו אדום.
4) שתי דמויות ה-Villans הגדולות של העונות הקודמות עושות כאן קאמבק (אחלה!) אבל מתגלות כפתטיות וטיפשות להדהים, ופועלות בצורות לא הגיוניות בעליל.
5) באופן כללי, התנהגויות משונות של הרבה מהדמויות נראות כאילו הוכתבו על ידי האילוץ התסריטאי (למשל, ההתנהגות של מוריס בסוף פרק 7; ההתנהגות של טום בפרק 10).
6) פיתולי עלילה תמוהים שלא משיגים שום דבר ברור - בפרט, הצורה שבה מערבים את לוגן בכל העסק.

יש עוד, אבל זה כבר עשוי לגלוש לספויילרים רציניים להמשך העונה.

אני רואה את הסדרה הזו (וסדרות באופן כללי) כשאני הולך על הליכון, כך שהאדרנלין שלה הוא תמיד תרומה מבורכת. הבעיה היא שבעונה הזו, בפעם הראשונה, הרגשתי שזה לא מצדיק את העלבונות המרובים לאינטליגנציה שספגתי.
כסף (ניסיון 2) 466069
לא התכוונתי לעונה 6 דווקא - חשבתי שכמו לוֹחָה ‏1 ואביב, הסדרה מבחינתך הידרדרה עוד קודם.

1 שיש שקוראים לו כאן לחל"ע, אבל אני לא אוהב לקרוא את זה. בעל הדבר מוזמן לציין אפשרות מועדפת.
כסף (ניסיון 2) 466074
''הלא חרדי'' או ''הלא עורך-דין''.
כסף (ניסיון 2) 466090
''הלא ולא''
כסף (ניסיון 2) 466091
''הלאלא''.
כסף (ניסיון 2) 466102
לוֹבָה
כסף (ניסיון 2) 466115
''דובי לא לא''.

היי רגע...
כסף (ניסיון 2) 466152
''דובון לא לא''.
כסף (ניסיון 2) 466170
תגובה 300703
כסף (ניסיון 2) 466171
אז אתה מחכה לתשובה ממני כבר שנתיים? כמה רומנטי...
כסף (ניסיון 2) 466172
הנחתי שאתה עדיין מחכה לאור ברמזור.
כסף (ניסיון 2) 466205
זה רומנטי רק אם השקעת את השנתיים האלה במחשבה מרוכזת על התשובה.
כסף (ניסיון 2) 466086
לטעמי דווקא עד לעונה 6 הסדרה שמרה על איכות לא רעה (לסדרה מסוגה...) - בפרט, עונה 5 הייתה מצויינת פרט לקטע תמוה אחד או שניים. העונה היחידה לפני 6 שהרגשתי שהייתה ממש גרועה הייתה עונה 3, שלקתה בבלאגן עלילתי יוצא דופן (ההתחלה הייתה גרועה בצורה מחרידה, והתחושה הייתה שאי שם בסביבות פרק 8 הכותבים התייאשו, זרקו הכל לפח והתחילו משהו חדש ולא קשור).
כסף (ניסיון 2) 466075
מה ששבר אותי סופית היה האריה (או הנמר) שהופיע משום מקום והתחיל לרדוף אחרי הבת שלו איפשהו בעונה השלישית או השניה.
כסף (ניסיון 2) 466080
פומה.

זה באמת היה מגוחך עד כדי גיחוך‏1 כמו הרבה מאד אלמנטים אחרים בסדרה. אבל עלי להודות שאני אוהב אותה למרות זאת.
___________
1- אני מתאמן.
כסף (ניסיון 2) 466489
אני לא חושב (או לא יודע) אם הסידרה הידרדרה. לא נשארתי מספיק בשביל לבדוק. הרצון לזנוח הגיע כבר באמצע העונה הראשונה ונשארתי עד הסוף רק בגלל השוונג. זנחתי אותה בעונה השניה בגלל אותם הדברים שהיו בה מההתחלה.
כסף (ניסיון 2) 466490
אם זו העונה השישית זה כבר לא "24"! צריך לקרוא לזה "שבוע"!
כסף (ניסיון 2) 466491
או 24/7!
כסף (ניסיון 2) 466492
פוטנציאל מדהים לעונה השביעית!

24 פרקים בהילוך נמוך, מלאי רוגע, עם כמה מחשבות אקזיסטנציאליסטיות, טיול קצר בטבע וביקור אצל ההורים ביום המנוחה של ג'ק באואר. העונה תתחיל בפרק 11, לאחר יקיצה טבעית.
כסף (ניסיון 2) 466567
שילוב של העונה הזאת עם ריאליטי: לעקוב אחרי קיפר סאתרלנד בכלא.
גלקטיקה בוהמית 532408
למי שרוצה להיזכר: http://www.efitriger.com/?p=1859 .
פוסט-גלקטיקה 532445
בתור מי שסיים לאחרונה מרתון BSG (עם בני הקטן) גם אני רוצה להמליץ על הסדרה הזו שמנסה ומצליחה להראות כיצד ניתן לעשות סידרת מדע בדיוני מורכבת שחורגת מקרבות לייזר וחייזרים ריריים ירוקים.
אדוארד ג'יימס אולסמוס, אחד מהשחקנים הראשיים של הסדרה (וגם הבמאי של כמה וכמה פרקים) הרשים אותנו מאד במשחק המאופק שלו. הוא גם משחק בסרט מומלץ Stand and Deliver המבוסס על מקרה אמיתי של מורה למתמטיקה שלקח על עצמו משימה ללמד תלמידים בבי"ס תיכון באזור מצוקה היספני בלוס אנג'לס.
ואפרופו סייפיי, עוד 2-3 סדרות שוות:
firefly סידרה בסגנון המערב הפרוע בחלל החיצון, כיף אך בלי העומק של BSG

charlie jade סדרה דרום-אפריקאית/קנדית חכמה על בלש מעולמות מקבילים
v בינתיים אנjנו רק אוגרים הפרקים. ממה שקראתי הסידרה נראית מבטיחה, עם עלילה הכוללת אלמנטים שמזכירים קצת את bsg (ואולי גם את district 9)
פוסט-גלקטיקה 532447
ראיתי את הסרט v ,לא שווה.
פוסט-גלקטיקה 532470
תמיד חשבתי ש Stand and Deliver מתיחס לדניס מור:
פוסט-גלקטיקה 532472
Stand and deliver your money!
http://www.youtube.com/watch?v=VPgHbt0ODr4
בעיות בבית 497978
כולם כאן כתבו על מה קצת מעצבן אותם ב"האוס" (לצד המחמאות). לאחר שצפיתי בשמונת הפרקים הראשונים של הסדרה, אתרום שתי פרוטות משלי, מה אותי קצת מעצבן בה (לצד המחמאות). לצד הציניות שהיא מוקד הסדרה ועיקרה, יוצריה לא מתנזרים מכמה רגעים של סנטימנטליות ורגש בכל פרק. מקובל עלי ולא מיותר. אבל זה נעשה באופן גרוע. קודם כל, כי השחקנים לצידו של יו לורי פשוט אינם טובים. אולי זו גם אשמת הבמאי, לא יודע - בכל אופן, בסדרות הטלוויזיה העיליות של ארה"ב כבר התרגלנו למשחק משכנע יותר. ומה שיותר מעצבן, השימוש במוזיקה: תמיד, כמה שניות לפי שהרגש נכנס לסצינה, מתחילה מוזיקה עצובה או דרמטית. גם זה מן הסתם משהו שעושים ברוב הסדרות והסרטים, אבל כנראה יש איזו מיומנות של איך עושים זאת בעדינות, כי לפחות עלי זה לרוב עובד כנדרש, באופן לא מודע. ב"האוס" הם כנראה חסרים את המיומנות הזו: פעם אחרי פעם אני נהיה מודע למוזיקה מייד כשהיא מתחילה, מבין שעכשיו מורים לי מה להרגיש, ונאטם.

חוץ מזה, בהחלט בידור משובח.
האינטרנט לחם דור שלם 466163
למרות כל שנאמר כאן להגנת האינטרנט והטלוויזיה ולהנמכת האידוליזציה של הספרים, הרי שנדמה כי ברובנו טבוע אינסטינקט מסוים, לפיו ספרים נחשבים יותר. כשאנחנו נכנסים לביתו של אדם זר ורואים עשרות מדפי ספרים, משהו בנו אומר "אינטלקטואל", וזאת מבלי לבדוק כמה בלוגים הלה קורא באינטרנט ובכמה סדרות טלוויזיה איכותיות הוא צופה. רובנו מאחלים שילדינו יעדיפו ספרים על פני אינטרנט וטלוויזיה. מדוע?

חלק מהעניין הוא, כמובן, החבילה הכוללת המגיעה עם הקריאה, הגלישה והצפייה. בטלוויזיה ובאינטרנט, לצד האיכות, יש אלימות, ריקנות, חומרניות ושאר מרעין, ופשוט לא ניתן לסנן אותם. בקריאת ספר הבעיה אינה קיימת. האינסטינקט אומר שבקריאה בלעדית של ספרים נשמרת באדם מין "בתוליות", ושחשיפה למדיומים האחרים גורמת להורדה של סף התרבות הפנימי, לא רק בהקשר של הספרים והסדרות הספציפיים, כי אם בחיים בכלל.

מה דעתכם?

ולמה לא הזכרתם את שתי הסדרות המצויינות Weeds (הדשא של השכן) ו-Arrested Development (משפחה בהפרעה)? הומור כה מתוחכם כמו באחרונה מעולם לא היה בטלוויזיה.
האינטרנט לחם דור שלם 466164
אה, וקיים גם העניין הפשוט של הקושי היחסי שבקריאה לעומת הקלות שבצפייה (האינטרנט נמצא איפה שהוא באמצע; הוא כולל המון צפייה ולצדה קריאה של טקסטים קצרים יחסית).

האם תרגול תדיר של פעולת הקריאה (לשם הקריאה) משפר את היכולת האינטלקטואלית שלנו? האם הזנחת הקריאה לטובת הטלוויזיה פוגמת בה במקצת?

(במקרה כזה הרי שצערה של לסינג מוצדק, ללא קשר לרמת הסדרות, הבלוגים והספרים).

אני בטוח שנעשו מחקרים. זה מעניין. אמנם צפייה בסרט היא פעולה פסיבית בהרבה מקריאה, אך לעתים (לא ב"אודיסאה בחלל") כמות המידע ליחידת זמן גדולה בהרבה מאשר בקריאה, וגם לכך צריך קצת אינטלקט.
האינטרנט לחם דור שלם 466178
דווקא סרט כמו אודיסאה בחלל כנראה דורש יותר חשיבה מרוב הספרים והסרטים, ללא קשר ל''כמות המידע ליחידת זמן''...
האינטרנט לחם דור שלם 466183
ככה זה כשהבמאי והתסריטאים לא חושבים, ומשאירים את המלאכה לצופים.
האינטרנט לחם דור שלם 466206
טגליין!
האינטרנט לחם דור שלם 466210
לא זו המטרה של כל אמנות טובה - לגרום לקהל לחשוב?
האינטרנט לחם דור שלם 466212
סתום ת'פה.
האינטרנט לחם דור שלם 466213
ההודעה הקודמת שלי הייתה ניסיון לגרום לך לחשוב ("מה עובר עליו?").

אני לא חושב שכל אומנות טובה, מטרתה לגרום לקהל לחשוב. מוסיקה לא גורמת לי לחשוב, למשל.

חוץ מזה, אתה בוודאי יודע את ההבדל בין תנאי הכרחי לתנאי מספיק.
האינטרנט לחם דור שלם 466216
אוקי, מקובל.
אבל אם אתה מסכים שזהו תנאי מספיק, הירידה על קיובריק לא היתה במקומה...
האינטרנט לחם דור שלם 466217
מן הסתם אני *לא* מסכים שזה תנאי מספיק. אמרתי שאפילו אם זה היה תנאי הכרחי, כמו שטענת בהתחלה, זה לא היה משנה, בגלל ההבדל בין תנאי הכרחי לתנאי מספיק.
האינטרנט לחם דור שלם 466222
אם מוזיקה לא גורמת לך לחשוב - אז או שאתה לא צורך אותה כאומנות (גם מוזיקת מעליות היא מוזיקה) או שאני ואתה לא מגדירים את המילה 'לחשוב' אותו דבר
האינטרנט לחם דור שלם 466254
אני סקרן - איך מוסיקה גורמת לך לחשוב? (לא המילים, המוסיקה.)
האינטרנט לחם דור שלם 466270
יש שתי דרכים לצרוך מוזיקה - נקרא להם 'לשמוע' ו'להקשיב'

לפעמים אני שומע מוזיקה (1) - מעליות, גלגל"צ, המתנה בטלפון וכד'

כשאני מקשיב למוזיקה זוהי פעולה אקטיבית ולא פסיבית. אני מבין שכמו שחשבתי אנחנו מגדירים חשיבה בצורה שונה, כשהפעם נראה שההגדרה שלך מדויקת יותר. אפשר לקרוא להפעלת המוח אליה אני התכוונתי 'ריכוז'.

אני מניח שאפשר לחלק את תפוקות האומנות לאסתטיות ולמוכוונות מסר או מטרה, אם לכך התכוונת

(1) אגב, רוב רובה של המוזיקה אותה אני צורך כוללת מילים כך שקשה לי להפריד
האינטרנט לחם דור שלם 466203
הצעה לסקר חדש ע"ב התגובה הקודמת
איך אתם מבלים את רוב זמנכם ברשת ?
קריאת טקסטים
צפיה בסירטונים
צא'טים
דיונים בפורומים/בלוגים/האייל
...
(תשובה המרמזת לפרשיה שהייתה בכותרות בשבוע האחרון, אם כי אני לא בטוח שתתקבל בברכה כתשובה הומוריסטית).

אני כותב זאת בגלל הפער המהותי בין השימוש שלי ברשת לכתוב ע"י האייל המהגג.
האינטרנט לחם דור שלם 466238
שכחת את האופציה ''משחקים''. אני שומע שהיא פופלארית מאד אצל מגזרים מסוימים.
466209
דב גלהר.
הלו? פה זה האייל? 466235
קצת מוזר לי שאף אחד פה עדיין לא הזכיר את באפי ואנג'ל.
אז הנה, הזכרתי.

לעניות דעתי העונות השלישית והרביעית של אנג'ל הן פשוט גאוניות.
הלו? פה זה האייל? 466248
מ.ש.ל.
הלו? פה זה האייל? 466351
?
הלו? פה זה האייל? 466362
אני ארחיב את ה- ? שלי.
מה בדיוק רצית להוכיח?
אני מבין שאתה צופה אדוק :)
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466406
נראה לי שכוונת המשורר היא שתגובתך‏1 אכן מוכיחה שהאינטרנט פיתה דור שלם אל תוך הריקנות.

------
1. או אולי כל הדיון הזה‏2.
2. אם אביב, כמוני‏3, לא רואה טלווזיה ואין לו מושג על מה אתם מדברים, יתכן שמדובר פה באפקט המהנדס הבכיר‏4.
3. לא מדובר באידיאולוגיה. משנת 1982 תמיד היה חסר לי אחד מהשלושה - זמן, טלוויזיה, קליטה. אולי כשהילדים יגדלו אני אצליח להשלים השכלה.
4. במקום העבודה שלי, מהנדסים בכירים יודעים כל כך הרבה פרטים ודקויות בתכום ההתמחות שלהם, שכל אספקט אחר של המוצר (עליו הם יודעים הרבה פחות) נראה להם טרוויאלי. או במקרה הזה - מההיכרות הדלה והשטחית שלי עם תכניות הטלוויזה הן כולן נראות לי דלות ושיטחיות.
5. חלאס. זהו. צריך גם לעבוד היום.
6. אולי במקום "אפקט המהנדס הבכיר" "אפקט לורנס דארל". אבל זה מסיפור אחר.
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466415
בחיי שבחיי ראיתי המון טלויזיה, צפיתי בהמון קולנוע וקראתי כמה ספרים‏1 (אולי קצת יותר ספרים מרוב האוכלוסיה, אבל נראה לי שבהחלט פחות מהממוצע האיילי).

הדעה השלילית שלי על *המצוי* במדיום, נובעת (כך אני מאמין) מהיכרות מספקת (עד רחבה מדי).

_________
1 בימים אלה העזתי לקחת לידי, לראשונה בחיי ובידים רועדות, אוסף מחזות של Wilde. חשבתי שזה יעזור לי להרדם. אם מישהו היה רומז לי שהוא כל כך מצחיק, הייתי עושה זאת מזמן.
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466417
"מישהו"? יש מישהו שמציג את ווילד בדרך כלשהי ו*לא* רומז שהוא כל כך מצחיק?

זה כמו שתגיד שניגשת בכובד ראש ל"טום סוייר".
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466423
אחד הדברים היותר מצחיקים שראיתי בחיי היה מישהו שאכן ניגש ברצינות (תהומית) לתום סויר, ונשאר בעמדה זו עד סוף הספר.
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466461
כשהייתי קטן (אני רוצה להאמין שבסביבות גיל 6, אבל כנראה זה היה מאוחר יותר) קראתי את "שלושה בסירה אחת" ומקבץ מכתבי קישון, ולקחתי אותם ברצינות תהומית. אני זוכר שתהיתי במיוחד למה נותנים לג'ורג' לישון בבנק.
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466467
טוב, ילדים...
פעם סיפרתי לאיש מבוגר, פרופסור באוניברסיטה, קטע מצחיק להפליא, שהגדרתי אותו מראש כ"הברקה פראית". והוא שמע והנהן בראשו בפקפוק מסוים, ורק אחרי כמה דקות אמר, "זה מצחיק, לא?"...
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466495
דיון 2794!?
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466504
האמת? יכול להיות. לא חשבתי על זה.
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466431
לא. זה סתם חור בהשכלה, אבל בשלבי תיקון (סיימתי כבר שני מחזות ופצחתי בשלישי).

את "The Importance of Being Earnest" הכרתי מזמן מצפיה (בטלויזיה!) ותמיד אהבתי (אני אשאיר אותו כאחרון לקריאה). מעולם הוא לא התקטלג בראשי (משום מה) כאוסקר ווילד ומעולם לא חשבתי שדרושה חקירה נוספת. טפשי מצידי, אבל נכון.
פרשנני לענייני מ.ש.ל.ים 466441
...מאידך גיסא, ארנסט הוא באמת הכי מצחיק. במיוחד השיחה עם הדודה, משהו שקראתי אי אלה פעמים ובטוח שיצחיק אותי גם אם אחזור לקרוא עוד פעם.
הלו? פה זה האייל? 466434
אני מנסה להוכיח‏1 שרשימת התכנים‏2, במדיום הטלויזיוני, מתחלקת לשתי רשימות:

1. רשימה קטנה להתעצב של תכנים באמת טובים. הבאמת יוצאים מן הכלל (ולא סתם מיעוט) המעידים על הכלל. רשימה שהיא הרבה יותר קצרה (עד כה) ביחס לרשימות קצת יותר מרשימות שיש למדיומים בוגרים יותר (כגון הקולנוע והספרות).
2. רשימה קצרה, אבל ארוכה קצת יותר, של תכנים שהם בעיקר *בידור* (בידור בינוני עד בידור טוב שבד"כ מרקיב עם הזמן) שאולי נחשבים כ"טלויזיה טובה" אבל, לדעתי, רק בגלל הציפיות הנמוכות שיש לנו מהמדיום. ברשימה הזאת אפשר להכניס את באפי,Heroes, Lost, 24, BSG ואפילו סדרות שאני בעצמי מחבב וממשיך לצפות בהן בהנאה (כגון האוס).

או בקיצור, מה שאמרתי קודם: אם באפי ואנג'ל הן הסדרות בהן אנו משתמשים על מנת להגן על המדיום, אז מסכן המדיום. שמישהו יעזור לו. David Chase ודומיו, הצילו!

________________
1 ברור לי שאי אפשר באמת להוכיח. אני רק מציג נקודת מבט.
2 בהקשר של סדרות, אני לא מדבר על הסרט הדוקמנטרי ועוד.
הלו? פה זה האייל? 466524
בגדול אתה צודק.

אבל... יש הבדל לא קטן בין באפי לאנג'ל.
יש הבדל גדול מאוד בין 24, LOST, HEROES, ובטח שהאוס.
חולשתו של המדיום לטעמי היא גם הכח שלו.
בעוד שסרט מחייב בממוצע 100 דקות של עלילה הדוקה, על סדרה עם עליות ומורדות צריך להסתכל בצורה קצת אחרת.

גם בסדרות המופת שלך יש פרקים פחות טובים. העיקר בטלוויזיה היא לדעתי החוויה שנוצרת לאורך זמן, אולי בדומה יותר לספר מאשר לסרט.
הבונוס הגדול בספר, זה שתמיד אתה יכול להפוך את הדף ולהמשיך לקרוא. בסדרה אתה מכין את עצמך לפיק שיחזיק אותך עד שבוע הבא. זו חוויה אחרת לגמרי.
ועדיין... הכיף הכי גדול הוא לקחת סדרה לסוף שבוע ולראות אותה ברציפות. החוויה נהפכת מאוד דומה לחוייה של קריאת ספר ‏1.

כשאני אומר שלדעתי העונות השלישית והרביעית של אנג'ל הם גאוניות, אני מתכוון לזה, בדיוק כמו שאתה מתכוון לזה כשאתה מדבר על הסופרנוס. אבל צריך להכנס לזה בשביל לקבל איזשהו מושג.
נראה לי שלא סתם חזרת לבאפי. זו הסתכלות על הקונספט בתור החולשה, ומצד שני חוסר רצון או יכולת להתייחס אל התוכן.
סיפור המסגרת פחות חשוב לטעמי.

______________
1 לצערי הרב, לא נראה שיצא לי עוד פעם לעשות את זה ב- 20 השנים הקרובות :)
הטלויזיה לא תמות בקרוב, אבל היא בדרך 484530
להמציא את האינטרנט מחדש 505209
האינטרנט הולך ונהיה חשוף ופגיע יותר ויותר לוירוסים שונים ומומחי אבטחה עומדים חסרי אונים. פרויקט "הלוח החלק" באונ' סטנפורד מנסה לפתח רשת חדשה ומאובטחת יותר. אבל ייתכן והבעיה איננה טכנולוגית אלא אופי המשתמשים, קרי האנונימיות.
להמציא את האינטרנט מחדש 505214
המאמר שואל האם צריך להמציא מחדש את האינטרנט.

התשובה כמובן: לא.

אין שם בכלל פרטים טכניים של איך התחליף הנהדר הזה אמור לפעול ולכן אני לרגע אניח את ההנחה הלא ממש סבירה שזה באמת עובד.
הם רק מתעלמים מפרט קטן אחד: כבר יותר מעשר שנים רוצים להכניס את IPv6, שפותרת בעיה אקוטית לספקים (מחסור בכתובות. ועוד כמה דברים קטנים). זה מתקדם לאט מאוד. מי שחושב שהכנסת פרוטוקול חדש תיקח פחות מעשר שנים טועה בגדול.

ולקינוח: חוקרים שעוסקים בדברים קצת יותר מעשיים:
להמציא את האינטרנט מחדש 505277
אתה יכול להרחיב קצת? האם בכלל זה ריאלי לצפות לרשת חדשה שתהיה בטוחה [יותר] מהאינטרנט?
להמציא את האינטרנט מחדש 505285
אני לא יכול לשלול את האפשרות הזו לחלוטין, אולם לא ברור לי למה הם בדיוק מתכוונים במושג "רשת בטוחה".

הביזור הוא אחד העקרונות החשובים של האינטרנט. רשתות IP הצליחו לתפוס את מקומן של רשתות מורכבות יותר. לביזור יש הרבה יתרונות. לדוגמה: אם יש מישהו עם היד על השלטר של האינטרנט: לאיזה ארץ הוא כפוף? מה קורה אם העובדים שם שובתים?

מהי בדיוק זהות? מה שה עוזר לי שאומרים לי שהההודעה חתומה ע"י משה כהן מתל־אביב? במה זה שונה מהודעה חתומה ע"י PaypaI.com?

הרבה מההתקפות הנפוצות היום לא צריכות להסתמך על אלמוניות. לדוגמה: הודעת דואר שנשלחת ממשתמש אחד לכל מי שמתכתב איתו.

בקיצור: גם ללא הפרטים המלאים אני מסופק אם זה יוכל לעזור. אם נראה על מה הם מדברים בדיוק (מישהו מוכן לצלצל לארכיבאי של האינטרנט כדי לברר על מה מדובר?) אולי יהיה אפשר להגיד משהו יותר משמעותי.
להמציא את האינטרנט מחדש 563398
הצורך ב־IPv6 נעשה יותר אקוטי:

IANA‏ (Internet Assigned Numbers Authority [Wikipedia]) הקצתה את הבלוקים האחרונים הזמינים של כתובות IP. עכשיו נשארו רק כל מיני בלוקים אצל רשמים אזוריים.

ר' גם:
להמציא את האינטרנט מחדש 505215
כתבה גרועה שלא מספרת דבר על הפרויקט ולא מסבירה איך בכלל ייתכן תאורטית למנוע את הסיכונים שהיא מונה. ההאשמה שלי (הגולש האנונימי הממוצע) בריגול וחבלה בינלאומיים, והאמונה בטוב ליבן האינסופי של רשויות החוק, הופכת את הכתבה למסוכנת פוליטית.
הזן החדש של צעירים 573607
דרך "דגש קל" הגעתי למאמר של גדעון אפרת (צריך ללחוץ על אייקון ה"וורד") שהתמצית שלו היא בערך "הנוער של היום הוא ממש, ממש בררה".

לא קראתי את כל המאמר, אבל שתי הערות קטנוניות: (1) אומרים "סקייפ", ולא "ספייק" (2) השורה הרלוונטית בשיר של קורין אלאל היא "אנחנו זן נדיר", ולא "אנחנו זן אחר".

וגם ציטוט, להמחשת רושם ה-WTF ("הם" זה "הנוער של היום"): "רבים מהם פתוחים ליחסי מין עם בני מינם כמו עם בני או בנות המין השני (וזאת, כאשר אינם בוחרים להימנע כליל ממין, כפי שחלקם בחרו מטעמים אסתטיים)."
הזן החדש של צעירים 573610
עפרת (כן כן).
הזן החדש של צעירים 573613
אופס, תודה על התיקון.
הזן החדש של צעירים 573622
למה לעזאזל ערימת הקשקושים הזו מופצת על ידי משרד החינוך?
הזן החדש של צעירים 573627
באמת ערימת קשקושים תמוהה במיוחד.

הצצתי שוב במאמר, ולא יכולתי להתאפק מלצטט עוד כמה פנינים:

- שפתם דלה להפליא, עתירת שגיאות, לקונית וחסכנית כמידות האֶס אֶם אֶס.

- מיעוטם מצא ב"בּלוג" את הבמה היצירתית ספרותית. אך, הבה נודה: ה"בּלוג" נרקיסיסטי מאד, אקסהיביציוניסטי לא אחת, ופנייתו האנונימית אינה מאשרת את השפה כהתקשרות אותנטית.

- אפילו מושגי הגוף שלהם מאשרים אחֵרוּת שלא הכרנו כמותה בעבר. ניחא, נטייתם ההמונית להתקרחות בגיל צעיר (דבר שלא הכרנו בצעירותנו, מן הסתם תולדת תנאים אקולוגיים אחרים, המזון הרע של רשתות המזון המהיר והמשקאות הדיאטטיים)

- הדיקור והקעקוע הם היבטים נוספים לגופניותם האחרת של בני הדור החדש: נאו-פרימיטיביזם ... כשהם מנקבים את לשונם, האם אין הם מאשרים את שלילת הדיבור?

- אפילו את האפיסטמולוגיה של האפשרי המירו הצעירים במבנה הלשוני של "יש מצב" ("יש מצב שאמשיך ללמוד", "יש מצב שנלך לסרט" וכו'): זהו מבנה כה כללי ואל אישי עד כי הוא מחייב אפילו פחות מה"ייתכן ש...", או ה"אולי".

- אין בהם כל אתגר אינטלקטואלי שמעבר לזריזות אצבע ותפיסה (הו, כמה שבני הזן החדש מצטיינים בזריזות זו: ראו את שליטתם הדיגיטלית הפנומנלית).

- מבנה הנפש שלהם אחר. אלה הם יצורים נעדרי אינהיביציות, הזקוקים בדחיפות למודל פסיכואנליטי חדש, כזה שאינו מושתת על הדחקת היצר מחמת חרדה ואיסורים חברתיים.

- אודה ואתוודה: היצורים החדשים הללו משפיעים עלינו: בתקשורת הדיגיטלית, בשיגעון שמירת הכושר, בדיאטות, בהתמכרות לאינטרנט, בסגידה ל"תכניות המציאות" וכו'. עוד ועוד מבוגרים מתמכרים ל"יוּ טיוּבּ", וכבר שמענו אודות אותה אֵם שהתחזתה לנערה ב"פֵייס בּוק" למען התעמר בבתה עד להתאבדותה של זו האחרונה. כן, המוטציות מדביקות גם את דור ההורים.
קיטורים בנוסח ''הדור הולך ופוחת'' 573669
הוא נשמע כמו מורה לספרות מתוסכל.

אין שום פיחות. תמיד רוב האנשים התעניינו בדברים הבסיסיים של החיים, רק מעטים היו אינטלקטואלים.
יש מצב 577512
והנה, דווקא "יש מצב" הוא המדויק ביותר מבחינת התיאוריה הסמנטית השולטת בקרב הפורמליסטים: תוך שימוש בלוגיקה מודאלית מוגדר סט של "עולמות אפשריים", ועל-פניהם מכמתת השפה הדבורה כאשר אומרים "ייתכן ש" או "הכרחי ש". אם לא ניתן לטרמינולוגיה להפריע, נקרא לאותם עולמות "מצבים" ונקבל בדיוק את ה"יש מצב" כתחליף מדויק ל-"ייתכן ש", שכן, הוא אומר שקיים מצב שבו (...). וזהו בדיוק הניתוח המקובל.
יש מצב 577746
יפה! אבל אם כך, את הצורה "יש מצב לקפה?" צריך להחליף ב"יש מצב עם קפה?". (ובוגרי מתמטיקה יאמרו "יש מצב כך שקפה?".)
הזן החדש של צעירים 573634
מה, באמת יש טרנד של צעירים להימנע כליל ממין מטעמים אסתטיים? לא שמעתי על זה, איך זה מתנהל?
הזן החדש של צעירים 573637
מתנהל? פשוט מדובר בצעירים שבעקבות שעות מחשב רבות מדי, תזונה לקויה ומחסור באור שמש ואוויר צח נהפכו למחוצ'קנים בעלי שער דליל ועודף משקל ומסיבה אסתטית זו נאלצים להתנזר ממין.
הזן החדש של צעירים 573674
אה, אני חשבתי שאולי הם מתנזרים ממין בגלל שפורנו באינטרנט יותר אסתטי.

---

אל''ב.
הזן החדש של צעירים 573691
נהיה באמת איזה דיבור על ''א-מיניים'' (אם כי אני לא בטוחה מאיזה טעמים). אבל מצד שני נהיה גם דיבור על ''פאן-סקסואלים'' אז זה מתקזז.
הזן החדש של צעירים 573693
... מהטעם שפשוט לא בא להם? (ויש גם משהו על איילים)

הזן החדש של צעירים 573695
תודה. ברור שלא בא להם. אבל אני לא רואה שום *טעמים* לזה. הנימוק יכול להיות אסתטי (מין זה מלוכלך!), הורמונלי (לא מסוגלים לחוות התעוררות מינית), או קשור בחוסר רצון לחוות אינטימיות צמודה מדי עם כל אדם שהוא (חוסר רצון גדול כל כך עד שהוא מחניק את החשק), או קשור בתשישות פיזית (מהסוג שעדיין מאפשר לקום לעבודה בבוקר, אבל כל פעילות אחרת נדחית על הסף), או אפילו נובע מדיכאון סמוי, ושמא בכלל מדובר בתופעת לוואי לתרופה נפוצה כלשהי (פרוזאק או גלולות למניעת הריון)? לא ידוע לי שהעניין נבדק ונחקר בצורה רצינית.
הזן החדש של צעירים 573824
קראתי איזה כתבה קטנה עליהם, והרושם הוא ,לפחות מאלה שמתבטאים על כך בחופשיות, שפשוט אין להם נטייה למיניות. צריך להודות שמהרגע שאנחנו מכירים באפשרות שגברים יכולים להימשך מינית לגברים, ונשים לנשים, וכולם לשני המינים, גם האופציה לא להימשך בכלל די מתבקשת. הם אנשים מצוינים ומאושרים מכל בחינה אחרת, בעלי חיים חברתיים מלאים, פשוט לא בא להם. חלקם אפילו התנסה ביחסי מין, והרגיש הנאה פיזית, אבל לא התלווה לזה סיפוק רגשי, וזה לא גרם לחשק לעוד. מבין האפשרויות שהזכרת, הכי קרוב זה הורמונלי, אבל מי אמר שזה דווקא הורמונים ולא מערך מוחי שונה?
הזן החדש של צעירים 573839
גם זו אפשרות כמובן, מערך מוחי.

מזכיר לי את הספר ''מצוקה'' של גרג איגן, שבו יש קבוצה (לא מאורגנת) של א-מיניים שגם עברו מרצונם ניתוח להסרה של כל סימני המין החיצוניים (פטמות והלאה, בלי להשאיר שום סימן). וזה מתוך אמונה אידיאולוגית שהאלמנט המיני רק מפריע ביחסים עם בני אדם אחרים. האמת שיש שם תיאור יפה ומרגש, כולל התאהבות בין בחור א-מיני לבין אדם ''רגיל''.
הזן החדש של צעירים 573849
אני לא ממש בטוח שמהרגע שאנחנו מכירים באפשרות שגברים יכולים להימשך מינית לגברים, ונשים לנשים, וכולם לשני המינים, גם האופציה לא להימשך בכלל ממש מתבקשת.
אם נניח שמין הוא צורך, אזי לשאלה "עם מי?" יתן כל אחד את התשובה החביבה עליו (כולל האופציה "עם עצמי"‏1), לשאלה "כמה?" יבחר כל אחד את המתאים לו, אבל לשאלה "האם בכלל?" התשובה "לא" נראית לא ממש סבירה.
אפשר להמשיל את זה למזון. יש המעדיפים בשר, ויש המעדיפים פסטה, יש מי מי שסולד מדגים ויש מי שמברוקולי, יש בעלי תיאבון בריא ויש האוכלים כציפור‏2, אבל אין מי שמתנזר ממזון.‏3

____
1 בכל זאת, מישהו שאני אוהב.
2 למי שלא יודע, ציפור אוכלת הרבה יחסית למשקל גופה (זה די ברור כשחושבים כמה אנרגיה צריך להשקיע כדי לגרום לגוף לעוף), אבל מי אני שאשבור דימויים.
3 אפילו המוגדרים כאנורקסים מכניסים מפעם לפעם דבר מזון לפיהם, ואנורקסיה זאת מחלה, לא העדפה.
הזן החדש של צעירים 573858
הצורך במין חלש מהצורך באוכל. במחנות הריכוז אנשים חלמו על אוכל, לא על מין.
הזן החדש של צעירים 573859
נכון. הצורך במין חלש מהצורך באוכל, הוא, להבדיל מהצורך באוכל אינו צורך קיומי, ועדיין - הוא צורך.

____
עירוני בא לבקר את חברו המושבניק. המושבניק מראה לחברו את המשק המשוכלל שיש לו - וגולת הכותרת - לול אוטומטי לחלוטין. בלול קופץ תרנגול על אחת התרנגולות. תוך כדי כך מתחיל המאביס האוטומטי לעבוד. מזנק התרנגול מגבה של התרנגולת וחש אל האבוס. אומר האורח: אני מקווה שאני אף פעם לא אהיה עד כדי כך רעב.
הזן החדש של צעירים 573863
בלול אוטומטי יש, כמדומני, תרנגולות נקבות בלבד.
הזן החדש של צעירים 573864
לא בהכרח, אבל גם אם כן, למה לתת לאמת לקלקל בדיחה? (שגם ככה היא לא משהו)
הזן החדש של צעירים 573865
בלול פיטום יש גם זכרים (אבל אני לא בטוח שהם מגיעים לבגרות מינית) ובלולי רביה ודאי שיש תרנגולים (גם למטילות יש אבא).
הזן החדש של צעירים 573866
לא נכון, הן יצאו מהביצה.
הזן החדש של צעירים 573968
בלול ביצי רביה יש 10% זכרים.
הזן החדש של צעירים 573857
על כך שהם צורכים סמים לא חשבת ?

אינני מכיר את הפיזיולוגיה של חיי מין במובן הפרשה עצמית של חומרים מסממים (בתוך המוח או בבלוטות שנישלטות על ידיו), כל זאת כחלק מהתהליך. אבל יש לי סיבות להאמין שסימום עצמי כזה אמנם קיים. (סמים = חומרים שמשפיעים בצורה חזקה על הריכוז, על הרגשת הנאה פיזית ועל מצב הרוח.)

בימים אילו בהם לא קשה להשיג סמים, למשל ריטלין, אפשר להשיג סיפוקים מסממים ללא פעילות מינית. לכן יהיו כאילו שיוותרו על הטירחה ויסתפקו בסמים שהם קונים.

לפי זכרוני, יש סמים עליהם ניטען שהם מורידים את החשק המיני ויש סמים שדווקא מעלים אותו (לא זוכר פרטים), בכל מקרה משתמע שיש קורלציה.
הזן החדש של צעירים 573869
אני חושבת שזה בעיקר מערך מוחי כי לא נראה לי שלנזירים ולנזירות יש מערך הורמונלי מיוחד. אני גם לא חושבת שזה מערך מוחי נדיר, אולי נדיר יותר אצל גברים אבל אצל נשים הוא די שכיח. לא מעט נשים אחרי לידה, שנים אחריה, לא כל כך מתחשמקות לבעליהן והיו מוכנות לוותר על הטורח הזה, ואני מכירה זוג שהבעל הוא ההומו, לא מוצהר אבל ברור, והם חיים יחד כבר 35 שנה, הוא אולי "מסתדר" במקומות אחרים אבל היא שבעת רצון מהמצב, יש לה קריירה יפה - הם אפילו עובדים באותו מקום עבודה - יש לה בנות ויש לה נכדים ואין לה חסר מיוחד. אני חושבת שכל אחד מכיר זוגות כאלה, אם לא אישית אז מהתקשורת. לא כזה ביג דיל.
הזן החדש של צעירים 573888
האמת? זה לפעמים ממש מקומם אותי, המקום המכובד שאת נותנת לליבידו הגברי, והקלילות של איון הליבידו הנשי.

המיניות הנשית היא מחזורית - זה אומר שלפעמים היא דועכת עד כדי שום דבר, ולפעמים היא מועצמת עשרות מונים (בימי הביוץ למשל). נכון שלפעמים אישה יכולה להוציא עצמה מה-cycle הזה, ולחיות שנים בלי להרגיש בחוסר, אני מכירה כמה וכמה דוגמאות כאלה. מצד שני, אולי הגורם הוא תרבותי בכלל? בגלל שנשים מורגלות לעשות ויתורים ולהחסיר מעצמן - אז "לא נורא", לא יהיה לה שפע רגשי/מיני/גופני, היא יכולה להאריך ימים ושנים ולעבור על זה בשתיקה. יש לי משפט סיכום אבל גם 2 ילדים באמבטיה אז אעצור כאן.
הזן החדש של צעירים 573894
:-) כן, נתקלנו כבר בנושא הזה. אני לא מאיינת את הליבידו הנשי, אני אומרת כפי שאמרתי אז ששני הליבידואים אינם בני השוואה כי החשק הגברי הוא ברובו מכאני ולא תלוי בשום דבר, אולי מלבד בריאות גופנית. בניגוד לחשק הנשי.

לא מזמן נפלתי בזפזופ על תוכנית ראיונות מסוג מיוחד, אינני יודעת מי המראיין אבל הוא מאד נחמד, ושמעתי קטע שיחה שלו עם פבלו רוזנברג.
פבלו סיפר לו שאשתו שאלה אותו שאלת סקר: מה אתה מעדיף, מין איכותי פעמיים בשבוע או מין סתם כל יום.
שניהם כאיש אחד עשו פפפףףףףף ופרצו בצחוק. ברור שכל יום!

נו, אני שואלת אותך.
הזן החדש של צעירים 573882
הנה הכתבה.
הזן החדש של צעירים 573711
תמיד היו א-מיניות ובמיוחד בגיל צעיר, על א-מיניים לא שמעתי. אבל לְמה לכל הרוחות עפרת מתכוון מטעמים "אסתטיים"? בינתיים הניחוש של איזי נשמע הכי סביר - טעמים של אסתטיקה כפויה, או שעפרת התכוון לומר משהו אחר לגמרי והתבלבל עם תחום אחר שהוא מרבה לדבר עליו, אמנות ואסתטיקה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים