הוצא צו מניעה זמני נגד פיטורי עובדים ערבים מרכבת ישראל 3085
בית הדין לעבודה בתל אביב הוציא אתמול (ב') צו מניעה זמני המקפיא את פיטורי 70 עובדים ערבים מרכבת ישראל עד לדיון נוסף בעניין לאחר הפסח. עובדים אלה מועסקים מזה כשלוש שנים כסיירים וכתצפיתנים בטיחותיים בקווי הרכבת. הפיטורים באו לאחר שרכבת ישראל הקשיחה את תנאי מכרז ההעסקה והוסיפה שירות צבאי כתנאי נוסף לעבודה בתפקידים אלה.

השר החדש לענייני ערבים, אבישי ברוורמן, פנה במקביל לעמיתו שר התחבורה ישראל כץ בדרישה לבטל את הפיטורים. השר העלה בפנייתו חשש כי פיטורים אלה יהוו "פתח לגופים ממשלתיים אחרים שיסגרו שעריהם בפני אזרחי ישראל הערבים", וכי המעשה נוגד את "המתווה הרב שנתי של הממשלה לשלב את אזרחי ישראל הערבים כעובדים במשרדי ממשלה".

קישורים
ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

חשוב לציין כאן משהו 507692
למרות האמור בכותרת ולמרות דברי כבוד השר ולפיהם יש כוונה ''לשלב את אזרחי ישראל הערבים כעובדים במשרדי ממשלה'', הרי שהעובדים האמורים אינם עובדי רכבת ישראל, לא היו עובדי רכבת ישראל ויש לשער שגם לעולם לא יהיו. כמקובל במקומותינו, אלו עובדים של חברת שמירה (שהיא כמובן חברת כוח אדם לכל דבר), שנשכרה על ידי רכבת ישראל לביצוע עבודת ההשגחה על המעברים.
חשוב לציין כאן משהו 507695
צודק, אבל תנאי המכרז נקבעו על ידי רכבת ישראל.
חשוב לציין כאן משהו 507708
אני רק טוען שגם אם לא היה מתעורר הסיפור הזה, עדיין אין בהעסקת תצפיתנים וסיירים ערביים משום שילוב של אזרחי ישראל הערבים כעובדים במשרדי ממשלה. להיפך, יש כאן הנצחה של הדרתם מתעסוקה כזאת.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507720
למיטב הבנתי, שירות צבאי הוסף כתנאי לעבודה. על פניו, התנאי אינו מפלה. ערבי ששירת בצבא יתקבל לעבודה, בזמן שיהודי משתמט לא.
קיים גם קשר הגיוני בין התנאי לתעסוקה. אפשר לטעון שהתנאי מוגזם או מיותר, אבל קשה יהיה לקבל טיעון שאין שום קשר בין שירות צבאי לאחריות והנאמנות הנדרשים מתצפיתן בטיחות.
נראה לי שאם נחפור קצת בסיפור, נגלה כמה פוליטיקאים קטנים ומאוסים המנסים להיבנות מהכותרות. עסקים כרגיל.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507723
לומר בישראל "ערבי ששירת בצבא יתקבל לעבודה" זה קצת כמו לומר "בחורה שעלתה לתורה תוכל להתקבל לעבודה". תיאורטית יש כמה כאלה. אבל בפועל?
מה הקשר בין שירות צבאי לאחריות ונאמנות שנדרשים מתצפיתן בטיחות, תמהתני.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507725
מדוע לא להעדיף יוצאי צבא? הצדק הטבעי מחייב שמי שנותן יקבל תמורה. למדינה יש אינטרס לעודד שירות והתנדבות ולהעלות את קרנם של המשרתים.
מדוע לא להעדיף חברות המעסיקות חיילים קרביים או חיילים ששירתו בפועל במילואים במיסוי בהעדפה במיכרזים?
הקשר בין שירות והזדמנות תעסוקה, במיוחד בתקופת אבטלה, הוא שמי שנתן ושירת וסיכן עצמו בשירות, המדינה תחזיר לו מעט רצון טוב. זה הקשר. ומי שלא משרת, ותומך בחמס ילך לעבוד אצל החמס.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507726
שירות והתנדבות הם לא נחלתם רק של יוצאי צבא, בפעם האחרונה שבדקתי. מעבר לכך, אם אתה מעדיף חיילים קרביים (במיל'), אתה כמעט בהגדרה פוגע בנשים, מיעוטים ונכים.
הקפיצה הלוגית בין מי שמשרת לבין מי שמשרת את החמאס היא אכן קפיצה נאה, רק שהיא לא ממש רלוונטית.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507729
כך גם הקפיצה בין ''יוצאי צבא'' לבין ''חיילים קרביים (במיל')''
הכותרות מתלהמות ומטעות 507730
התייחסתי לשאלה של ירון ''מדוע לא להעדיף חברות המעסיקות חיילים קרביים או חיילים ששירתו בפועל במילואים''.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507732
אני שואל מדוע לא להעדיף יוצאי צבא לפי סולם כלשהו של שירות משמעותי.
הכותרות מתלהמות ומטעות 508719
כי איפה שאתה משרת, ממש, אבל ממש לא נתון להחלטתך. וכי כמדומני, רק מעטים מהחיילים בצה''ל קרביים, אבל צריך גם את האפסנאים, החובשים, אנשים המודיעין, החימושניקים והטבחים.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507731
השירות בצבא, בכל הדרת הכבוד לשאר סוגי ההתנדבות, הוא שירות יחודי קשה ומסוכן (לפחות לחיילים קרביים) ונושא איתו מחוייבות לשירות מילואים לחלק משמעותי מהחיים.
אני לא מבין כל כך את משמעות המושג ''פוגע'' בתגובתך. מי שנותן מקבל. כך מקובל. אם אדם מועסק בחברה מסויימת, הוא מקבל שכר, ואם אינו מועסק אינו מקבל שכר. בדרך כלל אין רואים בכך פגיעה במי שלא מועסק. לא כל אדם יכול להתקבל לעבודה בכל מקום, ולמרות מצב זה, אנשים חסרי כישורים אינם נחשבים בדרך כלל לראויים לשכר במקום עבודה שלא התקבלו אליו. כך גם השירות הקרבי בצה''ל.

באשר לקפיצה הלוגית, הייתי זקוק נפשית להתלהמות כלשהי בתגובה, אבל אם תבדקי את הלכי הרוחות במגזר הערבי, אני לא בטוח ש''הקפיצה הלוגית'' הייתה הפרזה גדולה במיוחד.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507734
לא כל אדם יכול להתקבל לעבודה בכל מקום, ברור. אבל כשאני הולכת לראיונות עבודה נבחנים - כך אני מקווה - הכישורים והיכולות והנסיון שלי שרלוונטים לתפקיד, ולא השאלה מה עשיתי בגיל 19.
חוץ מזה, מי שנותן מקבל, אבל השאלה היא מה קורה למי שלא מאפשרים לו לתת דווקא באפיק הספיציפי הזה. הצבא והשירות הצבאי הם אלמנטים משמעותיים וחשובים, אני לא מתווכחת על זה. אבל הם לא חזות הכל ולא צריכים להיות הקריטריון המשמעותי לפיו בוחנים אנשים.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507737
השוויתי את מי שלא מתקבל לעבודה, למעמדם של נכים או נשים ביחס לשירות קרבי בצבא. אני לא חושב שמי שלא מתקבל לעבודה מופלה כאשר הוא לא מקבל שכר כשם שאני לא חושב שאישה שלא התקבלה לשירות קרבי תופלה אם לא תקבל העדפות שיש לתת לדעתי למשרתים בצבא.

העדפת יוצאי צבא (או קרביים) במישרות שאינם דורשות כישורים מיוחדים נראית לי תמורה מינימלית בחברה שאנשים בה מאמינים בכל מיני ''העדפות מתקנות'' כלומר העדפת אדם מפני שהוא שייך למיגזר כלשהו. כאן מדובר בתמורה על שירות אמיתי שנתן יוצא הצבא למדינה, ואני לא מבין מדוע השירות למדינה אינו רלוונטי.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507736
המחוקק הישראלי מתגמל את מי ששרתו בצבא. לאחרונה גם את משרתי המילואים.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507754
יש פה נקודה אחת ששכחת: לא מדובר בקבלה לעבודה. אם היה מדובר בקבלה לעבודה, הייתי חושב שיש מקום להעדיף עובדי צבא. פה מדובר ב*פיטורי* מישהו כדי לקבל מישהו אחר לעבודה, ופה לא נראה לי שהוגן לפטר עובד שלא שירת בצבא כדי לקבל עובד ששירת בצבא -זה לא שיש שני מועמדים שהמבדיל ביניהם הוא השירות, אלא אחד *כבר עובד* ואחד לא.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507769
אני מבין שמדובר פה בשינוי קריטריונים להעסקה לקבלן שעובד עבור הרכבת. כנראה שמסתיימת תקופת חוזה, ובחוזה החדש רוצים שיהיו כללים חדשים.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507771
זה לא משנה. אם הכללים החדשים רלוונטיים לפיטורי עובדים, שיתכבדו ויוכיחו למה חובה לפטר את כל מי שאיננו יוצאי צבא. אם לא חובה לפטר, אזי לטעמי אסור להם לפטר - כי ההבדל שציינתי קודם בין מי שכבר עובד לבין שני מועמדים לעבודה בעינו עומד.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507758
אין זה הוגן להעדיף יוצאי צבא בהעסקה, גם מבחינה מהותית שירות צבאי משתנה לפי דברים שאינם תלויים רק באדם עצמו, (ואינם דווקא כישוריו, כמו למשל מצבו הבריאותי) וגם מהבחינה הפרקטית משמעותה האמיתית של הוראה כזו היא אפליית ערבים, האמירה "ערבי שישרת יועדף - היא מתחכמת" בישראל אין חוק שירות חובה לערבים כי המדינה מבינה שהסיטואציה בה הם נמצאים כמיעוט החחי במדינה שנמאת המאבק עם חלק מעמם (לעיתים אך בני משפחתם) היא אחרת מזו של יהודי ישראלי. בכל אופן מבל להתייחס ספציפית לעניין הערבים עדיין ההעדפה זאת אינה הוגנת, לי אין פרופיל קרבי וגוייסתי לחיל המודיעין ושם שירתתי חמש שנים בצה"ל ועבדתי די קשה במהלכן יחד איתי שירתו אנשים שקיבלו אותות מיוחדים על תרומה לביטחון. . בת-דודתי לעומת זאת הגיעה חדורת מוטיבציה אך מפעת מחלה שפרצה בהלך שירותה מצאה עצמה בחוץ עם פרופיל 21.

העדפה מהסוג שמתואר בכתבה היא אפלייה לא רלבנטית ולא הוגנת, למעשה באופן תקין זה כלל לא אמור להיות עניינו של מעסיקי מה היה טיב השרות הצבאי שלי זהו מידע אישי כמו מידע רפואי , ואין שום סיבה שתהיה לו נגישות אליו אלא עם כן אני חושב שזה רלבנטי לרזומה שלי ומעוניין לחשוף זאת (בת-דודתי למשל מסיבותיה שלה לא אוהבת לחשוף פני אנשים את מחלתה ואילו היתה רוצה להיות מפקחת ברכבת ישראל לא היה למידע זה כל רלבנטיות כלפי מעסיקה).
אם זאת אין להתעלם מצורך ראוי ביותר לתגמל חיילים בכלל וחיילים קרבים בפרט,
בתעסוקה למשל ראוי לתת להם קורסים מקצועיים על חשבון המדינה , מלגות, וגם שרות (שקיים) לעזרה במציאת תעסוקה.

אבל כאשר עומדים שני מועמדים מול המעסיק עליו להתחשב רק במה שרלבנטי לתפקיד עצמו,אחרת ההגינות נפגעת משמעותית
בקיצור לדרוש שירות צבאי בתנאי להעסקה זו אפלייה במסווה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507768
אתה חוזר על הטענה שחלק מהאוכלוסיה לא משרת בצבא או לא משרת שירות משמעותי בצבא - "שלא באשמתו". לכן לא ראוי "להפלות לרעה" אוכלוסיה כזאת.
טענה זאת אינה מתאימה לנורמה המקובלת בחברה שלנו. הנורמה המקובלת היא שאדם מתוגמל על פי תרומתו. המוכשר, המשכיל והיצירתי מתוגמל יותר ממי "שלא באשמתו" נעדר תכונות כאלה. המהנס מתוגמל יותר מהטכנאי למרות שאולי הטכנאי היה יכול להיות מהנדס אילו הייתה ניתנת לו אפשרות. (קצת מצחיק: "טכנאי שלא באשמתו")

מי שמשרת את המדינה בשירות חיוני קשה ומסוכן ראוי לתיגמול. מי שלא שירת, לא ראוי לתיגמול, ואני לא מבין מדוע לא לתגמל בכל תחומי החיים הקשורים למדינה: בעבודה, במיסים, בחוזים שהמדינה קשורה בהם.

מה שאתה טוען בקשר לערבים מקומם במיוחד. הערבים לא משרתים שירות חובה מפני ששני הצדדים, המדינה והערבים, יודעים שלא כדאי להעמיד את נאמנותם של הערבים במבחן קשה מידי. אתה הופך את נאמנותם הבעייתית של הערבים לנסיבה מקילה לאי שירות בצבא: הם לא משרתים בצבא מפני "שלא באשמתם" הם לא כל כך נאמנים למדינה.

טענה נוספת שלך היא טענת ה"רלבנטיות". בהקשר זה אני מבקש רק להזכיר את הדוקטרינה של אפלייה מתקנת. אנשים ששיכים למיגזרים מסויימים מועדפים על אנשים אחרים. אם זה בסדר מדוע שהמדינה לא תעדיף את מי שהתגייס להגן על המדינה?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507774
חיילים קרביים מתוגמלים מאוד גם כך.
מה עם אמהות, אגב? בלעדיהן הרי לא היו חיילים כלל, לא קרביים ולא אחרים.זה גם מאוד לא קל להיות אם.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507790
בשביל זה יש את יום האם.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507799
תגמול אדיר.
הכותרות מתלהמות ומטעות 508720
כבר לא. שינו את זה ל''יום המשפחה''.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507813
לא נכון. למרות שאנשים שונים משלמים סכומי מס הכנסה שונים (בהתאם להכנסותיהם), אין הם מקבלים יחס שונה מהמדינה בשום מקרה. זאת מכיוון שתשלום מס הכנסה הוא לא תרומה, אלא חובה אזרחית שנכפית על חלק מהאזרחים מתוקף חוק. כך גם שרות צבאי.
הכותרות מתלהמות ומטעות 508073
המשכיל המוכשר והיצירתי אינם מתוגמלים על היותם כאלה''כי הים ראויים לתגמול'' , (החברה לא מעניקה ''פרס המוכשר'') אלא מתוגמלים מכיוון ש''מוכרים'' את כישורהיים למעסיקם לא מדובר בפרס אלא החלטה רלבנטית של מעסיקים לגייס לעבודה את מי שיעשה אותה על הצד הטוב ביותר, כאשר הכישור הזה רלבנטי.לא כל צורה שלהעדפה היא במהותה ''מתאימה לנורמה בחברה''. אנו בלי כל ספק מתגמלים אנשים על היותם יפים אך לא חושבים שמגיע להם עדיפות בקבלה למשרת רופא אם הם כאלה. ואם מישהו משתמש בקריטריון כזה אנו קוראים לזה אפלייה, אפלייה היא כמעט לפי הגדרה ''העדפה לא צודקת'' ועצם ההכרה בקיום המושג פירושו הכרה בכך שהעדפה יכולה להיות הוגנת ולא הוגנת. אני מניח ששנינו מסכימים שהעדפה לבחירה בעבודה שמבוססת על כשורים ונסיון אינה אפלייה של הפחות מנוסים או מוכשרים (זו אמנם העדפה אך הוגנת) גם בהעדפה של היפה בקבלה לקמפיין אופנה היא לא אפלייה , זאת כי אלו כישורים רלבנטים. גם העדפה של יהודים דתיים לתפקידי רבנות ניראתאין סבירה, אבל העדפה של דתיים או יפים לתפקידי רפואה או גננות תגרום לרוב האנשים להזדעק ובצדק.

הבעייה ברצון שלך לתגמל על ידי העדפה בהעסקה, היא פשוט שזהו תגמול על חשבונו של מישהו אחר, (השאלה כמה נראה לך שהמשרה נחשקת לא רלבנטית סביר שלפחות חלק ממי שמוצא כך את פרנסתו חושב שזו אופצייה טובה יותר מהאחרות שיש לו).ומעבר לכך כפי שכתבתי יש קצת חדירה לרשות הפרט , פרטי שירותי הצבאי הם פשוט לא עניינו של איש. לכן תגמול ראוי אינו פרושו שאתה קודם לאחרים, אלא שאתה מתוגמל באופן אישי, בגלל כישורי האישיים זכיתי באוניברסיטה שבה אני לומד למלגה מוגדלת, ובגלל תרומתי לחברה בפרוייקט חברתי שהקמתי אני מועמד לנוספת, בין אם אקבלה ובין אם לא אני לא חש שיש כאן אי הוגנות, לעומתזאת עם מישהו היה חושב שמגיע לי לעקוף את התור בקפיטריה או קדימות בזכות לקבלת תו חנייה לקמפוס לדעתי הייתה זאת אפלייה בלתי הוגנת.

לגבי עניין הערבים ונאמנותם, נראה לי שאנו תופסים את הדברים האלה באופן שונה מאוד, אשמח לדון איתך על כך אבל נראה לי שבהקשר הדיון הנוכחי זה מטשטש את הנקודה העיקרית לכן אומר רק שאני חושב שכדי להתייחס לעניין הנאמנות למדינה אני מציע לקרוא את יחסי המדינה וערביי-ישראל בפרפסקיטיבה היסטורית. כך או כך אני מוכן להגן באותה מידה על זכותם של חרדים או אנשים בעלי פרופיל נמוך לא להיות מופלים כדי לחדד את הדיון.

לגבי אפלייה מתקנת, ובכן ניחשת נכון אני לא אוהד גדול של אפלייה מתקנת, אבל אומר זאת לזכותה , אפלייה מתקנת נתפסת באופן עקורני כעניין זמני, הרציונל שלה הוא שיש אוכלוסייות בחברה שלא מקבלות נגישות הוגנת למשאבים וכיד לא להנציח את המצב הזה נותנים ''תיקון מעוות'' בשלבים מאוחרים יותר כפתרון אד-הוק , אני עדיין חושב שזה פתרון לא מאוד מוצלח אבל אני חושב שהמניע פה הוא מוצלח הרבה יותר.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507770
טוב, אולי הוא באמת יילך לעבוד בחמאס. נראה כמה תיהנה מזה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507783
הטיעון הזה תמיד נשמע לי מוזר.
מדינת ישראל משלמת לחיילי החובה שלה שמינית מהמינימום שהיא עצמה קבעה, ואז מצהירה ש'צריך לתגמל את מי ששירת'.
נכון, צריך לתגמל חיילים. צריך לתגמל גם מורים, רופאים וכלכלנים של משרד האוצר. כולם עושים שירות חיוני למדינה (טוב, האחרונים אולי לא). אנחנו מתגמלים אותם על השירות החיוני הזה בתלוש המשכורת שלהם, שאמור גם לשקף את המידה שבה אנחנו רוצים לתגמל אותם - מנהל מחלקה יותר ממתמחה.
רוצים לתגמל חיילים? תנו להם שכר מינימום.
רוצים לתגמל קרביים יותר? תנו להם יותר משכר מינימום.
רוצים להפלות ערבים? תנו גרושים לחיילים ואז תצווחו ש'צריך לתגמל את מי שמשקיע'.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507792
אני לא רוצה לחזור לדיון על מבנה הצבא, והאם הצבא צריך להיות מבוסס על גיוס חובה או לא. החיילים שמשרתים בקבע אכן מתוגמלים בתלוש המשכורת. אני לא רוצה להכנס כאן לדיון האם אפשר ורצוי לתגמל במשכורת מתאימה את כל הסדירים וחיילי המילואים.

עומדת לפנינו שאלה שאינה תלויה בגובה השכר שמקבלים החיילים: האם הוגן לתת העדפות שונות לחיילים משוחררים על סמך שירותם או איכות שירותם.
אני חושב שהמדינה שזקוקה לצבא שלה כאוויר לנשימה, צריכה ליצור תרבות של הכרת תודה למשרתים.

מה שאתה מציע, לומר לחייל משוחרר: "נכון שכל עוד שירתת דיברנו איתך על ציונות וערכים והקרבה למען המדינה, אבל עכשיו, אחרי שהשתחררת, המדינה כבר לא חייבת לך כלום מפני שקיבלת שכר מינימום פלוס, זה מה שהגיע לך, סבלת וסיכנת את החיים שלך בשביל הכסף העלוב הזה, לך תעמוד בתור ביחד עם אחמד שגם לא שירת וגם תומך בחמס"
אני חושב שההצעה שלך לא מוסרית ולא מתאימה לאינטרסים של המדינה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507807
יש המון מלגות והנחות והטבות לחיילים משוחררים. ומענק שחרור וקורסים מקצועיים ומה לא. בשום אופן לא ייתכן לתת להם העדפות ''מתקנות'' על חשבון אפליה של אוכלוסיה שהיא מופלית לרעה ממילא.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507838
והאם אותן מלגות, הנחות, הטבות וקורסים מקצועיים - שלמיטב הבנתי, לפחות ברובם אינם ניתנים על-ידי משרד הביטחון אלא על-ידי גופים ציבוריים אחרים - אינם אפליה פסולה?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507841
לא ממש. גם להרבה איגודים מקצועיים יש צ'ופרים כאלה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507904
מטעם המדינה ועל חשבונה?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507919
אכן. גם ההטבות לאיגודים מקצועיים ניתנים מטעם המעסיק ועל חשבונו.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507938
אז עדיין לא הבנתי מה ההבדל העקרוני בין אפליה במלגות, קורסים וכו' לבין אפליה בקבלה לעבודה - או שמא הטענה היא שההבדל הוא רק כמותי?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507939
הזכות לעבוד ולהתפרנס מעוגנת בחוק יסוד ''כבוד האדם...''
בלימודים אפשר לטעון שזו אפליה מתקנת, המפצה על הפור שניתן ללא משרתים (שלוש שנים).
הכותרות מתלהמות ומטעות 507942
מלגות די מפלות מעצם טיבן. קוראים לזה ''מעודדות''. מלגת איגוד יוצאי רומניה מפלה את מי שאינו מיוצאי רומניה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507944
ההבדל הוא שיש אנשים מהרבה קבוצות שונות שהם "אינם יוצאי רומניה" (ואתה לא מפלה בזה קבוצה מוגדרת אחת או שתיים), ולעומת זאת קבוצת ה"אנשים שלא משרתים בצבא",‏1 לפחות במדינת ישראל...

1כקבוצה ולא כפרטים. כשם שאם אני ילידת רומניה שלומדת עיצוב פנים אני לא יכולה לזכות במלגה לתלמידי מתמטיקה רומנים.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507946
צודקת. אסור להפלות נשים לטובה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507958
אכן, והשאלה היא האם (או באילו נסיבות) מותר למדינה להפלות.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507975
הבדל חשוב הוא ביעילות - קבלה לעבודה של מי שעונה על איזשהו קריטריון שאינו רלוונטי, גורם לשכירת עובדים מתאימים פחות, ופוגע בשירות של כולנו.

בניגוד לכל מיני טענות שהועלו קודם, בנוגע לעידוד למי שתורם שאמצעות מלגות שונות, בקבלה לעבודה אתה פוגע בכולם - בכל שהעובד הוא לא הטוב ביותר שניתן לקבל.
הכותרות מתלהמות ומטעות 508002
אנחנו מדברים על מאבטח מפגש מסילה, כן? עד כמה שאני מבין, זו לא עבודה שבה ועדה מראיינת מאה מועמדים, יושבת על המדוכה ובוחרת את האחד שצפוי להיות המתאים ביותר. יש מעט תנאי סף, שרבים עומדים בהם, ואני מנחש ששיטת הבחירה בהם היא פחות-או-יותר כל הקודם זוכה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 508050
דובר פה על הפלייה לעבודה באופן כללי, ולזה אני התייחסתי.

גם במקרה של מאבטח מסילה יש הבדלי ניסיון והתאמה לתפקיד שזה שמאייש את המשרה אמור לשים אליהם לב, אפילו אם ההתאמה לתפקיד זה פשוט מוסר עבודה גבוה.

זה שעבודה היא לא עתירת ידע לא אומר שלא צריך לעשותא אותה כמו שצריך, ולבחור את האדם הטוב ביותר לעבודה, ללא קשר אם ביצע שירות צבאי או לא.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507952
אם אתה שואל את השאלות האלה ברצינות אז זה באמת מפתיע אותי. ההבדל איננו כמותי כלל. מצד אחד, המדינה מעסיקה הרבה מאוד עובדים שאינם חיילים ואינם קשורים כלל לצבא. מצד שני, הקורסים המקצועיים, למשל, הניתנים לחיילים משוחררים, ניתנים גם לאחרים - רק שמהם דורשים תשלום או שהם לומדים במסגרות אחרות. במה זה דומה לדחיית עובדים משום שלא הועסקו במסגרת אחרת השייכת לאותו מעסיק?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507959
אפשר להניח שעבודה כמאבטח מפגש מסילה אינה חלום חייו של איש. מדובר בעוד דרך לשרוד כלכלית. לכן זה דומה, אפילו מאוד דומה, לתשלום עבור קורס מקצועי: פשוט שווה-כסף. ההבדל הכי מהותי שאני רואה הוא ההבדל בכמות הכסף שזה שווה.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507964
ההבדל בין קצת לקצת יותר (או אפילו להרבה) הוא כמותי. ההבדל בין אפס לקצת הוא מעבר לכמותי.

נראה לי שההבדל בין מניעת עבודה מאדם, לעומת מימון הכשרתו אליה, נופל בקטגוריה השניה.
הפלה ופלא 508004
אני לא רואה למה. מי שנפסל מלהיות מאבטח מפגש המסילה, רוב הסיכויים שימצא פרנסה אחרת, לא הרבה יותר גרועה (אני מנחש שזו עבודה באזור שכר המינימום, ומעוטת תנאים סוציאליים, לפי זה שהיא במיקור חוץ לחברת כוח-אדם). בסיכויים קטנים יותר הוא לא ימצא עבודה, ויאלץ להתבסס תקופת-מה על סעד. באותה מידה, מי שלא קיבל מימון להכשרה מקצועית, בסיכוי קטן (אבל רחוק מאפס) פשוט יאלץ לוותר עליה, ולהיות באותו מצב. לפחות מבחינה מסוימת האפליה בהכשרה מקצועית קשה אפילו יותר, כי אפשר להניח שההכשרה הזו היא דרך לשיפור כלכלי ארוך-טווח קצת יותר.
הפלה ופלא 508007
מי שנפסל להיות מאבטח מסילות, לא בקלות ימצא פרנסה אחרת, ובטח לא טובה כל כך(ביטחון תעסוקתי, עבודה נעימה יחסית, משמרות מסודרות).
הסיכוי גדול שלא ימצא עבודה ויאלץ להתבסס על קצבת אבטלה ואחר כך על הבטחת הכנסה.
כחסר מיקצוע וערבי הסיכוי לצאת מהסעד הוא קטן מאד.
הפלה ופלא 508059
נשמע נורא, אבל עדיין עדיף על שלוש וחצי שנות עבודת פרך, בסיכון גבוה, תוך מניעת תזונה ושינה, במשכורת מגוחכת ונזקים בריאותיים ונפשיים לטווח ארוך. אולי טיבי ילחם קצת גם בשבילי?
הפלה 508060
גייס אותו.
תגובתי לא התייחסה לנושא תיגמול המשרתים בצבא, אלא לנושא שוק העבודה, בייחוד ברמת המינימום (ותחתיה), ובייחוד בימינו אלה.
הפלה ופלא 508182
נתח השוק של אבטחת מסילות בקרב העבודות הדומות במאפיינים הנ"ל (ביטחון תעוסקתי? פקיד שאתה לא מכיר במועצה האזורית מחליט על הפרסה מפלסית, ואיבדת את העבודה!) הוא לא עד כדי כך גדול. בידיעה למעלה כתוב על 70 עובדים. סטטיסטית זה כלום.

אני רוצה להציע תשובה ניצחת אחרת לעצמי (-: גם אם זה רק נתח שוק קטן וללא הרבה משמעות מעשית, יש מקום לחשש שזה יהיה תקדים: שבעקבות הרכבת ארגונים נוספים יחסמו לערבים, עד שזה כן יגיע לנתח שוק משמעותי. וכדי לחסום את התסריט הזה, צריך לאסור את האפליה הזו על כולם.
הפלה ופלא 508207
ביטחון תעסוקתי, הכוונה שהמעסיק הוא גוף גדול ובר תביעה בבית דין לעבודה, סידור עבודה מתוכנן ותלוש משכורת מודפס, להבדיל מישיבה בקרן הרחוב המיועדת לכך (שוק העבדים המקומי) וציפיה לאיזה קבלן שיפוצים מזדמן שיבטיח לך שלושה ימי עבודה או חצי יום בהעמסת בלוקים.
אכן תשובה ניצחת, אבל לא רלוונטית, כבר עכשיו רוב שוק העבודה חסום לערבים,(אפילו פגשתי אדם שבנה את הבית שלו כשהוא מתנא את עבודת הקבלנים באי העסקת ערבים).
משרדי הממשלה והשרותים הציבוריים הם המעוז האחרון.
הפלה ופלא 508242
נו, ידעתי שיבוא "ממילא רוב השוק חסום להם", רציתי לחסוך התסייגויות שיסרבלו את הטענה, ובסוף ממילא אני צריך לפרט. אז התכוונתי לחלק של אבטחת המסילות ועבודות דומות שאינן חסומות. אפילו אם השוק הזה כולל רק 7000 מועסקים ערבים - ואני מניח שלמרות הכל הוא כולל הרבה יותר - אז אבטחת המסילות היא אחוז אחד מתוכו, וההשפעה על סיכוייהם למצוא עבודה דומה אחרת היא קטנה מאוד.
הפלה ופלא 508246
הנה חתמתי על העצומה.
המדרון החלקלק, וזה...
הפלה ופלא 508721
בטחון תעסוקתי? כשאתה עובד קבלן?
הפלה ופלא 508730
תגובה 508207
חלקה הראשון.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507967
הרמתי ידיים.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507971
מצויין. עכשיו תמסור בזהירות את הארנק ואתה חופשי.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507972
לא הבנת. זו הייתה הרמה לצורך הנחתה, חמודי.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507738
נניח שיש לך מאה מועמדים למשרה, וחמישים מהם הדריכו בתנועת נוער. נניח גם שיש קורלציה גבוהה בין מי שהתאים להדרכה למי שמתאים למשרה (ושוב, לא כל משרה עומדת בקריטריון הנ"ל). ונוסיף ונניח שאין דרך אמינה למדוד את התכונות הנ"ל בראיון עבודה (לצורך הדיון כמובן, הרי בחיים האמיתים מספיק לצייר עץ).
האם מותר לך לדרוש ניסיון בהדרכה כדי להגדיל את סיכוייך למצוא את העובד המתאים?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507747
אולי מותר לה, אבל במקרה שלפנינו לא מדובר על איזשהם כישורים, בעבר או בהווה, אלא על שירות צבאי באופן כללי לגמרי, ולא ידוע על שום קורלציה בין אופי העבודה לבין שירות צבאי - וגם לא נטען שיש קורלציה כזאת.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 507839
נקודה שלא נאמרה כאן היא שאמנם יש רק כמה כאלה (ערבים ששירתו בצה"ל), אבל *יש* כמה כאלה. לא תיאורטית, ממש. ואם אינני טועה עובדתית, האפשרות פתוחה לכולם. ואם אינני טועה ערכית, זה טוב גם לנו וגם להם שהם יצלחו את המשוכה הזו של השתלבות בחברה הישראלית. לפחות מהבחינה הזו, אני רואה חיוב מסוים בהפליה לטובה של יוצאי צבא. יכול להיות שדרישת סף לקבלה לעבודות מסוימות היא הפליה חריפה מדי, ואולי לא-לגיטימית מסיבות אחרות. אבל רציתי להעלות את זה שלא מדובר רק על הפליה בין יהודים לערבים, אלא גם בין ערבים לערבים.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 507850
זו נקודה מעניינת. ועדיין, בהנחה שרוב הערבים (שלא לומר - הערביות) לא משרתים בצה"ל, האם אנחנו רוצים להמשיך ולהקשות עליהם בהשתלבות בציבור הכללי בהמשך? לא מדובר רק באינטרס "שלהם" אלא, לגישתי, באינטרס של כלל החברה בישראל.
(לא אמרתי שערבים שמשרתים בצה"ל הם עניין תיאורטי לחלוטין. גם נשים עולות מדי פעם לתורה)
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 507905
אני מסכים. הגישה הנכונה לטעמי הוא לתת לערבים המשרתים בצה''ל מספיק יתרונות על-פני אלו שלא משרתים, כדי ש''יצאו'' כמה שפחות ''פראיירים'' (וייתכן שזה צריך להיות יותר מליהודים שמשרתים שרות דומה, כי בינתיים הערבים משלמים מחיר חברתי שהיהודים לא משלמים), ומצד שני לא להדיר את אלו שלא משרתים. באחוז השירות הנוכחי, יש להניח שמקל וגזר חריפים מאוד (או חריפים ומתוקים מאוד, בהתאמה) יביאו לתוצאה הפוכה מהרצוי.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 507892
לקשיי "ההשתלבות בחברה הישראלית" יש הסטוריה. למשל, באמצע שנות ה1950 הוצע לערבים לשרת בצבא, כשהם רצו לממש אותה הצבא חזר בעצמו ולא נתן להם להתגייס.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 507898
אתה יכול בבקשה קצת להרחיב על זה, או להפנות למקורות שעושים כן?
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 508018
"המטכ"ל דן בשנים הראשונות לקיום המדינה באפשרות לגייס ערבים לצה"ל, וב-‏1954 אף הוצע צו גיוס כללי לצעירים ערבים בגיל הגיוס. ההיענות לצו הייתה גדולה, מה שמעיד על כך שהאזרחים הערבים באותה תקופה היו נכונים למלא חובה זו ברגע שנקראו לה על פי חוק, למרות חילוקי הדעות לגבי עצם הגיוס. אך כידוע צה"ל ומערכת הביטחון החליטו שלא לגייס ערבים לצבא, דבר הנכון עד ימינו אלה. על גברים בני העדה הדרוזית הוחל חוק גיוס חובה החל ב-‏1957 ועל הצ'רקסים החל ב-‏1958, לפי בקשת מנהיגיהם. אי הגיוס לצבא הציב את הצעירים הערבים בעמדת נחיתות חברתית, כלכלית ופוליטית לעומת בני גילם היהודים, ואת החברה הערבית כולה מחוץ למערכת סוציאליזציה מרכזית בישראל."

(שרה אוסצקי-לזר, 'עיצוב יחסי יהודים-ערבים בעשור הראשון', מאמר בספר 'מדינה בדרך' בעריכת אניטה שפירא)
שירותי ההצלה 508033
אכן כך.
רעיון הגיוס נתמך ע''י חלק מן הדרג הפוליטי (נדמה לי שדב''ג, אבא חושי ונוספים). שירותי הביטחון התנגדו לכך באותו הזמן, שש שנים בלבד לאחר שהאוכלוסיה הערבית קמה על זו היהודית לכלותה, לאחר עשרות שנות חיים משותפים. רק יכולת האירגון והלחימה הנמוכה של האוכלוסיה והצבאות הערביים (שאגב, בניגוד למיתוס, באו שלא לעזרת אחיהם המקומיים) מנעה את המעשה. כנראה שחימושם ואירגונם במסגרות צבאיות של ערביי הארץ נראה להם כרעיון קצר רואי.

התלבטתי לרגע אם זו הייתה טעות או לא. צריך לזכור באותה תקופה היו ערביי הארץ עדר ללא רועה, מושפלים ומפוחדים, לאחר בריחת הנהגתם לחו''ל. הייתה זו לכאורה הזדמנות פז לשלבם באופן מלא כחלק שווה וגאה במדינה הנבנית, ובין השאר לעודד בכך את צמיחתה של הנהגה מסוג אחר. ואולם, כשאני מסתכל על מה שקרה לאחר מכן בתוך אוכלוסיות ערביות וותיקות בלבנון, ירדן, עירק, פלשתין, אלג'יריה, תימן ואחרות שחיו שנים זו לצד ובתוך זו עם פערים ושוני קטנים הרבה יותר ביינהן, נראה שהחלטה זו של שירותי הביטחון בדור ההוא הצילתנו (וגם אותם) מידם בדור הזה.

אגב, זו אחת התגובות בהן אני חש בקרבי ניגוד חריף בין האינטואיציה שלי לגבי בני אדם, שאומרת לי בחוזקה שהשילוב היה עובד וכל הדינמיקה המקומית ואולי גם האזורית היו שונות, לבין השיפוט העובדתי הקר המביא למסקנה הפוכה, חד משמעית.
שירותי ההצלה 508047
''נראה להם כרעיון קצר רואי'' מתייחס לשירותי הביטחון הישראליים.
שירותי ההצלה 508052
לא ידעתי את סיפור המעשה עם הערבים, הגיוס, והתנגדות שירותי הביטחון לרעיון. במציאות העכשווית זה נראה ביזארי לגמרי. כאילו נגייס את הבת של מוחמד באכרי (או הבן של עזמי בשארה) לשירות במודיעין?
שירותי ההצלה 508054
הבן של האלוף מיל. עזמי בשארה. מדוע לא?
שירותי ההצלה 508722
מי דיבר על מודיעין? יתכן ששינו את זה בינתיים, אבל לפני כ-‏12 שנים, בבסיס המודיעין ששירתתי בו, במשך תקופה מסויימת מכונות המשקאות הקרים עמדו ריקות, משום שהקב"ט גילה שחלק מהעובדים של החברה המספקת הם דרוזים(!)
שירותי ההצלה 508091
אני דווקא עם האינטואיציות שלך. נדמה לי שיש מבחר תגובות שלי מפוזרות לרוחב האייל שקוראות להפסיק את הפטור הגורף מגיוס לערבים מוסלמים ונוצרים.
שירותי ההצלה 508098
האמת היא שאין לי עמדה נחרצת בנושא דהיום. אני רק יודע שאני מתנגד לגיוס גורף (אילו זה עמד על הפרק מצד האוכלוסיה הערבית), אל נוכח הלקחים המרים מצפון אפריקה ועד עירק, מן המאה ה19 ועד היום, כולל ערביי פלשתין/א"י בינם לבין עצמם. משהו שם שונה לגמרי מן האינטואיציות שלי לגבי בני אדם.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 507906
אני מצטרף לבקשת ערן. בכל אופן, עד שלא יוכח אחרת, אני מניח שהצבא לחלוטין חזר בו מהחזרה-בו.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 508074
חיפשתי בין הניירות שלי ולא הצלחתי למצוא את המקור, שהיה שונה מזה שגרושו ציטט בתגובה 508018 אם כי רוח הדברים זהה. זאת שאלה צדדית לגמרי אבל ע"ס מה אתה מניח שהצבא "חזר בו מהחזרה"? הרי הדיון שלנו כפי שאני רואה אותו נסב יותר על התפקיד של ארועים בעבר בעיצוב תודעות ומציאות של היום.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 508181
"ע"ס מה אתה מניח שהצבא חזר בו מהחזרה"? טוב, אני לא מתכוון שהצבא דווקא התחרט או חושב שאז הוא פעל לא נכון, רק שהיום הגישה היא בהחלט שונה, והצבא מוכן לגייס את כל הערבים שרוצים להתגייס (עד כדי פסילות פרטניות, אני מניח, כמו בקרב יהודים). את זה אני מניח על-סמך כמה כתבות בעיתונים, שדיברו על כך שיש מעט ערבים שמגויסים, ושיש מעט ערבים שרוצים להתגייס; לא נכתב כלום על מישהו ששייך לקבוצה השנייה ולא לראשונה, ואילו היו כאלה אני מניח שהיה נכתב על כך, כי זה מעניין.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 508208
משיחות עם ערבים אני חושב שיש לא מעט שהיו רוצים להתגייס, אך חוששים להגיד זאת בקול רם, גיוס חובה יעזור לכל אלו שרוצים לרדת מהעץ.
המתנגדים יוכלו להשתחרר כמו כל מצפוניסט יהודי.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 509040
גם לי יצא לפגוש בני נוער וצעירים ערבים שבשיחות פרטיות אמרו שהיו רוצים להתגייס, או שרצו בעבר הלא רחוק, מתוך מחשבה שאי שירות מדיר אותם מהחברה הישראלית.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 510754
בידיעה הזו מסופר שמנהלת השירות הלאומי טוענת שרק כמחצית מן הצעירים הערבים שמעוניינים להתגייס לשירות האזרחי יוכלו להתקבל אליו בקיץ הקרוב ושמספר התקנים לא יגדל. "עוד ועוד צעירים מביעים רצון להתנדב, אבל כמות התקנים שמוקצית להם נשארת קבועה". מדובר בכ-‏1000 מתנדבים שאמנם זה מספר נאה שנמצא בעליה מרשימה אבל האמת שהוא נראה די זעום.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 510757
קראתי, אכן המספר לא מרשים, אבל כך בחשבון שמופעל על הרוצים להתגייס לחץ חברתי ופוליטי כבד מאוד, לכן חוק גיוס חובה ייתן לרבים את התרוץ שחסר להם כדי לממש את רצונם.
היא אולי אפליה, אך היא עושה לי טוב 508226
הכותרות מתלהמות ומטעות 507728
אם כבר מדברים על עניינים קטנים ומאוסים האופייניים לישראל - לדעתי יימצא בפועל איזשהו תחמון כדי להעסיק יהודים, ''משתמטים'' או לא ''משתמטים'', ולא לקבל לעבודה ברכבת ערבים. העובדים הערבים מהווים אחוז משמעותי בעבודות הבטיחות והשירות, ומישהו כנראה עיקם את האף קצת יותר מדי. אפילו הרכבת לא מתיימרת לשום קשקוש בעניין בטיחות או נאמנות, אלא לפי הפרסומים הסיפור החדש נועד ''לעודד שילובם של בוגרי צבא בשוק העבודה'', או במילים אחרות, מילותיו של טיבי, שאותו כידוע לא עשו באצבע - ''לטהר את הרכבת מעובדים ערבים''.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507741
אתה טוען שברכבת מצאו תחמון כדי להעסיק יהודים שלא שירתו (אני מניח שאתה מתכוון למשרה המדוברת ולא לקופאי בסניף רשל"ץ). אם זה נכון, זה בהחלט מבטל את הטיעון שלי. טענה כזאת צריך גם להוכיח, אפשר אולי קישור?
נראה לי שמה שטיבי אמר רק מוכיח את טענתי בנוגע לפוליטיקאים קטנים ומאוסים. טוב שהוא לא קורא לזה השואה השניה של ערביי ישראל.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507745
"אתה טוען שברכבת מצאו תחמון כדי להעסיק יהודים שלא שירתו."

אבקש לקרוא את תגובתי בשימת לב ולא להגיד לי "אתה טוען ש...", ולא לשים בפי טענות שלא טענתי. אמרתי שלדעתי *יימצא* התחמון המתאים - חיוויתי דעתי על מעשה *עתידי*, *צפוי* בהתאם לשיטה הישראלית האופיינית, שיש בה לא פעם גזענות גלויה או סמויה - דיברתי בלשון עתיד ולא בלשון עבר!

מזל שאתה לא אומר שהערבים בארץ עשו קונספירציה להשתלט על הרכבת.

קישור? כן, הנה - דיברת על נאמנות, והתצפיתנים הערבים היו נאמנים 3 שנים, מאז הקמת המערך. מה קרה לנאמנות שלהם פתאום? אולי הבעיה היא בהעלאת השכר? ‏1 אולי בכל זאת יש בעיה קלה של מוצא? ‏2

1
אופססס, גם משרד התמ"ת התחיל עם השטויות, והם אפילו לא סיכמו איתי מראש. טוב, נו, פואד הזה עם השם המאוס שלו, למה כבר אפשר לצפות ממנו..
הכותרות מתלהמות ומטעות 507746
שמע, בגילי המתקדם קצת קשה לי להבין. האם יש לך קישור להפליה על רקע לאום, או רק על רקע השירות הצבאי (או הלאומי - אם הסיבות הן לא בטחוניות).
ומה בדיוק הבעייה שלך עם השם של פואד?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507751
יש לנו בעיות רבות, בתוכן גזענות גלויה, גזענות מכובסת ושועלים שאינם יודעים לשאול בכסות כבשים השואלות שאלות כאילו-תמימות.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507742
מה הקשר בין שירות צבאי לאחריות והנאמנות הנדרשים מתצפיתן בטיחות?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507748
נאמנות למה?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507753
אחריות ונאמנות נדרשים עוד יותר מעובדי בתי חולים, האם צריך לדרוש מהם רובאי 2 ?
הכותרות מתלהמות ומטעות 507759
אם העבודה נחשקת יחסית- כן. אם יש מחסור בכוח אדם - לא.
המדור להגות פרקטית 507772
לא בהכרח רובאי 2. מי שמתקבל לעבודה כרופא בחדר המיון בבילינסון, למשל, הייתי ממליצה דווקא שיהיה מיומן באמנויות לחימה כאלה או אחרות, ולא חשוב אם הן סיניות, יפניות, תאילנדיות או סלאמיות, כלומר - הנרכשות ברחוב סלמה, על גבול תל-אביב-יפו.

האמנות הידועה בשפה הסלאמית בשם "ברכיה לביצים" ‏1, למשל, משלבת רוח בחומר, אצילות ביעילות ואורתופדיה באורולוגיה עם קורטוב טלאולוגיה המהולה באופטימיזם הכרחי, מכאיבה עד עלפון חושים - ובעיקר עשויה להציל את שלמותו ובריאותו של הרופא המתחיל (והממשיך) ואף את חייו, ברגע הנכון.

הרגע הנכון: חצי שעה, בערך, לאחר שמגיעה אל חדר המיון גברת בשנות השישים-שבעים המלווה בקבוצה בלתי מובחנת (בנים-בנות-חתנים-שכנים ואלברט, זכר אלפא [בד"כ קצר, שעיר ומחורפן, אז מה?] שייחוסו השבטי אינו מוגדר אך גם אינו מוטל בספק) של בחורים שריריים ואסרטיביים המקפידים במצוות כיבוד אב ואם, שונאים אנשים שנותנים לאמא לחכות ולא מבינים מזה-זה השטויות-הזה, שכששולחים בדיקה למעבדה, צריך "להמתין" (זה מין נגזרת של "להשתין") לתשובה.

1
בלקסיקון הבלט - "פה-דה-דה", בעברית "צעד לשניים", או במדוייק יותר: "צעד החלטי *אל* השתיים" - אבל במכה אחת מהירה - או שאתה תלך קודם!
אני קורא לטגלן את ההודעה 507929
היא משעשעת למדי, ואני חושד שמורת רוח קופחה כאן בשל קרבת הודעתה לליל הסדר, שאחריו כידוע לגולשים אין כוח להתעמק בתגובות.
אני קורא לטגלן את ההודעה 507992
היא כותבת הרבה ]עמים תגובות בהומור וקטעים פארודים וכל מיני כאלה, בכל מיני רמות יותר טובות או פחות טובות , תחת הניק הקבוע שלה ותחת כל מיני ניקים אחרים [כמו הפעם]. ככה שסך הכל זה די טבעי שאלה שותיקים כאן לא תמיד מתרגשים מחדש ופשוט קוראים ועוברים על זה הלאה.
אני קורא לטגן את ההודעה 507993
ותמיד עם המרכאות הזוויתיות האלו...:]
אני קורא לטגן את ההודעה 507994
אלה סוגרים לא מרכאות. אני תמיד עושה סוגרים כאלה, זה הרגל עוד מתחילת התיכון, אבל ממה שזכור לי החשמנית אולי היחידה באייל עושה חייכן [סמייל] עם סוגרים כאלה ,וככה זיהיתי לפעמים שזאת היתה היא.
אני קורא לטגן את ההודעה 507997
סוגריים, סליחה, זה בגלל החג.
הכותרות מתלהמות ומטעות 507775
לפחות מעובדי הנקיון שם צריך לדרוש דרגת סרן לפחות, רצוי בצנחנים.
508243
508253
תודה!
הלחץ הצליח? 509039
"בעקבות שינוי הקריטריונים למשרת פקח, שעורר התנגדות רבה מאחר שהיה מביא לפיטורי עשרות עובדים ערבים, חזרה בה הרכבת והשמיטה את הדרישה לשירות צבאי": http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1080650.html

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים