חינוך וכמה זה שווה 3081
על החינוך לערכים, ועל המחיר שאנחנו כחברה מוכנים לשלם עליו.
מורה
באדיבות MorgueFile
לשם שינוי, בואו נדבר על חינוך. חינוך, לא הוראה. השכלה היא חשובה, אבל היא אינה הנושא העומד על הפרק. אני רוצה לדבר על אותו דבר חמקמק שנקרא חינוך, ואולי אפילו להרחיק לכת ולומר – חינוך לערכים.

הציפייה ממישהו שלמד משהו, מבּוֹגֵר של "מערכת הוראה", היא ברורה: הוא צריך להיות מסוגל להוכיח לנו שלמד, שהוא בעליו הגאה של ידע מסוים. רוב האנשים יסכימו שציונים טובים במבחנים הם הוכחה סבירה לכך שהתלמיד למד; שאוסף מרוכז של מבחנים מסכמים, נניח שנקרא לאותו אוסף מבחנים "תעודת בגרות", הוא סימן לכך שהתלמיד אכן רכש ידע מסוים בשנים שבִּילה במערכת שאמורה להעניק לו שירותי הוראה. אני משוכנע שיש דרכים טובות יותר מתעודת בגרות לבדוק אם אכן התלמיד למד והמערכת לימדה, אבל זה לא העניין. השאלה שאני רוצה לשאול היא מה אנחנו רוצים מבּוֹגֵר של "מערכת חינוך"? ומה זה בכלל חינוך?

מאז סוקרטס (הגדול מכולם) ועד היום ניסו המון אנשים לענות על השאלה הזו, ואני לא מתיימר לחדש. אנסה רק לבחון מה אמרו חלק מן המלומדים שעסקו בשאלה זו בדיוק. הנה הגדרה אחת ל"חינוך": "חינוך הוא התהליך שבו מקנים לצעירים את דרכי החשיבה וההתנהגות הנחשבות לראויות בתרבות שאליה הם משתייכים". הנה עוד אחת: "החינוך הוא תהליך פונקציונלי שבאמצעותו החברה מבטיחה את המשך קיומה הפיזי ומשמרת את זהותה כקהילת תרבות במרחב ההיסטורי של עמים, אומות ותרבויות". ואחת נוספת: "החינוך הוא פיתוח של אישיות הצעירים מתום לניסיון, מן הקונקרטי והמקומי של הילדות אל המרחבים הפתוחים של הדעת המופשטת והאוניברסאלית" ושלושת ההגדרות הללו הן כולן רק של אדם אחד (מקסין גרין).

מקסין גרין אינה היחידה, כמובן. "חינוך הוא פעילות של הנעה והנחייה של אנשים אל תוך אותן דרכי חשיבה והתנהגות הנחשבות לאיכותיות ורבות ערך, וזאת תוך נאמנות לקריטריונים בדבר העיקרון האינטלקטואלי של תודעה פעילה והעיקרון מוסרי של כבוד האדם" (ריצ'ארד פיטרס). והגדרה מהודו: "חינוך נכון אינו עוסק באידיאולוגיה כלשהי, גם כשהיא מבטיחה אוטופיה לעתיד; חינוך נכון אינו מבוסס על שיטה כלשהי, גם כשזו מחושבת בדייקנות. הוא איננו אמצעי להתניית האדם. חינוך אמיתי משמעותו עזרה לאדם להתבגר ולהשתחרר, להתפתח מתוך אהבה וחסד" (יִידוּ קרישנהמוּרטי).

אז מה זה בעצם חינוך?

גם בישראל, כמובן, עסקו בשאלת "החינוך מהו". ס. יזהר, למשל, טוען שבכלל אסור לחנך כי אי־אפשר להפריד בין חינוך לאינדוקטרינציה. צבי לם טען שכל חינוך הוא, בהגדרתו, אידיאולוגי; ויחזקאל קויפמן טען ש"חינוך הוא כיבוש תרבותי של נפש התלמיד".

הציטוטים שלעיל לקוחים מ"כל שצריך להיות אדם", ספר חשוב בעריכת ד"ר נמרוד אלוני, והם כולם טובים ומעוררי מחשבה, אבל אני רוצה לדבר ברמה יותר פשוטה, יומיומית. אני טוען שחינוך צריך להתמקד בשלושה מרכיבים בסיסיים: נימוס, הבנת העולם והמחיר.

נימוס, כי חינוך צריך להטמיע בתוכנו את הידיעה שאף אחד מאיתנו אינו לבד בעולם, וכשיש יותר מאדם אחד צריך נימוס. לכולנו יש צרכים ורצונות אלא שהמשאבים סופיים, ואף אחד מאיתנו לא יכול לקבל הכל. אני לא יכול לשמוע מוזיקה בכל עוצמה שאני רוצה, אני לא יכול להיות תמיד ראשון בתור, אני לא יכול להזעיף פנים אל מי שבא לי, מתי שבא לי וכמה שבא לי. צריך להתפשר, צריך להגיד בוקר טוב, צריך לשמור על השקט ולא לדבר בסלולרי כך שכל הקרון יודע עם מי היִית בלילה שעבר ואם גמרת או זייפת (מקרה אמיתי ששמעתי). לא צריך לומר הכל בַּפָּנִים, ואם לומר – לומר כך שאפשר יהיה לשמוע.

הדבר השני שמחנך צריך לעשות הוא לעזור לתלמידיו להבין איפה הם חיים: מהי מהותו של העולם, מי נגד מי, למה זה כך ולא אחרת, מה רצוי ומה מצוי, מה היה ומה צפוי, מה בשליטה ומה לא ומהם המאבקים שאפשר / אסור / רצוי / חובה להיות מעורב בהם.

ואז מגיעים לשאלת המחיר – התובנה החשובה ביותר שצריך לעזור לתלמיד לגלות ולרכוש היא שלכל דבר יש מחיר, ושלכל בחירה שאנחנו בוחרים יש השלכות עבורנו ועבור אנשים אחרים. יתר־על־כן, לפני שאדם בוחר בחירה כלשהי הוא צריך לבדוק האם הוא מוכן ויכול לשלם את מחיר הבחירה הזו.

אם נחבר הכל ביחד נגיע להגדרה הפרטית שלי למושג "חינוך": חינוך הוא תהליך שבו צעירים לומדים לבחון את העולם ואת האפשרויות השונות העומדות בפניהם, לומדים להבין את המחיר הנדרש או המתחייב מבחירה באחת מאפשרויות אלו ועוסקים בבירור, אישי וקבוצתי, של נכונותם לשלם את מחיר הבחירה.

ראי ראי שעל הקיר, מי המורה הטוב בעיר?

עכשיו עולה שאלה חשובה – איך מודדים את עבודתו של המחנך לפי ההגדרה הזו. כאמירה כללית, אי אפשר לכַּמֵת עבודה כזו. אם נקבל שחינוך הוא עיסוק בערכים ולא בכמויות חומר, וברור לחלוטין שאנשים שונים מגיעים אל מערכת החינוך כשהם נמצאים ברמה שונה של הפנמת הערכים הללו, הרי שתפקידו של המחנך הוא, בראש ובראשונה, "יִישור קו" – הבאת כמה שיותר מבוגרי המערכת לרמה פחות־או־יותר שווה של הפנמת הערכים. מכל האמור לעיל ברור שעם חלק מהם צריך לעבוד המון ועם חלק הרבה פחות, ובצורות שונות לחלוטין.

ניקח לדוגמה את תלמיד א', שהגיע מבית עני ולהוריו בעיות תפקוד קשות, אבל סבתא שלו, שהיא זו שמגדלת אותו בגלל אותם קשיי תפקוד, היא אישה בעלת אישיות חזקה, בעלת אוטוריטה, שמחנכת את הילד מגיל צעיר לעבודה קשה, שאיפה למצוינות ויושר. תלמיד ב', מאותה כיתה, הגיע מבית שיש בו הכל מבחינה חומרית אבל אין סמכות הורית, הוא מפונק, חושב שהכל מגיע לו ומתנהג כאילו הכל מותר לו. בנקודת הסיום של סוף י"ב לשניהם אין תעודת בגרות: א' – מפני שיותר מדי פעמים הוא היה צריך לצאת לעבוד ולעזור בפרנסת המשפחה. ב' – מפני שעד שהתעורר והתחיל להשקיע כבר היה מאוחר מדי. אבל שניהם מנומסים, מבינים את מה שנדרש מהם כבוגרים מבחינה חברתית, אישית, לאומית ושניהם רואים את השנים שעברו בבית־הספר התיכון כתהליך משמעותי, מבַגֵר, שלימד אותם פרק חשוב בחייהם. נסכים שהמערכת לא נכשלה עם שני אלו – היא הובילה שניים מבוגריה בתהליך שהפך אותם לבוגרים ראויים וסביר להניח שיצמחו מהם אזרחים חיוביים. אבל איך נמדוד את עבודתו של המחנך?

לכל דבר יש מחיר?

שכר המורים הוא חרפה לא רק בגלל שהם מקבלים מעט באופן אבסולוטי; לא רק בגלל שזו עבודה ממש קשה ושהשכר לא מפצה על הקושי; לא רק משום שחישוב השכר לא מביא בחשבון חלק ניכר משעות העבודה; אני אפילו לא רוצה לדבר על כך שהפער בין שכר המורים לפנסיה שלהם גדול עד כדי כך שחלק ניכר מגמלאי מערכת החינוך צריכים לחפש עבודה. נעזוב את כל אלו כאילו הם לא חשובים ונדבר לרגע רק על הרעיון מאחורי שיטת חישוב השכר. הדרך שבה מודדים את שכר המורה היא לפי שעות. אלא שגם אם נכניס אל תוך כלל השעות הנלקחות בחשבון לצורכי שכר את השעות שהמורה עובד בבית ומחוץ לכיתה עדיין המדידה לא תהיה הגונה ולא נכונה.

כי במדינה מערבית מתוקנת לא מקבלים שכר רק על מספר השעות, אלא על שלושה מרכיבים אחרים, חשובים הרבה יותר. הראשון הוא ניסיון, מה שנקרא "ותק"; משום שעובד מנוסה "שווה יותר" מעובד שצריך להסביר לו וללוות אותו. מעבר לזה מקבלים שכר על שני גורמים נוספים והם השכלה ורמת אחריות. שכר השעה של מנכ"ל יותר גבוה מזה של הפועל לא רק מפני שהוא יותר חשוב למפעל אלא מפני שהוא השקיע שנים ברכישת השכלה רלוונטית וכי הוא נושא ברמת אחריות גבוהה יותר מזו של הפועל. השכר שלו הוא הערכה לְמה שהוא עושה והאחריות שהוא נושא בה, אבל גם הכרה בכך שהערך המוסף של השכלתו שווה כסף. אבל על מה מתווכחים פקידי האוצר עם נציגי המורים? על כמות השעות! ההבדל בשכר בין מורה בעל תואר ראשון למורה בעל תואר שני הוא כמעט זניח.

חופן דולרים

באדיבות MorgueFile



יתרה מזאת, אמת המידה שהאוצר, ועדת דברת ועוד כל מיני חכמים בגרוש החילו על עבודת המחנכים אינה תקפה בשיטת חישוב השכר של בעלי מקצוע בתחומים אחרים: משכורתו של טייס בחיל האוויר מבוססת רק על כמות השעות שהוא טס בפועל מדי חודש? משכורתו של שופט נגזרת רק מהשעות שהוא יושב בפועל באולם בית־המשפט? שנדבר על כדורגלנים? ודוגמניות? היחיד שהתבטא בכיוון של בדיקת איכות החינוך בשנים האחרונות היה, למרבה הפלא, דווקא האלוף (מיל.) אלעזר שטרן, שהציע לתגמל בתי־ספר בהתאם לאחוז מבוגריהם המתגייסים לצבא בכלל וליחידות קרביות בפרט. אני לחלוטין לא מסכים עם הרעיון ואני חושב שזו כניסה בוטה של מיליטריזם למערכת החינוך, אבל יש בדברים שלו חשיבה על איכותו החינוכית של בוגר המערכת ולא רק על גובה הציונים שלו. מה שעומד מאחורי הרעיון הוא משהו כמו "הגיוס לצבא הוא ערך שהמדינה רוצה לקדם אותו; התלמיד שמתגייס הוא תלמיד שהפנים את הערכים הרצויים; הוא קיבל אותם מבית־הספר; מכאן שבית־הספר עשה את עבודתו היטב ולכן נתגמל את בית־הספר". כלומר, לשיטתו של אלעזר שטרן בית־הספר עשה עבודה חינוכית ולא רק הוראתית. שוב, אני לא מסכים עם הרעיון אבל יש כאן חשיבה בכיוון של בדיקת "איכות" הבוגרים ולא רק הציונים שלהם.

אז איך נחשב את שכר המורים

אז איזו שיטה נמצא, בכל זאת, כדי לחשב את שכר המורים? נורא פשוט – לא נחשב! במקום זה נחליט מה אנחנו, כחברה, רוצים – מי יהיו המורים במערכת החינוך שלנו? במילים אחרות – כדי להחליט איזו משכורת יקבל מורה אנחנו צריכים לבחון מחדש את דרישות הסף, את מבנה העבודה ואת השכר של מורים במערכת ולהגדירם בהתאם לצרכים והרצונות המשתפים לנו, כאזרחים השואפים לתת חינוך טוב לילדינו. הנה מה שאני מציע:

1. גיל מינימום – 30. אני רוצה מורים שיש להם ניסיון־חיים כלשהו עוד לפני שהתחילו לעבוד בחינוך. אוטוריטה טבעית של אדם שכבר עבר משהו בחייו יכולה לפתור הרבה בעיות משמעת, שלא לדבר על כך שגיל 30 כגיל כניסה למערכת יביא למצב שבו אדם שמגיע למקצוע הזה כבר יודע יותר טוב מבן תשחורת שרק עכשיו חזר מהודו מה הוא עושה ומה הוא רוצה לעשות.

2. תואר אקדמי דו־חוגי ותעודת הוראה. מורים צריכים להיות רחבי אופקים ובעלי יכולת רב־תחומית.

3. המורה יהיה חייב ללמוד קורס אקדמי שנתי אחד לפחות בכל שנה, בכל תחום שהוא לפי בחירת המורה. מיותר לציין שעלות הלימודים צריכה להיות ממומנת לפחות בחלקה על־ידי המדינה.

4. כל מורה חייב להיות חבר בצוות חשיבה אחד לפחות מדי חמש שנים. הצוות צריך לעסוק בפיתוח תוכניות לימודים, תוכניות חינוכיות, חידוש ושיפור דרכי הוראה והערכה וכדומה. מורים צריכים גם לשנות את מה שהם עושים בתוך המערכת, בתוך תחום הדעת על מנת להשתפר ולהשתכלל.

5. מורה שעובד במערכת למעלה מעשר שנים יוכל לחנוך מורים אחרים במקום להיות חבר בצוות מקצועי, אבל לא יותר מאשר שנתיים ברציפות. מורים מנוסים הם נכס שלא יסולא בפז עבור מורים צעירים, אבל לא רצוי שהם עצמם יפסיקו להשתכלל וללמוד.

6. מורה צריך להיות בבית־הספר שמונה שעות ביום, חמישה ימים בשבוע, אלא אם כן הוא לומד במוסד לימודים בבקרים, שאז יוכל להיות בבית הספר רק ארבעה ימים בשבוע. בשעות שבהן הוא לא מלמד בכיתות הוא יכול להכין עבודות, לבדוק מבחנים, לשוחח עם תלמידים או הורים, ללמד שיעורים פרטניים ו/או כל שאר הדברים שועדת דברת הציעה, ובצדק. בית־הספר צריך לאפשר לו לעשות את כל הדברים הללו בנוחות – חדרים, פינות עבודה, רשתות אלחוטיות, מטבחונים וחדרי שירותים חייבים להיות חלק מהסטנדרט של מבנה בית־ספר.

7. גיל פרישה מקסימלי מהמערכת, עם פנסיה מלאה – 55. למי שלא מבין למה – לך ללמד בתיכון, משרה מלאה, חמש שנים רצופות וחזור לדבר איתי אחר־כך.

על עבודה כזו אני רוצה שמורה מתחיל יקבל 10,000 ₪ (נטו) לחודש. על קידום, מדרגות שכר תוספות ותק וכן הלאה אשמח לשבת לדיונים עם נציגי האוצר.
קישורים
אסור לחנך - מאמרו של אסף שטיין בעקבות ס. יזהר, האייל הקורא
צבי לם - ויקיפדיה
יחזקאל קויפמן - ויקיפדיה
נמרוד אלוני - ויקיפדיה
כל שצריך להיות אדם - ראשי פרקים של ספרו של ד"ר נמרוד אלוני
אלעזר שטרן - ויקיפדיה
אפשר גם אחרת - על מערכת החינוך בפרינסטון, מאמרו של אריאל וישנה באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

506484
אני מסכים עם רוב דבריך. בסעיף 7 שלך-גיל 55 כגיל פרישה מקסימלי- חשוב לדעתי לאפשר גם גיל פרישה נמוך יותר כשהמורה מגיע לשחיקה, הפנסיה תשולם רק כל זמן שאין לו עבודה או שתשמש להשלמת שכר שהוא נמוך במיוחד.
סעיף אחר הוא הכשרתו של מורה. ההתמקדות רק בהכשרה אינה מספקת; למורה דרושה כריזמה ומנהיגות מסויימת שבלעדיה לא יעזור גם דוקטוראט והיא הבסיס לאפשרות לעסוק בתחום של החינוך. כריזמה ויכולת מנהיגות שוות הרבה כסף ולכן הן צריכות לבוא לידי ביטוי בשכר המורים -לכך אתה כן אתה מתייחס .
מורים ללא כריזמה כזאת אינם צריכים לעסוק במקצוע הזה ולא התייחסת לשאלה כיצד ייעשה הדבר. לדעתי אפשר לפתח שיטה שלא תכניס למערכת החינוך מורים אשר אין להם את התכונות הללו.
מהי השיטה? 506485
אולי כדאי שתפרט את המשפט האחרון בתגובתך, לפחות בקוים כלליים - הרי הבעיה הזו, בעיית המורים - היא הבעיה המרכזית שבכל עניין החינוך אצלנו.
מהי השיטה? 506524
בודאי שזו הבעיה המרכזית. אני מתכוון שמקצוע ההוראה דורש לא רק הכשרה אלא גם, ובעיקר, תכונות. תכונות של רמה של אוטריטה טבעית, מנהיגות, תחושת שליחות, רצון לשמש דוגמה, אהבת ילדים/נוער. את הרמה המינימלית של התכונות הללו אפשר וצריך לאתר אצל אלו שהולכים ללמד. נכון שזה קשה יותר מאשר לחייב תואר X והשתלמויות Y . עבדתי פעם בבית ספר מסויים שמורות הטובות ביותר היו שתיים שלא סיימו את התואר מסיבות שונות (לא בגלל חוסר יכולת אינטלקטואלית).
506732
אני הייתי מוסיף אבחנה בין מחנכים למורים מקצועיים.

במערכת החינוך קיימת אבחנה בין "מחנך", למורה מקצועי. מורה מקצועי, נניח מורה למתמטיקה, מלמד תלמידים שונים מתמטיקה. המחנך לעומת זאת מלווה את אותה קבוצת תלמידים לאורך כמה שנים, והתפקיד שלו אינו לימוד מקצוע בלבד. המחנך הוא בעל אותו תפקיד לא רשמי של חינוך התלמידים. כלומר כל אותם דברים שאינם נגזרים באופן ישיר מלימוד מקצועות בכיתה.

בהקשר של ההצעה של כותב המאמר, אני הייתי מחיל את הדרישות וההטבות על המחנכים קודם ובעיקר. זה מקל את העניינים: קשה ויקר למצוא מספיק חומר אנושי טוב כדי לאייש כל משרה על-ידי מורה בעל התכונות שהועלו כאן. אבל מצד שני גם אין בכך צורך: רק אותו חלק קטן יחסית של המורים (המחנכים) באמת צריך להיות בעל הרקע והכישורים האישיים שנמנו כאן, ובהתאמה רק הם צריכים להיות אמונים על ה"חינוך" בניגוד ל"לימוד".
מורה ומחנך 506734
הנחתום אינו מעיד על עיסתו. אבל איציק ש. הוא מורה להיסטוריה ולפחות עבורי גם מורים להיסטוריה, אזרחות, אנגלית ומקצועות אחרים היו חלק מהחינוך. גם בתיכון.
מורה ומחנך 506755
יש מקצועות שהמורים המלמדים אותם לא ראויים להיות מחנכים?
(המחנכת שלי בכיתות י'-י"ב היתה גם המורה למתמטיקה. בשני התחומים היא היתה לדעתי כשלון חרוץ).
מורה ומחנך 506756
*לא ראויים* להיות מחנכים? קשה לי מאוד להאמין: זה יותר עניין של אישיות מאשר תחום נוראה. במקרה היכרתי שניים שהיו מורים למתמטיקה ומחנכים. לגבי אחד מהם נראה לי די ודאי שהוא היה טוב בשני העניינים. לגבי השני - שהוא היה טוב כמחנך, אין לי מושג לגבי ההוראה.
506737
אבחנה כזאת אולי תתקיים אצל חלק מהמורים אך היא אולי רע נסבל שככל שיפחתו המורים שאינם מחנכים כך טוב יותר. כל שעור -כולל מתמטיקה- יכול וצריך להיות בעל מרכיבים של חינוך ולא רק הקאת חומר.
506744
...שלא לדבר על כך שבכל שיעור יש מרכיבים כאלה, רק שלא תמיד הם מהווים חינוך טוב במיוחד.
507027
ההפרדה הזו היא, לדעתי, מוטעה. למחנך שלי אין ולו דבר לחינוך לערכים שלי, בעוד שמורה מקצועית דווקא דוחפת ערכים בכל הרצאה שהיא נותנת. מה גם שרוב אם לא כל המחנכים הם גם מורים מקצועיים. אולי כדאי להחליט מי יחנך כיתה לפי מידת הערכיות שלו, אם כי גם זה נראה לי בעייתי.
507052
הגדרת נכון את הדברים. עבודת חינוך נעשית או לא נעשית בכל מפגש בין מורה לתלמידיו.
שתי שאלות 506486
1. מה יעשה אדם שמתחיל לעבוד כמורה בגיל 30 ומסיים בגיל 55? יפתח בקריירה נוספת או יקבל פנסיה? אם הוא אמור לחיות מהפנסיה, והפנסיה אמורה להיות דומה למשכורת שלו (10,000 ש"ח נטו) אז מדובר בהרבה מאד כסף, למעשה אדם שעבד 25 שנים יקבל משכורת לעוד 25 שנים (תוחלת החיים בישראל למי שעבר את גיל 30 היא מעל 80). בעצם מדובר על משכורת של 10,000 שקל נטו + 10,000 שקל לפנסיה + 15,000 שקל למס הכנסה, שזה 35,000 שקל למורה מתחיל (בלי לחשב ביטוחים, קרנות השתלמות ועלות הכשרה) ובטח יותר מ-‏40,000 למורה מקצועי... וקריירה נוספת זה דבר מאד קשה לעשות בגיל 55.

2. היום מורה שמסיים לימודים אקדמאים לתואר שני מקבל תוספת למשכורת, ובגלל זה יש הרבה מאד מורים שלומדים לתואר שני, ויש באונסרסיטאות מסלולים מיוחדים למורים כאלה. ראית פעם איך נראה שיעור של מורים שלומדים לתואר שני? ואתה רוצה שהם ילמדו כל שנה?
צא ולמד 506491
בסעיף 7 שלך, כתבת "למי שלא מבין למה – לך ללמד בתיכון".
אני מבין שהעבודה קשוחה ואינטנסיבית, אבל אני מתנגד למדד המסכנות הזה. רופאים עובדים קשה, ואם הייתי משתמש באותו מדד, היה אפשר להוציא גם אותם לפנסיה בגיל 55, "לך תנתח חמש שנים ואז תחזור אלי".
אהבתי 506492
אהבתי מאוד את הכתיבה. המאמר מתקדם בשני צירים במקביל. בציר אחד, הוא בנוי באופן לוגי, מעקרונות ראשוניים של מהו חינוך, אל ההשלכות של עקרונות כאלה על הבעיתיות של מדידת עבודת המורה ומכאן לשאלות של תגמול ושכר. בציר השני, המאמר מבצע הקבלה בין העיקרון הערכי שהתלמידים צריכים ללמוד, ש''לכל דבר יש מחיר'', אל העיקרון שהחברה צריכה ללמוד - שאם אנחנו רוצים חינוך ראוי, אזי יש לחינוך כזה מחיר שאנחנו צריכים להיות מוכנים לשלם.
כבר זמן רב לא קראתי כתיבה פובליציסטית משובחת כזאת.
אהבתי 508303
אהבת? מעניין. אני דווקא מאד לא אהבתי אותה. הרושם שלי הוא שיש כאן שני מאמרים, האחד בנושא מהו חינוך והשני בנושא כיצד לגייס מורים איכותיים ולתגמל אותם. השאלה "כיצד נמדוד את עבודתו של המחנך" בסוף הפסקה "ראי ראי שעל הקיר" נשארת תלויה באוויר; במקום לענות לה מתחיל דיון אחר ולחלוטין בלתי תלוי - מהו השכר הראוי למורה. למרבה הצער, כמעט לא עלו כאן תגובות לדיון במהותו של חינוך (שהוא מעניין בהרבה בעיני); בנושא גיוס ותגמול מורים יש דיון ארוך. חבל.
אהבתי 508321
בחרה בה אנו חיים שהיא חברה של השורה התחתונה, חברה בה לכל דבר יש מחיר, מובן מדוע אנחנו נדרשים לשכרו, מעמדו ואיכותו של המורה. אם אני זוכר היטב, היו שם התייחסויות גם למהות החינוך.
אהבתי 508327
שכרו, איכותו ומעמדו של המורה הם שלושה דברים שונים, שהקורלציה ביניהם רופפת למדי. למרבה הצער המאמר מעלה את נושא השכר במידה רבה, את נושא האיכות במידה מעטה יותר, ואת המעמד כמעט ולא. חבל.
אהבתי 508332
עד כמה שהבנתי, מטרת המאמר היא באמת ליצור קורלציה חזקה יותר בין שלושת הדברים, והדרך שהכותב מציע לגבי שאלת האיכות, ובמידה פחותה יותר - לגבי שאלת המעמד (שתיפתר ממילא בעזרת האיכות והשכר - זהו רעיון מקובל למדי, לא רק אצל הכותב הזה), מתבטאת בשבעת הסעיפים שתחת כותרת "אז איך נחשב את שכר המורים". יש משהו בדבריו, אם כי אינני רואה בשום אופן איך ישלמו 10,000 ש"ח לסקטור שהוא בעל ממדים גדולים כסקטור ההוראה (הנה, גם אני "נפלתי", בסופו של דבר, להתרכזות בעניין השכר... ככה זה).
אהבתי 508336
הענין הוא שהוא לא באמת יוצר קשר. קודם כל הוא לא מסביר איך העלאת האיכות תשפר את החינוך לשלושת הדברים אותם הוא מציג בחלק הראשון (שאת דעתי עליהם כתבתי בתגובה אחרת); שנית, לא ברור כיצד הוא מאמין שניתן להביא מספיק מורים כדי לענות לדרישות המערכת בתנאי הסף שהוא מתאר - וגם לא לגמרי ברור מאין הוא שולף את התנאים האלה דווקא (למה מורה לכיתות א' צריכה תואר שני דו-חוגי? ולמה גילאי 30 ו-‏55 דווקא? ואולי פסיכומטרי 750 ומעלה יביא את האיכות המיוחלת?). שלישית, לא ברור מהו מורה "איכותי". האם מורה משכיל בגילאים המתאימים הוא "איכותי"יותר ממורה צעיר ממנו ופחות משכיל אבל הרבה יותר נלהב? או ממורה ותיק שגידל דורות של תלמידים כי זה מה שהוא אוהב לעשות ורוצה לעשות עד סוף ימיו? רביעית, האמונה ששכר יוצר מעמד אינה מבוססת במיוחד. מדי שנה בשנה אנו מתבשרים מחדש שעובדי מגזר החשמל והמים משתכרים טוב יותר משאר המגזרים במשק, ובכל זאת מעמדם של עובדי חברת החשמל נופל משל רבים אחרים. אפשר להמשיך אבל די בזה לכרגע.
אהבתי 508344
יש אנשים- מנהלי הכלכלה הלאומית- שעושים כל מאמץ כדי לשכנע ששכרו, איכותו ומעמדו של המורה הם שלושה דברים שונים. לא רק שאינם שונים אלא הם אחד. בכלל נערכו הרבה מחקרים (בהזמנה ומימון של גורמים מעוניינים) שבאים להראות שיש שיטות תגמול מאד אפקטיביות שאינן כסף. תואר העובד המצטיין, פוסטר של לחיצת יד עם המנכ"ל, (המורה המצטיין), שובר זוגי למסעדה, סוף שבוע וכו'. בצבא אלו הן מדליות, צל"שים וכד'. המעניין הוא שגליה מאור וזיו, מעולם לא קיבלו צל"ש, מדליה או תואר המנכ"ל המצטיין ממועצת המנהלים. תמיד ההסבר לבונוס הוא שאם רוצים מנכ"ל ברמה גבוהה אז צריך לשלם טוב. הטענה שיש הרבה מורים איננה רלוונטית והיא סתם תירוץ; הבעיה היא שלארגוני המורים אין כוח למרות הדימויים הדמוניים שלהם, וההורים אינם ממש ציבור אלא אוסף אינדיוידואלים מבולבלים שאינם מסוגלים להשליך את תפיסתם העצמית כאנשי מקצוע מסויים, על מצב המורים.
כתשובה לטענה שאין קשר בין השכר, הכבוד והאיכות אחזור על מה שכתבתי כבר במקום אחר. מקצוע ההוראה הוא מקצוע ניהולי ומנהיגותי. בד"כ שכר מנהלים ומנהיגים איננו נמוך. המורים אמורים לנהל כתות ולהנהיג תלמידים. בעקרון שכרם צריך להיות גבוה. אם יש הרבה מורים שהם מנהלים גרועים ומנהיגים עוד יותר גרועים, צריך לגרום לטובים יותר להחליפם בהדרגה. מדוע בהדרגה?
כאן קריטי המספר הגדול של המורים. בכוונה החלפתי את המילה "חינוך" ב"ניהול". בניהול ומנהיגות ברמה גבוהה יש גם חינוך.
אהבתי 508347
שכר, איכות ומעמד (בכל מקצוע) הם דברים שונים - זו עובדה. אתה לא מתיחס לשיפוצניק בהערכה רבה רק משום שבכסף שהוא לוקח ממך הוא בנה לעצמו וילה נאה ונוסע במכונית שווה פי שלושה משלך. גם לעובד חברת החשמל אתה לא מתיחס בהערכה למרות שכרו הגבוה. לעומת זאת, סטאז'ר ברפואה יזכה ממך להרבה הערכה - ואפילו רופא כללי בקופת חולים שאתה יודע היטב שאינו משתכר הרבה וגם לא ישתכר הרבה אי פעם. מורים ראויים לשכר גבוה בהרבה מזה שהם מקבלים; אבל תליית כל החוליים בשכר היא פשוט לא מבוססת.
אהבתי 508350
אני מדבר על תהליכים ומגמות ואתה מדבר על מצב נקודתי-"עובדה".
כתהליך, השכר הנמוך מונע מאנשים איכותיים-איכותיים בתחום החינוך-מלהצטרף למקצוע. העבודה החינוכית מאד קשה ושוחקת והרבה פעמים היא אינה מסתיימת בשעה מסויימת ולוקחים אותה הביתה: גם פיסית וגם נפשית. כשהיא נעשית טוב- היא מתגמלת מאין כמוה. אתה תוכל להוסיף, לפי המתכונת של השיר-"יש חור בדלי", שבגלל האיכות הירודה של המורים לא צריך להעלות שכר.
אהבתי 508392
בוא ננסה לנתח בצורה קצת יותר מסודרת את המצב. אני מתכוון מראש להשתמש בהכללות כשאני מדבר על "החברה", "המורים" וכו' - ברור שיש דוגמאות הפוכות, אבל אני מנסה להתיחס למצב כולל וזה מחייב פישוט מסוים של התמונה.

אם כן, אנחנו מתיחסים לשלושה גורמים: שכר המורים, איכות המורים ומעמדם בחברה. ההנחה של מחבר המאמר היא שכדי להביא לשיפור בחינוך עלינו לשפר את שלושת אלה; ההנחה הזו אינה מוכרחת כלל, אבל לצורך הענין נקבל אותה. אם כן, שלושת אלה נמצאים במצב גרוע: איכות המורים היא ירודה, שכרם נמוך ומעמדם החברתי נמוך גם הוא. גרוע מכך, בין שלושה גורמים אלה קיימים יחסי גומלין המביאים ליצירתו של מעגל שוטה: כאשר המעמד נמוך והשכר נמוך מגיעים להוראה אנשים לא איכותיים; אלה גורמים לירידה נוספת במעמדו של המקצוע, וירידה זו גורמת לכך שהחברה לא תראה צורך להעלות את שכרם של המורים. עד כאן התמונה הפשטנית של המצב. אם נקבל את התמונה הזו נגיע למסקנות הבאות:

1. כדי לשפר את שלושת הגורמים הכרחי לשבור את המעגל השוטה. לשם כך צריך לשבור לפחות אחת משלוש חוליותיו.

2. שבירת החוליה של מעמד המורה היא קשה כיוון שמדובר באופן בו נתפש המקצוע בתודעה הציבורית, ועל כך אין שליטה ישירה. ניתן להפעיל קמפיינים ציבוריים, תשדירים עם תלמידים שמספרים כיצד מפגש עם מורה טוב שינה את חייהם, תחרות המורה הטוב וכיו"ב; אבל כל זה כבר נוסה ונכשל. חוץ מזה, קיימות מגמות חברתיות ותרבותיות רבות עוצמה הפועלות להחלשת מעמד המקצוע, כמו ירידת קרנה של הקניית הידע בעידן האינטרנט, החלשה משמעותית של כל מקורות הסמכות בחברה ושל עצם מושגי הסמכות וההיררכיה (שמעמדו הקלאסי של מורה היה תלוי בהם) בעשורים האחרונים וכיו"ב. לכן קשה לראות דרך ריאלית להניע כאן שינוי.

3. החוליה של איכות המורים ניתנת לטיפול בקלות רבה יותר, שכן ניתן לקבוע תנאי סף לכניסה למערכת, דרישות להשתלמות וגמישות רבה יותר בהוצאתם של מורים גרועים החוצה ממנה. גם גישה זו היא בעייתית: ראשית, כל עוד רמת השכר והמעמד החברתי הקיים עומדים בעינם, אין סיבה לאנשים מוכשרים יותר לבוא למלא את השורות, ועל כן לא ניתן יהיה להעלות משמעותית את רף הכניסה; ואילו העליה בהערכה הציבורית את המורים (ובעקבות זה עליית מעמדם ואולי גם שכרם) תיווצר רק לאחר שמספר גדול יחסית של מורים מוכשרים יכנסו למערכת ויבלו בה מספיק שנים כדי להרשים את ההורים. לפיכך כמעט בלתי אפשרי לשבור חוליה זו בפני עצמה; ניתן יהיה לשבור אותה (אולי) רק בתוספת של אחת משתי האחרות.

4. החוליה של השכר היא זו בה ניתן לטפל בקלות הרבה ביותר: העלאת שכר יכולה להתבצע באופן מיידי לכל המורים במערכת (בהנחה הדמיונית למדי שיש מהיכן לממן אותה) ואינה נזקקת לשלושים שנה (שהן זמן התחלופה של דור מורים). היא עשויה להביא להגדלת הביקוש למקצוע ומכאן לאפשר את העלאת רף הכניסה; היא עשויה גם להעלות את המעמד החברתי, והנה לכאורה פתרון אידיאלי. אבל גם הפתרון הזה אינו חף מבעיות. ראשית, כמובן, המחיר. בישראל כמאה ושלושים אלף עובדי הוראה. מתן תוספת של כחמשת אלפים ש"ח בחודש (ששים אלף בשנה) לשכרם פירושה הוצאה נוספת של קרוב לשמונה מיליארד ש"ח, או כאלף ומאה ש"ח מכל איש, אשה וילד בישראל. זה סכום עצום; הוא יהיה חייב לבוא על חשבון הוצאות אחרות - ברווחה, בבריאות, בבטחון, בתשתיות. שנית, במשך אותן שלושים שנה ישפך חלק גדול מהכסף הזה על דור מורים ישן (או לחילופין תיווצר מערכת חינוך בה יש מורים ממעמדות שונים, אם התוספת תינתן רק למורים החדשים). שלישית, לא ברור כלל אם כל הכסף הזה ישיג את מטרותיו; כפי שהבהרתי בתגובות קודמות קיימים מקצועות רבים שאינם נהנים ממעמד גבוה למרות שכר גבוה (עוסקים זעירים, עובדי חברת החשמל והנמלים וכו') או הנהנים ממעמד כזה למרות שכר נמוך (רופאי משפחה, סופרים ויוצרים אחרים ועוד). גם לגבי הביקוש למקצוע לא ברור אם תוספת כזו תביא מספר גדול דיו של מועמדים מוכשרים. שום תוספת לא תוכל להתחרות במה שיכול לקבל איש היי-טק ותיק או עורך דין מצליח. יותר מזה, כל עוד הדימוי הוא של מקצוע משעמם ושוחק לא רבים יהיו הפונים המסוגלים למצוא עבודה במקצוע קל יותר בשכר דומה ואפילו מעט נמוך יותר.

אם כן, על פי התמונה הפשטנית שהצעתי לעיל אלו האפשרויות ואלה יתרונותיהן וחסרונותיהן - אבל כדרכן של תמונות כאלה גם זו רחוקה מלהיות מדויקת. הבה נתבונן, למשל, במעמד המורה. מעמד המורה (כלומר, האופן בו נתפש המורה בחברה) מורכב מכמה דברים: החשיבות המיוחסת בחברה לתפקיד; האופן בו נתפשת עבודת ההוראה עצמה (האם היא מאתגרת ומעניינת או משעממת ושוחקת? האם כל אחד מסוגל או לא?); האופן בו נתפשים המורים המצויים במערכת; וגם השכר שהם מקבלים, יחסית לשכרם של בעלי מקצועות אחרים. החברה דווקא מיחסת חשיבות לתפקיד המורה; דוגמה קטנה לכך היא העובדה שאנו מקיימים כאן דיון על היחס למורים ולא מקיימים דיון על היחס לאחיות, נניח, שגם השכר שלהן נמוך יחסית לאחריות ולנחיצות שלהן לציבור. תפישת חשיבות זו מאפשרת לנו לגייס למערכת אנשים מוכשרים שהעניין שלהם בעבודה שיש לה משמעות גבוה מהרצון שלהם בתגמול כספי - דבר שמתבצע היום בהקפים קטנים ובהחלט יתכן שניתן להגביר אותו. לאופן בו נתפשים המורים במערכת והשכר שלהם כבר התיחסתי. הנקודה האחרונה כאן היא האופן בו נתפשת עבודת ההוראה. נשאלת השאלה האם עבודת ההוראה חייבת להיתפש כמשעממת ולא כמאתגרת? אולי ניתן לשנות את האופן בו מתבצעת ההוראה?

כעת נביט בכוח האדם במערכת. האם באמת מדובר בכוח אדם לא איכותי, או שמא רבים כאן האנשים שאינם ממצים את כישוריהם? ודאי, יש רבים בעלי כישורים אינטלקטואליים מוגבלים - אבל לגמרי לא ברור שכדי להיות מורה טוב צריך להיות מבריק; לעתים קרובות אדם פחות מוכשר יצליח להסביר חומר בגובה העיניים ואילו המוכשר יותר ידבר מעל הראש של תלמידיו. הכישורים המדידים (תארים, ציונים וכו') לא מנבאים בהכרח את יכולותיהם של המורים בכתה - את המנהיגות, כושר הארגון, הרגישות, יחסי האנוש, ההומור, ההתלהבות. יותר מזה, יתכן שאצל רבים מהמורים מתן חופש רב יותר בקביעת חומר ושיטות הלימוד יאפשר להם להביא את מיטב יכולותיהם לידי ביטוי - במקום לשקוע ברוטינה השוחקת של דקלום אותה תכנית לימודים מדי שנה. יתכן שחלק מהמורים מתאימים יותר לעמידה בפני כתה מלאה וחלק לעבודה עם קבוצות קטנות או עבודה פרטנית. יתכן שאם נשנה את המערכת כך שיתאפשר יתר גמישות למורים להביא את המיטב שבהם לידי בטוי (יחד עם סיוע מקצועי לשיפור ההוראה לאורך כל הקריירה של מורה ועם גמישות רבה יותר להוצאתם של הגרועים ממש מן המערכת) נגלה שבעצם כוח האדם הקיים לא רע כל כך. יתכן גם ששיפורים אחרים (כמו הקטנת מספר התלמידים בכל כתה) יאפשרו למורים להגיע לעוד יותר מזה.

ומה לגבי השכר? גם כאן התמונה מורכבת יותר ממה שנראה במבט ראשון. ראשית כדאי לזכור שמורים זוכים לכשלושה וחצי חודשי חופשה בשנה ולשבתון מדי שבע שנים. יחד, זה שווה ערך לתוספת של יותר משליש למשכורת. עוד כדאי לזכור שהם נהנים מבטחון תעסוקתי כמעט מוחלט - לא רק יותר מכל עובד בשוק הפרטי אלא גם יותר מרוב עובדי המגזר הציבורי. גם זה דבר ששווה כסף, ואנשים שבוחרים במסלול הזה לוקחים אותו בחשבון. יש גם מגוון של צ'ופרים כספיים קטנים, גמולי השתלמות, תפקידי "ריכוז" ושעות אוויר למיניהם שמאפשרים למורים להשתכר קצת יותר (אם כי רבים מהם לא נחשבים לצורכי פנסיה). עד היום ארגוני המורים נהגו להתנגד כמעט לכל הצעה שכרכה העלאת שכר עם תוספת שעות; יתכן שניתן להציע כאן לא רפורמה שתדרוש מהמורים להוסיף שעות בתמורה לתוספת שכר אלא כזו שתאפשר להם לעשות זאת מיזמתם; זה יאפשר למי שרוצה משרה מלאה יותר בשכר גבוה יותר לקבל זאת, ויקטין את הנטל הכספי של הרפורמה על המערכת אם אלה שמשכורתם גדלה יחסכו שעות שבהן היה צורך להביא מורה אחר. מעבר לכך, כאשר אדם שוקל את התגמול הכספי לעבודה הרי מידת הענין והאתגר שהעבודה הזו מספקת היא משמעותית בהחלטה שהוא מקבל; ומכאן שוב, העלאת הענין והאתגר בעבודת ההוראה עשויה להביא למשיכה אל המקצוע לא פחות מאשר העלאת שכר - ואולי גם לטווח ארוך יותר; צמצום הצדדים השליליים האינהרנטיים למקצוע עשוי להועיל לא פחות מאשר הגדלת הפיצוי הכספי הניתן למי שמוכן לקבל עליו את הצדדים השליליים האלה.

בקיצור, מכל האמור לעיל, דעתי היא שאף שראוי להעלות בהדרגה את שכרם של המורים כדאי כצעד ראשון לבחון מהן האפשרויות העומדות בפנינו לשפר את ההוראה כמקצוע; שיפור כזה עשוי לעלות הרבה פחות ולהועיל במידה לא קטנה, גם אם לא יפתור את בעיות המערכת. בכלל, אני סבור שרצוי לשמור על ציפיות ראליות: במהלך שתים עשרה שנה תלמיד פוגש כמאה מורים. ניתן להעריך היום שמתוכם עשרה הוא יזכור כטובים, עשרה כגרועים ושמונים לא ישאירו חותם. אני סבור שרפורמה מוצלחת תביא אולי לזה שיהיו לו שלושה עשר או ארבעה עשר מורים שהוא יזכור כטובים ורק שישה-שבעה שהוא יזכור כגרועים; גם במצב הזה שמונים אחוז מהמורים לא ישאירו בו חותם. יותר מזה, דור התלמידים הנוכחי כבר אבוד לכל רפורמה הכרוכה בתחלופת מורים: עד שיתחלפו רבע מהמורים במערכת כבר רובם של מי שהם תלמידים היום יהיו מחוצה לה. האינרציה של המערכת היא עצומה. כדאי לקחת את זה בחשבון בכל דיון מהסוג הזה.
אהבתי 508401
יופי. הצגת למה לא כדאי לבצע רפורמה מקיפה ורבת שנים במערכת החינוך. היות שאיננו המדינה היחידה בעולם שיש בה מערכת חינוך, אפשר לראות וללמוד ממערכות אחרות ואף לשפר אותן.
נתחיל מהחופשות הארוכות של המורים. רצוי להוסיף לרשימה גם את הגננות. זוהי אחת השערוריות הגדולות בתולדות המדינה שנמשכת מאז הקמתה אם לא לפני כן. היא פוגעת באנשים, פוגעת במשק המדינה וצריכה להפסק. נהוג לתקוף את ארגוני המורים והגננות שהם תוקעים כל פתרון. הפתרון מאד פשוט: לבטל את חופשת סוכות ופסח ולשלם למורים ולגננות תוספות בגין העבודה הנוספת. לגבי החופש הגדול: בתוכו יש חופשה שנתית שמגיעה למורים/גננות כמו לכל עובד במדינה. בתוכו יש זמן הכנה/השתלמויות שחיוני לכל מורה שאינו מקיא לאורך שנים חומר ללא התחדשות. בסה"כ יכולה המדינה לפתור את הבעיה על ידי קיצור החופש הגדול בשבועיים (לבתי הספר היסודיים ולגנים) וארגון קייטנות מסודרות בשארית הזמן. הדבר היה מאורגן ומקובל בארצות הקומוניסטיות.
לגבי הכסף- 8 מיליארד ש"ח: לא הרבה כסף. הרפורמה במס של נתניהו - החלק שמאד היטיב עם העשירים והתאגידים היה יכול לממן את הדבר הזה בתוספת שינוי סדר העדיפויות הלאומי. הרפורמה תרמה לעודפי רווחים שהלכו לנדל"ן במקומות שונים בעולם ו"השקעות יוצרות מקומות תעסוקה" מעין אלה.
לגבי יתר דבריך: כבר כתבתי כאן לא פעם מהו בסיס האיכות של מורה טוב- לפי דבריך אינך מבין היטב את זה. ודאי שלא רמה גבוהה מפריעה למורה להיות מעניין אחרת הוא ידבר מעל לראשיהם של תלמידיו. מורה טוב הוא תכונה וכשרון ולא רק לימוד. מורה טוב צריך להיות כריזמתי, בעל יכולת מנהיגותית, לאהוב ילדים/ נוער ובעל יכולת לעניין אותם. אני מסכים איתך שאפשר ללא קושי לאתר את הלא מתאימים בעליל. המשכורות צריכות להיות גבוהות ואין שום דרך אחרת למרוח את זה ו"לחסוך" בכל מיני דרכים יצירתיות. במדינות אירופה בעלי מערכת חינוך מעולה- פינלנד-
שכר המורה גבוה בהרבה והוא מלמד פחות שעות-פחות מ-‏24 שעות בשבוע. אם תאמר שתקציב החינוך לילד איננו גבוה יותר אולי תהיה צודק אז אם המצב שם הוא כדלקמן: שכר המורה גבוה בהרבה, יש פחות ילדים בכתה, הוא מלמד פחות שעות.. מה זה? ניסים ונפלאות? לא. חומר למחשבה.
אהבתי 508484
לפי http://www.cbs.gov.il/www/hodaot2008n/15_08_180b.doc ולפי נתוני "תשע נשמות" מספר המורים בארץ דומה לעשירית מספר משקי הבית בישראל. מכאן נובע שאם נעביר את אותם חמשת אלפים שקלים מן העשירון העליון ‏1 למורים הבעייה נפתרה!

אפשר גם ללכת לעשׁירון העליון (שזה, נניח, הפרומיל הגבוה של משקי הבית) ולגבות מהם חצי מיליון שקלים נוספים כל חודש, מה שגם יגרום לעזיבתם ויקטין ע"י כך את אי השיוויון בארץ.

בניגוד למשתמע מן הדברים, אין לי דעה בנושא זה ונושאים קרובים. סתם הגיגיי בוקר.

1 שהכנסתו הממוצעת כ-‏24 אלף לחודש נטו, מה שאומר להוסיף כ-‏10 נקודות לשיעור המס הנגבה מהם.
אהבתי 508492
האנלוגיה לפינלנד מעניינת. בערכים כלכליים שתי המדינות די דומות: תמ"ג במונחי PPP (ישראל 201 ביליון $, פינלנד 195), תקציב הממשלה (יש. $70B - פינ. $65B), שיעור האבטלה, הריבית, אפילו התפלגות שונות הכנסות משקי הבית בין העשירון העליון לתחתון (אם כי משפחות 'עניי' ישראל חיות בממוצע רק על כשלושת-רבעי ההכנסה של אחיותיהן מהצפון הארקטי. דבר המשתקף במדד ג'יני. העשירים, אגב, נוטלים לעצמם מידה דומה של כרבע מהעושר הלאומי בשתי המדינות). והכי חשוב לענייננו - שיעור ההוצאה לחינוך מסך התמ"ג. ישראל 6.9% (נכון ל-‏2004, כיום זה יותר קרוב ל7.3) - אחת המשקיענות הגדולות בעולם, פינלנד (2005) 6.4%.

אבל, אבל, אבל, באה הדמוגרפיה ומשנה לגמרי את התמונה. אוכלוסיית ישראל כ-‏7.3 מיליון, 2.9 מתוכם נמנים על כוח העבודה בפועל. בפינלנד חיים 5.3 עם 2.5 מועסקים בפוטנציאל. מה שמפריד לחלוטין בהשוואה הבין-מדינתית זה מספר התלמידים. בגלל שיעור הפריון השלילי בפינלנד נמנו רק 861K ילדים בגילאי 0-14. בישראל אותם הגילאים מונים 2,016K. כלומר, כל תלמיד (ומורה) בפינלנד מקבל פי 2.3 משאבים ממקבילו הישראלי רק משום היותו זן בסכנת הכחדה.

אי לכך נדרשת מדינת היהודים להגדיל/להקפיץ את תקציב החינוך השנתי לרמה של כ-‏119 מיליארד ש"ח (תוספת תשלום מס הכנסה של כ-‏40,000 ש"ח לשנה למשלמות אותו), כדי להתאים עצמה לסטנדרטים של פינלנד, הסובלת, כידוע, ממיקום גיאופוליטי גרוע מהמזה"ת והוצאות בטחון גבוהות כנגזרת מכך.

כל הנתונים נשאבו מאתר ה-CIA. יותר אמין מרוב הויקיות ברשת, אבל עדיין בעייתי למדי בפרטים השוליים. לפחות במספרים המצרפיים הוא מקור די קרוב לאמת. מצורף לינק לטבלאות ההשוואתיות עם אפשרות גישה (וגלישה) ליתר הפרמטרים שצוינו כאן. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-fa...
אהבתי 508494
הערה צדדית לגבי ויקיפדיה: ויקיפדיה אינה מקור ראשוני. אי אפשר להגיד ברצינות ש־"זה נכון כי זה כתוב בויקיפדיה". מה שכן, כותבי הערכים משתדלים להקפיד על ציטוט מקורות. יש גם תהליך טבעי של תיקון טעויות (לא פעם ולא פעמיים אפילו בגלל דיונים באייל).

במקרה של הטבלה שהבאת מוויקיפדיה: מישהו טרח וקיבץ נתונים מכל מיני מקורות שונים. הוא לא פירט בדיוק מהם. הערך לא ציין אסמכתאות לעובדות. לכן זה נראה חשוד. הטבלה המקבילה מהערך האנגלי מפרטת את המקורות ודי ברור משם אפילו מקריאה ראשונה עד כמה המידע חלקי ואולי גם סותר.

הדף של ה־CIA הוא כבר מקור ראשוני שאפשר להתייחס אליו (כמו שציינת כאן, ובצדק).
אהבתי 508517
אני מסכים איתך שמספר הילדים הוא נתון אובייקטיבי 0-14 : בישראל- 2 מיליון+ ובפינלנד 860 אלף. לעומת זאת יש בפינלנד 882 אלף אנשים מעל 65 בעוד שאצלנו 713 אלף. כלומר, יש יותר פנסיונרים. אצלנו יש כמובן חרדים ויותר נשים שאינן עובדות ובחופשות לידה.
בקשר להוצאות ביטחון: כאן אנחנו מאד מאד לא מסכימים. אני טוען שמצבנו הבטחוני הוא מהרבה בחינות פרי החלטותינו לאורך השנים ולא רק בגלל השכנים. אבל זה כבר ויכוח אחר.
אהבתי 508520
אנא תן את תשומת לבך גם לצד תקבולי המס מקרב קהל הנישומים. לא לחינם ציינתי כי בפינלנד כוח העבודה עומד על כ-‏2.5 מיליון לעומת 2.9 בלבד אצלנו. מאוד לא פרופורציונלי ביחס לאוכלוסייה. מצד שלישי יש לומר כי פחות מחצי העובדים בישראל בכלל משלמים מס הכנסה.

ואי אפשר להתעלם מהעובדה כי מצבנו הגיאו-פוליטי הייחודי מחייב הוצאות בטחון כבדות. ניתן לחלוק על שיעורן. קשה להתעלם מהשוני המהותי הניצב בפני מקבלי ההחלטות במשרדי האוצר של שתי המדינות.
אהבתי 508522
אין לנו ויכוח בקשר לאחוזים של העובדים. בקשר למערכת המס: הפערים אצלנו הרבה יותר גבוהים מאשר בפינלנד וזה מתבטא בתשלומי המס. לגבי מצבנו הגיאו פוליטי: גם היום אפשר להקטין את תקציב הבטחון. בהתנהלות אחרת בארבעים השנים האחרונות, היינו יכולים להקטין עוד יותר את הוצאות הבטחון.
אהבתי 508524
א. עם כל הכבוד למיקום הגיאופוליטי הגרוע של ישראל, עדיף שכנים כמובארק, חוסיין, אסד, ונסראללה, משכן כמו פוטין (וקצת רחוק יותר בהיסטוריה, עדיף שכן כנאצר משכן כסטאלין). מצבה הגיאופוליטי של פינלנד קשה לא פחות מזה של ישראל.

ב. הנתונים של האו"ם מבוססים על הלשכות המרכזיות לסטטיסטיקה במקומות השונים. נכון שזאת של לוב וסודן לא אמינות, אבל אלא של דנמרק וצרפת אמינות מספיק, ואת, כזכור, השוות את ישראל לכל מדינות אירופה, וטענת שמצבה "טוב בהרבה".

ג. התוצר המקומי הגולמי *לנפש* בפינלנד גדול בהרבה מזה של ישראל (37 לעומת 28).
אהבתי 508531
עם שכנים כמו של ישראל משקיעים בצבא, עם שכנים כמו של פינלנד אפשר בעיקר לקוות לטוב וזה, כידוע, הרבה יותר זול (למרות שהלך להם לא רע ב- 39).
אהבתי 508534
גם עם שכנים כמו שיש לישראל וגם עם שכנים כמו שיש לפינלנד משקיעים בעיקר ביחסים חוץ עם מעצה מספיק חזקה.. ככה הצבא הנאצי והאמריקאי הגנו על עצמאותה של פינלנד הרבה יותר מהצבא הפיני, וככה הצבא האמריקאי מגן על ישראל הרבה יותר מהצבא הישראלי...
אהבתי 508539
אני לא מסכים. המידע שיש לי על פינלנד מועט מכדי להיכנס לויכוח (ואף על פי כן פינלנדיזציה [ויקיפדיה]).

בנוגע לישראל, אני כופר לחלוטין בטענה שהצבא האמריקאי מגן על ישראל מפני שכנותיה באיזשהו אופן משמעותי. אמנם הסיוע האמריקאי הופך את בנית הכח הצבאי של ישראל לקלה (וזולה) הרבה יותר משהיתה יכולה להיות, אך התבססות ישראל כמעצמה צבאית אזורית החלה עוד לפני תחילת עידן הסיוע האמריקאי המאסיבי. בפרט תפיסת הביטחון של ישראל אינה בנויה על התערבות אמריקאית ישירה בסכסוכים מזוינים.
אהבתי 508540
אהבתי 508543
?
אהבתי 508546
עיקר ההגנה של ארצות הברית על ישראל היא לא בעזרת עזרה לצבא הישראלי או לכלכה הישראלית, ובטח שלא בעזרת זה שהיא נלחמת נגד אוייבי ישראל, אלא בעזרת זה שאוייבי ישראל יודעים שיש לישראל בעלת ברית חזקה מספיק (ואותו הדבר נכון היה לגבי פינלנד,רוסיה וגרמניה).

(ועם קצת קשר http://www.notes.co.il/karny/55280.asp)
אהבתי 508547
בינתיים לא נראה שזה מפחיד אותם - למעשה חלק מהאויבים הנוכחיים שלנו לא חששו להתעמת עם ארה''ב ישירות. נכון מצד שני שהסכם השלום עם מצרים לא היה בא לעולם ללא תמיכתה של ארה''ב.
אהבתי 508549
לא מדוייק, איראן, וברה''מ (ז''ל) לא ניסו ממש להשמיד את ישראל וגם ניסו ככל יכולתן שלא להתעמת ישירות עם ארצות הברית, ולהשאיר את זה לסכסוכים מקומיים והצקות טרור.
אהבתי 508550
ברית המועצות לא היתה מעולם אויבת של ישראל; ישראל מבחינתה היתה אחד הפיונים האמריקאים במשחק השחמט הגלובלי, ודווקא פיון מועיל מבחינה זו שקיומו והיותו במאבק עם הערבים דחף לזרועותיה מדינות ערביות רבות (רק תחשוב כמה נשק הם מכרו בזכותנו). לא היה לה שום אינטרס בהשמדתנו. האיראנים מתעמתים עם האמריקאים באותו אופן בלתי-ישיר בו הם מתעמתים איתנו, דרך סוכנים וגרורות; הם לא נרתעו מלהרוג מאתיים וארבעים חיילי מארינס בביירות או מלחמש את מתנגדי ארה"ב בעיראק. כך גם מולנו. זו שיטת העבודה שלהם (לפחות כל עוד אין להם נשק גרעיני) והיא פועלת לא רע.
אהבתי 508551
אם יחסי הכוחות בין איראן לארה"ב היו אחרים, איראן לא היתה נרתעת ממתקפה ישירה על ארה"ב (לא בביירות, בוויסקונסין). ואם ישראל לא היתה בעלת ברית של ארצות הברית, איראן (וברה"מ לפניה) לא היתה נרתעת מלתקוף את ישראל ישירות ולהשמידה.

"פועלת לא רע"? הכל יחסי, יש שיטות הרבה יותר טובות.
אהבתי 508553
למה לבריה"מ להשמיד את ישראל? כפי שכתבתי קודם, קיומה של ישראל היה נוח לברית המועצות ולא היה לה מה להרוויח מהשמדתה.

אילו האיראנים היו יושבים על שמונה מיליון קמ"ר עם שלוש מאות מיליון תושבים והאמריקאים על 1.6 מיליון עם 66 מיליון תושבים ויחסי הכוחות הכלכליים ביניהם היו הפוכים, יתכן שהאיראנים היו תוקפים ישירות את ארה"ב. אז מה? אם יחסי הכוחות בינינו לבין החמאס היו הפוכים אז הוא היה תוקף אותנו בקצת יותר מקסאמים ומנסה להשמיד אותנו בפועל ולא רק למרר את החיים לתושבי עיירה אחת. אבל המציאות היא כזו - אז בגלל זה תאמר שהחמאס לא מעז להתעמת איתנו? הוא מתעמת איתנו במגבלות שמאפשרת לו יכולתו, ודוחק את המגבלות האלה רחוק יותר ויותר קדימה - הוא מגיע להשגים לא מבוטלים בשיטה הזו. כך גם האיראנים, שהצליחו לגרש את האמריקאים והישראלים מלבנון, להשתלט עליה בפועל ולהגיע להשפעה לא מבוטלת בכל מקום במזרח התיכון (שלא לדבר על התקדמות ללא הפרעה אל הגרעין). אם הם חושבים שהתקדמות חכמה עדיפה על ללכת מכות עם הבריון זה לא אומר שהם לא זזים כי הם מפחדים ממנו; זה רק אומר שהם זזים לאט כי הם חכמים ממנו.
אהבתי 508554
למה לברה"מ להשמיד את ויאטנאם, את קוריאה, את קובה, את פולין, את צ'כיה, את הונגריה, את אפגניסטאן, את סין... למה לנאצים לכבוש את צרפת, את פולין, את הונגריה, את דנמרק... ממתי בריונים צריכים סיבות? מזרח תיכון תחת השפעתה של ברה"מ היה הרבה יותר נח לה.

אז מה? אז אראן לא מנסה להשמיד את ישראל ישירות (לפחות בינתיים), בזכות קיומו של הצבא האמריקאי. תגובה 508534
אהבתי 508556
איראן לא מנסה להשמיד את ישראל ישירות, בין היתר, כי היא לא יכולה (וכי הפרסים מתקמצנים על הדלק, סליחה על ההומור הדלוח).
אהבתי 508557
ברית המועצות כבשה את וייטנאם, או ניסתה לכבוש אותה? מתי זה קרה?

לברית המועצות היה אינטרס בהתפשטות טריטוריאלית ישירה (מזרח אירופה). היה לה אינטרס בהעלאת משטרים שתומכים בשיטה שלה ברחבי העולם, כשם שלארה"ב היה אינטרס כזה בהעלאת משטרים קפיטליסטיים (דמוקרטיים או לא) ברחבי העולם. שתיהן שיחקו משחק מלוכלך כדי להשיג זאת, שתיהן העדיפו לפעול באמצעות כוחות מקומיים איפה שזה ניתן. ברית המועצות (כמו איראן) לא היתה נכנסת לעימות ישיר עם ישראל בכל מקרה; אילו היתה לה מטרה להשמיד את ישראל היא היתה מנסה להביא את המצרים והסורים למצב שיאפשר זאת. למה לי ללכת איתך מכות (ולהסתכן בפנס בעין אפילו אם אני מנצח) אם אני יכול לשלוח את הבן של השכנים שלך לעשות את זה?

כנ"ל לגבי איראן. איראן לא מנסה ולא היתה מנסה להשמיד אותנו ישירות בכל מקרה; מדינה רחוקה שאין לה גבול יבשתי איתנו ולא נשק גרעיני לא מסוגלת לגרום לנו נזק משמעותי, ואנחנו דווקא מסוגלים לגרום לה נזק משמעותי מאד בלי שום מעורבות אמריקאית. לכן זה כלל לא קשור לשאלה אם אנחנו בעלי ברית של ארה"ב או לא. במקום זה היא עובדת בשיטה שתיארתי קודם: היא משלמת לבנים של השכנים כדי שילכו איתנו מכות. כאמור, זה עובד לא רע; אנחנו נאלצנו לנהל שתי מלחמות תוך שנתיים וחצי (ולא השגנו כלום באף אחת מהן), והם בינתיים מתקדמים בכיף אל הגרעין ומשיגים השפעה באיזור. כשיהיה להם נשק גרעיני הם יצטרכו לשקול מחדש אם זו האסטרטגיה הנכונה להם או שמא אסטרטגיה נועזת יותר תצליח יותר - אבל בינתיים הם עובדים בשכל.
אהבתי 508562
קודם כל, לא השגנו כלום?! אתה לא מעודכן, ניצחנו! ניצחנו ובמהירות!

ההשוואה בין ארצות הברית לברה"מ היא לא הוגנת, אולי שתיהן שיחקו מלוכלך, אבל אחת מהן נלחמה לרוב בעד חופש (ולו רק חופש כלכלי), והשניה נלחמה תמיד נגדו.

כשהבן של השכנים הופך להיות חבר בכנופיה שלך, הוא הופך להיות חייל שלך, והתקפה שלו זה התקפה שלך (וכן, זה מה שברה"מ עשתה בוויאטנאם).

ובקשר לעובד לא רע: אולי זה באמת לא מושלם, אבל החלופה גרועה יותר {כמו שאמר חולה השפעת לרופא שהציע לו להתאבד במקום לקחת אקמול}.
אהבתי 508579
לגבי ארה"ב מול ברית המועצות, אני לא משוכנע שאם היית שואל את אלה שהועלמו על ידי אוגוסטו פינושה ומשטרי גנרלים אחרים בדרום אמריקה, או רודנים אחרים שארה"ב תמכה בהם בדרום מזרח אסיה, או הסוואק האיראני (שרות הבטחון של השאה שנודע בשיטותיו ההומניות) וכמדומני גם סדאם חוסיין בראשית דרכו - היית מקבל הרבה הערכה לחופש שהאמריקאים נלחמו למענו.

אם אתה מספח למישהו את כל מי שמקורב אליו אז אין ספק שאיראן נלחמת בישראל. לפי השיטה הזו ארה"ב נלחמה ברוסיה דרך גאורגיה, ישראל בסדאם דרך הכורדים וכן הלאה. זה לא נכון; כשמדינה מנצלת סכסוך בין אחרים כדי לקדם את האינטרסים שלה זה לא הופך אותה לצד לוחם - ועובדה היא שהתגובות הישראליות הן תמיד נגד החיזבאללה/חמאס ודומיהם ולא נגד איראן עצמה. מבחינתי, גם אם הבן של השכנים הוא חבר בכנופיה שלי, המכות שהוא סופג לא כואבות לי; יפריע לי שהוא חוטף מכות רק אם זה יצמצם את היכולת שלו להרביץ בשמי, אבל כל עוד אני יכול לשבת מהצד ולעודד אותו תוך פיצוח גרעינים בידיעה שזה שהולך איתו מכות לא יגש אלי להחטיף גם לי (ואני אוכל להמשיך לפצח את הגרעינים שלי בשקט) אין לי בעיה עם המכות שהוא חוטף.
אהבתי 508568
חתרנות היא שיטה מקובלת בפוליטיקה הבין לאומית ואיראן לא המציאה אותה ואף איננה בליגה הראשונה. אצל ארה''ב ולשעבר גם בריה''מ, זו פרקטיקה מאד מקובלת וחובקת עולם. על פי העיתונות, ארה''ב מממנת קבוצות אופוזיציה שונות בתוך איראן שלא להזכיר את הפעילות הענפה והגלויה באמריקה הלאטינית, מימון קבוצות אנטיקומוניסטיות בבריה''מ לפני נפילתה, חימוש גאורגיה וכד'. זכורה מעורבותנו במרד הכורדי באירעק ותמיכתנו בכורדים בנשק ואימונים.
אהבתי 508555
אני שוב לא מסכים. ראשית כל, לאור דבריך האחרונים אני מתקשה להבין מדוע טענת ש''הצבא האמריקאי מגן על ישראל הרבה יותר מהצבא הישראלי'', הרי כעת אתה טוען שכלל לא כיוונת להגנה צבאית. שנית, בת ברית חזקה זה טוב ויפה, אבל אם הסורים (למשל) יחליטו לנסות לכבוש את רמת הגולן, מי שיעצור אותם יהיה הצבא הישראלי. יתר על כן, מעבר לשיקולים פנימיים, עיקר ההרתעה כלפי הסורים (בדוגמא שלי) להמנעות מפעולה כזו נובעת מכוחו של הצבא הישראלי ולא מחשש מהאמריקאים.

הביטחון הלאומי של ישראל נובע מכך שבכל נקודת זמן הצבא הישראלי יכול לזהות בזמן, להתמודד ולנצח במהירות בכל עימות שעלול לפרוץ. (אמנם התפתחויות בזמן האחרון מאתגרות את היכולת הזו ויתכן שתפיסת הביטחון הזו זקוקה לעדכון.) האמריקאים (והצרפתים, במידה פחותה, לפניהם) הם אמצעי להשגת היכולת הזו (באמצעות העזרה הצבאית, הכלכלית והמדינית שהם מגישים לישראל).
אהבתי 508559
אתה באמת לא חייב להסכים.

הצבא הישראלי לא יכול "לזהות בזמן, להתמודד ולנצח במהירות בכל עימות שעלול לפרוץ". הצבא הישראלי נכשל בכל העימותים איתם הוא התמודד מאז אמצע שנות השבעים. הצבא הישראלי נכשל בעימות מול אבנים, קסאמים וקטיושות, איך לדעתך הוא יתמודד (בלשון עתיד) מול מתקפת טילים גרעיניים מכיוון איראן? או היה מתמודד (בלשון עבר) מול מתקפת טילים גרעיניים סובייטים? אתה באמת חושב שהוא היה מנצח? במהירות?
אהבתי 508563
טוב לדעת שעל אף שלא ביקשתיה, ניתנה לי רשותך שלא להסכים. יתר על כן, אני אנצל רשות זו ואחזיר אותך לתחילת הדיון בתגובה 508524. שם טענת (זה היית אתה, אני מניח) ש"עדיף שכנים כמובארק, חוסיין, אסד, ונסראללה, משכן כמו פוטין", עכשיו אתה מצרף את ברית המועצות לשכונה שלנו? הרי הטענה שלי היתה בדיוק שמדינה כמו ישראל (או פינלנד) לא יכולה להתמודד באמצעים צבאיים עם איום ישיר מצד מעצמה. הדיון הוא ביחס לאיומים מצד המדינות השכנות.

כפי שכתבתי, התפתחויות מהזמן האחרון מאתגרות את תפיסת הביטחון של ישראל. למרות זאת, הצבא הישראלי (בעצם קיומו ובפעולותיו) הוא הגורם שעדיין מונע הוצאה מהכוח אל הפועל של רבים וגרועים מהאיומים על מדינת ישראל.
אהבתי 511395
זה לא היה הוא, זאת היתה היא.
אהבתי 508658
שכנים כמו של פינלנד יכולים לגרום לך לכרות בריתות עם נבלות כמו גרמניה הנאצית.
רגע! 506499
אז היא גמרה, או זייפה?
השכלה? ותק? גיל? 506504
אני חולק לחלוטין על רוב ההנחות המצויות במאמר לגבי חינוך, ואני לא חושב שצריך לנסות למדוד "הצלחות" בהקשר הזה ולתגמל את המורים בהתאם - אבל זה לתגובה אחרת.

כך או כך, בין אם צריך ובין אם לא, הטיעון שבמאמר מאד בעייתי: לאחר שהוא מצביע על הבעיה לאמוד הצלחות בחינוך, הוא מדלג על הניסיון להתגבר עליה, וקופץ לאוסף שרירותי לחלוטין של קריטריונים לפיהם - כך הוא כותב - צריך לתגמל מורים. מכך משתמע שהקריטריונים האלה, לדעת הכותב, קורלטיביים ל-"מחנך מוצלח". אבל ברור שאי אפשר לטעון לקשר כזה, כי מן הסתם אם אי אפשר למדוד "חינוך מוצלח", אי אפשר גם לאמוד את הקורלציה הזו.

אז במקום אוסף קריטריונים שרירותי, כדאי אולי ליצור מערכת תגמולים שאכן תתגמל יותר מורים מוכשרים מאשר מורים פחות מוכשרים (וכך, עם קצת מזל, תעודד מורים טובים להשאר, ומורים פחות טובים לעזוב). איך למשל? המאמר אמנם מתמקד בחינוך, אבל מעבר לאזכור קצר בתחילתו, הוא מתעלם מכך שהמורים אמורים גם ללמד.

לא מזמן מישהו פרסם באייל לינק להרצאה על חינוך והוראה שביל גייטס העביר ב-TED. הוא הדגיש שם במפורש שמחקרים לא מצאו שום קורליציה בין השכלה, או ותק או גיל לבין כישרון הוראה. הוא אמנם לא נתן לכך סימוכין בהרצאה עצמה, אבל קל להאמין לו במקרה הזה.

אם כך, אפשר להתחיל לענות באלמינציה על השאלה "איך לתגמל מורים" - לא לפי השכלה, לא לפי ותק ולא לפי גיל. אין סיבה טובה לחשוב שהעונים לקריטריונים האלה הם מחנכים טובים יותר, ויש סיבה טובה לחשוב שהם לא מורים טובים יותר.

אז אפשר לדלג על הקריטריונים המתווכחים, ופשוט לתגמל מורים לפי ציוני התלמידים שלהם. ומה עם חינוך? כאמור, נקודת המוצא שלי שונה לחלוטין, אבל גם מנקודת המוצא של המאמר - אלא אם יש סיבה לחשוב שמורים טובים יותר הם מחנכים טובים פחות - אפשר להניח ששיטת תגמול כזו תשפר את המערכת (הן מבחינת המורים, והן מבחינת התלמידים) ולכל הפחות לא תפגע ברמת החינוך. מכיוון שלא-בלתי-סביר לחשוב שהמצב אפילו הפוך, ומורים טובים יותר הם גם מחנכים טובים יותר, אפשר גם לקוות שהוא ישתפר.
השכלה? ותק? גיל? 506516
''...שמחקרים לא מצאו שום קורליציה בין השכלה, או ותק או גיל לבין כישרון הוראה.'' - את המאמר כתב אדם המתקרב לגיל חמישים, ואתה, אם אני זוכר נכון, צעיר בהרבה. יש כנראה קורלציה בין דעות ומעמד אישי.
השכלה? ותק? גיל? 506667
לא טוב. נשמע סביר שיש קורלציה בין מלמד טוב למחנך טוב, אבל זה נכון במצב הנוכחי, שבו אין להם תמריץ (כספי) להעדיף אחד מהם על השני. אם תתגמל רק לפי איכות הלימוד, תעודד את המורים להעדיף את היבט הלימוד על-פני היבט החינוך, ותקלקל את הקורלציה (ואת החינוך).
השכלה? ותק? גיל? 506668
היום אין להם תמריץ ''בולט'' להעדיף חינוך על פני הוראה או להיפך, אבל כיוון שבתהליך הקבלה מתייחסים בעיקר - או רק - לאיכותם בהוראה, אז האיזון, בפועל, לא קיים.
השכלה? ותק? גיל? 506695
למה? הסיבה שכתבתי שסביר שיש קורלציה בין מלמד טוב למחנך טוב, היא המחשבה שאותה כריזמה שנדרשת כדי ללמד טוב, היא אותה כריזמה שנדרשת כדי לחנך על ידי דוגמא אישית. כאן וכאן מדובר ביכולת לשבות את לב התלמידים, ולגרום להם להעריך ולהקדיש תשומת הלב לאיש שמולם.

אין לי הוכחה גם לזה. אבל מראש זה היה ניסיון שלי להתמודד עם הסוגייה, מתוך נקודת מוצא שאני לא מאמין בה.
השכלה? ותק? גיל? 506736
השאלה היא אם עצם ניצול הכריזמה לצורך לימוד טוב ייצור כ''תוצאת לוואי'' חינוך טוב. זה אפשרי, בהנחות מסוימות (קצת מוזרות לי). האפשרות השנייה, שחשבתי שהיא יותר סבירה - אבל גם כאן יש הנחות שלא לגמרי ברורות לי - היא שכדי לחנך היטב צריך להשקיע במודע בכיוון הזה, גם על-חשבון הלימוד הטוב.
השכלה? ותק? גיל? 506738
חינוך אינו על חשבון הלימוד הטוב. כל לימוד טוב הוא גם חינוך במידה מסויימת. יחסי הגומלין בין המורה לתלמידים, היכולת לכבד את התלמידים כבני אדם וכד' מהווים סביבה חינוכית.
השכלה? ותק? גיל? 506750
ולא פחות חשוב - יחסי הגומלין בין התלמיד לחומר. הטובים שבמורים שהיו לי הם אלה שעזרו לי לפתח יחס אישי לחומר הנלמד ולמצוא את הדרכים שלי לעבד אותו, כך שאני לא סתם קולט ופולט אותו וגם לא סתם מחיל עליו את השיפוטים המוקדמים שלי.
השכלה? ותק? גיל? 506770
החומר הוא חלק מהעניין ולא קטגוריה נפרדת.
השכלה? ותק? גיל? 507186
אני נוטה להסכים, אבל רוצה למרקר את המילים שלך "במידה מסוימת". נניח מורה ממש מצוין בהעברת ידע בתנ"ך לתלמידיו, שמשקיע את כל מרצו וכל זמנו בשיעור באותה העברה מוצלחת של ידע. נראה לי סביר שיהיו *כמהָ* הבטים ערכיים שהוא בהכרח יעביר באותה הזדמנות, כתוצאת לוואי, למשל - כבוד ונימוס הדדי בינו לתלמידים (בלעדיהם השיעור לא יכול להיות מוצלח), כמייצג כבוד ונימוס הדדי בין בני אדם. או למשל... נתקעתי, אני לא מצליח לחשוב על עוד דוגמאות. אני חושב שיש עוד ערכים בעולם, ושאפילו ערך הכבוד ההדדי, במלוא מובניו בחברה האנושית, לא יכול להתמצות בסיטואציה הייחודית של מורה מול תלמידים. נראה לי שכדי להעביר גם ערכים אחרים (חשיבותה של הציונות, זכויות מיעוטים, גמילות חסדים, נאמנות בחיי הזוגיות, ...), אין למורה ברירה אלא להקדיש להם לפחות קצת זמן במיוחד, על חשבון הזמן המוקדש להעברת ידע בתנ"ך.
זה מחזיר אותנו לתגובה 506736 שלי.

_____
ולקינוח, הגדרה שהופיעה פעמיים בתשבץ אחד‏1 ישן של יורם הרועה, ונדמה לי שנשלחה על-ידי קורא.
* מחנך מאות (4)
1 מה שחבר שלי ואני בתיכון קראנו "הגדרה ריבועית", על-שם משוואה ריבועית.
השכלה? ותק? גיל? 507189
אם המורה מלמד מתמטיקה,אז הערכים שציינת הם העיקריים שאפשר להעביר. אם הוא מלמד מיקצוע הומניסטי אז יש לו עולם ומלואו. בתנ''ך למשל אפשר תמיד לעשות אקטואליזציה של דברי הנביאים שאתה רוצה להדגיש, את הביקורת הסוציאלית של עמוס, אפשר לדון בדרכו של אליהו הנביא (רצח מאות נביאי השקר) וכד'. אני זוכר את הרושם הקשה שעשה עלי מעשהו של עזרא בגרוש הנשים הנכריות. המורה לתנ''ך לא פיתחה שום דיון בנושא הזה.
פרחי הרע 507191
חשבתי על כך. אבל נראה לי שבתנ"ך, ובהיסטוריה, ובמידת-מה בספרות, באותה מידה שאפשר להעביר ערכים טובים (ושזה יעזור "ללמד את החומר"), אפשר גם להעביר ערכים שליליים - וזה יעזור ללמד את החומר באותה מידה. אולי אפילו יותר: אם המורה יתחכם ויציג כטובים דווקא את הערכים שנחשבים רעים, הפרובוקציה שבדבר תעזור בוודאי לתלמידים לזכור את החומר!
פרחי הרע 507195
אתה צודק; למורה יש אופציה להזיק. לכן הרבה פעמים המורה צריך להתמודד עם ערכים שהתלמידים מביאים מהבית. אני מאמין שתלמידים שבאים עם ערכים "חיוביים" מהבית, לא יקבלו את הערכים ה"שליליים" של המורה. מה שיותר מקובל אצלנו הוא העברת הערכים בכתה כערכים אוניברסאליים תוך אי חיבורם למציאות הקיימת. בשפה אחרת: בשביל התלמידים הם עוברים כפיקציה צבועה. עימות הערכים הסוציאליים שמופיעים אצל עמוס למשל, עם המציאות איננו קל ולפעמים יביא לתגובות הורים. מורים צריכים להיות אמיצים ובעלי יושרה.
פרחי הרע 507224
ורצוי גם שנדע בדיוק מהם הערכים החיוביים והשליליים, ושתהיה לנו ועדה כדי לקבוע שרק מורים עם הערכים ה'נכונים' והביקורת החברתית ה'נכונה' ייכנסו לכיתה.
השכלה? ותק? גיל? 507236
מיצור שעיר מכוכב אחר?
כן, והפתרון השני באותה מתכונת 507367
כן, והפתרון השני באותה מתכונת 507373
שנה אות אחת וקבל את הכוכב ממנו הגיע היצור השעיר.
''האוצר, ועדת דברת ועוד כל מיני חכמים בגרוש'' 506508
זה סגנון אופייני למורה בישראל?
506533
"הנה מה שאני מציע:" - ואני מציע שכולם יהיו דוקטורים, אז מה ? קל לבוא ולשים דרישות מופרכות, במיוחד כשאתה לא עסוק בשיקולי תקציב ובצורך לאייש את כל אותן משרות (ומורים, להבדיל מטייסים, זה המון כוח אדם).

לפני שאתה מתחיל לספר למה צריך לשלם למורים יותר (ותק, השכלה), אולי כדאי לבחון קצת מחקרים על מה בעצם קובע את רמתו של מורה. (כדי לא לסבך עם מאמרים שאף אחד באתר בסוף לא קורא מימלא, תעיף מבט למשל בהרצאה של ביל גייטס בטד) לתואר שני יש השפעה שולית לחלוטין על רמתו של המורה, לכן אין שום סיבה לשלם למורים עם תואר שני יותר. ותק ? חסר חשיבות. עקומת הלמידה של מורה מגיעה לרוויה בשנים הראשונות, אחרי זה הוא נשאר באותה הרמה או נשחק. הכלים החדשים שאולי הוא רוכש מתקזזים עם הירידה במוטיבציה.
אתה צודק בנושא האחריות, אבל בכל הדרישות המפורטות שהצגת, לא היתה ולו אחת שתעודד מורים להצטיין, שתכניס מורים טובים ותוציא מורים גרועים מהמערכת. אני מסכים ששכר המורים הוא מחפיר, אבל מחפירה לא פחות היא רמת המורים. אני רוצה לשלם יותר למורים טובים, אני לא רוצה לשלם שקל יותר למורים הקיימים. איך אני מוודא שמורים טובים יכנסו למערכת (תואר וגיל הם לא בדיוק ערובה) ? מה לגבי שכר דיפרנציאלי לפי השגי המורה ? הזכות של מנהלי בתי ספר לפטר מורים ? למה לא לתגמל ולקנוס בתי ספר לפי מידת ההתנדבות של תלמידיהם/תיקים במשטרה ?

רק מערכת תמריצים להחליף את רוב כוח האדם הקיים במורים אמיתיים תוכל להציל את החינוך בארץ, שכר ודרישות פורמליות זה לשלם יותר כסף על בלי לקבל את שוויו.

ההרצאה המדוברת
קראת את המאמר? 506538
מה זה "הישגי המורה", כיצד אתה מודד חינוך ערכי?
למה שלמנהלי בי"ס תהיה זכות לפטר מורים?
למה לתגמל ולקנוס בתי ספר לפי מידת ההתנדבות של תלמידיהם/תיקים במשטרה?
קראת את המאמר? 506559
השגי המורה מורכבים מציונים (והקניית ידע זה עדיין תפקידה המרכזי של מערכת החינוך) של תלמידיו, כמו גם מהיכולת שלו להקנות להם ערכים. אם אין לך דרך למדוד את זה, זה לא קיים. אפשר לדבר גבוהה, לדרוש שני דוקטורטים ולהעביר סמינר יומי למורים על ערכים, אבל אם אין מדידה של רמת הערכיות של התלמידים, אין חינוך לערכים (ולראיה, תוכיח לי שיצאו תלמידים ערכיים יותר). בפועל, לא קשה למדוד פרמטרים מסויימים שמצביעים על ההצלחה של המורה בהקניית ערכים. למשל אפשר להעריך את רמת האלימות של התלמידים, תלמיד אלים יותר הוא ערכי פחות ומורה שהתלמידים שעוברים אליו הופכים בממוצע לאלימים יותר (ביחס למורים אחרים באותה שכבת גיל ושאר התיקונים הנדרשים) הוא מורה טוב פחות. גם התנדבות לגופים דוגמת מד''א היא מדד טוב (מבלי שלמורה תהיה היכולת לכפות, או אפילו לבדוק, את מידת ההתנדבות של תלמידיו).

כי אם מנהלים לא יכולים לפטר מורים, אז אין להם (כאחראיים על בית הספר) היכולת לשפר את רמת ההוראה ע''י הוצאת המורים הגרועים מהמערכת. דמיין לעצמך קבלן בניין שלא יכול לפטר את הפועלים העצלנים והרשלנים (וכמובן שגם לא יכול להביא מישהו במקומם).

כי ככה אתה יוצר תמריץ כספי (שזה תמריץ די חזק) לחינוך ערכי. בי''ס שמצליח לחנך את תלמידיו לא לעבור על החוק (ולהיתפס) יקבל יותר כסף, ולכן יצליח לגייס יותר מורים טובים ותלמידים בהתאם. בתי ספר אחרים יעתיקו את המודל כי גם הם רוצים כסף. כנ''ל התנדבות.

תגמול לפי השגים זה לא מונח גס. זה עובד בכל תחום אחר, אין סיבה לא ליישם את זה גם בתחום החינוך.
קראת את המאמר? 506560
הרעיון שתגמול של עובדים צריך להיות באופן ישיר לפי הישגים הועלה לראשונה כשיטת ניהול ב-‏1911, ע"י פרדריק טיילור. הוא בנה את שיטת "הניהול המדעי" שמדדה ביצועים של פועלים ובנתה תגמול ידוע מראש לביצועים שלהם. טיילור רצה להגביר כך את המוטיבציה של העובדים, וגם לתגמל אותם באופן הוגן. שיטת הניהול הזאת נלמדת היום רק כדוגמא ל"איך לא עושים ניהול". בני-אדם לא עובדים רק עבור כסף, אלא מיישמים יחס מוטבע מהבית לעבודה, ערכי תרבות ארגונית, רצון לזכות בהערכה וקבלה במסגרת העבודה, הגשמה עצמית וכדומה. השיטה של הנעה באמצעות תגמול לא "עובדת בכל תחום אחר" כדבריך. מדעית, נמצא שלתגמול חומרי עבור העבודה אין השפעה מעבר לטווח הקצר. אחרי הטווח הקצר העובד מתרגל לתגמול החומרי, מצדיק אותו ותופס אותו כמובן מאליו. ממילא כולנו בטוחים שמשלמים לנו פחות מדי.

לא כל דבר אפשר למדוד. זה פשוט עד כדי כך. וגם דברים שאי אפשר למדוד – קיימים. לפי התגובה שלך אני מבין שאתה לא מסכים עם הטענה הזאת (הראיה שאתה מביא בפסקה הראשונה). אבל הפילוסופיה שחשבה שכל העובדות ניתנות למדידה עברה מהעולם אחרי מלחמת העולם השנייה (הפילוסופיה הזאת הרבה פעמים הכחישה שיש ערכים שאינם עובדות). אני לא מבין כיצד התנדבות למד"א או למשטרה מצביעה על ערכים גבוהים. היא יכולה לנבוע משעמום, רצון בחברה, רצון בהערכה ובהכרה, הזדהות עם תוקפן (במקרה של המשטרה), הזדהות עם דמות-מטפל (במקרה של מד"א), ניסיון להיפטר מרגשות אשמה על תשוקות אסורות ועוד ועוד ועוד. אתה לא יכול להיכנס לראשם של בני אדם. מעשים יכולים לנבוע ממחשבות שונות ואי אפשר לדעת מתוך התנהגות של אדם מה עובר לו בראש (כמו שיגיד לך כל מי שיצא קצת עם בחורות).

(ואני בעד שאף אדם יחיד לא יוכל לפטר את זולתו. בוודאי לא במגזר הציבורי. לא יכול להיות שקריירה של אדם תסתיים בגלל שיגיונותיו של אדם אחר. פיטורין הם דבר הכרחי לפעמים, אבל נראה לי סביר שמנהל שרוצה לפטר יצטרך לקבל אישור מגורמים נוספים).
קראת את המאמר? 506562
וגם בהנחה שאנחנו מצליחים להגדיר מדדים לערכיות - איך אפשר לדעת שדווקא המורה אחראי לכך ולא, נניח, החינוך שהנער/ה קיבל/ה בבית, בבית ספר היסודי או בהשפעה של החבר/ה הכי טוב שלו/ה?
קראת את המאמר? 506576
סטטיסטיקה. המדגם הוא מספיק גדול, ככה שהכל מתאזן.
קראת את המאמר? 506577
איך אתה מגדיר את המדגם? כל התלמידים של אותו מורה? בהשוואה למי, למורה אחר באותו בית הספר, או בהשוואה לכלל המורים? כי אם לאותו מורה מגיעים תלמידים מאותו הרקע שנה אחרי שנה (מה שבדרך כלל קורה), אתה לא יכול לבודד אותו כמשתנה רלוונטי.
קראת את המאמר? 506600
אני משווה מורה למורים אחרים שמקבלים תלמידים מאותו חתך אוכלסיה (ומגדיר פרמטרים רלוונטים לשונות בתחומים הנמדדים, כמו חתך סוציו-אקונומי) ובודק איך התלמידים שלו השתנו (ביחס לעצמם) ביחס לממוצע.
506607
בתור תיכוניסטית הייתי מבלה בערך 35 שעות בשבוע בתיכון (רובם, מן הסתם, לא עם מחנכת הכיתה שלי) וכמות דומה של שעות בתנועה. אתה באמת חושב שהערכים בהם החזקתי והדרך שבה הם התבטאו הם תוצאה של השפעת מחנכת הכיתה שלי?
506675
א. גם לתופעות זניחות יש השפעה, שניכרת טוב מאוד כשמביטים במדגמים גדולים (ו35 איש בשנה זה לא מעט, בטח שלאורך קריירה).
ב. אם אין לה השפעה אז בוא נרד מהרעיון הזה (במיוחד מעבר לגיל הרך) ונמדוד (ונתגמל) מחנכים לפי ההישגים הלימודיים של תלמידיהם.
506678
א. כמעט מחצית מהתלמידים בכיתה שלי היו בתנועת נוער. זה מחזיר אותי לאותה נקודה - באופן קבוע תלמידים באותו בית ספר מגיעים פחות או יותר מאותם האזורים, גם לאורך זמן.
הייתה לי חברה שהתנדבה במד"א. היא התחילה לפעול שם בגיל 15, ועברה שלוש מחנכות שונות. את מי מהן תתגמל בגינה?
506687
ואיך השתנתם ביחס לתלמידים אחרים שהולכים לתנועות נוער ?

מה שיעור הנשירה מהתנדבות במד"א ? מה שיעור ההתנדבות מלכתחילה ? לפי זה צריך להחליט את מי ובכמה לתגמל. ושוב, מקרה בודד לא אומר כלום, אבל אם אצל מורה אחד חצי מהתלמידים מתנדבים באירגון כזה או אחר ואצל השני אף אחד, אולי גם לו יש קשר עקיף לזה ?
506693
איך התנדבות קשורה לנושא? זו המטרה של מערכת החינוך? לספק מתנדבים חדשים עבור מד"א? באופן אישי, אני לא רואה בהתנדבות ממוסדת כזו איזשהו ערך חשוב, ראוי לציון או ראוי לעידוד.

זה מקרה פרטי של נקודה כללית ועקרונית יותר: אנחנו (אני, אתה וכולנו) לא נסכים לעולם על מערכת ערכים "גבוהה" לפיה צריך לחנך. מעבר למכנה המשותף הבסיסי ביותר יתגלו חילוקי דיעות עקרוניים וקשים לגישור (שים לב למשל אפילו לנושא ההתנדבות שנראה לך מובן מאליו, אבל לי - להפך).

אם בית הספר הוא מקום שבו בכלל ראוי להעלות את חילוקי-הדיעות האלה, אז אך רק בצורה של מסגרת המעמתת את התלמידים עם מערכות ערכים השונות מאלה שהם קיבלו בבית, ומרגילה אותה לסובלנות כלפיהן. בעיני, לא לה לבחור מערכת ערכים "נכונה", אלא לכל היותר להביא את בוגריה למצב בו הם מסוגלים לבחור את ערכיהם בעצמם, בביקורתיות, על רקע המטען שהם קיבלו בבית ובקהילה אליה משפחתם משתייכת.

המאמר הביא כמה ציטוטים איתם אני מסכים בכל לב, ואח"כ התעלם מהם כאילו לא היו (אי אפשר להפריד בין חינוך לאינדוקטרינציה. כל חינוך הוא אידיאולוגי בהגדרה, ו-"חינוך הוא כיבוש תרבותי של נפש התלמיד"). לא עלתה בו, וגם לא בדיון אחריו, אפילו ניסיון להתמודד עם הטענה שבית הספר הוא פשוט לא מקום שמיועד לחנך אנשים - לפחות לא במובן הרחב הזה.

אז באיזה מובן כן? הייתי אומר שבמובן הכי בסיסי שאפשר: כבוד לאחר, סובלנות, חשיבה ביקורתית ושאר הדברים שבלי מינון מספיק מהם חברה דמוקרטית לא יכולה להתקיים. אבל (א) את הדברים האלה אי אפשר למדוד בשום דרך שרלוונטית להערכת מורים (מודה: אין לי הוכחה לזה) (ב) אני מטיל הרבה ספק בכך שמערכת החינוך יכולה - באופן עקרוני - להתמודד אפילו עם המשימה המצומצמת הזו. בפרט ובמיוחד: אני כופר לחלוטין בהנחה שההצלחה או כישלון שלה בעניינים הזה. תלויים בעיקר באופי ובאיכות המורים, ולא בשיטה.
506708
איך השתננו? אני לא חושבת שאפשר היה להצביע על איזשהו הבדל ביני לבין חברה שלי שלמדה בכיתה המקבילה, או ביני לבין חברים שלי שהיו בתנועה והלכו לבתי ספר אחרים. לא יותר מאשר ההבדלים שנובעים מכך שמדובר באנשים שונים שגדלו במקומות שונים. ובכל מקרה, אם אני בוחנת את השינויים שעברתי כנערה מתבגרת, נראה לי מגוחך לתלות אותם באשה שראיתי פחות מחמש שעות בשבוע.
506724
הקריטריון של כמה ראית את המורה איננו מתאים לשאלה עד כמה היא השפיעה עלייך. יש אנשים שמפגש יחיד איתם יכול לשנות הרבה. לפעמים יכולה להיות אפילו אמירה מסוימת שמחוללת מהפכה בחייך. מובן ששתי האפשרויו הן נדירות, אבל קיימות בהחלט.
506725
כמובן, אבל הדברים נאמרו ביחס לשאלה אם אפשר למדוד כמה מורה קידם את רמת הערכיות של תלמידיו, ועד כמה הוא חינך ולא רק לימד אותם.
506728
כן, רק רציתי לומר שמספר השעות השבועיות שבהן ראית את המורה איננו קריטריון לשאלה זו.
506772
ודאי שהוא קריטריון.
זה שיש אנשים ששרדו התרסקות מטוס, לא אומר שבטיחות המעוף אינה קריטריון בבחירת קניית מטוסים עבור חברות תעופה.
506839
האנלוגיה לא ברורה. נראהה לי שהיא דיגיטלית.
506977
I meant to say that even though it's possible for a teacher who hardly meets his students to deeply influence them, it's less likely, because the number of hours he meets them is still an importent factor. it's just not the only one.

the engrish announcement will be followed by a jibrish one.

%^#&%^*@*&(*(_$% $%&^@%$ %^*&@1 %$&^&^*(#% )(*_*#@!%^ 4%^@$%^!!!
506911
במקרה כזה נראה לי מגוחך לשלם לה על היותה מחנכת. אם למדת משהו בחמש השעות הללו, אפשר לשלם לה בהתאם להישגים, אם לא, אולי עדיף היה שהיית מבלה את הזמן הזה במקום אחר (שזה די מה שאני עשיתי) ?
קראת את המאמר? 506575
העלאת ההשגים של העובד כתולדה של המוטיבציה שלו לקבל תגמול היא רק דרך אחת בה תשלום עבור השגים משפר את המערכת. דרך חשובה בהרבה היא המוני המורים שיפלטו משום שהם לא מרוויחים מספיק ואילו שיכנסו במקומם בגלל שכן. כסף הוא לא חזות הכל, אבל הוא בהחלט מתמרץ חזק. כמה נהגי מוניות יצא לך לראות שלוקחים הפסקות קפה של שעתיים ? אולי תוכל באותה ההזדמנות לספר לי על חברות פרטיות שמתגמלות בעיקר על תארים לא רלוונטים וותק (מרכיב וותק קיים בהרבה מקומות, אבל הוא לא מרכזי)? איפה לא נותנים בונוסים ומקדמים עובדים מצטיינים בשוק הפרטי ? הערכת ביצועים רבעונית ותגמול בהתאם זה נוהל מקובל בשוק הפרטי, אפילו חיל האוויר כבר מאמץ חלק מהכלים הללו.

אם אתה לא יכול למדוד את זה, אתה לא באמת יודע שהגישה שלך תשפר את המצב. כל אחד יכול להתחפר בעמדתו בלי שיהיה אפשר להראות מי צודק, נראה לי מטופש להוציא יותר כסף במצב כזה. באופן כללי פילוסופיות לא עוברות מן העולם, גם אם אתה בוחר להכחיש את קיומן.

(מה בדיוק מונע מאותו מורה למצא עבודה בבי"ס אחר ?)
קראת את המאמר? 506594
אני אנסה לענות על שתי טענות שלך.

טענה ראשונה היא שתגמול חומרי היא דרך טובה להעלאת הישגים של עובדים. זאת טענה בעייתית. יש קשר בין תגמול לבין מוטיבציה, אבל המחקר מצא שבמערכות וארגונים מושג ה"תגמול" (חיובי או שלילי) הוא מושג רחב בהרבה מתגמול חומרי פשוט. הוא כולל סוגי תגמולים (כמו הערכת קבוצת העמיתים, הערכת הממונה, תואר במדרג הארגון, סיפוק מהעבודה, תחושת פרודוקטיביות), ובנוסף – הקשר הישיר בין הישגים לבין תגמול חומרי אינו מתאים לרוב התפקידים בארגון. ארגונים נוצרים בגלל שבעבודה משותפת בין אנשים שעושים דברים שונים אפשר להגיע לתוצרים שאדם אחד לא יכול לעשות (או שלא יעיל שאדם אחד יעשה אותם). הניסיון לתגמל כל אדם בנפרד לפי הישגיו פוגע בעבודת הצוות ובשיתוף הדרוש לעבודה יעילה בארגון. משתי הסיבות הללו, דוגמת נהג המונית אינה רלוונטית – נהג המונית אינו חלק מארגון.
הערכת ביצועים רבעונית ותגמול בהתאם (או שיטות הניהול של פיטר דרוקר משנות ה-‏50) אינה דומה ל"תגמול ע"פ הישגים" במובן שאתה מתאר זאת, מסיבות שונות שלא נראות לי כל כך חשובות כרגע. בעיקר כי לא נראה לי רלוונטי מה נעשה בחברות פרטיות. אני לא רואה את השוק הפרטי כאיזה מודל לשאוף אליו (אבל אתה מוזמן, אם בא לך, לספר לי על הבונוסים של מנהלי AIG).

הטענה השנייה נוגעת לשאלת המדידה. אתה כותב "אם אתה לא יכול למדוד את זה, אתה לא באמת יודע שהגישה שלך תשפר את המצב". אני חייב להודות, בעצב, שזה נכון. אני אף פעם לא יודע שהדברים שאעשה ישפרו את המצב. אני טועה הרבה ולפעמים אני משלם מחיר גבוה עבור הטעויות שלי. אני חושב שזה חלק מהחיים (אבל אולי גם בזה אני טועה). מה שלא ברור לי זה מדוע אתה אומר ש"נראה לי מטופש להוציא יותר כסף במצב כזה". מדוע? העובדה שעניין כלשהו אינו ניתן למדידה אובייקטיבית לא אומרת שאי אפשר להוציא שיפוט בנוגע אליו.
האמת היא שזאת שאלה מאוד חשובה בעיניי שמטרידה אותי רבות: מה אני אמור לעשות כשאני לא יודע מהו המעשה הנכון לעשות. אפשרות אחת היא לא לעשות כלום בגלל שאני מפחד לטעות. אפשרות אחרת היא לנסות לעשות את מה שנראה לי שיש לו סיכוי להיות קרוב לדבר הנכון ולקחת בחשבון את אפשרות הטעות. וזה בערך מה שלקחתי מפופר: החיים הם פתרון בעיות בדרך של ניסוי וטעייה, כשכל פתרון מעורר בעיות חדשות ולעולם לא נדע אם אנחנו בדרך הנכונה. עדיין קשה לי עם הרעיון הזה (אני רוצה את האמת ואת הדבר הנכון), אבל אני מנסה להסתגל אליו. אם יש לך רעיונות אחרים, אני פתוח לשמוע.

הפילוסופיה שעברה מהעולם היא הפוזיטיביזם הלוגי, שלמיטב ידיעתי אף אחד לא יכול להתייחס אליה כאמיתית היום (אגב, הפוזיטיביסטים האמינו במדידה ובניגוד לפופר, כן חשבו שאפשר למצוא את האמת ולבנות את הידיעות שלנו באופן הצברי אחת על השנייה). ואולי דבר לא מונע מהמורה למצוא עבודה בבי"ס אחר, אבל זה לא משנה. לא רוצה שמנהל יוכל לפטר מישהו רק כי הוא קם על הצד המגעיל שלו הבוקר.
קראת את המאמר? 506602
אני לא טוען בשום פנים ואופן שתגמול מורים צריך להסתכם רק בשורה התחתונה בתלוש, אלא שזה צריך להיות אחד הכלים שעומדים בפני המנהל. לעומת זאת כיום לא עומד שום כלי משמעותי בידי המנהל לתגמל את הטובים (מעבר לחוסר היכולת שלו לאבחן מי טוב ומי לא, בגלל חוסר נגישות למידע).

הבונוסים של מנהלי AIG הם דוגמא מובהקת לכך שאתה מקבל את מה שאתה מודד. תגמול עבור רווחים קצרי טווח תוך בניית סיכונים אדירים לאירגון זה למעשה מה שהותנו העובדים לעשות. לכן אפשר וראוי למשל להביט על השגי התלמידים לאורך תקופה, כדי לוודא אכן מטרות ארוכות טווח מושגות.
קראת את המאמר? 506604
אני לא מתלהב מהרעיון שמנהל יוכל לתגמל חומרית מורים טובים, אבל אני יכול לראות את הנחיצות שלו בחברה המטורללת שלנו. אבל אני מתנגד להשקפה שהישגי התלמידים בבחינות הם הקריטריון היחיד (או אפילו העיקרי) לטיבו של המורה. ההחלטה אם לתגמל מורה מעבר למקובל יכולה להישאר חלק מסמכויותיו של המנהל בלי שהיא תהיה קשורה לציוני התלמידים. גם בחברות פרטיות, שאתה מתייחס אליהן כאל דגם מוצלח, מנהלים קובעים אילו עובדים לתגמל לפי דעתם על תרומתם לחברה ולא בהכרח לפי קריטריונים קשוחים ובני-מדידה.
506539
אתה מזכיר לי את האמירה של אנשי האיחוד הלאומי שגם הם תומכים בשלום עם הפלסטינאים. אתה בעד שכר גבוה למורים טובים. נהדר! פטרת את עצמך מלשלם שכר גבוה למורים כי רבים מהם אינם טובים. שקודם כל המורים יהיו טובים ואז נעלה את השכר. התמריצים שגייטס מדבר עליהם קשורים להשגים שאינם בהכרח נגזרים של רמה גבוהה של המורה כמחנך, אך הם קשורים גם קשורים לבניית מערכת מאד היררכית ואוטוריטרית. אינני מאמין שבמערכת כזאת יכולים להיות מורים טובים אלא אולי מתרגלים טובים ונוקשים. יש דרך לבחון האם מורה הוא טוב או לא טוב אך ודאי שתפיסת העולם של גייטס ודברת אינה מתאימה לה: לשאול את התלמידים.
לכן השיטה שלך היא של הקפאת המצב הקיים. אם רוצים לשנות ולשפר את רמת החינוך -רמת המורים, צריכים לרוץ למרחקים ארוכים. להתחיל בתהליך שיימשך כעשר שנים. במהלכם יהיו הרבה מורים לא טובים שיקבלו שכר גבוה אך מספרם ילך ויפחת. הבסיס של השינוי יהיה אי הכנסת אנשים לא מתאימים להוראה. אני מאד חושש שבכל רפורמה שיובילו אנשי עסקים, יהיו מדדים פשוטים: למשל שמורה ידרש לציוני פסיכומטרי כמו לרפואה; למשל, ממוצע הציונים שתלמידיו מוציאים. אני מניח שהאנשים באתר הזה פגשו לא מעט דוקטורים באוניברסיטה שהיו מורים נוראיים ושום השתלמות הוראה לא היתה משפרת בהרבה את איכותם כמורים. אינני מאמין שמורים טובים יכולים לעבוד במערכת תגמולים תעשייתית ואוטוקרטיה של המנהל ולהמשיך להיות טובים לאורך זמן. מורים איכותיים לא יעבדו בסביבה כזאת. בסביבה כזאת יפטר המנהל את המורים העצמאיים והלא ממושמעים למרות שהם יכולים להיות אנשי חינוך מיתולוגיים. נניח שפתאום כל המורים הפכו לטובים ומעניינים; מישהו כאן מאמין שיכפילו את שכרם כדי שלא יתחיל שוב תהליך של מיון שלילי?
506550
אם הבנתי נכון, הערכים החינוכיים שיש להנחיל לתלמידים לדעתך הם: חשיבותו של נימוס, מי נגד מי, ומחיר הבחירה. בעיניי, לפחות, רק הראשון הוא "ערך", ועל אף חשיבותו אין הוא החשוב ביותר. התשובה לשאלה באיזה עולם אתה חי תלויה מאוד בהשקפתו של המורה, וקשה לומר שהיא יכולה להיות כללית. המודעות למחירה של בחירה איננה "ערך" אלא תפיסה מסוימת, התלויה מאוד בצורת הצגתה.
לעומת זאת, הייתי חושבת שיושר, יושרה, והתייחסות אמתית ורצינית לאחר הם ערכים חשובים וחיוניים עד מאוד.
506616
מנסיוני רב- השנים כתלמיד:
א. בני 18 אינם בשלים במיוחד לדיון תיאורטי על ערכים. אני זוכר מורה לפילוסופיה שבמשך כמה שבועות לא הצליחה להרים דיון בנושא "ציות לחוק במדינה דמוקרטית" מעבר לרמת "מי שרוצה לא לציית, שלא יציית- ושייענש". הדרך היחידה להנחיל ערכים במערכת חינוך היא לפעול לפיהם- נאמר, לתת ציון טוב למי שבקיא בחומר הנלמד ולא למי שכותב בכתב יפה או מוריד מהאינטרנט (יושר והישגיות), לעזור למי שמתקשה וכו'. באופן דומה, החינוך המצויין שקיבלתי בחוגי הסיור של החברה להגנת הטבע נבע מכך שארגנו בעצמנו טיולים.

ב. כשאני חושב על זה כך, למה בעצם מורה למתימטיקה/פיזיקה/ כלכלה/ביולוגיה/כימיה/חינוך גופני/ גיאוגרפיה צריך להיות שונה בהרבה מעובד ציבור רגיל? הרי שניהם נדרשים רק לפעול לפי אותם ערכים (יושר, מקצועיות וכו'). אני מסכים שמחנכים ומורים לספרות, אזרחות, היסטוריה ותנ"ך צריכים להיות בעלי יכולת גם לבטא את הערכים, ולא רק לפעול לפיהם.

ג. שאלת "ההכנה לחיים האמיתיים" בהחלט מעניינת מאוד. ביה"ס שכולנו מכירים מכין לחיים של עבודה משרדית או מפעלית (ערכי סדר, משמעת, הישגיות) ולא לחיים של יזם או יוצר, למשל.
506619
אינני יודעת לגבי יאיר, אבל נראה לי שרוב המגיבים כאן (ואני ודאי בכללם) לא התכוונו לדיונים תיאורטיים בעניינים החינוכיים/ערכיים, אלא בדיוק לפעול לפיהם, להוות דוגמה טובה, לתגמל לפיהם וכו'. לגבי ההכנה לחיים האמתיים - שוב, זה נראה לי קצת מעורפל. לא ברור לי איך מחנכים לזה, לא ברור לי מי ייצר את התפיסה הנכונה שיש לכוון אליה, לא הראה לי כלל שיש דוקא אחת כזאת...
506630
מי יקבע איך לחנך?
ומי יקבע אילו תעשיות לקדם, איזו רמה של איכות סביבה נדרשת, באיזה כיוון צה"ל יתפתח, איזו מערכת בריאות תהיה לנו? כמו בכל תחום- שילוב של החלטות פוליטיות לפי ניתוח ונתונים מקצועיים.
בנושא הציות לחוק במדינה דמוקרטית 506648
לדעתי מי שרוצה שלא לציית, שלא יציית ושייענש.
אפילו הנימוס אינו ערך עצמאי. 508305
את צודקת לגבי מי נגד מי ומחיר הבחירה, אבל ארחיק לכת ממך ואקבע שגם הנימוס כפי שהוא מוצג כאן אינו ערך; הוא צורת התנהגות. צורה כזו יכולה לנבוע מתוך ערכי יסוד (למשל, כבוד האדם), אבל כאן היא מוצגת בסך הכל כפרט אחד מתוך "מחירה של בחירה": המשאבים סופיים ואני לא יכול לקבל הכל, לכן אני צריך להתפשר. כמו תפישת "מחיר הבחירה" כולה, אגב, הניתוח הבסיסי הוא הובסיאני במהותו ורואה את העולם כמקום של משחק סכום אפס ולא כמקום שבו הפרטים יכולים ואף מעוניינים לשתף פעולה כדי להשיג יחד מה שכל אחד מהם אינו יכול להשיג בנפרד. התפישה החינוכית הזו חסרה לא רק את היושר וההתיחסות המכובדת לאחר אלא גם את המעורבות והמחויבות, החשיבה הבקורתית ועוד אלף ואחד דברים.

עוד שאלה מעניינת היא עד כמה מערכת החינוך יכולה להקנות צורות התנהגות (כמו נימוס). התנהגות היא דבר שנרכש בעיקר מתוך חיקוי; מערכת החינוך פועלת בטווח התנהגויות מצומצם ובחלק קטן של שעות היום, וממילא מתקשה להחדיר התנהגויות. דיונים מלומדים בכתה (ואפילו הקפדה על מאפייני נימוס בסיסיים בכתה) הם בעלי השפעה מעטה מאד לעומת הורה שצועק על ההורה השני, אח גדול שחותך נהגים בכביש או חברים שאופי ההתנהגות והשיח ביניהם רחוקים אלף מילין ממה שהמורה היה רוצה להקנות.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506612
א. חשוב מאוד לחנך.
ב. כדי לחנך, הבה נקבע כמה קריטריונים חיצוניים, ומי שעומד בהם יתחיל מ-‏10,000 שקל (נטו) לחודש, ללא כל פיקוח על איכות עבודתו. פיקוח זה פיכסה.

אני בהחלט רואה איך המאמר מקדם את האינטרסים של המורים. הקטע לגבי קידום האינטרסים של התלמידים קצת פחות ברור, ונראה שהוא מתבסס על הנחת יסוד שמי שבוחר ללכת להוראה הוא מלכתחילה בודאי אדם משכמו ומעלה.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506613
אם המשכורות יהיו גבוהות, אז הרבה אנשים ירצו ללכת להוראה, ואנחנו נוכל לבחור את אלא שהם משכמם ומעלה...
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506618
איך נבחר?

והאם אתה מסכים, לפי טיעון זה, לטענה שכיום רמתם הערכית של רואי חשבון גבוהה יותר מרמת המורים?
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506620
לא יודע, לא אני כתבתי את המאמר. ברור שמישהו יצטרך לבחור איכשהו (הרי לא נקבל את כל מי שרוצה, מדובר בהרבה כסף, ומדובר בילדים שלנו).

את רואי החשבון בוחרים לפי היכולת שלהם לבצע ראיית חשבון, ואני מסכים שהיכולת שלהם בראיית חשבון טובה יותר משל המורים. את המורים נבחר לפי היכולת שלהם להיות מורים, ואם ניתן משכורות גבוהות, אז אדם שיכול להיות גם מורה וגם רואה חשבון, יעדיף לנסות להיות מורה ורק אחר כך רואה חשבון (בזמן שהיום הוא מנסה להיות רואה חשבון ורק אחר כך מורה).
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506621
זהו, פה הבעיה שלי - הקטע של ה"נבחר". אם יש לך היכרות עם המכללות להכשרת מורים, כרגע הקטע של ה"נבחר" מסתכם לא פעם ביכולת לאיית את שמך נכון, וכמה מהמורים-לעתיד שנתקלתי בהם היו כאלה שלא הייתי מפקיד בידיהם ילדים. כנ"ל, לא מעט מורים במערכת לא ממש מתאימים לתפקידם גם לפי מחבר המאמר. אז אם אנחנו מניחים שצריך *לבחור* את המורים, משמעות הדבר - לפני העלאת המשכורת - בדיקת כל מורה ומורה במערכת, שינוי הכשרת המורה ומערך הקבלה ללימודים, וכן הלאה וכן הלאה. ופה, אפעס, מחבר המאמר לא מסביר לנו *כיצד* זה יתבצע.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506623
עדיף לא להשתלח במיכללות להכשרת מורים: חלק גדול מהמורים לתיכון מוכשרים באוניברסיטאות - לא רואים איכויות הוראה גבוהות יותר.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506625
אז עדיף להשתלח גם באוניברסיטאות.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506650
אז היה הגון ותעשה את זה. ברגע שאתה משתלח רק במיכללות, אתה יוצר הנחה שרמת ההוראה הנמוכה, מקורה במיכללות והן מקלקלות את שמם של המורים הטובים בוגרי האוניטברסיטאות.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506651
ממרצה שלימד הן במכללה והן באוניברסיטה קיבלתי רושם שאין הבדלים גדולים ברמה ביניהן, למעט העובדה שההכשרה המעשית שמספקת המכללה בהוראה מוצלחת יותר.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506653
אני חושב דווקא שהפרשנות שלך איננה מעידה על הגינות, אבל למען הסדר הטוב:

אין לי ספק שגם באוניברסיטאות יוצאים לא פעם מורים גרועים. עם זאת, ההכרות שהייתה לי איננה עם המסלול להכשרת מורים באוניברסיטאות, אלא עם כמה מכללות. אין בכך כדי לבטל או לשלול גריעות של כל הטוען לכך על-פי חוק, ואין בכך כדי לטעון חלילה שבאוניברסיטאות יודעים להכשיר מורים.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506657
אתה עורך דין טוב על פי הסיפא שלך. יתכן ואינך מטפל במסלול להכשרת מורים באוניברסיטאותמ כי אינך מכיר אותו. היות שהסברתי כבר קודם מהן התכונות הדרושות למורה טוב לדעתי, ממילא זה מפחית את חשיבות ההשוואה בין הכשרת המורים באוניברסיטאות לבין המיכללות. העובדה שאולי באוניברסיטה דורשים פסיכומטרי קצת יותר גבוה, איננה עושה את הסטודנט מתאים יותר להוראה. הרי גם באוניברסיטה רוב הפונים להוראה אינם עושים את זה בגלל שהחינוך בוער בעצמותיהם.
בקיצור, כדי לתמצת למי שלא הבין: 506660
אתה פוליטיקאי טוב על פי הרישא והסיפא. אני סיפרתי על מה שאני מכיר, וכמדומני שגם אתה לא טורח להוסיף מגילת הבהרות בסגנון זו שבאה עם כל מכשיר חשמלי לכל קביעה שלך, שלא לדבר על דוגמא.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506614
לכן אתנדב אני. מנין תביא את הכסף‏1? על פי השמועה, למשל כאן:
ההוצאה על חינוך בישראל לא נופלת מהמקובל במדינות מפותחות עד כדי שופעות. אני נוטה מאוד לחשוב שהבעיה היא לא בתחום הקצאת המשאבים, אלא באסטרטגיה החינוכית בישראל.

1 בלי לענות "מההתנחלויות". כל מי שחסר לו רוצה שיקחו מהם ויתנו לו, אבל שוכח שגם אם באמת יקחו מהם, עדיין יתמודדו על האוצר כל שאר חסרי הממון בארצנו. כפי שכל דובר של קבוצה הסוטה בדרך כלשהי מהנורמה בחברה (להט"ב, חירשים, אוטיסטים, מזמזמים כרוניים וכו') טוען שקבוצתו מהווה (על פי מחקרים!) 1-10% מהאוכלוסיה, מה שמחייב כל אחד מאיתנו להיות נכה, כושי, חולה זיבה, אב לתאומים ואם לשלישיה, מתחת לקו העוני ובוגר מכללה חוזר בתשובה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506624
אתה אומר את מה שאומרים באוצר. אם אכן ההוצאה לחינוך היא כמו למשל בפינלנד שעומדת במקום הראשון במדדים לבחינת רמת החינוך, שכר המורה שם גבוה פי 2, מספר שעות ההוראה הפרונטליות שלו קטן משל המורים אצלנו- אז תן לנו את הפתרון לתעלומה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506626
למשרד החינוך יש מערכת ביורוקרטית ענפה להפליא. יש טוענים שהיא אחראית לבליעת חלק ניכר מהתקציב הזה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506627
אתה לא חש שיש סתירה אירונית חריפה במיוחד בין הצהרה עקרונית על תפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית לבין דרישה בפועל שבזמן שמעלים את גיל הפנסיה ל-‏67 בזמן שהיכולת של עובדים למצוא עבודה ירדה לגילאי 40-50, דוקא למורים יורידו את גיל הפנסיה ל-‏55?
נכון שקשה לעבוד עם בני אדם (או עם ישראלים) ונכון שחינוך הוא קריטי, אבל מה עם עובדים סוציאליים, פקחי משרד הבריאות, שוטרים, משגיחי כשרות וסתם מניחי תפילין?
האם לא עולה על הדעת ההשערה שמעמדם הירוד של המורים נובע פחות משכרם הירוד ויותר מן העובדה שארגוני המורים פעילים אך ורק בעניינים פרופסיונלים ואינם קיימים כלל בשום פעילות ציבורית שאינה נוגעת ישירות לשכרם של המורים?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506640
כשאיגודים מקצועיים פעילים בענייני חברה ומדיניות אומרים להם: זה לא עניינכם, אתם לא שייכים לשדה הפוליטי אלא לשדה המקצועי, ואסור לכם להשפיע על החלטות פוליטיות כי אתם מייצגים רק חלק קטן מהבוחרים וכי הכוח שלכם הוא לא הוגן. כשאיגודים מקצועיים מתרכזים בעניינים פרופסיונאליים אומרים להם: אתם לא פעילים ציבורית מעבר לשדה המקצועי ולכן מעמד החברים שלכם ירוד.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506642
איגוד פועלי הנמלים לא מתיימר לטעון שיש לו סמכות או אמירה מוסרית כלשהי. המורים, באופן מובהק, טוענים לייחוד בתור מקצוע שמלמד ומנחיל ידע וערכים. במצב הזה, לא פלא שדורשים מהם לעמוד לפחות בסטנדרטים אותם הם אמורים להנחיל.

כפי שכבר ציינתי, האיגוד המקצועי של המורים נתפס כמוצלח הרבה יותר בדאגה למורים מאשר בדאגה לתלמידים, מה שהופך תמיד לחשודות את הצהרותיו על שיפור תנאי ההעסקה של המורים (אך לא הפיקוח) כמיועדות לשיפור מצב התלמידים.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506649
מה הקשר בין *האיגוד* לבין הידע והערכים? איגוד מקצועי אמור לעסוק בדאגה לחבריו ולא בדאגה לתלמידים. זה לא תפקידו.

במחשבה שנייה, אני חושב שהסטנדרט הכפול ביחס לאיגוד המורים בארץ נובע מהמעבר המהיר מחברה שמבוססת על מודל סוציאליסטי אירופאי לחברה של קפיטליזם חובק כל אמריקאי. באירופה, איגודים מקצועיים הם חלק מהמערכת הפוליטית. הם מהווים (או לפחות היוו) את השידרה של מפלגות השמאל, "הפועלים". מיסי החבר תמכו במפלגות העבודה. ראשי האגודים היו שייכים לא פעם לשמאל הרדיקלי ואפילו לשמאל הקומוניסטי. היומרות של האיגוד המקצועי היו להשקפת-עולם ולא רק לדאגה פשוטה לאינטרסים של חבריו. לעומת זאת, המודל האמריקאי של איגוד מקצועי הוא של גוף שדואג לאינטרסים של האנשים שחברים בו. כל עמדה פוליטית מטעם האיגוד נתפסה כאיום על החירות האינדיבידואלית של חבריו.
האמריקאים האמינו באינדיבידואל, לא במעמד.

האיגודים המקצועיים בישראל נבנו לפי המודל האירופי, כמייצגים מעמד. הם עברו הרס מהיר בדרך למודל האמריקאי, אבל נותרו מהן תביעות "אירופאיות" באופיין.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506654
תבדוק ותיווכח, שלא פעם ארגוני המורים דיברו על *טובת התלמידים*. בנוסף, אי אפשר בתור מורה לטעון לסטטוס מיוחד מפני שאתה עסוק בחינוך, ואז בתור איגוד מורים לטעון שמושאי החינוך לא מעניינים אותך.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506659
אני חושב שכן אפשר - בשיטה האמריקאית - לטעון בתור איגוד מורים שאני לא עוסק בטובת התלמידים אלא בטובת המורים. אבל אולי הניכור השתלט גם עלי.

ארגוני המורים דיברו על טובת התלמידים בגלל (א) הם עצמם לכודים בין שתי התפיסות הרעיוניות של מהו אגוד מקצועי, (ב) מניפולציה של השיח הציבורי, כמו שמבצע כל גוף שפעיל בשיח הזה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506661
ראה למשל את פתיחת המאמר:
"לשם שינוי, בואו נדבר על חינוך. חינוך, לא הוראה. השכלה היא חשובה, אבל היא אינה הנושא העומד על הפרק. אני רוצה לדבר על אותו דבר חמקמק שנקרא חינוך, ואולי אפילו להרחיק לכת ולומר – חינוך לערכים." בשם החינוך, חינוך לערכים - כלומר, טובת התלמידים - המחבר בא ומציע סדרת הצעות שחלק ניכר מהן עוסק בטובת המורים. כל מי שדורש משהו בתור איגוד מקצועי ממוצע עושה את זה בשמו של אמצעי לחץ כלשהו: או תיתן לי, או אשבית לך את המפעל. במקרה הזה, המאמר מתחיל בטובת התלמידים, ומסתיים ב"איך נחשב את שכר המורים". כלומר, אמצעי הלחץ הוא טובת התלמידים: רוצים תלמידים טובים? תשקיעו במורים. אבל כיוון שהנושא מלכתחילה הוא חינוך, אזי פעולות של הפעלת-לחץ שלא נראה שטובת התלמידים עומדת מאחוריהן, משדרות, אם נהיה פשטניים את המסר "רוצים תלמידים טובים? תשקיעו במורים שלא דואגים לטובת התלמידים", וממילא אתה מקבל את היחס הציבורי הממוצע לרן ארז. סביר מאוד שהסיבות הן כפי שציינת; התוצאה, בכל מקרה, היא סתירה פנימית רצינית.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506663
אני קורא את מהלך המאמר אחרת. אבל מאחר שאני מניח שמחבר המאמר בסביבה, נראה לי מיותר שאשמש כפרשן.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506664
פה נראה לי שכדאי שאבהיר: השתמשתי במאמר כדוגמה למהלך. אני לא חושב שמחבר המאמר הוא רן ארז או שהוא מתכוון להשתמש בחינוך כלחץ לתנאים כלכליים. השתמשתי בו כדוגמה לטיעון אופייני ש,כיוון שהוא בא בין השאר בשם טובת התלמיד, שולל את האפשרות של איגוד מורים לומר 'טובת המורים מעניינת אותנו ותו לא' ולקבל את זה במידה סבירה של לגיטימציה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506670
אני מסכים שארגוני המורים מאוסים. אני רק לא בטוח שזה למשנה לנושא עצמו: נראה לי שבנושא הזה טובת המורים וטובת התלמידים מתלכדת.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506797
טענתך נכונה במידה רבה מאד ובפרט מעמידה את העניין במקומו הנכון: אין פסול בכך שארגונים מקצועיים עוסקים בעניינים פרופסיונליים. מרכיב המיאוס בארגוני המורים שעליו הצבעת נובע יותר מאישיותם של העומדים בראש הארגונים מאשר מתחומי עיסוקם. יש לא מעט מורים עם אג'נדה ציבורית וחברתית. העובדה שציבור המורים כקולקטיב בוחר לעמוד בראשו דוקא את ה"מאוסים" ולא את אלו עם ה"אג'נדה" היא המטרידה.
דוקא הערתו של טוידלדי היא מדוייקת לחלוטין: יאיר רובין יצא בתחילת מאמרו לחפש את "תיקון העולם" במערכת החינוך. היכן הסתיים מסעו? חלק מרכזי בפתרון שלו הוא הורדת גיל הפנסיה למורים דוקא ושאר "צ'ופרים" פרופסיונליים. החזון הזה אינו מלהיב אותי יותר מהחזון של ש"ס לתקן את העולם ע"י קצבאות ילדים ומענקים סקטורליים הגובלים בגזל ממש.
המציאות בחוץ היא שבשלטון נמצא אדם שהתמחה ב"הצלת כלכלת ישראל" ע"י שוד קרנות הפנסיה והביטוח הלאומי של האזרחים. כעת מר נתניהו שבוי בהבטחותיו להטבות סקטוריאליות נוספות ע"ח קופת הציבור ובאילוצים של משבר כלכלי בינלאומי, שיאלצו אותו לשלוח ידו פעם נוספת אל חסכונות הציבור ו/או אל תקציב הביטחון. במציאות כזו הצעה להוריד את גיל הפרישה דוקא למורים נשמעת רע בדיוק כאילו ש"ס הציעה להגביל את קצבאות הילדים לילד השישי ומעלה ואת הפרישה המוקדמת לבעלי זקן ממוצא מזרחי.

עוד רציתי להעיר שמה שכתב יאיר בדבר "משכורות המורים במדינות מערביות מתוקנות" הן מטעות. לפחות בארה"ב יש מערכת חינוך פרטית ששם אולי המורים משתכרים יפה, אך משכורות המורים במערכת החינוך הציבורית ורמתם נמוכים באופן ידוע לשמצה (איך מערכת חינוך לעשירים יושבת עם הערכים של יאיר איני רוצה לנחש). יתכן שבמציאות של ימינו מעמדו של אדם קשור באופן בל ינתק לרמת הכנסותיו (כמו אצל ידוענים, עורכי דין, סוחרי סמים וראשי פשע (-:) ושיפור מעמד המורה עובר בהכרח דרך שיפור שכרו. השימוש בקלישאות לא מדוייקות אינו מסייע לטענה זו.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506801
אני לא מוצא עניינים עקרוניים שבהם אני חולק עליך כאן, מצטער. בנוגע לקלישאה של שכר המורה, העניין הוא שהכל מתחיל (אף שאולי לא נגמר) בעניין הזה. אבל גם כאן כנראה אין לנו מחלוקת מיוחדת. מרגיז.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506691
אני לא חושב שהמורים טוענים ''ליחוד בתור מקצוע שמלמד ומנחיל ידע וערכים''. לדעתי הם פשוט טוענים שהמקצוע שלהם מאוד חשוב ומשפיע על כולנו, ולכן כדאי שנמלא את דרישותיהם, בטוב (כי אכפת לנו מעתידנו) או ברע (שביתה).
לא שונה מעובדי חברת החשמל, מלבד החלק של ה''בטוב''.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506652
לא, אין סתירה אירונית חריפה במיוחד אלא להיפך. יש נבזות לא אירונית בהעלאה גורפת של גיל הפנסיה ל-‏67 בזמן שהיכולת של העובדים למצוא עבודה ירדה לגילאי 40-50 ובהתחשב בשחיקה העצומה של מקצוע ההוראה ומקצועות נוספים. כמובן תוך כדי שחיקה מאסיבית של מדינת הרווחה. גם באירופה דיברו על העלאת גיל הפנסיה ל-‏67 אבל עם ההבדל הקטנטן שפיטורי אדם בגיל 50+ בסקנדינביה, גרמניה וצרפת, אינם משאירים אותו במצב של פיטורי עובד ישראלי בגיל הזה.
האינטרס להוציא לפנסיה מורים בגיל מוקדם יותר הוא שלי (לא כמורה לשעבר) ,שלך, של הורים וכמובן של ילדים ונוער.יש מורים יחידי סגולה שיכולים לעבוד עד הפנסיה ואף מעבר לכך אך אלו לא הרוב.
הסיפור של ארגוני המורים הוא סיפור עצוב ונובע בעיקר מההסטוריה של התפתחות האגודים המקצועיים בישראל.
ההנחה המוקדמת בדבריך, שאולי לא התכוונת אליה, מקבלת את הרפורמה בפנסיה מעשי נתניהו תוך שבירת ההסתדרות (עם עזרה רבה מצידה) ושחיקה מאסיבית של מדינת הרווחה- כדבר נכון וצודק.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506683
אמת. היו לי בתיכון כמה וכמה מורים ש"לא נעים לפטר אותם בגיל כזה" אז היו זורקים אותם על כיתות ט' וי' שלא ניגשות לבגרות. התוצאה - התחלנו ללמוד באמת את החומר רק בשנה של הבגרות.

את כיתה ט' סיימתי (בבית ספר אחר) עם הסכמי ורסאי. את כיתה י"א פתחנו עם הסכמי ורסאי. מה עשינו במשך שנה שלמה, כמה שעות בשבוע בשיעורי היסטוריה? אין לי שמץ של מושג.

ולעניין ירידת יכולת מציאת העבודה של עובדים החל מגיל 40 - זו רעה חולה שיש לעקור מן השורש, ויפה שעה אחת קודם. איך? אני לא יודעת. שטיפת מוח בתקשורת? בונוסים מטעם המדינה למעסיקים שיעסיקו עובדים מבוגרים?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506689
בשיעורי הסטוריה בכיתה י' (1998) למדתי על יוון, האימפריה ההלניסטית והעם היושב בציון בתקופתה ורומא. על אף אחד מאלה לא נבחנתי בבגרות, אבל אני מהמר שאני זוכר יותר מממה שלמדתי בכיתה באותה שנה מאשר בשנתיים שלאחריה. החומר שעליו נבחנים בבגרות בכל שנה הוא, למיטב הבנתי, חומר שנדרשת שנת לימודים אחת כדי ללמד אותו.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506705
אם ככה חבל. דווקא חומר מעניין ביותר. לא למדנו את זה.

(כשאני אומרת שאין לי מושג מה למדנו - המורה היה מספר בדיחות על צ'אוצ'סקו. לא היינו אפילו קרובים ליוון, רומא והעם העברי היושב בציון).
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506893
א. בעצם אתה אומר לי שצריך להוריד את גיל הפרישה לכולם. יורשה לי גם להציע שקצבאות הילדים יוכפלו וישולשו ויחולקו באופן שוויוני, כולל לאלו שאין להם ילדים בכלל. אני מקווה שברור לך שתשובתך מוליכה אותנו עמוק לתחום הדמיון והאוטופיה.

ב. "פיטורי אדם בגיל 50+ בסקנדינביה, גרמניה וצרפת, אינם משאירים אותו במצב של פיטורי עובד ישראלי בגיל הזה" - המשפט נכון עובדתית אך לא באופן שהתכוונת אליו. אדם בן 50+ שאיבד את מקום עבודתו במדינות שהזכרת, הסיכוי שיחזור לשוק העבודה הוא אפסי. רק ששם התוכניות הנדיבות לפנסיה וביטוח מובטלים הן שאחראיות לכך. אני מעיר על כך משום ששוב ושוב אני נתקל בכך שאנשים הרוצים להלין על המצב בישראל משתמשים בהשוואות מטעות עם "מדינות המערב המתקדמות" כביכול.

ג. "האינטרס להוציא לפנסיה מורים בגיל מוקדם יותר הוא שלי ... ,שלך, של הורים וכמובן של ילדים ונוער". חוששני שגם לכך איני מסכים. ישנו אמנם אלמנט של שחיקה אך נראה לי שיש תהליך חשוב ממנו: מורה שהתמיד במשרתו עד גיל 55 למשל, חזקה עליו שאינו מן הגרועים במקצוע. חוק פנסיה מוקדמת למורים עלול לגרום לאפקט הפוך מן הצפוי: פרישה דוקא של מורים שהיה רצוי להשאיר במערכת.

ד. "ההנחה המוקדמת בדבריך, שאולי לא התכוונת אליה, מקבלת את הרפורמה בפנסיה מעשי נתניהו תוך שבירת ההסתדרות (עם עזרה רבה מצידה) ושחיקה מאסיבית של מדינת הרווחה- כדבר נכון וצודק" - אני לא מבין למה בדיוק כיוונו דבריך, אך נדמה לי ששבירת ההסתדרות התרחשה הרבה לפני תקופתו של נתניהו (וגם שחיקת מדינת הרווחה החלה לפניו). נכון וצודק? אני לא יודע. אני מקבל אותה כעובדת חיים. המציאות אומרת שמצבם של עובדים לא מאוגדים היום אינו בהכרח גרוע ממצבם של עובדים מאוגדים ורוב היתרונות שיש לעובדים מאוגדים נבנו על גבם של עובדים לא מאוגדים, מה שממילא מצמצם את מרווח התועלת של האיגודים.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506899
א. אני אומר בעצם את מה שאני אומר ולא את הפרשנות הנסחפת שלך. אם תראיין מורים אחרי גיל 40, תגלה שרבים מהם מתגלגלים לקראת הפנסיה ועדיף שיפרשו. נכון שיש לא מעטים שהם שחוקים כבר בשנות ה-‏30 שלהם, אבל כמובן שאי אפשר להחיל עליהם את הנהוג בצבא ובגיל הזה הם עדיין יכולים להסב מקצוע.
ב. התכוונתי בדיוק למה שכתבת.
ג.לא נכון. מורה בגיל 55 שאיננו שחוק והוא מעניין ומחנך בעל יכולת לא יפרוש בגלל הפנסיה. לעומת זאת הנזק ממורים שחוקים גדול לאין שיעור.
ד.אני מסכים איתך ששבירת ההיסתדרות והפגיעה במדינת הרווחה החלה לפני נתניהו. ההיסתדרות לא היתה אף פעם לאחר קום המדינה איגוד מיקצועי טוב. השבירה שלה אכן אירעה בעזרתה האדיבה. ההשוואה בין מצב העובדים המאוגדים ללא מאוגדים איננה רלוונטית לכאן כי הדיון בזה דורש דיון במהותה של ההסתדרות כאגוד מקצועי וההסטוריה של ההתנהלות שלה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506919
ד. אפרופו ההסתדרות, האם שמעת היום את נאומו של עופר עיני במרכז העבודה? ואם כן, מה דעתך עליו?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506928
דעתי רעה עליו לא מהיום. ארגון האגודים המיקצועיים שהוא עומד בראשו הוא ארגון מנוון, לא דמוקרטי- אפילו אנטי דמוקרטי. האינטרס של הארגון הקיים דוחה את האינטרסים של העובדים. בזמן שביתת המורים הוא מאד כעס על שהמורים מהשטח העזו ללחוץ על ארז שלא להכנע בכבוד לממשלה. הוא איננו מתאמץ לתמוך בהתארגנויות ספונטניות של עובדים פן יערערו את המנגנון. עם חברים כאלו לא צריך אויבים. לא אתפלא אם הוא יראה מחובק עם אורי יוגב יועצו של נתניהו.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506935
תודה. לא היכרתי אותו יותר מדי עד עכשיו, וההתרשמות שלי ממנו לא הייתה מוצלחת במיוחד. בכל אופן, איך הוא בהשוואה לפרץ?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506968
במחילה, אנחנו רואות בעופר עיני אדם טוב. טוב מאוד אפילו. לא בהקשרו כראש ארגון מקצועי הנשען על עשרות אלפי עובדים מועדפים כחברת החשמל, מקורות, בנקים, נמלים. שם הרוע פורח. והנפוטליזם.

מדברת על ההבנה שלו כי המצב הכלכלי בישראל קריטי. מחייב הידברות והתכוננות רב-רבדית. הוא קורא לזה "שולחן ארבע רגלי". ממשלה, מעסיקים, הסתדרות, מימשקים פיננסיים וכלכליים + רגולציה.

עופר עיני מבין היטב את הדילמה העכשווית, ולעתיד. אני חושבת שהוא סוג של מנהיג ראוי.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506976
נפוטיזם, אאז"ן. למי הכוונה כשאת אומרת "אנחנו רואות"? (ראיתי את הפניה הזאת בעוד תגובות שלך וכבר לפני כמה זמן הסתקרנתי)
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507056
נפוטיזם, כמובן. לא יודעת מהיכן הקלדתי את ה"ל" באמצע המילה.
'אנחנו רואות' - כי אנו תאומות זהות (הברמנית המקורית יצאה ראשונה לאויר העולם. מוזר, למרות אותם הגנים, ובית גידול סביבתי כמעט דומה - היא ספורטיבית ואסרטיבית ואני יותר בטטת T.V)
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507011
כמדומני שהוא יותר מפולפל מפרץ. שניהם עסקו בשימור כוחם וכוח המנגנון שבידם. העובדה היא שבזמנו של פרץ האגודים המיקצועיים המשיכו להיחלש למרות שמשבר תחילת שנות ה-‏2000 היה אופציה לבניית איגודים מסוג חדש והרחבה גדולה של מה שקרוי העבודה המאורגנת. גם עכשיו יש לעייני הזדמנות פז לזה אך הוא יפספס אותה, כי הוא רוצה רק עבודה מאורגנת ולא מתארגנת באופן ספונטני. ההסתדרות היא מה שנשאר ממכשיר ארגוני של שליטה פוליטית בעובדים. כמכשיר היא נחלשה אך פעיליה לא הבינו שהיותה מכשיר שליטה הוא שמחליש אותה. עייני והמנגנון שלו אינם מעוררים אמון ואינם מסוגלים להדליק את האנרגיות של עובדים שונים להתארגן. העובדים רואים את הועדים כבעלי פוטנציאל להיות נגועים בשחיתות, ככאלו שימכרו אותם תמורת טובות הנאה ואינטרסים שאינם האינטרסים שלהם. כל הנושא של הלנת שכר ברשויות המוניציפליות זכה להתייחסויות די מינוריות של ההיסתדרות- הן בימיו של פרץ והן אצל עייני. פעם אחת כשראה שאיננו מסתכן, הכריז על שביתה במשק בעניין הזה. בענייני מפעלי ים המלח, חיפה כימיקלים, מטרודן - לא במיוחד הרגישו את ההסתדרות. ראו שהיא לא רוצה לסכן אינטרסים שונים ולכן היו מאד אנמיים.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507042
תודה:)
וסליחה על המשך השאלות (כשיימאס לך אתה יכול להפסיק לענות!): מהו משבר תחילת שנות ה-‏2000?
ומה מחליש את האיגודים המקצועיים?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507053
המשבר בתחילת שנות ה-‏2000 הוא המשבר שנבע מהאינטיפדה והתפוצצות בועת ההייטק. את האיגודים המיקצועיים מחלישים בעיקר שני גורמים: האבטלה והם עצמם. לתפיסתי, אגוד מקצועי חזק -אינני מתכוון לחוזק של עובדי חברת החשמל ומקורות- הוא איגוד דמוקרטי ששואב את עוצמתו מלמטה. ההיסתדרות איננו איגוד דמוקרטי לכן אין בו את עוצמות המעמקים. היתה הבלחה של עוצמות כאלה בשביתת המורים אך עייני וארז הצליחו למרוח את העוצמות הללו.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507055
תודה. עכשיו נזכרתי בעניין בועת ההיי טק.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507081
לא מבין מה הקשר.
חיים רמון ריסק את ההסתדרות הרבה קודם, והעובדים בהיי-טק לא היו מאוגדים.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507101
א. כשכתבתי שההיסתדרות תרמה הרבה לריסוק עצמה, התכוונתי גם לזה. ההסתדרות רוסקה כבר ב-‏1985.
ב. 11% אבטלה שהיתה בתחילת שנות ה-‏2000 היתה של עובדי ההייטק?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507105
א. אז זה לא ממש קשור לנתניהו.
ב. מן הסתם היא לא הייתה של עובדי ההיי-טק, אז מה הם בכלל קשורים להסתדרות?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507112
אינני מבין מה אתה רוצה מחיי. הרי התייחסתי לשאלה של האייל האלמוני לגבי שנת 2000 .
אני מבין שאתה טוען שכל מה שקרה להיסתדרות ולשכירים כשנתניהו היה שר האוצר, אינו קשור אליו כלל. אין לי אלא לסיים את הויכוח באמירה שצדיק באמונתו יחיה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507151
אני לא מבין איך נתניהו אחראי לדברים שאירעו לפני כהונתו, ומה הקשר פיטורים בהיי-טק לכוחה של ההסתדרות, שלא הייתה רלוונטית בענף ההוא לא לפני ולא אחרי.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507153
במילים "תחילת שנות ה-‏2000 " אני מתכוון למשבר של תחילת שנות ה-‏2000. לגבי חלקו של נתניהו-אני מתכוון כמובן לכהונתו כשר האוצר ודרך טיפולו במשבר מ-‏2003. כבודו של קודמו- סילוון שלום במקומו מונח. למזלו של נתניהו היה לו מזל- אם אפשר להשתמש במבנה האבסורדי הזה של המשפט- והוא קיבל רוח גבית בין לאומית של יציאה ממשבר ההיטק. את ההתנהלות של נתניהו אז הגדירו הרבה כלכלנים כאובר קילינג. סיכם אותה גם אורי יוגב, כמדומני יועצו הכלכלי עכשיו-"שברנו את העבודה המאורגנת".
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507155
"למזלו היה לו מזל", אינו אבסורד כלל.
התכוונת "למזלו לא היה לו מזל" או "לחוסר מזלו היה לו מזל" ?
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507159
הוא התכוון לומר,
שהצלחה של נתניהו או כשלון מדיני של הפלסטינים לעולם אינם תלויים במעשיהם של בעלי הדבר.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507164
פרשן כמוך חסר בספורט. הניסוח איננו אבסורדי בתוכן שלו אלא בצורה: העלאת המילה "מזל" בריבוע.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506628
במיוחד בשבילך, לא רק פיתרון אחד - אלא שלושה

1. ישראל מוציאה המון על חינוך, כשמדד ההשוואה הוא "אחוז מהתמ"ג". למרבה הצער ישראל הרבה פחות עשירה ממדינות מערב אירופה, ולמורים לא משלמים ב"אחוזי תמ"ג", אלא בשקלים.
אם נשלב את הנתונים מהמסמך הקודם והמסמך הזה
נקבל שישראל משקיעה בחינוך 8.5% מהתמ"ג שהם כ-‏2193 דולר לנפש. לעומת זאת, שבדיה משקיעה בחינוך רק 6.7% מהתמ"ג, שהם 2445 דולר לנפש.
(התרגום לדולרים הוא התרגום הנכון להשוואה - במונחי כוח קניה)

2. גם "השקעה בחינוך בדולרים לנפש" הוא לא המדד הנכון - המדד המשקף יותר הוא "השקעה בחינוך בדולרים לתלמיד". אין לי נתונים על כמות התלמידים בכל מדינה, אבל לפי המסמך הבא של האו"ם
לאישה בישראל (בשנים 2000-2005) צפויים להיות 2.91 ילדים, לעומת 1.67 ילדים לאישה בשבדיה. לכן, ההוצאה בישראל בדולרים לתלמיד נמוכה דרמטית מההוצאה בשבדיה.
למרבה הצער במסמך של הכנסת אין את המספרים האלה (מהי ההוצאה בדולרים לתלמיד בכל מדינה), אבל ממוצע ההוצאה במדינות ה-OECD הוא 6936 דולר לתלמיד תיכון, לעומת 5959 דולר לתלמיד תיכון בישראל. כיוון שממוצע‏1 ה-OECD כולל מדינות כמו טורקיה ומקסיקו, אני יכול רק לנחש שההבדלים בין ישראל לשבדיה גבוהים בהרבה מ-‏1000 דולר לתלמיד.

3. לא כל תקציב החינוך הוא שכר למורים. לצערי למרות חיפושים ממושכים לא מצאתי נתונים השוואתיים, אבל לפי המסמך הבא
מורה ישראלי מרוויח 15,000$ לשנה, לעומת ממוצע של 45,277$ במדינות ה-OECD. הדרך היחידה להסביר את הנתון הזה בהינתן הנתונים של סעיף 2 (הבדל של 16% בהוצאה לתלמיד, אבל הבדל של 200% בשכר למורה) היא בכך שבישראל האחוז מתקציב החינוך שהולך לתשלום שכר למורים נמוך מאוד.
לא מצאתי נתונים מהימנים על הסיבה לכך, אבל טענה חוזרת היא שהסיבה היא כסף רב שהולך למערכת בירוקרטית.

_____
1 מה שלא הצלחתי לגלות זה איך מחשבים את הממוצע הזה. ביחס לגודל האוכלוסיה? ביחס לכמות התלמידים? משקל שווה לכל מדינה? אין לי מושג.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506637
לא זכור לי מי העיר על הנושא באייל, אך דובר על כ 1.5% שהולכים לביורוקרטיה, נשמע תמוהה, ומעמיק את התעלומה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506679
אבל הדולר הזה קונה יותר בארץ (PPP) והמשכורות נמוכות יותר (ומורה משווה את עצמו קודם כל לשכנו, ולאפשרויות התעסוקה האחרות העומדות בפניו).

למרות כל זאת יש עודף אדיר של כסף במערכת שלא ברור לי לאן הוא הולך (תגובה 463223).
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506701
לא, הוא לא.
אתה מוזמן לקרוא את המסמכים המצורפים - כל התרגומים לדולרים התבצעו במונחי כוח קניה (PPP), ולא לפי שער החליפין ה"רשמי".

והמשכורות נמוכות גם באופן יחסי למדינה - אני בחרתי להציג את הנתונים בדולרים, אבל הנתונים ב"משכורת כאחוזים מהתמ"ג לנפש" גרועים באותה מידה, אם לא יותר.

זה כן נכון שהנתונים קצת משקרים (הסתכלתי קצת יותר על הטבלאות בשביל להבין איך הגיעו לשכר ממוצע של 45,000$ ב-OECD, והבנתי את הרמאות שיש שם), אבל גם אחרי כל התיקונים מקבלים תמונה שאיכותית לא שונה מזאת שתיארתי (השקעה אדירה בחינוך כאחוז מהתמ"ג, השקעה ממוצעת במונחי כוח קנייה, השקעה נמוכה כשמביאים בחשבון את כמות הילדים האדירה שיש פה והשקעה נמוכה מאוד בשכר המורים עצמם).
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507210
מעניין אם חישוב ה''השקעה בחינוך בדולרים לתלמיד'' בישראל כוללת גם את הכספים המוזרמים לחינוך שלא דרך תקציב החינוך כמו התמיכה למוסדות דתיים וחרדיים. התשובה עשוייה להסביר את התעלומה או להעמיק אותה.
לגבי הבירוקרטיה של משרד החינוך, נראה שהטענות צריכות להיות בנוגע לתפקודה יותר מאשר בנוגע לגודלה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 507211
לכאורה תקציב המדינה אמור להיות חשוף לציבור (להוציא חלקים ממודרים. לתקציב החינוך אין שום סיבה להיות ממודר).

כלומר אם יש מישהו שמוכן להשקיע זמן באיסוף הנתונים, הוא אמור להיות מסוגל להגיע לכל התשובות. לצערי, המישהו הזה לא יהיה אני.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506629
התשובה בגוף המחקר של הכנסת-
ישראל מוציאה בערך כמו מדינות ה- OECD, אך ההוצאה מתחלקת על הרבה תלמידים (כי הריבוי הטבעי בישראל גדול יחסית)- כך שההוצאה לתלמיד קטנה בהשוואה ל- OECD.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506644
שכחת את פליטי השואה המובטלים ששירתו בקרבי וזקוקים להפריה מלאכותית.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506646
אפשר הסבר? (ללינק ).
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506690
מה דורש הסבר? הוא מפרט, באופנים שונים, מה השבר מתוך כלל ההוצאות של הממשלה, המוצא על חינוך במדינות שונות. לפי הלינק, בפרמטר זה ישראל היא מעצמה חינוכית מובילה.
נדמה לי שעדיין אף אחד לא הרים את הכפפה 506694
מצטער, עכשיו הלינק עולה כמו שצריך, קודם קיבלתי דף פתיחה של גוגל ותו לא .
מתנגד למאמר 507221
אין שום סיבה שמורה מן המניין יקבל משכורת מעל הממוצע, משום שהוא לא תורם שום דבר ייחודי או יצירתי לחברה.
אם אנשים מוכשרים ומוצלחים במיוחד ילכו להיות מורים, זה יהיה בזבוז אדיר. שילכו ליצור דברים בהיי טק או לכתוב ספרים או לחקור באקדמיה או לתפקידי ניהול ויזמות. בשביל ללמד גיאוגרפיה, אזרחות או מתמטיקה ברמה תיכונית, לא נדרש כישרון מיוחד. ההבדל לתלמיד אם המורה שלו יהיה מבריק, ממוצע, או גרוע - די קלוש, בוודאי אם מסתכלים בראיה ארוכת טווח. בתיכון ובבית הספר היסודי היו לי שפע של מורים גרועים, קצת מורים טובים. מה זה שינה לטווח הארוך בחיי? שום דבר.
יש כאלו שמשלימים בגרויות באופן אקסטרני בשנה אחת. הם נופלים ממישהו אחר? לא.
מתנגד למאמר 507227
על פי מה שאני קורא כאן אצלך- זה שינה גם שינה.
מתנגד למאמר 507238
בוא נבחן את זה לעומק.
מה מנע מהאנשים שלך לעשות בגרות עוד בתיכון? מורים גרועים, אי הבנת החשיבות או הבשלה מאוחרת של האופי.

השאלה המסקרנת היא:
האם מורים טובים יכלו להעביר את החומר טוב יותר, לשכנע בחשיבות העניין או להבשיל את האופי עוד בתיכון?
מתנגד למאמר 507246
"הדואג לשנה, זורע חיטה. הדואג לשנים, נוטע עצים. הדואג לדורות - מחנך אנשים".

אם המוכשרים והמוצלחים ילכו רק "ליצור דברים בהיי טק או לכתוב ספרים או לחקור באקדמיה או לתפקידי ניהול ויזמות", בדור הבא לא יהיה לך מי שילך להיי טק או לכתוב ספרים או לחקור באקדמיה או לתפקידי ניהול ויזמות. ההצלחה של ישראל דהיום במדע ובהייטק היא תולדה של מערכת החינוך של שנות ה-‏80. שגם אם לא היתה מדהימה, היתה סבירה בהחלט.
איך יראו ההייטק, המדע, האקדמיה והיזמות במדינת ישראל של עוד 20 שנה?
מתנגד למאמר 507265
על פי יאיר אנחנו משתפרים כל הזמן.
מתנגד למאמר 507287
אמנם אני חולק על דעתו של יאיר, אבל לקשר בין ההצלחה של היום במדע לבין מערכת החינוך של שנות השמונים זו הגזמה. האוניברסיטאות היום למשל, ברמת תואר ראשון ותלמידי מחקר, נמצאות במקום טוב מאוד בעולם (מהכרות מעמיקה שלי ושל חברי עם סטודנטים במוסדות מקבילים, לרבות ליגת הקיסוס) למרות שכל התלמידים הללו הם תוצר של מערכת החינוך הכושלת של שנות התשעים. יכול להיות שאנחנו מעריכים ביתר את התרומה האפשרית של בית הספר, כאשר הילד מממש חלק ניכר מהפוטנציאל שלו ע''י מציאת אתגרים סביבו, כאשר המערכת החינוכית כושלת בהעמדת כאלו.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507283
פתאום שמתי לב לעוד משהו שהפריע לי במאמר, מעבר לעובדה הבסיסית שכותב המאמר מסרב לכמת שום דבר עד שזה מגיע לכסף, ואז הכל מכומת לתפארה בסעיפים דבר דבור על מזומניו. אז נניח לרגע שזה רק הדמיון שלי, ונרד לשתי מילים שפתאום מצאתי שחסרות:
היצע וביקוש.
ז.א., ההסבר של המחבר מסביר שיש שלושה גורמים המשפיעים על השכר, למעט השעות -
1. נסיון,
2. השכלה,
3. רמת אחריות.

היצע וביקוש? לא, הם לא מופיעים ולו כזית. לא צריך להיות מהמאמינים שהבונוסים של AIG מוצדקים כי המנהלים ה'טובים' שווים את כל הכסף גם אם הם לא מביאים תוצאות וגם אם אין להם לאן ללכת, כדי לתמוה איך זה שבמשוואה שמחבר המאמר מביא אין שום מקום להיצע וביקוש, למעט ההנחה (ההגיונית) שאם נזרים מספיק כסף למשכורות כולם ירצו לעבוד שם (למרות שמהמאמר אני מבין שיותר קל ויותר משתלם לעבוד בהיי-טק או ראיית חשבון או כל דבר שאפשר לפטר בו עובדים, אה, רגע).
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507285
"למעט ההנחה (ההגיונית) שאם נזרים מספיק כסף למשכורות כולם ירצו לעבוד שם". ומה זה אם לא היצע וביקוש? אינך מסוגל להשתחרר מהסכמות ולהבין ששוק העבודה איננו שוק משוכלל. אם אנחנו מגדירים מה אנחנו רוצים ממורה, אין מנוס מלשנות באופן מכוון את השוק. על פי התמיהה שלך בחסרונן של שתי המילים:היצע וביקוש, פשוט אינך מבין איך מתנהל שוק העבודה. כרמו הרבה שווקים אחרים, כשלי השוק אינם פחותים מהמצבים בהם השווקים מתפקדים היטב: ההיצע והביקוש קובעים את א השוק ואיכות התפקוד היא חלק מהביקוש. ב"שוק" ההוראה, איכות החינוך איננו חלק מהביקוש וההיצע ולכן אפשר לומר שיש כאן כשל שוק חמור ואולי זה פשוט איננו שוק.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507290
אם אתה מסוגל לראות היצע וביקוש רק בהצעות לשיפור משכורת המורה,
ולא מסוגל לראות אותן בגורמים המשפיעים על משכורת המורה כיום, ואם אתה מסוגל לראות את המשכורת כגורם היחיד שיתקן את החינוך, בעוד שלכל דרישת פיקוח או כימות שאיננה קשורה לתלוש אתה מתנגד -

אזי דווקא כנראה לא אני זה שלא מסוגל להשתחרר מהסכמות.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507293
ובמה עוד *אתה* רואה היצע וביקוש בהוראה?
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507337
נאמר ככה, העובדה שלא מעטים מחברי יכלו לעשות תעודת הוראה 'על הדרך' כגיבוי למקרה שלא ימצאו עבודה, אומרת משהו על ההיצע. כמוה אומרת העובדה שדרישות הסף להוראה נמוכות מאוד היום. אז כן, אפשר לחשוב שהסיבה היחידה לכך היא כסף, ולהאמין ש,כדבריו האירוניים של בן-גוריון לרב מיימון, ''בעד מספיק כסף תמצא גם שונאי בצע'', אבל העובדה בעינה עומדת שבמערכת החינוך יש הרבה מורים שהגיעו לשם כי אחרים לא רצו להגיע, ואותם מורים מן הסתם גם משפיעים על הביקוש של אלה שלמדו אצלם. ונסיון לשנות רק את השכר בלי לנכש את המערכת הוא טיפול רק בצד אחד של הבעיה, שמשול להנחה שאם נגדיל עכשיו את שכר המנהלים בוול-סטריט, ייפתר המשבר הכלכלי.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507296
היצע וביקוש הוא גם שכר לימוד ומה שההורים- הלקוחות- רואים כאיכות בית הספר. במערכת חינוך ארצית יש כשל שוק מובנה אם יחליטו להפריטה ולהשתיתה על היצע וביקוש. למערכת הזאת יש אותם מאפיינים כמו למערכת הבריאות:יש מרכיבים קשיחים:
א. אין ל"קונים" אופציה לא לקנות.
ב. ה"בחירה" החופשית אינה קיימת כי מדובר באוכלוסיה שלמה שחלק ממנה -חלק לא קטן- חי על הבנקט ומסוגל לשלם מעט לחינוך. החלק הזה אינו מסוגל לממן אפילו את המשכורות שמשלמים היום למורים. תבדוק איכות של מערכות חינוך בעולם- מערכות ארציות ולא איזה בית ספר פרטי משובח- תראה שביקוש והיצע אינם המרכיבים העיקריים של אותן מערכות.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507334
אני מדבר על היצע וביקוש בבחירה להיות מורה, לא אצל תלמידים.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507315
הבעיה היא שההיצע כאן בלתי מוגבל (אנשים תמיד יעדיפו ללמד דרדקים מאשר לשמור על פתחי הבתים או לאסוף תפוחי אדמה) ואילו הביקוש גמיש (אנשים לא מצפים ליותר מדי ממערכת החינוך ותמיד אפשר לא לחנך/ללמד בכלל). יש משהו בדברי איציק : יש כאן סוג מסויים של כשל שוק. אם היו פועלים כאן רק ע"פ היצע וביקוש משכורות המורים היו נמוכות עוד יותר.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507316
גם זמן המשוב.

קראתי בכתבה מהשבוע האחרון שהיא ראיון עם ראשי ערים. החינוך הוא אחת הנקודות הראשיות שעולות שם. אחד מראשי הערים מזכיר כבדרך אגב שהורים רבים רואים באחוז הזכאויות לבגרות כקריטריון חשוב בבחירת מקום מגורים.

כלומר הם מחליטים על העתיד לפי משהו שמושפע ממערכת החינוך ב־10 או 15 השנים האחרונות. מן הסתם עד שילדיהם יגיעו לגיל בחינות הבגרות יעבור מספר שנים דומה. מה הם יעשו אם יתברר באמצע הדרך שבחירתם היתה שגויה?
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507320
יעברו דירה, כמובן...
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507321
למה לעבור דירה? -אפשר למסור את הילדים לאימוץ.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507322
זה תמיד אפשרי, אבל במה זה יעזור?
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507325
אז לא איכפת כבר ממערכת החינוך במקום מגוריך.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507329
אם הילדים שלך לא בחזקתך אז אתה לא מוטרד משכנים צעירים וחסרי חינוך?
עם קטן, מוקף אויבים. 507332
מוטרד, אבל פחות. הסורגים טובים כנגד מי שבחוץ ומנסה להכנס. ממי שכבר בפנים הסורגים מפריעים להמלט.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507326
הם יגלו את זה רק לאחר שהילד הראשון כבר יעבור חלק נכבד מחינוכו. ישנם גם גורמים אחרים: כל החברים של הילד נמצאים שם. למעבר למקום אחר יש מחיר גבוה.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507333
בהנחה שהם עוקבים אחרי החינוך של הילד הראשון שלהם ואחרי תוצאות הבגרות של הישוב, הם יגלו את ההתדרדרות במהלך השנה בה היא תתרחש.

מהבחינה הזאת, כל בחירת מקום היא הימור.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507341
תוצאות הבגרויות משקפות את השנים הקודמות. לכן גם אם מערכת החינוך כיום טובה, התוצאות יכולות להיות עדיין נמוכות (ולהפך).

למעשה אחת התוצאות של הכנסת מבחן משווה (גם בהנחה שמלחתחילה הוא השווה השוואה טובה) הוא בכך שלומדים כדי לקבל תוצאות טובות במבחן ולאו־דווקא כדי ללמוד טוב: זה ניצול יעיל יותר של הזמן.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507522
אנשים גם תמיד יעדיפו להיות מהנדסים על לאסוף תפוחי אדמה. הם גם יעדיפו להיות מנכ''לים של חברת ענק מאשר לאסוף תפוחי אדמה. זה לא אומר שבתחומים האלה ההיצע הוא בלתי מוגבל. בשביל להגביל את ההיצע, כל שעליך לעשות הוא להעלות את תנאי הקבלה, מה שיעלה את איכות המורים, וגם יקטין את ההיצע, ולכן יעלה את המשכורות.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507523
אני לא בטוח שאני מעדיף להיות מהנדס על לאסוף תפוחי אדמה.

במילים אחרות, יש שאלה של התאמה לתפקיד והיצע וביקוש הוא לא תמיד המנגנון המתאים לארגון חברתי. ובכלל, זה לא הולך הפוך? במקום להעלות את תנאי הקבלה, אפשר להעלות את המשכורות, וכתוצאה מכך תנאי הקבלה יעלו. זה עבד בהיי-טק, ובמדעי החברה לסוגיהם. מדוע שבהוראה זה יהיה אחרת?
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507593
עדיף מהנדס, הקפה יותר טוב, סמוך עלי בעניין הזה.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507600
לא נכון! אנחנו, אוספי תפוחי האדמה, שותים בד"כ קפה מבושל במה שנקרא פינג'אן מאז השירה הפלמ"חניקית.
(לא שיש לי משהו נגד אספרסו)
חמסין טוב, רגע לפני שגולש, מפעילים את המזגן. 507601
יכול להיות, אבל הקפה שלנו נלגם באווירה ממוזגת.
בקיץ הזה נלבש מעט ונישן בסיפריות. 507623
מזגנים הה? טוב- אאאה... אין כמו לאכול תפו"ד אמיתי, ישר מהאדמה!
בקיץ הזה נלבש מעט ונישן בסיפריות. 507627
אז לא סקלת אבנים בשדה!
אין כמו אבן בעל טריה, ישר מהאדמה, מנוגבת ביד ולא שטופה...
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507604
אולי. אבל הסטיגמה החברתית תהרוג אותי.

אני אנצל את התגובה כדי להוסיף משהו: אני מכיר לא מעט אנשים מבריקים ממדעי הרוח וגם כמה ממדעי הטבע (לא הטכנולוגיה) שהיו הולכים להוראה בשמחה. הם לא מחפשים להרוויח כמו אנשי היי-טק, רואי-חשבון או עורכי-דין, אחרת הם לא היו פונים ללמוד מקצועות לא מעשיים מלכתחילה. אבל הם כן מחפשים מסלול מקצועי שיאפשר להם לפרנס משפחה באופן סביר. הבעיה אינה היצע וביקוש, כי בכל מקרה הממשלה היא זאת שקובעת את משכורות המורים. הסוגיה היא איזה אנשים אנחנו רוצים שיהיו מורים ומהו המחיר שאנחנו מוכנים לשלם עבור אנשים מתאימים. הם נמצאים כאן בינינו אם רק נרצה.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507500
אם בהיצע וביקוש ושוק חופשי עסקינן, מה דעתכם על ההצעה הבאה ההופכת את הקערה על פיה. הורים יקבלו מהמדינה תלושים לחינוך (ילדים ממשפחות חלשות ובפריפריה יקבלו יותר תלושים) בתי ספר ומורים יצטרכו להתחרות ביניהם על תלמידים, התגמול למורים ולמנהלים יהיה בהתאם למספר התלמידים הלומדים אצלם. ההנחה היא שההורים יבחרו בהתאם לאינטרס של ילדיהם. המדד יהיה שביעות הרצון של ההורה ולא רק מדד בירוקרטי אוביקטיבי. אם אני לא טועה מערכת מסוג זה נהוגה בהולנד, ארץ מתקדמת ומפותחת.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507501
משנה סדורה בנושא זה העלה המגיב הותיק ''יעקב'', כדאי לחפש ולקרוא.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507506
תגובה 205489 והפתיל הקצר שאחריה.
תגובה 213740 והפתיל המאוד מאוד ארוך שאחריה.
איך קובעים שכר? 507520
ממתי שכר נקבע על פי ותק וידע?

שכר נקבע על פי היצע וביקוש. יש המון מורים, ולא חסרים מורים, אז שכר המורים נמוך. יש מעט מהנדסים, וחסרים מהנדסים, אז שכר המנדסים גבוה.
איך קובעים שכר? 507521
וביתר פירוט (כי אני רואה שנכתבו דברים דומים למעלה) - הפרמטר שהגיוני לשנות הוא תנאי הקבלה. ברגע שתעלה את תנאי הקבלה, ההיצע יצנח, ולכן לא תהיה ברירה להעלות את השכר בהתאם לצורכי השוק.
איך קובעים שכר? 507537
הבה נדבר ברורות: רוב המורים הן מורות שלא ממש חוצות את רף השליש התחתון של מבחן האינטלגנציה וההשכלה הנרכשת. לפחות כך הדבר בבתי הספר היסודיים. למה שנצ'פר את חוסר היכולת במקום לתמוך בתכנית מקפת להעלאת רמת החינוך בהתאם ליכולת ההוראה?

אה, PC, סוציאל-דמוקרטיזם. תנו לחיות לחיות. אפילו אם הן טמבליות לגמרי ומזיקות לגורים שלנו בדרך להיות בוגרים אחראיים לגורלם העצמי. ביטוח לאומי, לא פרטי.
איך קובעים שכר? 507540
דווקא מהנדסים לא חסר, וכרגע יש לא מעט עודף, ובכ''ז שכר המהנדסים ירד קמעא, אבל טרם הגיע לשכר המורים.
איך קובעים שכר? 507565
אתה ודאי מאמין שאם יהיו פחות מורים אז השכר שלהם יעלה?
איך קובעים שכר? 507571
אם תצטרך ללמד 100 תלמידים, לא תרצה יותר כסף?
איך קובעים שכר? 507584
אתה אשכרה רוצה ללמוד יחד עם עוד 100 תלמידים בכיתה?

__________
אגב, תמונות מהגמנסיה הרצליה בטרם קום המדינה מראות 20 תלמידים בכיתה. גג. שים לב שמורה היום מלמד הרבה יותר תלמידים, אבל מקבל הרבה פחות.
איך קובעים שכר? 507586
מורה מקבל היום הרבה פחות מאשר לפני קום המדינה? לפי איזה נתונים?
איך קובעים שכר? 507596
אני לא רוצה ללמוד עם עוד מאה תלמידים. מנסיוני מקורסי מבוא באוניברסיטה זה לא כיף.

זו היתה תגובה להצעה של לירן להעלאת הביקוש. אם יהיו פחות מורים הם כנראה יצטרכו ללמד יותר תלמידים.
איך קובעים שכר? 507594
ועכשיו, הוא לא רוצה יותר כסף? מה עזר לו?
איך קובעים שכר? 507610
לא. לא אלמד 100 תלמידים. בתוך השאלה שלך מצויה כל אי ההבנה מהי מהות העיסוק שנקרא הוראה- בכוונה אינני משתמש במילה חינוך, למרות שהייתי צריך.אתה מתייחס לזה כמו שיהודה ברקן הגדיר באחת התכניות שלו שאפשר להביא כל אשה שתתפשט- השאלה היא של המחיר. כל אחת/ד מסוגל פיסית להתפשט. לא כל אחד מסוגל ללמד 5 תלמידים לא כל שכן 40 וודאי שלא 100 . אינני מדבר על הרצאה/ הופעה אחת.
איך קובעים שכר? 507613
מנסיונך כמורה, מהו גודל כיתה אופטימלי?
איך קובעים שכר? 507621
בד"כ 25 תלמידים. יש שעורים שעדיף פחות- אם בונים את השעור כסדנא.
איך קובעים שכר? 507575
אם יהיה מחסור במורים, המדינה תיאלץ לנקוט צעדים בשביל להגדיל את כמות המורים. הדרך הסבירה היחידה שאני מכיר לשם כך היא שיפור תנאי התעסוקה (וכמובן, אחת האופציות לכך היא עליה בשכר).
איך קובעים שכר? 507578
"המדינה תצטרך לנקוט צעדים". היצע וביקוש לא מספיק טוב בשבילך?
איך קובעים שכר? 507583
הואיל ומורים הם עובדי מדינה, אני לא יודעת עד כמה היצע וביקוש תקפים עליהם. הואיל ובמורים עסקינן, במקרה של מחסור חריף במורים, יקח זמן להכשיר חדשים, ובינתיים הילדים (והמורים הקיימים) יסבלו.
איך קובעים שכר? 507589
גם במקרה של עודף מורים, ודרישות קבלה נמוכות מדי להוראה, כמו שיש היום - הילדים סובלים.
איך קובעים שכר? 507598
לא נראה לי שיש *עודף* מורים, ע"ע ההתעוררות של משרד החינוך לפני כמה חודשים, כשגילו שפתאום חסרים מורים לאנגלית, וע"ע התוכנית המזורזת להכשרת מורים מקרב מפוטרי הייטק.
איך קובעים שכר? 507602
להעלות משכורות? אין כסף! ישלחו מורות חיילות ויעשו תשדירי שירות בטלוויזיה ל"העלאת המוטיבציה" ללימודי הוראה.
עדיף 509114
המורות-חיילות המעטות שהכרתי (בנסיבות חברתיות כמובן) היו מוכשרות בהרבה מרוב המורים שלי, נדמה לי שחוסר הניסיון התחלתי בהוראה יותר מפוצה ע"י כישרון ומוטיבציה, מה שאין לרוב המורים.

כשחושבים על זה, זו יכולה להיות נקודת פתיחה טובה למסלול המרכזי להכשרת מורים בארץ. אחרי מיונים צבאיים* (שיכולים להיות מקיפים וקשים בהרבה מקבלה לאחת ממכללות ההוראה בארץ) וקורסים צבאיים, לאפשר למורות חיילות טובות להפוך למורות עובדות משרד החינוך (עם השלמת תואר ע"ח המערכת) בדומה למעבר שיש היום בין תפקידים מסויימים בצבא למקבילים שלהם במערכת הביטחון.

אני עדיין מעדיף את שיטת הוואוצרים, תגמול (ברמת הבי"ס) לפי הישגים (לימודיים וערכיים), חוזים אישיים למורים מול בית הספר ויכולת מעבר בית-סיפרית לתלמידים, אבל במסגרות הקיימות, מורות-חיילות זו דרך טובה להכניס אנשים מוכשרים למערכת.

*כן, כן, אני יודע שיש כאלו שלא אוהבים את הצבא בכל מקום. זה יכול לעבור דרך שירות לאומי באותה מידה.
עדיף 509146
הכל טוב ויפה, אבל אף אחת מהמורות-חיילות ש*אני* היכרתי לא הייתה שוקלת להיות מורה באזרחות, למעט הוראה באוניברסיטה.
מדגם מייצג? 509147
כמה מורות חיילות שלימדו תלמידי כתה א' לקרוא ולכתוב יצא לך להכיר? כמה מורות חיילות שהגישו תלמידים לבגרות?
מדגם מייצג? 509163
לאלמוני - כמובן, אבל בכל זאת קל יותר לפתות להישאר במקום מסויים שמישהו שכבר נמצא בו מלהביא מישהו חדש.

המורות-חיילות שהכרתי התעסקו עם נוער בעייתי, שזו גם בחירה של המערכת, להציב אותן במקומות הקשים יותר. אני לא יודע מה שיעור הניגשים לבגרויות היה במוסדות הללו.

הורי לימדו אותי קרוא וכתוב (והם אינם אנשי חינוך) לפני כיתה א', ולחלק ניכר מהבגרויות למדתי (וכמדומני גם חלק מחברי) מספרים, לכן נדמה לי שמה שהן עושות קשה בהרבה מללמד ילדים נורמטים קרא וכתוב או להגישם לבגרות.
מדגם מייצג? 509164
אצלי בבית ספר היסודי היו מורות חיילות ללימוד ערבית, ולא היינו מוגדרים כ"נוער בעייתי". לפחות לא יותר מאשר כל נוער אחר בגילאי 13-14 (בבית ספר שהדרכתי בו היו מורות חיילות שעבדו בכיתות של ילדים חירשים, אבל הן לא היו "תחליפי-מורה").
מדגם מייצג? 509168
לא טענתי שכל המורות-חיילות עוסקות בנוער בעייתי, רק המיעוט הקטן שיצא לי להכיר.
(לא ניסיתי לסתור אותך) 509169
מדגם מייצג? 509165
הוריך לימדו *ילד אחד* קרוא וכתוב. ללמד כיתה שלמה במקביל כמדומני קשה בהרבה.
מהו חינוך? 508280
מילים כדורבנות!
חינוך ולא לימוד חומר הוא המפתח ליצירת בוגר אחראי, רציני ויצרני. שיהיה טוב גם לחברה וגם לעצמו.
מהו חינוך? 508281
איך אומרים "משרד החינוך" באנגלית?
אתה שואל ברצינות? 508286
ministry of education israel
אתה שואל ברצינות? 508287
אני שואל כי לדעתי אין מילה נפרדת ל"חינוך" באנגלית. education זה יותר "השכלה" , לא?

החשד שלי הוא שיש כאן יומרנות לקרוא למשרד "חינוך" ולצפות לקבל את זה. לו היו קוראים למשרד "משרד ההשכלה", היה אפשר להשאיר את הטרוניות על אופי התלמידים אצל ההורים שלהם ולהתרכז בבעיה אחרת, לא פחות חשובה- הבורות של התלמידים.
אתה שואל ברצינות? 508289
אולי עדיף ministry of indoctrination
אתה שואל ברצינות? 508290
אפשר לפצל, למשרד ההשכלה ולמשרד ההליכות והנימוסין.
יְשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ, עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, 508291
מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים

אם כבר יש לך שרים המחפשים תיק, אז עדיף לפצל למשרד ההשכלה, למשרד ההליכות ולמשרד הנימוסין.
מעתה אמור. 508292
הקטע הזה בהגדה תמיד נראה לי כמו פרודיה על חיי האקדמיה. מצד שני, מהי הגמרא אם לא אסופת מאמרים בנושא המשפט העברי.
יְשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ, עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, 508379
ואל תשכח לפצל את המשרד להליכות למשרד להליכות רגילות ולמשרד להליכות מטופשות.
אתה שואל ברצינות? 511397
הסכלה, לא השכלה. ובאירן גם משרד ההסקלה.
אתה שואל ברצינות? 511403
לאינקוויזיציה בימי הביניים היה את משרד האסכלה.
אתה שואל ברצינות? 511413
לאמיתו של דבר, ברוח פיצולי המשרדים בשם הבזבוז וההסכמים הקואליציונים, אני מציעה לפצל למשרד ההשכלה, למשרד ההליכות, ולמשרד הנימוסין.
אתה שואל ברצינות? 511414
תגובה 508291
אתה שואל ברצינות? 511540
וואלה.
אתה שואל ברצינות? 508293
"היה אפשר להשאיר את הטרוניות על אופי התלמידים אצל ההורים שלהם"...
יש לי חברה שנוטה להתלונן רבות על בתה בסגנון "איזו מין התנהגות זאת מצדה? אני לא מבינה את זה. אותי לא חינכו ככה"...
אתה שואל ברצינות? 508295
נכון, יש אנשים שמאשימים את *עצמם* אם ילדיהם לא מחונכים. זה שאתה יודע מי אשם לא צריך למנוע ממך להתלונן על ההתנהגות עצמה.
אתה שואל ברצינות? 508301
אבל היא מאשימה את החינוך של בתה...
אתה שואל ברצינות? 508306
גם הורה לא אחראי לכל החינוך שהילד שלו מקבל. הילד סופג חינוך מכל מי שהוא פוגש, ואם החברה שבה הוא חי היא שונה מזו שההורה גדל בה אז גם אם ההורה נותן בדיוק אותו חינוך שהוא קיבל הילד יקבל חינוך אחר. כמובן, מהתאור שלך נשמע שהאם משלימה (אולי באי רצון) עם העובדה שהבת לא מתנהגת כפי שהיא היתה רוצה - ואולי זה מקור הבעיה...
אתה שואל ברצינות? 508311
בספר ''בלזק והתופרת הקטנה'', (ספר סיני מודרני), מתלונן המספר שהצרות התחילו כשהחליפו את שמו של משרד ההשכלה, למשרד החינוך.
אתה שואל ברצינות? 508312
אז בסינית יש מילים נפרדות לכך?
אתה שואל ברצינות? 508313
זה בלי ספק נחוץ. יהיה די מטופש לשלוח אדם ל-''מחנה השכלה מחדש''.
מכלל ההן 508318
ולשלוח אותו לחינוך מחדש, זה מחוכם?
מכלל ההן 508319
נראה לי שלא, אבל יכול להיות שזה רק בגלל החינוך הקלוקל שקיבלתי ושלאחר כמה חודשים במחנה כזה אני אשתכנע שכן.
מכלל ההן 508320
המונחים הסיניים המקוריים לציון המחנות האלה לא דיברו על חינוך אלא על בנייה וניקוי. "ניקוי הנפש" - מונח חיובי הקשור בתורה הטאואיסטית, שממנו נתגלגל בסופו של דבר ה-Brainwashing המערבי בעל המשמעות השלילית. מונח נוסף היה משהו שנשמע כמו "גאי-זאו" (בטח כתבתי את זה לא נכון), הקרוב ביותר במשמעותו ל-reconstruction - "הבנייה מחדש".
ארכיבאי! 508325
אני חושב שאיתרנו הרגע את המתרגמת של הספר. עוד גוגל אחד והחשמנית מזוהה.
אתה שואל ברצינות? 508315
כן: "אולימפיאדה" ו"תיירים" - לא חשוב איזו מילה לאיזה מונח (נפרדות אך מתחלפות?).
אתה שואל ברצינות? 508316
מסתבר שכן, אלא אם המתרגם לקח חופש מופרז לעצמו, אין לי פרטים נוספים, הספר לא הרשים אותי, אם כי הנושא הוא מאוד מענין מבחינה אינפורמטיבית, וזה המשפט היחידי שנחרט בזיכרוני.
בחזרה לאלף בית / עינת וילף ומירי וילף 509154
הייתי רוצה לעמת את כותב המאמר עם הגישה הזאת:
עד עכשיו פגשתי באופן אישי את מערכת החינוך עד כיתה ה', ובינתיים אני לא רואה את כל המורים הגרועים והאיומים שמדברים עליהם כאן. כל המורות פועלות מתוך רצון ומוטיבציה. אולי אין להן את הכישורים האינטלקטואליים של פרופ' לפילוסופיה, אבל יש להן את הכישורים ללמד ילדי בי"ס יסודי. אולי פשוט יש לנו מזל.

אני מבינה שבתיכון המצב נהייה קשה, ונראה לי שהגישה המערכתית בקישור שהבאתי מתייחסת לסיבות הגורמות לקושי, הרבה יותר מהעלאת המשכורת למורים.
כמובן, מימוש התוכנית מחייב חקיקה רצינית, מפני שיש צורך להפוך פסיקות בימ"ש שכבר ניתנו בעבר.
בחזרה לאלף בית / עינת וילף ומירי וילף 511399
בתור תלמידה בכיתה ה' את מרשימה מאד. מי אמר שמצב ההשכלה גרוע?
בחזרה לאלף בית / עינת וילף ומירי וילף 511404
אני חושב שהיא התכוונה שהיא אם לילדים בכיתה ה' (אבל בכל זאת מצחיק)
בחזרה לאלף בית / עינת וילף ומירי וילף 511411
אה.
לגבי הגדרתך לחינוך 511269
אני מסכים שנימוס זה דבר חשוב מאוד בעולם
גם חשוב מאוד שאנשים יכירו את העולם ויהיו מודעים לתוצאות של המעשים שלהם. אמנם משהו בהגדרה הזאת הוא מאוד מכני בשבילי, כיוון שלהבין סיבות ותוצאות הוא תהליך לוגי כמעט לחלוטין, אבל מה לגבי לבחור גם את המעשים הנכונים והטובים ?

אם כך, האם העובדה שמישהו עבר את גיל 30 ורכש תואר דו חוגי מבטיחה את היותו מוסרי ? אני בספק רב לגבי כך.

לדעתי, מעמד חברתי והשכלתי של בן אדם לא מבטיחים את האיכות האנושית שלו בשום צורה, והרי אנחנו רוצים שמורים ישמשו דוגמה ומופת לתלמידים בחייהם הבוגרים, עיקר תחילה מבחינה מוסרית.

לכן בסופו של דבר אני חושב שהבעיה של החינוך היא בעיה תרבותית חברתית. לדעתי כל אחד מאיתנו צריך לעשות עם עצמו חשבון נפש ולשאול את עצמו האם המעשים היום יומיים שלו מביאים אותנו לחברה טובה, תרבותית ומוסרית יותר (מהבחינה הזאת מאוד התחברתי לדוגמאות שנתת כגון "הזעפת הפנים").

באהבה,
עמית
חינוך - המספרים כאן וברחבי העולם 521470
Ynet מפרסמים כתבה ממצה ומקיפה למדי המשווה את ההשקעה בחינוך בישראל לזה שבשאר העולם - במיוחד באירופה ובמזה"ת.

מסקנת המרואיין המובא בסוף הכתבה היא שלמרות שההשקעה בחינוך ביחס לתוצר הלאומי הגולמי בישראל גבוהה ביחס למערב, היא אינה מספיקה. סיבה אחת לכך היא חלקם הגבוה של הילדים מקרב האוכלוסיה בישראל, מה שככל הנראה גורר מספר גבוה של מורים המחלק את סך ההוצאה (אם נזניח את ההוצאה על ביורוקרטים במערכת החינוך).

בנוסף להגדלת תקציב החינוך, שיפור אפשרי נוסף, אוטופי משהו, הנרמז בראיון הוא העלאת רמת המשמעת בכיתות, תוך הגדלתן וצמצום מספר המורים תוך שכרם בהתאם.

חינוך - המספרים כאן וברחבי העולם 521483
השורה האחרונה שלך היא הפוכה לדעתו של המרואיין. הוא אינו ממליץ כדרך לפתרון על העלאת המשמעת תוך הגדלת הכתות. הוא תולה את ההבדלים במישמעת בין ישראל ליפן למשל, בהבדלים תרבותיים בסיסיים בין העמים.
הנה הקטע הרלוונטי:

יש כאלה שטוענים שאפשר ללמוד טוב גם בכיתות גדולות. מרבית המחקרים שבדקו את הנושא מראים שלימוד בכיתות גדולות הוא בעייתי, בעיקר כשמדובר באוכלוסיות קשות עם בעיות משמעת. הבעיה היא שבישראל בעיות המשמעת הן נפוצות, וכיתות הלימוד הן גדולות גם בבתי הספר של האוכלוסיות הקשות ביותר".

"מספר התלמידים משפיע גם על שיטות החינוך. בסקנדינביה, למשל, עברו במידה רבה מלימוד פרונטלי ללימוד בקבוצות קטנות תוך שימוש רחב במחשבים. אלה שיטות שאי אפשר ליישם בכיתה של 30 ילדים. עדיין לא ברור עד כמה השיטות החדשות הללו הצליחו.

"יש מדינות, כמו גרמניה וצרפת, ששומרות על הישגים טובים בשיטות הוראה פרונטליות ומיושנות כמו שלנו. אבל אלה מדינות שיש בהן פחות בעיות משמעת, בגלל תרבות אחרת ויחס אחר למורים, וגם הכיתות שם קטנות יותר".
יפן זה כאן 521678
שיפור ההתנהגות אמנם לא צויין מפי המרואיין, אך נראה שאפשרות זו כן עומדת על סדר יומו של משרד החינוך:
"בכל מקצוע הנלמד בכיתות ז'-י"ב, ייתנו המורים שני ציונים: אחד בהישגים לימודיים והשני בהתנהגות. בתעודה עצמה יופיע ציון התנהגות שיורכב מממוצע של ציוני המורים בהתנהגות בכל אחד מהמקצועות וכן מציון בהתנהגות כללית של התלמיד בבית הספר - אך מחוץ לשיעורים. "
יפן זה כאן 521684
ואיפה הציון הזה ישפיע?
מי שנכשל בהתנהגות לא יהיה זכאי לתעודת בגרות?
האוניברסיטאות יתנו בונוס למי שיש לו 5 יחידות בהתנהגות?
פקולטות יוקרתיות לא יקבלו מועמדים עם ציון של פחות מ 90 בהתנהגות?
יפן זה כאן 521687
יהיה אפשר לשפר את הציון בהתנהגות?
יפן זה כאן 521688
ודאי.
בקורסים של ''תחמן''
יפן זה כאן 521706
(:
יפן זה כאן 521874
חשבתי שאנחנו מדברים על המרואיין-פרופ' גבריאל סלומון. ההצעה בהארץ היא הצעה של איזו ועדה במשרד החינוך. ההצעות שלה הן לטעמי משוללות כל ערך ושטחיות. אפשר להוסיף אותן להצעות של לימור לבנת להעמיד דגל ישראל בכל כתה ולחייב את התלמידים לעמוד כשהמורה נכנס. אפשר גם לחייב לפנות למורה בתואר אדוני המורה ולנשק את היד של המורה.
יפן זה כאן 521925
למה לעצור ביד, אם אפשר לנשק את הגב? (ולהחליק למטה)
יפן זה כאן 521938
אח, נזכרתי במורתי ללשון מכיתה י'. בזכותה קיבלתי ציון גבוה בדיגדוג, סליחה, דקדוק.
(לא באמת, כלומר הציון כן, כל השאר היו חלומות בהקיץ).
יפן זה כאן 522671
''לו רק היית קצת פחות המורה שלי...''
יפן זה כאן 522098
למקרא הדברים אלו הולך ומתברר לך שחלק גדול מן האשמה במצב בהחלט תלויה על צוארם של אותם חמורים המתקראים "גורמים מקצועיים במשרד החינוך". לא בקלות דעת השתמשתי בכינוי הגנאי "חמורים". ממש בא לי להפוך עביט שופכין של חרמות וגידופים על ראשי ה"חינוכיים" האלו.

כאשר מתברר שכל עשרת בתי הספר המצטיינים (בציוני הבגרות) הם בתי ספר פרטיים וכאשר רואים את ההצעות האויליות שמציעים אותם אלו המגלמים את "חרש, שוטה וקטן" בגוף אחד, בעל כורחך אתה נאלץ לחשוב על מידת תרומתם של אותם "מתקנים" מופלאים עצמם לקלקלה אותה הם מתיימרים לתקן כעת.

האם לא ברור עתה שחלק נכבד מאוירת ההפקרות וחוסר השליטה בבתי הספר הציבוריים שלנו, היא באשמת תיקוניהם ותקנותיהם הפסבדו-ליברליים של המחדשים הללו. אני מתיחס בעיקר לתקנות שהגבילו את יכולת הניהול האוטונומית של הנהלות בתי הספר והשליטו מדיניות של שיוויון הזדמנויות מזוייף בין כל ילדי ישראל.

הרוצים להקל יאמרו שהמצוקה הפיזית והתקציבית היא שיצרה את ההווה המעיק. אבל האם אין כאן קל וחומר? אם המצוקה הפיזית והתקציבית היא נתונה, האם לא קל וחומר שהיה אסור להפוך את בתי הספר לבני ערובה של תלמידים שאינם מתאימים למסגרת?

במקום להרבות ולגוון במסגרות ואפשרויות, ובמקום להכיר בעובדה שיש משפחות וילדים שמקומם לא יכירם בבתי ספר רגילים, החליטו שהחינוך של כל ילדי ישראל יחכה עד שימצא הפתרון לבעיותיהם של התלמידים והמשפחות הקשות ביותר. כל השרשרת המסורבלת והרגישה הזו חוברה ע"י החוליה החלשה ביותר שלה.

תיקון המערכת לא יבוא מהצעות הקש הללו. התיקון הראשון הנדרש הוא החלפה רדיקלית של כל הפרסונאל של משרד החינוך.
נ.ב. 522099
נ.ב. 522101
המאמר שהבאת אינו קשור למה שכתבת בתגובה הקודמת.
יפן זה כאן 522100
לא מדובר בדיוק על "בתי הספר המצטיינים" אלא "בתי הספר עם ריכוז המצטיינים הגבוה ביותר".

באמת מפתיע בבית־ספר שמציב סף קבלה של 85 יצליח להוציא תלמידים רבים עם ציון 90 ומעלה.

סביר להניח שאותו בית־ספר גם מלמד טוב, אולם לא תקבל שיעור מצטייינים גבוה כזה מבית ספר "ממוצע". אלא אם כן תוריד את הרף לקבלת ציון של מצטיין.
יפן זה כאן 522125
טוב, אני רואה שהצלחתי ל''ערפל'' את התזה שלי.
אני אפילו לא בטוח שבתי הספר הפרטיים ''מלמדים טוב''. בסה''כ המורים שלהם מגיעים ממערכת החינוך הציבורית ותכנית הלימודים חופפת ברובה למה שקובע ממשרד החינוך.
התוצאה מראה שהדרך הטובה ביותר להגיע למקבץ הישגים טוב בבחינות הבגרות הוא לסנן מראש את התלמידים.

מכאן קפצתי לקצה השני של הקשת, למערכת החינוך הציבורית שכוונות טובות אך לא מציאותיות, כפו עליה כתונת משוגעים בה היא נאלצת להשקיע את מירב מרצה וזמנה בטיפול בתלמידים בעייתים במיוחד שמקומם אינו בבי''ס רגיל.

מרוב איסטניביות והיסטריה מפני מקרים בהם ילדים הופנו לחינוך מיוחד ללא ההצדקה, משאירים הרבה ילדים שמקומם בחינוך מיוחד או בחינוך מקצועי בבתי ספר עיוניים. התוצאה של הרדיקליות הליברלית והפאנטיות השיוויונית הזו, הוא פגיעה אנושה באיכות החינוך וההזדמנויות שמקבלים ילדים רגילים שאינם מבתים מבוססים כלכלית.

בתי ספר פרטיים תמיד היו, אבל מבחינת ההזדמנויות וההכנה האקדמית לא היתה לכך משמעות מרובה. תוצאות הסקר שהבאתי מרמזים שהמציאות הזאת משתנה. מישהו כיוון כוונות לא ריאליות ובמקום מריטוקרטיה קבלנו פלוטוקראטיה.
יפן זה כאן 522149
יכול להיות שיש נתונים שמראים את מה שאתה רוצה להראות. לא אילו המה.
יפן זה כאן 522826
מדוע רק בתי ספר פרטיים הם בעשרת העליונים של הישגי בחינות הבגרות? מדוע בתי ספר ציבוריים לא מצליחים להשתוות?
תכניות הלימודים והבחינות זהות, המורים באים מאותו מאגר והפרשי השכר קטנים. היתרון המשמעותי היחיד שיש לבתי הספר הפרטיים הוא באפשרות הברירה. ברור לכן שאפשרות הברירה היא מכפיל כוח רציני בהיגים הלימודיים.
נניח כעת שיש לנו כמה אינטרסים עדיפים על פני ההישגים בבחינות הבגרות (כמו שיוויון הזדמנויות, חינוך פלוראליסטי, הרחבה וגיוון של אפשרויות ההגשמה העצמית וההצלחה). בנסיבות אלו איננו רוצים לקבל את ציוני הבגרות כקריטריון יחיד. האם זה סותר את ההשפעה של אפשרויות הברירה? האם לא ברור שכאשר אנו מחייבים את בתי הספר הציבוריים בנישואים קתוליים לתלמידים הבעייתיים ביותר, אנו מגבירים את שיבושי הסדר והאלימות בהם. כאשר ה"שקט התעשייתי" רחמנא לצלן נעדר מבית ספר, הדבר היחיד שנפגע הוא רמת ציוני הבגרות.
יש התנפלות כללית על סרבני האתיופים מפ"ת (מוצדקת לחלוטין בגלל שההתנהגות של בתי הספר הללו היא מתחת לכל ביקורת). המים באמבטיה הזו באמת ממאירים, אבל מה עם התינוק (זכותו של ביה"ס להבדיל בין תלמידים שיכולים לקיים קשר של תועלת הדדית עם מוסד חינוך עיוני לבין כאלו שהקשר הוא עקר בכיוון אחד והרסני בכיוון השני).
יפן זה כאן 522868
תשובה פשוטה: תנאי קבלה.

כדי לקבל הרבה תלמידים עם ממוצע גבוה, צריכים מראש לסנן את התלמידים הפחות טובים. לדוגמה, ביה"ס מנצרת שתואר בכתבה יש רף כניסה של 85.
יפן זה כאן 522889
זו כוונתי. לביה"ס הפרטיים מותר לסנן ולכן הם "טובים".
לעומת זאת על הציבוריים כופים כתונת משוגעים של שיוויון ואז:

א. לא רק שהם נפגעים ברמת ההישגים הלימודיים, אלא שהם הופכים גם לחממות של אלימות ופריקת עול.

ב. הם בעצם נאלצים להתמודד מול הפרטיים עם שתי ידיים קשורות.
יפן זה כאן 522906
שוב, טענתי שאתה משתמש בסטטיסטיקה הלא נכונה. רשימת המצטיינים תכלול בעיקר (או רק) בתי ספר שיכולים לסנן ביעילות את הבאים אליהם.

זה לא אומר כלום לגבי חינוך "התלמיד הממוצע". גם מי שאינו מצטיין צריך ללמוד בבית־ספר. ויש גבול למספר המצטיינים (אחרת המונח מתרוקן מתוכנו).

תביא סטטיסטיקות שגם משקפות את הממוצע ולא רק את הקצוות, ואז יהיה על מה לדבר.
יפן זה כאן 522910
מה פירוש "כתונת משוגעים של שוויון"? אתה בעד מבחני כניסה לתיכון עיוני והכוונת הנכשלים למסלולים מקצועיים שונים שחוסלו עם השנים? אינני אומר שהפתרון הזה הוא רע, אבל אם אתה לא בעדו אז זו אינה כתונת משוגעים. מי שהחליט שכל אחד מסוגל לעשות בגרות עיונית - יצר מצב בלתי אפשרי: או שמורידים את הרמה או שיש אחוז לא קטן שלא יהיה זכאי לתעודת בגרות.
יפן זה כאן 523091
ברמה הבסיסית צריך להחזיר לצוות ביה''ס את היכולת ל''העיף'' מביה''ס את המקרים הקיצוניים של בעיות התנהגות ואני מתכוון לאלפיון המשתולל ולא לעשירון השובב. אם יש כסף צריך להקים מוסדות מתאימים לילדים האלו ואם אין, אסור להתפתות למקסם השווא של ''טיפול בקהילה'' וככה. אם זורקים על המורה הרגיל את הטיפול בתלמיד החריג, לא מועילים לא לחריג ובודאי לא לאלו שאינם חריגים.

ברמה גבוהה יותר, אני בהחלט בעד חזרה לשפיות והשלמה עם כך שלא כל הילדים חייבים ללמוד בבי''ס עיוני או להצליח בבחינות הבגרות. אני לא מרגיש צורך לגבש עמדה ספציפית וחד משמעית ביחס למבחנים פסיכו-טכניים והכוונה למסלולים מקצועיים. השינוי המהותי בו אני תומך הוא להבין שמותר למערכת להעריך ולהפנות תלמידים למסלולים השונים ואסור להיות היסטריים גם אם היא טועה מדי פעם. גם אם המערכת נכשלת בכך שמדי פעם היא שולחת גאון מתמטי למגמת מסגרות, היא לא צריכה להתאבד בשל כך. כל עוד גאונים מתמטיים יכולים להגיע למכון וייצמן גם ממגמת המסגרות, לא צריך לתלות את כל חליי העולם וצרותיו על צוארה של המורה שושנה.
יפן זה כאן 523165
--"אם יש כסף צריך להקים מוסדות מתאימים לילדים האלו ואם אין"--ודאי שיש כסף; הכל עניין של החלטה על סדרי עדיפויות.
אני גם חושב שיש תלמידים שצריך להרחיק אותם מבית הספר בו הם גורם מפריע קשה, אבל צריך להקים להם אלטרנטיבות. פעם חלק מהתלמידים היו הולכים לעבוד כשוליות אחרי כתה ח', ופעמיים בשבוע למדו ברשת עמל. איפה רשת עמל היום?http://www.amalnet.k12.il/home/amal1/reshet/reshet2-...
יפן זה כאן 523346
עדיין קיימים. יש בתי ספר מקצועיים שלומדים בהם יומיים וחצי.
יפן זה כאן 523373
השאלה מאיזו כתה. יש תלמידים שהפתרונות הללו צריכים להיות כבר מכתה ט'.
522702
מי שהיה שר החינוך, במאמר לסיום החופש הגדול http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1110699.html
יפה מאד! 572895
פוסט מעמיק ויפה. אני מסכים שעבודת החינוך היא העבודה החשובה באמת ועליה המחנכים צריכים לקבל שכר הולם.
אני חושב שלהגדרת החינוך שלך חסר שהמחנך צריך להראות לתלמידים אפשרויות ערכיות שונות ולהתמקד באידיאל מסויים ובערכים שנובעים מאותו אידיאל, תוך הסבר למה כדאי להתמקד דווקא באידיאל זה ובערכים אלו.
לדעתי, האידיאל והערכים שכדאי להדגיש הם ערכים ליברליים שרואים באדם יצור בעל פוטנציאל אדיר ונותנים לו את החופש להחליט כיצד לממש את עצמו.חינוך כזה צריך לתת כלים לאדם כיצד לממש את עצמו וכיצד לקבל את הזכות של כל אדם אחר לממש את עצמו גם כן.
אם זה מעניין אותך, רשמתי על כך פוסט בבלוג שלי ''חופשי ומאושר'' ראה בקישור שצרפתי לתגובה (אתר).
ניר
יפה מאד! 572898

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים