מחקרים חדשים מראים: הסרטן מורכב מכפי שקיווינו 3010
שלושה מחקרים, שעניינם מיפוי מוטציות בסרטן המוח והלבלב, יצאו השבוע בעיתונים הנחשבים Science ו-Nature כשהם ממפים בממוצע עשרות מוטציות לכל גידול. בעזרת שימוש בטכנולוגיות ריצוף חדשניות, רוצפו כמעט כל האזורים המקודדים בגנום האנושי במעל עשרים גידולים לסוג. מחקר השלישי בדק כמות מצומצמת יותר של גנים בכתשעים גידולים. הגדיל לעשות אחד החוקרים, שזיהה את השינויים כמתרכזים ב-‏12 מסלולים (pathways) ידועים.

מן העבר האחד, המחקרים הללו מפכחים מן האשליה שפתרון אחיד ופשוט ימצא לסוגים הללו של סרטן. המחקרים מצביעים על מעורבות של עשרות גנים ורומזים שפגיעה באחד מהם לא תספיק. מן העבר השני, נפתח כאן פתח לדיאגנוזה מדוייקת יותר של אופי המחלה כמו גם לרפואה אישית המתמקדת בצורה הספציפית המצויה בחולה מסויים.
קישורים
תקציר המאמרים בנייצ'ר
Core Signaling Pathways in Human Pancreatic Cancers Revealed by Global Genomic Analyses
An Integrated Genomic Analysis of Human Glioblastoma Multiforme
Comprehensive genomic characterization defines human glioblastoma genes and core pathways
הרוצח שבקרבנו - מאמרו של גיל רצבי על מחלת הסרטן
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מורכב? אסקפיזם? 489448
דווקא חשבתי שתשימו את המלצת המשטרה להעמיד את אולמרט לדין, ואולי זו דרכם של העורכים החדשים להצניע אמירות?
מורכב? אסקפיזם? 489464
מה חדשות בהמלצת המשטרה להעמיד את אולמרט לדין? איזה דיון מעניין יכול להתפתח מידיעה כזו? לאיזו ידיעה תהיה חשיבות גם בחודש הבא?

לגבי הידיעה עצמה, שמעתי הרצאה לפני כחצי שנה מפי מומחה הון סיכון בתחום הביוטק, שטען שהכיוון המרכזי שהרפואה הולכת אליו הוא הרפואה המותאמת אישית לחולה. יותר ויותר השקעות פונות לתחום הדיאגנוסטיקה המדויקת והתאמת פתרונות רפואיים. על פניו, נראה לי שהכיוון הזה יקדם בצורה משמעותית את רווחת החולים ואת בריאות האוכלוסיה באופן כללי.
מורכב? אסקפיזם? 489480
בעניין הרפואה המותאמת אני קצת פחות אופטימי מאותו מומחה. באנלוגיה לעולם הלבוש, היום אנחנו מסתפקים ב one size fits all, והתקוה היא שבעתיד כל אחד ילבש חליפה מחויטת עפ"י מידותיו, אך לדעתי בעשורים הקרובים נגיע לכל היותר לחלוקה המקובלת היום בחנויות הבגדים, של כמה מידות (S, M, L וכד') ולא להתאמה ממש. הגנטיקה מתגלה יותר ויותר כתחום בעל מורכבות רבה בהרבה ממה שצפו בימים הטובים ההם של one gene one proteine.

ואם כבר הזכרתי את תחום ההלבשה, מתי נזכה לחנויות שבעזרת סורק לייזר וכמה מכונות תפירה רובוטיות יתפרו לכל אחד מאיתנו בדיוק את הבגד המתאים למידותיו תוך דקות ספורות? ומה בקשר לחנות נעליים שתפתור בצורה דומה את בעיית הבוהן העקומה של דודה קלרה בלי להריץ אותה לאורתופד?
איפה המכוניות המעופפות? 489482
אם כבר מדברים על בעיות פרוזאיות שהטכנולוגיה לא פתרה - בטלוויזיה שלי אפשר לווסת את עוצמת הקול בי 0 ל100. בפועל אני מוצא שאני משחק על התחום 12-5. ההבדל בין 7 ל8 הוא לפעמים בין רעש מחריש אוזניים לבין חוסר אפשרות להבין מה אומרים. מתי חברות הטכנולוגיה ילמדו לספק טווח דינמי הגיוני?
אגב, יש לי בעיה דומה במקלחת- טמפרטורת המים גם מתנהגת באופן בינארי.
איפה המכוניות המעופפות? 489484
אצלי בטלויזיה הסקלה נשמעת ליניארית עד כמה שאזני מסוגלות להבחין, אבל בהקשר הזה שמתי לב שלאחרונה הבדלי העוצמה בין התחנות השונות יותר מורגשים מאשר בעבר. מעצבן.

אשר למקלחת, תזכיר לי לפני פסח ואבדוק.
איפה המכוניות המעופפות? 489485
מטונף. אני מתקלח לפני ראש השנה
איפה המכוניות המעופפות? 489500
אולי הבעיה היא שהאוזן שלך ושל ראובן (שאמורות לעבוד על סולם לוגוריתמי) לא מכויילות באותו האופן ?
איפה המכוניות המעופפות? 489582
ולפרסומות עוצמה גדולה יותר.
איפה המכוניות המעופפות? 489587
מיתוס נפוץ.
רועש אבל פחות 489589
לפני כמה שנים זו היתה מכת מדינה. היום הרשות השנייה קצת יותר מקפידה על כך ולכן ההפרות פחותות.
נתונים מ- 2007:
וזה בטח לא מיתוס. הזכיינים במודע הגבירו את עוצמת הקול בפרסומות והשתמשו בטענה המגוכחת שהעוצמה הגבוהה נגרמת מכך שהפרסומות מגיעות ממקור (feed) אחר ולכן אין להם שליטה על העוצמה. כאמור הרשות השנייה לא השתכנעה ובאופן פלאי עוצמות הפרסומות נחלשו.

אגב, לדעתי הערוץ הראשון התפרע לגמרי עם עוצמת הקול של תשדירי החסות בזמן האולימפיאדה (אולי גם בזמנים אחרים, אני לא מגיע לערוץ הזה ביום-יום). רשות השידור כנראה מקפידה פחות
רועש אבל פחות 489590
סליחה על שגיאת הכתיב בתגובה הקודמת
רועש אבל פחות 489872
גם לדעתי.
מורכב? אסקפיזם? 489483
כנראה לא הייתי בהיר מספיק. אכן, הכוונה דומה לדרך בה הצגת את הדברים. אני חושב שהצעד הזה בפני עצמו(דיאגנוסטיקה מתקדמת ושוני בדרכי הטיפול) יקדם את הרפואה בצורה משמעותית.

לגבי תהייתך מתחום ההלבשה - אני מניח שההצעה שלך נופלת בין הכיסאות של היצרן והסיטונאי/קמעונאי. החנות לא יודעת לייצר אופנה להמונים וליצרן יותר משתלם לתפור את החולצות בגן ילדים בקמבודיה.
מורכב? אסקפיזם? 489511
פעם החנות בה הייתי קונה חליפות התקינה מערכת לייזר תלת-מיימדית למדידה. אחרי שגופי הלא פרופורציונלי נמדד בעודי עומד מרטיט בתחתונים, לקחו את מידותי בשיטה הישנה והטובה, רגל פנימית עם סרט מדידה ממש כמו שמר האמרפיז היה עושה. כששאלתי על המדידה הכפולה ענו לי שהמערכת זה רק לגימיק.
מורכב? אסקפיזם? 489514
אתה נראה כאן דווקא די חתיך.
מורכב? אסקפיזם? 489520
אני חושב שזה בגלל קרינת הלייזר.
מורכב? אסקפיזם? 489521
יפה. בחור צנוע.
מורכב? אסקפיזם? 489515
תגיד תודה שלא מצאת את עצמך על האנטרפרייז.
מורכב? אסקפיזם? 489603
כן. החליפות שם ממש יקרות.
מורכב? אסקפיזם? 489531
להזכירך בארצות הים יש למכנסיים מידות אורך שונות כי ישנם אנשים עם רגליים ארוכות יותר או פחות, מה שכן בישראל ההמצאה הזאת אינה נדרשת...

מה שכן קיים הוא ספר שמודפס בכמה דקות http://www.youtube.com/watch?v=JMFh5axDKWU
מורכב? אסקפיזם? 489629
אפילו אם התאמה אישית היא זולה במונחים מוחלטים, הרי שבאופן יחסי לייצור המוני היא לעולם תהיה יקרה יותר.

כשמדובר בלבוש רוב האוכלוסיה מסתפקת במוצרים תעשייתים פשוט מטעמים כלכליים. זה לא סותר את קיומם של פלחי שוק רווחים עבור אנשי עסקים בכירים, או עבור כלות ביום חתונתן.
מה גם שהחלוקה הקיימת לא רעה. בחולצות יש לרוב 4-6 קבוצות (XS, S, M, L, XL, XXL) אבל למכנסיים ונעליים יש חלוקה עדינה יותר.
ייתכן שהנעליים שלי גדולות ב-‏1-2 מ"מ ממה שייצור אישי היה מספק לי ובכל זאת אני חושב שאני מצליח לצעוד די יפה בלי למעוד.

ובחזרה לעולם הרפואה, כבר היום יש גיוון בתחומים מסוימים: לא כל הגלולות למניעת הריון זהות בהרכבן הכימי (ואולי איזו איילה תדע להסביר זאת טוב יותר ממני) ואני יכול לספר על קרובת משפחה שלי שחלתה בסרטן והרופאים שינו לה במהלך ההתמודדות לפחות שתיים מהתרופות שהיא לקחה (כדי מצד אחד להעצים את הטיפול ומצד שני לצמצם את תופעות הלוואי).
ואין לי ספק שאותה אישה הייתה מוכנה להוציא הרבה יותר כסף משווי כל המלתחה שלה גם יחד על מנת לקבל תרופות מדויקות אף יותר.

ועובדה זו, כמו שככל הנראה שמע א. דה בוטון בהרצאה לפני חצי שנה - מהווה כח מניע הרבה יותר חזק.

בקיצור, אני מעדיף להיות אופטימי ולקוות שאזכה לראות עוד בימיי כיצד המטפל יבדוק אותי עם טריקורדר רפואי וייתן לי בדיוק את מה שאני צריך עם ההיפוספריי ואני אצחק מרופאי האלילים של תחילת המאה ה-‏21.
מורכב? אסקפיזם? 489820
הרזולוציה אפילו יותר גבוהה - אצל יצרנים שונים, וגם בין מוצריו של אותו היצרן (או לפחות אותו בעל המותג), תמצא שבגדים בעלי אותן מידות מוצהרות הם לעיתים קרובות בעלי מימדים שונים.
מורכב? אסקפיזם? 489466
אם סרטן הוא אסקפיזם, שואה גרעינית היא בוודאי סוג של נירוונה ואיידס הוא דוגמא לקתרזיס...
איזה גילוי משמח ולא צפוי 489543
לא ציפיתי לקבל עדכון מדעי כה שימושי מהאייל.
תודה, זה יקדם את אחד המחקרים שאני מעורב בהם.
איזה גילוי משמח ולא צפוי 489546
ספר, ספר...
איזה גילוי משמח ולא צפוי 489583
לצערי אני עדיין מנוע מלהרחיב על כך (ואולי היה עליי לבכר הכרת תודה חרישית על פני אמירה סתומה כמו זו ששיחררתי כאן) היות ופירות המחקר מוגשים לפרסום בימים אלה ולפני הגשת בקשה לפטנט (דבר המחייב סודיות מירבית).
אומר רק שמדובר במחקר שמוצא תבניות בלתי צפויות במוטציות של גידולים סרטניים, וקשר בלתי טריוואלי של מידע זה למידע אבולוציוני.
המאמרים שבדיווח האיילי הם הסנונית התקשורתית הראשונה של פרוייקט בעל היקף אדיר המנתח מאות גידולים באמצעות מגוון שיטות. הפרסומים הללו עשויים לספק מקור עשיר של חומר גולמי לשיטה החדשה אותה אנו מפתחים.
אשמח לספר פה יותר לכשתותר לשוני מהסודיות הזמנית הזו.
איזה גילוי משמח ולא צפוי 489585
נחכה למאמר בכליון עיניים.
איזה גילוי משמח ולא צפוי 489642
אני בטוח שמיעצים למעבדה שלך מומחים גדולים ממני, אבל למיטב ידיעתי אתם חייבים להגיש בקשה לפטנט (שברמה הכי בסיסית זה לשלוח הדפס של המאמר בתוספת 70 דולר לאיזו כתובת בארה"ב, רק בתור בסיס שעליו יושתת הפטנט) לפני הפירסום, ובמידה שאין הסכם סודיות (שאולי הוא סטנדרטי בעיתון ששלחתם אליו) לפני שזה מגיע לעורכים.

לגבי פרוייקט אטלס הסרטן, אחד הנושאים השנויים במחלוקת שמוזכרים בסקירה ב NATURE היא השאלה האם הפרוייקט הזה כדאי. מדובר בסכומים מאוד גדולים שהולכים לאיפיון של הסרטן, לא משהו שהוא בהכרח ממוקד לפתרון. מושמעות דעות שהכסף הזה יכול להועיל יותר במחקר בסיסי שימוקד בעצירת תהליכים כאלו.
איזה גילוי משמח ולא צפוי 489793
אתה צודק.. ולכן כתבתי "ולפני הגשת בקשה לפטנט (דבר המחייב סודיות מירבית)"

לעיתונים מדעיים אין ולא דבר עם הסכמי סודיות.
נהפוך הוא, הם אלו שחושפים מידע בפני הציבור.

כמדען שנבנה מפרוייקטי מיפוי כאלה (וכמותי ודאי יש עוד רבים), הייתי אומר שיש להם ערך רב. האם הערך מצדיק את העלות? תלוי את מי שואלים.

לעיתים כסף רב יורד לטמיון. כשזה קורה אני סבור שזה מפני שהמיפוי לא הוגדר מספיק טוב ולא מעצם ההתמקדות באיסוף מידע גולמי למחקר בסיסי.
יש טענות על כך שנוצר "צוואר בקבוק" בתעשיות התרופות והביוטכנולוגיה מפני שיותר מדי רצו לעשות אפליקציות (=תרופות וכו') ופחות מדי השקיעו ב*הבנה* של איך דברים עובדים, וזה הצליח עד גבול מסויים, אבל גוף הידע לא מסוגל כמעט לתמוך בחידושים נוספים. לצורך זה דרוש מדע בסיסי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים