מישהו צריך להוריד את הזבל 3114
ויפאסנה מציעה שינוי תודעתי עדין שמאפשר חוויית מציאות שונה, מחודדת ומרוכזת בעצמי ובאחדות שלו עם העולם.
פתח לחוויית מציאות שונה. צילום: שוקי ניר
חזרתי מעשרה ימי ויפאסנה לפני כמה ימים. בקורא הגוגל שלי חיכו לי 85 פריטים חדשים שהועלו בבלוגים ואתרים שונים שאני קורא ברשת, וזה לאחר שביום לפני הויפאסה מחקתי כמות אדירה של בלוגים ואתרים שהייתי רשום אליהם אבל לא ממש קראתי בזמן האחרון. בגי'מייל חיכו לי עשרות מיילים, כך גם בתיבת הדוא"ל של האוניברסיטה. הסלולרי נפתח ומיד החל לצפצף ולרטוט כאחוז דיבוק, סמ"סים מכל מני אנשים שתוהים לאן נעלמת, או אם בא לך להיפגש יותר מאוחר. העיתון סיפר שעוד אין ממשלה. בדרך הביתה נשים חצי ערומות מחייכות אלי משלטי חוצות. כל המידע הזה מציף את התודעה שלנו דקה אחרי דקה, יום אחרי יום. הגלישה הראשונה ברשת לאחר עשרה ימים של שקט מוחלט ותודעה מחודדת הייתה חווייה קשה. קישור מוביל לקישור מוביל לקישור, רעש מוביל לרעש מוביל לרעש, וכך נראית המציאות שלנו. בכל מקום מנסים לדחוף לנו מידע (לא ידע חס וחלילה), ואנחנו כמו דגים באקווריום אצים להתפטם, עטים על היד המושיטה פירורים מסריחים מתוך קופסה צהובה. קוראים בספר וחושבים על ארוחת הצהריים שצריך לבשל, מבשלים וחושבים על תוכנית הטלויזיה שנראה, צופים בטלויזיה וחושבים על הקפה שנשתה עם החברים, התודעה משננת מנטרה: רק לא כאן ועכשיו! רק לא כאן ועכשיו!

שפה ותודעה


אני חושב שזה קרה בערב של היום השלישי בקורס. יצאתי לחצר, הסתכלתי על העצים והבנתי שמשהו בסיסי מאוד השתנה - התודעה. ממש בדומה לתחילתה של החווייה הפסיכדלית, גם כאן התגובה הראשונה היתה:" וואו, לא זכרתי שזה יכול להיות ככה". התודעה האחרת שונה בתכלית מהתודעה בה אנו שרויים במצב היומיומי, אך השינוי איננו שינוי של היפוך אלא של חידוד. פתאום העץ נעשה הרבה יותר עצי, האבן אבנית, הנמלה נמלית, ובמקביל להתעצמות זאת מתעצמת התובנה כי עצם החלוקה לקטגוריות: עץ, אבן, נמלה, היא חלוקה מלאכותית. אלן וואטס מעלה בסרט A Conversation With Myself את התובנה הבאה: ללא הפרח הדבורה לא יכולה להתקיים, וללא הדבורה הפרח לא יכול להתקיים, כך שלמעשה ניתן לחשוב על מציאות שמגדירה את הפרח ואת הדבורה כאורגניזם אחד. את הרעיון הזה אפשר להמשיך ולפתח עד שבסופו תתגלה המסקנה כי הכל אחד, ועצם ההפרדה היא מלאכותית. המעניין בתרגול הויפאסנה הוא שהתובנות הללו אינן מגיחות מתוך התפלפלות פילוסופית ומאמץ אינטקלקטואלי, אלא שואבות את כחן מהתבוננות בתחושות השונות בגוף המודט.

אם מישהו היה נכנס ביום השישי או השביעי לאתר הקורס בזמן הפסקת התה בערב הוא היה משוכנע כי נקלע לבית משוגעים. כל אחד יושב בפינה אחרת בלי לדבר, בוהה בנקודה מסויימת לאורך זמן ממושך. לאחר התבוננות ממושכת באנשים הוא היה שם לב למשיכה שיש לכל המטופלים להתבוננות בעולם הצומח והחי. אחד גוחן מעל קן נמלים ולא זז משם למשך דקות ארוכות, אחר שוכב על הדשא כך שגופו מתחת לשיח פורח ומבטו מופנה אל עבר הפרחים והשמיים. אחד הדברים המדהימים בחווייה הזאת הוא שדרך מבט בפרח/נמלה/עשב/פח־זבל אתה מוצא את עצמך מביט דווקא על עצמך, עצמך כפי שלא חווית מזה זמן רב. לא במקרה כתבתי "מזה זמן רב" ולא "מעולם", שכן בתקופת הילדות, הדלת שדרכה הסובייקט חווה את עצמו כבלתי נפרד מהעולם עודנה פתוחה. ההתבוננות פנימה והפחתת הגירויים החיצוניים שמפריעים לתודעה להיות מרוכזת מאפשרים לפתוח חרך זעיר (קטן למדי למי שלא מתרגל זאת על בסיס יומי). הפסקת הדיבור עוזרת עזרה משמעותית לחווייה זאת. השפה הרי מרחיקה אותנו מהחווייה הראשונית שלנו עם העולם ובכך היא משמשת למעשה טשטוש של האמת ולא חידוד שלה. במסתו הנהדרת "גילוי וכיסוי בלשון" כותב ביאליק: "שעה שנדהם, למשל, אדם הראשון מקול הרעם – 'קול ה' בכוח, קול ה' בהדר' – ובנפלו על פניו, מוכה תימהון ואחוז חרדת אלוהים, פרצה אז מפיו מאליה – נאמר, בחיקוי לקול הטבע – מין הברה פראית, מעין שאגת חיה, קרובה לקול 'רְרְ"'. ביאליק מציע לראות במקור הראשוני של המילה (בהברה) חיקוי לקול הטבע (לאמת כפי שנחוותה על ידי הסובייקט), החיקוי מתפקד כחוצץ בין הסובייקט לעולם. הצורך העז של בני האדם לתקשר גובר על תשוקתם לאמת, ואין צורך להתנסות בחקר עמוק של התודעה כדי ללמוד עובדה זאת, מספיקה התבוננות שטחית בעולם. בניגוד לשינוי התודעה הפסיכדלי השינוי שעובר מודט ויפאסנה הוא שינוי אל עבר חווייה שברירית בהרבה. אין פה קפיצה אל מין עולם מקביל בו תודעת האחדות היא מוחלטת ויציבה, אלא רק הצצה דרך חרך באפשרות תודעתית אחרת.

שינוי שברירי

החווייה הפסיכדלית זורקת את התודעה של המשתמש ללא התחשבות במקום בו הוא נמצא על הדרך, הישר אל לב ליבה של החווייה האחדותית, אל לב ליבו של השינוי בתפיסת המציאות - השינוי הוא כל כך עוצמתי וישיר עד שהוא דומה לחשיפה של סרט צילום לעוצמת אור חזקה מידי. בחזרה למציאות היומיומית מגלה האדם כי אותה תמונה חדה שראה אך לפני מספר שעות הפכה למספר כתמים שמהם זכרונו צריך להרכיב מחדש את התמונה. אין לזלזל בכתמים אלה אשר נשארו על הסרט, בשימוש נכון ונבון הם עשויים להפוך לאבני היסוד של היפים שבקולאז'ים. השינוי שעובר מודט הויפאסנה (וכאן אני מדבר על המודט המתחיל ועל זה שבאמצע הדרך) הוא שינוי עדין יותר. במקביל לתחושת השתנות התודעה שחוויתי, החל מהיום השלישי חשתי ששינוי תודעתי זה הוא שברירי ועדין. מספיק שאפתח את פי ואנסה להסביר את השינוי וכבר השינוי התודעתי יתפוגג. השוני העיקרי בין שתי החוויות הוא שחוויית הויפאסנה מציעה בראש ובראשונה טכניקה שבעזרתה ניתן יהיה לחזק את שינוי התודעה, לעומת זאת הפסיכדליה איננה מציעה טכניקה אלא טכנולוגיה. השינוי ההדרגתי שעובר המודט יהיה מותאם תמיד למיקומו על הדרך הארוכה אל עבר שינוי התודעה המוחלט, בעוד השינוי התודעתי שמציעה הפסיכדליה יהיה בעיקרו תלוי בטכנולוגיה בה משתמש האדם ולא במיקומו, למרות שגם כאן ישנה התחשבות מסויימת במקומו של האדם על הדרך.

ניתן לחשוב על השינוי התודעתי כשינוי תחבירי שעוברת תפיסת המציאות. אבני היסוד נשארות אותן אבני היסוד, העץ הוא עץ, הפרח פרח, והנמלה נמלה, אין פילים ורודים ודרקונים יורקי אש בחוויות האלה, למרות הסיפורים שמתעקשים לספר לנו. מה שמשתנה הוא הדרך שבה אנו מרכיבים את המציאות/המשפט. בכל שפה ישנם חוקים לגבי הסדר שבה השפה מתפקדת: האם פועל בא לפני שם העצם או אחריו והיכן יופיע שם התואר. תבניות אלו מקובעות במוחו של כל דובר גם אם לא חשב על הגדרות אלו מעולם. כל דובר עברית יודע להגיד שהמשפט "הלכתי בדרך הארוכה" הוא נכון ואילו "הלכתי הארוכה בדרך" איננו נכון. לא צריך מורות ללשון בשביל תובנה זו, זאת היא תובנה טבעית של דובר בשפה העברית. כך גם אין צורך להסביר דברים מסוימים לדובר הפסיכדלי/ויפאסנאי. השינוי התחבירי שעוברת התודעה איננו שינוי אסתטי בלבד שמאפשר למציאות/משפט להסתדר בדרכים חדשות שהיו חסומות בפני הסובייקט בתודעתו הקודמת, השינוי התחבירי גורם לשינוי עמוק בחווייה הרגשית של הסובייקט את העולם.

שירה ותודעה

במהלך החוויות האלו אני מוצא את עצמי תוהה רבות על הקירבה שבין חווייה מסוג זה לבין שירה. השירה אף היא מאפשרת שינוי תחבירי עמוק של השפה על מנת לבנות אפשרות לחווייה אחרת של העולם. בניגוד לפרוזה שמשתמשת בשפה בצורה עודפת, השירה משתמשת בשפה בצורה מצומצמת יותר. הפרוזה בוחרת בדרך שמעצימה את התקשורת ומתרחקת מהאמת, ואילו השירה פעמים רבות שומרת על חוט קשר דק עם התקשורת ומנסה קפיצת ראש אל תוך בריכת האמת. בקריאה של שיר רב־עוצמה מתבצע שינוי תודעתי אצל הקורא. השירה נמצאת במקומות רבים, היא נמצאת בטבע, וברחובות הסואנים, היא נמצאת בכוס הקפה השחור, ובעשן הנפלט מהפה, ורק לעתים היא נמצאת בתוך הגבול התחום אותו אנו מכנים שיר.

עכשיו הזמן לחזור ליומיום, לפתוח את הדלת ולתת למאגרי הלכלוך להישפך שוב אל תוך התודעה, ובכל זאת להילחם עליה שלא תתלכלך לגמרי. תירגול הויפאסנה הולך ונהייה קשה מיום ליום, הראש המלוכלך מתקשה לחזור לחדות שמצא בסטריליות של הקורס, ובכל זאת צריך להמשיך לעבוד, להמשיך ולמצוא את הפינות בחיים שמזכירות כי ישנה אפשרות תחבירית אחרת לתודעה, כי אנחנו מגרדים את קצה היכולת של החווייה שלנו עם העולם. להמשיך להזכיר לעצמנו שגם אם זה קשה, בדירת היחיד בתוך ראשנו מישהו צריך להוריד את הזבל, והמישהו הזה הוא כל אחד מאיתנו.


המאמר פורסם לראשונה בבלוג של בעז יניב "כוסות רוח".

קישורים
כוסות רוח - הבלוג של בעז יניב
העמותה לויפאסנה בישראל
רק לנשום עמוק ולהירגע - גידי אהרונוביץ' על סדנת מדיטציה
A Conversation With Myself - אלן וואטס
גילוי וכיסוי בלשון - ח"נ ביאליק
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  עמותת תובנה • האייל האלמוני • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • צפריר כהן • 23 תגובות בפתיל
  גידי גוב כבר עלה על זה • אלמוני אחר, עם שם • 7 תגובות בפתיל
  שאלת תם • האייל האלמוני • 20 תגובות בפתיל
  יום לימוד על ארעיות והתמודדות עם שינוי • האייל האלמוני
  שאלה: מה לגבי הרצאות מוקלטות? • אדם קלין אורון • 80 תגובות בפתיל
  דרך אגב • אנטילופה
  הכתבה מתארת במדויק את מצב ''האני'ים מרובים'' • יותם • 157 תגובות בפתיל
  ששת החושים מיצרים אלפי אני'ים • יותם • 5 תגובות בפתיל
  נהנתי לקרוא • דור
  ריפוי רוחני מסביב לעולם • רון בן-יעקב
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  הביולוגיה של המדיטציה • דינה ראלט • 9 תגובות בפתיל
  תלוי תרבות • אמיר וינברג • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים