מחקר חדש מגלה זיקה בין IQ נמוך בילדות ובין התפתחות הפרעות נפשיות 3050
מחקר פסיכיאטרי שנערך בניו־זילנד על ידי צוות מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, והתפרס על פני 33 שנים, מגלה זיקה בין רמת ה- IQ בילדות לבין התפתחות הפרעה נפשית בהמשך החיים.

קבוצת המחקר מנתה 1037 בני אדם שנולדו בדונדין, ניו־זילנד בשנים 1972-1973. החוקרים בדקו את מצבה הבריאותי וההתנהגותי של אוכלוסיית המחקר החל מגיל שלוש ובהפרשים של כשנתיים עד גיל 32.

על פי תוצאות המחקר, IQ נמוך בגילאי הילדות המוקדמת מנבא סיכוי גבוה יותר לחלות בהמשך הדרך בסכיזופרניה, דיכאון והפרעות חרדה. לא נמצא קשר בין IQ נמוך בילדות ובין הפרעות נפש אחרות.

פרופ' קארסטאן קונן, מעורכות המחקר, מעלה שני הסברים אפשריים לזיקה שנתגלתה: אפשר ש- IQ נמוך מעיד על מצב בריאותי ירוד יותר של המוח, ולכן העמידות המופחתת להפרעות נפש. ייתכן גם שאדם בעל אינטליגנציה נמוכה יותר מתקשה להתמודד עם אתגרים מורכבים בחברה המודרנית, ומכאן פגיעותו היתרה למחלות פסיכיאטריות.

קישורים
nzherald
הפרעה נפשית - ויקיפדיה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

497881
לא מספיק שאני בדיכאון, עכשיו גם מספרים לי שאני טיפש!
497883
אל תהיה אדיוט, הרי בניו זילנד הכול הפוך.
הלוואי שהיה לי שקל על כל מדוכא אינטילגנט שאני מכיר. ועל כל טיפש מאושר שאני מכיר.
497888
מה זאת אומרת, IQ נמוך בילדות? חשבתי שהציון המדויק משתנה, אבל שאנשים עם IQ גבוה בילדות נשארים גבוה, גם אם לא באותה המידה, בבגרותם, ובאופן אנלוגי לגבי אנשים עם IQ נמוך.
IQ בילדות 497889
מדובר על ניבוי התפתחות של הפרעות נפשיות מסוימות על פי מדידת IQ בילדות. יש לשער שהאינטליגנציה יכולה להשתנות בהמשך, אף כי לא במידה ניכרת.
497892
יש מתאם טוב מאוד בין IQ בילדות לציון אצל המבוגר, אבל בשום פנים ואופן אי אפשר להגיד שזה אותו הדבר. מצד שני, ידוע זה מכבר שיש קשר בין אינטלגנציה נמוכה (במבוגרים) וסכיזופרניה "The results confirm the importance of low intellectual ability as a risk factor for schizophrenia and other psychoses"
497900
מעניין. מהיכרות עם כמה וכמה נפגעי נפש קיבלתי את הרושם שיכולתם להשתקם ממחלותיהם (אני מדברת בעיקר על סכיזופרנים) אכן עומדת ביחס ישר כמעט לגובה ה-IQ שלהם. מה שלא שיערתי היה שעצם פריצת המחלה עלול לנבוע מ-IQ נמוך.
ואולי הסיבה שונה 497905
אני חולה בדיכאון, בילדותי אובחנתי כמחוננת ואף ייצגתי את ביה"ס בתחרות איזורית, בוודאי לא תרם להתפתחותי אחד מכינויי החיבה של אמי אותי: "טווילה והבלה" (גבוהה וטיפשה) שכן בכל הקשור לחיי המעש והשתלבות בחברה אכן הייתי מילדותי ובשל יחסה של אמי, חסרת אונים ו"הבלה".
ייתכן ואני מהווה סטיית סטטיסטיקה או שאולי באותם תנאי סביבה שנוצרים ליקויי איי קיו נוצרים גם ליקויי השתלבות המתבטאים בהפרעות נפשיות בבגרות.
יש בי חשדנות כלפי תוצאות המחקר וחשש מהיתווספות סטיגמה לשלל הסטיגמות המלוות את חיי הלוקה בנפשו.
ואולי הסיבה שונה 497913
כמה ממכריי נפגעי הנפש הם מחוננים.
ויליאם סטיירון, הסופר הידוע, היה מאושפז בשל דיכאון כבד.
תוצאות המחקר מפתיעות גם אותי. נראה לי שדווקא בעיות באינטליגנציה רגשית אופייניות יותר למצב הפגיעה.
2 סטיות תקן 497921
אתה מנסה לערער על הוולידיות של מחקר מדעי בעזרת אנקדוטות?
2 סטיות תקן 497924
לא ניסיתי לערער על תקפות המחקר הזה, אלא, ראשית, להראות שיש גם מקרים אחרים (מה שאיננו סותר אותו כלל); ושנית, לומר משהו על האינטואיציה שלי בנושא.
ואולי הסיבה שונה 497932
אנשים מכירים בעיקר אנשים דומים להם, ולכן מקבלים את הרושם, לגבי כל תופעה שאיננה אופיינית במובהקות יוצאת דופן לקבוצה מסויימת, שהיא אופיינית דווקא לקבוצה שלהם.
ואולי הסיבה שונה 497943
כפי שאמרתי, לא ניסיתי לערער על תקפות המחקר.
ואולי הסיבה שונה 497939
יקירתי, אחד מכינויי הגנאי החביבים על ילדי רמת גן היה טאוויל מהביל, ללא קשר למנת המשכל ויכולתיו של אותו טאוויל. פשוט היה צריך למצוא כינוי גנאי לשונה וזה איכשהו התחרז טוב אפילו שזה לא ערבית תקנית.
אז הסירי דאגה והתמרמרות מליבך.
ואולי הסיבה שונה 497946
המחקר מדבר על סכיזופרניה בלבד אאל''ט. אני לא חושב שזה רלוונטי לגבי מחלות נפש אחרות, או לצורך העניין ליקויים נפשיים שאינם נחשבים ל''מחלה''.

במילים אחרות ברוכה הבאה למועדון.
497938
גם כן מחקר מקיף.
יש הרי עוד משתנים בחגיגה:
1) כל תושבי דונדין הם מאותו מוצא גנטי(סקוטים), בהרבה פעמים מחלות נפש קשורות לגנטיקה.
2) מה שיעור ההצלחה של מערכת החינוך שם לזהות בעלי אינטילגנציה נמוכה.
497947
דו"ח המחקר אמור להתפרסם בינואר בכתב העת American Journal of Psychiatry . עד אז עומדת לרשותנו התרשמות כללית מתוצאות המחקר רב השנים, ללא פירוט נוסף. יש להניח שעורכי המחקר שמעו על גנטיקה ועל סקוטים ולקחו משתנים אלה בחשבון. מחקר על אוכלוסיה של למעלה מאלף איש לאורך 35 שנים הוא בהחלט מקיף. כמובן שלכל מגיב כאן יש בן דוד גאון שנמצא בדיכאון, אבל זה מאפיין איילים בעיקר, ולכן לא סותר את המחקר.
497997
אחוז הסובלים מסכיזופרניה באוכלוסיה הוא בין 1% ל-‏1.5% (על פי ויקי). זה אומר שבכל משתתפי המחקר היו בערך כ-‏15 שלקו בסכיזופרניה. זה מספיק כדי להגיע לתוצאות מדויקות ולהסיק כאלה מסקנות? (או במילים אחרות, באמת מספיק מקיף?)
498046
לא מדובר רק בסכיזופרניה, אלא גם בדיכאון ובחרדה, ובתערובת שלהם. אחוזי הלוקים בהפרעות אלה הם הרבה יותר גדולים מאשר בסכיזופרניה בלבד.לפחות 25% מאוכלוסיית ארצות הברית (למשל) יסבלו בשנתון נתון מאחת ההפרעות הללו, אם באופן אפיסודי או בצורה כרונית.

498070
האם חרדה מוגדרת כהפרעה נפשית?
498098
חרדה פתולוגית לסוגיה היא הפרעה נפשית המשבשת את התפקוד היומיומי.

498062
יש משהו בדבריך. אני לא אלוף העולם בסטטיסטיקה אבל זכור לי במעומעם איזה חסם מרקוב וטעויות דגימה. צריך יותר מאלף איש למצוא במדויק שיעור של 1.5% באוכלוסיה. הרבה יותר מאלף.
498162
אולי התוצאות שנראו בניסוי מעידות על פרט מתוך עיקרון כללי יותר.
משהו כמו, זיקה בין מחלות נפשיות ובין חוסר השתלבות תקינה של
הפרט בחברה. שזה מאפיין אנשים השונים מסביבתם, כמו בעלי מנת משכל נמוכה או גבוה מהממוצע.
תמיד 498760
חשבתי ש''אין שכל אין דאגות''

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים