מה דעתך על האפשרות לשלוח חייל למשימת התאבדות: גרימה ל"תאונה" שתוביל לפיצוץ במתקן גרעיני באיראן? 2955
איש כמובן לא ידע על גבורתו של החייל, משום שהפיצוץ יראה כתאונה במתקן. תודה לטל כהן.
רעיון לא רע 17 8%
רעיון סביר, אבל יש אפשרויות טובות יותר 23 11%
השתגעתם? מדובר באלפי הרוגים איראנים חפים מפשע! 13 6%
השתגעתם? להקריב חייל שלנו במשימת התאבדות? 23 11%
השתגעתם? הנזק האקולוגי יהיה נוראי! 5 2%
השתגעתם? אם הוא ייתפס תתחיל מלחמת עולם חדשה! 13 6%
השתגעתם? חייל אחד עשוי להיכשל, צריך לשלוח צוות! 16 8%
השתגעתם? מה אתם מגלים תוכניות סודיות בפומבי? 15 7%
דווקא טוב שיהיה לאיראן נשק גרעיני 15 7%
תגידו, אתם השתגעתם? 66 32%

206 הצבעות עד כה
פרסום תגובה לסקר

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סקר הקרונית 549473
לא היתה לי תשובה טובה. אף אחד לא ענה. לכן נראה לי ששווה לפרט קצת את התלבטותי.

בחרתי ב: "לא בגלל שיהרגו אלפי אנשים". "אסון אקולוגי" הוא נגזרת של זה, מבחינתי.

האפשרות "יש אפשרויות יותר טובות" היא מה שרציתי לבחור אוטומטית. אך נראה לי שבבחירה התאורטית שיש כאן, היא בגדר התחמקות עלובה מהדילמה.

יש כאן הנחה מובלעת שאיראן עם פצצה תגרום בסופו של דבר למצב גרוע יותר ולנזק גרוע יותר מאותם אלפי הרוגים. ההערכות של גודל הסיכון ומידת ודאותו יכולות להשתנות מאחד לשני (ומכאן גם האפשרות הלפני אחרונה). העדפתי להתעלם מהאפשרות הזו לצורך הסקר מכיוון שאין לי הערכה טובה שלה.

הערכתי האישית גם היתה שהאפשרות "אם הוא ייתפס תהיה מלחמת עולם" אינה מעשית. כאן, בניגוד למה שכתבתי למעלה, החלטתי להעזר בפרטים כדי להתחמק מהבעיה.

לגבי חייל אחד לעומת אחדים: נראה לי שאם יש כבר סיבה טובה מאוד להקריב חייל אחד יש סיבה טובה מאוד להקריב צוות קטן של חיילים. כל עוד מדובר על קבוצה קטנה, מספרם לא היה משפיע כמעט על תשובתי. לכן העדפתי להתעלם ממנה כדי לא להכניס משתנה נוסף לדילמה.

ואם אין לי משהו טוב להגיד, לפחות הקישורים המתבקשים:
דיון על דילמת הקרונית

זכור לי שטל הציע את הסקר הזה (או לפחות את הרעיון) באחד הדיונים הישנים, אך אני לא מוצא אותו כרגע.
סקר הקרונית 549527
תגובה 541134. עכשיו מתבהר למה טל פיטר את המערכת הקודמת ושכר אחת חדשה.
סקר הקרונית 549607
אני הצבעתי ל"אם הוא יתפס" בדיוק מהסיבה ההפוכה, כלומר התייחסתי לסקר הזה כאילו הוא מתאר אפשרות מעשית.
מהטעם הזה פסלתי את "אסון אקולוגי" ו"אלפי חפים מפשע" כי זה פשוט לא יקרה וגם אם זה יקרה אף אחד לא יתייחס לזה כתאונה.
סקר הקרונית 549608
אם תרשה לי לחזק, אני חושב שגם אם הכור יהרס בגלל אסון טבע, עדיין יאשימו את המוסד.
סקר הקרונית 550009
וסביר שיצדקו המאשימים.
סקר הקרונית 550011
איזה כור? הכור בבושהר? להבנתי הוא אזרחי לחלוטין, נמצא בפיקוח של הסוכנות לאנרגיה אטומית ואף אחד לא טוען שהוא משמש לצרכים צבאיים. למעשה, אני חושב שהצורה שבה הוא בנוי מונעת שימוש צבאי בו.
שיניתי את דעתי 549476
הצבעתי ''תגידו, אתם השתגעתם'' כי השאלה שגעונית וכל התשובות השגעוניות נכונות.

אחר כך שיניתי את דעתי והצבעתי שטוב שלאיראן יהיה נשק גרעיני, כי מעולם לא היתה מלחמה בין שתי מדינות שיש להן נשק גרעיני.

(הצבעתי פעמיים)
שיניתי את דעתי 549477
אבל גם היה ידוע לכולם שמעולם לא היתה מלחמה בין שתי מדינות שיש בהם סניפים של מקדונלדס. הכלל הזה התברר כשגוי בשנת 2006.

יכול להיות שאנחנו מוצלחים בשבירת כל מיני אבחנות מהסוג הזה?
שיניתי את דעתי 549484
יש הבדל בין ההבחנות של פרידמן ושלי, על אף ששתיהן לא נאמרו ברצינות תהומית. אני לא באמת חושבת שפלנטה מחומשת עד השיניים בנשק גרעיני עדיפה על פלנטה מפורזת. מאידך גיסא, אולי זה בניגוד לנפש האדם, אולי צריך להתחמש כדי להתפרז, או שיזרקו עליך פצצת אטום כמו יפן... אינני יודעת.

בכל מקרה נראה לי שלקחת את ההבחנה של פרידמן יותר מדי מילולית, כי הוא לא התכוון למקדונלדס ממש, אלא כסמל למדינה שיש לה קשרים כלכליים עם העולם ושלאנשים בה יש די כסף פנוי כדי לשבת בפאסט פוד, ולא כדאי להם ולא בראש שלהם להתלחם. אנחנו יודעים היטב שזה לא תמיד נכון והא ראייה שעם כל כך הרבה סניפי מקדונלדס עדיין בראש שלנו להתלחם.

אני לעומתו התכוונתי ליטראלי למאזן אימה. נשק גרעיני הוא דבר מאד מפחיד. הוא מפחיד ברמות שהאבולוציה שלנו עוד לא התמודדה עם כדוגמתן. אני באמת חושבת שמאזן האימה שמר על הפלנטה עד כה מפני מלחמת עולם שלישית. אולי הפחד הזה הכניס את האבולוציה להילוך גבוה.

אני לא יודעת אם האופציה הטובה ביותר כרגע היא להניח לאיראן לפתח נשק גרעיני. אני לא יודעת מה היה קורה אילו לסדאם חוסיין היה נשק כזה. מצד אחד הוא היה מספיק משוגע להזרים נפט לים שלו ולהרוג את הקורמורנים אז אולי הוא גם היה מספיק משוגע ללחוץ על הכפתור, מצד שני, אילו היה לו נשק גרעיני כל מהלך העניינים היה אחר...
מסובך.
שיניתי את דעתי 550188
מה שפרידמן עשה הוא לקחת אבחנה מוקדמת יותר, לפיה דמוקרטיות ליברליות כמעט ולא נלחמות ביניהן ('תיאוריית השלום הדמוקרטי', שמסתובבת בשטח כבר כמה עשורים טובים) וניסה לרדד את זה לפקטור בודד שכביכול מייצג את המהות של כל הנ"ל. ונכשל.
וכבר לפני עשור לגלגו היטב על העניין: הדאטסון ועץ הנעליים
שיניתי את דעתי 550289
ההיגיון שלי מורה לי שעולם חמוש יותר הוא עולם שנוטה יותר להתלחמות. דומני שמזה ששים שנה העולם מאמין מתוך אשליה שמלחמת העולם השנייה הייתה המלחמה הגדולה האחרונה. לא בטוח שמכת הגרעין על יפן או מאזן האימה של המלחמה הקרה הולידו תרבות של שלום, כמו הסלידה מן התוצאות ההרסניות של המלחמה הקונבנציונלית. כאן יש להעיר כי מלחמת העולם הראשונה הולידה אף היא תרבות של שלום שהחליפה את עורה מאוחר יותר אל מול פני המציאות. עקרונית אני סבור שהפיתוי למלחמה גדול יותר מן האחיזה בשלום, ומאידך לא ניתן להתעלם מכוחה של תרבות השלום וממנגנוני האיזון שהיא הקימה. בעת הנוכחית העולם מנסה לעבור לניהול של ''קונצרט'', כלומר ניהול משותף לפי חלוקת אינטרסים, מצד כמה שחקנים גדולים וזה יכול להחזיק יפה לכמה עשורים. אין זה בעיניי תרחיש בלתי סביר שביום מן הימים נקודה אחת במאזן תיפרם, ויפרוץ המאבק הגדול, המלחמה השלישית, על השליטה בכדור.
שיניתי את דעתי 550429
אני לא בטוח שעולם חמוש יותר הוא עולם שנוטה יותר להתלחמות.
ההיגיון שלי דווקא מורה שעולם הנוטה יותר להתלחמות הוא עולם בו יש חוסר איזון (או תחושה כוזבת של חוסר איזון) ברמת החימוש, ולא משנה אם מדובר במרכבות ברזל, רובים, תותחים או נשק גרעיני. עולם בו לצד אחד יש תחושה (מוצדקת או לא) שכוחו גדול מכוחו של יריבו, ושמחיר המלחמה אותו עליו לשלם נמוך מרווחיו מאותה מלחמה, הוא זה שייטה להתלחמות. אינך פותח במלחמה שאתה יודע שגם אם תנצח, זה יהיה נצחון פירוס.
שיניתי את דעתי 549485
למיטב זכרוני זה התברר כשגוי כבר בשנת 1999, בקוסובו.

מה שכן, יש לציין שהעובדה שהמועדון הגרעיני מונה מספר חד-ספרתי של מדינות, שרובן לא היו מסוכסכות ביניהן מעולם, מקשה על מתן תוקף להכללה של 'מעולם לא הייתה מלחמה'. כמובן, אגב, שמלחמות קונבנציונליות היו גם היו - כל סכסוכי הגבול של הודו-פקיסטן, שחלקם התנהלו גם אחרי ההצהרה על הפצצה הפקיסטנית (וכמובן אחרי שהתקיימה).
שיניתי את דעתי 549490
הודו - פקיסטן, ברה''מ - ארה''ב, ברה''מ - סין, סין - ארה''ב.
אכן כן 549554
המקדונלד'ס בבלגרד נפתח 11 שנים קודם לכן, ב 24 במרץ 1988. נאט"ו הפציצה שם, וברוב (בכל?) מדינות נאט"ו קיים מקדונלד'ס.
שיניתי את דעתי 549565
אני לא בטוחה שזה היה נכון עוד קודם. בלבנון של שנות השמונים לא היה מקדונלדס?
שיניתי את דעתי 549568
אני לא יודע אם היה בלבנון, אבל בישראל של שנות השמונים לא היה מקדונלדס.
שיניתי את דעתי 549480
אגב, הידעתם כי בטורקיה מוצבים כלי נשק גרעיניים?

שיניתי את דעתי 549486
אה, מעניין, אז כבר היתה מלחמה בין שתי מדינות שיש להן נשק אטומי.
מצד שני, הן לא השתמשו בו...
שיניתי את דעתי 549487
על זה כבר אמרו רבותינו אין סומכים על הנס‏1.

1 רבה ורבי זירא עבדו (=עשו) סעודת פורים בהדי הדדי (=ביחד). איבסום (=התבסמו). קם רבה שחטיה לרבי זירא (=קם רבה ושחט את רבי זירא). למחר בעי רחמי ואחייה (=למחרת התפלל עליו והחיה אותו). לשנה אמר ליה ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי (=בשנה הבאה אמר לו: יבוא כבודו ונסעד יחד סעודת פורים). אמר ליה לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא (=אמר לו: לא בכל שעה ושעה מתרחש נס).
שיניתי את דעתי 549488
:-) סיפור יפה, אייל אלמוני, למה אין לך שם?
עלה בדעתי הבדל מהותי בין האירוע הזה לבין ענייננו, והוא שרבה ורבי זירא היו באותו חדר, דהיינו שפצצת אטום אינה אפקטיבית כששתי המדינות מתגוששות בתוך שטח קטן. בטח זה מה שקרה בקרגיל... ואם לא זה אז משהו אחר.
שיניתי את דעתי 549497
אבל, יש לי שם... "אייל אלמוני".

פצצת אטום אינה אפקטיבית משום שלשמחתנו (לצערנו?) לא מדובר בזבנג וגמרנו כשמדובר במדינות גדולות בעלות יכולת דומה, ולכן אם הטלת פצצת אטום יש סיכוי סביר שאחת כזאת תיפול עליך, ואם כדברי סטינג "אתה אוהב את ילדיך"‏1 ואני אומר, את עצמך. אז אתה לא תטיל פצצת אטום אלא אם כלו כל הקיצים או שאתה משוכנע שאם לא תקדים ותטיל האוייב יטיל אחת עליך, או וזה החלק המסוכן, שאתה משוכנע שדווקא כן יש ביכולתך לעשות זבנג גמרנו לאוייב‏2.

2 ואני משוכנע שלמדינה בעלת 20 פצצות גרעין חזקות, צוללות מתאימות ומודיעין טוב. יש את היכולת לחסל את מדינת ישראל באופן אפקטיבי, כך שמכה שניה לא תבוא, ואם תבוא היא תהיה מצומצמת.
שיניתי את דעתי 549505
נכון, מפאת קוטננו אנחנו מטרה אטרקטיבית להפצצה... איזה תסריט יום הדין הבאת לנו. אבל כמובן זו אינה סיבה לשנות את הצבעתי.
שיניתי את דעתי 549528
תמיד טוב לדעת שיש אנשים המשוכנעים בתחומים בהם אין להם מושג.
שיניתי את דעתי 549576
האם הנשק הגרעיני בישראל מרוכז לדעתך ביותר מ-‏10 אתרים ברחבי המדינה?
שיניתי את דעתי 549577
א. יכול להיות.

ב. בשביל זה יש גם צוללת צהובה.
שיניתי את דעתי 549578
שיניתי את דעתי 549586
לצורך הנוחות בו נניח שכן.

אז כדי למנוע מכה שניה, צריך להנחית בו זמנית עשר פצצות אטום על כל האתרים הסודיים הללו, להיות בטוח שהצלחת לאתר את כל האתרים הללו (ובגלל שאנחנו מדברים על אתרי שיגור ממוגנים, אתה צריך שהפצצה תיפול לכל היותר כמה מאות מטרים מהאתר), שאין אף צוללת חמושה בים, להשמיד את כל הטייסות היעודיות (גם כן בו זמנית) וזאת לאור שלל המערכות נגד טילים של מדינת ישראל. כל זה כאמור (השגת מידע מודיעיני חסר תקדים, התקפה מתואמת בעומק מדינה, התגוננות מול אמצעי ירוט שמעולם לא התמודדת איתם) בהפתעה גמורה, כי מספיק החשד כדי להעלות טייסת נושאת חימוש מיוחד לאוויר.

יותר מזה, כשאתה משגר את הטילים שלך, אתה צריך להיות בטוח שהצד השני מאמין ובטוח שזו רק מתקפה קונבנציונלית, כי בחמש הדקות בין גילוי הטילים לפגיעה שלהם, אפשר להעלות לאוויר מספיק נשק גרעיני למחוק את העולם פעמיים.

רק כמה פרטים טכניים למקרה שהחלטת שכל הרשום לעיל הוא טריוויאלי:

1. לאירן אין טילים בעלי דיוק מספיק כדי לסכן אתרים ממוגנים ספציפיים. הטילים שלהם במקרה הטוב יכולים לפגוע בעיר אליה כוונו. אתה מוזמן לקרא קצת בספרות הצבאית על רמת הדיוק הנדרשת כדי להשמיד עם נשק גרעיני אתר שיגור ממוגן.

2. מעבר למטריות כלליות כגון החץ, יש גם אמצעים להגנה על אתרים ספציפיים.

3. אחרי שהשמדת את הארסנל הגרעיני של ישראל, עדיין נותר הארסנל הכימי/ביולוגי.
שיניתי את דעתי 549944
תהייה, דיברנו על טילים מצוללות (או אפילו אוניות מוסוות) ולא על טילים בליסטיים בליסטיים, עכשיו, נשאלת השאלה, מה הבעייה הטכנית לייצר טיל שיגיע בדיוק של מטרים ספורים מהיעד? הרי בימינו הטיל יודע בכל שנייה במעופו מה מיקומו המדוייק באמצעות GPS, האם אמצעי הכיוון של טיל לא מספיקים להגעה מדוייקת ליעד גם אם המיקום המדוייק שלך ידוע בכל שלב?

האם לישראל יש בכלל אמצעים להפלה, בשגרה, של טילים הנורים מכיוון הים התיכון?

לעניין המודיעין, למדינות הסובבות אותנו היו כמה עשרות שנים להבין איפה ישראל מחזיקה את יחידות הטילים ארוכי הטווח שלה, אני בטוח שהם יודעים. איפה ממוקמים המטוסים, כולנו יודעים.

התגובה הישראלית תלויה מאוד בפקודות הקבע של הטייסות ושל יחידות הטילים, ירי טילים על ישראל בוודאי אינו מצדיק הרמה של טילים בליסטיים חמושים בנשק גרעיני (ולאיזה מטרה?). כעת נשאלת השאלה האם מטוסים חמושים בנשק גרעיני ימריאו, יבינו שנפלו פצצות גרעיניות, ויהיו מוכנים להגיב ללא קבלת פקודה מפורשת, מה היעד שלהם? למה דווקא טהרן, אולי דווקא דמשק? טריפולי? ומה בכלל היכולת של טייסת, שהאיראנים צופים את בואה, כשהמדינות השכנות נמצאות בכוננות שיא (הרגע נפלו פה פצצות אטום), ללא מטוסי תדלוק ול"א, להגיע ליעדה?

הארסנל הכימי והביולוגי של ישראל יכול לשבת בשקט במחסנים, בלי מטוסים ובלי טילים בליסטיים הוא לא יגיע לאיראן.

הצוללות הן האופציה השנייה האמיתית היחידה בתסריט הזה, ואם אין לנו אחת ליד חופי איראן בכל רגע נתון המכה של ישראל אולי תבוא, אבל זה ייקח כמה שבועות, שנאמר, "הנקמה, מוטב שתוגש קרה".
שיניתי את דעתי 550035
אתה חושב שלאירן יש את היכולת לשגר טילים גרעיניים מצוללות ?

לגבי בעיות טכניות, הכל פשוט מאוד באייל, אבל ממשק הUSB על השיהאב בא עם מחבר גדול, בזמן שהGPS מגיע עם חיבור קטן.
גבורתו של החייל? 549479
אוירון דוד 549489
הצבעתי עבור חימוש אירן בנשק גרעיני, אני חושב שהם משחקים בלוף באנטי ישראליות שלהם (מסיבות פנימיות)
ושהפחדים האמיתיים שלהם הם משכנהם הקרובים, בעיקר עיראק.
הכותרת מרמזת לתשובה מבודחת שרציתי לכתוב, הטבעת הכור בבטון נוזלי(:
אוירון דוד 549512
גם מלחמת לבנון השניה היתה בלוף?

הצבעתי ל ב' כיוון שממילא יש לחבל במספר מתקנים כדי לעכב את הפצצה.

באופן אישי אני מקווה שישראל תתקוף בקרוב את המתקנים בנשק קונבנציונלי ולאחר התגובה האירנית היא תתקוף שוב בנשק גרעיני טקטי.
אוירון דוד 549516
''ולאחר התגובה האירנית היא תתקוף שוב בנשק גרעיני טקטי.''
נראה לי שזה יהיה סופם של יחסי החוץ של ישראל עם שאר העולם.
אוירון דוד 549674
זו דווקא תהיה תחילתה של ידידות מופלאה

ולראיה יחסי ארה''ב עם יפן שההשתפרו פלאים אחרי נגסקי

זה אולי לא נעים להגיד אבל מה שאומרים על הגויים זה נכון
הם מכבדים רק כוח ובזים לחולשה
כינור דוד 549679
לא אומרים את זה על גויים אלא על חתולים.
מה לא בסדר אתכם? 549498
מה לא בסדר אתכם? 549501
החום והלחות.
אני מתנדב בשמחה 549503
לא מבין פרסית ובלי תואר בפיזיקה גרעינית, אבל תמיד היו לי נטיות אובדניות.
הליכה על הסף 549530
מתקבל הרושם שהושקעו מאמצים ומשאבים אדירים בשאלה האיראנית, לרבות בבניית האופציה הצבאית. אין מדינה בעולם שאינה מסובבת את הקובייה ההונגרית של ההתגרענות האיראנית. מדינות המפרץ, המדינות המתונות, ארה''ב, צרפת, גרמניה, טורקיה, רוסיה, סין, סוריה, לבנון, ואפילו ברזיל. לכולם יש צד של פוליטיקה אזורית או גלובאלית בעניין. הסיכול הממוקד שנעשה בכור הסורי מחדדת את השאלה האם לא ניתן לעשות מעשה חד וחלק שפשוט יסיר את השאלה האיראנית מעל סדר היום. במידה והיכולת קיימת, בסופו של דבר זו שאלה של הכרעה. אין תכתיב של המציאות, רציונלית ככל שתהא, בתהליך קבלת החלטות. מדובר בהכרעה של בני אנוש ועל כן נתניהו וברק הם מבין האנשים החשובים ביותר בעולם בצומת ההיסטורית הנוכחית.

לדעתי לפי הדעות שנתניהו מביע, הוא דוגל בריאליזם התקפי, אידיאולוגי, נוקשה ולפי הרציונלים של הפרדיגמה הזו, אם יחסי הכוחות הצבאיים בין המדינות נוטים לטובת ישראל (ובמידה שאין מדובר ב''בברירת שמשון כפי שמציעה שאלת הסקר, דהיינו משימה התאבדותית) מהלומה באיראן בוא תבוא.
הליכה על הסף 549585
הבעיה היחידה עם התזה הזאת היא ההנחה שפעולה התקפית באירן תעצור את תוכנית הגרעין האירנית.
לא ברור עד כמה ההנחה הזאת ריאלית.
לא ברור גם אם מדינת ישראל מסוגלת לעמוד במחיר.
הליכה על הסף 549676
וגם לא ברור אם התקפה על איראן בכלל אפשרית
הליכה על הסף 549682
הבאת מאמר רציני..
רק שלא ישכחו לקחת GPS
סקר מוצלח ביותר 549539
יש הרבה סיבות להתנגד לזה (ורובן/כולן מפורטות בסקר) אבל אני חושב שהמרכזית שלי היא חוסר האמון ביכולת של הצבא/המוסד להוציא לפועל מבצע חשאי שכזה, לנוכח הכשלים שלו מהתקופה האחרונה בהוצאה לפועל של אירועים באופן דיסקרטי וללא נזק דיפלומטי (מבחוח, מרמרה - מישהו שם לב לתבנית דומה בשמות?). וההשלכות של כישלון במבצע כזה יהיו מאוד לא נעימות.
סקר מוצלח ביותר 549613
האמנם ההשלכות (הדיפלומטיות - או שלא על זה אתה מדבר?) של כישלון יהיו מאוד לא נעימות? נראה שכל העולם הרלוונטי לנו רואה את התגרענות איראן כמדאיגה עד לא-לגיטימית, והסיבה לכך (לא יודע אם נאמרת בפירוש, אבל היא ברורה עד כדי אי צורך להסתיר אותה, אפילו דיפלומטית. או שלא?) היא האיום על ישראל. נכון שכל מיני מדינות מדי פעם מפצירות בישראל לא לתקוף, אבל נשמע לי שזו לא דרישה במישור המוסרי, אלא במישור של מה כדאי ומה מועיל לאור החלופות. ואם עד כאן הכל נכון, אז למה בעצם שיכעסו על ניסיון של ישראל, ואפילו ניסיון שלא הצליח?

(כשאני שואל "למה שיכעסו" זה יכול להשתמע לשתי שאלות שונות מאוד: (1) איזו סיבה אמיתית יש לכעוס, ו(2) איזו עילה מוצהרת יש לכעוס. אז אני מתכוון לשתי השאלות.)
סקר מוצלח ביותר 549625
נראה לי שכשלון חרוץ במשימה הזו עלול להוביל למלחמה כלל אזורית בלי סיוע מ''העולם'' עבורנו ואולי סיוע שלו לצד השני. כמובן שייתכן שמלחמה שכזו תפרוץ בקרוב בלי שום קשר.
סקר מוצלח ביותר 549675
אז אני חוזר על השאלה שלי: למה? התערבות או אי-התערבות "העולם" תלויה, אני מניח, באינטרסים, ואלו לא ישתנו בעקבות הפעולה וכשלונה. שיקולי לגיטימציה יכולים להשפיע, אני מניח, ואף להכריע, במצבים שבהם האינטרסים השונים מביאים לאזור שיווי המשקל בין אלו הרוצים התערבות לאלו הרוצים אי-התערבות (או התערבות לצד השני).אבל שוב, איפה פה בעיית הלגיטימציה?
סקר מוצלח ביותר 549812
איבדתי אותך במשפט השני. אולי אני לא מבין על מה אנחנו מדברים.
סקר מוצלח ביותר 549873
אז אני אחזיר את הכדור אליך, שתפרט יותר. למה לדעתך התמיכה העולמית תשתנה בהתאם לקיום ניסיון הפעולה, ו/או להצלחתה בהשמדת המטרה, ו/או להצלחה בהסתרת המבצעים?
סקר מוצלח ביותר 549885
כי באופן כללי העולם עוין כל נסיון של ישראל לפעול באופן אלים כדי להגן על עצמה. אני לא יודע אם הנזק יהיה כזה שיגבר על האינטרסים האחרים שעליהם אתה מדבר - בהודעה המקורית שלי יותר חששתי מכך שהפעולה תתגלה ותגרום לפריצת מלחמה (אלא אם אתה מניח שאיראן תעבור על כך בשתיקה - וכדאי לזכור שלפני כמה שנים הייתה כאן מלחמה שפרצה בעקבות פרובוקציה קלה בהרבה ושני הצדדים כנראה לא התכוונו שתגיע לעוצמה שאליה היא הגיעה). אם תפרוץ כזו, נראה לי שהנסיבות של פריצתה יהיו כאלו שבהן זה לא יראה טוב, מבחינת מדינות העולם, להתערב לטובת ישראל. גם אם זה לא ימנע מהן לחלוטין מלסייע אני חושד (בלי ביסוס עובדתי כי אין לי כזה ואין לי שום ידע דיפלומטי) שזה יקטין את רמתו.
סקר מוצלח ביותר 549677
...והאם הכעס העולמי יהיה שונה ממה שהיה במקרים הקודמים שבהם חיבלה ישראל ביוזמות הגרעין של אויבותיה?
סקר מוצלח ביותר 549678
מבחוח מת והמרמרה באשדוד

אם היללות של החשודים הרגילים זה כל מה שיקרה אחרי מבצע מוצלח באיראן אז אין לי בעיה עם זה

כישלון באיראן + יללות זה גם לא כזה נורא , זוכר את חאלד משעל?
סקר מוצלח ביותר 549813
השאלה היא עד כמה מבחוח חי היה מזיק לנו, ועד כמה המרמרה הייתה מזיקה. בהקשר של משעל מעניין לזכור גם שהוא לא מת, וגם שהכשלון גרר שחרור אסירים ובפרט את שחרור השייח יאסין. דווקא כשישראל נקטה בשיטה קצת פחות מחוכמת ומנומסת כדי להיפטר מיאסין לא זכור לי שהיו לכך השלכות מרחיקות לכת. אולי גם את המרמרה היה עדיף להטביע.
סקר מוצלח ביותר 549815
נזכיר שהבעיה בחיסול משעל היתה שהפעולה נעשתה במדינה ''ידידותית'', ולא ניסיון החיסול עצמו. לא נראה לי שהפצצה של מסוקי קרב בעמאן היתה מתקבלת בברכה.
סקר מוצלח ביותר 549816
ועד כמה הרעש סביב המרמרה או חיסול מבחוח הזיק לנו?

ככה או ככה נראה לי שניסיון העבר מראה שלא צריך להתייחס ל"עולם"

תמיד יש רעש וזה עובר אחרי כמה ימים
רעיון טוב 549581
לי זה דווקא נראה רעיון טוב. החייל הזה יציל חיים של אנשים רבים.

להזכירנו שכבר נעשה דבר כזה בצה"ל, ראה מקרה יהודה קן דרור (http://www.zanhanim.org.il/Info/n_resume.aspx?id=242...).
אתה מתנדב? 549582
אתה מתנדב? 549583
כשהייתי בגיל המתאים התנדבתי לשרת, ושרתתי ביחידה קרבית בתפקיד קרבי. כמו רבים אחרים גם אני עשיתי את טיולי הראשון, ועוד רבים אחריו, בחו''ל, (איו''ש ועזה לא נחשבים לחו''ל), כשאני חמוש. לא הגדרתי צמחים בטיולים האלו.

נכון, זה לא אותה רמת ודאות של סיכון, אבל בהחלט יכול להיות שאם הייתי נדרש לעשות גם את זה הייתי עושה. איכשהו נראה לי שאני לא היחיד.
אתה מתנדב? 549587
ההבדל בין שליחת חיילים לסכן את חייהם בקרב לבין שליחת חיילים שיפוצצו עצמם למען הבית והמולדת, איננו הבדל כמותי של רמת סיכונים.

''אבל בהחלט יכול להיות שאם הייתי נדרש לעשות גם את זה הייתי עושה. איכשהו נראה לי שאני לא היחיד.''

אני לא יודע אם לא להאמין לך ולהשאר רגוע או להאמין לך ולדאוג שמוסר מאוד חולני מתפשט בקרב חברי החברה אליה אני שייך.

אני מקווה שהעמדה שלך לא מייצגת תופעה מקובלת בישראל.
אתה מתנדב? 549588
אני מקווה בשבילך שאתה תיכוניסט פצספיסט שעוד כמה שנים יתבגר ויפסיק לירוק סיסמאות תלושות לכל כיוון. כי להתדיין אתה לא יודע.
אתה מתנדב? 549590
חשבתי על כך מחדש. החלטתי שכן אפשר להיות רגוע, לפחות בעניין זה. עם כל הביקורות שיש לי על דברים שקורים במדינה הזו, אני מאמין ש(עדיין) העמדה שאתה מציג איננה מקובלת בקרב הרוב המוחלט ואף פוליטיקאי (בעל כושר שרידה פוליטית מינימלית) לא יעז לעלות אותה על סדר היום.

אין צורך לדגול בפצפיזם, או אפילו להיות שייך לצד השמאלי של המפה הפוליטית, על מנת לדחות את הרעיון של שימוש בחיילי קמיקזה על הסף. זו עמדה מוסרית (ולא סיסמה) שדי חוצה גבולות פוליטיים, בקשת הפוליטית המגוונת בישראל. לערך חיי אדם ול''החזרת הבנים הביתה'', גם אם יהיה זה חייל קרבי וגם אם המשימה חשובה ומסוכנת ככל שתהיה, יש עדיין ערך עליון בצה''ל (וטוב שכך).
וגלעד שליט? 549595
איננו רלבנטי לנושא שמעלה הסקר. 549596
החזרת הבנים הביתה. 549598
''זו עמדה מוסרית (ולא סיסמה) שדי חוצה גבולות פוליטיים, בקשת הפוליטית המגוונת בישראל. לערך חיי אדם ול''החזרת הבנים הביתה'', גם אם יהיה זה חייל קרבי וגם אם המשימה חשובה ומסוכנת ככל שתהיה, יש עדיין ערך עליון בצה''ל (וטוב שכך).''
החזרת הבנים הביתה. 549604
הנסיון לקשר בין העניינים נראה לי מאולץ משהו.

הדברים נאמרו בהקשר של שימוש בחיילי קמיקזה (שימוש מתוכנן, מהונדס ופסול בחיילים כחפצים/פצצות עם רגליים). מה הסתירה בין החזקת הערכים "החזרת הבנים הביתה" וחשיבות חיי אדם לבין שימת גבול למוכנות לשאת ולתת עם חוטפים ומחבלים?

צה"ל לא מסר את גלעד שליט לידי הפלסטינאים.
רלבנטי ביותר 549603
אנחנו עושים דברים שאנחנו לא מעלים על הדעת.
תודה לאנטילופה.
אתה מתנדב? 549680
תקרא בבקשה את רוח צה"ל

שים לב במיוחד לערך הראשון דבקות במשימה וחתירה לניצחון
אם אתה לא מבין מה זה חירוף נפש אז זו עברית יפה להקרבת החיים שלך
אתה מתנדב? 549707
מן המפורסמות...

הפרשנות הסבירה (והמקובלת בחברה בה אתה חי) היא ערך ההקרבה העצמית בתופת הקרב ולא שליחה מתוכננת מראש של מחבלים מתאבדים אל שטח האויב. אפשר לאמץ את הפרשנות השניה, כפי שאתה עושה, אבל זו פרשנות המתאימה לרוח החמאס ולא לרוח צה"ל. החייל הוא אדם האוחז בנשק ולא נשק בו אוחז המלך.

את שאר הסעיפים, עם כל האיזכורים המוזרים על כבוד האדם, אתה קראת? או שהפסקת בחירוף נפש?
אתה מתנדב? 549710
על סמך מה אתה קובע את הפירוש המקובל בחברה שלנו לחירוף נפש ?

מה הקשר של כבוד האדם לדרישה לחירוף נפש?
אם כבר הקוד דורש מהחיילים חירוף נפש לצורך הגנה על כבוד האדם

שיטת הקריאה הפוסט מודרניסטית של הוצאת ביטויים בטקסט מהקשרם ומשחק באסוציאציות ממש לא מדברת אלי
אתה מתנדב? 549733
לא נכון. חרוף נפש הוא סיכון החיים שלך, לא הקרבתם.
אתה מתנדב? 549761
לא מדויק

לפעול בחרוף נפש הוא לפעול בידיעה של הסיכון אבל בלי להתחשב בו מפני שהתוצאה יותר חשובה מהחיים שלך

וזו המשמעות שבה משתמש הקוד האתי של צה''ל

מצחיק אותי שיש אנשים בארץ שעדיין לא הפנימו שצבא זה מסוכן ושיכולים להיות מקרים שבהם הצבא ידרוש מהחיילים להקריב את עצמם

''טוב למות בעד ארצנו'' נאמר ברצינות גמורה
אתה מתנדב? 549784
בוא ניקח דוגמא, האם לדעתך רועי קליין [ויקיפדיה] פעל שלא כשורה ונותני הצל"ש פשוט לא הכירו את רוח צה"ל?
אתה מתנדב? 549798
רועי קליין לא קיבל פקודה להקריב את עצמו. למעשה, הוא פעל בניגוד לפקודות, המורות אאזנ לצעוק ''רימון'' וליפול עם הראש הרחק מהרימון. בשבריר שניה הוא בחר להפר את הפקודות ולהקריב את חיו למען חיי פקודיו, ועל כך קיבל את העיטור.
אתה מתנדב? 549800
אתה לא זוכר נכון. צועקים אָזָ"ר.
אתה מתנדב? 549810
תודה.
אתה מתנדב? 549801
גם אפופידס לא קיבל פקודה (תגובה 549629 והחרפות שמגיעות ישר אחריה).
אתה מתנדב? 549825
מישהו היה צריך לעלות למעלה ולהשגיח.
לא היה לי זמן לשאול מי מתנדב, שלחתי את איתן.
איתן לא היסס לרגע, עלה למעלה והתחיל להפעיל את המקלעון.
לפעמים היה עובר אותי והייתי צריך לצעוק לו שיישאר בקו שלי.
ככה עברנו איזה שלושים מטר.
איתן היה מחפה מלמעלה ואנחנו טיהרנו את הבונקרים מבפנים,
עד שנפגע בראשו ונפל פנימה.

____
אלו אמנם המילים של יורם טהרלב לשיר "גבעת התחמושת", אבל זהו ציטוט כמעט מדויק של ניר ניצן, סמ"פ של אחת משתי הפלוגות שלחמו בגבעת התחמושת.
אתה מתנדב? 549836
הצבא יכול להוקיר פעולות התאבדות במקרים מסויימים, הוא יכול לקוות שיימצאו מתנדבים כאלה בשעת הצורך, הוא יכול לנסות לחנך את החיילים לפעול כך אבל בשבועת האמונים הוא אינו דורש מחייליו להתאבד אלא לחרף את נפשם כלומר להסתכן.

דעתי על רועי קליין אינה רלבנטית כלל לעניננו, אבל ברור שהוא, כמו נתן אלבז ואולי עוד כמה, התנדב לקפוץ על הרימון ולא מילא פקודה.
אתה מתנדב? 549843
על כך יכולים לענות לך ששליחת המחבל הישראלי מהסקר, גם תהיה בהתנדבות. ההתנדבות היא לא העניין. העניין הוא הקונטקסט בו מבוצעות החלטות ההקרבה העצמית.

יש הבדל תהומי בין החלטות מהירות של לוחמים, בזמן לחימה, על ידי החיילים אשר נמצאים בתופת הקרב, לבין מנהיגים וגנרלים שיושבים בחדרם הממוזג ומתכננים על מפות את משימתו של המחבל המתאבד הבא. הראשון הוא רע הכרחי של שדה הקרב (לפעמים הכרחי יותר, לפעמים פחות, בד"כ פחות‏1). השני הוא סימן לחברה מנוונת שמתיחסת אל אנשיה וחיליה (או אולי יש לדייק ולאמר נתיניה) כאל כלי שחמט חסרי ערך.

_______________
1 The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his.
--George Patton--
אתה מתנדב? 549846
אני רק מנסה לחדד את עניין חרוף הנפש.
אתה מתנדב? 549848
חייל שאינו מוכן להקריב את חייו אם המשימה דורשת את זה אינו חייל
מפקד שאינו יכול לשלוח את חייליו אל מותם אם המשימה דורשת את זה אינו ראוי לפיקוד

נראה לי שאתה חושב שצבא זה מין תנועת נוער כזו רק עם נשק
זה לא
אתה מתנדב? 549850
אני מנסה להבין את דעתך. מה דעתך על הפעלת השהידים השונים ע"י הארגונים הפלסטינאים? ובעירק?
אתה מתנדב? 549856
הבעייה עם הערבים היא המטרות שהם בוחרים
אתה מתנדב? 549858
כלומר: אין לך בעיה עם מטרה מהסוג של הפיגוע בצומת בית ליד [ויקיפדיה], אבל יש לך בעיה עם הפיגוע במלון פארק [ויקיפדיה]. נכון?
אתה מתנדב? 549861
בדיוק
אם בית ליד היה מייצג את הפיגועים אז אפשר היה לטעון שהם איכשהו לגיטימים
אבל הפיגועים האחרים מראים שזה היה מקרי
אתה מתנדב? 549853
מפקד שלא יודע להבדיל בין תורות לחימה של צבא מערבי מודרני לבין תורות לחימה של ארגוני טירור פונדמנטליסטיים אינו ראוי לפיקוד‏1. מפקד שלא מבין את ההבדל בין הסתערות נחוצה באש ובתופת, על מנת לסיים את המשימה, לבין דרישה מחייל לקפוץ על חרבו למען עמו ומדינתו, אינו ראוי לפיקוד.

הסיכוי שחייליו של מפקד כזה ישלימו את המשימה, נמוך יותר. חיילים המנסים להשאר בחיים, שילחמו על מנת להשאיר את חבריהם ליחידה חיים, תוך כדי הניסיון לסיים את משימתם, הם חיילים מקצועיים יותר, אפקטיביים יותר במערכה (ניתן להשתמש בנסיונם שוב) ומסוכנים יותר לאויב בשדה הקרב. הריפלקס של החייל להשאר בחיים איננו פינוק או מעמסה על המאמץ המלחמתי. האפקטיביות של משימות התאבדות כאסטרטגיה היא חסרת ערך צבאי (בניגוד לאפקטיביות שלהן כפעולות טירור והשפעה על סיקור במדיה). בעולם המודרני, ברוב המוחלט של התסריטים, צבא שיחנך את החיילים שלו להיות "Lemmings", הוא הצבא שיפסיד את המערכה.

אני לא חושב שצבא זה "מין תנועת נוער". בצבא הורגים ונהרגים. השימוש בנשק מרמז על כך. אתה כבר יודע שאני לא חושב מה שאתה כותב ש"נראה לך" שאני חושב, אבל אני מניח שהרטוריקה הזו משרתת אותך.

_________
1 המשימה שמוגדרת בסקר, והציתה את דמיון חלק מהקוראים באתר, היא בעלת כל המאפיינים של חזון דתי/משיחי/פונדמנטליסטי. שקיקה, עד גבול האירוטיות, של פתרון בעיות בפטריית אש גדולה ומפוארת שכולה מוות המוני בקרב האויב והערצת הקרבתו האינסופית של הקדוש המעונה. ממש סוף מפואר של סרט הוליוודי גרוע עם ברוס וויליס או קסטת וידאו של אל-קאעידה. איך זה יפתור? אין תשובות. למה כדאי, בלי קשר לשאלה המוסרית? אין טיעונים עם בשר. ננסה, למה לא? זה הרי עובד בקולנוע.
אתה מתנדב? 549859
לא הבנתי את הקטע עם הלמינגים ונראה לי שיש לך משיכה על גבול האירוטיות למילה שקיקה

ומה שיותר חשוב לא הבנתי את "...את ההבדל בין הסתערות נחוצה באש ובתופת, על מנת לסיים את המשימה, לבין דרישה מחייל לקפוץ על חרבו למען עמו ומדינתו.."
אתה מתאר בדיוק את אותו מצב פשוט במילים אחרות
בשני המקרים המפקד שולח את החייל אל מותו כדי להשיג את המטרה

ולא ברור לי גם למה אתה משתמש במילה אסטרטגיה
הדיון היה על שימוש במשימת התאבדות כטקטיקה נגד תוכנית הגרעין האירנית או באופן יותר כללי על כך שלפעמים חייבים למות כדי לכבוש את ההר
אתה מתנדב? 549862
למינגים(Lemmings (video game) [Wikipedia], לא המכרסמים שקופצים אל מותם בסרטים של דיסני) הם יצורים טיפשים שעושים בדיוק מה שאתה אומר להם לעשות. חלק לא מבוטל מהם גם מת בכל מיני מיתות משונות.
אתה מתנדב? 549864
אחלה משחק, אני זוכר ששיחקתי בו בימים שמחשבים עבדו על דוס

והרעיון הוא שלדעתי ככה צריך מפקד לראות את חייליו
אתה מתנדב? 549866
למינג לא יעלה על דעתו שהוא יכול להציל חלק מחבריו ע''י השתטחות על הרימון. למינג טוב גם לא יעלה על דעתו לשלוח למינג אחר על ג'יפ כדי לחשוף את מיקומו של האוייב.
אתה מתנדב? 549867
עמדתך ברורה. אני שמח שאין בצה''ל מפקדים שרואים כך את חייליהם.
אתה מתנדב? 549869
המשפט השני היה סרקסטי

כלומר שאתם (צפריר ואביב) חושבים שזו דעתי
אתה מתנדב? 549930
אני לא הבנתי אותו כסרקזם.
אתה מתנדב? 549933
אולי העורכים יוסיפו אפשרות לפונט סרקסטי
אתה מתנדב? 549936
<סרקזם>
נסיון לתגובה בגופן סרקסטי
</סרקזם>
אתה מתנדב? 549952
במקום להטריח את העורכים, אתה יכול פשוט לכתוב <זהירות סרקזם>.
אתה מתנדב? 549897
יש גם סרט מצוין בשם זה.
אתה מתנדב? 549905
אכן. ראיתי אותו רק לאחרונה והמשחק של רמפלינג מתבלט שם (למרות שהאחרים גם כן טובים). הנה הסרט שממנו היא התחילה (נדמה לי - באותה השנה הייתי עסוק מעל הראש בעסקי ההיוולדות...).
הברכה שבאי הידיעה 549884
בכל משימה צבאית יש רמה כלשהי של סיכון. יש משימות שמראש ידוע שהן מסוכנות יותר מאחרות. סקאלת הסיכון רציפה. בקצה העליון שלה נמצאת סיטואציה כמו של איתן בגבעת התחמושת. שים לב שזו סיטואציה שהלוחמים נקלעו אליה במהלך הקרב, ולא חלק מהתוכנית המוקדמת. ואפילו שם, הגדרת המשימה שהסמ"פ נתן לאיתן לא כללה את הפקודה "היהרג"‏1. הסמ"פ ואיתן יכלו אולי לדעת שהסיכון של איתן הולך לעלות בהרבה על זה שלהם שנשארו בבונקר, אבל עדיין אין ודאות שהוא יהרג. (וכמובן אין ודאות שאלו שלמטה ישארו בחיים, כולל איתן אילו היה נשאר למטה. אולי היינו אריות, וגו'.) זה עדיין עניין של מזל, ואילו היה לו מזל (לא יודע כמה מזל נדרש; אני מנחש שאלו שהיו שם ידעו יותר, אבל לא הרבה יותר) הוא היה יכול להישאר בחיים ולבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר. יש הבדל תהומי בין זה לבין פקודה "לך תתפוצץ".

1 אפילו על רקע השקיעה ההדרגתית של צורת הציווי בכלל, נכון הפועל המסוים הזה בציווי נראה ונשמע מוזר? שלרגע מתעורר ספק אם זו בכלל מילה נכונה בעברית? כמו גם "מוּת"? לא במקרה.
הברכה שבאי הידיעה 549887
בשביל הפרופורציה לגבי "לשלוח אותו לההרג", עוד כמה ציטוטים מתוך הערך גבעת התחמושת [ויקיפדיה]

״ניר חשש שהכוח בפיקודו, שהיה בעמדת נחיתות בתוך התעלה, ייפגע מאש זו. הוא החליט לשלוח מקלענים אל מחוץ לתעלה כדי לחפות על הכוח. ראשון יצא המקלען ישראל צוריאל, שחיפה מבחוץ עד שאזלה תחמושתו והוא חזר פנימה. אחריו יצא נפתלי כהן, שחיפה מבחוץ ברובהו עד שנפצע וחילץ את עצמו לאחור. ניר פקד כעת על המקלען איתן נאוה לצאת מחוץ לתעלה. מעשה הגבורה של איתן הונצח בשירו של יורם טהרלב, ...

עם נפילתו של איתן עלה שוב המקלען צוריאל במקומו;״
הברכה שבאי הידיעה 549894
פה צריך לציין הבדל עקרוני בין צבאות של דמוקרטיות לצבאות של דיקטטורות (אני יודע שיש גווני ביניים אצל שני הצדדים, אבל ניקח דוגמה קיצונית להדגים).
נניח ויש צורך לפנות שדה מוקשים תחת אש. מה עשה הצבא הסובייטי במלחמת העולם השניה? לקח גדוד-עונשין, ושלח אותו לרוץ. מי שעובר, עובר, ומי שלא -יוזם את המוקשים, מתפוצץ וכך מפנה את הדרך לאחרים.
מה עשה הצבא הבריטי? שלח חבר'ה עם מגלי מוקשים, וטנקי מורג, ואנשים עם דקר חבלנים, וכן הלאה וכן הלאה.

עכשיו, הנקודה המעניינת היא שהשיטה הבריטית *לא בהכרח חסכונית יותר בכוח אדם מאשר השיטה הסובייטית*. פריצת שד"מ היא עניין איטי ומסוכן, וכוח פלסים שנלכד בהפגזה ארטילרית או 'סתם' פורץ שד"מ תחת אש עלול לספוג אבדות כבדות לא פחות מכוח שרץ לתוך שדה מוקשים - גם כן תחת אש. זמן פריצת שד"מ של 50 מטר בשיטה הסובייטית הוא כמה דקות; בשיטה הבריטית הוא יכול להגיע לכמה שעות, והאבדות מצטברות הן אצל הכוח הפורץ והן אצל הכוחות שמחכים לפרצה.

אז למה מדינות דמוקרטיות נוטות לא לנקוט בשיטה הקצרה, המהירה והברוטלית, אם עלותה בחיי אדם לא בהכרח גבוהה יותר, ואולי אף להיפך?
כי העיקרון פה הוא השוויון, ככל שאפשר. במדינות דמוקרטיות (יש כאלה שאמרו שזה קשור לכך שכל חייל הוא אזרח בוחר) הנטיה היא לתת לכל אחד את הסיכוי שלו, ולא להודיע למישהו: "אתה בשר תותחים של חבריך, מטרתך למות כדי לחסוך אבדות של אחרים". יחידות בסיכון גבוה במיוחד הן בדרך-כלל התנדבותיות, גם-כן מאותה סיבה: ההנחה היא שאדם יכול לבחור במשימת כמעט-התאבדות, אבל לא בוחרים בשבילו להתאבד. האסטרטגיה הדמוקרטית אומרת, אנחנו נוקטים את השיטה שלפחות נותנת סיכוי לכל חייל לשרוד, גם אם סיכוי לא גבוה; לא בוחרים בגדודי עונשין ולא מחליטים בשביל חייל, "אתה תמות כי בחישוב הכולל אנחנו מעדיפים להרוג אותך".

(ועם קשר עקיף, המשפט של טרומפלדור היה משהו כמו 'אין דבר, כדאי למות בעד המולדת'; ברנר הפך אותו ל'אין דבר, טוב למות בעד ארצנו', וה'אין דבר' נשמט מהמשפט כמה שנים לאחר מכן).
הברכה שבאי הידיעה 549899
גם צבאות דמוקרטיים הקריבו יחידות ביודעין
בדרך כלל לא בהתקפות אלא בפעולות בלימה בזמן נסיגה
הברכה שבאי הידיעה 549901
לא, לא ממש. סיכון גבוה מאוד אין פירושו התאבדות, ויש הבדל גדול בין מצבים טקטיים שבהם יחידה זו או אחרת נאלצת להילחם עד האיש האחרון, לבין תכנון מקדים שבו מראש מתכוונים להקריב יחידה עד האיש האחרון לטובת איזה יעד.
הברכה שבאי הידיעה 549903
''סיכון גבוה מאוד אין פירושו התאבדות'' זו סמנטיקה
מעבר לרמת סיכון מסויימת אין הבדל בין שתי האפשרויות

הדוגמא שקופצת לי מייד לראש זה הצנחנים באירופה הנאצית (במיוחד בגלל השיר ''אשרי הגפרור'')

בכול אופן אם זה ירגיע אותך בו נדמיין שהיחידה שתשלח לאיראן תקבל הוראה שלאחר סיום הפעולה ובלי להיתפס הם צריכים לחזור ארצה
הברכה שבאי הידיעה 549904
זה אולי זמן טוב לספר לך שטווילדי הוא היסטוריון צבאי בהשכלתו ובמקצועו.
הברכה שבאי הידיעה 549906
צנחני היישוב [ויקיפדיה] היו כולם מתנדבים. צנחו 33. 12 מהם נתפסו, ומהם 7 הוצאו להורג.
הברכה שבאי הידיעה 549909
תמיד יש הבדל בין מוות בטוח לבין כל שאר האפשרויות; ההבדל בין 100% ל50% הוא הבדל איכותי, שונה לחלוטין מההבדל בין 30% ל-‏50%.

בדוגמה הדמיונית של איראן (לא שאני חושב שפגיעה במתקן יחיד תעצור את תכנית הגרעין, אבל לצורך העניין), אם ישלחו אותם עם חומרי חבלה והוראות למקם אותם ולהסתלק, זה משהו אחד, גם אם הסיכויים קטנים. אם שולחים אותם עם חגורת נפץ, זה משהו אחר לגמרי.
הברכה שבאי הידיעה 549915
וההבדל בין 90% ל 100% הוא איכותי או סמנטי?
הברכה שבאי הידיעה 549918
ההבדל בין 100% לכל מספר אחר הוא איכותי. והעובדה שבמסגרת נסיגה לפעמים יחידות נלחמות 'עד הסוף' לא סותרת את זה שלא שולחים להתאבד; המשימה היא לאפשר נסיגה של יחידות אחרות, ומה שמגדירים הוא בדרך-כלל זמן נדרש לעיכוב. גם אם הסיכון הוא עצום, הכלל של 'לא מתאבדים' נשמר.
הברכה שבאי הידיעה 549929
אנחנו לא מדברים פה על התאבדות אלא על מפקד שמורה לחיילים לעשות משהו בידיעה שביצוע המשימה יעלה לרובם או לכולם בחייהם
אני לא היסטוריון צבאי אבל אני מניח שהיו מקרים כאלו וגם יהיו
ושלא כל המפקדים שהורו על משימות כאלה היו חולי נפש סדיסטים ו/או מטומטמים אלא עשו את זה בגלל צורך אמיתי
הברכה שבאי הידיעה 549942
אבל כמדומני שכל הדיון הזה התחיל מהשאלה האם משימת התאבדות של 100% היא כשרה, לא?
הברכה שבאי הידיעה 549949
אני נכנסתי לדיון בעקבות תגובה 549587

הדיון מבחינתי הוא על האם מבחינה נורמטיבית מפקדים בצה"ל ו/או ממשלת ישראל יכולים לתת פקודות לחיילים שמשמעותן מוות בטוח (100% ) או כמעט בטוח (90%) אם זה מה שדרוש לביצוע המשימה

ושמי שאומר שהם לא יכולים לא מבין מה זה צבא או חיילות
הברכה שבאי הידיעה 550016
אני אנסה לסכם:
צריך לשאוף לכמה שפחות אבידות.
מותר להגיד לחייל לצאת למשימה שבה סביר שהוא ימות אבל לא ברור שהוא ימות.
אם החייל מחליט על דעת עצמו לצאת למשימה התאבדותית זה ראוי להערכה.

אני חושב שזה דעה שרוב המתדיינים (כולל אני) ימצאו סבירה , למרות שקשה לי להאמין שמישהו יכול להוכיח אותה.
הברכה שבאי הידיעה 551354
בראשית שנת 1953 ראה משה דיין בכישלונות פעולות הגמול שביצעו הצנחנים, ביטוי לחוסר דבקותם של המפקדים במשימה. כדי לשפר מצב זה, הוקמה יחידה 101 אשר ביחד עם הדור החדש של הצנחנים אמורים היו לשמש תשובה חינוכית לבעיה זו. דיין גם הגדיר וקבע נורמות לדבקות במשימה. הוא הודיע לסגל הפיקודים:

"להבא, אם יאמר מפקד יחידה שלא ביצע משימה שהוטלה עליו מפני שלא יכול להתגבר על כוחות האויב – הסברו זה לא יתקבל, אלא אם כן נפגעו 50 אחוז מאנשיו....ברור לכל המפקדים שאם לא יבצעו מה שיוטל עליהם יעמדו בחקירה מדוקדקת. ואם לא יניחו את דעתי – יתנו את הדין." (דיין, "אבני דרך", ע' 113).

מתוך
כלומר, יש מצבים בהם הציווי אחר (אבל ייתכן שב 1953 לא היינו דמוקרטיה עדיין).
הברכה שבאי הידיעה 551461
אבל בתגובה שלה הגבת כתוב "ההבדל בין 100% לכל מספר אחר הוא איכותי. והעובדה ש[...]לפעמים יחידות נלחמות 'עד הסוף' לא סותרת את זה שלא שולחים להתאבד". אז מה הטענה שלך? (רק חמישים אחוז נפגעים? פינוק...)
הברכה שבאי הידיעה 551463
"נפגעים" זה לא "הרוגים" - נדמה לי שדיין היה מוכן לוותר אפילו אם רק 25% היו נהרגים, בתנאי שיש עוד 25% פצועים (רצוי קשה).
הברכה שבאי הידיעה 551469
אני לא רואה פה שום סתירה. דיין קבע רף נפגעים שמתחת לו אין הצדקה לא לבצע את המשימה. זה כמו הרבה דברים אחרים: מסכנים חיים, מסתכנים בהרוגים. לא שולחים אנשים להתאבד.
הרי הוא לא קבע "משימה לא נחשבת כאילו בוצעה אלא אם כן יש 50% נפגעים".
הברכה שבאי הידיעה 549917
אם אתה באמת היסטוריון צבאי

אני זוכר משהו במעורפל על יחידות בקוראה שהצטוו להלחם עד הסוף כדי לאפשר פינוי של שאר היחידות
הברכה שבאי הידיעה 549898
תרגם "enjoy". גם לא במקרה :-)
הברכה שבאי הידיעה 550063
יפה. כמו שאמר מישהו, לא באנו ליהנות, אנחנו היהודים. אפילו ''לבלות'' אמורה לקלקל לך את המצברוח כשאתה חושב על משמעותה המילולית.
הברכה שבאי הידיעה 550075
מוּת דווקא לא נשמע לי מוזר, כידוע משה רבינו קיבל פקודה ישירה למות מאלוהים: "ומות בהר הזה". נראה לי שהבעיה ב"ההרג" ו"ההנה" נעוצה בשילוב הבנין הסביל ותשלום הדגש של הה"א. גם "ההרס" לא נשמע משהו.

נוהגין לומר לחבירו שלובש בגד חדש "תבלה ותתחדש", אבל על מנעלים של עור אין אומרים, מפני שצריך להמית בעל חי כדי לייצר נעלים, וכתיב ורחמיו על כל מעשיו. (רמ"א אות סי' רכ"ג).
מעתה אמור: בלה והתחדש.
הברכה שבאי הידיעה 550076
מסתבר שהרמ"א עצמו דווקא לא התלהב כל כך מהטעם שציטט.
אצלנו נהגו לומר על נעלים "שתלך בדרכים ישרות".
550077
מילה שהטיית הציווי שלה מציקה במיוחד, היא ''להיות'' (כמו בססמת הצופים). ללא ניקוד היא מאויתת כמו ''היה'', ובהגייתה היא נשמעת כמו ''אהיה'' - כך שבסך הכל, השימושיות שלה מאד נמוכה.
והיה נכון לבוקר 550086
איך אותו דבר? באופן אישי אני דווקא משתדל לבטא "אהיה" כמו שצריך (eh-ye), וגם אימנתי אחרים (על ביטוי "אהיה אשר אהיה"). אבל גם כשמתעצלים ומבטאים eheye זה לא נשמע כמו heye.
והיה נכון לבוקר 550089
טוב, אתה פשוט לא נותן מספיק קרדיט למידת העצלות שלי. אם אני מקדיש הרבה תשומת לב להגייה, יכול להיות שאפשר לשמוע הבדל. אחרת אי אפשר לדעת אם אני מצווה או מבטיח, מה שעוד עלול לגרום ביום מן הימים לאי-נעימות קומית (אני מבטיח לעדכן).
והיה נכון לבוקר 550167
מה, אתה אשכרה אומר "היה" במקום "תהיה"?
אתה מתנדב? 549870
א. אביב הוא מגיב ותיק כאן, והתרשמתי כבר מזמן שהוא יודע מידע אישי מה זה צבא.

ב. התנשאות היא דבר דוחה ומיותר.
אתה מתנדב? 549877
א.צעירות היא לא קטע של פז''מ

ב.דוחה אבל כיף
אתה מתנדב? 549931
ובכן, אם התנשאות אז עד הסוף:
בסוף משפט בעברית, שמים נקודה. ואת ההתנשאות על אנשים על בסיס "צעירות", אתה מוזמן להשאיר בצבא. או שכמה מקשישי האייל יוכלו להתנשא עליך חופשי.
אתה מתנדב? 549957
קשישים אמיתיים כבר לא מוצאים עניין בקטע הזה.
___________
שכ"ג, מסתכל מלמעלה על אלה שכן.
אתה מתנדב? 549986
בניגוד לטעויות המביכות שלי (הנובעות מהעברית הגרועה שלי), אני חושב שהמחסור בפיסוק אצל קונשטוק הוא מכוון.

הניחוש שלי הוא שמדובר בכותב ותיק שבסה''כ משתעשע, מחליף זהויות ומסיר את הפיסוק על מנת לא להסגיר סגנון כתיבה.
אתה מתנדב? 550024
למקרא הודעותיו של קונשטוק, עולה באפי ריח רפרפת לא מעובדת.
אתה מתנדב? 549889
חייל זה גם מי שהמדינה החליטה לקרוא לו חייל ולדחוף אותו לחזית, גם אם ממש לא בא לו.

נראה לי שאתה חושב שצבא זה מין ארגון גבורה לאומי
זה לא
אתה מתנדב? 549902
וזה שממש לא בא לחייל האמיץ להסתכן זה רלוונטי?

כמו שהמדינה דורשת ממך מיסים וציות לחוקים המדינה גם דורשת ממך התנהגות מסויימת כאשר היא מחיילת אותך

ואחת הדרישות העיקריות היא להתגבר על הפחד הטבעי שלך

מהבחינה הזאת הצבא הוא כן אירגון גבורה לאומי (אם אתה לא מאמין לי אתה מוזמן לעיין שוב ברוח צה"ל )
אתה מתנדב? 549910
זה רלוונטי מאוד אם אתה מתנה את התואר ''חייל'' בכך שבא לחייל להסתכן.

על שני המשפטים האחרונים שלך הייתי מגיב בפורומים אחרים במילה ''בולשיט'', אבל כאן באייל יש תרבות דיון ולכן אתעלם מהם באלגנטיות.
אתה מתנדב? 549916
החלטת להתעלם מהקוד האתי של צה"ל? נחמד אבל לא רלוונטי

צה"ל עדיין דורש מחייליו שיהיו גיבורים

ואני מאמין שזו דרישה מקובלת בהרבה צבאות
אתה מתנדב? 549919
צה"ל דורש, אבל ראוי שכל גיבור יזכור שהקוד הוא לא מסמך משפטי מחייב אלא מסמך "ערכי-חינוכי" בלבד. חוק השיפוט הצבאי הוא המחייב, ובמסגרתו לא מתעסקים בגבורה אלא בציות לפקודות ובעבירות שחלקן קשורות בשירות הצבאי ובאופי התנהלות חיי הצבא וחלקן נחשבות כעבירות גם בתחום האזרחי.

רוח צה"ל [ויקיפדיה]

חוק השיפוט הצבאי [ויקיפדיה]
אתה מתנדב? 549923
תזהר. מחר יוסיפו לחוק השיפוט הצבאי את הדרישה לפעול בגבורה וישפטו פחדנים. למען האמת זה נשמע כל כך מתבקש שאני מופתע שאין את זה כרגע.
אתה מתנדב? 549926
אין דרישה כזו? אז על סמך מה נשפט בזמנו השומר מליל הגילשונים [ויקיפדיה]?
אתה מתנדב? 549932
אני חשבתי שאדון אלכסנדרוביץ אמר את זה בסרקזם

בכל מקרה נורמות ההתנהגות של כל חברה לא מוגדרות אך ורק לפי החוק
אתה מתנדב? 549941
שוב סרקאזם? זהו, לקראת השנה החדשה אני הולך לקדם במערכת האייל החלטה שתוסיף לעילות הקיימות למחיקת תגובות (הוצאת דיבה, תגובה כפולה, הטלת ספק בסדר הקיים) גם סרקאזם ובעצם כל שימוש בהומור. כפלי המשמעות, העמימות והספקות שהמצב הקיים מאפשר אוכלים כאן כל חלקה טובה.
אתה מתנדב? 549943
אתה פשוט חוזר ומפגין את האטימות וצרות המוחין הקרתנית הידועות שלך, שבעבורן השתלבת היטב במערכת הדכאנית והשובניסטית (שלא לומר נצלנית) של מערכת האייל.
אתה מתנדב? 549946
חכה, חכה...אחרי שאעביר את ההחלטה, כדי לכתוב דברים כאלה תחוייב להאמין בהם.
אתה מתנדב? 549948
גם לך יש פטיש ל fMRI? חשבתי שזה רק שכ"ג.
אתה מתנדב? 549951
(:
אתה מתנדב? 549935
אכן, הייתי סרקסטי (אין לי מושג מה אומר החוק הצבאי, אבל המקרה הזה זכור לי ולכן אני מניח שאם רוצים לשפוט מישהו על פחדנות, עושים את זה).
549960
כבר הרבה הרבה זמן שלא התקרבתי לחוק השיפוט הצבאי, אבל נראה לי שהסעיף הקרוב ביותר הוא ''התנהגות שאינה הולמת'' (שניתן להחיל על חיילים מדרגמה מסוימת בלבד). אם זה ממש מעניין מישהו, אשתדל להעביר מבט על החש''ץ.
549962
נשאלת השאלה על מה הועמד לדין הש''ג במקרה ההוא, אם כן. בויקיפדיה כתוב שנגזר עליו עונש של שנה וחצי מאסר.
549968
עד כמה שאני יודעת, הדיון נערך בדלתיים סגורות ומידע כזה משנות השמונים פחות נגיש ברשת. בספק אם אוכל למצוא את סעיף האישום.
549988
דלתיים סגורות, מה? ובכן, "אני מניח שאם רוצים לשפוט מישהו על פחדנות, עושים את זה".
549990
כן, אם רוצים לשפוט מישהו על פחדנות, עושים את זה, אפילו אם מאשימים אותו באי חבישת כומתה.
אתה מתנדב? 549973
הוא לא נשפט על חוסר גבורה, אלא על אי־מילוי חובתו‏1.

אם הוא היה מסתער ביוזמתו על התוקף הוא היה נחשב גיבור.

אם הוא היה מוצא דרך אחרת להרוג אותו: מן הסתם הוא גם היה נחשב גיבור.

אם הוא היה מעריך שאין זה בכוחו‏2, אבל מזעיק עזרה בקשר, יורה באוויר, או מקים צעקה, המצב היה יותר טוב.

הערה: בתור מי שלא נאלץ להתמודד כמעט עם מצבים דומים, אין לי מושג מה אני הייתי עושה במקומו.

1 אין לי מושג מהו הסעיף המדוייק, לא טרחתי לנסות לברר. הוזכר כאן "התנהגות שאינה הולמת חייל".
2 או בעברית: "פוחד".
אתה מתנדב? 549922
זה צה''ל שמתעלם מכך שהחיילים אולי לא מקבלים על עצמם את הקוד האתי שלו. מכיוון שהם מגוייסים בכפייה, לא ברור לי איך אפשר לבוא אליהם בטענות לגבי כך - להכריח אנשים למות מות גיבורים זו לא בדיוק הדרך לשכנע אותם שטוב לעשות את זה.
אתה מתנדב? 549927
אני באמת לא מבין מה אתה רוצה

צה"ל ,כמו כל צבא שאינו צבא צעצוע, דורש מחייליו להתנהג בגבורה ומתנהל לפי ההנחה שהחיילים יפעלו כך
כי אחד הדברים שמבדיל חיילים מסתם חמושים זו הנכונות להקרבה
ולכן זה סביר להניח שיהיו מקרים שבהם מפקד ידרש להקריב חיילים לצורך השגת יעד כלשהו(במקרה שלנו פגיעה חשאית בתוכנית הגרעין האירנית)

זה שאתה חושב שהדרישה מהחיילים לנהוג בגבורה היא לא צודקת או לא מעשית זו שאלה אחרת לגמרי לדיון נפרד
לא להם לשאול מדוע, רק למות בזמן ביצוע 549928
זה לא בדיוק קשור, אבל זה שיר כל כך נוגע ללב, שאני חייב לקשר.
לא להם לשאול מדוע, רק למות בזמן ביצוע 549934
אגב,
כאן יש קובץ סאונד עם הקראה (שזכורתני כמוצלחת) של הפואמה.

וכאן רודיארד קיפלינג על היחס שקיבלו באנגליה, אלה ששרדו את ההסתערות המטומטמת.
אתה מתנדב? 549937
אני לתומי חשבתי שעל זה הדיון. צה"ל יכול גם לדרוש מחייליו לחטוף מכות רצח כחלק מהליך החניכה שלהם. הוא גם יכול לדרוש מנהגים לדווח על כך שנהגו ברכב שביצע תאונה גם אם בנו בן ה-‏14 של המפקד בכלל נהג ברכב. הוא יכול לדרוש הרבה מאוד דברים. אנחנו מדברים כאן בדיוק על מה מוצדק/סביר/הגיוני שהוא יעשה.
אתה מתנדב? 549954
אתה לתומך טעית

חשבתי שתגובה 549848 היא די ברורה

צבא , גם צבא מודרני ודמוקרטי , מתנהל על סמך ההנחה שאם יהיה צורך המפקדים יקריבו חיים כדי להשיג את היעד ושהחיילים ימלאו את הפקודות האלו כמיטב יכולתם
יחרפו נפשם כפי שאומר אותו מסמך
אתה מתנדב? 549956
התגובה לא ברורה כלל. אמרת "מי ש-X אינו חייל". דע עקא, שגם אנשים שהם X מכונים על ידי המדינה חיילים. מכל מקום, התגובה ההיא לא אומרת "נושא הדיון הוא..." אז עדיין לא ברור לי מהו נושא הדיון לדעתך.
אתה מתנדב? 549958
בקיצור הוצאת את דברי מהקשרם או בחרת להבין אותם באופן הכי פחות הגיוני ועכשיו אתה מתלונן

ולהסבר באנלוגיה
אתה יכול לקרוא לי זמר אבל אם אני לא יודע לשיר אז אני לא זמר
אתה יכול לקרוא לי חייל ואפילו לתת לי נשק ומדים אבל אם אני לא מוכן להקריב את חיי במקרה הצורך אז אני לא חייל , סתם חמוש
ומכיוון שברור שגם זה לא יהיה ברור לך אז אני אוסיף שנשק,מדים ונכונות להקרבה הם תנאים הכרחיים אבל לא מספיקים לחיילות

בקשר לנושא הדיון לדעתי תגובה 549949
בקיצור מותר או לא מותר לשלוח אנשים למות (במסגרת צבאית כמובן)
אתה מתנדב? 549959
1. למעשה, כמה מזמרי ישראל לא יודעים לשיר.
קורין אלאל, למשל, הקול שלה השתנה בשלב מוקדם מאוד בקריירה שלה‏1 (ועדיין הצליחה יפה). ואדם, אליל הנערות בתקופה מסויימת, לא ידע לשיר כלל.

2. במדינת ישראל נהוג שירות חובה, ובהתאם לו, מגייסים אנשים מבלי ששאלו אותם אם הם מוכנים להקריב את חייהם.
אני שירתתי בצה"ל והייתי חיילת, ולא בהכרח הייתי מוכנה לצאת לפעולה שהיא מוות ודאי‏2.
אגב, בדומה לאפופידס, לו הייתי חולה במחלה סופנית, יתכן בהחלט שהייתי מתנדבת לצאת למשימה דנן.

3. החוכמה במלחמה, היא לא למות בעד ארצך. היא לגרום לאויב למות בעד ארצו.

1 אם כי, לפני כן, היא אכן שרה. הקולות הגבוהים ב"עטור מצחך" - היא ויהודית רביץ.
2 ומצד שני, לאיזה מוות ודאי הייתי צפויה, בעודי כותבת מערכי שיעור על אנשים שכן מצאו את מותם הודאי?
אתה מתנדב? 549961
1. קורין אלאל ואדם אולי לא יודעים/ידעו לשיר *יפה* אבל הם ידעו *לשיר*. כנ"ל אביב גפן (אם כי הוא באמת מותח את גבולות הגזרה). באותה מידה, אפשר אולי לומר שחייל שאיננו גיבור הוא חייל מחורבן‏1, אבל אי אפשר לומר שהוא לא חייל.

1 אם כי, אני הייתי חיילת בלתי גיבורה בעליל, ויהיו מי שיטענו שהייתי חיילת טובה. אז אולי צריך לצמצם את השאלה ולהתחיל לדבר על לוחמים.
אתה מתנדב? 549978
אולי היה עדיף לקרוא לך "עובדת צה"ל" ?
כי לפי התיאור שלך לקרוא לך "חייל" באמת מותח את גבולות הגיזרה

בכל מקרה ,כפי שכבר אמרתי, היה ברור מההקשר של הדיון, שלא לדבר על "רוח צה"ל" עם ה"חירוף נפש", שמדובר פה בחיילים קרביים עם סכין בין השיניים
עובדת צה''ל אחותך. 549981
והדבר האחרון שצבא רוצה זה שבמקום חיילים יהיו לו עובדים. לעובדים יש סדרת זכויות שלחיילים אין.
כמו כל ג'ובניק/ית, הייתי חיילת בכל מובן אפשרי. מה שלא הייתי זה לוחמת.
עובדת צה''ל אחותך. 549983
וחיילים בשירות חובה גם זולים בהרבה.
אתה מתנדב? 549982
שירתת בצה"ל?
אתה יודע מה אחוז החיילים הלוחמים בצה"ל? מזערי בעליל‏1.

מראש ומלכתחילה, ההגדרה "חייל" בצה"ל, לא מתאימה להגדרת "חייל" שלך.

1 כמדומני, 1 ל-‏4. היינו 25%. וזה נראה לי גבוה למדי. כמדומני בצבא ארה"ב היחס הוא אחד ל-‏10 ואף יותר.
אתה מתנדב? 550003
ומה עם ה"חירוף נפש" ?
דז'ה וו 549987
החלף 'חייל' ב- 'משורר'.
דז'ה וו 549991
לא הבנתי. משורר צריך לדעת לשיר?
(אם זה רק דיון סמנטי אז עזוב. זה בסדר)
דז'ה וו 549994
אם סופר צריך לדעת לספור.
דז'ה וו 550000
היה דיון שלם (יותר נכון היו דיונים שלמים) על מה זה שיר ומי זה משורר, בו עלה לא פעם טיעון זהה (ונכון בעיניי) שבמקום לכתוב - 'זה לא שיר' יותר נכון לכתוב 'זה שיר גרוע'.

בכל מקרה, אם אני זוכר נכון גם בנושא זה אף אחד לא שינה את דעתו ובאמת לא כדאי לפתוח את הנושא מחדש. סתם נזכרתי.
אתה מתנדב? 550231
2. אינטואיטיבית נראה לי, שמי שחולה במחלה סופנית רק מעריך יותר את רגעי החיים שנשארו לו.
אתה מתנדב? 550232
גם איכותם חשובה.
אתה מתנדב? 550234
לא יודעת. אומרים לך שנשארו לך 3 חודשים לחיות. אתה לא דמות ב"הלב". היית יוצא עכשיו למשימת התאבדות?
יש כאן דילמה כלשהי, כי כשתהיה במצב אנוש באמת כבר לא תוכל לצאת. מצד אחד תרצה (נניח) למשוך כמה שיותר לפני המשימה, מצד שני כשתקרוס זה כבר יהיה מאוחר מדי.
אתה מתנדב? 550238
אל תשכחי שאנחנו מניחים כאן שאת רואה את המטרה כבעלת חשיבות עליונה, וגם האמצעי כנראה מקובל עלייך עקרונית, לפני שדנים בשאלה מי יהיה האמצעי.
אתה מתנדב? 550240
או.קיי, אבל מניחים כאן גם שחייו של החולה ''פחות חשובים'' עבורו או ''קלים יותר לקיצור'' מאשר חייו של כל אדם אחר. ואני טוענת שדווקא ההפך.
אתה מתנדב? 550252
אם המחלה איננה רק סופנית אלא גם כואבת במיוחד, ובכל זאת החולה מסוגל לצאת למלחמה, נראה לי סביר במיוחד שהוא ירצה בזה (אם הוא מאמין באותה מלחמה. אם הוא מתנגד אליה זה סיפור אחר).
אתה מתנדב? 550330
הממ... אני חושב שאני נשאר עם הדעה המסורתית, עם כל הקלישאתיות שבה (-: בזווית ה"חשבונאית", הנוטה למות אולי מעריך יותר את הרגעים שנשארו לו, אבל יודע שהם מעטים. הצעיר הבריא אולי לא מעריך מאוד את חייו, אבל זה רק כי הוא לוקח אותם כמובנים מאליהם; ברגע שתעמוד על הפרק ההתאבדות, אז הוא יעריך אותם מאוד.

אבל הזווית היותר מעניינת - בעצם, הצד השני של אותו מטבע - היא שנדמה לי שאנשים רבים היו רוצים לעשות משהו גדול בקדנציה שלהם עלי אדמות, משהו שבעבורו יזכרו אותם לאחר מותם (לטובה, אם אפשר). בעבור הזכות הזו רבים יבחרו אפילו להתאבד, אם זה מה שכרוך בלעשות דבר גדול. אני מנחש שהרצון הזה גדול עוד יותר אצל מי שחייהם קצובים.

ואם, כפי שאחרים כאן ניחשו (ואני איתם), יהיה היצע נכבד של מתנדבים לפעולת התאבדות בעלת חשיבות לאומית‏1, אז יהיה אפשר לומר לבריאים - לכם עוד תהיה הזדמנות, תנו לחולים...

1 למרבה השמחה או הצער, אני עדיין לא בטוח.
אתה מתנדב? 551127
ראיתי את סבי ואת סבתי מתים מסרטן בתוך 3 חודשים. שניהם מסרטנים שאין להם רפואה ואין דרך להלחם בהם. לו אני הייתי לוקה באחד מאלה, בהחלט הייתי שמחה לסיים את חיי במהירות ולא לסבול מהגסיסה האיטית הזו (הגם שהיתה יחסית מהירה). קל וחומר אם העם העברי היושב בציון יפיק מכך תועלת. סבתא שלי התחננה למותה.

אגב, אני גם סבורה שזו טעות, כל הקמפיינים שהשקיעו לחינוך הציבור ולקידום הרפואה למניעת התקפי לב. התקף לב נראה לי דרך סימפטית בהרבה למות.
אתה מתנדב? 551162
"אגב, אני גם סבורה שזו טעות, כל הקמפיינים שהשקיעו לחינוך הציבור ולקידום הרפואה למניעת התקפי לב. התקף לב נראה לי דרך סימפטית בהרבה למות."

וואו, או שזאת ציניות שעברה לי מעל לראש וממש לא הבנתי אותך, או שזה דבר מדהים. בואי נגיד לרגע שאת רצינית. מסיקור ברשת, כיום יש בקרב חולי סרטן באופן כולל (כרגע בלי פירוט לסוגים) כ-‏50% ריפוי. נגיד שאת מתמנה לשר הבריאות. אז את באה אל הציבור ואומרת: כולנו נמות או מהתקף לב או מסוגי סרטן חשוכי מרפא. עדיף לכם למות מהתקף לב, אז מעכשיו תאכלו כל יום, בוקר צהריים וערב, במקדונלד. תעשנו כמה שיותר, תשמינו בכיף, אל תעיזו לשמור על מינימום של כושר, להיפך - שבו כל היממה מול הטלויזיה או המחשב ואל תזוזו. ועוד דבר חשוב: בשום אופן אל תעשו צ'ק אפ שנתי, אפילו אם מקום העבודה מחייב, תגידו להם שזה עקרון דתי אצלכם.

מאיזה גיל זה אמור להתחיל, ההמלצות האלה? 70? 40? 25? ובכלל,למה להתאמץ כל כך הרבה בשביל ההתקף לב הזה? אולי יותר פשוט כבר להמליץ לכולם להתאבד צעירים ויפים ולחסוך למדינה הוצאות עתידידות.
אתה מתנדב? 551191
זה מאוד דומה ל"ביט" של דניס לירי מ-No Cure For Cancer.

I love these little facts. These little facts. (whining) "Well, you know, smoking takes ten years off your life." Well it's the ten worst years, isn't it, folks? It's the ones at the end! It's the wheelchair/kidney dialysis fucking years. You can have those years! We don't want 'em, all right?
אתה מתנדב? 551131
דמות ב"הלב", כוונתך לסיפור החודש עם הספינה הטובעת?
אתה מתנדב? 551194
לא זוכרת. זוכרת את הנער שהתנדב לתלות דגל בראש העץ, ונורה.
אתה מתנדב? 551235
''הצופה הקטן מלומברדיה''
אתה מתנדב? 551237
פחות מוות בטוח מ"הספינה הטובעת".
הרי היה סיכוי שלא יפגעו בו.
ב"הספינה הטובעת" אלה נער ונערה המפליגים (כל אחד לחוד) למלטה. יש סערה, הספינה צפויה לטבוע בכל רגע, וכמובן שהמלחים תופסים את סירת ההצלה. סירת הצלה אחת כבר נופצה, ומראש לא היה מקום בסירות לכולם. המלחים קוראים לרב החובל להצטרף אליהם, אבל הוא מסרב. הם קוראים להביא אישה, אבל האישה שהיתה בהכרה (כל האחרות התעלפו, מחמת ההרגל להתעלף במצבי לחץ והמחוכים), חששה לקפוץ לסירה במים הסוערים.
המלחים קראו להביא ילד. עדיף את הקטן יותר, כי אין הרבה מקום ואפשרות לשאת משקל. הנער והנערה שניהם רצים, אבל אז הנער קורא "היא קלה ממני" (אף שהיא מבוגרת ממנו בשנה), ואומר לה, "לכי את, לך יש משפחה שמחכה לך ולי אין איש". וטובע עם הספינה.

אולי הסיפור היותר מזעזע מבין הסיפורים המזעזעים שם.
אני חושבת שאחת הסיבות למה "מן האפנינים עד האנדים" הפך לסדרה מצליחה הוא שפרט לעובדה שבתור סיפור מסע אפשר להתפיח אותו עד אין קץ‏1, הוא שהסוף טוב והילד לא מת.

1 בסיפור הכתוב, מרקו נדד פחות, היה מבוגר יותר, היה יותר חסר אונים ופחות עזר לכל העולם בדרך.
אתה מתנדב? 551243
ומצד שני - את הסיפור הזה הפכו, בוריאציות קלות, לסרט המצליח ביותר עד שבא אווטר.
את מי לשלוח? 550247
תיקון קטן - לא התייחסתי למחלה סופנית (אלא אם כן כוונתך לחיים...).

משהו קטן בו נזכרתי וקשור לדיון הוא שירות מילואים בתחילת שנות ה-‏90 באזור מחסום ארז.
בשלב מסויים, עצרה משאית כ300-200 מטר מאיתנו ונעמדה. המפקד חשש שמדובר במשאית תופת וביקש מתנדב לבדוק אותה. אף אחד מאיתנו לא שש למשימה המטופשת, שבכלל לא היתה מתפקידנו, אבל הוא התעקש ועמד לבחור "מתנדב", אז התנדבתי אני. השיקול היה שכל האחרים בקבוצה הקטנה היו כבר בעלי משפחות או מאורסים, אז שלחתי את מי שהייתי שולח אני בתור מפקד.

מקרה של בחירה יותר משמעותית סיפר לי אבי. הוא הוביל כיתת (או מחלקת) חיילים לקרב עם הליגיון באזור ירושלים. בשלב מסויים נפצע אחד החיילים והיה צורך לחלצו על אלונקה לאחור, ובתוך כך בעצם גם להציל את נושאי האלונקה מקרב נגד כוח שתמיד גבר עליהם (עקב האימון הבריטי), עד כמה שאני יודע, ללא יוצא מן הכלל. הוא בחר שניים - אחד היה בן יחיד לזוג קשיש של ניצולי שואה והאחר בן למשפחה מרובת ילדים, שהוא היה המפרנס היחיד שלה.

בקרב עצמו היו בסופו של דבר רק הרוג או שניים (עפ"י זכרונו), אך את נושאי האלונקה ‏1 ואת הפצוע תפסו הערבים...

---------------------------------------------------------
1 זה וזה, אם הבנתי נכון את הפרטים שהוא מסר לי.
נראה לי ששני הקישורים מובילים לאותו מקום 550296
נראה לי ששני הקישורים מובילים לאותו מקום 550302
אכן. זה השני.
אתה מתנדב? 549965
בקיצור, זה ויכוח סמנטי מיותר. אני קורא "חייל" למה שאתה קורא לו "חמוש". מכיוון שהמדינה בוחרת להשתמש במונח "חייל" גם כדי לתאר פחדנים כמוני ולא קוראת לי "חמוש" (מה גם שיש חיילים שכלל אינם חמושים), השימוש שלך ב"חמוש" מיותר ומבלבל.

לנושא הדיון - מה זה "מותר"? מותר על פי חוק? מותר על פי המוסר? מותר על פי מה שסביר לדרוש בפועל? לי נראה שהדיון היותר מעניין כאן הוא לא האם מותר או אסור, אלא מה החייל צריך לחשוב על זה ועד כמה הוא צריך לחוש מחוייב לציית, אם מלכתחילה לא שאלו אותו אם הוא רוצה לקחת חלק בטירוף הזה.
אתה מתנדב? 549975
הקיצר אתה מעדיף להתווכח על מילים

אם אתה לא הבנת מתוך ההקשר של הדיון למה אני מתכוון ב"חייל" אז למה הגבת?

האם כשאני כתבתי "חייל שאינו מוכן להקריב את חייב ... אינו חייל" הפירוש הכי הגיוני לדעתך של המילה "חייל" בהקשר הזה הייתה "מישהו עם מדים וחוגר" ?

אותו דבר לגבי "מותר"

אתה גם כל הזמן מתעקש לחזור לחייל בזמן שכל הטיעונים שלי הם בהקשר של המפקדים
אתה מתנדב? 549989
למעשה, אני חושב שהמשפט שלך לא נכון אפילו כשמגבילים אותו לחיילים קרביים. קח את יוסאריאן כמודל.
אתה מתנדב? 549995
ושוויק ומרגלית מ''השיגעון הגדול''
אתה מתנדב? 549967
יש לך דוגמה על צבא מערבי במאה השנים האחרונות, ששלח בכפייה חיילים למשימה שתוכננה כמשימת התאבדות*? דוגמה אשר היום עדיין נחשבת לפעולה לגיטימית?

מישהו כתב למעלה על הסתערות החטיבה הקלה. מקרה זה נבע בכלל מהבנה שגויה של פקודה, ומי שאינו משורר רומנטי בד"כ זוכר את הפרשה הזו כמקרה טרגי של טמטום צבאי. ואפילו שם, היו 118 הרוגים מתוך למעלה מ-‏700.

*לא סיכון גבוה, לא 90% אבידות (שבד"כ מיעוטם הרוגים), אלא מוות וודאי.
אתה מתנדב? 549976
א. אנחנו מדברים על משימה התנדבותית, לא?

ב. קונשטוק הזכיר קרבות נסיגה. נדמה לי ששם תוכל למצוא מספר מקרים, ולא כולם בהתנדבות.
אתה מתנדב? 549984
א. תגובה 549761 של קונשטוק:
"מצחיק אותי שיש אנשים בארץ שעדיין לא הפנימו שצבא זה מסוכן ושיכולים להיות מקרים שבהם הצבא ידרוש מהחיילים להקריב את עצמם"

ב. בדרך כלל כשמדברים על כוח צבאי שהושמד בקרב, רוב החיילים בו שרדו בצורה כזו או אחרת. גם במקרים הנדירים במיוחד של 100% הרוגים, לא ידוע לי על קרב שבו נאמר לחיילים "אתם מעכבים את האוייב במשך שלוש שעות, ואז מי שנשאר לוקח רימון ומפוצץ את עצמו". תמיד יש סיכוי ריאלי (גם אם נמוך) להישאר בחיים. אם למישהו יש דוגמה סותרת, אני מעוניין לשמוע.
אתה מתנדב? 549993
מכיוון שאנשים צריכים הכל ברחל בתך הקטנה אז אני אחדד ואסביר שכשאני אומר "להקריב את עצמם" אני מתכוון למות תוך כדי גרימת נזק לאוייב
ולמי שלא זוכר הגיוס לצה"ל הוא גיוס חובה

אני לא אומר שזה צודק או חכם אני פשוט אומר שזו אחת מהנחות היסוד של צבא ומלחמה - הנכונות להקריב חיים ,שלך ושל אחרים, כדי להשיג יעדים

במקרה הפרטי של פעולה חשאית באיראן, אם עושים את זה אז עדיף עם מתנדבים כי גם אני עוד לא שמעתי על קומנדו בכפייה

בקשר ל"מי שנשאר לוקח רימון ומפוצץ את עצמו" הייתה תוכנית כזאת בקרב סן סימון [ויקיפדיה] אבל זה היה עם מתנדבים ובסופו של דבר לא יצא לפועל
אתה מתנדב? 549996
אני חושב שהשאלה המרכזית בדיון היא האם שמענו על גבורה בכפייה.
אתה מתנדב 549997
כפייה אדומה? בטח חיילים של הלגיון הירדני.
אתה מתנדב? 549998
מוות של חייל אינו גורם נזק לאויב. בסן סימון מדובר (על פי ויקיפדיה, אני לא מכיר את פרטי המקרה מעבר לכך) על התאבדות של פצועים כאלטרנטיבה לנפילה ורצח בשבי, לא כאמצעי לפגיעה באויב. אז אני מבקש שוב: יש לך דוגמה של צבא מערבי במאה השנים האחרונות, ששלח בכפייה חיילים למשימה שתוכננה כמשימת התאבדות (פעולת הקרבה בלשונם של שכנינו)? דוגמה אשר היום עדיין נחשבת לפעולה לגיטימית?
אתה מתנדב? 550002
למה אני צריך להביא דוגמא דווקא לפעולה שתוכננה כפעולת התאבדות ?

מה עם פעולות שמתכנניהן העריכו מראש שיהיו להם אבדות?

כפי שכבר אמרתי כמה פעמים בכמה דרכים הנכונות להקריב חיים היא תנאי יסוד לצבא ומלחמה
אתה מתנדב? 550010
כי נושא הדיון הוא פעולה שמתוכננת כפעולת התאבדות
אתה מתנדב? 550026
ובאיזה שלב בדיוק זה עובר מסתם פעולה עם צפי אבדות גבוה לפעולת התאבדות?

אני לא רואה את ההבדל המלאכותי הזה ביניהן
אתה מתנדב? 550027
בשלב בו שאלת הסקר מנוסחת כשאלה על משימת התאבדות. כלומר - ממש ממש ממש ממש בהתחלה.
אתה מתנדב? 550057
תגובה 549903 והמשכה
אתה מתנדב? 550058
בוא נשאל את זה ככה, למה לדעתך אין הבדל בין משימה מאוד מסוכנת למשימת התאבדות?
אתה מתנדב? 550069
על אף ההתנגדות שמעורר מר ק., חובת ההסבר עומדת בידי הצד השני של הוויכוח (אביב, לצורך העניין). מדוע משימה מסוכנת מאוד-מאוד-מאוד שונה באופן מהותי ממשימת התאבדות? מדוע מי ששולח 100 חיילים אל מותם הוודאי של 10% מתוכם שונה באופן עקרוני ממי ששולח 10 חיילים אל מותם הוודאי? מדוע משימה קטלנית בהסתברות 0.9 שונה מהותית ממשימה קטלנית בהסתברות 0.9999?
אתה מתנדב? 550110
אני לא חושב שבעתיד הקרוב אני אוכל לתת תשובה פילוסופית אבל לפחות דוגמא למקום שבו יש הבדל.
על פי החוק האמריקאי אדם אשם ב< קישור http://www.nycourts.gov/cji/2-PenalLaw/125/125-25(2).pdf רצח מדרגה שנייה>
כאשר "he or she recklessly engages in
conduct which creates a grave risk of death to another person,"
ברור שאם מישהו מכוון אקדח לראש הקרבן ויורה יאשימו אותו ברצח מדרגה ראשונה כך שלפי החוק האמריקאי יש הבדל בין סיכון רציני לסיכון ודאי.
אתה מתנדב? 550111
תיקון לקישור: רצח מדרגה שניה.
אתה מתנדב? 550187
כמדומני שכבר עניתי על זה ב תגובה 549894.
אתה מתנדב? 550191
אם ענית אז לא הבנתי

אמרת שיש הבדל איכותי בין משימה עם 100% סיכוי למות לבין כל סיכוי אחר אבל לא הסברת למה

הנה הדעה שלי

הנחת יסוד של כל צבא ,כולל צה"ל , היא שהצבא יקריב את החיים של החיילים שלו כדי להשיג את מטרותיו
חשוב להדגיש יקריב ולא רק יסכן כי ,בניגוד לתנועת נוער חמושה ,בצבא ביצוע המשימה יותר חשוב מ"לחזור הבייתה בשלום"
וכל תוכנית צבאית לוקחת בחשבון את האבדות

ברגע שקיבלנו את ההנחה הזאת , השיטה שבה "יבחרו" ההולכים למות ממש לא משנה ברמה העקרונית
לא לאלו שמתו ולא לאלו שנתנו את הפקודה
אתה מתנדב? 550194
הנחת יסוד של כל מערכת תחבורה, כולל זו הישראלית, היא שהמערכת תקריב את החיים של נהגיה כדי להבטיח את תפעולה... וכל תכנית של מערכת תעבורה לוקחת בחשבון את האבדות.
שימוש לא מושכל בסארקזם 550357
זה מדלל את האפקט

וחבל מכיוון שזה אחד הכלים הרטוריים האהובים עלי

לא מספיק להציג מראה עקומה , הדמות המשתקפת צריכה גם להגיד משהו

אני לא ידעתי שיש צפי לאבדות של מע"ץ ועובדי הקבלנים בבניית הרכבת לירושליים? ומה היה מחיר הדמים של בניית כביש 6?

אם בנייה של כביש היא כל כך מסוכנת עד שידוע מראש שאין אפשרות לבנות בלי שחלק מהסוללים והבונים ייהרג ,אז לא יבנו את הכביש הזה (לפחות לא במדינה מודרנית)

מצד שני גם מדינות מודרניות שלחו ושולחות חיילים למשימות כשידוע מראש שלפחות חלקם יהרגו

והערת אגב
הרעיון שאזרחים (בצורת נהגים) הם ברגים במערכת ולא אנשים חופשיים שלוקחים סיכונים על דעת עצמם מריח כמו סטלין
וכולנו יודעים ש staliness is next to godwiness
שימוש לא מושכל בסארקזם 550366
יש נתון סטטיסטי חד משמעי ובלתי ניתן לערעור - מאז קום מדינת ישראל, *כל שנה*, נהרגים נהגים בכבישים. הכבישים גובים מחיר - "תובעים קורבן" אם תרצה.

(לא דיברתי על בניית הכביש)

אתה מכוון לכך ש"יקריב" שמור לסיטואציות שבהן כופים על האנשים ללכת ולקבל את עצמם את הסיכון? מקובל. אפשר לשנות את הדוגמה שלי להקמת מפעל מזהם בסמוך לאוכלוסייה קשת יום (שלא יכולה לעבור). אם גם את זה תכנה "הקרבה", יש בינינו תמימות דעים.
שימוש לא מושכל בסארקזם 550373
נפגעי תאונות דרכים לא קיבלו הוראה מהמדינה לרדת לכביש כחלק ממאמץ מאורגן של המדינה להשיג מטרה מסוימת

המפעל המזהם (שאני מניח שהוקם ע"י המדינה) לא יעבור בשקט בציבור

לא ברור לי מה אתה מנסה לומר

נראה לי שאתה רק מחזק את הטענה שלי שהנורמות לגבי צבא שונות מהנורמות לגבי פעולות ממשלתיות אחרות

אז מה אתה רוצה?
שימוש לא מושכל בסארקזם 550376
אני מנסה להגיד שהשימוש במילה ''הקרבה'' שגוי כאן.
אתה מתנדב? 550227
כבר הסברתי: אנחנו לא הורגים אנשים ספציפיים. אנחנו מסכנים את החיים של קבוצה, תוך ידיעה שחלקם ימותו, רצוי כמה שפחות. אבל מי? זו לא החלטה שלנו. בצבא ששולח אנשים להתאבד, המפקד מחליט את מי להרוג, כנ"ל בצבא ששולח אנשים לתוך שדה מוקשים בפקודה (ובאיום נשק מאחור).
אתה מתנדב? 550350
אז בגבעת התחמושת לא שלחו חייל אחד בודד לחפות מלמעלה אלא שלחו קבוצה?
או בדוגמא מקרב המתלה לא שלחו נהג בודד בג'יפ אלא מחלקה של ג'יפים?

אין שום סתירה בין זה שבצה"ל (ואני מאמין שגם בכל הצבאות האחרים) משימות התאבדות הן לא טקטיקה נפוצה לבין זה שישתמשו בהן כאשר יש צורך

הדוגמא של גדוד עונשין הם ממש לא טובה לעניינך מכיוון ששם שלחו קבוצה של אנשים בידיעה שחלקם (אולי כולם) ימותו
מהבחינה הזאת לפחות זה לא שונה מפקודה לגיטימית
אתה מתנדב? 550363
לגבי גבעת התחמושת: זו לא היתה משימת התאבדות: תגובה 549887.
אתה מתנדב? 550374
כבר היינו בדיון הזה תגובה 550069
אתה מתנדב? 550200
לדעתי העניין נעוץ בכך שאין דבר כזה "לשלוח 100 חיילים אל מותם הוודאי של 10% מהם" או "משימה קטלנית בהסתברות אפס נקודה תשע". אנחנו פשוט לא יכולים לדעת מראש דברים כאלה, והניחושים הכי טובים שלנו הם בטווחים הרבה יותר רחבים. האינסטינקטים המוסריים שלנו נעוצים היטב באי-ודאות הזו, ואם יום אחד נהייה כה חכמים שנוכל באמת לחשב הסתברויות כאלו, אז נראה לי שהמוסר שלנו לא יוכל להישאר אותו דבר.

בעצם, גם בשלילת משימות התאבדות הודאות היא כנראה לא העניין, בניגוד למה שכתבתי בתגובה 549884. תודה לטווידלדי על דוגמת שתי השיטות לפינוי שדה מוקשים (תגובה 549894): השיטה הרוסית נראית לרובנו בלתי קבילה ומזעזעת מוסרית, למרות שהמוות של כל חייל נתון שנשלח רחוק מלהיות ודאי, ותיאורטית יתכן אולי שכולם יצלחו את שדה המוקשים בחיים (ומעשית מאוד, מחבלים מתאבדים רבים לא הצליחו להתפוצץ).

אז אם לא הסתברות המוות, מה כן העניין? אני הולך על יצירת התלות בין המוות לבין הצלחת המשימה. גם בפעולות מסוכנות מאוד, אבל מהצד הנכון של המתרס, הצלחת המשימה לא דורשת את מותו של החייל. ההפך, ככל שאיתן מגבעת התמושת היה מצליח לשרוד יותר זמן בחוץ, הוא היה מצליח לסייע יותר למשימה. לעומת זאת, אם כל פלוגת העונשין הרוסית תצלח את שדה המוקשים בחיים - ונניח שאנחנו בטוחים שיש שם מוקשים, רק שהם פספסו את כולם - אז המשימה נכשלה. המשימה מצליחה רק מכוח זה שהחייל או המחבל נהרג. איתן מצא את מותו; וולודיה מהעונשין ווליד מגדודי אל-אקצא נשלחו לחפש את מותם.

זה אולי המקום לציין שאני מנסה להסביר כאן את הדעה המוסרית של אנשים אחרים, ולאו דווקא שלי. פינוי המוקשים הרוסי כן נראה לי מזעזע, אבל משימה כמו זו שבסקר, ובהנחה שהחיילים מתנדבים, לא; ולמרבה העקביות, המחבלים המתאבדים הפלסטינים נראים לי מזעזעים מוסרית מבחינת בחירת המטרות, אבל לא מבחינת השליחה להתאבד. למה ההבדל? הרוסים הם לחלוטין פיונים, בשר תותחים במלוא מובן המילה, וכל המשימה שלהם מהותה זלזול מוחלט בערך החיים ובאנושיות שלהם. לעומת זאת, לוחם הסיירת שיתאבד על גרעיני איראן, והפלסטיני שהתאבד באוטובוס ישראלי, מבצעים שליחות אינדיבידואלית, שדורשת כישורים והכשרה, שנותנת להם אפשרות להתחרט ולהציל את חייהם (ומכאן משכנעת שהם עושים את מעשהם מתוך רצון, עד הרגע האחרון). והצד של כל אחד מהם באמת מעריך ומעריץ אותם (אצלנו באופן היפותטי, השבח לאל). במובן מסוים, האישיות האנושיות והערכים שלהם מתבטאים כאן במלואם. מקרה אמצע מעניין: הקאמיקאזה. מצד אחד, אינדיבידואלים מהאליטה החברתית, סטודנטים, שנדרשו לכישורים והכשרה ואני מניח שנחשבו גיבורים. מצד שני, הם נשלחו למותם בפקודה, ללא אפשרות להתחרט (דלק רק לטיסה הלוך), וכפי שפורסם לאחרונה, לפחות לרוב הם לא רצו בכך והיו מרירים. באינסטינקט המוסרי שלי שולחיהם הם יותר כמו הרוסים מאשר כמו בני דודנו.

(ועכשיו אולי המקום לציין שאילו אני הייתי מקבל-החלטות סביר שלא הייתי מאשר פעולה כזו, מצד השליחה להתאבד; רק כצופה פסיבי מהצד אני יכול לא להזדעזע. אבל כניסה לעורם של מקבלי החלטות כאלה היא ממילא גדולה עלי.)
אתה מתנדב? 550225
אהבתי מאוד את התגובה. אינסטינקטיבית, גם לי פינוי המוקשים הרוסי נשמע נורא, גרוע בהרבה מהתאבדות הערבים או לוחם הקומנדו. בפסקה הלפני אחרונה הצלחת להסביר לי למה הרגשתי כך. עכשיו זה נראה לי מובן מאליו.

הערה נוספת, מעבר לדיון העקרוני: נראה לי שגם אצל מתאבדים ערבים צריך להבדיל בין מתאבדים בנוסח 11 בספטמבר, ובין המתאבדים המפגרים-למחצה שמשגרים ארגוני הטרור מדי פעם. בעבר היו גם דיווחים על חשודים בשיתוף פעולה שאולצו להתאבד.
(לא מצאתי מקום מתאים בפתיל להשחיל את השאלה הזאת...) 550080
אין לי דיעה מוצקה בנושא אבל אני סקרן לדעת - אם נטיל את המשימה על שני חיילים שעל גבול איראן יטילו מטבע ויגרילו מי מהם באמת ממשיך עד הסוף. הסיכון לפרט יורד לחמישים אחוזים, האם פתרנו את הבעיה המוסרית?
אתה מתנדב? 550051
זו כמובן לא דוגמה למשימת התאבדות (במיוחד נוכח התוצאה), אבל אפשר להזכיר את הפשיטה_של_דוליטל [ויקיפדיה]. המטרה היתה מורלית בעיקרה (הפצצה של האי המרכזי של יפן), כאשר זו היתה אחת ההמראות הראשונות של מפציץ דו-מנועי מנושאת מטוסים, ברור שאין מספיק דלק כדי לחזור, אלא אולי להגיע לשטח חצי ידידותי בסין, שגם זה כנראה לא יקרה כי מטעמים אסטרטגיים היתה המראה מוקדמת מהצפוי, וזאת ללא מיגון (או מקלעים).
אתה מתנדב? 549845
"להסתכן"?

כמו שאגד דורשת מנהגיה להסתכן כשהם עולים על הכביש?

משום מה אני לא חושב שהחוזה שלהם כולל את הביטוי "חרוף נפש"

למישהוא יש את הדוא"ל של אסא כשר?
אתה מתנדב? 549629
גם אני - הן הטיול הראשון והן באשר לנכונות (אם כי אדרוש במפגיע שיצרפו אלי את אביב, כדי שיבדר את הצוות בדרך לשם).
אתה מתנדב? 549636
למה להוסיף צוות בידור לתקציב, כאשר כבר הוזמנו מראש 70 בתולות שתבדרנה את כל השהידים היהודיים בצד השני.
אתה מתנדב? 549637
זה מה שיש לך? כי אם זהו החומר החדש שלך, נאלץ לדחות את המבצע לזמנים פוריים יותר (:
אתה מתנדב? 549709
המבצע נדחה לזמנים פונדמנטליסטיים יותר.
אתה מתנדב? 549711
אם הייתי סובל ממחלה סופנית (חוץ מהחיים) בטח הייתי מתנדב.
(אנחנו כבר שלושה!)
אתה מתנדב? 549730
יש כל כך הרבה מתאבדים בצה"ל, למה לא למצוא שימוש לאחד מהם סוף סוף?

אה, צריך לאתר אותם קודם ולעכב אותם קצת. בעיה.
אתה מתנדב? 549736
אני משוכנעת שלא יהיה קשה למצוא מתנדבים.
אני אפילו יכולה לראות איך מוצאים לזה צידוק הלכתי (קידוש השם, הקרבת נפשך לשם הצלת יהודים הרבה), וימצאו לזה מתנדבים מהציבור הדתי.

אגב, זה לא שאין לזה תקדימים.
במלחמת השחרור, זרובבל הורביץ שלח את חייליו-המסוגלים-ללכת לסגת, והוא עצמו, שלא נפצע כלל, פוצץ את עצמו ואת הפצועים קשה כשכוחות הערבים התקרבו.
זרובבל הורביץ [ויקיפדיה]

ויש את זה, שאני לא יודעת אם מדובר על אירוע ספציפי, אבל מן הסתם זה לא מתאר משהו לא-אפשרי.
וספציפית:
ופעם פרץ עם הקרב
חגור רימונים ואש זעם,
נצמד אל הטנק ונדם -
ונדם עם הטנק והרעם.
אתה מתנדב? 549739
אפשר להעזר בנסיון של הצבא הבריטי:
אני מופתע שאף אחד לא קישר לזה קודם.
אתה מתנדב? 549758
או בנסיון של ה-JPF:
איך לשרוד פיצוץ גרעיני 549611
איך לשרוד פיצוץ גרעיני - הופעת אורח בפודקסט של רן לוי.
איך לשרוד פיצוץ גרעיני 549783
זה פשוט, צריך להתחבא בתוך מקרר.
מה? 549642
יכול להיות שאני מפספס משהו, אבל אני לא מצליח להבין מה המטרה (כלומר - מה אנחנו חושבים שאנחנו יכולים להשיג). איך נראה לכם בדיוק שאפשר לעצור ככה את ההתגרענות האיראנית?
מה? 549645
המטרה היא לעכב.
מה? 549646
בכמה זמן? כמה לדעתך המערכת האיראנית שבונה את הפצצה רגישה לפגיעה (אפילו עד כדי הריסה מוחלטת) של מתקן אחד?
מה? 549647
לא יודע, אבל עיכובים, בתוספת נסיבות בינ''ל ופנימיות עשויים להיות למועד בלתי ידוע - כמו במקרה של לוב, סוריה ועירק.
מה? 549651
אז עכשיו זה "עיכובים" ברבים? התכנית זה ליותר מחייל אחד? או אולי להפוך את זה למשהו קבוע?
מה? 549653
אני לא יודע אם קבוע, אבל לפחות כל שעה עגולה.
מה? 549654
אה. חבל שזה לא הובהר בשאלת הסקר. אולי הייתי מצביע בצורה אחרת.
549655
עוד מחידושי "האייל החדש": סקר שבו כל התשובות, למעט אחת, הומוריסטיות.
549657
שתיים, לדעתי.
כמו שאמר יוסי בנאי בתפקיד גרשון(1) 549659
זה שלא הבנת את הבדיחה (או שהיא על חשבונך) לא אומר כלום.

___
(1) אותי! זה! מצחיק!
כמו שאמר יוסי בנאי בתפקיד גרשון(1) 549661
אני חושב שהבנתי (ההפך מהסקרים הקודמים וכל זה). סתם הערתי שלדעתי יש שתי תשובות שהן לא הומוריסטיות: שתי האחרונות.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550029
למירע זכרוני המעומעם, ראיתי פעם סרט המבוסס על רעיון שימוש צבאי במתנדב זקן וחולה סופנית. מוטיב דומה הופיע בסדרה הסופרנוס.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550037
תגובה 507461
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550059
אומנם לא לכך התכוונתי בתגובתי הקודמת (זכרתי משהו על סרט שעיקרו מתנדב זקן לביצוע משימת התאבדות בשירות צבא/שירות ביון), אבל לפתע עלה בי סרטו של וים ונדרס, ידיד אמריקאי. בדיוק הרעיון של גיוס אדם הגון החולה במחלה ממארת לצורך ביצוע שני מעשי רצח, בתמורה לסיוע לשאיריו.

ואילו בסדרה הסופרנוס, גנגסטר עתיק ומשתעל-דם בוחר לצאת מהעולם בסערת חיסול כמה מאויבי משפחת הפשע, תוך ידיעה ברורה שימות במהלכה. כבוד, יענו.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550108
ובל נשכח שלפי אחת מתאוריות הקונספירציה, ג'ק רובי [ויקיפדיה] הסכים לרצוח את לי אוסוואלד (מטעם המאפיה, כמובן) רק אחרי שידע שהוא חולה בסרטן, ושימיו ספורים בלאו הכי.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550067
גם ב-‏24 (ספוילר יינתן לפי דרישה). וגם, במתיחה קלה, בחמישיה הקאמרית.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550078
24 - אתה מתכוון לעונה השניה?
היה גם סרט הוליוודי מפורסם שאולי רמזו עליו במעלה הפתיל, אבל אני לא יודע איך לספר עליו בלי ספוילר.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550079
בעצם הסרט ההוליוודי הוא לא דוגמה טובה - המתאבד לא היה חולה, אאז''נ (אבל בכל מקרה לא סביר שהיה שורד לולא היה מציל את כולם).
כן. 550203
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550115
למה להגיב תחת שני ניקים שונים באותו הדיון?
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550116
הוא לא היחיד, זה נוהג די מקובל.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550119
לא הצלחנו להיפטר מהשיחות של ״האייל האלמוני״ עם "האייל האלמוני״? מה עם קצת מקוריות בכינויים?
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550121
במקרה הנוכחי מדובר על אותו כותב, והוא פשוט מגיב בשני כינויים שונים (שהם, במקרה, גם אותו הכינוי).
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550123
במקרה הנוכחי זה לא יכול להיות אותו כותב, כי אני יודע שהשני הוא אני :)
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550122
אני מכיר כמה זוגות שבגיל 40 עוד תקועים איפשהו במנטליות של גיל 16 ולא מצליחים להיפטר מהערגה הילדותית ל"מקוריות" - ומצידי שימשיכו להתעלל גם בילדים הבאים שיוולדו להם ויקראו גם להם בכל מיני שמות תמהוניים עד מזוויעים. אנשים בוגרים לא מחפשים בכל דבר מקוריות, והאחידות שב"האייל האלמוני" היא עניין נוח, נוח מאוד (עד שהמערכת תחליט לא לאפשר את זה יותר).
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550124
אני לא חושב שמישהו במערכת יאסור עליך את זה (אבל יכול להיות שזה בגדר עמימות ולכן יהיה חלק ממה שעליו מדובר בתגובה 549941).

הבקשה הפשוטה והצנועה היא לבחור כינוי ייחודי מספיק לצורך הדיון. נניח "חיים", "משה", "שם" או "חובה".
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550125
אני מציע פתרון מאוד פשוט - אווטרים. מעתה יוצמד אווטר לכל משתמש באייל, עם מנגנון סלקציה ביקורתי שיוודא שאין התנגשות אווטרים של יוזרים, ומי שלא בוחר לעצמו אווטר - המערכת תבחר לו באקראי אחד בעצמה מתוך מאגר תמונות של דמויות קומיקס.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550126
אני מציע שיכתבו את ה IP של המחשב ממנו נכתבה התגובה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550127
או שאם מישהו בוחר בניק ''האייל האלמוני'' המערכת תגריל מספר ותצמיד אותו לכינוי. המספר הזה יהיה משויך מאותו רגע לקוקיז.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550130
נראה לי שכאן שניים בחרו במפגין את ברירת המחדל הישנה. או לחילופין: אחד בחר את ברירת המחדל הישנה וטוען שהוא שניים.

את זה כבר אי־אפשר למנוע (בהנחה שאתה לא רוצה לוותר על אלמוניות) ללא לחץ פיזי מתון. אחרת איך תבדיל בין המקרה הזה לבין אלמוני שמתחבר משני מחשבים שונים?

(בקיצור: על תאיים עלינו בסמלילים)
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550129
לא שהמערכת תאסור את זה אישית על מישהו, אלא שכשמישהו יכתוב "האייל האלמוני", תופיע כתובית שבה הוא מתבקש למצוא לו כינוי, וחוזר חלילה, והתגובה לא תשוחרר לפרסום. בשלב הבא תוכל המערכת לפנות אל ה FBI שיעזרו לתפוס את המנוולים ולאכוף את החוק.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550233
למה "להתעלל"? היתה פעם כתבה נרחבת במוסף חג של ידיעות אחרונות, שבה ראיינו עשרות אנשים בעלי שמות מיוחדים מאוד ואף תמהוניים ("אוחזת" וצפונה). בכותרת המשנה גם כן נאמר משהו כמו "מה ההורים חשבו לעצמם כשעשו דבר כזה לילדים?". אבל לא היתה לה שום אחיזה בכתבה, כי כולם עד אחד ציינו שהם אוהבים את השם שלהם ולא היו מחליפים אותו. חלק אמרו שגרם להם קצת מבוכה בילדות, אבל אף אחד לא כעס על הוריו, לא החליף את השם ולא הרגיל את חבריו להשתמש בקיצורים "מסווים" לשם.

המסקנה האישית שלי מהשיבוש בכותרת: אחד מהפחדים הבסיסיים של הישראלי המצוי הוא לא להיות אחד מהחבר'ה‏1. הפחד הזה כל כך מושרש, עד שגם כאשר ישראלים רואים בשטח שאפשר להיות חריג/שונה במובן X והשמיים לא נופלים בגלל זה, זה נקלט כרעש בלבד. זה לא נכנס לראש. עדיין העוול הכי גדול שאפשר לעשות לילד הוא לגרום לו שוני חברתי כלשהו‏2.

1 לא, אני לא מדברת על אליטות האייל. כולכם ייחודיים, כולל זה שתיכף יצטט לי ממונטי פייתון).
2 כן, זה מתייחס גם לברית המילה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550244
המילה "התעללות" היתה לא ברצינות, וברור שיש טרגדיות גדולות יותר משם חריג. בכל זאת, זה לא נוח, גם אחרי תום הילדות. הדוגמה המהירה ביותר שעולה לי עכשיו היא אישה שהכרתי, ששמה "צנועה", ובגיל 60+ היא עדיין היתה מתבדחת-מתנצלת בכל פעם שפגשה אדם חדש, והיתה פולטת משהו בסגנון "זה לא אשמתי, זה ההורים שלי...". היא לא החליפה את השם בתעודת הזהות ולא נראה לי ש"כעסה" על הוריה. השם היה יותר כמו יבלת לוחצת שמתרגלים לחיות איתה, ואנשים עם בעיית שם כזאת הם כנראה רבים יותר מאלה שהעיתונאי/ת הצליח/ה לאסוף לצורך הכתבה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550246
בקשר לשם - התחושות של אנשים אל השם שלהם הן מאוד אינדיבידואליות ולפעמים הם יותר חריפות ממה שנראה כלפי חוץ, גם כשהשם הוא לא חריג בצורה בלתי רגילה והוא סתם שם לא כל כך נפוץ. כמו דרורה למשל. אולי לא רבים יודעים אבל השם המקורי של דולי, אשתו של פואד, היה דרורה. היא טענה שכשהיא היתה קטנה היה לה קשה לבטא את השם הזה ולכן היא היתה אומרת ''דולי'', ושככה זה נשאר. בגיל העשרה היא כבר דאגה שכולם יקראו לה רק דולי וכשהוציאה תעודת זהות היא גם כתבה ''דולי'' כשמה הרשמי, ושנים אחר כך, בגיל שלושים ומשהו, היא החליטה שדולי זה מתוק מדי או ילדותי מדי ושינתה את שמה למאיה, אבל למאיה אף אחד לא התרגל כך שממשיכים לקרוא לה דולי.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550251
הכרתי בצבא בחורה בשם ''צעירה''. תהיתי אז כיצד שמה ישתלב במהלך חץ הזמן של חייה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550255
או אפילו קודם, בחץ הזמן של שירותה הצבאי.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550260
לאחת מהפקידות בבסיס בו שירתתי קראו ''בובה''. האושר שהוסיפו לעולם הבעות הפנים של אנשים שלא ידעו זאת, למשמע מפקדים בכירים אומרים משפטים כמו ''בובה, הדפיסי בבקשה את המייל של איקס'' היה שווה את כל סבל שאולי גרמו לה הוריה.

שם המשפחה שלה, אגב, היה ברבי. אני לא ממציא את זה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550295
her google count must be impressing.
a boy named sue 550431
הכרתי מישהי בשם לינדה (יפה בספרדית). שם לא מאד נדיר, לא בגירסתו הספרדית, לא העברית, וגם לא הלטינית (בלה). אמה מה, היא סיפרה לי שאביה נתן לה את השם הזה, מכיוון שהיא היתה כל כך מכוערת, שהוא רצה שיהיה בה לפחות משהו אחד יפה.

___
ומי שחושב על ג'וני קש, עושה זאת על אחריותו בלבד.
a boy named sue 550433
וידוע המקרה של פרופסור שנתן לבנו את השם ''חמור'' והוא התאבד במהלך חייו.
a boy named sue 550438
תגובה 107888
a boy named sue 550468
אפרופו שמות, נדמה לי שהעניין הוזכר באייל, אם כי חיפוש שביצעתי כעת לא העלה ממצא - היה פעם ברח' נחלת בנימין בת''א בעל מלאכה שנשא את השם היטלר. אאל''ט שמו הפרטי היה אדולף. ומדובר כנראה בשנות הארבעים והחמישים למאה הקודמת.
a boy named sue 550704
לחמי יש חבר טוב בשם דולף. קיצור של אדולף. ונשאלת השאלה - מה גרם לזוג יהודי בניו ג'רזי בשנת 1947 לקרוא לבנם דוקא בשם הזה?
בצורה לא מפתיעה הוא פסיכיאטר במקצועו.

(בצורה כן מפתיעה הוא היה ההשראה לדמותו של פרייז'ר (עוד בימי צ'ירז העליזים). קצת פחות מפתיע אם יודעים שחבר שלישי שלהם היה שנים לא מעטות סמנכ"ל ומנכ"ל NBC. כן, כן, אנחנו משפחה מקושרת היטב.)
a boy named sue 550725
הדברים עוררו בי מחשבה שקיננה מתחת לסף ההכרה:
זה זמן רב שאני נמנע מצפיה בסדרות קומדיה אמריקאיות (ובריטיות). הן פשוט לא מצחיקות אותי. כולל קלאסיקות כגון 'סיינפלד' או לאחרונה 'המשרד'. הנחתי שהדבר נובע מהיותי בן לתרבות והוויה אחרת. עובדה שקומיקאים וסטנדאפיסטים ישראליים לדורותיהם כן הפילו אותי ברצפה. הבולט והמוכשר מקרב הנוכחיים, אגב, הוא שחר חסון. פצצת הומור ואנרגיה.

אבל לעומת זאת סדרות דרמה/מתח הלקוחות מקצה המציאות האמריקאית השונה כל כך מהנעשה בישראל דווקא עניינו ורתקו אותי מאוד. 'הסמויה' למשל, שעסקה בהווי גיטאות השחורים והסמים בבולטימור. או 'ילדי האנרכיה' (שבמזל"ט פתחה עתה עונה 3) שעיקרה סוגת תרבות כנופיות האופנוענים בדרום-מערב ארה"ב. ולעומת הלעומת דווקא סדרה כמו 'עספור' שלנו די לא הלהיבה אותי.

אז זה רק אני וטעם אישי או שיש הסבר כללי?
סיינפלד לא מצחיק מוסים. 550727
זה רק אתה.
a boy named sue 550728
אני לא רואה כמעט בכלל טלויזיה ישראלית, סינפלד והמשרד לא מדגדגים אותי אבל QI ודוקטור הו מצחיקים אותי עד דמעות. ראיתי ככל שאני יודעת את כל הפרקים שאי פעם שודרו של חוק וסדר, כולל חלק מסדרות הבת. הסטנד אפ של אדי איזארד מבריק בעיני, וגם של לואיס בלאק וביל מאהר, למרות שאני לא מסכימה עם כל התפיסות הפוליטיות שלהם. ראיתי כל דבר שסטיבן פריי אי פעם עשה, וכנ"ל ג'וס וידון.
אתה רואה כאן איזשהו דפוס? גם אני לא.
קוראים לזה טעם אישי.
a boy named sue 550749
מה זה QI? לדוקטור הו טרם הגעתי ברשימת ההורדות המתוכננות.
גם לי יצא לראות הרבה מפרקי חוק וסדר לשלוחותיה. את אדי איזארד אינני מכיר. אחפש. ניסיתי את ביל מאהר פעמיים-שלוש ולא צלחתי. כנראה שהאנגלית שלו גבוהה מדי עבורי. אהבתי את 'סטיבן פריי עושה את אמריקה'. כנ"ל לגבי ג'וס וידון וסדרות המד"ב פיירפליי (כולל הסרט סרניטי) ובית הבובות. פחות התחברתי לערפדים שלו - באפי ואנג'ל.

ובעצם, בהירהור נוסף, קיימות סדרות המוגדרות קומדיה(למרות שאינן צחוקים וגיגים) שכן חביבות עליי. מאוד. 'עקרות בית נואשות' WEEDS ולאחרונה 'האחות ג'קי'.
a boy named sue 550760
לגבי דוקטור הו, כדאי שתזדרז, הם כרגע בעונה השלושים ומשהו.

התכנית QI היא בעצם שעשועון טריויה, אבל מזן שונה לגמרי. המנחה הוא סטיבן פריי, ופאנל של ארבעה (בד"כ קומיקאים) שאחד מהם הוא תמיד אלן דיויס, מנסה לענות על שאלות. תשובות מקבלות ניקוד לפי כמה שהן מענינות, והחטא הגדול מכולם הוא לענות בקלישאה שגם אינה נכונה. אם אחד מהמתמודדים עונה תשובה שגויה שצוות התוכנית חזה מראש שישגו בה, או חמור יותר - תשובה חוכמולוגית מתבקשת - המסכים מהבהבים וקול צופר נשמע למען יראו ויראו. מצריך המון ריכוז, ושווה כל רגע.

אדי איזארד הוא אחד מגדולי הקומיקאים בבריטניה כרגע. הוא מתואר לעיתים קרובות על ידי חברי מונטי פיתון כ"הבן הממזר האובד". הוא טרנסוטיסט, ולפחות בתחילת הקריירה שלו היה מופיע תמיד בלבוש אישה, אבל זה לא כל כך נושא דיון מבחינתו, זה פשוט מי שהוא. הוא מצליח להיות חריף בטירוף אבל עדיין לשמור על נימוס בריטי קלאסי, הוא משתדל לא להעליב אף אחד וזו אמירה חיובית עליו. עם זאת הוא מתעסק הרבה בדת והסטוריה, שני נושאים שקרובים לליבו, בהיותו אתאיסט וחובב הסטוריה נלהב שתחום העניין העיקרי שלו הוא יום הפלישה לנורמנדי.

את "עקרות בית נואשות" אני רואה מכח האינרציה. העונות האחרונות היו בינוניות מינוס. אני צריכה סיבה ממש ממש טובה כדי להתחיל לראות סדרה חדשה, כרגע הלו"ז שלי מלא לחלוטין עם דוקטור הו, טורצ'ווד, true blood, entourage, Hung, New trick.
מה גם ש Dexter, supernatural, fringe, castle, House, QI מתחילות עונות חדשות החודש.
a boy named sue 550770
תשואות חן חן והמון תודות על ההפניות.

אני לא ממהר לשום מקום (במקרה של דוקטור הו, או כמו בדברים החדשים יותר כדוגמת קומיוניטי) שכן המחסנים שלי מלאים בעשרות שעות טלוויזיה. משתדל לעשות מרתון ברצף של לפחות עונה שלמה מכל סדרה. כמובן שלא יכול להתאפק מלצפות בבודדת בפרקים מהזן של 'דקסטר', 'מד מן', 'האוס' ו'שובר שורות', ששכן צעיר הביא לי על דיסק-און-קי את שתי העונות הראשונות, וכלל לא ידעתי על קיומה לפני כן. זה היה בדיוק בראש השנה אשתקד. בחגים הנוכחיים מתוכננת צפיה ב-castle s01 (כבר התחלתי) וב-weeds s04-05

בינתיים, בחזית המקומית, התחילו לשדר את התכנית היומית המשובחה 'מחוברים' של דורון צברי. סדרת ההמשך הגברית של 'מחוברות'. ראיתי ברצף את 8 הפרקים הראשונים (מתוך 10 ששוחררו עד אתמול). כ-‏200 דקות, לא כולל הפסקות אוכל, שתיה והתרעננות, של ריגוש הראש. מומלץ. אישית, הכי מתעניין בדמותו של שי גולדן, עורך מוסף 'הארץ' וכותב מחונן. [רבע ספוילר - מסתבר שהוא ואחיו ננטשו לאחר לידתו ואומצו כשהיה בן 6. סיפור מרתק]

שנה טובה
a boy named sue 550771
קח בחשבון שלקאסל לוקח קצת זמן לצבור תאוצה, אבל הסבלנות משתלמת. בפרק הלואין של העונה השניה יש קולבאק לפיירפליי שזכה לתואר ״הקולבק הכי טוב של השנה״ על ידי television without piti.
ובמה שקשור לטלויזיה ישראלית, אני אעמוד במריי ואמשיך לצפות רק במעט החיוני כדי לא להעליב את המעט מאד מחברי שעובדים בתעשיה זו.

ואיך שכחתי את מאד מן? ואת 30 רוק? אני מאשימה את הסתיו, עם הענן.
a boy named sue 550775
זה לא את, ולא הסתיו, ואפילו לא חשרת הענן - זה בגלל ריבוי סדרות מצוינות המאלצות גם את הרשתות הגדולות להתחדש ולהתחרות במשבצות שידור שנחשבו מסורתית כתפוסות. אני למשל שכחתי להזכיר את אחת המועדפות שלי השנה the good wife בכיכובה של מרגוליס הנהדרת. וכמובן damages האפלה עם גלן קלוז במשחק מזהיר לתסריט מסעיר לא פחות.

מחוברים עונה 1
מחוברים עונה 1 פרק 1 דף הסיקור

מחוברים עונה 1 פרק 1 עמוד הקישורים להורדה
וכך הלאה עד פרק 5 באתר זה. אני מעדיף להוריד מ-megaupload שכן המהירויות בשרתיו עשויות להגיע לקצבים גבוהים מאוד.
a boy named sue 550751
זה רק אתה
a boy named sue 551145
ולא עברתו לו אחד מהם איך שהגיע לארץ?
a boy named sue 550496
____
מענין, אני חשבתי דווקא על חיים משה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550262
טוב, אז את מכירה דוגמא אחת, ובעיתון נתנו אולי 30 דוגמאות, אבל את רשאית להחזיק בדעתך ואני בשלי, וככה נוח.
פוחזת ודרומה 550364
מה זה "'אוחזת' וצפונה"? את מתכוונת ל"אוחזת ענף שקד"? כי אם כן אז אני חושב שהגישה שלך שלפיה בגלל שעכשיו לאייל יש הנהלה חדשה ועיצוב חדש, כל המידע שנצבר בו קודם לכן לא נחשב יותר - היא ממש חצופה. כבר ציינתי כאן‏1, ממש לא מזמן‏2, שהשם הזה מעולם לא הוענק לאף ילדה.

1תגובה 190366
2 מה זה פחות מ-‏7 שנים בין חברים?
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550128
אלו היו השיחות הכי אינטליגנטיות באייל הישן. יהיה עצוב אם הן תעלמנה.
הן גם באמת דרשו תשומת לב אמיתית ממי שקורא את הדיון.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550132
בניגוד, כמובן, לדיונים שבהם רואים שהכותב הוא י. אורן ואז אין צורך להתאמץ בקריאת ההודעה (השם נבחר כדוגמה לכותב שהודעותיו דורשות תשומת לב אמיתית).
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550135
ההערה הזו סתם היתה בדיחה.
אני מעריץ של י. אורן ואני מסכים שהתגובות שלו בהחלט דורשות תשומת לב אמיתית, ובניגוד למרבית תגובות ''האייל האלמוני'' תשומת הלב הזו גם באה על שכרה בדמות הרחבת דעת.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550136
אה, חשבתי שאתה האייל האלמוני שדווקא מתכוונים לדברים כאלו ברצינות.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550137
אני מתחיל לקבל את הרושם שהאייל האלמוני ממלא את תפקיד "האחר הגדול" עבור קולקטיב המגיבים הקבועים באייל הקורא.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550138
יש שם רק תקציר. אבל מקריאה ראשונית שלו נראה שמדובר על גישה לאקאנית. האמנם?
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550139
כן. ''האחר הגדול'' הוא מושג לאקאניאני כמובן.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550141
לא נראה לי הגיוני. אצל לאקאן "האחר הגדול" הוא A‏‏1. אבל ידוע לכולם שהאייל האלמוני דווקא קרוב מאוד ל־C‏‏2. בכל מקרה שימו לב להפניות לפירושים אחרים בדף Other [Wikipedia]‏.

‏‏2 תגובה 317272. ר' גם הדיון שקצת מעליה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550143
אני לא בטוח שהבנתי למה אתה מתכוון. מילא אם היית אומר שהאייל האלמוני קרוב ל-D, אבל C?
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550150
Do (musical note) [Wikipedia] יכוון אותך אל C (musical note) [Wikipedia].
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550151
יפה!
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550159
בזמן האחרון נדמה לי שטל ויובל השתעשעו והכניסו איזה תת-תוכנית כמו ב- דיון 2595
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550249
לפי מעריב של היום, טל ועורך אחר של האייל עסוקים בתרגום ספר.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550250
??
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550279
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550281
אותם השניים שראיינו את המחבר?
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550284
התכוונת ל-דיון 2899
התוודעתי לגא"ב בעקבות הביקורת של טל. ספר נפלא, אני חושב שצריך כשרון מיוחד כדי לתרגם אותו. מעניין מה יניבו ינ"ב וטל.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550285
התכוונת מן הסתם לדיון 2899[*], בו נטענה גם תגובה 461578. אפשר לקבל מתאבן בדמות התרגום של עמוד השער?

[*] יוספו טולטיפים לקישורי הדיון, לאלתר!
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550312
"הפילוסוף-המדען דגלס הופשטטר חוקר את התבנית המשותפת המונחת ביסוד יצירותיהם של שלושה גאונים פורצי דרך: המלחין יוהן סבסטיאן באך, הצייר מ"ק אשר והמתמטיקאי קורט גדל."

אני תוהה עד כמה בעיני הופשטטר (שכבר התלונן על שורות המחץ השגויות שבהן מתארים את הספר הזה במדורי הספרות) ימצא חן הניסוח הזה (שלטעמי לא ממש אומר כלום על מה שהספר עוסק בו).
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550313
אה, וכמובן, כל הכבוד לטל וירדן על ביצוע משימה בלתי אפשרית בעליל.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550328
אכן כל הכבוד, נשמעת משימה קשה מאד.
פעם זרקתי ספר של הופשטטר - את Metamagical Themas - כי הוא מטרחן ברמות על אנושיות. הספר הוא אסופת מאמרים שהופשטטר כתב במשך שנתיים בסיינטיפיק אמריקן, במקום מרטין גרדנר שפרש מכתיבת הטור האלמותי Mathematical Games. חשבתי שיורשו של גרדנר לבטח יהיה דומה לו, או מעניין כמוהו, או כותב רהוט כמוהו, והאכזבה והתסכול היו כה גדולים שהספר מצא את מקומו בפח.
אני מתנצלת בפני אוהבי הופשט'...

---------
עכשיו ראיתי שמרטין גרדנר הלך לעולמו לפני שלושה חודשים, ב-‏22 במאי השנה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550337
גם GEB, למיטב זכרוני, הוא טרחנות שאין כדוגמתה. אבל הוא גם כיפי.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550360
שכחתי להסב את תשומת הלב לכך ש Metamagical Themas הוא אנגרמה ל Mathematical Games. יכול להיות שרק בגלל ההברקה היפיפיה הזאת קניתי את הספר בן 800 העמודים, תוך התעלמות מהחשדנות הטבעית שלי כלפי ספרים בעובי כזה.

טרחנות כיפית, מממ... אני מנסה להבין מה זה אומר. האסוציאציה הראשונה שלי היא הסרטים הערביים של יום שישי שנהניתי לראות מרוב שהם זוועתיים, אבל הסרטים ההם לא דרשו ממני להזיז נוירון ואילו הופש' הוא מגיר זיעה מפורסם, אז זה לא יכול להיות זה.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550367
נראה לי שהכי פשוט להסביר מהי טרחנות כיפית באמצעות דוגמה: GEB.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550440
וואו. אתגר לא קטן, תרגום הספר הזה. שיהיה בהצלחה :) (ועכשיו אני סקרנית לקרוא את התוצאה)
היח''צנים של באך עובדים קשה 550603
שמתם לב למי ניתן הקרדיט מתחת לציור של באך שהתלווה לדיווח? ל"יחצ". (היעדר הגרשיים בין שתי האותיות האחרונות - במקור.)
היח''צנים של באך עובדים קשה 550630
זה לא מההגדה?
נדמה לי אחרי "כרפס".
אז אם באך היא "יחצ" אז כנראה הכרפס הוא אשר. (וגדל הוא "ורחץ" שזה מסתדר טוב עם ה־OCD אאז"נ)
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550588
תודה, ארז - היית הראשון שהסב את תשומת ליבנו לפרסום ב''מעריב''. תודה גם לכל שאר המתעניינים. יש עדיין עבודה לא מעטה, ויקח כנראה מספר דו-ספרתי של שבועות לפני היציאה לאור. כשיהיו לנו פרטים נוספים, נשמח לספק אותם.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550601
תוכל רק לגלות אם כבר התחלתם לעבוד על זה בזמן כתיבת תגובה 461604 ותגובה 461578 ?
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550653
למען האמת התחלנו לעבוד על זה כמה שנים לפני שנכתבה תגובה 1.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550654
ואו, בטח מרגש לראות פרויקט של כל כך הרבה שנים מגיע לסיומו.
אוף טופיק, מענין לראות שהתגובה הראשונה היא בדיון החמישי (נראה שפרסמתם חמישה מאמרים וסקר ביום הפתיחה), ושהתגובה השלישית כבר נכתבה בידי אלמוני.
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550661
למען הדיוק ההיסטורי, לא ''פרסמתם'' חמישה מאמרים וגו' - אז עוד לא היתה מערכת, רק דובי, ואני בכלל הייתי בשלושה חודשים של טיול (אם כי מאמר או שניים שלי כבר היו מונחים על שולחן העורך).
אם כבר משתגעים - אז בהגיון 550605
הכי חשוב - הצב, זכר או נקבה?
לא צריך חייל 551983
בחודש יולי התגלתה תולעת מחשבים בשם stuxnet; התולעת הזו נמצאת במערכות בקרת תשתיות מתוצרת סימנס, למשל תחנות כח.
לדברי סימנטק איראן הייתה הנדבקת העיקרית בתולעת המחשב. יש הערכה של מומחה אבטחה גרמני כך שייתכן ומדובר ב Doomsday device של סוכנות ביון (ישראלית? אמריקאית? אחרות?).
מאז השמועה עשתה לה כנפיים (גם בטמקא פרסמו) ועכשיו שומעים גם משפטים מוחלטים כמו "Iran nuke SCADAs saturated with Stuxnet infection".
אז אולי לא צריך "להקריב חייל שלנו במשימת התאבדות".
לא צריך חייל 551991
ויקי כבר מאשימה גלויות את ישראל:
It was specifically written by the government of Israel to attack SCADA systems which are used to control and monitor industrial processes

:http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
לא צריך חייל 551992
המשפט הנ''ל כבר נערך מחדש, הפעם ישראל לא מוזכרת.
איך אפשר לקרוא את זה? 551993
באינטרנט בעברית כתוב ''סטוקסנט'', אבל על פי ויקיפדיה המקור הוא רוסי וצריך להיות ''סטוכסנט'' (או סטוחסנט, לחובבי חימיה).
איך אפשר לקרוא את זה? 551994
תיקון: סטוכנט.
איך אפשר לקרוא את זה? 551995
באנגלית מבטאים את זה סטאקסנט.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה לסקר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים